ילד בן 4.5 עם קושי שפתי
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בני בן 4.5 ויש לו קושי בארגון המשפט, אוצר מילים והיגוי, מגיל שלוש וחצי הוא בטיפול אצל קלינאית תקשורת ואח"כ עבר לגן מיוחד בגלל הקושי בשפה, בשנה האחרונה חל שיפור מבחינת מבנה המשפט, אם כי עדיין יש הרבה עבודה גם בתחום זה ואף לאחרונה הקלינאית שבגן החלה לעבוד עימו על היגוי, אם כי הוא בבית הוא לא משתף פעולה בכלל. שאלתי אליך מבחינת השפה האם יש יתרון של גן מיוחד על פני גן רגיל, כמו כן מה ניתן לעשות כאשר ילד לא משתף פעולה בבית ולא מסכים לתרגל .
ראשית עלי לומר שנראה לי כי יש מקום להפנות את השאלות אל הקלנאיות המטפלות בילד, היות והן מכירות אותו ועובדות איתו לאורך זמן. עליך להבין כי ההתייחסות לילדים בגיל זה חייבת להיות ממוקדת ופרטנית, ולכן תשובה שיכולה להיות נכונה עבור ילד מסוים, יכולה להיות שגויה לחלוטין עבור ילד אחר. לגוף העיניין, גן "שפתי" מאפשר התייחסות יותר אישית לילד עם בעיית שפה בשל היחס הטוב יותר בין מספר הגננות והמטפלות לבין מספר הילדים בגן. בנוסף, העובדה שבגן שפתי יש קלינאית תקשורת (ובד"כ אנשי מקצוע נוספים) מאפשרת לתת לילד טיפולים שוטפים בלי להוציא אותו מהמסגרת החינוכית, כך שלדעתי, במרבית המקרים גן"שפתי" מאפשר לילד עם בעיית השפה לקבל טיפול והתייחסות טובים יותר. באשר לחוסר שיתוף הפעולה של הילד לתרגות בבית. הקלינאית המטפלת חייבת להיות מודעת לכך (כלומר, עליכם לומר לה את זה) ויש מקום למצוא רעיונות מקוריים בשילוב שלכם ושל המטפלת, על מנת להפוך את התרגול לחויה מהנה ומושכת, ולא מתסכלת ומשעממת. לעיתים ניתן לעשות הפסקה קצרה הטיפול ע"מ לאפשר לילד "להתאוורר" מעט, אך אם נראה שהילד מתקדם בטיפול יתכן שכדאי להמשיך, אך לשקול שינוי שיטה טיפולית, שינוי אמצעי גרייה לעבודה, או במקרים מסויימים שינוי בצוות הטיפולי. בהצלחה