פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בני בן 6 ושלושה חודשים, לא מבטא נכון את האות צ. הוא ילד עם הרבה קשיים ומטופל כבר שלוש פעמים בשבוע (ספורט טיפולי, מרפאה בעיסוק וטיפול ריגשי). האם כדאי כבר להתחיל בטיפול אצל קלינאית תקשורת או שלא ממש חשוב מתי מתחילים? אם אפשר לחכות - עד איזה גיל?
יעל שלום, לא ציינת את סוג השיבוש באות צ. אני יוצאת מנקודת הנחה שמדובר בשיבוש מסוג דחיקת לשון, הגיית ההגה כשהלשון מבצבצת מבין השיניים. אם בנך לא מביע תסכול מהשיבוש ניתן לחכות. הטיפול יהיה יעיל יותר כשיעשה בתקופה בה יש לכם פנאי לתרגל ובה יש לילד מוטיבציה לשינוי ההגייה שלו. בהצלחה!
בני בן 6 ושלושה חודשים, לא מבטא נכון את האות צ. הוא ילד עם הרבה קשיים ומטופל כבר שלוש פעמים בשבוע (ספורט טיפולי, מרפאה בעיסוק וטיפול ריגשי). האם כדאי כבר להתחיל בטיפול אצל קלינאית תקשורת או שלא ממש חשוב מתי מתחילים? אם אפשר לחכות - עד איזה גיל?
מורכבת מ /ט/ ובסיומה /ס/, אם תצליחי להציג לו ולהסביר לו, אולי יצליעצמו. הטיפול אצל קלינאי תקשורת בד"כ מאד קצר וממוקם ויכול לתת לו תחושה של הצלחה וחיזור בדמוי העצמי, כך שיכול להיות שדווקא לילד מטופל בהמון תחומים טיפול קצר וממוקד יכול לסייע לו בתחושת ההצלחה, לשיקולך הגיך נכון, במיוחד אם התחלפו לו השיניים הקדמיות. בהצלחה!
רציתי לשאול ולברר לגבי גמגום פתאומי שהופיע אצל בני (עוד 3 חודשים בן 3) לפני כמה ימים הרגשתי משהו מוזר באופן התבטאות בני והגיית המילים הוא פתאום נעצר לפני שהוא מדבר לוקח לו זמן להוציא מילה וגם כשהיא יוצאת המילה מגומגמת וקטועה רציתי לציין שלפני זה בני היה מדבר באופן רציף ושותף הוא ילד מאוד פעלתן ומבין עניין. שאלתי במעון את המטפלת אם היה משהו שיכול לגרום לו לבהלה או משהוא קיצוני שבגללו נגרם הגמגום אך לא קיבלתי תשובה מספקת ואמרה שיכול להיות נבהל כשעבדו בגן פועלים עם מקדחה. אשמח לקבל יעוץ והכוונה בנושא כי אני מאוד מודאגת ולחוצה מהענין. תודה
שלום לך, את מתארת תופעה נפוצה. ל 20% מהילדים בגיל הרך יש חוסר שטף בדיבור ול-5% מהילדים יש גמגום הנמשך למעלה מחצי שנה. ברב המקרים תופעה זו חולפת. אם את מודאגת פני להדרכה על ידי קלינאית תקשורת. את יכולה להעזר בינתיים באתר המצויין של אמב"י (ארגון מגמגמים בישראל) בחלק: "מידע להורים". http://www.ambi.org.il/information-for-parents.html בהצלחה!
שלום רב, מדובר בילד בן 6 שלפני כשנה התחיל לגמגם כתוצאה מבהלה. איזה סוג טיפול מומלץ במקרה כזה והאם יש סיכוי לריפוי?
ילדים ומבוגרים לא מתחילים לגמגם מבהלה, בד"כ לאחר שהילד מציג חוסר שטף בדיבור חוזרים לאחור ומח]שים "סיבה" ל"תוצאה". הכי טוב, להרגע, לנשום עמוק ולתת לאירוע לחלוף. לאפשר שיחה ולתת המון תמיכה ואהבה. אן החוסר שטף הופיעה פתאום, כך יכול להאלם
שלום, אני משתמש בשיטה מסוימת שאמורה לשפר ואף להעלים לי תגמגום עלידי דמיון . רציתי לדעת איזה תמונה אני יוכל לייצר לי במוח תמונה ברורה שאני מדבר חלק לגמרי ?
שלום רב, בני בן השנה וחצי נותח לפני שבוע וחצי להסרת שקד שלישי. לאחר הניתוח המעדן והמים שהוא אכל ושתה נשפכו לו מהאף. הרופא שניתח הגדיר את זה כאי ספיקת חיך ואמר שזה יסתדר לבד. בימים האחרונים היה שיפור ניכר. היום חזר לגן ושוב יש התדרדרות. האם זו תופעה מוכרת? כמה זמן יש להמתין על להיעלמותה של התופעה? תודה רבה על המענה.
בעקבות המצאות השקדים הייתה אי ספיקה של החך, כעת, החך צריך "ללמוד" למלא את החלל שנוצר העקבות הסרת השקד השלישי. בד"כ זו תופעה חולפת ובודאי מצבו השתפר כבר. במידה ועברו שלושה חודשים ללא שיפור משמעותי, תפני שוב לרופא המטפל
האם ניתן להשעות ילד על הרצף של התקשורת מבית ספר כאשר מדולב יחידני עם סייעת 24 שעות בשבוע?
שלום לך, אם תרצי כתבי את פרטי המקרה וננסה לחוות דעה או להציע פתרון.
שלום יש לי ביעה שמאז שאני ילדה ועד היום שאני בת 24 חושבים שאני נשמעת כמו ילדה ויש לי דיבור מהאף וזה ממש מתסכל, בילדות הלכתי לקלינאית תקשורת וזה לא עזר. וכיום שהלכתי לאף אוזן גרון הוא אמר שאין סתימות וגם לא ניראה לו שקלינאית תקשורת תעזור, השאלה שלי עם כדאי בכל זאת ללכת לקלינאית תקשורת או שניתוח אף יכול לעזור?
יש לי ילד היום הוא בן שלוש ואני אציג בקצרה את הבעיה מגיל קטן עשה בעיות הוא לא רצה לינוק היה תינוק לא רגוע מכיוון שלא רצה לינוק ולא ישב באופן רגוע על השד היה מאוד קשה להעביר אותו לבקבוק. זה המשיך בכך ששי לא היה ישן טוב לא נרדם מוקדם היה קם באמצע הלילה כאילו נגמר... משם המשיך לכך שהיה יותר גדול מגיל שנה הייתי קוראת לו והוא לא היה מסתכל ולא מסובב את ראשו אלינו היה משחק רק במכוניות או בגלגלי המכוניות לא היו לו תחומי משחק בכלל וחוסר הצבעה . היום הוא בן שלוש עדיין אין לו קשר עין (יש קשר עין אבל מאוד קצר) יש לו אחות בת שנתיים והוא לא משחק איתה בכלל אין לו שום תחומי משחק מגוונים הוא לרוב משחק עם מכוניות,גם היום נרדם מאוד מאוחר בשעה עשר אחת עשרה שישן רק שעה בצהריים,שהוא רוצה משהו הוא נשכב על הרצפה וצרח צרחות מונוטוניות (כאלה שחוזרות על עצמן) שאני משווה את התפתחותו להתפתחות של אחותו היא עוקפת אותו בהרבה. הדבר שמדאיג אותי זה ששנה הבאה אמור להיכנס למסגרת של גן תת-חובה ואני לא שלמה עם האבחון שבו נקבע כך: מדובר בילד עם איחור שפתי משמעותי וקשיים קלים של תקשורת נכון לגיל שנתיים ...יש לציין שאת האבחון ביצעתי אצל פסיכולוגית קלינית ולא במכון. ואני מפחדת שילך שם לאיבוד ושיכנס למסגרת שאינה מתאימה לו. מה דעתך האם ישנה אפשרות שאכן מדובר באוטיזם? ועוד משהו שרציתי לציין נעשה לו אבחון בגיל שנתיים CRAS ע"י פסיכולגית ויצאה תוצאה של 28 ומציון 30 זה נחשב לאוטיזם האם זה גבולי?
שירן שלום כמובן שלא ניתן לבצע אבחנה ע"ס דיווח. אם את לא שקטה עם האבחנה זה בהחלט לגיטימי לקבל חוות דעת שניה. עלייך לפנות למכון להתפתחות הילד לביצוע אבחון מקיף או לפסיכיאטר ילדים לגבי מסגרת בשנה הבאה האם הומלץ גן מיוחד? שפתי / תקשורתי? כדי להתיעץ עם הצוות שמטפל בבנך איזו מסגרת תתאים לו ותעזור לו להתקדם בהצלחה
שלום, בני בן שנתיים ועשרה חודשים כמעט. בסביבות גיל שנתיים וחצי החל לגמגם. בהתחלה מעט ואז זה חמיר וכמעט כל מילה נאמרה בגמגום. הלכנו לקלינאית תקשורת פעמיים שאמרה שזה שלב התפתחותי תקין והנחתה אותנו כיצד להתנהג. אכן, הקשבנו לדבריו בסבלנות מרובה, לא הערנו והתופעה חלפה לחלוטין. לפני כשבועיים החל שוב לגמגם. כעת מושך אותיות ראשונות לרוב כמו a אחד ארוך במילה אני. האם זה נורמלי שהתופעה חוזרת שוב? אציין שלבני שפה עשירה מאד. החל לדבר לפני גיל שנה ומדבר שוטף מגיל צעיר מאד. בחודש האחרון נולד לו אח לראשונה. האם יש מקום להמשך טיפול? תודה רבה מראש ושבת שלום.
הקלינאית צודקת, אין להם מה לפנות לטיפול. תחשבי שהשפה העשירה שלו מחייבת אותו לבחור ולארגן את המילים וזה לוקח זמן! בנתיים ממלא את הרווח בהשמעת קול. לא קשור לגמרי להולדת האח, (מזל טוב!) מדובר על שלב התפתחותי תקין לחלוטין.
היי, אשמח להמלצה לקלינאי תקשורת במרכז איזור ראשל"צ,ת"א יהוד , אפשרי ם איזורים אחרים במארכז, לנערה בגיל 13 עם דיבור מהיר ובליעת מילים, תודה רבה .
ורד שלום, לא ניתן להמליץ על קלינאי/ות תקשורת במסגרת הפורום. תוכלי למצוא רשימת קלינאיות תקשורת לפי הדרישות שציינת באתר האגודה הישראלית לקלינאי תקשורת http://ishla.org.il/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA/ באזור "חיפוש קלינאי תקשורת". וכן המלצות בקבוצת הפייסבוק "מטפלים ומטופלים מתקשרים". https://www.facebook.com/groups/383124295093223/ בהצלחה!
בני בן השנתיים מדבר בשפה עשירה, אך אומר ריש במקום למד. למשל אוכלת יאמר אוכרת או משהו בסגנון. כיצד מומלץ לנהוג, תודה
בני בן השנתיים מחליף בהגייתו את הלמד בריש. במקום אוכך
נכון שבגיל זה נשמע חמוד...? תמתיני עד גיל 4 וחצי ואם לא הצליח בכוחות עצמו, אז תפני לקלינאי תקשורת. בגיל זה עדיין נורמטיבי!
שלום אני חייל בן 20 ואני מגמגם מאז שאני זוכר את עצמי , לא ברמה קשה , לא ברמה הכי קלה שייש , יש תקופות ויש תקופות , הייתי כמה פעמים בחיי אצל קלינאית תקשורת , גם בגיל קטן וגם בתקופת הצבא בקבוצה כזו , שום דבר לא באמת עזר לי מאוד , אני פשוט מרגיש מתח בגרון , גם יש לי בעיה עם אותיות גרוניות כמו כ ק ג ב , ולפעמים אירוך באותיות מסויימות , אני מחפש דרך , להיות יותר רגוע , יותר בטוח בדיבור שלי , לפתור כבר את הבעיה הזו ..
אם יש לך עוד קשיי התסגלות, אולי כדאי לפנות ליעוץ פסיכולוגי ולא רק לקלינאי תקשורת. גמגום הינו כמו אלרגיה, מלווה את האדם לאורך חייו, עם שינויים פחות או יותר דראמטיים בקצב הדיבור וברגישות לתופעה.. סה"כ אפשר לחיות איתו ולא להוסיף מתח וקשיי דיבור על הקצב המשובש. תפנה לשיטת טיפול שתרם התנסת בה אולי יהיה לך יותר טוב!
שלום, בתי בת שנתיים וארבעה חודשים, אובחנה בגיל שנה ועשרה חודשים כעיכוב בדיבור, מטופלת אצל קלינאית. בגיך שנה ותשעה חודשים היו לה רק 10 מילים, כיום יש לה המון מילים בודדות, מכירה שמות של חיות צלילים ושירים, היא מחברה 2 מילים לעיתים גם 3, אבל עדיין לא מדברת כפי שמצופה מבני גילה ויש לי תחושה שהיא גם לא מבינה דברים לפעמים. היא נמצאת בגן רגיל עם 30 ילדים, רציתי לדעת אם זה דבר נכון עבורה? או שהיא תבלע שם ועדיף לשים אותה בגן שפתי על מנת שנגיע לגיל בית ספר נוכל ללכת למסגרת רגילה? האם ההתפחות שתיארתי מעידה על כך שהיא מתקדמת וזה דבר חיובי? תודה
את מתארת ילדה שמטופלת מצוין, לגבי גן שפתי, כדאי להתייעץ עם הגננת וגם הקלינאית תקשורת. הפניה כזאת צריכה, בגיל זה, לבוא מהמכון להתפתחות הילד ולעבוד לועדת ההשמה בעיריה שבה את מתגוררת. הפניה צריכה להעשות כבר עכשיו כי דיוני הועדה מסתיימים במחצית חודש מאי, ואחר כך יש רק ועדות חריגים והכניסה לגן שפתי איננה מובטחת. לטיפולך מול המערכת....תצייני את קשיי ההבנה, בעקר!
היי, הבת שלי, בת שנתיים וחודשיים עברה ניתוח כפתורים לפני שבוע, כרגע אומרת רק את המילה אבא בצורה ברורה, מתי הכי מומלץ להפגיש אותה עם קלינאית תקשורת? לא כדאי לחכות קצת כדי שתתרגע לאופן השמיעה החדשה? תודה :)
תמתיני שלושה חודשים ולאחר בדיקת השמיעה לביקורת ובהתאם למה שהיא תשיג בתקופת ההחלמה, תחליטו אם עדיין יש צורך בטיפול אצל ק"ת.
פרידה שלום. א. האם יש צורך לאבחן בת שנה וחצי אשר הוגה את רוב מילות המלרע במלעיל? ב. האם יכול להיות לזה קשר לקושי בשמיעה? תודה מראש
ב. יכול להיות אבל לא סביר, בכל מיקרה וכדי להסיר דאגה, תבקשי הפניה לדביקת שמיעה א. עדיין צעירה מאד לטיפול, תקפידו לדבר איתה ברור ולא לחזור על צורת הדיבור שלה!
שלום פרידה, נכדי המתגורר בכפר רומניה בן שנה ותשעה חודשים(כמעט) מדבר מילים ספורות בלבד: מאמא, אבא, טטא, אפא(מים), ננה (לישון), המ,המ(הב, הב), מו, נו(לא)דה(כן) ואולי עוד משהו שלא זכור לי. הילד דו לשוני האבא מדבר איתו עברית האמא הסבא והסבתא השניים מדברים איתו רומנית , האמא והאבא מדברים בינהם באנגלית. לדבריהם הוא מבין הכל, הוא חברותי שובב מאד משחק בכל הצעצועים אבל הכי אוהב מכוניות. אוהב לבנות בלגו ובקוביות . נמצא מעט מאוד בחברת ילדים , הולך מעט לגן (הסבתא השניה גננת) עם ילדים יותר גדולים, פשוט בכפר אין גן ילדים לילדים בגילו.בכל אופן אוהב להיות בחברת ילדים. האם יש מקום לדאגה בעניין הדיבור, כיצד ניתן לשפר את הדיבור שלו ללא עזרה מקצועית (שאינה בנמצא במקום מגוריהם.) תודה. סבתא מודאגת מאד
האם החשיפה לשלו שפות מעכבת?
הבן שלי בן 2 ושלושה חודשים מדבר נהדר 2 שפות רוסית ועברית בשבועיים אחרונים שמתי לב לשינוי קיצוני הור התחיל להגיד ר כמו רררר כאלו לפני כן זה היה ר של דובר רוסית וכרגע יותר ר אנגלית כזאת ודבר השני שהוא ממש מטריד אותי הוא התחיל לגמגם בתחילת המשפט הוא אומר אני בערך 5 פעמים או כל מילה שמתחילה משפט .הוא חוזר על המילה מספר פעמים כאשר אנימנסה להקשיב לעומק יש פשוט מילם שכאלו הוא נתקע עליהם יש לו אוצר מילים מאוד גבוהה וברוך השם הוא לא שותק לרגע ואנשים די מתפלים קצת חווששת האם זה לא גמגום שהתגלה עכשיו בנוסף זו בעיה קיימת מזמן הוא מיירר המון בלי הפסקה יוצא לו ריר מהפה . האם זה עדיין שיניים ?? הרופאת ילדים לא יודעת לענת לי אשמח לקבל תשובתכם
שעניין דו שפתיות, יופי... תקפידו לעקרון של מבוגר אחד-שפה אחת לגבי הגמגום, זה נורמלי וחלק מהתפתחות השפה, הוא צריך לבחור בין כל המילים שיודע וגם לחבר משפט לי הכללים... עבודה קשה. החזרה מאפשרת לו משך התארגנות... יעבור לו ככל שיהיה יותר בוגר לגבי ריור, רצוי לבדוק את הנשימה האפית, האם המעברים פתוחים? לאחר מכן לבדוק האם אוכל אוכל קשה ולועס בצורה טובה. בגיל זה יכול להיות "נורמלי", אם זה מתריד תתיעצי עם קלינאי תקשורת או רופא אאג' אם הוא מעט היפוטוני, תתיעצי גם עם מרפא בעיסוק או פיזיותרפיסט. בהצלחה
שלום אשמח לקבל תשובה לשאלה, מה עלי ללמוד כדי להיות טכנאית המבצעת בדיקות שמיעה לילודים? תודה מראש
ילודים עוברים בדיקת שמיעה בחדר הלידה על ידי מתנדבים, בנות שרות וכל מי שיקבל הדרכה במקום ויעבוד תחת הדרכה של קלינאי תקשורת האחראי על הבדיקות.
אתמול התעוררתי בבוקר מוקדם מיד שמתי לב שבאוזן ימין אני שומע רעש קבוע כמו נשיפה חזקה . במהלך היום הרעש נדמה כמו גלי הים. בד בבד, שמתי לב שכאשר אני מנסה להאזין לטלפון באוזן ימין, לא שומע כלום. בהעברת הטלפון לאוזן שמאל, אני שומע. ההרגשה דומה לזו המורגשת אחרי נסיעה בירידות מירושלים או מצפת, או כמו ההרגשה כאשר במהלך מקלחת נכנסים מים לאוזן. אלא שבשני המקרים פעולות מסוימות מחזירות את המצב לקדמותו ואילו כעת לא חל שיפור זה היום השני. האם למישהו יש הסבר, הצעות, המלצות? אודה על מידע
מקווה שבנתיים פניתה לרופא אאג ואפילו למיון בבית חולים. אתה מתאר תופעה המתאימה לאבחנה של Suden deafness שהיא חרשות פתאומית, יש לטפל בה במיידית!!!
תודה לך פרידה. פניתי מיד לרופא המשפחה. רופא המשפחה לא ראה דחיפות בעניין ורק למחר זומן לי תור לרופא א.א.ג ולבדיקת שמיעה. בנתיים נראה שהשמיעה מתחילה לחזור. רחוק ממה שהיה, אבל עדיין שומע רחש רצוף באוזן הדומה לרחש המופק ממכשיר רדיו שאינו בתדר.
שלום רב, בתי בת שנתיים וחודשיים. מפותחת מאוד- קופצת, רצה, מדלגת... סקרנית ומבינה עניין. מבצעת הוראות (או מסרבת להן בתוקף:)) וכו'. אני מדברת איתה בשתי שפות במקביל- צרפתית ועברית. בעיקר אני משתדלת לדבר איתה בצרפתית. אני יודעת צרפתית משום שהורי דוברי צרפתית, אך אודה על האמת שהמבטא ועושר אוצר המילים שלי אינם ברמה גבוהה כ"כ כצרפתיה של ממש... פעמים רבות שאיני מוצאת מילה בצרפתית, ולכן אני משלימה אותה בעברית ומערבבת את שתי השפות במשפט אחד. בגן כמובן מדברים איתה עברית, וכן אישי- מדבר איתה עברית ומנסה מידי פעם את כוחו במילים שקלט בצרפתית. בתי מבינה את שתי השפות ומשתמשת בשתיהן, לפי מה שנוח לה להגיד. (היא אפילו יודעת לספור עד עשר בשתי השפות:)). העניין הוא שהיא מערבבת לגמרי את השפות (אומרת לדוגמא "לא בון"- "בון" פרושו בצרפתית טעים). היא גם מתרגמת מילים- אם אומרים לה "תגידי 'כדור'" אז היא אומרת בצרפתית 'בלון'. (אם כי בשבועות האחרונים היא כן משתדלת לחזור אחרי המילה המבוקשת ולא התרגום) לאחרונה התחילה לחבר יותר ויותר מילים אך עדיין לא אומרת משפטים שלמים כמו "אני לא רוצה לישון" אלא 'לא דודו(לישון)'. (האמת שאמרה כמה פעמים "אבא לא דודו(לישון)" כשלא רצתה שינמנם...) החלטתי לדבר איתה צרפתית מינקות כדי שתתרגל לשמוע עוד צלילים ומילים. אני לא מאמינה שבעוד כמה שנים היא תדע לדבר צרפתית כמו שצריך. מן הסתם כולנו נגרר לעברית ורק ההורים שלי ינסו לדבר איתה בצרפתית. פעמים רבות אני תוהה לעצמי אם אני לא מזיקה להתפתחות השפה שלה במקום להועיל לה. אילו הייתי מדברת איתה רק עברית היתה לה בוודאות שפה עשירה יותר. (לדוגמא כששאלה על גדר אבנים "מה זה"? הייתי אומרת לה "חומה" ולא 'קיר' (בצרפתית אני לא יודעת להגיד חומה..)), ואולי היא היתה מדברת כבר משפטים שלמים ולא רק מחברת שתיים שלוש מילים... בקיצור- רציתי להתיעץ איתך האם כדאי לי להמשיך עם הצרפתית, או שאני אכן מזיקה לה? ואולי זה אכן טוב לחשוף ילד לשפה נוספת, גם אם השפה הנוספת לא עשירה ומדוייקת כ"כ?
פה הוא כלי לתקשורת, השאלה כיצד היא תתקדם ברכישה של שפה שתשרת אותה הכי טוב, שאלותיך והתלבטויותיך מובנים לי, אני מאד מעודדת די לשוניות כשהיא "אמיתית", הכוונה, מה היא השפה שבה את תאוהבי ותכעסי על ביתך, מה היא השפה האינטימית לביטוי רגשות? בד"כ אנו ממליצים להצמד לשפה אחת כדי שהילד ישלמד מערכת שפתית תקינה, אם את מערבבת את השפות יד, אל לך לצפות שהיא תדבר נכון! על כן, המלצתי היא, תדברי איתה בשפה העברית השזורה בפיך, תני להוריך להמשיך לדבר בצרפתית, בעקביות האפשרית ואת תלמדי אותה משחקים ואולי גם סיפורים בצרפתית, כמשחק וכתוספת אבל לא כשפה היום- יומית. לגבי התפתחות השפה מבחינת הקצב ברכישה, אי אפשר לדעת האם היית מדברת איתה עברית בלבד, האם שפתה העברית הייתה עשירה יותר.... אפשר להניח אבל לא לדעת. אל תוותרי על החשיפה לצרפתית אבל גם אל תשבשי את התקשורת עם ביתך לטובת השפה. בהצלחה!
היי, יש לי ילד בן שנתיים ו3 חודשיים חכם וחברותיי מאוד מבין כל דבר שנאמר לו ואף מבצע מבחינת הדיבור הוא מדבר מספר מילים בצורה באורה וכל השאר גיבריש , אני ובעלי לא קצת דואגים, עד מתי זה בסדר שבני מדבר בצורה כזאת ממתי אני צריכה לפנות לאיש מקצוע? כולם אומרים לי כל ילד בזמן שלו אבל ממתי זה כבר נחשב בעיה?
האם הוא מחבר שתי מילים מובנות, פחות או יותר, ביחד? האם עבר בדיקת שמיעה? בעקרון, אם הוא חברותי ותקשורתי ויש שיפור בטווח של חודשיים-שלושה לאחור.. אין מה לדאוג. אם לעומת זאת, המצב יציב ואין שיפור, אז כדאי לפנות להערכה וקבלת הדרכה לגבי מה שניתן לעשות לשפר את תפקודו והתפתחותו, מה שלא מחייב התערבות או טיפול בגיל זה. אם לא יהיה שיפור שטווח של שלושה חודשים הקרובים, תפנו לביצוע בדיקת שמיעה (רק לאישור שאין בעיה) וגם לקלינאי תקשורת. בהצלחה!
שלום, שמי מרינה, יש לי תואר ראשון מאונבריסטה פתוחה במדעי המדינה, התמחות בניהול, אני עוסקת כ10 שנים בתחום של מערכות מידע, תמיד עניין אותי תחום של קליני תקשורת, ובמידה ואני רוצה לעשות הסבה וללמוד את המקוצוע, מה עלי לעשות? את בגרות שלי עשיתי באוקראינה ולא עשיתי פסיכומטרי. תודה
עליך לפנות לאוניברסיטה או מכללה לחוג ללימודי הפרעות בתקשורת וללמוד מהם מה נדרש ממך. בעקרון הלימודים נמשכים שלוש וחצי שנים והם די טובענים. בהצלחה!
הי, בני ילד מאד רגיש, יש לו קשיים בלמידה ובעקבות כך תסכולים רבים ובטחון עצמי ירוד. הוא גם יחסית ילד חרד ודאגן. הוא התחיל לגמגם מעט בגיל 4, זה לא היה גמגום משמעותי ועלה וירד לסירוגין. בכיתה ג זה הפך להיות מציק אך שוב רוב הזמן לא היה מגמגם. גימגם יותר במצבי לחץ. כעת הוא בכיתה ו' ולאחרונה הגמגום מפריע לו להתבטא. בכיתה הוא מונע מעצמו לפעמים לדבר כדי שלא ישמעו (למרות שהמורה אומרת שאינה חשה בכך והוא דוקא משתתף), בבית כשהוא נתקע הוא מתאמץ לומר את המילה עד שהיא יוצאת (זה קורה פעם ביום) ולרוב כשהוא מתחיל לדבר הוא מתחיל בלומר: ו ו ו ...אמא אני רוצה... או- אבל אבל אבל... זה מציק לו והוא אומר את זה, אך אני מרגיעה אותו ואומרת שזה ממש לא בעיה וזה יסתדר (כדי לא להעצים את הבעיה ולתת לה מקום) אך אני מוסיפה ואומרת שאם זה מציק לו והוא היה רוצה עזרה אפשר ללכת לקלינאית תקשורת שתלמד אותו להתגבר על הקושי. ייתכן שאני טועה בגישה שלי ואת זה הייתי רוצה לשאול כאן...אני פשוט חוששת להעצים את הבעיה מכיוון שהיו עליות וירידות ואני תמיד מקוה שהירידה תישאר היכן שהיא...וזה יעבור. יש לציין שבעלי מגמגם באופן קל, ייתכן שהוא מנסה להזדהות איכשהו? האם זה תורשתי? תודה רבה, אשמח לתשובה בהקדם.
היי טלי, ממליצה לך ליצור קשר עם דייב למלמן. טיפל באחיין שלי עם מקרה מאוד דומה ועשה נפלאות.
טלי שלום, טוב עשית שהצעת לבנך לפנות לטיפול. הוא מודע כעת לאפשרות ויודע שאם יהיה מעוניין בכך אתם תתמכו. לפעמים הנסיון לא לדבר על נושא משמעותי בבית יכול להעצים את הבעיה יותר מאשר אם היא מונחת על השולחן. לגמגום יש גם גורמים תורשתיים אך לא רק. אני ממליצה לך לעיין באתר של אמב"י- ארגון מגמגמים בישראל במיוחד בחלק של "מידע להורים". בהצלחה!
שלום, בתי בת כמעט 3 ויש לה עיכוב בדיבור. אנחנו בתהליכי קבלת תור לאיבחון, וכרגע על סמך הרגשתנו והשוואה לילדים אחרים בני גילה, אנחנו מבינים שיש עיכוב. יש לה אוצר מילים גדול, היא אומרת משפטים בני 3-4 מילים, לעיתים 5, אך יש מצבים שאיננה מסוגלת לומר את מה שרוצה וקשה לה לתכנן את המשפט. היא מחליפה את האותיות ג,ק ב-ד,ת. ולא תמיד מסוגלת לבטא ח ו-ר. אני יודעת שההתרשמות שלך היא מצומצמת, אך לאור מה שכתבתי ולאור נסיונך, האם יש סיכוי לגשר על הפער הזה עד גיל מסוים ולא יהיו לה יותר בעיות שפתיות? או שבמצב כזה הילדים בדר"כ גדלים עם להיות לקויי למידה? האם גורלה נחרץ?? תודה מראש.
סיגל שלום, טוב עשית שהתחלת באבחון. אבחון וטיפול מתאימים ומוקדמים יכולים בהחלט לגשר על הפערים שציינת. בהצלחה!
לילד בן ארבע מקסים מחפשת קלינאית תקשורת תודה
האם פנית לקופה בה הינך מבוטחת? האם את רוצה פרטי, תפני לאגודת קלינאי התקשורת וקבלי מהם המלצות לקלנאים בסבית המגורים שלך.
שלום בני הפעוט בן שנה שישה חודשים לא ממלא הנחיות / מטלות שאני מבקשת ממנו . יש לי במשפחה אחיין אוטיסט PDD , ולכן אני מודאגת נורא . יש לציין שבני מגיב לשמו ,מזהה ושמח שבאים לקחת אותו מהגן ,נהנה ממשחק משותף ,יש קשר עין רציף ,ממלמל { ואפילו אומר כמה מילים כמו קח ,במבה ,אור ומצביע על האור אפצי לפי מילים של השיר . מבחינת מוטורית הוא נהדר הולך ,רץ ,עולה במדרגות , משחק בונה מגדלים בלגו. הבעיה היא שאני יודעת שסימפטום האוטיזם הוא גם אהבה לסבב גלגלים והוא אוהב לסובב גלגלים . והבעיה היא שהוא אינו מקשיח למהנחיות שלי כגון : הוא יושב ליד המוצץ או בקבוק , ואני אגיד לו להביא לי . הוא מתעלם לחלוטין. הוא יסתכל אך לא יביא לי .? יש מצב שהוא לא מבין אותי ? אני יושבת לידו ומושיטה יידים ואומרת " תן לאמא " - הוא לא נותן . האם אני צריכה אבחון מעמיק ? האם אני צריכה קלינאית תקשורת ? יש מצב שיש לו שמיעה סלקטיבית ? אשמח לקבל תשובה תודה רבה .
שירן שלום הרבה סימפטומים של בעיות הינם נורמלים במינון מסויים (לדוגמא סיבוב גלגלים), את מתארת הרבה דברים יפים על השפה והתקשורת אך מאוד קשה לאבחן על סמך דיווח. מאחר ואת מאוד מוטרדת ויש לך דוגמא למה יכול לקרות אני ממליצה לך לעבור אבחון קלינאית תקשורת. ככה תקבלי מענה אמיתי ומדוייק לדאגותיך בהצלחה
שלום לכם, הקול שלי השתנה עקב פגיעה בעצב ( MS) רציתי לדעת אם בהנחיית קלינאית תקשורת אוכל לשנות את הקול שלי בחזרה או לפחות לשנות אותו שלא יהיה נמוך כמו שעכשיו ( אני בחורה והקול שלי כרגע נמוך מידי לטעמי :) ) תודה רבה
תוכלי לנסות בטיפול על ידי קלינאי תקשורת, לאחר בדיקת רופא אאג' כדי לוודא שאין גורם נוסף לשינוי הקול. קחי בחשבון שינויים הורמונליים, על פי גילך ומצבך הרפואי. בהצלחה!
שלום! ביתי בת 16 (כיתה י') ערכנו לה הערכה פסיכולוגית לצורכי קבלת הקלות בבחינות הבגרות. עיקרי הדברים העולים מהדו"ח: פערים בידע על רקע קושי בשליפה מהזיכרון לטווח ארוך. חשבון-קושי בזכרון פעיל. האם קלינאית תקשורת יכולה לעזור לנו? האם קורס/סדנא למיומנויות למידה יכול לעזור לה??? היא שואפת להמשיך בלימודי השכלה גובה! אשמח לשמוע ממך תודה מראש, שרון
כן, קלינאי תקשורת שעוסקת בלמידה במתבגרים. גם מורה לחינוך מיוחד או ללקוי למידה יכולה לעזור, בתנאי שיש לה נסיון במתבגרים בהצלחה
שלום, בני בן שלוש וחודשיים. מדבר שוטף כבר מגיל שנתיים. הוא אינו מבטא את האות- "ל" במקומה משתמש באות "ר". למשל- אני מתגרש במקום אני מתגלש או אורטר במקום אורטל. שמתי לב שקשה לו להרים את הלשון למעלה הוא יכול כלומר היא אינה קשורה (היינו אצל רופא) אבל כשאני מבקשת ממנו למשל ללקק את השפה העליונה אינו עושה זאת- לא מצליח... האם עליי לפנות לטיפול אצל קלינאית תקשורת?
עדיין מוקדם לטיפול, יכול להיות שירכוש אתה בעצמו, ותפקידך לדבר איתו נכון, לא לתקן, לא לחקות ולא לנסות ללמד אותו. אם הוא אומר ט ד אז כניראה שאין הגבלה בתו הלשון. האם הוא לועס מזון קשה ומקבל מרקמי "רגילים"? אם כן, אז אפשר להמתין עד גיל 5, אם את מאד מותרדת, תפני לאבחון אבל לדעתי עדיין מוקדם לטיפול
שלום, בני בן שנתיים ושמונה חודשים. בעל אוצר מילים באמת יוצא דופן לגילו. שפתו עשירה מאד והחל לדבר בסביבות גיל שנה. בחודש וחצי האחרונים החל לגמגם וזה הולך ומחמיר. שמתי לב כי הגמגום הוא בעיקר כאשר מתקשר עם אנשים. בזמן משחק עצמי כשמדבר לעצמו או כששר שירים אינו מגמגם. יחד עם הגמגום, אני רואה עד כמה קשה לו להוציא את המילה עד שהוא ממש מרים ומוריד ידיים ולפעמים מתכופף למטה מתוך מאמץ. האם יתכן וזהו שלב התפתחותי שבא לידי ביטוי בצורה זו? האם המוח חשוב מהר יותר ממה שהילד מסוגל לבטא או שעליי לפנות לטיפול אצל קלינאית תקשורת? מודה מראש על התשובה...
בתופעה שכיחה בגיל זה וניקראת "חוסר שטף התפתחותי". עייני בתשובותי העניין זה לאורך האתר, תתרשמי כמה פעמים אותה שאלה חוזרת על עצמה ותני לו שהות לארגן את מה שרוצה להגיד. אין מקום להפניה לטיפול אלה אם התופעה נמשכת משך רב
שלום וברכה ! לפני שבועיים וחצי נותחתי להסרת פוליפ ויבלת ממיתרי הקול. הניתוח עבר בהצלחה לדברי הרופא.למרות שמלאתי אחר כל ההוראות (שתיקה ואח"כ דיבור מופחת) הקול חלש וצרוד מאד. לדברי הרופא- יש להמתין. ברור שאינני רגועה, שכן עבר כבר די הרבה זמן. שאלותי : האם מנסיון כקלינאית : מהו פרק הזמן בו רואים שיפור לאחר הניתוח ? האם אפשר לגשת לטיפול אצל קלינאית? האם זה יכול לזרז את ההחלמה ? בברכה ותדה
השאלה הכי חשובה, האם יש לך תוצאה של בדיקת הביופסיה של הפוליפ? בכל מיקרה, חשוב לדעת כי יש סוגים שונים של ניתוחים אשר יכולים להשפיע בדרכים שונות על החלמת הרירית הויברטורית במתרי הקול. שבועיים וחצי זה מעט זמן, אבל כדאי כבר לקבוע תור, כי אולי תהיה לך המתנה. מכוון שעברת ניתוח קופת חולים חייבת לשלם עבור הטיפול, במסגרת ביטוח הבריאות הממלאכתי. תבקש מהרופא הפנייה ותגש לקלינאי תקשורת בעלת נסיון בטיפול קול, אולי באותו בית חולים בו נותחת או בקהילה. תביא איתך את דווח הניתוחי וההפניה מהרופא כדי לאפשר לקלינאי קביעת עמדה טיפולים מעודכנת. בהצלחה והמון בריאות.
הביופסיה תקינה לחלוטין. הניתוח בוצע באופן פרטי.אין בעיה של מימון הקופה מפני שאני עוסקת בהוראה. אבל אני מעוניינת להגיע לטיפול פרטני ולא קבוצתי אצל מומחה/ית בתחום באזור המרכז. האם תוכלי להמליץ? אפשרי גם באופן פרטי. תוך כמה זמן מהניתוח צפוי שיפור בקול לפני תחילת טיפול מנסיונך ?
שלום, לבני אוצר מילים עשיר ומפותח, והוא מדבר ללא הפסקה. היה לו קושי בהגיה של האות "ר" (החסיר אותה - במקום "פרה" היה אומר "פאה"), ולאחר שתרגלתי איתו, בשבועות האחרונים התגבר על הקושי וכעת משלב את האות "ר" בצורה מושלמת בהרבה המילים ואף מתקן את עצמו במידה וטעה. שיבוש נוסף שנשאר הוא החלפה של התנועות - בעיקר שימוש בקמץ במקום צירה, שורוק במקום חולם (לדוגמה "אורז" - הוא מבטא כ- ooraz). גם כאן אני מתקנת אותו ולעתים הוא מצליח. חלק מהמילים כבר הסתדרו והייתי אומרת שיש מגמת שיפור איטית. יש לציין כי הוא כן יודע לבטא את הצלילים צירה ושורוק במילים אחרות. כמו כן הדיבור מלווה במעין ניגון/משיכה של המילים (לפעמים נשמע כאילו הוא שר). לאור השיבושים הנ"ל קצת קשה להבין אותו. הגננת המליצה לפנות לאבחון אצל קלינאית תקשורת. הייתי שמחה לשמוע את חוות דעתך, עד כמה שאפשר... כמו כן - לאן עליי לפנות? אנחנו שייכים לקופ"ח כללית. תודה רבה.
בד"כ הגננות יודעות מתי להפנות את הילד לבדיקה אצל מומחה. קחי את המלצת ותפני לקלינאי תקשורת דרך הקופה, יש לו זכאות לטיפול וכדאי מאד לפנות כך כי הקלינאים בקופה הינם בעלי ניסיון רב עם ילדים. תשאלי בקופה שלך כיד יש לפנות ובכל מיקרה, רק ליתר בטחון, תבקשי מרופא דים להפנותו לבדיקת שמיעה, גם אם את משוכנעת שאין בעיה בשמיעה. זה הגיל לאפשר לו לרכוש את הדיבור הברור. בהצלחה
הבן שלי בן 10 והתחיל לגמגם בגיל 5 וחצי, הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת, והגמגום משתנה אבל לא עובר, האם יש כדור שיכול להקל עליו? האם רטלין עוזר בגמגום ?
א ידוע על כדור שעוזר לגימגום, זו תופעה בעקר של הילדיות ואצל חלק גדול של הילדים עובר לקראת גיל 12-13, בכל מיקרה, זה כמו אלרגיה... יכול להיות שקט ופתאום להתעורר ולהופיע בלי שיודעים למה. בקשי מהקלינאית לקבל הדרכה כדי לדעת כיצד לסייע לו ולהוריד את המתח, קבלי את הדיבור שלו, כפי שהוא ואותו יחד עם צורת הדיבור.
שלום רב, בני בן שנתיים וחצי דיבר מוקדם ושוטף ונורא יפה בערך אם חזרתו לגן בספטמבר החל אצלו גמגום ממש קל ואז הפסיק ואז לפניי חודש וחצי בערך חזר שוב ואני כבר חסרת אונים הילד רוצה להגיד מילה ונורא קשה לו זה מתחיל ב ססססס ואז הוא מנסה להגיד מילה ופשוט קשה לו חייבת לציין שהוא יכול לדבר רגיל ושוטף ופתאום נתקע על מילה מסויימת או משפט,נורא קשה לי ואני מפחדת וחסרת אונים, מה עושים? זה נורמלי?
זה נורמלי לחלוטין ואף מראה על התפתחות שפה, ככל שיש לו יותר מילים הוא חייב להתארגן עם כל המילים החדשות והמחשבות.. החזרות מאפשרים לו השהייה מסויימת ומבחינתו הוא מתחיל לדבר לפני התארגן, ממלא את ה"שקט" בחזרה על הברה או מילה וכך מתאפשר לו להתארגן וגן לדבר. זה שלב נורמלי ויכול להופיעה ולהעלם מד פעם עד הכניסה לבית ספר. ככל שלא תילחצי ולא תעזרי לו, ככל שלא תעמידי אותו במבחן, כן יטיב לו!
מתנצלת מראש על האורך:תינוק בן שנה וחודש נולד פג מבחינת משקל, נבדק אצל רופא התפתחות בגלל חוסר תקשורת, לא מצביע כשרותה משהו מסויים, לא אומר מילה אחת אפילו בעלת משמעות, לא מוחא כפיים, או מנופף לשלום, בקיצור כלום.רופא התפתחות הפנה אותנו לקלינאית תקשורת פסיכולוגית ילדים ומרפה בעיסוק, האם יכול להיות שמאחר ונולד קטן(נולד ביום הראשון לחודש ה9) ייווצר עיכוב התפתחותי?והאם גיל שנה וחודש זה לא קצת יותר מדי לצפות ממנו בגיל הזה?
זה בטח ילדך הראשון. פגות נקבעת לא רק לפי אורך ההריון אלה גם משקלו של הולד. לתאורך בנך מתעכב בהתפתחות המצופה מילד בגילו וחשוב לבצע אבחון של קשייו וכישוריו כדי לתכנן ולבצע תוכנית התערבות מוקדם, ככל שניתן וכך למנוע ממנו "לגרור" עיכוב ביחס לבני גילו. תבצעי את כל האבחונים ותבקשי בנתיים התערבות התפתחותית, ללא המתנה לסיום האבחון אשר יכול לקחת כמה חודשים. קבלי הדרכה מכל איש מקצוע שתפגשי וכך תוכלי את, לסייע לו בהתפתותו. בהצלחה
בני בן 2.2 נולד פג, בגיל שנה החל להרכיב מכשירי שמיעה עקב לקות שמיעה בינוני/חמור עקב בעיה הולכתית. לקח זמן רב עד שהתאמנו מכשירים טובים.. כבר שנה מטופל במיחא אצל קלינאית מדהימה! בנוסף יש לו עיכוב התפתחותי רב תחומי לשמחתי בתחום המוטורי מצמצם פערים ובקרוב ילך עצמאי. כיום הולך עם חפצים. שאלתי: הקטן לא מדבר בכלל! הוא מקשקש, ולא אחרונה אומר הברות , הוא מתחיל להבין הוראות כמו כפיים ידיים למעלה טוק טוק אור... הוא סקרן ביותר, ומתקדם כל פעם אך בצעדים אייטים. האם הגיוני שלמרות שבטיפול ולמרות במכשירי שמיעה עדין לא מדבר בכלל??? כמהה לשמוע אותו כבר
את מטפלת בו בדרך הכי טובה והחשוב מכל שיתקשר, השימוש במכשירי שמיעה מאפשרים לקבל מידע דרך השמיעה בנוסף לכל ערוצי התקשורת כמו ראיה, תמונות ועוד. מי שמוסמך במיוחד להשיב לך הינה הקלינאית שמכירה ועובדת איתו, המלצתי שתפני אליה את השאלה ואת דרכי התקשורת העומדים לרשותו, בנוסף לערוץ המילולי. כל טוב, פרידה
שלום רב, בני בן שנתיים ושבעה חודשים. מדבר שוטף מגיל מוקדם מאד. בעל אוצר מילים עשיר מאד. בשבועיים האחרונים החל לגמגם מאד. האם זה נורמלי בשלב זה או שעליי לבדוק זאת, ואם כן היכן? תודה רבה מראש:-)
כמה זמן אחרי ניתוח כפתורים ושקד שלישי אפשר לצפות לשיפור בדיבור (ילד בן שנתיים)?
במידה והניתוח הצליח והשמיעה משתפרת תרגישי ששמיעתו השתפרה במיידי, לגבי הדיבור תני לזה כמה חודשים כדי שינצל וירכוש מילים ותקשורת מילולית בכלל. לאחר כמה חודשים ואם אין שיפור משמעותי, תפני לקלינאי תקשורת בהצלחה
כמה זמן אחרי ניתוח כפתורים ושקד שלישי אפשר לצפות לשיפור בדיבור (ילד בן שנתיים)?
במידה וזו הסיבה העיקרית לאיחור השיפור לרוב מהיר מאוד. יחד עם זאת לא תמיד הוא מספק מאחר ולפעמים הפער שנפתח מבני הגיל גדול. בנוסף בהרבה מקרים קיים איחור שפתי שאינו קשור למצב השמיעה ואז השיפור יהיה קטן מאוד בכל מקרה אם הילד אינו משלים את הפערים תוך 2-3 חודשים מהניתוח כדאי להגיע לאבחון קלינאית תקשורת ולהתיעץ בהצלחה
שלום רב יש לי תלמיד בשיעור פרטי, בן 16, שהופנה אלי בעקבות בעיות של קשב וריכוז. התחושה שלי היא שזו כלל לא הבעיה,אולי רק תוספת. אתאר בשני משפטים איך זה נראה בשטח: מדי פעם הוא 'נעלם' לי אפילו באמצע משפט, הוא מתנתק וכאילו שוקע בהרהורים באופן שהוא כמעט לא מגיב בכלל או מגיב אבל נראה ממש כמו מתוך שינה,רק עם עיניים פקוחות,בוהות לא ממוקדות . הוא לא שומע אותי, כלומר טכנית הוא שומע מצויין, ואם אדרוש ממנו בקול רם, הוא מסוגל לחזור מילה במילה (כאמור זה נראה כמו מתוך שינה) על מה שאמרתי, אבל אין לו שמץ של מושג מה המשמעות של מה שאמר גם אם השאלה הייתה מה השם שלו. הוא לא ידע לענות על השאלה או יענה בלי קשר בכלל. בזמן הזה הוא לא מסוגל ליצור קשר עין גם אם אבקש או אנזוף בו (לצורך בדיקה-כמובן) שיסתכל עלי הוא לא יעשה את זה-נראה שיש לו מחסום פנימי שלא מאפשר לו. כשהוא 'מתעורר' הוא יכול לצחקק על הטעויות שלו אבל לא להיות מודע לכך שהתנתק וכמובן להתנתק שוב אחרי כמה רגעים. ההתנתקות יכולה להיות לרגעים קלים וגם לדקות ממושכות. דיברתי עם כמה ממומחים שהעלו אפשרויות של אוטיזם או אספרגר למעשה זה נראה כמו נרקולפסיה אבל עם עיניים פקוחות ולא כתוצאה מעייפות. זה רק נראה כך. אשמח לשמוע דעות בעניין.
התופעות שאתה מתאר יכולות לנבוע מסיבות רבות ושונות : נוירולוגיות (קשב וריכוז, אפילפסיה , אחר), רגשיות, שפתיות (אספרגר) ורבות אחרות. כמובן שבלי אבחון מקיף לא ניתן לדעת וזה בהחלט מצדיק אבחון. בשלב ראשון כדי להפנות לנוירולוג אם תאור התופעה כפי שהיא נראית אצלך כדי שישקלו אבחונים נוספים
שלום רב, בני בן 3 וארבעה חודשים. מגיל מוקדם מאוד הוא דיבר בצורה רהוטה, משפטים של ילדים בוגרים ולא רק זה- שר שירים בזכרון פנומנלי. מזה כשבועיים, הוא החל לגמגם- דבר המתבטא במשיכת הברה מסוימת במילה (א א א א..... דו דו דו דו.... וכדומה). לא ברור לי מאיפה זה הגיע, אני מאוד מוטרדת. נקרע לי הלב לשמוע את זה והחששות גוברים שמא יהיה נזק תמידי או שהימשכות התופעה תהיה ארוכה ותזיק לו (גם בהיבט החברתי). אבקש לציין, כי בקרוב אמור להיוולד לו אח קטן, והוא יהיה ילד "סנדוויץ"- כנראה ששמע את המונח מסביבתו בגן ורבות הוא מציין כי הוא לא רוצה להיות סנדוויץ... האם יתכן שזה קשור? אודה לתשובתך מאוד בנוגע לשכיחות התופעה בקרב ילדים בגיל זה, האם זה גמגום או בעיה בשטף הדיבור והאם יש סיבה לחשש וצורך בבדיקה?
שלום, בתי בת שנתיים וחצי אובחנה בגיל שנתיים ע"י התפתחות הילד עם עיכוב התפתחותי כללי. כיום בתחום השפתי והמוטרי בעיכוב של כ 6 חודשים ביחס לגילה. מטופלת פעמיים בשבוע אצל קלינאית תקשורת ופעם בשבוע בריפוי בעיסוק. לתחושתינו יש התקדמות לכל אורך הדרך, אבל נראה שהיא עוד רחוקה מדיבור שוטף כבני גילה. כיום מדברת כ 150-160 מילים, חלקן הגדול בשיבוש או השמטת הברות, מבינה כמובן הרבה יותר מילים. עדיין נראה שלא לגמרי הפנימה מושגים מופשטים של גדול-קטן, מתחת-מעל וכדומה. אינה מחברת משפטים בכלל (למעט צירופים פשוטים של אבא-בא, אמא-קחי ועוד, פעם אחת שמענו אותה מחברת 3 מילים למשפט: בובה-קחי-נהנה (נהנה=מוצץ), כאשר נתנה לבבוה את המוצץ. לאחרונה התילה בנאומים ארוכים בג'יבריש, שנראה שלפחות לה ברור מה היא רוצה להגיד, לנו אין מושג... כיום בגן פרטי רגיל עם קבוצה קטנה, לדברי הגננת התקדמה מאד מתחילת השנה, אך הסתבר לנו שהיא כמעט ואינה מדברת, אפילו לא ג'יבריש או מילים בודדות, כפי שהיא עושה בבית. אולם מתקשרת עם הילדים והצוות נהדר בדרכים אחרות. משתתפת בכל הפעילויות. כמה שאלות 1. האם תתכן בעיה מהותית יותר בנושא השפתי, או שמא פשוט באמת צריך לחכות שהעסק יבשיל ותהיה סוף סוף פריצה בדיבור? 2. האם היא תצליח להדביק לגמרי את הפער השפתי? 3. כרגע כל הגורמים (גננת/קלינאית) ממליצים על גן שפתי לשנה הבאה, אלא אם יהיה שינוי דרמטי, הבעיה היא שבעירנו אין גן שפתי אלא גן התפתחותי שכולל מגוון של ילדידם עם לקויות שונות (שאינן תקשורתיות) - אנחנו חוששים מאד שמא בגלל נטייתה של הילד ללמוד הרבה ולשחק בחיקוי, תלמד ותחקה גם התנהגויות "שליליות" מילדים אחרים. אשמח לדעתך בנושאים הנ"ל תודה
1. אי אפשר לדעת האם יש לה "בעיה מהותית", מה שבטוח שאת בדרך הנכונה עם כל הטיפולים ובהמשך, לפי הצורך, תשקלי בחיוב את ההשמה בגן שפתי. 2. לגבי בהדבקת הפער אי אפשר לדעת, ילדים שניראה שהסתדרו מתקשים שו ב בכיתות הגבוהוה כי יש קושי בהבנת שפה ברמה גבוהה, אבל מוקדם מדי לדעת. יש ילדים שסוגרים פערים וממשיכים בהשגים כמו בני גילם, לצערי אף פעם אי אפשר לדית בבטחון מראש למה ילד יכול להגיע. 3. התייחסתי לנושא גן שפתי קודם, גם שפתי או תקשורתי מיועד לתת לקבוצה שקטנה של ילדים מענה לצרכים הייחודיים שלהם עם תוכנית התערבות מובנת ומפוקחת, והיא מזכה את הילד בעבודה התפתחותית לאורך כל השבוע ושעות היום ולא רק לשעות הטיפול הפרטני. תדרשי להיות מעורבת ולקבל הדרכה מכל מי שמטפל בבת שלך. לגבי השמה בין ילדים אחרים, החברה שלנו חייבת לשפר את רמת הסובלנות לילדים חריגים ובטח ביתך תלמד לקבל אנשים אחרים לאחר שהיא בעצמה תשולב בין כל מיני ילדים, כמוהה. רצוי לעבור את תהליך ההשמה והדיון בועדת השמה אשר מפקחת על מרקם הילדים בגן, המאפיינים של הילדים נקבעים על ידי "הצעה, הילדים באכל שנה ושנה ואי אפשר מראש לדעת מהם המאפיינים של הקבוצה, במיוחד ביישוב קטן עם מיעוט ילדים בעלי צרכים מיוחדים. תלמדי את הנושא ותתחשבי רק בטובתה של ביתך. כל טוב,
או טיפול רגשי? אשמח לקבל הפניה למאמרים בנושא, תודה!
מאמרים באתר של pubmed לגבי טיפול, תלוי בגיל, תפקוד ורצון המטופל התופעה קשורה בטראומה או בחרדה חברתית ויש לבדוק לעומק לפני טיפול כל שהוא
שלום, הבת שלי בת שנתיים ותשעה חודשיים ילדה מאוד נבוננה ומופתחת לגילה..אך בזמן האחרון שמתי לב לדיבור שלה..היא אומרת את האות ר' כאות.ל'..לדוגמא:רוצה-לוצה..רעש-לעש..וכד'..אני מתקנת אותה ומנסה להגיד שתגיד ר' היא מנסה אבל עדיין..האם צריך לפנות לאנשהו??אשמח לעזרה תודה
האות "ר" נרכשת יחסית מאוחר על ידי חלק גדול של הילדים. המטלות השפתיות כעת הן הרחבת אוצר המילים, מבנה משפט מורכב וסיפור, ברצף. אניין ההיגוי בשלב ב', לקראת גיל 5, במידה ולא רכשה אותו קודם לכן. בנתיים דברי איתה נכון ואל תחזרי על השיבושים, וחשוב ביותר, אל תנסו שהיא "תגיד" הרי היא כעת לא יכולה וזה יגביר את הביקורת העצמית ותחושה לא טובה... תניחו לתהליכים טבעיים ונורמליים להתרחש, לא בלחץ!
האם טיפול אצל קלינאית תקשורת מספיק במקרה של חיך שסוע סמוי או שניתוח הכרחי. בדיבור שומעים HYPERNASALETY ובנוסף נראה קוגניציה נמוכה מהנורמה. הילד בן 4. תודה
אם יש שסע תת עורי, ודאי כדאי לשקול טיפול כירוגי, כי יש אי ספיקה של החך הגורם לבריחת אוויר מהאף ולגוון קול נזלי... לקבי המצב הקוגניטיבי, לרוב איננו קשר לשסע בחך, אבל בודאי משפיע לרעה על היכולת ליישם את מה שהקלינאית מלמדת אותו וביכולת להתמודד עם הנושא של דימוי גוף, יחסים בחברה עקב הקול המשובש. רצוי להתייעץ עם גורמים כמו מכון להתפתחות הילד בנוסף ליעוץ אצל הכירורג בעניין הניתוח. בודאי עדיף לפנות למרפאה חך שסוע אשר רואים את הילד על כל מרכיבי שיתו והתפתחותו ובעקר, יבנו תוכנית התערבות המתאימה לצרכיו. בהצלחה
ביתי בת שנתיים ו-8 חודשים החלה לדבר מגיל שנה דיברה שוטף, התפתחות הדיבור שלה הייתה מוקדמת ביחס לילדים בני גילה, ילדה מאוד מוזיקלית שרה סיפרה סיפורים, לרוב הייתה מדברת במנגינה התבטא בכך שהייתה מאריכה במילים סופיות של משפט, לפני כחודש הילדה החלה לגמגם קלות עכשיו היא במצב גמגום קשה לא מצליחה להגות משפט קטן נתקעת כמעט בכל עיצור, כמובן שאני בלחץ גדול כי יש לנו בגנים גמגום במשפחה בעלי מגמגם מגיל 4 וגם בני הבכור בן 15.5 מגמגם מגיל 4.5, איזה טיפול היית ממליצה לי והאם לדעתך התופעה חולפת כשזה מופיע בגיל מוקדם?האם זה יכול להעלם למרות הגן??
לא ממש יודעים דברים בטוחים בעניין הגמגום, בטח לא לגבי גן ספציפי. בגיל זה לרוב זו תופעה התפתחותית שקשורה להרחבה של אוצר המילים וברצון לבנות משפטים יותר ויותר מורכבים. תעייני בתשובותי לגבי חוסר שטף בדיבור על רקע התפתחותי בפורום זה ותוודאי שיש הרבה פניות כמו שלך. לגבי המשפחה שלך, אם את מנוסה בתחום זה בטח יש קלינאי תקשורת שאת מכיה וסומכת עליהם, תפני בשאלה למי שאת מכירה ותקבלי תשובה מתאימה למשפחתך ולך, כל טוב, פרידה
שלום פרידה, אני בן 42 לפני חודש וחצי היה לי ריב מילולי עם התרגשות קשה. למחרת התקשתי להוצא את המילים מהפה.במשך חודש גמגמתי במצבים של התרגשות אך לאורך הזמן חל שיפור ותדירות הגימגום ירדה,אך אני הוגה את המילים לא בצורה הנכונה,כלומר לא עם ניקוד נכון(כמו עולה חדש)ולפעמים בולע את המילים.התחושה שיש תקיעות מסוימת בשטף הדיבור עד כדי מעצורים מוחלטים לפעמים. שאלה:1.האם לדעתך נגרמה לי פגיעה בעצבי הפה בתוצאה מההתרגשות? 2.איך אפשר לבדוק את זה? 3.אם כן,איך אפשר לפתור את הבעיה ולהחזיר אותי למצב בריא כמו שהייתי(חופשי ומאושר)? אשמח לקבל תשובה פרטנית. תודה
אף אחד לא מתחיל לגמגם מעבר לשנות הילדות, אלה אם יש סיבה אורגנית. יכול להיות שבמהלך ההתרגשות החזקה עברתה איזה שהו אירוע נאורולוגי, לא קשור לאברי הפה אלה למרכז במוח. תתיעץ עם רופא נאורולוג, הוא יבדוק אותך לעומק ויתן את האבחנה, אם התופעה נמשכת ללא ממצא אורגני, תפנה לפסיכולוג ותלמד להשתלת על עוצמת הרגשות והכעסים, אם הפסיכולוג יחשוב שיש צורך או אם יש ממצא אורגני, ניתן לפנות לקלינאי תקשר. כל טוב ותשמור על עצמך
ילד בן 2.7 איחור התפתחות של שנה בדיבור והבנה. מטופל בקליני תקשורת פעמיים בשבוע. בגן מיוחד רק בשנה הבאה יכניסו אולי. בינתיים איך אפשר לעזור לו להתקדם?הוא בן גן פרטי.
לאה שלום, אני ממליצה לשאול את הקלינאי/ת המטפל/ת את השאלה הזאת. הקלינאית תוכל לענות לך בהתאם לשלב השפתי בו הוא נמצא ובהתאם למטרות הטיפול. כאשר יש שיתוף פעולה בין הקלינאי/ת למשפחה הטיפול מתקדם בצורה הטובה ביותר. בהצלחה!
אם הילד מתחבר ל IPAD יש המון אפליקציות בעברית של בעלי חיים/פירות/ירקות וכו' כאשר לוחצים על התמונה של החיה/חפץ השם שלה נאמר בקול רם וככה הילד קולט טוב יותר מילים חדשות לאוצר המילים שלו. אני אישית לא ממליצה לך להכניס לגן מיוחד - once את נכנסת לתחום החינוך המיוחד - קשה מאוד לצאת משם (מניסון של כמה חברות). את צריכה לעבור המון ועדות לשם כך. בכל מקרה, באופן אישי מציעה לך לתרגל את נושא השפה עם הבן שלך ככל האפשר. לקחת כל פעם מילה אחת או שתיים ולעבוד עליהם עם הילד עד שאת מבינה שהוא מבין אותם ולעבור הלאה. עבודה רק אצל קלינאית התקשורת לא מספיקה - צריך המון תרגול בבית. זה עוזר ! הבן שלי (בן שנתיים וחצי) לפני 7 חודשים ידע אולי 3 מילים היום אוצר המילים שלו למעלה מ - 120 מילים !! לגבי הגן לשנה הבאה - עצה אישית: תביאי סייעת פרטית לגן פרטי שתעזור לו. את יכולה לבקש מעו"ס במכון להתפתחות הילד שתכתוב לך מכתב לרווחה בעיר שבא את גרה שתרשום לך שהיא ממליצה קבלת סייעת לילד למירב השעות ואז עם המכתב בצירוף דוחות רפואיים של הילד את ניגשת ללשכת הרווחה ומבקשת למלא טופס לקבלת סייעת. סייעת אישית עושה פלאות לילד (מניסיון). בהצלחה