ליקויי למידה
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
האם ילד בעל קשיי דיבור, גמגום, אי יכולת לבטא אותיות מסוימות עלול לפתח ליקויי למידה ,כמו דיסלקציה? מה הם דרכי הטיפול האפשריים? והיכן אפשר למצוא חומר על כך? תודה!
התאור שעשית יכול להתאים לילד בעל לקות למידה, וליקויי שפה הינם הסימנים הראשונים השייכים לגיל הרך. ככל שלקוי הלמידה מתגלה מוקדם יותר, כך גם ניתן להתארב מוקדם ולצמצם את קשיי הלמידה או לפחות לתמוך ברכישת דרכי למידה. בחלק גדול של המקרים של ילדים עם ליקויי למידה רחבים (בכל תחומי הלמידה) ניראה שהיו להם לקויים, איחור אוסטיה מהנורמה באשר לרכישת שפה (הכולל התפתחות של אוצר מילים, יכולת להתבטא ברצף, זכרון ותפקודים שמיעתיים שונים, וכו') רק הגימגום לא קשור ישירות ללקויי למידה, לפעמים הוא מופיע ביחד עם לקויי שפה על רקע של קושי בהתארגנות (לעתים נראה ילד שלא מצליח לארגן את עצמו גם במרחב, במשחק,..) ניתן לקבל עוד מידע בפורומים של ליקויי למידה, בספרות הזאת ובאירגון של הורים לילדים עם ליקויי למידה. דרך הגב, דיסלקסיה הינה אחת מהתופעות של ליקויי למידה (קושי ברכישת הקריאה)
שם האירגון: ניצן
תודה על המידע ומהירות התגובה!
כאשר ילד אינו מבטא אותיות מסוימות, מתקשה בדיבור או מגמגם כדאי לבדוק בכמה מקומות, בעיקר כדיי לשלול קיומן של פגיעות או קשיים עתידיים. 1. בדיקת שמיעה - אצל רופא אזניים לילדים. 2. כדאי שהילד יעבור בדיקה התפתחותית (גם על ידי נוירולוג התפתחותי) דרך התפתחות הילד של קופת חולים. ההפניה ניתנת דרך רופא הילדים. 3.בדיקה של מצבו הרגשי - רצוי אצל פסיכולוג התפתחותי. לשלול גמגום בשל חוסר בטחון), 4. אבחון של מרפאה בדיבור לאחר שהתקבלו התשובות של בדיקת השמיעה. נכון שזה כרוך בריצות ועלות כספית (הממומנת ברובה על ידי קופת החולים), אבל ככל שילד צעיר יותר, כך יעיל יותר הטיפול הניתן לו. לגבי השאלה אם הילד מפתח דיסלקציה: אם אי ביטוי האותיות הוא בשל העדר מודעות פונולוגית (קושי בזיהוי הצלילים), עשוי הילד לכתוב כפי שהוא שומע. רק מרפאה בדיבור מיומנת תוכל לענות יותר על השאלה לאחר שראתה ואבחנה את הילד.
לתשומת לבכן: פניה למכון להתפתחות הילד חשובה להערכה של מצבו ההתפתחותית של הילד , לצערנו במרבית המכונים ישתור המתנה ארוך והתליך שלוקח משך רב עד להשלמתו. לעתים רצוי לפנות במקביל לאחבחון והתחלת טיפול ולא להמתין לסיום האיבחון אשר, הינו חשוב ללא ספק, אך ממושך למדי (לעתים לוקח מעל חצי שנה לסיום האיבחון, ובמהלך הזמן הזה הילד ממתין לתוצאות אשר בכל מיקרה יפנו אותו לטיפול, לרוב מחוץ למכון אשר הינו שרות איבחוני בעקר (תלוי באיזה קופה ובאיזה איזור מגורים) רצוי להתחיל טיפול ולא להמתין לאיבחון של צוות מורחב, אשר אינו מבוטל. הערותנוספות: ראשית המקצוע הינו הפרעות בתקשורת והעובדים הינם קלינאי תקשורת ולא מרפאים בדיבור. שנית, לא כל ילד עם הפרעת היגוי חייב לעבור מערך של איבחון התפתחותי, קלינאי התקשורת מיומניים באיחון ויכולים להמליץ לפנות לאיבחון מקיף, על פי הצורך!
תודה על המידע ומהירות התגובה