ילדה בת 6 שטרם הוגה את האות צ
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום רב, ביתי בת 6 ושבועיים והוגה את האות צ עם לשון בחוץ שנשמע כמו ס. כמו כן לעיתים היא אומרת במקום ס את האות ש. לדוגמא: מסגרת- היא הוגה משגרת. אני מתקנת אותה. אני שמה לב שהיא מדברת המון ולעיתים היא שואלת את אותו הדבר מספר רב של פעמים ונוטה לשכוח במהירות דברים שרק סיימנו לשוחח עליהם. לדוגמא- מי לוקח אותי מחר מהגן? אני עונה שאני ואחרי חמש דקות היא תשאל שוב. לעומת זאת היא שולטת שתכנים הנלמדים בגן ומלמדת אותנו הרבה דברים חדשים. בתוך כל זה גם אני שמה לב שבעבר היא שלטה יותר בחלוקה לקטגוריות ומיון והיום היא ממעיטה להשתמש ונותנת הסברים 'מסביב' (אולי עניין של קושי במיון והכללה?...)ברור לי שהיא יודעת רק מתקשה פתאום עם זה. גם לגבי הפכים. לדוגמא: קש ההיא תאמר לא קשה. כשאבקש ממך לעצור רגע ולחשוב שוב היא תאמר , לרוב, את ההפך הנכון. חשוב לי לציין שלא שמעתי מהגן על איזה קושי סביב השפה והדיבור. אשמח לתשובתכם :)
שאלותיך.... ההיגוי של השורקות נרכש בגיל זה, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת שילמד אותה את ההיגוי הנכון וייסיע לה בשלב של השימוש הנכון בהגאים אלו, בתנאי שעדיין לא נפלו השיניים הקדמיות, ואם נפלו, שהם צמחו והמקום "טפוס" אחרת יש להמתין עד לבקיעת השיניים הקדמיות. לגבי ה"שכיחה" ולפי הדוגמה שלך, נראה לי שאת מציינת קושי על רקע חרדה או דאגה (מי יקח אותי מהגן? היא רוצה לדעת וגם להיות בטוחה) ולא בגלל קושי בזכרון, לפי תאורך לומדת ויודעת מה שנלמד בגן. שימוש בתכנים וצורות שלמדה בעבר, כן, הלמידה מתיישבת ואז יש מטלות אחרות, לא דחוף להשתמש במה שידעה מזמן, מעוניינת אולי, להתרכז במה שחדש היום! לא נראה לי מקום לדאגה יתרה אלה אם תבחיני בנסיגה משמעותית בתפקודה הקוגניטיבי או אחר.