אבחנה "אולי שגוייה"
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
צהריים טובים לך בני בן שלוש ושלושה חודשים. בגיל שנתיים וחצי פניתי עמו לקלינאית תקשורת ע"מ שתעזור לי להבין מדוע אינו מתפתח מבחינת השפה. הקל' הודיעה לי כי אין טעם כרגע לאבחן אותו מכוון שהינו בגדר "קטין" ויש להמתין עד גיל שלוש. בגיל שלוש חזרתי אליה בתקווה שאולי הפעם תוכל לומר לי מדוע הדיבור מתעכב. לשמחתי הקל' ענתה לי בתשובה כי יש לבני איחור בשפה לערך חצי שנה. נדהמתי מכוון כשניגשתי אליה חצי שנה קודם היא לא רצתה לאבחנו. עצם העניין הוא שבני היה פעמים בבדיקה במכון שמיעה וכמו כן פעמיים אצל מתמחה אף אוזן גרון ועם הבדיקות הנ"ל חזרתי לקל' ע"מ להתחיל לשתף פעולה. ישנם כמה דברים שמציקים לי מאוד ואשמח אם תנסי להבהיר אותם: 1. מתמחה אף אוזן גרון ענה בוודאות כי אין בעיית שמיעה כמו כן המכון הוכיח זאת אבל הוסיף ואמר שיש חיבור קטנטן אבל לא משמעותי וכי לכשיעבור ניתוח בעתיד אפשר לבקש מהמנתח שיתיר את החיבור הקטנטן כשלכאורה אינו משמעותי. האם הנושא הזה עלול להשפיע על התפתחות הדיבור. 2.האם זה נורמלי שעדיין בני אינו מסוגל לחבר משפטים בעלי 3 מילים (משפטים שאינם מורכבים). 3.הטיפול אצל הקל' תקשורת לא מניב פירות בנתיים. 4. האם ישנם תרגילים לחיזוק האות ח' שעדיין לא שגורה בפיו בנוסף האות ל'. 5. האם עליי לעשות עמו תרגילים בנוסחים שונים< 6. ברצוני לציין כי בגן הוא משתתף יפה מאוד ובהחלט משתדל אנא מה עלי לעשות!! שנה טובה ומתוקה אילנית
לאילנית שלום, מקוה להשיב לכל שאלותיך: לא ציינת מה מחובר ויכול להיות שיחתחו בעתידץ באשר לדיבור של בנך, יש להבדיל בין התפתחות השפםה והתקשורת המילולית והדיבור. תוכלי לקבל מידע רב באתר קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il בנוסף, אם בנך מתפתח בכל ההבטים האחרים ורק לא בדיבור או בשפה, ואם היה בטיפול תקופה של לפחות חודשיים, שלושה ואין התקדמות כדאי שיבדק במכון להתפתחות הילד, כדי לשלול עיכוב התפתחותי או סיבה כללית לעיכוב. שאלי את הקלינאי כיצד היא מגדירה את הבעיה של בנך ודרשי ממנה לקבל הדרכה ספציפית לעבודה בבית, תוכלי להעזר בספר הדרכה להורים עם ילדים בעלי עיכוב התפתחותי בשפה, ספר HANEN אשר ניתן לרכישה דרך האגודה של קלינאית התקשורת, בטל: 9217815-03. בגיל 3 ילדים כבר מחברים משפטים מורכבים, בעלי מספר מילים, משתמשים בפעלוים רבים ובהטעית הפעלים על פי זמן המשפט (עבר, הווה ועתיד) אף שעדיין אינם משתמשים נכון במושגים כמו אתמול ומחר. יכולים לחבר משפט למשפט ובכך לספר על חוויותיהם וגם להשתמש בסוגים שונים של משפטים, כמו שאלה, פליא וכב'. חשוב לתת לבנך דוגמה נכונה של שיח, לדבר איתו בצורה ברורה כדי לאפשר לו לחקות את המילים וסגנון הדיבור. שפה בילדיםפ לעתים זה כמו תוכנית חסכון, מכניסים ומכניסים וביום מין הימים, יוצא החוצה עם ריבית ד'ריבית. אשמח לדעת על מה מדובר כשאמרת שיש לחתוך משהו? שנה טובה וכל טוב.
בוקר טוב ושלום רב ראשית תודה על תשובתך המורחבת ברצוני לומר לך כי השארתי הודעה לרכישת הספר הממולץ. ממוחה אף אוזן גרון טען כי הלשון מחוברת אצל בני אך באופן לא משמעותי כלל וכלל ושאלתי הייתה באם יש צורך לפנות לרופא כירוגי ע"מ להתיר את החיבור הלא משמעותי עבורו אבל משמעותי אולי לבני. האם ישנם מאמרים על הורים שהיו להם בעיות מהסוג הזה ומצאו שיטה כלומר בעזרת הקל' תקשורת לעזור לילדיהם היתי שמחה לקבל. שוב תודה רבה שנה טובה אילנית