פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, בתי בת 7 ו-4 חודשיים ולא מבטאת נכון את האותיות שורקות. לפני כ-4 חודשים התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת. במסגרת הטיפול התחלנו עם האות ש'. עד כה היו כ-10 מפגשים. אנו מבצעים תרגול יומי (כ-10 דקות ביום). בזמן התרגול היא מבטאת נכון את ה-ש' אך שלא במסגרת התרגול היא חוזרת להגיה השגויה של האות ש'. התחיל לעלות בי חשש שמא המטפלת שלנו איננה מתאימה, ולכן רציתי לשמוע את חוות דעתך, האם לאחר תקופה של 4 חודשים, בהם היו 10 מפגשים אני אכן צריכה לצפות כבר לשימוש נכן באות ש' ?
האם קיבלת הדרכה לחיזוק והמשך טיפול בבית? כי ללמד להגיד זה לא בעיה, המוקד הוא להכניס בשימוש היום יומי ועקבי של מה שהיא לומדת. אם אינך מרוצה, תשוחחי על כך עם הקלינאית לפני שתפני למישהו אחר. בהצלחה
שלום, רציתי לשאול האם זה שכיח/אופייני לגיל שנה ועשרה חודשים להשתמש בגוף שלישי כמו" טל רוצה וכו'" והאם זה הגיוני שבמקום "אני" על עצמו אומר "אתה"?
זה בדיוק זמן ההתפתחות של האני... תני לה זמן והיא תשלים את המלאכה...ותקפידי לא לפנות אליה בגוף שלישי אלה שני...
שלום אני בן 20 ופיתעום התחלתי לגמגם ואני לא יודע מה הסיבה ומה לעשות בנוגע לכך
א שלום, האם חלו שינויים נוספים מלבד הגמגום? אני ממליצה לל להגיע לפגישת אבחון עם קלינאית תקשורת ובמקביל לפנות לרופא משפחה/נוירולוג. בהצלחה!
בד"כ כשגמגום מופיע בגיל כזה , הסיבה היא רגשית. נסה גם לברר את האספקט הרגשי.
ביתי בת שנה ושמונה ולא מדברת...יש מספר מילים שהיא אומרת : אבא, אמא, סבתא(טאטא), אמממ(אוכל), עוגיה, קקי, טלויזיה(סיאה), גה-גה (ברווז), את זה, מה (מים) , כפכף (כאכא)ואולי יש עוד מילים ספורות שיצא לה לחזור אחרי שאמרתי...זה האוצר מילים שלה, היא מדברת משפטים שלמים אבל כולם בג'יבריש. אני רואה ויודעת גם על עצמי בתור תינוקת שבגיל כזה כבר אפשר לדבר יפה מאוד. בנוסף לגבי קולות של חיות היא עושה רק קול של ברווז, למרות שאני יודעת שהיא יודעת את שאר הקולות של החיות שהראינו לה אבל משום מה לא חוזרת אחרי זה. כולם אומרים לי לא לדאוג ורואים שהיא ממש מדברת בג'יבריש ולכן זה רק עניין של זמן עד שתתחיל לדבר ממש. האם יש סיבה לדאגה? האם יש דברים שאני יכולה לעבוד איתה כדי לחזק ולשפר אצלה את האוצר מילים והשפה? תודה מראש
1. כוווולם צודקים! 2. היא כן מדברת, אבל לא לפי מה שאת מצפה....בגיל זה יש שונות גדולה בין ילדים, אל תשווי בינה לאחר. 3. תבקשי ששמיעתה תבדק, רק כדי להיות בטוחים שאין בעיה. 4. תני לה זמן ומרחב... היא תשלים מה שהיא צריכה ואם לא, לקראת שנתיים וחצי, תפני ליעוץ מקצועי של קלינאי תקשורת. כל טוב
שלום רב, ברצוני לברר איך לנהוג ומה לעשות במקרה זה, ביתי בת 5.5 בוגרת, נבונה וברמת התפתחות תקינה. היא מתבטאת באופן שגוי כאשר מדברת על עצמה בלשון עתיד. למשל: אני תבוא, אני תיקח, אני תלבש, וכד. עד כה ניסיתי לתקן. אך היא כאילו לא זוכרת.... זה לא מכוון אני מרגישה ויודעת, זה לא בשביל לקבל תשומת לב. זה זמן שאיני מתקנת אותה וזה ממשיך. אני מוטרדת מעט כיוון שזה נמשך יותר מדי. תודה מראש מה עושים?
רצוי בדיקת שמיעה (למען הסדר הטוב) ואחר זה בדיקה אצל קלינאי תקשורת... אולי יש עוד משהו שדורש התייחסות ואם לא, אולי טיפול קצר וממוקד , תוך תשומת לב מירבית, תעשה את העבודה
ןאולי לציין שאני מתחיל ב - א ולכן כשאני הולכת לעשות משהו חשוב להתחיל באותו אות.... במיוחד אם היא לקראת כיתה א'... זה יהיה לה משמעותי!
במשחק קלפים ששחקתי עם ילד בקשתי ממנו שיסביר לי את ההוראות. המשפטים שלו היו: קודם כל...אם אם אם יצא לילד חיה... אם לא מצליחים מורידים. למי ש..ש.. אם לילד אחד יצא טוב, אז..אז..אז יש לו עוד תור. במשפטיו הוא התכוון לומר: 1. קודם כל הופכים את כל הקלפים. 2. צריך להטיל קוביה. אם מצליח להפוך קלף כמו בקוביה, אז הקלף נשאר גלוי. 3. אם לא מצליח להתאים, הופך בחזרה את הקלף. 4. מי שמצליח להתאים - יש לו עוד קלף. חשוב לציין שהילד הוא לקוי שמיעה. האם משפטים שאמר מתייחסים לקושי בארגון? בשליפה? בגמגום? מה ניתן לעשות בגן?
בגיל זה כבר היה צריך להיותת יותר מאורגן, לגבי שאלתך... האם הוא מאורגן או לא מאורגן גם בדיבור החופשי? או אולי זה היה קשור למטלה ספציפית? האם יש לו מכשיר שמיעה? כמה זמן ומה מידת הלקוי? לא גמגום בודאות, נשמע כמו קושי באירגון, גם המשפטים עצמם לא נשמעים סבירים, ללא קשר להיסוסים ברצף. רצוי אבחון פרטני וקבלת הדרכה לקידומו.
שלום רב, בקייטנה בה אני עובדת בגן עירייה ישנו ילד לקוי שמיעה (45-50 דציבל) שבקר במהלך השנה בגן חינוך מיוחד וגם בגן רגיל (ילד משולב). הילד מאוד מתוק, חברותי, אוהב לבוא לגן ומאוד פעיל בגן. בעקבות אבחון של קלינאית תקשורת נצפו אצלו קשיים בתחומים הבאים: תוכן הבנה מתקשה במטלות הדורשות חשיבה מופשטת. שימוש הבעה שימוש נרחב בז'רגון, ובחוסר במבנים תחביריים, מורפולוגיים ובאוצר מילים (בעיקר פעלים). בהתחלה היה קושי לספר חווייה בצורה מאורגנת והתקשה לספר סיפור פשוט, ברמת ההמללה, ולא תמיד שמר על מבנה פשוט תקין תחבירית ולעתים השמיט קישוריות ומילות יחס. למרות הקשיים בתחום ההבעה - הילד מצליח להביע את עצמו. כיום הוא יותר משתתף בפעילויות, יכול לספר ספור בצורה מובנית ומנמק יפה אסוציאציות. צורה היגוי הילד מדבר דיבור איטי ומשבש היגוי ספציפי. נצפתה מובנות דיבור ירודה, אך ניכר כי יש התקדמות ספונטנית. בעקבות כך, הומלץ לילד הן על טיפול בשפה והן על למידה בגן חינוך מיוחד, על מנת שיקבל מענה אישי ומעמיק. במשחק חברתי כאשר היה עליו להסביר הוראות משחק, משפטיו התבטאו במשפטים מאוד קצרים, חזרה מרובה של מילים וכאשר אין כל קשר בין המשפטים. מעוניינת לדעת למה זה קורה וכיצד יש לעזור לילד כך שיהיה מובן וכך שיהיה קשר בין המשפטים שאומר.
זה קורא כי המידע לאמגיעה באופן מסודר ועקבי למרכז השפה, דרך ערוץ השמיעתי. תבקשי מההרוים לתת לך הנחיות לפי מה שעשו בגן במהלך הנה. אינך מספרת בן כמה הוא והאם כעת נמצא בטיפול של קלינאי תקשורת, ניראה שיש תוכנית עבודה ותפקידך להשתלב בתוכנית הקיימת. תשאלי את ההורים ואם ניתן, תפגשי עם הקלינאית שמכירה אוו הכי טוב. תבדקי האם יש לו מכשירי שמיעה והאם הם תקינים בכל פעם שמבקר בגן שלך. בהצלחה
מדובר בילד בן 5.5 שעולה לכיתה רגילה. האם הקשיים שהעליתי הנם קושי בשליפה? בארגון מידע?
שלום רב, אני מקווה שאני שואלת במקום הנכון, אם לא , קבלי את התנצלותי ואפנה לפורום אחר. הבן שלי בן שנה וחצי. עדיין לא הולך לגן. אנחנומדברים איתו רוסית בבית הוא מבין הרבה אך עדיין לא התחיל לדבר. ניתנה לי הזדמנות לרשום אותו למשפחתון חביב מאוד ליד מקום עבודתי. המשפחתון מוצא חן בעיני מאוד אך ישנה בעיה שאינו דובר רוסית. המטפלת יודעת רוסית , אך היא מדברת עם הילדים בעברית כי רובם ישראלים. אני חוששת מכך שיווצר ממצב שיהיה עיכוב ברכישת השפה ובילבול אצל הבן שלי בעקבות שמיעת שתי השפות. אני לא יודעת אם זה יגרום לו להתחיל לדבר בגיל מאוחר יותר ויגרום לבעיה. אולי עדיף שיתחיל ללכת לגן דובר רוסית בלבד על נמת שירכוש קודם את השפה הרוסית ורק אחרכך עברית? אשמח לשמוע את דעתך, תודה רבה נלי
ילדי מסתדרים יפה מאד בשתי שפות, בתנאי ששומרים על העקביות, מבוגר אחד- שפה אחת. כלאומר, אם הולך לגן, הגננת תבין מה שהוא אומר והיא תענה לו בעברית, כמו יתר ילדי הגן... לאט לאט בנך יעשה סדר והעולם יהיה מחולק בין דוברי עברית לדוברי רוסית. זה קל! הבעיה מתחילה כשהמבוגרים "מבלבלים" את הילד במעברים בין שתי השפות! העיכוב היחידי שיכול להיות יהיה בהבעה ובשלב של בניין משפטים, יכול להיות שיתחיל מעט מאוחר, כשיהיה גדול, זה לא יהיה בעל משמעות. כעת זמנו להצטרף לילדי הגן החביב ולהתחיל במלאכת רכישת עברית. אם בנך יוכל להתמודד או לא, יהיה תלוי במידת התמיכה והעידוד שיקבל מכם, ובמיוחד בקידום התקשורת שהיא בראש מעיינינו כקלינאים.
שלום, חמתי אובחנה כסובלת מאפזיה אקספרסיבית, היא קיבלה מדבקות אקסלון ע"מ להקל על בעיות הזיכרון לטווח הקצר. עם זאת, ישנה תחושה של הדרדרות בדיבור ובהבנה שלה. אם אנחנו מדברים מהר היא לא מבינה וכשהיא רוצה לומר משהו והיא מתרגשת או מתביישת היא לא מצליחה. האם יש משהו נוסף שאנחנו יכולים להקל עליה? בדיקות מסוימות שנבין מדוע ההתדרדרות? אודה מאוד לתשובה.
אם יש התדרדרות, חשוב לפנות לרופא המטפל או לנאורולוג. לגבי התפקוד, האם היא אובחנה או טופלה על ידי קלינאי תקשורת? זאת הכתובת לגבי התפקוד, שיאפשר לעשות הערכה תפקודית וגם לתכנן תוכנית התערבות ייחודי לה. איחולי בריאות
ביתי בחודש הבא תיהיה בת שנתיים ומהיכרותי עם מספר ילדים בני גילה אני חושבת שהיא לא מדברת מספיק. ישבתי ןעשיתי רשימה של מספר המילים אותן היא יודעת והגעתי לבין 60-70 מילים בערך- כולל מילים אותן היא מבטא רק בסופן.. כגון כן(=מסוכן) דה (=גלידה) דש(=חדש)וכדומה. והיא גם לא עושה חיבור בין מילים חוץ מ"לא רוצה" .אני כן רואה שהיא לומדת כל הזמן מילים חדשות או חלק ממילה אך בקצב איטי יחסית. היא מבטא את עצמה בדרכים אחרות כשלא יודעת מילה מסוימת ומבינה הכל בצורה מדהימה וגם שמתי לב שהזיכרון שלה מעולה. האם אני צריכה לדאוג? או לפנות לאיש מקצוע בשלב הזה? זה ממש מציק לי שילדים קטנים ממנה מדברים בצורה ברורה יותר ממנה ועושים חיבור של מילים. אשמח לחוות דעתך. תודה רבה.
תמיד תמצאי ילדים יותר וגם פחות מפותחים משלך, כמה שיותר מהר תפסיקי להשוות, כך יוטב לבתך וגם לך! לגבי הדיבור, אם את רואה התקדמות ושיפור אז היא במסלול הנכון. אם אחרי החגים, כשתהיה בת שנתיים שלושה חודשים את לא תרגישי בתקדמות (לאחר הקיץ והחגים ילדים מתקדמים הרבה בזכות היותם עם הוריהם יותר מאשר במהלך שנת הלימודים), רק אז, תפני לקלינאי תקשורת לקבלת עצה, הדרכה והכוונה... לא חושבת שיהיה צורך בטיפול, על פי המתואר כאן!
שלום רב, ביתי היום בת שנתיים וחודשיים. לפני שלושה חודשים כתבתי כאן כאשר אוצר המילים שלה היה בערך 70 מילים שאת רובן היא ביטאה רק בסופן. היום אומנם ישנו שיפור גדול באוצר המילים ואפשר לומר שאין מילה שהיא לא יודעת לומר או לפחות מנסה אך עדיין לא מדובר במילים שלמות , ברוב המילים היא אומרת רק את ההבהרה או שתיים אחרונות. בנוסף אני מבחינה בקושי שלה לחבר בין המילים. יש ממש מעט מילים שהיא מחברת ביניהן. האם זו התקדמות תקינה? האם אני צריכה לפנות לדעת מומחה? הגננת שלה בגן חושבת שאולי כדאי לנו לפנות למומחה כי היא לא מחברת מספיק מילים ומדברת יחסית בשקט מידי. אשמח לשמוע לדעתך. תודה
שלום רב יש לי ילד בן 2.5 ...לפני בחודש החל פתאום לגמגם.אם הוא מנסה לומר מילה הוא חוזר על ההתחלה שלה עד זוא מצליח לומר אותה.אם הוא מתרגש לספר משהו או שמפריעים לו זה קורה יותר. זה לא משהו שהיה זה הופיע פתאום. האם אני צריכה להלחץ או שזו תופעה מוכרת ויש דרכים להקל עליה?? תודה רבה עדי
זו תופעה נורמלית הקשור הבעקר להעשרה של אוצר מילים והצורך לבחור בין כולם! אם תעייני בתשובות באתר תמצאי כל יום מספר שאלות באותו עניין
שלום באבחון דידקטי לילד בכתה ג'נמצא קושי רב בשיום אותיות אך לא נמצא קושי בשיום ספרות או חפצים. מה זה אומר? הקריאה תקינה אך יש קושי בכתיב ובהבעה בכתב לי
כן, הכל הבטים של יכולת איגרון המסר ואירגון החשיבה.... חוץ מזה, האם יש לו קושי גרפו-מוטורי (מאובחן על ידי מרב"ע) בגיל זה עדיין ניתן לעבוד ולשפר את התפקוד. בהצלחה
אהלן , ישנה תופעה אצלי בקושי לבטא משפטים זה קורה רוב הזמן אני חושב על משהו שאני הולך לומר ואני פשוט נתקע .. ושאני ממשיך את המשפט אני אומר בכלל משהו שלא רציתי לומר . איך אני מטפל בזה ו?
תשפר את הריכוז והתשומת לב, תחשוב ותבנה את הראיון בראש, ואחר כך תדבר. גם בביטוי הכתוב של ניראה שיש קושי באירגון, אין אף פסיק או הפסקה לאורך המשפט.... כניראה שגם בדיבור אתה לא מפסיק ומארגן את עצמך.
שלום רב, ברצוני לברר בקשר לנכד שלו שהוא בן 14 הוא ילד עם הרבה בעיות,הוא לומד בבית ספר מיתר בצפון שמטפל בבעיות רגשיות התנהגותיות קשב ורכוז ועוד הוא סובל מהכל,אחר תקופה שהשפה הייתה יותר בסדר ולא היה ריור זה שוב חזר וגם בדבור קצת שזה ממש בעייתי לגיל זה אם אפשר לתת לנו כוון לטפל בבעייה.
מכוון שאתה אומר שהייתה התדרדרות בדיבור וגם בריור, חשוב לפנות לרופא אאג' שיבדוק האם הוא חולה או מתקשה בנשימה דרך האף. רצוי לבדוק האם יש רקע או גורם פיזי או בריאותי כי בד"כ ילדים לא מתפקדים פחות טוב, המיקרה הכי גרוע אינם מתקדמים אבל מה שהשיגו לא אמור לסגת. לאחר בירור רפואי מקיף, רצוי להתייעץ עם המורים והצוות בבית הספר, שאר מכיר אותו ועובד איתן באופן קבוע ומובנה. בהצלחה
הילד שלי בן ארבע וחצי ועדיין לא מבטא את האות שין ואומר במקום זה סין. עד כמה זה חמור, ומתי צריך להתחיל לטפל אצל קלניאית אם בכלל? האם זה יכול להסתדר לבד? תודה
שלום.. בתי בת שנה ועשרה חודשים, עוד לא מדברת. אומרת מילים בודדות בלבד, פחות מעשר,שזה מה שמצופה בגיל שנה וחצי. בטיפת חלב לפני כחודשיים אמרו לי שיש עיכוב שפתי אבל מכל השאר הבחינות לא נראה שיש בעיות תקשורת כלשהן ולכן אמרו שנחכה ואם אנחנו נראה התקדמות אז הכל בסדר. הילדה מתקשרת, יודעת לסמן לי מה היא רוצה, מחפשת חברת ילדים (אם היא רואה קבוצת ילדים-היא שם (אמנם מתעניינת בילדים הגדולים ממנה).. מחיפושי בנט על עיכוב שפתי הגעתי לסימנים של אוטיזם והלחיץ אותי לקרוא שילדים אוטיסטים אוהבים לסובב גלגלים כי לבתי יש מגיל מוקדם חיבה לסובב כל מה שמסתובב..למשל היא יכולה לקחת פחית מלפפונים חמוצים ולגלגל אותה על הריצפה אבל לא באובססיביות אלא סתם כמשחק..וגם היתה לה תקופה שהיא גילתה שהיא יכולה להסתובב סביב עצמה אז היא היתה מסתובבת אבל כיום היא לא עושה זאת.. השאלה אם זה עלול להיות סימן או שהיא עשתה את זה סתם כמו שהיא גילתה שהיא יכולה לקפוץ אז היא התחילה לקפץ בבית בכל הזדמנות וגם זה עבר לה.. באופן כללי ממש לא נראה שהיא סובלת מבעיות כלשהן אבל לדבר היא לא מדברת ואני מתחילה להיות קצת לחוצה. היא אומרת אמא,אבא,הב הב לכלב,יש לה מימfjdsfsdfשלה לציפור, אף, פו (שזה פוף,נוהגת לשבת עליו לצiritfgdfgdfgdfgwefF86 - Taperd Kabuki פות בטלויזיה), לפני כמה ימים היא גם אמרה משהו שנשמע כמו 'לשבת' וכמו 'דלת' אבל לא חזרה על כך מאז אז אני לא בטוחה.. לגבי משחק עם ילדים, היא מגלה עכשיו סימנים של יותר התעניינות בילדים בגילה אבל עוד לא ממש משחקת יחד איתם.. היא כן מוסרת כדור לילדים (כשהיא מעוניינת בכך כמובן) ובאופן כללי היא ילדה תקשורתית שאוהבת לשחק, בונה מגדלים מקוביות אך גם נהנית מפיזורן לאחר מכן ובאופן כללי יש לה יותר מילים עכשיו מהביקור האחרון בטיפת חלב שהיה לפני כחודשיים וחצי.. אפשר לומר שיש התקדמות. האם יש סיבה לדאגה? אני מרגישה שאני כבר מתחילה לחפש דברים.. יש לציין שאנחנו בית דו שפתי ואני מדברת איתה ברוסית אך היא שומעת גם המון עברית מסביב כי בעלי ואני מדברים בעברית וגם ספרים וטלוויזיה גם כן אך ורק בעברית אצלנו.. כמו כן היא איתי בבית מלידה, בחודשים הקרובים תכנס כנראה לגן.
היא לא תמיד מגיבה לשמה בביצ. לפעמים כן ולפעמים לא...זה נראה 'לפי החשק'. אבל בחוץ אני חושבת שהיא תמיד מגיבה.
היא בטח תתקדם כשתבקר בגן. דו שפתיות גורמת לעיכוב מסויים בדיבור ובו זמנית תורמת להתפתחות האישיות והבסיס השפתי של היילד, כך שלא רצוי לוותר עליה. לגבי התקדמותה, אם היא מבינה כל דבר, גם בשתי השפות והיא תקתשורתית, כמתואר, לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת. הבעיה שאת מחפשת באינטרנט מבלי לדע מה אמין ומה לא.... זה טבעי! אם את מותרדת באמת, תפני לביצוע הערכה כללית, במכון להתפתחות הילד. האם עברה בדיקת שמיעה? האם מוסיפה מילים (גם משובשות) בזמן האחרון?
שלום, מתי פעוטות מתחילים להשתמש בפעלים? האם זה סביר שרוב מילותיו של בני (סביב 70) מורכבות משמות עצם וכמעט ואין פעלים עדין?? תודה
בני החל לגמגם בחודש האחרון, אציין כי לא היה איזשהוא אירוע חריג אשר בגינו החל לגמגם. אנו מודאגים ולכן רצינו לדעת האם כדאי לפנות לקלינאית תקשורת בגיל זה? ואם כן אז אם תוכלי להמליץ לנו על קלינאית לילדים
תעייני בתשובותי הקודמים בנושא זה.... שימי לב כמה השאלה שכיחה, כמעת כל יום חוזרת על עצמה.
חן שלום, גמגום בגיל הזה הוא נורמלי ונפוץ מאוד, יחד עם זאת מומלץ להתייעץ עם קלינאי תקשורת שמתעסק בגמגום. הפעילות צריכה להיעשות כרגע, היא יותר ברמה של ההורים מאשר ברמה של הילד. סביר מאוד שהגמגום יחלוף תוך מספר חודשים או מספר שנים. לפרטים נוספים הייתי ממליץ לך מאוד להיכנס ולראות מידע באתר של אמב"י - ארגון מגמגמים בישראל - http://www.ambi.org.il/. יש שם סרטון הדרכה להורים ועוד מידע רב בנושא. בהצלחה.
תודה על תגובתך בנושא, אך עדיין שאלתי עומדת בעינה כיוון שגם רופא הילדים(ותיק ובכיר בתחומו) וגם קלינאית תקשורת איתם שוחחתי המליצו לחכות מעט, אולי כמה חודשים, לפחות עד גיל 3 לפני פנייה לקבלת טיפול. לעומת זאת במקורות רבים אחרים נאמר כי רצוי לטפל מיד ולא לדחות את המועד. אשמח לשמוע את דעתכם המקצועית תודה
שלום, אני סטודנטית שנה שנייה ללימודי אדריכלות אשר נמצאת בשיא ההתלבטויות, כאשר אני חושבת להמשיך ללמוד בשנה הבאה הפרעות בתקשורת. כבר התקבלתי להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב, ואני כרגע בלבטים עמוקים כאשר אני בודקת את תחום ההפרעות בתקשורת והעבודה בה. אם אני עוזבת את תחום האדריכלות אני עושה זאת מרצוני בלבד (כי ציוניי טובים שם) ולא עקב קשיים או אי הצלחות בלימודים, ככה שההחלטה היא בידיי. אני אשמח מאוד לדבר ולהתייעץ עם קלינאית תקשורת אשר עובדת מספר שנים בתחום ויכולה לספר לי מנקודת מבט של מי שהלימודים מאחורייה- על העבודה על כל גווניה ומניסיונה! אשמח אפילו אם מנהלת הפורום פרידה קורנברוט תוכל לחזור אליי. כל מי שקורא את ההודעה- בבקשה אל תשכחו מה זה להיות סטודנט, ואני מרגישה שאני בצומת חשובה בחיי- ומבקשת שתחזרו אליי! זה יכול לעזור לי עד מאוד!:-) בבקשה צרו איתי קשר במייל: [email protected] אודה על כל פנייה סטודנטית לאדריכלות.
את מוזמנת ליצור קשר טלפוני 050-2099435 השאלה החשובה היא מה את רוצה לעשות בהמשך דרכך, אדריכלות וקלינאות תקשורת שונים לחלוטין, למה בחר אדריכלות והאם הייתה עוזבת בכל מיקרה? ההחלטה לא לכל החיים, היא צריכה להיות נכונה לך ברגע שאת מחילטה....יש שינויים רבים והבטים מיוחדים לכל מקצוע ועיסוק אשר מאפשרים גוון רב בעשיהה המקצועית.
הי, בני בן שנתיים וארבעה חודשים. ילד שני. שפתו מורכבת מבערך 50 מילים. לאחרונה התחיל לחבר שתי מילים. מילותיו כוללות עיצור אחד או שניים מהמילה המקורית, וכך הוא מתקשר: "בל"- זה יובל המבולבל, "ננה" היא בננה, "דו" זה גדול, "סי" זה סיר, "טיה" היא אמבטיה, וכו'. לאחיו קורא "איה" למרות ששמו יהלי. יש לי הרגשה ששומע מצוין למרות שלא נבדק עדין. גם את שמו הוא הוגה לא נכון, ולמעשה חוץ ממספר מועט של מילים משבש את כל השאר. חוצמיזה מוסיף כל הזמן עוד ועוד מילים, אך כולן מקוצרות. מעבר לזה תקשורתו הבלתי מילולית טובה: כשיש מילים שהוא לא יודע לומר, הוא מצביע, מראה, מביא אותנו לאן שרוצה, צוחק ומצחיק, מבין כשכועסים עליו, עונה כששואלים אותו שאלות, מבין הכל. מעבר לזה - קצת ביישן בחברה, יכולות מוטוריות מאד טובות. ההתנהלות איתו היא כזו שבבית אנחנו מבינים אותו לגמרי, ואולי בגלל זה אין לו תמריץ להתאמץ יותר? נמצא בפעוטון במחיצת 3 ילדים נוספים, וגם שם מבינים אותו, אך בספטמבר יתחיל ללכת לגן גדול יותר. מה עושים? האם לפנות בגיל הזה לקלינאית תקשורת? תודה רבה, דניאלה
תפני לקלינאי תקשורת שיתן לך הדרכה לעידוד השפה. אם את מרגישה שהוא התקדם מאד בתקופה האחרונה, את יכולה להמתין. אחרת תפני ותהני מההדרכה והמעקב המקצועי אישי, עדיין אולי לא צריך לקפל, אולי כן? תני לאיש מקצוע לקבוע. בהצלחה
תודה על תשובתך! הוא אכן התקדם לאחרונה. אם בעבר השתמש בהברה אחת (ובחלק מהמקרים הגה את ההברה בשווא) היום מרבית מילותיו החדשות מורכבות כבר משתי הברות ולרוב- גם בניקוד הנכון, אך עדין המילה אינה שלמה (אגס זה "אגה"). האם כל זה מחשיד לדיספרקסיה? שוב תודה
--------------------------שאלה קטנה : ישבני בעוד חודש יהיה בן שלוש הוא רכש את כל השפה כמעט ואפילו גבוהה מילדים אחרים, ואז לפתע משהו גורם לו לגמגום במילה הראשונה כשבוע הילד מגמגם , ואז מפסיק הגמגום והילד כאילו מדבר רגיל אך הוא חוזר לגסטות כמו הצבעה או מוביל אותך אל הפריט אותו הוא רוצה וכל תשובה שלו לשאלה זה לא יודע והוא קורה לדברים שהוא רוצה משהו, ובעצם עושה הכל כאילו איבד את זיכרון אומר המילים שהיה קיים אצלו ושרכש מגיל קטן.. האם כדאי להתעלם לבנתיים? __________________________
לא להתעלם אלה לתת לו יכולת להתבטא ולתקשר, במידה ויגיד שקשה לו, לא ללחוץ עליו ולא להעמידו במדחן בכל פעם שמדבר. קיראי בבקשה באתר תשובותי המפורטות לעניין חוסר שטף בדיבור.. תהייה שקטה שזה קורה בעוצמה זו או אחרת לילדים בגיל זה, התופעה קשורה להתפתחות השפה ויכולת להתארגן והביעה את עצמו המשפטים מחוברים ומורכבים.
שלום רב, אשמח מאוד לתשובה ועזרה: בני בן חמש, ילד אינטליגנט בעל שפה עשירה ומצוינת. בעית דיבור אחת מאפיינת את הדיבור שלו: במקום האותיות ש ו-צ הוא הוגה ס. שאלתי היא מה ניתן לעשות ובאיזה גיל כדאי לטפל בליקוי זה? תודה רבה, חן.
אם הוא כעת בגן חובה, כדאי כבר לפנות לקלינאי תקשורת ושירשום אותו בתור לטיפול, גם אם ימתין כמה חודשים, זה בסדר גמור. רצוי שיכנס לכתה א' עם היגוי תקין.
שלום לך, בני הבכור בעל אוצר מילים מכובד לגילו, משתמש ב"רוצה עוד", אמא בואי"... כדור כתום וכו'... אך אינו משתמש כלל בביטוי גוף(אני, אתה) וכלל לא בשייכות(שלי שלך וכו)... האם זה מדאיד?מתי זה אמור להתהוות וכיצד ניתן לשפר את ההבנה של הילד כי הצעצועים הם שלו...וכו וכו.. בברכת תודה, אמא מודאגת לילד ראשון:)
לא, לא מדאיג. תפני אליו באותם כינויי שם... אל תפני אליו בשמו אלה תתגידי אתה, הוא וכו' ננראה שהוא בתחום הנורמה
הילד בן שנתיים וחצי שמדבר בערך 40 מילים משובשות כמו אטוס -מטוס . אות - מדרגות . אית-מעלית , אוש- טוש . אייטד- אייפד , הופ , אוטו . אבא , אמא , אקו - שוקו , אתי ( גננת ) אפו - ציפור , אפא- פרפר , עוד , אוגה - אוגר , עגה - עוגה . יודע להגיד קוקו לשאלה איך עושה תרנגול ויודע כלב נחש חתול פרה . הוא יודע גם להשלים מילה אבל עדיין לא מצרף מילים האם ילד כזה יכול להיות עם דיספרקסיה ?
רינה שלום, לא ניתן לקבוע לפי התאור ששלחת את הסיבה לאחור בדיבור. יש לשלול קודם ירידה בשמיעה ואחור בהתפתחות השפה והדיבור שלא קשור לדיספרקסיה. ממליצה לך לגשת לרופא הילדים על מנת להתחיל בתהליך של אבחון קלינאית תקשורת וכן לבקש הפנייה לבדיקת שמיעה. בהצלחה!
הילד בן שנתיים וחצי שמדבר בערך 40 מילים משובשות כמו אטוס -מטוס . אות - מדרגות . אית-מעלית , אוש- טוש . אייטד- אייפד , הופ , אוטו . אבא , אמא , אקו - שוקו , אתי ( גננת ) אפו - ציפור , אפא- פרפר , עוד , אוגה - אוגר , עגה - עוגה . יודע להגיד קוקו לשאלה איך עושה תרנגול ויודע כלב נחש חתול פרה . הוא יודע גם להשלים מילה אבל עדיין לא מצרף מילים האם ילד כזה יכול להיות עם דיספרקסיה ?
בחודש האחרון אכן הוא התקדם אבל הוא לא אומר מילים שלמות אלא חלקי מילים כמו משתיארתי מקודם הוא משמיט אותיות ומדבר בסופיות וקראתי כי זה מעיד על דיספקרסיה , השאלה שלי היא האם בגיל הזה לא מקובל שילדים ידברו בחלקי מילים ואחרי זה זה יישתנה ?
שלום רב, בני בן שנתיים ושלושה חודשים. בני לא סבל מדלקות או נוזלים באוזניים. עבר בדיקת שמיעה שנמצאה תקינה לחלוטין. רופא א.א.ג. בדק אותו ולא מצא דבר. הילד מדבר רק מילים בודדות, משתדל לפטפט, אך לא מובן .... יש לציין שהוא מתקשר מצויין ומבין היטב כל דבר. מה עלי לעשות ??? האם יש מקום לקחת אותו לקלינאית תקשורת או להמתין ? בקרוב ילך לגן חדש, מנסיונך, האם צפויות לו בעיות ? אשמח לקבל תגובתך בהקדם. נטלי.
בגן יקבל "תיגבור" טבעי. המידה ואינו מוסיף מילים במהלך הקיץ, תפני לקלינאי תקשורת הערכה והדרכה... טיפול לפי שיקול דעת מקצועי.
שלום רב, אני אמא למרים,ילדה מקסימה ומתוקה בת שנתיים וושבעה חודשים שלפני חצי שנה אובחנה עם חשד ל pdd ואנחנו במעכב אחרי מצבה כי הינה מתקדמת מאוד יפה. מרים יכולה לשמור על קשר עין, לבקש את רצונותיה או דרך מלים או בהצבעה, מראה כוונות תקשורתיות ברורות אך אנחנו שמים לב כי אין אינטגרציה בין הדברים כך למשל בזמן משחק כשמתקשה לפתוח משחק מסוים היא או תיצור קשר עין בלי לומר דבר או תגיד תפתחי מבלי ליצור קשר עין ולעיתים משתמשת במילים דומים ההולמים את הסיטואציה למשל בדוגמה לעיל היא יכולה להגיד ללחוץ כי צריך ללחוץ על כפתור בשביל לפתוח את המשחק אך גם מבלי ליצור קשר עין. שאלתי היא מה זה אומר הקושי הזה לעשות את האינטגרציה כשכל יכולת קיימת לחוד ומפותחת?ואיך אפשר לעזור לה לעשות את האינטגרציה הזאת? שאלה נוספת או בעצם תסכול נוסף שלנו הינו ביכולת האינטראקציה החברתית שלה - כי אנחנו מתרשמים מיכולת בסיסית קיימת, היא יוזמת קשר ומשחקת באופן הולם גיל עם ילדים שאינה מכירה, למשל שפוגשים בגמבורי או בכל מקום שיוצאים אליו, היא גם יוזמת קשר עם ילדים מוכרים אך עם אופי הדומה לה כלומר אלה הנעימים שאינם תוכפניים ולא חוטפים לה משחקים ואיתם היא באמת מסתדרת! ומה שמתסכל שהיכולת ליצור אינטראקציה חברתית קיימת אז איך זה מסתדר עם האבחנה?! אגב, האינטראקציה שלה עם המבוגרים תקינה.. אשמח להתייחסות וסלעחה על ההתכתבות הארוכה
ה "אסון" של ימינו הוא שהאבחנה של PDD התרחבה עד כדי כך שכל ילד שניראה או מתנהג קצת שונה, מקבל מהר מדי "כותרת". לפי התאור שלך ביתך מתפתחת ומתקדמת בכל ההבטים שהיא צריכה. אם היא אובחנה, למה לא טופלה? בגיל הצעיר יש המון מה לעשות כדי לקדם כל ילד, בטח אחד שאובחן עם קושי ספציפי. לעניות דעתי יש יותר מדי אבחונים ופתאום יש ילדים ש"מחלימים" שלמעשה לא היו בקבוצה הזאת, בכלל. אם בתך במעקב במכון להתפתחות הילד ולא בנו בשבילה תוכנית התערבות, אז מישהו נירדם במשמירה או העלה הצעה שגויה לאבחון. כל טוב, פרידה
שלום, הבן שלי בן שנתיים ושלושה חודשים. כבר לפני כשנה התברר שיש לו נוזלים באוזניים ללא דלקות. משלוש בדיקות שמיעה שנערכו מאז, והאחרונה לפני שבועיים, התברר שיש לו ליקוי שמיעה של 30-35 דציבל. לי דווקא היה נראה שהוא שומע טוב כשאני מדברת איתו אבל הלכתי לבדוק כיוון שהיה איחור בדיבור.לאחורנה חל שיפור ניכר בדיבור (אולי בעקבות ניקוי שעווה באוזניים), אך עדיין ממש לא ברמה טובה וגם כמעט את כל המילים הוא לא הוגה נכון ואומר חצאי מילים או מעוות אותן. בעיקר יש לו בעיה עם אותיות גרוניות שהוא אינו מסוגל לבטא כלל.בעיקרון רוב הזמן אני היחידה שמבינה אותו.פרט לכך הוא מתפתח טוב ותקשורתי.יש לי מספר שאלות: 1. האם לדעתך בהכרח הליקוי בדיבור זה בגלל הנוזלים באוזניים? איך אני יכולה לדעת אם בכל מקרה יש לו בעיה בלי קשר? פשוט מתלבטת אם לעשות ניתוח כפתורים. מה שמוזר לי -שאם הוא לא שומע טוב ובגלל זה הבעיה, אז איך זה שכשאני מדברת איתו בקול ממש רם פנים מול פנים וחוזרת אחרי מילה מסויימת הוא עדיין לא הוגה אותה נכון? לכן אני חושבת שאולי גם ככה יש לו בעיה בלי קשר לנוזלים.לאחרונה גם יש שיפור ניכר כמו שציינתי - הוא פשוט יותר מדבר מבעבר. 2. מה סוג הטיפול שקלינאית יכולה לתת לו בינתיים? אני שואלת כיוון שהייתי כבר אצל קלינאית כלשהי 3 פגישות והיא בעיקרון משחקת איתו במשחקים ומדגישה מילים לפעמים אך זה לא משהו שונה ממה שאני עושה בבית. אז מה הערך המוסף פה? משהו בטיפול לא כ"כ נראה לי אבל אני לא יודעת ולכן אני שואלת איך בעצם אמורים לעבוד איתו בכלל ובפרט על עיצורים נוספים? 3.מה תדירות הפגישות שצריכה להיות לדעתך בגיל כזה? פעם בשלושה שבועות-חודש זה מספיק או שצריך בתדירות גבוהה יותר? 4. האם הדיבור שלו יכול להשתפר עם עבודה אצל קלינאית ובבית ואז אולי אוכל לוותר על הניתוח? 5. עד כמה קריטי בגיל הזה לחכות ולראות מה קורה בהמשך? כיצד האיחור יכול להשפיע לטווח הרחוק? והאם ניתן "להדביק" את הפער שנוצר? שוב, אני שואלת כי אני רוצה לדעת אם למהר לניתוח. תודה רבה! וסליחה על האורך..
אנסה להשיב לשאלותיך אחד אחד, 1. צודקת כך שמדובר על שני מנגנונים, הם לא נופרדים וקשורים אחד בשני. שמיעה מאפשרת לילד לקבל את כל השפה, את המילים ואת צלילי הביבה ולפתח במוח שלו מאגר של מילים ומושגים שאחר כך, באים לביטוי דרך השפה והדיברו. הדיבור מתפתח מאז הלידה, דרך הבכי ואחר כך הקולות הספונטניים שמקבלים משמעות ותמיכ מהסביבה. לילד יש באופן יסודי מסוגלות לפיתוח שפה דבורה, כחלק מהיותו בן אנוש. עכשיו לקשר בניהם, ככל שיש ירידה בשמיעה הנשמע מתעוות ואינו ברור, לא רק ששמועה חלק, יש עוות במה שהוא שומע כי השמיעה נפגעת בכל מיני תדירויות, כך שהמספר של 35 הינו ממוצע בסביבה של קולות הדיבור. כדי לפתח שפה ודיבור רצוי שכול המנגנונים יפעלו בתאום. כדי לתח דיבור הילד צריך לשמוע, לחקות ולהפריד כל הגהג והגה, מלאכה מאד מורכבת אשר מתפתחת עד גיל בית הספר ומסייע ברכישת הקריאה. 2- טיפול של קלינאי תקשורת מתחיל ביצירת קשר עם הילד והבנה לקשייו, הטיפול נעשה באמצעות משחקים בגיל הצעיר, לכל פעולה שהקלינאי מבצע יש כוונה וסיבה, והתחלה לבנות יחסי אמון עם המטפל הצעיר ואחר כך לעודד חיקוי ורצון להצליח במסימות המגוונות. 3- טיפול חייב להיות לפחות פעם בשבוע ואם מדובר על פעם בשלושה או ארבע שבועות איננו טיפול, אלה מעקב או הדרכה. התדירות צריכה להיות בהתאם לצרכי הילד, החבל מאד שלעתים החלטה על תדירות הטיפול מוכתב על ידי האדמיניסטרציה (תשלום ע"י קופת חולים). 4. לגבי הניתוח עליך להתייעץ עם הרופא המנתח, יש עוד כמה מדדים כמו קשיי נשימה (האם נוחר או מתאמץ לנשום) האם עולה במשקל ובריאה בד"כ ) ועוד. 5. לא קריטי אם מצבו הבריאותי לא נפגע. ניתוח הכפתורים כולו פעולה כירורגית קטנה המיועדת לתת לנוזלים לצאת וללחץ האוזן להתאזן. לגבי הפערים והמשמעות כעת מוקדם לקבוע. הוא עדיין צעיר אבל חשוב לא לתת לפער להפתח יותר מדי. וסליחה על התשובה הארוכה.
ראשית, תודה רבה על התשובה המפורטת, מעריכה זאת מאוד.. שתי שאלות להבין שאני לא טועה- 1.אין פגיעה במצבו הבריאותי כלל וגם אין לו דלקות באוזניים. אז בעיקרון כמה זמן בערך כדאי לי לחכות ולראות האם השפה מתפתחת לפני שזה כן יהיה קריטי ואצטרך לנתח? 2. האם לגילו ומצבו את ממליצה לפחות פעם בשבוע, במידה ואלך לקלינאית באופן פרטי?
שלום רב, בתי בת 6 חודשים ושבוע. תקשורתית מאוד, מחייכת, מגיבה לסביבה וכו'. היא עדיין לא משמיעה עיצורים, רק סוגים שונים של קולות. אמרה כמה פעמים אקראית את המילים "אבא", "כן", "אמא"(עם קמץ). חוץ מזה אין שום עיצור. מה דעתך?
דעתי? יש לך ילדה נחמדה ומגיע לך מזל טוב, בטח זו ילדך הראשון.... עוד תלמדי שהיא בסדר גמור.
הי, אני רוצה לדעת איך מתייחסים לסטודנטים שסיימו תואר ראשון בהפרעות בתקשורת במכללות בניגוד לכאלה שסיימו באוניברסיטאות. אני יודעת שבהרבה מקצועות המכללות נחשבות פחות במידה ניכרת, ואמרו לי שבמקצוע הספציפי הזה פחות חשוב מאיפה הגעת. תודה רבה!
ההכרה כקלינאי תקשורת נתנת על פי חוק מקצועות הבריאות, מידי משרד הבריאות לאחר שהמועמד עמד בדריושת החוק: לימודיפ אקדמיים במקצוע קלינאות תקשורת, עמידה בבחינה ולימודים מעשיים במסגרת ההכשרה האקדמית. אין הבדל בתעסוקה בין מכללות או אוניברסיטאות, בכל מקום הלימוידם ברמה גבוהה! יש מחסור רב של קלינאים בשטח ולכן, לא משנה היכן למד הקלינאי כל זמן שיש לו הכרה במעמד של משרד הבריאות.
שלום רב הבן שלי בגיל 10 מגמגם בערך מגיל 5 , אנחנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת קרוב לשנה , הוא השתפר מבחינת אוצר מילים ואין לו בלוקים ומצמוצים בזמן הדיבור אבל צורת הדיבור השתנתה הוא חוזר על כל מילה כמה פעמים לדוגמא אאאאא אמא אאאאאאני רררררוצה מים וזה מקשה עליי מאוד, הקלינאית אומרת שצריך לדבר לאט אבל קשה ליישם את זה עם חברים וכו מה לעשות?
עדי שלום, כדאי להתייעץ עם הקלינאית המטפלת בנוגע ליישום. אחת הדרכים היא להזמין חבר או את אחד האחים לטיפול כשלב ראשוני בהכללה. בהצלחה!
בני בגן חובה, לאחרונה שמתי לב שהוא הוגה ס' במקום צ'. לדוגמא: קצף נשמע כמו כסף, בוץ נשמע כמו בוס וגם צלחת נשמעת סלחת. האם יש צורך בפנייה לקלינאית או שאוכל לתרגל עימו משהו בבית? ( הוצאת לשון, לשון נמוכה, נשיפת אויר דרך השיניים וכד'). תודה
מה שכתב בסוגריים אמור להתייחס לקושי בהיגוי? מלמדים להגאות ולבצע מילים על ידי מילים ולא אחרת! תפני לקלינאי תקשורת כבר לפני כניסתו לבית ספר, זהו טיפול קצר וקל ביותר, בידיים מיומנות.
ביתי בת 3 וחצי, לא יודעת להגות את האות ר ומחליפה אותה עם האות ל' לדוגמא פרפר - פלפל שחר- שחל. למי עליי לפנות ומתי ?
ליאור שלום, האות ר' יכולה להרכש באופן טבעי עד גיל 4 בערך ולאחר גיל 4 כדאי לפנות לטיפול קלינאית תקשורת. בגלל שתהליך הקבלה לטיפול אורך בדרך כלל זמן ומצריך גם אבחון לפני הטיפול אני ממליצה לך לגשת כבר עכשיו לרופא/ת הילדים ולבקש הפנייה לקלינאית תקשורת. במקביל יש לבצע בדיקת שמיעה. בהצלחה!
בני בן 5.5, משבש הטיות של עבר ועתיד, ("ואם הלכנו לסבתא?" במקום "ואם נלך לסבתא?") האם זה נורמלי בגיל הזה? האם זה ניתן לטיפול?
בגיל זה כבר מזמן היה צריך להשתמש נכון בזמנים בתוך משפט, רצוי שיבדק אצל קלינאי תקשורת כי אולי יש עוד כמה דברים שאתם לא שמתם לב. בגיל זה עדיין על חשבון קופת חולים בביטוח הבריאות הכללי
האמת היא שבעבר לא היתה בעיה כזו. זה משהו שהתחיל בחודשים האחרונים (היינו לפני שנה וחצי באבחון של קלינאית תקשורת והיא לא שמה לב לבעיה הזו). האם מוכרת התופעה שזה מתחיל פתאום? אגב - יש לו ADHD וכנראה שהוא גם PDD בתפקוד גבוה.
תמיד אמרו לי שכל הברה/מילה קבועה שתינוק אומר על חפץ מסוים היא מילה. היום אמרה לי רופאת הילדים שחשוב שגם אחרים יבינו את המילה ולא רק ההורים, וברור שאם הילד אומר "ניה" רק אנחנו מבינים שמדובר בעגבניה (או "אוח" לרוח, או מקרים יותר בולטים כמו "ב" לבייביביס או "פ" לפיל). האם צריך לספור רק את המילים שגם אחרים מבינים ולא רק ההורים?
א הידלדה מתקשרת ומשמיע מילים וקולות בכוונה תקשורתית, מה זה משנה הספירה של מספר מילים?????? האם את עושה מחקר בעניין זה? בודאי שמילה או חלק ממלה שהילד אומר בכוונ ה לתקשר, נחשב למילה. אתם מבינים, מצוין! האחרים יבינו כשהמילה תהייה יותר דומה מקור שלה. רכישת דיבור ושפה הינם תהליכים מורכבים ואיטיים. תהני ממנה ואל תתני לרופא לבלבל אותך, כל קול שהילדה משמיעה בכוונה לתקשר נחשב למילה!
הי, בני בן שנתיים ושלושה חודשים. ילד שני. שפתו מורכבת מבערך 50 מילים. עדין לא מחבר שתי מילים. מילותיו כוללות עיצור אחד או שניים מהמילה המקורית, וכך הוא מתקשר. "בל"- זה יובל המבולבל, "ננה" היא בננה, "דו" זה גדול, "סי" זה סיר, "עודה" זה עוד, וכן הלאה. ישנן מילים שבהן אין קשר בין המילה להגייתה "נו" זה לא, "אה" זה כן. לאחיו קורא "איה" למרות ששמו יהלי. יש לי הרגשה ששומע מצוין למרות שלא נבדק עדין. גם את שמו הוא הוגה לא נכון, ולמעשה חוץ מ"אבא" ו"אור" משבש את כל שאר המילים. אמא, למשל זו "אמה". חוצמיזה מוסיף כל הזמן עוד ועוד מילים, אך כולן משובשות. מעבר לזה תקשורתו הבלתי מילולית טובה: כשיש מילים שהוא לא יודע לומר, הוא מצביע, מראה, מביא אותנו לאן שרוצה. קולט בדיחות ומצבים מצחיקים או כעס. ההתנהלות איתו היא כזו שבבית אנחנו מבינים אותו לגמרי, ואולי בגלל זה אין לו תמריץ להתאמץ יותר? נמצא בפעוטון במחיצת 3 ילדים נוספים, וגם שם מבינים אותו, אך בספטמבר יתחיל ללכת לגן גדול יותר. מה עושים? האם לפנות בגיל הזה לקלינאית תקשורת? בדיקת שמיעה? תודה רבה, דניאלה
הי, רק להוסיף שניתן לנהל איתו שיחה (עונה לכל שאלה במילה, אך אפשר להמשיך לשאול שאלות המשך והוא עונה. ובנוסף- מבין הכל, ממלא הוראות האם מדאיג? תודה
שלום, יש לי ילדה בת 3 ועשרה חודשים, לפי דעתי יש לה בעיה בארגון המלל במשפט ורציתי לדעת האם מדובר בתופעה שכיחה בגיל זה ואם לא, כיצד ניתן לפתור זאת. 1.כשבתי רוצה לאמר משפטי דרישה כגון , אני רוצה מים, או לאן הולכים או מי בא לקחת אותי היום, היא מבטאת את המשפטים בקלות. אך כשהיא רוצה לספר סיפור שהתרחש בגן או סיפור בכלל שהיא ממציאה , המשפטים אינם מובנים, רצף המילים משתבש ולר ברור, ולעיתים היא משתמשת במילים שאינן קיימות. 2. לעיתים היא מבטאת פעלים לא נכון, במקום לאמר אמא שתיתי מים,אז היא אומרת אמא שתתי מים (כלומר במקום להגות חיריק בפועל היא משתמשת בקמץ בפועל) האם אני צריכה לפנות לקלינאית תקשורת? כיצד ניתן לפתור בעיה זו?
כן, רצוי שתפני. רק כדי להוציא מהדרך בקשי מהרופא להפנותה לבדיקת שמיעה, קרוב לודאי הכל בסדר אבל זה שלב באבחון. בנתיים תעזרי לה לארגן את מה שהיא רוצה לאומר, תקשיבי לה עד הסוף וחיזרי על המשפט באופן מסודר, כך היא תוכל לשמוע את מה שהתכוונה לאומר בצורה נכונה. תפני בהקדם!
תוכלי לומר לי התכונות והכישורים הנדרשים לקלינאית תקשורת? בנוסף,גם אותי מעניין כל הנושא של מחקר ורפואה ועם זה,לא בדיוק מתחשק לי להשקיע בזה כ"כ הרבה זמן,יש בזה פן רפואי? ושאלה אחרונה ,יש משכורת ממוצעת או שקשה להתפרנס מזה? תודה!
תכונות?: סבלנות, רצון להרגיש אמפטיה ואחר, יכולתת הקשבה אין סופית, תשומת לב לפרטים וזכרון מעולה. רצון להמשיך ללמוד כל החיים ולא לעצור. יכולת מנהיגות והדרכה, דיבור ברור והיגוי מושלם, קול נעים ויכולת למידה כולל אנליזה וסינטזה ברמה מופשטת, קצת הבנה במדעים לא תזיק! לגבי המשכורת, כולנו מתפרנסים... תלוי במקום העבודה, בנסיון ובתחום העיסוק.
שלום אני בן 19 בצבא,ורק שהתגייסתי גיליתי שיש לי בעיות באותיות צ,ז,ס(ס במיוחד) ואנשים לא יכולים לקחת אותי ברצינות בגלל זה,וכך הדבר גורם לי להמון אי נוחות ואני הולך ומתחיל לדבר פחות החברים שלי וההורים שלי לא אמרו לי את זה עד עכשיו כי זה היה זניח בשבילם,ואני לא ידעתי,הדבר היחידי שידעתי שאם אני קורא מהר אז מתבלבלות לי המילים ואני ממש ממלמל האם אפשר לתקן את זה? האם אפשר לתרגל את זה לבד? אם כן אז אשמח להסבר (אין לי הרבה זמן פנוי אני בצבא) אני משמ רוצה לתקן את זה זה מפריע לי ואף אחד לא יכול לקחת אותי ברצינות בגלל זה
הצעתי שתפנה לקינאי תקשורת לקבלת הדרכה להיגוי השורקות, לאחר הדרכה קצרה תידע כמה ואם בכלל אתה צריך טיפול מובנה או הדרכה מספיקה, ואתה תעשה את העבודה לעצמך. ללא הדרכה של כמה פעמים לא תצליח ללבדך, עובדה שעד היום לא עשיתה זאת. לגבי המשפחה והחברים שלא אמרו כלום, זה בדיוק העניין של הצבא שמפגישה אותך עם עולם רחב יותר. בהצלחה
שלום, רציתי לדעת האם יכול להיות מצב שילד יפגין אוצר מילים עשיר והתנסחות טובה בעל פה אך יתקשה בשינון של מילים או לעיתים יגיד מילים בצורה מוזרה. האם באמת עליי לפנות להערכה אצל קלינאית תקשורת? תודה מראש
מה זאת אומרת "באמת", האם יש בשקר? כניראה המליצו לך לפנות לאבחון ואת לא חושבת שצריך? תתיעצי עם מחנכת של הילד ובמיקרה הכי גרוע, תפני להערכה וקבלי אבחון מקלינאי תקשורת בעלת נסיון. אחר כך תידעי לבטח אם יש צורך או לא! ככה נעשים חכמים, לומדים מהנסיון
שלום רב האם ילד הסובל מסיפרקסיה שפתית קשה ודיספרקסיה מוטורית כאשר הוא בעל יכולת שכלית מעל לממוצע זכאי לסייעת בחינוך הרגיל?
שלום, אני בת 31 ויש לי שלושה ילדים קטנים. אני יודעת שהלימודים חמישה ימים בשבוע שמונה עד ארבע. עד כמה הם אינטנסיביים ועד כמה לדעתך יהיה לי קשה לשלב את זה עם הילדים? דבר נוסף, האם ידוע לך על מסלול קצר יותר מבחינת שעות ביום? בברכה
תודה רבה על תשובתך המפורטת. את למעשה הראשונה שהצליחה להגדיר את מה שאני מנסה לבטא בקול כבר הרבה זמן. יש לי אינטואציה חזקה מאוד שהילד אכן שומע אבל איכות השמיעה שלו לקוייה. מה שהכי בולט אצלו כמו שציינתי זה כששומע מוזיקה, שירים. לדעתי הוא שומע את זה כמלל ארוך ומבולבל ביחד עם המנגינה לדעתי הוא שומע סלט. כך גם כאשר מדברים איתו הוא שומע אבל לא מדוייק. הוא ילד שיכול מאוד להטעות היות שמבחינה התנהגותית הוא מקסים וקשוב, וחבר טוב ואינטלגנט נורא בעל תחומי עניין נרחבים. הוא מצליח "להסתיר" איזה קושי שכנראה למד לפצות ולהטעות. אך אני חוששת שכשיגיע לבית הספר יפתח פער בעקבות הקושי, וכמובן שיכול לפגוע בתחושת המסוגלות שלו. האם אין בכל זאת דרך לבדוק זאת כבר עכשיו כשהוא בן חמש. אין דרך שאני יכולה לעזור לו? חשוב לי לציין שאני ממש לא אמא היסטרית, זה באמת נובע מכך שאני כבר כמה שנים מסתובבת עם בטן לא רגועה בגלל נושא זה.
יש מערך אבחוני מצויין בתל השומר, במכון שמיעה. תנסי אם לא לאתר את דר' חנה פוטר, בתל השומר וגם במכללה בקירת אונו. היא מומחית בנושא. בהצלחה
שלום, ביתי בת שנתיים וארבעה חודשיים..ילדה מאוד מפותחת לגילה יודעת הכל אפילו יותר מהגיל שלה..מדברת הכל אבל יש לה בעיה בהגייה של המילים.לדוגמא:נגיד היא אומרת אכלתי-אכלתו,שמתי-שמתו,סיימתי-סיימתו,התקלחתי-התקלחתו,וכו'...אני מתקנת אותה ואז היא אומרת תמילה הנכונה..אבל שהיא מדברת שוב פעם אז זה חוזר על עצמו שוב.רציתי לדעת מה לעשות..יש פתרון לזה?תודה מראש
אין מה לעשות ובודאי, לא לתקן אותה! דברי אליה ננכון, אל תחזרי אל מה הנאמר לא נכון... תני לה להתפתח, תקשיבי לדבריה וזהו! ההתפתחות והזמן, הבשלות והיכולת יתנו לה את הכלים לתיקן עצמי. תפקידך לחנכה ולהנות ביחד!
פרידה שלום, אחייני בן ה-3 ו-8חודשים, עדיין לא הוגה את האות ב' ללא דגש. כלומר הוא אומר צהוב- tsaob, רובה-robe ועוד. לאחרונה הוא התחיל לעיתים להגות הגה זה נכון. עד איזה גיל, אם הגה זה טרם נרכש, מומלץ ללכת לאבחון? בתודה מראש.
יש לי ילד בן 5 עוד מעט.כשהוא רוצה לבטא מילה עם האות ש' יוצא לו האות ס'.לדוגמא,שהוא רוצה להגיד שלום יוצא לו סלום וכדומה.כשאנחנו מתקנים אותו והוא חושב על האות ועל המילה אז יוצא לו טוב אבל שהוא מדבר ברצף זה חוזר לקדמותו. שאלותי הם: האם להמשיך ולתקן אותו או שעם הזמן זה יעבור לבד או שאולי עזרה מקצועית תעזור פה? תודה ומצפה לתשובה
אם את מתקנת לו, והוא חוזר נכון על ההגה, אז סימן שהוא עדיין צעיר מדי כדי לבצע אבחנה של הצליל ומיקומו, מה שמתאים בהחלט לילד בגילו. אל תתקני לו ואל תעירי לו, תני לו להבשיל והוא יעשה את העבודה לבדו. חשוב שתדברו איתו נכון. אם כמה חודשים לפני כניסתו לכתה א' עדיין לא רכש את ההגה /ש/, זה יהיה הזמן לפנות לקלינאי תקשרת, בתנאי שיש לו שיניים (אם יפלו עד אז, כדאי להמתין לבקיעת השיניים החדשות.)
שלום, בני בחודש הבא יהיה בן חמש בדיוק. הוא ילד מאוד תקשורתי בעל תחומי עניין מפותחים, מבחינה קוגנטיבית מתפתח כמצופה ואף מעל למצופה מבני גילו וכן מבחינה מטורוית. יש לו מעט חולשה בחגורת הכתפיים אך לא בצורה חמורה ולא משהו שמפריע להתנהלות הגופנית שלו. כשהיה צעיר עבר בדיקת שמיעה שלא הייתה אמינה מפאת גילו הצעיר, בחודש פברואר עבר בדיקה נוספת , הפעם היה שיתוף פעולה מלא. באוזן ימין - 15 אוזן שמאל 25-30. הוא מדבר היטב ושוטף ואף עבר אבחון של קלינאית שלא זיהתה שום קושי מלבד הגיית ת כ - "סססס" . היינו אצל רופא א.א.גרון בעקבות תוצאת בדיקת שמיעה שטענה שיש לו מעט נוזלים באוזן שמאל ונתנה לו סירופ ליבוש, חזרנו אלייה אחרי חודש ואמרה שהכל תקין. אני עדיין מוטרדת היות ובתחושה שלי עדיין משהו לא תקין, קשה לי להצביע איפה אני אנסה- 1. הוא מאוד מאוד לא אוהב לשמוע מוזיקה, זה מפריע לו ולטענתו מרדים אותו. באותה נשימה הוא גם לא יודע לשיר שירים, כמעט ולא שר, ולא יודע לשיר. השיעורי מוזיקה בגן מאוד לא נעימים לו, כשהלך להצגה מוזיקלית נרדם, כששומע שיר בטלויזיה מבקש להעביר ערוץ וכו'. האם יש לך הסבר לתופעה הזו? 2. הוא מדבר ברצף אך לדעתי יש לו קושי בפירוק מילה להברות בגלל שלא שומע, לא מצליח להבחין בצלילים במילה. למשל - שרנו בגינה את השיר אוניה (בשביל אחותו הקטנה), את ההברה האחרונה לא אמרתי רק אוני והוא השלים "אה" למרות שתיקנתי מספר פעמים היה לו קשה להבין שזה "יה". מהתיאורים הנ"ל האם ייתכן שיש בעית שמיעה למרות שהרופאה אמרה שהנוזלים יתייבשו והכל תקין. מה דעתך ומה לעשות? תודה מראש וסלייחה על האורך
יש בדיקות נוספות הקשורות לאיכות השמיעה ולא על עצם השמיעה. הם יכולות לעורר שאלה הקשר לתפקוד כמו אבחנה שמיעתית, קושי בזהוי בין דמות (הקול) לרקע (רעש הסביבה או המנגינה של שירה) את הבדיקות מבצעים בעקר לגבי ילידם עם ליקויי למידה שמתקשים ברכישת הקריאה, מכוון שבנך עדיין צעיר, הוא לא חייב להצליח במסימות אלו, ואין מספיק מידע לגבי התפקוד בגיל צעיר. בשנה הבאה יהיה בגן חובה ואז יהיה עליו להשלים מטלות של פירוק והרכבה להברות וכו' תהייה בקשר עם הגננת והיא ודאי תדעה לזהות קשיים ספציפיים,לפי תפקודו בהשוואה לבני גילו. לגבי השמיעה, התוצאות שהתקבלו יכולים לציין שמיעה תקינה, את דווחת על תוצאות של בדיקה ל"צליל טהור" בזהוי של עוצמה מינימלית (סף שמיעה), ילדים נוטים להמתין לעוצמה נוחה כדי להגיב ולציין ששמעו. חשובה ההלימה בין התשובה לצלילים ותשובה למילים, בדף הבדיקה יהיה רשום SRT, לכל אוזן בנפרד. בכל מיקרה, לפי מה שכתבת בנך בתחום הנורמה ומעט נוזלים שכיחים בגיל זה, אם הוא מתפקד ככל הילדים, את יכולה לתת לו להתפתח ולהניח לו להתקדם באופן טבעי. כעת לא ניראה שיש צורך בהתערבות או בדיקה כל שהיא. סליחה על התשובה בארוכה! בהצלחה
הי בני בן שנה וחצי אומר את המילים הבאות: אבא, פיל ("פה"), פרפר ("פפה"), פרה ("פ-אה"), כדור ("אדה"), במבה, את זה, כלב ("אה-אה"), אוכל ("אמ-אמ"), סבתא ("טטה"), אוטו ("טה"), עוד פעם ("עופם"), אור ("או"), טלוויזיה ("טזה"), עוד, בובה ("בה"). מכיר גם קולות של חיות אם כי לא ממש עושה אותן מדויק. יודע להצביע על תמונות בסיפורים שמכיר ולמלא הוראות פשוטות (תביא כדור, לך לאבא, תרים מהרצפה), וכן לעשות תנועות של שירים (לשבת-לקום, ידיים למעלה וכו'). מכיר כ-5 איברי גוף. האם זה מספיק לגילו מבחינה תקשורתית?
שלום לך, בני בן שנה ושמונה חודשים. עבר איבחון לאחרונה ,שם נמצא כי הוא באיחור התפתחותי.לאחרונה(בחודשיים וחצי שלושה האחרונים) החל לשיים את המציאות אך הוא חוזר ממש ממש אחרי כל מילה שנאמרת לו,לעיתים אף מילים שנאמרות לידו אך אינן קשורות אליו כלל. אני מפחדת שמתפתחת אקולליה.. מתי ניתן לאבחן אקולליה.ומתי זה סביר וחלק מתהליך רכישת השפה. בברכת כל טוב ותודה תמרה
אם הילד נבדק במכון להתפתחות הילד ופרט לאיחור קל של כמה חודשים התפתחות התקשורת והחברתית תקינות, אז כניראה שהאקולליה הינה חלק מהפתחות ורכישת השפה, כמו אצל הרבה ילדים. אם את מודאגת כדאי לפנות לקלינאי תקשורת להתרשמות ראשונית של תפקוד האקולליה ומקומה ברכישת השפה שלו, או האם זה חלק מתסמונת הקשורה למיומנויות התקשורת הכללית, הבנת השפה וכו'. בהצלחה
שלום, האם אפשר לשאול שאלה לגבי לימודי הפרעות תקשורת? אם כן, אשמח לתשובה. אני בת 36, בעלת תואר ראשון בהיסטוריה וחושבת לאחרונה על מקצוע קלינאית תקשורת. הייתי עם בני הקטן בטיפול אצל קלינאית תקשורת והאמת שהתחום שנוגע לילדים לא מדבר אלי כי צריך לשחק עם הילד ואולי קצת "להתיילד" עם הקול (לפחות מהניסיון שלי עם בני הצעיר מול הקלינאית) וזה לא מדבר אלי. חשבתי על תחום עבודה עם מבוגרים אך האם נראה לך שאני בכלל בתחום הנכון אם לשחק או לעשות קולות קצת ילדותיים לא מדבר אלי? אני כן בעלת סבלנות, אוהבת לעזור לאנשים, מעוניינת במקצוע רציני ויציב. בנוסף, האם אני כבר לא מבוגרת מדי בשביל ללמוד את התואר הזה? ושאלה אחרונה, אני טיפוס יותר מדי סטרילי ואסתטי, אני נגעלת בקלות, לא היה מתאים לי לעבוד למשל בסיעוד. האם בעבודה כקלינאית תקשורת עם מבוגרים אתקל באנשים, בשל פגיעה פיזית נניח, אשר למשל מריירים או משהו דומה? תודה וסליחה מראש...
במקצוע שלנ פוגשים כל מיני, ילדים ומבוגרים עםפגיעה מוטורית המותירה אותם מריירים, פוטים ולעתים אף נושמים מפתח בצוואר. יש עבודה יותר בטרילית אולי בתחום ליקויי למידה ושפה. אם יש לך חברות שהן קלינאי תקשורת כדאי להתייעץ איתם ןאפילו, אם ירשו זאת, תבקרי במרכזים בהם ניתן טיפול, ותיראי את האוכלוסיה. אם את עד כדי כך לא מסוגלת להתמודד עם תופעות פיזיות קשות, תעבדי במשרד או בבנק, שם אנשים לרוב בריאים. מבחינת הגיל, יש מחסור רב בקלינאים ואולי הבגרות שלך תוסיף לתכנים הנלמדים כדי שתצליחי