בעית תקשורת
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
ב"ה שלום רב, יש לי בן בן 2.7 . הוא ילד מקסים חם שיודע להעניק הרבה אהבה לנו הוריו סביו וסבתותיו. הוא בן בכור, ללא אחים. ועד לא מזמן גם נכד יחיד. עד גיל 2.2 הוא לא דיבר כמעט בכלל למעט מספר מילים בדקנו ואובחנה בעיית שמיעה מאוד רצינית בעקבות נוזלים הוא עבר ניתוח והיום 5 חודשים מאוחר יותר הוא מצליח להרכיב משפטים בנות 4 מילים, אם כי יש עדין בעיית היגוי. הקלינאית רוצה לתת לו עוד זמן להדביק את הפער לבד. כמו כן הוא ילד מאוד נבון, מזהה אותיות, צבעים, מספרים ואף מסוגל להרכיב מילים שמו, אבא, אמא, ושם נוסף בעזרת אותיות. הוא נמצא בגן למעלה לשנה והבעיה העיקרית שהגננת מתארת ואני בהחלט מסכימה איתה הי, שהוא ממש מתנגד לשחק עם ילדים בני גילו. מוכן לשחק רק עם הגננת והמטפלות. הוא משחק גם בבית אך ורק עם מבוגרים (אנחנו הוריו, חברינו, דודים ודודו) במשחקי הרכבה, פאזלים, מחבואים, יצירה וכדומה. הוא מתנגד לשחק עם ילדים אחרים גם אם אלו שמפגישים איתו רבות. כיצד עליי להתייחס להתנהגות זו? אני מאוד אודה לתשובתך. אני מאוד מוטרדת.
כל להיות שהמפגש עם קבוצת ילדים קשה לו. תוכלי לעודד אותו ליצירת קשר ע ילד אחד בודד, בכל פעם. אולי להזמין חברים שלו מהגן, אבל ביחדים ולא בקבוצות. אולי בלווי האם של אותו ילד, כדי שבנך ילמד שיש אורחת לאמא וגם לו יש אורח. תוכלי גם ליצור מצבים שבהם בנך יהיה חשוף לילדים בקבוצות קטנות. אולי ה"בלגן" של הרבה ילדים, ביחד, קשה לו? בעניין השמיעה, מה המצב כעת? אני שואלת כי לעתים, כשיש ירידה בשמיעה (קלה ככל שתהיה) יש קושי בהבנת דיבור על רקע של רעש, מה שזה אומר זה שיכול להיות שכשבנך נמצא בקבוצת ילדים או במקום רועש הוא מתקשה בהבנת הדיבור של אחרים, ואז, הוא מתרחק ממצבים שיש בהם רעש רקע. מי שאין לו ירידה בשמיעה לרוב לא מודע לקושי זה. תבדקי את המצבים שהזכרתי ואשמח לקבל את התרשמותך. בהצלחה