איחור בדיבור
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מחבר: אילה תאריך: 12-07-2001 23:07 פרידה שלום, אנחנו הורים לשני ילדים הבכור , עמית בן 4.4 שנים ואיתמר בן 1.9 שנה. הבעיה שלנו היא עם עמית, הוא מאחר בדיבור, אנחנו מטפלים בזה כבר מגיל שנתיים. הטיפול מתחיל מבדיקת שמיעה שלא היתה תקינה ובעקבותיה ניקוז הנוזלים שהפריעו לשמיעה, מאז לאחר מספר בדיקות שמיעה גם בשינה לא היתה בעיה בשמיעה, היום לאחר בדיקה אצל הרופא נראתה ירידה קלה בשמיעה. מאוחר יותר מגיל שנתיים בערך בגיל 3, התחלנו בטיפול אצל קלינאית תקשורת וזה לאחר בדיקה אצל נאורולוג שאישר המשך טיפול אצל קלינאית תקשורת, ההתקדמות היא מאוד איטית.רק לאחרונה חלה התקדמות - משפטים ארוכים אך עדיים לא ברורים. בבדיקת שמיעה היום נראתה ירידה קלה בשמיעה אך גם באיבחון נאמר לנו שיש לעמית מחסום במוח המונע ממנו לבטא את מה שהוא שומע או חושב. אך מכיון שיש מילים שבתרגול הוא אומר נכון הקלינאית תקשורת שלו שללה את זה (הקלינאית צעירה אולי אינה מנוסה). עמית הוא ילד בעל רמת ריכוז גבוהה מאוד, יכולת הבנה מהירה, ילד רגוע , שלו ועדין. אנו מאוד מודאגים בשל העובדה שעוד 1.6 שנה הוא נכנס לבית הספר. לעומתו איתמר, אחיו, אינו מראה שום בעיה בדיבור ונראה שבקרוב מאוד ידבר ברמה טובה יותר מעמית. לייעוצך/ הפנייתך לגורמים מומחים יותר. אודה מאוד אילה.
אם בנכם נבדק במכון להתפתחות הילד, תוכלו תמיד לבקש בדיקה ויעוץ אצל קלינאי נוסף. כשמתיחסים להתפתחות השפה יש לקחת בחשבון את החלק של המוח (איכסון ושליפה של מילים, תיכנון של משפטים, שמירה על כללי התחביר והכוונה לתקשר וכו'), בנוסף יש חלק של המעבר אל אברי הדיבור והיכולת לתכנן את תנועות הדיבור, פעילות שדורשת מוטוריקה עדינה ייחודית לדיבור (מה שמאפשר להבין את הדיבור) פעילות זו קשורה או מתורגלת באופן חלקי במהלך האכילה, אין בדבריך התיחסות לאכילה ותנועתיות הפה. אינני מבינה מה שאלתך, האם את חושבת שבנך יכול להתקדם יותר מהר, האם אין כלל התקדמות או האם לדעתך הוא אינו מתקדם כלל ואת מחפשת פתרון חלופי לתקשורת? תבררי מה כוונתך, מלבד השאלה לגבי בית הספר...... לידיעתך, ישנם מסגרות של חינוך, בהם יש "גן שפתי" לילדים אשר מציגים קשיי שפה ודיבור. הגן הזה נותן טיפול כוללני ואינטנסיבי לילדים אשר מתגלים כמציגים איחור התפתחותי ברכישת שפה והם זכאים לטיפול על חשבון משרד החינוך, תחת חוק החינוך המיוחד. הכוונה להתערב בגיל מוקדם ולא להמתין לכניסה לביה"ס כדי לעזור לילד. תבררי מה ניתן במסגרת השרותים באיזור מגוריך, פני למפקח על החינוך המיוחד ותבקי לשקול את הכללתו של בנך במיסגרת שפתית טינטנסיבית. מסגרת זו מיועדת לילדים עם יכולת לשמידה אשר ניתן לסייע להם כדי ישיכנסו למסגרת למידה "רגילה". אשמח להמשיך ולשמוע ממך על המשך הטיפול.
פרידה שלום, ראשית תודה רבה, עמית עדיין לא נבדק במכון התפתחות הילד, נבדק אצל נאורולוג לילדים שלא ראה לנכון להפנות אותו למכון התפתחות הילד אלא להמשך טיפול אצל קלינאית התקשורת, אך מכיון שעמית מתקדם אך מתקדם מאוד לאט אני רואה לנכון לפנות כבר למכון זה. עמית החל לדבר בגיל 3 ורק מספר רב של חודשים אחר כך הדיבור, ההיגוי מתחיל להשתפר, לקח לי שבועות אולי חודשים ללמד את עמית לומר פיפי ולא דידי לעומת זאת, כעת הצלחתי תוך מספר ימים ללמד את עמית להחליף את ה"ק" במקום ה"ת" ולתקן את זה במיליםת, בנסוף עמית החל לבנות משפטים, אך לא מקושרים טוב. במכון אחד נאמר לנו שיש לו דיספרציה, הוסבר לנו שזהו מחסום בלבטא צליל רצוני, אצנו -רצנו למכון שבו הוא מטופל ובאבחון נאמר לנו שהבעיה היא בהיגוי וביכולת לקשר בין האותיות, בנוסף גיל השפה הרבה יותר צעיר מגילו של עמית 4.4 שנים. בעניין האכילה-עמית אוכל כציפור, אף פעם לא "תפס סנדוויץ" ונגס בו, הלעיסה איטית. האם עמית יכול להתקדם מהר יותר?מי מהמכונים צודק?היש טעם להלחץ, להאיץ או שהזמן עושה את שלו בקצב ההתפתחות? אודה לתשובתך וכן ארצה לעדכן אותך ולהתייעץ איתך בהמשך הטיפול וכיצד מתקדם עמית. תודה רבה , איילה.