פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום. בני בן שנתיים ו-4 חודשים. מדבר שוטף משפטים ארוכים ומובנים. הוא אינו מבטא את האות "ל" בכלל. הוא יגיד במקום ל או ר או י. אין לו לשון קשורה (כשהיה תינוק בדקו אותו) אבל כשאני מבקשת ממנו לשיר למשל תוך משחק "לה לה לה" ומראה לו איך אני מרימה את הלשון למעלה הוא מנסה ולא מצליח להרים את הלשון למעלה. הוא ישיר רה רה רה זה מוכר לך? עובר מעצמו או שכדאי לבדוק? תודה רבה.
תופעה מוכרת וזה אחד הטיפולים השכיחים וקלים בילדים בכללץ תפני לקלינאי תקשורת אשר תבדוק את הבסיס של הפרדת התנועה, החיקו והאבחנה השמיעתית לפני שתצפה ממנו להגאות נכון. הוא בכל מיקרה צעיר, כך שאם תקבעי תור ותמתיני חצי שנה, זה מצויין כי בנתיים הוא יגדל ויוכל לפתח את הכישורים הנדרשים להצלחה בטיפול. לא כדאי להתחיל טיפול לפני גיל חמש, בהגה /ל/. בהצלחה
בני בן שנתיים ושלושה חודשים, מדבר מילים רבות וגם מדבר במשפטים, אך שמתי לב שרוב המילים הוא אינו הוגה נכון, האם זה נורמלי לגיל זה, או שצריך לגשת לבדיקה, כמו כן הוא עדיין לא מדבר על עצמו בגוף ראשון, אני אציין שהוא לא במסגרת חינוכית הוא נמצא איתי בבית
את מתארת ילד עם התפתחות מתאימה לגיל. תקפידי לפנות אליו בתואר השם ולא בגוף שלישי (אתה רוצה ולא שמו ורוצה, כך ילמד להתייחס גם לעצמו) מבחינת הדיבור תני לו זמן להתנסות בהיוי ולפתח מיומנויות של ביקורת עצמית, פונולוגיות ואחרות כדי שיבטא נכון את המילים. ניתן להמתין עד גיל 3-4, במידה ואחרים מביים אותו, אז ממש לא דחוף.
היי אני בחור כבן 25 ולצערי הרב כשאני מדבר בטלפון כולם חושבים שאני אישה זה אולי נשמע מצחיק אבל פוגע בי קשות בחיי היום יום אני חושב 10 פעמים האם לעשות טלפון . זה פוגע לי קשות בביטחון העצמי ואני חייב אבל חייב לטפל בזה דחוף. אני מסיים עוד מעט תואר וקשה לי המחשבה שאני צריך לחפש מקום עבודה שבו אני אצטרך לדבר בטלפון , ביררתי על ניתוח לשינוי הקול והבנתי שזה לא כל כך פשוט ושעדיף שאתייעץ עם קלינאית תקשורת לפני. רציתי לדעת האם קלינאית יכול לעזור לי האם ניתן לשנות את זה או שזה בלתי הפיך, אני כל כך מיואש שחשבתי להתחיל לעשן כדי שהקול שלי אול ישתנה במשך השנים. במידה שטיפול של קלינאית יכול לעזור על כמה זמן מדובר???
שיוני בהרגל שימוש בקול בהחלט אפשרי, במידה וקולך בריא (לא צרוד) הטיפול יכול להיות קצר מאד, מספר פגישות מועט. אשמח לשוחח איתך (כדי לשמוע אותך גם) ואפילו לקבל אותך לטיפול או להפנותך למקום אחר. צור קשר איתי, דרך אגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il או ישירות 050-2099435
שלום, לאחרונה אני מלמד ילד בכיתה ג' הדובר צרפתית ועברית. יש לציין שבבית, שפת הדיבור היא בעיקר צרפתית. ההוריםלא מציינים קושי בצרפתית אלא רק בעברית: לא תמיד הוא מכיר תמונות שאני מראה לו או מילים שהוא רוצה לבטא. השאלה שלי האם כדאי להפנות אותו לקלינאית תקשורת? האם רצוי קלינאית הדוברת צרפתית או שזה לא קריטי? בנוסף, שאלה כללית, האם קלינאית תקשורת יכולה לטפל בילד בעל בעיות בחסך שפתי או שניתן להפנות אותו לשיעורים פרטיים באותה שפה כמו הוראה מתקנת? תודה מראש.
חסר לי המון מידע לגבי הרקע והתפקוד הכללי של הילד, אם הוא הגיעה לארץ בשנתיים האחרונות אז ודאי עדיין לא רכש את העברי ברמה מספקת. ההורים מדברים איתו באוצר מילים שונה מזה שאת מלמדת כי אינם עוסקים בתכני של למידה. אפשר אולי לבדוק את הידע בצרפתית ולבדוק האם שי פער או אל בידיעה שלו את שתי הפשות. בילד דו לשוני אף פעם תהייה התאמה של 100% באוצר המילים בשתי השפות, אוצר המילים קשור יותר לתוכן ולסביבה, למטרה ולתפקוד בכל תחום שהוא.
שלום! בתי בת שנה וחצי, נמצאת איתי בבית עד ספטמבר הקרוב בו תהיה בת שנתיים ואז תכנס לגן. אנחנו בית דו שפתי (עברית ורוסית) ומדברים איתה ברוסית אך תכני טלוויזיה וספרים בעברית. היא עוד לא מדברת ומה שהיא כן אומרת זה לא מילים ברורות. למשל לבקבוק היא קוראת 'אבו' בסוג של מלמול... היא אומרת 'האו' לכל החיות למרות שמלמדים אותה כל הזמן 'חתול מיאו' ו'פרה מו' וכו'.. דבר נוסף שמדאיג אותי הוא שהיא לא משחקת בקבוצה. אני יוצאת איתה לגן השעשועים וכאשר באים ילדים היא מבקשת אלי לידיים ונצמדת אלי. היא לא משחקת איתם ומוצאת תעסוקה אחרת... ילדים נמצאים באותו האזור יחד גם אם לא משחקים אחד עם השני והיא פשוט הולכת לעשות משהו אחר...זה קצת מדאיג אותי שהיא לא מתעניינת בהם ומעדיפה לשחק לבד. עם זאת, היא מבינה כל מה שאומרים לה, יוצרת קשר עין, פעילה מאוד פיזית, אוהבת שירים, ספרים וכו'.. האם אני צריכה לדאוג?
צריך להתרשם מהתנהגותה לאורך הזמן.... האם יש שינוי, האם פוגשת מפעם לפעם ילד בודד (לא בקבוצה) כדי ללמוד ליצור קשר חברתי? האם את מקדישה לה זמן מלבד זה שהיא בבית? עדיין מוקדם כדי לקבוע משהו אמין. והיא עדיין צעירה כדי לבוא אליה בדרישות. הכי חשוב שהיא תתקדם ותוסיף מילים וקולות. האם עברה בדיקתש שמיעה?
היא אכן מוציאה לאחרונה יותר קולות ו'מילים' משלה... היא פוגשת ילד בודד אם קורה מצב שיש ילדה או ילד נוספים בגן שעשועים. אני חושבת שלפני כמה חודשים היא היתה יותר תקשורתית מעכשיו אבל קרו מצבים שעם ילד בודד היא אכן תקשרה מעט ולעומת זאת הרבה מקרים שהיו ילדים והיא לא התייחסה. לא עברנו בדיקת שמיעה, האם פונים לטיפת חלב בקשר לזה?
מחפשת קלינית תקשורת במרכז ..
שלום בני בן שנתיים וחודש ורציתי לדעת האם אוצר המילים שלו מעיד על בעיה . מיוזמתו הוא לא מדבר אלא אם מבקשים ממנו להגיד משהו . אבא הוא אומר בסדר אבל אמא הוא אומר המה , מים זה מאמ , תודה זה אדה , הראל שזה השם שלו הוא אומר רק אל . לפעמים שאני אומרת לו בוא הנה אז הוא אומר בוא . בזה מסתכם אוצר המילים שלו . בנוסף לכך הוא יודע להשלים את המילים למשל תמו-נה ,דו-דה , ס-פה , תו-כי ועוד . האם זה תקין לגילו שהוא בעצמו לא מדבר אלא אם מבקשים ממנו להגיד משהו ?. כשהוא רוצה משהו הוא יתחיל לדבר כמו גיבריש ואני לא מבינה אותו ואני מפחדת שזה מתסכל אותו למרות שהוא שמח וחייכן כל הזמן . בנוסף יכולת ההצבעה שלו לא ממש מדויקת והוא לא מכוון נכון את האצבע אבל מסתכל עם העיניים לכיוןן הנכון . הוא יודע לחקות צלילים והברות אבל לא במדויק , וכשאני מבקשת ממנו להגיד מילה מסוימת הוא תמיד מדלג על האות הראשונה כמו כדור - אדור , האם זה תקין לגילו ? אציין כי מוטוריקה שלו בסדר ושהוא מאוד אנרגטי ומלא מרץ ולא נשאר במקום אחד יותר מכמה שניות . תודה רבה וסליחה על האורך .
על פי תאורך נירא לי שיש מקום לפנייה לקלינאי תקשורת ולביצוע אבחון תקשורת ושפה. לא צריך מערך של התפתחות הילד אלה אם הקופה תבקש זאת מבחינה אדמיניסטרטיבית. תפני לקלינאי בקופת החולים שלך ותמשיכי משם.... האם הוא עבר בדיקת שמיעה? רצוי לבצע בכל מיקרה.
בני בן שנתיים ושמונה חודשים מדבר כמעט הכל , מבין הכל ומה שרוצים ממנו, אך הדיבור שלו לא כל כך ברור. אני כאמא שלו מבינה את הכל אך עדיין ישנם פעמים שאפילו אני לא כל כך מבינה אותו, מציינת שההתפתחות שלו בסדר גמור, הוא נמצא במסגרת של מעון יום והכל תקין אצלו, האם יש לי סיבה לדאגה או שהכל עניין של זמן וזה יסתדר עם הזמן?
השאלה החשובה ביור היא, האם במהלך התקופה האחרונה דבורו נעשה יותר ברור? למשל כעת לעומת איך שדיבר בראש השנה או בחנוכה? האם אנשים רחוקים יותר מבינים אותו יותר טוב? בכוון שאת מותרדת כדי לך לקבוע תור לקלינאי תקשורת (לא בהיסטריה ולא בלחץ) ולאחר שיבדק, לקבוע פגישה חוזרת לאחר שלושה חודשים, אז יהיה לך מישהו מקצועי שיכול להעריך את התקדמותו. הכלל שבגיל שלוש וחצי דיבורו צריך להיות מובן גם למי שאיננו בחוג המשפחה והאנשים הקרובים. יש תופעות של דיבור לא ברור גם אצל ילדים חכמים ומוכשרים ביותר!
בני בן 6. מטופל אצל קלינאית תקשורת. כאם אני רואה תופעה של חזרה על חלקה האחרון של מילה בסופי משפטים. למשל דני הלך לגן..גן. יוסי כתב מכתב ..תב.לעיתים החזרה היא יותר מפעם אחת . כלומר יוסי כתב מכתב ..תב..תב.. הייתי רוצה לדעת אם לתופעה יש שם , האם יכולה להיות מוסברת באיזה שהוא אופן. והכוונה להמשך.
באמת שזו פעם הראשונה שאני שומעת על תופעה כזאת.... למה הוא מטפול? האם יש לו ליקוי למידה או קשיים אחרים? מצטערת שאינני יכולה לעזור, רק לשאול שאלות מתוך סקרנות למידה..... כל טוב
שלום , כשמישהו חוזר על המילים של עצמו לדוג' " אמרתי לו ללכת אמרתי לו " האם זה טיק או שהפרעה דיבור ? ואיך קוראים לבעיה הזו ברפואה ?
לא ממש הבנתי מי חוזר, השומעה או הדובר? אולי יש בעיה של תיכנון משפט, אינפולסיביות .... עוד?
שלום התייעצתי איתך לפני כחודשיים בקשר לבני שהיה אז בן שנתיים וחודשיים ואינו מחבר משפטים, יש לו עוצר מילים של כ 100 מילים. הוא בני הרביעי.הוא חברותי, משחק יפה בפזלים מתקשר מצויין באמת ילד חכם שיודע היטב מה הוא רוצה. הוא מבין כל מה שמדברים איתו וגם מבצע מה שמבקשים.במידה והוא לא מכיר את המילה אז הוא נותן יד ומסביר מה הוא רוצה ואומר 'זה' יש לו נקב באור התוף מגיל שנה שמטופל במי חצמן. רשמת לי לקחת אותו לבדיקת שמיעה. שבוע שעבר הוא היה בבדיקת שמיעה בשניידר ואמרו שהוא שומע טוב ורק לבדוק מול אף אוזן גרון. בנתיים כמובן שנוספים מילים נוספות כ 5 בשבוע השבוע למשל הוא אמר 'מיץ' 'חלב' 'פלקס' (קורנפלקס) אבל המשפטים היחידים שהוא מחבר זה 'כך אבא' 'די אמא' 'אבא ד''(אבא עבודה) האם כדאי לקחת אותו לטיפול אצל קלנאית תקשורת או לעזוב את זה ולתת לזמן לעשות את שלו? תודה - לימור
לדעתי הוא על הגבול... אם לא יתחיל לחבר משפטים (לפחות שני מילים יחד9 עד לחג שבועות (כחודשיים, יהיהי אז בן שנתיים וחצי) קחי אותו לקלינאי תקשורת שתיתן לך הדרכה מה לעשות, לא לטיפול כי ניראה לי שברגע שיבין מה נדרש ממנו, יעשה זאת בעצמו! האם את מכירה את הספר של hanen' זו שיטת עבוד ההמבוססת על הדרכת הרוים, ניתן לרכוש את הספר דרך אגודת קלינאי התקשורת, הוא מאד מאיר עיניים ונותן ראיונות להתחבר לידל במקום בו נמצא כדי להצעיד אותו קדימה. אשמח לקבל המשך דווח, בהצלחה וכל טוב,
שלום רב, בתי בת שנה ושלושה חודשים. מוטורית מתפתחת נהדר ונראה שההבנה שלה די טובה. בנוסף יוצרת קשר נדהר, מבחינת קשר עין, הצבעה, משחק, משחקי קוקו, הוראות פשוטות כמו ידיים למעלה/ תביאי לי, תכניסי X ל-Y וכו. א-ב-ל, כל התקשורת כמעט נעשית במחוות. מדברת מעט מאוד. מקשקשת הרבה אבל רק עיצורים בודדים - מ,ב,ג, לא יותר (לא אומרת ד,ת,ל,נ). מבחינת תנועות משתמשת רק בקמץ וחיריק. בנוסף החלה לחקות מילים רק בחודשיים האחרונים אבל גם זה במסגרת המגבלות שרשומות למעלה. אומרת אימא ואבא אבל לא משתמשת בהם כדי לקרוא לנו (קוראת אבאא ומהמה תמיד כשרוצה משהו, כל דבר). אציין שהילדה דו לשונית, אני ובעלי מדברים איתה עברית אבל ההורים שלי שמאוד מעורבים בחייה מדברים ברוסית וכך גם הגננת שלה. שאלתי היא האם מדובר בעיכוב? אני לא חושבת שיש לה בעיית שמיעה כי מגיבה יפה לצלילים. כיצד ניתן לעודד אותה להפיק עיצורים נוספים או תנועות נוספות מלבד לדבר איתה הרבה?
ממה שאת מתארת התפתחותה עדיין בתחומי הנורמה. יש לזכור שבגיל זה הנורמה מאוד רחבה ולכן חשוב לראות בעיקר שיש התקדמות הן בהרחבת אוצר המילים והן מבחינת מגוון הצלילים שמפיקה. אם אין שינוי רב אז כדאי להגיע לאבחון קלינאית תקשורת. חשיפה הינה חשובה אך חשוב שתהיה מותאמת - כלומר לדבר אליה במשפטים קצרים (בני מילה - שתיים) וחזרתיים ולהשאיר לה תמיד מקום להגיב (גם אם בהתחלה לא מגיבה). כאשר היא אומרת דבר מה או מביעה אותו במחווה (ואז אומרים את המילה המתאימה) לחזור אחריה בעידוד ולחפש אם יש לה עוד מילים (הרבה פעמים מפספסים חלק מהמילים הראשונות כי אינן דומות לשפת המבוגר). מבחינת מגוון הצלילים כדאי ללוות משחקים מוכרים בצלילים חוזרים וכך לעודד משחק קולי - למשל להסיע רכבת ולהגיד טו -טו - טו עושים זאת הרבה פעמים עם הפסקות ולרוב הילד ינסה לחקות בשלב מסויים בהצלחה
בני בן שנה ושלושה חודשים, בגיל שנה בערך החל להגיד "אבא" וחודש אח"כ לנבוח כשרואה כלב, וובתקופה האחרונה שמתי לב שאומר "את זה" כשמצביע על משהו שהוא רוצה (נשמע יותר כמו "די" או "אדי"). האם זה נורמלי שזה כל מה שהוא אומר, ושלא ממש מופיעות מילים חדשות כבר תקופה ארוכה? ואם כן - מתי זה כבר צריך להדאיג?
סבלונות!!!!!!! הוא יתקדם לפי הקצב שלו, העקר שתמקדם! להתחיל לדאוג בעקרון אם אין רכישה והתקדמות או אם לא עובר את בדיקת התקשורת בטיפת חלב, בגיל שנתיים ושלושה חודשים.
בתי בת שנתיים וארבעה חודשים ובקושי מדברת. היא אומרת מילים בודדת ומלמלת הרבה אך בלי מילים הגיוניות. רק לאחרונה התחילה לחבר רצף של שתי מילים אך אוצר המילים שלה דל מאד. יש לציין שיש לי ילד נוסף בבית בן ארבע שהחל לדבר בצורה שוטפת וברורה כבר בגיל שנה ועשרה חודשים. אשמח להדרכה כיצד אפשר לעזור לה
עדי שלום, כדאי לבצע בדיקת שמיעה ולפנות לאבחון קלינאית תקשורת. קלינאית התקשורת באבחון תוכל לתת לך הדרכה ספציפית לפי הקשיים שתראה. דברים נוספים שניתן לעשות בינתיים הם לדבר איתהברמה השפתית שלה (לפחות בחלה מן היום). זאת אומרת במשפטים בני מילה או שתיים ולא במשפטים ארוכים. ניתן לחזור על המילה שאמרה ולהוסיף עוד מילה, כמו שהורים עושים באופן אינטואיטיבי. לדוג' אם היא אומרת "בובה" אז אפשר להגיד "נכון, בובה חמודה". ניתן לבחור מצבים שחוזרים על עצמם יומיום וליצור שגרה גם במלל המלווה את הסיטואציה. למשל בזמן אמבטיה לחזור ולהדגיש את אותן המילים. בהצלחה!
שלום,בני הבכור כמעט בן שנה וחצי.איני יודעת איך זה"אמור" להיות ולכן אני שואלת,עד איזה גיל לגיטימי להשתמש הרבה בג'יבריש לפטפט ולמלמל לעצמו? סהכ הוא תקשורתי אין לו אוצר מילים מרשים אך מבינים את רצונותיו.לאחרונה מרבה לפטפט ולמלמל רבות לעצמו... וזה מעט מדאיג אותנו... עד מתי זה בסדר. מתי להתחיל לדאוג? בברכה.
הוא למעשה "מחקה" את מה ששמועה, רצף של מלל.... זו תופעה מבורכת כי מראה שהוא קשוב לסביבה ומעוניין לתקר. תקליטי אותו וכשיגדל, תציגי לו איך הוא דיבר כשהיה קטן! אין מקום לדאגה אלה לקראת גיל שלוש, במידה ואינו ברור לסביבה. בנתיים תהני!
שלום ברצוני לדעת על מה יכולה להעיד תופעה אצל בני התינוק(שנה וחמש)שלרוב הוא מחפש להפיק צלילים עם הפה מכול חפץ שהוא.האם מדובר בתתת תחושתיות. מה זאת התופעה המעט מדאיגה הזו.יש לציין שזה חריג בנוף,על כן מדאיג אותי
בני בן 10 חודשים תקשורתי מחייך מוחא כפיים מניף יד ששואילים אותו איפה אור וגם מרים ידיים (בשיר ידיים למעלה) מפטפט המון נהנה שמדגדים אותו.מבין ששואלים אותו אם רוצה עוגייה ביי ביי עושה לעיתים מבחינה מוטרית זוחל זחילת גחון מגיל 8 חודשים שמתי לב שהוא עדיין לא מגיב לשמו (הוא בן 10 חודשים היום) מה דעתך ?
אין מה לדאוג, עבר בדיקת שמיעה? אם כן, אז ניראה שהכל בסדר
שלום, אני מסיימת תואר ראשון בפסיכולוגיה, ושוקלת לעשות תואר ראשון נוסף בקלינאות תקשורת. האם יש ביקוש למקצוע זה בשוק העבודה ?
שלום בני בן שנה וחצי ועדיין מריייר הרבה. היה לו טונוס נמוך בדרגה קלה שעבר בגיל חצי שנה אך יכול להיות שבאיזור הפה עדיין קיים. שאלתי: אילו תרגילים לחיזוק שרירי הפה אפשר לעשות איתו? אשמח לפירוט מה ולא לתשובה קצרה של שורה או שתיים אם אפשר. בברכה אבא
בגיל כו צעיר ילדים עדין מריירים באופן נורמלי. האם הוא נושם בקלות דרך האף? (רצוי בדיקת אאג') האם יושב זקוף? האם אוכל מוצקים? הדבר הטוב ביותר הוא "מסתיק" גם הוא הולעה אותו, ואוכל מוצק שדורש לעיסה חזקה. תמתין בסבלנות לבקיעת כל השיניים, ואל תתן לו לדבר עם מוצץ. בהצלחה
שלום לך!יש תרגילים לחיזוק שרירי הלשון ו שפתיים לאאא מסטיק בגיל שנתיים דר שפיגלר רופאת שיניים
שלום רב, אינני יודעת אם אני מפנה את שאלתי לפורום הנכון, ואם לא- אשמח לקבל הכוונה לאן לפנות. בני בן ה-4 מרבה "להתבכיין" כאשר איננו משיג את מבוקשו ו/או כשהוא איננו מרוצה מהמצב (למשל צריך להתלבש/לאכול/להתקלח והוא נאלץ להפסיק לשחק, וכו'). הבעיה שאנו נתקלים בה היא כשהוא למעשה איננו מסוגל לשלוט בבכי ולהפסיק אותו והסיטואציה נמתחת ונמתחת גם כשכבר אין על מה לבכות. (למשל: הוא כבר סיים להתלבש, להתקלח וכו') ניסינו בכל דרך לטפל בסיטואציה כזו, החל מלנסות ולהרגיע, וכלה בהתעלמות. דבר לא עוזר. כיצד גורמים לילד (נבון ותקשורתי מאד) להתגבר על הבכי ולדעת "לעבור הלאה"? אדגיש כי אין מדובר בהתנהגות "חדשה" אלא במשהו שהיה קיים כמעט מאז ומתמיד, אולם חשבנו כי ככל שיגדל ילמד לווסת ולהתגבר על רגשותיו/תסכוליו. לצערי, לא חל שיפור בעניין זה ככל שגדל. האם מדובר בבעית תקשורת? בעיה רגשית? האם כדאי לפנות לטיפול?
דנה שלום, כדאי להפנות את השאלה בפורום בענייני הורים וילדים, הדרכת הורים, ופסיכולוגיה של הילד (למשל כאן: http://www.doctors.co.il/forum-3284). בהצלחה!
שלום. ילד בן 4 אינו הוגה את האות ב' רפה כמו למשל במילה כוכב, ובמקומה הוגה את האות ז', כלומר אומר כוכז. מה דעתך המלומדת?
שלום בני בן השנתיים וארבעה חודשים החל לגמגם לפני ארבעה חודשים עם לידת אחיו הקטן (האמת כמה ימים לפני זה). הוא ילד שמדבר ברצף ויפה מאוד לגילו ולכן דאגנו מאוד. אחרי חודש התופעה חלפה והוא חזר לדבר רגיל עם גמגומים קלים מדי פעם. פתאום הוא חזר מהגן כשהוא לא מצליח להוציא משפט או לפעמים מילה בלי לגמגם. לפעמים הוא נתקע במילה הראשונה של המשפט לדוגמה : אאאאאאאאאבא ואז הוא צועק את המילה בכעס. לפעמים אחרי שעוזרים לו, בניסיון נוסף שלו הוא מצליח. כיצד צריך לטפל בגמגום זה ? האם לפנות לייעוץ ?
חזרות בתחילת מילה או משפט הינם אופייניות להתפתחות שפה, תיראי כאן כמה פעמים השאלה נשאלת. קיראי בבקשה את תשובותי מהעבר. בהצלחה
יש לי שלושה ילדים וחמישה נכדים בגילאים שונים, אני באה ממערכת החינוך לאחר 40 שנה כשמילאתי במערכת תפקידים בכירים. אני מודאגת מאחד מנכדי. הילד הוא בן שנה וחצי וראשון להוריו שמלמדים אותו ללא הרף, הם יושבים עימו שעות ומלמדים אותו לדבר, להבין ללחוץ לזרוק ועוד כהנה וכהנה. הילד משתף פעולה באופן מלא לומד מפנים ומבין, נראה לי שיש לו אינטליגנציה תקינה מאוד. כשהוא נהנה הוא צוחק ומרוצה, משתף פעולה כשרצים אחריו ומנסים לתפסו, הוא בורח וצוחק. כשהוא מצליח לעשות משהו הוא מוחה כפיים ומסתכל על הסביבה ומחכה לתגובה של האחרים (שגם ימחאו לו כפים ). יחד עם זאת הוא לא יוצר קשרים חברתיים למעט הוריו ואולי עם סבתו השניה שגרה קרוב אליהם. בגן אינו יוצר קשר עם ילדים, הגננת העירה על כך להורים, כשאני יוצאת איתו לגן המשחקים הוא לא מתייחס לילדים אחרים שנמצאים שם, לא כשהם עומדים בתור ( לא רואה את התור ) לא כשהם פונים אליו, מראים לו משהו או מדברים אליו, לא מתעכב להסתכל על משהו כמו ילד מתנדנד, ילד משחק ילד נופל משהו צוחק וכד'. במפגשים משפחתים מנסים שאר בני המשפחה לתפוס את תשומת ליבו והוא אינו מגיב כלל עד כדי כך שהילדים האחרים שואלים למה הוא לא משחק איתנו. איתי הוא כמעט ולא מצליח ליצור קשר עין כמה שאני משתדלת לתפוס את תשומת ליבו, אינו מבין ומגיב למשחק כדור : תפוס וזרוק. אינו מגיב לשאלות כמו אתה רוצה עוגיה? אתה רוצה לטייל ? הוא ממלמל לעצמו הרבה מאוד, משחק עם עצמו ומדבר עם עצמו, לא מנסה לתפוס תשומת לב של אף אחד. מייבב לפעמים כשלא מצליח לא משהו אבל לא פונה ומבקש עזרה גם לא במבט. ברור לי שמשהו לא בסדר, אני לא יודעת להצביע על מה ויותר מכך מה לומר להורים שלו שלא רואים שמשהו לא בסדר. תודה מסבתא מודאגת
המקום הנכון לאיבחון הילד הוא במכון להתפתחות הילד, הוריו האחראיים לטיפולו ורק הם יכולים לבקש אבחון. אולי תצליחיחח איתם על העניין,, לשמוע מהם מה הם רואים וחושבים ואלי הם בעצמם כבר מעלים שאלה בקשר לקשרים החברתיים של נכדך? תוכלי אולי לסייע להם להחליט לפנות לאבחון, ורק אחרי האבחון תידעי אם יש מקום לדאגה. האם הוא עבר בדיקתש מיעה וראייה? בהצלחה
בני בן שנה וחודשיים. כשהוא רואה כלב הוא עושה קול נביחה. הוא מצמיד טלפון (או חפצים אחרים) לאוזנו ואומר הלו (נשמע כמו הלה) אומר הרבה אבא אך לא ברור אם מתוך כוונה לאביו כי הוא אומר את זה הרבה גם כשאביו לא נמצא. האם מדובר באיחור שפתי? ואם לא - מתי זה יחשב כעיכוב שפתי אם לא יופיעו עוד מילים?
ממה שאת מתארת יש כבר כמה מילים ומניסיוני יתכן שאם תחפשי תמצאי עוד מילים (מילה בגיל זה נחשבת כאשר יש צליל קבוע לדבר קבוע גם אם הצליל אינו דומה לשפת המבוגר) באופן כללי בגיל הזה הנורמה מאוד רחבה. עליך לעקוב ולראות שאוצר המילים מתרחב וזה העיקר כרגע . כן נצפה לגדילה משמעותית באוצר המילים ב3 חודשים הקרובים נסו בבית לדבר אל בנכם במילים בודדות או משפטים קצרים תוך חזרות רבות בהצלחה
שלום , בני התינוק, הוא בן שנה וטארבעה חודשים.הוא מרבה להתשמש בשפת הגיבריש...ממש באופן שוטף..הוא אומר כמה מילים ולעיתים חוזר אחרי מילה שאנו אומרים לו לומר אותה... השפה נראית לי שונה ומשונה, בעיקר העובדה שבגן ובגינה איני שומעת ילדים כמעט מדברים בה..עברה פה עברה שם..אבל לא כדיבור שוטף ...על מה זה מעיד.לעיתים זה נראה לי חריד מידי. עד מתי פעוט אמור/צריך/יכול להשתמש בשפה זו באופן אינטנסיבי ? בברכת תודה ,אם מודאגת.
נשמע כיילד תקשורתי ומילולי, תקליטי אותו ותהני ממנו כי מהר מאד ילמד לדבר ברור ואז הדיבור הזה יהיה זכרון מתוק של ילדותו המוקדמת.
עד לפני כשבוע היה מקשקש וממלמל המון, ופתאום יש הפסקה כמעט מוחלטת. הוא חייכן ומסתכל כשמדברים אליו, אבל מזה שבוע משמיע קולות רק כשמקטר. היה משמיע צלילים כמו גו וגה וממש מגיב כשמדברים אליו, וכעת כבר לא. האם יש סיבה לדאגה?
אם עבר בדיקת שמיעה, כניראה שאין מה לדאוג, אם לא, רצוי לעבור כעת. לגבי השינוי, אולי הוא בשלב של התפתחות מוטורית מואצת והיא על חשבון המלל? אולי מפתח מחלה, כל שהיא? תתיעצי עם הרופא אם עדיין לא עבר.
היי רותם בני בן 4 חודשים וגם הוא עובר בדיוק את מה שאת מציינת, זה התחיל רק השבוע. האם זה עבר לבנך? מה עשית? אני מאוד מודאגת. אשמח אם תצרי עימי קשר במייל [email protected] תודה רותם
כרגע הצינוריות עדיין באוזניים יש איוורור . בתחילה היה חסימה של נוזלים באוזניים מה שגרם לדיבור להתעכב. כרגע הוא מדבר בשפה גבוה ללא טעויות. בשבוע וחצי האחרןנים הילד החל לגמגם לא באופן קבוע לא ברצף פה ושם. לאחר כל התהליך שעברנו אני מודאגת מכל דבר שקורה בהתחלה חשבתי שאני מדמיינת מרוב דאגה אבל הבוקר הגננת שאלה אותי אם שמתי לב שהוא מגמגם . ביקשתי ממנה לדעת מתי זה קורה משום שהוא ביישן היא אמרה שתעקוב מלבד זה קבעתי ביקורת אצל הקלינאית לכל מקרה שאלתי מדוע זה קורה ? הטיפול עזר מאוד גם הרפואי וגם בקלינאית הוא ממש ילד אחר
זהו חלק נורמלי בתהליך רכישת השפה ובניית משפטים בילד עם שפה ההולכת ומתרחבת. אם קבעת פגישה, תלכי, אבל תידעי שזה לא קשור לטיפול הרפואי שעבר בעבר
בתי התחילה לדבר שוטף לפני כשבועיים התחלתי להרגיש שנתקעת לה המילה הראשונה בתחילת המשפט , קראתי הרבה חומר בנושא גמגום כבר עברתי עם בני הגדול אותו הסרט האם כדאי כבר לפנות לקלינאית בשלב זה ??
אם קראת ועברת שלבים כל שהם, ברור לך שזה שלב התפתחותי וחלק של התפתחות השפה ואירגון המשפט שרוצה להגיד. אל תפני לגורם כל שהוא ותסמכי על הילדה שהיא תנצל את ההשהייה לבניית משפטים יפים ותקינים. בהצלחה
בתי בת ה 4.5 אינה הוגה את האותיות הגרוניות ק'.ג'.ת היא מעוותת וצ היא הוגה כ ס , התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת במכון הדים היום הייתה פגישה שנייה והקלינאית קראה לי לשיחה ואמרה שבתי אינה משתפת פעולה ורוצה רק לצייר ולא לעשות את המשימות שהיא מטילה עליה ,אני מבינה את ביתי וכך גם האנשים הקרובים לה, אך אנשים שלא מכירים אותה לא מבינים לפעמים מה היא אומרת, אני חוששת שהיא תגיע לגן חובה ושם הם גדולים מספיק ויצחקו עליה וזה יפגע בבטחון העצמי שלה, איך אני יכולה לעזור לבתי?
גיל 4 וחצי הינו מתאים לטיפול בהגאים שהצגת. אחרי שתי פגישות מוקדם לקבוע את רמת שיתוף הפעולה. המלצתי, תעברי לטיפול לקלינאי בעלת נסיון שתסייע לילדה ובשלב ראשון, גם אם זה לוקח כמה פגישות, תיצור קשר ראשוני ושיתוף פעולה, אשר הינם הבסיס להצלחה. צריכה להיות התאמה בין הקלינאי לילד, אולי הקלינאית הזאת לא הצליחה להתחבר לילדה שלך. תעברי הלאה לפני שהיא תפתח התנגדות לטיפול. בהצלחה
בני בן שנה וחודשיים. כשהוא רואה כלב הוא עושה קול נביחה. הוא מצמיד טלפון (או חפצים אחרים) לאוזנו ואומר הלו (נשמע כמו הלה) אומר הרבה אבא אך לא ברור אם מתוך כוונה לאביו כי הוא אומר את זה הרבה גם כשאביו לא נמצא. האם מדובר באיחור שפתי? ואם לא - מתי זה יחשב כעיכוב שפתי אם לא יופיעו עוד מילים?
היי שאלה ילד בן שנתיים שדבר מצוין ויחסית מתקדם לגילו, התחיל להגיד על כל דבר כן, ובקושי להוציא משפטים. נראה גם כי חל שינוי בהתנהגות, ירידה בבטחון ובשמחת חיים. אמא שלו בהריון. יתכן ויש קשר? האם יש לפנות לקלינאית תקשורת? או לעזוב אותו? תודה
לא ניראה לי שיש קשר בין הריון של האם להפחתת הדיבור והשמחה של הילד. אם אתם דואגים תבצעו בדיקת שמיעה ולאחר מכן, תפנו לרופא המטפל לביצעו בדיקות כלליות. אם לא מוצאים שום דבר, כדאי להתייעץ עם פסיכולוג ילדים.
שלום רב, בתי בת 15 שבועות. יוצרת קשר עין, מחייכת המון, מזהה ונהנית מאינטרקציה איתנו (אימא, אבא) ומחייכת גם למבוגרים אחרים בסביבה. כמו כן עוקבת אחרינו במבטיה ואחר חפצים נעים בסביבתה. מבחינה מוטורית איננה מתרוממת על ידיה בכוחות עצמה וכשאנחנו עוזרים לה להתרומם היא מצליחה להחזיק את ראשה לפחות מדקה ומייד מתחילה "לקטר". בנוסף שמתי לב כי היא איננה מפיקה קולות, גם לא קולות גרוניים (אההה, אוו), אעפ"י שאנחנו מדברים איתה המון, שרים לה שירים שחוזרים על עצמם, מדגישים הברות וכו. מה היית ממליצה לנו לעשות בשלב זה?
האם היא עברה בדיקת שמיעה במקום לידתה? האם הופנתם להמשך אבחון שמיעה? אם יש לכם שאלה, תשאלו את הרופא המטפל שלה ואם לא נענתם, תפנו למכון להתפתחות הילד לבדיקה התפתחותית מקיפה. מה זאת אומרת אינה מפיקה קול? אינה בוכה? רצוי להסביר. בכל מיקרה, נראה לי שרצוי לבדוק התפתחותה המוטורית והתחושתית לעומק בהצלחה
שלום, בני בן ה-4.5 בעל אוצר מילים רב וגבוה, מדבר היטב. בחודשים האחרונים שמנו לב שלעיתים יש לו תופעה של חוסר שטף המתבטאת בחזרה על מילות יחס: "ש...ש...ש...", "כי... כי... כי..." אולם הוא אינו "מפרק" מילים כמו בגמגום (לדוגמא: "ב-ב-בית"). התופעה אינה מופיעה תמיד ויכולה לחזור על עצמה אפילו פעם בכמה ימים. אגב, לא נראה שזה מפריע לו בכלל והוא בעל ביטחון עצמי גבוה. בשבועיים האחרונים שמנו לב שהוא פחות חוזר על מילות יחס ויותר משלב במשפט בין המילים "אה... אה... אה...". האם יש טעם לקחת אותו לבדיקה או שהתופעה תעבור מעצמה? חשוב לי לציין שאנחנו לא משלימים לו מילים או עוזרים לו אלא מתעלמים מהתופעה בפניו. תודה!
שמע כמו שלב תקין בהתפתחות הדיבור של ילד שיש לו מה להגיד. לדעתי אין מה לפנות לגורם מקצועי.
שלום, בני בן השלוש וחצי מבטא ס במקום ש. האם זה תקין?
שלום רב , בתי בת שש סובלת מהיפוטוניה קשה באיזור הפה , עקב כך היא מריירת מאוד . אנחנו מטפלים בבעיה באמצעות מדבקות סקופודרם אך ברור לי שזה לא מטפל בבעיה לעתיד ואני מאוד מוטרדת היות וזה גורם תגובות מצד ילדים בני גילה . מה ניתן לעשות בנושא ?? איך אני מצליחה לאתר קלינאיות תקשורת המתמחות בתחום הזה ? היא בגן לחינוך מיוחד ומטופלת עי כל צוותי הפרא הרפואי ועד כה לא הועלה שום טיפול יעיל . אשמח לתגובתך , לימור
יש רשימה ארוכה של דברים שניתן לעשות. אני יוצאת במהלך החודש הקרוב עם תוכנית שתופעל על ידי קינאי התקשורת או צוות מקצועות הבריאות בכל מקום (גם בבית הספר) לגבי המדבקות, אינני אוהבת אותם כי למעשה את נותנת להלדה טיפול תרופתי למשהו אחר (סחרחורת, למי שנוסע) ותופעת הלווי לאחר שיש פעילות של מערכת העצבית האוטומטית היא יובש בבלוטות הרוק טבעוד מקומות בגוף. יש מי שסובל מבעיות בשווי משקל כתוצאה של המדבקות... יש טיפול רפאוי (ניתוח לקשירה או הסטה של בלוטות הרוק יחד עם הזרקת botox, הטיפול ידוע , מוכר ושכיח בספרות המקצעוית שלנו. אשמח לייעץ לך באופן אישי או דרך קלינאי התקשורת שעובדים בגן של ביתך. הן יודעות להתקשור אלי, בקלות, דרך אגודת קלינאי התקשורת. בהצלחה
אשמח לקבל המלצות למשחקים לילד בן 8 לחיזוק קשיים בשליפה וזיכרון שמיעתי? והאם יש אולי משחקי מחשב מתאימים ? הוא אוהב מאוד מחשב. תודה
שלום, בתי בת 7 וחצי לומדת בכיתה ב'. בשנים האחרונות הבת שלי דיברה מהר מאוד ובלעה מילים , לא ייחסתי לזה חשיבות. לאחרונה הדבר מטריד אותי מפני שלדעתי זה מפריע לה בתקשורת עם אנשים או ילדים בגילה. מאחר והיא מדברת נורא מהר קשה מאוד להקשיב לה ואפילו אני כאמא מאבדת את ההקשבה אליה. אני נוטה לראות איך ילדים מסתכלים עליה (כאילו היא מדברת מוזר ולא ברור). היא אנרגרטית מאוד וכך גם הדיבור שלה, שמתחיל ברור ולאחר משפט או שניים היא בולעת מילים. השאלה שלי האם אני צריכה לקחת אותה לאבחון אצל קלינאית תקשורת? דבר נוסף, איך אני יכולה לעבוד איתה בבית כדי לעזור לה. זה מטריד אותי מאוד כי אני חושבת שזה פוגע בקשרים החברתיים שלה ובתקשורת עם ילדים. תודה אסתי
1. כדאי לפנות לקלינאי תקשורת 2 כדאי לעבוד איתה על המושג של קצב (אולי במוזיקה? תופים?) כדי לאפשר לה לקבל מושג על מהירות והאטה של קצב הדיבור. 3 היא צריכה לפתח מודעות, דבר קשה בכל גיל ובטח בגיל זה. 4 אם את חושבת שיש בעיה חברתית, אולי בהתייעצות עם קלינאי התקשורת תעלי את הנושא של שילוב חברתי? אולי צריך לתת לה כלים בשני התחומים? 5 אולי שילוב בתאטרון יתר לה כלים למודעות?
בוקר טוב , בתי בת השנתים וחודשים החלה לגמגם בבוקר בהיר אחד . הית מתקשה לבתחילת משפט ולפעמים גם באמצע . חשוב לציין כי מדובר בילדה שדברה שוטף והמון ביחס לגילה . ניסיתי לאמר לה תחשבי שוב מה את רוצה לאמר ותאמרי שוב ואז היא אומרת בשטף ללא גמגום. האם זה נכון לנהוג כך?מה הבעיה בדיוק? האם אני זקוקה לאבחון בשבילה ? הילדה מדברת 2 שפות . תודה על המענה המקצועי
לא כדאי להעיר את תשומת ליבה, זו תופעה נורמלית, במיוחד בילדים שיש להם מה לאומר. היא צריכה את ההשהייה כדי לארגן את המשפט ומה שהיא רוצה להגיד. אל תתקני לה ואל תעיצי בה לסיים את המשפט.תקשיבי לה בסבלנות ואם אינך קשובה באותו רגע, עדיף להגיד בעוד רגע, אהיה קשובה ותגידי מה שאת רוצה ואני אשקיב לך. התופעה נקראת חוסר שטף בדיבור והוא שכיחה בגיל זה. עובר ככל שהילד בטוח במבנה המשפט ובאוצר המילים שלו.
שלום רב, ביתי בעוד 3 חודשיים תהיה בת 4 ולא מצליחה לבטא ר.(רייש) גם כשאנחנו מנסים לתקן אותה היא פשוט לא מצליחה. האם צריך לטפל בגיל זה או שזה מסתדר? כיצד אני יכולה לסייע לה בנושא זה? תודה מיכל
גיל הרכיסה של ההגה "ר" הינו סביבה גיל 5 אין מה למהר ובטח לא "לתקן לה" בעוד כמה חודשים תפני לקלינאי תקשורת כך שגם עם המתנה של כמה חודשים 0בגלל התורים) היא תגיעה לטיפול לקראת גיל 5, עד אז תקפידו לדבר איתה נכון ולא לנסות להעיר את תשומת ליבה לדיבורה, אלה תתיחסו לתוכן דבריה. יש כמה תהליכים שצריכים להבשיל לפני שהיא תהיה מוכנה לרכישת ההגה הצלחה
שלום, אני אמא למתוקונת בת שנתיים. רביעית במשפחה.היא כמעט ולא מדברת. מצרפת 2 הברות רק בתקופה האחרונה : קוקו, האו האו, גה גה, אבא, AMA, וכו', אין בעיות שמיעה, מבינה הכל. הקלינאית אמרה היום שמבחינת התפתחות שפה היא מתאימה לגיל שנה. רק כשיצאתי התחלתי לחשוב - כמה באמת אפשר לקדם ילדה שכזו? הרי אם המרכז של הדיבור במח לא הבשיל, כמה ניתן להתערב? האם יהיו לה ליקויים בלימודים בהמשך? אני מבינה שהיא לא מפגרת חס וחלילה, אך למה זה נוצר? מה לא בסדר בה? אני עצובה ומדוכאת, לא יודעת מה עושים עם המתוקה הלא מדברת שלי:(
אני מבינה את התגובה שלך, אבל את מגיבה יותר מדי רגשי ופחות מדי כמו אמא לילדה רביעית! יש לך נסיון רב וממנו תשאבי את האנרגיה לשנס מותניים ולגשת לעודב. תרכשי ספר של הנן (HANEN) דרך אגודת קלינאי התקשורת. הוא מיועד להורים לילדים עם איחור התפתחותי. אם ביתך התפתחה כרגיל בכל תחום, מבינה, הולכת וידידותית, אז יש להניח שמדובר על עיכוב בהתפתחות הדיבור, שלמעשה בגיל שנתים בהחלת לא חורץ שום גורל, יש המון סיפורים של ילדים שמוגדרים ב"מדברים מאוחר" late takers" לעומת ילדם עם התפתחות שפה לא תקינה... עכשיו תחשבי כמה אנשים עם התפתחות רגילה את מכירה שאינם מדברים???? אף אחד! בסוף כוווולם לומדים לדבר ולתקשר. אני מזמינה אותך להמשיך את הקשר עם קלינאי תקשורת ולקבל הדרכה, הכוונה וגם טיפול. אם הקלינאית הזאת עשתה לך תחושה לא טובה, תחליפי! עד שתימצאי מי שתהיה לך "כימיה" איתה ותרגישי שאת יכולה להפקיד את בתך ואת עצמכם בידיה. עכשיו, ילדה רביעית במשחה לא צירכה ממש לדבר כי כולם עוזרים ודואגים לה! תבדקי את היחס של יתר המשפחה ואת הציפיות ממנה, יכול להיות שכל כך מטפלים בה יפה שאין לה צורך לדבר? אשמח להמשיך את הקשר איתך ולקבל את תגובתך שיהיה בהצלחה
שלום פרידה, ראשית תודה על תגובתך. כל 3 הגדולים שלי מדברים יפה מגיל קטן. מעולם לא עמדתי בפני מצב לא תקין שכזה. כל אדם שלישי מעיר לי - שמת לב שהיא לא מדברת? זה לא מאוחר? הכל בסדר איתה? זה מתחיל במשפחה ונגמר במוכר המכולת, בשכנה בבניין ממול ובמורה לבלט של הגדולה יותר. אני מבינה שזה כנראה דבר נורא. את נתת לי נקודת אור עליה לא חשבתי: כולם מדברים בבית הספר או שאולי מעולם לא נחשפתי לאלו שלא מדברים? מציק לי שהמרכז דיבור שמוח שלה לא הבשיל: האם היא תהיה לקויה גם בהמשך? קשב וריכוז קשים? דיסלקציה מוגברת? היא לא תבין מה מדברים איתה? איך כולם מבינים ומסוגלים והיא לא? ולגבי מיקומה בבית (אחרונה)- כולם מחכים למוצא פיה. לא משלימים לה מילים. מתענגים על כל שיפור.יש לה קול מתוק - כשהיא כבר מדברת... אני תוהה אם באמת יש מה לעשות. יש איך לחזק? יש משמעות לטיפול? איך כבר מדברים איתי על גן שפתי? מצטערת שכתבתי כאן כל כך הרבה שפתי את ליבי. היית כל כך אדיבה ורגישה בתשובתך:) המשך יום טוב, מ.פ.
פרידה שלום, אני מעוניינת לשלוח לך הודעה פרטית. לא מצאתי דרך לעשות זאת מהפורום. האם יש מייל שאפשר לפנות אליך דרכו? תודה גלית
שלום בני בן 10 חודשים. מזה כ-3 חודשים, אנחנו עובדים איתו על התחלת התקשורת: קוראים בשמו, מוחאים כפיים מולו, ומנפנפים את היד ואומרים "ביי-ביי". אנחנו לא בטוים אם הוא מזהה את שמו, כיון שלפעמים הוא מגיב ולפעמים לא. הוא לא מוחא כפיים איתנו ולא אומר "ביי-ביי" או מנופף בידו. הוא אפילו אינו מנסה. הוא חוזר הרבה על הברות, אבל לא חוזר אחרינו, וגם אינו מצביע על חפצים. בדיקת שמיעה מייד לאחר הלידה היתה תקינה, ואנחנו בטוחים שהשמיעה שלו בסדר כי הוא מתעורר מרעשים בינוניים. רופאת הילדים אמרה שכדאי לתת לו עוד קצת זמן האם זה תקין או שכדאי להתעקש על בדיקה התפתחותית?
נעמה שלום, כל מה שאת מתארת תקין לגילו. אציין כי בגיל הזה, אם אין בעיה מיוחדת, הילד רוכש שפה ויכולות תקשורתיות באופן טבעי ואין צורך "לעבוד" איתו על תפקודים אלה. כמו כן, בדיקת הסינון בלידה אינה שוללת בוודאות ירידה בשמיעה כיום. נוזלים באוזניים יכולים גם הם לגרום לירידה בשמיעה (הפיכה) והם יכולים להופיע גם הרבה אחרי הלידה. אם את עדיין מודאגת מאיחור שפה, כדאי לבצע קודם כל בדיקת שמיעה. בהצלחה!
בני בן 4 , סבל מעיכוב בדיבור והייתה תקופה שגמגם , היה מטופל אצל קלינאית ועשינו הפסקה עד לביצוע אבחונים וכרגע ממתינים לקלינאית התפתחותית , לבני חוסר בטחון עצמי , הוא לא משחק עם ילדים שהוא לא מכיר ולא מסכים להשתתף בחוגים שאני לוקחת אותו. מה אני יכולה לעשות כדי לחזק את הבטחון העצמי שלו ? נ.ב - הוא מאוד קשור לאחותו בת ה 6 שהיא ההפך הגמור ממנו , וכשהם משחקים יחד היא מכניסה אותו לעניינים ומכירה לו ילדים חדשים. לאחרונה אני לוקחת אותו לבד בלי אחותו בכדי שינסה לבד. האם זה נכון ?
דליה שלום, את מודאגת מהביטחון העצמי של בנך ולכן אני ממליצה לך לפנות להדרכת הורים על ידי מטפל רגשי. ניתן לעשות זאת במקביל לטיפול קלינאית תקשורת. אחד מתוצרי הלוואי של השיפור בדיבור הוא בדרך כלל גם עלייה בביטחון העצמי של הילד וזה כמובן מבורך. בהצלחה!
שלום, בני בן ה-6 מגמגם. הציעו לי ללכת לקלינאית תקשורת שתעבוד איתו על פי טכניקת הגל או קצב המטרונום. אפשר לקבל הסבר כיצד הם מתבצעים? האם יש טכניקה נוספת? מה עדיף ?
יעל שלום, יש גישות רבות לטיפול בגמגום בגיל 6. חלק מן הגישות כוללות טכניקות לשיפור שטף הדיבור על ידי "עיצוב " חלקים שונים של הדיבור- כמו הטכניקות שהזכרת. ויש כמובן שילוב של בחינת הדיבור במצבים תקשורתיים שונים בחיי היומיום של הילד והתייחסות לכך. חפשי קלינאי /ת לפי המלצות ולפי ה "כימיה " שנוצרת בינה ובינכם. בהצלחה!
בגיל הזה ההתייחסות למצבים התקשורתיים היא כמובן עקיפה. הכוונה כאן היא לטיפול אינטראקטיבי (נעשה ב"שיבא" ובעוד מקומות) וטיפולים נוספים בגישות שונות כמו הגישה של פרופ' ניצה כץ.
שלום לך עברתי ניתוח להסרת בלוטת התריס לפני 3 חודשים. אחרי צרידות קשה שלא נעלמה כפי שהבטיחו לי - ואחרי בדיקת א.א.ג התברר שיש לי שיתוק במיתר השמאלי. רק עכשיו- אחרי 3 חודשים קיבלתי תור לקלינאית תקשורת האם יש סיכוי שזה יחזור לאיך שהיה? אני מרגישה שזה הולך ומחמיר וגם מתחילה בעיה של קוצר נשימה במיוחד כשאני מדברת הרבה? האם יש קלינאיות תקשורת המתמחות בבעיות של מבוגרים? אני צריכה לחפש מישהי מומחית או מה שהקופה מציעה לי זה בסדר? מודה לך על תשובה מהירה
אני ועוד כמוני מתמחים בטיפול לאחר ניתוח ושיתוק מיתר קול, אשמח לשוחח איתך ולהככן אותך הטל שלי 050-2099435 באיזה אזור את בארץ? לגבי השיתוק, לפעמים, בעבודה טובה ויציבה ניתן להחזיר את הקול ה"רגיל, ולפעמים יש צורך בטיפול ותר פולשני, הסברים באופן אישי בלבד.
שלום לך שוב אני מודה לך מאוד על תשובתך המהירה כרגע קש לי לדבר לי בטלפון בגלל הבעיה . אני מאשור חיפה- הצפון ואני דוברת ערבית את יכולה להמליץ כאן או מעדיפה באופן פרטי- טלפון או מייל? מודה לך שוב
שלום, ביתי בת שמונה חודשים ושבוע, עד לא מזמן הכל התפתח בקצב ה"נורמלי", חייכה, צחקה ,יוצרת קשר עין , מלמלה וגם חיברה יותר מהברה אחת(לא חזרה אחרי מה שאמרנו עדיין). לפני שבועיים שמנו לב שכל הסופ"ש לא קישקשה בכלל ולקחנו אותה לרופאה שאמרה שיש לה בצקת על מיתרי הקול. טופלה באינהלציה. והתחילה כמעט מיד לחזור לקשקש,אך מיד פיתחה שיעול וליחה שמאוד הפריעו לה. היא כבר כמעט ולא משתעלת, אך לא חזרה לקשקש כמו פעם - היא מתמקדת בעיקר ב אה,אה,אה (A / E) לפעמים דברים אחרים אבל לא חיבור הברות כמו פעם (היא גם לא חוזרת אחרי הברות שלנו). ( אוהבת לעשות אה... ולשים יד לעצמה על הפה לסירוגין כדי להשמיע קולות ) חוץ מזה היא מתקשרת יפה,צוחקת , מאוד אוהבת חברה, בעלי חיים, משחקת יפה מאוד יודעת להביע מתי לא רוצה לאכול יותר וכו'. אני חוששת מכך שהפסיקה לקשקש (ומכך שאינה חוזרת על מה שאנו אומרים) , מתי לפנות לגורם מקצועי? (ואיזה) תודה
שלום לך, אני ממליצה לחזור לבדיקת א.א.ג. ולראות שהבצקת במיתרי הקול חלפה ושאין ממצא על המיתרים. אם עדיין את ממשיכה לראות נסיגה פני לרופא הילדים. בהצלחה!
שלום, ביתי בת שמונה חודשים ושבוע, עד לא מזמן הכל התפתח בקצב ה"נורמלי", חייכה, צחקה ,יוצרת קשר עין , מלמלה וגם חיברה יותר מהברה אחת(לא חזרה אחרי מה שאמרנו עדיין). לפני שבועיים שמנו לב שכל הסופ"ש לא קישקשה בכלל ולקחנו אותה לרופאה שאמרה שיש לה בצקת על מיתרי הקול. טופלה באינהלציה. והתחילה כמעט מיד לחזור לקשקש,אך מיד פיתחה שיעול וליחה שמאוד הפריעו לה. היא כבר כמעט ולא משתעלת, אך לא חזרה לקשקש כמו פעם - היא מתמקדת בעיקר ב אה,אה,אה (A) לפעמים דברים אחרים אבל לא חיבור הברות כמו פעם (היא גם לא חוזרת אחרי הברות שלנו). ( אוהבת לעשות אה... ולשים יד לעצמה על הפה לסירוגין כדי להשמיע קולות ) חוץ מזה היא מתקשרת יפה , מאוד אוהבת חברה, בעלי חיים, משחקת יפה מאוד יודעת להביע מתי לא רוצה לאכול יותר וכו'. אני חוששת מכך שהפסיקה לקשקש (ומכך שאינה חוזרת על מה שאנו אומרים) , מתי לפנות לגורם מקצועי? (ואיזה) תודה
תפני לרופא אאג', ובקשי לבצע בדיקת שמיעה... לפעמים לאחר דלקת באיזור יש גם ירידה בשמיעה ונוזלים באוזניים. אם הכל בסדר, כניראה שהיא עדיין מתעוששת מהמחלה שהייתה לה. רופא בד"כ לא רואה מתרי קול של חלדה קטנה, איך נבדקה?
בני בן 12 ולארונה הוא התחיל לגמגם בתקופה אחרונה רציתי לדעת למי לפנות
נעמה שלום, פני לקלינאי/ת תקשורת (ניתן לחפש באתר אגודת קלינאי התקשורת, דרך המלצות או דרך קופת החולים). תוכלי לקבל מידע נוסף גם באתר אמב"י. בהצלחה!
מי שמתחיל לגמגם בגיל כזה, רוב הסיכויים שהבעייה היא רגשית ורצוי לפנות לפסיכולוג.
שלום, ביתי בת שנה ועדיין לא מדברת. אנחנו חיים בסין, מתוכננים להיות פה שלוש שנים (עוד שנתיים מהיום). יש לנו עוזרת שמדברת עם הילדה רק סינית (כל יום מספר שעות). אנחנו מדברים עם הילדה עברית בלבד- אך בבית אנחנו מדברים גם הרבה אנגלית בעיקר עם הילדים הגדולים שלומדים בבית הספר אמריקאי. אנחנו מקפידים לדבר עם הקטנה רק עברית- אך רציתי לדעת עד כמה בעייתית החשיפה לשפה שלישית -אנגלית והאם כדאי לנו לצמצם חשיפה זאת? תודה ע'
היא תראה להם את הדרך.... ילדים יכולים להבין מספר שפות ואם תתנו לה לבחור, היא כבר תבחר באיזה שפה לדבר. העקר התקשורת! חשוב מאד להקפיד על עקרון של שפה אחת- מבוגר אחד. זה אומר לא לבלבל. הבעיה היא שאתם מדברים אנגלית עם יתר הילדים בבית, אז מה, הקטנה תהיה "מנודה" משיחות המשפחה? אם כולם מדברים אנגלית בבית, תניחו בנתיים לעברית (היא תרכושו אותו בגיל שלוש, ובסופו של דבר, אם תגורו בישראל, היא תלמד עברית.. כמו יתר הילדים אשר אתם מדברים איתם אנגלית. אז, במחשבה שניה, אולי עדיף ללת לה ילדה להיות חלק מהמשפחה ולא לבדל אותה דרך השפה???? לשיקולכם
בני יהיה בפסח הקרוב בן 4 - לא מצליח להגות נכון כ ו- ק במקביל ל- c k באנגלית במקום הוא הוגה ת בנוסף הוא לא מצליח להגות ג ואומר ד האם נכון לטפל גם בגיל זה ? הוא מודע לכך שהוא לא הוגה נכון ונראה שזה מפריע לו . אנחנו מדברים 2 שפות תןדה
תמתיני עד שימלאו לו ארבע שנים, אז תפני לטיפול אשר יקח עוד קצת זמן... עד גיל 4.5, אם עדיין לא גילה לבדו מה לעשות, זה יהיה הגיל המצוין לטיול.. לא כדאי לפני כן כי הוא עלול להיות מתוסכל מדי ועדיין יש סיכוי שילמד לבדו. התופעה מוכרת, הוא "מושיט" את הלשון קדימה במקום להחזיקה בגב הפה. אין מה לדאוג וסביר שזה יקרה בשתי השפות!