דיבור
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בוקר אור, יש לי ילדה מקסימה בת שנתיים ועשרה חודשים (תאומה). נולדה פגה כחודש וחצי לפני הזמן אך ללא בעיות התפתחותיות ואחרות בכלל. ייש לה ירידה מאד משמעותית בשמיעה(לאחר בדיקות שמיעה) והרבה מים ושעווה בשתי האזניים.כרגע הוחלט לא לעשות ניתוח כפתורים. ילדה מאד תיקשורתית חברותית שמחה ונבונה.דו לשונית (עברית ואנגלית) מבינה הכל יודעת את כל אותיות ה ABC גם לומר וגם לזהות אלף בית לומר , ספרות עד 10 גם לזהות וגם לומר בעברית ואנגלית מכירה 50 סוגי חיות ,את כל הצבעים וכ"ו.נמצאת בגן בקבוצת הבוגרים עם ילדים בני 3 וחצי והגננות אומרות שהיא מסתדרת מצויין ואף חזקה מהקבוצה שלה בהרבה תחומים. הבעיה המרכזית שלה זה בדיבור ובהגיה.היא יודעת לומר הכל וחוזרת על משפטים ומילים אבל חלק בצורה שגויה.למשל ל היא הוגה כ ג (בכל המילים והמשפטים) (עגגה במקום עגלה וכו). אני מנסה לעבוד איתה הרבה על האות למד ולימדתי אותה לשיר לה לה לה עם הלשון אבל היא עדיין לא משתמשת בלמד במילים.כמו כן מדברת בח וכ גרונית...בעוד שהיא לא שמעה את זה בבית . אני יודעת איזה אותיות היא מחליפה באיזה ולכן מבינה כל מה שהיא אומרת.כנ"ל גם הגננות.האם יש צורך בקלינאית תקשורת או פשוט לחכות? {אחת הסיבות שאנחנו מחכים עם ניתוח כפתורים כי הילדה מסתדרת טוב גם בלי} בתודה מראש ויום מקסים ,טל
בגיל זה ודאי אין מקום "להציק לה" בטיפול. היא עושה מה שהיא יכולה וגם לא כדאי לנסות "ללמד אותה". ילידם מגלים את הדיבור וההיגוי הנכון כחלק מתהליך הבשלה פונולוגית ושפתית. החשוב שהיא תשמע דיבור נכון וברור. בגיל זה מותר לה עדיין להחליף ולבלבל בין ההגאים, העקר שאתם תעשו כל מאמץ להבין אותה. אם לקראת גיל 3 עדיין לא מובנת לאנשים בסביבתה, אז כדאי לפנות לאבחון והדרכה של קלינאי תקשורת. בהצלחה