הפרעת תקשורת ואכילה
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, בני בן שנה. התקשורת שהוא יוצר עם הסביבה אינה מתאימנ לגילו. הוא אינו יודע לשייך שמות לאובייקטים. לדוגמא הוא אינו מגיב לשאלות כגון "איפה אמא?", "איפה האף של...?". מגוון הצלילים שהוא הוגה גם הוא מצומצם "אאא" בלבד. בנוסף הוא ינק זה עד לא מכבר. רק בחודשים האחרונים התחלנו להעביר אותו למזון מוצק. כל עוד הוא ינק היה הוא באחוזונים העליונים מבחינת משקל וגובה. לאחר שהעברנו אותו למזון מוצק אין הוא מוכן שיאכילו אותו, רק מה שהוא יכול להחזיק ביד ( וכמובן מוצא חן בעניו) נכנס לפיו. כך שהיום הוא נמצא באחוזונים נמוכים בהרבה מבחינת משקל. האם שני הדברים קשורים? האם קיימת בעיה התפתחותית?
כדל לקבוע אבחנה של איחור התפתחותי יש לבצע איבחון מקיף הלוקח בחשבון את כלל מרכיבי ההתפתחות, שאלי את הרופא המטפל או את אחות טיפת חלב אשר מיומנת בבדיקה לעומת הנורמה ובצייני התפתחות. באשר לתגובות בנך: האם עבר בדיקה שמיעה כל שהיא? מה איחות הקשר עין וערנותו לנעשה סביבו? יש מקום לביצוע תצפית על התנהגותו כדי להתרשם מאיחות הקשר שלו לסביבה והתקשורת בקדם מילולית (כן, יש דבר כזה,, אשר מקדים את השפה המדוברת!) תוכלי לבקש הפניה או לפנות בעצמך (על פי המקובל בקופה בו הינך מבוטחת) לקלינאי תקשורת המצוי בגיל צעיר ובענייני אכילה. ברור שבנך רושצ לאכול לבדו, וזו תופעה שיש לעודד. באשר לכמויות אוכל וגדילה יש להתיעץ עם רופא ילדים ולברר האם יש מקום לבדיקה יסודית והתערבות בתזונה. המשיכי לגרות את בנך בכל הבט שפתי ותקשורתי. בהצלחה
מבחינה פיזיולוגית אין איתו בעיה. הוא עבר בדיקת שמיעה ובדיקות פיזיולוגיות נוספות. רופא הילדים המליץ על תוסף תזונה. מבחינת היחס לסביבה: הוא מגיב באם קוראים בשמו, הוא מושיט ידיים לדברים שהוא רוצה ולאחרונה גם מוחה כפיים כאשר מבקשים ממנו. שאלתי העיקרית היא, האם יש ילדים שמתפתחים לאט מהנורמה בתחילת דרכם אך עדיין גדלים להיות ילדים ואח"כ מבוגרים "נורמליים"? האם העובדה שמבחינה התפתחותית הוא איטי מהממוצע בהכרח מלמדת שגם בעתיד יהיה כך? באם אני מחפש יעוץ פרטי, האם יש מישהוא בארץ שנחשב ל'סמכות' בנושא זה?