איחור בדיבור
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מהו הגורם לילדים להתחיל לדבר בגילאים שונים? במשפחה שלי- אצל כל אחי,האינטיליגנציה גבוהה והיכולת המילולית מפותחת מאוד (כעת כולם מבוגרים) וכולם התחילו לדבר מאוחר יחסית. כעת אצל ילדי שלי- גם הדיבור מתפתח מאוחר. יש מחקרים שמסבירים למה שפה מתפתחת אצל משפחות מסוימות לאט יותר? והאם כדאי להפעיל לחץ מבחינה מילולית על הילד כדי לעודד את השפה, או שעדיף לחכות שזה יבוא לבד?
ילדים נולדים עם כישרון competence לרכישת שפה, זו אחת התכונות ההופכות אותם לבני אדם. מתי היכולת הזו בא לביטוי תלוי בגורמים החיצוניים (כמו גידוי מהסביבה, עידוד, צורך וכו') וגורמים פנימיים לילד (כמו קוד גנטי, בריאות כללית, שמיעה, יכולת מוטורית וכו' - ביניהם גם איזה יכולת להצטיינות יחסית לאחרים) כשאנו מסתכלים על התפתחות הילד יש לקחת החשבון את כל הגורמים ולאבחן את דגם התפתחות השפה, ישנו איזה סדר רכישה ידוע לנו ועל הבסיס שלו אנו מבדילים בין ילד עם דגם התפתחות תקינה, מאוחר, ובין ילד עם דגם התפתחות לא תקין, ואז יש מקום להתערבות ישירה. היכולת להבדיל ביניהם, לתת הדרכה ספציפית ולבנות תוכנית התערבות הם חלק ממיומנויות של קלינאי התקשורת ותחום עבודתינו. במידה ויש לך שאלה ספציפית, פנה לקלינאי, באופן כללי יש לעןדד את הילד על ידי פניה אליו בשפה מתאימה לגילו, לצור מצבים בהם הוא צריך להשתמש בשפה וכו'
פרידה שלום, אנחנו הורים לשני ילדים הבכור , עמית בן 4.4 שנים ואיתמר בן 1.9 שנה. הבעיה שלנו היא עם עמית, הוא מאחר בדיבור, אנחנו מטפלים בזה כבר מגיל שנתיים. הטיפול מתחיל מבדיקת שמיעה שלא היתה תקינה ובעקבותיה ניקוז הנוזלים שהפריעו לשמיעה, מאז לאחר מספר בדיקות שמיעה גם בשינה לא היתה בעיה בשמיעה, היום לאחר בדיקה אצל הרופא נראתה ירידה קלה בשמיעה. מאוחר יותר מגיל שנתיים בערך בגיל 3, התחלנו בטיפול אצל קלינאית תקשורת וזה לאחר בדיקה אצל נאורולוג שאישר המשך טיפול אצל קלינאית תקשורת, ההתקדמות היא מאוד איטית.רק לאחרונה חלה התקדמות - משפטים ארוכים אך עדיים לא ברורים. בבדיקת שמיעה היום נראתה ירידה קלה בשמיעה אך גם באיבחון נאמר לנו שיש לעמית מחסום במוח המונע ממנו לבטא את מה שהוא שומע או חושב. אך מכיון שיש מילים שבתרגול הוא אומר נכון הקלינאית תקשורת שלו שללה את זה (הקלינאית צעירה אולי אינה מנוסה). עמית הוא ילד בעל רמת ריכוז גבוהה מאוד, יכולת הבנה מהירה, ילד רגוע , שלו ועדין. אנו מאוד מודאגים בשל העובדה שעוד 1.6 שנה הוא נכנס לבית הספר. לעומתו איתמר, אחיו, אינו מראה שום בעיה בדיבור ונראה שבקרוב מאוד ידבר ברמה טובה יותר מעמית. לייעוצך/ הפנייתך לגורמים מומחים יותר. אודה מאוד לוי אילה.