פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום לד"ר קורנברוט. גילי מעל 30 ואני סובל ממס' בעיות, איני יודע אם אני פונה לגורם הרלוונטי, אולם לפי מה שקראתי אולי תוכלי לעזור. 1) יריקה. בעת הדיבור והאכילה אני יורק. זה קורה כל הזמן ולעיתים זה מתגבר בתדירות או בכמות או בשניהם ללא סיבה נראית לעין (לא מרעב), לאחרונה נירשמתי לתור לאורטודנט ע"מ לצמצם רווח בשיניים, האם זה יכול לעזור? 2) בליעת מילים ובלבול. אני מתבלבל לעיתים קרובות בין מילים ונוטה גם לבלוע אותן כך שלפעמים מה שאני אומר נשמע מצחיק במקרה הטוב ולא מובן במקרה הרע. יש לציין כי יש לי יכולות אינטיליגנטיות גבוהות וזאת עפ"י אבחונים. 3) בעיות שמיעה (תורשתי) שלא אובחנו ובעיות קשב וריכוז קלות כנראה כתגובה לפוסט טראומה. יש לציין כי אובחנתי ע"י הצבא כפוסט-טראומתי (הלם קרב עקב ארוע בעת שירותי הצבאי). האם תוכלי לעזור? תודה, שואל
האם הינך נוטה לדיבור מהיר? דיבור ובליעת רוק דורשים תאום בין תפקודים שונים, אם זה קורה בתדירות ובעוצמה חזקה יותר בזמן דיבור ואכילה, די ברור למה... כי באכילה יש ריבוי רוק בפה ויש צורך בהאטה ופעולה מבוקרת בפה. סגירת הוחח בין השיניים יכול לעזור, אבל יכול להיות שיש גם תנועה לא נכונה של הלשון בזמן הבליעה, דבר התורם לרווח בין השיניים וגם ליציאת רוק מהפה. לגבי המילים עצמן, ומובנות המדיבור, רצוי לבדוק האם הבעיה בקצב הדיבור ובבליעת המילים או בקושי בהעלאת מילים ושליפתם בזמן שיחה. רצוי אבחון מקיף אצל קלינאי תקשורת מנוסה. אם הינך מעוניין, אשמח לפגוש אותך או להפנותך לקלינאי תבאיזור מגורך. תוכל להעזר באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בהצלחה
בני בן שנתיים וארבעה חודשים, משחק יפה לבד, בשבוע האחרון התחיל לבקש שאני אשחק איתו, אבל בגן הוא משחק לבד, לא מתקשר עם הילדים רק כשהגננת אומרת לו ללכת לשחק עם ילדים, הגננת טוענת שהוא לא מסתכל לה בעיניים כשהיא מדברת איתו, אבל בבית הוא כן מסתכל לנו בעיניים וכן משחק עם האחיינים שלי או עם אנשים שבאים הביתה, רק לאחרונה הוא הוא התחיל לענות " כן " לדברים שהוא רוצה לפני כן היה חוזר על המילים,האם יש בעיה כלשהיא, האם זוהי התפתחות איטית, מה עליי לעשות או האם בכלל עלינו לעשות משהו? האם העובדה שהוא נולד מוקדם מהרגיל קשורה לזה?
לפי התאור שלך לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת. ילדים אינם כולם בעלי אותה אישיות והוא ייחדוי לעצמו. אם הוא מתקדם בהתפתחות הכללית והינו בריא, תסמכי עליו שיעשה מה שהוא צריך מבחינת התפתחות. בגיל זה יש הבדלים גדולים בין ילדים שונים ורצוי לתת להם את המרחב להתפתחות וקידום. תהני ממנו ותני לו מרחב להתפתחות האישיות הייחדת שלו
בני נולד שבוע 35 עכשיו הוא בן שלושה חודשים. אם אני מרעישה לו ברעשן בצד ימין של האוזן הוא מגיב ובצד שמאל לא . האם זה אומר שהוא חרש באוזן הזאת?
לא, ואל תסיכי מסכנות בשלב זה. האם הוא עבר בדיקת שמיעה בבית היולדות? מה- 1.1.10 כל הילודים בארץ חייבים לעבור בדיקת שמיעה בתרם משתחררים מבית היולדות, ואם לא הספיקו, בית היולדות חייב לזמן אותם להשלמת הבדיקה, הממומנת על ידי ביטוח הבריאות לכלל הילודים בארץ. אם את מודאגת תבשקי מהרופא ילדים להפנותו למכון שמיעה לביצוע בדיקת שמיעה, לו מהסיבה הפשוטה שאת דואגת.בכל מיקרה, גם ילידים עם ירידה בשמיעה באוזן אחת יכולים לפ]תח שפה ודיבור כמו כל ילד אחר.. כמובן, במידה והאוזן הטובה אינה סובלת מירידה. אל תמהרי לדאוג! תבדקי ותקבלי תמונה מדוייקת.
בני בן שנתיים ו-3 חודשים. יש לו אוצר מילים עשיר, אולם הוא כמעט לא מחבר בין מילים (לעיתים נדירות מחבר 2 מילים ), ויש מס' אותיות שהוא אינו מבטא: ר', ל', ש'. המילה פשטידה, למשל, נשמעת כ"פ-טידה", כשנשמע שהוא מתאמץ להפריד בין ההברות. לפנות לבדיקות או להמתין בסבלנות?
זה הגיל באו הוא אמור לעבור את בדיקת התקשורת בטיפת חלב... האם עבר אותה? אם את מודאגת כדאי לך מאד לפנות לקלינאי תקשורת ולקבל הדרכה לגבי קידום החיבור בין המילים. לגבי ההיגוי, אם את מבינה אותו, לא ניראה לי דחוף בשלב זה
שלום, שמי דנה ואני סטודנטית בחוג להפרעות בתקשורת בחיפה. מזה כחצי שנה אני מתרגלת דיבור עם אישה מבוגרת. הרופאים טוענים שיכול להיות שיש לה אלצהיימר. התרגולים היו אמורים להיות מלווים בהיוועצות בקלינאית תקשורת מוסמכת, אולם, בפועל האישה טופלה אצל הקלינאית רק פעמיים ומאז (כחצי שנה) זו רק אני שעובדת איתה. אני די אובדת עצות מכמה סיבות. ראשית, לפי הידוע לי לא ניתן לטפל בבעיות דיבור שנובעות מאלצהיימר ושנית, אינני יודעת מה נכון ויועיל ומה לא נכון או לא יועיל ורק יגרום לתסכול שלה ושלי, כמובן. בעיות בדיבור אצל האישה החלו לפני כמעט שנה והזיכרון שלה לא כל כך פגוע (למשל, היא זוכרת את כל הפגישות שלנו ואין לה צורך בתזכורת). הדיבור הוא פרקסי ויש לה קושי מאוד גדול בתכנון התנועות. לעיתים יש לה בעיות בשליפת המילה אבל ההבנה שלה טובה מאוד. המחשבה שלי בזמן האחרון היא להפסיק את התרגולים איתה כיוון שאני מאוד מתוסכלת מזה שזה לא עוזר כלל וכל מפגש מחדש צריך להתחיל מהתחלה. הבעיה היא שהיא אישה מבוגרת ואני לא רוצה לאכזב אותה. מה עלי לעשות? אשמח לקבל עצה.
זו הבעיה כשסטודנט לוקח עח עצמו אחראיות שהינה גדולה אליו! אם את מטפלת (?) בה כבר חצי שנה ואין התקדמות אז ודאי שאת חייבת להפסיק את הפגישות, לו מהסיבה היסודית של עקרון אתי שלא לעשות רע למישהו.. בהמשך לעשות לו טוב. היא ודאי מרגישה שאיננה מתקדמת, ואת חייבת להעמידה על המצב המדוייק. היא כניראה לא עברה איבחון של נאורולוג או צוות שיקומי שיגדירו מה בדיוק בעיה שלה.. על סמך מה את חושבת שיש לה אלצהיימר??? יש פרוטוקול ארוך וידוע על הטיפול בחולים דמנטיים, גם בשלבים הראשונים של מחלתם, האם פרוטוקולים ידועים לך? אנו ממליצים לסטודנטים לא לקחת על עצמם אחריות שאינם מוכשרים לה, וגם לא למטפל מנוסה! אל תעבדי עם אנשים שאין לך מספיק ידע והדרכה, את מאכזת אותה בכל פגישה שהיא איננה מתקדמת ועדיף לאכזב על האמת מאשר להמשיך לאכזב בהתנהגות שאיננה מקצועית!
הבחורה אמרה ש"הרופאים טוענים שיכול להיות שיש לה אלצהיימר". היא לא אמרה שהיא "מטפלת" בה אלא מתרגלת איתה. אני בכלל נכנסתי לפה כדי לשאול משהו על צרידות אבל אחרי שראיתי את דרך ההתבטאות שלך אני לא רוצה לשמוע את התשובה שלך, בסוף גם תצעקי עליי איך אני מעזה לטעון שאני צרודה כשלא הבאתי לך תוצאות לרינגוסקופיה, כשלא התאמנתי על לגרגר מי מלח במשך שבועיים, כשהגרון לא עטוף בצעיפים וכשהטמפרטורה בחוץ לא בין 27-29 מעלות. זה קצת לא מקצועי מצידך לתקוף ככה אנשים שבאים להתייעץ בפורום, ומשאר השאלות בעמוד ראיתי שלא תמיד את עונה לעניין. אני מקווה שמישהו מטעם המערכת מפקח על התשובות שלך ושם לב שאת "עונה יפה" רק למי שמוצא חן בעינייך.
האם תוכלי להסביר מה פרוש המושג? מדוע איני מוצאת חומר בנושא? האם המקצב,טון ועוצמה נכונים בדיבור זה? תודה
הכוונה לדיבור איטי השורש BRADY פרושו איטי, כמו ב- BRADYCARDIA שזה האטה של קצב הלב. בזמנו אמרו שרבין סבל ממנו, כי דיבר לאט מאד. שייך לספקטרום של הפרעות קצב הדיבור, הפוך מדיבור חטוף ובן דוד של הגימגום, אבל פחות ידוע
דיבור איטי מהסוג הזה הוא אינו מחלה ורבין לא "סבל" ממנו! הוא פשוט היה מגמגם!! וכידוע לך, זו אסטרטגיה להתמודדות עם הגמגום. אז נא לדייק.
שלום! במקצועי אני סטנדאפיסט. לפני 5 שנים התחלתי להופיע באינטסניביות והייתי מאבד את קולי לעיתים תכופות. לפני כשנתיים עברתי ניתוח להוצאת השקדים שמאוד הקל עלי. לפני כחודש התחלתי גם לשדר ברדיו בתדירות יומית וכעת שוב הגרון כואב לי. הבנתי כי כדאי לי לפנות לקלינאית תקשורת דרך הקופה מכיוון שאני כנראה לא מדבר נכון. רציתי לדעת האם הטיפול הוא שונה כאשר מדובר באנשי במה וכמה זמן אורך טיפול שכזה בממוצע עד שרואים תוצאות. תודה. יאיר
כדאי לך מאד לפנות לקלינאי תקשורת שתלמד אותך להשתמש נכון באברי הקול והדיבור. לגבי התוצאות, תלוי כמה אתה תהייה חרוץ והאם יש בעיה כל שהיא במתרי הקול שלך. בכל מיקרה, תהיהי בטוח שאתה פונה לקלינאי בעל נסיון. הקופה לדעתי לא תממן את הטיפול כי הפ מממנים את הטיפול של מי שעבר ניתוח או מורים. בכל מיקרה, תנסה ואולי תצליח שהם יממנו אותו. הטיפול הינו הוצאה מוכרת למי שמשתמש בקולו לעבודתו, בדיוק כמו קורס או השתלמות מקצועית. בהצלחה
יש לנו בת בשם אלה. מתעתדים ללדת בת נוספת. האם לדעתך ניתן לקרוא לתינוקת שתוולד (בעזרת השם) איילה? האם דומה מידיי? תודה.
בני בשבוע הבא בן 9 חודשים. זוחל, יושב עצמאית מוחא כפיים ואוחז בצורה יציבה בחפצים, עם זאת בכל מה שקשור בדיבור אני חוששת שהוא מתעכב. הוא לא אומר שום צליל מלבד אה (מספר ספור של פעמים אמר בה ונה אך לא בשבועות האחרונים) וכשאני קוראת בשמו, אם הוא עסוק במשהו אחר, הוא לא יפנה מבט, גם אם אמחא כפיים, או אשמיע צלילים, או אפעיל מנגינה כלשהי. יש לציין כי אני מקריאה לו סיפורים, אומרת בעצמי באופן חוזר צלילים והברות, שרה לו - אך בינתיים הדבר לא גורם לו לחזור אחריי. יש לו בדיקת שמיעה בשבוע הבא בטיפת חלב. יש מקום לעשות משהו נוסף?
אם את לוחצת עליו, הוא ודאי ירצה להוכיח את עצמאותו ולשתוק! תדברי איתו, תגרי אותו ותתני לו מרחב... הוא ודאי יעשה את המוטל עליו!
שלום, הילד שלי בן שנתיים ו-8 חודשים ונכנס לפעם הראשונה בגן לפני 3 חודשים.אני צרפתיה ובעלי ישראלי.מאז שהילדים נולדו,אני מדברת איתם רק בצרפתית (גם בחוץ) ובעלי, בעברית (לפעמים גם בצרפתית כי הלד מבין יותר טוב כנראה).הוא התחיל לדבר מאוחר יחסית וכרגע,מאוד קשה להבין אותו כשהוא מדבר בעברית.לעומת זאת,בצרפתית, המילים הרבה יותר ברורים ויש לו אצר מילים יותר רחב.מבחינת בניית משפטים,עדיין לא תקין יחסית לגיל שלו(בעברית:תביא לי,איפה התיק,..ובצרפתית:אמא איפו את?,אני צמה,אפשר מים בבקשה,אבא בעבודה...) אני תמיד הקפדתי לקרוא להם סיפורים,לדבר ולשיים הרבה.יש לו אחות בת שנה ו-4 חודשים שלהבדיל אומרת כמה מילים ברורות (בעברית ובצרפתית).הבחור שלי גם לפעמים חוזר לדיבור ה"תינוקי" (מין יפני כזה),דבר שהבת שלי גם עושה כי זה בגילה.בגן,אומרים עליו שהוא ילד מאוד חביב,משחק עם כולם,אין אלימות או משהו שמעיד על בעיית תקשורית. בכל זאת,רציתי לדעת אם כדאי לקחת את הבן שלי לקלינאית תקשורת? תודה על עזרתך
אם את מרגישה שהוא מתקדם ומשפר את הדיבור שלו, אין צורך בכלום. אם לעומת זאת חלה הפסקה למשך תקופה של כמה חודשים, שבהם את לא מרגישה התקדמות, אז, כדאי יהיה לקחת אותו לבדיקה. בינתיים תבקשי לבצע בדיקת שמיעה ותקפידי לדבר איתו בשפה אחת בלבד.
בני אובחן וטופל במשך שנה עי קלינאית תקשורת (מגיל 1.8 עד 2.8) בעקבות אחור שפתי. כיום-שפור ניכר ברכישת שפה אך בנוסף להיגוי שגוי, טועה בין זכר לנקבה ובהטיית זמני הפועל (עבר הווה עתיד) האם נדרש טיפול? האם מצביע על לקות למידה בהמשך?
לעתים איחור ברכישת השפה הינו תהליך ראשוני של ליקוי למידה.. אשר היננו ליקו שפתי ביסודו! כדאי לקחת אותו לבדיקת מעקב ולקחת בחשבון את הרקע ההתפתחותי שלו. האם עבר בדיקת שמיעה? האם זקוק לעזרה נוספת בגן? האם עבר בדיקת התפתחות כללית במכון להתפתחות הילד?
בת בת 3 דוברת 2 שפות מגיל שנה. לפני 5 חודשיים עברה ניתוח להוצאת שקדים ושקד שלישי (לא יודעת אם יש קשר למקרה) לפני חושדיים התחילה לגמגם בצורה קשה מאוד,במיוחד בתחילת המשפט. היאם זה משהו התפתחותי או שזה משהו פסיכולוגי? היאם זה דורש טיפול?
זה כניראה משהו התפתחותי ואל תחפשי סיבות וביהוכים פסיכולוגיים. גם ילדים הדוברים שפה אחת, ולא עוברים ניתוח חוזרים על תחילת המילה והמשפט! תעייני בבקשה בתשובותי מהעבר
הקטנציק שלי בן 5.5 סובל מריור מסיבי ומטופל מגיל שנתיים אצל קלינאית תקשורת ולומד בגן שפתי הריור לא משתפר וממש מפריע בחיי היום יום [בעיקר דחייה של ילדים עקב הריור]קיבל את כל הטיפולים שיכול לתת קלינאי כולל הקשים ביותר [טיפול בקרח]. שמעתי על מדבקות שעוזרות לויסות הרוק. מה אפשר לעשות כדיי לעזור לו? האם המדבקות רלוונטיות לגילו? תודה
אין מחלה שגורמת לריור יתר, מה שקורה זה שהוא לא בולע את הרוק, כניראה עקב חולשה של אברי הפה ותחוושה ירודה, כולל מודעות. האם ניסו טיפול התנהגותי... לפעמים מאד עוזר! המדבקות הינן נגד סחרחורת ותופעת הלוואי שלהם היא יובש בבלוטות הרוק, ועוד כמה דברים... לא הייתי ממליצה לתת לילדה כל כך צעירה כי לא יודעים מה ההשפעה המתמשכת. ההשפעה הינה ללושה ימים, וצריך להחליפם כל שלוה ימים.. ואיננו בסל. כך שבסוף משלמים מהו בסביבות 200 ש"ח בחודש.... סכום לא מבוטל! ישנו נסיון טוב ויותר מתמשך, בהזרקה של בוטולין טוקסין לבלוטות. יש מומחה לתחום זה באשקלון (דר' נחליאלי) ויש קבוצה בבי"ה תל השומר.. צריך לחפש את דר' רחימה במחלקת אף, אוזן גרון. בהצלחה
הילד שלי סן שנה וחצי ואומר בקושי שתי מילים. הוא תקשורתי מאוד ו"נואם" בשפה בלתי ברורה המורכבת מעיצורים גרוניים, האות ל, ו- נ. האם מוקדם מדי לגשת לאבחון/טיפול אצל קלינאית תקשורת? בתודה, נעה
שלום, הבת שלי בת 4 נמצאת בגן טיפולי מזה כשנה , יש לה בעיה בתקשורת עם בני גילה,חוזרת על מילים כמה פעמים ביום, יש לה פחדים מכל מיני רעשים,היא ילדה עם יכולת מאוד גבוהה, היא רוצה מאוד לדבר עם ילדים בני גילה אבל היא לא מצליחה לתקשר איתם, יש לומר שהיא נולדה עם גמישות יתר,אם משפחתי היא מדברת ומבקשת דברים , אבל רק בגן ובצהרון היא לא מתקשרת בכלל. אשמח אם תתני לי עצה לגבי בעיה זאת, תודה. אשמח גם לדעת אם יש איזה שהן קבוצות תקשורת שהילדה יכולה להצטרף בקשר לבעיה זאת, תודה.
את צריכה לשאול את הקלינאיות תקשורת בעובדות איתה, במיוחד כי אם יש קבוצה, היא בטח צריכה להיות באזור המגורים שלכם. ניסית להזמין הביתה כל פעם ילד אחד? אולי המפגש עם הרבה ילידם קשה לה? האם עברה בדיקת שמיעה? היא ודאי מוכרת למכון להתפתחות הילד, כדי גם אותם לשאול.
שלום רב ביתי בת שנתיים וחצי מאוד מפותחת מוטורית , יש לציין שהיא ילדה שלישית , מבינה הכל ודורשת את שלה , הבעיה שהכל מסתכם בשתי הברות . מתי צריכה להדלק נורה אדומה , מה ואיפה צריך לבדוק תודה מראש שרית
תתחילי בבדיקת שמיעה, גם אם את בטוחה שאין בעית שמיעה. בהמשך תפני לקלינאי תקשורת להערכה וקבלת הדרכה. בהתאם לממצאי הבדיקה תידעי אם יש מקום להתערבות ישירה או ההדרכה והמעקב יספיקו בשלב ראשון.
אני בחורה בת +20 וליפניי כארבעה חודשים עברתי סיטואצייה לא נעימה , אדם מסויים תפס אותי בגרון לחץ על איזור השקדים \ מייתרי הקול בצד השמאלי שלי והיכה אותי באיזור מפרק הלסת השמאלי בפניי ומאז אני איני מצליחה לשיר ולהוציא את אותו קול שהוצאתי ליפניי הפגיעה. כדיי לבדוק את הדברים לעומקם איני יודעת לאיזה גורם מקצועי עליי לפנות?
מדובר בצד הימני של פניי וכמו כן גם בגרון
עליך לפנות לרופא אף, אוזן וגרון ולבקש שיעשה בדיקת מתרי הקול. יכול להיות שבמהלך האירוע נפגעו מבנים קטנים בתוך הגרון, אשר אחראים לתנועת המיתרים. אם קיבלת מכה בצד הפנים יכול להיות שנגרם לך נזק גם באוזן, רצוי לבצע גם בדיקת שמיעה. בהצלחה
הבן שלי לא הוגה מעט מהאותיות נכון ועדיין חלק מהדיבור שלו לא מובן, בנוסף בגן הוא נושך הרבה את השרוול, ולעיתים יוצא לו ריר מהפה, הגננת שלחה אותנו בתחילת שנת הלימודים לרופא התפתחות בכדי שיפנה אותו לטיפול, והוא אמר שבמהלך השנה זה יעבור ואין צורך בטיפול, עכשיו היא שוב אומרת שחשוב מאוד שילך לטיפול והרופא שוב אומר שאין צורך, האם לדעתך אני צריכה לחפש רופא אחר שיפנה אותי , או לחכות?
כן, אני חושבת שאת צריכה ללכת לקלינאי תקשורת לאבחון ולא להתעכב. בקופ"ח מכבי אפשר לגשת לקלינאי תקשורת ללא הפניית רופא. באיזה קופה את? רוב הקופות מסכימות לאבחן את הילדים ללא הפניית רופא.... ותמיד תוכלי ללכת לאבחון באופן פרטי ואחר כך לדרוש את הטיפול מהקופה. בכל מיקרה, אם לילד יש דיבור שאינו ברור דיו, זו כבר סיבה מספקת לאיבחון בגילשלוש וחצי.
בני בן 13 איבד את הקול לפני 4 שבועות בזמן שהיה חולה בשפעת. פניתי לרופא אאג והוא אמר שהוא לא מוצא בעיה במיתרי הקול ושהילד לוחש בעזרת מיתרי הקול המדומים שלו וזו הבעיה. התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת אבל בינתיים אין התקדמות. האם יש לכם המלצה לטיפול נוסף שיוכל להועיל? אנו כבר חסרי אונים והילד מאוד סובל כי הוא מנוטרל מבחינה חברתית. תודה מראש.
לא יודעת היכן אתם גרים, אבל ברור שצריך טיפול של קלינאי בעל נסיון רב במיקרים של אובדן הקול. אשמח לעזור, תוכלו לפנו אלי בטל' כדי לקבל תמונה שלמה. בכל מיקרה, תפנו למי שאתם רוצים שיהיה בעל נסיון בתחום הטיפול בקול
נמ , יש לי בעיות בדיבור וזה מאוד מפריע לי . נגיד , קשה לי לדבר עם חברים שלי כי אני מתביישת . אני לא אומרת ל' , אני אומרת נ' במקום ל' .. וזה מעצבן , וגם יש לי קול של תינוקות אפשר להגדיר , וקשה לי לשמוע ילדים שמדברים נורמלי ואני לא .
לא יודעת בן/בת כמה את/ה. ניראה לי שתוכל להעזר בטיפול. הצעתי, תקבע/י פגישה אצל קלינאי תקשורת מנוסה וקבל יעוץ אישי. בהצלחה
שלום לך. אחותי בת ה25 בחורה חכמה בעלת תואר ראשון.מבינה עיניין. בהבעה במילים בלהסביר את עצמה מול אנשים זרים היא די עצורה כאילו יש לה מחסום. היא רוצה להגיד אבל תקועה.היא מודעת למצב מתלוננת על כך.אנשים חסרי רגישות מעלבים ופוגעים. לדוגמא בלהתחיל עם גבר המילים מתפקששות והיא מתרגשת ויוצאת מהסיפור הזה לא טוב.היא די בישנית סגורה וחסרת ביטחון.אבל איתי היא מאוד פתוחה ומסבירה את עצמה לעניין ואת מהות הבעיה.מה לעשות אני מאוד מודאגת?האם יש קורס לתקשורת בנאישית,מה עושים במצב כזה?
עלפי תאורך היא צריכה טיפול של פסיכולוג או מישהו שיעבוד איתה על אסרטיביות ותחזק את ביטחונה העצמית.
שלום! הבת שלי בת שלושה חודשים, היא עברה בדיקת שמיעה. בתוצאות היה רשום: "ליקוי שמיעה דו צדדי, חמור יותר באוזן ימין, שם הסף 45DB." אבקש לדעת: האם זה אומר שהיא חירשת?, האם יש טיפולים לימנוע חירשות? מה זה 45DB? אודה לקבלת תשובה מהירה. תודה מראש.
45Db הינה מידה של עוצמת הקול. הכוונה למקום שבאו הייתה התחלה של שמיעה. מרבית האנשים עם שמיעה תקינה יתחילו לגלות את הצליל (סף השמיעה) סביב 0 עד 20Db מה שהבדיקה כעת אומרת שיש ליקוי קל עד בינוני, מכוון שהיא עדיין קטנה הבדיקה לא לגמרה סופית וודאי יהיה צורך בהמשך בדיקות נוספות כדי לוודא מה מצב השמיעה. רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל וגם עם קלינאי תקשורת לגבי משמעות התוצאה מבחינה תפקודית והצורך למתן הגברה. הילדה איננה חרשת, אולי יש לה ליקוי קל עד בינוני בשמיעה.
שלום . הבת שלנו בת שנתיים וחמישה חודשים . מאז שהיא התחילה לדבר היא לא מבטאת את האות "נ" ובמקומה היא מבטאת "ל". למשל בללה המקום בננה , עללים במקום עננים . במקום להגיד "כן" היא אומרת "כה" .יש לציין שהיא התחילה לדבר יחסית מוקדם . היא מאוד פטפטנית . כשהיא מבטאת מילה לא נכון, אנחנו מתקנים אותה אבל היא מתעקשת לחזור על ההגיה השגויה . האם עלינו להיות מודאגים ? האם יש ללכת איתה לקלינאית תקשורת או שזה עדיין מוקדם ? תודה ליאת
עדיין מוקדם מדי! אל "תתקנו" את דיבורה אלה תגידו נכון את המילה ותנו לה לשמיעה, כשהיא תהייה מוכנה מבחינת אבחנה פונולוגית ותיכנון הפעולה היא "תגלה" את ההיגוי התקין. סה"כ מיקום הלשון בשני ההגאים האלו מאד דומא, לא חושבת שתהייה לה בעיה בעתיד. אם עדיין לא מסתדרת עד גיל שלוש וחצי, תוכלו לפנות לקבלת איבחון והדרכה ולתת לקלינאי תקשורת לבדוק האם יש צורך בהתערבות ישירה, ומתי.
שלום רב, אחייניתי נולדה לפני כשבועיים במזל טוב. הילדה היא בת בכורה להוריה אשר במסגרת בדיקות ההריון התגלו שניהם כנשאי מוטצית קונקסין אחותי 26 ובעלה סוג נוסף. לאחר לידת התינוקת, ומשלא עברה בדיקות שמיעה בביה"ח הופננו לבדיקת BERA. הבדיקה נעשה ב-2 עוצמות 60 ו80 דציבל ונכתב כי כי קיים חשש משמעותי ללקות שמיעה. התינוקת הופנתה לבדיקה נוספת בתל השומר. רציתי לדעת האם יכולה להיות תוצאה שונה בתל השומר, ומה המשמעות של הבדיקה? האם הילדה חרשת לגמרי או שיש לה לקות שמיעה כלשהי?מה הטיפול המוצא במקרים אלו?
מזל טוב להולדת הילדה ומאחלת למשפחה המון כיף בגידולה. לגבי הבדיקות, היום ניתן לאבחן לקות שמיעה באופן אוביקטיבי מייד עם הולדת התינוק וניתן לאשר את התוצאות מבדיקת הילדוים על ידי בדיקת BERA אשר בודקת את התגובה של מערכת השמיעה. אני רוצה להאמין שהבדיקה הינה מהימנה, ההפנייה לתל השומר הינה לבירור מקיף של מצב השמיעה ובכלל, להתחלת תהליך של גירוי השמיעה, הדרכה להורים ומתן מענה אישי לכול שאלה. ילד עם לקות שמיעה עמוקה יכול להשתמש במכשירי שמיעה כבר בגיל מוקדם ובכך לגרות את המוח ולעודד התפתחות תקינה של איזור האחראי לגילוי ופיעניוח של הגירוים השמיעתיים, לאחר תקופה של שימוש במכשירי שמיעה ניתן, לפי הצורך, להגיע להשתלה של שתל שבלול המאפשר "מעקף" של תפקודי האוזן ו"מתרגם" גיורים שמיעתיי לגירוים חשמלים המגרים את המוח (בדומה לתפקוד עצב השמיעה) את ההסברים תקבלו באופן אישי בתל השומר, אשר, לפי הצורך, יפנה את המשפחה לאירגון של מחנכים והורים לילדים עם ליקוי שמיעה (כמו מיח"א, "שמיעה" ואחרים) עלפי איזור המגורים, נטיות ההורים וכו'. ילד עם ליקוי שמיעתי זקוק להתייחסות ספציפית לקשייו,ועם הכוונה ועבודה יכול להגיע להשגים ככל אדם בחברה.
שלום. בני מאובחן כ_PDD בתפקוד גבוה אך קיימת בעיה בהשמת גבולות. כמו כן קיימת בעיית קשב וריכוז ללקות למידה. הוא נבון וחכם אך לא לומד לקח אחרי ענישה ומיד חוזר על התנהגותו הלא סבירה כמו קימוט וקריעה של ניירות או מבחנים או עיתונים, חיטוט בחפצים ששיכים לאחרים , התפרצויות זעם בלתי נשלטות וכו". אני מחפשת תשובות לוהדרכה הקשורות לתחום התקשרות הבעייתי שלו ולא מוצאת הדרכה שתספק לנו תשובות ועזרה כיצד להתמודד איתו ולהצליח להציב לו גבולות . עושה רושם ההוא קולט ומבין רק את מה שנוח לו ובשאר הנושאים כאילו שאין קליטה ונכונות ללמוד - מה שאומר שהוא חכם ויש פוטנציאל לעבודה איתו - מי יכול לעזור? תודה.
אני אדם בן 51 עם אבחנה למחלת ALS . אני מתקשה להזיז את הלשון, וקשה לי מאוד לאכול אוכל מוצק. פה ושם אני כן אוכל (לדוגמא אצבעות גבינה צהובה עמק) אוכל מוצק הוא מילחמה יום יומית. אני לא יורד ממשקלי ואני אוכל הרבה מילקי ומרקים עם חמאה ושמנת שאלתי מהם הקריטריונים בהם אני צריך לעבור להזנה מצינור? אשמח לתשובה
משרד הבריואת פירסם קריטריונים מאד ברורים לעניין שימוש בהזנה קיבעתית percutaneous endo gastrostomy PEG . תוכל למצוא אותם באתר משרד הבריואת, בחוזרי מנכ"ל משנת 2004 או 2005. ההחלטה, במידה ואתה יכול לקבל אותה, תהייה רק שלך אבל אני ממליצה לך לעיין באתר משרד הבירואת לעניין מתן סמכות למי שאתה תקבע לקביעת החלטות רפואיות (במדה ולא תוכל להביעה את רצונך. ההליך פשוט, יש טפסים מוכנים ועליך רק למלאותם. איחולי בריאות שלמה
בני בן ה-8 סובל מקשיי ריכוז, כגון: בעת ביצוע מטלה לימודית או פעולה יומיומית, מוסח- וכששב למטלה, שוכח מה היה לעשות ו"נתקע". כשפונים אליו בעוד הוא עסוק או שקוע במחשבה- אינו מגיב. בגילאי 4-6 התקשה באמירת שם הגוף הנכון (אני-אתה) כמו ב- ASD. לאחרונה אני רואה אותן תופעות אצל אבי- בן 88, הלוקה בדמנציה. האם ניתן ללמוד מתופעות אלו בדמנציה על יצירת קישורים נויראליים אצל ילדים וכיצד ניתן לסייע בהתפתחותם? האם נוסו תרופות היעילות בעיכוב דמנציה על ילדים עם ליקויים התפתחותיים?
לשאלתך על תרופות.. יש לשאול את הרופא. לגבי ההשאלה מתחום המבוגר לילידם לא ניראה לי נכון... יש הבדל בין תיפקו על רקע התפתחותי לעומת ירדה תפקודית עקב פגיעה מוחית, גם אם נירא שהתפקוד דומה. בילדים נעשות הרבה פעולות כדי לעודד ולתפח איזורים נוספים ואחרים או משיקים במוח. האם הוא עבר בדיקת שמיעה? לפעמים יש ירדה חד או דו צדדית קלה עד בינונית שלא תמיד מתגלה בתפקוד ורצוי לבצע בדיקת שמיעה לפני שמינחים שיש בעית נאורולוגית. בהצלחה
בני בן 4.5 מטופל מזה כ2 אצל קלינאית עקב איחור בדיבור המוגדר ע"י הקלינאית "דיספרקסיה"חשוב לי לציין שהוא מתקדם בטיפול בקצב מאוד מהיר ופרט לאיחור השפתי לא קיימות בעיות אחרות כגון : חברתיות , וריפוי בעיסוק. קיימת אפשרות שנאלץ לעבור למדינה דוברת אנגלית לרגל עבודה של בעלי (לשנתיים שלוש) אני מעוניינת לדעת מה ההשלחות לגבי בני, ואם מצב זה יכול לפגוע בו - רכישת שפה שניה
הקשיים שלו בתחום הדיבור יופעיו גם בשפה השנייה, במידה והוא עדיין יזדקק לטיפול יש אפשרות לטפל בו גם בשפה החדשה (אנגלית?) בכל מיקרה, דיספרקסיה הינה בעיה של תיכנון הפעילות העדינה של הדיבור בפה והיישום בדיבור (פעילות פיזית מהירה ומתוכננת, לכן תהייה זהה באנגלית.
הילד שלי בן 4 וחצי לפני כשלושה חודשים הוא עשה ניתוח להסרת שקד שלישי, בגלל שהשקד היה מוגדל הוא היה מדבר מהאף, והיה נוחר מאוד חזק בלילה. עברו שלושה חודשים הוא הפסיק לנחור, אבל הוא עדיין מדבר מהאף, מה לעשות? יכול להיות שהוא התרגל לדבר ככה?
בני בן שנה וארבעה חודשים ועדין לא מדבר עוד לפני גיל שנה אמר "אבא" אך מאז אין התפתחות בדיבור לא הוגה קולות של חיות וכו' יש מקום להתחיל לטפל בנושא מגיל זה?
האם הוא עבר בדיקת שמיעה? האם הוא מצליח לתקשר ולהבעה את עצמו בקולות וסימנים? האם יתר הבטי ההתפתחות תקינים? את יכולה תמיד לפנות לקבלת הדרכה על ידי קלינאי תקשורת, ללא התחייבות לטיפול. יכול להיות שהוא מתקשר בשפה שלו ועדיין לא משתמש בשפה תיקנית. בגיל זה יש הבדלים גדולים בין ילדים ויותר מאשר להסתכל על ה"דיבור התקני" צריך להסתכל על ההתנהגות התקשורתית בכללותה! המלצתי, תתחילי בבדיקת שמיעה ומשם, אם עדיין יש לך שאלות והשמיעה תקינה תבקשי בדיקה והדרכה של קלינאי תקשורת
כמה ימים אחרי חנוכה בני הבכור החל לגמגם בצורה נוראית.בבית הספר שאלו אם משהו קרה.אפילו פסיכולוגית תחקרה אותו.והתוצאות היו טובות.הוא לא עבר איזו תראומה,או פחד כלשהו.אנחנו עבודים.הפנו אותנו למכון בהדסה ע"כ והתור שם רק בסוף פברואר.מה לעשות?כשאמרנו לו שינסה לדבר לאט דוקא מצליח לו.אנחנו אבודים.ולא יודעים מה לעשות.בברכה נטע
קודם כל אין מה להכנס ללחץ!!! יכול להיות שזו תגובה למשהו שהוא בעצמו לאיודע? בכל מיקרה, נדיר שילד "מתחיל" לגמגם בגיל זה, אבל יכול לקרוא. אפ הכל בסדר תתיחסו לתופעה כמו לאלרגיה שיכולה להופיעה ולא תמיד ברור ממה, ואל תכנסו ללחץ, הלחץ רק מחמיר את המצב. הפניה לקלינאי תקשורת מומחה בתחום הינה המלצה טובה ויכול להיות שבפברואר הדיבור ישתפר מעצמו!
שמי מורן, בת 31 , ונראה לי שיש לי איזושהיא בעיית תקשורת שאני לא כ"כ יודעת להגדיר אותה ועד עכשיו לא כ"כ הפריעה עד שלא הסבו את תשומת ליבי הסובבים הקרובים אליי... הבעיה מתבטאת בכך שאני לא מדברת יותר מדיי (לרוב שותקת) ולא מצליחה לפתח שיחות ארוכות ועמוקות עם חברים או בכלל, ועקב כך גם יש לי קושי לפתח קשרים חברתיים חדשים, גם כשאנשים מנסים לדבר איתי הם טוענים שאני נותנת להם תחושה שאני לא מקשיבה או לא מתעניינת, כלומר, אני לא מצליחה לשתף פעולה תוך כדי שיחה, הבעות הפנים שלי לא משתנות (אלא אם אני מנסה בכוח לשחק...), אני לא נוטה להתלהב משום דבר כמעט, גם כשאני מדברת אני נשמעת די רדומה והכל נשמע באותו טון, אני דיי מתקשה לשבת ממש ולהקשיב למישהו מדבר יותר מכמה דקות, אני כאילו ולא מצליחה להביע את מה שאני באמת אומרת מבחינת טון דיבור, אני לא כ"כ מוצאת את הסיבה לכך, לפעמים אני חושבת שאולי אני חסרת ביטחון למרות שאני מאוד לא בהרבה מובנים אחרים, לפעמים אני מרגישה שאני לא מצליחה להתרכז במה שאומרים לי או במה שאני רוצה להגיד, ואחרי 2 שניות של שיחה כבר ממש אין לי סבלנות ואין לי עניין להקשיב, תמיד הרבה יותר מעניינים אותי הדברים הויזואליים שקורים מסביב, אני לא מצליחה לבטא את עצמי מילולית ובכתב אני משום מה עושה זאת מצויין, לפעמים אני מרגישה שאין לי פשוט על מה לדבר, אין לי נושאי שיחה שאני חושבת שכל כך מעניינים, לפעמים נראה לי שאוצר המילים שלי לא כ"כ מספק, לפעמים אני כל כך רוצה להגיד הרבה וכל המילים מתחרבשות לי בראש והופכות למעין black out, ואין לי כ"כ מה לספר למרות שכל הסובבים אותי מחכים רק שאני יפתח את הפה כי הם יודעים כמה העולם שלי עשיר מבפנים, הבעיה העיקרית שאני נתונה בה כרגע היא חוסר היכולת שלי לתקשר עם בת זוגתי שהיא סוג של בן אדם שמאאוד אוהב לדבר והקשר שלנו נפלא וזה הדבר היחיד שמכריע את הקשר כרגע... מאוד מאוד מתסכל אותי שאני אפילו לא יכולה להיות לצידה ולייעץ לה ברגעים שהיא צריכה אותי, הדבר היחיד שאני עושה באותו רגע זה פשוט לחבק אותה וזה לא משהו שעוזר לה... אשמח אם מישהו יכול לנסות להסביר לי מה הבעיה ולמי אני יכולה לפנות לטיפול.. תודה
עוד כמה דברים ששמתי לב אצלי... לא מצליחה לקרוא ספר מההתחלה עד הסוף (צריכה לחזור מס' פעמים על כל שורה..) לא מצליחה לסכם בע"פ סרט / סיפור או שיחה.. זקוקה למגע בצורה אובססיבית כמעט.. כמעט ואין לי דעות אישיות משל עצמי על נושאים שונים..
רצוי שתפני לפסיכולוג או לקלינאי תקשורת בתחום הפרגמטיקה 0שזה החלק של השפה שעוסק בהתנהגות התקשורתית.) ואולי פניות בני הכוונים ישלימו אחתאת השנייה????
שלום רב, בתי בת ה-10 עד עתה דיברה באופן שוטף לאחרונה (שבוע) שמתי לב לכך שהיא התחילה לגמגם למשל א א אני ואז כמה מילים תקינות ושוב הגמגום הזה. האם עלי לאבחן זאת? או שמא זה מוקדם מידי? האם מה שתארתי הינו גימגום? היתכן כי זה משהו זמני כתוצאה מלחץ או משהו כזה? אודה לתשובתך
תעייני התשובה לילד בן 9, בכל מיקרה, לכוווולנו יש חזרות והיסוסים בדיבור וזה נורמלי, אל תשימו לב ואל תתחילו להגדיר בעיה במקום שאין בעיה...
אני אם לשלושה בנות אשר אחת מהן בולעת אותיות באופן די שוטף לא משנה עד כמה אני מנסה ומסבירה לה כמובן באיטיות את המילה וחוזרת על האותיות היא ממש לא מצליחה לחזור אחרי וזה די מבהיל אותי והיא בת שנתיים וחצי ואני ממש חסרת אונים במלאו מובן המילה
זה הזמן לפנות לקלינאי תקשורת, ללא דיחוי. בנוסף תבקשי מרופא הילדים להפנותה לבדיקת שמיעה. ודרך הגב, יש של שלוש בנות (שלושה זה לבנים) בהצלחה
בני בן שנה ותשעה חודשים. הוא מחליף את ה ל' ב- י'. למשל- "יו"=לא האם תקין? האם יש קשר ללשון קצרה? תודה.
האם יש לו לשון קשורה? בגיל זה יכול להיות התפתחותי ותקין... ירכוש את ה "ל" יותר מאוחר. אם יש בעיה עם התפר התחתון של הלשון, המלצתי לחתוך אותו בפרוצדורה פשוטה ומיידית. אשמח לספק לך יותר מידע, במידה שתירצי.
כשבני היה תינוק, התייעצתי עם יועצת הנקה שאמרה שאולי יש לו לשון קשורה. לא עשינו דבר בעניין מאז מכיוון שהיא לא הייתה החלית לגבי הנושא. האם פשוט לחכות ולראות אם הוא מחליף את ה-י' ב-ל'? תודה!
בני בן שנה ועשרה חודשים הוא לא מדבר חוץ מאבא אמה אדור( כדור)הוא מרבה לצעוק ומתעצבן לרוב . אני מבינה מה הוא רוצה כל הזמן אבל דרך הצבעה על אותו דבר שאותו הוא רוצה. נעשתה לו בדיקת שמיעה , הבדיקה יצאה טובה . אבל כאשר אני מדברת הוא לא שומעאני צריכה להרים את הקול בכדי שהוא יגיב לי. שאלתי אם צריך לבדוק נוזלים באוזנים ,כי לפי מה שהבנתי מהרופא שיש לו נוזלים באוזנים ,לא נעשתה לו בדיקת כמות נוזלים מה אפשר לעשות בנידון בתודה פרפר.
אם אכם בוצע בדיקת שמיעה, אז זה אומר שאין נוזלים באוזניים... זה במידה והבדיקה הייתה מלא והתוצאות מהמנות. אני מציעה לך לפנות שוב לרופא אאג' שיתרשם וישלח אותו לבדיקת שמיעה חוזרת, כדי להעריך את מצב ותפקוד שמיעתו. תוכלי גם, לפנות לקלינאי תקשורת כדי לקבל חוות דעת על מצב הקשב ושיתןף הפעולה שלו ביחס לקולות, צלילים ודיבור. קלינאי תקשורת יכול להתרשם מכלל התקושתר שלו ולתת לך הדרכה כיצז לעזור לקדם אותו מבחינה שפתית, תקשורתית והתנהגותיתית, כמובן, בנוסף לרופא אף, אוזן, גרון.
שלום. אני אמא לילדה בת שנה ו-4 חודשים. בבית אנחנו דוברים שתי שפות באופן שוטף: ערבית (בעלי) ועברית (אני). הילדה מבינה את שתי השפות וגם אומרת מילים בשתיהן. מאז גיל מאד קטן אני מקריאה לילדה סיפורים, נכון לרגע זה בעברית בלבד. עם זאת, יש לי בבית מאגר גדול של ספרים מדהימים בשפה הרוסית, ואפשרות רכישה של ספרי ילדים נוספים. האם כדאי להקריא לילדה ספרים גם ברוסית, אם יוצא לה לשמוע את השפה בערך פעם בשבועיים-שלושה, כאשר ההורים שלי באים לבקר? (אני ידועת רוסית מצוין, זוהי שפת האם שלי, פשוט לא משתמשת בה ביומיום) בתודה, אנה
תני לילדה חשיפה עקבית של מבוגר אחד-שפה אחת! להקריא פעם בכמה זמן בתקווה שתבין שפה שהיא חשופה לה פעם בכמה שבועות לא ניראה לי לעניין. מה תהייה התועלת לדעתך??? מספיק אם את מדברת ברוסית עם הרויך והיא תהייה חשופה באופן פסיבי.. מספיק לשלב ראשון, במיוחד שהיא גם כך חשופה לשתי שפות. באיסה שפה את תאוהבי אותה ותחנכי אותה? באיזה שפה תצעקי כשהיא תהייה בסכנה??? זו צריכה להיות השפה שלך איתה... שפה זה יותר ממילים, זו העברת רגשות, ערכים ותרבות. בעקר העקביות!
בתי בת שנתיים וחודשים סובלת מדיספקסיה התפתחותית. בתחום המוטורי היא מאוד התקדמה וכרגע הקושי הגדול הוא בשפה. אנחנו מטופלים כבר זמן רב בבית לוינשטיין במרפאה להתפתחות הילד אולם הייתי רוצה לתגבר אותה גם בטיפולים פרטיים. אשמח להמלצה על קלינאי תקשורת עם דגש על נסיון בתחום של דיספרקסיה באזור הרצליה. (רעננה / רמת שרון והאזור) אני מאוד מוטרדת מהנושא ואני מעוניינת לעזור לבתי עד כמה שניתן בכדי שבהמשך הדרך היא תהיה ילדה "רגילה" מתקשרת וכו'... תודה
תחפשי באתר קלינאי התקשור, בחלק "למי לפנות" www.ishla.org.il תוכלי גם לקבל המלצות מהקלינאית שעבודת איתה במכון. בהצלחה
אני סטודנטית שנה ג' להפרעות בתקשורת. אני צריכה להגיש בזמן הקרוב נושאים/ שאלות מחקר לעבודה סמינריונית עיונית. אשמח אם ידוע לכם על נושאים שנחקרו בעיקר ב10 שנים האחרונות ושנעשו עליהם מחקרים שונים. עדיף נושאים שאין עליהם דעה ברורה במחקרים השונים (כלומר יש צדדים לכאן ולכאן ובעקבות החקירה הספרותית יהיה ניתן להגיע למסקנה כלשהי שתענה על שאלת המחקר). אשמח להפנייה למקורות לחיפוש מאמרים. בברכה ותודה
עבודת החיפוש.... זה בדיוק זמן הלמידה. תפני לספרות המקצועית ולסיפריות בבתי הספר להפרעות בתקשורת בארץ כדי לדעת מה נעשה ברמת בתי הספר. יש באגודת קלינאי התקשורת מספר חוברות לעיון, ודאי נמצאים גם בסיפריות בהצלחה
שלום רב! ילדתי את ביתי לפני חודש ובבדיקה שעשו לה בבית חולים נמצא כי באוזן אחת היא לא עברה את בדיקת סינון השמיעה ונאמר לי שזה שכיח וקורה לרוב בעקבות נוזלים שהצטברו באוזן של מי שפיר. הוזמנתי לאחר כחודש לבדיקה נוספת. היום הייתי בבדיקה החוזרת ועדיין האוזן לא הגיבה לבדיקה כלומר שוב היא לא עברה את הבדיקה. אני חוששת מאוד ולא מבינה את המשמעות של העיניין. האם מדובר בליקוי שמיעה או שיש סיבות נוספות לאי מעבר הבדיקה? חשוב לי לציין שבמשפחתינו אין תורשה של בעיות שמיעה. כמו כן נשלחתי כעת לבדיקה נוספת מעמיקה יותר ( ברה). האם יש סיבות לחשוש? האם יש טיפול נוסף מומלץ על מנת לעזור לה לשמוע? האם יש טיפול אלטרנטיבי? תודה מראש
מזל טוב! בדיקת הסינון לשמיעה לילדוים נכנס לסל החל מינואר 2010 בכול בתי היולדות בארץ. נהוהל קובע שיש לחזור על הבדיקה פעם שניה (במידה ויש צורך) בתרם עזיבת את בית היולדות ובמידה ויש צורך, חייבים לבצע גם בדיקת BERA ראשונית, כך שהורים לא ילכו הביתה עם סימן שאלה גדול וחוסר הבנה לגבי הממצאים. יש מידה מסויימת של תוצאות שאינם מהמנות ולכן יש צורך לחזור פעם שנייה לפני שבודקים בבדיקות מורכבות יותר. לגבי ירידה חד צדדית בשמיעה, חשוב שבשלב ראשון תבצעו את האבחון, עד הסוף. גם אם יש ירידה חד צדדית, אין חשש לגבי התפתחות התקינה של השפה והתקשורת של הילדה, מה שכן, זו תהייה הזהרה לגבי הצורך לשמור על האוזן הטובה (שמירה על בריאות הכללית ובפני חשיפה לרעש). בעבר ילדים עם ירידה חד צדדית נתגלו בכניסתם לבית הספר או לצבע, לאחר רכישת השפה ללא בעיות! כעת כל שעליך לעשות הוא להשליםאת הבדיקות, לבצע מעקב לפי הצורך ובעקר, להנות מהקטנה.
לפני כחודש היינו באיבחון אצל קלינאית תקשורת עקב משהו שהגננת הפנתה את תשומת ליבנו. הקלינאית מצאה משהו אחר בכלל וזה שיש בעיה מסויימת עם הלשון שמפריעה לו להגות את האות ל והפנתה אותנו להמשך טיפול בהתפתחות הילד. עקב כל מיני סיבות התור שלנו הוא עוד חודש וחצי והעניין הוא שבאמת התחילה לו בעיה עם ההגיה של האות ל שלא היתה לפני כן (או שלא שמנו לב). הוא אומר את ה-ל בצורה מוזרה ושמתי לב כשהוא אומר מילים עם ל אז הלשון ממש יוצאת החוצה עד השפתיים. זה הולך ומחמיר ובעייתי במיוחד במילים עם שתי ל כגון:חללית, צללית וכדומה. איך ניתן לעזור לו עד שיגיע התור על מנת שלא יחמיר בחודש וחצי הקרוב?
כניראה שבעקבות הפגישה עם הקלינאית עלתה המודעות שלו ושלכם להיגוי. יכול להיות שהיא הדגימה לו מה לעשות והוא לקח את התנועה להגזמה. הצעתי: תתחילו טיפול אצלקלינאי תקשורת ואל תמתינו לבדיקה במכון להתפתחות הילד. הוא עוד קטן ואניהייתי ממתינה עוד קצת, אבל מכוון שהוא עושה משהו שגוי ומוגזם, עדיף ללמד אותו נכון! האפשרות השניה יכולה להיות לשכנע אותו להפסיק לנסות, בשלב זה, אבל לא ניראה לי מציאותי! בהצלחה בטיפול
שלום, האם שמעת על מקרים של ילדים שאובחנו עם תליסימיה מיינור (ולכן רמת המגלובין נמוכה בדם) וגמגום ההולך ומתעצם בילד בן 3?
היי .... לאחרונה עשיתי בדיקה Bera : ממצאי בדיקת BERA נמצאה שמיעה סף של 20 דצ' ב- 1000 הרץ וב- 2000 הרץ סף של 40 דצ' בשתי האוזניים. השאלה : מהו ממוצע סף השמיעה בתדרי הדיבור כפי שצוין לעיל? תודה מראש.
בוקר טוב, שמי הדס ואני מורה להוראה מתקנת ומאמנת אישית ומשפחתית. לפני 4 חודשים הגיע אלי ילד בן 5.5 (יליד נובמבר)עם קושי בזיהוי אותיות. הגננת החליטה כי הוא מתאים לכיתה א'. האם ששמה לב לבעיה ניסתה לבלום את התהליך ובצדק. למרות שלמד עם כל ילדי גן חובה את כל האותיות, הוא לא מצליח לשמר בזכרון שום אות חוץ מאותיות שמו. הוחלט להשאירו שנה נוספת בגן. לאחר עבודה מאומצת של 4 חודשים, הוא לבסוף הצליח לשמר את כל האותיות שלמדנו (עד האות י') אך עדיין יש חוסר עקביות בכך. לעיתים הוא זוכר ולעיתים "הכל נמחק". לכל אות ציירנו ציור שמתחיל באותה אות וכאשר הוא נשאל "איך קוראים לאות הזאת?" הוא אומר בלב את שם הציור ואז שולף את האות. כך שזו לא שליפה אוטומטית. פניתי למאבחנת והיא אמרה שקוראים לזה בעיות בשיום פונולוגי והפנתה את המשפחה לקלינאית תקשורת. המשפחה פנתה לקלינאית תקשורת שבכלל לא רואה בעיה (מאוד מוזר). השאיפה שלי היא ללמד אותו את כל האותיות ואז להתחיל ללמד קריאה. אני מרגישה קצת מתוסכלת שלא מוצאים מהי הבעיה האמיתית כי אני זקוקה למידע הזה כדי לכוון אותי איך לעבוד הכי נכון עבורו. הוא יודע לתת מילה שמתחילה באות מסויימת. הוא יכול לספר סיפור. להשלים משפטים. אין לו בעיות תקשורת אחרות פרט לחוסר זיהוי הקשר בין הסמל לבין הצליל שלו. הייתי שמחה לדעת האם יש שם לבעיה שיש לו ואם כן, מי יוכל לאתר אותה? תודה! הדס.
מה שאת מתארת מתאים לדיסלקסיה! שזה בדיוק יצירת הקשר בין צליל לאות. הבילבול כניראה גם אצל, מה זאת אומרת "איך קוראים לאות הזאת??? שם האות אינו רלוונטי כשאת מלמדת לקרוא כי מה שאת מלמדת הינו הסימן הכתוב להגה או צליל ספציפי (ד הינו הגה ד בקריאה ושמו דלת, אבל אנו לא קוראים על פי שמות האותיות אלה על פי הצליל שלהם, לכן השם של האות איננו רלוונטי!) רצוי שהוא יעבוד של פי הקול והציור של כל הגה ולא על פי שמו! הוא זקוק להיות מסוגל לבצע "אבחנה פונולוגית" שזה ניתוח, זהוי ואיתור של הצלילים בתוך המילים בנוסף לזהוי התמונה של כל הגה (אות כתובה) ללא ניתוח מעמיק של תשתית הכולות שלו לקרוא לא תצליחי לקדמו! מה זה מאמנת משפחתית ובת כמה את? האם את בעלת נסיון בהוראה מתרקנת? כי ישנם שיטות שונות הקניית קריאה וגם קלינאי תקשורת המתמחים בקשר בין הדיבור למילה הכתובה ותפקוד הקריאה. אולי אפשר לפנות למישהי כזאת????.
שלום רב, בני בן שנה ו - 9 חודשים, מבין כמעט כל מה שמבקשים ממנו, ילד פעיל שיודע להעסיק את עצמו, אינו יודע לדבר אך לעיתים אומר הברות של תחילית מילה אמצע או סוף. אוהב לשחק מחבואים עם המבוגרים, חייכן, מצביע כאשר הוא מעוניין במשהו, לא תמיד הוא מגיב לקריאת שמו, קשר עין לא עקבי. במסגרת המשפחתון מעדיף לשחק לבד, יחד עם זאת הוא משתף פעולה במפגש בוקר עם הגננת. האם קיימת בעיה תקשורתית כלשהיא או שמא גילו צעיר מידי ויש מקום להמתין לפחות לגיל שנתיים. יש לציין כי ההתפתחות שלו איטית מכיוון שהוא החל לזחול בגיל 9 חודשים והליכה בגיל שנה ו - 7 חודשים.
לפי התאור ניראה לי שאין בעיה. גם בגיל זה יש לכל ילד את האישיות שלו! במידה והוא מתפתח, משוחח ויוצר קשר עם הסביבה לא נירא שיש מקום לדאגה. תמיד תוכלי לבקש מהרופא המטפל הפניה למכון להתפתחות הילד, שם יעשו אבחון מקיף של השגיו ההתפתחותיים, בכל התחומים, ויחליטו אם הוא מתאים לנורמה, עלפי גילו.
שלום, אני מעוניינת לקבל המלצה על קלינאית באזור באר שבע לילד בן חמש(טיפול בדיספרקסיה וורבלית
תעייני באתר קלינאי התקשורת תחת הכותרת "למי לפנות" תכתבי את תחום הילדים, שפה עברית והיגוי, בבאר שבע ויצוצו לך כמה שמות של חברי אגודה. www.ishla.org.il
שלום, אנו מחפשים המלצה על קלינאית תקשורת לילד בן 5 באזור באר שבע(לטיפול בדיספרקסיה וורבלית עדיפות למכון התפתחות הילד
הילד שלי בן שנתיים וחצי ולפני כמה ימים התחיל לגמגם. בבוקר כמעט לא מגמגם, בגן הוא בכלל לא מגמגם ואחרי הצהריים הגמגום שלו הולך ומחמיר עד שבערב הוא כמעט לא מצליח לדבר. האם גמגום קשור לעייפות? באיזה שלב יש לפנות לאיש מקצוע?
שלום אני עולה ותיקה מרוסיה, נשואה לבחור ישראלי, צבר. ויש לי שתי בנות -ילדה בת שנתיים ושמונע חודשיים וילדה בת שנה. אני מקפידה לדבר איתן רוסית משיקולים של "זה טוב לדעת עוד שפה ללא מאמץ" ו"זה טוב להתפתחות". חוץ ממני הבנות לא חשופות לשפה הרוסית בכלל, בשום מסגרת - הגן הוא ישראלי, הסבאים והסבתאות גרים ביבשת אחרת, ואין רוסים בסביבה בכלל. בשורה התחתונה, הם חשופות לרוסית די מעט - רק באותן השעות הן איתי - בערבים ובסופי השבוע. לאחרונה גם שמתי לב שהגדולה "נתקעת" כאשר אני שואלת אותה או מסבירה לה משהו ברוסית, ולהפך - מאוד זורמת כאשר אני חוזרת על אותו ההסבר בעברית. יש לי דוגמאות של חברים, ששני בני הזוג הם רוסים, והילדים חונכו בגנים פרטיים רוסיים וכבר בגילאים - 5-8 אין להם את השפה, הם עוברים לחלוטין לעברית ברגע שעוברים למסגרת ממלכתית. השאלה היא האם המאמץ שווה? מצד אחד זה מרגיש לי חשוב. מצד שני התסכול שלי על כך שהתקשורת שלי עם הבנות יותר מוגבלת ובסיסית ברוסית מאשר יכלה להיות בעברית. אולי הן יתפתחו לאט יותר בגלל הדו לשוניות. זה מרגיש כמו מלחמה אדודה מראש. דעתך חשובה לי תודה מראש
השאלה וההתלבטות שלך מאד מובנים! לגבי התשובה, בעקרון דו-לשוניות היא טובה לילדים, במיוחד כשיש משפחה בחו"ל ואינה דוברת עיברית.. ילדם אלה לא יכולים לעתים לתקשר עם הסביים וזה קצת חבל! מצד שני,את יכולה לדבר איתם ברוסית, בתנאי שי עקביות בשפה שלך.. ולא מעבר בין השפות.. כי זה באמת מבלבל ולא מקדם! את יכולה גם להחליט לדבר איתם רוסית ולתת לסביבה ולאבא שלה לדבר איתם עברית, ואם את רוצה שהרוסית תהייה עשירה את תהייה חייבת לתרגם לכן את החומרים ותכנים שלומדים בגן. הרבה מודעות לעקביות והרבה השקעה! באיזה שפה את מדברת עם אבא שלהן? האם הוא מבין רוסית ושותף לכן כשהשיחה ברוסית? אם את יכולה לפגוע בקשר של כולכן בגלל השפה ( בעלך ישאר מחוץ לתמונה כשתדברי רוסית, ואז תחליטי לדבר עברית איתם, כשבעלך ישנו... זה יפגע בעקרון שלהערביות. השאלה האמיתית, באיזה שפה את אוהבת אותם? ובאיזה שפה תצעקי כשתהייה סכנה או זמן לחנך בנחישות? השפה הינה החלק השפתי של עולם הרגש ולא מתקיים במפרד! עזרתי לך בהתלבטות? לא חושבת אבל יש לך כמה נקודות למשבה. בהצלחה
הייי, אני מתעניינת בלימודים לקלינאות תקשורת.אבל אני חוששת מזה שיש הכרח לעשות חיסונים כדי ללמוד את התחום הזה , ואני לא מאוד בריאה....ככה שיש לי חשש רב לעשות חיסונים שיכולים לא להשפיע עלי טוב.