פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, אחייני כמעט בן שנתיין וחצי ודובר משפטים מורכבים עם מלים כמו "אבל". לאחרונה כאשר הוא פותח את הפה לומר מבעים בני יותר ממילה אחת בכל הברה ראשונה של מילה במשפט הוא חוזר מספר פעמים עד השלמת המילה. אנחנו משתדלים להמשיך כרגיל ולהקשיב לו בסבלנות. השאלה - אחרי כמה זמן שזה יימשך, להפסיק לחכות שזה יעבור לבד וללכת לאבחון ? בתודה מראש
עיין בתשובותי מהעבר ותווכך שהשאלה נפוצה והתשובה היא שזה חלק מהתפתחות נורמלית של אוצר מילים והדיבור. הכי טוב ,א להפריע לו ולא לעורר תשומת לב שכך
אנחנו פועלים כעצתך. ממשיכים כרגיל להקשיב בסבלנות עד סוף משפט. היום חל שינוי ביחס שלו לגמגום. הוא ניסה להגיד מילה, ולאחר כמה חזרות על ההברה הראשונה- הוא הפסיק כמתייאש עם מבט מטה וקול מתוסכל בסגנון "אוף". כיצד עלינו להגיב במצב כזה? האם להציע להגיד את המילה בעצמינו? האם פשוט להגיד אותה ולהמשיך הלאה? האם להגיד לו שזה בסדר וקורה לכולם או להתעלם? תודה מראש, הדודה.
שלום אני ישראלי ואישתי לא. נולדה לנו ילדה לפני חודשיים והחלטנו כמובן, שאני אדבר איתה רק עברית ושאשתי תדבר איתה רק רוסית. ואנחנו בהחלט מקפידים על כך. העניין שבינינו אנחנו משתמשים גם באנגלית, כי הרוסית שלי בסיסית מאוד והעברית של אשתי גם כן בסיסית.כך שלמעשה כדי להבין אחד את השני אנחנו מדברים בסוג של ערבובייה של שלוש שפות. האם הדבר יכול לבלבל את הילדה או ליצור איזו בעיה בעתיד? תודה
אם אתם עושים עירבוביה של שפות, מצבכם בהכי רע! תחליטו שכל אחד ידבר איתה שפה אחרת, רק אם אתם תצליחו לעשות זאת בעקביות ומבלי לפגוע בשלמות השפה המדוברת. אני מניחה שעם הזמן אתם תלמדו ואתה השפה ותחליטו מה לעשות, בנתיים כל עוד היא קטנה, הכי חשוב התקשורת, ללא התייחסות לשפה זו או אחרת. בהצלחה
הי, יש לי אחות אוטיסטית בת 39, עד כה דיברה במשפטים שוטפים כמו כל אדם ולא כאוטיסטים(תבניתי) השפה שלה עשירה. לפני כמה זמן החל גמגום בתחילת משפט למשל כשהיא פונה לאימי התחלת המשפט הייתה: " אמא אמא אמא אני רוצה......" אנחנו סבורים שזה קורה שהיא בלחץ ואי שקט. נדמה לי שגם היה " אי אי אי אמא אני רוצה " כלומר חזרה בתחילת המשפט ואח"כ דיבור שוטף. בד"כ כשיש אי שקט עומדת איזו סיבה למשל שמישהו צעק אליה / שהיתה איזו תקרית עם מישהו/ שכואב לה משהופיזי וזה משגע אותה והיא לא יודעת לבטא. אי שקט אצל אחותי, מלווה בבכי ו/או חזרה על אותה שאלה 800 פעם. ובאופן כללי, דיבור יתר. יש לציין שהתופעה של הגמגום חלפה. כעת אחרי המון המון זמן שהכל בסדר הבחנו בתקיעות כשרוצה לומר משהו היא לא מצליחה לדבר היא אפילו לא מוציאה הברה או איזה קול וזה נראה כאילו היא רוצה לומר משהו אך שכחה וחושבת על המילה ומתאמצת רק בחשיבה (לא מוציאה קול/ הברות)ואז מתחילה לדבר. בד"כ אנחנו עוזרים ע"י שינוי נושא. היא גם מאוד שקטה וזה מדאיג אותנו כאילו משהו קרה לה. זה מאוד מלחיץ ומדאיג אותנו,לא רגילים לראות אותה ככה( שינוי האופי ושקט כשבד"כ היא לא סותמת את הפה יש לה צורך כל הזמן לדבר). מה לדעתך הסיבה לחוסק היכולת לדבר? האם עלינו לפנות לנוירולוג? קלינאי תקשורת? מסתבר שקרה גם אירוע במקום בו היא נמצאת אנחנו סבורים שאולי זה בגלל זה, רק בגלל ששמנו לב לשינוי מבחינה התנהגותית. היא מאוד מפוחדת מפני חוסה שנמצא איתה באותה מסגרת. אם גמגום נגרם מבהלה כיצד אפשר לעזור לאוטיסט בנושא הזה? שכן היא לא יכולה לשבת ולנהל שיחות נפש אצל פסיכולוג. הכל הרי אנחנו צריכים "לנחש" לבד מה היא מרגישה וחשה( פיזית ונפשית) היא לא יודעת לבוא ולספר מה קרה לה ולוקח זמן להוציא ממנה דברים ואת האמת. בנוסף ואני מאמינה שזה לא הכי קשור,היא מתלוננת על כאבי ראש. ולגבי התקיעות בדיבור והגמגום הנוכחי זה לסרוגין במהלך היום. לתשובתך אודה.
לצערי אין לי מה לאומר, לאחר בדיקה גופנית כדי לבודד גורם אורגני, יהיה עליכם לסמוך על כך שאתם מכירים אותה ויודעים מה מציק או שה לה. תתיעצו עם פסיכולוג מומחה לאוטיזם, אולי הוא יעזור.
שלום אני כתבתי לך לא מזמן על ביתי שבחודשיים האחרונים חלה קפיצה משמעותית באוצר המילים שלה ממצב של אוצר מילים דל ומצומצם היא עברה למצב שכל יום אומרת מילה חדשה. הבעיה היא שרוב המילים החדשות שהיא אומרת היא לא אומרת נכון למשל: לטייל -טיי, מים - מי, בלון - בלו טעים - טעי וכו יש מילים שהיא כן אומרת באופן מלא ונכון אבל יש גם מילים שלא.. איך להתייחס לזה? כמובן שאני שמחה שיש התקדמות בדיבור שלה אחרי זמן מה שהיה נראה שלא מתקדמת...אבל עדיין קצת מטריד אותי שהיא לא מצליחה להגיד מילים בשלמותם תודה מראש
אפילו לא בת שנתיים, תני לה הזדמנות להתפחת ואל תלחצי או תלאחצי. תהני מכל שיבוש ודברי אליה בצורה הכי ברורה וטובה, מבלי להחזור על השיבושים שלה.
הי לאחרונה אני מרגישה שקשה לי להסביר את עצמי ,ולא תמיד מבינים אותי כמו שאני מנסה להסביר ממה זה יכול לנבוע?
איך אפשר לטפל בזה ?
שלום רב, ביתי היום בת שנתיים וחודשיים. לפני שלושה חודשית כתבתי כאן כאשר אוצר המילים שלה היה בערך 70 מילים שאת רובן ביטאה רק בסופן. היום אומנם ישנו שיפור גדול באוצר המילים ואפשר לומר שאין מילה שהיא לא יודעת או לפחות מנסה לומר אך עדיין לא מדובר במילים שלמות. ברובן היא אומרת רק את ההבהרה או שתיים אחרונות. בנוסף אני מבחינה בקושי שלה לחבר בין מילים. יש ממש מעט מילים שהיא מחברת ביניהן. האם זו התקדמות תקינה? האם אני צריכה לפנות לדעת מומחה? הגננת שלה חושבת שכדאי לפנות למומחה כי היא לא מחברת מספיק מילים ומדברת יחסית בשקט מידי. אשמח לשמוע לדעתך.
כדאי להתיעץ עם קלינאי תקשורת, דרך קופת חולים. הקלינאי תעשה הערכה ותתן לך הדרכה, ולפי שיקולה תטפל כעת או תעקוב בלבד, באופן דוק. העקר שתקבלי מענה אישי כי כניראה יש איזה עכיוב. האם היא עברה בדיקת שמיעה?
תודה על התגובה. היא לא עברה בדיקת שמיעה פרט לזו שעושים לתינוקות עם רעשן כשהם ממש קטנים. אני מניחה שאת מדברת על בדיקה מעמיקה יותר. יש לי מעקב התפתחות בעוד כשלושה שבועות בטיפת חלב של גיל שנתיים ..האם אחכה עד הבדיקה שם או שעדיף לי כבר לקבוע לקלינאית ובדיקת שמיעה? אני יכולה בכלל לקבוע לבד ללא הפנייה לבדיקת שמיעה?
כדאי לפנות כבר לקלינאי תקשורת, תתיעצי עם הרופא ילדים גם לגבי בדיקת השמיעה. הבדיקה בטיפת חלב,נחמדה אבל לא תיתן לך מענה מספיק
שלום, יש לי ילד כמעט בן 3. מפותח לגילו ומדבר באופן שוטף. הבעיה שהוא לא מצליח להגיד את האות "ר" ואומר במקום את האות "ל". האם לדעתך יש צורך לפנות לקבל טיפול כבר בשלב זה? האם יש דרך לנסות ללמד אותו להגיד את האות "ר"? אשמח לדעתך,
בגיל זה יש מטלות יותר חשובות ועקרוניות בתחום השפה... תני לא להתקדם בקצב שלו מבחינת הדיבור. מרבית הילדים לומדים להגות את ה "ר" כשהם בשלים מבחינה פונולוגית, שמיעתית וביצועית ואם לא, אנו נלמד אותו בכיף בגיל 5. עד אז הכי טוב לא העורר את שתומת ליבו ובודאי לא לנסות "ללמד אותו", הנסיון יכול להפוך לסיוט לילד שאיננו בשל ומוכן והצלחה מיידית לילד בשל ומוכן, הבנת?... תאוהבי אותו ותעודדי אותו להמשיך ולא לחקות או לשנות מילים בשבילו, דברו אליו באופן טבעי ונכון ותנו לו אפשרות להתפתח בכיף!
היי! אני די בטוח שזה קשור לפה, סליחה אם לא. עד גיל 12 לא הייתה לי בעיה ופתאום בגיל 13 התחלתי לגמגם (זאת אומרת שזה לא מולד). זה לא נורא פשוט מידי פעם בבית ספר אני מרים אצבע ובא לענות על תשובה ויוצא לי אגגגג אגגגג אגגג עד שאני מוציא את התשובה מהפה וכל הכיתה צוחקת עליי :\ ואז אני ממש נכנס לדיכאון כל השיעור. וזה מוריד לי מהביטחון הרבה פעמים אני מפחד להרים את היד מהבושה. יש איזה רופא או משהו כזה שיכול לעזור לי להיפטר מזה? זה ממש מציק לי. זה קשור לעודף משקל אולי או משהו? אני לא ילד שמן. אני 70 קילו ו מטר 70 אבל עדיין קצת שמנמן. תודה!
לא יודעת בן כמה אתה, הגימגום הינה תופעה בדיבור וגם בתחושה של יכולת ומסוגלות, ואם אתה מרגיש לא טוב עקב תגובת הסביבה, ברור שאת זקוק לתמיכה. אם את ממקד את הבעיה או קושי בדיבור, פנה לקלינאי תקשורת. אם המיקוד יותר בדמוי העצמי ובעמידה מול הילדים בכיתה ודימוי הגוף (שמנמן, כן/לא) וכו' פנה לפסיכולוג ותברר האם יש מרכיבים נוספים לחוסר נחת שלך. בהצלחה
היי, אני שם לב להבדלים מהותיים בין יכולת ההתנסחות שלי בעל פה, לבין יכולת ההתנסחות שלי בכתב. גם יכולת השיום שלי היא נמוכה, והייתי שמח לדעת האם יש קשר בין הדברים. בנוסף, אני מרגיש שאני יותר "מבריק" כאשר אני כותב, לעומת דיבור בעל פה האם יש קשר בין זה לבין נשימות ? (חמצן למוח וכו'..)
אצל כולנו יש הבדל בין הכושר ההתבטאות בעל פה והכתב, ויש כאלה שבכתב, עקב היכולת לבדוק את עצמם ולתכנן מה להגיד, הם מתבטאים יותר טוב מאשר בעל פה, שאז הדיבו ריוצא מהפה ביתר מהירות ולעתים בפחות ביקורת. לא קשור בד"כ לנשימה או תכונות פיזיות אחרות
גם אם אני ממש מרגיש יכולת שכלית אחרת בין השתיים ? (אני מרגיש שאני חושב הרבה יותר "נכון" כשאני לא מדבר בעל פה)
בעקבות עימות מילולי קשה בסביבה מוכרת למחרת התקשתי בדיבור ומאוחר יותר גימגומים עד היום.נמשך קרוב ל-20 יום האם אפשר לטפל בבעייה ואיך?
מכוון שאת מתארת מצב טעון גם רגשית, אי אפשר לדובב את הגורמים. אם עבר ואתה רגוע, אין מה לעשות. גם אם יש אמונה בציבור שאירוע חד פעמי יכול לגרום לגימגום, הדבר במציאות איננו כך, ובודאי לא באדם בוגר. אתה מתאר מצב לאחר טראומה ולחץ רגשיים וצורת הדיבור הינה תופעה הקשורה לכך. אם התופעה תחזור על עצמה, תפנה ראשית לפסיכולוג בהצלחה
האם מישהו יכול להמליץ על קלינאית באזור נתניה . עדיפות לקרית השרון
הבן שלי בן שנה וחודשיים וזה מס' חודשים חוזר כל הזמן על המילה אור. ממש חורש עליה בכל הזדמנות, בנוסף למילה זו אןמר אבא ולאחרונה את זה. האם התופעה תקינה?
כן, נורמלי לחלוטין, העקר שהוא משתמש בה לתקשורת. אם הוא הוסיף עוד שני מילים ומשתמש בהם, ניראה שהכל בסדרץ הוא בטח מוצא את הדרך לתקשר איתכם, זה מה שחשוב בגיל זה.
בני הוא בן שנתיים ושבע חודשים .הוא מבין את כל הרואת הוא מאחר קצת בגיבור .אני כאמא מבינה אותו .למשל אומר אני רוצה מים.או רוצה להגיד לישון אומר פ...ואני מזה דואגת בגן אמרו לי שהוא נגד למטפלת ..מה עליי לעשות
לא הבנתי מה הבעיה עם הגננת. בכל מיקרה, רצוי שתפני למכון להתפתחות הילד, כדי שיעור הערכה והמלצות להתערבות. במקביל את יכולה ואף רצוי, שתפני לקלינאי תקשורת דרך קופת החולים בה הינכם מבוטחים. בגיל זה לפעמים עושים הערכה, מכירים את הילד, מדריכים את ההורים ולפי הצורך, מתחילים טיפול שהוא חוויה נעימה וכיף לילד עצמו. רצוי גם לבצע בדיקת שמיעה דרך הרופא המטפל שלו. בהצלחה
שלום רב, ביתי בת שנה ועשר...ובחודש האחרון שמתי לב לקפיצה מאוד משמעותית בהתפתחות אוצר המילים שלה...ממצב של אוצר מילים מאוד מצומצם שלא התפתח , בבת אחת התחילה פתאום להגיד יותר ויותר מילים ברמה שממש כל יום או כל כמה ימים היא אומרת מילה חדשה, כמובן שזה מאוד משמח אותי ומרגיע אותי שהיא מתפתחת בסדר ולאט לאט משלימה את הפער בדיבור. שמתי לב שכל המילים שהיא אומרת הם בעצם שמות עצם...היא לא אומרת פעלים בכלל...לאחרונה התחילה להגיד מספר מילים שמסמלות על תקשורת : כמו כן, לא , בי וגם התחילה לקחת את הפלאפון שלי להצמיד לאוזן ולהגיד הלו... חשוב לי לציין שאני לא מרגישה שיש לה בעיה בתקשורת היא מאוד אוהבת לשתף במשחק, ואם היא רוצה שאני אראה לה משהו או אביא לה משהו וכו היא אומרת לה את זה בשפה שלה..מה שלפעמים מקשה עלי כי אני לא תמיד מצליחה להבין מה היא רוצה. האם זה תקין, והאם יש דרך לעזור לה להתחיל גם להגיד פעלים, או שזה אמור לבוא לבד כמו שהתחילה להגיד מילים חדשות שמות עצם לבד? כמו כן שאלה נוספת...הבנתי שבגיל שנתיים ילד צריך להגיד כבר צירוף של שתי מילים. מכיוון שביתי התחילה רק עכשיו לצבור את האוצר מילים שלה...עד מתי עיכוב של צירוף שתי מילים נחשב לתקין ומתי היית ממליצה לבדוק את הנושא. תודה וסליחה על האורך...
מכוון שהי אבתנופה התפתחותית, אין לך מה לדאוג כעת, אם תרגישי שנעצרת או לא מתקדמת אז תפני ולא לפני גיל שנתיים וחצי...אבל לפי מה שכתב ניראה לי שהיא תדביק את הפער
תודה על המענה, מה לגבי כך שכל האוצר מילים מורכב רק משמות עצם? האם זה תקין? האם יש דרך לעזור לה להגיד פעלים? או שזה משהו שיבוא ממנה לבד
האם גם מהצבא ניתן לפנות לקלינאית תקשורת,אם כן כיצד,האם ניתן לקבל הפנייה מביקור רופא?
תבררי במערכת הרפואית של הצבא, אני לא יודעת איך להגיע אבל יודעת שיש איזה שהיא מסגרת טיפולית!
בתי בת ה- שנתיים ו4 חודשים החלה לגמגם לפני שבוע וחצי, היא החלה לדבר בגיל צעיר ומאוד וורבלית. האם יש צורך ללמד אותה לדבר נכון? ללכת לקלינאית תקשורת?
היי בני התחיל לגמגם בערך בגיל 3 וכשהתייעצתי עם אחות טיפת חלב הסבירה לי שזה נורמלי בגילו ורוב הסיכוי שזה יעבור בגיל 4 אז נרגעתי וחיכיתי והגמגום לא עבר לפני כחודש כמעט התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת שלטענתה הילד מגמגם כי הוא מדבר מהר יחסית ויש לו אוויר קצר במפגש הראשון הגיב והשתתף יפה מאוד כל כך התלהבתי משיתוף הפעולה שלה וסיפרתי לכולם איך היה ילד נהדר במפגש אך לצערי במפגש השני ןהשלישי לא שיתף פעולה בכלל החליט להתנהג ממש כמו דביל לא מדבר לא מבין לא שום דבר הרגשתי ממש שהוא משחק איתנו אז הקלינאית החליטה לתת לו פסק זמן הוא לא רוצה ללכת לשם יותר הקלינאית ממש טובה נכנסתי איתו לשיעורים לא הרגשתי שום בעיה מצידה זה הכל אצלו לא מבינה למה מצתנהג כך ומה לעשות איתו אני לא רוצה שימשיך לגמגם והוא מתעקש לא ללכת עושים? כמה דברים חשובים שצריך לדעת הילד מדבר ערבית והוא בגן יהודי מדבר עברית טוב לא הרגשתי שזאת הבעיה לגמגום כי הוא גמגם עוד לפני שיכנס לגן יהודים נולד לו אח לני כחצי שנה ואולי בגלל הוא מנסה למשוך תשומת לב בעלי החליט להענישו על התנגותו אצל הקלינאית בזה שלא ישחק בשום דבר לדעתי זה קצת מוגזם מה עושים איתו בבקשה עזרה
ילדים מגלים חסרות והיסוס בדיבור באופו טבעי עד גיל 6-7, כשנכנסים לכתה א'. עד אז המון ילידם מציגים קשיי בהעה ברצף, אבל זה איננו גימגום כי הילד לרוב אינו מודע ואינו סובל או מפריע לו, במיוחד שרוב הילדים מדברים באותה צורה! כשאתם מעומענישים הוא מפחד ומפתח תיסמונת של גימגום, אפילו יש גישה שטוענת שהגימגום מתחיל באוזניים של ההורים ולא בפה של הילד... הבנת? יש לרדת מנושא הטיפול או הענישה, הדיבור השוטף או הגימגום ולהפסיק להלחיץ אותו ולהדגיש את צורה הדיבור שלו, בטח יש עוד כמה דברים נהדרים שעושה ויש מקום להתגאות בהם. לגבי האח, זה בסיפורי סבתא, למרבית האנשים בעולם נולד אח או אחות וזה לא גורם לשום בעיה בדיבור, רק מחפשים את מי להעשים על תופעה נורמלית לחלוטין! תניחו לו ותנו לו לגדול ולפתח את הבטחון העצמי במקום לקעקע אותו!
היי, בתי תהייה בת שלוש בעוד חודש. היא לא הוגה את האותיות ג' וכן ק'. במקום קוף אומרת תוף( ת' במקום ק') ובמקום גדול אומרת דדול (ד' במקום ק'). בעבר גם לא אמרה ח' אלא ה' אך עכשיו היא הוגה את האות ח' במילה כפי שצריך. אני מנסה לתקן אותה, אך היא לא מעוניינת ואומרת לי "אני אגיד כשאגדל". שאלתי, האם ייתכן ויש לה בעיית שמיעה כלשהי? כי לי נראה שהיא שומעת מצויין. האם עלי להתחיל לדאוג ולפנות לקלינאית תקשורת? אם לא, מתי זה אמור להסתדר מעצמו? תודה!
היא צודקת! עדיין צעירה מדי לטיפול, היא צריכה לפתח כמה מיומנויות לפני שתוכל ללמד את עצמה, ואם במהלך השנה, עד לקראת גיל 4 עדיין לא הצליחה, אז, קחי אותה לטיפול ותני לה ללמוד כשתהייה בשלה וכך לא תעמידי לפניה קשיים לפני שהיא מוכנה לעבור ואתם! אל תנסי לתקן או ללמד, כשהיא תבשיל תעשה זאת בלי קושי.... בנתיים תקפידי לדבר איתה נכון ולא לשמר את השיבושים
בני בן ה 3 החל לגמגם לאחרונה הוא מחזיק את הפה בידיו ועוצם את עיניו ממש מתאמץ רציתי לדעת כתוצאה ממה נגרם הגמגום?? והאם יכול להיות שהילד כתוצאה מפחד/טראומה בגן או במקום אחר החל לגמגם ?? וכמובן מה עליי לעשות כדי לסייע לו ??
זהבדרך כלל שלב נורמלי בהתפתחות השפה הקשו רלהרחבת אוצר המילים, אירגון המשפט והמילים בתוך שפה ההולכת ומתפתחת. בשלב זה יש להקשיב לו בסבלנות ולא להעמידו במבחן... דבר וניראה אם עבר לך! אם ימשך משך רב, יותר מחצי שנה, תפני לקבלת הדרכה לקלינאי תקשורת... יש סיכוי מצויין שהתופעה תחלוף מעצמה. עייני התשובותי בעבר בנושא זה
בני בן שנה ועשרה חודשים, ומדבר מאוד לא ברור (למשל: "אפהפה" זה אמבטיה, "תיאה" זה גם תירס וגם אבטיח, "טיזיה" זה טלביזיה). בדיקת שמיעה יצאה כמעט תקינה ( 25 באוזן אחת ו 30 בשניה) האם זה מתאים עדיין לגיל שלו? האם יש לפנות לטיפול? האם יכול להיות שזה קשור לכך שיש לו שקד שלישי מוגדל?
בגיל זה עדיין מותר לו לגדבר כך. בדיקת השמיעה והסיפור של הקשד השלישי , יכולים להצביע על בעיה נשימתית וגם ירידה בשמיעה שיכולים כולם להשתפר בטיפול רפואי (משמר או ניתוח) על פי החלטת הרופא המטפל. תתיעצי בעניין זה עם רופא אאג'. לגבי הדיבור, אם הוא משתפר אז כרגע מוקדם מדי להפניה לקלינאי תקשורת, אם לעומת זאת אין שיפור אז לאחר הטיפול הרםואי (או יעוץ) תשקלי קבלת הדרכה על ידי קלינאי תקשורת.
בני בן ה3 החל לגמגמם לאחרונה לפני שבוע בערך בחול המועד סוכות רציתי לדעת האם כדאי ללכת כבר עכשיו לקלינאי תקשורת ??? ואם כן אם יש מישהי\ו שאת ממליצה באזור הצפון??????? בני ממש נאבק במילים וסובל . אשמח אם אוכל לקבל ייעוץ טלפוני והכוונה. תודה מראש, אילן מלכה 0525959954
אני ממליצה לך לעיין לאורך האתר, השאלה שלך היא הכי שכיחה במשך כל השנים. זהו חלק מהתפתחות הנורמלית של הדיבור ואין מה להתערב, אלה לתמוך ולהמתין בסבלנות, לא לזרז ובטח לא להעמידו במבחן! יש מספר קלינאיות בצפון שיתנו לך הדרכה, אני חושבת שלא צריך אלה אם את מרגישה מאד לחוצה. תקבלי שמות דרך אגודת קלינאי התקשורת או לחלופין דרך קופת החולים בה הינך מבוטחת. בהצלחה
שלום מאז ומעולם אני הוגה את האות ר' כ- ר' אמריקאית, למרות שאיני דוברת אנגלית. פעם בכלל לא הייתי מודעת לזה. האנשים מסביבי התרגלו לכך ולא העירו לי על כך, עד שפעם אחת מישהו העיר לי על כך ומאז כשאני הוגה מילה עם האות ר' אני שומעת את השונות וזה מעציב ומתסכל אותי. התחלתי טיפול, ללא הצלחה בינתיים: אני מצליחה לגרגר יפה עם מים. עם רוק לא. וגם אם אצליח איני יודעת איך לשלב זאת בחיי היום יום. אני בטיפול כ-3-4 חודשים ואני מרגישה כי אצל הקלינאית אני מגרגרת שוב והיא מסתכלת עליי ולא מביאה עוד תרגילים. לכן עזבתי אותה כעת ואני מתלבטת האם ללכת לקלינאית אחרת או להישאר איתה וכן האם בכלל אני יכולה לתקן את האות ר' שלי או שפספסתי את הרכבת... . אם ברור לי שיש סיכוי של 51% להצלחה, אשקיע ואעשה. אבל אולי הכל לחינם? -בנוסף, בזמן האחרון שמתי לב כי יש 2 סוגי הגייה של האות ר': ר' לשונית ור' גרונית. האות ר' שלי נהגית כיום כשהלשון ממוקמת במקומה הטבעי ומעט עולה, ללא שילוב של הגרון (כפי שכתבתי, איני יודעת לגרגר ללא מים). -האם אני נמצאת "בין לבין" בצורת ההיגוי שלי כיום? מה יותר "קל" ללמוד להגות? מה מומלץ?. -האם זה באמת כזה נורא שהר' שלי נהגית כמו אצל דוברי אנגלית? כלומר- זה לא שאני הוגה במקום ק' את האות ט' וזה ממש סטייה מהנורמה. אלא אני הוגה כקב' שאיני שייכת אליה, אבל זוהי הגייה מקובלת בחברה שלא נחשבת ב"סטייה". -האם יתכן שזה גנטי? - דבר אחרון: שמתי לב שכשאני לוקחת המון אויר מהגרון והוגה את האות ר', היא נשמעת כמעט נורמלית. חשבתי שזה אולי כי האויר גורם לרטט במיתרי הקול. אכן? האם מומלץ להתאמן על מילים ולהתרגל להגות אותן ככה? תודה רבה! סליחה על השאלות הרבות, אבל הדבר חשוב לי מאד.
לא כתבת בת כמה את ובעקר, האם אנשים מבינים אותך? לגבי השאלות, הקלינאי לא מקדמת אותך כי היא "נתקע, כניראה בשלב מסויים... הייה עליה להמשיך ולהתקדם ה "ר" בעברית ובכל שפה הינו הגה "קולי" ובו מיתרי הקול חייבים לרטוט (כמו מנוע או אמירת ההגה "מ" בתוספת התנועה האחורית של הלשון (לגבי ההגה בעברית) למעש יש כמה צורות להאית ה "ר" ובמדינת ישראל, יש ריבוי רב. עד לפני מעט זמן קאריני טלויזיה נידרשו להפיק את ה "ר" קידמית ורוטטת, כמו בספרדית... על אף שבארץ בהחלט מקובל להגאות אחרת. לגבי הסיכוי להצליח, ברור שאת חייבת לקבל טיפול בשיטה תפקודיתולהפסיק לגרגר מים, בשלב זה הקלינאית חייבת לצרף את ההיגוי של ההגה הבודד להברות, מילים ומשפטים בסדר מסויים. אולי כדאי לך לשוחח עם המטפלת הנוכחית ואם היא לא יכולה לעזור תעברי למשהי אחרת... על תוורתי על עצמך אלה אם תחליטי שאת הסדר עם ההיגוי הנוכחי... מה שלא ניראה לי כי את כן בטיפול וגם פנית אלי! תחליפי מטפל, תנסי להפיק את ה "ר" בקול, ותפסיקי לגרגר! בהצלחה
אני בת 21 ונדמה לי שאנשים מבינים אותי, אבל נדמה לי גם שמאז שנהייתי מודעת להגייה הלא תקנית שלי, אנשים יותר שואלים אותי "מה" וגם אני שומעת את ה-ר' המעוותת כשאני מדברת. ככה שזה לא משנה אם אנשים אחרים מבינים או לא, כי אני רוצה לשנות את זה... . תודה על תשובתך, ריגשת אותי
שלום רב, פעמים רבות במהלך שיחה אני מרגיש שאני מתקשה להביע את עצמי ו/או את רגשותי, והמילים שאני מוציא אינן תואמות את מה שהייתי רוצה לומר בדיעבד. התופעה קיימת לא רק בשיחות מלאות אלא הרבה פעמים גם כאשר אני מנסה לענות למישהו על דבר מה ששאל אותי, אך לא תמיד אני מצליח לענות כמו שהייתי רוצה. אני אדם בוגר בסוף שנות ה-20, האם יש סיכוי שאמצע פתרון אצל קלינאי תקשורת?
בהחלט כדאי לנסות אתה יכול ללמוד אסטרטגיות לאירגון המשפט והחשיבה, ללמוד איך להתבטא כך שתגיד מה שרציתה לאומר מביל לחשוש. בהצלחה
שלום רב, יש לי ילד בן 3, אשר מגיל 0 שומע 2 שפות, שרוסית היא השפה הדומיננטית בבית. עכשיו הוא הלך לגן עירייה . אני לחוצה מהתקדמותו בדיבור בשתי השפות, יש לו עוצר מילים מאוד גבוה אבל הוא לא משתמש בכולו, הוא בונה משפטים עם 3-4 מילים ) את המילים אומר יחסית נכון, מתבלבל עם מינים . אבל לשאלות כמו " מה עשית בגן? מה אכלת בגן? וכו' הוא לא יודע איך לענות, הוא גם מנסה לדבר אך כל משפט שהוא אומר מתחיל ככה קה לה לה לה לה אוטובוס ירוק נוסע. ז"א שחצי משפט לא ברור לחלוטין וכמה מילים אחרונות ברורות. הוא מתקשר טוב למשל הוא זרק את הכדור לשיחים, הוא יבוא ויגיע אמא בואי, הכדור עף. ואז כשאני מוציאה אותו, הוא אומר - " יופי כל הכבוד, מצאת" ... אבל ביחס לאחרים אני ממש רואה עיקוב. הוא יכול לדקלם סרט מצוייר באורך 20 דקות כולל כל צליל וכל השיחות, (למרות שלא את כל המשפטים מבטא נכון. ) . אחרי שבועיים בגן עם שפה זרה בשבילו הוא התחיל לומר משפטים "אבא, לאן אתה הולך? " ולא רוצה ". ומילים בודדות כמו ציפור , תחול , וכו,.. השאלה שלי אם אני צריכה להלחץ או שצריך לתת לו קצת זמן כי רק החודש היה לו יום הולדת 3 ? ..
אם אני מתקנת אותו הוא חוזר אחרי בצורה נכונה, אבל דו שיח מממש הוא לא יכול לקיים חוץ מאשר כשהוא אומר לי "בואי לחנות" ואני אומרת "בשביל מה" והוא עונה " לקנות גלידה טעימה".. אולי הגישה שלי לא נכונה, למה לשאלה פשוטה "מה עשית?" " "מה אכלת?" או " איך היה" אני מקבלת תמיד אותה תשוה " לא! " או "בואי לפארק"...
שלום לך, יש לי ילד בן שנתיים שלא אומר"אני" אלא רק מתשמש בשמו.."רון רוצה לאכול"..."רון רוצה בלון" וכו וכו וכו....וכמובן לא כינויי גוף אחרים... עד מתי זה בסדר?מתי זה כבר מעלה חשד לבעיות אחרות. תודה.
כיצד אתם פונים אליו? אם בגוף שלישי... אז הוא צודק! הקפידו לפנות אליו כתואר השם: אתה, הוא אני וכו' ובטח ישלמד לכנות את עצמו ב"אני". מבחינת הגיל הוא בהתאם על פי הנורמה...
היי, קוראים לי עומר ואני חייל בן עשרים, מאז ומעולם היה לי בעיה בהגיית האות ל', החלטתי שהגיע הזמן לטפל בזה. וביקרתי רופאת אף אוזן גרון (אני מטופל בכללית דרך פרויקט אביב)שנתנה לי הפניה לבדיקת שמיעה וקלינאית תקשורת. אני אשמח לדעת מה הפרוצדורה עכשיו, יש השתתפות של הקופה (כללית) לפי רשימה כל שהיא של קלינאי תקשורת שעובדים עם הקופה או שזה במימון מלא שלי? בנוסף אשמח לקבל המלצה לקלינאי תקשורת שמתמחים בטיפול במבוגרים באזור ירושלים. תודה רבה מראש, עומר.
ם הרצון והמודעות הגבוה בודאי לא תזדקק לטיפול ארוך מאד... בגילך קופת חולים לא מכסה את עלות הטיפול. אם תצליח להכנס למכון לשיקום הדיבור בבית חולים, תדרש לשלם עלות נמוכה יחסית לטיפול פרטי, יחד עם זאת ובתור חייל, אולי יש לצבא אפשרות לשוח אותך ל"מכון הרעש" בתל השומר, יש שם כמה קלינאיות שמטפלות בחיילים. בכל מיקרה, בהצלחה
אני לא יודע אם זה אפשרי במסגר הזאת, אבל תוכלי להמליץ לי על מקום פרטי טוב באזור ירושלים?
שלום, מאז ומעולם יש לי קשיים בביטוי עצמי כשאני מדברת עם אנשים לאחרונה חברה ספרה לי על עבודה שבנה עושה עם קלינאית תקשורת וזה גרם לי לחשוב אולי אני יכולה בגילי (31) לשפר את קישורי השפה שלי האם יש קלינאיות תקשורת במכבי שעושות עבודה כזו עם מבוגרים ? האם צריך להתחיל באבחון מסויים, אם כן אז איזה ואיפה ? אשמח להכוונה תודה
הטיפול בחום זה בהחלט מתאים לקלינאי תקשורת, לצערי, איננו מכוסה על ידי קופת חולים אלה רק באופן פרטי. בהצלחה
בני בן 3 וחצי מאובחן עם עיכוב רב תחומי רק השנה נכנס למסגרת של גן מיוחד רק לאחרונה התחיל ללכת אומר מילים בודדות ומראה הבנה בהרבה דברים השאלה מה יכול לקדם אותו והאם טיפול בשיטת aba יכול להתאים במקרה כזה?
שיטת ABA מתאימה לילד בעל יכולת שזקוק לחיזוקים ברמה מאד קונקרטית, כמו ילדים עם אוטיזם.... לא לילד עם עיכוב רב תחמי, כמתואר לגבי קידום, רצוי שתקבלי הדרכה מהצוות בגן. לידיעתך, במידה ואת מעוניינת, זכותו של בנך לקבל גם טיפול דרך ביטוח הבריאות (קופת החולים) ללא קשר לשהות בגן מיוחד...לשיקולך. בהצלחה!
שלום רב,בני בן ה3 וחמישה חודשים מדבר לא ברור,הוא לא מצליח להגות את האות ק וכ- ואומר לדוגמה טאטי במקום קאקי,זה נורמלי לגילו?האם הוא זקוק לקלינאית תקשורת?והאם יש דרך שבה אוכל אני לעזור לו לשפר את שיבושי הלשון?תודה רבה על התשובה
בגיל זה עדיין מותר לו לא להגאות נכון את כל ההגאים. ק/ג נרכשות לקראת גיל 4 וחצי, הכי מאוחר... כך שיש לו זמן לגלות את ההבדל בין מה שהוא אומר למה שכולם אומרים... תפני לטיפול כשיהיה בן 4 ואפילו אם תהיה המתנה של שלושה חודשים, הוא עדיין יהיה בסדר מבחינת הרכישה. בנתיים אל תחזקי את צורת הדיבור שלו, תביני אותו ותגידי את את המילה נכון, מבלי לבקש ממנו לחזור. אם הדיבור לא ברור לאנשים מחוץ למשפחה הקרובה, חוץ מההגאים שציינת, רק אז, תפני כבר לקלינאי תקשורת. הטיפול כלול בסל השרותים של קופת החולים, בהצלחה
שלום רב, אני מחפש קלינאי תקשורת באיזור מודיעין, לטובת טיפול באותיות שורקות לילד בגן חובה. אשמח לקבל המלצות. תודה, איל
תבררי מי עובד עם הקופה בה אתם מבוטחים, הוא זכאי לטיפול על חשבונם. האופן פרטי, תשאלי באגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il
שלום, הבת שלי בת שנתיים ושלושה חודשים. בשבועות האחרונים העשירה את אוצר המילים שלה (שהיה יחסית דל עד כה) ובמקביל התחילה גם לגמגם בתחילת משפטים (בעיקר כאלה שמורכבים מממספר מילים ויש להם משמעות/מטרה). הבנתי מקריאה בפורום שזהו שלב תקין בהתפתחות. בשבוע האחרון היא החלה גם לדבר בלחש. כששואלים אותה שאלה והיא עונה או כשהיא רוצה לבקש משהו היא לוחשת. האם גם זה שלב נורמלי? האם עלי להגיב ולומר לה שתחזור שוב בקול או פשוט להעביר וזה יעבור לבד. יש לציין שבסוף החודש יש לה תור לבדיקת שמיעה. תודה מראש:)
מצוין, הייתי ממליצה לבצע בדיקת שמיעה..... אחריה תפני אלי שוב, בנתיים אין מה להעיר או להגיב, תשתדלי להקשיב ולא ללחוץ, לתקן או לעזור....סבלנות הוא שם המשחק!
שלום לך, התעייצתי איתך בעבר פעמיים בקשר לבני. היום בן שנתיים ועשרה חודשיים, הוא בני הרביעי וסובל מנקב באור התוף בדיקת שמיעה לפני כשבעה חודשים היתה תקינה. התיעצייתי איתך שהוא לא מרכיב משפטים ואומר מילים לא ברורות ורשמת לי שכל עוד הוא מבין הכל מתקשר יפה אז להמתין מס' חודשים. ואכן הוא התקדם משמעותית הוא מתקשר מדהים עם האחים שלו וחברותי, ממש כיף לשחק איתו. במשפחה מבניים כל מה שהוא רוצה, מרכביב פאזלים של המון חלקים מכיר את כל המספרים עד 10 בשמם וגם סופר ומתאים להם כמות. בשלושה חודשיים האחרונים הוא ממש התחיל להרכיב משפטים כמו 'עוד חיבוק אמא' 'גם לאבא חיבוק' 'יש לי פיפי' 'אני לבד שים סנדל' 'לא רוצה לישון' 'לא רוצה גן' 'ביא לי אפון' (להביא לו טלפון) 'עוד פעם אניון' (קניון), חלב קולקל אמא, 'אני אשים פח', 'תפוח עץ טעים' הוא גם שואל איפה אבא שלי? איפה נועה?, אטו נוסע כביש גם אובוס נוסע כביש'. אז מצד אחד הוא נתן קפיצה גדולה בדיבור בחודשיים האחרונים, גם לא מרביץ כי מבנים אותו, מתקשר מבין ועושה כל מה שמבקשים ממנו. אבל איך ניתן לקדם אותו יותר? האם תקין בגילו שעדיין יש מילים לא ממש ברורות? חסר לו מילות חיבור הוא אומר 'כוס קש' ואני אומרת לו תגיד כוס עם קש והוא כן חוזר ואומר 'כוס עם קש' האם תקין לתקן אותו? שמתי לב גם שהוא לא שר, אני זוכרת שילדי בגילו שרו, כאשר הוא רואה קלטת כמו יובל הוא רוקד ואומר בשיר רק את ההבהרות האחרונות ולא שר לבד. המון תודה וחג שמח!!!
יש לו דגם התפתחות שפה ודיבור מתאים לחלק מהילדים, כעת יש צורך להבדיל בין ילד עם התפתחות תקינה ואיטית או ילד עם ליקוי הרכישת השפה, שאז באמת י שצורך בהתערבות מובנת. מכוון שהחל לדבר מאוחר, יש להניח שכל התפתחות השפה תהיה מאוחרת ביחד לילדים אחרים ולא לגבי עצמו, לעצמו הוא מתקדם ואת מדווחת על התקדמות יפה ויציבה.... האם הוא מבקר בגן ילדים? האם הגננת מבינה אותו ואם איננו מבקר, האם יש לו בזדמנות למפגש עם ילדים בני גילו, מלבד אחיו? מכוון שהוא התחיל לחבר משפטים, אני הייתי ממתינה עוד קצת.... לפחות עד חנוכה (אם הוא בגן) י שלך אפשרות לפנות לקלינאי תקשורת (לא בלחץ, יכולה להמתין מעט) ולבקש שהיא תבדוק ואתו ותכיר אותו, תעקוב אחרי מדי שלושה חודשים אלה אם היא תחשוב שיש מקום להתערבות ישירה. בכל מיקרה, תבקשי הרכה לגבי עידוד השפה והדיבור שלו, ואפילו תרכשי את הספר "לשיחה דרושים שתיים" דרך אגודת קלינאי התקשורת בישראל. ספר המיועד להדרכת הורים לילדים שזקוקים לתמיכה בהתפתחות השפה במדוברת. בכל מיקרה, תעקבי אחר שינויים בשמיעה ובבריאות האוזן. אשמח להמשיך ולשמוע על התפתחותו...... כל טוב ושנה טובה
המבצעות וידאופלאורסקופיה וFEET בליווי קלינאית תקשורת? האם באסה"ר או בקפלן מתקיימות מרפאות כאלו?
למיטב ידיעתי יש באיכילוב, וולפסון, רמב"ם, תל השומר, הדסה עין כרם אולי יש יותר ואני לא מודעת להם
בני בן שנה ו 9 חודשים, מדבר מאוד לא ברור, ושמתי לב שלא הוגע O (כלומר ו עם חולם). למשל, במקום מנגו אומר "מנג". יש לו נוזלים באוזניים ועדיין לא הספקנו לבצע בדיקת שמיעה. האם זה מצריך פני הלקלינאית תקשורת או לחכות עוד?
יש להתחיל בבדיקת שמיעה, לאחר מכן לחזור לרופא אאג' לקבלת אבחון רפואי מקיף. פניה לקלינאת תקשורת רק במידה ואין שיפור במהלך תקופה של שלושה חודשים לפחות. אם יש שיפור ניתן בהחלט להמתין לגיל מאורח יותר, סביב שנתיים וחצי.
תודה.
א שואלת קלינאית תקשורת שלא רואה חסרונות בעבודתה, את הקשיים רואה רק כהזדמנות ליצירתיות ולא כמיכשול! זה מקצוע מאתגר ומעניין שמאפשר יצירתיות ולמידה בלי סוף!
שלום רב, יש לי תינוק בן 4 וחצי חודשים, תופעה שהחלה בחודש האחרון, כאשר אנו הולכים לבתים אחרים ושם המשפחה המורחבת, הוא מתחיל לצרוח ולבכות ללא הפסקה ואף אינני מצליחה להרגיע אותו אפילו שהוא על הידיים, זה קרה לו בבית של אחותי שהיו שם הדודים, זה קרה בבית של סבא וסבתא (הוריו של בעלי). כאשר אנחנו בבית שלנו ואנשים באים לבקר, בהתחלה הוא קצת בוכה אבל אז נרגע. תמיד אני לוקחת לו איתי צעצוע מוכר, את המוצץ ואפילו את הכיסא שלו(כיסא תינוק) בכדי שהוא לא יבהל ויבכה, אך ללא הצלחה. שאנו מטיילים בחוץ, הוא לא בוכה ולא נבהל, אודה לעזרתכם בנושא תודה.
בגיל הזה התנהגויות יכולות להופיע ולהעלם במהירות. כדאי לבדוק יותר לעומק מה מאפיין סיטואציות אלו - האם יש רעש רב, האם הרבה אנשים ניגשים אליו בבת אחת וכולי. בכל מקרה כדאי להתיעץ עם רופא הילדים שלך
לפרידה שלום רב. בני בן השבע חונך מגיל 3 עד 5 במסגרת החינוך המיוחד עקב בעיות בדיבור .מגן חוב וגם בכיתה א הוא בחינוך רגיל. הוא עבר את כיתה א ללא קושי לימודי. בעיה שנשארה לו וממאנת להיפטר היא שמידי פעם הוא "נתקע" ברצף הדיבור ואף מגמגם מידי פעם באות הראשונה. לעיתים קרובות דיבורו אף מלווה ברוק. הוא כבר עבר טיפולים אצל קלינאית בעבר עקב הגיית אותיות והטיפול הסתיים. האם לקחת אותו שוב לקלינאית? האם קלינאית יכולה לעזור בליקוי שהוא לא קבוע ? איך מתרגלים ? האם יש משהו שאפשר לעשות בבית ? תודה רבה
בשלב זה לא הייתי פונה לטיפול, אלה אם היילד עצמו ניראה מודאג. היסוס או חזרה על מילה בתחילת משפט אינם מהווים גמגום אלה נותנים לו כמה שניות לארגון המשפט והמילים שרוצה להגיד, תהליך לגמרי רגיל, במיוחד בגיל הצעיר. הוא התגבר על קשיי רכית שפה ולמידה בגיל הרך ולעניות דעתי ימשיך בדרך הטובה, גם בבית הספר.
שלום הבת שלי בת שנתיים וחצי בספטמבר תיכנס לגן עירייה של טרום טרום חובה, אולם השפה שלה היא ממש מוגבלת. ואני חוששת שזה יפריע לה בגן כזה "של גדולים" היא לא אומרת את כל ההברות של החיך: ג, ק, והגרוניות: ר, ח ואת ההברות הרפות: ו, פ לא דגושה , וגם לא אומרת את האות ל. בקיצור ממש קשה להבין אותה האם יש המלצה מה לעשות בגיל הזה כדי לשפר?
כן, יש כמה דברים שעליך לעשות: לבקש מהרופא לבצע בדיקת שמיעה, כדי לודא שתחום זה תקין. חשיפה לילדים יעודד את הדיבור שלה ויאפשר לה חיקוי דיבור של ילדים, מה שרק יתרום לה. במידה ותרגישי שאינה מתקדמת או שאת רוצה לקבל הדרכה ספציפית, בהחלט עליך לפנות לקלינאי תקשורת, דרך הקופה בה הינך מבוטחת והדרכה, מעקב, או טיפול... החלטה מקצועית של הקליאנית עצמה. כן מטפלים בילדים בגיל צעיר, במיוחד אם דיבורם אינו ברור למשפחה הקרובה.
שלום! יש לי שתי בנות, אחת בת 3 ואחת בת שנה. לגבי הגדולה- עד גיל שנה ו-9 חודשים בערך דיברנו איתה רק עברית בבית ובגן. אח"כ החלטנו ללמד אותה גם אנגלית ומאז אני מדברת איתה אנגלית בנוסף לעברית. זה בעיקר יוצא כשאנחנו בבית ולא ליד אנשים- סה"כ כשעה- שעתיים ביום. גם ספרים וסרטים אנחנו רואים באנגלית. היום היא מבינה אנגלית, אך פחות מעברית.לגבי דיבור- אומרת מילים, אבל לא משפטים. בדר"כ עונה בעברית. האם זה אמור להשתפר לבד עם הזמן או שיש לבקש ממנה לבטא משפטים, למשל, לחזור אחרי? לאחרונה סבתא, שהיא דוברת רוסית, הצליחה לשכנע אותי ללמד אותה גם רוסית ואנחנו לומדות קצת לפני השינה על אברי גוף וחפצים שיש בחדר. הילדה מבקשת לבד ומזכירה לי לפני שמכבים את האור ומתלהבת מהרעיון וחוזרת אחרי המילים שאני אומרת. אח"כ אני שואלת אותה איפה זה וזה והיא מצביעה על אותו החפץ. השאלה שלי, האם להמשיך עם זה? כי המשפחה של בעלי חושבים שאני מגזימה ומבלבלת אותה. עוד שאלה לגבי הקטנה- היא כבר אומרת מספר מילים. אני נמצאת איתה רוב היום. אני מדברת איתה אנגלית בבוקר ובערב עברית, בנוכחות אנשים נוספים. לא כך נהגתי עם הגדולה כי איתה התחלתי בגיל מבוגר יותר. האם כדאי קודם לדבר איתה רק שפה אחת? או שזה לא משנה? קראתי בכל מיני מקומות שכדאי שכל אדם ידבר רק שפה אחת עם הילד- למשל, אבא עברית ואמא רוסית. אבל בבית שלנו זה לא כל כך ישים כי בעלי לא כל כך מבין שפות. מה יכולה להיות תוצאה של זה שאני מדברת איתן מספר שפות? בגלל שלקטנה עוד אין ממש שפה, אמא שלי הציעה לדבר איתה רוסית וככה הגדולה תקלוט רוסית מהקטנה והקטנה תקלוט אנגלית מהגדולה. זה מעניין מאוד אבל נדמה לאחרים (וגם לי) שזה קצת כמו לעשות ניסויים על הבנות. מה דעתך? תודה!
בעקרון, אם לבנות אין בעיה, זה לא נורא, הבעיה שאת צריכה לחנך, ךאהוב וגם לכעוס בשפה שבא מהלב.. לא משנה איזה! מה שחשוב הוא העקביות.. שלא תהייה במצב שהבת שלך לא יכולה להיות בטוחה באיזה שפה תפני אליה... זה יכול יצור חוסר בטחון ובסופו של דבר, רמת שפה נמוכה בכל אחת מהשפות. כיף שילדים לומדים שתי שפות במקביל, אבל יש לזה מחיר: עיכוב בשלב של בניית משפטים, בילבול במושגים וחוסר איזון באוצר המילים שירכשו. לכן רצוי שתדברי עם שתי הבנות באותה שפה, בעקביות. את הלמידה של שפה נוספת אפשר לעשות במשחק, חלק מהזמן (כפי שתארת את הרוסית עם הגדולה) אל תעשי הפרד ומשול בין הבנות, הן לא ילמדו אחת מהשניה, את רק תיצרי מרחק בניהן... שפה זה בעקר תשקורת הכוללת הבעת רגשות ובניית מערכת יחסים ואמון, זה מה שאת רוצה לעודד בין שתי הבנות אשר יגדלו באותו בית ועם אותם ההורים!
שלום.הבן שלי בן שנה ושמונה.לא מדבר..מצביע ממלמל.לפעמים אומר מילים חדשות אבל בדכ לא חוזר עליהן רק החודש אמר אוטובוס ברור אוטו אלי אני(פאני)אד(דג)במבה..מדוע לא חוזר על מילים?ומדוע לא מחקה מילים?מעשים תנועות ידיים מחקה מהר.בנוסף בגלל תגובה למחומשת (נפיחות לשון לעיסה גילגול וכו)לא מחסנים ונימצא במעקב נירולוגי.כל הבדיקות יצאו תקינות צריך לעבור איבחון של 3שע.איך אכין אותו?איך אעודד אותו להסתכל על העיניים לאורך זמן?
קולות חיות גע גע.יאו(מיאו)האו(כלב) היה אומר מו(פרה )אבא וכבר לא.יודע צורות עיגול ריבוע אליפסה מעויין מלבן.מבדיל בין משאית מכונית מטוס סירה..וכו..קורא בשם לאלי ופאני(אני)לפעמים נשמע שאומר מילים כמו עגלה הרבה אוטו וכו אבל אומר כשרואה או כשאומרת ואומר ספונטנית לא כשמבקשת
תבקשי אבחון במכון להתפתחות הילד, זה הכי טוב כי יראוו את מכללול התפקודים והתחומים בהם צריך להתפתח, בהצלחה
שלום, אני אמא לילד עם עיכוב התפתחותי וחשד להפרעה בתקשורת שבמהלך שנה אחרונה סגר הרבה פערים ובהתייחסות לאבחון שנעשה לפני שנה ממש התקדם.ועדת השמה התייחסה לאבחון הקודם וביקשה אבחון עדכני, אבל הקופה לא ממהרת לבצעו. בגן שפתי שהופנה אליו יהיה בין הגדולים בגיל ואני חושדת שגם בין הטובים בתפקוד (יש לנו מכר שתפקודו הרבה יותר נמוך שגם הוא הולך לאותו גן).האם בתחילת שנת הלימודים אם יתברר שהמצב אכן כמו שאני מתארת לעצמי אוכל להעבירו לגן עם ילדים בתפקוד גבוה יותר? האם מותר לי לסרב להביא ילד לגן שלטעמי לא יהיה מאתגר עבורו?
שלום. נכנסתי לפורום להתייעץ עם פרידה, ונתקלתי בשאלה שלך. הבן שלי היום עולה לכיתה ב בחינוך הרגיל. מגיל שלוש אד חמש (עד גו חובה) היה בחינוך המיוחד עקב קשיי דיבור רציניים. פרט לקשיי דיבור ההתפתחות שלו היתה תקינה לחלוטין. גם לי המליצו על החינוך המיוחד וועדת ההשמה של העירייה אכן אישרה זאת לאחר כשנה החלטתי להוציא אותו מהחינוך המיוחד ולטפל בו אך ורק באופן פרטי עם קלינאית ולא חשוב ההוצאות (דרך קופת חולים קיבלתי החזרים). כשביקשתי להוציא אותו מהחינוך המיוחד כי ראיתי שזה "תוקע" לו דברים אחרים כמו בגרות ומיומנויות חברתיות נתקלתי בחומות ועברתי סיוט כי מסתבר שברגע שוועדת ההשמה החליטה , ההחלטה תופסת לשלוש שנים ורק על ידי וועדת חריגים אפשר "לצאת משם". אני ממליצה לך שבמידה ולילד שלך אין בעיות אחרות אלא רק בעיות היגוי ודיבור טפלי בו באופן פרטי , אך שוב כמובן רק את תדעי מה באמת טוב לילד שלך !!( למרות שמשרד החינוך לא חושב כך)....
בעיה בתקשורת איננה רק בעיית שפה או דיבור אלה קושי ביצירת קשר עם הסביבה... לגבי המעבר, ההסבר מהאם אינו נכון, הכוונה ש שלוש שנים למעשה מציינת שאין צורך לאבחון בפרק זמן פחות משלוש שנים, יחד עם זאת ובמידה והילד מתקדם, אין שיבה לעקב את שילובו בגן רגיל ולעתים, במיוחד עם ילד עם קשיי תקשורת, מקובל ומשתדלים לשלב אותו ליום או יומיים בחינוך הרגיל כדי לאפשר התפתחות חברתית על פי הגיל. לגבי המעבר, תמיד אפשר לוותר על חינוך מיוחד, אי אפשר להחליט להעביר ילד לחינוך המיוחד אלה בתאריכים מסויימים, כך שבמידה ותרגישיש שבנך לא נמצא במקום שמתאים לו, זכותך לבט את הסכמתך לשילוב בחינוך המיוחד (שדרך הגב הינו יקר מאד ולא ממש ססים להכניס לשם ילדים בגיל הרך, אלה אם יש צורך בטיפול אינטגרטיבי במהלך כל שעות הגן.
ביתי קרובה לגיל שלוש והיא מדברת לא ברור. היא מאוד מפותחת מכל הבחינות, היא חכמה ומבינה הכל. אבל היא אומרת משפטים שלמים שאני לא תמיד מצליחה להבין. כשזה קורה היא ממש כועסת ומתוסכלת. אשמח לקבל המלצה על קלינאית תקשורת באזור נס ציונה רחובות או ראשון לציון. האימייל שלי מצורף תודה
תפני לקלינאי תקשורת בהמלצת הגננת, הרופא או קופת החולים. בהחלט בגיל זה, רצוי להתחיל בירור וטיפול, עם הדרכה והכוונה. תתחילי בנתיים בביצוע בדיקת שמיעה.
שלום, אני בן 27 ויש נטייה לדבר בקצב מהיר כך שלפעמים אני מבטא מילים בצורה לא ברורה או בולע מילים בשטף הדיבור. זוהי תופעה שקיימת אצלי מספר שנים ואני מעוניין לטפל בה. האם יש איזשהם תרגילים או טיפולים שניתן לבצע ע"מ לטפל או לפתור את הבעייה ולהגיע לקצב דיבור איטי ובהיר יותר? תודה מראש
אם אתה באמת, אבל באמת, רוצה לשנות, תפנה לקלינאי תקשורת ... רק באופן פרטי כי במצבך אין לכך כיסוי בסל הבריאות. בהצלחה
שלום, בתי בת 7 ו-4 חודשיים ולא מבטאת נכון את האותיות שורקות. לפני כ-4 חודשים התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת. במסגרת הטיפול התחלנו עם האות ש'. עד כה היו כ-10 מפגשים. אנו מבצעים תרגול יומי (כ-10 דקות ביום). בזמן התרגול היא מבטאת נכון את ה-ש' אך שלא במסגרת התרגול היא חוזרת להגיה השגויה של האות ש'. התחיל לעלות בי חשש שמא המטפלת שלנו איננה מתאימה, ולכן רציתי לשמוע את חוות דעתך, האם לאחר תקופה של 4 חודשים, בהם היו 10 מפגשים אני אכן צריכה לצפות כבר לשימוש נכן באות ש' ?
האם קיבלת הדרכה לחיזוק והמשך טיפול בבית? כי ללמד להגיד זה לא בעיה, המוקד הוא להכניס בשימוש היום יומי ועקבי של מה שהיא לומדת. אם אינך מרוצה, תשוחחי על כך עם הקלינאית לפני שתפני למישהו אחר. בהצלחה
שלום, רציתי לשאול האם זה שכיח/אופייני לגיל שנה ועשרה חודשים להשתמש בגוף שלישי כמו" טל רוצה וכו'" והאם זה הגיוני שבמקום "אני" על עצמו אומר "אתה"?
זה בדיוק זמן ההתפתחות של האני... תני לה זמן והיא תשלים את המלאכה...ותקפידי לא לפנות אליה בגוף שלישי אלה שני...
שלום אני בן 20 ופיתעום התחלתי לגמגם ואני לא יודע מה הסיבה ומה לעשות בנוגע לכך
א שלום, האם חלו שינויים נוספים מלבד הגמגום? אני ממליצה לל להגיע לפגישת אבחון עם קלינאית תקשורת ובמקביל לפנות לרופא משפחה/נוירולוג. בהצלחה!
בד"כ כשגמגום מופיע בגיל כזה , הסיבה היא רגשית. נסה גם לברר את האספקט הרגשי.
ביתי בת שנה ושמונה ולא מדברת...יש מספר מילים שהיא אומרת : אבא, אמא, סבתא(טאטא), אמממ(אוכל), עוגיה, קקי, טלויזיה(סיאה), גה-גה (ברווז), את זה, מה (מים) , כפכף (כאכא)ואולי יש עוד מילים ספורות שיצא לה לחזור אחרי שאמרתי...זה האוצר מילים שלה, היא מדברת משפטים שלמים אבל כולם בג'יבריש. אני רואה ויודעת גם על עצמי בתור תינוקת שבגיל כזה כבר אפשר לדבר יפה מאוד. בנוסף לגבי קולות של חיות היא עושה רק קול של ברווז, למרות שאני יודעת שהיא יודעת את שאר הקולות של החיות שהראינו לה אבל משום מה לא חוזרת אחרי זה. כולם אומרים לי לא לדאוג ורואים שהיא ממש מדברת בג'יבריש ולכן זה רק עניין של זמן עד שתתחיל לדבר ממש. האם יש סיבה לדאגה? האם יש דברים שאני יכולה לעבוד איתה כדי לחזק ולשפר אצלה את האוצר מילים והשפה? תודה מראש
1. כוווולם צודקים! 2. היא כן מדברת, אבל לא לפי מה שאת מצפה....בגיל זה יש שונות גדולה בין ילדים, אל תשווי בינה לאחר. 3. תבקשי ששמיעתה תבדק, רק כדי להיות בטוחים שאין בעיה. 4. תני לה זמן ומרחב... היא תשלים מה שהיא צריכה ואם לא, לקראת שנתיים וחצי, תפני ליעוץ מקצועי של קלינאי תקשורת. כל טוב
שלום רב, ברצוני לברר איך לנהוג ומה לעשות במקרה זה, ביתי בת 5.5 בוגרת, נבונה וברמת התפתחות תקינה. היא מתבטאת באופן שגוי כאשר מדברת על עצמה בלשון עתיד. למשל: אני תבוא, אני תיקח, אני תלבש, וכד. עד כה ניסיתי לתקן. אך היא כאילו לא זוכרת.... זה לא מכוון אני מרגישה ויודעת, זה לא בשביל לקבל תשומת לב. זה זמן שאיני מתקנת אותה וזה ממשיך. אני מוטרדת מעט כיוון שזה נמשך יותר מדי. תודה מראש מה עושים?
רצוי בדיקת שמיעה (למען הסדר הטוב) ואחר זה בדיקה אצל קלינאי תקשורת... אולי יש עוד משהו שדורש התייחסות ואם לא, אולי טיפול קצר וממוקד , תוך תשומת לב מירבית, תעשה את העבודה
ןאולי לציין שאני מתחיל ב - א ולכן כשאני הולכת לעשות משהו חשוב להתחיל באותו אות.... במיוחד אם היא לקראת כיתה א'... זה יהיה לה משמעותי!
במשחק קלפים ששחקתי עם ילד בקשתי ממנו שיסביר לי את ההוראות. המשפטים שלו היו: קודם כל...אם אם אם יצא לילד חיה... אם לא מצליחים מורידים. למי ש..ש.. אם לילד אחד יצא טוב, אז..אז..אז יש לו עוד תור. במשפטיו הוא התכוון לומר: 1. קודם כל הופכים את כל הקלפים. 2. צריך להטיל קוביה. אם מצליח להפוך קלף כמו בקוביה, אז הקלף נשאר גלוי. 3. אם לא מצליח להתאים, הופך בחזרה את הקלף. 4. מי שמצליח להתאים - יש לו עוד קלף. חשוב לציין שהילד הוא לקוי שמיעה. האם משפטים שאמר מתייחסים לקושי בארגון? בשליפה? בגמגום? מה ניתן לעשות בגן?
בגיל זה כבר היה צריך להיותת יותר מאורגן, לגבי שאלתך... האם הוא מאורגן או לא מאורגן גם בדיבור החופשי? או אולי זה היה קשור למטלה ספציפית? האם יש לו מכשיר שמיעה? כמה זמן ומה מידת הלקוי? לא גמגום בודאות, נשמע כמו קושי באירגון, גם המשפטים עצמם לא נשמעים סבירים, ללא קשר להיסוסים ברצף. רצוי אבחון פרטני וקבלת הדרכה לקידומו.
שלום רב, בקייטנה בה אני עובדת בגן עירייה ישנו ילד לקוי שמיעה (45-50 דציבל) שבקר במהלך השנה בגן חינוך מיוחד וגם בגן רגיל (ילד משולב). הילד מאוד מתוק, חברותי, אוהב לבוא לגן ומאוד פעיל בגן. בעקבות אבחון של קלינאית תקשורת נצפו אצלו קשיים בתחומים הבאים: תוכן הבנה מתקשה במטלות הדורשות חשיבה מופשטת. שימוש הבעה שימוש נרחב בז'רגון, ובחוסר במבנים תחביריים, מורפולוגיים ובאוצר מילים (בעיקר פעלים). בהתחלה היה קושי לספר חווייה בצורה מאורגנת והתקשה לספר סיפור פשוט, ברמת ההמללה, ולא תמיד שמר על מבנה פשוט תקין תחבירית ולעתים השמיט קישוריות ומילות יחס. למרות הקשיים בתחום ההבעה - הילד מצליח להביע את עצמו. כיום הוא יותר משתתף בפעילויות, יכול לספר ספור בצורה מובנית ומנמק יפה אסוציאציות. צורה היגוי הילד מדבר דיבור איטי ומשבש היגוי ספציפי. נצפתה מובנות דיבור ירודה, אך ניכר כי יש התקדמות ספונטנית. בעקבות כך, הומלץ לילד הן על טיפול בשפה והן על למידה בגן חינוך מיוחד, על מנת שיקבל מענה אישי ומעמיק. במשחק חברתי כאשר היה עליו להסביר הוראות משחק, משפטיו התבטאו במשפטים מאוד קצרים, חזרה מרובה של מילים וכאשר אין כל קשר בין המשפטים. מעוניינת לדעת למה זה קורה וכיצד יש לעזור לילד כך שיהיה מובן וכך שיהיה קשר בין המשפטים שאומר.
זה קורא כי המידע לאמגיעה באופן מסודר ועקבי למרכז השפה, דרך ערוץ השמיעתי. תבקשי מההרוים לתת לך הנחיות לפי מה שעשו בגן במהלך הנה. אינך מספרת בן כמה הוא והאם כעת נמצא בטיפול של קלינאי תקשורת, ניראה שיש תוכנית עבודה ותפקידך להשתלב בתוכנית הקיימת. תשאלי את ההורים ואם ניתן, תפגשי עם הקלינאית שמכירה אוו הכי טוב. תבדקי האם יש לו מכשירי שמיעה והאם הם תקינים בכל פעם שמבקר בגן שלך. בהצלחה
מדובר בילד בן 5.5 שעולה לכיתה רגילה. האם הקשיים שהעליתי הנם קושי בשליפה? בארגון מידע?