בעיות דיבור קשות אצל בן 3
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בננו א' הוא כיום בן 3 וארבעה חודשים ואינו מדבר עדיין. הכוונה לכך שממש לא מדבר, חוץ מלומר 'אמא' הוא כל הזמן אומר את אותן הברות ולא מתקדם כמעט בכלל (אומר הרבה 'אודה' ו- 'יה' או 'דה' וכמובן מצביע הרבה על מה שרוצה). קראתי פניות אחרות שהיו אלייך בנושא בעיות דיבור בגיל הנ"ל ובעיקר דובר על שיבושי מילים או גימגום. אצלנו לעומת זאת הילד בכלל לא מדבר ואנו כמובן מודאגים מאד בנוגע לעתידו. א' עבר את כלל בדיקות השמיעה לרבות BERA והוכח שאין בעית שמיעה. כמו כן עשינו EEG ובירור מטבולי וכל הבדיקות היו תקינות. חשוב לציין כמובן גם את הרקע של א', שבטח עדיין משפיע גם על נושא זה: אנו אימצנו אותו לפני כשנה ו- 5 חודשים מאוקראינה, עד אז גדל בבית יתומים, בתנאים די קשים ובתת תזונה ואם מישהו כבר דיבר אליו אז זה היה ברוסית כמובן. כשא' הגיע אלינו בגיל שנה ואחד עשר חודשים, לא ידע ללכת ואף לא לזחול ואנו התחלנו הכל מאפס, לימדנו אותו לזחול ואח"כ ללכת וכו'.א' השתפר במהירות ברב התחומים אך לא בתחום הדיבור. יש לציין שההבנה שלו בסדר גמור ורק לא מצליח להגות את השפה. אנו מטופלים בהתפתחות הילד, גם אצל מרפאה בעיסוק וגם אצל קלינאית תקשורת. קלינאית התקשורת סבורה שמדובר בדיספרקציה. קראתי הסבר שנתת למישהו אחר כאן בפורום לגבי דיספרקציה ודרך הטיפול בה (הודעה מ- 3.9.03) - אצלנו כבר זמן רב מאיטים את קצב הדיבור עם א', משתדלים להפריד את הצלילים להברות ולהדגישם, ואף על פי כן לא מורגשת כמעט התקדמות כלשהי. לדעת הקלינאית תקשורת של א', אין לה ספק שא' ידבר, רק לא ידוע מתי. זה תלוי בעיקר לדבריה בבשלות שלו הנוירולוגית וכו'. לגבי לימוד של א' להגות בעצמו את ההברות - זו בעיה, הוא לא מוכן לחקות אותנו. אני סבורה שהוא מתוסכל מאי הצלחתו ולכן לא מעוניין אפילו לנסות לחקות. לאחרונה פתאום הצליח להגות את האות למד (לה לה לה), ושמחנו כמובן, אך לא היתה מאז התקדמות נוספת, ורב הזמן הוא ממשיך עם ה-'דה' או 'אודה' ולא מעבר לכך. יש לו בנוסף שפת סימנים שפיתח לעצמו שעוזרת לו להתבטא (הוא מאד תקשורתי). לגבי טיפול יותר אינטנסיבי כלומר: ממש להיכנס לו לפה כפי שאמרו לנו, הקלינאית סבורה שהוא לא בשל עדין לכך. מצד שני, אין כל התקדמות בדרך שנוסתה עד כה. מה דעתך? איך ניתן לקדם את א'? אני כל הזמן לא בטוחה אם אנו עושים את כל מה שניתן לעשות. לגבי גן שפתי - רצינו, אך ועדת ההשמה מסרה לנו שאין תקן השנה לילדים בני 3 ולכן שלחנו את א' לגן פרטי רגיל, עם מעט ילדים וגננת מקסימה, והוא התאקלם שם בצורה נפלאה. אולי את יכולה להמליץ לי לאן לפנות על מנת לקבל חוות דעת נוספת. בתודה מראש, טלי
תפני אלי לדוא"ל של דוקטוקב ונמשיך את הדיון באופן פרטני. [email protected] בכל מיקרה הינך מתארת מצב של חוסר אירגון של פעילות מכוונת בפה, רצוי לדעת מה קורא בתפקוד זה בתחומים לא מילוליים. אפשר בינתיים לתת לבנך להשתמש בלוח תקשורת, כמקובל לגבי ילדים עם קשיים מוטוריים קשים - לעתים אף משתמשים המכשירים עם פלט קולי כל שהוא, כדי לעודד את התקשורת ברמת הפשטה יותר גבוהה. אין לי מספיק מידע לגבי תפקודי הפה, שליטה ותנועות הפה במטלות לא מילוליות - כמו לעיסה, בליעה ובליעת רוק. לגבי גן שפתי ובהתאם לשנתון של בנך - אם עבר ועדת השמה יש מחוייבות למערכת החינוך למצוא לו מקום בגן, על פי חוק ובזכות, לא בחסד, תחת חוק החינוך המיוחד. האם בנך מקבל טיפול אינטנסיבי והאם אתם שותפים לטיפול זה? יש מקום לבירור מקיף כדי להמליץ המלצה יעילה.