בעיה או לא?
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בני בן 3 וחודשיים. החל לדבר רק לקראת גיל 2. מבין את כל הנאמר לו, כולל ביצוע הוראות מורכבות. עם זאת, אופן הדיבור שלו נראה לי קצת משונה: 1. היענות- הרבה פעמים לא עונה לשאלות (בעיקר לזרים) ולפעמים עונה לא לעניין, גם לנו. 2. חיקוי בדיבור- לעיתים קרובות, כשמדברים אליו, הוא יחזור על מה שאמרו לו. אם זאת היתה שאלה שהוא "מעונין" לענות לה, הוא בדרך כלל יחזור על השאלה, עם השינויים התחביריים הנדרשים. למשל: "אתה רוצה ללכת לים עם אבא?"---תשובה: "אתה (לאחרונה גם "אני" במקום "אתה") רוצה ללכת לים עם אבא וגם עם אמא". 3. טעויות- עדיין משתמש ב"אתה" במקום "אני" ומדבר על עצמו בגוף שלישי. 4. חזרות- מלבד החזרה על מה שאומרים לו, הרבה פעמים הוא יחזור על מה שאמר מיוזמתו מספר פעמים, בעיקר בזמן משחק או כשהוא מתלהב ממשהו. 5. משפטים- עונה/מדבר בקצרה ולא ממש מפתח שיחה, למרות שאני מנסה "למשוך" אותו לכך ע"י שאלות וכד'. יש לציין שאני רואה שיפור מהבחינה הדיקדוקית ופחות חזרות מבעבר, רק בשבוע- שבועיים האחרונים. מה דעתך, זה נורמלי? תודה וסליחה על האורך, פשוט רציתי להבהיר את הענין!
כדי לקבוע אם יש "בעיה" יש צורך באיבחון אישי להתיחסות רק מתוך הכרות עם בנך ולמידה על קצב ודגם ההתפתחות שלו! באופן כללי יתכן שאינו משתמש באני וגם משיב בשאלות כי זה מה שהוא שומע הרבה, תנסי לשוחח איתו ולא לנסות לשאול אותו, תספרי לו על מעשיך במשך היום, תתכנני בעל פה פעילויות משותפות וכן תעודדי אותו לקחת חלק בתיכנות פעילויות על ידי תוכנון משותף, תאור הנעשה, שותפות בתחושות וחוויות וכו' כך שילמד דגמים נוספים של הבעות! תוכלי לרכוש ספר על גישת הנן באגודה הישראלית של קלינאי התקשורת וממנו לקבל הדרכה יותר ספציפות, אני בטוחה שספר זה יסיעה לך באימוץ גישה מטפחת לשפה. אם הינך מודאגת תוכלי לפנות לקלינאי (דרך הקופה או באופן פרטי, ולבקש איבחון והדרכה אישית כדי לטפח ולקם את שפתו של בנך..... יחד עם זאת את מציינת התקדמות יפה בשבועיים האחרונות, וזה קורה הרבה בתקופות הקיץ כשאין גני ילדים והילדים מטופלים בידי מבוגרים וזוכים ליחס אישי יחידני יותר!