התפתחות שפתית תקינה או איטית?
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בעבר פניתי לפורום זה באותו עיניין. ועדיין אינני רגועה. בני כמעט בן שנה וארבעה חודשים ובקושי יש לו שתיים עד שלוש מילים. גם מילים אילו לא ממש עקביות כלומר משתמש בהן לעיתים רחוקות עד כי אני חושבת שאולי שכח אותן. (חם=אה/אם, אם אם= אוכל, אה אה = קלטת שהוא אוהב) כמו כן עושה כבר צירופים כגון אבא ואמה (אמא) אבל לא בהקשר ברור שמראה שבאמת התכוון אלי או לבעלי, אין לא כלל חיקוי של צלילים, שאנחנו אומרים לו, למשל אם נגיד לו אבא למרות שכבר אומר את הצירוף לא יחזור אחרינו, ואינו מגיב לשמו באופן עקבי. בשאר התחומים התפתחותו תקינה מחקה תנועות, עושה לא עם הראש, ביי ביי, לשבת לקום ועוד. בנוסף שמיעתו נבדקה בגיל 10 חודשים ונמצאה תקינה, אך מכיוון ששתה רמדיה צמחית וראיתי כתבה אודות ילד שהתחרש כנראה כתוצאה מתזונה בפורמולה אני שוקלת לבדוק שוב שמיעה, מה את חושבת על כך , האם לפנות להתפתחות הילד או שסבלנות היא התרופה?
עד עכשיו תארת ילד עם התפתחות תקינה - שלוש מילים בגיל זה עדיין נמצא בתחום הנורמה, גם אם הינך מכירה ילדים שמפיקים יותר מילים. קולות בעלי כוונה נחשבים כ"מילים" גם כשאינכם מאתרים את המילה המקובלת בעברית. חשוב לאפשר לבנך לנסות את הקולות ואת המילים בכוונה לתקשר. אם הוא מוסיף קולות וצלילים בעלי כוונה ואם הוא יוצר קשר עם סביבתו, אז נראה לי שאין מקום לדאגה, כרגע. כמובן שרכישת שפה הינו תהליך דינמי, תנסי לצלם את מצבו כעת ותשוואי בעוד חודשיים - ודאי תגלי שהוא מתקדם בקצב המתאים לו, זה לא קשור להתפתחות בתחומים נוספים! אשמח לשמשיך ולקבל דווח על השגי בנך. בינתיים תמשיכי לגרות את שפתו על ידי פניה אליו, בצורה פטושה וישירה, תוך שימוש בכל מרכיבי שפה ובודאי שמו.