בעיות בכישורים חברתיים בגן
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום רב, ברצוני לשאול לגבי טיפול מתאים לילד רקע בני בן 5.5 בגן רגיל עם כ- 35 ילדים שהיה פעוט סבל מאיחור מוטרי(היפוטניה ומאוחר יותר גם מאיחור שפתי ) עבר אבחון פעמיים בגיל 2.5 -אובחן כ pdd ובגיל 5 אובחן כהפרעה קשב וריכוז(ללא היפרקטיביות)- ניסינו ריטלין אך הגיב רע מאוד - כאבי שיניים+ראש+ היפרקטיביות רבה וחוסר מנוחה עבר ניתוח כפתורים בגיל שנתיים הבעיה כל העת הגננת אומרת שיש לו קושי ביצירת קשר עם ילדים בני גילו (עם מבוגרים ללא כל בעיה ) כמו כן שיש לו קושי בהבנת סיטואציות חברתיות בעקבות כך הילדים מתגרים בו ומסרבים לשחק איתו לעיתים הוא מגיב באלימות ובכך רק מגביר את הההתנגדות כלפיו לעיתים פורץ בצחוק בלתי מוסבר ובהתקפי זעם רגעיים . מה שמעניין שעם ילד אחד בבית הוא משחק נפלא ללא כל בעיה ,הבעיה היא רק עם יש הרבה ילדים - אנו שומעים את זה בכל המסגרות שהוא שהה בהן עד היום . כיום הוא מטופל ב: ריפוי בעיסוק ,רכיבה טיפולית ,התעמלות טיפולית . טופל גם בקלינאי תקשורת עד לפני חודש . כמו כן עדיין אינו גמול בלילה - ביום ללא כל בעיה . שאלתי היא: על איזה טיפול את ממליצה פסיכולוגי ?,תייווך חברתי ?.... או סוג טיפול אחר? שיעזור לו לצמצם את הפער החברתי הקיים כיום ? אגב הגננת מנסה להעלות אותו לועדת שילוב לשנה הבאה לקבל סייעת צמודה בגן רציתי גם לדעת מה הקריטריונים לכך ? אנא עזרי לנו אנו חסרי אונים !!! נשמח לשמוע גם על מומחים בתחום באיזור מודיעין
כישורים חברתיים נלמדים, כמו שלומדים לקרוא ולכתוב ולעתים יש קשיים בתחום זה. אם היה בילבול באבחנות, יכול להיות שיש לו תסמונת כמו אספרגר, שהיא צורה קלה יחסית של PDD, מאופיין במיוחד בקושי במצבים חברתיים. לשאלותיך, ניראה לי שיש מומחים שמכירים את בנך והם הרבה יותר מתאימים לתת עצה, ועדת שילוב תאשר ליווי בגן, אולי רצו ועדת השמה שתכיר בו לצורך קבלת סיוע בגן, המסגרת חוק החינוך המיוחד (לא חייב לעבור לגן מיוחד, רק לקבל את העזרה על פי חוק וללא קשר לקדימויות וסדרי עדיפויות של המערכת). האם התיעצת עם הפסיכולוג בגן? תפדיקה לסייע בהפניית בנך לשרותים בקהילה. אם היה אצל קלינאי תקשורת, מה היא המליצה? להמשיך בטיפול קבוצתי? להפנות לטיפול אחר?.... האם בנך מציג גם קשיי התפתחות או השגים התפתחותיים? האם היה במכון לנהתפתחות הילד? שם יש גם מערכת תומכת ומכוונת ספציפית לגבי האבחנה המבדלת שלו.
פרידה שלום, כרגע הוא בהפסקה מקלינאי תקשורת , אך במקום נקבל טיפולים רגשיים כמו כן התייעצתי עם הגננת והיא ממליצה שישאר עוד שנה בגן. מה דעתך? דבר שני היא אמרה שלפני כן יש צורך באבחון בשלות בשירות הפסיכולוגי אנו חוששים שאם ישאר עוד שנה זה יצור אצלו תיסכול ששאר הילדים בגן יעלו לכיתה א' והוא לא ,הוא כל הזמן אומר שהוא רוצה לעלות לכיתה א' מאידך גיסא הגננת מציינת שקיים פער של כשנתיים בהיבט ברגשי ובתקשורת עם ילדי הגן וכי יש לו המון חרדות . היו לו גם קשיים מוטוריים (אובחן כהיפוטוני בגיל1/2 שנה ) היום הרבה פחות קשה לו פרט לזה שהוא מנסה להימנע ולהמעיט במשחקי כדור וברכיבה על אופניים נטופל כיום בריפוי ועיסוק . היינו במכון להתפתחות הילד ורופאה התפתחותית אמרה שזה mdd