פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
יש לי ילד בן 4 עם דיספרקסיה והוא בטיפול אצל קלינאית מאחר והניירת לא היתה מוכנה לועדת השמה לא הישתתף הילד בועדה האם לרשום אותו בגן רגיל?אשמח להיתיעץ עים המבינים בנושא... תודה
שלום רב, יש מועדים מאוחרים בהם מתכנסת ועדת ההשמה. עליך לפנות לרשות המקומית על מנת לברר מתי. במקביל כדאי גם לשמוע את המלצתה של הקלינאית המטפלת של בנך בנוגע למסגרת בשנה הבאה. בהצלחה.
שלום בני בן שנה ו10 חודשים עדין לא התחיל לדבר הוא צועק המון ולאחרונה התחיל רק להגות בא בא בלי שום קשר . סובל המון מדלקות אוזניים פנינו לרופא אף אוזן גרון שאמר שיש נוזלים באוזן והפנה לבדיקת שמיעה. בנוסף מדובר בילד חברותי עם המון מרץ הוא פשוט כל היום רץ ממקום למקום ומוציא המון אנרגיה . עדיין לא מבין הוראות פשוטות כמו תן לי קח וכו' מתקשה לשמור על קשר עין . הייתי רוצה לקבל הכוונה לאיזה בדיקות עוד עלי לפנות בכדי שאוכל לעזור לו . קבעתי תור לרופא התפתחות אבל התורים נורא רחוקים רק באוקטובר . אשמח לקבל כלים איך לעבוד איתו ומה עלי לעשות
1. תשמרי על קשר עם רופא אאג', תבצעי בדיקת שמיעה בדחיפות! 2. עד התור למכון להתפתחות הילד תנסי למצוא קלינאי תקשורת שיתן לך הדרכה ספציפית, על תמתיני לסיום האבחון... לפעמים לוקח המון זמן ואין סיבה להמתין עד לקבלת אבחנה מבדלת, אפשר להתחיל לעבוד בלי כותרת, במיוחד בילד צעיר שכזה. 3. יש כמה אפשרויות לאבחנה, מה שחשוב זה להתחיל לעבוד איתו באופן מובנה ומדורג.
מזה כמה שנים ולאחרונה בתדירות גבוהה יותר אני מרגישה קושי בבליעה הרגשה שלפעמים נתקע לי אוכל או נוזל(אפילו, ומאוד גם רוק) ולא מצליחה לבלוע עד כדי שאני חושבת שאני נחנקת אך ללא כל הרגשה של מצוקה נשימתית , אבל זה מאוד מפחיד. לאבא שלי ז"ל היתה בעיה דומה באחרית ימיו ומעולם לא נפתרה הבעיה. לאחרונה כאמור יש יותר"התקפים" , לפני מס שנים עברתי בירור באאגבביח מאיר של בדיקת בליעה ולא נמצאה בעיה. מה עוד כדאי לעשות מאחר ולהרגשתי יש החמרה כל שהיא תודה
לא יודעת בת כמה את ומה הרקע הרפואי שלך. יש תופעה של חוסר תאום בין ההורדה של מזון בלוע והכניסה לושט, אשר מתבטא, כפי שאת מתארת, בקושי לבלועה בצורה רציפה ותחושה של תקיעות בכניסה לושט (או בגרון). בעבר קרוא לתופעה הזאת "בולוס היסטריקוס) היום מבינים שזו איננה הפרעה נפשית אלה תפקודית של השרירים. בדיקה אצל רופא אאג' (לא בבית חולים מאיר) אלה בצוות של רופא גאסטרו וקלינאי תקשורת 0כמו בביה"ח תל השומר), באיכלוב או בהדסה, ירושלים יאפשרו לעשוץת אבחנה מבדלת ולהציעה לך טיפול מתאים. בהצלחה
מציעה לפנות לנוירולוג וגם לרופא גסטרו במקביל לבירור באאג
שלום, אני רון, בת 18. מאז הוא מתמיד היה לי ידבור מאנפף..בריחת אוויר מהאף ודיבור מצונן כזה.עברתי שלושה ניתוחים באף ככי היו לי בצקות ומחיצה עקומה. עכשיו אני ארבעה חודשים אחרי הניתוח השלישי והאף שלי פתוח לגמרי, אני נושמת מהאף בקלות. אבל עדיין שאני מדברת שומעים את האף שלי, אני עדיין מדברת מהאף ויש לי בריחת אוויר כשאני מדברת. זה מאוד מפריע לי, ואני מבינה שזה לא האף-כי אותו סידרתי. מה זה יכול להיות? והאאם טיפול אצל קלינאי תקשורת יעזור? תודה מראש [:
זה יכול להיות השריר של החך והלוע, יש שם שסתום לועי-אפי אשר אמור להסגר בהגאים מסויימים. יכול גם להיות שהתרגלת לדבר מהאף ולא להשליך את הקול לעבר קידמת הפה (תהודה קידמית) הצעתי שתפני לקלינאי תקשורת, לטיפול קול! תפני לאחר בדיקת אאג' ויתן אור לנושא של הסגר הולו-פרינגאלי (אפי-לועי)
שלום בני בן שנתיים וארבעה חודשים. החל לדבר סביב שנה ו-4 חודשים. היום יש לו אוצר מילים רחב ומחבר משפטים אך ההגייה מאוד לא ברורה (כאילו מדבר מהאף ולכן כל העיצורים של O או U לא מובנים. גם מחליף אותיות בסגנון טופלה טוטוריטו). עם זאת יש שיפור כל הזמן, וכמו כן פעם היה מבטא רק סופי מילים או לא מצליח לסגור את המלה והיום כבר יותר טוב. סובל גם לפעמים מחוסר שטף\גמגום שהופיע לאחר לידת אחותו לפני 3 חודשים. העניין המטריד אותי יותר מההגייה הוא שהוא די תבניתי כלומר מדבר על עצמו בגוף שני-אתה- ובעצם מחקה אותנו (אתה רוצה לעזור לי כשרוצה לומר בעצם אני רוצה לעזור לך או שיחקת, אכלת וכו' במקום שיחקתי אכלתי). אציין שיש לו נוזלים מגיל צעיר באוזניים והיתה ירידה בשמיעה לתקופה. עברנו בדיקת ברה שהיתה תקינה ובגלל שיפור במצב הנוזלים הוחלט לא לנתח אך הוא עדיין במעקב. גם לא ברור אם יש שקד שלישי מהצילום שעבר. האם זו תופעה שדורשת טיפול מיידי? כמו שציינתי נולדה אחות לא מזמן ואנו עוד 3 שבועות עוברים לבית חדש (הוא נשאר באותו גן). מצד שני אם צריך טיפול אשמח שיהיה לו קל יותר לפני שנה הבאה. מה מומלץ? האם יש מה לעשות בנתיים בבית בקשר לכינויי גוף? תודה רבה
נעשה סדר בדבריך: 1. בגיל הזה חוסר שטף הינו התפתחותי ולכן לא משתמשים במונח גימגום, ובודאי לא קשור לאחותו! 2. כנוי גוף נלמד מתוך שימוש והבנה של האני, תכווני את דבריו ותעודדי אותו לחזור על הכינוי הנכון, אני רוצה וכו' 3. הדיבור לא ברור ויחד עם זאת יש שיפור מתמיד, הוא עדיין בשלבי רכישה של הגאים ולא מתאים לטיפול בהיגוי, במיוחד כי שי שיפור. 4. לקראת גיל שלוש, רצוי שדיבורו יהיה מובן לכם, תעדדו אותו לדבר ואתם תקפידו לדבר אליו נכון וברור. הוא עדיין צעיר ונמצא בתהליך דינמי, טיפול לא יזרז את השיגיו בשלב זה. 5. חשוב להמשיך במעקב רופא אאג' לגבי הנוזלים באוזניים ובמיוחד השמיעה מזל טוב להולדת הבת והבית החדש!
שלון, אני יודעת שלחץ הוא לא הפיתרון, אבל פשוט "נאמס" לנו לבקש ממנו לטפל בדיבור שלו, הכל התחיל כך,כאשר היה בן 6 הוא לא היגה את האותיות כפי שצריך, אך החל מכיתה ו' הוא התחיל לדבר מהר ו"בלע" מילים, ופתאום התחיל לגמגם , הוא הלך לקלינאית תקשורת, היא ביקשה ממנו לעשות "שעורי בית", אך הוא עשה כאשר הטיפול הסתיים, הפסיק , ביקשנו ממנו לא פעם לדבר לאט , ולעשות הרפייה כפי שהקליאנית ביקשה ממנו, המצב החמיר, אנו לא יודעים מה לעשרת, הוא מודע למצבו, אני רוצה לדעת מה אני צריכה לעשות , הוא היה אצל כמה קלינאיות , "אבל צריך שתיים לטנגו", יש בעל חיים שיכול לדובב אותו , אין לנו מושג מה לעשות, אנא עזרו לנו!
טיפול דורש רצון לשינוי, ובלעדי הרצון, אין ינוי. אם אין לבנכם רצון לטיפול, אין מה לעשות... אם הוא לא מעוניין כי הוא מעבר ליאוש ואמונה בשינוי, ניתן לנסות לשוחח על התחושות שלו והדימוי עצמי. לפעמית על אף שהדיבור לא ברור הילד מרגיש טוב עם עצמו ולא רואה צורך שינוי. תתמכו בו ותאפשרו לו לקבל טיםול, כשיהיה מוכן, כמובן לאחר שתבדקו את מידת היאוש לעומת הקבלה של דיבורו. אם אינכם מבינים את דבריו, אימרו זאת בשקט ובתמיכה.
שלום, לבני בן 2.2 אוצר מילים מצומצם (כ-10 מילים ברוסית ובעברית ביחד). ממלמל ובקושי חוזר על מילים, אבל מאוד חברותי ואינטראקטיבי. יחד עם זאת יש מצבים של התנהגות קשה - לא ממלא הוראות, "מסנן" כשקוראים לו, נושך ומושך ילדים אחרים בשיער. אנחנו נמצאים בתהליך אבחון מסגרת המכון להתפתחות הילד ובמקביל באופן פרטי. במכון להתפתחות הילד לא זכינו לבדיקה אצל קלינאית תקשורת, והמרפאה בעיסוק איבחנה אי ויסות חושי קל (לדעתה לא מדובר ב-PDD). השאלה היא - האם יש מסגרת טיפולית (גן) לילד בגילו עם בעית תקשורת אך לא בספקטרום האוטיסטי? שמענו על גני אלו"ט, האם יש משהו דומה לגיל 2 לילדים לא אוטיסטים? בשנת הלימודים הקרובה היינו רוצים להתחיל במסגרת המתאימה כדי לא לאבד זמן יקר. תודה מראש.
רינה שלום, על מנת לא לבזבז זמן, אני ממליצה לך להירשם בתור המתנה לטיפול קלינאית תקשורת (ברגע שיש לך סיכום אבחון). במסגרת האבחון בהתפתחות הילד תוכלו להתייעץ לגבי מסגרת במתאימה לבנכם. בגיל הזה אין גנים מיוחדים לילדים עם איחור שפתי בלבד, תוכלו להיעזר בחונכת מטעמכם שתגיע איתו לגן. בהצלחה.
תודה רבה על התשובה!
שלום, לבני בן 2.2 אוצר מילים מצומצם (כ-10 מילים ברוסית ובעברית ביחד). ממלמל ובקושי חוזר על מילים, אבל מאוד חברותי ואינטראקטיבי. יחד עם זאת יש מצבים של התנהגות קשה - לא ממלא הוראות, "מסנן" כשקוראים לו, נושך ומושך ילדים אחרים בשיער. אנחנו נמצאים בתהליך אבחון מסגרת המכון להתפתחות הילד ובמקביל באופן פרטי. במכון להתפתחות הילד לא זכינו לבדיקה אצל קלינאית תקשורת, והמרפאה בעיסוק איבחנה אי ויסות חושי קל (לדעתה לא מדובר ב-PDD). השאלה היא - האם יש מסגרת טיפולית (גן) לילד בגילו עם בעית תקשורת אך לא בספקטרום האוטיסטי? שמענו על גני אלו"ט, האם יש משהו דומה לגיל 2 לילדים לא אוטיסטים? בשנת הלימודים הקרובה היינו רוצים להתחיל במסגרת המתאימה כדי לא לאבד זמן יקר. תודה מראש.
המקום הנכון לאבחון הינו במכון להתפתחות הילד, מסגרות מיוחדות קיימות במעון יום טיפולי, ההפניה דרך המכון להתפתחות הילד. אבל, ניראה לימוקדם מדי כדי להפנותו למסגרת מיוחדת, האם עבר בדיקת שמיעה? למה קלינאית תקשורת לא בדקה אותו? תשאלו את הרופא במכון להתפתחות הילד. בינתיים, תעודדו אותו לתקשר ולהשמיעה קולות ומילים, תנסו להבין ולתת פרוש למילמול שלו. הנושא של חושים וויסות חושי נחשב למודרני, כמו באופנה של ביגוד יש גם אופנה באבחונים, הנושא החושי נמצא היום בכותרות, אבל איננו מקדם את בינכם בשפה ובדיבור! תבקשו לפנות לקלינאי תקשורת או תפנו באופן פרטי ובמקביל, תבצעו בדיקת שמיעה.
שלום, תודה על התשובה. תוצאות בדיקת השמיעה היו תקינות. התור לקלינאית תקשורת במכבי הוא לעוד 3 חודשים (ואנחנו בהמתנה כבר זמן רב), בינתיים התחלנו תהליך אצל קלינאית תקשורת באופן פרטי. הבעיה היא שבאופן הזה קשה לצפות לתוצאות, הרי שמדובר בטיפול של כחצי שעה פעם-פעמיים בשבוע ולא בטיפול רציף במסגרת המתאימה.
יש לי בן בגיל 23..כשהיה בן 3 או 4 הוא ביקש שאתן לו את הוולקמן שלי.סיכמתי איתו שנעשה לו מקלחת ולאחר מכן הוא יקבל. הוא אכן קיבל לשחק עם הוולקמן כשהיפנתי את תשומת ליבו שהמכשיר הוא שלי,הוא היתכחש ואמר ששלי נמצא על המדף,היכןם שמקומו בדרך כלל.חשבתי שהבן שליח מתוחכם.אך לאחר 20 שנה אז בשנים האחרונות היבחנתי שהוא חי את המציאות בצורה מעוותת כשהציר של העיוות הוא שקר ואמת.הוא כל כך נעוץ בעניין הזה עד כדי כך שהוא עבר טראומה ששברה אותו.הוא קנאי לפרטיות שלו בצורה קיצונית.אני אביו והוא לא מדבר איתיולא שום קשר.אישתי מגוננת עליו.הוא לא מוכן לשתף פעולה לריפוי.הוא גדל בפנימיות מגיל 12. בעוונותי לא הייתי איתו הרבה.משפחתי טובלת בים של קשיים נפשיים.יש לו אחות שקיבלה יחס מועדף מכיוון שהיא סבלה מהםרעות אכילה. כיום הוא מסתגר מאיתנו.ילדי גדלו בבית ללא מסגרת וגבולות.אני הייתי אלים מילולית ופיזית.אישתי סובלת מאו.סי.די וכשהילדים היו קטנים המצב שלה היה יותר קשה. מוטב היה לילדים לחיות בלעדינו.
אליהו שלום, לא ברורה לי השאלה אותה אתה שואל. כמו כן, נראה שזה לא המקום בו תוכל לקבל עזרה. ממליצה לך להתייעץ עם רופא המשפחה או עובדת סוציאלית דרך קופת החולים. בהצלחה
שלום, אני בן 14 ו8 חודשים ובשנתיים האחרונות התחילה אצלי בעית דיבור, אני מתחיל למלמל ולא להצליח לבטא משפטים בכמה פעמים הראשונות בעברית ולפעמים גם באנגלית, בנוסף לכך יש לי גם בעיות זיכרון בשנתיים האחרונות שמחמירות, אני הגעתי לשלב שאני פשוט יכול לרצות לחפש משהו באינטרנט, להיכנס לדפדפן ולשכוח מה רציתי לחפש או להניח משהו איפשהו להסתובב וישר לשכוח את מה ואיפה הנחתי ולשכוח דברים דקה אחרי שחשבתי עליהם ואני כבר בכלל לא זוכר פרצופים, רק שמות. יש לי גם בעיות שינה, ולפעמים כאבי ראש ובעיות ריכוז(בבדיקת טובה לא התגלה אצלי ADD או ADHD) אז הנה השאלות שלי: מה כבר יכול להיות לי? למה זה קורה ומה אפשר לעשות כדי למנוע כי אני שוכח חומר לימודים וזה פוגע לי בציונים. האם זה רציני מספיק כדי לפנות לרופא?
עקב גילך אתה חייב לשתף את הוריך. בקש ליקחו אותך לנאורולוג (רופא של מערכת העצבים והמוח) ואם הוא לא מוצא משהו ראוי לציון, אז לבדיקה אצל פסיכולוג קוגניטיבי, לבירור כישורי הזכרון והתפקוד הכללי. בהצלחה
שלום, אני אמא לבן בגיל שנה וארבעה חודשים (נולד כפג חודש לפני המועד). מבחינה מוטורית בני הולך יפה - אפילו רץ, מצליח להרים צעצוע שנפל ולהעמד שנית, עולה ויורד מדרגות עם תמיכה. הוא ילד מקסים ונוח, מגיל חודשיים ישן לילה שלם. סקרן מאד, וחקרן. נהנה מאד (!) לעיין בספרים, לשחק במשחקי קוקו ורדיפה (אני או בעלי רודפים אחריו), לשחק במשחקי כפתורים למיניהם, בכדור (כשאני מבקשת הוא לוקח כדור, ועונה לבקשה לגלגל לעברי), ובונה מגדל משתי קוביות. צוחק מקטעים הומוריסטיים בקלטות לגילו.מחייך חיוך חברתי. מגיב לשמו (אלא אם עסוק בצפייה בטלוויזיה), יודע לחקות תנועות, מרים את הידיים כשאומרים לו "ידיים למעלה", יודע להביט למעלה כששואלים "איפה אור", וגם יודע לעשות קוקו כשמבקשים ממנו ולנפנף בידיו לשלום. הולך לאמבטיה כשאומרים לו, ומביא ספר מסויים כשמבקשים ממנו. כמו כן, יודע מספר מילים (גיה לעוגיה, אור, גע גע לברווז, מם למים ומא-מא לאמא). הבעיה היא שהוא לא מצביע לעבר חפצים - אם הוא רוצה משהו בהישג ידו, הוא לרוב פשוט יקח אותו, ואם לא - יכול לבכות, או לפנות אליי בבכי (מא-מא)או לפעמים להתייאש. בד"כ התגובה שלא מקבל מה שרוצה היא של בכי.כמו כן, נראה שהרבה פעמים לא מפריע לו לשחק לבד, והוא יודע להעסיק את עצמו טוב מאד, וככלל לא אוהב להתרפק - אלא אם הוא עייף. אני מאד מאד מאד חרדה שהוא אוטיסט. גם אם זה לא רציונאלי - אני פשוט לא מצליחה להוציא לעצמי את זה מהראש. כל הזמן עסוקה באובססיביות בטבלאות התפתחות ומחפשת את הסימנים. חוששת שגם היחס שלי אליו יהפוך אותו לאוטיסט. השאלה שלי היא האם חוסר הצבעה בגיל הזה ויכולת לשחק לבד זמן ממושך היא סימן לאוטיזם או פשוט שאלה של למידה בשילוב עם מזג מסויים? אודה לתשובתכם גליה
גליה שלום סימים אלו לבדם אינם מצביעים על בעית תקשורת. אנו נוטים להסתכל על כל התגובות התקשורתיות. מאחר ואת מאוד מוטרד אני ממליצה בחום לעשות אבחון של ק"ת שתוכל לבדוק לעומק , להרגיע ולתת כלים לחיזוק הנושא בהצלחה
שלום, רציתי לשמוע ממישהו שלמד שם הפרעות בתקשורת- איך זה ללמוד שם? איך מבחינת הלימודים? הרמה? האנשים? המגורים בחיפה? (אני מגיעה מהמרכז) ובגדול איך אתם מסכמים את ה-3.5 שנים שלמדתם שם? תודה , זה מאוד חשוב לי כיוון שמדובר בלהעתיק את החיים שלי לאיזור שכרגע אין לי שום קשר אליו לתקופה ארוכה מאוד.. מאיה
זה חלק מהחוויה כסטודנט, לנסות חיים אחרים. הלימודים שם מצוינים והסטודנטים לרוב מרוצים מהלימודים, היחס של המרצים והעיר חיפה.
שלום, בת שלי בת 3 לפני כחודש התחילה לגמגם. כאילו המילים נתקעות לה, בעיקר בתחילת המשפט אך לפעמים לא. בהתחלה היא הייתה חוזרת על אותה מילה כמה פעמים עד שהייתה ממשיכה את המשפט, ולאחר מכן הייתה נתקעת באותיות הראשונות. לדוגמא: "א.א.א.א.אמא, אני רוצה מ.מ.מ.מ.מ.מים". לאחר מכן זה הפך ל:"מה.מה.מה.מה. מים". יש מצבים שהיא מוציאה משפטים חלק ובלי גמגום, ויש מצבים שהיא נתקעת כמעט בכל מילה. נפרדנו ממוצץ לפני כחודשיים ועכשיו אנו בגמילה מחיטולים, אך ללא הצלחה רבה בינתיים. יש לציין שהתפתחותה תקינה לחלוטין, אין בעיות רפואיות, אין גמגום במשפחה שלי ושל בעלי. היא גם הייתה מדברת מובן וחלק והתחילה גם לחבר משפטים יותר ארוכים ולפתח שיחות ופתאום התחיל הגמגום. גם היה מצב שהיא כאילו הייתה מודעת שמשהו לא בסדר בדיבור שלה וברגע שהמילים היו נתקעות הייתה מפסיקה לדבר ומחייכת, כאילו מתביישת. וגם מאלצת אותנו לסיים את המשפט שלה. כמו כן, התחילה להשתמש יותר במילים קלות כמו "זה", "ככה", "שם". כאילו במקום המילה שנתקעת מכניסה מילים אלו קצרות ואז אנו משלימים את המשפט שלה. יש גם לציין שהדיבור שלה מובן, אך לפעמים כאשר ממש נתקעות המילים לא כל כך מובן מה היא מנסה להגיד. אך זה קרה רק כמה פעמים בודדים. אנחנו מאוד מודאגים מהמצב הזה. פשוט נקרא הלב לראות אותה ככה שהיא רוצה להגיד ולא מצליחה. היא ילדה מוכשרת, חכמה, מאוד אהובה ושמחה. האם היא צריכה טיפול מקצועי או לתת לזה זמן? הבנתי שבגיל הזה זה קורה. בנוסף יש שתי שפות שמדברים בבית: רוסית ועברית, יכול להיות שזה מבלבל אותה? אנו ממש לא יודעים מה לעשות ולאן לפנות. תודה רבה מראש על התייחסותך.
שלום רב, פניתי לפסיכיאטרית דרך אתר כלשהו והיא טענה שיש לי קשיי שפה. עשיתי לפני מספר שנים בדיקות קשב וריכוז והבדיקה העלתה את הקשיים שלי בצורה ברורה: אני איטית בשליפה/קליטה ועיבוד המידע, קשה לי להגות מילים מורכבות ולזכור מילים מסוימות, ואף לכתוב אותן אם מדובר בשפה אחרת בעיקר (לדוגמא שילוב של GHT באנגלית).אוצר המילים שלי דל בשל כך אני משערת אני מתקשה להרכיב משפט מאחר ואין לי יכולת לבטא לפעמים את הדברים למרות שאני מבינה ויודעת וזה לעיתים עומד על קצה הלשון, אך את המילים קשה לי להגות בצורה יותר נרחבת ומנוסחת שלא בפשטות.השאלה שלי היא מה עושים במקרה הזה, איך מטפלים בדבר. האם מדובר בכל זאת בקשיי ריכוז וקשב , כי יש גם את האלמנט של הריכוז.או שעליי להרחיב לדוגמא את אוצר המילים ?(יש לציין שבעבר המצב היה קצת יותר טוב אבל ניראה שהשנים עוברות זה קצת מחמיר, יתכן ובגלל שאיני קוראת ספרים יותר?א במסגרת לימודית? האם זה קשור?או שעליי ללכת לקלינאית תקשורת. אשמח לעיצה טובה. תודה
יש המון פרטים שכדאי לברר לפני שמחליטים אתמתארת קשי שליפה ואירגון, ירידה באוצר המילים ויחד עם זאת מתבטאת די טוב בכתב. לא יודעת בת כמה את, מה את עושה בחיי היום יום ועד כמה התופעה מפריע, כניראה שהרבה! תפני לקלינאי תקשורת, תעברי אבחון, הערכה וקבלי עצה פרטנית בהצלחה
יש לי בן מתוק כל ההתפתחות שלו תקינה לחלוטין הוא החל לדבר משפטים שלמים וארוכים כבר בגיל שנתיים וחצי, עד גיל 3 היה עם מוצץ וכשנגמל מן המוצץ החל לדבר בשטף ,בצורה ברורה ומרשימה, לאחרונה לפני כחודש וחצי שמנו לב כי הוא החל לגמגם בעיקר בתחילת משפט ,ובשבוע האחרון זה התגבר והגמגום מופיע כמעט בכל תחילת משפט, לפעמים הוא קולט שמשהו מוזר מתרחש בדיבור שלו והוא מחייך וממשיך לגמגם נראה כאילו הוא נהיה לרגע מודע ואז ממשיך בכוונה בגמגום, אבל רוב הזמן הוא מגמגם בצורה לא מודעת. האם יש צורך לפנות כבר לטיפול של קלינאית או משהו אחר? ואם צריך לחכות אז לאחר כמה זמן כדאי ללכת לטיפול? תודה רבה אציין שהוא ילד שמח, חברותי ואהוב.
תעייני בתשובותי הקודמים ואז תלמדי שזו תופעה נורמלית וחלק מהתפתחות הדיבור והשפה, בזמן זה הוא מארגן את המלל והמחשבה, כאילו שהחל לדבר לפני שידע מה להגיד, תופעה נורמלית בגיל זה! מדובר על חוסר שטף בדיבור, ולא בגימגום. ודאי ירד ויעלה עד לכניסה לבית הספר
שלום, אני בת 24,אחרי בדיקה אצל אורטודנט התברר לי שיש לי בעיה של היגוי מילים לדוגמא:Mississippi ודחיקת לשון. האורטודנט אמר שבגילי לא ניתן לתקן את הבעיה..האם זה נכון?ואם לא אשמח לקבל המלצה לקלינאית תקשורת שמטפלת בנושא. תודה.
אנימטפלת בנשוא זה והרופא שאמר לך שאת "מבוגרת" מדי, טעה טעות חמורה! האפשרות לעשות שינוי ולשמור על ההשגים תלוי במוטיבציה ומודעות ונירא לי שיש לך את שנייהם. תוכלי גם למצוא קלינאי באתר קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il
שלום, ביתי בת 1.4. עד כה אוצר המילים שלה מכיל את המילים הבאות: אמא, אבא, עוד, את זה (בעיקר צמד מילים אלו), אתה, אר (הכוונה לאור). כמובן, שהיא ממלמלמת ומברברת הרבה. בנוסף, היא מחכה את קול ההנביחה של הכלב "הב, הב". מעבר לכך, היא מבינה כל מה שאומרים לה. האם מבחינת התפתחות השפה היא במצב תקין? האם בגיל זה היא אמורה להגיד יותר מילים? מתי אמורה לחול קפיצת מדרגה?
שלום. אני אמא לבן 3.5. הוא ילד חכם מאוד ומפותח פיזית, אבל היו לנו דאגות בקשר לתקשורת שלו. הוא התקשה ליצור קשר עם ילדים אחרים וקשר העין שלו, מגיל צעיר, יחסית חלש. מעבר לזה התקשורת שלו בבית בסדר, הוא כל הזמן רוצה שנשחק איתו ומדבר ללא הפסקה. יש לו קצת נטיה לחולמנות אבל הוא עונה לשאלות ושואל שאלות כל הזמן. כשהיה בן 3 הלכנו איתו לאבחון פרטי והפסיכיאטר שלל pdd באופן חד משמעי. גם בהתפתחות הילד הפסיכולוגית הסכימה עם האבחון הפרטי ושלחה אותנו להדרכת הורים. הקשיים עדיין לא נעלמו, הוא אוהב להיות בחברת ילדים אבל לא ממש משחק איתם, אלא לידם. מחוץ לבית הוא קצת משתתק, מדבר רק כשצריך משהו אבל הרבה יותר שקט מאיך שהוא בבית. אני קצת מבולבלת ולא יודעת איך להמשיך מכאן. בזמן האחרון אני רואה אותו משחק קצת עם ילדים בגן אבל הוא יוזם לעיתים רחוקות בלבד. עם בת דודתו בת ה-6 הוא משחק ממש יפה. לאן היית מציעה לי לפנות? מפריע לי במיוחד קשר העין הדל (גם כשמנהלים איתו שיחה הוא עונה אבל מישיר מבט לפרקים בלבד) והעובדה שהוא אינו יוצר קשר מיוזמתו עם ילדים אחרים. האם ייתכן שהיתה טעות באבחון? או שאכן מדובר בקשיים רגשיים שמתבטאים בקשיי תקשורת?
האם בדקתם את ראייתו? רצוי להתייעץ עם קלינאי תקשורת או פסיכולוג בעניין הקשר עין, לגבי יזימה שיחה עם ילדים אחרים, אם הוא משיב לעניין וכן יוזם בבית, יכול להיות זה האופי והאישיות שלו. תנו לו הרגשה טובה והמון תמיכה, תזמינו רק ילד אחד כל פעם, למשחק משותף, כך שלא יצטרך להתמודד עם תשומת הלב של עוד כמה ילדים ותהייה לו הזדמנות לתקשר אחד לאחד, כך לומדים להתמודד במצבים חברתיים, ןבאמת, יש ילדים "ביישנים" אשר מרגישים יותר בנוח בשיח בבית מאשר בחוץ... לפעמים גם אנחנו כאלה!
קיבלנו מרופא התפתחותי אבחנה של אספרגר עם קושי מרכזי בפרגמטיקה. הוא המליץ לקבל טיפול קבוע אצל קניאי תקשורת בענין זה. אני מתקשה למצא מישהו שעובד עם נער בגיל הזה(לא בקבוצה). האם יש אפשרות לסייע?(אנחנו גרים באזור גדרה,אך בהחלט ניסע רחוק אם יש מישהו טוב)
לא כתבת בן כמה הוא... האם מבקר במערכת החינוך. כדאי דרכם לקבל הפניה לקלינאי תקשורת בתוך המסגרת החינוכית או לפנות למכון לטפול בשפה ודיבור, ולבקש את העזרה שלהם במציאת קבוצה או יצירת קבוצה בשבילו
ללא סל תקשורת.בכל מקום שפניתי אמרו לי שלא מטפלים בגיל הזה
ללא סל תקשורת.בכל מקום שפניתי אמרו לי שלא מטפלים בגיל הזה
שלום פרידה, בני בן השנה נושא טרכיאוסטומי מיום היוולדו עקב מום מולד בקנה הנשימה. מדובר בילד מפותח לגילו בכל תחום כמעט למעט השמעת קולות. לילד מיתרי קול תקינים. רציתי לדעת- מתי מומלץ להתחיל ללמד אותו תקשורת לא מילולית ומתי להתחיל ללמד אותו לדבר? אנחנו מתכוונים לפנות לבעל מקצוע, כמובן.
אני לא נוהגת לעשות זאת, אבל בכל זאת רצוי שתפני אלי לשיחה טלפונית ואשמח לעזור לך. לחלופין תפני לקלינאי דרך הקופה, הבעיה היא שזה תחום שדורש התמחות מיוחדת, במיוחד בילדים שהם בעלי יכולת שיכלית תקינה. אל תמתיני יותר ואל תניחי שהילד לא יוכל לתקשר בשפה מילולית, ההפך הוא הנכון ויש כלים מיוחדים לסייע לו! טל: 050-2099435
שלום בני בן השנתיים מרייר באופן מוגבר כלומר רוב הזמן מטפטף לו מהפה רוק ברמה שצריך להחליף לו חולצה כל שעה מעבר לכך התפתחותו נהדרת הוא מדבר מגיל צעיר הולך מגיל 11 חודשים וכן הלאה היינו אצל א.א.ג אך ללא ממצאים האם יש דרך ללמד את הילד לבלוע רוק? האם קלינאית תקשורת תוכל לעזור בתחום? מה עלי לעשות? הדבר מפריע בעיקר מכיוון שהוא הילד שמטפטף על הצעצע על החבר על הציור על הספר ואינני רוצה שזה יפגע בו חברתית אשמח מאוד לכל הצעה תודה
הסיבה לריור הינה בעקר העדר בליעה מספקת, לפעמים על רקע תחושתי, קשיי נשימה אפית, תחושה ירודה וכמובן היפוטוניה וחולשה של חגורת הכתפיים. רצוי לבצע אבחון אצל פיזיוטרפיסת וקלינאי תקשורת ובנתיים לתת לו לאכול אוכל מוצק שדור הרבה לעיסה, לצחצח שיניים (אפילו ללא משכה). בהצלחה!
שלום,אני אם לשני תאומים בנים בני שנתיים וחצי שנולדו בתחילת שבוע 33 במשקל תקין בלידה טראומית אך ללא מחסור בחמצן או הנשמה.כל ההתפתחות היתה איטית מהרגיל,החלו ללכת ביל שנה ושמונה חודשים.כיום,דווקא התאום שתמיד היה מתקדם יותר,לא מצרף שתי מילים,יש לו אוצר מילים גדול.מה שמדאיג יותר זה שלמרות שהוא ממלא ונראה מבין הוראות,הוא עונה על שאלות כמו"מה אכלת היום"ממש מספר דקות אחרי שאכל,לא לענין או תשוב של מה שאכל אתמול למשל.התופעה הנ"ל גם בתחומים אחרים כמובן של שאלות.לפני 3 שבועות הם החלו ללכת לגן חדש ונראה שהוא הסתגל,האם זה יכול להיות שזה גרם לו לקושי רגשי וזו הסיבה?אני חוששת מאוד שיסתבר שזה פיגור קל.עד שיגיע התור לקלינאית התקשורת האם תוכלי לכתוב לי מה דעתך או לייעץ לי עצה כלשהיא? תודה
ועוד שאלה שמטרידה אותי,האם יש סיכוי גדול להשלים את הפערים בהבנה ותשובה על שאלות?
העובדה שיש עוד ילד מאפשר לו הזדמנות לתקשר. בגיל הזה יש הבדלים בין ילדים ובמיוחד אם התפתחותו מאוחרת. תנסי לחזור ולהרחיב את דבריו, תרכשי ספר הדרכה ספציפי (ספר הנן HANEN) באגודת קלינאי התקשורת ותפני בינתיים לקלינאי תקשורת, דרך קופת חולים. עד לתור להתפתחות הילד. האם עבר בדיקת שמיעה????? רצוי להתחיל משם! בהצלחה
שלום רב , בתי בת 3.7 שנים , התחילה ללכת לגן בגיל מאוחר יחסית , בגיל 3.5 החלה ללכת לגן ,בעיות אכילה הגיל קטן הפריעו לנו לשלוח אותה לגן עד גיל שנתיים הכל היה טחון (כמובן כל סוגי האוכל הבריא ) הכל טחון.פתח הגרון היה קטן מדיי ולכן כאשר הייתה אוכל משהוא קטן כאילו נחנקה ואז מקיאה את הכל. היום היא מדברת שתי מילים ברצף מילים תקינות כמו כן היא חשופה לעוד שפה שהיא עברית (דרך טלוויזיה) , התקשור איתנו היה בשפה העברית כמו צבעים מספרים ושמות החיות רק לאחרונה כאשר החלה ללכת לגן דוברי השפה הערבית אז התחילה גם לדבר ערבית . בגיל שנתיים החלה לקרוא מספרים ולספור . כל מה שרכשה ופתחה הילדה הוא בזכות עצמה לבד , השאלה היא האם איחור הדיבור שלה פוגע באינטלגנציה שלה ,? אנו יודעים שהיא חכמה מבחינה שכלית גם הגננת מופתעת ממנה כמו כן היא נגמלה מחיתול לבד על שהייתה מאוד קשורה אליו ( בשל האיורים ) אך מה קורא בעתיד ? מה ניתן לעשות על מנת לשפר את ההגיה שלה .אנו מודאגים אין אחים לתקשר איתם או ללמוד מהם .... תודה רבה
אתה מתאר ילדים עם קשיים ברכישת שפה ורצוי מאד שתפנו לקלינאי תקשורת, כי האינטליגנציה הטיבעית שלה צריכה להתפתח, אחרת היא לא תצליח כמו יתר הילדים בבית הספר.... על כל המשתמע מזה! תפנו במהירות לקלינאי תקשורת דרך קופת החולים בה הינכם מבוטחים. בהצלחה!
שלום, בעלי עבר ארוע מוחי לפני שנה ותשעה חודשים. עיקר הפגיעה בתקשורת על כל מרכיביה.קורא אך בקול הוגה לא דצמיד נכון את המילים, מתקשה בכתיבה.אינו מדבר,אם כי מבין הכל או כמעט הכל.שלט בעבר שלוש שפות :עברית אנגלית וספרדית. ספרדית שפת האם. כאשר כן מצליח להוציא מילים הן בשפרדית ,אם כי לא ממש ברור. לו עצמו מאוד ברור מה הוא רוצה לומר,מכטאן נובע כעס עצום על כך שלא מבינים אותו. הוא זועם,מרביץ,דופק, בוכה וכו'. שאלותי: האם הפורום יכול להמליץ על פסיכיאטר המומחה לפגיעות כאלה,או פסיכולוג מומחה בתחום. האם ריפוי בדיבור בשפת האם יכול לעזור ויתמרץ גם את הדיבור בעברית?ובכלל מה עושים אני מיואשת לגמרי. מאז הפגיעה כל הזמן מטופל בריםוי בדיבור ,בריפוי בעיסוק,היה למעלה משנה אצל פסיכיאטר שלא עזר בכלל,אני פונה לכל מי שרק אפשר ולאן אחד אין פתרון או עצה ממשית וטובה............אגב אנחנו מירושלים. כל המלצה על איש מקצוע רצוי שיהיה מירושלים. תודה
עפרה שלום, הפורום לא יכול להמליץ על בעלי מקצוע ספציפיים. טיפול שפתי בשפת האם יכול לקדם את השפה, תוכלי לחפש קלינאית תקשורת דוברת ספרדית באתר של אגודת קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il בהצלחה
שלום שמי מילי ואני בת 22 מאז שאני זוכרת את עצמי היה לי קושי לבטא את האות ריש והדבר מפריע לי ברמות מטורפות הוא מוריד לי את הבטחון. אני מבטאת את האות פשוט לא נכון ובצורה שגויה ושום ניסיון שלי לתקן באופן עצמאי פשוט לא הולך איך ניתן לטפל בבעיה הזאת? אשמח לקבל תשובה תודה מראש
מה שנכוןן זהשתפני לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה פרטנית ותירגול. ניתן לשלם באופן עצמאי במכון של קופת חולים או באופן פרטי, באזור מגוריך. אתר למציאת קלינאים: www.ishla.org.il ניתן בגילך ללמוד, אל תוותרי!
שלום רב נכדי בן 5 וחצי אובחן כסובל ומאניביציה . זה נפל עלי כרעם ביום בהיר. אבקש מי יודע ומבין בנושא לכתוב לי היכן אוכל לקבל ו/או לקרוא חומר כדי להבין מה זה בצורה יותר מעמיקה ממה שהוסבר לי ע"י הוריו. תודה
רות שלום, לא ברור לי ממה שכתבת מה בדיוק האבחנה של נכדך, נסי לברר עם הוריו מה שם האבחנה ואיך זה נכתב בדיוק ואנסה לעזור.
בתי בת שלוש לא מבטאת אותיות ב, פ לא דגושות. במקום טוב אומרת טוק, במקום אוף - אוק. לא מבטאת גם אותיות שורקות -ס, ז, צ.במקום סוס אומרת תות. לא מבטאת ר אלא ל: במקום ראש אומרת לוש.האם ומתי יש טעם לפנות לקלינאי תקשורת? היכן אפשר למצוא מישהו מומלץ? תודה
מומלץ בשלב ראשון לבצע בדיקת שמיעה, רק כדי לוודא שאין בעיה בתחום זה. לאחר מכן, לקראת גיל 3.5-4 תקבעי פגישת הערכה אצל קלינאי תקשורת, דרך קופת החולים בה הילדה מבוטחת.. אין צורך במישהו מיוחד כי זה סוג של טיפול אשר הקלינאים עושים ביום-יום. מצידך, דברי אליה נכון וברור כי לה יש את התפקיד המרכזי ברכישת היגוי תקין ואת יכולה להדגים לה מה שנכון!
נדמה לי ואני מקווה שלא מדובר בבעיית שמיעה כי אם אני שואלת אותה: איך אומרים, טוק או טוב? היא יודעת לומר מה הנכון. ואם אני אומרת טוק, כמוה, היא צוחקת... היא מדברת מגיל מאוד מוקדם - בגיל שנה ושלושה חודשים כבר חיברה משפטים של 3-4 מילים ומתסכל שקשה לעתים להבין אותה, אם כי אני ואביה מבינים כמעט הכול.תודה רבה לך!
שלום פרידה התינוקת שלנו ממעטת מאוד למלמל. יש הברות שהיא אומרת (מה, נה, בה, ולפעמים קצת אחרות) אבל היא עושה את זה מאוד מעט וכמעט לא מקשקשת לעצמה. מעבר לזה היא תינוקת עירנית, ההתפתחות הפיזית שלה תקינה (היא התחילה לא מזמן לעמוד על שש ולהתנועע קדימה ואחורה) והיא מסוגלת להעסיק את עצמה לזמן רב. עוד דבר חשוב: היא לא לוקחת מוצץ ולא בקבוק. בגיל חודשיים היא מצצה מוצץ לתקופה של כ-6 שבועות (אף פעם לא בהתלהבות רבה אבל מספיק כדי להרדם) והפסיקה. כרגע היא בתהליכי למידה של שתיה מכוס, (כוס מעבר, עם פיה) והיא לא מאוד מצליחה. היא יונקת ואוכלת מרוסק. תודה על התגובה.
נשמעת כמו ילדה מפותחת לפי גילה! האם היא עברה בדיקת שמיעה לילודים כשנולדה? האם יש לה דלקות אוזניים? האם שמיעתה תקינה או נבדקה???? לגבי מילמול, האם היא "תיקשורתית", מפנה את ראושה לעבר קולות, מגיבה לנאמר לה, יוצרת ושומרת על קשר עין? חברותית? מגיבה לסביבתה? אם כן, אז כניראה היא תעשה את המילמול בזמנה החופשי, אחרת, כדי לבצע בדיקת שמיעה ולאחר מכן, אם יש צורך, הפנייה לקלינאי תקשורת או לרופא התפתחותי... מה אומר רופא הילדים שלה? הוא מכיר אותה הכי טוב.
רופא הילדים לא כל כך פגש אותה :-) עברה בדיקת שמיעה לילודים, לא הבחנו עד כה בכאבי אזניים אכן תקשורתית, יוצרת קשר עין ושומרת עליו, מפנה ראש לקולות, חברותית. אני אלך לשתות משהו ולהרגע.. תודה רבה.
אני מחפשת קלינאית תקשורת לאימי שעברה ארוע מוחי. אימי דוברת עברית ורומנית. בשל הארוע agcrv אימי איננה ניידת ואני זקוקה לקלינאית שתגיע אלינו . המיקום בחיפה.רק לאינפורמציה, אימי חברת קופ"ח כללית.
זכותה לקבל טיפול המסגרת היחידה לטיפול בית של קופת החולים. תפני במקביל למרפאת לין, יש שם מחלקה לשיקום הדיבור, אולי הם יוכולים להפנות אותך לשרותי הקופה. א יכולה גם לפנות לאגודת קלינאי תהקשורת לחיפוש קלינאי שיעבוד באופן פרטי, ולדרוש החזר מהקופה! אגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il איחולי בריאות שלמה!
היי אני אמא לתאומות בנות שבעה חודשים,אחת מהן מאי היא תינוקת מקסימה וחייכנית אבל היא לא מוכנה להיות במיטה ולשחק לבד,לא רוצה בעגלה לטייל ולא לסוע ברכב בתוך הסל קל היא מתחילה לבכות ולצרוח ,מבחינה בריאותית הכל תקין אצלה היא אוכלת כ4 ארוחות סימילאק ביום 180 מל פלוס פירות מנה יפה,היא ישנה בדרך כלל משבע בערב עד חמש בבוקר ,אבל במהלך היום זה ממש סיוט אני לא יכולה לטייל איתם ולא לצאת לנסיעות ארוכות היא צורחת ותמיד היא מעירה או מבהילה את אחותה אני מרגישה מתוסכלת מאד ועייפה ועצבנית וזה גורם לי לחשוב שאני אמא לא טובה מה אפשר לעשות בבקשה עזרו לי
רויטל שלום כקלינאית תקשורת זה לא תחום בו אני יכולה לעזור. פני לרופא הילדים שלך או לטיפת חלב והם יוכלו לשקול יחד איתך מה הקשיים ומה הגורם המייעץ המתאים בהצלחה
רויטל שלום כקלינאית תקשורת זה לא תחום בו אני יכולה לעזור. פני לרופא הילדים שלך או לטיפת חלב והם יוכלו לשקול יחד איתך מה הקשיים ומה הגורם המייעץ המתאים בהצלחה
שלום בני בן 3 ו- 5 חודשים. הוא מדבר על עצמו באתה - "אתה לא רוצה..." אתה רוצה לשתות וכד'. האם זה מעיד על משהו? מעולם לא ייחסתי לכך חשיבות אולם כשהעירו לי התחלתי לתקן אותו ולומר לו להגיד אני - והוא מחקה אותי ואומר אני.אבל עדיין בדיבור שוטף יוצא לו "אתה". הוא ילד מאוד חכם יודע את כל האותיות ומזהה אותן (בעברית ובאנגלית) יש לו אוצר מילים נרחב. מאוד אוהב ספרים ואת חלקם אף יודע בעל פה. הדיבור שלו סביר ומובן. האם יש סיבה לדאגה???
לא ניראה חריף!יש להסתכל על הנעשה במשפחה, ולעודד אותו להתבטא בגוף ראשון על ידי משחקים וכו', כשהוא מקשיב לך, מכנה את עצמך אני!
שלום ילד שלי מדבר שתי שפות רוסית+עברית. לפני כחודשיים התחיל מידי פעם לעצור באיזשהי מילה שלא מצליח לבטא אותה ולנסות להגיד אותה. לאחר איזה חודש זה נעלם עכשיו חזר שוב. האם יש לפנות לרופא? ומה לעשות על מנת להקל בדיבור-
לא יודעת בן כמה הוא, אבל לא נשמע משהו רציני שדורש התייחסות מיוחדת... הוא צריך לבחור בין שתי מערכות שפתיות ודי טבעי שתהייה השהייה מסויימת.....
האם יש לטפל בילד בן ארבע וחצי שהוגה את האותיות הללו עם לשון בחוץ (בין השיניים) או שיש להמתין שיגדל ? (כל הילדים שלי דיברו כך וזה הסתדר.
שלוום, יש לי ילדה בת שלוש וחצי שמגמגמת ואובחנה על ידי קלינאית תקשורת ונמצא שיש לה מספר בעיות בדיבור ואנו מטפלים בכך. נאמר לנו שהיא מדברת כמו ילד בין הגילאים 2-3. אני בתור אביה של הילדה מבחין בבעיות נוספות ואני לא בטוח שהן קשורות לטיפול קלינאית התקשורת ומצריכות טיפול של איש מקצוע אחר בנוסף. הילדה לא משחקת הרבה כלל ומעדיפה צפיה בטלויזיה,היא חולמת הרבה,לא יודעת לספור עד עשר, לא מזהה מספרים, היא מדברת אל עצמה, כשאומרים לה לחזור על מילה מסוימת ומסבירים לה היא לא מצליחה גם כשמסבירים לה איך חולצים נעלים או איך עושים פעולה מסוימת היא לא יודעת ליישם ולחזור אחרי. אני אשמח לדעת איזה איש מקצוע יכול לעזור לי והאם הדברים שציינתי יכולים להצביע על דבר חמור ואם כן מה. תודה
הייתי מסיר חשש לפיגור קל
שלום חיה, התמודדתי בעבר הלא רחוק עם מקרה ממש דומה. אמנם אני לא איש מקצוע בתחום, אבל קיבלתי יעוץ טוב מאד שעזר לנו. גמגום בגילאים האלה שכיח מאד, בדרך כלל עובר מעצמו וגם לא ניתן לטיפול עדיין, משום שהטיפול בגמגום דורש שיתוף פעולה מצד הילד שעדיין לא קיים. מה שחשוב מאד לעשות הוא להרחיב את בסיס השפה של הילדה, ע"י שירים פשוטים ודקלומים, ע"י שיחות רגועות ומשחקים.חשוב מאד לא להלחיץ אותה, לא לתת לה את ההרגשה שמנסים ללמד אותה בכוח או שמשהו לא בסדר. כמו בהרבה תחומים, כשילד מרגיש שההורה בלחץ זה מבהיל אותו והוא נלחץ ונסגר. חשבת על כך שכשאת כותבת "היא לא יודעת ליישם ולחזור אחריי", אולי בעצם היא לא רוצה לחזור אחרייך? אולי הצורה הזו של הוראה מלחיצה אותה? אני חלילה לא מאשים, אבל זו מחשבה שכדאי לשקול.כדאי להוריד את הווליום בבית ואת מהירות הדיבור, לנהל שיחות שקטות, להעדיף קריאת ספרים פשוטים שהיא אוהבת על נסיונות ללמד אותה. בכל אופן, זמן הוא המרכיב החשוב ביותר. ובלי לחץ- הוא מגביר ומעמיק את הגמגום. לגבי הדברים האחרים שציינת,יכול להיות שבבית היא מעדיפה צפייה בטלויזיה (כמו הרבה ילדים, זה לא דבר חריג). אגב,האם אתם מגבילים את שעות הצפייה בטלויזיה? יש ילדים שיצפו במסך כל עוד אין מי שיגיד להם להפסיק ולצאת לשחק. חשוב מאד לשאול מה קורה בגן. האם היא משחקת עם ילדים? הולכת אחה"צ לילדים אחרים לשחק? עלו אי פעם תלונה או חשש מצד הגננות? בדר"כ צוות הגן מאד מנוסה וכדאי להיעזר בו. אני זוכר שכהורים האשמנו את עצמנו במצב, עד שאמר לנו איש מקצוע חכם שזו שטות. לא ההורים אשמים ולא הגננת, לא החברה והסביבה. זה דבר שיש לילד פשוט כי יש, אבל אפשר בהחלט לעזור לו לסגור את הפערים. לאט ובסבלנות, בלי לחץ ובלי האשמות לשום כיוון. שיהיה לכם בהצלחה!
המלצתי שתפני לאבחון במכון להתפתחות הילד, יש שם צוות רב מקצועי, ולאחר הבדיקה של השגיה, בכל התחומים, יוכלו לתת לה תוכנית טיפולית-התפתחותית אשרתענה על צרכיה.. הכותרת לא חשובה, מה שחשוב זה המענה לצרכיה והקידןם בכל תחומי התפקוד. בהצלחה
מה הבדל בין פלט קולי בין מת"ק?
מת"ק ? מה הכוונה? פלט קולי הינו מכשיר אלקטרוני אשר מאוחסנים כו מילים וביטויי והמשתמש מפעיל אותו לצורך תקשורת מילולית עם סביבתו.
הבן שלנו החל לגמגם בגיל 5 לאחר שהותקף ע"י כלב, הגמגום נמשך כשבועיים ונעלם. בתקופות של לחץ הגמגום היה מופיע קלות ונעלם. בשנתיים האחרונות הוא לומד בבית ספר מחייב, והמחנך שלו השנה לוחץ ליותר השגים, ושמנו לב להתגברות הגמגום למרות שלא היה לו ירידה בישגי הלימודים. בחודשיים האחרונים הורע מצב בריאותה של אימי(הסבתא) ובמקביל הופיע גמגום קשה, הבן הסביר שהוא מרגיש שנתפס לו הלסת, הגמגום כולל עוויתות בפנים. אשמח לשמוע עצה
אם הוא מודאג ומודע לקושי שלו, ומבקש עזרה, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת המתמחה בתחום זה. לעומת זאת, אם הוא רגוע וחושב שזאת תופעה שמייצגת מתח רגשי או נפשי, ולא מונע ממנו השתתפות בפעילויות חברתיות וככתיות, ותפקידים מילוליים אחרים, אז, עדיף להתייחס לצורת הדיבור כאל "מד לחץ" ולא לנגוע.. לשיקולכם.
תודה על תשובתך...לגבי השקד השלישי המנתח החליט לא להסיר את השקד השלישי אלא רק לשייף אותו. לגבי הדיבור ,הוא התחיל לומר מלים חדשות אך משבש חלק מהמלים..האם זה בסדר שאומר לו תגיד אמא לא אנא לדוגמה
הדרך המומלצת היא לדבר לאט וברור, הילד צריך בעצמו לשמוע את ההבדל בין מה שהוא אומר למה שאת אומרת, רצוי לא לחזוק על מה שהוא אומר, אלה להשמיע את המילה בהיגוי תקין וברור, לא להגיד לו תחזור על המילה או "לא אומרים ככה", הוא עושה הכי טוב שהוא יכול והתפקיד שלך לתת לו מרחב ותמיכה כדי שהוא יעשה את הלמידה שלו! במידה ולא ימשיך להתקדם, תפני לקלינאי תקשורת להדרכה אישית, מעקב וטיפול, לפי הצורך.
שלום. בני בן שלוש וחצי והוא מדבר בווליום גבוה שממש קרוב לצעקות. מבדיקות אזניים עלה שהכל בסדר ולא מדובר בבעית שמיעה. כמה שאנחנו מנסים לתרגל אותו לדבר חלש יותר אין התקדמות כי זה ממש לא נשלט ומודע אצלו והוא ממשיך לדבר בצעקות...האם יש פתרונות אפשריים להרגיל אותו אחרת?
אדווה שלום בכל מקר בגילו של בנך בד"כ לא עוזר לבקש לדבר אחרת כי זה באמת מאוד אוטומאטי (גם מבוגרים מתקשים לשנות את דיבורים בהתאם לדרישה מהסביבה) הגורם שהכי יכול להשפיע על עוצמת הדיבור הינה עוצמת הדיבור שלכם. באופן אוטומאטי אנו נוטים להתאים את דיבורנו לשותף השיחה ולכן כאשר אתם משוחחים איתו דברו באופן שקט במיוחד (אל תגידו לו כלום בנושא) ובהרבה מקרים זה יגרום להורדת העוצמה בהצלחה
שלום,בני בן שנתיים וארבעה חודשים עבר לפני כחודש ניתוח כפתורים עקב ריבוי מים באוזניים.מאז הניתוח הוא התחיל לומר מלים חדשות אך פעמים רבות משבש את המלים או שאומר חצאי מילים...עדיין לא אומר משפטים ומדבר פעמים רבות גיבריש....הוא מבין את כל מה שאומרים לו.כמו כן הוא סובל מצינון תמידי וריור..מרטיב את החולצות הרבה פעמים. האם כדאי לקחת אותו לקלינאית תקשורת ומה לעשות לגבי הצינון התמידי? תודה מירב
הצינון קשורלמערכת הנשימה העליונה, כמו הריור.... האם הסירו גם את השקד השלישי (פוליפ) שמאחורי האף? במידה שכן, הוא ודאי יתחיל לנשום יותר טוב. תהליך רכישת השפה והדיבור כניראה התעקבו בעקבות מצבו הרפואי, כעת, כשהטיפול הרפואי הסתיים, תני לו לפחות 3-4 חודשים כדי לראות את ההשפעה של שיפור השמיעה. במידה ואת מודאגת ורוצה לקבל הדרכה וגם מעקב, תפני כבר היוםלקלינאי תקשורת. לעתים יש המתנה לקבלת תור, במיקרה של בנך, זה יעבוד לטובתו כי אין כעת מה למהר.
ביתי בת 5 ומתקשה לומר אותיות מסוימות כגון- כ,ג לדוגמא במקום כלום=טלום. יש לה היפוך בין כ לט.ג הופך לד גדול=דדול. בעבר התקשתה בלהביע את האות ח- היתה מטופלת אצל קלינאית תקשורת לא עזר כלל וכלל. איך ניתן לטפל בזה - ביתי עומדת לעלות לכיתה א בעוד שנתיים - ומעוניינת לטפל בעיניין הזה אודה על הצעות.
לי שלום, השיבוש שאת מתארת נקרא fronting- הגייה "קדמית" (עם חוד הלשון) של הגאים אחוריים. ניתן בהחלט לטפל בשיבוש היגוי זה בגיל של בתך. יש לפנות לאבחון קלינאית תקשורת (ניתן לקבל התחייבות מקופת החולים), כמו כן יש לבצע בדיקת שמיעה לפני תחילת הטיפול על מנת לאפשר תנאים מיטביים לטיפול. האם בתך כבר הוגה את ההגה ח'? יכולות להיות סיבות רבות לכישלון של הטיפול בעבר אבל זה לא אומר שטיפול כיום לא יצליח. אם בתך מתחילה טיפול ואת לא רואה התקדמות לאחר מסר פגישות אני ממליצה לך לדון בנושא עם הקלינאית המטפלת ואפשר גם להתייעץ כאן בפורום. בהצלחה!
הוא אולי אומר "אבא" אבל ממש לא בהקשרים הנכונים. הוא ממלמל הרבה, דברים ללא משמעות. הוא פעיל מאוד, יודע לשחק ביחד, משתף פעולה, הכל טוב. רק שהוא עוד לא מדבר וממש עוד לא אומר מילה. מה לעשות? תודה מראש
האם משמיעה קולות בכוונה לתקשר? האם עבר בדיקת שמיעה? האם את מצליחה להגיב לנסיונות להשמיעה קולות תקשורתיים, בכוונה... לפעמים קשה לזהות מילה, אבל מבחינתו זו יכולה להיות מילה! ממליצה שתירכשי ספר הנן HANEN דרך אגודת קלינאי תקשורת, הספר מלא בעצות להורים, עם דוגמאות בעברית ועקרונות לעידוד התפתחות שפה מדוברת אצל ילדים = www.ishla.org.il תבדקי את שמיעתו, בכל מיקרה!
אבקש פרטים לגבי אפשרויות הטיפול בבעיית הגיית האותיות ס' צ' ז' בגיל 22 , מדובר על הגיית אותיות אלה תוך הבלטת הלשון מבין השיניים. מה הסיכויים לשיפור ובאיזו מסגרת ניתן לבצע את הטיפול? תודה
ענת שלום אפשר לטפל בשיבושי היגוי בכל גיל. אומנם ההרגל מושרש יותר מצד שני גם המוטיבציה לשינוי הרבה פעמים טובה יותר טיפול זה עושה קלינאית תקשורת בד"כ בגיל כזה אין השתתפות קופ"ח אך שווה לבדוק מול הקופה שלך בהצלחה
בני בן שנתיים וחצי החל לגמגם לאחרונה. הוא דיבר יפה ומגיל צעיר יחסית אך בחודשיים האחרונים החל לגמגם וזה נראה שיותר ויותר... בנוסף גם הדיבור נעשה לא ברור. האם זהו שלב התפתחותי? האם יש קשר לגמילה מחיתולים? מה לעשות?
טליה שלום, גמגום בגיל הזה חולף בדרך כלל ונקרא "חוסר שטף התפתחותי". הוא מופיע במקביל להתפתחות ביכולותיו השפתיות של הילד.יחד עם זאת, חשוב שההורים יקבלו הדרכה מקלינאי/ת תקשורת כיצד להגיב במצבים האלה, ובמקרה הצורך ההורים ידריכו את הסביבה (בני משפחה, גננת וכו'). בינתיים עליכם להקפיד לשמור על קשר עין עם ילדכם בזמן שיחה, לתת לו לסיים את דבריו ולא להנחות אותו כיצד לדבר. לעיתים מצבים מלחיצים יכולים להיות גורם מאתחל לגמגום אך לרוב אין קשר בין הגמילה מחיתולים לחוסר השטף.
בני בן ה- 12.5 סובל מבעיות בדיבור. בשנה האחרונה מצבו מאוד החמיר. הוא התחיל לדבר יחסית מאוחר (בגיל 3) אך על רקע בעיות נוזלים באוזניים שבגללן הוא נותח פעמיים. היו תקופות שהוא דיבר מצויין אך עכשיו הוא נתקע די הרבה והדבר גורם לו לאי נוחות עד כדי כך שהוא לא משתתף בשיעורים בכיתה (והוא תלמיד טוב. אני מבקשת הכוונה לאן ניתן לפנות בהתחשב בגיל שלו?
עליך לבצע אבחון של קלינאית תקשורת. באפשרותך לעשות זאת במכון פרטי. בידקי מול קופת החולים שלך האם ניתן לקבל טופס התחיבות לאבחון ק"ת בגיל זה ואם כן לאן לפנת. במקביל חשוב לבצע גם בדיקת שמיעה בהצלחה
עליך לבצע אבחון של קלינאית תקשורת. באפשרותך לעשות זאת במכון פרטי. בידקי מול קופת החולים שלך האם ניתן לקבל טופס התחיבות לאבחון ק"ת בגיל זה ואם כן לאן לפנת. במקביל חשוב לבצע גם בדיקת שמיעה בהצלחה
הני בין 3 ועדיין לא מרכיב משפטים שלמים. באיזה גיל ילד אמור לדבר משפטים שלמים?כמו כן יש קצת גמגום - באיזה גיל מטפלים בזה? תודה
אסתי שלום, בגיל 3 אנחנו מצפים מילד לדבר במשפטים שלמים. יתכן שה"גמגום" שאת שומעת הוא חוסר שטף התפתחותי שהוא תהליך טבעי המופיע יחד עם רכישת השפה. ממליצה לך לפנות לאבחון קלינאית תקשורת על מנת לקבל הדרכה ולברר האם יש צורך בטיפול שפה.
יש לי תאומות בנות 10 וחצי.בגיל 5 היתה להן בעיה שפתית ושניהן טופלו אצל קלינאית תקשורת .עד גיל 7 אחת מהן התחילה לגמגם קצת וקיבלה טיפול אצל קלניאית תקשורת עד גיל 8 וחצי. בגיל 8 שינהן אובחנו שיש להן הפרעת קשב וריכוז .הנירולוג המליץ על ריטלין באופן קבוע.הגימגום חזר ויש לה לפעמים טיקים .הנירולוג וגם הפסיכולוג אמרו שזה יעבור.
אני מגמגם מגיל צעיר מאוד ועכשיו שהגעתי לבגרות זה מאוד מפריע לי בחיים, בדברים הכי קטנים אפילוכמו דיבור בטלפון , במכלות וגם עם חברים. הגמגום שלי הוא יכול להיות גמגום בינוני ולעיתים גם חזק...רציתי לדעת למה גמגום זה לא מופיע לי כאחוז נכות כי זה כן מפריע לי בחיים למרות שזו נכות לא ויזואלית...
אחוזי הנכות נקבעים על ידי הביטוח הלאומי ויש סעיפים בכל תחומי ההתנהגות האנושית, אפילו רגשיים ומחלות נפש וגוף. השאלה העקרית היא המגבלה התפקודית. אם ברצונך לברר עד הסוף, אני מציעה לך לפנות לביטוח הלאומי ישירות. % נכות עד גובהה מסויים אינם מקנים זכויות או הנחות כל שהן. בהצלחה
הבן שלי בן שנתיים ושמונה חודש ילד שההיתפתחות שלו תקינה אך מבחינת הדיבור לא תמיד ניתן להבין מה הוא אומר - לפעמים אני נאלצת לשאול אותו כמה פעמים מה הוא אומר עד שאני מבינה אותו, חלק מהפעמים הוא מדבר טוב. האים יש לי מקום לדאגה? אודה לתשובה
עדיין לא! העקר אם הדיבור שלו משתפר, לאורך הזמן המדד הטוב הוא מה מבינים אנשים שלא פוגשים אותו מדי יום, כמו סבים ודודות.... אם עדיין יהיה לך קשה להבינו, לקראת גיל 3, תפני לאבחון והדרכה, וטיפול רק אם אין התקדדמות
זו בעיקר הבעיה שהאחרים לא תמיד מבינים אותו.. דבר נוסל שרציתי לשאול- בילד עבר ניתוח כפתורים האוזניים לפני כ8 חודש, האים יש איזשהוא קשר והאים זה יכול להשפיע?
בני בן ה-3 ו-שלושה חודשים התחיל לדבר ולא בגיל מוקדם הוא התחיל לדבר רגיל ושוטף לאחרונה הוא התחיל להיתקע בכל תחילת משפט ויש לו קושי להתחיל את המילה הראשונה וזה מלווה בהבעת פנים כאילו יש לו קושי מלהוציא את המילה.
כפי שמופיע כאן ובהרבה שאלות קודמות, את מתארת תופעה נורמלית בהתפתחות הדיבור ואין כאן בעיה או פתולוגיה. ככל שהשפה מתפתחת ומתקדמת, כך הילד זקוק ליותר אירגון ובניסיון לחקות את שיח המסוגרים, מתקשה לבנות משפטים מהר וכו'. לכן הקושי בהתחלה בעקר. התופעה חולפת מעצמה לקראהת הכניסה לבית הספר
שלום, בני בן ה-25 סובל מגמגום מגיל צעיר מאוד. שנים היה מטופל אצל לקנאיות תקשורת ושום דבר לא עזר. נראה לי שלו זה בכלל לא מפריע. לי זה מפריע מאוד. אני מנסה כל פעם לשכנע אותו ללכת שוב, אבל הוא מסרב. שאלתי, האם היום יש שיטות חדשות לטיפול בבעיה. ברצוני לציין שלבני יש בטחון עצמי(בעית הגמגום לא הורידה לו את הבטחון) הוא עובד, לומד ויוצא עם בחורות, כך שהוא טוען שהבעיה לא מפריע לו. דבר נוסף, כשהוא בתקופת לחץ בעיקר סביב תקופת הבחינות למשל, הגמגום מתגבר. אודה לך אם תוכלי לתת עצה מה לעשות תודה!!
הוא למעשה צודק! הגימגום הינה תכונה שנישארת עם האדפ לאורך החיים ומהווה מין מד-לחץ, עולה ככל שהלחץ עולה ולעתים לחץ לשנות את צורת הדיבור מתפרש כ"לחץ" ויש עליה בתופעות הנשמעות וניראות של הגימגום. מכוון שאת מתארת בחור ללא קשיי הסתגלות או מגבלה, אז, אנחנו גם לא נגדיר אותו כ"מגמגם" אלה כמציג חוסר שטף בדיבור. מצבו הכי טוב למה שאנו מקווים לראות לאחר טיפול.. ואולי ההסתגלות הטובה היא התוצאה המוצלחת של טיפולים שעבר בילדות??? ואם את עדייןו מותרדת, אולי תעזרי את בטיפול חיצוני??? תשמחי בשבילו ותשתדלי לא ללחוץ עליו יותר.