האם הבעיה היא שיום פונולוגי?

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

30/11/2009 | 10:20 | מאת: הדס

בוקר טוב, שמי הדס ואני מורה להוראה מתקנת ומאמנת אישית ומשפחתית. לפני 4 חודשים הגיע אלי ילד בן 5.5 (יליד נובמבר)עם קושי בזיהוי אותיות. הגננת החליטה כי הוא מתאים לכיתה א'. האם ששמה לב לבעיה ניסתה לבלום את התהליך ובצדק. למרות שלמד עם כל ילדי גן חובה את כל האותיות, הוא לא מצליח לשמר בזכרון שום אות חוץ מאותיות שמו. הוחלט להשאירו שנה נוספת בגן. לאחר עבודה מאומצת של 4 חודשים, הוא לבסוף הצליח לשמר את כל האותיות שלמדנו (עד האות י') אך עדיין יש חוסר עקביות בכך. לעיתים הוא זוכר ולעיתים "הכל נמחק". לכל אות ציירנו ציור שמתחיל באותה אות וכאשר הוא נשאל "איך קוראים לאות הזאת?" הוא אומר בלב את שם הציור ואז שולף את האות. כך שזו לא שליפה אוטומטית. פניתי למאבחנת והיא אמרה שקוראים לזה בעיות בשיום פונולוגי והפנתה את המשפחה לקלינאית תקשורת. המשפחה פנתה לקלינאית תקשורת שבכלל לא רואה בעיה (מאוד מוזר). השאיפה שלי היא ללמד אותו את כל האותיות ואז להתחיל ללמד קריאה. אני מרגישה קצת מתוסכלת שלא מוצאים מהי הבעיה האמיתית כי אני זקוקה למידע הזה כדי לכוון אותי איך לעבוד הכי נכון עבורו. הוא יודע לתת מילה שמתחילה באות מסויימת. הוא יכול לספר סיפור. להשלים משפטים. אין לו בעיות תקשורת אחרות פרט לחוסר זיהוי הקשר בין הסמל לבין הצליל שלו. הייתי שמחה לדעת האם יש שם לבעיה שיש לו ואם כן, מי יוכל לאתר אותה? תודה! הדס.

לקריאה נוספת והעמקה

מה שאת מתארת מתאים לדיסלקסיה! שזה בדיוק יצירת הקשר בין צליל לאות. הבילבול כניראה גם אצל, מה זאת אומרת "איך קוראים לאות הזאת??? שם האות אינו רלוונטי כשאת מלמדת לקרוא כי מה שאת מלמדת הינו הסימן הכתוב להגה או צליל ספציפי (ד הינו הגה ד בקריאה ושמו דלת, אבל אנו לא קוראים על פי שמות האותיות אלה על פי הצליל שלהם, לכן השם של האות איננו רלוונטי!) רצוי שהוא יעבוד של פי הקול והציור של כל הגה ולא על פי שמו! הוא זקוק להיות מסוגל לבצע "אבחנה פונולוגית" שזה ניתוח, זהוי ואיתור של הצלילים בתוך המילים בנוסף לזהוי התמונה של כל הגה (אות כתובה) ללא ניתוח מעמיק של תשתית הכולות שלו לקרוא לא תצליחי לקדמו! מה זה מאמנת משפחתית ובת כמה את? האם את בעלת נסיון בהוראה מתרקנת? כי ישנם שיטות שונות הקניית קריאה וגם קלינאי תקשורת המתמחים בקשר בין הדיבור למילה הכתובה ותפקוד הקריאה. אולי אפשר לפנות למישהי כזאת????.

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה