שיום ושליפה

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

11/01/2005 | 09:32 | מאת: meyrav

בני,בן 3:6,לומד בגן שפתי, ועם בעיות שפה ידועות.(היגוי,מורפולוגיה,תחביר,).אנו רואים שיפור מתמיד,אך לאחרונה,דווקא בגלל השיפור בתחום הפרגמטי, אני רואה קושי בשליפה. לדוגמא: ראינו מוסך.למדנו את המילה, הגדרנו אותה (הנה מוסך.מוסך-מקום שמתקנים בו מכוניות.הנה המכונית המקולקלת וכו' וכו'),וניראה שבני למד את המילה,וחזר אחרי. אבל, לאחר מספר שעות/ימים, כשנעבור שוב וניראה מוסך, הוא יגיד לי "אמא,תראי..." וישתוק. הוא לא יצליח לומר לי: "הנה מוסך". וזה קורה בה-מ-ו-ן מילים. אפילו בסיסיות. שאלתי: איך אפשר לעזור לו בהעשרת אוצר המילים ובשליפתן מהזכרון? (חוץ מאשר לחזור ולדקלם אותן שוב ושוב ושוב ושוב...,במציאות, בתמונות וכו'. האם יש דרכים משעממות פחות? תודה

כן, בחיי יום-יום. העניין הוא בשימוש במילה ולא רק בשינוין מילה מסויימת. ישנם אסטרטגיות שונות לעידוד השליפה: על פי הקונטקסט על פי הצליל על פי אורך המילה על פי מילת הקשר התוכן או הסיפור הקשור למילה על פי השימוש או המצב באו הופיעה המילה ואחרים, העקר, שיהיה משמעות לזכירת המילה ושימוש בה, אחרת מדובר על תרגיל זכרון, חסר משמעות תקשורתית. תתיעצי עם קלינאי התקשורת והגננת כדי ללמוד את הקונטקסט של המילים בגן וכן, תעקבי אחר קונטקסט של המצבים בחיי היום-יום של בנך. השפה צריכה להיות קשורה לחייו, משמעותית ובעקר תפקודית! בהצלחלה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה