בן שנתיים וארבעה חודשים
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
הי, בני בן שנתיים וארבעה חודשים. ילד שני. שפתו מורכבת מבערך 50 מילים. לאחרונה התחיל לחבר שתי מילים. מילותיו כוללות עיצור אחד או שניים מהמילה המקורית, וכך הוא מתקשר: "בל"- זה יובל המבולבל, "ננה" היא בננה, "דו" זה גדול, "סי" זה סיר, "טיה" היא אמבטיה, וכו'. לאחיו קורא "איה" למרות ששמו יהלי. יש לי הרגשה ששומע מצוין למרות שלא נבדק עדין. גם את שמו הוא הוגה לא נכון, ולמעשה חוץ ממספר מועט של מילים משבש את כל השאר. חוצמיזה מוסיף כל הזמן עוד ועוד מילים, אך כולן מקוצרות. מעבר לזה תקשורתו הבלתי מילולית טובה: כשיש מילים שהוא לא יודע לומר, הוא מצביע, מראה, מביא אותנו לאן שרוצה, צוחק ומצחיק, מבין כשכועסים עליו, עונה כששואלים אותו שאלות, מבין הכל. מעבר לזה - קצת ביישן בחברה, יכולות מוטוריות מאד טובות. ההתנהלות איתו היא כזו שבבית אנחנו מבינים אותו לגמרי, ואולי בגלל זה אין לו תמריץ להתאמץ יותר? נמצא בפעוטון במחיצת 3 ילדים נוספים, וגם שם מבינים אותו, אך בספטמבר יתחיל ללכת לגן גדול יותר. מה עושים? האם לפנות בגיל הזה לקלינאית תקשורת? תודה רבה, דניאלה
תפני לקלינאי תקשורת שיתן לך הדרכה לעידוד השפה. אם את מרגישה שהוא התקדם מאד בתקופה האחרונה, את יכולה להמתין. אחרת תפני ותהני מההדרכה והמעקב המקצועי אישי, עדיין אולי לא צריך לקפל, אולי כן? תני לאיש מקצוע לקבוע. בהצלחה
תודה על תשובתך! הוא אכן התקדם לאחרונה. אם בעבר השתמש בהברה אחת (ובחלק מהמקרים הגה את ההברה בשווא) היום מרבית מילותיו החדשות מורכבות כבר משתי הברות ולרוב- גם בניקוד הנכון, אך עדין המילה אינה שלמה (אגס זה "אגה"). האם כל זה מחשיד לדיספרקסיה? שוב תודה