התפתחות שפה
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בתי בת שנתיים ותשעה חודשים מדברת הרבה אך לא ברור "הנה קילה גבה"-הנה שמלה של שבת. "לא צה תיתים צה קיקיה" - לא רוצה פתיתים רוצה נקניקיה, "אה זה" -מה זה וכו', כשאני מפרקת את המילה להברות היא יכולה לחזור אחרי :ש-בת אך כאשר היא אומרת שוב השיבוש חוזר... מכיון שמדי יום נוספות מילים למילון שלה לא תמיד אנו מבינים מה היא אומרת. שאלתי: א' האם ההתפתחות תקינה וזהו שלב בדרך לדיבור נכון? ומה אפשר לעשות כדי לעזור לה.
כן, את מתארת התפתחות תקינה. פירוק להברות והדגשה של הדיבור הנכון מצידך, חזרה על המילה הנכונה ועידוד ההבעה המילולית הינם דרכים לעידוד הדיבור ולעזור לה להתקדם ולהתפתח. נסי להבין את דיבורה ויחד עם זאת תדגימי לה דיבור נכון. במידה ואת מרגישה שהיא "משפרת את דיבורה ונעשת יותר ברורה" תמשיכי לעודד כך, במידה ותרגישי שדיבורה לא "משתפר", לו במעט, תפני לקבלת יעוץ ןהדרככה לקלינאי תקשורת, דרך הקופה, ואל תקבלי תשובה שלילית מאף אחד (במיוחד הרופא שירגיע אותך) לעתים במצב כזה רצוי שאיש מקצוע יעקוב אחר השינויים ויהיה "עם האצבע על הדופק" כדי להדריך ולהתערב במידת הצורך. בידקי אם הילדה מתנסה באכילה של מרקמים שונים וקשים, האם היא לועסת מאכלים קשים. זו מין התעמלות לאברי הפה שעוזרת לפעילות ותאום בין אברי הדיבור. בהצלחה!
גב פרידה קורנברוט נכבדה חן חן על התשובה אשמח להעזר בעצותיך ואני מקווה שדיבורה של בתי ישתפר... ב. כהן