פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
אנו מדברים בבית עברית. בני בן ה3 וחצי התחיל לאחרונה ללמוד בתלמוד תורה באידיש. בגדול, רוב הילדים מגיעים מבתים דוברי עברית ולומדים את האידיש במקום, והמורים מקפידים בהתחלה לדבר בשתי השפות. לאחרונה שמתי לב שבני לא יודע חלקים גדולים מהחומר הנלמד, בעוד שבשנה שעברה היה מרצה בהתלהבות את כל הסיפורים. על שאלות מסוימות הוא עונה רק אם שואלים אותו באידיש, על אחרות - רק בעברית, ועל אחרות לא יודע לענות כלל. הבעיות האלה מופיעות רק בסיפורים שנלמדים, אך בדברים בעלי אופי לימודי יותר (לימוד האותיות, שמות ימי השבוע בצורה מסודרת וכדומה) הוא מצליח ויודע מצוין. האם זו בעיה חולפת, שתשתפר ככל שיקלוט את השפה? האם כדאי לעזור לו בדרך כלשהי?
ילדים לומדים שפה בהתאם לחשיפה שלהם, ברור שמה שלמד בשפה אחת, נישאר ויותר קל לו באותה שפה.... לכן אנו ממליצים לא פעם: מבוגר אחד-שפה אחת. עקביות זה שם המשחק יחד עם זאת אם את רוצה שידע את שני עולמות התוכן בשתי השפות ומכוון שהוא עדיין צעיר מאד, יש צורך ללמד אותו את אותם התכנים בשתי השפות או לקבל שבשלב זה יש תחומים שיודע יותר טוב בשפה אחת ולא בשנייה. ילדים דו-שפתיים אמיתיים דורשים השקעה רבה ובד"כ אין תאם מושלם בעולמות הידע בשתי השפות
בני בן שנתיים וחודש, עד לא מזמן הוא דיבר יפה ואמר מילים באופן ברור בלי שום קושי\ יש לו אוצר מילים גדול יחסית לגילו. לפני שלושה שבועות לערך התחילו להתקע לו המילים וזה קורה כל הזמן. האם יכול להיות שזה כתוצאה ממישהו שהבהיל אותו? אולי בגלל גן חדש שהעברתי אותו אליו בתחילת ספטמבר?יש לציין שבגן הישין היו לו הרבה חברים וההסתגלות לגן החדש היתה לו קצת קשה. אודה מאוד לתשובתך.
שלום הבן שלי בן שנתיים דיבר בצורה מאוד מתקדמת לגיל שלו ולא פעם קיבל מחמאות מהגננות. בתקופה בה נולד לנו בן נוסף לפני מספר ימים ונעדרנו מהבית (הילד היה עם הסבתא דבר שהוא לא רגיל אליו) פתאום הוא התחיל לגמגם (לפני 3 ימים) גמגום בסגנון "אני אני אני אני ..." אנחנו ממש בלחץ, האם לרוץ לעזרה מקצועית ?
אין מה להילחץ, זה היה מופיעה בכל מיקרה, גם ללא לידת האח הבכור וללא יציאה מהבית. זהו שלב התפתחותי כשהמחשבות רצות מהר יותר מהיכולת לארגן את המילים בראש, כאילו מתחיל לדבר לפני שסיים לחשוב מה להגיד. אל תתנו לו תשומת לב לנושא הדיבור, תמשיכו לאהוב ולחנך כתמיד ותזכירו לו כמה משעמם להיות תינוק שרק נולד, לא הולך לגן, לא משחק במשחקים ורק בוכה וישן כל הזמן! מזל טוב להולדת הבן.
אפילו שאלו אותם משפטים שבעבר היה אומר חלק ? בנוסף זה קורה לו גם במילה בודדת, לדוגמה שהוא רוצה עוגי (דגני בוקר), יוצא לו :"עו עו עו עו עוגי" למרות שהוא יודע מה הוא רוצה. האם זה תקין גם במקרה כזה שהגמגום לא בא כחלק ממשפט ?
שלום לך, בתי בת ה 5 בגן חובה, מתקשה להגות את האות ש ו - צ, יוצא לה ס. היא התלוננה בפני שצוחקים עליה בגן, ניסיתי להסביר לה מה עושים עם הלשון והיא הבינה והצליחה ליצור את האות ש אבל כשהיא לא חושבת על זה אז היא חוזרת לאופן הדיבור הרגיל שלה. האם עלי לקחת אותה לקלינאית תקשורת? או לחילופין איך לעבוד איתה כדי שתזכור להשתמש ב- ש ולא ב - ס.. תודה רבה איילת
שלום, בתי בת 5 ובשנה האחרונה שמתי לב שכאשר היא רוצה לספר על חוויה שעברה /לשאול שאלה או בקשה היא נוטה "להיתקע" ולהשתמש הרבה ב"אמ..אמ..אמ.." לפני כל משפט . זה לא קורה כאשר היא משתמשת במשפטים קצרים אלא בעיקר כאשר יש לה צורך להסביר את עצמה..חשבתי כי הדבר נובע מחוסר ביטחון אולי כלפי סמכות אך לעיתים היא כך מול ילדים אחרים. אני מתלבטת האם יש צורך בטיפול אצל קלינאית תקשורת או שזה שלב שיעבור לבד? יש לציין כי בגיל 3 היתה אפיזודה קצרה של גמגום התפתחותי שחלפה ללא טיפול וכן הגייה של ס' במקום ש' שהסתדרה גם כן לבד לפני שנה. תודה.
הילדה עדיין בשלב של תארגנון מבחינה שפתית ונחמד שאת מציינת שהיא מתקשה רק ככל שהסיפור או משפט מורכב, מה שמחזק את הצורך שלה בהתארגנות שפתית. תניחי לה, תהני ממנה ותסמכי עליה שהיא מתפתחת יפה!
ערב טוב הקטן שלי בן שנה ושבעה חודשים הריון ולידה תקינים התפתחות תקינה לגמרי חייכן רגוע אני זוכרת שבגיל שנה וחודש התחיל לומר ממא בבא לאחרונה אני שמה לב שהוא לפעמים לא מסתכל בעיניים ולפעמים מתעלם כאשר קוראים לו אך חוץ מזה הוא חכם נהנה ממשחקים איתנו ,מתרגש לראות אותנו כשמגיעים לאסוף אותו בסוף היום מהמטפלת אוהב את האחים שלו אנחנו מחכים לתור בהתפתחות הילד ובינתיים פניתי לקלינאית תקשורת באופן פרטי כשהגענו לקליניקה שלה היא ישבה עם המזכירה הקטן התקרב לדלת חייך אליהם והסתכל (היה קשר עין מצוין)היא קראה לו והוא התקרב יותר באיבחון היא שיחקה דיברה איתו וצפתה בו וכמובן שאלו אותי על ההתפתחות שלו בסוף הא בחון היא אמרה שיש כמובן לחכות לתור בהתפתחות הילד אך לדעתה אין מדובר באוטיזם הקטן התעניין בה היה קשר עין קיבל אותה כפרטנרית במשחק חיכה אותה במשחקים,הוא מודע לסביבה ועירני אך לדעתה הקר עין חלש ואינו עקבי וכנראה יש לו קושי בליצור קשר עם הסביבה ויש לחזק זאת והיא המליצה שנתחיל טיפול פעם בשבוע הטיפולים כמובן יהיו באופן פרטי אשמח לדעתך והאם באמת יש אפשרות שהקטן ישתפר והאם יש לך המלצות אחרות תודה רבה מראש
שכחתי להוסיף שהוא ממלמל כמה הברות,מבין הוראות קלות ,לרוב אני מצליחה להבין מה הוא רוצה למרות שאין לו בכלל מילים חוץ מ ממא בבא הוא מביא לי בקבוק המים כשצמא הולך לדלת אם בא לו לצאת החוצה בנוסף לשאלות שלי על ההתקדמות בעזרת טיפולים,רציתי לשאול האם לקטן יש עיכוב רציני בשפה????והאם טיפול אצל קלינאית תקשורת יעזור לו גם בתחום השפה???
שלום לך! טיפול קלינאית תקשורת בגיל שנה ושבעה חודשים יכול לעזור הן בתחום של יצירת קשר והן בתחום השפתי. אם את לא לגמרי שלמה עם ההמלצות שניתנו על ידי קלינאית התקשורת שאבחנה את בנך את יכולה ליצור עימה קשר ולשאול למה המליצה כך או לפנות לדעה נוספת. בדרך כלל כשיש קושי שפתי או תקשורתי ניתנת המלצה לטיפול קלינאית תקשורת. לעיתים לאחר אבחון הקלינאית ממליצה גם על ברור על ידי פסיכיאטר ילדים. אם לא המליצה כנראה שלא ראתה צורך בכך. בהצלחה!
שלום, הבן שלי בן ארבע ועבר אבחון לפני שנה בדיוק אצל קלינאית תקשורת שגם טיפלה בו ארבעה מפגשים שהופסקו בשל שעה בעייתית לילד. מאז עבדנו איתו בבית ובעצת הרופא המטפל והגננת פניתי למרכ לאבחון הילד שסירב לקבל אותו לטיפול והחזיר אותנו לטיפול דרך הקופה. מאז אני לא מצליחה למצוא קלינאית שמוכנה לעבוד איתו כי לכולן יש רשימת המתנה של חצי שנה לפחות . בינתיים הגננת לוחצת ואני ממש מרגישה אמא מזניחה. אני מבקשת הכוונה לקלינאית באיזור כפר בהא, רעננה, הוד השרון שאין לה רשימות המתנה מטורפת. בשנה הבאה הוא יעלה לגן חובה ואני חייבת לטפל לו בקשיים בדיבור. אני אציין כי יש לו בעיית היגוי נכון אותיות מסויימות, לרוב הוא בונה משפט בצורה נכונה, הגננת טוענת שהוא לא מבין משימות מורכבות . בבקשה סיוע מאמא מיואשת .
בגיל זה הטיפול חייב להיות ממומן על ידי הקופה שלך, לכן תפני אליהם ותבררי מה הם יכולים לעשות כדי לאפשר לו לקבל טיפול. שני, יש הנחיות של משרד הבריאות בקשר למשך המתנה לטיפול, במידה והקופה לא מצליחה לספק את השרות בהמתנה שנקבעה 0שונה בהתאם לגיל הילד) אז זכותך לפנות לטיפול פרטי ולקבל החזר מהקופה. במידה ויש לך ביטוח משלים, תוכלי לפנות אליהם והם יחזירו לך חלק מהתשלום עבור טיפול פרטי. תוכלי במקביל לפנות לאתר קלינאי התקשורת לקבלת רשימה של קלינאים העובדים באופן פרטי באזור מגוריך ishla.org.il בנתיים תרשמי אותו אצל כל הקלינאיות באזורך, מישהו ימצא לו מקום לטיפול......
בני בן שנה וחמישה חודשים. התפתחות מוטורית תקינה, מבין יפה כל מה שנאמר לו ומבצע הוראות (לך, תביא,תקח וכד') ,התקשורת שלו תקינה,משתמש הרבה בג'סטות והבעות פנים, מצביע על איברי גוף. הבעיה שאינו מדבר , בעיקר משתמש במילה אבא וכל דבר שרוצה אומר אבא,ניכר שהגיית מילים זה דבר שמאד קשה לו. פרט לכך יש לו נטייה מגיל קטן להוציא הרבה את הלשון (מהיותו עובר בבטן) החוצה האם ייתכן שזו מקור הבעיה למי אפשר לפנות כדי לבדוק זאת? תודה
התאור שלך מתאים לילד בגיל שנה וחצי, השונות בין ילדים בגיל זה גדולה! אם שמיעתו תקינה, וניראה שכן, אז אין מה לדאוג כעת. תמתיני לגיל שנתיים- שנתיים וחצי ותיראי מה הוא משיג. בינתיים תני לא מזון רגיל, ללא טחון ולא מעובד כדי לעודד לעיסה ותנועות הלשון התקינות.
שלום בני בן שנה ן-11 חודשים, מדבר מעט מאוד יש לו אוצר מילים של כ-15 מילים, חוץ מהחיקוי של הקולות של החיות. הוא מחבר משפט כמו פתח אור, או אני את זה וכו' אבל אני קצת דואגת. האם יש סיבה לדאוג? המטוריקה העדינה והגסה שלו מאוד טובות הוא יודע לפרק ולהרכיב הכל והבנתי שזה בא אחד על חשבון השני, האם זה נכון? בני עבר ניתוח הסרת אדנואידים והקטנת שקדים בגיל שנה (אם רלוונטי). תודה מראש.
הקשר הרלוונטי הינו במצב שמיעתו, ולמה הוא נותח בגיל כל כך מוקדם. האם עבר בדיקת שמיעה לאחרונה? לגבי השפה, את מתארת את המינימום הנדרש מילד בגיל זה, כך שהוא עדיין בתחום הנורמה. רצוי לעודד אותו לתקשר באופן מילולי, לדבר אליו בצורה ברורה נשמע תקין, ללא צורך בשום התערבות פרט לשמיעה.
שמיעתו מצויינת זה בטוח, כשהוא בחדרו ובעלי מגיע ומכניס את המפתח לדלת מייד הוא שומע וקופץ.אנו מדברים איתו מרחוק והוא מגיע ומבצע כל הוראה אפילו מורכבת שאנו אומרים לו.כך שהוא מבין הכל.הוא נותח בגיל זה מאחר והיתה ללו חסימה של 99% ולכן היה צורך בניתוח מיידי.הוא אומר כל הזמן את זה ומאחר והוא פנטומימאי לא קטן אנו מבינים הכל וזה כנראה הבעיה שלא הקפדנו שיאמר את המילה עצמה. מתיכן יש צורך בהתערבות לדעתך? שוב תודה.
שלום, בני בן 7 וחודשיים וההברה הראשונה במשפטים רבים נתקעת לו. היום הוא פנה וביקש ממני לעזור לו עם זה..ואני חשבתי שהוא לא מודע ולכן לא דיברתי על זה. אשמח מאוד אם תוכלי להמליץ על קלינאית שמטפלת בגמגום באיזור השרון-הכי טובה שיש. תודה
תעייני באתר קלינאי התקשורת, תפני לקלינאי האיזורי של הקופה שלך ותנסי גם דרך בית הספר לקבל שם של קלינאי המתמחה בטיפול בגימגום. יש תוכנית נחמדה במכון השמיעה בתל השומר. בהצלחה
גלית שלום. זיוה מעיין היא קלינאית ופסיכולוגית קלינית מומחית לגימגום, גרה בהרצליה.
פרידה שלום, קראתי בעיון את תשובותיך לגבי הופעת גמגום בגיל 3.אני מבינה שהתופעה נפוצה בגיל הזה אך עדין איני שקטה ואשמח להתיחסותך . בני בן השלוש (לפני שבוע חגג יום הולדת)התחיל להתקע עם מילים השבוע .מאוד בולט כשהוא מנסה להגיד את שם אחותו (רומי) יוצא לו רורורורורומי. או במילה אבל,הוא חוזר עליה מספר פעמים.כשזה קורה לו הוא נהיה מתוסכל ואפילו אומר "אוף".כרגע אני מנסה להתעלם אך מאוד מוטרדת.האם עלי ללכת לקלינאית תקשורת? מה על הגננת לעשות במצב כזה?
תנו לילד מרחב מחייה, הוא זקוק לחזרות האלה לצורך אירגון המלל והמשפט, ככל שאוצר המילךים גדל והיכולת השפתית מתרחבת, כך יש צורך מוגבר באירגוןהמסר המילולי. הןא "מנצל" את ההשהייה לצורך בניית המשפט ומה שהתכוון לאומר. תנו לו את המרחב ותמתינו לו בסבלנות. במידה ואינך יכולה לעשות זאת, תפני לקבלת יעוץ פרטני, בשלב ראשון לא ממש חייבים להביא את הילד לקלינאי התקשורת, את יכולה לקבל הדרכה
שלום רב, הבת שלי בת שנתיים ועשרה חודשים, עד לפניי שבוע וחצי היא דיברה יפה ניהלה שיחה עם משפטים וללא גימגום, בשבוע וחצי האחרונים היא התחילה לגמגם להתקע בתחילת מילה כשהיא חוזרת על האות הראשונה ולפעמים על כל המילה כמה פעמיים.הילדה מבינה בהחלט שיש לה בעיה כך שלפעמיים היא מוותרת ועוברת למילה אחרת, לפעמיים היא צוחקת ואומרת אמא המילה נתקעת לי ויש פעמיים שהיא אומרת לי טוב אמא בואי תראי ודיי. אנחנו כהורים מאוד מתוסכלים מהמצב ולא מבינים מה בעצם קרה כאן? ומה אפשר לעשות כדי לעזור לה? תודה ויום מקסים,
עייני בתשובותי לאורך האתר, יש המון שאלות וכולן רלוונטיות גם לך. העקר שתזכרי שהתופעה נורמלית ולרוב חולפת. קשורה ליכולת לארגן את המלל...
שלום רב. האחיינית שלי הינה בת 2 וחצי. פגה שבוע 25. בעקבות שטף דם במוח בתקופה אחרי הלידה (IVH 4 בצד השמאלי של המוח) יש לה ציטרה פורנצפלית בצד שמאל של המוח ואטרופיה צרבלית. בכלליות יש לה עיכוב בהתפתחות. מבחינת הדיבור היא מדברת בצורה לא ברורה , והיא חוזרת אחרי מילים בקושי. כאשר היא חוזרת אחרי מילים או אומרת מיוזמתה, היא מוציאה בזמן הדיבור את הלשון בתכיפות גבוהה החוצה. כלומר, היא מדברת ובזמן הדיבור היא מוציאה ומכניסה את הלשון בחוץ. לדוג, היא אומרת חלון והיא בזמן אמירת המילה הי אמוציאה את הלשון בערך פעמיים. היתי רוצה לשאול מה דעתכם לגבי עניין זה?
לוי שלום קשה להחוותדיעה על סמך מידע חלקי. במידה ויש קושי בדיבור יש צורך באבחון קלינאית תקשורת. לאבחון יש להביא את כל המידע הרפואי וההתפתחותי שבידי המשפחה ואז יוכלו לקבל חוות דעת מדויקת בהצלחה
שלום רב. האחיינית שלי הינה בת 2 וחצי. פגה שבוע 25. בעקבות שטף דם במוח בתקופה אחרי הלידה (IVH 4 בצד השמאלי של המוח) יש לה ציטרה פורנצפלית בצד שמאל של המוח ואטרופיה צרבלית. בכלליות יש לה עיכוב בהתפתחות. מבחינת הדיבור היא מדברת בצורה לא ברורה , והיא חוזרת אחרי מילים בקושי. כאשר היא חוזרת אחרי מילים או אומרת מיוזמתה, היא מוציאה בזמן הדיבור את הלשון בתכיפות גבוהה החוצה. כלומר, היא מדברת ובזמן הדיבור היא מוציאה ומכניסה את הלשון בחוץ. לדוג, היא אומרת חלון והיא בזמן אמירת המילה הי אמוציאה את הלשון בערך פעמיים. היתי רוצה לשאול מה דעתכם לגבי עניין זה?
תפני להורי הילדה והם ודאי ישיבו לשאלתך..... את מתארת ילדה עם הרבה קשיים ותפקוד הלשון קשור אליהם.
פשוט תגובה מדהימה ! בטח חשבת הרבה לפני
שלום, רציתי לדעת האם יש סבסוד מבחינת טיפול דרך קופת חולים לכל הגילאים? שמעתי שיש סבסוד משמעותי עד כיתה ב', האם זה נכון? תודה מראש.
אין מדובר על סיבסוד אלה על תשלום עבור טיפול עם השתתפות עצמית של המטופל. סל הבריאות בהתפתחות הילד מכסה טיפול עד גיל 9, הזכאות לטיפול תלויה בסיבה בצורך לטיפול, ילדים אוטיסטים מקבלים טיפול עד גיל 18, ילדים עם הפרעה סומטית (רפואית) עד גיל 18 ילד עם הפרעות היגוי עד גיל 12 ורבים מקבלים גם דרך הביטוח המשלים, כך שיש מקום לבירור מול הקופה. בהצלחה
לבני בן ה-9 סרבול מוטורי הוא מבלבל באותיות שורקות האם יש צורך בטיפול?
כן, יש צורך בטיפול כי ודאי יש לו מובנות ירודה לדיבור. עדיין בגיל זה הטיפול מכוסה על ידי קופת חולים, תפני לקלינאי תקשורת בהקדם
שלום, לגבי דיבור בטלפון,עם איזה אוזן עדיף לדבר, בתנאי ששתיהן תקינות? תודה
אין הבדל בין האוזניים, באדם עם שמיעה תקינה. לרוב אנו נדבר בצד שגם היד דומיננטית, וזאת כי כך מחזיקים את הטלפון!
צהריים טובים! אני שוקלת ללמוד קלינאות תקשורת באוניברסיטת תל אביב. אשמח לדעת איך הלימודים? מה אפשרויות העיסוק בסיום התואר? מה צריך על מנת להתקבל ללימודים? וכמה מרוויחים? תודה רבה מראש ויום טוב!
ש לך יותר מדי שאלות והמסגרת זו אינני יכולה להשיב עליהן. תקני חוברת רישום של האוניברסיטה ותעייני בקורסים. תפני לקלינאי תקשורת (בטח תגיעי דרך קופת חולים או חברים) כדי לקבל מושג. תעייני באתר קלינאי התקשורת בישראל ושם תקראי על תחומי העיסוק. לגבי משכורות ותנאי שכר, כמו בכל מקצועות הטיפול בארץ.
שלום , בתי בת שנה ו 3 חודשים ילדה מקסימה תקשורתית מבינה את כל מה שאני אומרת לה , משתפת פעולה במשחק משותף (כפיים , כדור , איברי גוף , בניית מגדל קוביות אפילו גבוה מאוד )ועכשיו החלה ללכת מס' צעדים כבר שהייתה בת כמה חודשים הבחנתי שהיא שקטה מדיי , כיום היא מתקשרת באמצעות הצבעה על דברים ומכוונת עם ההברות אאאאאה או מלמול של הברות לא ברורות , כשרוצה משהו מצביעה ואף צועקת (אם יש צורך כדי לבטא את עצמה ) מחקה קול של פרה , נמר וכלב אך הבעיה העיקרית שאינה אומרת מילה אחת מלבד אמ - אמ לאוכל או מים אך לא אומרת אמא וגם לא אבא יש לציין שהיא מבינה הכל ! מגיבה לשירים בריקודים כמובן שמגיבה לשמה אך אני מודאגת שהיא לא אומרת מילים (יש לציין שאחותה הבוגרת ממנה דיברה מהר לפני גיל שנה אך אני מודעת להבדל העצום בינהן - שונות בתכלית השוני ) אך עדיין היא מאחרת לעומת בני גילה צריכה לומר לפחות כמה מילים בגילה . האם יש סיבה לדאגה ? אציין שאני מדברת איתה המון גם אחותי שהיא המטפלת שלה. מה אפשר לעשות כדי לעודד אותה לדבר ...? אודה לך על התייחסותך ועל ההקדשה מזמנך :-)
את מתארת ילדה ע התפתחות תקינה ולא ניראה שיש בעיה כל שהיא. כל ילד וילד ידבר כשיהיה בשל ויעשה זאת בזמנו, אנו מטפלים רק במיקרים החריגים, בנתיים ביתך מתאימה לנורמה.... ילדים מדברים כשהם מוכנים לכך ובגיל כו צעיר אין מה להלחץ
שלום, הבת שליבת שנה וחצי ולא מדברת , מבינה כל מה שמדברים איתה ,עונה בכן ולא עם הראש, כל ההתפתחות שלה היתה בסדר גמור . עושה קולות של בעלי חיים, יודעת את כל איברי הגוף . בקיצור אנחנו מבינים אותה והיא אותנו. אבל היא מנסה כל הזמן לדבר ומצליחה להגיד רק אבא או האותיות הראשונות . האם יש סיבה לדאגה? או לתת לזמן לעשות את שלו?
עדיין אין סיבה לדאגה כי כל קול של חייה או כן ולא הינם מילים מבחינתה. בגיל שנתיים אמורה לצרף שתי מילים ולהרחיב את אוצר המילים, אם לא עושה זאת, עד אז, תפנו לקלינאי תקשורת דרך שרותי הקופת חולים שלהם. בנתיים דברו אליה בצורה ברורה ותעודדו אותה להשמיע קולות ולחקות צלילים. רצוי להפנותה לבדיקת שמיעה,רק כדי להבטיח שהיא אכן שומעת טוב.
שלום בני בן 4 ואינו מבטה כלל את האות ר אלא אומר במקום ר א' ולפעמים כשהוא מדבר נוצר מצב שלא תמיד מבינים אותו ומבקשים ממנו לחזור על דבריו וגם בגן השנה הגננת ישר מהתחלה אמרה לי שנראה לה שיש לו בעיית הגייה אך היא עדין לא סיימה לבדוק את זה לכן רציתי לשאול האם זה משהוא שחולף או יש צורך באיבחון וטיפול, וכמובן מי מאבחן, למי צריך לפנות?
ההגה /ר/ נרכש יחסית מאוחר על ידי הרבה ילדים, נכון יהיה לקחת אותו לקלינאי תקשורת לקראת גיל 5, אז הוא יהיה בשל ללמידה ורכישת ההגה. בנתיים חשוב לעשות כל נסיון להבין מה הוא אומר, ולחזור על המילה כדי לאפשר לו לשמוע אותה בצורה הנכונה. הלמידה בה קודם כל מהאבחנה השמיעתית ובשלות פונולוגית, והוא עדיין צעיר. חשוב לדבר איתו נכון ולא לחקות או להעיר בקשר לדיבורו, יתר הילדים לרוב לא שמים לב וכדאי להעביר את ההתיחסות הזאת לגננת.
בני בן השנתיים ותשעה חודשים החל לדבר מוקדם וכבר בגיל שנה וחצי חיבר משפטים. כיון שהיה בעיקר בחברת בנות בתקופה זו (בין גיל שנה לשנה ותשעה חודשים) החל לדבר על עצמו בלשון נקבה (באופן עקבי). לא תיקנו אותו, אלא ענינו לו בלשון זכר, אך התופעה לא חלפה אלא השתרשה. יש לציין כי אין לו טעויות אחרות בין זכר לנקבה והוא מדבר הרבה, ובשפה גבוהה יחסית. מה עלינו לעשות?
תשיבו לו בלשון זכר, תפנו אליו בלשון זכר וגם תספרו לו סיפורים כדי שיהיה חשוף להבדל בין צייני המין. גם ספרו על בת לעומת בן, כדי לחדד את ההבדל בניהם. ודאי אין מקום להערות ישירות כי הוא עדיין לא בשל להבין בצורת הסבר, רק מתוך חשיפה וחיקוי. בהצלחה
בתי בת 4 ורבע. מאוד מפותחת לגילה. מחליפה באופן עקבי את הצליל ח בק. האם יש צורך להתחיל טיםול או שזה מסתדר בגיל מאורח יותר תודה
*כתבתי פניה זו בפורום אחר שאתן מנחות בו, אבל לאחר מכן שמתי לב שהוא לא פעיל מזה כמה שבועות, לכן הכפילות* בתנו בת שנתיים ושמונה חודשים. יש לה אוצר מלים עשיר מאד והיא מדברת הרבה מאד, משפטים ארוכים ומורכבים, סיפורים מעניינים וכו'. דבר אחד מוזר ביותר - היא מדברת המון המון בהפכים. כשיוצאים ומאד קר, היא אומרת "חם לי", כנשכנסים לחדר חשוך "אבא, תכבה את האור". כשהיא רוצה לעבור למושב הקדמי באוטו "אני רוצה אחורה", כשהיא לספר משהו על הפעם הקודמת שהיינו איפה שהוא "בפעם הבאה שהייתי...", ואני יכול להמשיך עם עוד ועוד דוגמאות. אציין שמזה שנה אנו בארה"ב, אבל נדמה לי שזה לא קשור, כי זה התחיל עוד לפני שהיא התחילה ללכת כאן לגן ודיברו לידה רק עברית (חצי שנה ראשונה הייתה עם אימה בבית), היום שהיא מדברת גם יותר ויותר אנגלית, זה קורה בשתי השפות. האם זו תופעה מוכרת? ואם כן - מה מקורותיה? משמעותה?
רועי שלום ותודה על פניתך זוהי אינה תופעה נפוצה וקשה לי לתת לך המלצות בלי ברור יותר מעמיק. יכולות להיות סיבות שונות לכך ובינהם נטייה להשתמש בבניות במצבים מסויימים, קושי להבין את המשמעות המדויקת של מילים מסוימות ועוד. מאחר ואתה מתאר תופעה המופיעה באופן נרחב ובשתי השפות אני ממליצה לכם לבצע אבחון קלינאית תקשורת. באבחון יוכלו לחפש את שורש הבעיה , לראות האם יש צורך בטיפול ק"ת או רק בהדרכה לכם בהצלחה
בתנו בת שנתיים ושמונה חודשים. יש לה אוצר מלים עשיר מאד והיא מדברת הרבה מאד, משפטים ארוכים ומורכבים, סיפורים מעניינים וכו'. דבר אחד מוזר ביותר - היא מדברת המון המון בהפכים. כשיוצאים ומאד קר, היא אומרת "חם לי", כנשכנסים לחדר חשוך "אבא, תכבה את האור". כשהיא רוצה לעבור למושב הקדמי באוטו "אני רוצה אחורה", כשהיא לספר משהו על הפעם הקודמת שהיינו איפה שהוא "בפעם הבאה שהייתי...", ואני יכול להמשיך עם עוד ועוד דוגמאות. אציין שמזה שנה אנו בארה"ב, אבל נדמה לי שזה לא קשור, כי זה התחיל עוד לפני שהיא התחילה ללכת כאן לגן ודיברו לידה רק עברית (חצי שנה ראשונה הייתה עם אימה בבית), היום שהיא מדברת גם יותר ויותר אנגלית, זה קורה בשתי השפות. האם זו תופעה מוכרת?
כל ילד והמיוחדות שלו אם הדיבור שלה תפקודי והיא מצליחה להביעה את עצמה, לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת יחד עם זאת, חשוב שאתם תשמיעו לה את הביטוי הנכון בכל פעם שהיא משתמשת לא נכון... במיוחד כשהיא חשופה לשתי שפות ושתי מערכות תחביריות וסמנטיות שונות. הקפידו לדבר איתה בעקביות באותה שפה.
אני קלינאית תקשורת המעוניינת לרכוש בטריות אבחוניות. אודה לכם אם תוכלו לכוון אותי אילו בטריות הכי יעילות ושמושיות והיכן ניתן לרכוש אותן. בתודה מראש על העזרה , דניאל
שלום, ממליצה לך להצטרף לפורום- קלינאיות תקשורת מתקשרות בפייסבוק או להתייעץ עם קולגות קלינאיות תקשורת, זה לא נראה לי המקום המתאים...
בני בן השנה וחצי ילד מקסים.מפותח בהתאם לגילו. בעל אוצר מילים רחב,מבצע הוראות ומתקשר עם הסביבה. הבעיה היא שלפעמים הוא "נתקע" עם מילה ויכול לומר אותה שוב ושוב במשך דקות ארוכות ומאוד קשה להוציא אותו מזה.האם זה נורמלי או שיש סיבה לדאגה?
בגיל הרך (ועד גיל 6) תקופות קצרות של חוסר שטף הינן תקינות לרוב. כיצד מתבטאת ההתקעות? חשובה מאוד התגובה לכך או יותר נכון חוסר התגובה. חשוב להתעלם , לתת לו לסיים בנחת בלי לחץ וניסיונות עזרה ולרוב התופעה עוברת לאחר תקופה קצרה
בני בן 17 מדבר מהר ובולע מילים כל הזמן אומרים לו מה אמרת או לאן אתה ממהר עד עכשיו לא רצה לקבל טיפול ועכשיו זה התחיל להפריע לו בחיי חברה .איך אןכל לעזור ולמי לקחת אותו
תפנו לקלינאי תקשורת המתמחה בטיפול בגימגום או בדיבור חטוף, שתי התופעות הינם קשורות זו לזו
שלום212555רא
שלום, בתי היקרה בת תשעה חודשים. תינוקת נינוחה וחייכנית. התפתחות מוטורית מצוינת. אך שמתי לב שהיא ממעטת למלמל ביחס לתינוקת בגילה. ההברות שהיא מפיקה הן יותר אה... ואו... הברות שפתיות כגון בבב, היא ממלמלת אך פחות, ואין חזרתיות (כגון: בבבב..., ממממ...).והיא גם לא מג'ברשת. היא פחות נשמעת. היא נולדה בבי"ח "מאיר", שם נערכה לה בדיקת שמיעה בעודה ילודה, והבדיקה יצאה תקינה. (הבנתי גם מרופא הילדים שעד גיל שנה אין טעם בבדיקת שמיעה במכון).בנוסף קבעתי לה תור אצל רופא א. א. ג. כדי לשלול נוזלים באוזניים. האם כל מה שתיארתי מעיד על עיכוב התפתחותי? אם כן כיצד ניתן לטפל? ומה יעילות הטיפול? האם עיכוב שפתי מראה על בעיה קוגניטיבית? אני קצת מודאגת ואשמח לתשובה בהקדם. בברכה, מילי.
מילי שלום טווח ההתפתחות הנורמלית בגיל זה הינו די רחב ולכן עדיין יתכן שלא הופיעו עיצורים בהחלט נכון להתחיל מבדיקת אאג ובמקביל בדיקת שמיעה (בהחלט יש טעם לקיים בדיקת שמיעה בכל גיל). במידה והכל תקין ואין בחודש-חודשיים הקרובים אז שווה להגיע לאבחון קלינאית תקשורת. אנחנו לא ממהרים בגיל זה לדבר על איחור התפתחותי ובוודאי שלא להתיחס להשלכות על שאר ההתפתחות מאחר ולילדים שונים דפוסי התפתחות שונים (אחד מהיר במוטוריקה ואיטי בדיבור ולהפך) בהצלחה
הנכדה שלי נסרטה לפני שבועיים וחצי ע"י חתול לאחר השבועיים היא התחילה לגמגם השאלה היא עם ליחס את הגמגום לטראומה מהחתול או כמו שאני קוראת לשייך למחשבה שמקדימה את הדיבור ולכן היא מושכת מילים התופאה היא עכשיו שבועיים אחרי תודה מראש על התשובה חג שמח
זיוה שלום, לא ציינת בת כמה נכדתך אך גמגום בגיל הרך היא תופעה ידועה שחולפת בדרך כלל. לעיתים יש גורם מאתחל, אך לא משנה מה הסיבה, מומלץ מאוד להתעלם מהתופעה, לא לתת לילדה הנחיות כגון לחשוב לפני שהיא מדברת וכו'... אם ההורים מודאגים הם מוזמנים לפנות לייעוץ אצל קלינאית תקשורת.
שלום, נכדתי בת שלוש והחלה לגמגם לפני כיומיים. לפעמים הגמגום חמור מאוד ולפעמים קל, בעיקר במילה הראשונה במשפט. בינתיים אנו מתעלמים מהתופעה ולא מכבידים על הילדה. אך היא מודעת לשינוי שחל בדיבור שלה. אנו חוששים מנסיגה ומנזק עתידי. הוריה טוענים שזה החל בעקבות זה שצעקו עליה. האם גמגום מסוג זה הוא זמני? האם נגרם נזק בלתי הפיך? מה ניתן לעשות במקרה כזה? תודה רבה מראש מאור
שלום פרידה, בני בן שלוש. מדבר משפטים שלמים וללא גמגום מגיל שנתיים. לאחרונה (כשלושה חודשים בערך) מגמגם בתחילת המשפט בלבד כאשר יתר המשפט נאמר ללא גמגום. הגמגום בתחילת משפט הוא באמצעות חזרה על ההברה הראשונה במילה הראשונה במשפט, אפילו 10-5 פעמים. האם יש צורך לפנות למישהו בנושא? אם כן האם דרך רופא המשפחה לקבלת הפניה או באמצעי אחר? תודה על תשובתך, יפעת
זה שלה נורמלי שבו הוא חוזר על תחילת המשפט לצורך התארגנות (של המילים והמשפטים שרוצה לאומר) לא רצוי להעיר את תשומת ליבו ורצוי להמתין בסבלנות עד שיתחיל את המשפט. תעייני בתשובותי הרבות הנושא זה, לאורך הפורום
שלום, הבת שלי עוד מעט בת 4, ויש לה קושי לבטא את האות ריש, רציתי לשאול אם זה עניין של גיל והיא תלמד, או שאני צריכה לפנות איתה למישהו? ראיתי שרוב הילדים בגיל שלה כן מצליחים לבטא את האות בלי בעיה.
חלק לא מבוטל של ילשדים רוכשים את ההגה /ר/ לקראת גיל חמש, בגן חובה. במידה ולא תעשה זאת, תפני לקלינאי תקשורת דרך שרותי הקופה.
שלום רב. בן 23. אני בעל הרגל דיבור לקוי מזה זמן רב. מאז תקופת גיל ההתבגרות אני מדבר מהאף" ואני מרגיש עם זה ממש לא בנוח. אודה אם תהייה אפשרות לומר לי לאיזו התמחות של קלינאי תקשורת עלי לפנות.
לאחר בדיקה אצל רופא אאג' שיבטיח שאין בעיה מבנית, תפנה לקלינאי תקשורת המטפל בבעיות קול במבוגרים... רצוי גם לבצע בדיקת שמיעה, רק כדי לבדוק שאין גורם שמיעה כל שהוא בהצלחה
הבן שלי בן 11 חודשים, מתוק אמיתי, סקרן למראה פרצופים חדשים ודי חברותי. מאז שגילה את ההצבעה מצביע המון, מצביע לבקש משהו, מצביע על דברים שמעניינים אותו בליווי קול, מצביע על המון חפצים וגם בני משפחה שאני נוקבת בשמם,ומצביע גם על מספר תמונות בספר שאני שואלת. מבין הוראות תן וקח, שים ראש, בוא אליי (מושיט ידיו) מבין מילים כמו מים, מוצץ, כפית וכו' אבל לא מוחא כפיים או עושה שלום עם היד או כל תנועה אחרת של שירי ידיים כמה שמנסים ללמדו, נראה שזה פשוט לא מעניין אותו והוא בכלל לא בכיוון. ככל שהוא מתקרב לגיל שנה אני מוטרדת שלא עושה זאת, כי בטיפת חלב מלחיצים נורא, האם באמת עליי להיות מוטרדת לאור התפתחותו???
אוסיף שמצביע על האור ואומר אווו, וגם מנסה לחכות קולות של כלב ואריה לעיתים
אם הוא לא מעוניין, אין לך ברירה אלה לכבד אותו! הוא יגיעה לפעילות כשיהיה מוכן או מעוניין לחלופין, תוכלי לפנות לפיזיותרפיסט מומחה לילדים ולקבל יעוץ, מה שלא מחייב טיפול או הגדרת בעיה! חשוב שתהייה שלמה עם הטיפול בבנך ושתפני ליעוץ מקצועי, כשתרגישי צורך לכך.
בתי בת 3 דיברה ממש יפה מגיל שנתיים אפילו יפה מאד לגילה ופתאום לפני כמה ימים החלה לגמגם ומאז זה רק מחמיר. זה מציק לה כי היא רוצה לומר משהו ולא יוצא לה ואז היא אומרת שהיא לא יודעת לדבר במבוכה רבה. קשה לי לראות את התסכול שלה ובמיוחד בגלל שדיברה ממש יפה לפני כן. היא נכנסה לגן שבו היתה שנה שעברה אבל כל החברים שלה עזבו ונשארה לה רק חברה אחת שהיא עוד משחקת איתה. כעת רוב הגן הוא קטנים ומהגדולים לא נשארו חברים שהיא מסתדרת איתם. האם יכול להיות שיש קשר ושהילדה נמצאת באיזה שהוא מצב נפשי בעקבות הגן ושזה משפיע? האם להעביר אותה גן?
תעייני בתשובותי בנושא זה. כשהיא אומרת שלא יודעת לדבר, תשיבי לה שככה ילדים מדברים ולפעמים קשה לחשוב מה להגיד... תני לה לגיטימציה לדבר איך שהיא, ואל תעמידי אותה במבחן. תעודדי אותה על ידי תמיכה ולא ללחוץ שתדבר. התופעה ידועה והתפתחותית, תחלוף ברוב המיקרים.
בן 2.4 מדבר שוטף, אומר הכל ומדויק. בזמן האחרון שמתי לב שמחילף את הש ל-ס, לא יודעת האם זה חדש או תמיד היה.... האם להעיר לו? האם צריך לעבוד על זה? כרגע אני פשוט אומרת אחריו את המילה הנכונה.
שלום , רציתי עזרה וכיוון איל לעזור לילדה שלי להפסיק לרייר בזמן דיבור . היא הייתה אצל קלינאית אך לא ממש עזר לה הטיפול הילדה כבר בת 11 וזה בכלל לא נעים להסתכל עליה מדבר כאשר בצידי השפתיים מלא רוק ולפעמים גם בכל חלל השפתיים . אני מאוד אודה לכם אם תחזירו לי תשובה ותעזרו לי למצוא פתרון לבעיה זו .
רוזלין שלום, לא ברור משאלתך מתי הילדה היתה בטיפול אצל קלינאית תקשורת ולכמה זמן. האם גם לילדה מפריעה הצטברות הרוק בפה או רק לכם. כל אלה הם גורמים משמעותיים להצלחת הטיפול. דרושה מודעות וכן מוטיבציה של הילדה. באופן כללי אם אתם עדיין בקשר עם הקלינאית אפשר לנסות ביחד איתה להתמודד עם העניין בדרכים חדשות. את מוזמנת לכתוב מה כבר ניסיתם ומה היתה מידת שיתוף הפעולה של הילדה בטיפול. בהצלחה!
שלום חגית! אז כך הילדה הפסיקה את הביקור אצל הקלינאית בערך לפני שנה כתוצאה מזה שהיינו הולכים לשם וחוזרים הביתה כאילו כלום לא היה ולא היה שיתוף פעולה ומוטיבציה מלאה מבינתה. מבחינתי הייתה גם הרגשה של ניצול כספי כי כל פעם שהיינו אצל הקלינאית לא התקדמנו בתרגילים וזה הפך לשיגרה משעממת גם לילדה ולי כאחד. לילדה כן מפריע עניין הרוק אך כמובן שלי זה מפריע יותר לא בגלל שאני זאת שרואה את זה אלא אני פוחדת שיבוא יום ותרגיש דחוייה מבחינה זו או שמה יתחילו ללעוג לה . הילדה שלי גם כך לא עם ביטחון מלא ואני לא רוצה שאיזו שהיא תגובה מאחרים בנוגע לרוק בפה תפגע בה ותגרום לה לאבד עוד יותר את ביטחון העצמי שלה ובקטע החברתי. אני לא רוצה לחזור לאותה קלינאית תקשורת שטופלנו אצלה אני אשמח לקבל ממך תגובה חוזרת אם יש לך מישהו/י להמליץ לי על מנת שנוכל לעבוד אינטנסיבית להתמודד עם בעיה זו.
שלום. האם יש קלינאיות תקשורת המתמחות בתופעת הריור באופן ספציפי? תודה מיכל
שלום פרידה, אני אמא לילדונת מהממת בת שנה ושמונה. חייכנית, חברותית, מלאת ביטחון, הולכת לפעוטון עם עוד 9 ילדים. הבעיה: מעבר למספר הברות היא לא מוציאה מילה. היא פיתחה שפת סימנים משלה: מצביעה על הפה כשרוצה לאכול, מצביעה על כף היד עם היא רוצה חופן ממשהו, מסמנת עם האצבע כדי שנבוא, או עם היד בצורת שאלה כשהיא מחפשת משהו. פשוט מדהים. מבחינת מילים: אבא, אמא (בפתח) בה בה (סבא) צה (מוצץ) בו (בקבוק) גה (עגלה) מו (פרה) ששש, טוטוטו (שופר) ואולי עוד מעט שטויותים שכאלו. היא חוזרת אחרי תנועות השפתיים שלי אך ללא קול. היא חכמה, מבינה הכל, אני שולחת אותה לפעולות מורכבות והיא מבינה ומבצעת. אחיה הגדולים דברו בגיל מוקדם. שאלותי הם: א. היא עדיין בטווח הנורמה? מתי זה כבר לא תקין? ב. אומרים לי מסביב, שבגלל שאני מבינה אותה בשפצת הסימנים היא לא מדברת. אני מרגישה שאני פשוט מונעת ממנה תסכול רב, כי היא יכולה באיזו שהיא דרך להתבטא כך. אבל בתוכי אני דואגת מאוד. תודה על תשומת הלב, ושנה מבורכת ונפלאה! מיכל
היא תקשורתית ומצליחה להביעה את עצמה, כל הכבוד. יש לה מילים רבות וזה חשוב... תוכלי לעודד אותה להשתמש במילים על ידי כך שאת תגידי בקול רם מה שהיא התכוונה בסימנים. בטח כדאי להבין אותה... היא פיתחה מערכת של סמנים לתקשורת, את מעוניינת לתקשר איתה.... זה חשוב. אל תפני את בסימנים, אלה תביני ולגידי מה שהיא אמרה. מבחינת הגיל, ניראה שהיא בטווח הנורמה. בהצלחה
בתי, בת 3 וארבעה חודשים, מבטאת ז במקום י (תני לי זד, במקום תני לי יד). האם כדאי לפנות כקלינאי תקשורת לאבחון? ואם כן - כיצד ניתן לקבל המלצות על איש מקצוע איכותי? תודה מראש
בגיל זה ניראה לי קצת מוקדם לפניה לקלינאי תקשורת.המתיני לפחות עד גיל 5 בערך. לגבי המלצות. תפני לקופת החולים שלך, שם יש להם רשימה של קלינאים מומלצים או לאגודת קלינאי התקשורת. בנתיים, תדברי איתה נכון ואל תתנו לה הרגשה שזה "חמוד"
שלום רב, ביתי בת החצי תינוקת מתוקה ושקטה מאוד. נולדה בשבוע 36, לידה תקינה. סכה ההתפתחות תקינה לגמרי מבחינה מוטורית, מעט היפוטונית אך זה לא מקשה עליה והיא החלה כבר לזחול. מה שמטריד אותי זה שהיא מאוד שקטה. ברור לי שזה גם חלק מהטמפרמנט (כמו אביה) אך עד גיל 3 חודשים כמעט שלא בכתה ולא שמעו אותה, ומאז היא מביעה עצמה בקול רק כאשר משהו מציק לה (צרחות וקיטורים קטנים, אך לרוב ללא בכי, רק אם ממש כואב, כמו חיסון וכו). היא אינה ממלמלת כלל (כאשר כואבות החניכיים מכניסה ידיים ונשכניפ ומפיקה קולות, אך לא בדיאלוג), וצוחקת בקול רק כאשר משתוללים עימה על המיטה לקראת שינה (ואז היא מאוד הבעתית ותקשורתית, צוחקת ומגיבה). בשאר הזמן מעסיקה את עצמה, שקטה מאוד, מתייחסת לסובבים אותה אך לעיתים מעט אדישה אליהם (יש הבחנה ברורה לאמא,אבא ולזרים). קיים קשר עין אך לעיתים נראה שהיא בוחרת בכוונה לא להסתכל ולהפנות מבט למקום אחר (כשמרימים אותה והפנים קרובות). כולם מסביבי טוענים שהכל בסדר ושזה טמפרמנט.... אך אני דואגת שזה משהו תקשורתי...
אולי יש משהו בתאור שלך, הייתי פונה לבדיקה במכון להתפתחות הילד לאחר ביצוע בדיקת שמיעה, רק כדי להיות רגוע. אמהות יכולות לאתר קשיים מוקדם וגם קלינאי תקשורת יכולים להתערב בגיל מאד מוקדם כדי לעודד תקשורת וקשר עם הסביבה, ולא להמתין לאבחונים יותר קשים. כדי שתהייה שקטה, תפני למכון ותקבלי המלצותים כמובן אני מדגישה, אלרח ביצוע בדיקת שמיעה.
פרידה שלום אני אמא ל4 ילדים ויש לי תאומים בני שנה ושלושה חודשים ואני קצת מוטרדת מהתפתחות השפה אצלהם הם אומנם אומרים בין5-10 מילים ומבינים כל דבר ויודעים להסביר כל דבר שהם רוצים אך אחיהם הגדולים(ואני יודעת שאסור להשוות) היו עם אוצר מילים נרחב הרבה יותר בגיל זה ואף חיברו כמה מילים למשפט. רופאת הילדים אמרה שזה תקין לגילם אך אניני רגועה והייתי רוצה לפנות לגורם מתאים אפילו באופן פרטי. יש לנו מקרה אחר במשפחה של ילד עם עיכוב בדיבור שכל הזמן אמרו להוריו כי המצב תקין לגילו ולבסוף החלו לטפל בבעיה רק בגיל 3 כיום הילד בין 6 ועדיין לא הדביק את הפער ואיני רוצה להיות במקום הזה. תודה רבה על תשובתך וחג שמח
ההתפתחות של תאומים שונה מילד "בודד" הם מפתחים שפה ותקשורת משלהם וידוע שמאחרים בשימוש בשפה של "האחרים", 5-10 מילים בבנים בגיל זה נשמע תקין, אם הם מבינים את הנאמר ומתקשרים, אז כניראה שאין מקום לדאגה.
ערכנו בדיקת שמיעה לתינוקת בת 9 חודשים (פנינו כיון שאינה צוחקת הרבה בקול רם והסבתא לחצה) והיא הסתובבה רק ב 55 דציבל.ערכו בדיקה נוספת עם רעשים ושם הסתובבה מיד ורשמו הסתובבתות טובה. הפנו לבדיקת אאג ומעקב שמיעה. אציין כי הילדה משמיעה קולות שונים מסתובבת לקול רעשים בבית, נביחות הכלב, משחקים מרשרשים לכן ממש הופתעתי מהתוצאה ואני בלחץ איום. מה זה אומר? מעיד על בעיה חמורה? מה האמינות של הבדיקה הזאת? עד כה עברה את כל בדיקות השמיעה (בבית חולים שנולדה ובטיפת חלב) בהצלחה.
במידה והיא מגיבה לקולות הסביבה, כניראה שהיא שומעת בסדר. בטח הרופא יבקש לחזור על הבדיקה. לפעמים יש נוזלים באוזניים שיכולים לגרום לשמיעה "משתנה", זו בעיה שניתנת לטיפול רפואי, אם קיימת. בכל מיקרה, אם תחושת הבטן שלך וההסתכלות על התפתחותה והתנהגותו ניראים תקינים, אל תדעגי יותר מדיץ תהני ממנה
האם מתאימים תותב דיבור גם לפעוטות הנושמים דרך קנולה?
שלום ענת, אשמח להשיב על כל שאלה, גם בטל' כי ילדים עם פיום קנה (ילדים עם קנולה) זקוקים לטיפול וההורים זקוקים להכוונה צמודה יותר מאשר מתן מענה בפורום. תוכלי ליצור קשר ישיר אלי בטל' 050-2099435. תותב דיבור מיועד לחולים שעברו כריתה מלאה של הגרון, כמעת תמיד בעקבות סרטן בגרון. ילדים עוברי פיום קנה ושימשו בקנולה מסיבות אחרות לגמרי ובעקרון יש לילדים מערכת הפקת קול, כולל מתרי קול, תקינים. ילדים זקוקוים לשסתום דיבור המולבש על הקנולה, וככל שמשתמשים באופן סדיר, כך הדיבור יכול להתקדם. יש פורום של הורים לילדים עם קנולה, אשמח למצוא את כתובתם בשבילך. כל טוב, המון בריאות ושנה טובה
האם דיבור לא פרגמטי אצל ילד בן 5 (בקרוב) יכול לאפיין גם גם ילדים שאינם על ספקטרום ה PDD?
א מבינה מה זה "דיבור לא פרגמטי" פרגמטי פרושו שימושי, הכוונה בשפה היא בשימוש בשפה ליצירת תקשורת עם הסביבה, ליוזמה, שאלה, מתן תשובה, שיתוף מחשבות ורגשות וכו'. הילד שאיננו משתמש בשפה ליצירת קשר מוגדר כילד עם הפרעת קשר, יכול להיות מוגדר על הרצף האוטיסטי......
הכוונה שלי היא לדיבור שהוא לא תמיד ברור או נכון, כמו למשל: להגיד מכנסיים גדולים במקום מכנסיים ארוכים, או לשאול אם ה"בריכה נחה" במקום אם ה"בריכה סגורה". יש לי תחושה שבגיל 5 (בקרוב) זה דיבור שנשמע מדאיג, לא?
האם ניתן להתחיל טיפול אצל קלינאי תקשורת עם גשר לשיניים לנער בן 16 או שיש להמתין עד שיוסר הגשר ? שזה בעוד שנתיים לערך
נטע שלום, האם את מתכוונת לטיפול בשיבוש היגוי מסוג דחיקת לשון?בד"כ ניתן להתחיל טיפול. צריך לבדוק באופן ספציפי עם המטופל האם מצליח בהגייה תקינה בנוכחות הגשר (לאחר הדרכה) ולהמשיך משם. בהצלחה!
האם ניתן להתחיל טיפול אצל קלינאי תקשורת עם גשר לשיניים לי נער בן 16 או שיש להמתין עד שיוסר הגשר ? שזה בעוד שנתיים לערך
לא רק שניתן אלה רצוי, לפני סיום הטיפול האורטודנטי, כדי לשמור על המבנה והעבודה של האורטודונט!
פרידה שלום, אשמח לחוות הדעת שלך. הבן שלי בן 2.4 ילד מאוד עצמאי וחברותי וחברתי. מגיל 7 חודשים הוא מדבר בג'יבריש מדוברת- אבל ממש בלי הפסקה! היום יש לו אוצר מילים נרחב אך מעט מאוד משפטים. מה גם שיש מעט מאוד מילים שהוא אומר באופן ברור. יש לו המון מה לומר והוא מפטפט המון - אך בג'יבריש. מצד אחד אין לו בעיה של תקשורת כי הוא פונה למי שהוא רוצה ומצליח להסביר את עצמו בדרכים אחרות אז חשבתי להניח לזה עד שזה יבוא לו מעצמו. מצד שני - הוא מתוסכל כאשר לא מבינים מה הוא אומר ולפעמים זה לידי ביטוי בכוחניות. הוא לא מצליח לבקש צעצוע אז הוא לוקח בכח מחבריו או אפילו מאחיו הקטן. חשוב לי להדגיש שמגיל שנה ואפילו לפניכן, הוא מבין הכלללל!!! אנחנו מדברים איתו המון והוא מבין כל מה שאומרים לו. אנו, בעלי ואני משתדלים לחזור אחרי מילים שהוא אומר לא נכון ומדגישים לו את ההברות אחת אחת אך ניראה כי קשה לו להגות נכון את המילים. קשה לו עם האות ש' האות ק', ר', כ', ל' וג'. רופא הילדים אמר כי כל עוד הוא אכן מתקשר עם הסביבה אז אין צורך בהתערבות של קלנאי תקשורת. האם כך? מבחינתי כמובן שאני רוצה את הטוב ביותר עבורו. האם לחכות או לפנות לטיפול? אגב חשוב לציין כי עבר בדיקת שמיעה לאחרונה ויצאה תקינה לחלוטין. אין ירידה או פגיעה באיכות השמיעה. אשמח לתגובתך בהקדם. תודה, מורן.
על פי תיאורך אתם נוהגים נכון, יחד עם זאת הכי חשוב לדעת האם יש שיפור ... האם היה שיפור מתחילת הקיץ להיום? האם הוא מבקר בגן ונימצא בחברת ילידם? אם התשובה היא שלא הייתה התקדמות ובכל מיקרה, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת אשר יבצע הערכה ותתן הדרכה, היא תוכל לבצע בדיקת מעקב בעוד כמה חודשים ואז לעשות המלצה מלומדת. לא כל פנייה לקלינאי מחייבת התערבות ישירה (טיפול) לעתים מספיקה הדרכה והמעקב הצמוד, וההתערבות רק בזמן הנחוץ לכך. כל טוב