הופעת צירופים

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

23/08/2009 | 15:07 | מאת: קרן

שלום רב, יש לי בן מתוק בן שנה ושמונה וחצי חודשים בול. ילד מאוד נבון, תקשורתי, קצת ביישן, לומד מהר דברים עם זכרון מדהים. יש לו אוצר מילים גדול מאוד, (וכל הזמן עוד לומד) מעריכה בין 250-300 מילים, גם שמות עצם גם פעלים וכו'. הבעיה היא שעדיין לא מצרף מילים על אף כל ניסיונותיי הרבים, אני תמיד מדברת איתו שרה לו ומספרת סיפורים, מנסה להעשיר את שפתו לדוגמא: כשהוא רואה אונייה בתמונה הוא מצביע עליה ופונה אליי בכדי שאסתכל, אז אני אומרת לו נכון אוניה, אוניה שטה במים, אני עושה זאת כל הזמן לכל דבר שמשתף אותי ושואל, שואל הרבה אה זה (מה זה) ומחכה לתגובה, וגם אם לא שואל אני מרבה לדבר איתו על כל דבר שמתרחש ועומד להתרחש. לאחרונה ממש כשמשחק בלהחביא את הבובה איתי שואל איפא אתה? או איפא הוא? או כשמשחק עם הטלפון צעצוע אומר: הלו, אי שם, ביי וסוגר את הטלפון (אי שם זה מי שם) או אומר טוק טוק אי שם, אתמול הפרחתי לו ולאחותו בלוני סבון אז הוא צעק תוך כדי אבל לא כמשפט בהפרדה של כמה שניות בלון....גדול... ענק.....למעלה וכאילה. כשקורא לי והוא קורא לי המון, לא מצרף משפטים פשוטים של אימא בואי אפילו שאני כל פעם אומרת לו הוא אומר אימא בנפרד ובואי בנפרד כשאני מתקנת אותו, גם לא אבא בא או הינה אוטו, אומר המון הינה כששואלים איפא אבל ללא צרוף. מבחינת התפתחות: יודע צורות את כולם להגיד ולהתאים בפאזל, שם לב לפרטים קטנים שזה ממש מדהים אותי למשל: אני קוראת משהו בעיתון ופתאום בתמונה שליד יש בקבוק שמפו קטן ובתוכו אליפסה קטנה שכתוב בה משהו הוא ישים לב לזה ויגיד לי אליפסה, ויחכה לתשובה מימני ועד שלא אגיד לו נכון זה אליפסה הוא לא יפסיק, או כשרואה תמונה של בית מיד יגיד בית ואחר כך יפשט את זה בכך שיגיד משולש לגג ומלבן לדלת אפילו שיודע שזה גג וזה דלת יודע צבעים כלומר: לשים דיסקית צבע ומעליה אותה דיסקית צבע, וגם מזהה כמה צבעים, הוא מנסה אותי לדוגמא: אם שם על הדיסקית הלא נכונה יסתכל עליי ויגיד לא, ויחכה שגם אני אומר לא, ואז ישים בבמקום הנכון ויגיד הינה. עוד אציין שיודע הפכים ומשתמש בהם המון: חם קר, למעלה למטה, הפוך ישר, גבוה נמוך חזק מהר וכו', יודע גם את לזהות את כל כל החיות שמותם הקולות שהם עושים ומהם אוכלים לדוגמא: כשנשאל מה שותה החתול אומר חלב וכו' וכשנשאל מי שותה חלב עונה חתול. (זה כמובן אחרי תרגול כי יש לו קליטה וזיכרון להפליא וגם יודע לקשר בין דברים) הוא מצביע על כל דבר שאני שואלת, עונה לשאלותיי כמו מזה? או אתה רוצה לאכול? מה אתה רוצה לאכול? משתמש הרבה בכן ולא, אם כי מטריד אותי שלא מבצע את המחווה של כן על אף ניסיונותיי ללמדו, מגיב להוראות אפילו מורכבות כמו: תביא לי את השלט של הטלויזיה שאותו שלט נמצא בתוך קופסת השלטים מאחורי השלט של הכבלים, אם לא מצליח כי השלטים על המזנון אז אני אומרת לו זוז קצת הצידה או תעשה סיבוב ואז תצליח ובאמת כך עושה ומביא לי את השלט הנכון. בגדול ילד שקשור אליי מאוד עד עכשיו בבית, לא הכי חברותי קצת קשה לו עם אנשים חדשים מאוד מתבייש ומתחבא מאחוריי ועושה פרצוף ביישני וחמוד, כן אוהב ילדים אם כי לא ממש משחק איתם יותר משתתף בחוויות אם הם צוחקים גם צוחק ומסתכל עליי. האם לאור מה שרשמתי יש סיבה לדאגה שעדיין לא ממש מצרף ובני גילו כבר מדברים במשפטים מצטערת על האורך ותודה רבה לכל תשובה.

לקריאה נוספת והעמקה

האם את נותנת לו הזדמנות "להשחיל" מילה? על פי כמות המלל שכתבת יש לי תחושה של ריבוי גירויים. תנסי ליצור שקט סביבו, כדי לאפשר לו להתבטא. בכל מיקרה, מותר עד גיל שנתיים לא לצרף מילים...... אם את דואגת מאד, תפני לקבלת יעוץ פרטני לקלינאי תקשורת, אבל שימי לב, דברי האופן יעיל (כמות מידע רלוונטי בלבד ולא חזרה על דוגמאות כל כך רבות) תני מידע ותשאלי את השאלה המתרידה, ותני מקום לשני. בהצלחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה