פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3701 הודעות
3214 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

24/11/2013 | 10:02 | מאת: מרדכי

שלום רב יש לי תלמיד בשיעור פרטי, בן 16, שהופנה אלי בעקבות בעיות של קשב וריכוז. התחושה שלי היא שזו כלל לא הבעיה,אולי רק תוספת. אתאר בשני משפטים איך זה נראה בשטח: מדי פעם הוא 'נעלם' לי אפילו באמצע משפט, הוא מתנתק וכאילו שוקע בהרהורים באופן שהוא כמעט לא מגיב בכלל או מגיב אבל נראה ממש כמו מתוך שינה,רק עם עיניים פקוחות,בוהות לא ממוקדות . הוא לא שומע אותי, כלומר טכנית הוא שומע מצויין, ואם אדרוש ממנו בקול רם, הוא מסוגל לחזור מילה במילה (כאמור זה נראה כמו מתוך שינה) על מה שאמרתי, אבל אין לו שמץ של מושג מה המשמעות של מה שאמר גם אם השאלה הייתה מה השם שלו. הוא לא ידע לענות על השאלה או יענה בלי קשר בכלל. בזמן הזה הוא לא מסוגל ליצור קשר עין גם אם אבקש או אנזוף בו (לצורך בדיקה-כמובן) שיסתכל עלי הוא לא יעשה את זה-נראה שיש לו מחסום פנימי שלא מאפשר לו. כשהוא 'מתעורר' הוא יכול לצחקק על הטעויות שלו אבל לא להיות מודע לכך שהתנתק וכמובן להתנתק שוב אחרי כמה רגעים. ההתנתקות יכולה להיות לרגעים קלים וגם לדקות ממושכות. דיברתי עם כמה ממומחים שהעלו אפשרויות של אוטיזם או אספרגר למעשה זה נראה כמו נרקולפסיה אבל עם עיניים פקוחות ולא כתוצאה מעייפות. זה רק נראה כך. אשמח לשמוע דעות בעניין.

לקריאה נוספת והעמקה
24/11/2013 | 10:27 | מאת: חן לדרר

התופעות שאתה מתאר יכולות לנבוע מסיבות רבות ושונות : נוירולוגיות (קשב וריכוז, אפילפסיה , אחר), רגשיות, שפתיות (אספרגר) ורבות אחרות. כמובן שבלי אבחון מקיף לא ניתן לדעת וזה בהחלט מצדיק אבחון. בשלב ראשון כדי להפנות לנוירולוג אם תאור התופעה כפי שהיא נראית אצלך כדי שישקלו אבחונים נוספים

20/11/2013 | 22:44 | מאת: אורלי

שלום רב, בני בן 3 וארבעה חודשים. מגיל מוקדם מאוד הוא דיבר בצורה רהוטה, משפטים של ילדים בוגרים ולא רק זה- שר שירים בזכרון פנומנלי. מזה כשבועיים, הוא החל לגמגם- דבר המתבטא במשיכת הברה מסוימת במילה (א א א א..... דו דו דו דו.... וכדומה). לא ברור לי מאיפה זה הגיע, אני מאוד מוטרדת. נקרע לי הלב לשמוע את זה והחששות גוברים שמא יהיה נזק תמידי או שהימשכות התופעה תהיה ארוכה ותזיק לו (גם בהיבט החברתי). אבקש לציין, כי בקרוב אמור להיוולד לו אח קטן, והוא יהיה ילד "סנדוויץ"- כנראה ששמע את המונח מסביבתו בגן ורבות הוא מציין כי הוא לא רוצה להיות סנדוויץ... האם יתכן שזה קשור? אודה לתשובתך מאוד בנוגע לשכיחות התופעה בקרב ילדים בגיל זה, האם זה גמגום או בעיה בשטף הדיבור והאם יש סיבה לחשש וצורך בבדיקה?

לקריאה נוספת והעמקה

זו תופעה נורמלית לחלוטין, ראי כמה הרבה שאלות זהות יש כאן ותעייני בתשובותי

20/11/2013 | 11:59 | מאת: שמשון

שלום, בתי בת שנתיים וחצי אובחנה בגיל שנתיים ע"י התפתחות הילד עם עיכוב התפתחותי כללי. כיום בתחום השפתי והמוטרי בעיכוב של כ 6 חודשים ביחס לגילה. מטופלת פעמיים בשבוע אצל קלינאית תקשורת ופעם בשבוע בריפוי בעיסוק. לתחושתינו יש התקדמות לכל אורך הדרך, אבל נראה שהיא עוד רחוקה מדיבור שוטף כבני גילה. כיום מדברת כ 150-160 מילים, חלקן הגדול בשיבוש או השמטת הברות, מבינה כמובן הרבה יותר מילים. עדיין נראה שלא לגמרי הפנימה מושגים מופשטים של גדול-קטן, מתחת-מעל וכדומה. אינה מחברת משפטים בכלל (למעט צירופים פשוטים של אבא-בא, אמא-קחי ועוד, פעם אחת שמענו אותה מחברת 3 מילים למשפט: בובה-קחי-נהנה (נהנה=מוצץ), כאשר נתנה לבבוה את המוצץ. לאחרונה התילה בנאומים ארוכים בג'יבריש, שנראה שלפחות לה ברור מה היא רוצה להגיד, לנו אין מושג... כיום בגן פרטי רגיל עם קבוצה קטנה, לדברי הגננת התקדמה מאד מתחילת השנה, אך הסתבר לנו שהיא כמעט ואינה מדברת, אפילו לא ג'יבריש או מילים בודדות, כפי שהיא עושה בבית. אולם מתקשרת עם הילדים והצוות נהדר בדרכים אחרות. משתתפת בכל הפעילויות. כמה שאלות 1. האם תתכן בעיה מהותית יותר בנושא השפתי, או שמא פשוט באמת צריך לחכות שהעסק יבשיל ותהיה סוף סוף פריצה בדיבור? 2. האם היא תצליח להדביק לגמרי את הפער השפתי? 3. כרגע כל הגורמים (גננת/קלינאית) ממליצים על גן שפתי לשנה הבאה, אלא אם יהיה שינוי דרמטי, הבעיה היא שבעירנו אין גן שפתי אלא גן התפתחותי שכולל מגוון של ילדידם עם לקויות שונות (שאינן תקשורתיות) - אנחנו חוששים מאד שמא בגלל נטייתה של הילד ללמוד הרבה ולשחק בחיקוי, תלמד ותחקה גם התנהגויות "שליליות" מילדים אחרים. אשמח לדעתך בנושאים הנ"ל תודה

לקריאה נוספת והעמקה

1. אי אפשר לדעת האם יש לה "בעיה מהותית", מה שבטוח שאת בדרך הנכונה עם כל הטיפולים ובהמשך, לפי הצורך, תשקלי בחיוב את ההשמה בגן שפתי. 2. לגבי בהדבקת הפער אי אפשר לדעת, ילדים שניראה שהסתדרו מתקשים שו ב בכיתות הגבוהוה כי יש קושי בהבנת שפה ברמה גבוהה, אבל מוקדם מדי לדעת. יש ילדים שסוגרים פערים וממשיכים בהשגים כמו בני גילם, לצערי אף פעם אי אפשר לדית בבטחון מראש למה ילד יכול להגיע. 3. התייחסתי לנושא גן שפתי קודם, גם שפתי או תקשורתי מיועד לתת לקבוצה שקטנה של ילדים מענה לצרכים הייחודיים שלהם עם תוכנית התערבות מובנת ומפוקחת, והיא מזכה את הילד בעבודה התפתחותית לאורך כל השבוע ושעות היום ולא רק לשעות הטיפול הפרטני. תדרשי להיות מעורבת ולקבל הדרכה מכל מי שמטפל בבת שלך. לגבי השמה בין ילדים אחרים, החברה שלנו חייבת לשפר את רמת הסובלנות לילדים חריגים ובטח ביתך תלמד לקבל אנשים אחרים לאחר שהיא בעצמה תשולב בין כל מיני ילדים, כמוהה. רצוי לעבור את תהליך ההשמה והדיון בועדת השמה אשר מפקחת על מרקם הילדים בגן, המאפיינים של הילדים נקבעים על ידי "הצעה, הילדים באכל שנה ושנה ואי אפשר מראש לדעת מהם המאפיינים של הקבוצה, במיוחד ביישוב קטן עם מיעוט ילדים בעלי צרכים מיוחדים. תלמדי את הנושא ותתחשבי רק בטובתה של ביתך. כל טוב,

או טיפול רגשי? אשמח לקבל הפניה למאמרים בנושא, תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

מאמרים באתר של pubmed לגבי טיפול, תלוי בגיל, תפקוד ורצון המטופל התופעה קשורה בטראומה או בחרדה חברתית ויש לבדוק לעומק לפני טיפול כל שהוא

25/11/2013 | 00:40 | מאת: ביל

16/11/2013 | 11:32 | מאת: דליה

שלום, הבת שלי בת שנתיים ותשעה חודשיים ילדה מאוד נבוננה ומופתחת לגילה..אך בזמן האחרון שמתי לב לדיבור שלה..היא אומרת את האות ר' כאות.ל'..לדוגמא:רוצה-לוצה..רעש-לעש..וכד'..אני מתקנת אותה ומנסה להגיד שתגיד ר' היא מנסה אבל עדיין..האם צריך לפנות לאנשהו??אשמח לעזרה תודה

האות "ר" נרכשת יחסית מאוחר על ידי חלק גדול של הילדים. המטלות השפתיות כעת הן הרחבת אוצר המילים, מבנה משפט מורכב וסיפור, ברצף. אניין ההיגוי בשלב ב', לקראת גיל 5, במידה ולא רכשה אותו קודם לכן. בנתיים דברי איתה נכון ואל תחזרי על השיבושים, וחשוב ביותר, אל תנסו שהיא "תגיד" הרי היא כעת לא יכולה וזה יגביר את הביקורת העצמית ותחושה לא טובה... תניחו לתהליכים טבעיים ונורמליים להתרחש, לא בלחץ!

12/11/2013 | 22:49 | מאת: עינת

האם טיפול אצל קלינאית תקשורת מספיק במקרה של חיך שסוע סמוי או שניתוח הכרחי. בדיבור שומעים HYPERNASALETY ובנוסף נראה קוגניציה נמוכה מהנורמה. הילד בן 4. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

אם יש שסע תת עורי, ודאי כדאי לשקול טיפול כירוגי, כי יש אי ספיקה של החך הגורם לבריחת אוויר מהאף ולגוון קול נזלי... לקבי המצב הקוגניטיבי, לרוב איננו קשר לשסע בחך, אבל בודאי משפיע לרעה על היכולת ליישם את מה שהקלינאית מלמדת אותו וביכולת להתמודד עם הנושא של דימוי גוף, יחסים בחברה עקב הקול המשובש. רצוי להתייעץ עם גורמים כמו מכון להתפתחות הילד בנוסף ליעוץ אצל הכירורג בעניין הניתוח. בודאי עדיף לפנות למרפאה חך שסוע אשר רואים את הילד על כל מרכיבי שיתו והתפתחותו ובעקר, יבנו תוכנית התערבות המתאימה לצרכיו. בהצלחה

ביתי בת שנתיים ו-8 חודשים החלה לדבר מגיל שנה דיברה שוטף, התפתחות הדיבור שלה הייתה מוקדמת ביחס לילדים בני גילה, ילדה מאוד מוזיקלית שרה סיפרה סיפורים, לרוב הייתה מדברת במנגינה התבטא בכך שהייתה מאריכה במילים סופיות של משפט, לפני כחודש הילדה החלה לגמגם קלות עכשיו היא במצב גמגום קשה לא מצליחה להגות משפט קטן נתקעת כמעט בכל עיצור, כמובן שאני בלחץ גדול כי יש לנו בגנים גמגום במשפחה בעלי מגמגם מגיל 4 וגם בני הבכור בן 15.5 מגמגם מגיל 4.5, איזה טיפול היית ממליצה לי והאם לדעתך התופעה חולפת כשזה מופיע בגיל מוקדם?האם זה יכול להעלם למרות הגן??

לקריאה נוספת והעמקה

לא ממש יודעים דברים בטוחים בעניין הגמגום, בטח לא לגבי גן ספציפי. בגיל זה לרוב זו תופעה התפתחותית שקשורה להרחבה של אוצר המילים וברצון לבנות משפטים יותר ויותר מורכבים. תעייני בתשובותי לגבי חוסר שטף בדיבור על רקע התפתחותי בפורום זה ותוודאי שיש הרבה פניות כמו שלך. לגבי המשפחה שלך, אם את מנוסה בתחום זה בטח יש קלינאי תקשורת שאת מכיה וסומכת עליהם, תפני בשאלה למי שאת מכירה ותקבלי תשובה מתאימה למשפחתך ולך, כל טוב, פרידה

05/11/2013 | 21:22 | מאת: אלי

שלום פרידה, אני בן 42 לפני חודש וחצי היה לי ריב מילולי עם התרגשות קשה. למחרת התקשתי להוצא את המילים מהפה.במשך חודש גמגמתי במצבים של התרגשות אך לאורך הזמן חל שיפור ותדירות הגימגום ירדה,אך אני הוגה את המילים לא בצורה הנכונה,כלומר לא עם ניקוד נכון(כמו עולה חדש)ולפעמים בולע את המילים.התחושה שיש תקיעות מסוימת בשטף הדיבור עד כדי מעצורים מוחלטים לפעמים. שאלה:1.האם לדעתך נגרמה לי פגיעה בעצבי הפה בתוצאה מההתרגשות? 2.איך אפשר לבדוק את זה? 3.אם כן,איך אפשר לפתור את הבעיה ולהחזיר אותי למצב בריא כמו שהייתי(חופשי ומאושר)? אשמח לקבל תשובה פרטנית. תודה

אף אחד לא מתחיל לגמגם מעבר לשנות הילדות, אלה אם יש סיבה אורגנית. יכול להיות שבמהלך ההתרגשות החזקה עברתה איזה שהו אירוע נאורולוגי, לא קשור לאברי הפה אלה למרכז במוח. תתיעץ עם רופא נאורולוג, הוא יבדוק אותך לעומק ויתן את האבחנה, אם התופעה נמשכת ללא ממצא אורגני, תפנה לפסיכולוג ותלמד להשתלת על עוצמת הרגשות והכעסים, אם הפסיכולוג יחשוב שיש צורך או אם יש ממצא אורגני, ניתן לפנות לקלינאי תקשר. כל טוב ותשמור על עצמך

05/11/2013 | 13:35 | מאת: לאה

ילד בן 2.7 איחור התפתחות של שנה בדיבור והבנה. מטופל בקליני תקשורת פעמיים בשבוע. בגן מיוחד רק בשנה הבאה יכניסו אולי. בינתיים איך אפשר לעזור לו להתקדם?הוא בן גן פרטי.

05/11/2013 | 16:23 | מאת: חגית בר-זאב

לאה שלום, אני ממליצה לשאול את הקלינאי/ת המטפל/ת את השאלה הזאת. הקלינאית תוכל לענות לך בהתאם לשלב השפתי בו הוא נמצא ובהתאם למטרות הטיפול. כאשר יש שיתוף פעולה בין הקלינאי/ת למשפחה הטיפול מתקדם בצורה הטובה ביותר. בהצלחה!

27/11/2013 | 21:31 | מאת: אילנית

אם הילד מתחבר ל IPAD יש המון אפליקציות בעברית של בעלי חיים/פירות/ירקות וכו' כאשר לוחצים על התמונה של החיה/חפץ השם שלה נאמר בקול רם וככה הילד קולט טוב יותר מילים חדשות לאוצר המילים שלו. אני אישית לא ממליצה לך להכניס לגן מיוחד - once את נכנסת לתחום החינוך המיוחד - קשה מאוד לצאת משם (מניסון של כמה חברות). את צריכה לעבור המון ועדות לשם כך. בכל מקרה, באופן אישי מציעה לך לתרגל את נושא השפה עם הבן שלך ככל האפשר. לקחת כל פעם מילה אחת או שתיים ולעבוד עליהם עם הילד עד שאת מבינה שהוא מבין אותם ולעבור הלאה. עבודה רק אצל קלינאית התקשורת לא מספיקה - צריך המון תרגול בבית. זה עוזר ! הבן שלי (בן שנתיים וחצי) לפני 7 חודשים ידע אולי 3 מילים היום אוצר המילים שלו למעלה מ - 120 מילים !! לגבי הגן לשנה הבאה - עצה אישית: תביאי סייעת פרטית לגן פרטי שתעזור לו. את יכולה לבקש מעו"ס במכון להתפתחות הילד שתכתוב לך מכתב לרווחה בעיר שבא את גרה שתרשום לך שהיא ממליצה קבלת סייעת לילד למירב השעות ואז עם המכתב בצירוף דוחות רפואיים של הילד את ניגשת ללשכת הרווחה ומבקשת למלא טופס לקבלת סייעת. סייעת אישית עושה פלאות לילד (מניסיון). בהצלחה

04/11/2013 | 13:51 | מאת: בת אל

שלום בני בן שנתיים ושלושה חודשים. יום אחד שבו אני ואביו התווכחנו מולו בצהרים ,ובערב אבא שלו צעק עליו והעניש אותו בפעם הראשונה ,הוא התחיל לגמגם אפילו כאשר עליו לומר מילה אחת כמו את שמו. האם יש סיבה לדאגה? זה דעך אחרי שבוע וחזר...

לקריאה נוספת והעמקה

אין מה לדאוג, זה שלה נורמלי בהתפתחות השפה והדיבור... אתם קושרים את זה למה שקרה מסביב בגלל רגשות אשם ואי נוחות למה שהיה, זהו! ילידם גדלים בבתים שאנשים רבים ולעתים גם הם מוענשים...!

10/11/2013 | 21:34 | מאת: בת אל

תודה.. שכחתי לציין שגם חזר לרייר על אף שאת צמיחת השיניים סיים לפני כחצי שנה, הריור קיים גם בימים שאינו מגמגם.האם יש לכך הסבר? שוב תודה

אולי..... הצטטנות, חוסר תשומת לב, מתח שרירים בפנים, עיסוק במשחק...וכו'

04/11/2013 | 11:52 | מאת: פאפי

נכדי בן שנתיים החל פתאום לגמגם. האותיות נתקעות לו, הוא חוזר על הברות. הילד החל לדבר מוקדם מאד בן שנה וקצת דיבר שוטף יפה. חשוב לי לציין כי נכדי חי עם הוריו בראץ דוברת אנגלית ובבית הוא מדבר עברית ובגן אנגלית. מה אתם ממליצים?

לקריאה נוספת והעמקה

שלא תדאג ותהנה מביקורים אצלו! בעניין חוסר שטף בדיבור, עיין בתשובותי הקודמות... יש המון!

26/10/2013 | 21:49 | מאת: דודה

שלום, אחייני כמעט בן שנתיין וחצי ודובר משפטים מורכבים עם מלים כמו "אבל". לאחרונה כאשר הוא פותח את הפה לומר מבעים בני יותר ממילה אחת בכל הברה ראשונה של מילה במשפט הוא חוזר מספר פעמים עד השלמת המילה. אנחנו משתדלים להמשיך כרגיל ולהקשיב לו בסבלנות. השאלה - אחרי כמה זמן שזה יימשך, להפסיק לחכות שזה יעבור לבד וללכת לאבחון ? בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

עיין בתשובותי מהעבר ותווכך שהשאלה נפוצה והתשובה היא שזה חלק מהתפתחות נורמלית של אוצר מילים והדיבור. הכי טוב ,א להפריע לו ולא לעורר תשומת לב שכך

09/11/2013 | 18:05 | מאת: דודה

אנחנו פועלים כעצתך. ממשיכים כרגיל להקשיב בסבלנות עד סוף משפט. היום חל שינוי ביחס שלו לגמגום. הוא ניסה להגיד מילה, ולאחר כמה חזרות על ההברה הראשונה- הוא הפסיק כמתייאש עם מבט מטה וקול מתוסכל בסגנון "אוף". כיצד עלינו להגיב במצב כזה? האם להציע להגיד את המילה בעצמינו? האם פשוט להגיד אותה ולהמשיך הלאה? האם להגיד לו שזה בסדר וקורה לכולם או להתעלם? תודה מראש, הדודה.

שלום אני ישראלי ואישתי לא. נולדה לנו ילדה לפני חודשיים והחלטנו כמובן, שאני אדבר איתה רק עברית ושאשתי תדבר איתה רק רוסית. ואנחנו בהחלט מקפידים על כך. העניין שבינינו אנחנו משתמשים גם באנגלית, כי הרוסית שלי בסיסית מאוד והעברית של אשתי גם כן בסיסית.כך שלמעשה כדי להבין אחד את השני אנחנו מדברים בסוג של ערבובייה של שלוש שפות. האם הדבר יכול לבלבל את הילדה או ליצור איזו בעיה בעתיד? תודה

אם אתם עושים עירבוביה של שפות, מצבכם בהכי רע! תחליטו שכל אחד ידבר איתה שפה אחרת, רק אם אתם תצליחו לעשות זאת בעקביות ומבלי לפגוע בשלמות השפה המדוברת. אני מניחה שעם הזמן אתם תלמדו ואתה השפה ותחליטו מה לעשות, בנתיים כל עוד היא קטנה, הכי חשוב התקשורת, ללא התייחסות לשפה זו או אחרת. בהצלחה

23/10/2013 | 19:25 | מאת: יעל

הי, יש לי אחות אוטיסטית בת 39, עד כה דיברה במשפטים שוטפים כמו כל אדם ולא כאוטיסטים(תבניתי) השפה שלה עשירה. לפני כמה זמן החל גמגום בתחילת משפט למשל כשהיא פונה לאימי התחלת המשפט הייתה: " אמא אמא אמא אני רוצה......" אנחנו סבורים שזה קורה שהיא בלחץ ואי שקט. נדמה לי שגם היה " אי אי אי אמא אני רוצה " כלומר חזרה בתחילת המשפט ואח"כ דיבור שוטף. בד"כ כשיש אי שקט עומדת איזו סיבה למשל שמישהו צעק אליה / שהיתה איזו תקרית עם מישהו/ שכואב לה משהופיזי וזה משגע אותה והיא לא יודעת לבטא. אי שקט אצל אחותי, מלווה בבכי ו/או חזרה על אותה שאלה 800 פעם. ובאופן כללי, דיבור יתר. יש לציין שהתופעה של הגמגום חלפה. כעת אחרי המון המון זמן שהכל בסדר הבחנו בתקיעות כשרוצה לומר משהו היא לא מצליחה לדבר היא אפילו לא מוציאה הברה או איזה קול וזה נראה כאילו היא רוצה לומר משהו אך שכחה וחושבת על המילה ומתאמצת רק בחשיבה (לא מוציאה קול/ הברות)ואז מתחילה לדבר. בד"כ אנחנו עוזרים ע"י שינוי נושא. היא גם מאוד שקטה וזה מדאיג אותנו כאילו משהו קרה לה. זה מאוד מלחיץ ומדאיג אותנו,לא רגילים לראות אותה ככה( שינוי האופי ושקט כשבד"כ היא לא סותמת את הפה יש לה צורך כל הזמן לדבר). מה לדעתך הסיבה לחוסק היכולת לדבר? האם עלינו לפנות לנוירולוג? קלינאי תקשורת? מסתבר שקרה גם אירוע במקום בו היא נמצאת אנחנו סבורים שאולי זה בגלל זה, רק בגלל ששמנו לב לשינוי מבחינה התנהגותית. היא מאוד מפוחדת מפני חוסה שנמצא איתה באותה מסגרת. אם גמגום נגרם מבהלה כיצד אפשר לעזור לאוטיסט בנושא הזה? שכן היא לא יכולה לשבת ולנהל שיחות נפש אצל פסיכולוג. הכל הרי אנחנו צריכים "לנחש" לבד מה היא מרגישה וחשה( פיזית ונפשית) היא לא יודעת לבוא ולספר מה קרה לה ולוקח זמן להוציא ממנה דברים ואת האמת. בנוסף ואני מאמינה שזה לא הכי קשור,היא מתלוננת על כאבי ראש. ולגבי התקיעות בדיבור והגמגום הנוכחי זה לסרוגין במהלך היום. לתשובתך אודה.

לקריאה נוספת והעמקה

לצערי אין לי מה לאומר, לאחר בדיקה גופנית כדי לבודד גורם אורגני, יהיה עליכם לסמוך על כך שאתם מכירים אותה ויודעים מה מציק או שה לה. תתיעצו עם פסיכולוג מומחה לאוטיזם, אולי הוא יעזור.

23/10/2013 | 08:07 | מאת: אפרת

שלום אני כתבתי לך לא מזמן על ביתי שבחודשיים האחרונים חלה קפיצה משמעותית באוצר המילים שלה ממצב של אוצר מילים דל ומצומצם היא עברה למצב שכל יום אומרת מילה חדשה. הבעיה היא שרוב המילים החדשות שהיא אומרת היא לא אומרת נכון למשל: לטייל -טיי, מים - מי, בלון - בלו טעים - טעי וכו יש מילים שהיא כן אומרת באופן מלא ונכון אבל יש גם מילים שלא.. איך להתייחס לזה? כמובן שאני שמחה שיש התקדמות בדיבור שלה אחרי זמן מה שהיה נראה שלא מתקדמת...אבל עדיין קצת מטריד אותי שהיא לא מצליחה להגיד מילים בשלמותם תודה מראש

אפילו לא בת שנתיים, תני לה הזדמנות להתפחת ואל תלחצי או תלאחצי. תהני מכל שיבוש ודברי אליה בצורה הכי ברורה וטובה, מבלי להחזור על השיבושים שלה.

21/10/2013 | 16:21 | מאת: בת 16

הי לאחרונה אני מרגישה שקשה לי להסביר את עצמי ,ולא תמיד מבינים אותי כמו שאני מנסה להסביר ממה זה יכול לנבוע?

מכל מיני דברים.....

08/11/2013 | 15:53 | מאת: -

איך אפשר לטפל בזה ?

20/10/2013 | 12:32 | מאת: גילי

שלום רב, ביתי היום בת שנתיים וחודשיים. לפני שלושה חודשית כתבתי כאן כאשר אוצר המילים שלה היה בערך 70 מילים שאת רובן ביטאה רק בסופן. היום אומנם ישנו שיפור גדול באוצר המילים ואפשר לומר שאין מילה שהיא לא יודעת או לפחות מנסה לומר אך עדיין לא מדובר במילים שלמות. ברובן היא אומרת רק את ההבהרה או שתיים אחרונות. בנוסף אני מבחינה בקושי שלה לחבר בין מילים. יש ממש מעט מילים שהיא מחברת ביניהן. האם זו התקדמות תקינה? האם אני צריכה לפנות לדעת מומחה? הגננת שלה חושבת שכדאי לפנות למומחה כי היא לא מחברת מספיק מילים ומדברת יחסית בשקט מידי. אשמח לשמוע לדעתך.

לקריאה נוספת והעמקה

כדאי להתיעץ עם קלינאי תקשורת, דרך קופת חולים. הקלינאי תעשה הערכה ותתן לך הדרכה, ולפי שיקולה תטפל כעת או תעקוב בלבד, באופן דוק. העקר שתקבלי מענה אישי כי כניראה יש איזה עכיוב. האם היא עברה בדיקת שמיעה?

20/10/2013 | 21:06 | מאת: גילי

תודה על התגובה. היא לא עברה בדיקת שמיעה פרט לזו שעושים לתינוקות עם רעשן כשהם ממש קטנים. אני מניחה שאת מדברת על בדיקה מעמיקה יותר. יש לי מעקב התפתחות בעוד כשלושה שבועות בטיפת חלב של גיל שנתיים ..האם אחכה עד הבדיקה שם או שעדיף לי כבר לקבוע לקלינאית ובדיקת שמיעה? אני יכולה בכלל לקבוע לבד ללא הפנייה לבדיקת שמיעה?

כדאי לפנות כבר לקלינאי תקשורת, תתיעצי עם הרופא ילדים גם לגבי בדיקת השמיעה. הבדיקה בטיפת חלב,נחמדה אבל לא תיתן לך מענה מספיק

שלום, יש לי ילד כמעט בן 3. מפותח לגילו ומדבר באופן שוטף. הבעיה שהוא לא מצליח להגיד את האות "ר" ואומר במקום את האות "ל". האם לדעתך יש צורך לפנות לקבל טיפול כבר בשלב זה? האם יש דרך לנסות ללמד אותו להגיד את האות "ר"? אשמח לדעתך,

בגיל זה יש מטלות יותר חשובות ועקרוניות בתחום השפה... תני לא להתקדם בקצב שלו מבחינת הדיבור. מרבית הילדים לומדים להגות את ה "ר" כשהם בשלים מבחינה פונולוגית, שמיעתית וביצועית ואם לא, אנו נלמד אותו בכיף בגיל 5. עד אז הכי טוב לא העורר את שתומת ליבו ובודאי לא לנסות "ללמד אותו", הנסיון יכול להפוך לסיוט לילד שאיננו בשל ומוכן והצלחה מיידית לילד בשל ומוכן, הבנת?... תאוהבי אותו ותעודדי אותו להמשיך ולא לחקות או לשנות מילים בשבילו, דברו אליו באופן טבעי ונכון ותנו לו אפשרות להתפתח בכיף!

19/10/2013 | 12:37 | מאת: מור

היי! אני די בטוח שזה קשור לפה, סליחה אם לא. עד גיל 12 לא הייתה לי בעיה ופתאום בגיל 13 התחלתי לגמגם (זאת אומרת שזה לא מולד). זה לא נורא פשוט מידי פעם בבית ספר אני מרים אצבע ובא לענות על תשובה ויוצא לי אגגגג אגגגג אגגג עד שאני מוציא את התשובה מהפה וכל הכיתה צוחקת עליי :\ ואז אני ממש נכנס לדיכאון כל השיעור. וזה מוריד לי מהביטחון הרבה פעמים אני מפחד להרים את היד מהבושה. יש איזה רופא או משהו כזה שיכול לעזור לי להיפטר מזה? זה ממש מציק לי. זה קשור לעודף משקל אולי או משהו? אני לא ילד שמן. אני 70 קילו ו מטר 70 אבל עדיין קצת שמנמן. תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

לא יודעת בן כמה אתה, הגימגום הינה תופעה בדיבור וגם בתחושה של יכולת ומסוגלות, ואם אתה מרגיש לא טוב עקב תגובת הסביבה, ברור שאת זקוק לתמיכה. אם את ממקד את הבעיה או קושי בדיבור, פנה לקלינאי תקשורת. אם המיקוד יותר בדמוי העצמי ובעמידה מול הילדים בכיתה ודימוי הגוף (שמנמן, כן/לא) וכו' פנה לפסיכולוג ותברר האם יש מרכיבים נוספים לחוסר נחת שלך. בהצלחה

16/10/2013 | 13:41 | מאת: גגג

היי, אני שם לב להבדלים מהותיים בין יכולת ההתנסחות שלי בעל פה, לבין יכולת ההתנסחות שלי בכתב. גם יכולת השיום שלי היא נמוכה, והייתי שמח לדעת האם יש קשר בין הדברים. בנוסף, אני מרגיש שאני יותר "מבריק" כאשר אני כותב, לעומת דיבור בעל פה האם יש קשר בין זה לבין נשימות ? (חמצן למוח וכו'..)

אצל כולנו יש הבדל בין הכושר ההתבטאות בעל פה והכתב, ויש כאלה שבכתב, עקב היכולת לבדוק את עצמם ולתכנן מה להגיד, הם מתבטאים יותר טוב מאשר בעל פה, שאז הדיבו ריוצא מהפה ביתר מהירות ולעתים בפחות ביקורת. לא קשור בד"כ לנשימה או תכונות פיזיות אחרות

17/10/2013 | 14:07 | מאת: גגג

גם אם אני ממש מרגיש יכולת שכלית אחרת בין השתיים ? (אני מרגיש שאני חושב הרבה יותר "נכון" כשאני לא מדבר בעל פה)

09/10/2013 | 08:09 | מאת: אלי

בעקבות עימות מילולי קשה בסביבה מוכרת למחרת התקשתי בדיבור ומאוחר יותר גימגומים עד היום.נמשך קרוב ל-20 יום האם אפשר לטפל בבעייה ואיך?

מכוון שאת מתארת מצב טעון גם רגשית, אי אפשר לדובב את הגורמים. אם עבר ואתה רגוע, אין מה לעשות. גם אם יש אמונה בציבור שאירוע חד פעמי יכול לגרום לגימגום, הדבר במציאות איננו כך, ובודאי לא באדם בוגר. אתה מתאר מצב לאחר טראומה ולחץ רגשיים וצורת הדיבור הינה תופעה הקשורה לכך. אם התופעה תחזור על עצמה, תפנה ראשית לפסיכולוג בהצלחה

07/10/2013 | 23:08 | מאת: ורד

האם מישהו יכול להמליץ על קלינאית באזור נתניה . עדיפות לקרית השרון

תפני לאגודת קלינאי התקשורת www.ishla.orgl

07/10/2013 | 21:15 | מאת: שני

הבן שלי בן שנה וחודשיים וזה מס' חודשים חוזר כל הזמן על המילה אור. ממש חורש עליה בכל הזדמנות, בנוסף למילה זו אןמר אבא ולאחרונה את זה. האם התופעה תקינה?

כן, נורמלי לחלוטין, העקר שהוא משתמש בה לתקשורת. אם הוא הוסיף עוד שני מילים ומשתמש בהם, ניראה שהכל בסדרץ הוא בטח מוצא את הדרך לתקשר איתכם, זה מה שחשוב בגיל זה.

06/10/2013 | 22:20 | מאת: ענת

בני הוא בן שנתיים ושבע חודשים .הוא מבין את כל הרואת הוא מאחר קצת בגיבור .אני כאמא מבינה אותו .למשל אומר אני רוצה מים.או רוצה להגיד לישון אומר פ...ואני מזה דואגת בגן אמרו לי שהוא נגד למטפלת ..מה עליי לעשות

לקריאה נוספת והעמקה

לא הבנתי מה הבעיה עם הגננת. בכל מיקרה, רצוי שתפני למכון להתפתחות הילד, כדי שיעור הערכה והמלצות להתערבות. במקביל את יכולה ואף רצוי, שתפני לקלינאי תקשורת דרך קופת החולים בה הינכם מבוטחים. בגיל זה לפעמים עושים הערכה, מכירים את הילד, מדריכים את ההורים ולפי הצורך, מתחילים טיפול שהוא חוויה נעימה וכיף לילד עצמו. רצוי גם לבצע בדיקת שמיעה דרך הרופא המטפל שלו. בהצלחה

06/10/2013 | 11:45 | מאת: אפרת

שלום רב, ביתי בת שנה ועשר...ובחודש האחרון שמתי לב לקפיצה מאוד משמעותית בהתפתחות אוצר המילים שלה...ממצב של אוצר מילים מאוד מצומצם שלא התפתח , בבת אחת התחילה פתאום להגיד יותר ויותר מילים ברמה שממש כל יום או כל כמה ימים היא אומרת מילה חדשה, כמובן שזה מאוד משמח אותי ומרגיע אותי שהיא מתפתחת בסדר ולאט לאט משלימה את הפער בדיבור. שמתי לב שכל המילים שהיא אומרת הם בעצם שמות עצם...היא לא אומרת פעלים בכלל...לאחרונה התחילה להגיד מספר מילים שמסמלות על תקשורת : כמו כן, לא , בי וגם התחילה לקחת את הפלאפון שלי להצמיד לאוזן ולהגיד הלו... חשוב לי לציין שאני לא מרגישה שיש לה בעיה בתקשורת היא מאוד אוהבת לשתף במשחק, ואם היא רוצה שאני אראה לה משהו או אביא לה משהו וכו היא אומרת לה את זה בשפה שלה..מה שלפעמים מקשה עלי כי אני לא תמיד מצליחה להבין מה היא רוצה. האם זה תקין, והאם יש דרך לעזור לה להתחיל גם להגיד פעלים, או שזה אמור לבוא לבד כמו שהתחילה להגיד מילים חדשות שמות עצם לבד? כמו כן שאלה נוספת...הבנתי שבגיל שנתיים ילד צריך להגיד כבר צירוף של שתי מילים. מכיוון שביתי התחילה רק עכשיו לצבור את האוצר מילים שלה...עד מתי עיכוב של צירוף שתי מילים נחשב לתקין ומתי היית ממליצה לבדוק את הנושא. תודה וסליחה על האורך...

לקריאה נוספת והעמקה

מכוון שהי אבתנופה התפתחותית, אין לך מה לדאוג כעת, אם תרגישי שנעצרת או לא מתקדמת אז תפני ולא לפני גיל שנתיים וחצי...אבל לפי מה שכתב ניראה לי שהיא תדביק את הפער

08/10/2013 | 08:36 | מאת: אפרת

תודה על המענה, מה לגבי כך שכל האוצר מילים מורכב רק משמות עצם? האם זה תקין? האם יש דרך לעזור לה להגיד פעלים? או שזה משהו שיבוא ממנה לבד

04/10/2013 | 16:35 | מאת: יבגניה

האם גם מהצבא ניתן לפנות לקלינאית תקשורת,אם כן כיצד,האם ניתן לקבל הפנייה מביקור רופא?

תבררי במערכת הרפואית של הצבא, אני לא יודעת איך להגיע אבל יודעת שיש איזה שהיא מסגרת טיפולית!

02/10/2013 | 20:46 | מאת: שירן

בתי בת ה- שנתיים ו4 חודשים החלה לגמגם לפני שבוע וחצי, היא החלה לדבר בגיל צעיר ומאוד וורבלית. האם יש צורך ללמד אותה לדבר נכון? ללכת לקלינאית תקשורת?

לקריאה נוספת והעמקה

לא צריך כלום! זה שלב נורמלי..... בהתפתחות הדיבור.

02/10/2013 | 16:50 | מאת: רנא

היי בני התחיל לגמגם בערך בגיל 3 וכשהתייעצתי עם אחות טיפת חלב הסבירה לי שזה נורמלי בגילו ורוב הסיכוי שזה יעבור בגיל 4 אז נרגעתי וחיכיתי והגמגום לא עבר לפני כחודש כמעט התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת שלטענתה הילד מגמגם כי הוא מדבר מהר יחסית ויש לו אוויר קצר במפגש הראשון הגיב והשתתף יפה מאוד כל כך התלהבתי משיתוף הפעולה שלה וסיפרתי לכולם איך היה ילד נהדר במפגש אך לצערי במפגש השני ןהשלישי לא שיתף פעולה בכלל החליט להתנהג ממש כמו דביל לא מדבר לא מבין לא שום דבר הרגשתי ממש שהוא משחק איתנו אז הקלינאית החליטה לתת לו פסק זמן הוא לא רוצה ללכת לשם יותר הקלינאית ממש טובה נכנסתי איתו לשיעורים לא הרגשתי שום בעיה מצידה זה הכל אצלו לא מבינה למה מצתנהג כך ומה לעשות איתו אני לא רוצה שימשיך לגמגם והוא מתעקש לא ללכת עושים? כמה דברים חשובים שצריך לדעת הילד מדבר ערבית והוא בגן יהודי מדבר עברית טוב לא הרגשתי שזאת הבעיה לגמגום כי הוא גמגם עוד לפני שיכנס לגן יהודים נולד לו אח לני כחצי שנה ואולי בגלל הוא מנסה למשוך תשומת לב בעלי החליט להענישו על התנגותו אצל הקלינאית בזה שלא ישחק בשום דבר לדעתי זה קצת מוגזם מה עושים איתו בבקשה עזרה

לקריאה נוספת והעמקה

ילדים מגלים חסרות והיסוס בדיבור באופו טבעי עד גיל 6-7, כשנכנסים לכתה א'. עד אז המון ילידם מציגים קשיי בהעה ברצף, אבל זה איננו גימגום כי הילד לרוב אינו מודע ואינו סובל או מפריע לו, במיוחד שרוב הילדים מדברים באותה צורה! כשאתם מעומענישים הוא מפחד ומפתח תיסמונת של גימגום, אפילו יש גישה שטוענת שהגימגום מתחיל באוזניים של ההורים ולא בפה של הילד... הבנת? יש לרדת מנושא הטיפול או הענישה, הדיבור השוטף או הגימגום ולהפסיק להלחיץ אותו ולהדגיש את צורה הדיבור שלו, בטח יש עוד כמה דברים נהדרים שעושה ויש מקום להתגאות בהם. לגבי האח, זה בסיפורי סבתא, למרבית האנשים בעולם נולד אח או אחות וזה לא גורם לשום בעיה בדיבור, רק מחפשים את מי להעשים על תופעה נורמלית לחלוטין! תניחו לו ותנו לו לגדול ולפתח את הבטחון העצמי במקום לקעקע אותו!

09/10/2013 | 08:49 | מאת: רינה

01/10/2013 | 21:58 | מאת: גיל

היי, בתי תהייה בת שלוש בעוד חודש. היא לא הוגה את האותיות ג' וכן ק'. במקום קוף אומרת תוף( ת' במקום ק') ובמקום גדול אומרת דדול (ד' במקום ק'). בעבר גם לא אמרה ח' אלא ה' אך עכשיו היא הוגה את האות ח' במילה כפי שצריך. אני מנסה לתקן אותה, אך היא לא מעוניינת ואומרת לי "אני אגיד כשאגדל". שאלתי, האם ייתכן ויש לה בעיית שמיעה כלשהי? כי לי נראה שהיא שומעת מצויין. האם עלי להתחיל לדאוג ולפנות לקלינאית תקשורת? אם לא, מתי זה אמור להסתדר מעצמו? תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

היא צודקת! עדיין צעירה מדי לטיפול, היא צריכה לפתח כמה מיומנויות לפני שתוכל ללמד את עצמה, ואם במהלך השנה, עד לקראת גיל 4 עדיין לא הצליחה, אז, קחי אותה לטיפול ותני לה ללמוד כשתהייה בשלה וכך לא תעמידי לפניה קשיים לפני שהיא מוכנה לעבור ואתם! אל תנסי לתקן או ללמד, כשהיא תבשיל תעשה זאת בלי קושי.... בנתיים תקפידי לדבר איתה נכון ולא לשמר את השיבושים

30/09/2013 | 00:33 | מאת: אילן

בני בן ה 3 החל לגמגם לאחרונה הוא מחזיק את הפה בידיו ועוצם את עיניו ממש מתאמץ רציתי לדעת כתוצאה ממה נגרם הגמגום?? והאם יכול להיות שהילד כתוצאה מפחד/טראומה בגן או במקום אחר החל לגמגם ?? וכמובן מה עליי לעשות כדי לסייע לו ??

לקריאה נוספת והעמקה

זהבדרך כלל שלב נורמלי בהתפתחות השפה הקשו רלהרחבת אוצר המילים, אירגון המשפט והמילים בתוך שפה ההולכת ומתפתחת. בשלב זה יש להקשיב לו בסבלנות ולא להעמידו במבחן... דבר וניראה אם עבר לך! אם ימשך משך רב, יותר מחצי שנה, תפני לקבלת הדרכה לקלינאי תקשורת... יש סיכוי מצויין שהתופעה תחלוף מעצמה. עייני התשובותי בעבר בנושא זה

29/09/2013 | 20:18 | מאת: ורד

בני בן שנה ועשרה חודשים, ומדבר מאוד לא ברור (למשל: "אפהפה" זה אמבטיה, "תיאה" זה גם תירס וגם אבטיח, "טיזיה" זה טלביזיה). בדיקת שמיעה יצאה כמעט תקינה ( 25 באוזן אחת ו 30 בשניה) האם זה מתאים עדיין לגיל שלו? האם יש לפנות לטיפול? האם יכול להיות שזה קשור לכך שיש לו שקד שלישי מוגדל?

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה עדיין מותר לו לגדבר כך. בדיקת השמיעה והסיפור של הקשד השלישי , יכולים להצביע על בעיה נשימתית וגם ירידה בשמיעה שיכולים כולם להשתפר בטיפול רפואי (משמר או ניתוח) על פי החלטת הרופא המטפל. תתיעצי בעניין זה עם רופא אאג'. לגבי הדיבור, אם הוא משתפר אז כרגע מוקדם מדי להפניה לקלינאי תקשורת, אם לעומת זאת אין שיפור אז לאחר הטיפול הרםואי (או יעוץ) תשקלי קבלת הדרכה על ידי קלינאי תקשורת.

28/09/2013 | 20:53 | מאת: אילן מלכה

בני בן ה3 החל לגמגמם לאחרונה לפני שבוע בערך בחול המועד סוכות רציתי לדעת האם כדאי ללכת כבר עכשיו לקלינאי תקשורת ??? ואם כן אם יש מישהי\ו שאת ממליצה באזור הצפון??????? בני ממש נאבק במילים וסובל . אשמח אם אוכל לקבל ייעוץ טלפוני והכוונה. תודה מראש, אילן מלכה 0525959954

אני ממליצה לך לעיין לאורך האתר, השאלה שלך היא הכי שכיחה במשך כל השנים. זהו חלק מהתפתחות הנורמלית של הדיבור ואין מה להתערב, אלה לתמוך ולהמתין בסבלנות, לא לזרז ובטח לא להעמידו במבחן! יש מספר קלינאיות בצפון שיתנו לך הדרכה, אני חושבת שלא צריך אלה אם את מרגישה מאד לחוצה. תקבלי שמות דרך אגודת קלינאי התקשורת או לחלופין דרך קופת החולים בה הינך מבוטחת. בהצלחה

26/09/2013 | 23:31 | מאת: טל

שלום מאז ומעולם אני הוגה את האות ר' כ- ר' אמריקאית, למרות שאיני דוברת אנגלית. פעם בכלל לא הייתי מודעת לזה. האנשים מסביבי התרגלו לכך ולא העירו לי על כך, עד שפעם אחת מישהו העיר לי על כך ומאז כשאני הוגה מילה עם האות ר' אני שומעת את השונות וזה מעציב ומתסכל אותי. התחלתי טיפול, ללא הצלחה בינתיים: אני מצליחה לגרגר יפה עם מים. עם רוק לא. וגם אם אצליח איני יודעת איך לשלב זאת בחיי היום יום. אני בטיפול כ-3-4 חודשים ואני מרגישה כי אצל הקלינאית אני מגרגרת שוב והיא מסתכלת עליי ולא מביאה עוד תרגילים. לכן עזבתי אותה כעת ואני מתלבטת האם ללכת לקלינאית אחרת או להישאר איתה וכן האם בכלל אני יכולה לתקן את האות ר' שלי או שפספסתי את הרכבת... . אם ברור לי שיש סיכוי של 51% להצלחה, אשקיע ואעשה. אבל אולי הכל לחינם? -בנוסף, בזמן האחרון שמתי לב כי יש 2 סוגי הגייה של האות ר': ר' לשונית ור' גרונית. האות ר' שלי נהגית כיום כשהלשון ממוקמת במקומה הטבעי ומעט עולה, ללא שילוב של הגרון (כפי שכתבתי, איני יודעת לגרגר ללא מים). -האם אני נמצאת "בין לבין" בצורת ההיגוי שלי כיום? מה יותר "קל" ללמוד להגות? מה מומלץ?. -האם זה באמת כזה נורא שהר' שלי נהגית כמו אצל דוברי אנגלית? כלומר- זה לא שאני הוגה במקום ק' את האות ט' וזה ממש סטייה מהנורמה. אלא אני הוגה כקב' שאיני שייכת אליה, אבל זוהי הגייה מקובלת בחברה שלא נחשבת ב"סטייה". -האם יתכן שזה גנטי? - דבר אחרון: שמתי לב שכשאני לוקחת המון אויר מהגרון והוגה את האות ר', היא נשמעת כמעט נורמלית. חשבתי שזה אולי כי האויר גורם לרטט במיתרי הקול. אכן? האם מומלץ להתאמן על מילים ולהתרגל להגות אותן ככה? תודה רבה! סליחה על השאלות הרבות, אבל הדבר חשוב לי מאד.

לא כתבת בת כמה את ובעקר, האם אנשים מבינים אותך? לגבי השאלות, הקלינאי לא מקדמת אותך כי היא "נתקע, כניראה בשלב מסויים... הייה עליה להמשיך ולהתקדם ה "ר" בעברית ובכל שפה הינו הגה "קולי" ובו מיתרי הקול חייבים לרטוט (כמו מנוע או אמירת ההגה "מ" בתוספת התנועה האחורית של הלשון (לגבי ההגה בעברית) למעש יש כמה צורות להאית ה "ר" ובמדינת ישראל, יש ריבוי רב. עד לפני מעט זמן קאריני טלויזיה נידרשו להפיק את ה "ר" קידמית ורוטטת, כמו בספרדית... על אף שבארץ בהחלט מקובל להגאות אחרת. לגבי הסיכוי להצליח, ברור שאת חייבת לקבל טיפול בשיטה תפקודיתולהפסיק לגרגר מים, בשלב זה הקלינאית חייבת לצרף את ההיגוי של ההגה הבודד להברות, מילים ומשפטים בסדר מסויים. אולי כדאי לך לשוחח עם המטפלת הנוכחית ואם היא לא יכולה לעזור תעברי למשהי אחרת... על תוורתי על עצמך אלה אם תחליטי שאת הסדר עם ההיגוי הנוכחי... מה שלא ניראה לי כי את כן בטיפול וגם פנית אלי! תחליפי מטפל, תנסי להפיק את ה "ר" בקול, ותפסיקי לגרגר! בהצלחה

30/09/2013 | 19:09 | מאת: טל

אני בת 21 ונדמה לי שאנשים מבינים אותי, אבל נדמה לי גם שמאז שנהייתי מודעת להגייה הלא תקנית שלי, אנשים יותר שואלים אותי "מה" וגם אני שומעת את ה-ר' המעוותת כשאני מדברת. ככה שזה לא משנה אם אנשים אחרים מבינים או לא, כי אני רוצה לשנות את זה... . תודה על תשובתך, ריגשת אותי

שלום רב, פעמים רבות במהלך שיחה אני מרגיש שאני מתקשה להביע את עצמי ו/או את רגשותי, והמילים שאני מוציא אינן תואמות את מה שהייתי רוצה לומר בדיעבד. התופעה קיימת לא רק בשיחות מלאות אלא הרבה פעמים גם כאשר אני מנסה לענות למישהו על דבר מה ששאל אותי, אך לא תמיד אני מצליח לענות כמו שהייתי רוצה. אני אדם בוגר בסוף שנות ה-20, האם יש סיכוי שאמצע פתרון אצל קלינאי תקשורת?

בהחלט כדאי לנסות אתה יכול ללמוד אסטרטגיות לאירגון המשפט והחשיבה, ללמוד איך להתבטא כך שתגיד מה שרציתה לאומר מביל לחשוש. בהצלחה

17/09/2013 | 18:29 | מאת: אורה

שלום רב, יש לי ילד בן 3, אשר מגיל 0 שומע 2 שפות, שרוסית היא השפה הדומיננטית בבית. עכשיו הוא הלך לגן עירייה . אני לחוצה מהתקדמותו בדיבור בשתי השפות, יש לו עוצר מילים מאוד גבוה אבל הוא לא משתמש בכולו, הוא בונה משפטים עם 3-4 מילים ) את המילים אומר יחסית נכון, מתבלבל עם מינים . אבל לשאלות כמו " מה עשית בגן? מה אכלת בגן? וכו' הוא לא יודע איך לענות, הוא גם מנסה לדבר אך כל משפט שהוא אומר מתחיל ככה קה לה לה לה לה אוטובוס ירוק נוסע. ז"א שחצי משפט לא ברור לחלוטין וכמה מילים אחרונות ברורות. הוא מתקשר טוב למשל הוא זרק את הכדור לשיחים, הוא יבוא ויגיע אמא בואי, הכדור עף. ואז כשאני מוציאה אותו, הוא אומר - " יופי כל הכבוד, מצאת" ... אבל ביחס לאחרים אני ממש רואה עיקוב. הוא יכול לדקלם סרט מצוייר באורך 20 דקות כולל כל צליל וכל השיחות, (למרות שלא את כל המשפטים מבטא נכון. ) . אחרי שבועיים בגן עם שפה זרה בשבילו הוא התחיל לומר משפטים "אבא, לאן אתה הולך? " ולא רוצה ". ומילים בודדות כמו ציפור , תחול , וכו,.. השאלה שלי אם אני צריכה להלחץ או שצריך לתת לו קצת זמן כי רק החודש היה לו יום הולדת 3 ? ..

17/09/2013 | 18:40 | מאת: עוד נקודה חשובה

אם אני מתקנת אותו הוא חוזר אחרי בצורה נכונה, אבל דו שיח מממש הוא לא יכול לקיים חוץ מאשר כשהוא אומר לי "בואי לחנות" ואני אומרת "בשביל מה" והוא עונה " לקנות גלידה טעימה".. אולי הגישה שלי לא נכונה, למה לשאלה פשוטה "מה עשית?" " "מה אכלת?" או " איך היה" אני מקבלת תמיד אותה תשוה " לא! " או "בואי לפארק"...

15/09/2013 | 21:39 | מאת: אורית

שלום לך, יש לי ילד בן שנתיים שלא אומר"אני" אלא רק מתשמש בשמו.."רון רוצה לאכול"..."רון רוצה בלון" וכו וכו וכו....וכמובן לא כינויי גוף אחרים... עד מתי זה בסדר?מתי זה כבר מעלה חשד לבעיות אחרות. תודה.

כיצד אתם פונים אליו? אם בגוף שלישי... אז הוא צודק! הקפידו לפנות אליו כתואר השם: אתה, הוא אני וכו' ובטח ישלמד לכנות את עצמו ב"אני". מבחינת הגיל הוא בהתאם על פי הנורמה...

14/09/2013 | 16:04 | מאת: יוסי

היי, קוראים לי עומר ואני חייל בן עשרים, מאז ומעולם היה לי בעיה בהגיית האות ל', החלטתי שהגיע הזמן לטפל בזה. וביקרתי רופאת אף אוזן גרון (אני מטופל בכללית דרך פרויקט אביב)שנתנה לי הפניה לבדיקת שמיעה וקלינאית תקשורת. אני אשמח לדעת מה הפרוצדורה עכשיו, יש השתתפות של הקופה (כללית) לפי רשימה כל שהיא של קלינאי תקשורת שעובדים עם הקופה או שזה במימון מלא שלי? בנוסף אשמח לקבל המלצה לקלינאי תקשורת שמתמחים בטיפול במבוגרים באזור ירושלים. תודה רבה מראש, עומר.

ם הרצון והמודעות הגבוה בודאי לא תזדקק לטיפול ארוך מאד... בגילך קופת חולים לא מכסה את עלות הטיפול. אם תצליח להכנס למכון לשיקום הדיבור בבית חולים, תדרש לשלם עלות נמוכה יחסית לטיפול פרטי, יחד עם זאת ובתור חייל, אולי יש לצבא אפשרות לשוח אותך ל"מכון הרעש" בתל השומר, יש שם כמה קלינאיות שמטפלות בחיילים. בכל מיקרה, בהצלחה

15/09/2013 | 22:29 | מאת: עומר

אני לא יודע אם זה אפשרי במסגר הזאת, אבל תוכלי להמליץ לי על מקום פרטי טוב באזור ירושלים?

11/09/2013 | 13:01 | מאת: עינבל

שלום, מאז ומעולם יש לי קשיים בביטוי עצמי כשאני מדברת עם אנשים לאחרונה חברה ספרה לי על עבודה שבנה עושה עם קלינאית תקשורת וזה גרם לי לחשוב אולי אני יכולה בגילי (31) לשפר את קישורי השפה שלי האם יש קלינאיות תקשורת במכבי שעושות עבודה כזו עם מבוגרים ? האם צריך להתחיל באבחון מסויים, אם כן אז איזה ואיפה ? אשמח להכוונה תודה

הטיפול בחום זה בהחלט מתאים לקלינאי תקשורת, לצערי, איננו מכוסה על ידי קופת חולים אלה רק באופן פרטי. בהצלחה

10/09/2013 | 20:28 | מאת: אסתר

בני בן 3 וחצי מאובחן עם עיכוב רב תחומי רק השנה נכנס למסגרת של גן מיוחד רק לאחרונה התחיל ללכת אומר מילים בודדות ומראה הבנה בהרבה דברים השאלה מה יכול לקדם אותו והאם טיפול בשיטת aba יכול להתאים במקרה כזה?

לקריאה נוספת והעמקה

שיטת ABA מתאימה לילד בעל יכולת שזקוק לחיזוקים ברמה מאד קונקרטית, כמו ילדים עם אוטיזם.... לא לילד עם עיכוב רב תחמי, כמתואר לגבי קידום, רצוי שתקבלי הדרכה מהצוות בגן. לידיעתך, במידה ואת מעוניינת, זכותו של בנך לקבל גם טיפול דרך ביטוח הבריאות (קופת החולים) ללא קשר לשהות בגן מיוחד...לשיקולך. בהצלחה!

10/09/2013 | 00:29 | מאת: קרן

שלום רב,בני בן ה3 וחמישה חודשים מדבר לא ברור,הוא לא מצליח להגות את האות ק וכ- ואומר לדוגמה טאטי במקום קאקי,זה נורמלי לגילו?האם הוא זקוק לקלינאית תקשורת?והאם יש דרך שבה אוכל אני לעזור לו לשפר את שיבושי הלשון?תודה רבה על התשובה

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה עדיין מותר לו לא להגאות נכון את כל ההגאים. ק/ג נרכשות לקראת גיל 4 וחצי, הכי מאוחר... כך שיש לו זמן לגלות את ההבדל בין מה שהוא אומר למה שכולם אומרים... תפני לטיפול כשיהיה בן 4 ואפילו אם תהיה המתנה של שלושה חודשים, הוא עדיין יהיה בסדר מבחינת הרכישה. בנתיים אל תחזקי את צורת הדיבור שלו, תביני אותו ותגידי את את המילה נכון, מבלי לבקש ממנו לחזור. אם הדיבור לא ברור לאנשים מחוץ למשפחה הקרובה, חוץ מההגאים שציינת, רק אז, תפני כבר לקלינאי תקשורת. הטיפול כלול בסל השרותים של קופת החולים, בהצלחה

שלום רב, אני מחפש קלינאי תקשורת באיזור מודיעין, לטובת טיפול באותיות שורקות לילד בגן חובה. אשמח לקבל המלצות. תודה, איל

תבררי מי עובד עם הקופה בה אתם מבוטחים, הוא זכאי לטיפול על חשבונם. האופן פרטי, תשאלי באגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

08/09/2013 | 20:22 | מאת: רותם

שלום, הבת שלי בת שנתיים ושלושה חודשים. בשבועות האחרונים העשירה את אוצר המילים שלה (שהיה יחסית דל עד כה) ובמקביל התחילה גם לגמגם בתחילת משפטים (בעיקר כאלה שמורכבים מממספר מילים ויש להם משמעות/מטרה). הבנתי מקריאה בפורום שזהו שלב תקין בהתפתחות. בשבוע האחרון היא החלה גם לדבר בלחש. כששואלים אותה שאלה והיא עונה או כשהיא רוצה לבקש משהו היא לוחשת. האם גם זה שלב נורמלי? האם עלי להגיב ולומר לה שתחזור שוב בקול או פשוט להעביר וזה יעבור לבד. יש לציין שבסוף החודש יש לה תור לבדיקת שמיעה. תודה מראש:)

לקריאה נוספת והעמקה

מצוין, הייתי ממליצה לבצע בדיקת שמיעה..... אחריה תפני אלי שוב, בנתיים אין מה להעיר או להגיב, תשתדלי להקשיב ולא ללחוץ, לתקן או לעזור....סבלנות הוא שם המשחק!

04/09/2013 | 10:20 | מאת: לימור

שלום לך, התעייצתי איתך בעבר פעמיים בקשר לבני. היום בן שנתיים ועשרה חודשיים, הוא בני הרביעי וסובל מנקב באור התוף בדיקת שמיעה לפני כשבעה חודשים היתה תקינה. התיעצייתי איתך שהוא לא מרכיב משפטים ואומר מילים לא ברורות ורשמת לי שכל עוד הוא מבין הכל מתקשר יפה אז להמתין מס' חודשים. ואכן הוא התקדם משמעותית הוא מתקשר מדהים עם האחים שלו וחברותי, ממש כיף לשחק איתו. במשפחה מבניים כל מה שהוא רוצה, מרכביב פאזלים של המון חלקים מכיר את כל המספרים עד 10 בשמם וגם סופר ומתאים להם כמות. בשלושה חודשיים האחרונים הוא ממש התחיל להרכיב משפטים כמו 'עוד חיבוק אמא' 'גם לאבא חיבוק' 'יש לי פיפי' 'אני לבד שים סנדל' 'לא רוצה לישון' 'לא רוצה גן' 'ביא לי אפון' (להביא לו טלפון) 'עוד פעם אניון' (קניון), חלב קולקל אמא, 'אני אשים פח', 'תפוח עץ טעים' הוא גם שואל איפה אבא שלי? איפה נועה?, אטו נוסע כביש גם אובוס נוסע כביש'. אז מצד אחד הוא נתן קפיצה גדולה בדיבור בחודשיים האחרונים, גם לא מרביץ כי מבנים אותו, מתקשר מבין ועושה כל מה שמבקשים ממנו. אבל איך ניתן לקדם אותו יותר? האם תקין בגילו שעדיין יש מילים לא ממש ברורות? חסר לו מילות חיבור הוא אומר 'כוס קש' ואני אומרת לו תגיד כוס עם קש והוא כן חוזר ואומר 'כוס עם קש' האם תקין לתקן אותו? שמתי לב גם שהוא לא שר, אני זוכרת שילדי בגילו שרו, כאשר הוא רואה קלטת כמו יובל הוא רוקד ואומר בשיר רק את ההבהרות האחרונות ולא שר לבד. המון תודה וחג שמח!!!

לקריאה נוספת והעמקה

יש לו דגם התפתחות שפה ודיבור מתאים לחלק מהילדים, כעת יש צורך להבדיל בין ילד עם התפתחות תקינה ואיטית או ילד עם ליקוי הרכישת השפה, שאז באמת י שצורך בהתערבות מובנת. מכוון שהחל לדבר מאוחר, יש להניח שכל התפתחות השפה תהיה מאוחרת ביחד לילדים אחרים ולא לגבי עצמו, לעצמו הוא מתקדם ואת מדווחת על התקדמות יפה ויציבה.... האם הוא מבקר בגן ילדים? האם הגננת מבינה אותו ואם איננו מבקר, האם יש לו בזדמנות למפגש עם ילדים בני גילו, מלבד אחיו? מכוון שהוא התחיל לחבר משפטים, אני הייתי ממתינה עוד קצת.... לפחות עד חנוכה (אם הוא בגן) י שלך אפשרות לפנות לקלינאי תקשורת (לא בלחץ, יכולה להמתין מעט) ולבקש שהיא תבדוק ואתו ותכיר אותו, תעקוב אחרי מדי שלושה חודשים אלה אם היא תחשוב שיש מקום להתערבות ישירה. בכל מיקרה, תבקשי הרכה לגבי עידוד השפה והדיבור שלו, ואפילו תרכשי את הספר "לשיחה דרושים שתיים" דרך אגודת קלינאי התקשורת בישראל. ספר המיועד להדרכת הורים לילדים שזקוקים לתמיכה בהתפתחות השפה במדוברת. בכל מיקרה, תעקבי אחר שינויים בשמיעה ובבריאות האוזן. אשמח להמשיך ולשמוע על התפתחותו...... כל טוב ושנה טובה

02/09/2013 | 18:42 | מאת: כפיר

המבצעות וידאופלאורסקופיה וFEET בליווי קלינאית תקשורת? האם באסה"ר או בקפלן מתקיימות מרפאות כאלו?

למיטב ידיעתי יש באיכילוב, וולפסון, רמב"ם, תל השומר, הדסה עין כרם אולי יש יותר ואני לא מודעת להם

02/09/2013 | 16:04 | מאת: יעל

בני בן שנה ו 9 חודשים, מדבר מאוד לא ברור, ושמתי לב שלא הוגע O (כלומר ו עם חולם). למשל, במקום מנגו אומר "מנג". יש לו נוזלים באוזניים ועדיין לא הספקנו לבצע בדיקת שמיעה. האם זה מצריך פני הלקלינאית תקשורת או לחכות עוד?

לקריאה נוספת והעמקה

יש להתחיל בבדיקת שמיעה, לאחר מכן לחזור לרופא אאג' לקבלת אבחון רפואי מקיף. פניה לקלינאת תקשורת רק במידה ואין שיפור במהלך תקופה של שלושה חודשים לפחות. אם יש שיפור ניתן בהחלט להמתין לגיל מאורח יותר, סביב שנתיים וחצי.

תודה.

א שואלת קלינאית תקשורת שלא רואה חסרונות בעבודתה, את הקשיים רואה רק כהזדמנות ליצירתיות ולא כמיכשול! זה מקצוע מאתגר ומעניין שמאפשר יצירתיות ולמידה בלי סוף!

שלום רב, יש לי תינוק בן 4 וחצי חודשים, תופעה שהחלה בחודש האחרון, כאשר אנו הולכים לבתים אחרים ושם המשפחה המורחבת, הוא מתחיל לצרוח ולבכות ללא הפסקה ואף אינני מצליחה להרגיע אותו אפילו שהוא על הידיים, זה קרה לו בבית של אחותי שהיו שם הדודים, זה קרה בבית של סבא וסבתא (הוריו של בעלי). כאשר אנחנו בבית שלנו ואנשים באים לבקר, בהתחלה הוא קצת בוכה אבל אז נרגע. תמיד אני לוקחת לו איתי צעצוע מוכר, את המוצץ ואפילו את הכיסא שלו(כיסא תינוק) בכדי שהוא לא יבהל ויבכה, אך ללא הצלחה. שאנו מטיילים בחוץ, הוא לא בוכה ולא נבהל, אודה לעזרתכם בנושא תודה.

בגיל הזה התנהגויות יכולות להופיע ולהעלם במהירות. כדאי לבדוק יותר לעומק מה מאפיין סיטואציות אלו - האם יש רעש רב, האם הרבה אנשים ניגשים אליו בבת אחת וכולי. בכל מקרה כדאי להתיעץ עם רופא הילדים שלך

31/07/2013 | 18:34 | מאת: אמא

לפרידה שלום רב. בני בן השבע חונך מגיל 3 עד 5 במסגרת החינוך המיוחד עקב בעיות בדיבור .מגן חוב וגם בכיתה א הוא בחינוך רגיל. הוא עבר את כיתה א ללא קושי לימודי. בעיה שנשארה לו וממאנת להיפטר היא שמידי פעם הוא "נתקע" ברצף הדיבור ואף מגמגם מידי פעם באות הראשונה. לעיתים קרובות דיבורו אף מלווה ברוק. הוא כבר עבר טיפולים אצל קלינאית בעבר עקב הגיית אותיות והטיפול הסתיים. האם לקחת אותו שוב לקלינאית? האם קלינאית יכולה לעזור בליקוי שהוא לא קבוע ? איך מתרגלים ? האם יש משהו שאפשר לעשות בבית ? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

בשלב זה לא הייתי פונה לטיפול, אלה אם היילד עצמו ניראה מודאג. היסוס או חזרה על מילה בתחילת משפט אינם מהווים גמגום אלה נותנים לו כמה שניות לארגון המשפט והמילים שרוצה להגיד, תהליך לגמרי רגיל, במיוחד בגיל הצעיר. הוא התגבר על קשיי רכית שפה ולמידה בגיל הרך ולעניות דעתי ימשיך בדרך הטובה, גם בבית הספר.

31/07/2013 | 13:18 | מאת: אביביתו

שלום הבת שלי בת שנתיים וחצי בספטמבר תיכנס לגן עירייה של טרום טרום חובה, אולם השפה שלה היא ממש מוגבלת. ואני חוששת שזה יפריע לה בגן כזה "של גדולים" היא לא אומרת את כל ההברות של החיך: ג, ק, והגרוניות: ר, ח ואת ההברות הרפות: ו, פ לא דגושה , וגם לא אומרת את האות ל. בקיצור ממש קשה להבין אותה האם יש המלצה מה לעשות בגיל הזה כדי לשפר?

לקריאה נוספת והעמקה

כן, יש כמה דברים שעליך לעשות: לבקש מהרופא לבצע בדיקת שמיעה, כדי לודא שתחום זה תקין. חשיפה לילדים יעודד את הדיבור שלה ויאפשר לה חיקוי דיבור של ילדים, מה שרק יתרום לה. במידה ותרגישי שאינה מתקדמת או שאת רוצה לקבל הדרכה ספציפית, בהחלט עליך לפנות לקלינאי תקשורת, דרך הקופה בה הינך מבוטחת והדרכה, מעקב, או טיפול... החלטה מקצועית של הקליאנית עצמה. כן מטפלים בילדים בגיל צעיר, במיוחד אם דיבורם אינו ברור למשפחה הקרובה.

30/07/2013 | 14:00 | מאת: נטע

שלום! יש לי שתי בנות, אחת בת 3 ואחת בת שנה. לגבי הגדולה- עד גיל שנה ו-9 חודשים בערך דיברנו איתה רק עברית בבית ובגן. אח"כ החלטנו ללמד אותה גם אנגלית ומאז אני מדברת איתה אנגלית בנוסף לעברית. זה בעיקר יוצא כשאנחנו בבית ולא ליד אנשים- סה"כ כשעה- שעתיים ביום. גם ספרים וסרטים אנחנו רואים באנגלית. היום היא מבינה אנגלית, אך פחות מעברית.לגבי דיבור- אומרת מילים, אבל לא משפטים. בדר"כ עונה בעברית. האם זה אמור להשתפר לבד עם הזמן או שיש לבקש ממנה לבטא משפטים, למשל, לחזור אחרי? לאחרונה סבתא, שהיא דוברת רוסית, הצליחה לשכנע אותי ללמד אותה גם רוסית ואנחנו לומדות קצת לפני השינה על אברי גוף וחפצים שיש בחדר. הילדה מבקשת לבד ומזכירה לי לפני שמכבים את האור ומתלהבת מהרעיון וחוזרת אחרי המילים שאני אומרת. אח"כ אני שואלת אותה איפה זה וזה והיא מצביעה על אותו החפץ. השאלה שלי, האם להמשיך עם זה? כי המשפחה של בעלי חושבים שאני מגזימה ומבלבלת אותה. עוד שאלה לגבי הקטנה- היא כבר אומרת מספר מילים. אני נמצאת איתה רוב היום. אני מדברת איתה אנגלית בבוקר ובערב עברית, בנוכחות אנשים נוספים. לא כך נהגתי עם הגדולה כי איתה התחלתי בגיל מבוגר יותר. האם כדאי קודם לדבר איתה רק שפה אחת? או שזה לא משנה? קראתי בכל מיני מקומות שכדאי שכל אדם ידבר רק שפה אחת עם הילד- למשל, אבא עברית ואמא רוסית. אבל בבית שלנו זה לא כל כך ישים כי בעלי לא כל כך מבין שפות. מה יכולה להיות תוצאה של זה שאני מדברת איתן מספר שפות? בגלל שלקטנה עוד אין ממש שפה, אמא שלי הציעה לדבר איתה רוסית וככה הגדולה תקלוט רוסית מהקטנה והקטנה תקלוט אנגלית מהגדולה. זה מעניין מאוד אבל נדמה לאחרים (וגם לי) שזה קצת כמו לעשות ניסויים על הבנות. מה דעתך? תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

בעקרון, אם לבנות אין בעיה, זה לא נורא, הבעיה שאת צריכה לחנך, ךאהוב וגם לכעוס בשפה שבא מהלב.. לא משנה איזה! מה שחשוב הוא העקביות.. שלא תהייה במצב שהבת שלך לא יכולה להיות בטוחה באיזה שפה תפני אליה... זה יכול יצור חוסר בטחון ובסופו של דבר, רמת שפה נמוכה בכל אחת מהשפות. כיף שילדים לומדים שתי שפות במקביל, אבל יש לזה מחיר: עיכוב בשלב של בניית משפטים, בילבול במושגים וחוסר איזון באוצר המילים שירכשו. לכן רצוי שתדברי עם שתי הבנות באותה שפה, בעקביות. את הלמידה של שפה נוספת אפשר לעשות במשחק, חלק מהזמן (כפי שתארת את הרוסית עם הגדולה) אל תעשי הפרד ומשול בין הבנות, הן לא ילמדו אחת מהשניה, את רק תיצרי מרחק בניהן... שפה זה בעקר תשקורת הכוללת הבעת רגשות ובניית מערכת יחסים ואמון, זה מה שאת רוצה לעודד בין שתי הבנות אשר יגדלו באותו בית ועם אותם ההורים!

08/09/2013 | 09:15 | מאת: נטע

1 ... < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > ... 75