פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
האם מערכת התפיסה הלשונית נחוצה בעת שיום אותיות ובעת שיום תמונה? או שמא המערכת הזו נחוצה רק לשם שיום אותיות? תודה
מה זה "מערכת התפיסה הלשונית" תהליך שיום מקורו בתהליך של הבעה וword retieval, תפסיה שייכת לתהליך תפיסה, שני תהליכים שונים....
שלום הבן שלי התחיל לדבר מאוחר בערך בגיל 3 ב כשהתחיל לדבר הוא משך את המילה הראשונה כמעט בכל מילה אחרי חודשיים זה הפסיק וכבר 3 חודשים הוא מדבר משפטים שלמים עדיין קושי בהרכבת משפטים אבל לא גמגם לפני כשבוע שוב הכל חוזר אבל בהחמרה כל מילה קשה לו להגיד הוא מושך חצי דקה את האות הראשונה כולנו בשוק איך פתאום הוא לא מובן אחרי שדיברנו איתו שוטף עד עכשיו חודש הבא הוא יהיה בן 4 תודה מראש על התשובה
תופעת חוסר שטף בדיבור מלווה את בנים, בעקר, עד הכניסה לבית הספר. לפי התאור שלך החל לדבר מאוחר וכניראה כעת, בשלב רכישת שפה מהירה, מה שמחייב אותו להתארגן עם המילים והמשפטים במהירות.... הארכת הדיבור נותנת לו הזדמנות להתחיל לדבר לפני שהוא ממש מוכן. רצוי לא להגיד לו למהר, להמתין בסבלנות, אמיתית! אם תרגישי קושי או תעדיפי זאת, תפני לקלינאי תקשורת שתעשה הערכת שפה ותקשורת ותאפיין את התקדמות הדיבור שלו, יכול להיות שכעת זקוק ל"דחיפה קלה!" בהצלחה
האם מוכרת תופעה שילד מגמגם בבית אבל לא בגן? (ילד בן שנתיים ושיבעה חודשים)
דבר ראשון בגיל שאת מתארת לרוב מדובר בחוסר שטף התפתחותי ולא בגמגום. האם בוודאות התופעה לא מופיעה בגן או שיתכן שהם פשוט רואים זאת כדבר נורמלי (וחוסר שטף התפתחותי הינו תופעה נורמלית). בכל מקרה חוסר שטף יכול להיות בולט יותר במצבים מסוימים. באופן כללי חוסר שטף התפתחותי הינו תופעה המורכבת מחזרה על מילים או על ההתחלה של המילה, ללא תסכול מצד הילד והדבר אורך סביב 3-4 חודשים . כאשר מדובר בתופעה כזו ההמלצה הינה לא להתייחס ולהתנהג כרגיל ברוב התחומים. בתחום הדיבור מומלץ בתקופה כזו לשאול בעיקר שאלות כן/לא ולאפשר לילד ליזום דיבור. אם מדובר בסימנים אחרים או שאתם מודאגים אז שווה לפנות לאבחון קלינאית תקשורת בהצלחה
נכדתי בת השלוש נבונה מציירת בעלת מחשבה מהירה הבנה מגיל צעיר מאוד מליאת מרץ ובעלת ריכוז כשנדרש. מדברת כמעט הכל אבל משובש. חלק מהמילים ברורות וחלקן משובשות מה שמפריע לפעמים להבין אותה. אוהבת לדבר המון לספר סיפורי ארוכים עד מאוד ומלאי חן שברובם לא מובנים בחציים. האם יש מקום לדאגה? עלי לציין שהיא גם מדברת משפטים קצרים מובנים!
שלום. יש לי בעיות כשאני אומרת את האותיות: ס' צ' ז' תוכלי לתת לי תרגילים שיעזרו לי להגיד את האותיות האלו בלי בעיות?
כשסיפרתי שבני (שנתיים ושמונה חודשים) החל לגמגם שאלו אותי אם הוא חוזר על הברות או על עיצורים (כלומר על בה או מה לעומת ב או מ). מה ההבדל בין השניים? האם חזרה על הברות מראה על מצב קשה יותר מחזרה על עיצורים? והאם מצב שבו נראה שהילד ממש מתאמץ להוציא את ההברה יכול גם הוא להיות רק חוסר שטף התפתחותי, או שסביר יותר שמדובר בגמגום?
הילד שלך עושה מה שכל ילד עושה, חוזר על חלק ההתחלתי של המילה, לא חשוב אם זה הברה, הגה בודד או אפילו מילה שלמה, החזרה נותנת לו זמן לארגן את מה שרוצה להגיד ועובר עם הגיל, בד"כ עד לכניסה לבית הספר... עם תקופות של חזרה והפסקת התופעה. זהו שלב התפתחותי, ראי כמה פעמים השאלה חוזרת על עצמה לאורך כל הפורום!
בני בן 12 מגמגם זה התחיל אצלו בגיל 3 טיפלנו אצל קלימאית תקשורת ולא ממש עזר מגיל 3 יש תקופות טובות ויש פחות לאחרונה חלה החמרה במצבו מכיוון שהוא נעזר בגוף שלו בכדי להוציא את המילה ממש דוחף את הכתף ומקפיץ את רגלו. אין לנו בעית גמגום במשפחה. האם תופעה זו מוכרת? האם תוכלי לתת לי את הכלים לעבוד איתו? אני ממש נואשת וכואבת בשבילו. תודה!
הכלים היחידים שאני יכולה לתת לך זה להמליץ שיהיה לך המון סבלנות והבנה לקשייו, תפני לטיפול, יכול להיות שכעת, כשהוא בוגר והמצב לא כל כך טוב, יהיה שיפור, ישנם כמה קלינאיות תקשורת שמתמחות בתחום זה, רצוי להתייעץ איצן. יחד עם זאת גמגום הינה בעיה של רצף הדיבור ולעתים גם של קושי באירגון השםה או ההבעה, ונשאר לאורך החיים. ההחמרה נובעת בעקר מהרצון להמנע מהקושי, מה שגורם להגברתו, ממש הפוך ממה שהינו מצפים! כך שעדיף שיגמגם בנחת ולא בלחץ ולא יפחד להתקיעות או חזרתיות, שאר הינה בלתי נמנעת... בהצלחה
שלום רב, הבת שלי מלאו לה שנתיים וחצי ואינה מסוגלת לדבר כבני גילה אינה מסוגלת לומר משפט שלם אפילו משפט קל, למשל אם רוצה מים רק אומרת "מים" ..אני ממש מודאגת מהקטע הזה כי בתחילת התפתחותה היא כן אמרה מלים וידעה מלא דברים בגיל שנה ידעה לומר שמות של חיות והתאימה שם לצורה. אני בטוחה שהיא יודעת לדבר אבל מסיבה שהיא לא רוצה. יש לציין שהחיים שלנו הם חיים נורמטיביים לגמרי הילדה לא עברה שום טראומה בחיים, אנחנו חושפים אותה להמון גירויים חיצוניים, מטיילים איתה וקונים לה משחקים וכל בני המשפחה סבא וסבתא ודודים מפונקים אותה..האם זה תקין? מה אני יכולה לעשות?
תפני לקלינאי תקשורת, דרך קופת חולים. או באופן פרטי, אבל חבל על הכסף.... מגיע לה אבחון ולך הדרכה, וטיפול לפי הצורך. ובמקביל לקביעת תור, תבקשי מהרופא המטפל להפנותה לבדיקת שמיעה, גם אם את בטוחה שהיא שומעת טוב. בכל מיקרה, אל תסתפקי בתשובה מרגיע של רופא ילדים, אין מה להמתין על פי התאור שלך.
בני בחל לגמגם לפני חודש. מתי כדאי ללכת לקלינאית תקשורת? אם קראנו את כל ההוראות שיש באינטרנט להורים (כמו לא להאיץ בו, לא לבקש ממנו להגיד מילים אלא לחכות שזה יבוא ממנו, וכו') - האם עדיין יש טעם ללכת לטיפול?
בן כמה בנך? כאשר מדובר בילד מתחת לגיל 6 מחכים כמה חודשים יש להגיע לאבחון אם הגמגום נמשך יותר מ3-4 חודשים או שבנך מתחיל להביע תסכול או שניכרת החמרה בגמגום
שלום. בתי השנייה היא בת שנה. היא אינה מדברת כלל, לא אומרת שום מילה. היא כן ממלמלת אמה... בה... אבל אין מילה שהיא אומרת ברור. אני חוששת שזה אולי קשור ללשון קשורה שפעם אמרו לי שאולי יש לה. ברור לי שהיא קטנה ואני לא מחפשת גאונה, אבל רק שאדע, באיזה גיל ניתן/רצוי לבדוק שיבושי דיבור? חשוב לי לציין שהיא ילדה מקסימה, מגיבה, עושה המון פעולות, וחייכנית. אחותה הגדולה בת שנתיים וחצי, ובגיל שנה יכולות הדיבור שלה היו מאוד מפותחות, אוצר המילים שלה כלל למעלה מעשר מילים.
ההבדל בין בנותיך רק מחזק את ההבדל בניהן, ולא יותר! את מתארת ילדה בת שנה, מפותחת ובריאה. הדבר היחיד שאוכל להליץ זה להיות בטוחה שהיא שומעת טוב ושאת מעודדת את התקשורת שלה, בכל צורה, גם כשאת לא מבינה, במידה והקולות שלה ממלאים תפקיד תקשורתי, עליך לעודד אותה ולהתייחס למה שאת מביהנ. האובדה שיש לה אחות גדולה שמדברת, מתקשרת ומושכת תשומת לב מעמידים אותה, באופן טבעי במקום השני.... וככה יש המון תארויות קשורות למיקום הילד בלידתו ביחד לאחיו.... ככה זה מתחיל... אם אל הרגשת זאת קודם. ככה שאין מה להשוות בינהן, כל אחד ותוכנית ההתפתחות שלה ותכונותיה. שתהני משתייכן מאד!
היי, אני בן 25, דיבור תקין לגמרי, אף פעם לא היו לי בעיות אך לאחרונה אני שם לב שיש לי קושי לבטא מילים שיש בהן את אותה אות שחוזרת בצליל שונה, דוגמא "מפספסת את ה.." הצליל "פספסת את" יוצא לי בגמגום ולפעמים נתקע, או למשל המשפט "בטטת כורסא" ההגיה המהירה של ה"טטת" ואז ישר צליל "כו" מאוד קשה לי. האם זו היא בעיה ספציפית? אם כן האם ישנם תרגולים אותם ניתן לעשות על מנת לשפר זאת? תודה.
הבעיה יכולה להיות העיסוק, אשר יכול לגבול בהארדה ולהוות בעצמו קושי.... הכי טוב, פשוט לדבר לאט ולאפשר לכל הגה את המרחב בתוך רצף הדיבור, מבלי לחפש משהו ספציפי. כניראה שאתה, לפי תאורך, משתייך לקבוצה של הדוברים מהר, הקבוצה של ה"דיבור החטוף" ש"התפקחת" וכעת אתה שם לב לתופעה שבודאע=י הייתה קיימת קודם ולא הקדשת לה תשומת לב. האם קרה משהו בחייך שפתאום אתה רגיש ושם לב לדיבורך? הכי טוב, לא לתת לכך משקל, לכל אדם קורה שפתאום מתחיל לשים לב למשהו וחושב שלא היה שם קודם. בגילך לא מתחילים לגמגם, כך שאת המיךלה הזאת תוריד מהפרק.... בהצלחה
שלום רב. בני בן 48. אדם נורמטיבי, בריא, ללא בעיות בשמיעה. בשנים האחרונות החל לדבר בקול חזק יתר על המידה. מדבר, צוחק, משתעל...וכל פעולה קולית נעשית ברעש נוראי. בשל סיבה זו לא נעים להיות במחיצתו. אני רוצה לעזור לו, כי הרעש שהוא מקים פוגע בו. האם יש דרך לעזור לו ? בתודה, ריקי יפה.
את בטוחה ששמיעתו תקינה? לדעתי יש לברר את בריאות ותפקוד השמיעה, אצל רופא אאג' לאחר מכן, אם הכל "בסדר" ניתן לפנות לקלינאי תקשורת שיבדוק את הנושא לגבי מודעות, מאמץ, תפיסה שמיעתית ועצמית ועוד כמה דברים.. החשבו מכולם, האם מפריע לו או רק לך? מה קורה במקום עבודה או תעסוקה שלו? ואולי לך יש רגישות יתר? רצוי אולי שגם את תבדקי את שיעתך ורגישותך לעוצמת קול ( כחלק מבדיקת השמיעה)
שלום, יש לי ילד בכיתה א אשר סובל ממיאסטניה מולדת. החולשה אצלו מתבטאת בעיקר בפטוזיס ובחולשה בשפתיים. חשוב לי מאוד לציין שמדובר בילד שמדבר בשפה עשירה, תלמיד מצטיין והקושי שלו הוא בהגיית אותיות בומפ. כאשר הוא אומר מילה כשיש בה את האותיות הנל הוא נעזר בלשון. החל מגיל 3 התחלנו טיפול אצל קלינאיות תקשורת ולא היה שום שיפור! אשמח לדעת אם נתקלתם בבעיה כזאת ואם יש לכם עצה עבורי. תודה.
האם יש עצה לנאורולוג שמטפל בו? האם דיבורו ברור? האם הוא נמנע מלדבר עקב הקושי להפיק את ההגאים האלו? עד מתי היה בטיפול ומי טיפל בו? האם ניסו גרייה חשמלית? כל טוב
שלום החל מגיל עשרים בזמן השירות הקול שלי נחלש ונהיה צרוד וכשאני עייפה / נרגשת הוא נהיה חלש עוד יותר וקשה לי להפיק מילים הרופא המליץ לי ללכת לקלינאית תקשורת אשמח לקבל המלצות לקלינאית תקשורת טובה
יש הרבה קלינאי תקשורת טובים, תלוי באזור מגוריך, האם תקבלי החזר מהקופה או תממני את הטיפול מכיסך, ועוד... תנסי ליצור קשר עם האגודה הישראלית של קלינאי תקשורתת הם יוכלו לכוון אותך. אני גם עובדת פרטי ללא הסדר עם קופ"ח, בתל אביב
שלום רב, בני בחודש הבא בן שנתיים. יש לו אוצר מילים של כ-50 מילים פחות או יותר, אשר רובן נאמרות עם סיומות בלבד ובסיקול אותיות (למשל כדור הוא "דו" או "דור", בקבוק הוא "בבו", סיפור הוא "פור", כפיים זה "אפיים", קוקו זה "טוטו" וכו'). שמתי לב שאת האות ג' הוא מחליף ב ד' ואת האותיות ק' ו-כ' הוא מחליף ב ט' או ת'. האם הנ"ל נורמלי לגילו, האם מצריך בדיקה ו/או טיפול בשלב זה, האם ישתפר מעצמו והאם עלינו לעשות משהו לשפר את הדיבור שכרגע לא ברור כמעט בכלל...? אשמח ואודה לתשובה מקצועית כי עצות של הסביבה מאסתי מלשמוע כבר. תודה רבה ושבוע נפלא!
עליהם לעודד אותו לתקשר ולתהשתדל להבין את מה שמתכוון לאורמ, עדיין צעיר מדי לטיפול או התערבות, אלה אם תרגישו, בטווח של שלושה חודשים, שאיננו מתקדם או דיבורו איננו נעשה יותר ברור, כעת השמן לעודד בלכ דרך אל תחזרו על מה שהוא אומר, איך שהוא אומר, אלה תחזרו על המילה בשלומה, לאט ובלי לדרוש ממנו לחזור עליה. האם שמיעתו נבדקה? בהצלחה
שלום רב, בני בן 4 ועדיין מחליף לעיתים קרובות בין ק ל-ת ובין ג ל-ד כאשר אני מתקנת אותי הוא אומר נכון את המילה. האם הוא זקוק לטיפול של קלינאית? תודה רבה.
בעוד חצי שנה, תידעי. בנתיים תרשימי אותו לטיפול ואל תלחצי להקדים את התור, רק שיהיה בתור. ההגאים האלה נרכשים באופו ספונטני עד גיל 4 וחצי, יש ךו עדיין זמן. אם לא, אז לפנות לטיפול בהצלחה
שלום רב בני מגמגם מגיל 5 בערך , אנחנו טיפלנו אצל 7 קלינאיות תקשורת . הושג שיפור בתחומים מסוימים אבל הגמגום נשאר ואנחנו לא מצליחים להיפטר ממנו, כרגע אנחנו בהפסקה מהטיפול אצל הקלינאית תקשורת האחרונה ,יש לציין שלפני חודשיים בערך הייתה הטבה משמעותית והוא דיבר בצורה די שוטפת , ומאוד הופתענו לטובה . אבל הדיבור שוב מגומגם והוא אינו מצליח ליישם את הטכניקות של הקלינאית , דיבור רך ואיטי . מה לדעתך עליי לעשות ? האם יש מקום כלשהו שיכולים לעזור לו ? תודה עדי
לקראת גיל 12-13 הרבה ילדים מצליחים להתגבר ולדבר יותר שוטף, אבל את צריכה לדעת שהתופעות בדיבור הן כמו אלרגיה שמופיעה ונעלמת בקצב שלה ולא תמיד מבינים למה חוזר ולמה נפסק, את כותבת "הצלחנו להתגבר" , אולי את צריכה להבין שזהו הדיבור שלו ומה שיעשה, עדיין זה ב"טבע שלו" ובסיגנון שלו? אם הוא מתפקד יפה בחברה ומסתדר, עדיף לתת לו גיבוי ותמיכה למה שהוא, אישיותו ואופיו ולא להתמקד דווקה בקצב הדיבור, יחד עם זאת, אם הייתה הטבה אולי שווא לשאול את הקלינאית שעבדה איתו.
שלום, הבן של בן כמעט חמש מבליט בדיבור את האות חית וקצת את האות עין. האם זה ישאר קבוע או יכול להשתנות? יעל
שלום, יש לי ילד בן שמונה. הוא סובל מגמגום כבר מגיל ארבע. הוא טופל על ידי קלינאית תקשורת, הייתה הטבה קלה, אך הגמגום בא וחוזר בגלים. לפני כחודשיים חלה החמרה. הוא ממש נתקע, ואינו מצליח לדבר . ערכנו לו אבחון בהדסה, שם הוא לא גמגם בכלל. הוא קרא טקסט בלי לעצור אפילו פעם אחת, וגם בשיחה דיבר כרגיל. איני יודעת לאיזה כיוון ללכת, האם את מכירה שיטה מיוחדת לטיפול בגמגום? האם את יכולה להמליץ לי על מישהו בירושלים? אני חוששת מאוד שהוא יאמץ את דפוס הדיבור הזה לתמיד. אודה על עזרתך. תודה בוקי
פרידה שלום, בני בן שלוש וחצי. כל התפתחותו היתה תקינה. לפני כחצי שנה - שנה החלו בעיות של גמגום. העניין הוא שהגמגום בא והולך. הוא יכול לדבר מצוין חודש, ופתאום יהיה שבוע של גמגום. הגמגום יחלוף מעצמו ויחזור שוב לאחר חודש. כל פעם שחשבתי שנפטרנו מהגמגום הוא שוב חזר. הגמגום גם לא מגיע תמיד באותה העוצמה, לפעמים יותר לפעמים פחות. בני הבכור גם גמגם כחודשיים בסביבות אותו הגיל, אולם ברגע שהגמגום נעלם הוא לא שב יותר. אצל הבן הצעיר המצב שונה, אני רואה שכל פעם הגמגום חוזר, ולא יודעת מה הסיבה לכך. אינני רוצה לפספס את ההזדמנות לטפל בעניין. האם צריך להתחיל טיפול? תודה רבה, רחל
התופעה ידוע ומוכרת וקשורה למיומנויות השפה של ילד בגיל זה, תעיין בבקשה לאורך האתר הזה והתשובותש לי ותוודא שיש שאלה כזאת לפחות 3-4 פעמים בשבוע. זו תופעה נורמלית שקשורה לכולתו להתארגן ולהביע את עצמו, נקרא חוסר שטף התפתחותי ואיננו גמגום, ואין להשתמש במושג זה לתאר את התופעה, פן תהפוך אותה לקבוע מרוב שימוש זה! התופעה תחלוף ותחזור עד כניסתו לבית ספר ועדיף לא לייחס לה מעמד עצמאי, אם הילד יציין שקשה לו להתבטא, אז, ורק אז, תסביר לו שזה בסדר ובטח יחלוף. לא לעשות כאילו איננו וגם לא להגזים ולציין. אם חששותיך ימשיכו להופיע, פנה לקלבת יעוץ בלבד!
אני סובלת כשלוש שנים מאטקסיה צרבלית.לאחרונה הופיעו שיבושים בדיבור.האם יש קשר בין השניים?
לצערי בהחלט קשור, דיבור הינה פעולה מוטורית וההוראות מהמוח לאברי הפה (מסלול העצבים עובר דרך הצרבלום ומחלה שם תשפיע גם על העצבים שעברים דרכו. השפה שקשורה לפעילות המוחית אינה מושפעת. אם התופעה תפריעה למובנות הדיבור שלך, רצוי שתתיעצי עם הרופא המטפל ותשקלו יחד הפניה לקלינאי תקשורת. בהצלחה והמון בריאות
אחותי הקטנה (גיל 4.5) לא מצליחה לומר ש ואומרת במקום זה ס השאלה שלי היא כזאת, בגיל שנתיים היא נפלה ושברה את השיניים הקידמיות יכול להיות שבגלל זה היא לא מצליחה לומר ש אלא ס???? או שזה לא קשור וצריך ללכת לקלינאית תקשורת? תודה רבה
לא ניראה שנפילת השיניים קשורה, כי יש הרבה ילדים שעדיין לא אומרים נכון "ש" בגיל זה. רצוי להמתין לגן חובה או לחלופין,לבקיעת השיניים כדי להגיעה לקלינאי תקשורת. בנתיים דברו איתה נכון ואל תחזרו על השגיעה שלה, יכול להיות שהיא לבדה תשמע את ההבדל ותירכוש את ההגה בעצמה. האם שמיעתה נבדקה? זה שלב א'.
ביתי בת השנתיים מוציאה רוק כל הזמן, החולצה שלה תמיד רטובה מאוד (וגם אם אני מחליפה לה בגד 3 או אפי' 4 פעמים ביום-היא עדיין רטובה). עד לפני כמה חודשים תלינו את זה בכך שצומחות לה שיניים, אבל נוכחנו לראות שגם לאחר שצמחו לה כל השיניים בפה התופעה נמשכת. נראה שהיא לא יודעת לבלוע את הרוק ופשוט מוציאה אותו החוצה... למי אני אמורה לפנות במצב כזה?
דיור מרובה בגיל זה, אצל חלק מהילדים, עדיין נחשב "התפתחותי ורגיל" יחד עם זאת, יש כמה נקודות שרצוי לבדוק: התפתחותה הכללית, כולל פיזית ואכילה אחיזת הגוף, מצב מתח השרירים (טונוס) נשימה אפית, האם מתקשה בנשימה דרך האף, האם יש נחירות בלילה? מה מצב הדיבור שלה, האם יש מגוון של תנועות בפה, לגבי מגוון ההגאים בדיבור? האם דיבורה ברור? מכוון שאת דואגת, אל תוותרי על הבדיקות השונות, תפני לפיזיותרפיה, לרופא אאג' וגם לקלינאי תקשורת לקבל הערכה, אם כל המידע ניתן לקבל תמונה יותר ברורה של המקור לתופעה ושל המידע לגבי שלב התפתחותי או בעיה מורכבת יותר. אשמח לשמוע מה נעשה בעניין
שלום, בני בן החמש וחצי הוגה את האות צ' כ- ס'. מתי הגיל המתאים להתחיל לתקן את אופן ההגהה? אציין כי הרופא ילידם נתן הפנייה לקלינאית תקשורת אולם מאחת הקלנאיות שדברנו איתה נמסר כי הגיל המתאים הוא לפני תחילת כיתה א' (הבן בטרום חובה). תודה רבה.
מסכימה לגיל גן חובה, במידה וישתף פעולה ולפי החלפת השיניים הקדמיות העליונות. רצוי לרשום אותו לטיפול כי יש המתנה ארוכה, אשר במיקרה שלו, יעבוד לטובתו.
נכדי בן שנתיים וחודשיים אומר אך ורק: אבא ואמא. אנחנו מבינים אותו בד"כ וגם מבין אותנו, עושה רושם ששומע טוב, אך כל דבר שעונה הוא משתמש במילה אחת קבועה: "אגה" (עם פתח). מתהלך על קצות האצבעות. רופא אורטופד אמא שאין מה לטפל ברגליים. שזה יעבור. כל הזמן הולך על קצות האצבעות. לאחר כל הנתונים שציינתי מה עם הדיבור??? להמתין או שזה בעייה שרק אומר שני מילים??? תודה.
שרה שלום, אם ההורים חוששים מאיחור בדיבור מומלץ ביותר לפנות לאבחון קלינאית תקשורת אשר תתרשם גם מיכולותיו התקשורתיות של נכדך ומרמת הבנת השפה ולא רק מהבעת השפה, אוצר המילים וההיגוי. לפני האבחון יש לבצע בדיקת שמיעה, לא תמיד ההתרשמות לגבי השמיעה תואמת את מצב השמיעה בפועל. בהצלחה!
יש לי נכד בן שנתיים וחודשיים. הוא אומר רק: אבא ו- אמא. הוא מבין אותנו אך כל מילה שעונה/מגיב הוא אומר מילה קבועה: "אגה" (עם פתח). האם להסתפק בשתי המילים שאומר ולהמתין ואם לא מה עושים שיתחיל לדבר?? . האמא טוענת שהוא שומע טוב. אגב גם מתהלך על קצות האצבעות. רופא אורטופד אמר לאמא שאין לו מה לטפל ברגליים וזה יעבור. הוא כל הזמן הולך על קצות האצבעות. מה דעתך על כל הנ"ל? תודה רבה.
אם ההורים מודאגים, שיפנו לקלינאי תקשורת להערכה, ויכולים לפנות למכון להתפתחות הילד, להערכה כללית בטח לא התפקיד של הסבתא, התפקיד שלך לתמוך, לעודד ולאהוב את כולם! תהני ממנו ותני להורים לדאוג....
בננו דיבר נהדר. בחודש אחרי שהתחיל בית ספר - בשלבי לימוד הקריאה הוא התחיל לגמגם - הכוונה להגיד את ההברה הראשונה של המילה שהוא רוצה להגיד כמה פעמים ואז לסיים את המילה והמשפט. ובמשפט חדש הדבר חוזר על עצמו. זה היה קורה מדי פעם. לאחרונה התופעה החמירה וזה קורה בכל משפט. מה ניתן וצריך לעשות במצב כזה?
קריאה בקול רם, מלחיצה את כולנו... כניראה שאצלו הקושי גדול יותר. רצוי לעקוב ולראות האם בחופשה התופעה פחתה? עדיף לא להעיר לו על הנושא, לתת לו להתבטא ולהעזר בסבלנות כדי לא להחמיר את המצב. יכול להיות שזה ביטוי לקושי בקריאה בקול רם. כעת לא כדי להתייחס
זה קןרה לא רק בקריאה אלא בעיקר בדיבור השוטף. זה התחיל מתי שהוא התחיל ללמוד לקרוא. יש קשר בין השנים? בחופשה זה החממר דווקא.
הייתי ממתינה, במידה והוא לא מדבר על זה, נותנת לו המון אפשרות להיות יחד, בלי לדבר ובלי להעמיד אותו ב"מבחן" אלה מאפשרת לו לשוחח כמה ומתי שהוא רוצה, לא לוחצת ולא מרבה בשאלות אלה נותנת לו ליזום. לא מרימה גבה בכל פעם שיש "תקלה" ומנסה לקבל את הדיבור כמו שהוא, בלי להתרגש. יכול להיות שהתופעה תחלוף מעצמה ובודאי לא תירצי להחמיר אותה, במידה ותמשך. סבלנות, אורך רוח והמון אהבה.....
שלום וברכה ! ביתי ילדה מפותחת מאוד מבחינת שפה ובימים האחרונים היא התחילה לגמגם היא מנסה להתחיל משפט ולא מצליחה במשך כמעט 10 שניות וזה נראה שז. מאוד מפריע לה מה לעשות ??
מדובר על תופעה של חוסר שטף בדיבור, נורמלי בשלב התפתחותי בו הוא נמצא. אל תעירי ואל תתיחסי אלה אם הוא אומר משהו, וגם אז, להתייחסת לחוסר שטף כדבר רגיל. תעייני בתשובותי בפורום זה
אני בן 15. ויש לי בעיה עם הדיבור שלי. אני לא מצליחה לגיד את האות " ר " ואני באמת רוצה ללמוד שפה ספרדית. ובספרד אומרים את ה " ר " רררר. בבקשה תן לי כמה שיטות כדי שאעבוד עךא האות הזה.
שלום , הבן שלי בן שנתיים. הוא תקשורתי,חייכן שמח ומבין הכל. מדבר הרבה מעל 100 מילים ומחבר משפטים קצרים של 2-4 מילים . הבעיה שבחלק ממילים הוא לא הוגה את כל המילה ומקצר (סא במקום כיסא,צה במקום רוצה וכו' ) ובחלק מהמילים הצליל דומה אבל ההגיה לא (עזר במקום גזר) ובנוסף יש כמה אותיות כמו ל,ר,ס שקשים לו (אומר או במקום לא). מה ניתן לעשות ? האם בעייתי בגיל הזה ? תודה מראש
בגיל זה מוקדם להסתכל ולהתעקב על ההיגוי, תני לו זמן לפתח את שפתו ודיבורו, ללא הפרעה מצידך. תפקידך בגיל זה, להבין ולהשתדל לחזור על המילים, נכון!
צהריים טובים, ביתי מדברת הכל אבל שמתי לב אליה שהיא אומרת את האות ר' ל'..ואת הב' פ'..אני תמיד מתקנת אותה אבל לא תמיד היא חוזרת אחרי ואומרת תמילה נכון.מה עליי לעשות??תודה מראש
תניחי לה! ילדים רוכשים הגאים עד גיל חמש,, לכל הגה, גיל רכישה משלו. ל נרכשת בסביבות גיל 5, זה הגיל בו תקחי אותה לטיפול, אם צריך. בנתיים, דברי איתה ברור ואל תנסי להיא תגיד , זה יתסכל אותה וזה עדיין מוקדם. כשתהיה בשלה יכולה לעשות זאת בעצמה!
שלום, יש לי תינוק בןוחודשיים שבעבר אמר מילים ממש יפה- אמה=אמא, חי=קחי, דו=כדור ועוד כמה מילים, אבא אם אנ לא טועה.. העניין הוא ששזה היה ממש מזמן , לפני חודשיים בערך והוא כמו שכח אותן. במקום זה הוא על כל דבר שמצביע או מבקש- "מה זה" או "את זה".כאילו שכח את כל השפה... האם זה תקין? זה שלב כלשהו? יש משהו שאני יכולה לעשות כדי לעזור לו? ובכלל- כמה מילים אמורים לדעת בערך בגיל הזה? תודה מראש
בגיל זה יש שונות גדולה בין ילדים, אם הוא שואל מה זה, סימן שתמעניין במילים ותפקידך להגיד את המילה, ואולי לעזור לו להשתמש בה. בגיל שלא הרבה ילדים לא מדברים עדיין. האם עבר בדיקתש מיעה? האם שמיעתו תקינה? אם השמיעה תקינה, אז כניראה הוא מתפתח בצורה נורמטיבית
כשהוא נולד ובטיפת חלב אצל רופא התפתחותי ונאמר לי שהכל תקין. ובכל זאת תוכלי בבקשה לציין כמה מילים אמורים לדעת בגיל זה , מינימום לפחות? תודה
שלום רב , ביתי בת 10 מגיל קטן היה לה עיכוב בהתפתחות השפתית (מילים ראשונות, משפטים וכו) והיינו מטופלים לאורך השנים ע"י קלינאיות תקשורת לסירוגין . בבדיקת שמיעה בגיל 3 אותרה ירידה בשמיעה, כנראה עכב נוזלים באוזניים, בעיה שנפתרה במעלה השנים ללא התערבות. בסביבות גיל 6 , בהמלצת הקלינאית, נשלחנו לאבחון של קשב וריכוז ואכן אובחנה כבעלת הפרעה קשב וריכוז. הומלצנו לטיפול בריטלין בעיקר לסייע בקושי הרגשי אבל עקב התנגדות של הילדה והמלצה של המורה שלא ללחוץ בנושא , כיום אינה בטיפול. בגיל 7-8 היתה מטופלת שוב ע"י קלינאית תקשורת עקב חוסר שטף בדיבור וגמגום שהיה בא והולך לסירוגין. כיום עדיין קשה לה להתבטא באופן רהוט וברור ("הולכת מסביב" במקום להעביר את המסר בצורה פשוטה) ולעיתים עדיין מגמגמת. שאלתי היא האם נכון לחזור לטיפול בגיל הזה ? אודה להמלצתך
על פי תאורך כדאי מאד לפנות לקלינאי תקשורת, להערכת שפה ודיבור ולקבל החלטה לגבי התחום בו היא מתקשה, יש ליקוי למידה הקשור לאבחנה ותפקוד שמיעתי, לגבי ה"גמגום" יש מקום לבירור התייחסותה של הילדה לנושא, האם החוסר שטף ממלא תפקיד בקושי להתבטא, ויש לו תפקוד ברצף הדיבור שלה? רצוי לבדוק ולא להדביק לה תווית של "גימגום", על פי תאורך ניראה לי קושי על רקע אירגון שפה ושליפת מילים.
בני בן השנתיים וחצי ילד מאוד חברותי וחכם יודע לבצע משימות ומבין כל מה שאומרים ומבקשים ממנו ולמרות שהוא יודע לספור עד 10 ומזהה בין צבעים שאר השפה אצלו מדאיגה אותי הוא מחבר מילים לכדי משפט קצר אך גם מדבר גיבריש הרבה רופאת משפחה בדקה אותו ואמרה שנראה על פניו כי הכל תקין וצריך לחכות עוד זמן לפחות עד גיל 3 על מנת ללכת לקלינאית תקשורת ושכרגע הוא תקין מבחינת התפתחות והשאלה שלי היא האם זה באמת תקין? זה לא ששאר הילדים בגן מדברים והוא לא אך האם בגיל כזה הוא לא אמור לדבר יותר??
הג'יבריש בגיל זה ממלא את המקום של מילים ורצף בדיבור שעדיין מתפתח. על פי התאור שללך, ניראה לי שהרופא צודקת, הייתי אולי פונה לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה ובדיקה כללית, וכדי לאפשר ביצוע מעקב בעוד 3-4 חודשים ולהשוות את התקדמותו. בכל מיקרה, ורק כדי להיות במקום בטוח, הייתי מבקשת הפנייה לבדיקת שמיעה.
לפרידה שלום! אני עובדת במעון לאנשים בעלי פיגור שכלי. רצינו להרחיב את ההצע לחטיפים\ממתקים לאנשים בעלי פיגור שכלי עם מוגבלות בבליעה או לעיסה. תודה רינת
התזונאית הראשית במשרד הרווחה, יחד איתי, יצרה רשימה של ממתקים. בבקשה, תפני אלי באופן ישיר, דרך יחידת הבריאות, אשמח לשוחח בעניין
שלום, אני בן 62 אחרי ניתוח של כריתת חצי לשון ימנית עקב גידול סרטני בלשון. הלשלון שנכרתה שוחזרה בניתוח פלסטי. אני כרגע 10 חודשים אחרי הניתוח ועדין לא מסוגל לאוכל אוכל מוצק. אני חיי אך ורק מאוכל שאני מרסק עם נוזלים בעיקר מרקים. בנושא הדיבור - אני מדבר יחסית טוב מאד כולם מבינים אותי אבל יש אותיות (השורקות) ש, ז, ס, צ, שההיגוי שלם לא כל כך ברור. מה עלי לעשות? תודה על העזרה
שלום יעקב, הינך זכאי לקבל טיפול אצל קלינאי תקשורת דרך קופת חולים, לא יודעת היכן אתה מתגורר, יכול להיות שהמנתח שניתח אותך יכול להפנותך לשרות בבית החולים עצמו. אני קלינאית תקשורת באגודה למלחמה בסרטן ואשמח לקבוע איתך פגישה כדי לבדוק את האפשרויות, אני יושבת במשרד האגודה למלחמה בסרטן, בגבעתיים. כמובן שהפגישה ללא תשלום! כל טוב והמון בריאות
הבן שלי בן 7 חודשים ושבוע. לפעמים מגיב לקריאת שמו ולפעמים לא. מסובב את הראש לכיוון מקור קול וגם מחייך כששומע את קולי או קולות מוכרים. עדיין לא אומר הברות בה בה גה גה דה דה. הבנתי שאמור להתחיל להגיד הברות ולהיב לשמו בסביבות גיל 5-6 חודשים. האם עדיין תקין? האם יש מקום לדאגה?
כניראה שהספר שלך לא ציין שיש הבדלים בין ילדים... האם עבר בדיקת שמיעה? אם שמיעתו תקינה והוא מגיב לסביבה ועוקב במבט, אין כרגע מקופם לדאגה. תינוקות בעקר "מעסיקים" את עצמם בהפקת קולות, בשעות הבקר, לאחר שמתעוררים ובמידה ולא נכנסים לחדר. תנסי לא להכנס מוקדם אלה לתת לו לשהות לבדו לכמה זמן, כשהוא ער... יכול להיות שאז יפיק קולות בכיף!
אני סטודנטית בחוג להפרעות בתקשורת מה ניתן לעשות במקרה שבו הילד מחדיר יתר על המידה את העיצור ר' במילים, כחלק מטיפול היגוי? באילו אסטרטגיות ניתן לפעול על מנת "לבקר" את התופעה? לדוגמא ריפרון במקום עיפרון רני במקום אני מצריירת במקום מציירת רופר במקום רופא תודה!
הכללה הינו תהליך טבעי ורצוי, לעתים הילדים עושים הכללה גם למקום שלא נחוץ. זהו תהליך למידה טבעי ונכון. עליך לצחזור על המילה, ללא ה"טעות" ולעזור לו ע ידי אבחנה שמיעתי ואלי רמזים נוספים. כמובן תלוי בגיל הילד..... תוכלי תמיד להפנות את השאלה לקלינאית שמרכידה אותך בטיפול ביל הזה או למדריכה הקלינית בביה"ס בו את לומדת. בהצלחה
שלום רב, בני בן שנה ושבע אך לא מדבר מלבד מילים כמו מים, אמ לאוכל , שלי ואבא שהוא קורא גם לי וגם לאבא שלו ולא תמיד בהקשר. יחד עם זאת, וזה מה שמדאיג אותי, הוא שר שירים מהתחלה עד הסוף כאשר מבקשים ממנו וסופר כאשר סופרים איתו. הוא חייכן, חברותי מאוד, מבצע הוראות (לא תמיד) אוהב להשתעשע עם אחיו ואחותו הגדולים ממנו. אני חוששת מזה שעדיין לא פונה אליי במילה אמא כאשר הוא צריך אותי. מדאיג אותי שהוא מדקלם בג'יבריש משפטים שלמים כאילו הוא מדבר על משהו חשוב. משחק עם כפית וצלחת בנדמה לי, עם טלפון בנדמה לי, ויודע לחקות פרצופים ותנועות שלנו, כולל להשתמש בכל מיני חפצים פונקציונאלית. האם עליי לקחת אותו לאיבחון? אם חסר מידע אשמח לספק אותו, אני מודאגת כבר מגיל כמה חודשים ואודה לעזרתך. תודה רבה חזור
את מתארת ילד תקשורתי, אשר למד הרבה דברים ויוצר קשר עם הסביבה מבחינתו מה שאת קוראת ג'יבריש הינו דיבור שדומה ברצף ובצלילים למה שמבוגרים ואחיו מדברים... הבעיה שאיננו ברור לך, אך הינו תקשורת ושפה מדוברת מבחינתו. האם עשה בדיקת שמיעה? זה הדבר הראשון שרצוי להיות בטוחה ש"בסדר". הוא משחק עם המשפחה וגם לומד ומשתף פעולה בספירה ובשירה.. לפי התאור שלך, לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת. ביצעי בדעקת שמיעה (ליתר בטחון) ולאחר כשלושה חודשים, אם אין התקדמות משמעותית, תפני לקלינאית תקשורת להערכה והדרכה. כעת לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת. כל טוב
שלום רב, בני בן ה3 עדיין לא מדבר מזה שנה אנו נמצאים במעקב אצל רופא אף אוזן גרון ועושים בדיקות שמיעה חוזרות ונשנות. בד"כ הבדיקות יוצאת 15-20 דב ופעם בשנה בערך כאשר יש מחלה או נזלת מופיעים ערכים של 25-30 דב. עד כה נאמר לנו כי אין צורך לעשות ניתוח כפתורים כי התוצאות גבוליות וכי לא סובל מדלקות אוזניים חוזרות, נחירות והפרעות בשינה. לפני כשנה בערך וגם לפני שבוע עשינו צילום של שקד שלישי ונמצא כי השקד חסום לגמרי. אך נוצרה דלימה רופא אחד אומר לנתח ורופא שני אומר כי אין קשר בין השניים. בנוסף אנו נמצאים במעקב בהתפתחות הילד בגלל העיכוב ההתפתחותי( לטענתם קלינאית תקשורת אינה יכולה לעבוד עם הילד כי נמצא ברוב הזמן באי שקט ותנועה). אשמח לקבל חוות דעת
1. תחליפי קלינאית תקשורת... כניראה אין לה מספיק נסיון עם ילדים, אנו לא יכולים "להזמין" את הילד הנוח ומשתף פעולה כרצונינו. לגבי השמיעה, מכוון שיש לו עיכוב בשפה, רצוי להעמיק את ההבנה לגבי הקושי בנשימה, האם הוא נוחר, האם הוא אוכל וגדל כפי שמצופה על פי הגיל, האם הוא פעיל פיזי. ישן טוב וכו'. יכול להיות שאפילו בירידה קטנה בשמיעה, יש השפעה על רכישת השפה. אשמח לשמוע מה קורה בהמשך.
היי פרידה, בהמשך להתכתבותינו הקודמות ... 1.אנו עדיין לא נמצאים אצל קלינאית תקשורת אלה אצל עובדת סוציאלית במסגרת התפתחות הילד. 2.הילד לא נוחר, ישן טוב ולא סובל מדלקות חוזרות ולכן המליצו להמתין עם הניתוח לשקד שלישי למרות שאחד מהרופאים המליץ כן לעשות מאחר והשקד חסום לגמרי. 3.הילד קטן מבחינת כל המימדים נמצא על אחוזון 3, פעיל כל הזמן ולכן לא עולה במשקל . 4. לגבי השמיעה יש טענה שקיימים נוזלים באוזנים אך כםי שציינתי קודם הבדיקות יוצאות גבוליות 15-20 דצ ולכן נמצאים במצב של אי ודאות לגבי ניתוח. אשמח לשמוע את חוות דעתך.... תודה מראש
שלום. אני מעוניינת להתייעץ איתך אם זה אפשרי... אשמח אם תעני לי בהקדם כי הנושא מדיר שינה מעיניי. בני בן תשעה חודשים, נולד בשבוע 36... ונראה כי יש עיכוב בהתפתחות שלו גם מוטורית וגם שפתית( לא נבדק רפואית אלא לפי עניות דעתי) הבעיה שלי היא שהוא אינו מלמל שום הבהרות חוץ מאותיות אהוי ועושה לפעמים פו... הוא כן מתקשר איתנו ההורים וגם עם אחיו, מבין מה מדברים איתו אבל איננו מגיב חזרה במלמול ואינו מחקה אותנו.... אינו מוחא כפיים ואינו מתנהג כראוי לבני גילו... אני מאוד חרדה לעניין ורציתי לדעת האם לפי מה שתיארתי קיימת בעיה או שזה אצלי בראש ובמידה ויש בעיה האם ניתן לטפל בזה כבר עכשיו בגיל תשעה חודשים.
קודם כל, תפני לרופא ילדים או אאג' ותבקשי לבצע בדיקת שמיעה במקביל, תפני למכון להתפתחות הילד, שם יש צוות המומחה בהערכת התפתחות ואם יש צורך, יקבעו תוכנית התערבות או מעקב. בגיל זה יש המון משתנים שיכולים להשפיעה ולכן אינני יכולה להשיב לשאלתך, מבלי לקבל עו פרטים. בהצלחה
שלום, אני מדריכת שחייה ומשתמשת הרבה בקול שלי. פעמיים כבר הגעתי למצב שאני מאבדת את הקול שלי. הבנתי שיש אפשרות למורים ומדריכים להגיע לקלינאית תקשורת כדי שילמדו אותי להשתמש נכון בקול. כיצד זה מתבצע? האם יש הנחה למדריכים? האם אפשר להגיע דרך קופת החולים? אשמח להסבר. תודה
תפני קודם כל לרופא אאג' שיבדוק את בריאות ומצב מיתרי הקול שלך ויפנה אותך לטיפול. ההגדרה של קופת חולים הינה זכאות רק למורים במשרד החינוך, לא ממש כתוב כך בסל השרותים... בכל מיקרה, בבתי החולים מקבלים טיפול בתעריף ממשלתי, זה המקום הכי זול. בהצלחה
שלום, לבני היו נוזלים באוזניים, והוא נותח בגיל שנתיים ו-3 חודשים, רק אז התחיל לדבר והשלים את השפה בצורה מעולה. עקב שיבושים בדיבור, היינו ב-12 טיפולים אצל קלינאית תקשורת והיה שיפור מצוין (השלים אותיות רבות: ח', שין/סין, פ לא דגושה ועוד כמה שיבושים מקומיים). כשהגענו לטפל ב- ר' הוא התעייף וביקש להפסיק. כיום נשארה האות ר' כשיבוש העיקרי ועוד כל מיני שיבושים נקודתיים (כמו החלפת נ' ב-מ' בתחילת מילה, למשל מופל, במקום נופל). אני חוזרת אחריו נכון ומתקנת (לפעמים הוא חוזר ומתקן ולפעמים מתעלם). מתי נכון לטפל שוב (בעיקר לגבי ה-ר')? תודה
תפני לקראת גן חובה, אז יהיה בשל ומעוניין וגם תהיה לו אבחנה שמיעתית מפותחת יותר. אין מה למהר כעת, במידה והוא תקשורתי ולא מודע ולא מפריע לו, לא דחוף! העקר שבגיל הגן ישלים את מה שחסר, לפני בה"ס. ועדיין יכול להיות שירכוש אותה מעצמו כי /ר/ נרכשת יחסית מאוחר. כשיהיה בשל ובוגר יותר, יהיה לו כיף וקל!
היי, בני יהיה בן שנתיים בסוף חודש זה, קצת מדאיג אותי שחוץ מאבא וממא אין לו עוד אוצר מילים מלבד מילומולים לא ברורים. חשוב לי לציין הוא מבין כל מה שאומרים לו, מבצע פעולות, מצביע על מה שרוצה. האם כדאי כבר להתייעץ עם קלינאית תקשורת או מוקדם מידיי?
רצוי, בשלב זה, לבדוק ששמיעתו תקינה. בהמשך לבדוק האם ניתנים לו מספיק הזדמנויות להשמיעה את קולו וגם, האם הוא מבקר במסגרת של ילדים אחרים. בכל מיקרה, אם שמיעתו והתפתחותו תקינים, את יכולה להמתין עוד שלושה חודשים. גם יכול להיות שמה שאת מכנהמילמולים הינם, מבחינתו, מילים שהוא משתמש בהן כדי לתקשור. תפני אליו במילים ומשפטים פשוטים וגם תעודדי לתת משמעות תקשורתית למילמולים שלו, אולי תגלי את משמעותם? אם הוא מפותח האופן כללי, על פי גילו, ניתן להמתין בסבלנות.
שלום, הבן שלי בן שנתיים וחצי, הוא בריא בדרך כלל, אבל ההגוי שלו לא ברור ולא תקין והרבה אנשים לא מבינים מה הוא אומר, יש לו מעט נוזלים באוזנים , לפי א.א.ג לא צריך טיפול וזה עניין של זמן, הוא מריר, אוכל לאט ולוקח המון זמן עד שהוא בולע(לרוב ולא תמיד!) לפעמים בלילה הוא נוכר. אני משערת שיש לו לקות בשרירי דיבור , הרופה המליץ גם שלפנות לקלינאית תקשורת לקראת גיל שלוש אם הבעיה נשארת והדיבור לא ברור, יש לי שתי שאלות, האם מומלץ לבצע תרגילים או עיסויים לפה?! האם שפה ועיכוב שפה קשור לאינטליגנציה????? תודה רבה מראש
לשאלותיך: לא מומלץ לבצע עיוסי לשרירי הפה לעתים קשו רלאינטליגנציה, אבל לפי התאור שלך, קשור לשמיעה ולנשימה.... תפני לרופא א.א.א. אחר! את מתארת ילד עם "שקד שלישי מוגדל", תופעה שכיחה בגיל זה, אבל כשיש נוזלים באוזניים, נחירות, ריור מרובה ובליעה איטית ולא תמיד נכונה יש לחשוב על ירידה בשמיעה ברקע הקושי בדיבור ובהתפתחות השפה וגם על היפוטוניה משנית, בעקבות הצורך בנשימה דרך הפה ולא דכך האף, עקב המצאות השקד המוגדל. תפני לרופא המתמחה בטיפול בילדים! בהצלחה
תודה לתשובה, הרופא שבדק אותו הוא מומחה ילדים, הנחירות רק בשינה במיוחד בלילה, לפי דברי א.א.ג. השקד לא גדול עד כדי ניתוח. והנוזלים יתיבשו וזה עניין של סבלנות ולא יותר מה ממליצה? איך לדבר איתו? איך להתנהג? האם למרות זאת כדאי לפנות לקלינאית תקשורת?? תודה
שלום לאחר שנה של טיפול אצל קלינאית תקשורת החלטנו כי אין התקדמות בטיפול בילד בן 5 ושיטות הטיפול של אותה קלינאית כבר לא מקדמות את הילד. אני חושב שאפשר בפגישה אחת לסיים את הטיפול ולבצע פרידה מהקלינאית (ולחסוך את המשך הכסף אם אין תרומה מעשית בכל מפגש) אשתי חושבת שיש לבצע פרידה של לפחות 3 מפגשים (בגלל אורך הטיפול) מה לעשות?
כמה פעמים אתה נפרד מאשתך בכל בוקר? הפעם הקובעת הינה האחרונה, פרידה הינה פרידה ולא משיכה... פעם אחת מספיקה בהחלט... וגם אם יהיהו מספר מפגשים, האחרון הוא זה שבאמת מהווה פרידה.
לדעתי קטיעה מהירה של תהליך טיפול מתמשך בו לקח חלק הילד במשך שנה אינה לוקחת בחשבון את נקודת המבט של הילד, את היותו בעל עולם פנימי הכולל ציפיות, רגשות, את היותו אדם שיוצר קשר בין אישי, שלוקח חלק בתהליך משותף בעל משמעות. לדעתי ןלדעת רבים העובדים עם ילדים צריך לאפשר לילד תהליך סיום ופרידה (שמשתנה כמובן בהתאם לגילו ולמשך הטיפול). במקרה המתואר הייתי מאפשרת כ- 2-3 פגישות שבהן במקביל לעבודה טיפולית המסכמת את מה שנעשה, מספרים לילד על הסיום הצפוי תוך ציון כמה פגישות עוד נותרו לסיום ולפרידה. מתייחסים ביחד איתו, בהתאם לגילו, לתהליך שבו היה שותף. אפשר לחשוב ביחד איתו איך לציין את הסיום והפרידה בפגישה האחרונה - לעשות משהו שבוחר, להכין ביחד משהו למזכרת וכדומה.
שלום היתה לי דלקת חריפה באוזן טופלתי באוגמנטין הדלקת עברה ומאז נותרתי עם שמיעה לקויה. לאחר בדיקת שמיעה דווח כי אוטוסקופיה מימין נוזלים משמאל תקין. בבדיקה L.T SIGHT H.L בתדרים HZ250-500 ובתדרים HZ6000-8000 עם מרכיב הולכתי בתדר 250 HZ . RT.SLIGHT - MILDS/N H.L בבדיקה טימפנומטריה נראית הענות שלילית דוצ. ההענות לא תומכת בממצאי האודיוגרמה באוזן ימין ותומכת בשמאל. אסימטריה לרעת ימין בתדרים 8000-4000 HZ . כמו כן צוין בבדיקה S.R.T 25 RT DB 60 הרופא לאחר הבדיקה אמר כי חשב שאלו רק נוזלים אבל הוא חושש שיש פגיעה בעצב ועלי לעשות בדיקת BERA מה לדעתך לעשות? האם הפגיעה בעצב עוברת בתקופה מסוימת? האם שאני מתעוררת בבוקר יש לי קושי שמיעתי גדול יותר מלאחר שעות אומר משהו... אני ממש חוששת שלא אשמע כמו קודם. לתגובתך / הצעתך אודה. תודה
יכול להיות שאת מרגישה את ההשפעה של הדלקת שהייתה, יכול להיות שיש לך לקוי שמיעה קל ביותר (מתאים לגיל) והדלקת הוסיפה ללקוי וכעת את מרגישה אותו יותר, יש להשלים את הטיפול הרפואי ולמעשה בבדיקת השמיעה יש אפשרות להבדיל בין המרכיב ההולכתי (הקשור לאוזן התיכונה ולדלקת) לבין מרכיב עצבי (היכול להיות קבוע ולהציג ירידה בפעילות עצב השמיעה). בדיקת BERA הינו למעשה רישום של פעליות העצב, ללא מעורבות ההתנהגותית שלך, תדרשי לשכב בלי לזוז למשך 20 דקות, בהם ירשם שינוי בפפעלות עצב השמיעה. הבדיקה משלימה בדיקות שמיעה "רגילה". בביקור הבא במכון שמיעה בקשי מהקלינאי שמבצע את הבדיקה הסבר על הממצאים והמשמעות התפקודית. בהחלט יכול להיות שיהיה שיפור במצבך, לאחר שיטפלו בנוזלים שיש עדיין באוזו התיכונה. כל טוב!
שלום אני בן 24 יש לי בעיה בקול יוצא כמו קול של ילד או בחורה, ויש לי קול אחר אבל צריך שליטה ממני (לא יוצא ספונטני).. עשיתי כל הבדיקות אין בעיות באודי אוטר מה הפתרון לבעיה זאת תודה
הפתרון הכי פשוט, פניה לרופא אאג' לבדיקה ואחר כך פניה לקלינאי תקשורת בעל נסיום בתחום הטיפול בקול, בהצלחה
בני בן 6 ושלושה חודשים, לא מבטא נכון את האות צ. הוא ילד עם הרבה קשיים ומטופל כבר שלוש פעמים בשבוע (ספורט טיפולי, מרפאה בעיסוק וטיפול ריגשי). האם כדאי כבר להתחיל בטיפול אצל קלינאית תקשורת או שלא ממש חשוב מתי מתחילים? אם אפשר לחכות - עד איזה גיל?
יעל שלום, לא ציינת את סוג השיבוש באות צ. אני יוצאת מנקודת הנחה שמדובר בשיבוש מסוג דחיקת לשון, הגיית ההגה כשהלשון מבצבצת מבין השיניים. אם בנך לא מביע תסכול מהשיבוש ניתן לחכות. הטיפול יהיה יעיל יותר כשיעשה בתקופה בה יש לכם פנאי לתרגל ובה יש לילד מוטיבציה לשינוי ההגייה שלו. בהצלחה!
בני בן 6 ושלושה חודשים, לא מבטא נכון את האות צ. הוא ילד עם הרבה קשיים ומטופל כבר שלוש פעמים בשבוע (ספורט טיפולי, מרפאה בעיסוק וטיפול ריגשי). האם כדאי כבר להתחיל בטיפול אצל קלינאית תקשורת או שלא ממש חשוב מתי מתחילים? אם אפשר לחכות - עד איזה גיל?
מורכבת מ /ט/ ובסיומה /ס/, אם תצליחי להציג לו ולהסביר לו, אולי יצליעצמו. הטיפול אצל קלינאי תקשורת בד"כ מאד קצר וממוקם ויכול לתת לו תחושה של הצלחה וחיזור בדמוי העצמי, כך שיכול להיות שדווקא לילד מטופל בהמון תחומים טיפול קצר וממוקד יכול לסייע לו בתחושת ההצלחה, לשיקולך הגיך נכון, במיוחד אם התחלפו לו השיניים הקדמיות. בהצלחה!