בת שנתיים וארבע ומדברת לא ברור
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, בתי בת שנתיים וארבעה חודשים עוד מעט. היא תאומה ונולדה בתום ההריון במשקל שלושה ק"ג בלידה רגילה (אם כל הפרטים הללו חשובים). יחסית לשאר הילדים בגן וגם בהשוואה לאחיה התאום היא מדברת לא טוב. אין לה בעיה באוצר המילים אבל ההגייה מאוד לא ברורה, ופעמים רבות קשה לנו להבין מה היא רוצה. כשאנו מתקשים להבין היא מאוד מתוסכלת וחוזרת פעם אחר פעם על המילה ומתחילה לבכות. כשאנו מבינים לבסוף היא פשוט זורחת. גם מבחינת חיבור מילים לכדי משפט היא מעט מפגרת אחרי אחיה. היא לא מחברת יותר משתי מילים וזה כמעט תמיד לא ברור. חוץ מכישרוי השפה היא ילדה אינטילגנטית ומפותחת מאוד מבחינה מוטורית וחברתית. רק לשם דוגמה היא מדברת המון לבובות שלה ונדמה לי שהן מבינות הכול. גם התקשורת שלה עם אחיה התאום היא נפלאה וגם הוא מבין אותה מצוין. דבר מוזר נוסף זה רמות האינטונציה שלה. והפער בין האינטונציה לדיבור הוא מאוד משמעותי. קבעתי תור בקופת חולים במכון להתפתחות הילד אך זה ייקח לפחות שלושה חודשים, ואני ממש מודאגת. זאת למרות שהרופאה ההתפתחותית בקופת חלב אמרה שעד גיל שלוש ממילא אין מה לעשות ושלא נראה שיש בעיה. שאלותי הן: 1. האם תוכלי לפרט מעט על הנורמה? 2. האם יש לך רעיונות יצירתיים בקשר להבעת התסכול שלה? (חוץ מחיזוקים חיוביים והפגנת סבלנות, כמובן) 3. האם יש מקום לדאגה ורצוי ללכת לקלינאי תקשורת באופן פרטי, ולו לשם ייעוץ? תודה רבה מראש
בהחלט יש הרבה מה לעשות לפני גיל שלוש, וכדאי שתידעי את הרופא שטוען אחרת! כדאי לך לפנות ישירות לקלינאי תקשורת, דרך שרותי הקופה הינך זכאית לטיפול, ובמקביל להמתין לאבחון המקיף של מכון להתפתחות הילד. על נורמות התפתחותיות תוכלי לקרוא באתר זה (תדפדי לאחרו בדפים הישנים) או האתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בגיל זה יש עדיין שונות רבה בין ילדים ולכן ההבדךים הם גדולים ולא תמיד מצביעים על "בעיה" או איחור התפתחותי או אחר. האם בתך עברה את מבחן התקשורת בטיפת חלב? זהו מבחן חזק בתוצאות לגבי איתור ילדים הזקוקים לאבחון מקיף אצל קלינאי התקשורת. תוכל לרכוש ספר על שיטה hanen שמיועד להורים עם ילדים עם איחור שפתי, ניתן לרכוש אותו דרך אותה אגודה. בהצלחה