פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

בתי בת 3 דיברה ממש יפה מגיל שנתיים אפילו יפה מאד לגילה ופתאום לפני כמה ימים החלה לגמגם ומאז זה רק מחמיר. זה מציק לה כי היא רוצה לומר משהו ולא יוצא לה ואז היא אומרת שהיא לא יודעת לדבר במבוכה רבה. קשה לי לראות את התסכול שלה ובמיוחד בגלל שדיברה ממש יפה לפני כן. היא נכנסה לגן שבו היתה שנה שעברה אבל כל החברים שלה עזבו ונשארה לה רק חברה אחת שהיא עוד משחקת איתה. כעת רוב הגן הוא קטנים ומהגדולים לא נשארו חברים שהיא מסתדרת איתם. האם יכול להיות שיש קשר ושהילדה נמצאת באיזה שהוא מצב נפשי בעקבות הגן ושזה משפיע? האם להעביר אותה גן?
תעייני בתשובותי בנושא זה. כשהיא אומרת שלא יודעת לדבר, תשיבי לה שככה ילדים מדברים ולפעמים קשה לחשוב מה להגיד... תני לה לגיטימציה לדבר איך שהיא, ואל תעמידי אותה במבחן. תעודדי אותה על ידי תמיכה ולא ללחוץ שתדבר. התופעה ידועה והתפתחותית, תחלוף ברוב המיקרים.
בן 2.4 מדבר שוטף, אומר הכל ומדויק. בזמן האחרון שמתי לב שמחילף את הש ל-ס, לא יודעת האם זה חדש או תמיד היה.... האם להעיר לו? האם צריך לעבוד על זה? כרגע אני פשוט אומרת אחריו את המילה הנכונה.
שלום , רציתי עזרה וכיוון איל לעזור לילדה שלי להפסיק לרייר בזמן דיבור . היא הייתה אצל קלינאית אך לא ממש עזר לה הטיפול הילדה כבר בת 11 וזה בכלל לא נעים להסתכל עליה מדבר כאשר בצידי השפתיים מלא רוק ולפעמים גם בכל חלל השפתיים . אני מאוד אודה לכם אם תחזירו לי תשובה ותעזרו לי למצוא פתרון לבעיה זו .
רוזלין שלום, לא ברור משאלתך מתי הילדה היתה בטיפול אצל קלינאית תקשורת ולכמה זמן. האם גם לילדה מפריעה הצטברות הרוק בפה או רק לכם. כל אלה הם גורמים משמעותיים להצלחת הטיפול. דרושה מודעות וכן מוטיבציה של הילדה. באופן כללי אם אתם עדיין בקשר עם הקלינאית אפשר לנסות ביחד איתה להתמודד עם העניין בדרכים חדשות. את מוזמנת לכתוב מה כבר ניסיתם ומה היתה מידת שיתוף הפעולה של הילדה בטיפול. בהצלחה!
שלום חגית! אז כך הילדה הפסיקה את הביקור אצל הקלינאית בערך לפני שנה כתוצאה מזה שהיינו הולכים לשם וחוזרים הביתה כאילו כלום לא היה ולא היה שיתוף פעולה ומוטיבציה מלאה מבינתה. מבחינתי הייתה גם הרגשה של ניצול כספי כי כל פעם שהיינו אצל הקלינאית לא התקדמנו בתרגילים וזה הפך לשיגרה משעממת גם לילדה ולי כאחד. לילדה כן מפריע עניין הרוק אך כמובן שלי זה מפריע יותר לא בגלל שאני זאת שרואה את זה אלא אני פוחדת שיבוא יום ותרגיש דחוייה מבחינה זו או שמה יתחילו ללעוג לה . הילדה שלי גם כך לא עם ביטחון מלא ואני לא רוצה שאיזו שהיא תגובה מאחרים בנוגע לרוק בפה תפגע בה ותגרום לה לאבד עוד יותר את ביטחון העצמי שלה ובקטע החברתי. אני לא רוצה לחזור לאותה קלינאית תקשורת שטופלנו אצלה אני אשמח לקבל ממך תגובה חוזרת אם יש לך מישהו/י להמליץ לי על מנת שנוכל לעבוד אינטנסיבית להתמודד עם בעיה זו.
שלום. האם יש קלינאיות תקשורת המתמחות בתופעת הריור באופן ספציפי? תודה מיכל
שלום פרידה, אני אמא לילדונת מהממת בת שנה ושמונה. חייכנית, חברותית, מלאת ביטחון, הולכת לפעוטון עם עוד 9 ילדים. הבעיה: מעבר למספר הברות היא לא מוציאה מילה. היא פיתחה שפת סימנים משלה: מצביעה על הפה כשרוצה לאכול, מצביעה על כף היד עם היא רוצה חופן ממשהו, מסמנת עם האצבע כדי שנבוא, או עם היד בצורת שאלה כשהיא מחפשת משהו. פשוט מדהים. מבחינת מילים: אבא, אמא (בפתח) בה בה (סבא) צה (מוצץ) בו (בקבוק) גה (עגלה) מו (פרה) ששש, טוטוטו (שופר) ואולי עוד מעט שטויותים שכאלו. היא חוזרת אחרי תנועות השפתיים שלי אך ללא קול. היא חכמה, מבינה הכל, אני שולחת אותה לפעולות מורכבות והיא מבינה ומבצעת. אחיה הגדולים דברו בגיל מוקדם. שאלותי הם: א. היא עדיין בטווח הנורמה? מתי זה כבר לא תקין? ב. אומרים לי מסביב, שבגלל שאני מבינה אותה בשפצת הסימנים היא לא מדברת. אני מרגישה שאני פשוט מונעת ממנה תסכול רב, כי היא יכולה באיזו שהיא דרך להתבטא כך. אבל בתוכי אני דואגת מאוד. תודה על תשומת הלב, ושנה מבורכת ונפלאה! מיכל
היא תקשורתית ומצליחה להביעה את עצמה, כל הכבוד. יש לה מילים רבות וזה חשוב... תוכלי לעודד אותה להשתמש במילים על ידי כך שאת תגידי בקול רם מה שהיא התכוונה בסימנים. בטח כדאי להבין אותה... היא פיתחה מערכת של סמנים לתקשורת, את מעוניינת לתקשר איתה.... זה חשוב. אל תפני את בסימנים, אלה תביני ולגידי מה שהיא אמרה. מבחינת הגיל, ניראה שהיא בטווח הנורמה. בהצלחה
בתי, בת 3 וארבעה חודשים, מבטאת ז במקום י (תני לי זד, במקום תני לי יד). האם כדאי לפנות כקלינאי תקשורת לאבחון? ואם כן - כיצד ניתן לקבל המלצות על איש מקצוע איכותי? תודה מראש
בגיל זה ניראה לי קצת מוקדם לפניה לקלינאי תקשורת.המתיני לפחות עד גיל 5 בערך. לגבי המלצות. תפני לקופת החולים שלך, שם יש להם רשימה של קלינאים מומלצים או לאגודת קלינאי התקשורת. בנתיים, תדברי איתה נכון ואל תתנו לה הרגשה שזה "חמוד"
שלום רב, ביתי בת החצי תינוקת מתוקה ושקטה מאוד. נולדה בשבוע 36, לידה תקינה. סכה ההתפתחות תקינה לגמרי מבחינה מוטורית, מעט היפוטונית אך זה לא מקשה עליה והיא החלה כבר לזחול. מה שמטריד אותי זה שהיא מאוד שקטה. ברור לי שזה גם חלק מהטמפרמנט (כמו אביה) אך עד גיל 3 חודשים כמעט שלא בכתה ולא שמעו אותה, ומאז היא מביעה עצמה בקול רק כאשר משהו מציק לה (צרחות וקיטורים קטנים, אך לרוב ללא בכי, רק אם ממש כואב, כמו חיסון וכו). היא אינה ממלמלת כלל (כאשר כואבות החניכיים מכניסה ידיים ונשכניפ ומפיקה קולות, אך לא בדיאלוג), וצוחקת בקול רק כאשר משתוללים עימה על המיטה לקראת שינה (ואז היא מאוד הבעתית ותקשורתית, צוחקת ומגיבה). בשאר הזמן מעסיקה את עצמה, שקטה מאוד, מתייחסת לסובבים אותה אך לעיתים מעט אדישה אליהם (יש הבחנה ברורה לאמא,אבא ולזרים). קיים קשר עין אך לעיתים נראה שהיא בוחרת בכוונה לא להסתכל ולהפנות מבט למקום אחר (כשמרימים אותה והפנים קרובות). כולם מסביבי טוענים שהכל בסדר ושזה טמפרמנט.... אך אני דואגת שזה משהו תקשורתי...
אולי יש משהו בתאור שלך, הייתי פונה לבדיקה במכון להתפתחות הילד לאחר ביצוע בדיקת שמיעה, רק כדי להיות רגוע. אמהות יכולות לאתר קשיים מוקדם וגם קלינאי תקשורת יכולים להתערב בגיל מאד מוקדם כדי לעודד תקשורת וקשר עם הסביבה, ולא להמתין לאבחונים יותר קשים. כדי שתהייה שקטה, תפני למכון ותקבלי המלצותים כמובן אני מדגישה, אלרח ביצוע בדיקת שמיעה.
פרידה שלום אני אמא ל4 ילדים ויש לי תאומים בני שנה ושלושה חודשים ואני קצת מוטרדת מהתפתחות השפה אצלהם הם אומנם אומרים בין5-10 מילים ומבינים כל דבר ויודעים להסביר כל דבר שהם רוצים אך אחיהם הגדולים(ואני יודעת שאסור להשוות) היו עם אוצר מילים נרחב הרבה יותר בגיל זה ואף חיברו כמה מילים למשפט. רופאת הילדים אמרה שזה תקין לגילם אך אניני רגועה והייתי רוצה לפנות לגורם מתאים אפילו באופן פרטי. יש לנו מקרה אחר במשפחה של ילד עם עיכוב בדיבור שכל הזמן אמרו להוריו כי המצב תקין לגילו ולבסוף החלו לטפל בבעיה רק בגיל 3 כיום הילד בין 6 ועדיין לא הדביק את הפער ואיני רוצה להיות במקום הזה. תודה רבה על תשובתך וחג שמח
ההתפתחות של תאומים שונה מילד "בודד" הם מפתחים שפה ותקשורת משלהם וידוע שמאחרים בשימוש בשפה של "האחרים", 5-10 מילים בבנים בגיל זה נשמע תקין, אם הם מבינים את הנאמר ומתקשרים, אז כניראה שאין מקום לדאגה.
ערכנו בדיקת שמיעה לתינוקת בת 9 חודשים (פנינו כיון שאינה צוחקת הרבה בקול רם והסבתא לחצה) והיא הסתובבה רק ב 55 דציבל.ערכו בדיקה נוספת עם רעשים ושם הסתובבה מיד ורשמו הסתובבתות טובה. הפנו לבדיקת אאג ומעקב שמיעה. אציין כי הילדה משמיעה קולות שונים מסתובבת לקול רעשים בבית, נביחות הכלב, משחקים מרשרשים לכן ממש הופתעתי מהתוצאה ואני בלחץ איום. מה זה אומר? מעיד על בעיה חמורה? מה האמינות של הבדיקה הזאת? עד כה עברה את כל בדיקות השמיעה (בבית חולים שנולדה ובטיפת חלב) בהצלחה.
במידה והיא מגיבה לקולות הסביבה, כניראה שהיא שומעת בסדר. בטח הרופא יבקש לחזור על הבדיקה. לפעמים יש נוזלים באוזניים שיכולים לגרום לשמיעה "משתנה", זו בעיה שניתנת לטיפול רפואי, אם קיימת. בכל מיקרה, אם תחושת הבטן שלך וההסתכלות על התפתחותה והתנהגותו ניראים תקינים, אל תדעגי יותר מדיץ תהני ממנה
האם מתאימים תותב דיבור גם לפעוטות הנושמים דרך קנולה?
שלום ענת, אשמח להשיב על כל שאלה, גם בטל' כי ילדים עם פיום קנה (ילדים עם קנולה) זקוקים לטיפול וההורים זקוקים להכוונה צמודה יותר מאשר מתן מענה בפורום. תוכלי ליצור קשר ישיר אלי בטל' 050-2099435. תותב דיבור מיועד לחולים שעברו כריתה מלאה של הגרון, כמעת תמיד בעקבות סרטן בגרון. ילדים עוברי פיום קנה ושימשו בקנולה מסיבות אחרות לגמרי ובעקרון יש לילדים מערכת הפקת קול, כולל מתרי קול, תקינים. ילדים זקוקוים לשסתום דיבור המולבש על הקנולה, וככל שמשתמשים באופן סדיר, כך הדיבור יכול להתקדם. יש פורום של הורים לילדים עם קנולה, אשמח למצוא את כתובתם בשבילך. כל טוב, המון בריאות ושנה טובה
האם דיבור לא פרגמטי אצל ילד בן 5 (בקרוב) יכול לאפיין גם גם ילדים שאינם על ספקטרום ה PDD?
א מבינה מה זה "דיבור לא פרגמטי" פרגמטי פרושו שימושי, הכוונה בשפה היא בשימוש בשפה ליצירת תקשורת עם הסביבה, ליוזמה, שאלה, מתן תשובה, שיתוף מחשבות ורגשות וכו'. הילד שאיננו משתמש בשפה ליצירת קשר מוגדר כילד עם הפרעת קשר, יכול להיות מוגדר על הרצף האוטיסטי......
הכוונה שלי היא לדיבור שהוא לא תמיד ברור או נכון, כמו למשל: להגיד מכנסיים גדולים במקום מכנסיים ארוכים, או לשאול אם ה"בריכה נחה" במקום אם ה"בריכה סגורה". יש לי תחושה שבגיל 5 (בקרוב) זה דיבור שנשמע מדאיג, לא?
האם ניתן להתחיל טיפול אצל קלינאי תקשורת עם גשר לשיניים לנער בן 16 או שיש להמתין עד שיוסר הגשר ? שזה בעוד שנתיים לערך
נטע שלום, האם את מתכוונת לטיפול בשיבוש היגוי מסוג דחיקת לשון?בד"כ ניתן להתחיל טיפול. צריך לבדוק באופן ספציפי עם המטופל האם מצליח בהגייה תקינה בנוכחות הגשר (לאחר הדרכה) ולהמשיך משם. בהצלחה!
האם ניתן להתחיל טיפול אצל קלינאי תקשורת עם גשר לשיניים לי נער בן 16 או שיש להמתין עד שיוסר הגשר ? שזה בעוד שנתיים לערך
לא רק שניתן אלה רצוי, לפני סיום הטיפול האורטודנטי, כדי לשמור על המבנה והעבודה של האורטודונט!
פרידה שלום, אשמח לחוות הדעת שלך. הבן שלי בן 2.4 ילד מאוד עצמאי וחברותי וחברתי. מגיל 7 חודשים הוא מדבר בג'יבריש מדוברת- אבל ממש בלי הפסקה! היום יש לו אוצר מילים נרחב אך מעט מאוד משפטים. מה גם שיש מעט מאוד מילים שהוא אומר באופן ברור. יש לו המון מה לומר והוא מפטפט המון - אך בג'יבריש. מצד אחד אין לו בעיה של תקשורת כי הוא פונה למי שהוא רוצה ומצליח להסביר את עצמו בדרכים אחרות אז חשבתי להניח לזה עד שזה יבוא לו מעצמו. מצד שני - הוא מתוסכל כאשר לא מבינים מה הוא אומר ולפעמים זה לידי ביטוי בכוחניות. הוא לא מצליח לבקש צעצוע אז הוא לוקח בכח מחבריו או אפילו מאחיו הקטן. חשוב לי להדגיש שמגיל שנה ואפילו לפניכן, הוא מבין הכלללל!!! אנחנו מדברים איתו המון והוא מבין כל מה שאומרים לו. אנו, בעלי ואני משתדלים לחזור אחרי מילים שהוא אומר לא נכון ומדגישים לו את ההברות אחת אחת אך ניראה כי קשה לו להגות נכון את המילים. קשה לו עם האות ש' האות ק', ר', כ', ל' וג'. רופא הילדים אמר כי כל עוד הוא אכן מתקשר עם הסביבה אז אין צורך בהתערבות של קלנאי תקשורת. האם כך? מבחינתי כמובן שאני רוצה את הטוב ביותר עבורו. האם לחכות או לפנות לטיפול? אגב חשוב לציין כי עבר בדיקת שמיעה לאחרונה ויצאה תקינה לחלוטין. אין ירידה או פגיעה באיכות השמיעה. אשמח לתגובתך בהקדם. תודה, מורן.
על פי תיאורך אתם נוהגים נכון, יחד עם זאת הכי חשוב לדעת האם יש שיפור ... האם היה שיפור מתחילת הקיץ להיום? האם הוא מבקר בגן ונימצא בחברת ילידם? אם התשובה היא שלא הייתה התקדמות ובכל מיקרה, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת אשר יבצע הערכה ותתן הדרכה, היא תוכל לבצע בדיקת מעקב בעוד כמה חודשים ואז לעשות המלצה מלומדת. לא כל פנייה לקלינאי מחייבת התערבות ישירה (טיפול) לעתים מספיקה הדרכה והמעקב הצמוד, וההתערבות רק בזמן הנחוץ לכך. כל טוב
שלום רב, אני בת 23 ומאז שאני זוכרת את עצמי היו לי בעיות קלות של חוסר ריכוז בקריאה, כתיבת מילים שגויה ובלבול מילולי במילים. תמיד הסתדרתי עם זה גם בבי"ס אבל לאחרונה אני מרגישה כי זה מחמיר!! (ולא אני לא לומדת באונ' כיום..) הבילבול המילולי ובכתיבה מתבטא לפעמים במילה או במשפט שלם, קורה לי שבגלל שאני חושבת על כל המילה/משפט אז קופצות לי מילים מסוף המשפט לאמצע. זה גם מתבטא בזה שתוך כדי מחשבה כשאני מדברת על משהו, קופץ לי למשפט מילה מעולם תוכן לא קשור מבלי ששמתי לב לכך. אומרים שזה בגלל שהמוח חושב יותר מהר מהיכולת שלו לדבר, אבל אותי זה פשוט מתסכל! מה אפשר לעשות? תודה.
האם עברת בדיקה ללקוי למידה? האם אינך לומדת כי לא הצלחת מספיק בתחום האקדמי? האם התופעה מפריע לך במהלך היום או בהתנהלות בעבודה (או משאת עושה בד"כ)? יש הרבה שאלות שבלי תשובות לא ניתן להשיב לשאלתך. בעקרון יש מקום לאבחון נאורופסיכולוגי או לאבחון של קלינאי תקשורת, אם את רוצה להעמיק בנושא, תלוי כמה זה מפריע לך בחיים היום-יומיים.
שלום בני כבר כ- 4 חודשים מגמגם לעיתים בתחילת משפט, הוא בין שנתיים ותשעה חודשים, תקופה ארוכה דיבר חלק ובחודשים האחרונים מדי פעם, לפחות פעם ביום, הוא מגמם בדר"כ זה מלווה בחיוך רחב תוך כדי. האם זה נורמטיבי בשלב זה או שיש צורך לפנות לטיפול ואם כן איך עושים זאת?
גמגום בגיל הרך חולף בדרך כלל. לעיתים מתייחסים לתופעה בשם "חוסר שטף התפתחותי". ישנם אתרים רבים בהם תוכלו לקרוא המלצות כיצד להתמודד עם התופעה על מנת "לעזור" לה לחלוף. יחד עם זאת, ניתן גם לפנות לאבחון קלינאית תקשורת על מנת לקבל הדרכה ספציפית לילד שלכם. בהצלחה!
שלום בני כבר כ- 4 חודשים מגמגם לעיתים בתחילת משפט, הוא בין שנתיים ותשעה חודשים, תקופה ארוכה דיבר חלק ובחודשים האחרונים מדי פעם, לפחות פעם ביום, הוא מגמם בדר"כ זה מלווה בחיוך רחב תוך כדי. האם זה נורמטיבי בשלב זה או שיש צורך לפנות לטיפול ואם כן איך עושים זאת?
זה לגמרי נורמטיבי וקשור להתפתחות השפה ואוצר מילים מועץ. תעייני בתשובותי הקודמות לנושא זה. בהצלחה
שלום בני בן שנתיים וחודשיים. תקשורתי מאד, בעל אוצר מילים גדול ומרכיב משפטים שלמים. יודע להטות שלי/שלך, את/אתה וגם זכר ונקבה, אם כי עדיין עם טעויות. אבל הוא לא אומר אני, מדבר בגוף שלישי בלבד לגבי עצמו. לא לגבי אחרים. רון לא רוצה וכד האם זה תקין?
תבדקי האם את פונה אליו בגוף שלישי או שני? לעתים הרוים פונים ליליחד בגוף שלישי ולא שני. תחזרי על מה שהוא אמר בגוף שני וגם תתיחסי לעצמך בגוף ראשון, בכך תדגימי לו כיצד לפנות לעצמו. תוכלי לשחק מול מראה ולבקש ממנו להצביע ולהגיד אני... כדי שישתמש בצורה זו של כינוי.
הילד בן שנה ושמונה חודשים. הבחירה של ההורים היתה לשלוח אותו לגן דוברי רוסית בלבד. כל היום מ-8:00 עד 17:00. בזמן שנותר עד השינה נימצא עם ההורים דוברים עברית. עד כמה המצב יכול לגרום לו לבלבול ולעכובים בהבנה ובהתקדמות בדיבור בעברית? נשמח לקבל חוו"ד והמלצות מה לעשות ובאיזה שלב. המון תודה מראש.
אם ההפרדה מוחלטת והילד ללא קשים מיוחדים, לא צריכה להיות בעיה... אבל אם ההורים לא מדברים רוסית, למה הם מעוניינים בחשיה שתהיה לא טבעית? כמה טהור יהיה הרוסית? אפשר לנסות ואפשר תמיד לחזור לגן דובר עברית
בני בן שנתיים וארבעה חודשים, וכשפונים אליו בשאלה או בשמו הוא לא עונה. רק לאחרונה הוא החל להרכיב משפטים של 2-3 מילים, והוא כן פונה אלי ומחכה לתגובה. ניסיתי להתעלם כמוהו והוא קורא לי שוב ושוב עד שמקבל תגובה. זאת אומרת שהוא מבין שצריך להגיב. לפעמים אני ממש צריכה להחזיק אותו בידיים ולהסתכל לו בעיניים כדי שיגיב. חשוב לציין שאם שואלים אותו משהו שכן מעניין אותו כמו למשל אם הוא רוצה גלידה הוא מייד עונה. מה לעשות?
האם הוא לא מגיב רק כשהוא שקוע במשהו או גם במצבים אחרים? מה מספרים בגן? חשוב לבדוק שמיעה וכן מומלץ לפנות לאבחון קלינאית תקשורת שתבדוק לעומק בהצלחה
יש לי בן שלוש שנים ויש לו שקד שלישי מדובר על הגדלה לשקד שלישי הוא מדבר כל מלים ומרכיב משפט רק משני מלים עשיתי לו בדיקה באוזן והיה בםדר גמור הכל טבעי , הלידה טבעית בשבוע 40 , זחל בגיל 7 חודשים והלך בגיל שנה ודבר המלה הראשונה בגיל 4 חודשים . האם השקד הוא סיבה שעדיין לא מרכיב משפט משלוש מלים ויותר ? נא טיפולך תודה
שלום, לפני 3 שבועות אבי עבר אירוע מוחי קשה. קריש דם בעורק מרכזי במח, משותק בצידו הימני, אינו מדבר וכנראה שגם שריר בית הבליעה נפגע. כיום הוא לאחר צנטור מוחי, והשבוע עשו לו טרכיאוסטומיה. הוא עירני לפרקים, מגיב לכאב אך אינו משתף פעולה. מבט זגוגי, אינו מזהה, לא עוקב במבט,לא משמיע קול. לעיתים נדמה שהוא שומע חלקית אך מרבית הזמן נראה כאלו שרוי בבועה. האם ניתן בשלב זה להתחיל שיקום בדיבור? מהם התנאים הבסיסיים להתחלת הליך שיקומי בדיבור? תודה
יולי שלום, את מתארת מצב קשה. למרות הצורך והרצון הרב הרבה פעמים במקרים כאלה קשה למצוא חלון הזדמנויות בו המטופל במצב אופטימלי המאפשר טיפול קלינאית תקשורת. אני חושבת שבראש ובראשונה כדאי לבקש ולדבר עם קלינאית תקשורת במרכז הרפואי בו אתם נמצאים ולנסות לקבל הדרכה למה לשים לב מבחינת תקשורת עם אביך. אולי לנסות ולתאם סימנים מוסכמים לכן ולא, או לבקש ממנו לבצע הוראות בסיסיות כגון לעצום עיניים או לפתוח פה. אם להתייחס באופן ספציפי לדיבור, ישנם גורמים המשפיעים על הדיבור (כגון בלונית מנופחת סביב הטרכאוסטום, הפרשות ליחה והנשמה) שצפויים להשתפר ברגע שמצבו הרפואי ישתפר,ואז ניתן יהיה לבדוק גם את יכולת הפקת הקול. 3 שבועות זה מעט זמן לאחר אירוע מוחי כזה. בהצלחה ורפואה שלמה.
שלום, ילד בן 6 לא מצליח להגות את האות ר, בנוסף שאר הדיבור לא נהיה ברור. האם הדברים צפוים להסתדר או שיש צורך לקחת למומחה בנושא?
השמטת ר והיגוי לא ברור בגיל 6 מצריכים אבחון וטיפול קלינאי/ת תקשורת. בהצלחה!
פרידה שלום, אשמח לחוות הדעת שלך. הבן שלי בן 2.4 ילד מאוד עצמאי וחברותי וחברתי. מגיל 7 חודשים הוא מדבר בג'יבריש מדוברת- אבל ממש בלי הפסקה! היום יש לו אוצר מילים נרחב אך מעט מאוד משפטים. מה גם שיש מעט מאוד מילים שהוא אומר באופן ברור. יש לו המון מה לומר והוא מפטפט המון - אך בג'יבריש. מצד אחד אין לו בעיה של תקשורת כי הוא פונה למי שהוא רוצה ומצליח להסביר את עצמו בדרכים אחרות אז חשבתי להניח לזה עד שזה יבוא לו מעצמו. מצד שני - הוא מתוסכל כאשר לא מבינים מה הוא אומר ולפעמים זה לידי ביטוי בכוחניות. הוא לא מצליח לבקש צעצוע אז הוא לוקח בכח מחבריו או אפילו מאחיו הקטן. חשוב לי להדגיש שמגיל שנה ואפילו לפניכן, הוא מבין הכלללל!!! אנחנו מדברים איתו המון והוא מבין כל מה שאומרים לו. אנו, בעלי ואני משתדלים לחזור אחרי מילים שהוא אומר לא נכון ומדגישים לו את ההברות אחת אחת אך ניראה כי קשה לו להגות נכון את המילים. קשה לו עם האות ש' האות ק', ר', כ', ל' וג'. רופא הילדים אמר כי כל עוד הוא אכן מתקשר עם הסביבה אז אין צורך בהתערבות של קלנאי תקשורת. האם כך? מבחינתי כמובן שאני רוצה את הטוב ביותר עבורו. האם לחכות או לפנות לטיפול? אשמח לתגובתך בהקדם. תודה, מורן.
חשוב לציין כי היום הוא עשה בדיקת שמיעה והיא יצאה טובה. כלומר, אין ירידה או פגיעה בשמיעה.
בן 78. בשנים האחרונות הקול שלי הולך ומצטרד ואפילו נעלם מידי פעם. רופא אף אוזן אמר שהוא מאבחן דלדול של אחד המיתרים שיוצר לדעתו את הבעיה והמליץ על קלינאי תקשורת. מה באמת ניתן לעשות בטיפול מסוג זה והאם אכן ניתן לרפא את הבעיה או לפחות לצמצם את התופעה.
טיפול קול מלמד שימוש נכון במיתרי הקול וכתוצאה מכך הפקת קול יעילה יותר. בד"כ חלה הטבה לאחר מספר מפגשים. מומלץ לבצע בדיקת שמיעה לפני תחילת הטיפול. בהצלחה!
שלום, ביתי התחילה להתפתח מאוחר יחסית: התחילה לזחול רק לקראת גיל שנה, ללכת אחרי גיל שנה וחצי והברות ראשונות התחילה להגיד רק בסביבות גיל שנתיים.לפני מספר ימים אובחנה אצל רופא התפתחות כבעלת עיכוב בדיבור: מדברת מאוד לא-ברור ולפעמים נתקעת ולא מוצאת בכלל את המלה המתאימה. הופנינו לאבחון. שאלותיי הן: 1. האם יש בעצם סיבה להילחץ בגיל זה? 2. מהו הטיפול הנכון אצל קלינאית תקשורת? 3. איך ניתן לעבוד עם הילדה בבית עד לתחילת הטיפול המקצועי? תודה
בת כמה היא כיום? חשוב לבצע אבחון קלינאית תקשורת ובאבחון יוכלו לענות על שאלותיך. ללא אבחון קשה לתת המלצות בהצלחה
יש לי בן מקסים בגיל 4 חודשים קשר עין טוב חייכן עד לפני שבועיים שלושה היה משמיע המון קולות ומגיב לנו בתקופה האחרונה הוא משמיע פחות קולות לגירויים שלנו יותר מסתכל ובוחן ומזיז את גופו. האם זה נורמלי?
אם הוא עבר את סינון השמיעה בבית היולדות, אז כן, נורמלי. אם לא, כדאי לבדוק...רק כדי להיות בטוחים שהכל בסדר
יש לי ילד מאובחן עם תסמונת מוביוס ( שיתוק שרירי פנים) , הדיבור שלו כולל בעיקר הגאים אחוריים עקב התסמונת .. האם יש לכם ניסיון עם ילד כזה ?? האם יש טיפים מיוחדים שאני יכולה להיעזר בהם בטיפול ??
אין לי ניסיון עם תסמונת זו , יחד עם זאת ישנן קלינאיות תקשורת רבות שעוסקות בטיפולי היגוי מורכבים ויוכלו לעזור בטיפול
הילדה שלי בת שנה ושבעה חודשים היא מבינה את כל מה שאומרים לה ומה שמבקשים ממנה .. היא הילדה הראשונה ווהיחידה והיא נכדה ראשונה משני הצדדים .. היא מפונקת מאד מצד אחד ומצד שני יש לה אישיות חזקה כל הזמן בגן שיחקה עם הילדים הגדולים ממנה כי היא נמצאת בגן שסבתא שלה עובדת בו , היא עדיין לא מדברת שתי מילים ברצף ויש לה אוצר מילים של 10-15 מילים שהיא מבטא.. וגם קשה לי להתמודד עם עניין הכעס שלה היא מרביצה וצועקת אם משהו לא מוצא חן בעיניה ומעט מאד גם נושכת .. מה אני יכולה לעשות והאם אני צריכה לקחת אותה לקלינאית תקשורת ??
אם הקושי העיקרי הוא התמודדות עם הכעס כדאי קודם כל לפנות להדרכת הורים. ממה שתיארת המצב השפתי מתאים לגיל, אולם אם יש חשש לקושי בשפה או ביכולות תקשורתיות ניתן לפנות גם לקלינאית תקשורת. בהצלחה!
בתי בת שנה וחודשיים. ילדה חייכנית, חמה, צוחקת בקול, מברברת הברות שונות (בעיקר גה גה אבל גם טה, נה, דה וכו'). מוחאת כפיים - לפעמים לפי בקשה, יודעת לשחק ידיים למעלה על הראש. היה איחור מוטורי שטופל בפיזיותרפיה וכעת בשיפור משמעותי. עדיין לא מדברת, אך יותר מכך - אני חושבת שהיא גם לא מבינה. לא מצביעה, לא מזהה חפצים כמו אור (לא מסתכלת למעלה כששואלים איפה אור) (למעט כדור שאני חושבת שכן מבינה) וגם לא איברי גוף (אני מנסה ללמד אותה איפה אף ללא הצלחה). היא כן לוקחת דברים כאשר מושיטים לה, אך עדיין לא מחזירה לנו אלא זורקת לרצפה. היא מוציאה חפצים מקופסא אך לא מחזירה לתוך הקופסא. גם לא משחילה טבעות / בונה מגדל. האם מעיד על בעיה של פיגור שכלי / אוטיזם ? האם בגיל זה כבר אמורה לעשות הדברים הללו ?
בגיל זה ילדים רגילים ועם התפתחות תקינה מציגים שונות רבה... אם את באמת מודאגת, תתחילי בביצוע בדיקת שמיעה וראייה. לאחר מכן, תוכלי לפנות למכון להתפתחות הילד, להערכת התפתחות כללית. בגיל זה עדיין לא מגלים איטיזם או פיגור רק במצב חמור, ולא ניראה שמתאים לביתך. הדאגה מובנת ויש לך תוכנית לבדיקות לפני כל דבר אחר..
שלום, בעלי בן 36.5 עבר לפני חודש ניתוח לכריתת גידול שפיר בבסיס הגולגולת, לאחר הניתוח הדיבור היה ממש איטי וקצת מעוות, כיום יש שיפור רב מאוד אך עדיין אינו מדבר כמו לפני הניתוח. רציתי לברר האם מאחר ויש שיפור ניכר עדיין צריך טיפול ע"י ק"ת או שזה ישתפר מעצמו?
רוני שלום, קשה לענות על שאלתך מבלי להקשיב לבן זוגך ולבדוק את תפקודי הפה שלו (לדוגמה תנועתיות השפתיים והלשון). אם הדיבור מפריע לו, כדאי להגיע לפגישה עם קלינאי/ת תקשורת. כך ניתן יהיה להעריך האם יש מקום לטיפול. יכול להיות שהדרכה חד פעמית או מספר מועט של פגישות יספיקו. בהצלחה ורק בריאות.
שלום, בתי בת 3 ואין לה ר' למשל במקום לומר רופא היא אומרת אופה. או במקום רחובות אומרת אחובות, איך אני יכולה לעזור לה לומר ר' את שאר האותיות היא אומרת יפה מאוד וגם מדברת יפה אבל מחליפה את הר' ב-א' אשמח אם תוכלי לעזור ולענות לי בברכה לילך
ההגה /ר/ נרכש באופן טבעי עד גיל 5, אין מה למהר ומה ללחוץ עליה, היא תלמד כשתהייה בשלה לכך (מבחינה פונולוגית, שפתית ופיזית) ואם לא מצליחה עד גיל 5, אז תפנו לקלינאי תקשורת לטיפול... רק אז תהייה בשלה לטיפול ותתקדם יפה, וגם תהנה מהטיפול.
פרידה שלום, ביתי בת השנתיים וחצי ילדה מקסימה עצמאית מבינה הכל מתפקדת מעולה. מדברת מעט הרבה מילים בודדות בינהם גם קשות להיגוי אך משפטים מעט. אני מאוד מודאגת האם לחכות ? האם זה פתיר? מה נחשב איחור בדיבור ?
בגיל זה ילדים מדברים במשפטים בני כמה מילים וגם במשפטים מחוברים, ז"א אפילו סיפור קצר של כמה משפטים. אם אין התקדמות בולטת בתקופה האחרונה אולי כדאי לשקול ביקור אצל קלינאי תקשורת שתעריך את התקדמותה ותדריך אותכם לגבי תמיכה וחיזוק הדיבור שלה... לא כל ביקור חייב להסתיים בטיפול, לפעמים מספיק קבלת הדרכה ומעקב, וההחלטה לטיפול לאחר תקופת מעקב.
שלום, בעלי בן 36.5 עבר לפני חודש ניתוח לכריתת גידול שפיר בבסיס הגולגולת, לאחר הניתוח הדיבור היה ממש איטי וקצת מעוות, כיום יש שיפור רב מאוד אך עדיין אינו מדבר כמו לפני הניתוח. רציתי לברר האם מאחר ויש שיפור ניכר עדיין צריך טיפול ע"י ק"ת או שזה ישתפר מעצמו?
התשובה לשאלתך תהיה בתשובה לשאלה האם הדיבור שלו כעת מתפקד טוב בשבילו, על פי הפעילות שלו והסדר יום? אם התשובה כן, אז אולי לא צריך בהצלחה
הבן שלי בן שנה ועשרה חודשים. הוא משמיע הרבה צלילים קבועים כמו "טידה טידה" או "קרע קרע" או "גן גן גן" או "איה איה" (בחיריק) אבל לא נראה שהוא מתיחס בהם למשהו ספציפי. אם אני משמיעה את הצלילים האלה הוא חוזר אחריהם בקלות. כשממש מתעקשים איתו הוא אומר "אבא" או "אמא" בפתח (מבוטא במשקל אבא) ולאחרונה התעקשנו איתו שאם הוא רוצה שנבוא איתו לחדר אחר יקרא לנו כך במקום למשוך בבגד ונראה שהוא תפס את הענין, ולפעמים גם "בה" לביי כשנפרדים ממישהו. מדי פעם חוזר על הברה אחרונה במילים שאומרים לו כמו "נה" לגבינה או "גה" למדרגה אבל הוא לא יוזם את הדיבור בעצמו. כשהוא רוצה להראות לנו משהו תמיד מצביע ואומר "אה". רואים שהוא ילד חכם שמבין כל מה שאומרים לו ומבצע גם רצף של הוראות. בדיקת שמיעה יצאה תקינה. אנחנו מחכים בסבלנות לתור שנקבע לנו אצל רופאה התפתחותית של קופת החולים אבל בינתיים תהיתי אם כדאי לפנות לקלינאית תקשורת באופן פרטי ולהתחיל טיפול. הוא יתחיל ללכת לגן בעוד שבועיים (עד עכשיו היה עם מטפלת) ואני דואגת שיתקשה להסתדר שם ללא דיבור וכמו כן נראה שהוא מתוסכל מכך שלא מבינים אותו לפעמים.
טוב שיהיה בחברת ילדים, אם הוא מבין את הנאמר וגם חוזר על מילים או חלקי מילים, הוא עושה מה שצריך במינימום בגיל זה, כשיהיה בגן יחקה את הילדים ובודאי יתקדם גם בדיבור. ישנם יילידם שמפתחים שפה מדוברת מאוחר יותר, אך בדגם תקין... עדיין צעיר מדי להתערבות של קלינאי תקשורת, אולי תהנו אתם מהדרכה בלבד. לגבי מכון להתפתחות הילד, ניראה לי מוגזם אם הוא נפותח על פי גילו בהבטים האחרים של ההתפתחות. תמתינו עד חנוכה ובודאי תיראו הבדל , לאחר החשיפה לגן. ולתשומת ליבך, אם הוא מצביעה ואומר האהא... זאת למעשה מילה מבחינתו (מילולית ובכוונה לתקשר!) אולי יש עוד מילים כאלה??.
שלום וברכה יש לי בבית ילד עם חרשות הולכתית נולד ללא אפרכסות עקב תסמונת טריצר קולינס שמיעה עצבית תקינה השאלה שלי היא האם אני צריכה לעשות בדיקת bera לתינוקת בת חודשיים בדיקת הסינון היתה תקינה אבל אחות טיפת חלב המליצה לעשות הרופא ילדים אמר שאין צורך אשמח לשמוע חוות דעת נוספת לי השמיעה נראית תקינה הילדה משמיעה קולות מנהלת "דו שיח" תודה מראש
במידה ובדיקת סינון ילודים היתה תקינה אין סיבה לעשות BERA במצב כזה. כן חשוב להשאר במעקב שמיעתי בהצלחה
כשבעלי (בן 27) מדבר, פעמים רבות מאוד הוא מחליף מילים אחת בשניה. למשל: הוא מתכוון לומר תריס והוא אומר חלון. הוא מתכוון לומר את שם אחותו, הוא יכול לומר מס' שמות אחרים עד שבסוף אומר את השם שהתכוון וכדומה. תופעה זו יכולה לקרות גם מס' פעמים ביום. ממה זה נובע? והאם יש לכך טיפול?
אם התופעה לא מפריע לו ולתפקוד שלו, אז אין מה להתרגש מהתופעה. במידה והיא מפריע לו, יש מקום לבירור כי יכול להיות כל מיני סיבות מאחורי התופעה: ירידה בקשב ובריכוז עייפות וחוסר תשומת לב קושי בשליפה אנומיה (קושי בזכירת שמות עצם ובמיוחד של אנשים) קשיי זיכרון וריכוז ירידה בתפקוד קוגניטיבי כללי ועוד, ועוד, ועוד......
אז מה עושים במידה וזה אחד מהנ"ל? יש תרגילים/תרופות/טיפול/ כל דבר לטפל או לעבוד על הבעיה הזו???
שלום, ביתנו בת השנתיים (אוטוטו שנתיים) החלה לגמגם לפני כשבוע. כמעט באופן בילעדי מדובר הקושי הוא במילה הראשונה במשפט (היא מחברת מספר מילים למשפט כגון. (אבא כואב יד = אבא כואבת לי היד) המילה הראשונה פשוט החלה להתקע לה "אה אה אה אה אבא ..." האם יש טעם להתייחס לזה בגיל כה מוקדם? האם יתכן שיש משהו שאנו עושים שגורם לזה?
את מתארת ילדה בעלת התפתחות שפה תקינה, בגיל זה המחשבה רצה מהר יותר מהיכולת לארגן את המסר, לשלוף את המילה הנכונה וגם להגיד אותה. מבחינת הילדה, היא כבר התחילה לדבר ואינה שומעת את החזרות, החזרות "ממלאות" את החלל בזמן עד שהיא מארגנת את מה שהיא רוצה לאומר. אין מה להתייחס, רצוי לתת לה להתארגן ולדבר על פי הקצב שלה, עם ובלי חזרות. תהני ממנה ותאפשרי לה להתארגן בקצב שלה.
שלום, ביתי בת 2.5- מדברת ואף החלה להגיד משפטים. נראה שהיא החלה לדבר יחסית בגיל מאוחר (להגיד מילים בודדות בגיל 1.5). מידי יום אני רואה שיפור בהתפתחות השפה. יחד עם זאת, ישנן מילים רבות שהיא אינה מבטאת נכון- בעיקר את סוף המילה. לדוגמא: כוכב היא אומרת "כו". מרק היא אומרת "מא". את המילה ענבים קשה לה להגיד (את האות ב' באמצע). שמש> ממש, לחם> מלח. "עובד"> "עו". האם עליי לעשות משהו בנידון כבר עכשיו? האם גם בזה אראה שיפור בעתיד? מתי ואם עליי לפנות לטיפול או שזו תופעה שכיחה? תודה, עדי
שרית שלום, בגיל 2.5 יכולים להיות סוגים שונים של שיבושי היגוי, וסביר שחלקם (אם לא כולם) ישתפרו ללא טיפול. יחד עם זאת, אם קיימים שיבושים רבים ומובנות הדיבור של ביתך ירודה מאוד, כדאי לפנות לאבחון קלינאית תקשורת על מנת לבדוק ולאפיין את השיבושים ולבחון האם יש צורך בטיפול או בהדרכה להורים. במקביל כדאי לבצע בדיקת שמיעה. בהצלחה!
בני בן 4 ומחליף את האות ח' באות כ דגושה. האם כדאי להתחיל בטיפול אצל קלינאי תקשורת? האם שכיח בגיל זה? תודה.
כן כדאי, לא בלחץ היסטרי... אם צריך להמתין לתור, אין בעיה. בגיל זה יש כל מיני הבדלים בין הילדים....
בוקר טוב. בני בן שנתיים וחצי. לא מדבר בכלל, שום עיצור. יודע רק אה אה (בסגול, לא בפתח). מטופל אצל קלינאית תקשורת מס' חודשים, אין בשלב זה תוצאות. רציתי לדעת כיצד מאבחנים דיספרקסיה. אולי זו הבעיה ועדיין לא אבחנו אותה.
מאבחנים דיספרקסיה על ידי אבחון דיבור, האבחון או השם לא ישנו את התופעה. בנך זקוק להתערבות בכמה רמות... 1. טיפול בדיבור מאד אינטנסיבי 2. הדרכה להם ולסביבתו כדי לדעת כיצד לשפר את הדיבור, חיקוי ובעקר, את התקשורת עם הסביבה 3. לוח תקשורת או אצמאי תקשורת שיאפשר לו להביע את עצמו, גם אם לא באופן מילולי, אז על ידי תמונות, סימנים מוסכמים וכו'... העקר לאפשר תקשורת! 4. האם מוכר להכון להתפתחות הילד?? האם עבר אבחון מקיף? מה אם ההתפתחות הכללית שלו? מיומנויות לעיסה וטונוס שרירים? יש הרבה מידע שישלים את התמונה ויאפשר הבנה של קשייו ויכולותו, כדי לבנות תוכנית התערבות מקיפה. בהצלחה
הוא מטופל בהתפתחות הילד. לא אובחן כסובל מדיספרקציה. כן המליצו על מעון יום שיקומי. דחו אותנו במשרד הבריאות מאחר ואין לו "בעיות גלובלאליות". כן אמרו שצריך טיפול אינטנסיבי, לרבות ריפוי בעיסוק. ישב בגיל שנה וחודש הלך בגיל שנה וחמישה חודשים. כיום המוטוריקה הגסה שלו טובה מאוד, העדינה קצת פחות, אבל טובה. הוא לועס מצויין. יחד עם זאת, לא נותן נשיקה, לא עושה "פו" עם הפה. ברור שבשנה הבאה ילך לגן שפתי. השנה ימשיך בגן שהוא מכיר, וטוב לו בו והצוות מכיר אותו ומאוד סבלני אליו ואוהב אותו.חוץ מפעם בשבוע קלינאית תקשורת, שאני מקבלת דרך התפתחות הילד, מה עוד עומד לרשותי, למעט קלינאית נוספת באופן פרטי על חשבוני?
שלום רב . לפני כשנתיים אדם במשפחתי , קיבל ארוע מוחי שגרם לפגיעה חמורה בדיבור . נכון להיום , הוא יכול לומר מילים מסויימות ,אך לא מעבר לכך. קלינאית תקשורת עובדת איתו לעיתים די רחוקות . הוא איננו מתרגל תרגילים כלשהם בבית . בנוסף הפגיעה מתבטאת גם בבעיות הליכה ושיתוק בזרוע שמאל . ההליכה כיום , הרבה יותר טובה משהייתה לפני כשנתיים . הזרוע לא מתפקדת . מיותר לציין שמדובר באדם שתפקד ללא דופי ,לפני הארוע והיום סדר היום שלו הוא שינה ואוכל. בנוסף , מצב הרוח לא מעודד. האם ישנה דרך לשפר את מצבו מבחינה מוטורית ושפה ? להבנתי , מאוד חשוב לקיים תרגולים עם קלינאית ,כבר זמן קצר לאחר הארוע . כאמור עברו שנתיים ,ונקבעת עבורו פגישה לעיתים רחוקות . תודה רבה !
תמיד אפשר לשפר את מצבו, קודם כול יעוץ נאורולוגי ואחר כך, אולי גם פסיכיאטר שיטפל בדכאון, כי זה מה שאת מתארת. התמיכה הסביבתית (משפחה, חברה, מקום עבודה) הם אלה שהם בעלי תפקיד חשוב בשיקום של האדם... אם אין לו למה לצפות להשקיע, למה לו??? יש מרכזי שיקום בהם יכול לבקר כמה פעמים בשבוע, לקבל טיפול מסודר של פיזיוטרפיה וקלינאי תקשורת וגם להיות מוקף אנשי מקצועה וחברים לצרה. תפני דרך שרותי הקופה בה הוא מבוטח. בהצלחה
בני בן השש וחצי מגמגם. אובחן אצל קלינאי תקשורת ועבר טיפול במשך כשנה. ברצוני לדעת האם יש טיפול חדשני או משהו נוסף בכדי לטפל בנושא שמתאים לילד בגילו.
מיה שלום ישנן שיטות טיפול שונות לגמגום , במידה ואינכם מרוצים מומלץ להכיר עוד אפשרויות ולחשוב מה נכון בשבילכם בהצלחה
לכל הורי הפורום שלום . אני מגיבה אומנם לבעית גמגום שגם אותה חוויתי עם בני אך היא לעיתים חלק מבעיות של רכישת שפה. כן , בהחלט יש שיטות נוספות לטיפול שהן מצוינות אך יקרות לבעיות מגוונות כמו בעיות מוטוריות , בעיות ברכישת שפה , בעיות בגמילה , אני טיפלתי בבני באמצעות שיטת טומטיס . אני ממליצה לכולם להכנס לאתר טומטיס ישראל. השיטה נשמעת לעיתים הזויה אך היא מאוד מקובלת באירופה ובארה"ב.מנסיון היא מאיצה תהליכי הבשלה והתפתחות של הילד בתחומים רבים. גם מנטאלית היא מסיעת. התוצאות מוכחות על פני השטח. ידוע לי שקופח כללית מאפשרת החזר כספי מסוים .לצערי ,למרות שבצכונים להתפתחות הילד שמעו ויודעים על השיטה מדיווחי הורים הם אינם מידעים על כך או אף רומזים על קיומה. לבני הדבר מאוד עזר. היום הוא בן 5 ומדבר ממש יפה. עדיין יש פערים אך השיטה מסיעת גם לקליטת שאר הטיפולים הפרא רפואיים במידה רבה. אני טיפלתי אצל דבי. כל הפרטים באתר שלה. אישה מנוסה מאוד וסייעה לי רבות מיכל
שלום, ביתי בת 2.5- מדברת ואף החלה להגיד משפטים. נראה שהיא החלה לדבר יחסית בגיל מאוחר (להגיד מילים בודדות בגיל 1.5). מידי יום אני רואה שיפור בהתפתחות השפה. יחד עם זאת, ישנן מילים רבות שהיא אינה מבטאת נכון- בעיקר את סוף המילה. לדוגמא: כוכב היא אומרת "כו". מרק היא אומרת "מא". את המילה ענבים קשה לה להגיד (את האות ב' באמצע). שמש> ממש, לחם> מלח. "עובד"> "עו". האם עליי לעשות משהו בנידון כבר עכשיו? האם גם בזה אראה שיפור בעתיד? מתי ואם עליי לפנות לטיפול או שזו תופעה שכיחה? תודה, עדי
אם את רואה התקדמות על בסיס יומי והיא אכן מתקשרת יותר טוב, אז מצוין. לגבי גיל פנייה לקלינאי, העקרון של שיפור קיים גם כאן, במידה והיא מתקדמת... תני לה את הזמן שלה. במידה ותרגישי שהיא לא מתקדמת או דיבורה אינו ברור לאנשים זרים לקראת גיל שלוש, אז תפני להערכה וקבלת הדררכה, טיפול רק לאחר אבחון ושיקול דעת. בהצלחה
אנו סטודנטיות שנה ב' בחוג להפרעות בתקשורת. במסגרת מטלת הסיום באחד הקורסים, עלינו למצוא מידע לגבי אבחון "קווה" לאוצר מילים. כיוון שחיפשנו בכל מקום אפשרי וטרם מצאנו מידע- אנו פונות לפורום זה עם מספר שאלות: האם יש בידיכם מידע לגבי האבחון הנ"ל? אנו צריכות פרטים בסיסיים כמו מהו אופן הקידוד והציינון במבחן? האם יש נתוני נורמה אליהם משווים את תוצאות הנבחנים? האם יש נקודות חשובות נוספות שרצוי שנדע על אבחון זה? בתודה מראש-אוסי ועדי.
הייתי מאד רוצה לעזור להן, אבל אינני יכולה. תפנו חזרה למרצה ובקשו את עזרתו... בשביל זה יש מרצים! בהצלחה
ניתן לפנות לד"ר גיתית קווה, ניתן גם לרכוש את המבחן דרכה.הציינון והנתונים אליהם משווים פורסמו במאמרים שלה באנגלית בשנים האחרונות, בהצלחה.
בני בן שנתיים ועשרה חודשים עבר לפני חודש ניתוח כפתורים בשתי האוזניים עקב ריבוי נוזלים,הוא נולד פג והיו עיכובים מוטוריים ,כיום הוא מדבר כמו ילד בן שנה וחצי,האם צריך לחכות בגלל הניתוח שהוא יפתח את השפה או יש מקום לדאגה? תודה
ניתוחו אותו כי היה לו כניראה ירידה בשמיעה שהייתה משמעותית. חשוב לבצע בדיקה חוזרת לאחר כמה חודשים כדי לדעת ששמיעתו השתפרה. הוא כמעת בן שלוש, האם יש קלינאית תקשורת בתמונה? יש צורך במעקב ואולי הדרכה והתערבות כדי לצמצם את הפער בינו לילדחים בגילו. לגבי האמירה של "מדבר כמו ילד בן שנה וחצי" האמירה בעייתית כי יש המון הבדלים בין ילדים בגיל זה... הוא צריך להציג התקדמות ביחס לעצמו וגם ביחס לבני גילו! בטח במעקב התפתחותי, תבקשי גם בדיקה של קלינאית תקשורת. בהצלחה
שלום פרידה, אני חושבת שזה סוג של גמגום, אך לא בטוחה. אני בת 33. כילדה הייתי ביישנית למדיי, והיה לי תמיד קשה מאוד לדבר. בעיקר בתחילת משפטים. הרגשתי מאמץ להוציא הברות ראשונות, בעיקר מילים שמתחילות בעיצור א/ה/ע וגם מ' לפעמים. הפנים שלי היו מתעוותות בניסיון לחלץ מילים, ולא ממש הצלחתי למצוא פתרון. עד היום זה קצת ככה לפעמים.. אני מנסה לחזור על המשפט הראשון בלופ לפני שאני אומרת אותו, כדי לנסות להיות כבר "בתוך" הדיבור כשאני מתחילה כבר לדבר, אני משנה את התחביר של המשפט כדי לא להתחיל עם העיצור הקשה (אבל אז יוצא לי ניסוח משונה). זה לא מאוד עוזר, אבל בכל זאת קצת. זה אמנם קורה הרבה הרבה פחות מפעם, אבל עדיין קורה. רציתי לשאול שאלה קצת שולית.. האם יכול להיות בסיס להרגשה שלי, שעיצור כמו א/ע או מ' קשה יותר להגייה מ-ל', למשל? מבחינת מקום החיתוך או האופן בו יוצרים את העיצורים הללו, האם זה הגיוני או סוג של אמונת שווא? תודה, לילך
השאלה מאד עניינית והתשובה מתחלקת בהסכמה לשתי האפשרויות: לגבי ה א/ע/ה יש הוצאת אוויר רכה, ואם את מפעילה המון כוח בדיבור ההגאים האלה קשים בגלל הצורך בויסות לגבי אמונה, כן, אם את חושבת שיהיה לך קשה בגלל ההגא בהתחלה, כניראה יהיה לך קשה, כמו נבוא שמגשימה את עצמה. לגבי תאור הדיבור שלך... הבעיה לא במה קורה כשאת מדברת אלה בפחד שלך בפני הדיבור ותקיעות, השינוי במבנה המשפט או במה שהתכוונת לאומר. אם לא היית אף פעם הטיפול, כדאי לך לנסות ואולי להקל על הסבל המבצבץ מתוך התאור שלך. הטיפול היום בסל הבריאות, בהצלחה
תודה פרידה, על התשובה המלאה ועל תשומת הלב לשואלת :-) אבדוק עם עצמי עד כמה זה תדיר ומפריע לי ואשקול טיפול. (אגב- בטיפול את מתכוונת לקלינאית תקשורת או לפסיכולוגית? :-) לילך
שלום, בתי בת השלוש מדברת נפלא מזה כמה חודשים שהיא מדברת במשפטים ארוכים, מספרת סיפורים ארוכים ונפלאים, מבטאת את עצמה בבהירות ומרוצה מאוד מההתבטאות שלה ומהחיים בכלל. היום התעוררה בבוקר מגמגמת. היא חוזרת על הברות מספר פעמים ואז ממשחכה את המילה. היא יכולה להתקע על הברות מספר פעמים בתוך מילה, תוך כדי משפטיה הארוכים. אנחנו כמובן מאוד סבלנים ומקשיבים כאילו לא היה דבר. מכיוון שהעניין מאוד מפתיע אותנו, אני מחפשת דעת מומחה אנא אם תוכלי לחוות דעתך תודה רבה
אלונה שלום, התופעה שאת מתארת אופיינית מאוד לגיל של בתך, ומתאימה גם לתקופה של התפתחות שפתית כמו שאת מתארת. לעיתים מתייחסים לתופעה כאל "חוסר שטף התפתחותי", זאת אומרת, ירידה בשטף הדיבור שמתאימה להתפתחות נורמלית של שפה ודיבור אצל ילדים. יחד עם זאת, חשוב לשים לב לתגובות הסביבה על מנת "לעזור" לגמגום לחלוף. הסבלנות שלכם חשובה, כמו כן הקפידו לשמור על קשר עין עימה גם בזמן הגמגום, והקפידו לא "להדריך" אותה כיצד לדבר (לא לתת הוראות כמו "תנשמי/תחשבי לפני שאת מדברת" וכו'). יש באינטרנט שפע של הדרכה נוספת. תוכלי לעשות חיפוש של "חוסר שטף התפתחותי" ולקבל עוד עצות מועילות. אם התופעה נמשכת ואתם מודאגים פנו לאבחון והדרכה על ידי קלינאית תקשורת.
פרידה בוקר טוב בתי צריכה קלינאית תקשורת האם כדאי לפנות לקלינאית דרך קופת חולים או באופן פרטי? אבקש לענות על זה בדחיפות.
ילידם מקבלים טיפול על חשבון ביטוח הבריאות שלהם, מקלינאי תקשורת הנמצאים תחת פיקוח ובקרה של קופת החולים... דבר חיובי כשלעצמו! תלוי כמובן בגיל הילדה. אם מדובר על ידלה קטנה עם קשיים רציניים בתקשורת ובשפה כדאי לשקול הפנייה למכון להתפתחות הילד והשמה במסגרת מיוחדת, בגי צעיר, ... כמובן הכל על פי רמת ההתפתחות וההשגים שלה. בהצלחה
בני בן ה-7 בעבר עשה ניתוח כפתורים שכבר יצאו עבור בדיקות שמיע הוהכל היה תקין גם היה מייד אחרי הניתוח בטיפול אצל קלינאית תקשורת. אבל עדיין מבטא מילים לא נכון למרות שאנו מתקנים רותו וגם מראים לו כיצד כתובה המילה מאחר והוא כבר יודע לקרוא. האם לחזור לטיפולים אצל קלינאית תקשורת או לתת לזמן לעשות את שלו? תודה
ניצן שלום מאחר ונושא 'הזמן יעשה את שלו' מאוד תלוי בסוג השבוש, כמה הוא מופיע וכדומה לא ניתן לתת תשובה כזו באתר. לכן חשוב לחזור לק"ת לאבחון חוזר ולראות האם יש צורך בטיפול בהצלחה
שלום, אני בן 16 מאז ומתמיד אני זוכר את עצמי בעל טון דיבור נמוך וחלש, לקחו אותי לבדיקת שמיעה, וגילו ירידה מזערית באוזן אחת, גם בצה"ל בצו הראשון גילו ירידה מזערית שלא משפיעה... הבעיה היא שלפעמים אנשים לא שומעים אותי חזק מספיק ואני צריך להגביר את הקול שלי עד למצב שאני מרגיש שאני צועק, כשבפועל אנשים שומעים אותי כמדבר בקול רגיל. אף פעם לא הייתי מסוגל באמת לצעוק, כי אנשים לא שומעים את ה"צעקה" שלי בתור צעקה, אלא בתור דיבור רגיל. מהי לדעתך הבעיה? האם אפשר לטפל בה בגיל כה מאוחר?
בהחלט ניתן לטיפול, אבל השאלה האם אתה מעוניין לשנות את עוצמת הקול? האם מפריעה לך מספיק שתירצה להשקיע מאמץ ועבודה, פרט לכסף, בטיפול? תפנה לקלינאי תקשורת שמטפל בקול וקבל יעוץ ראשוני. האם הירידה בשמיעה לא טופלה? מאיזה סוג (איזה אזור באוזן גורם לירידה??? חשוב לדעת כי לקבוע עמדה טיפולית. תביאי איתך את הבדיקת שמיעה האחרונה לקלינאי התקשורת בהצלחה