גן שפתי

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

10/02/2005 | 12:17 | מאת: גלית

שלום רב קודם כל אני יודע שבגן השפתי צריכים להיות ילדים עם בעיות שפה בעיקר(ללא אחור התפתחותי או פיגור). ברשותך יש לי כמה שאלות: -1-האם בעיות השפה צריכות להיות גם בהבעה וגם בהבנה או אם לילד רק בעיות בהבעה הוא יכול להתאים לגן שפתי -האם בעיות ההבנה מלוות בדרך כלל בפגיעה קוגנטיבית.? 2-מה הפער(בשנים-חודשים) בין הילד לבני גילו מבחינה שפתית שמצדיק הפניה לגן שפתי.(הרי אחוז גבוה של ילדים עם הפרעות שפה מסוימות) ?. 3-אני חושבת שהגן השפתי צריך להיות גן משולב (ילדים עם הפרעות שפה עם ילדים ללא הפרעות שפה עם שתי גננות אחת לחינוך מיוחד ואחת לחינוך רגיל וכמובן סייעות)כדי שהילדים יקבלו דגם של דיבור תקין(לדעתי ולדעת מומחים מהתחום זה מאוד חשוב) וגם ילדים צריכם חברה(ולא לשים אותם עם עוד 5-6 ילדים) במיוחד שהם מבלים בגן הרבה שעות.מה את חושבת בסוגייה זו? 4-מאיזה גיל משלבים ילדים בגן השפתי -(3-4-5)האם גיל 3 לא נחשב לגיל מוקדם? אני מצטערת על השאלות הרבות אבל מאוד חשוב לי לקבל תשובות(במיוחד שאלה 3). תודה רבה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

בלי הקדמות, ניגש לתשובות: 1. שפה הינו הכלי לתפקוד קוגניטיבי והפרעה בשפה פוגעת באופן ישיר בתחום זה, במיוחד בתפקודים הקשורים ל"תפקודים גבוהים" כמו הכללה, הסקת מסקנות, יצירת קשרים אסוסיאטיביים, פתרון בעיות ועוד. אין כמעת בעית שפה בהבנה ללא פגיעה בהבנה ולהפך, שני ההבטים קשורים לאותו מיקום בתפקוד נאורולוגי, בכרכים שונים. 2.ההחלתה להפנית ילד לגן שפתי הינה אישית, על פי קריטריונים של תפקוד שפתי לגבי גיל הילד, תפקודו בכל התחומים ועוד גורמים. לכן ההפניה מועלת לדיון בועדת השמה רב מקצועית ואדמיניסטרטיבית, כאחת. 3. במיקום וההרכב של יתר הילדים, יהיה זה גן משולב, גן שפתי בודד או שני גנים, אחד ליד השני נתונה להחלטת ועדת חינוך בכל רשות וישנם מגוונים שונים של מיקום והרכב הסביבתי של הגן, הכל בהתאם להחלטות ועדת החינוך בכל ישוב. הילדים בכל מיקרה חשופים לחברה בכל יתר שעות היום ומקבלים גירויים ודרישות תפקודיות שפתיות בכל מקום, לא רק בגן (שכנים, משפחה, ילדים אחרים וכמובן, מבוגרים בסביבתם. 4.ילדים "זכאים" לשילוב בגן שפתי החל מגיל 3, בהתאם לחוק חינוך מיוחד. לדעתי ככל שילד יכנס מוקדם יותר לגן שיענה על צרכיו, כך יתקדם וגם יגיעה להשגים מוקדם יותר, במיוחד בעקבות היכולת להבשלה נאורולוגית וצימצום פתיחת פערים בינו לבין יתר ילדי הגן. יש לזכור שההחלטה לגן משולב נבדקת מחדש בכל שנה וישנם ילדים ששנה בגן משולב, בגיל הצעיר, שקולה כנגד שנים של עבודה בגיל מאוחר יותר... במיוחד כי בגן המשולב התמיכה בשפה הינה במהלך כל השבוע, בכל שעה, ולא רק במהלך הטיפול בשפה שמתקיים פעם או פעמיים בשבוע, במנותק מהנעשה ביתר השעות בשבוע. לדעתי, יש לתת את התמיכה במקסימלית בגיל הצעיר ולא להמתין עד לגן חובה כדי לגלות שהילד איננו מוכן להכנס לכיתה א' או שאז יזדקק למערכת תומכת נוספת.

04/03/2005 | 14:20 | מאת: מירב

גם לבני יש בעיות בשפה,וגם אנו התלבטנו ,ובסופו של דבר הכנסנו אותו לגן שפתי בגיל 3.וטוב שכך שינו. בעיות מהסוג הזה לא נעלמות עם הזמן,הן רק מחמירות.בוודאי שעדיף לטפל כמה שיותר מוקדם,ולו כדי למנוע מהילד התנסויות שליליות בתקשורת עם בני גילו.(לא יבינו אותו,והוא יפסיק ליצור איתם קשרים חברתיים). הגן של בני צמוד לגן רגיל, וקיימת תנועה מתמדת של ילדים לשני הצדדים. חוץ מזה, ניכנסת כאן אחריותכם כהורים,לחשוף אותו בשעות אחה"צ לילדים "רגילים".אם באמצעות חוגים,ביקור אצל חבר/ה מהגן הנוכחי וכו'. אבל אין ספק,שהמחיר החברתי שהילד משלם אינו קטן.אבל הוא אפסי לעומת המחיר שהוא ישלם אם בעית השפה לא תטופל. כל ילד שלומד בגן שפתי, עולה למדינה הרבה כסף.אף אחד לא יחזיק אותו שם אם אין צורך.אז כניראה שהבן שלך באמת צריך את זה,וחובתך כאמא לספק לו את צרכיו.חבל על כל יום! בהצלחה רבה.

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה