פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, יש לי צרידות כבר יותר מחודשיים. נבדקתי ע"י רופא אא"ג- בדיקת סטרובוסקופיה שאבחן שמיתרי הקול ייבשים ואדומים. הוא אמר לי לשנות הרגלי תזונה מחשד לרפלוקס ולשתות יותר מים. האם יש עוד המלצות שיכולות לעזור לצרידות? תודה, יוני
תבדוק את השפעת התרופות, את העומס הקולי, את מצבך מבחינת משק המים של כל גופך וגם את הדרך שבה אתה מחמם את החדר בו אתה נמצא במשך היום ובו אתה ישן. בהצלחה
בני בן ה 3 אובחן ע"י קלינאית תקשורת כזקוק לטיפול בשל שיבושי הגיה וכן שפה שאינה עשירה לגילו. התחלתי טיפול אצל קלינאית פרטית. בטיפול היא נותנת לו לשחק במשחקים מאד קשים לגילו לדעתי(ממה מכינים שוקולד- פולי קקאו), הוא מרגיש מתוסכל ואינו מוכן לשבת על הכסא ולשתף פעולה. היא ממש מכריחה אותו. בטיפול האחרון (השלישי)הוא פשוט בכה רוב זמן הטיפול. ומאחר ולא שיתף פעולה במשחק לא נתנה לו בסוף לשחק במשחק שרצה.היא טוענת שהוא מפונק ויש להציב לו גבולות. האם באמת כך הטיפול? האם היא אמורה גם לחנך אותנו (ההורים) ואת הילד? האם לתת לזה "צ'אנס" או להחליף קלינאית? אי מפחדת שבמקום רווח הוא ינזק מהטיפול. השבוע הוא החל לגמגם (אני לא יודעת אם יש לכך קשר). אשמח לתשובה מהירה מאחר ואני ממש לא מרגישה בנוח עם המצב.
חווית הטיפול חייבת להיות נעימה לילד, להורה וגם לקלינאי ואין מקום להכנס ל"מלחמות", ודאי לא עם ילד כל כך צעיר. אם את לא חשה אמון בקלינאית, חפשי משהי אחרת ואל תחשבי שהוא יתרגל! הטיפול בד"כ הינו כיף לילד ולהורה, בעמצאות המשחקים אנו מפעילות את הילד ומאפשרים חשיפה לאוצר המילים אותו אנו מעוניינים להקנות. קלנאי שלא מוצא את הדרך לתת לילד תחושת הצלחה ומשחררת אותו במצב רוח ירוד ובתיסכול חייבת לבדוק את עצמה ולשנות גישה. כל מטופל, בכל גיל, חייב לצאת מחדר הטיפול בתחושת סיפוק, הצלחה וכיף... וגם רצון לחזור ולהמשיך להתמודד עם קשייו בפעם הבאה.
בני בן שנתיים ועשרה חודשים אינו יכול להגות מילים עם האות י'. למשל: במקום קוביה הוא אומר קובילה. בדר"כ מחליף את האות י' באות ל'. מה המשמעות. מה ניתן לעשות? אגב, כשאני אומרת לו תגיד: קו-בי-יה הוא אומר קו-בי-לה ואומר שהוא אינו מכיר את המילה. אין לו בעיית שמיעה מבדיקה שאני ערכתי לו. גליה תודה מראש על תשובה ברורה ומועילה. גליה
הוא עדיין צעיר מדי לטיפול, תני לו עוד שנה ואם לא מסתדר, אז תפני לקלינאי תקשורת. זה שלב נורמלי בהתפתחות הדיבור
ילדה בת 5 לא מדברת תאומה לאח מדבר נולדה פגית עברה ניתוח כפתורים בגיל שנתיים וחצי שלא שמעה את הצלילים הנמוכים לעסה אוכל מוצק בגיל 3 וחצי היא מבינה פעולות עדיין לא יוזמת לבד יש מדריכה בשיטה Aba שתוכל לעזור לה התיקשורת היא מקבלת קלינאית תקשורת לא בשיטה הזאת אם אפשר לקבל יעוץ נכון אשמח תודה
בני בן כמעט שנתיים כרונולוגית (נולד פג 3 חוד' לפני הזמן- בן שנה ותשע מתוקן). מבחינה מוטורית עשה הכל באיחור- החל לזחול בגיל 10 חוד', החל ללכת רק לאחרונה. מצייר, משחק יפה, מאוד תקשורתי, מקסים, חייכן, אומר למעלה מ-50 מילים,אוהב חברה, ילדים ומוזיקה. רציתי לשאול- 1. חלק מהמילים הוא אומר רק את ההברה הראשונה כמו- בה לסבא או דו לדובי, האם זה תקין? 2. האם העובדה שהוא לא מחבר כבר 2 או 3 מילים למשפט עדיין מתאים לגיל מכיוון שיש לו כל הזמן מילים חדשות? תודה על התגובה וסליחה על האורך.
לאמור חלק מהמילה, תקין בתחילת הדרך אבל חשוב לא לעודד זאת ולדבר אליו בשפה נכונה ומילים שלמות. משפטים, התיקון הגיל הוא בסדר, רק תבדוק האם כל הזמן תהליך רכישת השפה מתקדם,,, הוא דינמי. אם כן, אז אין כרגע מקום לדאגה.
שלום רב. רציתי לדעת כיצד יש לדבר עם תינוק |(כרגע בן 4 חודשים)במידה ואני מעוניינת שידבר שתי שפות עברית ושפה זרה שאנחנו מדברים בבית. אני מדברת איתו בשפה הזרה אך חוששת שכאשר ילך לגן לא ידע להבין עברית ואז זה יגרום לו לתסכול. האם אפשר שההורים אמא ואבא ידברו איתו בשתי שפות ביחד? או מה תמליצו במקרה שכזה. תודה
אפשר שכל אחד ידבר איתו שפה שונה... העקר התקשורת. ילדים ללא קשיים לומדים בכיף 2 שפות, רצוי לשמור על עקביות ולא לבלבל בין השפות וגם לשמור על עקרון של מבוגר אחד-שפה אחת! רצוי לדבר עם הילד השפה שבה מהלב ובה ניתן לאהוב ולחנך אותו, בבטחון והרגשה טובה. מזל טוב.
שלום אני לומדת הפרעות בתקשורת לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב. לאחר 3 שנים של נסיונות כושלים להתקבל לרפואה ולאחר שבחרתי בלימודים האלה כהתפשרות גילתי מהר מאוד שזה הייעוד שלי ואני מאוד מתרגשת מכך!! שאלתי, האם בעת חיפוש עבודה לאחר התואר יש משמעות לציון ? ואם כן כמה הוא משמעותי? האם שואלים באיזה ציון סיימנו את התואר וכך מתנהלת תחרות על המשרה? אני שואלת כי אני בחרדה גדולה מאוד מהציונים ומהמבחנים ... האם יש יתרון לתלמידי אוניברסיטת תל אביב (היות ובמוסד הזה סף הקבלה והדרישות הכלליות בתואר הינם גבוהים בהרבה משאר המקומות)? תודה קלינאית לעתיד
טוב שמצאת את יעודך.... זה מקצועה מעניין ומרתק! לא משנה באיזה מקום למדת וגם לא הציונים, החשוב זה שיהיה לך תעודה ממשרד הבריאות לאחר סיום הלימודים ועמידה בבחינת כניסה למקצוע. שיהיה בהצלחה
שלום, בני בן שנתיים ו-9 חודשים. בתור תינוק היה מקיא הרבה, רופא גסטרו טען שהעינבל בגרונו גדול באופן יחסי לגרון והדבר גורם לו לגירוי והקאה אך שלל אפשרות לריפלוקס, טען שעם הזמן זה יסתדר ויעבור. בשל ההקאות הרבות התעכבנו מאוד עם המעבר לאוכל מוצק, למעשה עד גיל שנתיים הילד בקושי נחשף למזון מוצק מעבר לבמבה, דובונים וכו'. יש לציין כי לקראת גיל שנתיים ההקאות פסקו לחלוטין אלא במקרים מיוחדים. בגיל שנתיים התחלנו לתת לו אוכל מוצק אך הוא מחזיק את האוכל המון זמן בפה בחלקו הקדמי של הפה ואפילו דוחף את האוכל בין השפה התחתונה לשיניים הקידמיות התחתונות. ארוחה ממוצעת בכמות סבירה לוקחת שעה ויותר, יש לציין כי לעיתים הוא אוכל יותר טוב ולעיתים פחות טוב. בביקור שערכנו לאחרונה אצל רופא גסטרו אמר כי לדעתו המצב התנהגותי אך במידה ולא יפתר תוך זמן מה נאלץ להתחיל בדיקות פיזיולוגיות שחלקן לא נעימות וכוללות הרדמה מלאה, ביופסיה וכו'. בהנחה ואכן המצב נובע מנושא התנהגותי אנו כמובן רוצים מאוד להמנע מהבדיקות החודרניות ולכן אנו מעוניינים לפעול בהקדם על מנת לנסות ולטפל בנושא ההתנהגותי. איך לדעתך כדאי להתנהג עם הילד על מנת לפתור את המצב? ממי ניתן לקבל יעוץ בנושא ההתנהגותי של אי רצון לבלוע? (דרך קופת חולים או בדרך אחרת) תודה רבה.
אינני יודעת היכן אתם מתגוררים ולכן קשה לי להמליץ על מקום מסויים. אתם צריכים לפנות לקלינאי תקשורת המתמחה בתחום הבליעה והלעיסה, (כן, יש כמה כאלה..., אני בניהן), תציין את איזור מגוריך ואשמח להפנותך למרכז או קלינאי . בביה"ח איכילוב ובביה"ח וולפסון יש קלינאיות מומחיות לתחום הילדים, גם בביה"ח אלין בירושלים. לגבי הבדיקות הפולשניות, אני חולקת על דעתו של הרופא וחושבת שאולי ניסה להפחיד אותכם כדי שתזרזו את הטיפול ההתנהגותי בבנכם.
ובקופת חולים מכבי אם זה משנה... מה התהליך, האם צריך הפנייה מרופא משפחה או משהו בסגנון? אני מבין שאת מתמחה בתחום הבליעה, אשמח ליצור איתך קשר בנושא לצורך טיפול פרטני. תודה.
שלום. אני בן 26. הרבה מאוד מפעמים, כאשר אני נמצא עם מישהו באמצע שיחה, הקול שלי "נקטע" לרגע או הופך להיות מוזר/גבוה מידי וזה נשמע מצחיק (העירו לי כמה פעמים). כמו כן, יש לי קול מאוד אדיש ואני לא מצליח לשנות את הקול שלי למתלהב יותר, לא משנה כמה אני מנסה (אני גם סובל מדיכאון ועייפות כרונית ולוקח כבר שנים SSRI) אשמח לעזרה/הצעות למי פונים. תודה:)
קודם כל, תבדק אצל רופא אאג', אם הוא לא מוצא סיבה או העיב תפקודית - אנטומית אז תפנה לקלינאי תקשורת להערכה והמלצה להתערבות. לעתים ניתן לסייע לשנות את הטון ולייצב את הקול על ידי תרגילים ומודעות. בהצלחה
כן, גם לנו מגיע, מגיע גן פרטי, ייחודי, עם צוות מדהים ומטפלים פרא- רפואיים איכותיים שיעניקו לילד את כל הטיפול לו הוא זקוק. במושב טל שחר ייפתח בשנת הלימודים הקרובה, ספטמבר 2012 גן לחינוך מיוחד. הגן מתאים לילדים עם עיכוב התפתחותי ובעיית שפה, בגילאי 3-4. מיקום: 15 דקות מרחובות, ממודיעין, מגדרה, מבית שמש. 20 דקות מרמלה ומקרית מלאכי. לקבלת פרטים: נעמה טל': 077-4535155 נייד: 052-4538140
אם כתבתם פרא-רפואיים כבר רואים שאינכם רציניים. מדובר כניראה על מקצועות הבריאות (כמו קלינאי תקשורת, מרפא בעיסוק או פיזיטרפיסת) חבל שאתם לא מכבדים את המעמד המקצועי של כל אחד.... ולא מפרסמים א השמות והניסיון של מי שעובד שם.... חבל גם שתציאו לעשות משהו פרטי לילדים שמקבלים טיפול במערכת הבריאות והחינוך באופן ציבורי, במערך מבוקר ומתופעל ובעל נסיון רב! בכל מיקרה, שיהיה בהצלחה!
פרידה, עצוב מאד שזו תגובתך לנושא כ"כ חשוב וכ"כ רגיש. אנשי המקצוע מהטובים בתחומים יהיו חלק מצוות הגן. אני אמא לילד עם עיכוב התפתחותי וקשיי שפה והגן נועד בעבורו. את באמת חושבת שאנחנו ההורים נפתח משהו לא רציני בעבור הילדים שלנו? אינך כנראה מודעת לכך שיש לא מעט גני שפה בהם אין קלינאית תקשורת, מפאת אילוצים. אולי כחלק מצוות את מבינה את המערכת, אני, כאמא, לא מקבלת את זה וגם לא מקבלת את העובדה שאיני יכולה להיות מעורבת בתהליך בחירת הגן בעבור ילדי. וכן, אני עושה הכל בכדי לעזור לו. את שופטת מהר מידי, הורים המנסים לשנות בעבור יליהם. ולא, פרידה, לא נפרסם על גבי הפורום ת שמות המטפלים. מי שירצה לקבל מספיק מידע יתקשר וישמע. בשמחה ובאהבה, נעמה.
שלום רב , יש לי תאומות שנולדו פגות בשבוע 34 ללא בעיות בהתפתות בכלל.כיום הן בנות שנתיים+4חודשים שתיהן ילדות מדהימות ונבונות ונמצאות במעון בקבוצה של ילדים בני שלוש והגננת אומרת שבדברים מסויימים הם אפילו מעל הילדים בקבוצה.מבינה כל מה שמבקשים ממנה.תביאי את המברשת מהשוחן ,תביאי לאת המעיל והכובע וכל שאר הדברים שאומרים לה. מהיום שהן נולדו ועד היום אני מדברת איתן רק אנגלית בעוד בעלי ושאר האנשים בעברית והן מבינות היטב את שתי השפות. בת אחת שלי מדברת מאד טוב ורהוט ברמה הרבה יותר גבוהה מילדים בגיל שלה הן בעברית והן באנגלית ומדברת משפטים כגון אמא לא בא לי קוטג' בא לי עוגיה , סופרת לבד עד 10 באנגלית ובעברית וכו. הבת השניה שלי לא מדברת יותר ממילה או שתיים כמו אמא מים , זה חם ,לא רוצה אבל המוזר הוא שכשהיא שרה היא יכולה לשיר משפטים מורכבים למשל היא שרה את כל ה ABC ,יודעת לספור עד 10 בעברית ועד 5 באנגלית ,שרה רצוף השפן הקטן שכח לסגור הדלת ללה לה אפצ'י ,היום יום שישי היום יום שישי ועוד.אבל כשהיא שרה היא שרה מאד מהר למרות ששרה מאד ברור ולא בקצב דיבור כמו שאר הילדים .אם היא תדפדף בספר היא תגיד מה היא רואה בתמונה לדוג' MONKEY,BEAR,CAKE,וכו' אם אפזר לה 30 כרטיסיות על השולחן עם תמונות ואומר לה תביאי לי את ההתמונה של הדג היא תביא את התמונה הנכונה וגם לרוב תגיד את המילה או בעברית או באנגלית.יודעת גם להצביע על כל חלקי הגוף ולומר פה ,EYES ,אס=אף ,בטן ,ציצי ,פיפי,טוסיק ,toe וכן כשהיא מתחילה לעשות קקי בחיתול היא באה ואומרת לי קקי...באביב נתחיל גמילה... גם שמתי לב שכשאני איתה לבד היא יותר משתפת פעולה וחוזרת על מה שאני אומרת מאשר כשהיא עם אחותה התאומה(שתמיד קופצת ראשונה עם כל תשובה)אבל הן 99.9% מהמזן ביחד איתי ואין לי אפשרות ממשית להפריד את הזמן שלי לזו ולזו בגיל כזה... השאלה שלי היא האם יש דרך לעזור לה לדבר או האם נראה כי היא צריכה קלינאית תקשורת...ועד כמה חמורה הבעיה שלה. תודה על כל העזרה. טל
את מתארת את הקושי של כל אם לתאומים! תמיד אחד יותר זריז ועונש במקום השני, מה שמונע מהשני להתקדם ולעתים גם מסייע לאיחור התפתחותי... הפנייה לקלינאי תקשורת תיתן לך את הכלים והעזרה "להפריד" את תשומת הלב, לאפשר לילדה הפחות מפותחת התנסות והתקדמות. רצוילקבל עצה, והדרכה ואולי כעת לא טיפול, אבל מעקב צמוד!
היי, אשמח לדעת האם יש תרגילים שאני יכולה לעשות עם בני על מנת שיבטא את האות ל'
תפני אותו לטיפול מקצועי, במיידי נסיון ללמד כשלא נבדקו הכישורים הבסיסיים יכול רק לבלב ולגרום לנזק או התנגדות מצד הילד.
בני בן ה 3 התחיל לפתע להיתקע בדיבור...הוא מדבר כבר מגיל שנה וחצי.הוא כן עונה כרגיל אבל כשרוצה לספר משהו ממש לא מצליח לדבר ואז מתיאש ולא מדבר מה לעשות? לפנות לטיפול?או שהדבר חולף, תודה
תעייני בתשובותי בעבר, זו אחת הפניות השכיחות כאן! מדובר על חלק טבעי של התפתחות השפה והדיבור ולא בגימגום!
היי שלום שמי אלון בן 24 ויש לי בעיה שמאוד מקשה עלי בחי היום יום שלי מאוד קשה לי לתקשר עם אנשים וזה מגיע למצב כזה שאפילו בן אדם שפוגש אותי רק יום אחד וכבר חושב שיש לי בעיה וזה הרבה פעמים גורם לאנשים להתרחק ממני וזה מגיע למצבים שאנשים חושבים עלי משהו אחד שבעצם אני אחר לחלוטין וחוג החברים שלי מצומצם
מה אפשר לעשות בנידון ? איפה להתחיל ?
האם הייתה בבדיקה של פסיכולוג או קלינאי תקשורת? האם הבעיה בדיבור או ביכולת לתקשר באופן יעיל עם הסביבה? הרבה שאלות מתעוררות ורק מי שיבדוק אותך יכול העריך ולהמליץ מה לעשות. פנה בשלב ראשון להערכה פסיכולוגית ומשם תקבל תמונה על האפשרויות לשנות. העקר שאתה רוצה להשתפר ולהרגיש יותר טוב עם עצמך!
שלום רב. ביתי בעוד חודשיים תחגוג שלוש. דוברת עברית רהוטה בצורה בלתי רגילה מזה שנה בערך. התחילה לדבר מאוד מוקדם. לפני כעשרה חודשים נכנסה לגן דובר אנגלית (עברנו לחו"ל). מאז קרו שני דברים- היא מדברת בלשון זכר (יש לי בן בכור) והיא מתקדמת באנגלית בצורה די איטית. בבית מדברים עברית חוץ מאחיה, שמידי פעם מדבר גם אנגלית. שאלתי מתחלקת לשניים- האם לתקן לה את הזכר\נקבה בדיבור ומה צפוי מבחינת קליטת האנגלית? אני יודעת שזה שונה מילד לילד ושהיא מבינה הרבה ממה שהיא מצליחה לומר אבל רק לסבר לי את האוזן. תודה רבה רבה
היא גדלה ועדיין גודלת בעברית, זה טוב ומקווה שתהיו עקביים בשפה אחת בתוך הבית. לעומת זאת, החשיפה שלה לאנגלית הינה רק בגן, מה שאומר שהיא חשופה פחות ולכן הרכישה איטית יותר, העקר שהיא מבינה. לגבי השימוש בצייני מין, ככל שאת תדברי אליה נכון ותקפידי להשתמש בשפה מתאימה, היא גם תעשה זאת. את יכולה לספר סיפורים של בנים ובנות כדי שהיא תשמע את ההבדל. באנגלית אין את ההבדל הזה ויכול להיות שבמקום כל שהוא היא תעביר את התחביר של שפה אחת לשנייה, דבר שכיח וחמוד בילידם דו שפתיים. תכתבי את האירועים האלו ותספרי לה כשתיגדל!
שלום יש לי תינוק מקסים בן חודשיים וחצי, שאתחיל לחייך אלינו בגיל 3 שבועות, ואפילו לדבר איתנו מעט כשאנחנו מדברים או שרים לו בגיל 5 שבועות. לאחרונה שאני מדברת אליו הוא כמעט ולא ממלמל, וגם ככה לא היה דברן גדול הוא כן מחייך המון חיוכים גדולים ומקשיב ומראה התלהבות עם ידיו ורגליו אבל בקושי מוציא קול. יש לו קשר עין מצויין עוקב ומגיב לסביבה. כמו כן שכבר כן ממלמל יש לו מין צעקות קטנות חמודות כאילה וגם האו.. והגו.. אבל מעט ועם הרבה מאמץ מצידי. שאלתי היא: האם כמות המלמול חשובה בגיל הזה? האם זה שהוא ממלמל מעט מעידה על בעיה? האם זה מעיד על אופיו? או שזה עוד יכול להשתנות בגלל גילו? תודה על כל תשובה
לגבי העתיד, אין לי מענה. לגבי ההווה, הוא רק בן חודשיים.... תני לו זמן! אם את מותרדת, הדבר היחידי שאת יכולה לעשות זה לבדוק האם עבר בדיקת שמיעה בבית היולדות והאם יש צורך בבדיקה חוזרת. חוץ מזה, דברי איתו ותני לו מרחב להתפתח! כניראה שכעת הוא מעוניין יותר בעולם סביבו מאשר בעצמו....
פרידה שלום,אצל בני בן השנתיים אובחן לאחרונה עיכוב התפתחותי ,בעיקר בשפה ,אך גם ביכולת החברתית.נעזר בקלינאית תקשורת,במעקב פסיכיאטרית ובריפוי בעיסוק.ברצוני לדעת אם קיימת גם אפשרות לטיפול אישי של מדריך/חונך אחר הצהריים אצלינו בבית.האם קיים מקצוע כזה ולמי פונים?
תחפשי סטודנט, בתחום החינוך המיוחד או אחד ממקצועות הבריאות כמו קלינאי תקשורת או מרפא בעיסוק, תשלמי שכר סטודנטים ובודאי ישמחו גם לקבל הדרכה ממי שעובדת איתו. האם הוא משולב במרכז יום טיפולי? זאת מסגרת מצויינת ומובנת ואז, אין צורך בהמשך טיפול אחה"צ. בהצלחה
שלום. יש לי ילד בן 4.8. עד גיל 3 דיברנו איתו רק ברוסית וכאשר הוא הלך לגן הוא למד את העברית במהרה. כיום הוא שולט בשתי השפות. הוא אינו מבטא את האות ר' ורציתי לדעת איך נכון לעבוד איתו ואיזה תרגילים לעשות על מנת ללמד אותו לדבר נכון. תודה
מרינה שלום, ניתן בהחלט ללמד ילד בגילו להגות "ר ישראלית". אולם לא ניתן לעשות זאת בהתכתבות דרך האינטרנט. ממליצה לך להגיע עם בנך לאבחון אצל קלינאי/ת תקשורת, יתכן ותזדקקו להדרכה ולמספר פגישות עד שהוא יוכל להגות את הצליל באופן תקין. בהצלחה!
שלום רב, בני בן ה-3 מאד מאד מתאמץ בזמן דיבור,והופך מהר מאד לצרוד. הוא אפילו מרים מעט את הראש\הסנטר בזמן דיבור כתוצאה ממאמץ,אני חשה שהוא כנראה לא משתמש נכון במיתרי הקול וכל דיבור שלו כרוך במאמץ גדול של המיתרים.חוץ מזה ,יש לו אוצר מילים שופע,יש כמה מילים לא ברורות.והוא מדבר די מהר ולפעמים מחבר מילים, חשבתי שאולי זה בגלל המאמץ לסיים מהר את המשפט? האם עליי לקחת אותו לקלינאית תקשורת? תודה מראש-אמא
תקחי אותו קודם כל רואפ אאג' שמומחה בגיל הרך, שיבדוק את תיפקוד מתרי הקול, לפני הטיפול של קלינאי תקשורת שיהיה בשלב שני, יש מומחים לילדים שיוגעים לבדוק אותם יפה ובלי בלגן בכמה בתי חולים לילדים כמו שניידר ודנה במרכז.
למה לאדם מבוגר שלא היה לא בעיות בעבר, בגיל מבוגר יש לו הפרעות בבליעה ומה עושים עם זה? תודה
בגיל המבוגר יש האטה של כל התיפקודים, כולל הבליעה. בעקרון אין בעיה מיוחדת אבל יש לעתים קושי בלעיסה עקב בעיות שיניים, קושי באכילה עקב קשיי תפקודים אחרים והאטה במנגנון הבליעה בכלל.
שלום, ילדי בן שנתיים וחצי. בבית מדוברות שלוש שפות. הוא החל לדבר לפני כחצי שנה בעיקר שתי שפות, עברית (עימי ובגן) ורוסית (עם רעייתי). ההתקדמות שלו בתחום המילולי בשבועות האחרונים מרשימה והחל לחבר משפטים. באשר לגמגום: זה מספר שבועות היה נתקע בעיצור ח' וחוזר עליו מספר פעמים בטרם ישלים בשטף את המילים הבאות. אבל בימים האחרונים (בהם גם היה בחופשה עם כל המשפחה) החל להתקע גם בעיצורים נוספים לרבות לפעמים באמצע המשפט, והבעייה מחמירה. ברצוני לציין שאיננו יכולים להפסיק את התקשורת הדו-שפתית בגלל שליטה חלקית של ההורים בשפת בן הזוג. שאלתנו הראשונה היא, האם כדאי לא לשלוח אותו לגן (מעון נעמת - 30 ילדים בכיתה) ע"מ לאפשר לו להירגע בבית? וכן, האם כדאי ללכת ליעוץ אצל קלינאית תקשורת או להמתין חודש-חודשיים?
אתה מספר על התקדמות בשפה וברצף ההבע, יופי! לגבי חוסר שטף בדיבור, זו תופעה נורמלית לחלוטין גם אצל ילדים שחשופים לשפה אחת בלבד, אז אין סיבה לעשות שינוי בסביבתו המיידית ולמנוע ממנו את החשיפה לעברית. זה העולם השפתי שלו, והוא בודאי ילמד להסתדר בתוכו. אין מקום עדיין לפניה לקלינאי תקשורת בהצלחה
שלום, יש לי ילד בן 2,3 חודשים. יש לו הרבה מילים, אך מעט מאוד צירופים. מחקה מאוד, חוזר הרבה אחרי המילים שלי. הוא מבין את מה שאני אומרת לו (למשל תביא משהו, או בו נלך לחדר), אך כשאני שואלת אותו שאלות כמו מה אתה רוצה? או מי נתן לך משהו? אז הוא לא עונה ויותר חוזר אחר המילה האחרונה שאני אומרת. וזה מלחיץ אותי. במיוחד שאין לו צירופי. מתי ילדים מתחילים להבין שאלות? ועד מתי נחשב נורמלי שידבר במילים בודדות?
הוא על הגבול וכדאי לפנות קודם כל לביצוע בדיקת שמיעה. לאחר מכן, לקלינאי תקשורת להערכה כללית וקביעת צורך בהתערבות או בהדרכה בלבד. ילד בגיל שנתיים אמור לצרף לפחות שתי מילים ובודאי לנסות להשיב לשאלה ולא לחזור על המילה האחרונהץ בהצלחה
בני בן שנתיים וחמישה חודשים התחיל לדבר בגיל שנה ושמונה חודשים יפה מאוד חלק ובהמשך התחיל לדבר משפטים חכם מבין עניין זוכר דברים לפתע פתאום התחיל אצלו גמגום שהוא לא מצליח לסיים משפט לפי מה שקראתי שכתבת שזו תופעה נורמלית שיכולה לקרות השאלה שלי היא האם כשהילד לא מצליח לסיים משפט לעזור לו או אחרת מה התפקיד של ההורים בשלב זה אני מאוד לחוצה שזה קורה לא פתאום כי אני רואה שהוא מתוסכל מיז זהוא לא מצליח לסיים את המשפט. אודה לתשובתך
התפקיד שלך לא השתנה, את צריכה לעודד אותו, ולא להפריע, לא לעצור ולא לדרבן אלה להמתין בסבלנות. אם קראת את המיליון פניות שהיו בעניין זה תיראי שזו תופעה נורמלית, במיוחד אצל הילדים החזקים מבחינה שפתית ונורמליים מבחינת ההתארגנות לבניית משפטים ושליפה של מילים מה"מחסן" במוח!
הנני ילידת הארץ משום מה יש לי ריש מתגלגלת כיצד ניתן להימנע מכך,הדבר מאוד מפריע וגורם לחיקויים שלי תודה על עזרתך
גם לי יש ר מתגלגלת, היא מאד נחשבת בתקשורת' בתאטרון ובשירה... לה להפטר ממנה? אם מאד מפריע לך, תפני לקלינאי תקשורת וקבלי הדרכה למעבר ל ר אחורי.
שלום, לפני 3 שבועות אבי עבר אירוע מוחי קשה. קריש דם בעורק מרכזי במח, משותק בצידו הימני, אינו מדבר וכנראה שגם שריר בית הבליעה נפגע. כיום הוא לאחר צנטור מוחי, והשבוע עשו לו טרכיאוסטומיה. הוא עירני לפרקים, מגיב לכאב אך אינו משתף פעולה. מבט זגוגי, אינו מזהה, לא עוקב במבט,לא משמיע קול. לעיתים נדמה שהוא שומע חלקית אך מרבית הזמן נראה כאלו שרוי בבועה. האם ניתן בשלב זה להתחיל שיקום בדיבור? מהם התנאים הבסיסיים להתחלת הליך שיקומי בדיבור? תודה
למעשה, בכל מקום שהוא נמצא קלינאית תקשורת כבר יכלה לבצע הערכת בליעה ולתת המלצות ראשוניות בקשר לאכילה ובליעה. לגבי הדיבור, הוא יכול לעבור הערכה ולבדוק האם תמונות ותקשורת דרך תמונות מאפשרת לו איה קשר עם הסביבה. הכל תלוי היכן הוא מאושפז ומה מצבו הרפואי. האם הוא יציב או עדיין לא. לא יודעת בן כמה הוא ומה היה מצבו קודם, אבל תחשבו מה הוא היה רוצה שתעשו במצבו הנוכחי..... האם נתן להם הוראות מה מלעשות במיקרה והאו יההי תלוי בהם לקבלת החלטות רפואיות לגביו! איחולי בריאות שלמה
לא אומר מילים רק מצביע ומשמיע קולות..מווו....אווווו...אהההה.. דייייי וכו'. רמת ההבנה והתקשורת שלו מעולים! הוא חכם מאוד מבין הכל. נמצא אצל קלינאית תקשורת שלא ברור מה הלאה. לא יודעים מה עוד?! בבדיקת שמיעה לא שיתף פעולה אך נראה כי שומע מצויין יש הסטוריה משפחתית של עיכוב בדיבור אצל האבא מה לדעתכם עוד ניתן לעשות?
האם אתם מקבלים הדרכה להמשך עבודה בבית? האם הילד מתוסכל, מתקשר עם מה שיש לו, מתקדם??? האם היה שינוי מראש-השנה ועד היום???? בהתאם לתשובותיך אדע מה עוד להציע!
שמו אותנו בקבוצה של הורים עם ילדים שכבר מדברים לכן הכלים שניתנו שם לא היו רלוונטים אלינו, אמרתי להם את זה. הילד אכן מתוסכל אומנם הוא מוצא את הדרך לתקשר אך אני חושבת שאם אנחנו נתקלים בקשיים אז הסביבה בטח שכן. הגננת שלו אומרת שהוא מתוסכל מאוד ויש לו התפרצויות זעם לעיתים קרובות. מצד שני הוא חכם מאוד ומבין הכל! הוא מאוד אוהב חברה ומתקשר עם כולם.מאוד אוהב מוזיקה. יש אותויות שהוא התחיל להשתמש לאחרונה כמו: די...בי... יש לציין שנולדה לו אחות לפני חודשיים שלדעתי זה משפיע. יש שינוי בהתנהגות שלו מאז אך אני חושבת שהיא דיי מובנת לאור השינוי שהוא עבר וכתוספת לקושי שקיים. אשמח לעצות לאור הנאמר. תודה וסופ"ש נעים
טרם אומר את שמו,לא מחבר משפט משתי מילים. יש לציין שאחייו הגדול יש עיכוב שפתי דיספקרציה. באיזה גיל צריך לומר משפט עם שניים שלושה מילים ובאיזה גיל בנים אומרים את שמם?ואם דיספרקציה יכולה להיות תורשתית?
מבחינת הגיל, ניראה שהוא על הגבול. האם עבר בדיקת שמיעה? לגבי דיספרקסיה, לא ידוע אם יש גורם תורשתי או אחר... בכל מיקרה, רצוי שתתיעצי עםקלינאי תקשורת, לבטח לךקבל הדרכה כיצד ניתן לסייע לו וגם כדי לעקוב אחריו. פני בינתיים לביצוע בדיקת שמיעה, גם אם את משוכנעת שהוא שומע מצוין.
בפורום "אף אוזן גרון" המליצו לי פנות גם לפורום זה. סבי עבר בשנת 1983 כריתת מיתרי הקול עקב גידול סרטני הוא למד לדבר דיבור וושתי , עם השנים ועקב מחלות שונות כושר הדיבור בשיטה הזו כמעט נעלם , בזמנו הוא למד בליגה למלחמה בסרטן הוא למד אצל מורה ששמה פרידה, שאלתי היא האם יש אפשרות שהוא יוכל לדבר בעזרת מיקרופון חיצוני?
אלעד שלום אינני מכירה מספיק טוב את הנושא, המומחית בתחום הינה פרידה קורנברוט ולכן אני ממליצה לכם ליצור עימה קשר
אני מאוד מבולבלת ולא כל כך יודעת מה לעשות. הגננת בגן של הבן שלי טוענת שלדעתה יש לו בעיית תקשורת, היא אמרה לי שהוא לא כל כך משתתף בגן (דבר שהשתנה מאז שדיברנו ועכשיו כל הזמן אומרים לי שהוא משתתף) לקחתי את עצתה ופניתי למרכז להתפתחות הילד שם ביקשו שהגננת תמלא שאלון וכך היה. בשאלון שלה היא כתבה שהוא יוצר קשר עין רק לעיתים רחוקות. בעבר, כשהוא נבדק על ידי רופאת טיפת חלב, אחות, רופא וכדומה אמרו שיש לו קשר עין טוב, רציתי לדעת האם זה דבר שיכול להתדרדר, שפעם היה לו קשר עין והיום לא? האם זה שאני קוראת לו והוא מסתכל עלי אומר שיש לו קשר עין טוב? כשהוא רוצה שאני אעשה משהו הוא לוקח את היד שלי ושם אותו על הדבר שהוא רוצה שאני אעשה אך הוא לא תמיד מסתכל עלי בעיניים ומבקש כשהוא רואה משהו נחמד או שמשהו מצחיק אותו הוא ישר מסתובב אלי ומסתכל עלי לוודא שגם אני רואה. האם זה נקרא שיש קשר עין?
דנה שלום קשר אין יכול לבוא ברמות שונות. כלומר זה לא מצב של אין או יש. מתאורך הוא יוצר קשר עין לשיתוף בחוויה ולתגובה בשמו אך לא תמיד לבקשה. זה אומר שקרשר העין אינו מלא ולכן חשוב לבצע אבחון ולראוןת עד כמה לא מלא והאם יש קשיים נוספים. אם פנית למכון להתפתחות הילד הרי שאת במקום הנכון בהצלחה
כשבחרנו לקרוא לתאומות שלנו סמדר ורמה אלה נראו לנו שמות שונים לגמרי. היום, כשהן בנות שנה וחצי, מתברר שהשמות הללו כנראה בכל זאת דומים. כל אחת מהן קוראת לאחותה וגם לעצמה "אמה" (קמץ מתחת לא' ולמ') ואם לא די בכך, גם אני זכיתי להיקרא באותו שם בדיוק... זה לא נראה לי קשור לתופעה שעליה קראתי בספרות לגבי תאומים, של בלבול זהויות, משום שכששואלים כל אחת מהן "איפה סמדר/רמה/אמא" הן מצביעות נכון. לכן אני מניחה שהן כן מזהות אך לא יודעות לבטא את ההבדל השמי. לשתיהן יש "אוצר מלים" די גדול, שמתבטא בעיקר בהברות בודדות (רובן קמץ) או בעיצורים בודדים מתוך המלה, או צלילים שמייצגים חיות (הב לכלב, מאו לחתול, קוקו לתרנגול, געגע או דאדא לברווז וכד'). הן קוראות בשמות לאבא "אבא", לסבא ולסבתא "בא", לשכנה, ולכלבה המשפחתית. האם נראה שיש כאן מקרה של בלבול זהות, או של מגבלה של השפה, שעדיין לא התפתחה עד הסוף? האם זו תופעה מוכרת אצל פעוטות בכלל ותאומים בפרט? האם אני יכולה לעזור להן בדרך כלשהי?
ככה ילדים מפתחים שפה, אומרים משהו שנשמע אותו דבר אבל למעשה מייצג משהו אחר...מהדוגמה שלך, בה לסבא וסבתה, והן מבחינות היטב ביניהם, רק לך זה נשמע אחר... זו תופעה נורמלית בהתפתחות שפה, גם אצל תאומים... תהני מהשמות ואל תלחצי מבילבול.. כל אחת מהן יודעת היטב מי היא ומי השנייה... ודאי גם את. המלצתי היחידה, תפני לכל אחד בניפרד ולא תמיד ביחד כמו: "אתן רוצות לישון, לשחק וכו'" בהצלחה ומזל טוב, הן נשמעות מפותחות היטב.
יש לי ילד בן 3.8 מאוד חכם ,נבון ובעל שפה עשירה. הילד דיבר רגיל עש לפני שבועיים, פתאום התחיל לדבר בגמגום לא תמיד מגמגם אבל כששואלים אותו לדוגמא איך היה בגן אז הוא מתחיל לגמגם . מתי שהוא רוצה לספר לנו משהו . קראתי את כול העצות ואנחנו מיישמים אותן בבית. שאלתי היא האם מטפלים בגיל כזה? ומהו הטיפול? ואם לא אז מתי כן להתחיל לטפל ? תודה דנה
התחלת טיפול, אם צריך... לקראת ביה"ס. שיהיה להם אורך רוח וסבלנות ותניחו לו לגדול ולהתפתח, התופעה נורמלית לחלוטין!
בתי בת ה-3 משנה את האותיות הנ"ל ומבטאת אותן כ- ד' במקום ג', ות' במקום ק' היא בחברת גילאי 3-4 (יחסית קטנה בגן) ובולטת בחברת הילדים בשיבוש הגיית האותיות. האם לפנות לקלינאית או שמדבר בבעיה שתחלוף? ישלציין כי הינה מפותחת ומדברת משפטים שלמים.
עדיין מוקדם כדי להתערב, היא יכולה לרכוש את ההגאים לבדה, באופן טבעי עד גיל 4 שנים, מעבר לגיל זה, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת. לפני כן היא עדיין צעירה מבחינת התפתחות פונולוגית ומודעות ולא כדאי לתסכל אותה בטיפול מוקדם מדי!
שלום רב, אני שוקלת להתחיל בלימודי קלינאות תקשורת. מס' שאלות: 1. מנסיונך, מה ההבדל בין התואר הנ"ל מהאוניברסיטה לבין מכללה? כמובן שיש הבדל, אבל האם הוא קריטי? במה הוא מתבטא? האם זה יפגע בסיכויי למצוא מקום עבודה טוב לעומת סטודנטים של האוניברסיטה? 2. מהן אופציות התעסוקה העומדות בפני קלינאי התקשורת? 3. האם יש מספיק עבודה בתחום? 4. הבנתי שהשכר אותו מרוויחה קלינאית תקשורת (בעיקר בתחילת דרכה) הוא בסביבות ה3500 ש"ח. האם זה נכון? 5. מהן האופציות לתואר שני? תודה מראש
1. איננו שונה ואת טועה בכתיבה "כמובן שזה שונה". הלימודים עומדים כולם באותם הקריטריונים! .3 2. יש כעת המון מקומות עבודה, במסגרות מגוונות ובכל הגילאים. 4.השכר בכלל נמוך במקומות עבודה ציבוריים, שהם המעניינים ביותר.. מרבית הקלינאים מחלקים את זמנם בין מקום ציבורי עם מעט שכר ועניין רב, ותמיכה רב מקצועית לבין מקומות פרטיים שבהם יש פחות עבודת צוות ושכר גבוה יותר... עשירה לא תהייה מהמקצוע הזה! אבל יהיה לך המון עניין וסיפוק! 5. יש היום שלוש מקומות לרכישת תואר שני וחמישה ללימודי תואר ראשון בהפרעות בתקשורת. ניתן גם להמשיך לתארים מתקדמים במקצועות נוספים, כמו חינוך, מחקר רפואי, שיקומי וחקר המוח.
בני בן שלוש ושלושה חודישם. ילד חכם, רגיש ותחרותי. החל לדבר בגיל צעיר ולערך בגיל שנתיים וחצי החל לגמגם. כבר היתה תקופה של כחודשיים שבה כמעט ולא גמגם אך הגמגום חזר לאחר חודשיים ולאחר מספר חודשים בגן חדש. הגמגום משתנה ברמתו מיום ליום ובין השעות במהלך היום. קראנו את כל הכתבות וכל העצות בעניין ואנחנו מיישמים אותן בבית. יחד עם זאת רציתי להבין האם נהוג לטפל בגיל זה ומהו הטיפול המומלץ? אם לא מתי רצוי להתחיל טיפול במידה ולא חולף כמו כן, מה הפרוצדורה לקבלת טיפול?
הטיפול יכול להתחיל כבר בבית הספר. יש אנשים שרואים בחוסר שטף בדיבור רמז לקושי בהתארגנות שפתית ומטפלים בילדים גם בגיל צעיר, דבר שלא הוכח במחקרים החדשים... 75% מהילדים עם חוסר שטף בדיבור מתגבים עליו עד כניסתם לביה"ס. אני לא אוהבת לטפל בילדים בגיל צעיר מכוון שנדרשת מודעות ותשומת לב, דבר שלא מאפיין ילדים בגיל זה, ויכול לחזור כ"בומרנג" ולגרום למודעות ורגישות יתר בתמקום שאיננו רצוי.
יש לי ילד בן 3.8 , ילד מאוד חכם, נבון מפותח בעל שפה עשירה חברותי מאוד. השנה הוא נכנס לגן עיריה והגננת (החדשה, ממלאת מקום) טוענת כי יש לו אולי בעיה שפתית כי הוא מכניס דברים לפה,כשאני מנסה לקבל ממנה מידע יותר מפורט היא מסבירה כי אינה יכולה לשים את האצבע על משהו ספציפי, כמו כן היא מציעה לפנות להתפתחות הילד. משהו לא ברור לי כי לפי מה שאני רואה הילד מדבר מאוד יפה, יש לו שפה עשירה, (אוהבת מאוד ספרים מגיל מאוד צעיר) חברותי. איני מצליחה להבין מדוע היא מבקשת שאפנה לרופא התפתחותי. איני מבינה מדוע היא חושבת שקיים פער. אודה באם תוכלי להסביר לי מה רופא התפתחותי "יבדוק" מה הבעיה תודה
אם הגננת חדשה ולא יכולה להגיד מה לא בסדר בתפקוד הילד, אולי הגננת לא מבינה את השונות בין ילד לילד. אם הוא מתפקד, מתקשר ומסתדר עם הילדים, בגיל זה, לא מבינה גם אני מה היא רוצה ממנו! אם רופא הילדים של בנך חושב שאיןם בעיה, וגם את חושבת ככה, אין מקום לטרטר אותו לבדיקות ואבחונים. מכון להתפתחות הילד מאבחן ילדים, מעריך את התפתחותם ואם צריך, קובע תוכנית התערבות לסגירת הפערים בתפקוד הילד לעומת בני גילו. אם הוא שם דברים בפה, אולי זקוק לגריה נוספת? אם הוא אוכל ולועס כל המזון ואם הוא מצחצח שיניים, לא רואה מה עוד כדאי לעשות... המידה ועדיין לא תהייה שקטה, פני לקלינאי תקשורת דרך הקופה וקבלי אבחנה יותר ספציפית. אחרת, תרגיעי את הגננת.....
אני בן 28 , ומאז ומתמיד יש לי בעייה בהגה האות ר העניין שאף פעם זה לא היה מאוד קריטי בשבילי אבל בכל זאת אני מעוניין לדעת אם יש לי עדיין אפשרות לעשות משהו בנושא ?!
תודה , אבל השאלה איך עושים זאת ?
פרידה שלום,אנחנו בתחילתו של תהליך בירור לגבי אפשרות של הפרעת תקשורת אצל בנינו בן השנתיים.ולמרות שלא נקבע עדיין אבחון מוחלט,ולמרות שישנם מדדים נוספים רבים לבדוק,ואולי אנו מקדימים את המאוחר,בכל זאת אנו מבקשים לשאול,האם אוטיזם הוא קודם כל בראש ובראשונה פונקציה של חוסר קשר עין או שיכול להיות קשר עין תקין וטוב וכן אוטיזם.
אוטיזם איננה אבחנה מבדלת, היא מייצגת הפרעה בקשר לעולם והסביבה, ומקובל לדבר על התנהגות על ה"רצף". הכוונה לקושי בקשר עם הסביבה ויכול להתבטא "רק" בהבט חברתי (כמו אספרגר Asperger) או להיות בולת עד כדי קושי לתפקד ברמות שונות. האבחנה המאוחרת יכולה לרמוז על הפרעת קשר קלה יותר... אשר לא באה לביטוי מוקדם ולא השפיע על השגת צייני התפתחות מוקדמים. חשוב לשמור על קור רוח עד סיום האבחנה ואז, להתחיל טיפול. יש אפשרות להתחיל טיפול של קשר בסיסי אצל קלינאי תקשורת או בעלי מקצוע נושקים, ולא להמתין לאבחנה מבדלת, אשר בכל מיקרה, בגיל הצעיר עדיין לא סופית. מאחלת להם כל טוב, פרידה
בני בן ה - 6 , לומד בכיתה א' ,הוא ילד חכם ונבון , יודע קרוא וכתוב. המורה הסבה את תשומת ליבי , שבזמן קריאה הוא אינו מבטא את האות ר ' - וקורא במקומה ד . לדוגמא : מורה הוא קורא מודה . אך מיד מתקן את עצמו . האם עליי לקחת אותו לקלינאית תקשורת ? חלק מאנשי המקצוע שבתחום החינוכי ,הציעו לי להניח לעניין , וזה יסתדר. ושעליי להסב את תשומת ליבו 'ולהסביר לו את ההבדל באותו הרגע .
תניחי לו ותני לו לגלות את ההבדל בין שתיהצורות הכתובת של שני הצלילים השונים. ההבדל בין ר.ד קטן ודורש תשומת לב רבה!
שלום, אנו גרים בחו"ל מזה שנה וחצי. בני בן חמש, הגיע לכאן בגיל שלוש וחצי. הוא מדבר אנגלית לא רע, מבין כללי תחביר בסיסיים, יש לו אוצר מלים שמעניין אותו (חיות, שודדי ים, אבירים וכיוצ"ב...). אבל המבטא - ישראלי לחלוטין. אני רואה על ילדים אחרים זרים מסביבו שזה לא ככה אצלם. מה גורם לילד אחד לשמר מבטא, ולאחר ללמוד אותו באופן כמעט מדיוק? בסה"כ בני מרוצה ושמח בחלקו, זה בכלל לא מפריע לו להתחבר ולתקשר - אני סתם תוהה מה העניין, ולמה הוא נשאר עם מבטא ישראי כבד כזה, כי איכשהו הבנתי שבילדות הם יחסית לומדים מהר מבטא זר.
כניראה שאתם ממשיכים לדבר בעברית בבית ובין חברים, עם הזמן יכול להיות שישנה את המבטא או "יתקע" באיזה מקום בין המבטא העברי לאנגלית... שנה וחצי, עם עדיין מדברים הרבה עברית, זה לא הרבה זמן נטו!
שלום, בני בן שנתיים ו-7. מדבר יפה מגיל שנה ו-10, משפטים ושירים, שפה מאוד מבוססת ועשירה למדי, הטיית גופים מדויקת (אני, את, פעלים הוא מטה נכון, עבר והווה, עתיד נדמה לי שלא). משהו מטריד אותי בכל זאת, אני תוהה אם זה רגיל לגיל. הוא נוטה לא "לנהל שיחה", דיאלוג. הוא לא אוהב לענות למה ששואלים אותו, אלא אם מדובר בשאלה ממוקדת כמו "רוצה גלידה?". אם הוא מספר משהו כמו שהיינו בגן חיות וראינו פיל שהרים רגל, וממשיכים לשאול אותו נניח: ראינו גם נמר, נכון?, הוא לא יענה אלא יחזור שוב ושוב על המשפט הראשון שמעניין אותו ועליו דיבר. ומלבד זאת הוא נוטה לחזור על משפטים שהוא אוהב, כמו מנטרות. כבר שמונה חודשים חלפו מאז שהיינו באיזה גינה בחו"ל וילדים אמרו לו NO (הרס להם משהו), והוא עדיין אומר : "הילדים אמרו לי NO. NO זה לא". הוא יגיד את ה"מנטרות" האלה בלי הקשר, ויכול לחזור עליהן שוב ושוב. יום אחד הוא שמע אותי אומרת "עז", וכל היום שאל: "אמא למה אמרת עז?" אולי עשרים פעם אותה שאלה. אני רוצה להבין אם יש משהו בתקשורת שמוזר או לא תקין או אני צריכה לשים לב אליו, או שילדים בגילו נוטים לחזרתיות כזו בשיחות ובמשפטים שלהם. תודה רבה.
אלה הסיפורים על עצמו שתספרי לו כשיגדל! אם הוא מתקשר וחברותי, מה זה משנה שהוא נהנה מהמילים והצלילים? למה וכמה זה באמת מפריע לכם לתפקד ולתקשר? הוא רוצה להגיד מה שהוא רוצה להגיד! מתאים לגילו ולרצון להוכיח את עצמאותו! כל הכבוד לו
שלום, הפנו אותי לפורום הזה מפורום פסיכולוגיה. אני כבדת שמיעה. יש לי שני ילדים:5 ו-2.9. הם מדברים - שניהם - נורא חזק, ממש ממש. מעירים לי על זה, לבן הגדול גם מעירים בגן חובה. הוא צועק פשוט כדיבור. אם מבקשים להנמיך קול הוא מנסה אבל מחזיק מעמד משפט-שניים ושוב צועק...אני יודעת שזה קשור אלי, כי אני לא שומעת אותם, גרים בבית גדול והרבה קורה שהם ממש צועקים שאשמע. האם אפשר וכדאי לטפל בזה? האם הם יתאימו את עצמם לסביבה ויצליחו להבחין ביני לבין כל היתר בגיל יותר מאוחר? שוב, זה לא ממש מפריע לתפקוד, זה רק יוצר הערות פה ושם. הנטייה של היא להניח לזה אך אשמח לדיעה מקצועית.
האם הילדים עברו בדיקות שמיעה בעצמם? האם את צועקת? האם את משתמשת במכשירי שמיעה? יכול להיות שכדאי לקיים התייעצות משפחתית עם קלינאי תקשורת ולהעריך האם זו תופעה שמחייבת התייחסות כוללנית? או האם הילדים פשןט בתרגלו לצעוק והם לא מבחינים בהבדל? רק לאחר בדיקת שמיעה שלהם תידעי באיזה כוון ללכת.אשמח לשמוע ממך מה תעשו.
שלום לך פרידה, ביתי בת שנה וחודשיים והיא אינה מדברת כלל. מאז גיל חצי שנה היו לה המון דלקות באוזניים. בכל פעם היא קבלה טיפול אנטיביוטי שכלל בין היתר פעם אחת גם פרהצנטזיס. לאחר מכן במשך 3 חודשים הוחלט לתת טיפול אנטיביוטי כטיפול מונע. לאחר הטיפול המונע - בתי סבלה רק פעמיים מדלקות באוזניים. חשוב לי לציין כי עברה בדיקת שמיעה והבדיקה יצאה תקינה, אך מה שמדאיג שהיא אינה מדברת כלל. העברות אשר היא משמיעה הם כגון דה, אה וכאלה. היא אינה אומרת מילים בסיסיות כגון אבא, אמא וכו'.... רציתי לדעת האם זה תקין או שמא אני צריכה לגשת להתייעצות. חשוב לי להגיד שהסיבה היחידה שאני מודאגת בגללה היא שאני יודעת שיש קשר בין הדלקות אוזנים לבין שמיעה ודיבור. אני מאוד מודאגת תודה לך
את צודקת בקשר ביניהם. לגבי בתךך, החשוב זה האם היא מתקשרת ומודעת לסביבתה, האם היא מבינה את הנאמר והאם היא מנסה ליצור קשר מילולי, גם אם אתם לא מבינים אותה. במידה ואת מאד מודאגת, פני לאבחון והדרכה לקלינאי תקשורת. בכל מיקרה, אם הכל בסדר, היא עדיין קטנה ולא חייבת לדבר במילים שאתם מבינים, רק לתקשר!
ביתי בת שנתיים ו- 8 חודשים. נולדה בלידה רגילה ותקינה, התפתחה מוטורית מאוחר והתחילה להשמיע צלילים והברה אחת של מלה מאוחר מאוד (לקראת גיל שנתיים), אחרי טיפול ממושך של 5 חודשים אצל קלינאית תקשורת ואחרי כניסה לגן. עכשיו היא במצב שהיא אומרת משפטים שלמים אמנם, אבל מאוד לא ברור (אי אפשר כמעט להבין אותה). היא הופנתה שוב לקלינאית תקשורת. השאלה היא מה ניתן לעשות עד שיתפנה תור אצל קלינאית תקשורת, מה כנראה הטיפול שייעשה את הקלינאית ובעיקר איך אפשר לעבוד איתה לבינתיים. תודה!
בינתיים דברו אליה לאט ותעודדו אותה לחזור על המילים בחלוקה של הברות, מבלי לחתוך את המילים בעצמכם. לקבו הדרכה ותוכנית עבודה מקלינאית התקשורת הכניסה לגן והחשיפה ליתר הילדים ודאי יעזרו לה.
שלום, יש לי ילד בן 3 שמחליף את האותיות ש.ת.ד.ל (כל האותיות שצריך להשתמש עם הלשון) באותיות אחרות הש' הופכת לק' הד' לג' וכו' מה צריך לעשות כדי לעזור לו? תודה מראש
תפני לאבחון אצל קלינאי תקשורת, לא דחוף... אבל חשוב להתחיל בתהליך של אבחון והדרכה. בשלות, מודעות ואופי הילד ליד רמת מובנות הדיבור וקבעו מתי להתחיל בטיפול.
שלום, יש לי ילד בן 6, עדין בגן. השארתי אותו שנה (יליד 27/11/2005) נראה קטן וגם מעט רגיש. משנה שעברה שמתי לב שיש לילד שלי בעיה בזיהוי אותיות. הגננת אמרה שזה יסתדר לאט לאט. עברה שנה ועדיין הילד לא זוכר את רוב האותיות. אני יושבת איתו ומראה לו את האותיות שאני יודעת שקשה לו איתם, לאחר כמה דקות אני מראה לו את האותיות ושואלת אותו והוא פשוט לא זוכר אותם. (כרגע יש גננת מחליפה בגן מכיוון שהגננת בחופשת לידה). האמת שאנחנו בתחילת שנת הלימודים, אבל האם אנחנו צריכים לטפל בזה בצורה מקצועית יותר או לתת לזה עוד זמן? אשמח מאוד על עזרתך. אתי
שלב ראשון בהכרות האותיו זאת היכולת לאבחן ביניהם מבחינת השמיעה, לכן השאלה הראשונה הינה האם הוא מבחין בין ההגאים השונים. לאחר מכן יש מקום לבדיקה של האבחנה הויזואלית, האם הוא מבחין בשונות בין האותיות והאם מבחין ומבדיל בקשר בי הצליל לכתוב.. זה צהליך של למידה והשנה הינה חשובה להכנת התשתית לרכישת הקריאה. האם יש גננת שיח באיזורך" יכול להיות שאת תצטרכי לשלם על כך באופן פרטי. תבקשי להצע אבחון אצל קלינאי תקשורת וגם אצל מרפא בעיסוק, לבדיקת מיומנויות היסוד ואם הן לא מוצאים משהו מיוחד, אז קחי לו מורה להכנה לכיתה א' שתעבוד לפי התוכנית של אנשי המקצועה שהתייעצת איתם. אל תמתיני ל"זהוי" הקשיים על ידי הגננת המחליפה, בשלב זה של השנה מישהו כבר היה אמור לעלות על הקשיי ולהציע תוכנית התערבות. אם זה לא קרה, קחי את המושכות לידיך! בהצלחה!
תודה על תשובתך , התאומות שלי בהמתנה בתור לקלינאית תקשורת , עשו להם איבחון לפי כמה חודשים והמליצו להם ללכת לקלניאית תקשורת להעשרת השפה. יש לי עוד שאלה , אחת התאומות שיש לה בעיית סין במקום שין , מתי שאני מתקנת אותה אומרת את זה דווקא נכון וכל מיני מילים שאני אומרת איתה היא אומרת נכון , אבל מתי שהיא מדברת היא שוב חוזרת על הסין , יש מצב שזה הסתדר ?
שלום, בתי בת 4 , בעברה שני ניתוחי כפתורים , האחרון שבהם לפני כחודשיים, בדיקת השמיעה אחרי הניתוח עדיין הצביעה על ירידה קלה בשמיעה.ונדרש מעקב. הילדה לדעתי ולדעת בני משפחה ומקורבים מדברת ברור לחלוטין. הגננת העירה את תשומת ליבי שהפונטיקה שלה אינה ברורה ושהיא מדברת כאילו יש לה משהו על הפה ולא ברור וחלש. אני יודעת שלבת שלי לוקח הרבה זמן להיפתח בעיקר בפני דמות סמכותית ,מתביישת, ולא מדברת בפה מלא , כנל גם קורה בביקורת השמיעה ואצל קלינאית התקשורת. אני מרגישה קצת מתוסכלת היות ולא יודעת איך לעזור לה , ושהגננת אכן תשמע שהיא מדברת כראוי.לדעתי מדובר בבטחון ובסביבה. אודה לעזרה.
אז מה השאלה? אולי תקחי אותה לאבחון אצל קלינאית קשורת והיא תוכל לעזור: לטפל בילדה או לחלופין להרגיע את הגננת?
בני בן שלוש וארבעה חודשים מדבר באופן שוטף ורהוט רק שאינו מבטא את האות ר בכלל אפשר לומר שהוא אפילן יאמר א למשל תורה יאמר תואה. ניסיתי להדגים לו ושיחזור אחרי והוא השמיע בערך את הצליל חחח. יש מקום לפנות לטיפול או משהו שאוכל לנסות או שפשוט להמתין?
הוא עדיין צעיר ויש לו זמן לרכישה ספונטנית. העקר שתברו איתו נכון ולא תחקו את דיבורו. כשיהיה בשל, ישלים לבדו את המלאכה ואם לא, לקראת גיל 5 הוא יהיה מוכן ללמידה ורכישה אצל קלינאי תקשורת. רק בגיל זה יוכל לבצע אבחנה פונולוגית וחיקוי מספיק כדי שהטיפול יצליח ויהיה לו כיף. להתחיל טיפול לפני גיל הרכישה יעמיד אותו במבחן ודרישות גבוהות למדי טיכולים לתסכל יותר מאשר לקדם.
שלום, אנו מטופלים במכון הדים אצל קלינאית. משך הטיפול אצלם הוא 30 דק'. מפגש ראשון היה שיחת הורים בעבור טופס 17 ללא הילד. לאחר מכן היינו ב5 מפגשים (מפגש פעם בשבוע) ואני יודעת שזה מעט זמן כדי לצפות להתקדמות, אבל אני משום מה לא מתחברת לטיפול. רציתי לדבר עם קלינאית והיא הציע שנעשה שיחה, אבל חבל לי לבזבז עוד טופס 17 על דיבורים במקום טיפול כי הרי המכסה מוגבלת. אין לי מושג מה התכנון שלה ובעקרון הם החתימו אותנו על כך שמשך טיפול משוער הוא כחצי שנה. לילד יש בעיית קשב וריכוז ואני מרגישה שהוא כלל לא מקשיב לקלינאית אלא רק עסוק במשחקים אצלה, עובר בין 3-4 משחקים תוך חצי שעת טיפול, לא מוכן להקשיב לסיפור ובסוף כמובן שלא רוצה לעזוב את החדר כי יש דברים שעוד לא שיחק בהם. אני מרגישה שקלינאית מדברת באוויר מתוך הנחה שזה יכנס לו לראש, אך אני מאמינה שאם הוא לא מקשיב בצורה יפה (ישיבה על הכיסא ומסתכל בספר/משחק או עליה) אז זה לא יעיל. רציתי לשאול כמה שאלות כלליות כדי לגבש את דעתי לגבי ההמשך טיפול: 1. מהו משך הטיפול אצל קלינאי תקשורת? הכוונה למס' דקות לטיפול רגיל בהסדר הקופה. שמעתי שנהוג 45 דק'. האם נכון? 2. איך מתנהלת תקשורת בין הורה למטפל? ז"א איך אני יכולה לדבר עם מטפל, להתעניין במצב, לקבל הדרכה ולהיות שותפה ולא רק צופה מהצד? 3. במקרה שמרגישים שזה לא יעיל. האם חכם לנסות מישהו אחר בהתחשב בזמני המתנה ארוכים מאוד ובכך ששוב פעם נצטרך כאילו להתחיל מחדש (הכרות ביניהם, אבחון משלה)?
לא ציינת בן כמה הילד.... ומה התחום בו הוא מטופל! 1. תלוי בגיל הילד. ילדים שמקבלים סל של התפתחות הילד חייבם לקבל 45 דקות, כולל הדרכה עם ההורים. עד גיל 6 ילד מקבל 27 טיפולים בשנה 0שנה על פי יום ההולדת) ולאחר גיל 6 רק 9 טיפולים. למי שיש ביטוח משלים יכול קלבל עוד. 2. אני נוהגת לשתף את ההורים בכל פגישה ובסיומה לשוחח על מה שעשינו ומה שניתן לעשות בהמשך בבית. כך לדעתי היה רצוי שכולם יעבדו! 3. אם את לא מרגישה בנוח עם הקלנאי חשוב שתנהלו שיחה, את יכולה להצהיר שלא מוכנה לשלם עבור הפגישה ואף לשאול בקופה שלך מה נהוג לעשות. במערך של הדים יש המון מקומות לטיפול והמון קלינאים, אולי את זקוקה לשיחה עם משהו בעל נסיון שישיב על כל שאלותיך? זאת חברה רצינית, לא ממש הבנתי עלמה את חתומה.... ? בהצלחה
ביתי בת שלוש וחצי מדברת יפה מאוד. מבינים אותה יפה אבל שמנו לב שהיא מחליפה את הק ב-ת. באיזה גיל צריך לטפל בזה? זה יכול לעבור לבד? תודה שרון
טיפול לקראת גיל 4 וחצי כדי לאפשר לה את המקימום זמן לרכישה ספונטנית וגם לאפשר לה הבשלה מספקת לביצוע ויישום הנרכש. בינתיים תדברו איתה ברור ולאט, אל תנסו ללמד אותה להגיד נכון אלה רק "לשמוע את הצלילים המוחלפים" בהצלחה
הפסיק ללכת, מפסיק לדבר, יותר ריר, שינוי בחיוך. למי פונים?