בעיות הגיה של ר' ש' ל' צ' בגיל 3
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בני יהיה בן 3 בעוד כחודש. הוא מאוד ורבלי אבל יש לו בעיה בהגייה של אותיות מסויימות- ר' נשמעת כמו וויש ( W ) ש' כמו סין ל'- ימד או וומד, ולפעמים בצורה שונה. למשל, המילה ילד נאמרת כמו "נלד" כי הוא מסתבך עם הל'. צ'-כמו סדיק. (אנשים שלא מכירים אותו לא תמיד מבינים מה הוא אומר, ונדמה לי שבגיל 3 אדם זר אמור להבין אותו). האם מוקדם מדי לפנות לטיפול או שיש צורך? שתי הערות-הר' היא בעייה משפחתית אצל בעלי. במקרה של בעלי העניין טופל כבר בגן ותוקן אך כל אחיו נותרו עם וויש במקום ריש. יש קשר? ניסיתי ללמד אותו להגיד י-לד, תוך הפרדה בין שתי ההברות והוא מצליח יפה, השאלה אם להמשיך לנסות או שזה מוקדם מדי?
עדיין מוקדם מדי! ובכל מיקרה, תני לבנך "לגלות" בעצמו ולבהשיל ואם יהיה צורך בהתערבות... פני לקלינאי תקשורת לקראת גיל 4 וחצי ותני לאיש מקצועה לעשות את עבודתו, תקבלי הדרכה ותוכלי להיות שותפה פעילה לטיפול, אך לא מומלץ לנסות באופן מובנה וישיר, כיד את יכולה ליצור אצלו התנגדות, מודעות מוקדמת ותיסכול. יש לבנך מטלות התפתחותיות מתאימות לגילו, בתחום השפה, התקשורת ורכישת ידיעות כלליות שהם קודמות לרכישת ההגאים שציינת. אם דיבורו לא יהיה מובן לאנשים מחוץ למשפחה (ה- סה"כ), בגיל שלוש וחצי, תפני לקלינאי לאבחון, קבלת הדרכה ויעוץ. האם הוא לועס ואוכל אוכל "רגיל"?
בני לועס ואוכל אוכל רגיל, ובאופן כללי אפשר להבין אותו, רק לעיתים כשמדובר במילים עם האותיות ה"בעיתיות" קשה להבין (למי שלא מכיר אותו). אמתין כפי שהמלצת. תודה.