פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום שאלה שעלתה במסגרת מפגש עם ילד בן 10 שאובחן כפי די די נוס, ומצוי בתוך קונפליקט גירושין קשה של הוריו. טענת האם כי האב שאצלו הילד כרגע, מוסת כנגד האם. נשאלת השאלה באיזו מידה ילד כזה יכול להיות מוסת בהתחשב בנוקשות החשיבה שלו. אשמח לקבל את דעתך וגם הפניה לחומר קריאה בנושא. תודה
אין לי משוג וזה ודאי לא תחום העיסוק שלנו כקלינאי תקשורת. לגבי הילד, הוא ודאי במקום לא טוב אם ההורים משתמשים בו כדי לריב!
שלום לך שמי אורלי ביתי בת 5 ומתקשה לומר אותיות מסוימות כגון- כ,ג ונוטה לומר מילים שקשה לאדם זר להבין אותה לעומת זאת אני מבינה אותה. לדוגמא במקום כלום=טלום. יש לה היפוך בין כ לט.ג הופך לד גדול=דדול. בעבר התקשתה בלהביע את האות ח- היתה מטופלת אצל קלינאית תקשורת לא עזר כלל וכלל. איך ניתן לטפל בזה - ביתי עומדת לעלות לכיתה א בעוד שנתיים - ומעוניינת לטפל בעיניין הזה אודה על הצעות.
צודקת! היא באמת הייתה צריכה לרכוש את ההגאים האלו. כדאי מאד שתפני שוב לקלינאי תקשורת אשר יודעת לטפל בילדים בגיל זה (כמעת כולם!) הטיפול עדיין בסל הבריואת ועל חשבון קופת חולים אל תמתיני עוד! בהצלחה
לדבר הוא לא מדבר הוא מתבטא היטב בחלקי מילים ובכי והבעות וכו' מטופל אצל קלינאית אני מחפש נואשות, מה עוד אנחנו ההורים יכולים לתת/לתרגל איתו בבוקר - לפני הגן, אחה"צ/ערב אחרי הגן ובסופי השבוע כדי להביא לקפיצת מדרגה משמעותית תודה!
האפ התייעצת עם הקלינאי שמטפלת בבנך? היא הכתובת הכי זמינה ומתאימה לתת לך תוכנית עבודה. בכל מיקרה, דיספרקסיה קשורה ליכולת התארגנון ושליטה, תיכנות ובקרה, תכונות אלו מתפתחות עם הזמן ואם תתני לו מספיק מרחב, בלי לחץ אבל עם הכוונה ועזרה, הוא ודאי יסגור את הפערים.....
שלום ! ברצוני לדעת האם לאחר ניתוח שקד שלישי יכולה להיות לילד תופעה של גימגום קשה ומה לעשות הענין אשמח לקבל תשובה בהקדם תודה!
שלום רב. מקווה שהגעתי למקום הנכון ואם לא אשמח אם תפני אותי לאן שצריך. בתי בת 4 ילדה מקסימה, אינטיליגנטית, בעלת אוצר מילים נרחב. בגיל 3 שמתי לב שהגיית האותיות "ר" ו "ל" בעייתית. ידוע שזה הגיוני וסביר בגיל הזה, אבל בנוסף היא גם נשמעה מאוד מצוננת גם כשלא היתה מנוזלת. היא חלתה בדלקות אוזן תיכונה רבות והתחלנו בירור אצל מומחה אאג ילדים. הוא אמר שנכון לגיל 3 היא זקוקה לניתוח אדנואידים ושבגלל זה היא נשמעת כך אבל שנמתין עד סוף הקיץ. מזה 8 חודשים לא לקתה בדלקת אוזן תיכונה ולא היתה מנוזלת כמעט בכלל. לאחרונה עברנו בדיקה טרום ניתוחית לאחר שכבר היה תאריך לניתוח והוחלט ע"י הרופא המומחה כי לאור זה שאין כלל דלקות אוזן תיכונה, לאור זה שנשימתה שקטה ובפה סגור ולאור זה שמלפני חודש הוגה נכון את האות "ל" (האות "ר" הסתדרה כבר בסמוך לגיל 3) אז חד משמעית אין מקום לנתח. הדיבור שלה עדיין לא נשמע כמו של שאר הילדים למרות שמבינים אותה ואין בעיה. אני שומעת ילדים אחרים בגילה שנשמעים צלולים והיא עדיין לא נשמעת ככה לגמרי. האם לאור זה שהאדנואיד קטן ומתכווץ ולאור זה שה "ל" הסתדרה האם תהליך השיפור הוא איטי? האם זה אמור להיות מיידי? הגננת שואלת אותי האם אנחנו לוקחים אותה לקלינאית תקשורת בעוד שאנשים סביבנו מבינים אותה וכבר לא שואלים "מה". אז כמו ששאלתי: האם תהליך השיפור בשפה יהיה הדרגתי עכשיו לאחר שהאדנואיד הסתדר פחות או יותר? האם יש כבר עניין של הרגל?? דבר חשוב נוסף: היא מבטאת "ז" ו "צ" ו "ס" עם לשון מעט בחוץ שעוברת את קו השיניים והכל נשמע כמו "ס". האם זה משהו שנוטה להסתדר? אשמח לעזרתך. ענבר.
כפי שאת מדווחת יש שיפור בכל הבטי השפה והדיבור, כולל השמיעה. אם את מוטרדת רצוי שתני לאבחון של קלינאי תקשורת שיכולה לשמוע אותה ולחוות דעתה, עדיין לא אומר שהיא תזדקק לטיפול, אבל אולי רצוי שתהייה במעקב של גורם מקצועי, כפי שהייתה אצל הרופא. לגבי השורקות, הן יכולות להסתדר לבדם בגיל 5-6 או לחלופין במהלך צמיחת השיניים הקבועות. בכל מיקרה, את יכולה להתייעץ האופן ישיר ואישי.
שלום רב . בני בן 2.4 שנים מבין הכול שואל שאלות כמו למה ואיך אך הדיבור עצמו לא כל כך ברור ויש גם גמגום ברוב המקרים . שאלתי היא באיזה משחקים ניתן לשחק איתו כדי להגדיל לו את אוצר המילים , לפעמים אני מראה לו קלפים ואומרת לו מה בתמונה , אחכ שואלת אותו מה זה הוא אומר לי - לא רוצה להגיד . איך לחשוף אותו למילים חדשות חוץ מדיבור חופשי .
שפה נלמדת באופן טבעי ולא בהצגת כרטיסיות. דברי עם בנך על כל העולם הקשור לעולמו ותפסיקי עם הקניית מילים כמו בשפה זרה, זאת לא הדרך! דברי איתו על כל דבר בסביבתו, על חויותיו ועל מה שקורה... יחד עם זאת תני לו זמן להתפתח ואל תדביקי לו תוויות כמו גמגו ואחרים בהצלחה
שלום רב לך, אבי נפגע בתאונת עבודה לפני כחודשיים בפגיעה רב מערכתית. כחלק מהטיפול הורכבה לו טרכאוסטומיה. לאחר ניתוח כריתת כליה, רופא א.א.ג. בכיר שבדק אותו מצא כי לאבי ישנו: '' שיתוק דו- צדדי של מיתרי הקול באטיולוגיה לא ברורה לאחר חבלה רב מערכתית''. הבדיקה נעשתה לשם הערכת יכולתו להיגמל מהטרכאוסטומיה. לפי הוראתו של הרופא, אבי בשלב זה אינו ניתן לגמילה מהטרכאוסטומיה. עם זאת, כאשר אבי מניח את אצבעו על פתח הקנולה, הוא מסוגל להפיק קול ולדבר... שאלתי היא: האם שיתוק של מיתרי הקול הוא דבר הפיך? האם אבי יוכל בשלב מאוחר יותר להוריד את הטרכאוסטומי ולחזור לחיים רגילים? תודה רבה לך.
מכוון שסיבת השיתוק איננה ידוע, בהחלט יכול להיות שהתהליך יהיה הפיך. אם המיתרים יחזרו לפעולה בהחלט סביר להניח שהוא יוכל להגמל מהפיום קנה. יחד עם זאת, בינתיים, יכול להעזר בשסתום דיבור אשר יאפשר לו להפיק קול ללא צורך בסגירת הקנולה עם האצבע.
היי שמי טל , אני לקראת שחרור משירותי הצבאי ואני מעוניינת בלימודים בחוג להפרעות בתקשורת. יש לי שאלות רבות לגביי מסלול הלימודים ואפשרויות התעסוקה לאחר סיום הלימודים. אני מקווה שזה הפורום המתאים לשאול את שאלותיי :) 1. איזה כישורים נדרשים כדי להצליח בלימודי המקצוע? איזה תכונות אופי? 2. מהי מידת הביקוש לעובדים מתחום זה? כיום הסכם שלי לא מספיק כדי להתקבל ללימודים בחוג באוניברסיטת חיפה או תל אביב . אולם, אני יכולה להתקבל ללימודים בחוג להפרעות בתקשורת במכללת הדסה. האם את יודעת - מה ההבדל בין הלימודים באוניברסיטת לבין הלימודים במכללת הדסה - ובעיקר מה ההבדל בין התארים מבחינת מוניטין ואפשרויות תעסוקה? שוב, תודה מראש יום טוב טל
הוצאת לי את המילים מהפה, גם אני מחפשת תשובות לשאלות ששאלת.
יש המון תעסוקה, וישנם גם כמה תוכניות לימוד בארץ, כולם תחת ההכרה של האקדמיה וכולם טובים מאד! כדי לעבוד לא משנה היכן לומדים, הלימודים דורשים התמדה ומוכנות לילמוד הרבה והלימודים קשים, צריך להיות מסוגלים לקרוא טקסט באנגלית. מבחינה אישית יכולת ליצירת קשר עם הסביבה ורגישות לצרכים של האחר. בהצלחה
שלום רב! בני בן השלוש מדבר בקול רם במיוחד בחודשיים האחרונים. יש לציין כי עקב ניתוח צינוריות שעבר נבדקה בעיית שמיעה ונשללה. מה יכולה להיות הבעיה אם כן?
אולי צועק כדי למשוך תשומת לב או אולי כי כולם סביבו צועקים? אולי אין לו עדיין מודעות ואולי בעבר לא שמעה טוב, ונישאר לו הרגל שכזה??? האם ניסית לבדוק את היכולת שלו להבחין בין קול חזק וחלש? אפשר משם להתחיל ללמדו לדבר יותר חלש.
שלום רב, יש לי תינוק בן שנתיים וארבעה חודשים, הוא עדיין לא יכול להתבטא בצורה ברורה ומשפטים קצרים כארבע מילים בכל משפט. בדיקת שמיעה תקין.האם לקחת אותו לקלינאית תקשורת? ושאלה נוספת: האם זה קשור לתורשה? מכוון יש לי ילדה שדיברה מאוחר גם.
נשמע שהוא עדיין צעיר מדי להדביק לו כותרות! תמתיני עוד קצת ותיראי אם הוא נעצר בהתפתחות.....
בני בן שנתיים וכבר תקופה של שלושה חודשיים לערך נוצרה תופעה שלא הייתה קיימת שגורמת לו אי נוחות מחלל הפה עקב הווצרות של רוק שמסיבה כל שהיא הוא לא בולע אלא הרוק יוצא אל מחוץ לפה. מדובר בכמות לא מבוטלת של רוק אשר אנו נאלצים להחליף לו את החלק העליון שלהבגד 3 ולפעמים גם 4 פעמיים ביום היות שהחולצה נספגת מאוד. אבקש לקבל ממך כיוון לבעיה ממה היא נובעת ודרך לפתרון הבעיה
אין מחלה או תופעה שגורמת לריור מוגבר. יכול להיות שהוא נושם דרך הפה כי משהו מפריע לו לנשימה דרך האף (רצוי ביקור אצל רופא אאג, כדי לודא שאין בעיה. אם הוא רפוי או עם גב חלש (היפוטוני) יכול להיות ששרירי הפנים והפה גם רפויים, כדאי לבדוק אצל רופא התפתחותי, מרפא בעיסוק או קלינאי תקשורת. רצוי לבדוק שהוא יכול לסגור את הפה ואין לו בעיות בליעה או תחושה בפה (קלינאי תקשורת תבדוק כחלק מהאבחון הכללי) רצוי להתרשם גם מתנועות הפה שלו ומהבליעה הרציפה. תתני לו ללעוס מסטיק, כדי לעודד את הקואורדינציה בין הלעיסה לבליעת רוק וכדי להגביאר את המודעות לפעילות רציפה של הפה. ולאחר כל הבדיקות, תדעי שזו יכולה להיות תופעה שתלווא אותו עד גן חובה..... ותעזרי בסבלנות.... בהצלחה
היי, אני בת 28 ומאז ומתמיד לא מדברת כל כך ברור ובנוסף מדברת מהר נורא. לרוב אני צריכה לחזור על דבריי כדי שיבינו מה אמרתי וכשאני מודעת ומדברת לאט יותר המצב משתפר מעט. אין איזה בעיה רפואית ברקע ואני חיה ככה מאז ומתמיד אבל רוצה להמשיך לתואר שני, להשתלב בתפקידי הדרכה ובכלל לעמוד בביטחון מול אנשים כשאני מדברת :) והבעייה הזאת מהוה מכשול גדול מאוד. שאלתי היא כיצד ניתן לטפל בזה? כמה פגישות זה מצריך בדרך כלל ? והאם דרך קופ"ח מאוחדת יש זכאות לטיפול כזה? לא נראה לי שאצליח לממן טיפוך פרטי. תודה
ניתן לטפל בדיבור מהיר בתנאי שאת מודעת ורוצה ליישם את השינוי.לא נמצא בסל של אף קופה, בגיל הזה. כמה זמן, תלוי בהרבה גורמים ולא ניתן לקבוע כאן, אבל מודעות זה הבסיס!
האם יש קשר בין עישון מועט בהריון לבין קשיים של התינוק ברכישת שפה? מהן ההשלכות? יש גינקולוגים שמאשרים עישון של עד 5 סיגריות ביום, האם גם זו כמות שעלולה להזיק בתחום זה?
אחותי לוקה באפזיה מוטורית כתוצאה מניוון תאי מוח מהקרנות. עוברת טיפולים בתא לחץ (יהיו 100 טיפולים). הננו מחפשים קלינאית תקשורת שיקומית שתעבוד באופן פרטי או לחילופין סטודנטים לצורך העניין. כמו כן אשמח לדעת האם יש מסגרות מתאימות לתעסוקה/ שיקום וכו'. באזור חדרה. אודה על העזרה.
אפזיה הינה תופע של פגיעה בתקפוד השפתי - מה הכוונה ב"אפזיה מוטוררית" אולי את מתכוונת אפזיה אקספרסיבית (של ההבעה)? יש מרכז שוהם בפרדס חנה, וגם קליאני תקשןרת בביה"ח הילל יפה בחדרה, אולי תתחילי משם? בהצלחה
פרידה שלום, למרכז שוהם הגענו. היא תקבל שם חצי שעה בשבוע, כמו כן מקבלת מה שמגיע לה מקופת חולים , עוד חצי שעה בשבוע. ומובן שאין זה מספיק בפרט במהלך הטיפולים בתא הלחץ. איפה אני יכולה לפרסם מודעת דרושים בעניין? קראתי על מרכז אדלר לאפזיה בירושלים, האם יש מקבילות באזור השרון/ צפון? תודה.
בקשר לתשובה שענית, לאמא ששאלה על בתה שצועקת, את ענית לה שאולי יש לה ירידה בשמיעה בעקבות נוזלים היא לא אמורה לדבר דוקא יותר בשקט בגלל OCCLUSION EFFECT?
ולמה את חושבת שיש לה ירידה הולכתית? אולי יש לה ירידה עצבית, והם לא אבחנו אותה??? אולי אין לה ירידה בשמיעה? איך נידע????
ברור שצריך לשלוח אותה לבדיקת שמיעה, אבל מה שבטוח שצעקות לא יכולות לנבוע מנוזלים באוזניים- בדקתי במחברת :) הפורום שלך מקסים ומלמד המון!!!
תודה רבה על התשובה! אנו ממתינים לועדת השמה לגבי גן שפתי (מקוה שכן, יש המלצת פסיכולוג). אנו גרים במודיעין. למרות שחיפשתי וחיפשתי קלינאית שמתמחה בתחום של לעיסה ובליעה, לא מצאתי, גם לא באתר אג' הקלינאיות. כיצד אוכל לאתר אחת כזו ? הקלינאית שלנו דיברה כאילו הנושא בכלל לא קשור אליה, למרות ששאלתי על זה מספר פעמים - מדוע ??? האם תוכלי לפרט על "מצב נשימתי"? היו לו פוליפים, שקטנו והשתפרו. בעבר נחר מעט בלילה אולם היום לא.
אשמח לקבל תשובה על שאלת ההמשך שלי משבוע שעבר. תודה!
הבן שלי בן שנה ו-11 חודשים עדין מכניס דברים לפה.מצד אחד כבר מדבר יפה ומבין אבל בגינה מכניס עלים לפה למרות שאני אומרת לא. בבית פחות מכניס דברים לפה ומשחק במגוון צעצועים.ממה יכול הדבר לנבוע
אם יש לו צורך, הוא חייב לספק אותו... אולי על ידי מתן מזון שדורש יותר לעיסה ותחושה יותר חזקה בפיו? אולי על ידי מתן "ממתקים, פירות ומזון בריא,בזמן משחק בגינה? מתן משהו חליפי יכול לספק את הצורך מבלי להעמידו בסכנה של אכילה דבר שאינו מזון או בליעת חורים מסוכנים
סבירות גבוהה לחסר אבץ ניתן לתת תוספת אבץ 15 מ"ג בטיפות או מציצה פעם ביומיים לבריאות
שלום, מאז שאני מכירה את עצמי יש לי בעיה עם האותיות ס,צ,ז (לא עם ש') אני מודעת לזה, אבל מרגישה מוזר מאוד כשאני מנסה לבטא את האותיות "כמו שצריך". אני מבטאה אותם לא מהלשון בקדמת הפה אלא מהצד. העניין הזה מטריד אותי מאוד, בעיקר כיוון שאני ובעלי מתכננים להביא ילדים בקרוב והבנתי שמדובר בעניין סביבתי. האם קופ"ח משתתפת בעלות ביקור אצל קלינאי תק' למבוגרים? בשיטוט באינטרנט לא מצאתי מטפלים למבוגרים. יש אתר שמאגד פרטים של קלינאי תק'?
בבקשה: http://www.ishla.org.il/
שלום ברכה שמי אוסנת יש לי ילדה בת שלוש וחצי ויש ךה בעיות דיבור שנקראת בקף היא מבנה הכל מה שאומרים לה הכל אבל היא לא מדברת בכלל לברור היא בגן רגיל ומטופלת אצל קלנית תקשורת בעפם בשבוע איך אפשר לעזור לה ולעודד את לדבר כי היא נורא עכשנית לפמי שלא מצלחה להגיד משהו היא מתחלה לבכות מה לעשות מה זה כי בגן יצעו לנו לעבר אתה לגן מיוחד עם תוכלי לעץ לי מה לעשות אני שמחה איך לעזור לה לדבר בבקשה
תרכשי את ספר ההדרכה של הנן hanen דרך אגודת קלינאי התקשורת, שם יש המון כווני פעולה, עבודה וגם תכנים... מאד מעשי!
היי בני בן שנתיים וחצי, מגמגם בכל מילה שניה בנוסף הוא מדבר ממעמקי גרונו ומתאמץ מאוד מה עליי לעשות בכתבות מצויין שלפני גיל 3 לא יטופל
בגלל המאמץ הרב, תפני לרופא אאג' ואחר כך לאבחון אצל קלינא תקשורת. לגבי קצב הדיבור, כמה ילד בן שנתיים יכול להציג חוסר שטף? המון! תני לו להתפתח ואל תדביקי לו שמות וכותרות! הוא קטן ובגיל זה מותר לו לדבר בכל דרך שהיא, העקר התקשורת עם סביבה.
החמודה שלי אומרת רק אהההה הייי הוו בכל מיני גבהים ואינטונציות. האם היא צריכה להגיד הברות נוספות בגיל זה? אם לא, מה צריך לעשות? אנחנו גרים במדינה זרה, המטפלת מדברת שפה מקומית ואני מדברת איתה עברית. האם זה קשור? תודה רבה
כניראה שאין לה משהו אחר להגיד! ואם בספר כתוב אחרת, איך בדיוק תסבירי לה מה לעשות!!! מבינה כמה השאלה מטעה??
שלום, בני בן שנה וחודשיים. הוא ילד חייכן, פעיל ומפותח בהתאם לגילו. העירו לי כבר יותר מפעם אחת (המטפלת, אחות טיפת חלב וכו') שמבחינת הדיבור הוא לא מתקדם כמצופה. הוא אומר מספר מילים פשוטות (כמו אבא, פה, אף), וכמה מילים מומצאות משלו. כמו כן, לא מבטא בכלל אותיות מסויימות (כמו מ',ל' נ'). שמיעתו תקינה לחלוטין. אני לא כל כך דואגת, מכיוון שהוא עדיין קטן ואני יודעת שלכל ילד קצב משלו, אבל לא הייתי רוצה להזניח את העניין במידה ואכן יש בעיה. האם יש צורך לפנות לבדיקות כלשהןבשלב זה? במידה ולא, עד איזה גיל מחכים לפני שמטפלים בבעיות דיבור? אודה מאוד על תשובתך
טוב שאת אינך מודאגת.. לעתים הכוונות הטובות גורמות לסבל מיותר. תמתיני לבדיקה של שנתיים ושלושה חודשים בטיפת חלב אולה אם יש משהו בולט, וזה רק לאחר גיל שנתיים...
שלום רב!! אני אמא לשני ילדים בני 4, 2.5 הקושי אצלי עם הקטן הוא עדיין מתקשה לחבר משפטים אפילו פשוטים וכשהוא רוצה לחבר הוא עושה מאמץ רב.מבחינה שניה כבר כמה חודשים מנסה ללמד אותו צבעים הוא אינו תופס למרות שמבחינה תפיסתית הוא מאוד טוב בדברים אחרים חוץ מצבעים. האם כדאי לאבחן אותו אצל קלינאית או עדיין מוקדם והאם יש לו עיוורון צבעים , אני כל כך מודאגת ומקווה שתעני לי בהקדם. מודה לך מאוד
כן, כדאי לפנות לאבחון וקבלת הדרכה אישית... המעקב יתן לך ולקלינאי מימד של התפתחות על תקופה של כמה חודשים
שלום הבן שלי הוא בן שנה וחצי הוא ילד מאוד חכם ילד שמבין שמדברים איתו הוא יודע על מה את מדברת וכאילו שאומרים לו להביא איזה חפץ הוא מביא לי וצוחק אבל מה שמטריד אותי זה שמדברים איתו או קוראים בשמו הוא לא עונה לי או מיסתכל רק אחרי שאני אומרת ייאלה הולכים להיתראות אז הוא מיתייחס עשיתי בדיקת שמיעה יצא תקין וגם הייתי אצל אף אוזן גרון אמרו שהכל בסדר וגם הוא לא מדבר עדיין הוא זורק כמה חצאי מילים מה את מייעצת לי לעשות ראה אותו מומחה אמר שאולי זה האופי שלו כי את רואה שהוא מבין מה את אומרת ומיסתכל לך בעניים אפילו במישחקי קוקו הוא מישתתף איתי הוא אפילו לוקח לי את הידיים ועושה את הפעולה בעצמו אשמח עם תוכלי לעזור ביעוץ.. תודה
את מתארת ילד נורמלי, אבל, אם את מודאגת... תפני לאבחון כללי במכון להתפתחות הילד, בקות החולים בה הינך מבוטחת.
הבן שלי בן 8 חודשים כמעט. ילד חייכן מאוד, פעיל, זוחל, יושב, עומד אבל מבחינת שפה הוא לא אומר הברות בה, טה וכד' הוא טיפה מקשקש אבל לא יותר מזה
יש לי ילד בן 8 כמעט מתקשה לקרוא רק כמה מילים הוא בכיתה ב וחכם הוא משתף פעולה בכיתה שהמורה שואלת שאלה עונה הוא התחיל לדבר בגיל 3 כמעט ילקח כמה טיפולים בחשבון הוא מצויין ויודע לקרוא גם כתב הוא כותב הכול אבל לצערי לקרוא לאאאאא אני מאוד מודאגת כולי תקווה שתדריכי אותי
האם עבר בדיקת ראייה יסודית? זה המקום להתחיל, לאחר מכן לבדוק האם הוא מזהה את האותיות, הצליל שקשור אות והאם הוא מבין את המילה הכתובה... אם הכל טוב וחיובי, אז יש מקום לשקול הוראה מתקנת, כן, בגיל מוקדם זה! אבל קודם כל בדיקת ראיה
שלום.. הילדה שלי בת 5 וחודשיים. עדיין אין לה חוש זמן. משהו שקרה לפני שבוע- שבועיים, היא אומרת " נכון אתמול עשינו....". לפעמים מתבלבלת עם מושגים "לפני" ו"אחרי". ואני מתקנת אותה. יודעת את רצף הימים אך לא יודעת למשל איזה יום היום. אם אומר לה היא תדע איזה יום יהיה מחר.לפעמים משננת לעצמה את סדר הימים בשבוע.כדי לענות על שאלה ששאלתי אותה. חוץ מזה הכל בסדר, ילדה נבונה, מקובלת מאוד בחברה, אין קושי שפתי. האם זה נורמלי בגילה?
כן, עדיין "נורמלי". תוכלי לעזור עם תלמדי ותכווני, יותר מאשר לבחון. את לא מתקנת אותה, את מתקנת לה!
שלום. בני בן 3.5,נמצא בגן עיריה.מגיל שנתיים לערך שמנו לב שיש לו איחור שפתי,אינו מדבר כבני גילו.לציין כי בדיקת שמיעה תקינה וברמת ההבנה הבין כל מה שאומרים לו. משנכנס לגן עיריה חל שיפור ניכר-ממש "פתח" את הפה ולדברי הגננת אפשר לנהל עימו שיחה.נכון שעדיין אינו מדבר ברור לגמרי,אבל שיפור ניכר.מבחינת תקשורת-מאוד חברותי,משתף פעולה עם צוות הגן והצהרון,יש לו חברים עימם הוא נפגש אחה"צ.ישנה תופעה מוזרה (או לא)-אצל רופאת הילדים אינו מדבר ואפילו בדיקת התפתחות לא היה ניתן לבצע,קלינאית תקשורת לא יכלה לאבחנו משום שפשוט ישב ושתק ולא שיתף פעולה מס' מפגשים עדש שהחלטנו לעשות הפסקה.אצל הוריי שלוקחים אותו לגן בוקר אינו מדבר כלל,הכל בפנטומימה.אבל כשמגיעים למשל ביום שישי מדבר כרגיל.רופא התפתחותי בהתפתחות הילד המליץ חד וחלק טיפול רגשי אצל פסיכולוג והחליט כי מדובר בסלקטיב מוטיזם ורק לאחר מכן לחזור לקלינאית.פסיכולוגית הגן חלקה עליו ואמרה שחשוב לחזור לקלינאית ושניתן לקבל במסגרת הגן ריפוי באמנות.אם כל זה לא יעזור ולא יהיה שיפור,אז לפנות לטיפול פסיכולוגי דיאדי.אז אני מבולבלת.מה לעשות? תודה מראש.
לדעתי רצוי לנסות קלינאי תקשורת אחרת, כניראה שלא הייתה "כימיה" ורצוי גם שהקלינאי יערוך ביקור בגן ותוכל לצפות בהתנהגותו. לגבי הסבים, עדיף שלא יענו ויבינו את הפנטומימה ואז הבן שלך יצטרך לשבר ולא רק להציג. לגבי המרחק בין טיפול פסיכולוגי וטיפול של קלינאי, המרחק הטיפולי לא רב, הכלים והתכנים שונים, גם המטרה... אבל הבסיס של הקשר והתקשורת בין הילד למטופל הינם חיוניים בשני המקרים. אז מה לעשות? קלינאי תקשורת אשר יצור קשר תומך ולא בוחן, מעודד ולא מבקר. בהצלחה
ילדתי בת 4.5 התחילה לדבר בגיל מאוחר (בסביבות גיל 3) טופלה אצל קלינאית תקשורת (לא ממש עזר לה) והיום היא מדבר יפה למרות שלפעמים יש משפטים לא ברורים והיא חוזרת על המשפט עם שימוש במבנה אחר של המשפט או בשימוש במילים דומים עד איזה גיל בעייה עם אותיות שורקות מקובלת ומתי זה מצריך פנייה לאיבחון? תודה סוזי
לפי תאורך הילדה צריכה אבחון מקיף ואולי גם טיפול בשפה, ולא רק בשורקות כדי להעשות הכל שתצליח בביה"ס רצוי לקדם את שפתה כעת! תפני לקלינאי תקשורת ללא דיחוי!
שלום רב בני בן שנה וחצי הוא נמצאבהתפתחותהילד במעקב ועובר איבחונים רבים לאחרונה אובחן אצל מרפה בעיסוק ואובחן שהינו מאחר ב8 חודשים מבני גילו,הוא סבל מטונוס שרירים נמוך ועשה פיזיותרפיה ועבר שינויי רב וצימצם פעריםו היום הוא עומד ונאחז בדברים אך לא עומד והולך לבד אלא הולך רק ע"י אחיזה ברהיטים גם בשפה נצפה איחור הוא אומר רק כ-5 מילים ובהשוואה לבני גילו יש איחור רב האם כדאי להתחיללדאוג שמשהו חריג אצלו ולא "נורמלי" או שכןניתן לסגור פערים ע"י שילוב טיפולשלמרפא בעיסוק+קלינאית תקשורת ,אציין שגם בני בן ה6 שהיום בכיתה א' רגילה גם סבל מאותה תסמונת ואיחור בשפהורק בגיל 3 התחיל להיות אצל קלינאית תקשורת שהיה לו איחור ניכר בהתפתחות בשפה האם כדאי להתחיל כבר עכשיו לסגור פערים?
שלום רב, בני בן 3.2, מרייר. בעבר היתה הרטבת חולצות, אבל כעת הדבר השתפר מאוד, וישנן טיפות של רוק שמצטברות לו על הסנטר . הריור בולט במיוחד בעת האכילה ובעת צפיה בטלויזיה. התפתחותו המוטורית היתה איטית מאז ומתמיד, ויש לו היפוטוניה בינונית. בנוסף, הוא מוצץ מוצץ - אך לא בשעות הגן (אחה"צ). אובחן אצלו איחור בדיבור של כשנה. יכולת ההבעה שלו נמוכה יותר מיכולת ההבנה שלו. פעמים רבות אני מרגישה שהוא רוצה להגיד לי הרבה יותר ממה שהוא מצליח, והוא פשוט "נתקע" במשפטים שלו. קלינאית התקשורת שלנו טוענת שהדבר הוא בתחום העיסוק של המרפאה בעיסוק. אולם המרפאת בעיסוק שלנו טוענת שזה תחום של קלינאיות בלבד. רופא פה ולסת הפנה אותי לריפוי בעיסוק... בנוסף, הגננת טוענת כי יש בעיה בלשון שלו, שמתגלגלת מעט הצידה כשהוא שר . מה עלי לעשות ? איזה איש מקצוע אמור לסייע לי בבעיה ? תודה רבה!
בודאי שקלינאי תקשורת! הבעיה כעת היא שהקלינאית מתרכזת בתחום השפתי, שהוא התחום ה"דחוף". ריור יתר מלווא את הילדים עם היפוטוניה, וגם קשור לבשלות ותחושה בפב וסביב הפה. קשור גם לנשימה האפית.. בקיצור, זה תחום ייחודי שיכול להיות או לא קשור לקשיים השפתיים. היכן אתם גרים בארץ? המלצתי לפנות לרופא אאג' לבירור מצב הנשימתי. לבדוק את פעילות הפה בלעיסה ובאכילה ( ע"י קלינאית התקשורת שמבינה בתחום הלעיסה והבליעה אצל ילידם) האם בנך יופנה לגן שפתי בשנה"ל הקרובה??? הוא יכול לקבל טיפול בתחום השפתי בגן ולהמשיך עם הקלינאית בתחום פעיללות הפה והדיבור, דרך קופת החולים. אשמח לשמוע על מהלך הטיפול בו.
תודה רבה על התשובה! אנו ממתינים לועדת השמה לגבי גן שפתי (מקוה שכן, יש המלצת פסיכולוג). אנו גרים במודיעין. למרות שחיפשתי וחיפשתי קלינאית שמתמחה בתחום של לעיסה ובליעה, לא מצאתי, גם לא באתר אג' הקלינאיות. כיצד אוכל לאתר אחת כזו ? הקלינאית שלנו דיברה כאילו הנושא בכלל לא קשור אליה, למרות ששאלתי על זה מספר פעמים - מדוע ??? האם תוכלי לפרט על "מצב נשימתי"? היו לו פוליפים, שקטנו והשתפרו. בעבר נחר מעט בלילה אולם היום לא.
אני בת 17 וככל שעובר הזמן אני מתחילה לחשוב שאולי אני נמצאת על הקשת האוטיסטית. האם יש שאלון בעברית שאני יכולה למלא כדי לבדוק האם יש טעם לפנות לאיבחון? תודה מראש.
תפני לפסיכולוג ותני לו לערוך איבחון, לפי הצורך. אוטיזם לא מתפתח במהלך החיים. יש תופעה שמתבטא בקשיים חברתיים בעקר, ושייכת לרצף האוטיזם, אבל איננו אוטיזם. בהצלחה
שלום רב, דוד שלי עבר אירוע מוחילפני כשנה וטופל בעבר אצל קלינאית תקשורת. לאחרונה עלתה בעיה של בריחת אוויר מהאף במהלך הדיבור. הוא לא מעונין להמשיך בטיפול אצל קלינאית האם ניתן לקלב מספר טכניקות כדי לעבוד על תופעה זו? תודה רבה
התופעה קשורה לחולשה או הגבלה בתנועת החך והינה תוצאה של האירוע עצמו. לפעמים מתבטא גם בבריחת מים או שתייה מהאף. לגבי הדוד שלך, בן כמה הוא, האם עבר בדיקת שמיעה? האם שומעה את ההבדל בין הדיבור "עם או בלי" בריחת האוויר? מה הקלינאי ממליצה, הפסקת טיפול (הגיעה למקסימום או לא מתקדם יותר?) יש כמה תפקודים נוספים ויכולים להצביע על יכולת השיקום שלו. חשוב לקבל עוד פרטים ואפילו כדאי להתייעץ עם הקלינאית שלו או עם קלינאית אחרת, לאחר בדיקת שמיעה וברור מצבו הרפואי הכללי.
הוא בן 63 אין בעיות שמיעה, אני יודע שגם הבחנה לצלילים תקינה, הוא שם לב לבריחת האוויר ושומעים זאת בדיבורו. מבחינת מזון ומים אין בריחה מהאף. ככל הנראה אכן מדובר בחולשה, מה ניתן לעשות? יש כמה תרגילים מומלצים לחיזוק החך? תודה רבה
שלום, בני בן שנה ושלושה חודשים בשבועיים האחרונים הוא הפסיק לומר מילים שכבר ידע ,למחוא כפיים ולנופף לשלום.לא היה שינוי בחיוו או מקרה חריג,בשבועיים אילו הוא לומד ללכת,האם התקדמות מוטורית יכולה להביא לשינוי בתחומים אחרים? תודה מראש,מיכל
כן, ילדים מתקדמים בתחום אחד ואז, כשמתקדמים בתחום אחר הם נעצרם ואף "נסוגים" מדברים שכבר רכשו. הוא כל כך קטן, תני לו הזדמנות להתנסות ותזכרי שבסוף ילידם לומדים לתפקד וכמה רמות, בו זמנית!
שלום, אני מדרעכה לתנועה ומטפלת בגישה הנוירו התפתחותית, שואלת עם יש קשר לבעיות שליפה לתנועה. כלומר אני רואה יותר ילדים שכאשר הצד השליפתי קשה להם אני רואה קושי בתנועה הגסה(תרגילי קורדינציה התואמים לגילם)
איזה מין מקצוע זה "מדריכה לתנועה"? מה ההכשרה שלך? אולי אז אוכל לתת לך הסבר שישלים את הידע שלך. כן, יכול להיות קשר אבל הוא לא ישיר אלה יכול להיות עקיף.
שלום, בני בן שנתיים ושלושה חודשים. התחיל לדבר מגיל שנה וחצי בערך... יש לציין שדיבר ממש יפה ללא קושי ואפילו ניתן להגיד שמדבר 2 שפות צרפתית ועברית. צרפתית מבין הכל אך כשמדברים איתו עונה בעברית ויש כמה מילים שאומר אותם בצרפתית. עברית היה מדבר שוטף ללא כל הפרעה, עד לפני כשבועיים הילד התחיל לגמגם ממש כלתחילת משפט הוא נתקע בדיבור וממצמץ כשמנסה להגיד את המילה הראשונה ויש מקרים שלפעמים מתייאש ובסוף מקצר ואומר משהו אחר. יש לציין גם שילדתי לפני 4 חודשים. והילד הראהסימני קנאה ומצד שני גם אהבה. מה עושים עם הגמגום ? ממש כואב לי לראות אותו במצב הזה. אני נותנת לו לסיים לבד את המשפט ולא עוזרת לו אבל זה קורע לי את הלב הקושי בדיבור. בייחוד שזה הופיע פתאום כאשר לפני כן היה מדבר ממש יפה !! תודה מראש על תשובה, נטלי
Hhh
שלום, בני בן 15 חודשים. הוא ילד שמח ומאושר שאוהב חברה. מבחינה מוטורית הוא ממש בסדר: הלך בגיל שנה כבר ומשחק יפה. מאוד מאוד מטריד אותי שהוא אינו מדבר ואפילו לא מילה אחת כגון :"אבא" או "אמא" רק ממלמל לעצמו שטויות....הוא גם לא עושה ביי ביי כשמבקשים ממנו או נשיקה וכדומה.הוא גם לא יודע לחקות קולות או תנועות כמו לעשות "לא" עם הראש. אבל הוא בהחלט מבין כשאומרים לו "לא" הוא מיד בוכה. עשינו בדיקת שמיעה ויצא בסדר. מה עוד ניתן לעשות??האם זה נורמלי??איך אני יכולה לעזור לו ביום יום להתקדם?
15 חודש ומדבר שטויות לעצמו?! אולי מבחינתו אלה מילים והבעיה שאתם לא מבינים???? אם הוא ממלמל ליצירת קשר והבעה, מבחינתו אלו מילים! במידה ולא יההי שיפור תוך שךושה חודשים, תוכלו לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה, כעת מוקדם מדי... תנו לו הזדמנות!
יש לי ילד בן חמש שיש לו גוון קול היפרנזאלי הפוגע במובנות הדיבור שלו ,בבדיקה שעשה לו א.א.ג לפני שנה אמר שכנראה החיך רכה וצריך לחזק אותה באמצעות תרגילים וכך עשינו, יש שיפור מאז אבל היום שוב היינו אצל א.א.ג ואמר שכנראה הבעייה היא שקד שלישי מוגדל , אציין מה שנראה לי מוזר שאין לו את התופעות של השקד השלישי (נחירות נזלת וכו') פרט לדיבור הלא מובן , האם יכול להיות מצב של שקד שלישי בלי התופעות האלו , מחר אנחנו עושים צילום כדי לדעת בוודאות.
שקד שלישי גורם לתופעה של הפחתה בקולות שנאמרים עם יציאת אויר ברך האף (מ,נ), היפונזליות! ביפר נזליות במיקרים שהחך לא מספיק פעיל, הוצאת השקד השלישי תגדיל את המרחב ועושי להחמיר את המצב!!!! חשוב מאד לבדוק היטב ולא לבצע פעולה כירורגית העלולה לגרום לנזק! תתיעצו עם רופא אאג' מומחה לילדים וגם עם קלינאי תקשורת כדי לבדוק היטב את הדיבור. ניתן לבצע בדיקה אוביקטיבית לגבי יציאת האוויר מהאף (רינומטריה) בהצלחה!
בני בן שנה וארבעה חודשים, מפותח מבחינה מוטורית, הולך מגיל 13 חודשים ומאד פעלתן ושובב. חייכן וצוחק הרבה, אוהב לשחק משחקי קוקו ומחבואים. מצביע על דברים שרוצה או דברים שרוצה להראות (אם כי לפעמים מצביע עם כל היד ולפעמים עם האצבע). עושה לא עם הראש אבל לא עושה כן. יודע לעשות ביי ביי אבל ברוב המקרים לא מגיב כך בסיטואציה המתאימה - כשמישהו שהוא מכיר הולך. אומר רק 2-3 מילים. עשינו בדיקת שמיעה והיא תקינה. אני יודעת שהוא עוד צעיר אבל אני מודאגת. יש לציין שהוא ילד חמישי ואחיו הגדולים כבר דיברו הרבה יותר בגיל בו הוא נמצא עכשיו. מה כדאי לעשות?
כל ילד ותוכנית ההתפתחות שלו! תני לו זמן, שמיעתו תקינה ונמצא בסביבה תומכת. עדיין צעיר מאד!
שלום בני בן שלוש וחצי, מדבר מאוד יפה עם אוצר מילים מאוד רחב. מבטא את יוד במקום למד (יבן במקום לבן) מבטא סין במקום שין האם צריך לבדוק או לחכות ועד מתי? תודה
ביתי בת 6, בעלת שפה עשירה, דיבור רהוט ומדויק, ומודעות גבוהה מאד לשפה. מגיל קטן קיים שיבוש הגייה אחד, שלא עובר. כאשר היא צריכה לדבר על עצמה בזמן עתיד היא משתמשת בגוף שני - כלומר: אני תביא לך את זה, אני תעשה את זה. נעשו נסיונות עדינים ביותר לתקן את השיבוש הזה, אך הם לא צלחו. נראה שהדבר לא נובע מחוסר הבנה שלה את האופן הנכון בו יש להטות את הפועל (שוב, יש לה רגישות די גבוהה לכל ביטוי שפתי אחר). לתחושתי פשוט צריך לתת לזמן לעשות את שלו, אך יש מסביב כאלה הטוענים אחרת. אשמח לקבל את חוות דעתך. תודה
שלום רב יש לי ילד בן 9 הילד חברותי מאוד שמח וחייכן תמידי בלימודים הוא מאוד מוצלח נמצא בין המובילים בכיתה הבעיה איתו כאשר הוא מדבר הוא כל כך רוצה להשמיע את דעתו עכשיו עד שהוא לא מוצא זמן לבלוע את הרוק ואז נוצר מצב שעפים לו כמה טיפות בזמן הדיבור ברור לנו שזו לא בעיה רפואית הוא לא מתלונן על כאב או הפרעה הוא פשוט לא זוכר שצריך לבלוע רוק וזה משהו די קבוע לאורך השנים איך אוכל לטפל נכון כדי לפתור את הילד מבעיה זו? תודה מראש מאיר
תתחיל בבדיקה אצל רופא אאג' שיודא שהוא נושם ומעברי האף פתוחים (יכול להיות שהוא אינו בולעה בזמן דיבור כי אינו מתארגן לנשימה ובליעה) באותה הזדמנות בקשו לבצע בדיקת שמיעה כדי להבטיח שכול מערכת אף, אוזן וגרון בריאים. לאחר מכן, תבדקו את השיניים, רצוי אורטודונט שיבדוק את עימוד השיניים ויחסים בין הלסתות. לאחר מכן, ואם הכול תקין, תפנו לקלינאי תקשורת לבדיקת הפעילות של הדיבור, הפקת הקול והנשימה והקואורדינציה ביניהן. אשמח להמשיך ללאותכם בתהליך הבלתי רגיל, אך מוכר הזה! מעניין, מה יחסו של בנך לתופעה? בהצלחה.
ביתי בת שנתיים וארבעה חודשים ואני ואשתי מדברים איתה בשתי שפות. אני בעברית ואשתי באנגלית. לאחרונה היא מגלה קושי בביטוי ונראה שהיא חושבת מה לאמר וזה נעצר לה. זה קורה לה גם בעברית וגם באנגלית. היא כרגע מקוררת ואני יודע שיש קשר בין נשימה ודיבור.יכול להיות שזהו הסיבה או שאני צריך להיות מודאג. עליי לציין שזה לא קורה כל הזמן, אבל לעיתים די תכופות במהלך היום. כמוכן עליי לציין שאנחנו גרים כרגע בארצות הברית והיא הולכת לגן שם היא שומעת בעיקר אנגלית. אשמח לתגובה בהקדם תודה אריאל
בני שנתיים מגדילים באופו בולט את אוצר המילים ומלאכת בחירת המילים נעשת ארוכה ודורשת השהייה מסויימת, מה שנכון לשפה אחת יהיה נכון לשתי שפות. זה השלב שצריך סבלונות ולחזק את העקביות בשימוש בשפה אחת על ידי מבוגר אחד (one adult-one language) ולא להתחיל לבלבל בין השפות! העקר לאפשר לה להתבטא, לא משנה באיזה שפה ולדבר איתה בשפה ברורה!
שלום, בתי בת 1.5 שנים. מאז שהיא בת 8 חודשים בערך, היא צועקת. ברצוני להדגיש מס' דברים: היא מתפתחת בהתאם לגילה, כרגע הולכת (היה לה עיכוב קטן בזחילה), היא אומרת כל מיני מילים: אבא, אמא, יונה, עץ וכו'... היא עושה דברים שאני מבקשת ממנה. למשל: תביאי לי חפץ כלשהו, תצביעי על פריט איקס. כמו כן אנחנו מאוד משקיעים בה. כשאני מגיעה מהעבודה בחמש בערב, אני נותנת לה תשומת לב משחקת איתה, שרה לה, מספרת לה סיפורים וכשאני מתפנה לעבודות הבית, אני משתדלת לערב אותה והיא עוזרת לי לתלות כביסה וכו... כשבעלי מגיע מהעבודה אחרי שעה, גם הוא נותן לה את מירב תשומת הלב. אבל היא עדיין צועקת, כאשר היא רוצה משהו ולא מקבלת אותו וכן כאשר היא בכסא הבטיחות ברכב, או בבוקר כשאנו משאירים אותה אצל אמא שלי וכן במקומות ציבוריים. ניסינו להתעלם ממנה-לא עזר, ניסינו לכעוס עליה ולומר לה שזה לא בסדר-לא עזר. מה לדעתך הסיבה להתנהגות שלה? האם יש לה איזו בעיה שצריך לבדוק? ואם לא כיצד ניתן לפתור את הבעיה? הנושא מדאיג אותי מאוד. תודה
את מתארת משהו בהתנהגות כשלא מרוצה, זאת הדרך להביעה את עצמה! בכל מיקרה, הייתי מבקשת לבצע בדיקת שמיעה, רק כדי לשלול בעיה שכזאת. יש אצל ילדים ירידה בשמיעה שהיא לא קבוע, עקב נוזלים או משהו אחר באוזן התיכונה, רצוי לבדוק. יחד עם זאת, תלמדי אותה להביעה את עצמה ללא צעקות, תלמדי אותה שלך כואב באוזן כשהיא צועקת ואת שומעת מצויןם כשהיא מדברת בשקט - ילידם מבינים את ההבדל מהר מאד, במיוחד עם התגובות שלך עקביות. תבדקי גם מה קורה בשעות הבקר, האם היא אצל סבתה ושם היא צועקת (ומקבלת את מבוקשה!) כי אז יכול להיות שבבקר היא לומדת להפעיל את העולם בצעקות! בהצלחה
רציתי לברר נקודה מסוימת בתשובתך בבעיה הולכתית אמורים לדבר יותר חלש בגלל occlusion effect ? אשמח אם תעני לי הסטודנטית
בני בן השלוש החל לגמגם לפני כשבוע. פשוט הלך לגן רגיל ,חזר מגמגם בצורה חריפה, ממש לא מסוגל להוציא מילה בלי לגמגם לפעמים 15 פעמים! למחרת היה שיפור ומאתמול יש הדרדרות חמורה. לא ברור לי בעקבות מה קורה גמגום פתאומי כזה.למרות שנותנים לו את הזמן לדבר ולא מלחיצים אותו הוא מתחיל להתבייש בזה ובוחר ללחוש או פשוט להפסיק לדבר או לדבר במשפטי לא מילים. אני מאוד מאוד לחוצה ולא יודעת מה לעשות. יש לציין שלפני מספר ימים היינו במכון להתפתחות הילד בפגישה ראשונה בעקבות חשש לוויסות חושי ציינו בפני הנוירולוג את הבעיה שהחלה(וכמובן שלא זכה לראות במו עיניו כי באותו רגע הילד דיבר רגיל לחלוטין) לא מצא משהו מיוחד. איך עוזרים לילד? האם זה יעבור כמו שבא?איך יודעים אם זה מהו חולף או בעיה חריפה יותר? אני מאוד לחוצה(אם כי לא מראה לו) אודה על כל הכוונה
קודם כל תודה על התשובה המהירה!!! עיינתי ואכן התשובות באופו עקרוני מרגיעות הבעיה היא שמהצהריים היום , ברגע שהבין שיש לו קושי בדיבור פשוט(אני מדברת על קושי עצום בלסיים מילה אחת!) פסק לדבר יותר מ"כן" "לא" ו"לא יודע" גם על התשובות הפשוטות ביותר, התחיל להצביע על דברים שרוצה כמו כשהיה תינוק .פשוט סוג של "דכאון"מהמצב. לא מוכן לדבר ולהתמודד עם הגמגום למרות שלנו יש את הסבלנות להמתין.השאלה איך לנסות "להוציא" אותו מהמצב. והאם כדאי מחר על הבוקר לקבוע דחוף עם קלינאית פרטית? שוב תודה רבה על ההתיחסות הקודמת אנחנו בסוג של גישוש באפלה מנושא שאין לנו שום ידע, ולכן נלחצים.
אולי תפיסקו להתריד אותו מינית והוא יפסיק לגמגם
שלום הבן שלי בן שנתיים וחצי ילד מאוד אינטליגנטי חברותי יש לו אוצר מילים מאוד רחב אינו מגמגמ מבטא את רוב האותיות במבטא נכון חיוצ מהאות ר"ש ול" האות ר"ש אומר ייייבמקום ריבה ייבה ולפעמים הוא מתאמץ ומרגישה שהאות כבדה לו וגם האות ל" מבטא במקום לימון יימון האם בגיל הזה יש מקום להתערבות מיקצועית או שעדיין מוקדם והאם יש תרגילים שאני יכולה לנסות בבית אישית ההערות של האנשים על שתי האותיות האלה התחילו להפריע לי וכמעט וכל אחד שהוא נתקל בו מעיר לי על האותיות האלה האם להתעלם או שבאמת יש מקום לדאגה
היי, האם יש דרך ללמד ילד בן 2 ו 9 חודשים לבטא את האות ל? כרגע היא נשמעת בעת הדיבור כמו י'. תודה רבה, אשמח לתשובה :-)
הוא עדיין צעיר מדי, יש גיל לרכישה לכל הגא וכדי לרכוש אותו חייב להתבגר. הכי טוב, לא לחזור על מה שאומר לא נכון, ןלהמתין... הוא ילמד לבד כשיהיה בשל ואם לא, כשיהיה בשל תפנו לקלינאי תקשורת כדי להבטיח שהלמידה תהיה מובנת ומותאמת לקושי המאובחן - לסיבה הספציפית. לקראת גיל 4 וחצי - חמש
בתי בת 4 - פטפטנית וחברתית - הגננת טוענת שהיא פיקסאבל נראה לי שאוצר המילים שלה דליל - (אבל יש מילים שברור לי ידעה בעבר כו חדק של פיל) לפעמים מתבלבלת במילים פשוטות לדג' יש לי עיל ביד במקום עלה , האם מדאיג? ומה עושים?
אם את מודאגת רצוי שתפני לקלינאי תקשור שתוכל לאבחן את רמת השפה של ביתך, להדריך אותך ולעקוב ובמידת הצורך, ליצור תוכנית גריה ומעקב ואפילו לטפל בה ולחזק את מה שנחוץ. זה גיל טוב להפניה שכזאת. בהצלחה
בני יהיה בן שלוש במאי, בטיפול קלינאית תקשורת והתפתחות הילד, מתקשה לדבר, בעצם לא מדבר כלל אם כי מוציא קולות ומעט מאוד אמא עם קמץ ואבא , אמור ללכת בשנה הבאה לגן שפתי בראשל"צ איפה אני מבררת את כל הנושאים ואיך עליי לפעול למי לפנות מה צריך איבחונים וכד' הזמן קצר בינואר אני יודעת שמסיימם את ההרשמה והקלינאית שלו אומרת שהאיבחון יתבצע רק במרץ אפריל וזה כבר מאוחר מה עושים ?
ןעדת ההשמה בכל הארץ מסיימת את עבודתה לקראת סוף מאי. המכון להתפתחות הילד ושרותי החינוך העירית ראשל"צ הם אלה שמקבלים את הבקשה לדיון בועדה מגורמי השרות הפסיכולוגי חינוכי בעיר וגם של המכון להתפתחות הילדץ תפני לעו"ס במכון ותבקשי את הכוונתה. אתם בזמן מבחינת האבחון במרץ, אך עליך ליצור קשר עם אגף החימנוך בעיר כדי לקבל את הפרטים במדוייקים. שיהיה כל טוב,
היי שמי מור בת 22, נורא קשה לי לדבר ולנסח את עצמי בצורה ברורה כדי שיבינו אותי בעיה זו בעיקר כאשר אני משוחחת עם אנשים שאינני מכירה/שאינם קרובים לי מספיק ומאוד קשה לפתח שיחות ולנהל שיחה רצופה.. זה נורא מטריד אותי, איך אוכל לאבחן אם אכן יש לי הפרעת דיבור כולשהי? תודה :)
תפני את שאלתך לקלינאי תקשורת שעובדת עם מבוגרים. תוכלי לפנות גם אלי,באופן פרטי או לחפש קלינאי תקשורת באזור מגוריך, בעזרת האגודה הישראלית של קלינאי תקשורת ishla.org.il