פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, בני בן 3, משתמש ברוב המילים רק בעיצור פתח - ולא בחולם למשל: שלו אומר שלה מלבד זה מתבטא יפה ובעל אוצר מילים עשיר האם זה דורש טיפול או שיסתדר מעצמו?
בהחלט כדי לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת... ככל שהזמן יעבור התופעה תשתרש ויהיה לו יותר קשה לשנותה.
יש לי ילד מאובחן עם תסמונת מוביוס ( שיתוק שרירי פנים) , הדיבור שלוכולל בעיקר הגאים אחוריים עקב התבמונת .. האם היה לך ניסיון עם ילד כזה ?? האם יש טיפם מיוחדים שאני יכולה להיעזר בהם בטיפול ??
אין לי נסיון עם ילדם עם התסמונת הזאת, אבל יש המון אפשרויות לעזור לילד שאינו יכול להגאות מטיפול ישיר בהיגוי ומציאת חלופות להיגוי ועד שימשו בלוחות תקשורת ופלט קולי. מרבית קלינאי התקשורת מצוייות בטיפול שכזה.
אנחנו מספר סטודנטיות להפרעות בתקשורת ואנחנו מחפשות רעיונות למשחקים שיצרו קלינאיות תקשורת לטיפול בפישוט צרורות של ילדים. נשמח גם לרעיונות לספרים הכוללים הפקת צרורות. תודה רבה!
בכנס של קלינאי התקשורת מוצגים מוצרים אשר מיוצרים על ידי הקלינאים עצמם ונותנים מענה לחומרים ייחודיים לשפה העברית וגם לערבית. תפנו לאגודת קלינאי התקשורת ובקשו את רשימת המציגים בכנס, תפנו אליהם ישירות ותמצאו אוצר חבוי! בהצלחה
בני בן 7, תלמיד כיתה א, תלמיד מצויין בעל קשרים חברתיים. כשהיה בן 3 הופיע גמגום שחלף לחלוטין לאחר טיפול אצל קלינאית תקשורת. כעת הגמגום הופיע שוב בעוצמה די גבוהה וגם הוא מוטרד מזה. לציין כי לפני כחצי שנה סבתא שלו (אמי) שהייתה דמות מאוד משמעותית בחיינו נפטרה באופן פתאומי בגיל צעיר. מה לעשות האם לקחת אותו לטיפול או להמתין מעט. לציין כי הגיע גורם חזר רק היום. תודה רבה על תשובתך
בגיל זה ולפני סיום שנת הלימודים הילדים מתכוננים למעבר וכל מעבר מעלה את סף המתח, גם אצלם. טוב שיש לו קשרים חברתיים, אבל אם הוא עצמו אמר שמותרד, חשוב להתייחס לתחושתו. יחד עם זאת, ככל שהתופעה לא עקבית ולא כל הזמן, רצוי להפחית את המתח בנושא. לצערינו הרבה ילדים חווים אובדנים ומוות, לא כולם מציגים חוסר שטף בדיבור כתוצאה... אל תחפשי קשר בין שני האירועים. אחד קשור לחיים והשני יכול להיות כמו אלרגיה, משהו מעורר אותו ונמצא חבוי ומתעורר מעצמו, מבלי שליטה... וכך גם נאלם ונעלם... אם הילד ידבר שוב על הצורת דיבור שווא ללכת לקלינאי תקשורת ולתת לו את הבטחון שמקשיבים למגיבים בהתאם. אולי צריך רק חיזוק ולא ממש טיפול.
שלום, יש לי תינוקת בת שנה וחודשיים עוד מעט. ויש לי שאלה שמטרידה אותי, היא עדין לא אומרת אף מילה אפילו לא אחת! אפילו אין מילים שרוצה להגיד ומבטאה לא נכון. כמובן שממלמת, צועקת, צוחקת ומצביעה לעבר חפצים שרוצה. אבל לא מנסה להגיד שום מילה האם תקין? ואני סתם לחוצה? ואם תקין אשמח שתאמרי לי עד איזה גיל תקין ומתי כדי לבדוק אם אין התקדמות???? תודה רבה
בגיל זה יש שונות גדולה בין ילדים, לכן אין משהו חותך בגיל מסויים. בגדול ילד בגיל שנתיים אמור לצרף שני מילים ביחד, לפחות. האם היא עברה בדיקת שמיעה? רצוי לבדוק! לגבי הדיבור, אם היא ממלמלת כשהיא מצביעה, זו מולה! אם אתם לא מבינים או מזהים כמשהו מוכר, אז תנו לה זמן ותדברו נכון לידה והיא כבר תמשיך את המלאכה..... היא נשמעת תיקושרתית, יוצרת קשר וחמודה. בהצלחה
לגבי בדיקת שמיעה, לדעתי (הלא מקצועית) שומעת בסדר, שכאני קוראת בשמה היא מסתובבת בחיוך, ובמשחקי קוקו היא צוחקת, וגם ישר ששומעת שיר מתנגן בלולי לא מפספסת ופוצחת בריקוד. עדין ממליצה לקחת לבדיקת שמיעה בגיל שלה? או בגיל יותר מאוחר אם לא תיהיה התקדמות? יכול להיות שאנחנו קצת מקשים עליה האם שאני מדברת איתה לדבר לאט ולא בקצב דיבור רגיל? ועד איזה גיל זה נורמלי ולא צריך לפנות ליעוץ מקצועי אם לא אמרה מילה עד אז? הלחץ שלי היה כי הבנתי שעד גיל שנה וחצי אמורה להגיד 10 מילים ולא ניראה לי שתגיד 10 מילים עד אז.
שלום, בתי בת שנתיים וארבעה חודשים החלה פתאום לגמגם. היא התחילה לדבר בשלב מוקדם (בערך בגיל שנה וקצת). כבר יותר משנה שהיא מדברת באופן שוטף וברור. לאחרונה היא החלה לחזור על ההברה הראשונה של המילה (או בשריקה או בחזרה ממש על ההברה). חשוב לי לציין כי גם לי יש בעיית גמגום קלה , אך כשהייתי ילדה סבלתי מאוד מהגמגום דבר שגרם לביטחון עצמי ירוד . עם השנים למדתי לחיות עם הגמגום והוא התמעט. שאלתי היא - האם הילדה תגמגם או שקיימת אפשרות בעזרת טיפול שהדבר יחלוף ? האם יש משהו לעשות או להמתין לגיל 3 ? אני ממש מוטרדת מהעניין מאחר וסבלתי מהגמגום בגיל צעיר.
אפשר להבין את הרגישות שלך לעניין. יחד עם זאת את מתארת תופעה נורמלית לחלוטין, בילדים בגיל זה. התופעה קשורה ליכולת אירגון המילים למשפטוהרחבת אוצר המילים ולא לגימגום. שימי לב כמה הרבה פניות שיש כאן בנושא זה ותווכחי שזו תופעה שכיחה ומטרידה, אבל היא חלק של התפתחות שפה נורמלית. לגבי ביתך יש לך רגישות יתר אבל תידעי שאין מידע לגבי גנטיקה בתחום זה ולא עובר בתורשה. תני לה לדבר בסבלנות, אל תעיצי בה לדבר ואל תשאלי יותר מדי שאלות, תני לה להוביל בשיחה וליזום כשהיא מוכנה. בהצלחה
החששות שלי התגברו בשבוע שחלף. היא נתקעת יותר כשהיא מנסה לדבר. היא מאדימה ומתעצבנת ולפעמים היא פשוט מותרת ולא אומרת את המילה שניסתה להגיד. האם במצב כזה להשלים את המילה שלה או זה בסדר שהיא מותרת ? אני פוחדת שהמצב יחמיר ושהיא פחות תדבר. חשוב לי לציין כי עד לפני כשבועיים היא דיברה רגיל.
בני תאום בן ארבע ושלושה חודשים מחליף בין האותיות ב ו וו איש באישה או מתקשה במילים מסוימות כמו חושך מבטא זאת כמו שוחך . האם טעיות אילו יעברו אם הזמן או יש צורך בטיפול. בנוסף עדיין אין לו שטף דיבור משפטים קצרים . תודה וערב טוב.
שלום, בני בן 8, ילד מוכשר וחכם. לאחרונה, התחילה לו הפרעה קלה בשטף הדיבור - נתקע מעט בתחילת משפט(בדר"כ המשפט הראשון בסיפור). חשבתי להתעלם ולתת לזמן לעשות את שלו, אך הוא ניגש אלי יום אחד ואמר לי שיש לו בעיה בדיבור, והוא קצת מגמגם, וטען שזה מפריע לו. יש לציין, שבגיל 3-4 היה לו גם גמגום התפתחותי קל, שחלף מעצמו. ועוד נקודה לציון - יש לי 2 אחים בוגרים עם הפרעה דומה בשטף הדיבור. השאלה שלי - האם טיפול בבעיה לא עלולה להעצים אותה? או שלהפך, אי טיפול עלול להחמיר את המצב?
מכוון שהפניה ביוזת בנך רצוי מאד לפנותלקלינאי תקשורת להערכה והמלצה להמשך... לא חייב להיות טיפול. גמגום הינה תופעה של דיבור אבל גם של דימו עצמי, לכן חשוב להתייחס לבנך ולפניה הגלויה שלו, ולתת לו תמיכה תוך הבנה שזה בכלל לא נורא, להסביר שאתם פונים רק על פי בקשתו ולא כי אתם חושבים שמצבו דורש זאת. תבדקו האם הוא מסתגל במסגרות בהם הוא פעיל. בהצלחה
שלום רב, בני בן 4 עד היום נמצא בגן פרטי. מטופל אצל ק.ת. עקב עיכוב שפתי. עבר אבחונים אצל פסיכולוג קליני. מומלץ גן שפתי. פנינו לועדת השמה וקיבלנו זימון לעוד יומיים. כאשר חיפשתי מידע באינטרנט, ראיתי באחת הכתבות, שילד לא יכול לעבור ועדת השמה בלי לעבור ועדת שילוב. השאלה היא, למה קיבלנו זימון לועדת השמה ללא שילוב? האם ניתן לדחות את הועדה ולבקש ועדת שילוב קודם? תודה רבה.
ועדת השמה הינה על פי החוק ומזכה את הילד בחינוך מיוחד, גן שפתי על פי צרכיו ובהתאם לאבחון שעבר. ועדת שילוב איננה על פי חוק ולא חייבים לעבור דרכה בדרך לועדת השמה. היא נותנת עזרה פרטנית לילד בגן חובה ולפי קריטריונים ולא על פי חוק. ההחלטות אינם מחייבות לעומת והדת השמה אשר הינה מחייבת את משרד החינוך על פי חוק! בהצלחה
אני בת 33 יש לי בעייה תקשורת שהיא א. מלים שאני רוצה לומר בורחים לי ואני לא מצליחה לבטה ב. אני לא מצליחה לנהל שיחה שוטפת וגם אני לא מצליחה לקשיב למשהו שמדבר אתי, אני לא מתרכזת ג. אני לא שומעת שמדברים אתי אני תמיד אומרת מה מה ומה שמדבר אתי תמיד אומרים לי מה את לא שומעת,וגם הזכרון שלי מאוד קצר אני יכולה לשכוח מה שאומרים לי אחרי שניה, זה מאוד מפריע לי באיכות החיים וגם יש לי שגיות כתיב איך אוכל לטפל בזה ? ומה יכול להיות הבעייה ?
כדי לך: א. לעברו בדיקת שמיעה ב. לעבור אבחון אצל נאורו-פסיכולוג ויבדוק את כישורי הלמידה והפרעות קשב וריכוז. אפשר לאחר מכן לעבור בדיקה של תפקודי שמיעה, כמו לליקוי למידה בתחום השמיעה, ללא קשר לטיב השמיעה. לבדוק האם התופעה מפריעה לך בחיי היום-יום ותפקודים מגוונים. להחליט יחד עם המאבחנים והתוצאות מה מומלץ לעשות. בגילך יש כמה דרכי פעולה.
ערב טוב, מזה שבוע וחצי מאוד מוטרדת! בתי בת השנה ועשרה חודשים החלה לגמגם, מדובר בילדה שרכשה שפה בגיל צעיר מאוד, אוצר מילים גדול במיוחד ובעצם מדברת המון ובצורה שוטפת, עד הופעת הגמגום. בהתחלה הגמגום היה מאוד קל (תקיעות בהברה הראשונה של המילה) ועם הזמן החריף עד כדי גמגום קשה (יש מצבים שממש מתקשה להגות מילים) והתוצאה היא הפחתה ניכרת בנסיונות הדיבור.. יש לציין ששירים שרה ללא גמגום כלל, וישנם לפעמים מילים שיוצאות חלק, מה קורה? האם לדאוג? יש טעם לפנות ליעוץ/טיפול בגיל כזה? אשמח להמלצות, גרה בחיפה, תודה וחג שמח
זו תופעה הקשורה להרחבה של אוצר המילים ויכולת לדבר, יש לה הרבה ממה לבחור והיא מעתיקה את הדגם דיבור במהיר ושותף של המבוגר. לרוב עובר בעצמו ואין מקום לדאגה או הרמת גבה כל פעם שהיא מדברת...
בני,בן 3 חודשים ילד מקסים.כבר כמה שבועות שהוא מגרגר ומתקשר. בימים האחרונים הוא מפטפט הרבה פחות.הוא עדיין שומר על קשר עין ועוקב אבל כמעט לא מוציא הברות. הוא מעט מצונן- זה יכול להיות קשור? לאחרונה אנחנו בתקופה קצת מבולבלת-נסענו לחו"ל לתקופה.יכול להיות שזה משפיע עליו? תודה מראש...
שלום, כשהילדה היתה בת 4 הופיעו בעיות של שטף בדיבור. קלינאית תקשורת אבחנה שהמדובר בבעייה שאינה אורגנית, והיא עברה טיפול אצל מרפאה באמנות, שאחרי כ- 10 חודשי טיפול אכן הוביל לתוצאות טובות והגמגום נעלם. כיום היא בת 8, תלמידה מצויינת ובעלת חיים חברתיים עשירים, ולפני כמה חודשים בעיית הגמגום חזרה. היא חזרה לטיפולה של אותה מרפאה באמנות, שעוברת איתה תהליך. המרפאה אומרת שהיא מבחינה בשינוי שחל בה לאורך המפגשים, אך בשבועיים -שלושה האחרונים יש ירידה בשטף הדיבור, ובימים האחרונים בעיית הדיבור חמורה מתמיד. אגב, לאחר מפגש עם המרפאה הדיבור טוב יותר, וככל שחולפים הימים עד לטיפול הבא זה שוב מתדרדר. גם היום די ברור לנו שלא מדובר בפגם אורגני: בעיות שטף הדיבור אינן כל הזמן, ויש זמנים שאין בעייה. הילדה כיום בעצמה מפקפקת ביעילות הטיפול, ובהתאם לגילה, מטבע הדברים קשה לה להבין איך טיפול באמנות (שהוא בעצם תהליך פסיכולוגי) אמור לסייע לה בעניין הדיבור. ההתלבטות שלנו - האם לתת לטיפול להמשיך וזה תהליך שלמרות הקשיים בדרך (ואולי בגללם) חשוב לעבור גם את הנפילות. או, שיש מקום לגשת להתייעצות חוזרת עם קלינאית תקשורת. ברור שלעודף התייעצויות יכול להיות גם מחיר של העצמת הבעייה. מה דעתך? תודה !
ההתלבטות מובנת. אם הילדה מסתגלת בחברה ומרגישה בטוב עם עצמה, הטיפול יכול לערר את מעמדה בעיני עצמה, יחד עם זאת הטיפול יעצים את יכולת להתמודד אם מה שקורה לה. גימגום מתנהג קצת כמו אלרגיה, לא יודעים מה מעורר אותה אבל יודעים מה מחמיר את המצב. (מעברים וכו'). כמובן שטיפול בדיבור חייב להנתן על ידי קלינאי תקשורת. מטפל באומנות איננו יודע או מעודכן בתחום הספציפי של הדיבור וקצב הדיבור. אין מאפיינים מסויימים למי שמדבר מהר, לאט או קטוע! בכל מיקרה, תקחו את התופעה "בקלות, ותבינו מעומק ליבכם שאיננו פגם אורגני אלה סיגנון דיבור וככל שנילחמים להפסיקו כך הוא נעשה עיקש.... יש קלינאי תקשורת מומחים בתחום הזה בילדים... בהצלחה
בתי בת 7 , תלמידת כיתה א,חכמה, ומבינה עניין. אובחנה בגן בעלת הפרעת קשב adhd מטופלת בקונצרטה, לפעמים קיימת אצלה תופעה של דיבור מופרז ולא לעניין.שמתרחש רק בחברת ילדים מסויימים (שהיא רוצה למצוא חן).הסברתי לה שלא מדברים הרבה עם ילדים שאיתם היא רוצה למצוא חן. כי ילדים לא תמיד פנויים להקשיב וגם לא מספרים הכל. איך מתגברים על הבעיה? האם היא חלק מההיפראקטיביות ?
חשוב לציין, כי לילדה אין תופעות אובססיביות, או תנועות שחוזרות על עצמן. שכשאלתי אותה לפשר התופעה היא אמרה ששעמם לה ולכן היא דיברה והמון, זאת אומרת היא היתה מודעת.
פסיכולוגית גן שפה הפנתה אותנו לאבחון תקשורת. אנחנו לקראת כיתה א', ונאמר לנו שאם הילד יהיה 'מאובחן תקשורת' נוכל לקבל סיוע בכיתה רגילה. מה כולל האבחון הזה? למי פונים כדי לבצע אותו?
כדאי לברר למה בדיוק התכוונה. אבחון של בעיות תקשורת עושים לרוב אצל פסיכאטר ילדים או ביחידה להתפתחות הילד
כיום אני תלמידת תיכון ומאז סוף היסודי כיתה ו לערך כתבתי ודיברתי עברית שוטף ולא הייתה לי ולא שגיאת כתיב אחת קטנה , כיום , כשמדברים עימי נבלעות לי מילים , ואין הבדל באדם העומד מולי , בנוסף לזה , מילים פשוטות כמו כלב לפעמים לוקח לי שנייה לעצור את הכל ולחשוב עם רושמים כלב עם ב או ו .. ועוד מיני בעיות בכיתה .. אשמח לקבל אבחון
תפני ליועצת הכיתה שלך ותבדקי יחד איתה מה מצבך. אולי ה"ראש" שלך לא בלימודים? אולי את מותרדת ומדאגת ממשהו אחר? קשיים בלימודים יכולים לבטא קושי בתחום אחר או בריכוז. בהצלחה
היי, הבת שלי בת שנה וארבעה חודשים, ולאחרונה אני מעט מודאגת מהתפתחותה ומהתנהגות או תנועות קצת מוזרות. אנסה להסביר מה היא עושה ומה לא, ואשמח אם תוכלי להשיב לי בפירוט כמה שניתן. היא עדיין לא הולכת, נעמדת בעזרת משהו והולכת סביב השולחן, או סביב הלול. מתיישבת יפה, גם W וגם מהצד, ואם W מתקנת עצמה בד"כ ופורשת רגליים לצדדים ויושבת כשהן פרושות לפניה. היא מבינה דברים מסויימים, מוציאה את המוצץ מהפה ונותנת לי אותו כשאני מבקשת, מבינה שאני אומרת לא (למרות שממשיכה ובוחנת אותי), מוחאת כפיים לעיתים, שמה יד על הראש כשאני שואלת איפה ראש, משחקת עם עצמה בעצמאות ולבד, יודעת לבנות מגדל כוסות, להשחיל טבעות, לשחק איתי עם כדור, אם אני מראה לה איך עושים משהו במשחק היא תחקה אותי, אבל לעומת זאת לא מחקה אותי כשאני שרה לה "ידיים למעלה, על הראש..", לא ממש מקשיבה לי או מסתכלת עליי כשאני מנסה ללמד אותה מתוך ספר מה זה פיל, נמר וכ"ו.. היא לא מג'ברשת הרבה ולא מדברת, כשאנחנו בין אנשים בחוץ היא בקושי מפיקה קולות ומתנהגת שונה מאיך שהיא מתנהגת בבית (פחות צוחקת או מחייכת ומאוד שקטה), כשאבא שלה נכנס הבייתה היא מתלהבת ויכולה להגיד באאא או משהו כזה וכשהיא בוכה היא יכולה להגיד מאא או משהו שנשמע קרוב מאוד לאמא, אבל חוץ מזה, כלום. היא ילדה שקטה, שיכולה להעסיק את עצמה לבד, נוחה עד לפעמים לטעמי נוחה מדיי שזה נראה לי לא נורמאלי. היא אוכלת בתיאבון (לבד בשולחן, עם הידיים ובאחיזת פינצטה - עדיין לא לבד עם כפית), מגלה עניין בדברים חדשים ומוכנה לאכול ולטעום מהכל. היא יוצרת קשר עין, מגיבה לשמה ולצלילים בסביבתה, כשאני שמה לה מוזיקה היא מתנדנדת מצד לצד ובקיצור, ילדה פעלתנית בסה"כ. מה שמדאיג אותי אלה הדברים האלה - לאחרונה היא הפכה לביישנית מול אנשים זרים או קרובים שהיא לא רואה הרבה, זה מתבטא בזה שהיא מרכינה ראש ומסתכלת עליהם מלמטה למעלה, מרימה עיניים ומורידה, נראה כמו ביישנות לגמרי. כשהם מדברים אליה או מסתכלים ממושכות היא פיתחה לאחרונה תנועה מוזרה, היא נוגעת בריפרוף במצח שלה, מעל העין, יכולה כמה פעמים בזמן שהם מדברים/מסתכלים עליה זה התחיל לאחרונה והיא עושה את זה כל הזמן עכשיו. כשהיא מתרגשת ממשהו או מתלהבת, היא כאילו מתכווצת כולה, נראה כמו רעד כזה, זה יכול להיות אם אני נותנת לה משהו חדש לאכול, או ביסקוויט ליד שהיא מתלהבת ממנו. או כשהיא רואה מישהו שהיא מכירה ואוהבת, זה יכול גם להתבטא בניפנוף ידיים. בלול מול הטלוויזיה, היא יכולה לפעמים לעמוד ולזוז מצד לצד לאורך זמן כשהיא צופה. היא לא ממש מצביעה ככשואלים אותה איפה זה או איפה ההוא, ובגדול נראית לי לא מתפתחת בהתאם לגילה. אני קוראת על אוטיזם ועל הסממנים ונכנסת קצת ללחץ, כי לאחרונה היא לא מש יוצרת קשר עין עם זרים אלא משפילה מבט כפי שציינתי. היא לא מדברת ולא מקשקשת הרבה בכלל, אלא מה שציינתי. מתנצלת מאוד על אורך השאלה והפירוט, פשוט מוטרדת ואודה לך על תשובתך. האם התפתחותה נורמאלית? האם הדברים שציינתי אמורים להטריד אותי? האם לפנות לקלינאית תקשורת או לתת לזמן לעשות את שלו בעניין הדיבור? תודה רבה!!
אני מבינה את מצוקתך, לפי התאור בחלק הראשון את מתארת ילדה עם התפתחות נורמלית לחלוטין. בחלק השני את מתארת התנהגויות שהם לגבי אנשים זרים במיוחד, לעומת החלק הראשון שמתייחס למשפחה. ילדים בגיל זה בהחלט מבדילים בין משפחה לאנשים זרים, השאלה היא איכותית וגם כמותית מבחינת היחד בהתנהגותה כפי שאת תארת בשני החלקים. הצעתי, תפני למכון להתפתחות הילד, דרל קופת חולים ושם רופא התפתחותי וצוות נוסף כמו פסיכולוג וקלינאי תקשורת יעשו הערכה ומעקב כדי לראות האם יש כאן צורך בהתערבות או לא. אל תשארי עם המצוקה כי היא רק תציק לך וולבתך. בהצלחה
תודה רבה על תשובתך, רק לא הבנתי מה זאת אומרת, איכותית וגם כמותית מבחינת היחד בהתנהגותה. וגם רוצה לדעת ולהירגע, האם היא עדיין יכולה להיות על הקשת האוטיסטית, למרות שחלק מהתנהגותה נראית נורמלית לחלוטין, כפי שכתבת? תודה שוב
שלום רב, בני בן ה-3 עבר לפני שבועיים ניתוח כפתורים והסרת שקד שלישי. מאז הוא מדבר מהאף ופחות ברור מאשר לפני הניתוח. האם כבר עכשיו לקחת אותו לאבחון קלינאית תקשורת או שיש להמתין? תודה
האם הרופא עשה כבר ביקורת לאחר הניתוח. לפעמים לוקח קצת זמן למנגנון האף לתפקד נכון. אם אין שיפור משמעותי במהלך השבועיים הקרובות, פני לקלינאי תקשורת. בינתיים תני לו המון עבודה של נשיפה דרך הפה, כמו ניפוח בלוני סבון, בלונים רגילים, נגינה בחוצוצרה ועוד. בהצלחה
שלום, שמי לנה ויש לי ילד בן שנתיים ו7 חודשיים (סוף אוגוסט חוגג 3) עם עיכוב שפתי התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת לא ממזמן לאחר האיבחון התקיימו כבר 2 פגישות. חשוב לציין שהבנת השפה שלו,מוטוריקה עדינה,גסה ותקשורת תקינה הוא דו לשוני אך רואים שמבין שתי שפות מתוך המילים שמצילח להגיד רובן בעיברית. לכן,החלטנו לדבר איתו יותר בעברית.הוא מנסה לחזור על המילים אך לא תמיד זה ברור ונכון.כיום מצליח להגיד כ30 מילים.אין לו קושי בהפרחת בועות,וכל סוגי המשרוקיות,מחקה את כיווני הלשון(למטה,למעלה,ולצדדים) אשמח לקבל מידע אודות עיכוב שפתי ודרכי טיפול שרצויים פרט לקלינאית תקשורת|(במידה ויש...) ולכל הכוונה תודה מראש.
הכי טוב, לדבר איתו ולתת לו הזדמנות להשמיע מה שהוא יכול. באגודת קלינאי התקשורת יש ספר מיועד להורים אשר ילדם מטופל עקב התפתחות שפה, כדאי לרכוש אותו ולהעזר בו לתכנון פעילויות משותפות. הספר הנן (hanen) והאתר www.ishla.org.il תבקשי גם מהקלינאית לשתף אותך בטיפול (תלמדי ממנה מה היא עושה) וגם שתיתן לך תוכנית עבודה לבית. בהצלחה!
שלום, אני סטודנטית שעומדת לסיים את התואר הראשון בהפרעות בתקשורת. האם את יודעת מהן האפשרויות לתואר שני חוץ מהתואר הסטנדרטי - "תואר שני בהפרעות בתקשורת"? (אוניברסיטת תל אביב או בר אילן) תודה מראש!
יש תואר שני בחיפה וגם בהדסה, בירושלים,... כמה שלי ידוע, לא בבר אילן. לגבי התחום, יכול להיות שלאחר שנת אבודה או יותר תגלי שיש תחום מעניין שלא מהווה חלק ישיר של לימודי הפרעות בתקשורת, כמו חינוך, טיפול, או תפקודי מוח. המון תוכניות לתואר שני מקבלים בוגרי הפרעות בתקשורת. תצטרכי לחשוב לעומק ולראות מה מעניין אותך כדי לבחור מסלול של תואר שני. בהצלחה
היי, אני כותבת סיפור שבו יש דמות אילמת, והשאלה שלי היא: מה גורם לאילמות - לא פסיכולוגית ולא מולדת, אלא יותר בכיוון של פגיעה פתאומית ולא הדרגתית במיתרי הקול? תודה ובברכת דיבור נעים לכולנו :-) קרן.
במיקרה שאת מתארת מדוובר על אפוניה aphonia במצב זה האדם יכול לדבר, בלי קול! הסיבות רבות, מניתוח להסרת מתרי הקול ועד לאפוני היסטרית.....
היי פרידה בני יניר בן 3 והוא איננו מדבר זה בא לידי ביטוי בכך שהוא כל הזמן עצבני ובוכה מה עליי לעשות? האם יש לזה פתרון
האם הוא עבר בדיקת שמיעה? האם עבר הערכה התפתחותית? האם יש משהו בהתפתחות הכללית שמפריע או מונע ממנו תפקוד והתפתחות תקינה? תפני לקלינאי תקשורת להערכה במקביל לביצוע בדיקת שמיעה ובדיקה התפתחותית כללית.
שלום רב. ביתי בת שבע וחודשיים. מאז החלה לדבר היא מבטאת את האות ר במבטא אנגלי (Rabit => "wabit). מבחן שמיעה שנערך בבית הספר הינו תקין לחלוטין. לא לקחה מוצץ מעולם. אין בעיה בהגיית שום אות אחרת. ברוב המקרים זה יכול להסתדר לבד? אציין כי אני זוכרת כי גם אני ואחותי כשהינו בגילה נחשבנו לא אחת ל"אמריקאיות", אך משום מה זה עבר/הסתדר מעצמו, אך היות וזה נראה כמפריע לביתי לא הייתי רוצה להמר שכך יהיה גם במקרה שלה.
שלום רב אני ובעלי מאוד מודאגים מהתנהגות של בניינו שמנו לב שמגיל שנה הילד מתנהג מוזר כל דבר שרוצה הוא בכה ולא הצביע לכוון עד היום לא עושה זאת ורק כשצועק לבסוף מבינים מה רוצה . משחק מאוד מוזר בצעצועים עם פקקים מבקבוקים ולא רגיל כן מרקיב מגדל מקוביות ומשחיל טבעות אבל גם עם מכסים של קופסאות אוהב לשחק הוא עדיין לא אומר מילה אחת אבל כל הזמן מדבר בשפה משלו מין גיבריש . בחוץ הוא כל הזמן מנסה לברוח אבל קשקוראים לו מסתובב ולפעמים ממשיך לברוח. בסך הכל הוא כן אוהב חברה מחייך לילדים בגן לא רואים שום בעיה וכשהןא רוצה משהו מהגננת הוא מושך במכנס שלה. השאלה שלי אם יש דאגה ומה אפשר לעשות ?
אני לא יכולה לקבוע, אם הגננת חושבת שאין בעיה, אולי היא צודקת 0על סמך ההכרות איתו והנסיון שלה) תוכלו לפנות למכון להתפתחות הילד ולבקש בדיקה של הצוות כדי למקד את הבעיה או חוסר תפקוד. בהצלחה
שלום אני נער בן 18 יש לי בעיה בהיגוי המילים אני לא יכול לבטא ש אם אני אומר שלום זה נשמע כמו סלום או ששקל נשמע כמו סקל באגלית לדוגמא אם אני אומר china זה נשמע כמו shina האם יש לי אפשרות לרופא שיוכל לעזור לי ?
עילך לפנות לקלינאי תקשורת, אם אתה חייל, אפשרי לפעמים גם דרכם. הטיפול בגילך לא מכוסה מבחינה תקצציבית על ידי קופת חולים... בהצלחה
שלום, בני בן שנה ושמונה חודשים ואובחן שיש לו דיספרקסיה ורבלית התפתחותית -לא מצרף מילים כלל ויש לו אוצר מילים של כ 40 מילים משובשות. ילד תקשורתי מאוד וחכם הבעיה טכנית בלבד. הוא מזה כחודש וחצי מטופל פעם בשבוע אצל קלינאית פרטית (לא היה מקום לקלינאית של מכבי). הקלינאית הפרטית אמרה לי שעליו לעבור לטיפול של פעמיים בשבוע ולעומת זאת במכבי אמרו לי שהם לא נותנים החזר על פעמיים בשבוע ואין בכך צורך. מתי צריך טיפול דו שבועי? האם בעתיד הוא ידבר רגיל (בטיפול נכון כמובן)? האם יש לבעייה זו השפעה על עוד תחומים אחרים (למשל לקות למידה)? תודה, עינב
לגבי מספר הטיפולים בשבוע, על פי הסל ועד גיל 3 אין הגבלה למספר טיפולים שהילד יכול לקבל. אם הקלינאית הנוכחת תכתוב מכתב מנומק למה צריך פעמיים בשבוע, יש סיכוי שהקופה תסכים. תוכלי תמיד, לאחר קבלת תשוובה שלילית לפנות למנהל הקופה או למשרד הבריאות, בתלונה. לגבי מה יהיה, אי אפשר לגעת... את עושה את חלקך! כן, לעתים קשיי רכישת שפה מנבים קשיי למידה אבל אל ניראה שזה המקרה מכוון שאת מדווחת על 40 מילים, בגיל זה מכובד כשלעמצו!. האם הילד מוכר למכון להתפתחות הילד? הם הכי טוב יכולים לבדוק, להעריך וגם לעקוב אחר השגיו.
שלום יש לי ילד בן 11 ואני מאוד מוטרדת מגיל צעיר יש לו ריור יתר הוא מדבר ולא בולע ולעיתים יש רוק תוק כדי דיבור או שהדיבור לא ברור (כי יש הרבה רוק בפה ) יש לו טונוס שרירים נמוך והוא מטופל כבר כמה שנים התיעצנו עם קלינאית תקשורת ולדברייה זה רק מודעות ותרגילים לחיזוק הכתפיים והפה אנחנו עושים את זה כבר כמה שנים וללא שיפור אני מודאגת כי מדובר בילד שבשנה הבאה הולך לחטיבת בינים תודה
יש טיפול על ידי הזרקת botulin toxin לבלוטות הרוק הגדולות. מטפלים כך בבית חולים ברזילאי באשקלון וגם בתל השומר. יש המון טיפולים כירורגיים, תרופתיים וגם אקופונקטורה עוזרת מעט. האם הוא נושם טוב דרך האף? האם רופא אאג' בדק אותו ביסודיות בהתייחס לנושא ריור יתר?
במידה ומצאת משהו שעזר לכם, אשמח אם תוכלי לספר על כך תודה רבה מראש
היי יש לנו בדיוק את אותה הבעיה. אשמח לשמוע איך זה התפתח אצלכם ומה עשיתם. תודה
שלום רב, יש לי ילד בן 8 עם בעיות תקשורת, עבר אבחון ואין לו PDD' היו המון התלבטויות אם זה אספרגר, בסופו של תהליך הפסיכיאטר טען שזה לא, אך לילד יש המון מאפיינים כגון: לא מעוניין בחברים, מתקשר בצורה לא ברורה, לא עונה לעניין, מתעניין בתחום מסויים והפך להיות מומחה לתחום, כבר מספר שנים שמתעסק בתחום ספיציפי, הוא בבית ספר רגיל ומתפקד לכאורה בסדר, אך הוא לא משתף אותי בחוויותיו, ואני מאוד מודאגת שאם יקרה לו משהו לא יספר על זה, אף פעם לא מתלונן, הכל אצלו תמיד טוב. היינו בהרבה טיפולים גם אצל קלינאית, גם רגשי, שום דבר לא קידם אותו, מה עליי לעשות?
תסמכי עליו, אם הוא עבר בדיקות וכו' ולא גילו דבר מה, אז תזרמי איתו ואל תחפשי עוד. תאוהבי אותו ותתמכי בו, תעשו דברים יחד, תשתפו פעולה בחוויות ואחרכך תדברו עליהם. תני לו המון דוגמאות של איך מספרים ואיך חווים חוויות יחד... את תלשמדי אותו על ידי כך שאת תשתפי אותו בחויותיך. בהצלחה
שלום לך, לפני כשבוע החל בני בן ה-3 (בקרוב) לגמגם. הגמגום החל לאחר שנבהל מאוד (קפץ עליו חתול). קראתי במדורכם כי זהו שלב התפתחותי נורמלי אצל ילדים אולם מכוון שהגמגום החל לאחר שנבהל וגם מכוון שבעלי גמגם בילדותו (ועדיין מעט מגמגם) אני מוטרדת יותר. האם גם במקרה זה שבו הגמגום החל לאחר בהלה ובגלל הגנטיקה יש סיכוי שיחלוף מעצמו או שפה זה מקרה מעט יותר מורכב עקב הנסיבות? חשוב לי לציין כי עוד לפני הגמגום שהחל בני לא דיבר ברור. האם יכול להיות שזה בכל אופן מעין שלב התפתחותי ושהסמיכות לבהלה היא מיקרית? חשוב לי שתעני לי ספציפית ומיידית לנושא הגמגום שממנו אני מוטרדת מאוד. אנו ממתינים לתור לטיפולים אצל קלינאית תקשורת לבעיית ההגייה שהייתה עוד קודם, תשובתך חשובה לי בינתיים עד שננחיל בטיפול. בתודה מראש דלית
גימגום לא מתחיל בבהלה, אלה שהוא מתחיל והסביבה (ההורים לרוב) מחפשים משהו חיצוני להתלות עליו. לגבי הגורם התורשתי לא ידוע ולא התגלה, אם ישנו. את מתארת ילד עם התפתחות נורמלית ואת מרגישהש הוא ,בסדר" רק צריכה חיזוק. אם יש לו בעיות היגוי או מובנות דיבור, תני לקלינאי לטפל בו ועל הדרך תשאלי על קצב הדיבור... לגבי בעלך, לא ניראה שהגימגום הפריע לו להתקדם בחיים ולהנשא לאישה אוהבת ומבינה, אז מה רע בכך????
שלום, בני בן שנתיים כמעט. הקדים מאד לדבר, מדבר במשפטים מורכבים שהולכים והופכים למורכבים ומתוחכמים יותר ממש מיום ליום, אוצר מילים עצום לגילו ותקין כמעט לגמרי (חוץ מ'ל' שעדיין לא קיימת, מה שנראה לי ממש בסדר לגילו הצעיר) - בקיצור - אין בעיה, אלא שלפני כמה ימים החל להמציא מילים דמיוניות תוך משחק ותוך מה שנראה מעט כמו רוח שטות - לעשות שימוש בהמון מילים שממציא - גי'בריש לגמרי - nonwords חמודות מאד, אבל עושה את זה הרבה מאד. כששואלים אותו מה משמעות המילה הוא מסביר או מגדיר- למשל, "משהו שאוכלים", ובד"כ זה גם עקבי עם המשחק הדמיוני שבו עוסק. ממש נראה לי שאין מקום לדאגה, אבל בכל זאת, האם התופעה מוכרת? אנחנו משתפים פעולה איתו במשחק, אולי מוטב להמנע מכך כדי לא לעודד את המשך המילים המומצאות? תודה מראש!
הוא נשמע ממש מתוק ויצירתי. אם הוא מבחין בין מילה להמצאה, מה רע בכך? אתם תקפידו לא להשתמש במילים שהוא ממציא אלה להשאיר אותם במשחק בלבד. כשהוא משחק עם אוטו לא חושב שזה אוטו אמיתי! ילדים משחקים וזה הדבר שבו משקיעים את מיטב מרצם....
שלום. אנו מחפשים קלינאי/ת תקשורת לעבודה פרטנית עם ילד בן שנתיים. הילד חכם חמוד ומפותח, אך אינו מדבר עדיין מכיון שהוא סובל מהיצרות של קנה הנשימה, ונושם בעזרת טריכאוסטום. אנו מחפשים עבורו קלינאי/ת תקשורת שתגיע הביתה מספר פעמים בשבוע ותעבוד איתו בהנחיה של קלינאית תקשורת מומחית לבעיות מסוג זה. אפשרות לסטודנט/ית. 05253409050525340905 תודה, מיכל.
יש לי ילדה בת 3 וארבע חודשים הילדה לא מבטא את האות ח' במקום אביחי היא אומרת אביסי
בגיל זה עדיין מוקדם ואם היא מצליחה לבטא את ההגה במילים אחרות, אז אין שום לחץ. במידה והדיבור שלה לא ברור לאנשים זרים או התופעה עקבית, תפנו להערכה ואבחון היגוי לקראת גיל 4.
שלום. בתי בת שנתיים וחודשיים. לפני חודש בערך לקחתי אותה מהגן ומאותו היום היא מגמגמת. לפי דברי המטפלות, היא לא כל כך גמגמה בגן. אבל בימים האחרונים אני שמה לב שהיא מגמגמת ממש בתחילת כל משפט. גם אם זה זה מילים קצרות. מה התופעה הזאת? האם אני צריכה לבנות לקלינאי תקשורת? אני ממש מודאגת. תודה
אלה שלום! התופעה שאת מתארת מאוד אופיינית לגיל וחולפת מעצמה ברוב המקרים. אין צורך לתת לבתך הנחיות כיצד לדבר בצורה שוטפת יותר, ומומלץ לחכות בסבלנות ולתת לה לדבר בקצב שלה. אני ממליצה לך לפנות לקלינאי/ת תקשורת על מנת לקבל הדרכה מקיפה יותר ועל מנת להישאר במעקב עד שהגמגום יחלוף.
גם בתי התחילה לגמגם והיא ילדה מאוד נבונה בעלת אותר מילים מפותח מאו לגילה -כך אומרים לי הגננות וכולם,ופתאום זה התחיל הגמגום... השאלה שלי אם זה אופייני לגיל זה אשמח לדעת בערך שיהיה לי מדד נכון תוך כמ זמן זה חולף? אשמח לתשובה.גילי
שלום רב בתי בת שנתיים וחצי התחילה לדבר גיל מאוד צעיר (לפני גיל שנה) ואף ידעה מילים רבות באנגלית, לפני חודשיים בערך היא התחילה גמגום שהתבטא בחזרה של ההברה הראשונה של המילים מידי פעם, ככל שעבר הזמן זה הלך והחמיר וכרגע היא נמנעת מלומר מילים, משפטיה קצרים והיא משתמשת יותר ויותר ב"את זה" מאשר לומר את שם העצם עצמו. בסופ"ש האחרון אנו עדים למאבק של ממש בהיגוי של המילה בד"כ המילה הראשונה, כאשר היא מרימה את הקול ומביאה את כפות ידיה לצידי פניה ומאמצת את עצמה. הריגרסיה באה לידי ביטוי רק בדיבור, היא עדיין בעלת בטחון עצמי, משתפת פעולה ומאוד יצירתית. כשהיא שרה ומדקלמת משפטים מסיפורים היא אינה מגמגמת כמעט בכלל. אנו מיישמים את העצות שקראנו באינטרנט ורצינו לדעת באיזה שלב צריכים להיוועץ בגורם מוסמך עם או בלי הילד?
טוב שקראתם ואתם מבינים שזה לא רגרסיה אלה התקדמות באוצר המילים ובשפה בכלל. תנו לה את הזמן ותהיו סבלנים.היא עושה מה שהיא יכולה לתמיכה זה הדבר הטוב ביותר, לא להעמידה במבחן ולא לבדוק כל רגע מה קורה ובודאי לא להסתכל אחד אל השני בכל פעם שקשה לה. מתי לפנות, תלוי בלחץ שלהם. אם אתם רגועים, תמתינו ואם אתם לחוצים מאד, תפנו בלי הילדה בשלב ראשון. בכל מקריה, זו תופעה נורמלית וחולפת אצל מרבית הילדים לקראת גן חוגה וכתה א'.
שלום, מה נחשב לקשר עין תקין בגיל שנתיים וחצי. אני מודאגת במיוחד לאור העובדה שלעיתים יש אצל בני אקולליה. והאם קשר עין בזמן שירה וסיפור נחשב? תודה מראש,
קשר עין הוא בדיוק זה, מתקיים כחלק מהתקשורת בין בני אדם. האם ראייתו נבדק? האם מתפתח בהבטים אחרים כמו כל ילד? ם את מודאגת, תפני לרופאה הילדים או למכון להתפתחות הילד. בהצלחה
תודה על תשובתך האם את יכולה להמליץ לי על רופא מסויים באזור פ"ת .
רופא? הפנתי אותך לקלינאי תקשורת. יש בבלינסון ויש גם באופן פרטי חפש באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il
הי אני בן 36 ובשנים האחרונות אני בולע מילים בתדירות גבוהה . זה נובע במשך כל היום והדבר מעקב אותי בכל מהלך שאני מבצע ופוגע בכושר התיפקוד שלי אני בעל תפקיד בכיר ועובד עם הרבה קהל .
רצוי לבדוק למה? האם אתה לחוץ מדי? האם אתה לא מקשיב לעמצך? האם באמת אתה מדבר מהר מדי ורץ עם המחשבה לפני הדיבור? אולי כדאי לך להתייעץ עם קלינאי ץקשורת ולבדוק הבטיםפ שונים של התפקוד המילולי שלך????? בהצלחה
שלום רב, בתי בת שנה ועשרה חודשים (כמעט)ומדברת לא ברור.מסוגלת לומר ?מו? לשאלה איך גועה הפרההאבל קוראת לי אבא בחיריק(איבא). מים זה בים פיל זה ביל.אף על פי שיודעת את האותיות וכשאני אומרת לה לומר פפפ היא בוכה. חלק מהמילים היא אומרת את הסוף בלבד למשל גלידה (אידה) מעדן (עדן) וכו?. הילדה תקשורתית וחברותית .אני קצת לחוצה, כי יש לה אח pdd על אף שדיבר לפניה ויש לה אח נוסף עם תקשורת תקינה. מה עושים???דורית
התאור שלך מתאים לידה בשלבי התפתחות השפה. לא ניראה שיש בעיה כעת, במידה והבידור לא יעשה ברור לקראת גיל שנתיים וחצי, שלוש תפני לאבחון אצל קלינאי תקשורת. בנתיים תהני מכל רגע איתה!
חן לדרר- קלינאית תקשורת שאיבחנה את בני בן השלוש במכון הדים בחדרה...ביזיון שלא יאומן. חן ,שחינניות ממש אין בה וגם אנושיות אין בה הודיעה לי כי היא תקבל את בני לטיפול -אבל ללא התחשבות בשעה שתקבל אותו. משפט כזה אכזרי לילד בן 3 שזקוק נואשות לטיפול אינטנסיבי???? אם אם כבר החלטת "לעשות לנו טובה" ולקבל את הילד במכון,למה את יוצאת במשפט כזה בטון דיבור מחריד,שאת תעשי טובה ותקבעי בשעה שדווקא לא תתאים לילד? את צריכה להתבייש חן, אין לך מוסריות ובטח לא אנושיות.ידעת כמה הילד צריך טיפול קלינאי תקשורת ולא שילמנו פרטי 200 שקל לחצי שעה אז הרשת לעצמך להנודיע כי נאלץ לחכות הרבה זמן וגם בסוף שכבר נתקבל לטיפול השעה תהיה גרועה לילד קטן. ובאמת כל היה המתקשרו מהמכון אחרי שנה וקבעו לנו שעה שידעו מראש שיהיה לנו קשה להגיע מהמרחק בו אנו גרים. ידוע לנו שיש הרבה תלונות. תתבישו לכם וגם את חן לדרר...
אלון שלום, אנו מציעים לכל מטופל שהגיע תורו את שעת הטיפול הראשונה המתפנה לנו, במידה ושעה זו אינה מתאימה לילד או למשפחה אז באפשרותם לחכות לשעה אחרת. ההסבר שניתן באבחון בנושא נועד להסביר זאת, כדי שההורה יהיה מודע לכך שבקשה של שעה מסוימת עשויה להאריך את זמן ההמתנה. צר לנו שנפגעת מכך , אנו עושים מאמץ לתת למטופלים והוריהם את מלוא המידע על מנת שימצאו את הדרך המתאימה להם במסגרת האפשרויות במכוננו.
שלום, אלון אתה כל כך צודק!!! עברתי איתם סיפור דומה ומכירה עוד הרבה שהם הבריחו פשוט צריך להתעורר ולהפסיק לפרנס אותם אולי כך הם ילמדו מה זה שירות
שלום רב, בתי בת חמישה חודשים, יונקת בלבד ועולה יפה במשקל. בבדיקה האחרונה בעת שבכתה בזמן בדיקת הרופאה היא ראתה שיש לשון קשורה ויידעה אותי שיתכן שתתפתחנה בעיות בדיבור עקב כך. המלווה ההתפתחותית אצלה הייתי בנושא אחר אמרה שאם אין בעיה בהנקה לא צפויה בעיה בדיבור. מה הנכון? האם כדאי לפנות לרופא מומחה בעניין? תודה
לשון קשורה תגביל בהמשך את הרמת קצה הלשון, אשר הינה פעילות נחוצה לצורך דיבור ברור ולצורך ניקויחלל הפה והלעיסה. לדעתי יש לחתוך את התפר הקטן הזה. הפעולה הינה פשוטה ולא כרוכה בסבל או כאב. היא מבוצעת על ידי רופאי אאג' וגם רופאי שיניים לילדים. המלווה ההתפתחותי האעה אותך... את רוצה להבטיח שלביתך תהיה פעילות בכל אבריה, ללא הפרעה. הלשון הקשורה מגבילה את מרחב התנועה והרמת הלשון.
שלום בני בן השנה וחודשיים לא מדבר אפילו מילה אחת עם משמעות אלא רק גיבריש עם הברות . הוא לא יודע לשחק איתנו עם הכדור , הוא לא מצביע ולא מושיט דברים ביד שאני מבקשת . הוא כן לוקח ממני דברים כמו כדור בקבוק ומוצץ . הוא כן יוצר קשר עין ומחייך אלינו וכולם שמסביבתו , הוא יודע לחפש ספר וכדור כששואלים אותו איפה זה . הוא יודע לקפוץ בלול כשמבקשים , הוא יודע להסתכל על אור ולמחוא כפיים ולשים ידיים על הראש כשמבקשים . הוא משחק איתנו קוקו ומוריד לי את הידיים שאני שמה על הפנים ומסתירה אותם . בנוסף הוא ילד סקרן שאוהב להסתכל על הכל ולחקור הכל . הוא יודעהלזחול טוב מאוד ובמהירות ולעמוד וללכת עם תמיכה . האם את חושבת שיש סיבה לדאגה
שלום, בתי בת ה3 החלה פתאום לגמגם במשפטים, לחזור על אותה הבהרה כמה פעמים.. מדוע זה קורה ? ומה ניתן לעשות כדי לשפר את מצב הדיבור שלה ?
שלום, רציתי לברר האם יש החזרים מקופת חולים כללית עבור טיפול אצל קלינאית תקשורת למבוגרים? תודה.
תלוי בסיבה לפנייה והבעיה, התירצה לפרט????? יש מימון לטיפול לאחר ניתוח, לאחר אירוע מוחי, למורים צרודים.....
שלום, רציתי לדעת,יש לי בעיה קלה עם הדיקציה, אני מדברת בצורה ברורה, אבל יש לי קושי לבטא אותיות מסוימות בבהירות כמו ת' , צ' ועוד, זה יוצר מצ שנראה כאילו ויש לי מבטא כלשהו, ואנשים לרוב מבחינים בזה מאחר ואני רוצה לעבוד מול קהל והעיניין מטריד אותי מאוד, אני חייבת לתקן, חרף מאמציי לתיקון עצמאי, זה לא עובד, בנוסף לעיתים אני עולה בטון הדיבור בלי יכולת לשלוט בזה, וגם קושי בשליפה ואירגון בדיבור שוטף ומהיר.לכן אני משתדלת להאט. איך אוכל לתקן את זה?האם זו תפקידה של קלינאית או שאוכל לעשות זאת באופן עצמאי? פניתי לקופ"ח למספר קלינאיות ובינתיים יש תשובה שלילית לטיפול דרך הקופה, מאחר ואני מבוגרת.האם יש לכך בפתרון?תודה
שלום, יש לי צרידות מתמשכת כבר כמה חודשים. אובחן אצלי צרידות כתוצאה מ" פלסטו" דיבור שהוא לא בטון הטבעי שלי.הופנתי לקלינאית תקשורת. (שללו נגעים כלשהם-סטרובוסקופיה) אבקש לשאול: 1) מה זה אומר? 2) מה יכול לגרום לזה? 3)תוך כמה זמן אני יכול לחזור לטון שלי(בעקבות טיפול ע"י קלינאית תקשורת). 4) האם יש דגשים לשיפור מהיר של הקול? תודה
כדי להשיב בצורה נכונה אני חייבת לקבל מעט מידע עליך, בן כמה אתה, מה הגובה והמשקל שלך, מה העיסוק והעומס הקולי במהלך היום, לאחר מכן רק בדיקה של קלינאי תהקשורת תתן לך מענה אישי, בכל זאת אנסה להשיב: 1. זה אומר שהינך משתמש לא נכון במתרי הקול, במהלך הפקת הקול. 2. רק בדיקה מעמיקה יכולה לתת מענה למקור הבעיה, בנערים צעירים זו הגדילה המהירה וחוסר תאום בין גדילת הגרון והתאמת הדיבור. 3. משך הטיפול תלוי בגורם, יכול להיות תוך פגישה או שתיים או להדרש טיפול יותר מעמיק של 10-12 שבועות. תלוי גם במוטיבציה והיישום שלך. 4. תלוי בך! בהצלחה!!!
שלום יש לנו ילדה מקסימה בת 3 שמדברת יחסית ממש יפה ונראה שיש לה אוצר מילים דיי גדול הבעיה היא בכמה מילים או אותיות מסוימות כמו למשל אומרת ט' במקום ק' טוף במקום קוף או למשל ג'ה במקום זה. בנוסף מה שיותר מורגש זה אי שימוש באות ר' בכלל שהיא מחליפה אותה לאות א' או ה' בעיקר... האם הדבר נורמלי לגילה ?? יש צורך טיפול כלשהו??
אתם מתארים ילדה בשלבי התפתחות ההיגוי. ככל שהיא תגדל, תתבגר מבחינה לשונית כך גם תשמע את ההבדל ותנסה ותצליח להפיק את ההגאים... התפקיד שלהם להמשיך לדבר איתה נכון, לא לחקות את הדיבור שלה ולהמתין בסבלנות. את ההגאים האלה נרכשים מאוחר יותר על ידי הרבה ילדים, תנו לה לגלות לבדה ולעשות לבדה את העבודה ואם יהיה צורך, רק לקראת גיל 4 יהיה נכון לפנות לקלינאי תקשורת.
שלום רב, בתי בת השנתיים ילדה חכמה מאוד, עקשנית נורא נורא!! מתמיד זכורה לי כילדה שדורשת תשומת לב וקשורה אלי מאוד מאוד. לציין כי עד גיל שנה ושלושה חודשים הייתה עימי בבית עד אשר ילדתי את בני השני ורק אז רשמנו אותה לפעוטון, המעבר בין הבית לפעוטון ממש לא היה "קל" עבורה בלשון המעטה, ולמעשה במשך כחצי שנה ויותר ההליכה לפעוטון הייתה מלווה בבכי, צעקות וכיוצ"ב. לאחר התקופה הארוכה והקשה הזאת, היה נראה שהנה היא מסתגלת למצב וכשהייתי משאירה אותה בבוקר בגן היא הייתה נכנסת ללא בכי, הייתה אוכלת וישנה טוב. לציין כי היא ילדה שקשה לה מאוד לקבל שינויים, אנשים חדשים ובפרט להתחבר לילדים, היא בעיקר משחקת עם עצמה וכשילדים מתקרבים אליה היא נרתעת מאוד עד אשר היא מתחילה לבכות. (זה נראה כאילו הביטחון שלה מול אנשים ירוד ). בנוסף היא גם לא מדברת.. כלומר, היא אומרת מילים יחידות אולם היא לא מחברת אותם למשפטים שלמים וגם כשמנסים ללמד אותה (למשל: "תגידי כדור"..) היא מתעצבנת ומתחילה לצעוק כאילו לא מעוניינת שילמדו אותה.. האמת שבשבועות האחרונים המצב נהייה ככ' גרוע שזה כבר בלתי אפשרי, היא לא מסוגלת לראות אנשים (גם אנשים שהיא מכירה ואפילו בני משפחה שהיא מכירה) היא פשוט עוצמת את עינייה ומתחילה לצרוח כאילו מפחדת מהם!!! דבר שמאוד מקשה עלינו כי היא לא מאפשרת לנו לצאת איתה לשום מקום וכמו כן אורחים לא יכולים לבוא אלינו הבייתה כי היא פשוט לא מאפשרת זאת!! היא בוכה וצועקת עד שהם לא הולכים.. היא לא ישנה טוב בלילה וקמה בבכי וצרחות, לא מעוניינת לישון במיטתה אלא רק איתי בלבד!! לא מוכנה בשום פנים ואופן לעזוב לי את היד כשהיא שוכבת לידי במיטה וכשהיא ישנה. בנוסף התחילה שוב לבכות בבוקר בגן ולא מוכנה להתחבר עם הילדים. לדבריה של הגננת לא קרה שום דבר בגן שהיה יכול להשאיר בה טראומה וגם בבית לא קרה שום דבר, אנחנו מעולם לא הרמנו עליה יד ואנו לא נוהגים לצעוק על ילדנו. כשהיא בוכה ו"זורקת" עצמה על הרצפה, אני מנסה להתעלם ולהשאר שקטה אך זה פשוט לא עובד! היא ככ' עקשנית והיא ממשיכה לבכות עד כדי כך שהיא מתחילה להקיא ולהשתעל שזה פשוט נורא!! אני חייבת לגשת אליה ולתת לה את מה שהיא רוצה. האם יכול להיות שזה נובע מזה שהיא לא מדברת והיא פשוט מתוסכלת מכך?? או שזה גיל כזה שהם דורשים תשומת לב?? ולמה היא עוצמת את עיינה ככ' חזק ומתייפחת בבכי כשהיא רואה אנשים?? אני ממש לא מבינה מה קורה לה?? אני רואה שהיא נמצאת באיזשהו מצב מצוקתי אבל אני לא יודעת מאיפה זה נובע וכיצד לטפל... אני ממש אובדת עצות.. אשמח לקבל עזרה, הבנה ועצה טובה!!
רחל שלום לגבי השפה מתאורך קיים איחור המצדיק אבחון של קלינאית תקשורת, איחור כזה יכול לגרום לתסכול אך לרוב לא ברמות שאת מתארת (ובכל מקרה את מתארת התנהגויות דומות גם כשהאיחור השפתי לא היה משמעותי) . כמו כן על פי הדברים שציינת נושא הדיבור פה הינו משני ועיקר הקשיים קשורים להתפתחות רגשית והתנהגות. ולכן חשוב פה ברור התפתחותי מקיף המתבצע ביחידות להתפתחות הילד. לגבי פיתוח השפה - בגילה של ביתך לא ניתן ללמד ע"י'תגידי' כי זה עובד רק באותו רגע אך ללא המשך ובהחלט יכול להוסיף תסכול . מומלץ לחשוף אותה לשפה מתאימה ליכולתה (כלומר אם היא מדברת במילים בודדות לפנות אלי במשפטים בני מילה - שתיים, חזרתיים וברורים), תוך עידוד כל תקשורת (אם למשל במקום לדבר מצביעה לעודד זאת כי העיקר בשלב זה שיהיה לה איך להביע את צרכייה) בקצור יש לפנות בהקדם לאבחון בהתפתחות הילד ובדיקת שמיעה (רופא ילדים יוכל להפנות אותך)
שלום שוב, מצטערת , אני מוסיפה שבני ילד מקסים , תקשורתי , מבין מצויין , היינו אצל פסיכולוגית התפתחותית שתארה אותו כנבון , תקשורתי , קיים משחק סימבולי , הבנה בין טובה למצויינת תודה שחף
זה בטח הילד הראשון שלך ולכן את לא יודעת שלילד ים יש התפתחות נורמלית ושיפור בכל תיפקוד שהוא רוכש, ככל שהוא מתנסה בו יותר. לפי התאור שלך וגם בהתאם לפסיכולוגית הוא מפותח על פי גילו והוא עושה את העבודה מצוין. את תשגעי אותו ואת עצמך אם לא תלמדי כבר עכשיו שיש לתת לו מרחב ואמון ביכולת הטבעית שלו, מבלי לחץ ובלי להשוות לאחר. במידה ויהיה צורך בהתערבות היא ושאי תהייה מאוחרת יותר, רק לקראת גן חובה הדיבור חייב להיות ברור ורהוט... יש לו זמן! תאפשרי לו לגדול ותהני מכל השג שהוא ישיג, נשמע ילד חביב ומפותח ביטב.
מדובר בילדה בת 7 עם דיאטה קטוגנית אחרי דלקת ראות קשה. האם את נותנת יעוץ במסגרת בה ילדה לומדת על תרגילי בליעה (נתניה)
שלום, בני בן 6;2 ש' מדבר על עצמו בגוף שלישי: למשל, אם אני שואלת מי שפך חלב: הוא יענה "רוני" (שמו) לעומת זאת: הוא מביע ואומר למשל "רוצה לאכול", אן אם אני שואלת מי המלאך שלי הוא יענה "אני". הוא מדבר לרוב במשפטים המורכבים מ - 3 מילים. באיזה גיל ילדים מתחילים לדבר בגוף ראשון? תודה מראש,
הוא צודק.... הוא המלאך שלך וכשמישהו עושה מעשה שצריך לתת עליו את הדעת, זה לא הוא!!! מספיק שהוא משתמש באני לפעמים כדי לדעת שהוא רכש את המושג. שימי לב, לעתים אני שומעת הורים שנוהגים לדבר אל הילד וגם על עצמם, בגוף שליש.. כמו: אימה תכין לך אוכל וכו'.