פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
אז ככה.. לפני כשלוש שנים בערך התחילה אצלי בעיה מוזרה התחלתי לבלוע מילים קושי בהגיית אותית כמו ר' צ' ועוד הרבה קשה לי להכניס אותן בתחילת משפט או באמצע משפט למשל אם אני אומר את המשפט "תזהר" לא ישמעו כמעט את הז' והיא תצא לי על גבול הס' זה ממש מתסכל אותי. אני בחור בן 20 בצבא כרגע לא רוצה לגשת אם הבעיה הזאת למרפאה, חשוב לי לציין שעברתי ניתוח אף אוזן גרון כשהייתי קטן בעקבות שקד שהפריע לנשימה ולשמיעה, כמו כן עד כיתה ג' בערך הייתי מדבר באות ס' טופלתי אצל קלינאית תקשורת והבעיה נפתרה חייב עזרה למי לפנות בעניין מה יכולה להיות הבעיה
פרידה שלום וגמר חתימה טובה. אני בן 33 עוסק בדיבור מול קהל. בשנות העשרים לחיי הרגשתי שהתחלתי לגמגם, לא גמגום חריף אבל פה ושם נתקעה לה מילה כמו שקורה לרב האנשים אני חושב והמשכתי הלאה, עם השנים התחלתי לקחת את ההיתקעויות במילים יותר ויותר קשה ויחסתי להן יותר חשיבות אך תמיד הדבר חלף מעצמו באופן ספונטני כעבור שבוע שבועיים. לאחרונה מיזה כחודש וחצי אני חש שהגמגום החריף אצלי ודווקא בהרצאות בפני קהל אני מרגיש שנתקעת לי אות אחת ל3-4 שניות ומשתחררת אני מרגיש שאני ממש פוחד לדבר וחושב פעמיים לפני כל מילה שאני צריך להגיד. המבעים ההומים של השמתתפים מלחיצים אותי והעניין מתסכל אותי עוד יותר. אני חושש לפתוח את פי בפני קהל. האם הנושא מוכר לך? יש פתרון לדבר הזה? אני חושש שמדובר בעניין של המחשבות החרדתיות מלדבר אך לא בטוח ולכן פונה אליך ליעוץ.תודה רבה.
שלום וברכה! רציתי לשאול אם מוכרת לך שיטת PROMPT, המיועדת לשיפור ההפקה אצל ילדים עם חולשת שרירים והפרעות בהיגוי? אשמח אם תוכלי להסביר על השיטה ואם ידוע לך, מה היא יעילותה. תודה מראש.
שלום רב! בני בן שנה וחודש מפותח מוטורית - הולך לבד ומאוד עצמאי בשטח. הוא חייכן מאוד וממלמל הרבה (למרות שעדיין אין מילה ראשונה)ומצביע על דברים כאילו מבקש שנאמר לו מה זה, מבין מה שאומרים לו אם כי לגבי מרות כשנאמר לו "לא" מחייך וממשיך לעשות למרות זאת. הוא נכנס לגן גדול והשבוע הראשון היה קשה (בגן 30 ילדים ),לאחר שהיה איתי/מטפלת עם עוד ילדה לסירוגין, הגננת צינה בפני כי אינו מגיב לשמו ולא למרות למרות שבבית הוא לרוב מגיב לשמו וגם לסביבה בה אין הרבה אנשים יגיב לשמו. אגב בדיקת שמיעה תקינה. האם עלי להיות מודאגת? מה המשמעות? האם נורמאלי לגיל זה? תודה מראש מיכל
בני בן 2.6 אומר חצאי מילים,עוגיה=יה,גלידה-דה.האם תקין? תודה
1. האם עבר בדיקת שמיעה? 2.האם הוא מתקשר ומתכוון למילים או חצאי מילים שכן אומר? 3. האם הוא "משתפר" בתקופה האחרונה? 4. האם אתם מדברים איתו בצורה נכונה ותקינה? אפשר לפנות לקלינאי תקשורת שיתן לכם הדרכה, שכקיר את הילד ויתן חוות דעת אישית. ההתיעצות בתוך הסל המסופק על ידי קופת חולים.
התינוק שלנו בן חמישה חודשים מקסים מדהים וחיוני. מתפתח כפי שצריך. אני קורא המון וכמובן שמרגע לרגע מבין פחות איך אמורה להיות ההתפתחות של השפה. עד לפני כ-3 שבועות היה מדבר ואפילו צועק הרבה יחסית בעיקר בהברות פתוחות של האאא וכ'ד. לא גה לא דה , בה, לה ולא שום צליל אחר. לאחרונה הצליל העיקרי המלווה אותו הם קולות רטינה. הוא צוחק ומחייך עד מאד שמצחיקים אותו ושרים לו. הוא מקסים ומתקשר, אנחנו גם מדברים איתו כל הזמן ודואגים להשמיע לו קולות כמו גהגה ודהדה אבל הוא לא חוזר עליהם. אשמח מאד לדעת אילו קולות הוא אמור להוציא ובאיזה גיל. מה "נכון" בשלבי ההתפתחות והאם הכל בסדר עם הגוזל שלנו. תודה.
מזל טוב להולדת התינוק, ודאי זה ילדכם הראשון! לפי התאור הילד מתפתח בצורה תקינה והגריה והדיבור אליו יבשילו, יחד איתו... בגיל זה אינם "מדברים" אלה יכולים להתחיל לעקוב אחר קולות ואנשים ולהגיב בדרך זו או אחרת, עדיין אין כוונה לקולות ולזה יש עוד כמה חודשים. ילדים תקינים מתפתחים על פי לוח הזמנים הפנימי ולא באים לעולם עם סםר הוראות ותקן מסויים. תהנו ממנו, תגרו אותו וגם זה במידה ותתנו לתהליכי התפתחות הטבעיים לעשות את שלהם.
שלום רב, אנו סטודנטיות לפסיכולוגיה ואנו עורכות מחקר במסגרת עבודת הסמינר שלנו. נודה לכן מאוד באם תקדישו מזמנכן היקר כדי למלא את השאלון המצורף, שהינו מיועד לאמהות לילדים אוטיסטים. הדבר יסייע לנו מאוד להמשך המחקר, ובסיומו נשמח לשתף אתכן ולשלוח לכן קישור לסמינר . להלן קישור לשאלון: http://tfasim.org.il/tofes/ugs93 השאלון נשלח אלינו פשוט ע"י לחיצה על המקש "שליחה" שנמצא בסיומו. השאלון כמובן אנונימי ונשלח אלינו לתיבת דואר פרטית ומאובטחת. ניתן ליצור איתנו קשר במייל [email protected]. תודה למנהלת הפורום שאישרה לנו לפרסם את השאלון :) בתודה מראש,,אילנה ומורן
יש בעיה בבקשה שלכן, יש כאן למיקרה הטוב "צמצום מרחב במחקר" רק גושלים באתר ישיבו!! ובנוסף, פתחתם את הדלת לכל מיני "שקרנים ומצחיקנים" ליכולים להרוס את המחקר עצמו... האם המדריך שלהם למחקר אישור פנייה זו???? לא ניראה לי!
את בהחלט צודקת באשר לצמצום מרחב המחקר,א-ב-ל בגלל הבעייתיות של מציאת נבדקות והרצון לשמור על פרטיותן ובעיקר אלמוניותן והעובדה כי זהו סמינר (ולא תזה או דוקטורט)המדריכה שלנו (ווועדת האתיקה של האונ' הפתוחה) אישרו להעביר את השאלונים בפורומים אינטרנטיים, ורק בהם. לגבי "השקרנים והמתחזים" לצערי בגלל המגבלה שציינתי המחקר אכן חשוף לבעיה זו, אך עם זאת ישנן דרכים בכל זאת כן לגלות את דפוס השקרנים הממלאים את הטופס סתם, בעיקר השקרנית הפחות "מוצלחים". כמו כן, אנו מנסות לקוות כי העובדה שלוקח זמן למלא את השאלון יסנן, לפחות חלק. בנוסף, אנו מקוות מאוד כי בכל רוב העונים אינם כאלה ואכן העונים יעשו זאת מטוב ליבם לעזור במחקר! עוד נקודה, למרות שאני אכן מסכימה איתך לגבי הבעייתיות של שאלונים אנונימיים לגולשים,אולי דווקא העובדה שזהו שאלון אנונימי מאפשר לעונות (הגולשות האנונימיות) לתת את התשובות הכנות ביותר. לגבי האמונה בשאלונים באינטרנט, כמו בכל בדיקה סטטיסטית גם להעברת שאלונים יש חיסרונות (בהחלט לא מעט). עם זאת אני רוצה להדגיש שוב כי העברת השאלון דווקא באתרי אינטרנט אינה נעשית בגלל ניסיון שלנו, הסטודנטיות, להתחמק מעבודה או לקצר תהליכים, אלא להפך! (ככה אני הבנתי את הרושם שנוצר אצלך- ואם לא אז אני מתנצלת וכל החלק הזה מיותר (-: ) זו המגבלה ששם לנו המוסד האקדמי בכדי להגן על אוכלוסיית הנבדקות. שוב, אנו מאוד מאוד נודה לכל מי שתהיה מוכנה להקדיש מזמנה ולעזור לנו במילוי השאלון אילנה ומורן
שלום,אני בת 17 מאז ומתמיד היה לי דיבור מאנפף..עברתי שני ניתוחים לקונכיות וגם ניתוח להזזת מחיצה..זה אומנם שיפר את הנשימה מאוד אבל הדיבור המאנפף נשאר וזה מאוד מפריע לי! מה יכולה להיות הסיבה? ואיך ניתן לטפל בבעיה?
הסיבה: בריחת אוויר מהאף הפתרון: טיפול בדיבור - טיפול קול לנושא של תהודה ותמיכה בקול תפני בהקדם לקלינאי תקשורת בהצלחה
רציתי לשאול האם זה בסדר שתינוק מדלג על אחד מהשלבים בהתפתחות השפה? כלומר האם יכולות להיות השלכות לכך שתינוק שלא דיבר עד גיל 3 יתחיל פתאום בגיל זה לדבר ישר במשפטים?
לתכנית מעגן ברחובות דרושה קלינאית תקשורת לעבודה בהיקף של 5 שעות שבועיות . לפרטים נא לפנות לאורית שגיא [email protected]
שלום, שמי גלית ואני מעוניינת בלימודי קלינאות תקשורת. הנושא מרתק ומעניין אותי מאוד והלימודים עוד יותר רציתי לשאול לגבי השכר.. ומהו השכר הממוצע של קלינאית תקשורת? איפה אפשר להתקדם בתחום?
השכר הממוצה כמו של מורה, במיקרה הטוב. אם את מעוניינת בכסף, בשלב ראשון, כדאי שתפני למקצוע כמו ראיית חשבון או משהו בכלכלה. ישנם הרבה שעובדות באופן פרטי ואף מפעילות מרכזי טיפול, אך עובדות בעקר בתעריפי קופת חולים ולאחר שהן משלמות את ההוצאות, מיסים וכו' לא נשאר הרבה, כמה כבר אפשר להרוויח מאמל כפיים? המצקוע מרתק ומעניין ויכולים להתקדם במחקר (באקדמיה) או בניהול שרותים וקביעת מדיניות(כמו משרד הבריאות, רווחה וחינוך וכו') אבל שוב, במשכורות ממוצאות נמוכות במשק
שלום, אני יודעת שהשירשור הזה הוא ישן אך אני מקווה שעדיין תוכלו לעזור לי. הגשתי לאחרונה מועמדות ללימודי קלינאות תקשורת בכמה מוסדות לימוד ויש לי מספר שאלות לגבי השכר בתחום. אני מבינה שהשכר הממוצע בתחום הוא נמוך אך ברצוני להבין מה השכר הממוצע כאשר עובדים בפרטי לאחר כל הורדת המיסים? ניסיתי לשאול מספר קלינאיות תקשורת אך קיבלתי תשובות מתחמקות וחשוב לי להבין למה לצפות כלכלית מהתואר לפני הכניסה לתחום ולכן אשמח לקבל תשובה במספרים.
היי לא אוכל לענות לך על השאלה אך גם אני מתעניינת בידיוק בנושא הזה. מעוניינת בתור הזה אבל קצת חוששת מהשכר כי מצד אחד הבנתי שהוא לא גבוה מצד שני הבנתי שקלינאית לוקחת המון כסף על דעת טיפול ויש לה ביום הרבה טיפולים שאנשים קבועים כמה חודשים מראש. קיבלת תשובה ממקור כלשהו? בקשר להכנסה של קלינאית...
בתי בת 3 ו 7 חודשים לא מבטאת ק ו ג האם צריך ללכת לקלינאי תקשורת או שאפשר לחכות. היא ילדה בריאה שומעת נהדר, מתבטאת מציון. ומלאת ביטחון עצמי. הדאגה שלי שבשלב מסיום יצחקו עליה ילדים אחרים וגם אולי זה לא יעלם.... מה דעתך?
ההגאים האלו נרכשים בסביבות גיל 4 - 4 וחצי אצל מרבית הילדים. אם היא עדיין לא תרכוש אותם באופן ספונטני, תפני קלינאי תקשורת אחרי גיל 4. אפילו אם תמתין מעט זמן, זה יהיה נכון. לא כדאי ללחוץ עליה בגיל צעיר מגיל הרכישה כי היא עדיין לא בשלה ולא כדאי להלחיץ אותה 0או אותכם) דברו איתה נכון, אל תחזקו את המילים הלא נכונות שהיא אומרת אלה חיזרו על המילה בצורתה הנכונה כדי לאפשר לה לשמוע את המילה הנכונה, מבלי לבקש שהיא תחזור אחריכם אלה רק להשמיעה!
בני בן כמעט שנתיים וחצי.דו לשוני (אנגלית ועברית)הוא מבין מצויין את שתי השפות אך מדבר רק בעברית. המילים שלו לא תמיד ברורות והוא אומר משפט אבל בלי פועל לדוגמא:אני "כי" כול (אני רוצה לאכול) הוא משתמש במילה "כי" במקום פעל. האם זה תקין? הוא מביע את עצמו מאוד טוב גם ללא המילים ואנחנו מבינים אותו מצויין השאלה היא האם הוא לא בשלב שמצריך בירור. תודה
במידה ותשימו לב שדיבורו לא משתפר, אז יש מקום להתערבות של קלינאי תקשורת. חשוב לעודד אותו לדבר ולהציעה לו מגוון של מילים ומשפחות מילים (פעלים, שמות תואר, וכו) האם שמיעתו נבדקה? כדאי תמיד להתחיל משם! בהצלחה
הילדה שלי בתשנתיים ושמונה חודשים היא השנה ניכנסת למזגרת גן עירייה והיא לא מדברת היא אומרת רק אמא .בא.אההה גהההה ועוד אבל לא משפטים ולא מילה מלאה ואני דוהגת שהייתי קטנה היא אמרה כמה מילים ונעלם להההה מה עושים איתה במצב כזה אשמח לקבל תשובה למייל שלי
שלום לבני בן ה-14 יש בעייה הבגיית האותיות ש ס צ... כלומר, שהוא אומר נגיד צריך יוצא לו: סריך, שסעריך וכו מה לעשות? האם יש תרגילים שאפשר לעשות בבית?
זה הזמן להפנותו לטיפול של קלינאי תקשורת... אם היה יכול לעשות זאת לבדו, מזמן כבר היה מצליח להגאות נכון. חבל על כל זמן שעובר והוא עדיין לא למד את ההיהוי הנכון.
הגיל הוא 18. כשאני רוצה לדבר, אני מרגיש שאני מתכנן את מה שאני רוצה לומר בפה במקום שהדיבור ייצא בתת-מודע.. כתוצאה מזה הדיבור יוצא לי לפעמים לא ברור או דיבור מהיר או מתפרץ. האם יש אפשרות לטפל בזה?
בתי בת שנה ועשרה חודשים. היא אינה מדברת, אך כל הזמן מקשקשת בג'יבריש (טה טה טה) עם הטעמה של שאילת שאלות או קריאות פליאה. את זה היא עושה מגיל מאד צעיר. היא מבינה הכל, מפותחת מוטורית אבל אומרת רק "אבא קחי". לעיתים אומרת עוד משהו (בובה, טטה לסבתא וכו') אך מסרבת לחזור על זה. עוד לא לקחתי לבדיקת שמיעה, למרות שממש לא נראה לי שזו הבעיה. מתי צריך להתחיל לדאוג?
בגיל שנתיים ושלושה חודשים קחי אותה לטיפות חלב לבדיקת תקשורת. תבצעי בדיקת שמיעה כדי שלא להשאיר את התחום הזה ללא בדיקה. דברי אליה במשפטים "פשוטים" ותעודדי את המילמול שלה, שהוא מבחינתה שפה מדוברת. טוב שהיא מתקשרת, זה מראה שיש לה יכולת תקינה. היא מבקרת בגן ילידם? יש עוד ילדים בסביתה? הסביבה של ילדים בגלה ומבוגרים אחרים יתרמו רבות להקדמותה, בכלמיקרה, כעת עדיין מוקדם להתערבות כל שהיא. את מתארת שימשו בשפה מילולית ותקשורת תקינה, אלו התנאים הבסיסיים להתפתחות שפה מדוברת.....
שלום , יש לי תאומות בנות שנה וחצי , הן נולדו פגות בשבוע שלושים (גיל מתוקן שנה ושלושה חודשים . ) לאחת הבנות יש אוצר מילים של כ 8 מילים שנאמרות כמו שצריך ועוד כמה מילים כמו מה - שהכוונה למים , האו שהכוונה לכלב וכו' . הבת השנייה מבינה הכל מצויין , היא מפטפטת המון אך ללא משמעות ( לפחות כזו שאפשר להבין) , היא אומרת אבא ,אמא, האו האו ,פו שזה אומר פופיק ,מה שזה מים וזהו , כן ולא היא מסמנת עם הראש . כשהייתה בפגייה היתה לה בעיה באוזן שמאל עם השמיעה בגלל הפגות חזרנו על הבדיקה אחרי חצי שנה ( בדיקת BERA)והכל יצא תקין . האם המצב תקין ? האם בכלל יש להתייחס לפגות בהקשר של שפה ? מה עושים ?
את מתארת ילדים תקינים מבחינת התפתחןת. ודאי כבר שמת לב שיש הבדל ביניהם, בכל התחומים ואפילו אם הם תאומים, עדיין לכל אחד יש קצב ואישיות משלהם. אין לך מה לדאוג כרגע, אם הדיבור לא יהיה מובן בגיל שלוש וחצי לאנשים זרים או אם את תרגישי שהתפתחותם נעצרת במהלך תקופה של שלושה- ארבעה חודשים, רק אז, תפני לקלינאי תקשורת. בכל מיקרה, ידוע שתאומים מפתחוים תקשורת" ביניהם ולרוב מאחרים עם התקשורת המילולית עם סביבתם.
שלום. אנו עוברים לאנגליה ובתנו תהיה אז בת 11 חודש. אני אצטרך למצוא מסגרת עבורה. כיצד היא תתמודד עם מטפלת או גננת דוברת אנגלית? למה לצפות בתקופה הראשונה והאם יש דרך להכין אותה לכך? יש לציין כי היא נמצאת איתי בבית עד כה כך שהשינוי הוא גדול. כמו כן, אנו נגור בלונדון שם יש קהילה יהודית וישראלית גדולה כך שניתן למצוא מסגרת דוברת עברית. מצד אחד אני לא רוצה לעשות משהו שיפגע בה אך בכל זאת מדובר במדינה דוברת אנגלית. אשמח לשמוע את דעתך, בתודה מראש
ילדים מתמודדים יפה בשתי שפות, החשוב לשמור על עקרון של מבוגר אחד-שפה אחת, ולהיות עקביים.. לא לבלבל בין השפות ולא להחליף. יש מצבים שבחוץ מדברים שפה אחת ובבית שפה אחרת ובד"כ זו לא בעיה לילדים שמפתחוים שפה. ידוע לי שיש לונדון גני ילדים לדוברי עברית, תלוי מה היכולת הכספית ולכמה זמן אתם נוסעים, בכל מיקרה, תשמרו על עקביות של השפה ותתנו לה את המושגים בשתי השפות... שפה של הגן באנגלית "מתורגמת" בבית לעברית כדי לאפשר לה הכפלה של הידע הלשוני לשתי מילים, כל פעם. לפעמים ילדים דו-שפתיים מתעכבים המעבר משלב החד מילי לצרופי מילים, אבל מדביקים יפה את הפער, בהמשך. המחיר שווה מאד!
סיימתי תואר שני קלינאית תקשורת ומחפשת עבודה באיזור המרכז (יודעת אנגלית טוב מאוד)
שלום אשמח שתצרי איתי קשר במייל במידה ואת עדיין מחפשת עבודה, אני גננת שמחפשת קלינאית תקשורת לגן ילדים עם בעיות שפה. אשמח לשמוע ממך שירה
שלום אשמח שתצרי איתי קשר במייל במידה ואת עדיין מחפשת עבודה, אני גננת שמחפשת קלינאית תקשורת לגן ילדים עם בעיות שפה. אשמח לשמוע ממך שירה
שלום רב בני בן שנתיים שואל שאלות ומשפטים בני שלוש -ארבע מילים . הבעיה זה שלא כל המילים ברורות מחסיר אותיות לדוגמא המילה בלון אומר יאלון או המילה שומעים אומר מומעים אני מבינה אותו ברוב המיקרים השאלה אם צריך בדיקת שמיעה או לפנות לקלינאית תקשורת בגיל הזה תודה רבה .
לא, עדיין מוקדם לפנייה לגורם מקצועי. אפשר לעשות בדיקת שמיעה, כדי לצאת לידי חובה, אפילו רצוי. אם את לא מרגישה שיפור במהלך התקופה הזאת, ועד חנוכה, אז כדאי לשקול פנייה לקלינאי תקשורת. בינתיים תדברו איתו ברור, בלי לחזור על ההחלפות או עוותים שהוא עושה. בהצלחה
אני בת 25 ומגמגמת, לפעמים באופן כבד, ברוב הפעמים באופן קל, זה משתנה בתקופות, מה עושים כדי למגר את התופעה באופן מוחלט??
שלום לך. למיטב ידיעתי ונסיוני, עוד לא נמצאו הדרכים למגר את התופעה באופן מוחלט. אך אפשר להקל, לרכוש כלים להתמודדות, לעבור תהליכים של קבלה עצמית, ועוד. את מוזמנת להיכנס לפורום גמגום בתפוז, ולהכיר אנשים אחרים שמתמודדים עם אותן הבעייות.
שלום, אני רוצה לשנות את טון הדיבור שלי לטון יותר נעים ורגוע. לעיתים קרובות אני נשמעת תוקפנית ובקורתית כשזאת לא הכוונה. האם יש סוג התמחות מסויים לקלינאית תקשורת שיכולה לעזור לי? האם גם מורה לפיתוח קול יכול לעזור לי? תודה
לפני כשנה קיבלתי מכתב דומב לשלך, האיש היה בטיפול ולאחר מכן היה מאד מרוצה מהתוצאות. תנסי גם את לפנות לטיפול של קליאני תקשורת בהצלחה
שלום בתי בת 3 וחצי והחלה לגמגם לפני כחודשיים, היא דיברה רגיל ותקין לחלוטין, אציין כי כשהחל הגמגום הייתי לקראת סוף ההריון השלישי שלי, בימים אלו אפילו נראה לי כי הגמגום מחריף, התייעצתי עם הגננת והיא יעצה להתעלם ושזה יעבור, אבל זה כבר חודשיים וזה נדמע מיום ליום רק גרוע יותר. אשמח לעצה מה עליי לעשות.
תעייני בתשובותי לנושא זה, בפרורום הזה. זו אחת השאלות השכיחות ביותר כי התופעה הינה התפתחותית ומתאימה לגיל, במיוחד לילדים היותר מילוליים... אבל, ההורים נלחצים ולעתים לא ממש יודעים כיתצד להגיב. על כן, הגננת צדקה והעובדה שאת בסוף ההריון היא מיקרית, את גם יותר רגישה לכל שינוי ו"מחפשת" סיבה לחוסר שטף בדיבור, אובכן, אין סיבה ואל תחפשי קשר בין מה שקורה בחיי ביתך ודיבורה, במיקרה את שמתלב וכעת, לפני לידה, מחפשים בזכוכית מגדלת שינוי בהתנהגות אצל הילדה. תני לה לחזור לגן ולגדול ואל תיכנסי לחיפוש בעיה כשמדובר על תופעה התפתחותית מתאימה לגיל. מזל טוב ללידה הקרבה
בתי בת ה-6 מתקשה להביע את עצמה במיוחד בקבוצה גדולה, מתבלבלות לה המילים במשפט. מה עושים?
כדאי שתפני לקלינאי תקשורת לבדיקת כישורי שפה. האם היא תכנס לכתה א' השנה? האם הגננת לסבה את תשומת ליבך לעניין? בהצלחה
שלום, בני בן 4 וחצי,בשבוע האחרון שמתי לב כי הגימגום אצלו מחריף וזה מתבטא בקושי בשליפת מילים וגם לפעמים הוא פותח פה גדול על מנת להוציא מילה, פתיחת הפה נמשכת מס' שניות, קשה לו להתחיל משפט, בתחילת המשפט הוא מגמגם אך משלים אותו במילים ברורות. ובנוסף,יש לו קושי בהגיית האות ר' מאז ומתמיד הוגה אותה כ-ל' ואני מנסה ללמד אותו להגות את האות נכון אבל זה לא מצליח. אציין גם כי בקשר לגמגום אני מרגישה שיש תקופות שהגמגום אצלו נעלם ותקופות בהן הגמגום מחריף. הילד מאוד חכם וערני והגננת תמיד ציינה שהוא נחשב למנהיג בכיתה. הוא הבכור ואחריו יש אחים תאומים בני 3 אשמח אם תייעצי לי מה לעשות כי אוטוטו גנים ואני לא רוצה שהילדים יחקו אותו והדבר יחמיר.
1. תעייני בתשובותי הקודמות בעניין זה, תווכחי שהתופעה הינה חלק מהתפתחות הנורמלית, במיוחד כשאת בעצמך מתארת שיש תקופות ושינוייםפ, בנוסף לזה, בנך מנהיג ולא יסבול בכל מיקרה, תניחי שמרבית הילדים בגילו מציגים גם הם תקופות של חוסר שטף, אל תעמידי אותו במבחן ואל תדרש ממנו מטלות מילוליות אלה תני לן להוביל, בלי לחץ. לגבי ה "ר", תפני לקלינאי תקשורת לקבלת טיפול, לקראת גיל חמש.. רצוי כבד לפנות כדי שלאחר המתנה של מספר חודשים, כשיגיעה תורו, יהיה בגיל המתאים (5) להקניית ה"ר". בהצלחה
דודה שלי חולה פרקינסון כבר כמה שניםץ אחת מתופעות שהופעיו הזמן האחרון זה בעית הדיבור. הקול שלה נהיה מאוד שקט, עד שכדי לשמוע אותה אנחנו חייבים להתקרב אליה למרחק של 10 סנטים האם יש מכשיר כלשהו (סוג של מיקרופון) שיאפשר לה לתקשר עם הסביבה?
כן, יש מיקרופון נייד, אישי וקך מאד במשקל ובהפעלה! תפנו לחברה מהלב, המכישר ניקרא "מדונה" והיתרון של החברה הזאת היא שהם יבנו לה מערכת על פי מימדי הקול והעוצמה שלה, ספציפית. לגבי הקול יש טיפול על ידי שיטה LSTV מיוחדת לחולי פרקינסון. האם הדודה מטופלת במרפאה להפרעות תנועה? יש כזאת מרפאה במרבית בתי החולים והאיכילוב יש מרפאה עם קלינאית קתשורת מומחית בשיטה LSTV. בהצלחה!
בתי מדברת מגיל שנתיים בערך ועדיין לא הוגה היטב את האותיות הנל. במקום ח? הוגה ש?, ובמקום ר? הוגה ל?. לגבי האות ש? היא מסוגלת להגות אבל לפעמים מחליפה בס?. האם יש לפנות לאבחון או להמתין?
להמתין, להתמין, להמתין! יש לה מטלות נוספות בגיל זה, בעקר בתחום אוצר המילים ומבני המשפט..... במידה ויש פגיעה ממשית במובנות דיבור רצוי להפנותה לאבחון החל מגיל שלוש וחצי. בכל מיקרה, כדאי שהיא תעבור בדיקת שמיעה, כבר עכשיו.
ילד בן 4 שסובל באיחור חמור בדיבור.הוא נמצא במערכת חינוכית(מעון)מגיל שלושה חודשים.בבית אנו מדברים שני שפות ואולי זו הבעיה.אנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת בעיר מגורינו דרך קופת חולים,קיבלנו 9 טיפולים וישנו שיפור ממש קליל.הילד אובחן דרך אותה רופת חולים וכל מה שנאמר לנו הוא שיש לו רק איחור בדיבור וזהו.שאלתי היא האם כדאי לפנות ליעוץ ואולי אפילו טיפול פרטי?האם ישנו הבדל בין הטיפול והאיבחון הפרטי לטיפול ואיבחון של עובדי קופת חולים?אודה מאוד לכל המוכן לענות לעזור בעצה מקרב לב!
לדבריך הילד בטיפול, הוא כמובן זכאי ל- 27 טיפולים מדי שנה, כשסופרים את השנה לפי יום ההולדת שלו ולא שנת לימודים בגן או במעון! האם הו נבדק במכוןלהתפתחות הילד? אולי רצוי פסיכולוג חינוכי שיבדוק את השגיו בכל התחומים וימליץ, אם צריך, על גן שפתי ולא רק קלינאי בקהילה?? אם הוא התחיל להתקדם כדאי להתייעץ עם הקלינאי שעובדת איתו והיא תוכל לענות הכי טוב לגבי טיפול יותר אינטנסיבי, אולי פעמיים-שלוש בשבוע ולא רק פעם? המלצתי, תרכשו את הספר של הנן HANEN דרך אגודת קלינאי התקשורת, יש שם המון המלצות לקידום השפה של ילד עם איחור התפתחותי ותקבלו גם הדרכה להמשך העבודה בבית ולא רק בטיפול של השל הקלינאית. בהצלחה!
שלום לך פרידה אני מאוד מודה לך על התשובה.הילד שלי לא נבדק במכון להתפתחות הילד כי נאמר לנו משם כאשר הגשנו ניירת "שאין צורך בבדיקה שם מפני שחוץ מאיחור בדיבור הילד מתפתח כמו שצריך לגילו" תודה לאל.אני כמובן ארכוש את הספר אשר המלצת לי עליו והמשיך במאבק.בתודה ענקית אמא מודאגת!
ד"ר קורנברוט שלום, האם חשיפה לשפה שלישית בגיל הרך, מבלבלת את התינוק ויכולה לפגוע לשפת האם שלו או בשפה השניה? יש לציין כי הכוונה היא לא ללמד את הילד שפה שלישית (מבחינת קרוא וכתוב ודקדוק, אלא פשוט לחשוף אותו לשפה נוספת מבחינת דיבור) אודה לתשובתך, יולי
לילד ללא קושי, אין בעיה. רצוי לשמור על עקרון של מבוגר אחד- שפה אחת ולא לבלבל אותו אלה להיות עקביים בפניה ובהעשרה השפתית. חשוב להבין שהילד ירכוש שתי מערכות של מילים (או שלוש) לאותו מושג! העקר: תקשורת!!! בהצלחה
האם יש עדיין תקווה שילד בן 4.5 ידבר הוא אומר רק מה..מה.ו בה..בה..מאובחן PDD
הוא ודאי בטיפול של אנשים מקצוע שיצתנו לך תשובה ספציפית ולא כללית, כפי שאני יכולה לעשות על פני הפורום הזה!
שלום רב בני בן שמונה וחצי החל לגמגם לפני תחילת החופש הגדול. בשבוע האחרון הגמגום ממש החמיר, הוא נעצר, נתקע עם המילים ונראה שהוא משקיע אנרגיה רבה בהגיית המילה שנאמרת בהברות קטועות. הייתה לו תקופת גמגום קצרה כשהיה בגן בן 4 שנים. נקבע לו פגישה עם קלינאית תקשורת באזור יורלשים. אני מאד מודאגת מתופעה זו בפרט לקראת החזרה לביה"ס. חבריו לכיתהע לולים לצחוק ולהעליב וחלילה המצב יתדרדר במקום להשתפר. כיצד ניתן לסיע בצורה המירבית הטובה ביותר. ומה לומר לו כדי שתגובת הסיביבה לא תשאיר לו צלקת. תודה א.
טוב שקבעת פגישה אצל קלינאי תקשורת. גיל 8 הינו גיל לא רגיל להןפעת הגימגום ויכול להיות שזה סימן למצוקה או דאגה אחרת וגם יכול להיות ;סימן לחוסר אירגון הזמן בחופשה ויכול להיות שכשיחזור לסדר יום רגיל, מצב הדיבור ישתפר. בכל מיקרה, העזרה הכי טובה תהייה בחיזוקו בתחומים לא מילוליים וגם בתמיכה בכל צורה בדרך שהוא מתבטא, סבלונות וקבלה הם הדברים שניתן לעשות כדי לתמוך בו. לגבי הסביבה, ילדים לועגים כשמרגישים את החולשה של האחר ולא לגבי נושא או תחום ספציפי, יש ילדים חזקים מבחינה חברתית שגם מגמגמים ולא "זוכים" ללעג מחבריהם וגם ילדים מקסימים ורגילים שלועגים להם ואנו, המבוגרים, לא מבינים למה??? בכל מיקרהף חיזוק וקבלה יעזרו ולא להעמידו במבחן כל הזמן!
שלום רב, האחיין שלי הוא בן שנתיים ועשרה חודשים עם בטחו, שמחת חיים והרבה חיות כשהוא מדבר הוא נתקע עם המילים ומגמגם עד שהוא מוציא את המילה והמילה לא כל כך יוצאת לו ברור הוא נתקע גם במהלך משפט שלם קשה לו לדבר במשפט שלם בלי לגמגם ברצוני לדעת האם זה איתות לכך שיש לו בעית גמגום או שזה מתאים לילד בן גילו אודה לקבלת תשובה ממך והכוונה בברכה, שני
זה מתאים לגיל ומהווה חלק בלתי נפרד מהתפתחות הדיבור. החזרות מאפשרות לו שהות לאירגון המסר המילולי
פחות או יותר עם התחלת גמילה מחיתולים... כיצד מומלץ לנהוג? האם זה אומר שהוא יגמגם לעד?
תעייני בתשובותי מהעבר, בפורום זה וגם בכתבות. סה"כ בקושי מדבר וכבר להדביק לו תבית!!!!! בגיל הזה זו תופעה בתפתחותית
ראשית הוא ילד שכבר מדבר שוטף - לא הדבקתי לו תווית - הוא בני והוא הדבר היקר לי ביותר בעולם ואני בסך הכל דואגת... תודה על התייחסותך.
שלום לכולם, קודם כל רציתי להגיד תודה שיש מקום כזה להגיד את הדברים האלה, וכמובן תודה לכל הצוות פה שיש פה הרבה אנשים מנוסים בתחום. אוקיי, אני בן 17, אני מגמגם מאז שאני זוכר את עצמי, בכיתה א' ובגן הגמגום היה חריף, כל אחד ישר היה יכול לשים לב שאני מגמגם, נחשבתי ל'מגמגם' בכיתה, למרות שהיה עוד ילד אחד שמגמגם איתי. כל פעם שהמורה הייתה מבקשת ממני לקרוא היה איזה ילד שאומר "נו מה עכשיו.." בקיצור, בזמנים האלה איבדתי תקווה ולמדתי להגיד "לא" מתי שמבקשים ממני לקרוא. כל פעם שהייתי רב עם ילד הוא היה צוחק עליי על הגמגום ותמיד נפגעתי, גם מהריבים הקלים ואפילו שהיו צוחקים איתי ליד אנשים בנוגע לזה. בכל מקרה, עם השנים הגמגום הפך לקל יותר - אני מגמגם פחות, אבל עדיין מתקשה להוציא מילים וזה מפריע לי מאוד בחיי היום יום. עד כיתה ו' הייתי יוצא המון מהבית, למרות הגמגום ומנסה להשתלב - ודווקא בכיתה ו' וכיתה ה', אפשר להגיד שכמעט לא גמגמתי בכלל! בכיתה ז' זה קצת חזר, אז שוב התחלתי להתבאס. אני אוהב מאוד מחשבים ומבין המון במחשבים ובטכנולוגיה. בכיתה ז', ביקשתי מההורים לקנות לי מחשב חדש, כמובן שהמחשב הגיע והכל היה בסדר.. אבל עם הזמן התחלתי להיות המון מול המחשב ואפשר להגיד שאני מבלה את רוב שעות היום (לפעמים זה יכול להגיע ליותר מ12 שעות) מול המחשב, יש לי מה לעשות, אבל זה לא העניין פה. אני חושב שאני פשוט יצרתי לי עולם מול המחשב ואני מעדיף אותו על פני העולם האמיתי. אז מכיתה ז' עד עכשיו (עולה לכיתה יב') אני מבלה את רוב שעות היום שלי מול המחשב. אני משחק במשחק רשת שאני יכול לדבר שם גם במיקרופון, אבל שמה לא רואים אותי ולא יודעים מי אני. בבית הספר מכיתה ז' אני מנסה להסתיר את זה שאני מגמגם - אני פשוט יצרתי הכחשה. אני מנסה לא לגמגמם בכלל ולדבר כמה שפחות, אני לא אומר לאף אחד שמגמגם ויש אפילו חברים טובים שלא יודעים שאני מגמגם. אני מבקש לא לקרוא בכיתה וששואלים אותי למה אני עונה "אין לי כוח". הבעיה היא שאני לא הולך להרבה מקומות עם חברים, עכשיו חופש גדול ואני לא עובד, אני אומר למשפחה שלי לנסות למצוא לי עבודה שלא צריך לדבר בה. הם מנסים לתמוך, הם תמיד אומרים לי אף אחד לא מסתכל על זה אבל אני יודע שאנשים מסתכלים על זה, אני מכיר כבר הכל ואפשר להגיד שיש לי כבר טראומה ושהילדים שלמדו איתי בכיתה כבר הצליחו להרוס לי את החשק לדבר כבר בגיל צעיר. הייתי אצל קלינאית תקשורת מכיתה א' עד כיתה ו' - שום דבר לא עזר, דווקא החמיר! בכיתה י', לפני שנה - הלכתי לפסיכולוג לכמה פגישות ולא ראיתי שיפור וראיתי שהוא לא כל כך מבין בתחום אז החלטתי לעזוב. -- סליחה על החפירה, המטרה של האשכול היא לשאול אותכם, מה אני צריך לעשות עם החיים שלי? אני כבר לא יודע מה לעשות.. אני לא רוצה לעבוד במקומות שצריך לדבר, זה הגיע למצב שאני מפחד לבוא לבית הספר ביום הראשון כדי שהמורה לא תגיד לי "תציג את עצמך", כי הכי קשה לי להגיד את השם שלי למרות שהוא קצר. האם יש לכם שיטות איך לנסות ולהפסיק את הגמגום? יש לציין שקשר לי להגיד כמה משפטים ברצף וגם מתי שאני מתחיל משפט לפעמים אני נתקע.
פנייתך מאד נגע לליבי ומקוה שאפשר יהיה לעזור לך, קודם כל כמה עובדות: 1. גימגום הינה תופעה שמתנהגת כמו אלרגיב, לא מבינים ממה היא נובעת, למה מופיעה ולמה נעלמת..... רצוי ללמוד לחיות איתה כי היא תלווה אותנו לכל החיים 2. ככל שמנסים להתחמק מהחזרות וההיסוסים, הגימגום גובר, כלאומר, המאמץ להסתיר ולהתחמק גובעים את מחירם והדיבור נעשה יותר קשה 3. מודעות יכולה לסייע וגם להפריעה, השאלה למי עושים חשבון! 4. ילדים לועגים לכל אחד, לפי תורו, אחד שמן, אחד רזה והשני מרכיב משקפיים, מגמגם או סתם, מתנפלים ללא סיבה הניראת לעין.... לגבי עזרה, יש כמה גישות טיפוליות: ללמוד לדבר באופן מבוקר ואיטי, יש מכונים עם תוכניות טיפול ייחדויות, עם תירגול אינטנסיבי, גם מול מחשב! הם מתקיימות בביה"ח הדסה בעין כרם ובמכום\ן CIT בכפר שמריהו ט\או בסביב הזאת. אפשר ללכת לכמה קלינאי תקשורת שמטפלים בשילוב של טיפול התנהגותי, שיחה על היחס לדיבור ושינוי הרגלי דיבור, תוך הורדת הרגישות וקבלת הדיבור, כפי שהוא (שיהיה כמובן יותר רגוע וטוב, בעקבות שינוי הייחס לעצמך וגם תירגול דיבור) האפשרות שנוספת, בכוון אחר לגמרי, הינה בהצטרפות לקהילה של אנשים עם גימגום, הם מגינים על זכותך לדבר כפי שאתה, מבלי להשוות את עמצך לאף אחד, זכותך לדבר כפי שאתה, ללא צורך שינוי אצלך אלה שינוי בסביבה ובחברה. עזרתי? מקווה שכן. בהצלחה
קודם כל תודה רבה על התגובה, מעריך את זה מאוד :) עזרת מאוד, הבעיה גם שהביטחון העצמי שלי לא בשמים, אפשר להגיד שאם בנות כמעט בכלל לא.. אין לי אפילו ידידה אחת שאני באמת יכול לדבר איתה ואני גם חושב שזה בגלל זה. בכל מקרה תודה רבה שהגבת. דרך אגב, יש איזשהי אפשרות לעשות הכל דרך המחשב בבית? אני מתכוון דרך איזה תוכנה שעוזרת לשפר את הדיבור.
שלום רב, בתי בת שלוש והיא עדיין לא מדברת באופן רהוט. הקלינאית אומרת שאכן היא בסקאלה הנמוכה, אבל עדיין בנורמה. אני מאוד מעוניינת לסייע לה, אך אין לי כלים (הקלינאית טוענת שזה עניין של זמן, אני לא רוצה פשוט לחכות). האם תוכלי להמליץ לי על דרך מסויימת לסייע לה? תודה רבה, אמא מודאגת
תבקשי מהקלינאי לתת לך הדרכה לעבודה ועידוד בבית או לחלופין, תמצאי קלינאית אחרת... לא כולם חובים אותו דבר, יש המעמינים שלפעמים יש מקום להתערבות קצרת מועד, ואחר כך למתן תקופה של יישום, ללא טיפול. רצוי גם לשים לב להתנהגותה הכללית, האם היא תואמת את התפתחותה או שיש פער בין היכולת השפתית לתחומי התפתחות נוספים?
שלום רב, בני בן שנה ושלוש הוא עדיין לא מדבר. הוא משמיע קולות כמו דהדה רררררררר וכו' אבל לא אמר כלום בנתיים...הוא ממלמל הרבה וגם בוכה הרבה. יש לו כנראה בעיית תקשורתית, כי קשה לו להסתגל בסביבה חדשה ועם אנשים שהוא לא מכיר, הוא ישר בוכה ונדבק אלי ממש. שאני שואלת אותו איפה אור, תמונה, טלוויזיה אז הוא מצביע ויודע לזהות. אבל הוא פשוט לא מדבר. בנוסף הוא גם לא הולך, למרות שאני רואה שיפור בימים האחרונים, הוא עומד יותר לבד וגם הולך איתי כאשר אני נותנת לו את האצבע שלי.. אשמח לקבל את תגובתך. נ.ש
ניראה שלבנך התפתחות כללית איטית, אך עדיין לא בתחום הפתולוגיה (late blomer) בכל מיקרה, האם הוא עבר מחלות אוזניים או בדיקת שמיעה? האם הוא מתכוון למהו בקולות שהינו משמיעה? האם הוא עוקב אחרי הנעשה סביבו? האם מתעניין בסביבתו? תוכלי תמיד לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה לעידדו התפתחות השפה וגם למכון להתפתחות הילד לקבלת הערכה והדרכה בכל תחומי ההתפתחות.
היי, תודה על התגובה. לפני כחודש, לקחתי את הבן שלי לבדיקה כללילת אצל הרופא בטיפת חלב, הכל תקין. גם הרופאה באלה אותי לגבי דלקות אוזניים למרות שלעולם לא היה לו כלום.... הבן שלי מאד מודע לסביבה שלו, מאד מגיב בקולות וגם ששואלים אותי איפה דברים הוא יודע לזהות ולהצביע, גם מגיב לזה שאני מבקשת ממנו לעשות טובה, אז הוא מלטף אותי. הוא ילד מאד מניפולטיבי ועקשן, כבר ראינו את זה מגיל מאד קטן. רק אני לא מבינה למה הוא עדיין לא מדבר.
שלום רב, אני עובדת בסקרים. 6.5 שעות למשמרת. אני מרגישה שאני ממש מאמצת את מיתרי הקול שלי. במהלך המשמרת אני דואגת לשתות הרבה כוסות תה שמרגיעות את גרוני. האם עליי לדאוג? (יש לציין שאינני יוצאת צרודה ממשמרת ושאני עובדת 3 משמרות בשבוע).
אם את מרגישה עייפות קולית לאחר דיבור ללא הפסקה במשך 6.5 שעות, אין לך מה להתפעל, ניראה תגובה נורמלית. יחד עם זאת, במידה ואת מעוניינת, תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת ולקבל הדרכה לגבי שמירה על הקול, לשתות זה טוב, אבל לא מספיק. השאלה יותר רחבה, בת כמה את? האם את מתכוונת להמשיך בעבודה קולית באופן קבוע או זאת עבודה שמנית? מה מצב הכללי שלך כולל מצב הורמונלי וכו'. תוכלי להתייעץ עם קלינאי תקשורת וכמובן, להבדק קודם כל אצל רופא אאג' כדי לשלול בעיה מבנית או רפואית כל שהיא.
אני בת 34. מבחינתי זו עבודה זמנית. אבל זמנית יכול להיות גם שנה. המצב הכללי שלי טוב. המצב ההורמונלי שלי טוב. יש לציין שבחודשים הראשונים לא הרגשתי מאמץ בגרון. חשתי בכך רק לאחרונה. (אני עובדת שם כבר 9 חודשים). ד"ר, אשמח לתגובתך!
הי יש לי רווח בימתרי הקול וזה מקשה עליי דיבור ארוך כי אני נהיה צרוד אחרי רצף של שיחה ארוכה,,,מי מטפל?המליצי,אני מפ"ת טלפונים יתקבלו בברכה למייל שלי תודה.
תפנה לקלינאי תקשורת דרך הקופה בה שינך מבוטח או לחיפוש קלינאי באתר קלינאי התקשורת ishla.org.il בהצלחה
ילדי בן שנתיים ו10 חודשים.נראה לי שיש לו אוצר מילים התואם לגילו ויכולת הביטוי שלו טובה אולם ישנם שיבושי היגוי רבים. הוא מתקשה להגות מילים מסוימות בעלות 4 הברות (לדוגמא- אאגולות במקום תרנגולות) וכן הוגה א לפעמים בתחילת מילה במקום עיצור מסוים (אדור במקום כדור).כאשר אני מתקנת אותו הוא הוגה נכון. כמו כן מחליף לפעמים הברות (בסתא במקום סבתא). יחד עם זאת ישנו שיפור ניכר בחודשים האחרונים והתופעה הצטמצמה. אני מאוד מתלבטת האם לפנות לטיפול מכיוון שהוא ילד רגיש ואני לא רוצה לעשות עניין מדבר מה שיכול להשתפר עם הזמן. האם השיבושים האלה אופיינים או שכדאי בכל זאת לפנות לקלינאית תקשורת.
את מתארת ילד עם התפתחות נורמלית וכניראה אינך שמת לב שאת לבד אומרת שיש שיפור בזמן האחרון. תסמכי עליו שהוא עושה מה שהוא יכול ותני לו גיבו להתפתח לפי הקצב שלו. לקראת גיל שלוש וחצי, במידה ודיבורו אינו ברור מספיק, תפני לאבחון והדרכה.. לדעתי עד אז לא תהייה בעיה. האם את מתרשמת ששמיעתו תקינה? אם לא, תבקשי לבצעה בדיקת שמיעה, דרך הרופא שלו
בני החל לגמגמם באופן מפתיע בגיל שנתיים ואחד עשר חודשים. היום הוא בן 3 ו-חודשיים, בוגר מאוד חכם מאוד, ורגיש, התחלנו טיפול במכון להתפתחות הילד עם קלינאית תקשורת ואני לא מבינה איך זה אמור לעזור בפנישה של 45 דק'?? עבר בדיקת EEG בשינה וחשבנו גם על MRI כי לא מצאנו הסבר לגמגום הפאומי לילד שהחל לדבר בגיל מוקדם לגילו שוטף ועם אוצר מילים גדול. מה עוד אפשר לעשות?
חבל שהוא ב"טיפול" זה רק נותן לך חיזוק שיש משהוא לא בסדר אצלו.... אני לא מסכימה לחלוטין לטיפול בגיל זה, כי חוסר שטף בדיבור עד גיל 6 נחשב לחלק של התפתחות הדיבור ולא פתולוגיה. תעייני בהמון פניות שהיו בעבר בפורום זה ותשחררי את בנך מהלחץ שלך! תני לו מרחב לדבר איך שהוא רוצה ויכול ותעזרי בסבלנות כדי לאפשר לו לארגן את שפתו ודיבורו.
שלום בני בן 3.2 בכור בגיל 1.9 נולדו לו אחים תאומים הילד התחיל לדבר בגיל 2 לבערך ומאז כמעט ולא התקדם עדיין משתמש בדיבור מאד תינוקי וכשאני מנהלת איתו שיחה ומציעה לו שני אפשרויות הוא חוזר אחרי בתקופה האחרונה הוא נראה ממש חרד מחברת ילדים וכל הזמן אומר שמרביצים לו גם כשאין אף אחד לידו למשל אחיו רחוק ממנו והוא פתאום מתחיל לבכות שהרביצו לו בגן משחקים כל ילד שמתקרב למתקן שהוא נמצא בו גורר צעקות ובכי הוא לא מוכן להתחיל תהליך גמילה ואני מנסה כבר כמה חודשים הוא פשוט בוכה בהיסטריה בכל פעם שאני מציעה לו להוריד חיתול פניתי לקופ"ח לבקשה לאבחון והם מאד איטיים לבנתיים הילד נראה לי סובל בשנה הבאה הוא הולך לגן רגיל כי אין לי שום אפשרות אחרת לגביו כל עוד אין אבחון מה המלצתך
תפני בנתיים באופן ישיר למטפלים : קלינאי תקשורת וגם פסיכולוג שיעזרו לך לקדמו. האם הוא היה בגן השנה? איך הייתה ההסתגלות שלו? הייתי מצפה מילד שיש לו שני אחים שיהיה לו נוח בחברת ילדים, אולי יש לו איזה בעיה נוספת? נכון יהיה להמתין לאבחון במכון להתפתחות הילד, אבל אין סיבה להמתין עם בניית תוכנית התערבות בהתנהגות ובשפה, במקביל.
שלום, מבקשת לדעת אם יש דבר כזה שנקרא קבוצות לפיתוח מיומנויות חברתיות. מבררת עבור ילד בן 4 גר באיזור מודיעין וזקוק ללמוד מיומנויות אלו. אשמח להמלצות. תודה.
תפני למכונים של קלינאי תקשורת וגם למכון להתפתחות הילד באיזור זה, הםיכולים להגיד לך מה יש בסביבה זו. בהצלחה
אני בן 14,בטעות בלעתי שיער יקרה משהו חס וחלילה מבחינה גנטית או בריאותית אם בטעות זה של אדם אחר?
השער שבלעתה יעבור את גופך ויפונה ממנו, ככל פסולת אחרת בגוף ולא תהייה לכך שום השפעה בכל תחום שהוא! הסר דאגה מלבך!
אני בל עתי שיער בכמות די גדולה של בני לאחר תספורת לא שמתי לב שהוא פורר את זה בסלט כואבת לי הבטן האם זה מסוכן
הבת שלי בת 12 מדברת מהר ולא ברור בולעת את המילים כמו כן יש לה גם פלטה האם ניתן לשפר את הדיבור בגיל זה או שעושים זאת רק לאחר הוצאת הפלטה.
רצוי שתעבור כבר עכישו אבחון וטיפול, לפי הצורך, אצל קלינאי תקשורת מנוסה, מבלי להמתין להסרת הפלטה. למה פלטה? היא בעצמה גורמת לשיבושי דיבור! בהצלחה
שלום! ביתי בת 3 ואני שמה לב שכל הדברים הקשורים בפה מתפתחים אצלה באיחור, לדוגמא: נשיקה הצליחה לתת קרוב לגיל שנתיים. בתור תינוקת היתה מוציאה מאוד הרבה את הלשון ומשחקת עם הלשון. כשאנחנו מצחצחים לה שיניים היא לא מצליחה להחזיק את המים בפה ולירוק. לא מצליחה לנשוף, אך לשתות בקשית מצליחה, נראה לי שהתחילה שבאיחור יחסית לגילה. לא יודעת אם זה קשור אך בולעת אוכל מאוד מהר מבלי ללעוס אותו כמו שצריך.אני מציינת גם, שמוצצת מוצץ ומגיל שנתיים וחצי התחלנו להגביל אותה למצוץ רק בלילה בשינה.ושאלותי הם:1. האם זה קשור לתחום של קלינאית תקשורת? ואם לא אז למי לפנות? 2.אם אכן זה שייך לתחום הקלינאית האם זקוקה לטיפול, או זה נורמלי וצריך להמתין ולתת לה להגיע לבשילות הזאת?
1. בהחלט, קלינאי תקשורת מטפלים בכל תפקודי הפה, כולל לעיסה ותחושה. 2. רצוי כבר להתחיל עם איזה תוכנית קידום ולא להמתין
שלום חנכתי בפרויקט חברתי נער עולה מאתיופיה, כיום הוא ממש לקראת סיום השירות שלו כלוחם בהנדסה קרבית (משתחרר עוד פחות מחודש) קשה מאוד להבין מה הוא אומר,זאת ממש בעיה משמעותית שהתעלמו ממנה הרבה זמן במהלך השירות למרות שזה קצת מביך דחפתי אותו לדבר עם פקידת הת"ש ועם החובש ביחידה שלו, אבל הם לא ידעו לאן להפנות אותו אין לו אמצעים כספיים, אז הייתי ממש רוצה להתחיל בטיפול בבעיה כשהוא עוד בצבא, אני גם ניסיתי לדבר עם המ"מ שלו, אבל גם לו אין מושג למי להפנות, יש מודעות מאוד נמוכה לנושא מה אפשר לעשות אם כל הגורמים הרלוונטיים לא יודעים לאן להפנות, יש מקום אליו הוא יכול ללכת כדי לקבל אבחון וטיפול במסגרת הצבא? המון תודה על התשובה אלי
סליחה על האיחור בתשובה. יש בצה"ל יחידה שניקראת "מכון הרעש" בתל השומר, שם יש קלנאי תקשורת במיוחד לחיילים. אם הוא ישתחרר, הוא יכול לפנות למכונים של קופת חולים ולקבל טיפול תמורת תשלום הכי נמוך שיש, משהו כמו 130 ש"ח לטיפול.. יכול לקבל לפחות הדרכה והכוונה. כמובן שיש כאן שאלה של גיל עליה לארץ, יכול לשנות הרגלי דיבור ויכולת לשמוע את עצמו! לא פשוט. הוא צריך להיות בעל רצון חזק ורצון לעבוד ולתרגל כדי להצליח
שלום רב, הפנו אותנו למכון לתפתחות הילד (קלינאי תקשורת) לאיזה מכון הייתם ממליצים שנפנה? תןדה מראש מירי
שלום אני בן 28 וכרגע במודעות עצמית גבוה יותר וזיהיתי שאני מדבר מהאף בסיזפיות, כאילו שאני מפחד לשחרר את המילים בכדי שאם צריך אוכל לקחת אותם בחזרה כנראה, עברתי ילדות לא רגילה ביתמות אבל עליתי על המסלול וכרגע אני מאד רוצה להיות גבר ולדבר בטוח ומהבטן!! האם יש טיפול, תרגילים לבית בגילי?? אשמח לעזרה בתודה מראש!
בהחלט ניתן לעוז לך, במיוחד אם הינך מודע ובעל מוטיבציה. תפנה לקלינאי תקשורת ותקבל את עצה מקצועית בהצלחה
שלום, בתי כמעט בת 5 וקיימים אצלה שיבושי לשון הגורמים לדיבור לא מובן והרבה פעמים אחרים מבינים רק חלק ממה שהיא אומרת, אינה מבטאת את האותיות: ש', ס', ח', ו', ז' ו-פ' רפוייה. את האות ח' מחליפה באות ק'. בדיקת שמיעה שנעשתה לה הראתה כי שמיעתה תקינה, בנוסף לפני כמעט שנה עברה ניתוח להוצאת שקד שלישי שהיה אמור לעזור לה בלבטא אותיות מסויימות אך לא עזר, בגיל 3 + הייתי עימה בכמה פגישות אצל קלינאית אך נאמר לי כי הגיל מוקדם מידי לטיפול ובנוסף, נבדקה אצל רופא אף אוזן גרון ואין לה לשון קשורה. ממה זה נובע? אני מאוד מודאגת, האם טיפול רציף כעת של אחת לשבוע עם קלינאית יעזור משמעותית או צריך יותר? האם עלי לתרגל עימה בבית בכל יום? תודה רבה עבור המענה.
נשמע לי שהיא חייבת להתחיל טיפול בהקדם, לפני כניסתה לבית הספר... תפני לקלינאי תקשורת דרך קופ"ח ותבקשי שהיא תקבל טיפול פעמיים בשבוע, בשלב ראשון.... עם המון עבודה בבית. לאחר מכן ניתן לעבור לפעם בשבוע.
שלום.רציתי לשאול לגבי בעלי שהוא בן 51 וכבר תקופה די ארוכה מתבלבל במילים תוך כדי דיבור. אין שום קשר בין המילים למרות שבמקרים מסויימים יש אותיות משותפות,למשל הוא אומר"להחטיף"ומתכוון ל"להטיף".בנוסף אומר משפטים מבולבלים. לא נעים לי להעיר לו כי אני לא מבינה את דבריו והוא לא מודע למה שאומר וגם לא זוכר שדיבר לא נכון.דבר נוסף הוא כתב ידו שבעבר היה מאוד מסודר וקריא ויפה ובשנים האחרונות אי אפשר להבין את הכתב,הוא לא ברור,לא מסודר,רשום במפוזר על פני כל הדף , ויש אותיות שחסרות בתוך מילים. אני מאוד מודאגת והוא מכחיש שיש בעיה .איזה בדיקות צריך לעשות כדי לדעת אם יש חו"ח בעיה רפואית או שזה נובע ממתח וסטרס בחיי היומיום ?
הבדיקה הרצויה על פי התאור שלך מתחילה אצל רופא נאורולוג שיכול לבדוק האם יש שינויים פיזיים במוח שיכולים להסביר את הירידה התפקודית (כן, ככה אנחנו מגדירים את מה שאת מתארת) יכולה להיות התחלה של מלחה פרוגרסיבית (אם ירידה בהמשך) ויכול להיות גם שאין מחלה אלה רקע רגשי או חרדה עמוקה. לפני שמחליטים לפנות ל]פסיכיאטר, רצוי לוודא שמצבו הרפואי תקין. בהצלחה