פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3697 הודעות
3210 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

09/05/2013 | 07:33 | מאת: רוחמה

שלום לבני בן 7 אובחנה בעית שליפה (וכן אוצר מילים דל וקשיים בארגון שפה) רציתי לדעת עד כמה יהיה נכון לטפל אצל קלינאית ששפת האם שלה אינה מעברית.. מדברת במבטא זר ופה ושם זקוקה לעזרה בתרגום מילים וביטויים לעברית..

גם אני לא דוברת עברית כשפת אם, ועדיין מטפלת מצויין בילדים, כך שאם המבטא איננו כבד ואם בנך יצר קשר טוב עם המטפלת, אז לא צריכה להיות בעיה. חשוב שאת, כאם, תקבלי הדרכה באפן רציף כדי להמשיך את העבודה איתו בבית. יש הרבה מה לעשות בגיל הזה ואין סיכוי רב שמפגש של פעם- פעמיים בשבוע עם הקלינאי תגרום לשינוי במבטא או בסגנון הדיבור. מדינת ישראל הינה ארץ קולטת עליה ויש אנשים עם מבטאים שונים ומגוונים, בהצלחה

שלום, בני בן כמעט שנתיים וחצי, עבר ניתוח להסרת אדנואידים והקטנת שקדים בגיל שנה, עתה אנו צפויים לעבור בקרוב ניתוח נוסף,להסרת אדנואידים ושקדים ככל הנראה גם עם כפתורים, בדיקת השמיעה שנעשתה לו נראתה ירידה בשמיעה של 25,30. הוא אומר כמעט הכל אבל רק הברה סופית כלומר גבינה=נה, אמבטיה= יה,אבל הוא עושה בפנטומימה הכל כך שמאוד פשוט להבין בדיוק מה הוא רוצה-לפחות לי פשוט.יש מילים שהוא אומר מלא כמו אבא, נענע, אבל הן אחדות. מה עליי לעשות האם יש לפנות לטיפול לפני הניתוח, האם להמתין לאחריו? האם זה ייפתר ולא יהיו לו בעיות בדיבור בעתיד? אני די חוששת ואשמח לתשובתכם ועצתכם. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

כדאי מאד שתפני לטיפול של קלינאי תקשרות כדי שיכירו ויעקבו אחר התקדמותו, ובמיוחד שיתחיל טיפול אחרי הניתוח. מכוון שהתורים ארוכים כדאי בהחלט שתפני וגם אם תמתיני חודשיים שלושה להתחלת הטיפול, זה יהיה בסדר. מעניין האם הוא מחבר שניים שלושה חלקי מילים למשפט? אם ניתן כבר להתחיל, תתחילי. בהצלחה

תודה על תשובתך. אכן הוא מחבר שלושה מילים במשפט, לדוגמא היום אמר לי (א)מא אין אבא.(א)ני פתח אור וכו'. האם זה מעיד על משהו? האם יכול להיות שלאחר הניתוח הבעיה תיפטר ולא יהיה צורך בטיפול? תודה.

03/05/2013 | 00:33 | מאת: שלום

שלום רב ותודה על התשובה, הייתי אצל רופא אף אוזן גרון כבר לפני כמה חודשים שראה שהמחיצה באף עקומה, ואני מחכה כבר כמה זמן לניתוח. בנוסף, בשנים האחרונות הייתי אצל שתי קלינאיות תקשורת, אצל הראשונה עבדנו על בליעה נכונה והגיית ס' צ' ועל ש' היא אמרה שאני צריך לשים את הלשון למעלה, וזה לא הסתדר. לכן, הלכתי לקלינאית תקשורת אחרת, שאמרה שצריך לשים את הלשון למטה ועבדנו על זה, אבל זה עדיין לא נשמע לי הכי טוב, והכי זורם בשטף המילים, בנוסף שתיהם אמרו שהחיך שלי גבוה וצר וזה יכול להפריע. חוץ, מזה אני נושם רק דרך הפה, והוא רוב הזמן פתוח, והבנתי שזה יכול להשפיע על החלשות שרירי הפנים, וכך גם על הלשון, אז מה צריך לעשות? ואיך החיך והטיפול שלו יכולים לעזור? תודה רבה !

לקריאה נוספת והעמקה

נכון שיש חולשה משנית לפה פעור לנשיהמ פומית, לפני שמטפלים בפה צריך להבטח את הנשימה הטובה דרך האף. תעשה מה שאתה יכול כדי לקדם אתה ניתוח באף. בשלב הבא תפנה לאורטודונט אשר יבדוק את מנשך הפה ומבנה החך ויבדוק את יחסי הלסתות ובגירת הפה וגם יחווה דעה באשר הרחיבתהחך. לאחר הניתוח תפנה שוב לקלינאי תקשורת כדי לשקול שנית את ההבט התפקודי שלך (נשימה, דיבור, בליעה, לעיסה וכל השאר)

08/05/2013 | 22:51 | מאת: תודה רבה

30/04/2013 | 22:52 | מאת: שרון

היי, בתיבת 5 תמיד עם פה פתוח ולשון נוטה החוצה. אובחנו אצלה נוזלים באוזניים אך מכיוון שבעיית השמיעה מגיעה בגלים ולא אובחן שקד שלישית לא המליצו על ניתוח. האם ניתן לשפר את מבנה הפה בשלב כזה? האם קלינאית תקשורת יכולה לעזור בסגירת פה, הכנסת לשון...נשימה דרך האף.. תודה רבה שרון

לקריאה נוספת והעמקה

את מתיחסת לבדיקת הרופא רק בצד האוזניים, ומה עם האף?????? היא נושמת מהפה כי: יש לה חסימה אפית יש לה חולשה בחוגרת הכתפיים ואינה יושבת זקופה יש לה היפוטוניה (חולשת שרירים) כללית יש כמה דברים שחשוב לברר כדי להתערב בצורה מושכלת ויעילה. בררי את הנשימה האפית אצל רופא אאג' ותפני לאבחון של פיזיותרפיסט לגבי אחיזת חגורת הכתפיים ומתח גוף כללי... אם יש צורך תופני בהמשך לדביקות נוספות או תקבלי תוכנית טיפול כוללני. אשמח לקבל את תוצאות המשך הבירור בכל מיקרה, כעת הזמן לטפל ולא לדחות! בהצלחה

30/04/2013 | 17:57 | מאת: דינה

בני בן 4.5 סבל מעיכוב בדיבור ומטופל עדיין אצל קלינאית תקשורת השפה שלו השתפרה הוא מדבר הכל רק עדיין לא מבטא את כל האותיות נכון , בבית אנחנו מדברים ערבית והבן שלי נמצא בגן מעורב והוא דובר עברית בלבד , גם אנחנו בבית מדברים איתו רק בעברית כי לא רצינו להקשות עליו , אני מאוד רוצה להתחיל ללמד אותו לדבר בערבית ( הוא מבין הכל אך לא מדבר ) האם זה טוב להתחיל עכשיו או לחכות עד שיתחיל לדבר ממש טוב ? האם כדאי שהקלינאית תדבר איתו בערבית או שתמשיך בעברית שהיא השפה שלו ?

השאלה שלך מאד חשובה ועקרונית, השאלה היא למה הוא צריך להתמודד בשתי השפות כשיש לו בעיה (או הייתה בעיה ברכישת השפה?) מכוון שהוא בכל מיקרה בגן דו שיפתתי, את לא יכולה לעשות שידבר ערבית אלה אם תחליפי אותו לסביבה דוברת ערבית בלבד, מה שבודאי לא מומלץ כעת. איךהוא מקשר עם המשפחה המורחבת, בני דודים וכאלה? אם כולם מדברים עברית, אז למה להלחיץ ולהעמידו בקושי נוסף? בכל מיקרה, הוא מבין וכשיהיה בשל ויהיה צורך, יוכל לנסות לדבר ערבית. לדעתי רצוי שתתיעצי עם הקלינאית שמכירה אותו ועובדת איתו, היא הכי מוסמכת לתת לך המלצה שתתאים לבנך ולך. כל טוב

28/04/2013 | 21:30 | מאת: עדי

הבת שלי בת 3 ולפני כשבועיים החלה לגמגם , הגמגום מופיע בתחילת המשפט ולא באופן קבוע. לפני כן דיברה באופן שוטף. אין היסטוריה של גמגום במשפחה. האם לפנות לטיפול? יש לציין שלא עברה טראומה או משהו אחר.

לקריאה נוספת והעמקה

אין מה להלחץ ולהתערב, זה שלב נורמלי בהתפתחותה דיבור. עייני התשושובי בנושא זה לאורך הפורום הזה.

28/04/2013 | 14:35 | מאת: אני

ילד בן 2, מדבר במילים בודדות וגם את אלו מפיק לעיתים רחוקות, יודע להשלים מילים או לחזור על חלק מהמילים כשמסתכלים איתו בספר וכו'. מאוד נהנה מלשחק לבד, נהנה לפתוח ולסגור דלתות, קשר עין קיים אבל לא תמיד וקורה כשמתאמצים בשבילו, לא קורא לאמא ואבא בשם למשל כשרוצה משהו. היה לו עיכוב בהתפתחות מבחינה מוטורית התחיל ללכת אחרי גיל 1:7 קיבל טיפול פיזיותרפי לא נאמר שם כלום לגבי התקשורת. האם אלו סימנים שיכולים להעיד על בעיית תקשורת ברמה של הקשת האוטיסטית?

לקריאה נוספת והעמקה

לא ניראה לי, בכל מיקרה בעית קשר יכולה להיות קלה או חמורה, כעת לא ניראה שיש בעיה חמורה. המלצתי שתפני למכון להתפתחות הילד, לקבלת אבחון מעמיק וכוללני. במקביל את יכולה לפנות לקלינאי תקשורת ואף להתחיל לעבוד יחד תחת הדרכתה, לא חייבים להתחיל טיפול אינטנסיבי, אלה אם הקלינאית תעריך שיש צורת בהתערבות. קבלי ממנה הדרכה והכוונה, וגם מעקב לאחר שלשה חודשים. גיל זה אידאלי לקדמו.... בהצלחה

28/04/2013 | 14:28 | מאת: שלום

שלום , אולי כל הדברים האלה קשורים ואולי לא, אז אני אכתוב הכל. אני היום בן 18 ומאז ומתמיד האף שלי היה סתום, וכל החיים אני נושם דרך הפה, בנוסף אני בטיפול אורתודנטי כבר כמה שנים, וראינו שהחיך שלי מאוד גבוה, ובצד אחד של הלסת המנשך לא נסגר עד הסוף, והאורטודנטית חושבת שיש דחיקת לשון בצד הזה. חוץ מזה, הייתי בטיפול אצל קלינאית תיקשרות בגלל שהס' והש' שלי היו שורקות, עם הס' זה הסתדר ועם הש' לא כל כך. השאלה שלי היא, האם עוד אפשר לשנות משהו במבנה של החיך, והאם מבנה החיך משפיע על הצליל של הש' שיוצא, או זה שהמנשך לא נסגר עד הסוף משפיע? והאם בגיל כזה עוד אפשר לעבוד ולשפר את הש' עד לתוצאה מושלמת? תודה רבה !

לקריאה נוספת והעמקה

נתיחיל מהסוף, בגיל זה ניתן כן לשנות ולשפר, תלוי במידת המוטיבציה והמודעות. החך הגבוה לא משפיע על הדיבור, בעקר אמור להשפיע על גוון הקול. רצוי שתפנה לרופא אאג' שיבדוק את מעברי האוויר בנשימה דרך האף. רצוי גם שתפנה קלינאי תקשורת שמטפלת בנושא של דחיקת לשון, כי הבעיה במבנה הינה קשורה לתנועת לשון לא תקינה, במדד הכוחות הפועלות על השיניים (בצד או לא) ועל התפקוד של אברי הפה במנוחה ובבליעה, לא רק בדיבור. פנה לרופא אף אוזן וגרון ובמקביל לקלינאי תקשורת. אשמח לקבל תגובה שלך בהמשך. כל טוב ובהצלחה!

03/05/2013 | 00:32 | מאת: שלום

שלום רב ותודה על התשובה, הייתי אצל רופא אף אוזן גרון כבר לפני כמה חודשים שראה שהמחיצה באף עקומה, ואני מחכה כבר כמה זמן לניתוח. בנוסף, בשנים האחרונות הייתי אצל שתי קלינאיות תקשורת, אצל הראשונה עבדנו על בליעה נכונה והגיית ס' צ' ועל ש' היא אמרה שאני צריך לשים את הלשון למעלה, וזה לא הסתדר. לכן, הלכתי לקלינאית תקשורת אחרת, שאמרה שצריך לשים את הלשון למטה ועבדנו על זה, אבל זה עדיין לא נשמע לי הכי טוב, והכי זורם בשטף המילים, בנוסף שתיהם אמרו שהחיך שלי גבוה וצר וזה יכול להפריע. חוץ, מזה אני נושם רק דרך הפה, והוא רוב הזמן פתוח, והבנתי שזה יכול להשפיע על החלשות שרירי הפנים, וכך גם על הלשון, אז מה צריך לעשות? ואיך החיך והטיפול שלו יכולים לעזור? תודה רבה !

26/04/2013 | 17:27 | מאת: אושרית

שלום, בני בן שנה ותשעה חודשים ופרט לשלוש מילים אינו מדבר כלל. (בדיקת שמיעה בוצעה, השמיעה נמצאה בטווח התקין, אך יש נוזלים באחת האוזנים ומומלץ מעקב). באיזה שלב עלי לפנות לעזרה או לפחות יעוץ מקצועי? תודה רבה, אושרית

26/04/2013 | 17:36 | מאת: אושרית

לא ציינתי, אך הוא נורא תקשורתי וחברותי, יש קשר עין, מבין הכל ומסביר מצויין מה הוא רוצה

תמתיני עד גיל שנתיים ושלושה חודשים, או לחלופין תבקשי תור לקלינאי תקשורת, בעקר בשביל לקבל הדרכה וכוון לעודד אותו ולא לטיפול! החשוב שהוא תקשורתי וחברתי, אם אתם מבינים אותו אז אין לו מה למהר!

25/04/2013 | 17:23 | מאת: שלומי

הבת שלי בת 5 מחליפה צ' ב- ס' (מוסס במקום מוצץ). האם זה עדיין שלב התפתחותי שיחלוף או שבגיל כזה כבר מומלץ להיוועץ בקלינאית תקשורת?

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בתשובה ליעל, לצד השאלה שלך

24/04/2013 | 20:00 | מאת: יעל

שלום, בת 4 וחצי לא מצליחה לבטא צ' אומרת במקום צלחת- סלחת. כמו כן לא מצליחה לבטא ש'- במקום שלום אומרת- סלום. האם זה נפוץ בגיל הזה? יש צורך לקחת לקלינאית תקשורת או יסתדר לבד? תודה

זה נפוץ בגיל זה, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת בגיל חמש, או במהלך גן חובה כדי לאפשר ה ללמוד לפני רכישת הקריאה. אם השיניים הקדמיות עליונות נפלו, יש להמתין עד לבקיעתם.

22/04/2013 | 15:10 | מאת: אודליה

בני בן 4.5 מחליף את האות ק ו-כ ב-ת ואת האות ג ב-ד מה עושים עם זה? האם צריך לתקן אותו?

לא מתקנים אותו! לוקחים אותו לקלינאי תקשורת שתכוון אותו ולדריך אותו כדי שירכוש את ההגאים שחסרים.הטיפול בסל השרותי של קופת חולים. בגיל זה הטיפול נעשה תוך כדי משחק ובכיף, הוא יהנה מהחוויה. בהצלחה

22/04/2013 | 14:07 | מאת: אילה7777

שלום, הגננת הסבה את תשומת ליבי לכך שבני בן שנה ו4 חודשים לא מדבר כמעט בגיבריש ולא אומר עיצורים בה מה וכו. מבחינת קשר עין ואלמנטים נוספים שקשורים לתקשורת אין בעיה, הוא ילד תקשורתי פשוט רק לא בדיבור (כן מבין מה שמדברים אליו). לא נראה כי יש לו בעיית שמיעה. בני באמת מדבר מעט ביחס לילדים בגילו אבל בבית כן אומר ספציפית בה ומה (אומר אבא, ואומר מממממה בהקשר של אוכל). אומר הרבה אאאאה שזו מילה כוללת לכל דבר שרוצה שנביא/נעשה (אין לו מילה לאמא, מים, בננה, פרפר, כלב ועוד כל מיני מילים שלילדים בגילו כבר יש). הוא לא מדבר הרבה אבל בהחלט מקשקש בקטנה מדי פעם. לעיתים עם מוצץ במהלך היום אז אשתדל להפחית ולתת רק לפני השינה. האם תקין? האם ללכת לקלינאית תקשורת? מה אמור להגיד בגיל זה? ואיזה תרגילים לתרגל איתו? תודה מראש!

לקריאה נוספת והעמקה

המלצתי בכל זאת, לבצע בדיקת שמיעה,רק כדי לא להשאיר את הפתח של בעיית שמיעה לא מאובחנת. לגבי הדיבור, בנים מדברים, כקבוצה, מאוחר מאשר בנות. מבחינתו כל פעם שאומר אאאאאא הוא מדבר, זו תקשורת מילולית ומכוונת. הוא עדיין צעיר ולא כדאי להתחיל באבחונים וכו' רצוי שתתנו כוונה ומילה לכל פעם שהוא משמיעה קול בכוונה, תנסו להבין מה התכוון ותאומרו לו את המילה, מבלי לבקש שיחזור. ילידם בעלי יכולת מולדת לדבר, רק צריך לאפשר להם ולתת להם תמיכה וגיבוי. בגיל זה יש שונות גדולה בין ילדים, תמתיני לגיל שנתיים אבל תבצעי כבר עכשיו את בדיקת השמיעה.

20/04/2013 | 14:09 | מאת: אמא של מרים

שלום רב, בתי היחידה הינה בת שנתיים וחצי,עירנית וסקרנית אומנם עדיין נמצאת בשלב החד מילי (יש קרוב ל200 מילים) ואין עדיין צירוף אחד! איך אפשר לעודד אותה לצרף שני מילים?אני משתמשת בספר תקשורת שהקלינאית דלי הכינה והדבר לא ממש עוזר,היא יכולה לומר 5 מילים ברצף בעזרת התמונה אך בצורה מאוד טכנית ומקוטעת ולא נשמעת כמשפט בכלל! אני לא אוהבת לתקן את המילים שהיא אומרת,אך לעיתים אני חוזרת על מה שהיא אמרה כשיקוף ואז אני מתקנת (אאה את רוצה בובה במקום ובה שלה) אך היא מתקשה לחזור על נה שאני אומרת כשאני מחלקת את המילה להברות אלא היא ממשיכה את ההברה הבאה (למשל כדור:אני אומרת לה כ בשביל שתחזור אחרי על ה כ היא פשוט ממשיכה את ההברה דור)איך אני באמת יכולה לסייע לה בנושא זה כי המובנות דל המילים שלה ירודה יחסית,אומנם אני מבינה אותה אך אני רוצה שגם בגן ובמקומות טחרים יבינו אותה גם כי זה מתסכל אותה נורא! אשמח להתייחסות ותודה מראש

יש כמה דרכים: 1. באגודת קלינאי התקשורת מוכרים ספר נהדר, "לשיחה דרושים שתיים", יש שם המון עצות מעשיות.www.ishla.org.il 2. אל "תחתכי" את המילה, עדיף לשים מילה אחרת שתקדים כמו: הנה ... (בובה) ועוד...... 3. בגיל זה תפיקו תועלת רבה מעבודה יחד עם קלינאי תקשורת, הטיפול בסל השרותי של קופת חולים וכך תוכלי לקבל עצה מקצועית. האם שמיעתה נבדקה? אם לא, רצוי להתחיל בהז.

20/04/2013 | 08:35 | מאת: אור

שלום רב.. ביתי בת ה-4.5 חודשים התחילה להשמיע קולות כבר בתחילת דרכה בגיל חודשיים,היא תינוקת רגועה ונעימה, אינה בוכה הרבה אך כשהיא עייפה, רעבה או עצבנית אי אפשר להישאר אדישים לדרך שלה לבטא את זה. היא פשוט נוהמת, כמו זועמת כזאת, זה הבכי שלה, חולפעמים גם זה הדיבור שלה. האם זה נשמע תקין והגיוני? הייתי מעדיפה שהיא תירצח ותבכה כמו כל שאר התינוקות, קצת מוזרות הנהימות הזועמות האלו :)

והנה היא מלמדת אותך כבר בגיל זה מה זה עצמאות,תלמדי את הלקח לכל חייכם המשותפים... האם עברה דביקת שמיעה? האם קןלה תקין, לא בזמן בכי? אם היא נבדקה אצל רופא והיא בריאה, אז את לא יכולה להחליט או לבחור בשבילה כיצד היא תתבטא, תהני ממנה ותשלימי עם היותה עצמאית ולא ממלא את ציפיותיך.... שיעור ראשון בהורות, לילד יש אישיות ואופי משלו! תהני ממנה ושיהיה לכם בהצלחה

23/04/2013 | 06:41 | מאת: אור

פרידה את משהו....אהבתי מאוד את התגובה שלך! הקטנה לי עברה בדיקת ברה והכל תקין (נולדה תינוקת קטנה בחודש תשיעי 2 קילו בלבד) והדיבור שלה בסך הכל בסדר אך היא לא צייצנית מידי ומרבה לנהום כשהיא מתעצבנת.....אני שמחה שהיא עצמאית ועם אופי משלה!!!ועכשיו שאני מבינה שזה בסדר אז אני רגועה!!!תודה :)

19/04/2013 | 20:24 | מאת: רינת

שלום, ילד בן 4.5, מאובחן עם דיספרקסיה וירבלית ומוטורית... והשאלה שלי היא כזו: יש לו קושי רב ביציאות. הוא לא מסוגל לעשות קקי כשמושיבים אותו בשביל כך והוא אומר "קשה לי", "לא יוצא"... ואחרי זמן קצר כשהוא עסוק במשהו אחר ולא נמצא בשירותים הוא עושה על עצמו... האם זה יכול להיות קשור לדיספרקסיה? ז"א גם פה לא מצליח לעשות באופן רצוני, וכשזה לא רצוני אז הוא עושה? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה
20/04/2013 | 14:55 | מאת: חן לדרר

רינת שלום עד כה לא שמעתי על קשר בין תי התופעות ובמרבית המקרים שאני נתקלתי בהם של איחור בשליטה ביציאות היה חלק מאיחור התפתחותי או סיבות אחרות. בכל מקרה מומלץ לפנות לרופא תפתחותי שיוכל לבדוק את כל הגורמים המשפיעים והמליץ על דרך ההתיחסות בהצלחה

19/04/2013 | 08:42 | מאת: דני

בני בן 12 חודש תקשורתי מאוד חייכן מצביע על מה שהוא מעוניין לעשות מבין שאלות כמו איפה אבא אמא וכו , בלון , ששאולים אותו שאלות מבין ומגיב ומבצע בהתאם להרים ידיים , למחוא כפיים לעשות שלום וכו". מבטא אבא אמא וחוזר על מילים שלנו אך עדיין לא מגיב לשמו מתי יפול לו האסימון לגבי שמו?

אי אפשר לדעת, אב נשמע מפותח בהתאם לגילו.

18/04/2013 | 08:34 | מאת: טלי

בני בן שנה וחמישה חודשים. יש לו כ 15 מילים (נראה שיש התקדמות בחודש האחרון) אבל לא אומר אמא. האם זה סביר בגיל הזה? חשבתי שאולי קשה לו עם האות מ' אבל לאחרונה התחיל למלמל "אמממ" כשהוא רוצה לאכול.

18/04/2013 | 12:26 | מאת: חגית בר-זאב

טלי שלום, ממה שאת מתארת השלב השפתי בו בנך נמצא מתאים לגילו. אולי הוא לא אומר את המילה "אמא" אך אני מניחה שהוא פונה אליך ומתקשר איתך בדרכים אחרות מילוליות ולא מילוליות. הוא בודאי יגיד את המילה אמא בקרוב- דווחי לנו!

16/05/2013 | 08:26 | מאת: טלי

לפני שבועיים. תודה!

שלום רב ילדה בת שנתיים ועשרה חודשים. קלינאית תקשורת סיכמה - מובנות הדיבור נמוכה, יתכן עקב חולשה של הלשון, הוגה עיצורים מכתשיים באופן חיצוני, הפה לעיתים פעור במנוחה, לעיתים מאנפפת. מדברת במשפטים מחוברים, אוצר מילים תקין, מקסימה, יוזמת וכד'. בדיקת שמיעה - תקינה. בדיקת רופא אף-אוזן-גרון - תקינה, בשבוע האחרון מצוננת. מעוניינת לשמוע את חוות דעתך, האם יש צורך בטיפול בגיל כזה צעיר? בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי לבדוק האם יש מגבלה במרחב תנועת הלשון. כדאי להתחיל טיפול כדי לכוון אותה בכוון של תנועת אברי הפה נכונה ולמנוע תיסכול מקושי להבין את דבריה. בגיל זה הטיפול אפקטיבי, במיוחד אם תקבלן הדרכה צמודה. בהצלחה!

17/04/2013 | 11:07 | מאת: בינה

שלום, אני חושבת ללמוד שנה הבאה קלינאות תקשורת, ולפני שאני נרשמת אני רוצה קצת לראות את העבודה מקרוב. (התחלתי השנה ללמוד כלכלה-חשבונאות ועזבתי, ואני לא רוצה לחזור על הטעות שלי עוד פעם...) רציתי לדעת אם יש קליניקות (עדיף באזור השרון\מרכז) שאוכל לבקר בהן, ולהתרשם קצת מהעבודה "בתכלס". תודה ויום טוב, בינה

תצטרך לשאול באוניברסיטאות או במכללות שבהם מלמדים כי אי אפשר להכניס לקליניקה אדם זר (יש חובה של סודיות למטופלים) חפש בין מכריך מישהושכבר לומד או עובד בתחום ושוחח איתם כדי לקבל מושג. תעיין גם באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

14/04/2013 | 17:14 | מאת: דסמונד

אני נער בן 17 ועליתי לארץ כשהייתי קטן. מאז אני לא מצליח להגות את האות ר'. כשהייתי קטן שלחו אותי לקלינאי תקשורת אבל לא המשכנו עם זה. לפני כמה שנים הצלחתי באופן טבעי להגות את האות ר' הרוסית. ולפני שנה הלכתי לקלינאי תקשורת והצלחתי גם ללמוד להגות את הישראלית. אבל הבעיה שעדיין קשה לי. הפסקתי ללכת לקלינאי לפני שסיימתי את הטיפול וחשבתי שאני אצליח את הטיפול לבד אבל מסתבר שלא. היום אני יכול להגיד את האות באופן רצוף, אבל כשאני משלב במילים, אפילו במילה אחת, זה נשמע כזה ארוך ומאולץ, ובמשפטים בכלל. האם לדעתכם אם אמשיך להתאמן, לדוגמה בחודש הקרוב, אוכל לסיים את הטיפול בעצמי? או שיש צורך לחזור לקלינאי התקשורת?

14/04/2013 | 17:21 | מאת: חגית בר-זאב

דסמונד שלום, כשלומדים הגה חדש ההיגוי בהתחלה מסורבל ועם התרגול והשימוש ההיגוי נעשה טבעי יותר. חשובה המודעות ביומיום על מנת להשתמש בהיגוי החדש. על מנת להיות בטוח שההיגוי שלמידת את עצמך הוא ההיגוי "התקין" והיעיל ביותר ועל מנת לקבל הדרכה ליישום מומלץ שתיפגש עם קלינאי/ת תקשורת. יתכן שתזדקק רק למפגש אחד או שניים על מנת להגיע לההשתמש בהגה הנ"ל. בהצלחה!

14/04/2013 | 02:27 | מאת: רויטל אברהמוב

בני בן שלוש וחודשיים ובחודש האחרון שמתי לב שהתחיל מעט לגמגם. אבל, ביומיים האחרונים הגמגום החמיר מאוד בבת אחת. כמעט כל משפט שאמר הוא גמגם במילה הראשונה וישנן מילים אותן הוא מתקשה לומר אז לאחר מאמץ הוא פשוט צועק אותן. חשוב לי לציין שעד לפני כחודש ימים הוא דיבר בסדר ללא גמגום כלל. מה עליי לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

כלום בקשר לילד, תקראי את התשובות לנושא זה בפורום. זה נורמלי לחלוטין!

12/04/2013 | 12:28 | מאת: #

מה עושים לדיבור מגומגם בגלל פרקינסון

לקריאה נוספת והעמקה

יש קלינאי תקשורת ספציפיות וגם שיטת טיפול ייחודית לחולי פרקינסון. אין מדובר על גימגום אלה על "שבירה"של רצף הדיבור, בדיוק כמו שבירה של רצף בפעלויות פיזיות. פנה למרפאה לטיפול בפרקינסון. בהצלחה

12/04/2013 | 10:55 | מאת: מיכל

שלום, לפני כארבעה חודשים בעקבות מחלה (וירוס של חום), החלו לבני ביעוטים בלילות. בתחילה חשבנו שזה בגלל החום של המחלה אבל זה המשיך גם כשהבריא. במקביל התחילו לו גם חרדות במהלך היום והוא התחיל גם לגמגם. פנינו לפסיכולוגית אשר נתנה לנו כלים להתמודד (רק אנחנו נפגשנו איתה) והחרדות במהלך היום פסקו והביעוטים בלילות התמעטו. הגמגום עדיין נשאר. כשהוא מגמגם הוא בעיקר חוזר על ההברה הראשונה בתחילת כל משפט. לפני כחודש היתה הטבה, אבל בימים האחרונים חלה שוב החמרה. לדעתי הוא לא מודע לגמגום ואנחנו לא מדברים איתו על כך ולא מעירים לו. הוא ילד מלא שמחת חיים וחברים ולא ניכר שזה מפריע לו. גם בכיתה הוא משתתף והמורה אומרת שפרט לגמגום הכל תקין. האם כדאי לבדוק את הנושא? לקחת לקלינאית? אודה לתשובה של קלינאית תקשורת, מיכל

לקריאה נוספת והעמקה

לא ציינתם את גילו של הילד, בכל מיקרה, הוא עבר משהו קשה וכעת הוא מבריא, אם מוציא את הקושי בשטף דיבור לא סדיר, אז מה הבעיה? במיוחד עם יש הטבה? כדאי שלא תכנסו לסרט של גימגום, על פי התאור שלהם מדובר על חוסר שטף. גימגום מלווה בתמונה התנהגותית אופיינית, בעיות הסתגלות ועוד כמה התנהגויות בלתי מסתגלות, זה לא המיקרה! אז, תכנסו לפרופורציה, תשמחו שהוא חרותי ומלא שמחת חיים ואל תתיחסו לצורת הדיבור אלה לתוכן דבריו, שזה מה שבאמת חשוב. בהצלחה והמון בריאות

11/04/2013 | 17:21 | מאת: מיכל

ברצוני לשאול באילו דרכים ניתן להתמודד עם חוסר מעורבות הורים בטיפול שפה. חוסר המעורבות מתבטאת בכך שההורה לא נוכח בטיפולים ולא מתרגל שפה עם הילד בבית. הטיפול מועבר לילד במסגרת בית הספר בהיקף של שעה שבועית אחת. יש לציין כי מדובר במצב משפחתי שאינו מאפשר שיתוף של ההורים(מיצב סוציואקונומי נמוך, הורים מהגרים מהפיליפינים. אשמח לשמוע חוות דעת של קלינאי תקשורת בעניין.

אם הטיפול ניתן בבית הספר למעשה אינך פוגש את ההורים, זה בעייתי מההתחלה כי הם לא חלק מהעשיה ואינם נמצאים בבית הספר. לגבי טיפול בשפה, במידה וניתן, יש להדריך אותם לשוחח עם הילד בכל מצב של "ביחד" כמו שעת הארוחה, המקלחת וכו'. המצב הטבעי של הילד עם הוריו מאפשר המון אפשרויות לתמיכה בשפה, ללא ישבה מלאכותית כמו מה שאנו עושים בטיפול (שזה המצב ה"לא נורמלי" בתקשורת) הורים אינם אמורים לחקות את הפעילות שלנו אלה שאנחנו אמורים להתחבר להורים כדי לטפח ולהעשיר את התקות והשפה. מכוון שהטיפול במסגרת בית הספר, יש המון שעות והמון ימים השבוע והמורים יכולים לחזק את השפה והתקשורת, בהדרכה נבונה ומחוברת לעשיה בכתה.

11/04/2013 | 15:05 | מאת: גילעד

היי, נראה כי בתי מתקשה בדיבור, ישנם הברות שהיא מתקשה לבטא בתחילת משפט ורואים שהיא מתאמצת קלות ,לעיתים שמה ידיין על הפה וחוזרת על מילה ("אבל" ) בתחילת כל משפט הרבה פעמים . העניין נמשך כשלושה ארבעה חודשים בערך . אני חוויתי גמגום בגיל 9 ולאחר שהלכתי לטיפול במכון cti הדיבור השתפר פלאים , מכאן שאני מכיר את התופעה . האם עליי לקחת לקלינאי תקשורת או להמתין קצת לראות איך התפתח ? מה אני כהורה יכול לעשות כדי לעזור ? אשמח לתשובתך

לקריאה נוספת והעמקה

כהורה עליך לתמוך בביתך ולא להשב את תשומת ליבה לאיך היא אומרת אלה למה היא אומרת. היא צעירה וזה חלק נורמלי של התפתחות השפה והדיבור. (ראה מיליוןן תשובותי בנושא זה) בגיל זה לא מוגדר כגימגום אלה חלק של השהייה לגבי בניית משפט ואירגון הדיבור, היא מתחילה לדבר לפני שהחליטה מה בדיוק תאומר.

10/04/2013 | 11:06 | מאת: תמר

שלום רב, הבן שלי כמעט בן 3, עבר ניתוח כפתורים עקב נוזלים באוזניים לפני 8 חודשים. עד הניתוח הוא כמעט ולא דיבר אבל בחודשים האחרונים ומאז השלים את השפה בצורה יפה מאוד, הן מבחינת אוצר מילים נרחב מאוד והן מבחינת שטף הדיבור ומורכבות המשפטים. מבחינה זו נראה לי שהוא השלים את הפערים בצורה מתאימה לגילו. הבעיה שנותרה כרגע היא שהוא לא מבטא אותיות גרוניות - ק, כ, ג הוא מחליף אותן באותיות אחרות כמו - ת, ס, ועוד כמה. רציתי לשאול: 1. האם זה תקין לגילו ולהסטוריה שלו? 2. בהנחה שעדיין תקין, באיזה גיל צריך לשים לב אם האותיות לא מופיעות? 3. האם אני יכולה לסייע לו בזיהוי ולימוד האותיות הללו? תודה תמר

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שטופל ונהדר שהצליח לסגור את הפערים! לגבי היגוי ההגאים שציינת: 1. הרבה ילידם בגיל זה עדיין לא רכשו את ההגאים האלו, זה מתאים לכל ילד, ללא תלות בשמיעה. 2. לקראת גיל 4- 4.5 יהיה מתאים מבחינת התפתחות היכולת לשמועה ולהפיק את ההגה, יכול להיות שעד אז ירכוש אותו באופן בפןנטני, כחלק מהתפתחות הדיבור שלו, ובמיוחד שרק החל לדבר חופשי לאחר הניתוח. 3. הדרך הכי טובה לסייע זה לאלחזור על המילים שהוא משבש ולא לציין זאת לפניו, מספיק שתדבריא ליו בדיבור תקין ולא תמשכי את תשומת ליבו למילים או הגאים מסויימים, זה רק יתסכל ויקשה עליו. שיבאו הזמן, תפני לקלינאי תקשורת ותקבלי את המענה הטוב ויעיל, בזמן שהוא יהיה בשל לכך. בהצלחה

09/04/2013 | 22:45 | מאת: מיכל

שלום, לפני כארבעה חודשים בעקבות מחלה (וירוס של חום), החלו לבני ביעוטים בלילות. בתחילה חשבנו שזה בגלל החום של המחלה אבל זה המשיך גם כשהבריא. במקביל התחילו לו גם חרדות במהלך היום והוא התחיל גם לגמגם. פנינו לפסיכולוגית אשר נתנה לנו כלים להתמודד (רק אנחנו נפגשנו איתה) והחרדות במהלך היום פסקו והביעוטים בלילות התמעטו. הגמגום עדיין נשאר. כשהוא מגמגם הוא בעיקר חוזר על ההברה הראשונה בתחילת כל משפט. לפני כחודש היתה הטבה, אבל בימים האחרונים חלה שוב החמרה. לדעתי הוא לא מודע לגמגום ואנחנו לא מדברים איתו על כך ולא מעירים לו. הוא ילד מלא שמחת חיים וחברים ולא ניכר שזה מפריע לו. גם בכיתה הוא משתתף והמורה אומרת שפרט לגמגום הכל תקין. האם כדאי לבדוק את הנושא? לקחת לקלינאית? תודה מראש על התייחסותך, מיכל

11/04/2013 | 10:55 | מאת: ירון

מיכל שלום, אני מציע לך ללכת להיוועץ בקלינאי תקשורת, שמתמחה בגמגום (לא כל אחד הוא כזה), על מנת לאפיין את הגמגום ולבדוק דרכים לטיפול ושיפור. לצערי גמגום הוא לא דבר שניתן להסתיר מהחברה, ולכן גם אם הוא מרגיש בכך, הסביבה כן ולכן כדאי לקבל ייעוץ. אני עובד עם אמב"י - ארגון מגמגמים בישראל ומציע לך להיות בקשר גם איתם. בינתיים בשבוע הבא הם עורכים בירושלים כנס הדרכת הורים ומשיקים את סרטון ההדרכה שלהם, אותו תוכלי לראות כבר באתר הארגון - http://www.ambi.org.il/ . נשמח לתת פרטים נוספים ולייעץ בהמשך - [email protected] בהצלחה.

09/04/2013 | 21:52 | מאת: אנונימית

היי, אני בת 16 ואני כבר הרבה זמן מנסה להגות את האות ל' כמו שצריך.. לפעמים זה יותר נכון ולפעמים זה נשמע כמו נ'.. יש איזשהו אתר שמלמד כיצד הוגים את האות נכון או משהו שיעזור לי להגות את האות כמו שצריך?

כדאי לך להפגש עם קלינאי תקשורת, לפחות לפגישה אחת כדי שתקבלי הדרכה אישית. אין אתר שיתן לך עצה פרטית מכוון שצריך לבדוק את מבנה הפה שלך, את מאחב התנועה של הלשון ועוד כמה נושאים. לאחר מכן, אפשר לתת לך עצה ספציפית בהצלחה

09/04/2013 | 18:28 | מאת: אתי מולד

אני בת 55. לא סובלת מאף סתום. נושמת דרך האף אבל בחודשים האחרונים יש ריור במנוחת צהריים ובלילה. זה מטריד. אולי חולשה של שרירי הפה. מה עושים? זה תוך כדי שינה. לעתים מעיר אותי בגלל תחושת הנזילה מהפה. יש פיתרון? תודה, אתי.

לקריאה נוספת והעמקה

אשמח אם תפני ליעוץ אישי, את הפרטים שלי תוכלי לקבל באגודת קלינאי התקשורת.

שלום, בני בן ה2.5 טרם החל לדבר, הוא אומר סיומות או הברות בולטות במילה. בבדיקת שמיעה נמצא שהכל תקין ומבחינה התפתחותית הכל תקין. שאלתי היא לגבי שינויי מגורים לחו"ל שאנחנו צריכים לעשות בחודשים הקרובים. האם מעבר זה, בו תשתנה בסביבתו השפה המדוברת לאנגלית ישפיע על התפתחות תקינה של שפת האם שלו (עברית)? היות שישנה אפשרות לדחות את הנסיעה אשמח לשמוע המלצתך. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ילדיים כבר מדברים מספר רב של מילים ומצופה שגם יחברו לפחות שתי מילים ביחד. אם בנך עדיין לא הגיעה לנקודה הזאת, אז הוא בכל בקבוצה של ילידם עם עיכוב התפתחותי. כדי לקבל תמונה ברורה וחד משמעית של דגם התפתחות הדיבור וצרכיו הפרטניים יש צורך בבדיקה והדרכה. אני ממליצה לך לפנות לקלינאי תקשורת (אפשר דרך קופת החולים בה הינכם מבוטחים) לביצוע אבחון וקבלת הדרכה מתאימה. בפורום הזה ניתן להשיב לשאלות כלליות ועדיך במיקרה שלכם עצה פרטנית. טוב עשיתם שביצעתם בדיקת שמיעה, אבל זו רק ההתחלה. בהצלחה

08/04/2013 | 08:35 | מאת: לי

שלום, בתי בת 3, בשבועיים- שלושה האחרונים היא התחילה לגמגם, ולהיתקע בשטף הדיבור. בפעמים הראושנות היא חזרה כמה פעמים על המילה הראשונה בתחילת משפט, והערנו לה ותיקנו אותה, כי חשבנו שהיא מחקה מישהו (אולי בגן)- קודם לכן היא דיברה באופן שוטף, משפטים ארוכים, אוצר מילים רחב, שרה שירים מהתחלה ועד הסוף, ולכן חשבנו שהיא מחקה מישהו.בימים האחרונים שמנו לב שזה מחמיר- בכל התחלת משפט היא חוזרת על המילה הראשונה הרבה מאוד פעמים, מעדיפה להצביע או להגיד "את זה" במקום את המילה שהיא יודעת אותה.אומרת משפטים קצרים בלבד.היא התחילה להנמיך את טון הדיבור כשהיא חוזרת על המילים בהן היא נתקעת, ואתמול שמה יד על הפה בזמן שהיא חזרה כמה פעמים על המילה או הברה בה היא נתקעה. יש לי את הרושם שהיא מובכת מזה וקשה לה עם זה שהיא לא מצליחה להגות. (חשוב לי להדגיש, שלאחר ששמנו לב שזה חוזר על עצמו הפסקנו לנסות לתקן אותה)- אבל מדאיג אותנו שזה מחמיר. אני רוצה לקבוע לה תור לקלינאית תקשורת, האם זה הדבר הנכון? אודה מאוד לעצתך כיצד לנהוג עמה. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

הדבר הנכון הוא לתת לה להתבטא ולא להתייחס לצורה אלה לתוכן, להמתין בסבלנות ולא להעמידה במבחן. תעייני בתשובותי החוזרות בנושא זה. אין מה ללכת לקלינאי בשלב זה, את רק תחמירי את המצב ואת המודעות של הילדה ותדביקי לה תווית!! ם לאחר שתקראי לאורך הפורום כמה הרבה פנייות כאלה יש, עדיין לא תהייה רגוע, תפני את, ללא הילדה, לקבלת יעוץ.... בהצלחה

07/04/2013 | 09:19 | מאת: ליאת

בני יהיה במאי בן שלוש, אני דוברת עיברית בעלי הינו צרפתי ואנו גרים בתאילנד, הילד חשוף לארבע שפות אוצר המילים שלו מאוד מצומצם וכולל מילים מארבעת השפות אך בעיקר באנגלית- הגן דובר אנגלית.לרוב אנו מבינים את מבוקשו אך לעיתים אני מרגישה בתיסכול שאלתי היא באיזה גיל ילדים(לרוב) רב לשוניים מתחילים להרכיב משפטיים? אני מגיעה באוגוסט לארץ חשבתי לראות קלינאית תקשורת יש לך איזה שהן עצות נוספות בשבילי

אין כמעת מחקרים לגבי ישלדים רב לשוניים, וגם אז, לרוב מדובר על שלוש שפות... בטח לא 4! המלצתי, תצמצמו את החשיפה שתי שפות ולשפה אחת לכל מבוגר. קלינאי תקשורת תצטרך להחליט באיזה שפה להתייחס, זו החלטה שאתם כהורים צריכים להחליט אותה, ולקיים! האם הוא מבין את הנאמר? באיזה שפה הוא חשוף במרבית שעות היממה? מה השפה שמרבית המשפחה מדברת? כל אלו שאלות שצריכים לקחת בחשבון לגבי ההחלטה, ואז צריך לדבוק בה! בהצלחה

בני נולד עם תסמונת דאון והוא מוציא לעיתים קרובות את הלשון. הוא בן חודשיים וחצי ולא קיבל עדין מוצץ. האם כדאי לתת לו מוצץ כדי לתרגל הלשון שתיכנס פנימה? האם זה עוזר? שמעתי שבגיל יותר מאוחר אפשר ללמד לשתות בקשית וזה גם תורם להכנסת שריר הלשון? האם זה נכון?

לקריאה נוספת והעמקה

בעבר חשבו שהלשון גדולה מדי, אך היום החשיבה שונה במעט. הוצאת הלשון החוצה למעשה קשורה למבנה הלסת ויחסי גומלין בין הלסת, חלל הפה והלשון. בחו"ל יש שיטה של טיפול מוקדם ע"י שימוש באביזרים אורטודונטיים שמיועדים לאפשר גדילה של הלסת התחתונה ומרחיבים את המרחב של הפה כדי לאפשר מקום ללשון. בשנות ה- 70 המאוחרות היתה גישה של הקטנת הלשון בניתוח, אצל בוגרים אבל הפסיקו לבצע אותו. כשיהיה מעט יותר בוגר אפשר אולי ללמד אותו לסגור את הפה עם הלשון בתוכו, וזה בתנאי שיהיה מספיק מרחב. המוצץ יעודד את פעילות הלשן החוצה, לא ממש מונע הוצאת הלשון!

31/03/2013 | 20:40 | מאת: מעייןמעיים עיין

שלום ביתי בת השנתיים ו-7 עוברת לאחרונה המון שינויים בחיים. עברנו מדינות ושינינו גנים שמאוד נקשרה אליהם. מזה ארבעה חודשים כבר היא מגמגמת. הגמגום התחיל ואחר כך נעלם ועכשיו שוב חזר ובגדול! היא יכולה להיתפס על הברה ראשונה במשפט איזה 10 פעמים והאמת שעכשיו התחלתי לתקן אותה ואני לא יודעת אם זה בסדר או לא ! אין לה שום התעוותויות או משהו כזה חוץ מהגמגום עצמו ואני מאוד קוצה לדעת אם יש לדרך לטפל בזה או שאני לא צריכה לדאוג ושזה יעבור מעצמו כמו שהרבה מאמרים רושמים באתרים. אודה לך על תשובה .......

לקריאה נוספת והעמקה

כדי לך לקרוא את תשובותי בנושא זה, אשר באמת מטריד המון הורים ונשאל כאן לעתים קרובות. חזרה על התחלת המילה או המשפט מאפשר לילד להתחיל לדבר ולהתבטא עוד לפני שאירגן את עצמו בראש, ככל שהשפה מתרחבת ויש אוצר מילים גדול, כך התופעה נעשת יותר שכיחה. אל תעירי ואל תתרגשי, זה שלב נורמלי בהתפתחות הדיבור בהרבה ילדים. רק לא לתקן ולהעיר את תשומת ליבה לתופעה כי היא תחמיר... בהצלחה

31/03/2013 | 17:32 | מאת: ג'ון

שלום רב אני אבא לילדה בת שנתיים ועשרה חודשים, הנה חשופה מגיל אפס לשלש שפות בבית, עברית ערבית ורוסית, מגיל שנה נכנסה לגן ושם גם כן חשופה לשתי שפות עברית ורוסית, הנה חשופה לשפה ערבית רק בנוכחותי שזה חלק גדול מהזמן,הנה מבינה באופן כמעט מושלם את שלשת השפות, עונה ומבצעת פקודות בשלשת השפות, הבעיה שאינה מדברת היא אומרת כמה מילים ברוסית כמו תן לי, אני רוצה או לא רוצה, לישון לאכול או להשתין ובעברית רק שתי מילים ובערבית כלום, אני זקוק לייעוץ מה לעשות, האם לוותר על אחת השפות או להמשיך אם זה מאוחר לגילה למרות החשיפה לשלש שפות, יש לציין אין בעיה בשמיעה או מבנה אנטומי בפה וגרון

לקריאה נוספת והעמקה

ניראה לי שבגיל הזה כבר הייתה צריכה לדבר יותר מילים ובודאי להשתמש ברצף, בשפה כל שהיא... אבל לדבר! תפנו לאבחון של קלינאי תקשרת ותפעלו על פי ההמלצה המקצועית. בנתיים חשוב לא לבלבל אותה, לשמור על עקרון של מבוגר אחד-שפה אחת! ולא לבלבל בין השפות.

שלום לך, בני הוא בן שנה ושבעה חודשים.רוכש את השפה לאיטו אך בהחלט אוצר מילים נחמד מאוד.אציין שילדי נמצא בגן מגיל שנה. רציתי לשאול לגבי ג'סטות חברתיות... הוא אינו משתמש במילה כן כלל ולא מהנהנן ל"כן"כשמתבקש או כשנשאל דבר מה. עם "לא"הוא יחסית מסתדר ורוב הזמן משתמש ב"לא"באופן מתאים ואף מזיז את ראשו לעיתים כשזה מתבקש. האם זה סביר שבגיל כזה לא ישתמש כלל ב"כן" לא כמחווה גופנית ולא בשפה?הוא אינו אומר"עוד"...בעיקר אומר "פתח"---כשרוצה לפתוח משהו... ושאלה נוספת...האם העובדה שעוד לא למד "לחטוף" לילד משהו...אלא רק לעמוד מנגד ולבכות כשמישהו לוקח לו אמורה להדאיג? עם הוריו יוצר קשר יפה, עם ילדים בגילו פחות.לעיתים מחייך אליהם ,לעיתים מביע התעניינות בהם או בחפציהם ואף ניגש ומלטף אותם או רוצה להימצא בקירבתם, אך לרוב לא..... אם קשר עין סביר,והמשחק יפה ויחסית מאורגן האם יש סיבה לדאגה לאור מה שכתבתי. אודה לך מאוד על תשובתיך וחג שמח.

לא יודע מי את/ה לילד הזה. התאור של ההתנהגות מתאימה לילד בגיל כו צעיר. למה צריך ללמוד לחטוף משהו מילד אחר? אולי כשידרב ילמד לבקש ולא להשתמש באלימות?

28/03/2013 | 19:24 | מאת: אבי

שלום הבת שלי בת 13 הקטנה מבין שלוש אחיות, יפה גבוהה ורזה , בין הטובות בכיתתה, פשוט לא מדברת ולא יוזמת שיחה מזה שנים לא משנה באיזה פורום גם כשאני או אימה איתה לבד היא לא יוזמת שום משפט רק עונה לשאלות לא מביעה עניין או דיעה בשום נושא יכולה לשתוק גם 10 שעות אם לא פונים אליה אשמח לעצה או הפנייה לאיש מקצוע תודה

לקריאה נוספת והעמקה

איך היא מקיימת קשרים עם בני גילה? האם זה מפריע לה? כיצד היא מבטא מצוקה או התלהבות??? במידה ויש גם בעית הסתגלות רצוי להתייעץ עם פסיכולוג. אפשר לשאול גם את המורה בביה"ס על תפקודה החברתי.

27/03/2013 | 15:10 | מאת: מינה

שלום,בני הבכור(כרגע היחיד)בן שנה וחצי.סהכ בעל חיוניות וקסם רב.בעניין השפה והתקשורת רציתי לשאול מספר שאלות. 1.האם זה נורמאלי שכמעט כל מילה שאנו אומרים הוא חוזר אחרינו? 2.הוא לעיתים"נתקע" על מילה או סתם צירוף הגהים ואומר את סה כמה דקות טובות...כמו למשל"קא-קי"ללר קשר לקאקי ... מה לדעתך הסיבה ומה עלי לבדוק? בברכת תודה.

1. מצוין, סימן שמקשיב ויכול לבטא... בהמשך גם יקלוט את המשמעות ויוכל להשתמש באופן עצמאי. 2. כן, הוא "מנסה" את המילה בפה, נהדר! אין מה לבדוק, רק להנות מההתפתחות התקינה של שפתו!!!!

27/03/2013 | 14:44 | מאת: אילת

בני בן שנה וחודשיים ונמצא במכון להתפתחות הילד מגיל תשעה חודשים לאחר שלא זחל. מאז זוחל זחילת גחון ומתיישב אך אינו עולה לעמידת שש ואינו נעמד עדיין. באיבחון התפתחות מגיל שנה אובחן כמעוכב ואינו מתאים לגילו כיון שאינו יוצר קשר עין תמידי ואינו מצביע על חפצים או עושה ביי ביי. כמו כן כושר המשחק אינו מתאים לגילו. זורק כל דבר לדעתי מחפש גירוי בשמיעה. אינו מחזיק פרי או כריך ולא בקבוק או מוצץ הכל נזרק לריצפה. לפני כחודש התחילו לצאת שיניים ומאז נהיה עצבני מאוד. היה רגיל לישון ולאכול טוב ומכור למוצץ ובשבוע האחרון לא רוצה מוצץ מושך בשיער מרביץ לעצמו ולא רוצה לישון. בדיקת eeg תקינה. מחכים לאיבחון פסיכולוגי ונמצאים בטיפול של קלינאית תקשורת וכנראה נתחיל ריפוי בעיסוק. האם יש המלצות לשיטות טיפול? איני מכירה דבר זה ילד ראשון ואני גרה באילת אז אשמח שתייעצו לי ותחוו דיעה. תודה

15/04/2013 | 10:40 | מאת: חן לדרר

הטיפול ההתפתחותי הינו המתאים ביותר בגיל זה כך שיש תקשורת בין המטפלים השונים. רוב המטפלים ההתפתחותיים עובדים בשיטות טבעיות כלומר למידה דרך פעילות ומשחק בהצלחה

27/03/2013 | 11:13 | מאת: יעל

בני בן שנה ו 4 חודשים, ואומר רק 7 מילים (החל מגיל שנה ועד עכשיו, מילה או שתיים חדשות כל מספר שבועות). 1. האם צריך כבר לפנות להתפתחות הילד או שלחכות עוד? 2. מה הסיכוי שילד שהדיבור שלו מתעכב בצורה כזו לא יהיה בספקטרום האוטיסטי (יש לו אח בספטקרום שדווקא דיבר עשרות רבות של מילים בגיל הזה)

לדעתי, אם הילד מתקשור עם הסביבה, מבין מה שנאמר ומגיב בהתאם, אין מקום לדאגה... בנים מאחרים לעומת בנות בדיבור! תמתיני לפחות עד גיל שנתיים כי בגיל זה יש שונות גדולה בקצב ההתפתחות של הדיבור בין הילדים.

מחפשת ק. תקשורת לבני בן ה1.5 שמסרב לאכול מוצקים באיזור חיפה \ קריות

תפני לאגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

22/03/2013 | 19:10 | מאת: אפרת

שלום, אני מסיימת תואר ראשון בפסיכולוגיה באקדמית ת"א יפו רציתי לשאול האם ישנה אפשרות להתקבל לתואר ראשון בהפרעות בתקשורת על סמך ציוני התואר הראשון? וזאת כי הפסיכומטרי כבר אינו תקף..וכן אינו כל כך מייצג. תודה מראש,

עליך לפנות לתוכניות לימוד ולהפנות אליהם את השאלה. בהצלחה

21/03/2013 | 15:02 | מאת: רינה

שלום בני בן השנתיים לא כל כך מדבר , אוצר המילים שלו כולל אבא ,אמא , מאמ למים , אקו - שוקו , אטוס-מטוס , בוא , אחוץ - בחוץ , אייטד- אייפד , איה - טלויזיה , אלו הם מילים שהוא אומר ביוזמתו שרוצה משהו . חוץ מזה הוא יחזור על המילום שאני אבקש ממנו להגיד כמו נדנדה , כדור , ספה וכו' אבל במשובש למשל נדנדה- דדה , כדור -דור . הוא כן יודע להשלים מילים כמו גיר- פה , ס-פה , דו-דה ועוד . הוא יודע לחקות קולות של מטוס , כלב , פרה. האם זה תקין לגילו . אני חושבת שפחות או יותר זה מסתכם באיזה 15 מילים שהוא אומר מיוזמתו וכל השאר זה אם מבקשים ממנו . לגבי הבנה הוא כן מביא לי דברים אם מבקשים ממנו , אם אני אומרת לו שיוצאים בחוץ הוא רץ לדלת , אם אני מדליקה טלויזיה הוא יודע שצריך ללכת לשבת על הספה , כנל לגבי אוכל , . סך הכל הוא ילד חייכן ומלא מרץ שכל הזמן בתזוזה האם זה תקין לגילו ?

לקריאה נוספת והעמקה

תארת ילד תקין בהחלט, תני לו זמן והמון גירוייים והוא כבר ישלים את המלאכה....

18/03/2013 | 22:04 | מאת: סימה

בס"ד אחותה כל הזמן מעירה לה. גם בגן מדברת המון. הגננת מציינת קושי במעבר מפעולה אחת לאחרת. בבית אם אני נותנת הוראה(לצחצח שיניים, לנעול נעליים וכו') לעיתים שוכחת מה ביקשתי ואני נאלצת לחזור שוב ושוב על אותה הבקשה. נראה ששקועה בעולם משלה. האם לדעתך יש צורך בטיפול. תודה, סימה

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי לבצע אבחון להפרעת קשב וריכוז וגם לגבי כישורי למידה, אצל הפסיכולוג בגן בילדים העירוני. בהצלחה

17/03/2013 | 22:04 | מאת: רותם

שלום רב בתי בעוד שבועיים בת 4 היא לא הוגה את האות ר' ומחליפה אותה באות א' האם לפנות לקלינאית תקשורת או לפי המלצת רופאת המשפחה לחכות לגיל 5 תודה ובברכה

כמו בשאלות הקודמות, תמתיני עד גיל 5 בהצלחה

17/03/2013 | 20:45 | מאת: דניאל

שלום לך אני ילד בן 13 אשר יש לי בעיות בדיבור . אני "בולע " (ככה אומרים לי) את המילים וקשה לי גם ביום יום ,אודה לך אם תעני בתודה "דניאל"

לקריאה נוספת והעמקה

תשוחח על כך עם הוריך ובקש שיקחו אותך לטיפול אצל קלינאי תקשורת, בהצלחה

16/03/2013 | 00:59 | מאת: הילה

בני בן ה 4 אינו הוגה נכון ר ול. במקום עיצורים אלו הוא הוגה י. בנוסף ש,ס,צ הוא מוציא את הלשון (פחות מטריד כרגע לפי מה שאני יודעת) הבעיה שאנחנו נמצאים בחו"ל, השפה העיקרית שלו היא עברית ובגן הוא מדבר רוסית. שאלתי האם אפשר לנסות בבי לתקן לו את ה ל כי זה הגיל שצריך. האם ההמתנה מזיקה או שהיא פחות קריטית, אנחנו מבינים אותו אך דואגים שככל שנחכה זה יהיה קשה יותר לתקן. האם יש אפשרות לקבל הדרכה להורים באיזושהי צורה דרך האינטרנט? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

כל ההגאים שציינת נרכשים לאחר גיל 5, בחלק גדול מהילדים, כך שיש לזמן עד שיהיה צורך בהתערבות בנוסף לכך אתם מבינים אותו ובגיל זה עדיין אין מודעות לקושי. תמתינו עד גיל 5 וחאחרכך קחו אותו לטיפול מובנה ומסודר. לי לא ידוע על אתר האינטרנט עם הדרכרה להורים

21/03/2013 | 20:23 | מאת: הילה

12/03/2013 | 22:59 | מאת: אני

שלום, רציתי לשאול מה דעתך על לימודי קלינאות תקשורת בחו"ל בשפה שאינה שפת האם תודה(:

תלוי איפו ותלוי מה את מדברת. בכל מיקרה, יש חוק בישראל וכדי שהלימודים יוכרו בארץ כדאי לך לבדוק מול משרד הבריאות. בהצלחה

12/03/2013 | 09:17 | מאת: דנה

איך אפשר לגרום לילד בן 4 להגיד ל' נכון, הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת והיא אמרה להתאמן איתו שהוא ינסנ לעלות את הלשון למעלה, איך אפשר לגרום לו לעשות את זה?

הקלינאית בטח יכולהל תת לך הדרכה. בעקרון יש לבדוק האם ה"לשון קשורה" וגם את הפרדת התנועה בין הלשון ללסת, עבודה עצמאית של הלשון הינו הבסיס להגה "ל". לדעתי הוא עדיין קטן כדי ללמד אותו בצורה יעילה ועם הצלחה מהירה. הוא צעיר מדי ויש הרבה ילדים שבגיל זה עדיין לא הוגאים את ה "ל". הייתי ממתינה עד שיהיה בן חמש ולא מנסה ללמד אותו משהו שהוא עדיין לא בשל. אם הוא לא סובל ואתם מקבלים אותו ומבינים אותו, הייתי ממתינה עוד. חשוב שתהייה לו אבחנה פונולוגית לצליל, ובגיל זה עדיין לא בשלים מספיק,

1 ... < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > ... 74