בן חמש
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, בני בחודש הבא יהיה בן חמש בדיוק. הוא ילד מאוד תקשורתי בעל תחומי עניין מפותחים, מבחינה קוגנטיבית מתפתח כמצופה ואף מעל למצופה מבני גילו וכן מבחינה מטורוית. יש לו מעט חולשה בחגורת הכתפיים אך לא בצורה חמורה ולא משהו שמפריע להתנהלות הגופנית שלו. כשהיה צעיר עבר בדיקת שמיעה שלא הייתה אמינה מפאת גילו הצעיר, בחודש פברואר עבר בדיקה נוספת , הפעם היה שיתוף פעולה מלא. באוזן ימין - 15 אוזן שמאל 25-30. הוא מדבר היטב ושוטף ואף עבר אבחון של קלינאית שלא זיהתה שום קושי מלבד הגיית ת כ - "סססס" . היינו אצל רופא א.א.גרון בעקבות תוצאת בדיקת שמיעה שטענה שיש לו מעט נוזלים באוזן שמאל ונתנה לו סירופ ליבוש, חזרנו אלייה אחרי חודש ואמרה שהכל תקין. אני עדיין מוטרדת היות ובתחושה שלי עדיין משהו לא תקין, קשה לי להצביע איפה אני אנסה- 1. הוא מאוד מאוד לא אוהב לשמוע מוזיקה, זה מפריע לו ולטענתו מרדים אותו. באותה נשימה הוא גם לא יודע לשיר שירים, כמעט ולא שר, ולא יודע לשיר. השיעורי מוזיקה בגן מאוד לא נעימים לו, כשהלך להצגה מוזיקלית נרדם, כששומע שיר בטלויזיה מבקש להעביר ערוץ וכו'. האם יש לך הסבר לתופעה הזו? 2. הוא מדבר ברצף אך לדעתי יש לו קושי בפירוק מילה להברות בגלל שלא שומע, לא מצליח להבחין בצלילים במילה. למשל - שרנו בגינה את השיר אוניה (בשביל אחותו הקטנה), את ההברה האחרונה לא אמרתי רק אוני והוא השלים "אה" למרות שתיקנתי מספר פעמים היה לו קשה להבין שזה "יה". מהתיאורים הנ"ל האם ייתכן שיש בעית שמיעה למרות שהרופאה אמרה שהנוזלים יתייבשו והכל תקין. מה דעתך ומה לעשות? תודה מראש וסלייחה על האורך
יש בדיקות נוספות הקשורות לאיכות השמיעה ולא על עצם השמיעה. הם יכולות לעורר שאלה הקשר לתפקוד כמו אבחנה שמיעתית, קושי בזהוי בין דמות (הקול) לרקע (רעש הסביבה או המנגינה של שירה) את הבדיקות מבצעים בעקר לגבי ילידם עם ליקויי למידה שמתקשים ברכישת הקריאה, מכוון שבנך עדיין צעיר, הוא לא חייב להצליח במסימות אלו, ואין מספיק מידע לגבי התפקוד בגיל צעיר. בשנה הבאה יהיה בגן חובה ואז יהיה עליו להשלים מטלות של פירוק והרכבה להברות וכו' תהייה בקשר עם הגננת והיא ודאי תדעה לזהות קשיים ספציפיים,לפי תפקודו בהשוואה לבני גילו. לגבי השמיעה, התוצאות שהתקבלו יכולים לציין שמיעה תקינה, את דווחת על תוצאות של בדיקה ל"צליל טהור" בזהוי של עוצמה מינימלית (סף שמיעה), ילדים נוטים להמתין לעוצמה נוחה כדי להגיב ולציין ששמעו. חשובה ההלימה בין התשובה לצלילים ותשובה למילים, בדף הבדיקה יהיה רשום SRT, לכל אוזן בנפרד. בכל מיקרה, לפי מה שכתבת בנך בתחום הנורמה ומעט נוזלים שכיחים בגיל זה, אם הוא מתפקד ככל הילדים, את יכולה לתת לו להתפתח ולהניח לו להתקדם באופן טבעי. כעת לא ניראה שיש צורך בהתערבות או בדיקה כל שהיא. סליחה על התשובה בארוכה! בהצלחה