ליקויי דיבור
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בתנו, בת שלוש וחצי, היא ילדה מאוד נבונה ואינטליגנטית ובעלת אוצר מילים עשיר מאוד. עם זאת, היא לא מצליחה לבטא את האות "ל" (במקום זאת אומרת "י") ואת האותיות "צ" ו"ש" (במקומן אומרת "ס"). היא עצמה לא שומעת את הליקויי וסבורה שהיא מדברת "נכון", ומתרגזת כשלא מבינים לפעמים את המילים שהיא אומרת. לפעמים אנחנו משחקים איתה משחק בו היא שמה את הלשון על השפה העליונה ואומרת "ל". האם זה מוקדם מדי לפנות לקלינאי תקשורת? כולם אומרים לנו לחכות עד גיל 6 לפחות, אבל אנחנו חוששים שזה עלול להיות מאוחר מדי. מה עושים?
שיבושי היגוי שונים הינם "נורמליים" בטווחי גיל שונים. כך למשל, אין סיבה להיות מודאג משיבושי האותיות השורקות (ס, ש, צ, ז) בגיל 3 וחצי. ילדים רבים משבשים אותיות אלה בגיל זה. בד"כ השיבוש מסתדר לקראת גיל 5-6. אם בגן חובה עדיין קיים שיבוש אותיות שורקות משמעותי, כדאי להתייעץ עם קלינאי תקשורת. לגבי החלפת ה"ל" ב"י". זהו גם שיבוש תקין לגילה של ביתכם. על סמך התאור שלכם, נראה שלא קיימת בעיית היגוי אמיתית, אלא רק שיבוש בתחום הנורמה. אין צורך להעיר לה על השיבוש היות והיא לא בשלה כרגע לתקן אותו, והדבר רק יגרור תסכול. במידה והשיבוש יהיה עדיין קיים בעוד כ5-6 חודשים, יהיה מקום להתייעץ עם קלינאי תקשורת. בהצלחה
ילד בן 3.5 . אוצר מילים מוגבל מאד(מילים בודדות). אבקש המלצה למי לפנות לאיבחון ו/או טיפול במידת הצורך. בתודה מני