פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום פרידה בתי בת השנה וארבעה וחצי חודשים, ממעטת לדבר. בת שניה, אחות לילדה שמדברת ללא הפסק בבית.מאז שהיתה תינוקת היתה שתקנית, מעט מלמולים.מאז שנולדה ספרתי כ- 40 מילים שאמרה בסך הכל, את רובן אמרה עד היום פעם אחת בלבד, למעט מילה אחת- שתיים שחוזרת עליהן יותר(טוק טוק טוק).חלק גדול מהמילים שאמרה- אמרה בשלמותן כמעט ללא טעות. לא אומרת אמא / אבא/ מים. (יכול להיות שהמלמול שלה אנה אנה אותו אמרה מספר פעמים מתיחס לאמא).הילדה מבינה כל מה שאומרים לה, אוהבת ספרים, בעלת זכרון מצוין, ומתקשרת איתנו כשהיא רוצה משהו בהצבעה/ בכי. כשהיא אוכלת היא "נוהמת" ומממלמלת מלמולים תינוקיים כאלה.לקחנו אותה לקלינאית תקשורת בקופת חולים שהמליצה לנו לעבור לקלינאית פרטית כדי שתוכל לבוא יותר במשך השבוע. האם המצב שתיארתי נורמלי? האם צריך לערוך בדיקת שמיעה? האם יש מקום לקלינאית פרטית או פשוט לחכות שיגיע הרגע שהכל ישתחרר? אודה לעזרתך.
אוסיף גם שמרבית המילים שאמרה אינן כתגובה לשאלות ששאלנו אותה/ כחזרה על משהו שאמרנו, אלא מיוזמתה היא.
הישלה עדיין צעירה ויש מקום לשיפור משמעותי התקופה הקרובה... אם את רואה שבפרק זמן של כמה חודשים יש התקדמות, אז באמת לא צריך טיפול... גם לא ברור למה באופן פרטי, לילדים עד גיל 3 אין הגבלה בסל לגבי מספר טיפולים בשבוע! גם אם כבר בדקה, למה לא המליצה על בדיקת שמיעה? זה שלב ראשון בכל בירור... ממליצה שתבק מהרופא להפנות לבדיקת שמיעה. בהמשך, תרשמי את המילה והמצב בו ביא אמרה אותה במשך שבת שלמה (או יום אחר שאתם הרבה איתה) לאחר מכן, שימי את הפתק בצד וחיזרעי על אותו רישום לאחר חודשיים... אז תוכלי להשוואות האם הייתה התקדמות. בכל מיקרה, אם היא מתקשרת ושומרת על קשר עין... יש לה אחות פטפטנית, אז היא ממתינה להיות בטוחה לפני שתפתח את הפה!
בני בן 3:2. בעל שפה עשירה מאוד! יש לו את כל הצלילים חוץ מל' שבמקומה אומר י'. מתי צריך להתחיל לעבוד על זה והאם יש מה לעשות בינתיים?
לקראת גיל חמש שמים, במידה ולא רכש אותה קודם, באופן ספונטני. ללא ללעוג ולא לחזור על המילים שהוא משבש, בבקשה!
אחיין שלי בן 10 וחצי ועדיין מידי פעם מדבר על עצמו בגוף שלישי. למשל בסיטואציות שהוא עושה משהו הוא אמר: "*השם שלו* מכין קצפת". או כשהוא פונה לאחותו הוא אומר: "*השם שלו* יהיה איתך". מעבר לזה יש לו הרבה פעמים דיבור בטון ילדותי. בלימודים הוא תלמיד טוב.
אם הוא תלמיד טוב, השאלה במה זה מפריע לו, האם יוצר סיטואציה שלא מבינים או שזאת צורת דיבור בבית, כמו משחק וסימןן הכר? האם מודע לצורת דיבורו והאם הכתיבה זה גם קורה??? הרבה שאלות למצב שלא ניראה פתולוגי, במיוחד אם הוא תלמיד טוב.
שלום אני רציתי לדעת מה אני יכול לעשות כדי לשפר את הדיבור שלי מאז ומתמיד אומרים לי שאני מדבר נמוך אני אישית שומע את עצמי רגיל ולכן אני לא מבחין באיזה שהיא בעייה בדיבור שלי ועוד בעייה שבטלפון אני תמיד נשמע גרוע חצי מת איך אוכל להשתפר האם זה בעייה כרונית או דבר שאפשר לטפל?
רצוי שתפנה לקלינאי תקשורת שיכול לאבחן מה הבעיה, לפי התאור שלך אינך מבחין בשונוי בטון, האם אתה שומע ומבדיל בצלילי המוזיקה כמו טונים גבוהים ונמוכים? האם אתה מנגן באיזה שהוא כלי מוזיקלי או שיש לך שמיעה מוזיקלית? לגבי התשובה, רק פגישה באופו אישי יכולה לתת מענה.
שלום רב ותודה על התמיכה בתי בת השנה ותשעה חודשים שומעת בבית שתי שפות ולפני כחודש וחצי / חודשיים התחילה לומר מילים בעיקר בעברית. נדמה שכל יום לומדת מילים חדשות ומבינה הקשרים. היא סופרת עד עשר בשתי שפות, מכירה שמות חיות ועצמים, משלימה שירים ומבינה את מה שאני מבקשת ממנה. הבעיה היא שאינה עונה לשאלותיי בכן ולא ולא מבקשת ממני באופן ישיר כדוגמת לפתוח, כשאני שואלת אותה האם רוצה לאכול היא מסתכלת עליי ללא תגובה. האם הדבר חריג ואם כן למי עליי לפנות? בתודה מראש
לא ניראה שיש בעיה, היא עושה מה שהיא יכולה.... תמשיכו לעודד אותה לתקשר ותשאלו שאלות ישירות ולא עקיפות.
שלום, בתי בת ה-7.5 חודשים ממלמלת הברות שונות ומשמיעה קולות שונים (אאא, ררר, אווו ועוד), אך עדיין אינה הוגה את ההברות מה ובה. רק לעיתים כאשר בוכה עשויה להשמיע אותן. יש לציין כי היא שומעת באופן תקין על פי כל הבדיקות, היא ילדה חייכנית וחברותית. היא רק יונקת ועד היום מסרבת לקחת בקבוקים או מוצץ. האם נראה לך שעניין זה מהווה בעיה? מה הנורמה לביטוי הברות אלו? תודה.
אנני מבינה מה השאלה... ילדה תקינה, חייכנית ורק יונקת. הגיעה הזמן לחשוף אותה לאוכל אמיתי ושתיה בכוס, אם מסרבת לשתות בבקבוק!
התכוונתי לציין את העובדה שהיא סרבנית מוצצים ובקבוקים, אבל היא אוכלת מוצקים יפה החל מגיל חצי שנה. מדוע יש דווקא בהגיית ההברות מה ובה? תודה
בני בן השנתיים (ילד רביעי), אינו מדבר כלל, אולי 5 מילים. ההבנה שלו נראית לנו בסדר גמור וכן היכולת שלו להשיג מאיתנו ההורים מה שהוא רוצה. לעמת זאת הוא מאוד עצבני, בוכה לפעמים בלי שנבין מדוע, ומתעורר הרבה בלילות בבכי היסטרי, עם עצבנות גדולה. היינו בכל בדיקה אפשרית - נוירולוג, רופא אוזניים, בדיקת שמיעה, בדיקת ראיה, פיזיוטרפיה, קלינאית תקשורת. אף אחד לא מצא משהו לא תקין. בקופה הודיעו שיתחילו איתו ריפוי בעיסוק וקלינאית תקשורת כשיתפנה מקום. אציין גם כי הילד עדיין לא הולך אך אין לו כל בעיה מוטורית אחרת. יש דרך טיפול מהירה יותר אפילו באופן פרטי? אנחנו מאזור ירושלים.
רצוי לפנות למכוןלהתפתחות הילד, בנתיים תיארתם ילד שעבר הרבה אבחונים אבל לא מישהו שהסתכל על תפקודו והתפתחותו ביחד! לגבי טיפול פרטי, יש כמה מסגרות אבל לדעתי ועל פי התאור רצוי לנסות לשלבו במעון יום טיפולי, בחסות משרד הבריאות.
שלום, אצלינו אותה בעיה. אנחנו פנינו לקלנאי תקשורת פרטי. זה קצת יקר אבל אין בררה. פעם בשבוע 250 ש"ח
הי, עשיתי חיפוש בגוגל ונתקלתי במה שרשמת.. ביתי בת השנתיים נמצאת בדיוק באותה הסיטואציה וגם היא הילדה הרביעית שלנו. לא מדברת ועצבנית, אפשר לשאול בבקשה מה גיליתם על ילדכם? מה עזר? אשמח לכל תשובה! תודה מראש…
האם היא בריאה בדרך כלל? רצוי לבצע בדיקת שמיעה ובמקביל לפנות לאבחון במכון להתפתחות הילד, שם יבצעו הערכה התפתחותית, בכל התחומים וגם יבנו תוכנית התערבות. בהצלחה
שלום, בני בן שנתיים התחיל לאחרונה לבטא כמעט כל מילה עם מ' סופית בסיום המילה. למשל במקום אבא הוא אומר אבם. במקום טלי הוא אומר טלים, וכן הלאה. אני לא יודעת אם יש לכך קשר, אבל בני במהלך השנה האחרונה נמצא בטיפול ובמעקב עקב מים שיש לו באוזן. מה יכולה להיות הבעיה? בתודה, חוה
נחמה שלום, אם התופעה נמשכת ואם הדיבור לא ברור באופן כללי, פני לאבחון קלינאית תקשורת. נוזלים באוזניים יכולים בהחלט לגרום לשיבושי היגוי.
שלום, בני בן שנתיים התחיל לאחרונה לבטא כמעט כל מילה עם מ' סופית בסיום המילה. למשל במקום אבא הוא אומר אבם. במקום טלי הוא אומר טלים, וכן הלאה. אני לא יודעת אם יש לכך קשר, אבל בני במהלך השנה האחרונה נמצא בטיפול ובמעקב עקב מים שיש לו באוזן. בתודה, חוה
לא נשמע קשור! הוא צעיר ומנסה כל מיני דברים, העקר שאתם לא תתחילו לדבר כמוהו ולחזור על משלא נכון. האם עבר בדיקת שמיעה? רצוי!
שלום ושבוע טוב.. לפני כשבוע רופא במרפאה להתפתחות הילד בישר לנו לאחר ביקור של 15 דקות שבני בן השנה סובל מבעיית תקשורת מאחר ולטענתו "לא יוצר קשר עין עם זרים" .. אני חייב לידע שבני נולד בחוויה טראומתית ונולד 3 חודשים לפני הזמן במשקל של 870 גרם כך שגילו המתוקן הוא בערך 8 חודשים.. עד אותו יום הכל היה בסדר וכולם הללו את הפלא שקיים בו אך מאותו יום אשתי מתוסכלת ופתאום כל אותם רופאים ומטפלות (ויש לנו המון) שלפני אותה אבחנה לא מסרו לנו שיש בעיה כלשהי ולהפך תמיד הוא שיתף איתם פעולה מספרים לנו שאכן הם רואים זאת.. מבחינה אישית אני יכול להגיד שהבן שלי תמיד משתף איתי פעולה תמיד מזהה אותי תמיד מחייך לי ותמיד מחפש ליצור איתי קשר עין .. כך גם עם אשתי.. עם משפחתי והוריה קצת פחות אך עדיין לעיתים קרובות. עכשיו לשאלתי האם אבחנה כזאת יכולה להיות חד משמעית או שהיא תלויה גם במצבו של הילד ספציפית לאותו רגע (עייף,רעב,עצבני וכו') והאם יכול להיות ששאר האבחנות (פזיוטרפיסטית ומומחית להתפתחות מטיפת חלב) הושפעו מאותה אבחנה שקראו לפני בדיקתו ? עברנו כל כך הרבה ואנחנו כל כך מחפשים את הנחת והחוסר מעש וידיעה פשוט מתסכלות אותנו מאוד אני ישמח לתשובה עצה או הפניה תודה מראש
אביב שלום, אני ממליצה לפנות אל הרופא. שיחה עם הרופא תוכל אולי להבהיר לו את התרשמותכם ואולי גם את תשמעו ממנו על מה ביסס את חוות דעתו. מה היתה ההמלצה בסופו של האבחון? האם נפגשתם גם עם קלינאית תקשורת? אני ממליצה לכם להעמיק בברור התקשורתי אפילו אם יש רק משהו קטן שמדאיג אתכם בתחום זה. התערבות (טיפול) בגיל צעיר יכולה להביא לשיפור משמעותי ולמנוע פגיעה במעגלים רחבים יותר בחיים החברתיים של הילד. בהצלחה!
שלום, בני בן 3 ולאחרונה מתחיל משפט עם דגש או חזרה מספר פעמים על אות ראשונה של המילה הראשונה במשפט. ברצוני לציין שעד לפני חודש הדבר לא הורגש. אני שמה לב לכך יותר מאחרים כי בעברי גם סבלתי מבעיית גמגום. מכוון שהמצב מחמיר - כמעט בכל משפט אני רוצה לדעת איך להתנהל איתו - האם להעיר לו? האם לתקן אותו? לפני שבוע ניסיתי לתקן אותו והוא שאל מס]ר פעמים" נכון שאני יודע לדבר?" אז חשבו לי שלא יאבד את הביטחון שלו בדיבור. תודה
הנה, ענית לעצמך.... לא להעיר ולא לציין, זה השלב בו הילד צריך לחפש את המילה ולבחור היטב מתוך אוצר מילים ההולך וגדל, בין אנשים שמדברים מהר וברצף, זה קשה! תן לו זמן להתארגן, אל תלחץ עליו ותבין שזה חלק מהתפתחות נורמלית של הדיבור. מדובר על חוסר שטף תפתחותי ולא על גימגום... במרבית המיקרים חולף מעצמו ככל שהשפה מתעצמת וזורמת.
שלום, יש לי ילד בן שנה ו-4 חודשים. יש לו כבר אוצר מילים די מכובד לילד בגילו והוא מתקשר ללא כל בעיה העניין הוא שהוא פשוט מתחיל לצרוח באופן פתאומי וללא כל סיבה הוא שם את שתי ידיו על אוזניו ופשוט צורח. אם מעירים לו הוא מעצים את הצרחות אך אם מתעלמים הוא חדל לצרוח לאחר כמה שניות. העניין חוזר על עצמו במהלך היום פעמים רבות ורציתי לשאול מהי הסיבה לצרחות האלו והאם ניתן לטפל בהם בדרך כל שהיא. תודה
מומלץ להתיעץ עם רופא הילדים שלך בנושא ובמקביל לבצע בדיקת שמיעה
שלום בני בן ה 8 חודשים כמעט ולא ממלמל, הוא משמיע קולות מוזרים כמו של מקדחה (קול מונוטוני ומתמשך), רק כשהוא בוכה הוא משמיע קולות כמו בההה וממהה אבל רק כשבוכה. זה מאוד מדאיג אותי שבגיל הזה עדיין לא משמיע הבהרות. מבחינה מוטורית מאוד מפותח ומאוד סקרן, אציין גם שלא מחייך הרבה לאנשים ולרוב רציני. תודה
האם עבר בדיקת שמיעה? האם מגיב לאנשים בסביבה? תתחילי את הבירור בביצוע בדיקת שמיעה, תתיעצי עם הרופא ואם יש שאלה, תפני למכון להתפתחות הילד של קופ"ח בה הינך מבוטחת.
מחפשת סטודנטית שנה שלישית לליווי ילד בן 4 עם דספרקציה שפתית. לשלוש פעמים בשבוע.
שלום, אני בת 32, מאז ומתמיד מדברת עם קול חלש ונמוך יחסית,והגברת הקול מצריכה מאמץ מבחינתי. אני שוקלת להתחיל להעביר הדרכות, והקושי הזה עומד בדרכי. השאלה שלי, אם קלינאי תקשורת יכול לעזור בתחום, ואם כן, האם יש אפשרות במקרה כזה, שסביר שאינו רפואי, לקבל הפניה לקלינאי מרופא. תודה, מיטל
לינאי תקשורת בודאי תסייע, אבל קופת חולים לא תממן את הטיפול כי אינך בעלת פתולוגיה או מחלה... זה דווקה טוב! תתחילי בפנייה לרופא אף אוזן גרון שיבדוק את האוזניים ומתרי הקול, בקשי הפנייה לביצוע בדיקת שמיעה (כן, גם אם הינך בטוחה ששמיעתך תקינה) ואחר כך, תפני לקלינאי תקשורת המטפל סקול. בבית חולים לעתים כדאי כי משלמים שם תאריף ממשלתי.. אולי בכל זאת הרופא ימצא סיבה טובה להפנותך על חשבון הקופה...? בהצלחה
בני בן שנתיים ועשרה חודשים. ילד נבון, אוהב ותקשורתי. הוא מדבר יפה ומתקדם כל הזמן. אך יש לו קושי גדול עם גופים. בעיקר מחקה אותי ולכן פונה אל עצמו בגוף שלישי ושני. האם יש תרגילים לעזור לו? זה מסובך, כיוון שאם אני אומרת לו למשל זה שלי, אז זה לגבי עצמי ולא לגביו. או אתה אז הוא מחקה אותי. בקיצור, בלבול גדול. מה נכון לעשות כתרגול? מציינת שוב שמלבד העניין הזה, הכל בסדר...
אם הכל בסדר אז תן לו זמן לגלות את הצורה התחבירית הזאת. השתמש בשפה תקינה ותעזר, בהצבע כי זה לפעמים עוזר. תהנה ממנו ותן לו לגלות עולמים....
אילו כלים מורת שמע בבית הספר נותנת לילד עם ירידה בשמיעה? מה בעצם היא מלמדת את הילד ? האם זה כמו מורת שילוב ? או שיש התמקדות בנושא השמיעה . תודה
תצטרכי להפנות את השאלה אליה באופן אישי. בגדול המורה אשר עובדת עם הילד על חשבון אירגון שמע, יכולה להשלים חומר לימודי או לעבוד על שימוש בקריאת שפתיים, שרידי שמיעה, מיומנויות חברתיות, מיומנויות למידה ועוד.
שלום, יש לי ילדה בת 3 וחודשיים ובהמלצת הגננת שלה , אני מעוניינת לקחת אותה לקלינאית תקשורת. האם מישהו יכול להמליץ לי על קלינאית תקשורת טובה באיזור אשקלון? יש לציין כי הילדה לא משתפת פעולה עם כל אחד.
תנסי עם כל הלקינאיות באזור, תבדקי האם הן מצליחות ליצור קשר איתה ותשארי אצלה להמשך טיפול.
היי אני אמא לארבעה ילדים שהקטן בן שנתיים וחודשיים לא מחבר משפטים, יש לו כ 20 מילים והוא מסביר את עצמו מצויין ומראה ומבקש כל מה שהוא רוצה, הוא גם מבין כל מה שמבקשים ממנו ומדברים איתו, ילד ממש חברותי. שאני אומרת לו חצאי מילים הוא משלים את ההבהרה האחרונה. נראה לי גם שהוא שומע מצויין בגלל שהוא מתייחס לכל בקשה שלי. האם אני צריכה לפנות לטיפול קלינאית תקשורת (לציין גם שיש לו נקב באור התוף שלפעמים מפריש מוגלה אבל לא גורם לדלקות או חום, מרגישים את זה רק חיצונית).
וההפרשה והנקב גורמים לירידה בשמיעה, גם כשאת חושבת שתגובתיו מצביעות על שמיעה תקינה. תבקשי הפנייה לבדיקת שמיעה ואחר כך לקלינאי תקשורת כי הוא, בגיל זה, כבר היה צריך לחבר לפחות 2-3 מילים למשפט. בהצלחה
בני מגמגם מגיל 3. לאורך השנים התופעה השתנתה ברמת המובהקות שלה (לעיתים קלה וכמעט לא מובחנת ע"י אנשים מסביב ולעיתים קשה) ואף לעיתים נעלמה לתקופות קצרות. מהסיבה הזו קיווינו שהדבר ייעלם. היינו אצל שני קלינאי תקשורות בהפסקה של שנתיים במקרה אחד (בגיל 3.5) אמרו שלא שומעים גימגום (במקרה באותה שעת השיחה עם הקלינאית הגימגום לא היה ניכר) ובמקרה אחר (בגיל 5) נטען שמדובר בעיניין שהוא רגשי. בגיל 6 הגימגום נעלם לכ-3 חודשים (כחודש בתקופת החופש הגדול וחודשיים בתוך כיתה א). בחלק מהמקרים ניתן לייחס את התעצמות הגימגום לשינויים בשגרה (שלרוב נגרמים בשל שינויים בשיגרת החיים: יציאה לחופשת חג, חיסון צפוי, וכד'). במקרים אחרים לא ברור מה גרם פיתאום לעלייה ברמת הגימגום. לאחרונה (בשל התעצמות פתאומית בגימגום) פנינו שוב לקלינאית והיא המליצה 6 מפגשים שבהם ידריכו אותו איך להמנע מגימגום. מדובר בילד שמח בעל חברים שמודע לבעיה וגם לעובדה שלפעמים היא נעלמת ולעיתים שבה. מה עצתך?
אגב, בשל התעצמות התופעה לקחתי אותו לרופאת המשפחה שהיא מנהלת מחלקת ילדים באחד מבתי החולים ומאוד וותיקה. היא המליצה לא לעשות דבר וטענה שמדובר בילד ביישן ועדין ושמדובר בסוג של טיק רגשי שיש לו ויעבור מעצמו. אודה על עצתך.
לדברייך, בגיל 5 נטען שמדובר בעניין רגשי. האם בררתם את העניין הרגשי? מה שתומך בהשערה זו הם השינויים הרבים בנוכחות ועוצמת הגמגום, ממצב של העלמות למצב של התעצמות וחוזר. יש גישות שונות לטיפול בנושא, אך עפ"י התאור שלך, כדאי לבדוק גם את המעורבות הרגשית בהתעוררות הגמגום. האם הגמגום מטריד את הילד? עוצר אותו מלהתבטא? הוא מתלונן עליו? זה תנאי חשוב לכל טיפול. לפעמים הנסיונות להימנע מהגמגום מעצימים אותו.
ביתי בת שנה ותשעה חודשים, הוגה רק מעט מאוד מילים בססיות (אמא, אבא,כן) נראה כאילו אוצר המילים שלה אינו מתרחב כלל. היא משתמשת בהרבה ג'סטות ויוצרת איתנו תקשורת ע"י סימון (לוקחת אותנו ומצביעה על מה שהיא רוצה).המצב הזה מתסכל אותה, בעיקר כשלא מבינים למה היא מתכוונת. מה עלי לעשות משהו בנידון?
שלום, יש לי תינקת בת 4 חודשים. בגיל חודש חצי היא אושפזה בבית חולים מכיוון שהיא הפסיקה לאכול מבקבוק, ומאז מוזנת בזונדה. היא סובלת מלרינגומלציה ומרפלוקס. לדברי הרופאים היא הפסיקה לאכול בגלל הכאבים שהיו מהרפלוקס. כיום מקבלת לוסק ונראה שכבר לא סובלת מכאבים (גם בוצעה אנדוסקופיה לושט והכל תקין). לדעתי עכשיו מסרבת לאכול מכיוון ששכחה איך עושים את זה. אמרו לי שקלינאית תקשורת שמתמחה בדיבור יכולה לעזור. מה דעתך? למי אני יכולה לפנות לעזרה?
אשמח לעזור בפגישה אישית את יכולה גם לפנות לנופר בן דוד בבית החולים וולפסון, לדר' דפנה קפלן בתל השומר או לשושי בלקוביץ האיכילוב. הא היא מקבלת מוצץ בזמן שניזונה עם זונדה? האם אתם נותנים לה הזדמנות להיות רעיבה?
לא ממש נותנים לה הזדמנות להיות רעבה כי רוצים שהיא תעלה במשקל. קשה לה לעלות במשקל בגלל הרפלוקס - היא לא מקבלת מספיק קלוריות, ולכן גם ארוחה נמשכת הרבה זמן - כשעה וחצי (ולכן היא גם ישנה בחלק מהזמן) היו כמה פעמים שהיא היתה בצום לקראת כל מיני בדיקות ופעם אפילו הוציאו לה את הזונדה ליום וחצי והיא פשוט לא אכלה שום דבר. כן, היא לוקחת מוצץ אבל בד"כ כדי להירדם. אשמח לשוחח איתך ולהסביר לך את המצב יותר לעומק. איך אפשר ליצור איתך קשר?
שלום שמי אלכס אני בן 28 עליתי מרוסיה בגיל 15 ועד היום יש לי מבטא מבחינת האות ר'. אני מאוד רוצה לדעת להגות אותה נכון ואני מבקש שתיתנו לי כמה שיטת לפיתוח ר' גרונית, תודה מראש.
הכי טוב, לפנות לקלינאי תקשורת ולקבל הסבר והדגמה. תוכל להבין את הפעולה עם תגרגר מים בגרון, ואחר כך תנסה לגרגר בלי מים... והנה ה- ר! בהצלחה
שלום רב, בתי בת 3 שנים ו5 חודשים, בעלת שפה עשירה למטע חוסר היכולת לבטא את האותיות כ,ח,ר. אני מניחה שנהוג להמתין עד גיל 6 בכדי להתחיל טיפול אצל קלינאי/ת תקשורת אך אינני מעוניינת להשהות את העניין ואני מעוניינת לטפל בעניין כבר בחודשים הקרובים. (מנסיון עם חברותי להן ילד וילדה מעל גיל 6 שאינם משת"פ עם תרגילי הקלינאית) למי אני יכולה לפנות בעניין? האם ישנם תרגילים שאני יכולה לבצע עם הקטנה? (פרט מאשר לגרגר מים - זו הדרך היחידה לגרום לה לבטא ר') לכל עיצה אשמח
שלום לך, אין צורך לחכות עד גיל 6 לטיפול בשיבושים שתארת. אני ממליצה לך לגשת לאבחון קלינאית תקשורת, על מנת לשקול טיפול היגוי. אם את כבר מתרגלת איתה גרגור מים והיא מצליחה- את יכולה להתקדם ולנסות לתרגל את אותו הגרגור גם בלי מים (עם הרוק בלבד...) כך היא תתקרב להגייה נכונה של האות ר'. כדאי להיות בהדרכה או בטיפול קלינאית תקשורת על מנת להתקדם משם. בהצלחה!
היי, יש לי ילדה בת שנתיים וחצי ולכולם היא קוראת אמא ואבא,לגננת,לשכנים,לסבתא ולכל בני המשפחה - אמא ואבא. גם לאנשים שהיא לא מכירה היא קוראת להם בשם אמא ואבא. הנושא מאוד מטריד אותי,האם זה מצריך ממני לתקן אותה בכל פעם שזה קורא? הילדה מדברת שוטף מילים ומשפטים,אז למה זה קורה? יחד עם זאת לאבא שלה היא קוראת בשמו הפרטי למרות שאני מאוד משתדלת לשמש דוגמא ולקרוא לבעלי בשם אבא. מה לעשוץ כדי לעצור את התופעה הזו אצלה?
לא ניראה לי בעיה מיוחדת, אל תחזרי על הטעות שלה אלה תשתמשי בשמות של האנשים כדי שיהיא גם תלמד. בהצלחה
התינוק שלי בן חודשיים. בן זוגי ואני החלטנו שאני אדבר עם הילד רק עברית ובן זוגי ידבר איתו רק בשפת אמו ספרדית (למרות שהוא מדבר גם עברית שוטפת) כדי שהילד יידע שתי שפות ברמת שפת אם. לילד יש מטפלת שמדברת עברית שוטף, אך שפת אמה צרפתית. האם זה מוגזם להגיד למטפלת שתדבר איתו רק צרפתית כדי שיידע שלוש שפות? כאמור, יישמר המידור, כך שהילד יידע איזו שפה שייכת לאיזה איש. עד איזה גיל ילד צריך להיחשף לשפה כדי לזכור אותה כל חייו? תודה על תשובתך, נויה
המטפלת תתחלף ולכן לא כדאי לחשוף אותו ליותר משתי שפות שיהיו בחייו תמיד. יהיה נכון להקפיד על מבוגר אחד-שפה אחת. העניין של חשיפה ללא מענה מדוייק, ככל שצעירים לומדים שפה באופן טבעי יותר, לזכור כל החיים רק מה שבאמת משתמשים. את בטח מכירה אנשים שדיבור שפה אחרת בילדות והיום אינם יודעים אותה... מזל טוב להולדת הבן
שלום, אני בת 30, סובלת משיעול לאחר ארוחה. התחושה היא שהאוכל הולך לא למקום הנכון והשיעול שמגיע עוזר ו"מפנה מעט את האיזור". לפעמים אני גם נהיית מעט צרודה וזמן מה אחרי השיעול, קולי חוזר. איך נמנעים מזה ולמה זה קורה? תודה יערה
זה קורה כי יש מעט כניסה של חומר זר (אוכל או שתייה, רוק) לגרון ותפקיד מתרי הקול במיקרה הזה הינו לפנות את הגורם המגרה, לפני שיפול לתוך הריאות ויגרום לדלקת ריאות. סה"כ זה תהליך טבעי של הגוף... אבל... אם את מרגישה שיש קושי מעבר ל"רגיל" ואת מותרדת יש כמה דברים שאת יכולה לעשות: 1. לאכול ולשתות במרבית תשומת הלב ולא כלאחר יד, 2. לאכול ולשתות ללא הפרעה במקום שקט, 3.לשים לב להכנסת אוכל או שתייה לפה ולא לנסות לנהל שיחה באותו זמן במידה והתופעה תמש להתריד אותך כדאי לפנות לרופא אאג' אשר יבדוק את המצב המתרים וגם את איזור הכניסה לושט, לעתים יכולה להיות דלקת או בצקת מישנית לרפלוקס (צרבת), שהוא הגורם לחזרה של תוכן קיבה אשר גורם לשיעול וצרידות. בהצלחה
שלום, בתי תהיה בת 3 בחודש הבא. היא אינטיליגנטית מאז ומתמיד השפה שלה הייתה מפותחת. מדברת המון- אוצר מילים מעל לממוצע לגילה, שרה ובעלת שמיעה מוסיקלית. אבל האותיות של בגד כפת כשהן באמצע המילה תמיד מודגשות. למשל- ספר, כפפה, נסיכה, שבשבת, מחר. אני מנסה לעבוד איתה והיא מאוד מתאמצת אבל עוד אין הצלחה. בסוף מילה אין לה בעיה למשל כיף, רוח, סתו. תודה
ההבדל בין סוף המילה לאצמא המילה צריך רק לעודד אותך... היא רכשה את ההגאים וכעת תצטרך ללמוד היכן למקם אותם, היא נמצאת בשלב רכישה ואין משהו שאת יכולה לעשות כדי לקדם או לדחוף את התהליך... כמו בכל נושא אחר, הילד בעל היכולת יבצע את המסימה כשיהיה מוכן ובשל ולא לפני זה. ככל שאת "מתקנת ומשלמדת ומבקשת ביצוע" את מלחיצה ומעמידה בפניה דרישה שהיא עדיין לא מסוגלת לבצע, לכן עדיף להקפיד לדבר איתה נכון, לא לחזור על ה"טעות" שלה אלה לחזור על המילה בצורתה הנכונה ולאפשר לה מרחב להתפתחות ורכית המיקום של ההגה בצורה טבעית. תסמכי על יכולתה ובשלתותה. בכל מיקרה, היא עדיין צעירה מדי לצייה להיגוי מושלם!
שלום וברכה, ביתי בת השלוש וחצי מדברת בשפה עשירה ואוצר מילים רחב, אך קצב הדיבור שלה איטי מאד. האם זה תואם לגיל? האם דורש טיפול? תודה מראש!
רחלי שלום, האם יש איטיות כללית במוטוריקה של כל הגוף? אם כן מומלץ לפנות להערכת נוירולוג ילדים. אם רק בדיבור באופן שנראה לך חריג ומפריע לה בתקשורת היומיומית-מומלץ לפנות לאבחון קלינאית תקשורת.
בני בן 6 במקום להגות שין הוגה סין. ובקום להגות זין הוגה ג'ין. כשמתקנים אותו הוא מצליח להגות נכון. האם זה הזמן להתחיל טיפול אצל קלינאית?
שלום רב, בני בן ארבע וחצי ילד נבון וחכם בעל תחומי עניין מפותחים. הוא ילד מאוד סקרן, חברותי, אינטלגנט ועוד'. הוא אובחן ע"י מרפא בעיסוק בעל גמישות יתר באצבעות הידיים וחולשה בחוגורת הכתפיים. (פנינו אלייה בגלל בעיה באחיזת עיפרון). הבעיה נפתרה הוא אוחז יפה את העיפרון אך עדיין עובדים על חולשה בחגורת כתפיים ומנסים לחזק אותו. חשוב לציין כי הוא עדיין מאוד פעיל מבחינה מוטורית עדינה וגסה. כמו כן אוכל הכל ומדבר סה"כ יפה לגילו. הבעיה היא הילד לא שר ולא מצליח לשיר או לדקלם, הוא מאוד מתקשה בשירה אפילו בשירי פעוטות פשוטים מאוד. מה יכולה להיות הסיבה לאור מה שתואר לעיל ואיך ניתן לפתור זאת? תודה מראש
יש מספר רב של נקודות להתייחסות... לא אוהב לשיר אין לו שמיעה "מוזיקלית" יש לו שמיעה מוזיקאלית ושומע שלא יודע לשיר יש לו התנגדול לשיר ולדקלם בכל מיקרה, מה הבעיה? הרבה אנשים לא אוהבים לשיר או לדקלם, וזה בסדר!!!!!!
שלום, בני בן 5 ו3 חודשים, מטופל כבר שנתיים אצל קלינאית תקשורת עקב בעיות הגייה (במקום ת אומר ק, במקום ד אומר ג, במקום ל' אמר נ', לא כל כך אומר ר' וכו' וכו') לפני כחצי שנה החל לגמגם. רוב הגמגום היה רק בהברה הראשונה של מילה או שתיים. לפני כמה ימים התחיל לגמגם עוד מילה או שתיים. האם עלי לדאוג בגלל ההחמרה? מה עלי לעשות? תודה, אלה
שלום בני בן 2 ועשרה חודשים,בני החל לדבר מגיל שנתיים. ומגיל שנתיים וכמה חודשים החל לומר משפטים שלמים. לאחרונה נושא הגמגום התגבר אצלו באופן משמעותי והוא " ניתקע " כל משפט כמעט , ניתן לומר כי הוא ניתקע באמצע מילה ולא תמיד בתחילתה , אם נתון זה משפיע. בנוסף העיר את עיני כושר הביטוי שלו שהוא יחסית דל כרי משפטים קצרים ולא ביצוע הרחבות פירוט כגון נוף,צבע, וכד' . כאשר הוא החל לומר מילים מגיל צעיר הוא היה לפעמיים מגמגם. יש לציין כי מידי פעם אני מלמד אותו מילה חדשה באנגלית ויש לו קליטה מדהימה יש לו אוצר מילים מדהים של למעלה מי 30 מילים. והוא יודע לומר את ה א-ב עד סופו בצורה מושלמת. ואת ה A-b-c בצורה מושלמת, יודע לספור עד 10 באנגלית ובעברית. חייב לציין כי אני תמיד נותן לילד לסיים את הדברים שיש לו לומר . סבלני, ולא מעיר על קיום הבעיה . הייתי מעוניין לדעת 1. האם יש צורך לפנות לגורם רפואי בעניין ואיזה? 2. האם יש למישהו רעיון איך ל"דובב" את הילד יותר ? 3. האם יש איזו שהם תרגילים לשפר את המצב ? תודה לכל המשיבים!!!
לשאלותיך: 1. הגורם שיכול לכוון אותך הינה קלינאי תקשורת, ההתיעצות כלולה בסל הבריאות בגיל זה. 2. בדיבור אין לדובב אלה להפך, לתת לו להתבטא באופן חופשי כשיש לו מה אומר ולא לדחוק בו וללחוץ עליו, זה רק גורם להפרעה, קושי באירגון המסר וחזרות על הברות. 3. אין תירגול אלה מתן למרחב והבנה לצורך שלו להתארגן במשפטים ובמילים. במידה ואת חשה שיש קושי, רצוי להתייעץ האופן אישי עם קלינאי תקשורת
בנך נמצא בתהליך רכישת השפה ולפי דבריך רק בחודשים אחרונים, החל לאמר משפטים שלמים וכושר הביטוי שלו דל יחסית. במצב כזה רצוי לא להעמיס עליו ידע מילולי ברמה שתארת : אותיות, מספרים וכו. זה מעורר אצל הילד צפיות להצלחה העשויות לגרום למתח מיותר. וגם ציינת בדבריך שהוא יודע לאמר את הנלמד "בצורה מושלמת",. רצוי לא לפתח פרפקציוניזם בגיל כה צעיר, בתחום המילולי שממילא הוא מתקשה בו. כדאי יותר להשקיע במשחק חופשי, שיש בו ביטוי רגשי, ספונטניות, פורקן וזרימה.(לעומת פזלים ומשחקי קופסא הדורשים חשיבה). ניכר שאתה אב שמשקיע, אך עדיף בשלב זה, לא להשקיע בהקניית ידע נוסף.אם יש חשש לקצב התפתחות השפה, אפשר לעבור אבחון אצל קלינאית תקשורת.
שלום, בני בן השנה ושמונה חודשים אומר רק שתי מילים - אבא ו-אה אה לנביחת כלב. מבדיקת שמיעה שמהימנותה בינונית כנראה שהשמיעה שלו לא כל כך טובה ומבדיקת רופא א.א.ג עלה כי יש לו נוזלים באוזניים והומלץ על ניתוח כפתורים.אגב, לי אישית נראה שהשמיעה שלו ממש טובה ולא חשדתי לרגע שיש לו בעיה כי הוא מבין הכל. הבנתי שהנוזלים האלה יכולים להיעלם עם הזמן אבל הבעיה היא שבינתיים יש לו "פיגור" בהתפתחות השפה. יש לו בדיקת שמיעה נוספת בעוד חודש. רציתי לדעת עד מתי, אם בכלל, אני יכולה "למשוך" עד שאצטרך לעשות את הניתוח. אולי שווה לחכות קצת שהנוזלים אולי יעלמו או שזה סיכון? במה בעצם זה פוגע שכרגע הוא לא מדבר? מתי זה כבר הופך להיות קריטי ועלול לפגוע בהווה ובעתיד. פשוט רוצה לדעת אם לחכות או לעשות את הניתוח מיד.. תודה רבה
רצוי שתתיעצי עם הקלינאי שמבצע את הבדיקה, עם הרופא אאג' שמנתח וגם עם הרופא ילדים כדי שתקבלי תשובה מהמנה ובהקשר לבנך. האם הוא נוחר בשינה? זה יכול להיות סמן לעומק הבעיה בנשימה ובאוזניים. לגבי הדיבור, האם הוא הוסיף מילה בתקופה האחרונה? האם במהלך החודש עד הבדיקה החוזרת יש ישפור באמירה של מילים? כיצד הוא מתקשר והאם מבין את הנאמר? התפקוד שלו במשפחה ובין הילדים יכול להיות לסמן לגבי דחיפות הניתוח או היכולת לדחות אותה. בכל מיקרה, לא מחליטים לבצע ניתוח על סמך בדיקה אחת... עוקבים אחר הילד ורואים האם יש שינויים בשמיעה, שמתאימים לנוזלים באוזניים או האם יש עקביות בתוצאות אשר מרמזות על קושי תמידי בשמיעה. בהצלחה
שלום רב, הבן שלי בן שנה היום ולא מתקשר שקוראים לו הוא לא מגיב הוא לא מסתכל בעיניים, בקושי מדבר הוא אומר רק הברות.. זה דיי מלחיץ אותי.. אנא עזרי לי מה אני אמורה לעשות?
שלום, כשבתי היתה בת תשעה חודשים עברנו לארה"ב. בארץ אמרה את המילים "אבא" ובארה,ב החלה לומר "מאמא" לאמא. בארה"ב היא חשופה כמובן לאנגלית עם מטפלת פעמיים בשבוע ובפעילויות השונות איתנו, כאשר אנחנו גם מדברים איתה עברית. שמתי לב שאת שתי המילים שרכשה הפסיקה לחלוטין להגיד, כאשר לאחרונה החלה לומר לפעמים "אור". הדאגה שלי הינה שרכישת השפה השניה בגיל תשעה חודשים גרמה לנסיגה ועיכוב בהתפתחות השפה (הפסיקה לומר מילים שאמרה). אשמח לקבל התייחסות. כמו כן, אשמח לקבל הכוונה כיצד נכון יהיה לשלב את שתי השפות, כך שלא לגרום לנזק בהתפתחות השפה. האם לדוגמא נכון להקריא לה ספרים גם באנגלית וגם בעברית או רק בעברית? האם נכון להצביע על חפץ ולומר את שמו בשתי השפות או רק בשפה אחת וכיוצ"ב?תודה
ההמלצה שלנו הינה: "מבוגר אחד- שפה אחת", כלומר... לדבר איתה שפה אחת ולא לבלב ביניהן. אם עברית היא השפה בה את מחבקת ואוהבת אותה, תמשיכי לדבר איתה בעברית ותני לה ללמוד אנגלית מהסביבה, גם אם האנגלית שלה, בשלב ראשון, לא תהיה כל כך טובה. להקריא לה בעברית ואם יש מטפלת, תני לה להקריא לה באנגלית. חשוב שהיא תוכל לדעת מראש מה פה לה וממי, ולא שיהיה בילבול בין השפות. שפה הינה מערכת של מילים וכללים לחיבור בניהם והתפקיד של ההרוה להקנות אותה בצורה עקבית. לא ציינת בת כמה היא עכשיו, עניין החשפיה בגיל צעיר לא ניראה לי משמעותי, ניראה לי שהיא התבלבלה וכשתעשה לעצמה סדר, תתחיל להפיק יותר מילים מהנסיון שלי יש ילדים דו-לשוניים שמתעכבים בחיבור למשפטים, אבל לא בצורה פתולוגית..בהצלחה
שלום לך, אני אמא לפעוט בן 14.5 חודשים. אני מודאגת-מאוד. הוא לא מצביע הרבה.לעיתים כן...אך לא באופן אינטנסיבי. הוא אינו יודע להצביע על איברי הפנים/גוף השונים כשנשאל , ויתרה מזו, כנשאל "איפה אמא"...הוא אינו מצביע ובדר"כ גם לא מכוו ןאת מבטו אלי. מה לעשות?עד מתי לחכות?ולאיזה איש מקצוע צריך לגשת בעניין זה. תודה!
אני מבינה את דאגתך, תבקשי בשלב ראשון לבצע בדיקת שמיעה, כפי שמקובל בילדים בגיל זה. אם את מודאגת לגבי ההתפתחות הכללית שלו, יש מסגרת שקיימת בכל הקופות, מכון להתפתחות הילד, שם ודקים את ההתפתחות על ידי צוות של רופא ומקצועות בריאות נוספות ואם יש צורך, בונים תוכנית הדרכה וגם טיפול. תתחילי בבדיקת השמיעה ותמשיכי משם. מאחלת לך כל טוב, פרידה
שלום, בתי בת שנה וחודשיים, כשהיא הייתה בת שבעה חודשים שהינו חודשיים בסין ואז חזרנו לשלושה חודשים לארץ, וכשמלאו לה שנה חזרנו שוב לסין. בחודשיים האחרונים הייתה לנו עוזרת שדיברה איתה רק סינית ורואים שהיא מבינה כל מה שהיא אומרת לה. לצערנו העוזרת עזבה ועכשיו תהיה לנו עוזרת שדוברת גם אנגלית וגם סינית. שאלתי היא האם כדאי שהיא תדבר איתה אנגלית או סינית ? בעתיד אני מתכננת להכניס אותה לגן אמריקאי, אבל אני לא רוצה לבלבל אותה יותר מידי. תודה.
גבי המטפלת, רצוי שהיא תדבר שפה שתהיה טבעית גם למטפלת... אם אתם מדברים בעברית עם הילדה, המטפלת יכולה לדבר איתה אנגלית וכך אתם תהיו ב"עניינים" אלה אם אתם גם מדברים סינית. אם השפה העידית הינה אנגלית, יש להעדיף שהמטפלת תדבר אנגלית, במידה והאנגלית שלה מספיק טובה. בכל מיקרה, העקרון של מבוגר אחד, שפה אחת יכוון אותכם, חשוב לא לבלבל בין השפות, ורצוי גם שתעשירו את שפתה על ידי מתן תירגום לאוצר המילים (אחר בשפה של הגן איננה מקבילה לשפה של הבית וכו') חשוב לעודד תיקשורת יעילה ולאפשר לה להתבטא ולהביא את עצמה, לאל קשר לשפה המדוברת. היא כבר תמצא את האיזון בין השפות ובין האנשים. בהצלחה
נכדה בת 13 וחצי חודשים. שמתי לב שכאשר אמא חוזרת לאחר יום עבודה ארוך התינוקת לא רצה אליה וגם לא מחייכת אלא הולכת לכיוון אחר. רק לאחר שקוראים בשמה היא באה ונענית לחיבוק או להרמה. היא אינה מבקשת קרבה כל היום או בשעת משחק. רק מבקשת להרים אותה אם אנחנו מתעסקות במטבח. הגננת שבמשחתון ספרה שהתנוקת גם אינה מבקשת קרבה כמו ילדים אחרים. כל היתר מתרפקים עליה והנכדה לא. המשך היום היא כן מסתכלת עליי וגם בשעת הארוחות . האם זה מחייב בדיקה?
יכולות להיות סיבות שונות לתופעות שאת מתארת , יחד עם זאת כדאי לבדוק את הנושא כדי לראות האם יש צורך בהדרכה או טיפול כלשהו. מומלץ לפנות למכון להתפתחות הילד לאבחון בהצלחה
עד שיכולת ההיגוי משתנה פחות או יותר ? מדבר על דיבור מהיר ויכולת גימגום קלה
מדובר על ילד בגיל 17
ארנולד שלום, משך הטיפול תלוי מאוד במידת המוטיבציה של המטופל, במודעות לדיבור ובמידת התרגול (אם נדרש). במקרה כמו המקרה שאתה מתאר אנחנו מצפים לראות שינוי כלשהו כבר בחודש הראשון לטיפול, אולם לא ניתן לתת הערכה ללא הכרות עם המטופל.
אני בן 13. אני מעוניין ללמוד מספר גבוה של שפות במהלך השנים הבאות. אני מכיר בן אדם שזה גרם לו לגמגום רק משפה אחת(הוא עכשיו גם מגמגם בשפת האם). אם אני לא יכול ללמוד מספר גבוה שלשפות: כמה שפות יכול בערך ללמוד בלי לגמגם? האם זה תלוי בגיל? תודה רבה.
הגמגום לא קשור בשום אופן למספר שפות.....וגם לא מתפתח בגיל 13 אלה בגיל מוקדם יותר, כך שאתה במקום בטוח! תצליח ללמוד כמה שפות שתוכל אבל תזהר לא להתבלבל בניהם. בהצלחה!
השאלה שלי נוגעת לבני בן השנתיים. שמתי לב שלעתים קרובות הוא נוהג לדבר עם השיניים העליונות בולטות מעל השפה התחתונה (מקווה שהתאור שלי מובן). זה קורה במיוחד באותיות שפתיות כמו ב', פ' ו-מ'. הוא מסוגל גם לדבר נכון, אבל זו איזושהי צורת דיבור שהוא סיגל לעצמו. חשוב לי לציין שהוא עדיין לא מדבר היטב - יש לו אוצר מילים גדול אבל הוא משבש צלילים רבים. האם עליי להתערב או להתעלם? האם זה מצריך פנייה לגורם מקצועי כדי שההרגל הזה לא יתקבע?
מחפשת רעיונות יצירתיים לעבודה עם ילד בכיתה ב', לעזור לו בארגון רצף מילולי. המלצות למשחקים, הפעלות , כל דרך יצירתית תתקבל בברכה. תודה
הפעילות הטובה ביותר סדר פעולות של חיי יום יום, תוכנות טיול, יציאה מהבית, ארוחה או מקלחת... שיהיה אמיתי
הבן שלי בן 3 וחודשים לא מדבר הרבה מאוד . הבעיה שלי הינה שהוא לא מבטא ר אלה במקום הוא אומר ל. חושבים שיש בעיה ? חוץ מי זה הוא ילד מקסים לכל דבר. חושבים שיש צורך לפנות ללוגופד? הייתי מבקשת ההתייחסות של מומחה
שלום רב, רציתי לדעת האם לדעתך בני צריך להגיע לאבחון/בידקה אצל קלינאי תקשורת. בני בן 4 שנים בדיוק, ילד רגיל ומקסים לכל דבר ועניין ב"ה. בדיבורו, הוא לעיתים אומר במקום צ - ת, במקום ז הוא אומר ז', ובמקום אותיות רפות (פ,ב וכו') הוא אומר אותן דגושות. הוא יודע לומר את כל הצלילים ויש לעיתים שאומר את המילים נכון, אך רק לעיתים מחליף בין הללו. חוץ מזה אוצר המילים שלו עשיר ותקין לגילו והוא יודע להתבטא ב"ה מצויין ואין לסביבה בעייה בהבנה שלו כאשר הוא מדבר. אני מנסה להמנע מלהגיע כעת לקלינאי תקשורת כי יש לי תחושה שדווקא זה יגרום לו לחוש כאילו "משהו לא בסדר" אצלו. האם נדרש כאן טיפול/אבחון דחוף או שאפשר להמתין לכך ש"יסתדר לו לבד" ורק אם לא אז לטפל? תודה רבה !
בהחלט צודקת, אין מה למהר ולהגדירו כזקוק לטיפול. תא מתארת התפתחו דיבור תקין, שבהחלט עובר שלבים והבשלה ככל שהילד גדל ומתפתח. אם עדיין יש שונות מיתר הילדים לקראת גן חובה/כתה א' או אם מתקשה בזהוי הצלילים בגן חובה, רק אז תפני לאבחון והדרכה... וטיפול רק לאחר הבדיקה
אחיין שלי בן שנתיים חצי. אומר אך ורק את המילים " אבא בא" את השם אמא הוא מבטא כ " אמה " בצורה מושכת, אין לו אוצר מילים בסיסים כמו מים בקבוק או כל דבר שילד עד גיל שנתיים אומר. הוא מסמן עם הידיים מה הוא רוצה ..הוא חכם מאוד מבין הכל . ההורים מסרבים לקחת אותו לבדיקת קלינאית תקשורת ... הם מבחינתם חושבים שלילד יש עוד זמן והוא ידבר .. אני בדעה שצריך לקחת לבדיקה, זה לא יכול להזיק, ההפך להועיל . אני גננת במקצועי, ובכל שנותיי בגן לא נתקלתי בילד בגילו שלא אומר מילים בסיסיות. מרגיש כמו ילד אילם ואני מאוד מקווה שלא. מה דעתך ? ומה ניתן לעשות ע"מ לשכנע את ההורים לקחת את הקטן להיבדק ? תודה
ההורים לקחו אותו לבדיקת א.א.ג הרופא אמר שמבחינתו הכל תקין.
דעתי אין הרבה, אמרת וכע הם צריכים להחליט. אל תשחצי יותר מדי כי בסוף יכעסו עליך והיחסים במשפחה יכולים להתערר. אם הילד בגן, תוכלי תמיד להמליץ להם להתייעץ עם הגננת שלו.
יש לי שני ילדים בת גדולה בת 4 וחודשיים ובן בן 3 וחודש הבת מבטאת לא נכון את האות צ'(מבטא אותה כש') ומבטא לא נכון את האות ס'. בני בן ה-3 התחיל לדבר באופן שוטף ופתאום בגיל שנתיים ועשרה חודשים התחיל להופיע אצלו גמגום באופן לא קבוע (הגמגום הולך ובא בתקופות) אודה לייעוץ מה עלי לעשות?
היי, גמגום בגיל הרך הוא עניין שכיח מאוד. כ - 20% מהאוכלוסייה סובלים בכך בגיל הרך. עם זאת, כדאי לפנות לייעוץ. ב -18 לחודש אמב"י (ארגון מגמגמים בישראל) עורכת אירוע שבמרכזו יעמוד דיון על התנהגות הורים עם ילדים מגמגמים ויושק סרטון הדרכת הורים. את הסרטון ומידע נוסף ניתן למצוא באתר של אמב"י http://www.ambi.org.il/ לשאלות נוספות, ניתן ליצור קשר בטלפון הייעודי באתר. שבוע טוב.
לגבי הבת, היא יכולה להתחיל טיפול לקראת שהותה בגן חובה, לפני כתה א'. במידה ולא הסתדר מעצמו. לגבי הבן, תעייני לאורך התשובות שלי מהעבר. מדובר על תופעה התפתחותית נורמלית והיא תחליף ככל שפתו של בנך תתפתח והוא יהיה יותר מילולי.
שלום רב, בני בן שנה וחמישה חודשים. נולד פג בגיל 33 שבועות, והשלים את כל המצופה ממנו... בזמן דיבור הוא מבטא ל' במקום ר' - אומר "אול" במקום "אור", "אולז" במקום אורז" וכד'. האם זה משהו שקלינאית תקשורת צריכה להתערב...או שזה רגיל לגיל ולאט לאט משתפר ללא התערבות? תודה, לילי
כתבתי בטעות שנה וחמישה חודשים - הוא בן שנתיים וחמישה חודשים.............
בכל מקרה עדיין מאד צעיר להתייחסות להגה "ר". אנו מטפלים בילדים בהגה זה לקראת גיל 5 5 וחצי, רק אז מרבית הלדים רכשו את ההגא וגם הם מספיק בשלים לביצוע אבחנה שמיעתית, אנליזה פומולוגית וחיקוי של ההגה. תני לא להתפתחת כי יש לו מסימות שפתיות יותר דחופות מהיגוי. אם אתם מבינים אותו, תמשיכו כך ותסמכו עליו שיעשה את המוטל עליו! אנו ממתינים לשלב של בשלות לפני שמתחילים טיפול. אין טעם לנסות "לתקן" רק תקפידו לדבר איתו נכון ולא לחזור על ההחלפה שהוא מבצע.
אשמח לקבל עיצה, יש לי ילד בגן שאינו מנהל תקשורת עם ילדי הגן ומשתמש במגע לתקשר איתם (הצקה, הרבצה, נגיעה בשיער, ליטוף, מכה בגב תוך כדי התלהבות) הוא פונה מבוגרים ושפתו תקינה-גם הבעה וגם הבנה. הוא מנהל שיחה עם צוות הגן ומשתמש במשפטים פשוטים. מדובר בילד בן 3.
בגיל זה ילד כבר מפחת מיומנויות תקשורת מילולית, האם הוא מבקר בגן? האם התייעצת עם הגננת? האם הוא פונה לגננת? יש תופעה של "בחירה" בהקשר לדיבור, אבל הוא עדיין ניראה לי צעיר לחפש בעיה או תופעה מסויימת. יכול להיות שאת צריכה ללמד אותו כחצד לתקשר עם הילדים על ידי כך שתזמיני רק ילד אחד למשחק איתו ואת תמלאי את המקום של מתווכת ומלמדת התנהגות תקשורתית עם ילדים אחרים. יכול להיות שאין לו את הבטחון או "ידע" על ההתנהגות עם ילדים אחרים. תני לו כמה חודשים של התנסות מובנת תיראי מה קורה. אשמח לשמוע ממך על המשך ההתפתחות שלו. דרך הגב, האם יש לו הזדמנות לתקשר עם ילדים מחוץ למסגרת המשפחתית, האם יש לו אחים או אחיות?
שלום , רציתי לשאול שאלה בנוגע לבני. המון ג'יבריש. הוא בן שנה וחודש.אומר המון- אהממ(לא תמיד בקשר לאוכל) והרבה אמה..ואבא...לא תמיד כתגובה אלינו ההורים. מדאיג אותי נושא הקולות שהוא מוציא. בלי קשר לכלום.. זה אומנם לא קורה לעיתים קרובות מידי, אך לעיתים הוא מוציא קולות שמדאיגים אותי... איפה אפשר לקבל מעין פירוט על קולות נפוצים בגיל הזה,מלבד עיצורים ומילים רגילות. ממני האם המודאגת. תודה
ם בנך מרגיש טוב הוא בודאי משחק עם יכולתו להפיק קולות. אם הוא לא במצקה ומתפתח אין מקום לדאגה, הילד הינו חוקר ולומד מה הוא יכול לעשות, תוך התנסות. אם את מודאגת תתיעצי עם רופא הילדים. אין רשימה או ספר המדבר על קולות בגיל זה, בגיל זה הכל אפשרי!
הבן שלי בן 5 עדיין לא הוגה נכון את האותיות ח,כ .היינו בקלינאית תקשורת .נאמר שאפשר לחכות .אחכ הגענו לפעם נוספת ובקשה שנרכיב משפטים שהאות ח' או כ' נמצאת במילים המרכיבים את המשפטים . מה עוד ניתן לעשות ?
דנה שלום, האם בנך חוזר על צלילים אלה ועל מילים שמכילות את הצלילים הללו? אם כן, אז השלב הבא הוא תרגול ברמה של משפט. אפשר לעשות את התרגול הזה בדרכים רבות, לאו דווקא בחזרה שלו על משפטים שאתם אומרים לו. השלב הבא אחרי שהוא אומר בקלות את הצלילים האלה ברמת משפט הוא תרגול של כמה משפטים ברצף, למשל כשהוא מתאר סיפור שההוא מכיר. על מנת להגיע ליישום בחיי היומיום, צריך לתרגל הרבה בהתאם להדרכה שקיבלתם מקלינאית התקשורת שמכירה אותו. בהצלחה!