מאפייני שפה של ילד לקוי שמיעה
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום רב, בקייטנה בה אני עובדת בגן עירייה ישנו ילד לקוי שמיעה (45-50 דציבל) שבקר במהלך השנה בגן חינוך מיוחד וגם בגן רגיל (ילד משולב). הילד מאוד מתוק, חברותי, אוהב לבוא לגן ומאוד פעיל בגן. בעקבות אבחון של קלינאית תקשורת נצפו אצלו קשיים בתחומים הבאים: תוכן הבנה מתקשה במטלות הדורשות חשיבה מופשטת. שימוש הבעה שימוש נרחב בז'רגון, ובחוסר במבנים תחביריים, מורפולוגיים ובאוצר מילים (בעיקר פעלים). בהתחלה היה קושי לספר חווייה בצורה מאורגנת והתקשה לספר סיפור פשוט, ברמת ההמללה, ולא תמיד שמר על מבנה פשוט תקין תחבירית ולעתים השמיט קישוריות ומילות יחס. למרות הקשיים בתחום ההבעה - הילד מצליח להביע את עצמו. כיום הוא יותר משתתף בפעילויות, יכול לספר ספור בצורה מובנית ומנמק יפה אסוציאציות. צורה היגוי הילד מדבר דיבור איטי ומשבש היגוי ספציפי. נצפתה מובנות דיבור ירודה, אך ניכר כי יש התקדמות ספונטנית. בעקבות כך, הומלץ לילד הן על טיפול בשפה והן על למידה בגן חינוך מיוחד, על מנת שיקבל מענה אישי ומעמיק. במשחק חברתי כאשר היה עליו להסביר הוראות משחק, משפטיו התבטאו במשפטים מאוד קצרים, חזרה מרובה של מילים וכאשר אין כל קשר בין המשפטים. מעוניינת לדעת למה זה קורה וכיצד יש לעזור לילד כך שיהיה מובן וכך שיהיה קשר בין המשפטים שאומר.
זה קורא כי המידע לאמגיעה באופן מסודר ועקבי למרכז השפה, דרך ערוץ השמיעתי. תבקשי מההרוים לתת לך הנחיות לפי מה שעשו בגן במהלך הנה. אינך מספרת בן כמה הוא והאם כעת נמצא בטיפול של קלינאי תקשורת, ניראה שיש תוכנית עבודה ותפקידך להשתלב בתוכנית הקיימת. תשאלי את ההורים ואם ניתן, תפגשי עם הקלינאית שמכירה אוו הכי טוב. תבדקי האם יש לו מכשירי שמיעה והאם הם תקינים בכל פעם שמבקר בגן שלך. בהצלחה
מדובר בילד בן 5.5 שעולה לכיתה רגילה. האם הקשיים שהעליתי הנם קושי בשליפה? בארגון מידע?