פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום בנו בן 2.8, סובל מריור רב מאוד. ישנם ימים כנעט ללא ריור וישנם ימים בהם צריך להחליף מס' חולצות. פניתי מס' פעמים לרופא משפחה, לטענתו - תקין. רופא א.א.ג - שלל כל בעייה. (פניתי אליו בבעייה זו) רטפא המשפחה לא יודע לאן להפנות אותי , לדברי אבדוק ואברר מי מטפל בבעיה והוא ייתן לי הפנייה. לשאלה: קלינאי תקשורת/ ריפוי בעיסוק/ פפיזיוטרפיה. מי תחום עיסוקו האם יכולה להמליץ לי על איש ספציפי שעוסק בתחום? (גם פרטי הולך) אני גרה באיזור רחובות/גדרה (יכולה לבגיע מאשדוד עד רשלא"צ) תודה מראש
בגיל זה עדיין מוקדם לטפל בתופעה, אבל יש תשתית פיזית ותחושתית שאפשר לבדוק: האם הנשימה האפית שלו תקינה והמעברים פתוחים? האם לועס ובלועה כל מיני מרקמים? האם יש לו מוצץ? האם את מאפשרת לו לדבר עם מוצץ בפה? האם יושב זקוף וחגורת הכתפיים יציבה? האם מתח השרירים בפנים ובגוף מתאימים לגילו או האם יש לו חולשה בסיסית (היפוטוניה) אלו רק חלק מההבטים שרצוי לבדוק. לגבי מי ממקצועות שציינת, קלינאי תקשורת יכולה לבדוק את המעברים בנשימה, להתרשם מהפה במסגירה ובתפקודי לעיסה ודיבור, פיזיוטרפיסט יכול לבדוק את מנח הגב והגוף וגם את מתח השרירים בגוף. תחפשי קלינאי בעל נסיון בתחום זה או בתקשי הפניה לאבחון במכון להתפתחות הילד, דרך קופת חולים בהצלחה
שלום, ביתי בת שנה ושמונה חודשים, שבוע שעבר הייתה לי שיחה עם מנהלת המעון שאמרה שהם לא מודאגים מזה שאיננה מדברת אלא מזה שאינה משתמשת בהברות. כמו כן מהצד הרגשי, היא נכנסת ללחץ כשמישהו זר נכנס למעון (גם בבית) ומפחדת מילדים גדולים ממנה, וגם לא ממש מתקשרת עם ילדים בני גילה (בעיקר מתבוננת). יש לציין שבבית מביעה את עצמה באופן מלא ע"י הצבעה על חפצים , קולות של רצון, אכזבה, בכי, בקיצור יודעת להביע את עצמה. משתוללת בבית, פותחת מגירות, רצה, וצוחקת אבל במעון מאוד שקטה ונוחה. פניתי לרופא ואנחנו ממלאים טפסים למכון להתפתחות הילד בסורוקה.דיברתי גם עם קלינאית תקשורת שלא יעצה לי הרבה כי היא עובדת במכבי ואני בכללית, רק הפנתה אותי לקלינאית אחרת שתהיה בארץ רק מה25/7. הרופא חושב שאני ממהרת ומה פיתאום שאני אלך לקלינאית תקשורת באופן פרטי. רוצה לציין שהבת שלי מתרומת ביצית וזרע ואין לי שום מידע עליה מבחינה גנטית ואני אם יחידנית. מה את ממליצה לי עוד לעשות? לפני כל שלב התפתחותי היה עיכוב בהתפתחות שלה , כל פעם כמעט השתגעתי מדאגה עד שהגענו לרופא המתאים (פרטי)ואח'כ זה הסתדר.אבל הפעם התור למכון יהיה ארוך (כמו מה שכתבתי לך):)
אורשלום מצויין שביתך מביעה עצמה בדרך כלשהי וחשוב לעודד זאת. יחד עם זאת בגילה חוסר מילים החלט מצדיק אבחוןשפה אינני יכולה להמליץ לך על קלינאיות ספציפיות - אם את מעוניינת דרך הקופה בדקי אילו קלינאיות מופיעות ברשימה. אם ברצונך לפנות באופן פרטי באפשרותך לפנות לאגודת קלינאיות התקשורת בישראל ולבקש את רשימת המאבחנות לאזורך במקביל חשוב לבצע בדיקת שמיעה בהצלחה
ושוב שלום.. כתבתי לך שבני בן ה9 חודשים משמיע קולות כמו או אאו [דומה לקולות של גור\כלב קטן] מזה כחודש וחצי.. למרות שבגיל 7 חודשים היה אומר אבא אבאבאבא [הרבה] בערך שבועיים שלוש ואז הפסיק לחלוטין והחל 'ליילל'.. בתגובה שאלת אותי אם התפתחותו תקינה ואם בדקנו שמיעתו.. אז אומר לך שהבדיקות היחידות שעבר זה שכשנולד ונאמר לנו שהכל בסדר. לפני כשבוע התבשרנו שבעיין הימנית שלו קיים סימפטום שנקרא 'מורנינג גלורי' משמעו שבעין זו במקרה הכי טוב הוא יראה רק 10% . אין ניתוח אין השתלה אין פיתרון בשום סכום של כסף.. לא בישראל ולא בעולם כולו.. האם יכול להיות קשר? לדעתי לא אבל את הקלינאית.. ולכן שאלתי היא האם יכול להיות קשר?? אציין גם שגילינו זאת הוא עבר בדיקות בתל השומר שאחת מהם הייתה פתיחת העין עם קליפסים וסדרה של צילומים בשתי עיניו.. מאז הוא עצבני וגם לא אוכל דברי בשר שקודם כן היה אוכל.. רק ביסקוויטים , סימילאק מעדנים וכדומה..היכול להיות קשר?? עד לפני שבועיים הכל היה בסדר [מלבד היללות] מבחינת התפתחות, בטיפת חלב נאמר לנו שלגילו הוא בין הילדים הכי גבוהים בארץ.. עקב בעייתו בעין כל דבר מפחיד אותנו הרבה יותר.. השאגות\יללות ממש מפחדים [בהתחלה מאוד אהבנו קולות אלה הוא ממש מתוק שהוא משמיע קולות אלה.. אבל מכיוון שהפסיק להגות אותיות\מילה לחלוטין והחל ליילל קבוע אנו מפחדים.. לאחר מאמצים השגנו תור להתפתחות הילד רק בעוד חודש.. עד אז נשתגע.. סליחה אם כתבתי הרבה או שאלתי לא ברור אז אסכם ב2 שאלות. 1 למרות שהיה אומר אבא באבאב האם צריך לפחד שהיללות 'תיתפס' בו?? האם יש ביללות זו משהו מפחיד? ואיך לטפל? 2 עקב בדיקתו בעיניו היכול להיות שהפך מילד מאוד רגוע לעצבני? והיכול להיות קשר בין הבדיקה לבין השינויים בתזונתו? אנו מאוד מפחדים.. בתודה רבה מראש רוני
שלום רוני לצערי לא אוכל להשיב על שאלותיך, אבל אני יכולה רק להגיד שילדים הם בעלי כוחות הסתגלות עדירים, תחשבי שאת רואה בשתי העיניים ולכן לא יכולה לדמיין מצב אחר, מבחינתו, ולפי מיטב הבנתי, הסינדרום בעין הוא מולד, מה שאומר שכך הוא תמיד ראה את העולם, גם כשאת לא ידעת, לכן אין שינוי מבחינתו. לגבי השינוי בקולות, אין לי מה להגיד... לפעמים יש שינויים בשמיעה, על אף שניבדק בלידתו... הייתי ממליצה להפנותו לבדיקת שמיעה במקביל להמתנה לבדיקה במכוןלהתפתחות הילד(אני משבחת אותכם על הפניה למכון) לגבי האכילה, אל תוותרי על החשיפה למיני מזונות, תציעי בלי ללחוץ ותני לו טעימות מהצלחת שלך, באופן טבעי... ילידם הם סכרנים מטבעם ורצוי "לנצל" תכונה זו! מאחלת להם כל טוב ותמשיכו להנות מגידולו של בינהם, אשר נשמע חברה מן אמיתי!
שלום רב. יש לנו ילד מקסים בן תשעה חודשים. בהיותו בן שבעה חודשים התחיל להגיד מילים כמו אבא... אבאבאבא... מזה כחודש שהוא הפסיק להגות מילים והתחיל לשאוג קולות כמו זאב או כלב.. הפסיק לגמרי להגות מילים ורק משמיע קולות הנשמעות כמו אאו.. (יללות שממש מדאיגות) כל נסיון שלנו להפסיק לו את הרגל זה נכשל. אנא נואשות עזרתך. אנו מנסים לעצור אוצו ולהראוצ לו עם הידיים שיפסיק או לאמא לו לא. כלום לא מצליח. יש לנו תור לרופא להתפתחות הילד רק בעוד חודש. עד אז אנא נואשות עזרתך.. בתודה מראש רוני
אין מה לעשות... ישלדים מתפתחים ללא אפשרות לשליטה על הסדר. הוא עבר בדיקת שמיעה, ישן טוב? אוכל? מתפתח? יוצר קשר? אם הכל חיובי, אז הוא כניראה בסדר גמור
שלום, יש לי בן בן 4 שנים (יליד מאי 2007) יש לו קושי בשפה בתכנון הדיבור, מטופל אצל קלינאית כבר למעלה משנה. מבטא כיום כבר את רוב ההברות - לא תמיד במקום הנכון. לפני שנה שאלנו את הקלינאית המטפלת ואת הרופא ההתפתחותי בקשר לגן שפתי והם אמרו שהוא לא מתאים לגן שפתי כיוון שהפער אצלו בין היכולת המילולית והיכולות הקוגניטיביות והדידקטיות שלו מאוד גדול. יש לו אוצר מילים מאוד רחב (למרות שמבטא קצת עקום את המילים) הוא ילד חכם ומסוגל לשבת במשימות. מכרים המליצו לנו להכניס אותו לגן שפתי כיוון ששם מקבל באופן שוטף קלינאית, מרפאה בעיסוק ומטפלת רגשית - במקום להתרוצץ איתו אחרי שעות הגן לכל הנ"ל (מה שעשינו השנה). חשוב לציין גם שהשנה בגן מועצה רגיל לא היה חיבור מוצלח עם הגננת והיה לו לא טוב בגן. שאלתי אם כך היא - איך מחליטים אם להכניס לגן שפתי? מי אמור להמליץ על כך ומה התהליך? אודה לעזרה יעל
ההפניה לגן שפתי דרך ועדה בחסות מערכת החינוך באיזור המגורים. ההפניה לאחר בדיקה פסיכולוגית והמלצה של הגננת, הקלינאי וכל מי שמכיר אותו, הילד מופנה לדיון בועדת השמה, אשר מחליטה יחד עם ההורים על הפניה לגן שפתי (או אחר) אם מחליטים על זכאותו לגן ששכזה, הוא יקבל את הטיפול מתוקף חוק החינוך המיוחד. הועדות דנות בהפניות עד מאי לגבי שנת הלימודים המתחילה בספטמבר, כך שלגבי השנה, זה לא אפשרי. במידה ותתשבו שיש עדיין צורך בשנה הבא, אז לקראת חודש ינואר כדאי להתחיל בתהליך. אל תסתמך רק על מה ש"אנשים" אומרים לך, יש לך אנשי מקצוע שמכירים אותו ויכולים לתת לך המלצה אישית מתוך הכרות. עקב מחסור באנשי מקצוע יש גנים שפתיים ללא קלינאי תקשורת!
בננו בן ה- 14.5 לא מצליח להסביר בצורה ברורה מבחינת מבנה המשפט את דבריו. בזמנו אותר עם לקויות למידה, לקות שליפה והפרעת קשב וריכוז. נורמטיבי לחלוטין- אהוב מאוד על חבריו, לומד בחטיבה רגילה, תנועת נוער וכו'. האם יש בתחום קלינאות התקשורת טיפול גם לסוג זה של קושי? תודה מראש. ההורים המודאגים
כן, בהחלט יש. תפני לקלינאי תקשורת שמטפל בילידם בגילאים אלו או תנסי לקבל שם של קלינאי דרך האתר קלינאי התקשורת בישראל www.ishla.org.il
א.ג.נ מזה מספר שנים שאני סובל מבעית הפרעה בבליעה בשתיית מים. זו אינה בעיה של הקדמת קנה לושת. אלא פשוט הרגשה כאילו הושט באיזור מפתח הלב נסגרת ואינה מאפשרת להשלים את הבליעה. עם איני מצליח לשחרר את ה"סתימה" תוך שניות מספר אני מאבד את ההכרה ומתעלף. בעקבות מקרים שקרו לי בעת שתייה בעמידה שהסתיימו בנפילה וחבלה אני שותה רק בישיבה. יש לציין כי שתייה בעזרת קשית מונעת את התופעה. אנא עזרו לי למצוא את הרופא המתאים לטיפול בתופעה. נ.ב כיום אני בן 81. בתודה מראש ח.א
האם התייעצת עם רופא גאסטרואנטרולוג? או לחלופין עם קרדיולוג? האם עברת בירור בשיקוף ושט, ליראות האם יש בעיה המיקום הושט או לחלפין בתנועתיות שלו (פריסטלטיקה של הושט) זו התנועה שמורידה את החומר הנמצא בושט בכוון הקיבה. בגיל המבוגר התנועה של הושט נעשת לא סדירה וזו יכולה להיות סיבה מספקת להפרעה בפינוי מהושט. האם התופעה גם במזון מוצק?
הבן שלי כבר כמעט בן ארבע, ועדין אומר סמך במקום שין (למשל - סלוס במקום שלוש, וכו'). האם זה גיל שצריך כבר לטפל בתופעה, או פשוט לחכות שתעבור מעצמה? אנחנו מנסים לעבוד איתו וללמד אותו להגיד את האות שין, אך ללא כל הצלחה. תודה.
מינה שלום, השיבוש שאת מתארת תקין לגיל ומומלץ לא לתקן את הילד או ללמד אותו היגוי נכון בשלב זה. הרבה פעמים התופעה חולפת מעצמה. אם לא- גשו לאבחון קלינאית תקשורת לקראת גיל 6, או קודם לכן אם השיבוש יטריד את בנך. בהצלחה.
שלום רב! בני בן ה-4 עבר לפני חודש ניתוח להסרת שקדים ואנדואידים, מאז הניתוח הוא מדבר מהאף ולעתים קרובות גם דיבורו אינו ברור. האם מומלץ כבר לפנות לקלינאית תקשורת, או לחכות עוד קצת כדי שיסתדר מעצמו? תודה עמית
סיכוי טוב שייסתדר, אבל כדאי כבר לפנות לקלינאי כי יש תור במתנה ארוך במרבית המקומות. תני לו הרבה עבודה בנשיפה 0בלונים, בועות סבון, משחקים אחרים) וגם תני לו לשתות בקשית.
בני בן 3.9. ייכנס לגן שפתי בספט' הקרוב. יש לו איחור התפתחותי ועיכוב בהתפתחות הדיבור. הוא ילד מאוד ביישן ומופנם. כעת סיימנו טיפול של כשנה אצל קלינאית תקשורת, לאחר שהיא אמרה שמיצתה את הטיפול בו, ובלאו הכי בתקופת הקיץ חשוב שיהיה לילד מעט חופש. האם לאור העובדה שהבן יהיה בגן שפתי, נוכל להמשיך לקבל טיפולי קלינאית דרך קופת החולים (מאוחדת)? האם אני יכולה לדרוש טיפולים אלו בנוסף לטיפולים בגן ? (שמעתי שבעיר שלנו (מודיעין) ישנם גנים שבהם לא היתה כלל קלינאית בשל מחסור בנשות מקצוע). תודה רבה מראש, אם מודאגת
זכותו של בנך לקבלת טיפול בקופת חולים מוגן בחוק זכויות החולה ובסל הבריאות ולא קשור למה שיקבל במסגרת הלימודים, גן שפתי מקנה לו זכויות על פי חוק חינוך המיוחד אין קשר בין שתי הזכאויות, אך המערכת מצליחה לעתים להניע את ההורים "לוותר" על הטיפול הייחדיני בקופת חולים, לטובת הגן השפתי. למיטב הבנתי הגן השפתי מצויין, אך לעתים אין שם קלינאית תקשורת ואם יש, היא יותר מייעצת ומדריכה מאשר מטפלת באופן ישיר ויחידני. בגיל הצעיר הזה רצוי לערב את כולם, כולל ההורים. אני ממליצה לך לרכוש ספר של הנן HANEN דרך אגודת קלינאי התקשורת, הוא מיוע להורים לילדים עם קשיים ברכישת שפה, נותן המון עצות מעשיות ומהווה הדרכה בנוסף לגן ולקלינאי הפרטני. בהצלחה
תודה רבה על תובתך המפורטת ועל הטיפים. האם ישנו קישור למציאת החוק הכתוב באמצעות האינטרנט ? תודה רבה !!! אמא מודאגת
שלום רב, יש לי תואר ראשון בפסיכולוגיה אולם לצערי רק לקראת סיום התואר הבנתי שהמקצוע שבאמת מדבר אליי הוא קלינאות תקשורת. שאלתי היא האם יש מוסדות בישראל שעושים לימודי הסבה לתואר שני בקלינאות תקשורת? שאלה נוספת, בהנחה שאני ממשיכה לתואר/לימודי השלמה שהם לא קלינאות תקשורת אבל כן קשורים להפרעות תקשורת (למשל לימודי תעודה VML במרכז יעל), האם זה מספיק בכדי לבסס לעצמי קליינטורה. האם אצליח להתברג למקומות עבודה על בסיס זה או שרק התואר הספציפי רלוונטי? תודה ובברכה, נתנאלה
אין בארץ משלול של לימודי תואר שני או הסבה מקצועית. עליך להרשם ולהתקבל ללימודי תואר ראשון ולאחר שתתקבלי ללימודים לבקש הקלות או שיחרור מלימודים שהם מתאימים ללימודיך בתואר בפסיכולוגיה. לגבי VLM, זו איננה תעודה מוכרת על ידי המל"ג, זו שיטה שפותחה על ידי אדם פרטי והוא משווק אותה בהצלחה, הוא מכיר בתעודה וכניראה מצליח לשכנע אחרים שהיא שווא משהו. מבחינת קלינאי תקשורת, עליך לעיין בחוק "מקצועות הבריאות" אשר קובע במפורש מי יכול להיטת קלינאי תקשורת מבחינת ההכשרה ועמידה בדרישות של לימודים, הכשרה מעשית ועמידה בבחינה. לגבי קלייינטורה, לא מבינה מה כוונתך, מה בדיוק תמכרי להם, ללא הכשרה? מקומות עבודה לא יכולים לקבל לעבודה את מי שאיננו בעל תעודה, כמפורט בחוק! אם את צעירה, אל תוותרי על עמידה בלימודים ודרישות, על פי החוק ואל תשקיעי מאמץ, כסף ולימודים במשהו שאינו מוכר ומטיל ספק בהכשרה המקצועית שלך.....
אני יוצאת עם בחור וגיליתי שהילד שלו סובל מפי.די.די , האם הדבר צריך להדאיג אותי לעתידינו המשותף? דבר נוסף לפי המשתמע הילד לא נראה ולא נשמע כמו פי.די.די משמע זה ברמה נמוכה מאוד. ואם תוכלי בבקשה לשלוח לי חומר למייל מה זה בכלל פי.די.די תודה מראש
לא נמצא שום עדות לגורם גנטי להפרעות קשר, ביניהן PDD לגבי הילד הספציפי, רצוי שתקבלי מידע מהאבא שלו, הוא הכי מוסמך להסביר לך מה מצבו. לגבי קריאת חומר רקע, תחפשי באתרים שונים או של אלות, זה האירגון בארץ שמטפל הילדים אלו, והוקם על ידי הורים.
שלום, יש לנו ילדה בת 3 ובמהלך הדיבור היא לא יכולה להגות את האות ל' (יוצא לה י'). בנוסף היא הוגה את האות ש' כאות ס'. האם אנו צריכים לפנות לקלינאית תקשורת? תודה.
שלום, בני בן שנה וחודש.ילד מתוק, מלא שמחת חיים וסקרנות. חברותי מאוד, פעלתן, הולך, משחק המון, מאוד אוהב בעלי חיים. בשגרת חיינו, אביו עובד במשמרות, כך שיוצא שאני זו שחווה איתו את השגרה היום יומית הקבועה. (הוא בפועוטון מגיל חצי שנה). יחד עם זאת נראה שהוא מעדיף את אביו על פניי. באופן כללי,הוא מאוד שמח ומתרגש לקראת אנשים הקרובים לו (אני, אבי, סבתו) אך לפעמים הוא מתעלם מהם לחלוטין. כך גם ממני: . (אתמול באנו לקחת אותן ביחד מהגן, והוא התייחס אך ורק לאביו וממני התעלם לחלוטין!). שאלתי היא: יש פעמים שהוא נורא שמח לקראת אדם הקרוב לו, ופעמים אחרות הוא מתעלם ממנו או אדיש כלפיו. האם זה נרמאלי? התפתחות רגשית תקינה?
תודה על פניתך, באופן כללי יתכנו מצבים בהם ילד שקוע בדבר אחד ואז מתעלם מהשאר. קשה לי לענות לך בנושא ההתפתחות הרגשית מאחר ופנית לפורום הפרעות שפה ותקשורת. באפשרותך להתיעץ עם פסיכולוגית בפורומים הנוספים או בטיפת חלב
שלום אנחנו חיים בתורכיה. הקטנה בת שנה. נשאר כאן עד גיל שנה וחצי. אני מדברת רק עברית איתה והיא כבר מבינה כמה מילים. הבעיה היא כזאת- האבא מדבר עברית במבטא תורכי ועם שגיאות שאני מתקנת, אבל היה חשוב לי שידבר בעברית כי אנחנו משפחה אחת ואני לא מבינה תורכית. אולי אני טועה? אולי היא לא תלמד ממנו עברית בכלל? שנית, יש לה מטפלת אוזבקית 4 פעמים בשבוע שיודעת תורכית, אבל ביקשנו ממנה שתדבר אנגלית כדי שהקטנה תלמד אנגלית. האנגלית שלה בסדר אבל יש מילים שהיא לא יודעת ואז אומרת אותן בשפתה, לפי מה שראיתי. יוצא שהקטנה שומעת מן בליל של שפות- ממני עברית, מהאבא עברית במבטא תורכי, מהמטפלת- אנגלית לא גבוהה וקצת תורכית-אוזבקית, ברחוב-תורכית... הקטנה מאוד מפותחת ונבונה אבל אני לא רוצה לבלבל אותה. תודה רבה
אם מדובר בסה"כ בעוד כמה חודשים, תמשיכו ככה, רק תקפידו על עקרון של מבוגר אחד, שפה אחת! אם את נמצאת איתה מרבית השעות ביום אז לך יש הכי הרבה השפעה עליה, היא תבין את הנאמר בכל השפות וכשתחול לדבר ממש, כבר תהיו בארץ והיא תוכל להשלים את הפערים. לגבי המטפלת, באמת בעייתי, אבל כניראה אין ברירה, אז תני לה לתקשר בכל דרך שהיא ותמתיני לחזרה לארץ כדי לבנות סביבה שפתית יציבה, עקבית ומעשירה. לגבי בעלך, אל תתקני את דבריו, עדיף שהיא תשמע אותו, מבלי שאת תהייהי מעורבת ביניהם, זה יהיה נכון לכל החיים ולא רק להקניית שפה.
שלום רב. בני יליד מאי 2002 , עולה לגן חובה. מזה כשנתיים נמצא בגן שפתי במסגרת החינוך המיוחד. אין לו בעיות רגשיות או מוטוריות. הכנסנו אותו לחינוך המיוחד כי כמעט ולא דיבר כלל עד גיל שלוש וחצי. מאז עברו המון מים בנהר , הוא ילד חברותי שמח ופעיל , ואין לו כלל בעיות מיוחדות פרט לליקויים בודדים שנשארו בשפה כגון האותיות ר,ל,ש,ס שאיתן עדיין יש בעיית היגוי.התחלנו גם טיפולים עם קלינאית תקשורת פעם בשבוע והיא עובדת איתו על בעיית ההיגוי של אותיות אלה. ולשאלתי - אנחנו מתלבטים ורוצים להעלות אותו לגן חובה רגיל כי מרגישים שהמסגרת הקטנה כבר לא מתאימה לו ושבגיל זה חשוב שיימצא בחברת יותר ילדים. הוא נמצא בצהרון רגיל ואנחנו לא רואים שיש בעיות מיוחדות. המלצת הצוות הטיפולי של הגן השפתי היא להעלות אותו לשפתי חובה ובתחילת השנה להתחיל תהליך של שילובו בגן רגיל מספר פעמים בשבוע. אנחנו לא כל כך מתלהבים גם מתהליך זה מכייון שהבנתי שלא כל גן מוכן " להכיל" ילד שמגיע מהחינוך המיוחד. הצוות הטיפולי והגננת מציינים שאין לו בעיה רגשית או מוטורית אך חוששות שילעגו לו ילדים בגן החובה כי הם להגדרתם "אכזריים" ולא תמיד יבינו את כל מה שהוא אומר להם ואז הביטחון העצמי שלו ירד. מה דעתך? תודה רבה וסליחה על האורך.
סליחה טעיתי מאי 2006.
לדעתי בנך פוגש ילידם "רגילים" במהלך הצהרון וגם בכל מקום, אם הוא מסתדר שם, ודאי ייסתדר בגן "רגיל". רצוי להבין האם יש לו פערים בתפקוד השפתי והאם הפערים הולכים ונסגרים. עדיף שישתלב עם ילדים בגילו בגן, שם הילדים אינם "אכזריים" בהגדרה, הם סכרנים וודאי ישאלו שאלות כמו ,למה לא מדבר ברור". לרוב, אם יקבלו תשובה מספקת, לא ילאגו! בנך והחברה מסביב ילמדו לקבל את השונה ולכבד, בכל מצב. אם מבחינת הלימודים, ידיעות והשגים הוא מתאים לגן חובה, זה גיל טוב להעבירו ולא להמתיןם לכיתה א', שם השילוב לפעמים יותר קשה והמטלות גם! תנסי להבין ממה חוששים בגן השפתי ולמה לא יכולים לשחררו לגן רגיל? השילוב ההדרגתי יפגע בו יותר (יהיה מסומן שמי שבא לגן רק לפעמים) מאשר כניסה לגן, כיתר הילידם ב- 1 בספטמבר. התלבטות קשה, רצוי לשתף את הפסיכולוג בגן או מי שמכיר אותו., אישיותו ויכולת ההסתגלות שלו. כל טוב.
שלום. יש לי ילד בן 12 וחצי.עם הפרעה בבליעה רוה הזמן שהוא אוכל.מרגיש "שתקוע" לו בגרון וחייב לשתות אם לא מרגיש מעיין חנק. זה כבר הרבה זמן התלונות.כמעט שנתיים היינו אצל רוםא משפחה ששלל על רקע פסיכולוגי. ועשינו בדיקת שיקוף וושט עם שתיית חומר מיוחד.ולא נמצא כלום בבדיקה והתלונות נמשכות.מה עלי לעשות עם בעיה זו? האם ישנה עוד בדיקה יותר מעמיקה לבירור הבעיה? תודה גלי.
ישנ ה בדיקה מעמיקה המבוצעת בבית חולים בלינסון, גם בתל השומר. תבקשי הפניה לקלינאי תקשורת באחד מבתי החולים האלו ותדווחי על הקושי. בקשי לבצע איבחון בליעה וגם בדיקת הדמייה, כמו רנטגן במהלך הבליעה. הבדיקה ניקראת וידאו-פלורוסקופיה. יש גם מרפאת בליעה ההית חולים איכילוב, תלוי היכן את גרה ובאיזה קופת חולים הנכם מבוטחים. הבדיקה נמצאת בסל לילדים עד גיל 18. בהצלחה
מדוע צריך לבקש הפנייה לקלינאי תקשורת? הבעיה היא בבליעה לא בדיבור. תודה גלי.
שלום רב, בתי בת שנה ו-10 חודשים, כמעט ואינה מתבטאת, בבדיקות שמיעה נמצא שהיא שומעת טוב, אך היו לה מים באוזניים, היא מתבטאת על ידי צרחות. במרכז להתפתחות הילד שלחו אותנו לרופא שהמליץ על קלינאי תקשורת, זה עניין של להמתין חודשים לטיפול. בינתיים אני לחוצה מאוד, לא יודעת ממה זה נובע ומה אני יכולה לעשות בינתיים עד שיחל הטיפול. השאלה שלי היא האם היא תלמד לדבר נורמלי עם הגיל? או שצריך טיפול והאם כדאי לקחת טיפול פרטי, ומה עלות טיפול כזה. ובכלל ממה זה נובע אם לא בעיית שמיעה. אני לחוצה מאוד. אשמח לקבל תשובות. תודה
איחור בהתפתחות שפה יכול לנבוע מגורמים שונים. חשוב לשלול בעיית שמיעה וטוב שעשיתם זאת (מאחר ויש לה נוזלים באוזניים חשוב המשך מעקב שמיעתי) מעבר לכך לרוב לא ניתן לקבוע גורם ספציפי. קשה כיום לנבא 'מה יקרה אם...'. אציין שיש ילדים שמתחילים באיחור ומשלימים בעצמם את הפער אך רבים אחרים זקוקים לטיפול ע"מ להשיג את הפער בהתפתחות ולכן בהחלט מומלץ טיפול. לגבי מה לעשות בינתיים זה תלוי בעוד גורמים - האם מבינה שפה טוב (למשל האם מבינה הוארה בלי שתצביעו או תרמזו), האם התקשורת הכללית טובה (יוצרת קשר עין, נעזרת באחר וכו'). עלות טיפול פרטי משתנה מטפל למטפל ותצטרכי לבדוק זאת באופן ספציפי בהצלחה
שלום רב לבתי בת ה-4 ושלושה חודשים יש קושי לבטא ש שיוצאת לא ברור ובעיקר צ שנשמעת אצלה כמו ס'. היא מודעת לבעיה בעצמה כי פשוט אנשים לא מבינים אותה, ומנסה לבטא נכון ולא מצליחה. היא אפילו מאייתת נכון את המילה היא יודעת שצ זה לא ס אבל לא מצליחה להגות. יש לציין שמבחינה ורבלית היא מדברת ויש לה אוצר מילים של בת 8 לפחות, היא כבר קוראת מילים וכו'. יש לה רווח בפה בין השיניים העליונות והתחתונות- האם זה קשור? היא גם הרבה עם מוצץ אנחנו לא מצליחים לגמול אותה- האם זה קשור? פעם אמרו לי שלא מטפלים בכך עד גיל 5-6 כי זה מסתדר מעצמו אבל אצלה נראה לי שזה לא קשור. מה המלצתך בבקשה? תודה רבה אמא מודאגת
נכון שלא חייבים טיפול דחוף, אבל מכוון שיש תור המתנה במרבית המקומות רצוי שתרשמי אותה כבר לפגישה ראשונה אצלקלינאי תקשורת, עד שיגיעה תורה, היא תהייה בגיל מתאים לטיפול. (לקראת גיל 5) או במהלך גן חובה. הרווח בין השיניים יכול להיות בעקבות מציצה או מבנה הפנים. בכל מיקרה, זה יהיה אחרת לאחר החלפת השיניים.
שלום, בני בן 1.5 מרבה לצרוח כמעט על כל דבר,דבר הגורם לאווירה לא נעימה בבית.(בני הבחור לא היה כזה)אני מבינה שזאת הדרך שלו לביטוי,עדיין לא מדבר,אבל חייבת למצוא פתרון להתמודד עם בעיה היומית.עד עכשו נשארתי רגועה ופניתי אלו בבקשה לא לצעוק אך לשווא.מה צריך לעשות?חוששת גם לגרונו.
תפני לרופא אאג' ותבקשי לבצע בדיקת שמיעה. לאחר מהלך זה, תכנסי לאתר ותיידעי אותי על התוצאות. לא יגרם נזק למתרי הקול, ילידם הגיל זה צועקים "נכון"!
הילד שלי בן שנתיים וחצי ואינו מדבר משפטים אומר רק אמא אבא סבתא דוד שלום (בשפה הערבית) הוא שומיע טוב ומתקשר עם כולם אפילו הזרים מדבר כל הזמן אבל לא מבינים ממנו מילה מנסים שיחזור על המילים אבל הוא מביע צלילים שונים לגמרה אח שלו בן שנה וחצי והוא כל הזמן מנסה לחקות אותו אינני יודע אם אי הדיבור גם חלק מהחיקוי תודה על העזרה
ראדה שלום, אתה מתאר אחור שפתי אצל בנך. אפילו אם אתם מתרשמים שהשמיעה טובה חשוב לבדוק זאת גם בבדיקה, לעיתים אנחנו מתרשמים משמיעה טובה למרות שיש לילד ירידה בשמיעה. בנוסף, אני ממליצה לכם לפנות עם בנכם לאבחון קלינאית תקשורת, באבחון תוכלו לקבל הדרכה כיצד לעודד רכישת שפה אצל בנכם, לא תמיד הפתרון היעיל הוא לבקש מהילד לחזור על מילים. לא ברור לי ממה שכתבת מי מנסה לחקות את מי, הקטן את הגדול או הגדול את הקטן, בכל מקרה, אני מניחה שהם חשופים לעוד דוברים כך שאין מה לדאוג להשפעה לרעה של האחים על התפתחות השפה. בהצלחה!
שלום רב, בני בן 1.11 ,עם נוזלים באזניים ללא דלקות אזניים ולאחר בדיקת שמיעה בה נראה כי שמיעתו מעט מתחת לממוצע. שאלתי היא - אנחנו לא מרגישים כי יש בעייה, שומע ומבין הכל . העניין הוא שהוא מבטא לרוב המילים רק את הסיומת יש המון מילים שמבטא רגיל וגם מחבר מצדי ושלשות מילים. האם זה שלב התפתחותי או ייתכן וקשור לשמיעה?
גלי שלום, לפי תאורך מצבו השפתי של בנך מתאים לגיל. יחד עם זאת, ירידה בשמיעה, ואפילו קלה, יכולה להיות משמעותית בגילו, שהוא גיל קריטי להתפתחות השפה. ירידה בשמיעה על רקע נוזלים באוזניים יכולה להיות תנודתית, ומשתנה בחומרתה. נוזלים יכולים להופיע ולהעלם, ועל כן חשוב להיות במעקב אחר השמיעה, ואם אתם רואים שהמצב נמשך אני ממליצה לכם להתייעץ עם רופא א.א.ג. ולשקול טיפול.
שלום, אני בן 27. מגמגם מאז שאני זוכר את עצמי. רוב הזמן נמנע מסיטואציות שכוללות דיבור מול קהל, מול יותר מבנאדם אחד, מאנשי סמכות. רציתי לשאול - 1. כיצד ניתן לדעת האם הגמגום אצלי הוא מלידה או לא? 2. כיצד ניתן לדעת האם הגמגום שלי הוא בר ריפוי? 3. האם קיימת תרופה או קיים טיפול לגמגום לבחור בן 27, שיכול להקטין שמידה משמעותית או להעלים גמגום? תודה רבה !
יש טיפול אינטנסיבי, על חשבון ביטוח הבריאות בביה"ח הדסה וגם בעוד כמה מקומות רצוי שתיצור קשר עם אירגון ambi.org.il אירגון לעזרה עצמית לאנשים הסובלים מגימגום. לגבי המקורות, אי אפשר לדעת.. תתיחס לגימגום כמו אלרגיה שלא יודעיםמהיכן ולמה התחיל אבל הוא מחמיר ונאלם בכל מיני מצתבים, ואינו יציב!
שלום, אני בן 27. מגמגם מאז שאני זוכר את עצמי. רוב הזמן נמנע מסיטואציות שכוללות דיבור מול קהל, מול יותר מבנאדם אחד, מאנשי סמכות. רציתי לשאול - 1. כיצד ניתן לדעת האם הגמגום אצלי הוא מלידה או לא? 2. כיצד ניתן לדעת האם הגמגום שלי הוא בר ריפוי? 3. האם קיימת תרופה או קיים טיפול לגמגום לבחור בן 27, שיכול להקטין שמידה משמעותית או להעלים גמגום? תודה רבה !
ליאור שלום גמגום איננו מלידה מאחר ומופיע לאחר התחלת התפתחות הדיבור (בגילאים שונים) בנוסף גמגום אינו בר ריפוי, יחד עם זאת בהרבה מקרים ניתן להביא לשיפור משממעותי הן בשטף הדיבור והן בהסתגלות לחיים עם גמגום ישנן שיטות טיפול רבות. הטיפול מתבצע ע"י קלינאית תקשורת ונבדלים אחד מהשני באינטנסיביות המפגשים, טיפול קבוצתי מול פרטני, ותוכן המפגשים - עליך לבחור שיטה שמתאימה לך. בנוסף למי שהגמגום שלו בינוני עד חמור וטיפול ק"ת לא הביא לשיפור משמעותי מומלץ השמוש במכשיר SPEECH EASY. מכשיר זה יושב באוזן ומשנה את הדרך בה אתה שומע את עצמך. הוא מביא לשיפור משמעותי בשטף הדיבור בזמן הרכבתו בהצלחה
שלום , מה ניתן לעשות לילד בן 9 שמדבר בקול מאוד ילדותי, סובל מכך חברתית. (פרט לקול הכל תקין). טופלנו אצל 2 קלינאיות אך ללא שינוי. בדיקת אאג תקינה. 1- מאין זה יכול לנבוע? 2- מה ניתן לעשות ? 3- למי כדאי עוד לפנות?
בתי בת 6. לפני חודשיים וחצי חזרה לה תופעה שקרתה לה לראשונה בגיל 3.5, ושוב בגיל 5, שקשה לה "להוציא" את המילה.כלומר אם היא תרצה לומר "תגידי", היא תשתהה כמה שניות בניסיון להגות את ההברה הראשונה "ת", ואז תירה את המילה. חשבתי שכבעבר זה יחלוף אך זה ממשיך ואינני רוצה שכך היא תעלה ל-א'. התחלתי תהליך של פנייה לקלינאית. שאלתי- איך עליי להסביר לבתי את העניין. היא ראתה היום שהבאתי לגננת טפסים למילוי. היא תשאל אותי על כך. לדעתי היא לא שמה לב לתופעה שקורית לה. האם להעלות את העניין למודעות שלה? אציין שהיא נבונה מאוד ומבחינה בניואנסים ובדקויות.
אם היא לא מודעת, כיצד תשנה את דיבורה? בשלב זה לא ניראה לי חוני לדבר על דיבורה באופן ישיר, את יכולה להסביר 0וזה גם נכון) שאת מבקשת לבדוק את השפה והדיבור שלה לפני שהיא נכנסת לכיתה א', כדי להיות בטוחים שהיא תצליח ולא יהיה לה קשה מדי. את יכולה לפתוח בנושא של שיח ודיבור ולתת לה להוביל, אולי היא חושבת שיש משהו לא תקין? בגיל זה בד"כ אין עדיין מודעות ובודאי לא כדי לעורר את העניין, באופן ישיר, בהצלחה
שלום רב, אני מסיימת את השנה השלישית ללימודיי. הציעו לי ללוות ילד בגן (תחת הדרכה של קלינאית). אני לא בקיאה בשכר לסטודנטים בתחום זה ואשמח אם תוכלי לתת לי קצת אינדיקציה בעניין. *מדובר בשכר לפי שעה. תודה!
לא יודעת כמה, אבל ביתי משלמת 35 ש"ח לשעה, לבייבי סיטר שהיא לומדת באוניברסיטה, ברור שלא פחות מזה!
שלום רב , יש לי תאומות מקסימות בנות שנה ועשרה חודשים , נולדו פגות בשבוע 34 היו מאושפזות כשבועיים ושוחררו ללא בעיות. ילדות נבונות ,שמחות ומפותחות מאד (ע"פ הרופא ואחיות טיפת חלב). אנחנו בית דו לשוני -אני מדברת עימן מהלידה רק אנגלית ובעלי והמטפלת (הן עם מטפלת בבית ורק שנה הבאה ילכו למעון) והמשפחה בעברית.מבחינת הבנה הן מבינות הכל אבל הן עדיין לא מדברות משפטים.מילים בודדות הן יודעות גם בעברית וגם באנגלית (כ 30 מילים כל אחת).ובינן לבין עצמן הן מדברות כל הזמן בג'יבריש וקשקושים. אחת התאומות מגיל שנה ידעה לבטא מילים מאד מסובכות היטב (SUSHI BAMBA APPLE וכו) ולאחרונה מדברת פחות ברור ופחות מילים. הן גם משלימות מילים כגון יובל המבול אז הם משלימות בל או לבארני קוראות באר או הן מביאות נעליים ואומרות נע.הן אומרות בעיקר מילים אופרטיביות כמו מים ,יאמי, במבה , אבא THIS,THAT,NO,DAD, PAPA, ,לא,די,אסו(שזה אסור)UP ,MUM',COOKIE ,HI,BYE BYE ושמות שלנו כגון ג'ן ,טל,עדה,אתי. אחת מהתאומות גם עברה לפני 3 חודשים שלב הלא לא , שכל דבר היתה אומרת NO ,למשל אם את אוהבת את אמא NO ,את אבא NO (את הכלבים היא מודה שהיא אוהבת) ואם את רוצה בננה NO , תפוחNO וכו אז מה את רוצה -לוקחת אגס.(הן יודעות מצויין מה הן רוצות ומה לא). ברצוני לדעת האם הן בפיגור רציני בשפה,האם צריך איזו שהיא התערבות(כמו קלינאית תקשורת) ואיך אני יכולה לסייע להם להתחיל לדבר או שכדאי פשוט להניח להן בקצב שלהן? המון תודה , טל
טל שלום, 30 מילים בגיל של בנותייך זה לא איחור שפתי. יכול להיות שעכשיו הדיבור נשמע פחות ברור כי בתך פשוט מדברת יותר. או שכל מילה מכילה יותר צלילים. הייתי מניחה להן להתקדם בקצב שלהן, ממעטת בשאלות "מה זה"? מומלץ תמיד לוודא שהשמיעה תקינה בגיל זה כי זהו גיל קריטי להתפתחות שפה ולשמיעה תקינה מרכיב חשוב בכך. אם את חשה החמרה או אם אין התקדמות בחודשים הקרובים, פני לייעוץ קלינאית תקשורת. בהצלחה!
שלום רב, ביתי בת 8.5 לומדת בכתה ג , באבחון התגלה שיש לה בעית שיום ושליפה, לעיתים בתחילת משפט היא מתקשה למצוא את המילה המתאימה ואז זה נשמע כמו אאא... וממשיכה את המשפט ברצף, האם זה קשור לבעיית שליפה??? תודה ויום טוב.
כן, היא מתקשה לעלות את המילים ולכן היא ממלמלת בתחילת במשפט. מקווה שהיא בטיפול, עדיין יכולה לקבל טיפול דרך קופת חולים, הנמשך עד גיל 9.
שלום, אני בת 22 ובשנים האחרונות "פיתחתי" קשיים לדבר במקומות שקטים. הדיבור נעשה מאומץ והקול שמופק נשמע שונה מהרגיל (גם לי וגם לאחרים). ממה זה נובע? חשוב לי לציין שאין לי פחד במה ואני מסוגלת לדבר רגיל בפני המון אנשים והקושי הוא רק כאשר האזור שקט. האם יש דרך לטפל בזה? תודה מראש
האם עברת בדיקת שמיעה? יכול להיות שיש לך משהו, כמו צלקת, במתרי הקול והם מפריעים לך להפקי קול בעוצמה חלשה... תפני לבדיקה אצל רופא אאג' ואם אין ממצא אחר ואת תהיי מעוניינת, תפני לקבלת טיפול קול בקופת חולים או באופן פרטי. יכול להיות שאת תצטרכי "טיפול קצר" ויותר הדרכה מאשר טיפול.
שלום, ביתי בת שנה ואחד עשר חודשים, מדברת שוטף. היא לא הוגה את האותיות ח' ו ר' במילים במקומם היא משתמשת ב- א'. האם זה אמור להסתדר מאליו או שעלי לטפל בכך ומתי? תודה רבה, גבריאלה
סבלנות!!!!! יש לה המון מטלות שפתיות לפני שתתפנה להיגוי ר ח. תמתיני לפחות עד גיל 4 או 4 וחצי שנים.
שלום רב , יש לי תאומות מקסימות בנות שנה ועשרה חודשים , נולדו פגות בשבוע 34 היו מאושפזות כשבועיים ושוחררו ללא בעיות. ילדות נבונות ,שמחות ומפותחות מאד (ע"פ הרופא ואחיות טיפת חלב). אנחנו בית דו לשוני -אני מדברת עימן מהלידה רק אנגלית ובעלי והמטפלת (הן עם מטפלת בבית ורק שנה הבאה ילכו למעון) והמשפחה בעברית.מבחינת הבנה הן מבינות הכל אבל הן עדיין לא מדברות משפטים.מילים בודדות הן יודעות גם בעברית וגם באנגלית (כ 30 מילים כל אחת).ובינן לבין עצמן הן מדברות כל הזמן בג'יבריש וקשקושים. אחת התאומות מגיל שנה ידעה לבטא מילים מאד מסובכות היטב (SUSHI BAMBA APPLE וכו) ולאחרונה מדברת פחות ברור ופחות מילים. הן גם משלימות מילים כגון יובל המבול אז הם משלימות בל או לבארני קוראות באר או הן מביאות נעליים ואומרות נע.הן אומרות בעיקר מילים אופרטיביות כמו מים ,יאמי, במבה , אבא THIS,THAT,NO,DAD, PAPA, ,לא,די,אסו(שזה אסור)UP ,MUM',COOKIE ,HI,BYE BYE ושמות שלנו כגון ג'ן ,טל,עדה,אתי. אחת מהתאומות גם עברה לפני 3 חודשים שלב הלא לא , שכל דבר היתה אומרת NO ,למשל אם את אוהבת את אמא NO ,את אבא NO (את הכלבים היא מודה שהיא אוהבת) ואם את רוצה בננה NO , תפוחNO וכו אז מה את רוצה -לוקחת אגס.(הן יודעות מצויין מה הן רוצות ומה לא). ברצוני לדעת האם הן בפיגור רציני בשפה,האם צריך איזו שהיא התערבות(כמו קלינאית תקשורת) ואיך אני יכולה לסייע להם להתחיל לדבר או שכדאי פשוט להניח להן בקצב שלהן? המון תודה , טל
תאומים תמיד מפתחים שפה מאוחר, וזה כניראה כי הם מתקשרים יפה ביניהם. יש גם חשיפה לשתי שפות 0שאני מאד תומכת בזה) כך שמותר להן להתעקב בדיבור... גם החשיפה לשפה אחת בלבד. לא ניראה לי שיש מקום לדאגה, במידה ולא תהייה התקדמות עד גיל שנתיים וחצי, תפני לקבלת הדרכה ויעוץ על ישי קלינאי תקשורת.
שלום רב, לפני 3 שנים בדיוק עברתי ניתוח - הייתי מאושפז יום וחצי בלבד, חזרתי הביתה ושבתי כעבור יומיים לעבודה. בני שהיה אז בן 7 (יש לו אחות תאומה) החל לגמגם יום אחרי הניתוח ומאז לא חדל. ניסינו 3 קלינאיות תקשורת אך ללא שיפור - מה עושים ? זה המקום לציין שבני אובחן כ - D.A.D. ומטופל ב"רטאלין". תודה ד"ר רז ברטל
אולי התכוונתה ADD? האם הדיבור מפריעה לו? או לך? עניין הניתוח לא משמעותי בשבילו, והגימגום לא ממש מופיעה בפיתאומיותץ שכזאת. בחלק גדול של הילדים הדיבור נעשה יותר שוטף לקראת בר המצווה, תופעות של חוסר שטף בדיבור הינם שכיחות בקרב תאומים. האם קיבלת הדרכה מהקלינאיות שפניתה אליהן? האם היו מומחיות בגימגום? יש כמה מרכזים שעובדים במיוחד עם ילידם עם גימגום וכמה קלינאים שעבודים בתחום זה באופן פרטי. אם בנך מותרד 0לא אתה) תפנה שוב למי שמומחה בגימגום.בהצלחה
ביתי בת השלוש מדברת בצורה שוטפת לגמרי עם אוצר מילים עשיר מאוד, אך רק את האות ר' היא הוגה כמו שהוגים אותה באנגלית. זאת אומרת, האות ר' אינה גרונית כפי שאמורה להיות בעברית אלא היא מבטאת אותה כמו שמבטאים את האות R באנגלית. האם עליי להפנות אותה לקלינאית תקשורת שתלמד אותה להגות נכון את הר' או שאולי הדבר יסתדר מעצמו? מאיזה גיל כן כדאי לנסות וללמד אותה להגות ר' נכון אם בכלל?
ילדים רוכשים את ההגה "ר" יחסית מאוחר, לקראת גיל 5. אם דיוברה ברור ומוןבן, אין לך מה להתערב בשלב זה. במידה ותהיהי פגיעה במובנות או לחלופין תגיעה לגיל 5 ועדייןם תרגישי שיש בעיה, תפני אז להערכה של קלינאי תקשורת, בהצלחה
בני בן 23 חודשים בדיוק. יש לו אוצר מילים של משהו כמו 60 - 70 מילים, אם כי משתמש באופן יום יומי בפחות. אני מודאגת כיון שעדיין לא מצרף מילים. לפעמים יגיד שם עצם בלווי שם, לדוגמה: פו אמא, כשהכוונה היא: שמפו של אמא, או אבא פה (כלומר אבא בוא לפה או אבא שב פה), אבל לא מעבר לכך. אני יודעת שעד גיל שנתיים אמורים לצרף מילים למשפטים (לפחות 2 מילים) אבל בינתיים זה לא קורה. רציתי לדעת מה נחשב טווח נורמה לתחילת צרוף מילים - עד איזה גיל זה נחשב בסדר, ובמילים אחרות, האם עלי להיות מודאגת שעדיין לא עושה זאת, ואם לא - מתי כן? תודה מירב
עדיין אין לך מה להיות מודאגת. אם הוא משתמש במילים ומצרף מדי פעם, הוא בכוון הנכון! במידה ואין התקדמות, במהלך 6 חודשים, תפני ליעוץ לאחר בדיקת שמיעה
שלום, ביתי בת 10.5 סובלת שנים מליקוי שמיעתי שאינו מאובחן כבעיית שמיעה (היפרסנסיטיבי לקולות) עשינו בדיקות שמיעה והכל תקין, שומעת מצויין. והמצב רק החמיר והחמיר היום כל קול של נעל מפריע לה, קולות של אנשים למשל אני לא יכולה לדבר בבית גם לא בטלפון. רעשים מטרידים מבחוץ כמו בנייה וכיסוח דשא. מורים עם קול מסויים מפריע לה והיא לא רוצה להיות בשיעור כי קשה לה לסבול את קולם. מה עושים? אני לפעמים לא זזה ולא מדבר שעות בבית, החיים גיהנום. כך גם לגבי ביתי הגדולה יש לי 2 בנות, זו שמדובר עליה היא הקטנה) ובעלי, סבתא של הילדה גם.
אולי היא יכולה להרכיב "פקיקי אוזניים"? אוזניות מסיליקון שיפחיתו את העוצמה? אולי יש לה עוד רגישויות ואולי פניה לפסיכיאטר ילדים, שתבדוק קשיים או רגישויות נוספות תעזור. מה בקשר לפניה לפסיכולוג ללימוד הרפייה, מדיטציה ועוד...? בהצלחה
בני בן 3.4 מדבר במשפטים קצרים מאוד. כמעט ואין אבחנה בין מינים ושפתו יחסית דלה.לעיתים נראה כמתאמץ מאוד ל"חפש"מילים.לעיתים גם נוטה לחזור על מילה אחרונה או ביטוי ששמע..שמיעתו תקינה אולם יש לציין כי הוא דו-לשוני ונראה כבעל נטיה טכנית ודיבור לא כ"כ מעניין אותו...אני בהמתנה אין סופית לק.תקשורת,אולי תוכלי לעזור לי באבחנה משוערת?
תנסי לקצר את התהליך ובמקביל לבדוק אפשרות של בדיקה דרך ביטוח המשלים או הקופה, אם את ממתינה משך רב, אולי את זכאית להחזר עבור פנייה באופן פרטי, עד לקבלת התור בקופה? במקביל, תצרי קשר עם קלינאי תקשורת ותרשמי להיות מוזמנת אם מישהו מבטל תור! בהצלחה
בן שלי בן 3 ו3 חודשים מדבר משפטים פשוטים, ומעדיף משפטים מ 2-3 מילים. גם רוב המילים כמעט לא מובנים. הוא משלים את הדיבור בג'יבריש. חוסר דיבור מפריע לקשר עם הילדים, והוא מעדיף לשחק עם ההורים. ביקשתי מהרופא ילדים הפניה לקלינאית תקשורת, והיא המליצה בנוסף לפנות למכון להתפתחות הילד. אני לא כל כך בטוחה, שבני חייב לעבור את האיבחון להתפתחות. אנו מדברים שתי ספות בבית והילד במסגרת גן עברי. לדעתי דיבור של שתי שפות מבלבל אותו. הוא מבין אותנו, עושה את כל ההוראות שמבקשים, לפעnים כן מתעלם, אבל נראה לי שזה התנהגות של גיל 3. האם כן כדאי' ליתר בטחון איבחון במכון להתפתחות הילד? אשמח לקבל את דעתך. תודה
אם בנך מפותח ביתר התחומים, אז אולי חבל על הזמן (המתנה ארוכה ותהליך ארוך במכון להתפתחות הילד) לכן עדיף לפנות ישירות לקלינאי תקשורת, במקביל בקשי מהרופא הפנייה לבדיקת שמיעה, רק כדי להבטיח שאין בעיה בשמיעה. לגבי השפות, כן, זה קושי נוסף אבל עם מרבית הילדים הנושא מסתדר והם זוכים בשתי שפות! היו עקביים לגבי אדם אחד- שפה אחת ולא לערבב שתי שפות ביחד! בהצלחה
hello! My daghter is 3 and 6 months. we live in Japan and she speaks Japanese very very well for her age, and she understand hebrew fully and speak some (not full sentences, But: "gam ani roza" and others) she started talking in 1 and 10 months and I was surprise, I thought that since there so many language around her shell speak late. she was great till las week, when I . noticed she repeates some sounds as she speaks japanese. Is that a phase which will pass and will be gone soon? should I ask her to speak slowly, cause when I do, she speaks without doing it. I have no tools to deal with her here. (like specialist I know) how can I help her, and does she need help at all? thank you for your help Efi
תודה על פניתך, לא הבנתי האם החלה לדבר בגיל שנה ? שנה ו10 חודשים או 10 חודשים. איך היפנית שלה? התופעה שאת מתארת לרוב נקראת חוסר שטף התפתחותי - זוהי תופעה המופיע באופן טבעי בהתפתחות בגילאי 2-6. התגובה הטובה ביותר לתופעה הינה התעלמות. את יכולה לדבר לאט, לשדר סבלנות ונינוחות אך חשוב לא להציע הצעות לביתך ולהתעלם ככל האפשר מהתופעה. לרוב חוסר שטף עובר בטווח של מספר חודשים. במידה ויש החמרה (בכמות או באופן בו נתקעת) או שהתופעה לא נעלמת אחרי 4 חודשים אז מומלץ להתייעץ עם קלינאית תקשורת בהצלחה
Thank you for your reply Im sort of relief, and hope its for a good reason. she spoke in age of almost 2. her japanese is very good for her age. the hebrew is so so (she spends very little time in hebrew enviroment). I will follow your advise and hope that in 4 moths it will be gone. Toda raba Efi
שלום, שמי איתן ואני מגמגם מאז שאני זוכר עצמי (לפי דברי אימי, אני מגמגם מאז גיל 3-4). הדבר מפריע לי בכול תחומי החיים, זה היה מוריד לי את הביטחון בצורה משמעותית ועדיין. כולם אומרים לי שאני ניראה טוב מאוד, יש לי הרבה ידידות אבל כשאתה רוצה משהו מעבר לידידות אתה צריך לדבר, ולדבר הרבה - זה לא ממש משנה מה אומרים, העיקר לדבר.. וזאת הבעיה העיקרית שלי. זה מוריד לי את הביטחון העצמי ואת הערכה העצמית שלי וזה גורם לחרדות, קראתי על חרדה חברתית ואני בטוח שגם את זה היה לי ויש לי עכשיו אבל עכשיו הרבה פחות כי אני מנסה להתעלם מיזה. מאז שהייתי קטן אני זוכר שהפריע להורים שגמגמתי והם אפילו לקחו אותי לקלינאית תקשורת מטעם בי"ס, חוץ מפאדיחות זה לא עזר לי בכלום, להיפך.. כול פעם שהייתי הולך אליה הייתי מרגיש שאני יותר מגמגם. בקיצור, אני כבר גדול ויש לי צרכים, אני מגדיר את הגימגום שלי בינוני (עם אנשים קרובים מאוד אפילו קשה) קשה לי להביע את עצמי ואני כבר גדול ויש לי צרכים, עוד מעט מתגייס ועוד. אני מבקש את עזרתכם, מה אני צריך לעשות? אני גר בצפון בעיר די קטנה ומשעממת ואין פה הרבה דברים, חשבתי על ללכת למומחה לדיבור או משהו בסיגנון, השאלה היא כמה זה עולה? אני לא עובד ואין להורים שלי הרבה כסף. אודה לכם על כול תשובה מכול סוג!
שכחתי להוסיף - הגמגום מתבטא בבליעת מילים, צלילים ליפני שאני מדבר וכו'. אני לא יכול לגמור משפט בלי לגמגם לפחות פעם אחת. אני לא יכול לספר סיפור בעקבות זה כי אני עדיין מתבייש בזה, יש לי די טראומות מההתייחסות של אנשים לעניין.
יש מסגרות שונות לטיפול בגימגום בגילך: דרך ביטוח הבריאות 0קופת חולים) תוכנית בביה"ח הדסה, בירושלים וגם במכון באיזור תל אביב. לפנות לקלינאי תקשורת שמתמחה בתחום זה, וגבי התשלום, לא בטוחה כיצד קופת חולים משלם עבור הטיפול, אך הוא כלול בסל השרותים של הביטוח הממשלתי. יש גם בצבא מסגרת לטיפול בגימגום, במיוחד לחיילים, ללא תשלום לחייל, דרך מכון הרעש בתל השומר. יש אירגון של אנשים הסובלים מגימגום, אולי אתה תרצה ליצור קשר איתם ולשמוע מהם מה הם ממליצים? ambi.org.il בהצלחה
שלום בתי בת שנתיים וחצי ומבטאת ש כמו ס. שמתי לב שהיא מניחה את הלשון לא רפויה בפה אלא בין השיניים הקדמיות כאשר היא מבטאת שין וכך זה נשמע כמו ס. חוץ מזה היא מדברת מצוין. האם יש מקום לדאגה בגילה? תודה
היי, מגיל צעיר היו לי בעיות שמיעה ודיבור,טופלתי עי קלינאית תקשורת ובאמת התקדמתי פלאים, כיום לאחר 25 שנה אני שם לב שאני עדיין סובל מדיקציה קלה ובליעת מילים ולאחרונה זה התחיל להציק לי יותר, כמו כן אני נוטה לירוק בדיבור, השאלה מה ניתן לעשות והאם לא מאוחר מידי,אני חייב לציין שחיי התקשורת והחברה שלי שופעים וזה בעיקר מטריד אותי מין חוסר נוחיות/השלמה עצמית, תודה
כדי להתייעץ עם קלינאי תקשורת ולברר מה מתריד אותך, אם מוטיבציה ומודעות אפשר להשתפר בכל גיל!
בני בן ה-4.03 מטופל אצל קלינאית תקשורת כבר 3.5 חודשים בעקבות קושי ביצירת משפט, גמגום לחיצתי, קשיים בהבנה, אוצר מילים דל. טל עבר ניתוח כפתורים לפני חודש וחצי בעקבות ירידה בשמיעה. יש לציין שמאז הטיפול אצל הקלינאית יש שיפור משמעותי מאוד בדיבור ובהבנה וכמובן גם לאחר הניתוח.הענין הוא שהקלינאית המליצה לנו לבדוק אפשרות של גן שפתי לטל לשנה הבאה ואכן קיבלנו זכאות. לפי סיכום חוות דעת פסיכולוגית נמצא בתחום הנמוך של הנורמה. מגלה קשיים בתחום השפתי בעל יכולת הסתגלות ולמידה אך זקוק לתיווך וסיוע בתחומים השונים. הענין המטריד אותי בעצם הוא לגבי הילדים האחרים שיהיו בגן . כי טל בעצם מגיע עם בעיות בתחום המילולי שפתי וללא בעיות אחרות. הקשב שלו טוב והוא ילד רגוע חביב וממושמע. עם כל הרצון שלי לסגור פערים על מנת שלא יהיה לו קשיים בביה"ס עדיין יש לי התלבטות. איך אני יכולה לקבל החלטה שאהיה שלמה איתה?
כהורה, עליך להתבלבט... יחד דעם זאת, ההחלטה לגבי גן שפתי היא המלצה מקצועית וודאי קיבלת הסברים על מהות הגן וההשקעה בילידם בגן שפתי... לגן זה מופנים בד"כ ילדים בפרופיל כמו של בנך, בעלי יכולת יותר טובה מרמת התפקוד.. הכוונה לילד עם יכולת להתקדם הזקוק לתמיכה רבה, וזה מה שיקבל בגן שפתי. לאחר שנה או שנתיים בגן זה יש סיכוי טוב שיוכל להשתלב בחינוך רגיל, ובביה"ס כיתר הילדים. הגן בגיל מוקדם מאפשר לו קבלת תמיכה, עזרה וטיפול אינטנסיבי ומשמעותי לאורך כל היום ולא רק בשעת "טיפול" או בזמן שהוא איתכם. בגן יעבדו איתו על פי תוכנית אישית, תל"א, ואתם תהיו שותפים מלאים. מקוה שעזרתי לך להפיג את ההתלבטות ולאפשר לו לקבל את המאקסימום הניתן בגיל זה. בהצלחה!
בני בן 2 וחצי אובחן כפי די די זה הילד 3 מתוך 4 איך אוכל להסביר לגדולים אח אוטיסט שבעצמי איני מעכלת במה זה כרוך
שלום רב, ביתי בת השנתיים וחצי התחילה לגמגם לפני כשבועיים. היא חוזרת על ההברה הראשונה של המילה הראשונה במשפט הרבה פעמים. היא התחילה לדבר מוקדם ושדיברה משפטים ארוכים כבר ונבונים. לאחרונה יש מתח ביני לבין בעלי ולא יכולה לשלול שהיא לא חשה בזה ומגיבה חזה כך. האם יש אפשרות לטיפול במכון לשיקום הדיבור והשפה במרכז הרפואי רבין (אני פרסונל) או שהכתובת היא אחרת? או שעלי להתעלם כמו שרבים מציעים לי? זה מלחיץ אותי מאוד (כמובן שלא מראה ומאוד סובלנית כלפיה ולא משלימה לה מילים ומשתדלת ביותר ליישר את ההדורים עם בן זוגי) בתודה רבה מראש, מאיה
חוסר שטף בדיבור הינה תופעה נורמלית, קיראי תשובותי בעניין זה לפונים קודמים. אל תחפשי סיבות להרגיש אשמה, ילדים חשופים למתחים בחייכם וחוסר שטף בדביור אינו קשור לכך! אל תאמיני שבתך לא מרגישה את המתח שלך, ואל תאמיני שאם את לא "מראה לה" היא לא מרגישה! בהצלחה ותעייני בבקשה בכתבות ובשאלות קודמות
בני בן 9 חודשים תינוק מאוד פעיל הוא כבר זוחל עומד על 4 מקשקש בבה אאה משחק יפה מעביר משחקים מיד לי בקיצור על פניו התפתחות יפה משהו אחד מאוד מציק שכאשר אני קוראת לו בשמו והוא רואה טלוויזיה או משחק במשהו אז הוא לא מגיב לי גם אם אני יצעק ושאני ואז אני צריכה לבוא מולו כדי שהוא יתייחס אליי ברצוני לדעת אם כבר בגיל כזה צריך לקחת לאיבחון או להמתין
ילדים רבים בגיל הצעיר אינם מסוגלים להתיחס לשני גירויים בו זמנית. שי דברים שחשוב לבדוק הנם היכולות התקשורתיות כאשר אינו עסוק - האם יוצר עימך קשר עין , מגיב לשמו, מביע רצונות וכדומה הדבר השני הינו השמיעה וכן כדאי לבצע בדיקת שמיעה כדי לוודא שאין בעיה כלשהי בהצלחה
ילדים רבים בגיל הצעיר אינם מסוגלים להתיחס לשני גירויים בו זמנית. שי דברים שחשוב לבדוק הנם היכולות התקשורתיות כאשר אינו עסוק - האם יוצר עימך קשר עין , מגיב לשמו, מביע רצונות וכדומה הדבר השני הינו השמיעה וכן כדאי לבצע בדיקת שמיעה כדי לוודא שאין בעיה כלשהי בהצלחה
שלום רב,לביתי מצאו בדיקה גנטית חוסר בכרומוזום 22 זרוע q13 ,האם יש קשר לקשיי התפתחות בשפה? היא בת חודש וכיצד זה מתבטא ?ואיך אפשר לעזור בגיל מוקדם שכזה
תצטרכי לשאול את הרופא ואבחן, בינתיים תאוהבי אותה תיצרי את הקשר הבסיסי של אם ובת. מזל טוב!
ילד בן 4 יש לו דיספרקסיה הוא לא מדבר כלל והוא לא במסגרת וגם לא גמול אני מבקשת את דעתכן
זיוה שלום, אם את מודאגת מתחומים נוספים מלבד התחום השפתי, מומלץ לעבור אבחון במכון להתפתחות הילד (אם עדיין לא נעשה אבחון כזה). תוכלי להעלות את כל הקשיים ולהעזר בהדרכה של אנשי צוות מתחומים שונים.
יש לי ילד בן 4 עם דיספרקסיה והוא בטיפול אצל קלינאית מאחר והניירת לא היתה מוכנה לועדת השמה לא הישתתף הילד בועדה האם לרשום אותו בגן רגיל?אשמח להיתיעץ עים המבינים בנושא... תודה
שלום רב, יש מועדים מאוחרים בהם מתכנסת ועדת ההשמה. עליך לפנות לרשות המקומית על מנת לברר מתי. במקביל כדאי גם לשמוע את המלצתה של הקלינאית המטפלת של בנך בנוגע למסגרת בשנה הבאה. בהצלחה.
שלום בני בן שנה ו10 חודשים עדין לא התחיל לדבר הוא צועק המון ולאחרונה התחיל רק להגות בא בא בלי שום קשר . סובל המון מדלקות אוזניים פנינו לרופא אף אוזן גרון שאמר שיש נוזלים באוזן והפנה לבדיקת שמיעה. בנוסף מדובר בילד חברותי עם המון מרץ הוא פשוט כל היום רץ ממקום למקום ומוציא המון אנרגיה . עדיין לא מבין הוראות פשוטות כמו תן לי קח וכו' מתקשה לשמור על קשר עין . הייתי רוצה לקבל הכוונה לאיזה בדיקות עוד עלי לפנות בכדי שאוכל לעזור לו . קבעתי תור לרופא התפתחות אבל התורים נורא רחוקים רק באוקטובר . אשמח לקבל כלים איך לעבוד איתו ומה עלי לעשות
1. תשמרי על קשר עם רופא אאג', תבצעי בדיקת שמיעה בדחיפות! 2. עד התור למכון להתפתחות הילד תנסי למצוא קלינאי תקשורת שיתן לך הדרכה ספציפית, על תמתיני לסיום האבחון... לפעמים לוקח המון זמן ואין סיבה להמתין עד לקבלת אבחנה מבדלת, אפשר להתחיל לעבוד בלי כותרת, במיוחד בילד צעיר שכזה. 3. יש כמה אפשרויות לאבחנה, מה שחשוב זה להתחיל לעבוד איתו באופן מובנה ומדורג.