פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3695 הודעות
3209 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

24/11/2009 | 11:35 | מאת: מיכל

הילד שלי בן שנתיים וחצי ולפני כמה ימים התחיל לגמגם. בבוקר כמעט לא מגמגם, בגן הוא בכלל לא מגמגם ואחרי הצהריים הגמגום שלו הולך ומחמיר עד שבערב הוא כמעט לא מצליח לדבר. האם גמגום קשור לעייפות? באיזה שלב יש לפנות לאיש מקצוע?

לקריאה נוספת והעמקה

תקראי את התשובות שלי מהעבר, לשאלה זו. בעקרון מדובר על תופעה התפתחותית תקינה!

22/11/2009 | 12:23 | מאת: אינה

שלום אני עולה ותיקה מרוסיה, נשואה לבחור ישראלי, צבר. ויש לי שתי בנות -ילדה בת שנתיים ושמונע חודשיים וילדה בת שנה. אני מקפידה לדבר איתן רוסית משיקולים של "זה טוב לדעת עוד שפה ללא מאמץ" ו"זה טוב להתפתחות". חוץ ממני הבנות לא חשופות לשפה הרוסית בכלל, בשום מסגרת - הגן הוא ישראלי, הסבאים והסבתאות גרים ביבשת אחרת, ואין רוסים בסביבה בכלל. בשורה התחתונה, הם חשופות לרוסית די מעט - רק באותן השעות הן איתי - בערבים ובסופי השבוע. לאחרונה גם שמתי לב שהגדולה "נתקעת" כאשר אני שואלת אותה או מסבירה לה משהו ברוסית, ולהפך - מאוד זורמת כאשר אני חוזרת על אותו ההסבר בעברית. יש לי דוגמאות של חברים, ששני בני הזוג הם רוסים, והילדים חונכו בגנים פרטיים רוסיים וכבר בגילאים - 5-8 אין להם את השפה, הם עוברים לחלוטין לעברית ברגע שעוברים למסגרת ממלכתית. השאלה היא האם המאמץ שווה? מצד אחד זה מרגיש לי חשוב. מצד שני התסכול שלי על כך שהתקשורת שלי עם הבנות יותר מוגבלת ובסיסית ברוסית מאשר יכלה להיות בעברית. אולי הן יתפתחו לאט יותר בגלל הדו לשוניות. זה מרגיש כמו מלחמה אדודה מראש. דעתך חשובה לי תודה מראש

השאלה וההתלבטות שלך מאד מובנים! לגבי התשובה, בעקרון דו-לשוניות היא טובה לילדים, במיוחד כשיש משפחה בחו"ל ואינה דוברת עיברית.. ילדם אלה לא יכולים לעתים לתקשר עם הסביים וזה קצת חבל! מצד שני,את יכולה לדבר איתם ברוסית, בתנאי שי עקביות בשפה שלך.. ולא מעבר בין השפות.. כי זה באמת מבלבל ולא מקדם! את יכולה גם להחליט לדבר איתם רוסית ולתת לסביבה ולאבא שלה לדבר איתם עברית, ואם את רוצה שהרוסית תהייה עשירה את תהייה חייבת לתרגם לכן את החומרים ותכנים שלומדים בגן. הרבה מודעות לעקביות והרבה השקעה! באיזה שפה את מדברת עם אבא שלהן? האם הוא מבין רוסית ושותף לכן כשהשיחה ברוסית? אם את יכולה לפגוע בקשר של כולכן בגלל השפה ( בעלך ישאר מחוץ לתמונה כשתדברי רוסית, ואז תחליטי לדבר עברית איתם, כשבעלך ישנו... זה יפגע בעקרון שלהערביות. השאלה האמיתית, באיזה שפה את אוהבת אותם? ובאיזה שפה תצעקי כשתהייה סכנה או זמן לחנך בנחישות? השפה הינה החלק השפתי של עולם הרגש ולא מתקיים במפרד! עזרתי לך בהתלבטות? לא חושבת אבל יש לך כמה נקודות למשבה. בהצלחה

20/11/2009 | 11:59 | מאת: מאיה

הייי, אני מתעניינת בלימודים לקלינאות תקשורת.אבל אני חוששת מזה שיש הכרח לעשות חיסונים כדי ללמוד את התחום הזה , ואני לא מאוד בריאה....ככה שיש לי חשש רב לעשות חיסונים שיכולים לא להשפיע עלי טוב.

תתיעצי עם הרופא שלך לגבי החיסונים!

שלום רב! ביתי בת שנה וחמישה חודשים עברה ניתוח כפתורים ושקד שלישי עקב בעיית נוזלים וירידה רצינית מאוד בשמיעה.ניתחנו אותה לפני כחודש ואז ביצענו בדיקת שמיעה שנאמר לנו שיש ירידה בשמיעה.אנחנו הוריה כןמרגישים בשיפור בדיבור!פנינו לרופא א.א.ג שבדק אותה ואמר שלדעתו הבדיקה לא מהימנה כייש לה הפרשות באוזניים!שאלתי מה לעשות כעת?? האם ייתכן שיש ירידה בשמיעה למרות הניתוח??? אני נורא חוששת שתהיה ירידה נוספת!האם כדאי לבצע בדיקת BERA?האם יש לה פגיעה עצבית?

לקריאה נוספת והעמקה

את חייבת להתיעץ עם קלינאי התקשורת שביצע את הבדיקה! מאפייני הירידה יכוונו לצורך בבדיקות נוספות. בכל מיקרה, התפקוד והשיפור ברכישת השפה יהיו המדדים הטובים ביותר לגבי השמיעה, בשלב שאחרי הניתוח. תתיעצו עם הרופא בקשר להפרשות באוזניים

18/11/2009 | 21:13 | מאת: שירלי

שלום. בני בן תשעה וחצי חודשים. זוחל על שש מגיל 7 חודשים, יושב ועומד. מבחינה שפתית ותקשורתית ממלמל בעיקר אה-אה-אה ועכשיו מתחיל הברות נוספות טיפין טיפין, לא עושה שלום, לא מוחא כפיים. לא תמיד אני בטוחה שהוא מבין מה אומרים לו, אך לדוגמא מסתכל על אור כששואלים, נענה ל"בוא", נהנה ממשחק קוקו, מחייך וצוחק, יוצר קשר עין ונהנה ממשחק משותף (הכנסת כוסות זו לזו, הפלת מגדל, השחלת טבעות). אני מודאגת בעיקר מהתחום התקשורתי. האם התפתחותו מעוכבת? מתי צריכות להידלק נורות אדומות? מתי לפנות לייעוץ מקצועי? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

נשמע תקין... אם יש התקדמות אז יכול להיות שאין צורך בהתערבות. בבמידה ואת מודאגת או לא מרגישה התקדמות, רצוי להתחיל עם בדיקת אוזניים ובדיקת שמיעה, לאחר מכן הערכת התפתחות במכון להתפתחות הילד.

18/11/2009 | 19:49 | מאת: רחלי

שלום ,בני חולה אפילפסיה. ככל הנראה גם סובלמתסמונת זו. האם ישנם אנשי מקצוע המתמחים בתחום זה? תודה, רחלי

לקריאה נוספת והעמקה

בד"כ הטיפול לילידם עם תיסמונות ומחלות מוגדרות מטופלים במכון להתפתחות הילד ולא אצל מטפלים חיצוניים. תפני למכון שכזה ותתיעצי איתם. האם הוא מבקר בגן או במעון יום שיקומי? בהצלחה

19/11/2009 | 09:10 | מאת: רחלי

פרידה שלום, תודה על התגובה המהירה. כן, בני נמצא בגן שפתי כבר שנה שניה. הוא מטופל במכון להתפתחות הילד בתל השומר. הקלינאית שמטפלת בו במכון לא מכירה את הנושא.אני רוצה לדעת עוד פרטים על התסמונת ולדעת אם יש מטפלים חיצוניים שאני יכולה להעזיר כתגבור לבני. תודה והמשך יום נפלא, רחלי

17/11/2009 | 18:46 | מאת: ישראל מנחם

היכן לומדים להיות קלנאית תקשורת 0528693862

יש כמה תוכניות לימוד: אוניברסיטת תל אביב, חיפה המכללה האקדמית הדסה, ירושלים המרכז האקדמי באריאל מרכז האקדמי (או משהו כזה) קרית אונו

שלום רב, בני הוא בן שנתיים ועשרה חודשים . מגיל שנה ושמונה חודשים מטופל אצל קלינאית תקשורת לאחר שאובחן עם שרירי פה ולסת מוחלשים. נמצא במסגרת של גן -יום שלם. התאקלם מצוין בגן. ישנו איחור שפתי, לא מדבר ומשמיע רק הברות: בה,בה,בה, גגגה, וכו'.מתקשר באמצעות ידיים. לא אוהב לשחק עם ילדים בגן ובעיקר משחק עם עצמו. מתקשר מעולה עם המבוגרים והגננת אבל לא אוהב לתקשר עם ילדים. כיום מסוגל ללעוס אוכל מוצק וגם עושה זאת אצל הקלינאית, אבל לא מוכן להיפתח ולהתנסות באוכל המגוון , לא בגן ולא בבית. שוחחתי עם מספר פסיכולוגיות התפתחותיות והן לא המליצו לטפל בו אלא שזה יגיע לבד. השאלה היא כמה זמן לחכות, והאם ככל שהזמן חולף הוא לא יתקבע על אוכל רך ומעורבל. אשמח לשמוע את דעתך

לקריאה נוספת והעמקה

יש גישה מיוחדת לנושא זה... בעקרון צריך לתת לו מזון שהוא אוהב וגם מזון שדומה מאד למשהו אוהב, אבל קצת, קצת שונה... כך מאפשרים לו התנסות במעכלים מגוונים. צריך לעשות זאת בהדרגה ובשינויים מאד קטנים. כמובן גם לעודד לעיסה על ידי מתן מאכלים יותר ויותר קשים. האם הוא אוהל לידכם? חשוב שיחווה מצב של אכילה משפחתית, בלךי לחץ. לשים לו אוכל "רגיל" בצלחת ולאפשר לו להתנסות בקצב שלו. יש עוד כמה וכמה דברים שראוי לנסות, הכל במסגרת תומכת ומעודדת האם הוא יושב עם יתר הילדים בגן ןמקבל את אותו המזון שהם מקבלים?

פרידה תודה. כן הוא יושב איתנו כל ערב מסביב לשולחן ומשחק עם האוכל שניתן לו כמו לכולם וכמובן שבסופי שבוע. הוא גם יושב עם כל ילדי הגן מסביב לשולחן ומשחק עם האוכל בידיים מפורר אותו שובר אותו וכו'. הגננת גם מנסה לתת לו קצת טעימות מהאוכל אבל הוא מתנגד בתוקף. האם זה צריך להגיע לבד ושום דבר נוסף ממה שאנחנו עושים לא ניתן לעשות? האם יש לך נסיון עם ילדים כאלו בעבר? אולי יש טיפולים נוספים מלבד הטיפול אצל קלינאית התקשורת שאפשר לנסות. אשנח אם תייעצי לי.

שלום, ילדתי החלה לגמגם לפני חודשיים-האות הראשונה במילה נתקעת לה.בגן אומרים שזה יעבור עם הגיל.אני ילדתי לפני כשלושה חודשים.לעיתים הימגום מסתדר ולעיתים מחמיר. התייעצתי עם רופאת ילדים(שלא בנוכחות הילדה)היא אמה לי לקבוע תור לניורולוג ילדים. האם נכון ללכת לנויורולוג ילדים. לקלינאי תקשורת? או שזאת תופעה חולפת שתעבור? המצב עצמו מאוד מתסכל. תודה . ורד

לקריאה נוספת והעמקה

את צריכה אולי יעוץ בגלל התיסכול שלך.תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת מושגים על התפתחות נורמלית הילדה עוברת שלבים נורמלים בהתפתחות ולא זקוקה, לעניין הדיבור, לרופא נאורולוג! בגן צודקים. תוכלי לעיין בשאלות מהעבר ולהווכך שמדןבר על חוסר שטף התפתחותי ולא קשר בכלום ללידה או התרחשויות במשפחה

16/11/2009 | 17:59 | מאת: דאלי

שלום, בתי בת ה-4 מדברת לא כל-כך ברור דהיינו, אינה מבטאת את האותיות: ח', ש',ז', ס' ודבר זה מקשה על הסובבים אותה להבינה אף על פי שאני ואביה מבינים אותה היטב. בתי עומדת לעבור בימים אלו ניתוח שקד שלישי המוגדל מאוד וקלינאית תקשורת שטיפלה בבתי טענה כי בגלל השקד הזה קשה לה לבטא את אותיות וזה גורם לשיבוש בדיבור. האם שקד שלישי באמת יכול לגרום לבעיה כזאת בדיבור? תוך כמה זמן אני יכולה לצפות לשיפור בהגייה אחרי הניתוח? מודה לך מאוד עבור המענה.

לקריאה נוספת והעמקה

הקלינאית צודקת באופן כללי, אבל צריך לבדוק כיצד ביתך מבטא את המילים ואת ההגאים, באופן כללי. האם יש לה גם ירידה בשמיעה? זה יכול גם בעצמו לגרום לירידה באיכות ההיגוי. בכל מיקרה, ההטבה לאחר הניתוח יכולה להיות הדרגתית ואת, שנימצאת עם הילדה על בסיס יומי, לא תרגישי אותה כמו מישהו שרואה אותה לעתים יותר רחוקות. את תרגישי בשינוי לאחר תקופה של כמה שבועות או חודשים.

15/11/2009 | 20:58 | מאת: דנה

שלום רב, בני בן שנה ושבע, לא מדבר כלל, אף מילה. הוא מבין הכל, כולל הוראות מורכבות כגון, תביא את הנעליים שלך, הן בתוך התיק וכד'. לאחרונה אני חשה כי הוא מאוד מתוסכל שאינו מצליח להביע את עצמו. אם אני מתעקשת איתו, הוא מסוגל לחזור אחרי מילים בודדות- עושה זאת בביישנות מסוימת. יש לציין כי לאחותו התאומה, אוצר מילים של 10 מילים לפחות. האם יש מקום לדאגה? יש צורך לפנות לעזרה מקצועית?

עדיין אין מקום לדאגה, בנים לעתים עסוקים במטלות מוטוריות יותר מאשר בהתפתחות השפה. תהייה בטוחה לבצע את בדיקת התקרורת בטיפת חלב, בגיל שנתיים ושלושה חודשים. זו בדיקת סינון מהמנה ביותר. בכל מיקרה, אם אינך חשה התקדמות במהלך השלושה חודשים הקרובים תוכלי לפנות להתייעצות אצל קלינאי תקשורת בקופה בה הינך מבטוחת. אל תמהרי לאתר בעיות, יש שוני התפתחותי בין ילידם. בגיל הזה השוני יותר בולט.

15/11/2009 | 14:46 | מאת: תותי פרוטי

הילד שלי לא הוגה את האות "ר", הוא בן 4. נמצא בתחילת טיפול בהתפתחות הילד. תחילה הטיפול היה גירגור של מים וכעת התרגול הוא שיגיד מילים המתחילות או מסתיימות באות "ר". העניין הוא שנראה לי שהטיפול מלחיץ את הילד. יש לציין שהוא מאוד נבון ומבין שכנראה משהו לא בסדר... למרות שהטיפול וכן התרגול בבית נעשה בחיוך... שאלתי היא האם יש דרך טיפול אחרת ואם לא האם יש דרך לחבב עליו יותר את הטיפול? תודה רבה מראש

בן 4, עדיין הרבה ילדים אינם הוגאים "ר" וזה בסדר. אני לא הייתי מקבלת אותו לטיפול בגיל זה, הייתי ממתינה לגיל 5 לפחות. ילד שהוא בשל לטיפול מתקדם בקלות ולא צריך להלחץ! השאלה האם הוא מבחין מבחינה שמיעתית בצליל הזה... לצורך כך צריך מיומנויות של אבחנה שמיעתית יותר מאשר לגרגר! אם הוא נלחץ עדיףף להמתין לגיל חמש ולא להעמידו בלחץ... במיוחד שעדיין מוקדם להתערבות בהגה זה. כל הגה והגה יש לו את גיל הרכישהש לו ולא צריך להקדים את הזמן! בהצלחה

17/11/2009 | 13:13 | מאת: תותי פרוטי

ראשית תודה על תשובתך. השמיעה של הילד תקינה אך אני בספק אם הוא מבחין בכך שהוא הוגה לא נכון את האות "ר". חיכיתי עד גיל 4 כי נאמר לי שעד אז מצופה שירכש את ההגיה ומגיל זה מתחילים בטיפול. אני מבינה שאת חושבת שיש לחכות לגיל 5. העניין הוא שנפגשנו מספר פעמים עם קלינאית תקשורת מהמכון להתפתחות הילד. כעת התרגול הוא לומר מילים שמתחילות ומילים שמסתיימות באות ר. כמובן שאשים לב אם זה מלחיץ אותו או לא. ובכל זאת....האם יש לך "טיפים" שיחבבו עליו את התרגול? ושאלה אחרונה, אם נגיע למצב שנפסיק את הטיפול בגלל שזה מלחיץ אותו האם לא תהיה בעיה מבחינתו לחזור לטיפול שחווה אותו כקשה או מלחיץ? תודה רבה רבה

15/11/2009 | 01:53 | מאת: נעמי

שלום, לבני בן ה5 וחצי נמצאה ירידה בשמיעה כתוצאה מנוזלים באזניים. הופנתי לא.א.ג, 1.האם ישנו סיכוי לצורך בניתוח "כפתורים"? 2. יש לך המלצה למומחה בילדים? תודה..

לקריאה נוספת והעמקה

הצורך בניתוח יקבע על ידי רופא אאג. נוזליפם באוזניים יכולים להספג לבדם וצריך מעקב של תקופות שונות לפני שקובעים צורך בניתוח. תתיעצי ברופא הילדים וגבי רופא אאג', תלוי באיזה קופה את מבוטחת וגם באיזור המגורים שלך. בהצלחה

14/11/2009 | 23:28 | מאת: ציון

שלום . בתי בת שלוש וחצי עברה בדיקת שמיעה כשנולדה והתוצאות היו תקינות. לאחרונה הבחנו שהיא לא שומעת אלא אם כן אנו מגבירים את הקול בצורה ניכרת . ברצוני לציין שהיא מתבטאת בצורה טובה מאוד , ביצענו מספר ניסיונות לבדיקת השמיעה כמו לדבר אליה בטון רגיל , ורק בטון גבוה היא הגיבה. ברצוני לציין שהיינו אצל רופאת ילדים והיא אמרה שהכל בסדר אבל העובדות מראות אחרת. האם זה נורמלי לגיל שלוש וחצי.

לקריאה נוספת והעמקה

אל תסתמכי על רופאת הילדים אשר אינה רואה בעיה! תפני לביצוע בדיקת שמיעה, דרך רופא אאג' אשר בשלב ראשון יבדוק את המצאות של "פקק אוזניים" או דונה (משהו נורמלי באוזן) ואחר כך יפנה אותה לבדיקת שמיעה במכון אודיולוגי. בגיל זה ניתן לקבל מספיק שיתוף פעולה לביצוע בדיקה מהימנה. לאחר קבלת התוצאות יהיה לכם מידע מדוייק ואם צריך, גם תוכנית התערבות. אך תסתמכו על התרשמותכם בלבד. יכולה להיות בעיה קלה הניתנת לפיתרון רפואי, חבל לפספס. בהצלחה

הילש שלי בן שנתיים ועשרה חודשים בעל יוכלת וירבלית יוצאת מהכלל - אוצר מילים עצום ושפה יפה וגבוהה מאד, התחיל בפתאומיות לגמגמם לפני יומיים. תחילה הוא היה נתקע במילה הראשונה וכעת קשה לו להוציא משפט שלם. הוא מבין שמשהו השתבש בדיבורו - לפעמים הוא צוחק מזה ולפעמים הוא מוותר ולא מדבר. שמתי לב גם שבזמן הדיבור הוא נעשה תזזיתי ולא רגוע. יש לו אחות קטנה בת שנה ו- 8 חודשים שהחלה לאחרונה לדבר את מילותיה הראשונות - אני חשה לפעמים בקנאתו אליה ואני בעצמי מגמגמת קלות ולעיתים רחוקות - קורה לי מעט מאד מולו. כמובן שאני חרדה למצבו. האם עליי לרוץ איתו לטיפול - איזה - האם יש שוני בין טיפול דרך קופ"ח או טיפול פרטי? כמובן, שארצה לטפל בבעייה במיידי, אני מפחדת מאד שהגמגום ישתרש בו, כפי שקרה לי.

יומיים!? אז מה, כבר פיתחת תאוריות שאינם במקום... תירגעי! זו תופעה נורמלית, גם בלי אחות וגם עם שלישיה... תעייני בתשובות שנתתי לנושא זה, בפורם.

14/11/2009 | 16:18 | מאת: ענת

שלום, בני בן שנתיים וחודש. הוא עדיין לא משייך שמות לאנשים (לא קורא לי"אמא" ולאביו "אבא" וכולי).הגננת שלו אומרת שהוא לא שומר על קשר עין מספיק זמן, לא מבקש שתייה או אוכל ולא משתתף בפעילות חברתית עם קבוצת הילדים,אלא מעדיף לשחק או לשיר לבד. בנוסף לכך הוא לא תמיד מגיב כאשר קוראים לו (במיוחד אם הוא עסוק במשהו) הוא התחיל לדבר לא מזמן. הוא מזהה את כל הצבעים קורא לחיות בשמן , ועונה על שאלות כמו איך עושה כלב, חתול, פרה וכולי ולאחרונה אף התחל לספור עד עשר. האם זה קשור לאופי ולהתפתחות בקצב משלו או בעיה הדורשת התערבות נוספת? תודה ענת

לקריאה נוספת והעמקה

האם גם אתם חושבים שיש משהו יוצא דופן בעניין קשר עין? אצוי לבצע בדיקת שמיעה, רק כדי להיות בטוחים שבתחום זה טין בעיה. מלבד זאת, רצוי לעקוב אחר הקשר עין שלו, אם יש משהו משונה רצוי לפנות אבחון במכון להתפתחות הילד, גם אם אינכם בטוחים שיש בעיה, רק כדי לא להשאר עם השאלה בלב. בהצלחה

12/11/2009 | 14:55 | מאת: טניה

הילד שלי בן שנתיים ושמונה חודשים לפתע לפני כמה ימים התחיל לגמגם בצורה מאוד חריפה. הילד היה מדבר יפה מאוד, משפטים יפים, בשתי שפות ופתעום יום אחד אינו מצליח להגיד אפילו 2 מילים פשוטות יחד. אני כרגע בהריון תאומים, צפוייה ללדת עוד חודש בערך. וגם אנחנו עוברים דירה בקרוב. אנחנו מכינים אותו לכל מה שאמור לקרות, מספרים לו, הוא מאוד מחכה לאח ואחות. הוא יודע שבקרוב הוא יצטרך ללכת לגן חדש כי אנחנו נגור ליד סבא וסבתא. אולי כל זה השפיע? בנוסף הוא מאוד קשור אליי. הוא רוצה שרק אני אעשה הכל, לא אבא. אז עד לפני חודש אני הייתי מרדימה אותו, הייתי שוכבת איתו על הספא עד שהוא היה נרדם. אז אמרנו שזה לא יתאפשר כשהתאומים יוולדו, אז התחלנו להרגיל אותו לישון לבד. היה לו מאוד קשה אך אחרי שלושה ימים של בכי הוא כבר נתן לנו לצאת מהחדר, והיה מוכן שאבא שלו יהיה איתו. בערך חודש כבר הוא נרדם לבד, אנחנו נכנסים לחדר כשהוא מבקש, או לפעמים אבא שלו יושב איתו עד שהוא נרדם. אז אני חושבת אולי המעבר הזה גם עשה לו את השינוי, פשוט זה לא בדיוק בא במקביל. זה התחיל יום אחד אחרי שחזר מהגן. בגן לא מספרים על משהו חריג שקרה. אני מאוד עצובה בגלל זה, בבקשה כל עיצה, מילת הרגעה תתקבל בברכה. תודה!

את מתארת מצב שכיח ונורמלי בילד שנמצא בשלב של התפתחות שפתית מהירה והוא צריך לבחןר בין כל המילים החדשות! אל תחפשי "סיבות" לתופעה נורמלית. תעייני בתשובותי מהעבר ובכתבות בפורום זה ותווכחי שהילד שלך עובר שלבים רגילים, כמו יתר הילדים! הבעיה שאת מחפשת קשר בין אירועים בחייו ובחייכם ובין הדיבור, הקשר הזה פשוט איננו! להיות עצובה בגלל הדיבור שלו? חבל על הביזבוז של רגש... תהייה שמחה בשבלו שיש לו הרבה מה להגיד והוא לוקח פסק זמן (כן, החוסר שטף מהווה פסק זמן שפתי) להתארגנון והבעה שיהיה בהצלחה עם הלידה והתאומים ואל תייחסי פתולוגיה למצב נורמלי לחלוטין

14/11/2009 | 00:00 | מאת: טניה

תודה לך פרידה. אני אנסה להבהיר טיפה. זה לא נשמע כמו חוסר שטף, זה לא שהוא מנסה לדבר מהר ונתקעות לו המילים לפעמים. הוא כמעט ולא מצליח להוציא שום מילה. מילים פשוטות כמו אני רוצה לוקח לו דקה להגיד ולפעמים הוא אפילו מוותר, כי לא מצליח. זה נשמע כמו אאאאאאאאאאאאאאאאאאאאני רורורורורורורורורורורורורוצה. זאת אומרת דברים שהוא היה אומר קודם, לא מדובר במילים חדשות או משהו מסובך. זה גם הופיע פתעום, ביום אחד אחרי הגן, ובצורה מאוד חריפה. מאוד קשה בגלל זה להבין אותו. אני כבר קראתי את כל העיצות, לתת לו תמיד לסיים את מה שהוא מנסה להגיד, לא לנסות להשלים את המשפט במקומו וכו' והזהרתי כל האנשים הסובבים. אבל זה לא נשמע לי כמו חוסר שטף, אלא ממש גמגום רציני. מה ניתן לעשות? אל מי לפנות? מי יכול להבחן את זה? או שסתם כדאי לחכות? וכמכ זמן?

10/11/2009 | 13:10 | מאת: אזלש אלפסי

אני בת 29 ויש לי בעית דיבור האם ללכת לקלינאי תקשורת בגיל כה מאוחר יכול לעזור ולתת כלים.

בעקרון כן, במיוחד כיש מוטיבציה!

09/11/2009 | 21:35 | מאת: פ

מי שמדבר בקול גובה זה אומר שהוא לוקיי שמיעה?

אם הוא עשה בדיקת שמיעה, יכול להיות שזאת הסיבה. יש כמה סיבות כמו הרגלי דיבור, חוסר רגישות לאחר, רצון להשתלת, מצוקה נפשית ועוד.

שלום, בתי בת 5 אובחנה בגיל 3 בדיספרקסיה ורבלית, נמצאת שנה שניה בגן חינוך מיוחד, מקבלת פעם בשבוע קלינאי תקשורת באופן פרטי, לא מזמן התחלנו בטיפול בספורט טיפולי. היא תקשורתית, מקסימה ונבונה מאוד מאוד, יש לה קושי בהיגוי, מדברת במשפטים שלמים שלא תמיד מובנים. אני מודעת כי זו לקות "רצינית" המגיעה יחד עם עוד כמה "מתנות" כגון: היפוטוניה, חולשת שרירים, קשב וריכוז ועוד... אך חשוב לי לדעת האם זה ילווה אותה לתמיד? האם היא תדבר באופן שוטף ורגיל בבגרותה? האם יש עוד משהו שאני יכולה לעשות עבורה? לתגבר אותה? אולי חוגים נוספים? תודה ענבל

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי שתקבלי הדרכה מהאנשים שמטפלים בה ותוכלי להשלים את המלאכה גם בבית. לגבי ההמשך, כן, היפוטוניה הינה תכונה בסיסית ולא שמתנה, אלה שלומדים לחייות איתה ואם הזמן נעשת פחות ופחות חשובה. לגבי הדיבור, ודאי יהיה שיפור, אני טיפלתי בילדים גם בשנים הראשונות של התבגרותם, ואז הם השלימו את מה שעוד היה צורך להשלים (הפרעות היגוי שלא הצליחו להתגבר עליהן בילדות מוקדמת יותר. הבשלה ומוטיבציה מצד היליד הם אלה שנונים את האפשרות להשלים את מלאכת רכישת ההיגוי, הכל גיל ובכל פתולוגיה! עם עבודה מתואמת ומובנת, עקבית ומקצועית ניתן בגיל הרך, לבנות מנגנוני התפתחות וסיוע לכל החיים. מה יהיה בעתיד, לרוב האנשים יש דיבור ברור ובהיר! כמה עובדים קשה והשיגו, ואחרים לא.

09/12/2009 | 10:39 | מאת: אפרת

אני אמא לילדה בת שנתיים וחודשים שאובחנה ככזו. אני אשמח מאוד לשוחח איתך בעניין. אם זה רלוונטי אשמח לשמוע ממך במייל

הילדה שלי בת שנה וארבע אומרת רק ממה ואבא בעיקר ממה ממה אני כמעט לא שומעת צלילים נוספים האם זה מצריך אבחון?

08/11/2009 | 14:52 | מאת: smanta

אני מאוד מבקשת עזרה למצוא לי מורה פרטי לבן שלי בן 4 וחצי יש לו קלנאית תקשורת לרק פעם בשבוע זה כלל לא מספיק.. יש לך המלצות לפרטי בלבד?או חונכת צמודה לביתי?? אשמח לכל עזרה.

לא יודעת למה הוא זקוק לעזרה נוספת, תתיעצי עם הקלינאית שמכירה אותו ותוכלי למצוא קלינאיות נוספות באתר www.ishla.org.il בהצלחה

06/11/2009 | 22:35 | מאת: מוטי

שלום רב, שמי מוטי,חייל המשרת בחיל האוויר. מאז שאני זוכר את עצמי,אני מגמגם. זה מאוד מפריע לי בשיחות מחוץ ובתוך הבית. תמיד האמנתי שבעיה זו תיפתר אך אני כבר בן 21 ופוחד מאוד להיכשל בגלל בעיה זו. אשמח מאוד לייעוץ.

לקריאה נוספת והעמקה

תעיין תשובה הקודמת וגם תוכל לפנות לטיפול דרך הצבא, במכון הרעש בתל השומר. בהצלחה

05/11/2009 | 01:29 | מאת: חגי

שלום רב שמי חגי, בחור צעיר מאוד בן 30, סובל מגימגום, הלכתי לכול הטיפולים האפשריים, קלינאיות תקשורת, פסיכולוגים, ואפילו הומופתיה, אך כלום לא עזר, היום ישבתי בראיון עבודה עם עוד כ10 אנשים ביחד בחדר, והאמת שאני מאוד כעסתי על כך שכאשר הגיע תורי לדבר לאתר תרגול של נשימות, פשוט גימגמתי 10 דקות קשה, רציתי להעלם באותו רגע, כולם ראו אותי "סובל" בגימגום, והאמת התחושה הייתה נוראה, זאת לא פעם ראשונה שזה קורה ואני ממש מיואש מלחפש מקום שיוריד את את הבעייה הזאת חד וחלק ומהר אני לא יודע לאן כבר לפנות, ואיזה תרופות לקחת, הגימגום שלי לפעמים קל ולפעמים קשה, זה תמיד בא בגלים מה אפשר לעשות, אפילו מחשבות חיוביות ומדיטציות לא עוזרות האם המגמגמים נולדו בשביל להיות בבית ולא להיות מחובר לאנשים בסביבה? האם עבודה למגמגם זה רק דרך המחשב? ואם כך איזה עבודה יש ... תודה

12/11/2009 | 17:27 | מאת: פומיקי שדון ים

חגי שלום , אני לא מטפל , לא קלינאי תקשורת וללא הכשרה. אבל בן 48 וכמגמגם לשעבר ( הצלחתי בכוחות עצמי ....) אני חושב שאני מוכן היום ואפילו רוצה לעזור לך ולמגמגמים נוספים.אני אשמח לעזור לך וללמד אותך טכניקות שעזרו לי להפחתת הגימגום עד כדי שטף דיבור של כ- 95%.אם זה מעניין אותך - כתוב לי לדוא"ל .

05/11/2009 | 01:28 | מאת: חגי

שלום רב שמי חגי, בחור צעיר מאוד בן 30, סובל מגימגום, הלכתי לכול הטיפולים האפשריים, קלינאיות תקשורת, פסיכולוגים, ואפילו הומופתיה, אך כלום לא עזר, היום ישבתי בראיון עבודה עם עוד כ10 אנשים ביחד בחדר, והאמת שאני מאוד כעסתי על כך שכאשר הגיע תורי לדבר לאתר תרגול של נשימות, פשוט גימגמתי 10 דקות קשה, רציתי להעלם באותו רגע, כולם ראו אותי "סובל" בגימגום, והאמת התחושה הייתה נוראה, זאת לא פעם ראשונה שזה קורה ואני ממש מיואש מלחפש מקום שיוריד את את הבעייה הזאת חד וחלק ומהר אני לא יודע לאן כבר לפנות, ואיזה תרופות לקחת, הגימגום שלי לפעמים קל ולפעמים קשה, זה תמיד בא בגלים מה אפשר לעשות, אפילו מחשבות חיוביות ומדיטציות לא עוזרות האם המגמגמים נולדו בשביל להיות בבית ולא להיות מחובר לאנשים בסביבה? האם עבודה למגמגם זה רק דרך המחשב? ואם כך איזה עבודה יש ... תודה

לקריאה נוספת והעמקה

מצטערת להגיד לך שגימגום הינה תכונה אישית וקשה להעלימה.. כמו אלרגיה, היא מופיעה ונעלמת מבלי שאנו מבינים כל כך את הדרך או השליטהה בדיבור... סה"כ משהו אסטטי ולא עקרוני אבל ככל שמנסים להסתיר כך הוא נעשה בולט וקשה... אולי הפתרון להפסיק לנסות להפטר ממנו ואולי צריך "להתידד" עם הגימגום ולקבלו כחלק ממך????? האם פניתה לקוצות תמיכה של אנשים עם גימגום? הם עושים עבודת יפה וטובה בתחום התמיכה וההתמודדות עם הדיבור והגימגום, במיוחד במצבים חברתיים. האתר שלהם: www.ambi,.co.il בכל מקרה, התופעה נעשה קלה ודי חולפת עם הזמן, בשנים ה"מאוחרות" יותר!

04/11/2009 | 12:17 | מאת: מיטל

שלום, יש לי בן בן 8 שבועות, ולא מוציא שום גרגור מפיו, ואני יודעת שביל זה אמור לגרגר. עד איזה גיל נחשב הדבר לתקין שהוא לא מגרגר, ומתי עליי לשים לב שהדבר לא תקין...ואם כך, מה לעשות? תודה, מיטל

לקריאה נוספת והעמקה

אם הוא בוכה ועבר בדיקת סינון שמיעה של הילוד, אין לך כניראה מה לדאוג, רק להנות ממנו! מזל טוב

03/03/2010 | 01:29 | מאת: רוני

שלם פרידה, שאלתה של מיטל מעניינת אותי מאוד. יש לי ארבעה ילדים, בגילאים 9,6,3,וחודש וחצי. שלושת בניי לא גרגרו. אני פשוט לא זוכרת שהם עשו דבר כזה, וכך גם בן זוגי. לימים גיליתי באבחונים מקצועיים (קלינאי תקשורת) שלשני בניי הגדולים קשיים בתחום הדיבור: האחד החל לדבר בגיל 3 לערך, ונזקק בגיל 6 לעזרת מטפל להגייה נכונה, ואילו השני החל לדבר בגיל קרוב לשנתיים, וגם הוא נזקק למטפל בתחום ההגייה. בני השלישי מדבר גם הוא באופן מאוד לא ברור, אך בשל גילו הצעיר, יתכן והדברים ישתנו. הוא החל לדבר בסביבות גיל שנה וחצי. לעומת זאת, עם בתי בת החודש וחצי אני חווה לראשונה גרגורים. לא ידעתי שתינוקות עושים את זה... שאלתי היא, האם נסיוני עם ילדי תואם את הידע המקצועי בתחום, שילד שלא מגרגר ישנה סבירות גבוהה שיהיו לו קשיים בדיבור בהמשך הדרך? תודה, רוני

03/03/2010 | 01:29 | מאת: רוני

שלם פרידה, שאלתה של מיטל מעניינת אותי מאוד. יש לי ארבעה ילדים, בגילאים 9,6,3,וחודש וחצי. שלושת בניי לא גרגרו. אני פשוט לא זוכרת שהם עשו דבר כזה, וכך גם בן זוגי. לימים גיליתי באבחונים מקצועיים (קלינאי תקשורת) שלשני בניי הגדולים קשיים בתחום הדיבור: האחד החל לדבר בגיל 3 לערך, ונזקק בגיל 6 לעזרת מטפל להגייה נכונה, ואילו השני החל לדבר בגיל קרוב לשנתיים, וגם הוא נזקק למטפל בתחום ההגייה. בני השלישי מדבר גם הוא באופן מאוד לא ברור, אך בשל גילו הצעיר, יתכן והדברים ישתנו. הוא החל לדבר בסביבות גיל שנה וחצי. לעומת זאת, עם בתי בת החודש וחצי אני חווה לראשונה גרגורים. לא ידעתי שתינוקות עושים את זה... שאלתי היא, האם נסיוני עם ילדי תואם את הידע המקצועי בתחום, שילד שלא מגרגר ישנה סבירות גבוהה שיהיו לו קשיים בדיבור בהמשך הדרך? תודה, רוני

31/10/2009 | 12:18 | מאת: גליה

בני בן ה-3 התחיל לדבר ממש רק בגיל שנתיים וחודש. כיום אומר משפטים ,נראה שמבין הכל, יודע להגיד מה הוא רוצה ,בעל זיכרון מדהים ברמה של זכירת עשרות סיפורים/שירים/קלטות בע"פ , כל האותיות ,מספרים עד 20 , מצייר צורות הנדסיות ואף פרצוף. אתמול דיברתי עם הגננת והיא העלתה מס' נקודות ששמתי אליהן לב אבל לא יחסתי להן יותר מדי חשיבות כי חשבתי שיעבור עם הגיל: לפעמים כששואלים אותו שאלות הוא עונה "לא לעניין" למשל כל יום אוכל בגן רק עוף וכל יום משחק עם אותה ילדה בפינת בובות, כל שבוע יש לאותו הילד יומולדת בגן...לפעמים עונה על שאלות רק ב- "כן". דוגמא: איך היה בגן? תשובה: "כן" . אבל בפעמים אחרות עונה מצויין: במה נשחק? בפאזל של החיות. מה אתה רוצה לאכול? - מעדן. וכ"ו. הגננת מספרת שכשיושבים בריכוז בהתחלה הם עושים שירי אצבעות ודיקלומים והוא מאוד אוהב, כשמתחילה השיחה הוא מאבד עניין , נשכב בספה או מסתובב והיא צריכה להחזיר אותו כל פעם מחדש (יושב קרוב אליה). הוא לא מנהל שיחות ענייניות איתה או עם ילדים אחרים בד"כ ,בנוסף הוא ממעט לשחק עם ילדים,מאוד אוהב לשחק עם עצמו,לדקלם, לשיר ...בעיקר בגן. בבית מאוד אוהב פאזלים,לצייר ומשתף איתי ועם אחותו בת החצי שנה פעולה נהדר. אם ילדים באים לעיתים משחק איתם ולעיתים לא (תלוי מי הילד), כך גם עם משפחה.הוא נרתע ממגע כגון נשיקות בפה, מעדיף חיבוקים. הגננת בהחלט הרגיעה ואמרה שכרגע רק נבדוק ונקח לתשומת לב כי יתכן שזה בגלל שהתחיל לדבר מאוחר אז הכל מתעכב. אני מצידי כבר קבעתי תור לבדיקת שמיעה . האם לטפל בצורה כלשהי או שבאמת הגיל יעשה את שלו? תודה רבה על ההתייחסות, גליה

מצטערת להודות בכך, אבל אינני מבינה מה השאלה? את מתארת ילד בעל העדפות מאד ברורת, בעל התפתחות עם השגים על פי המצופה מילד בגילו ובעל אישיות משלו. מה רע בזה? הוא בן אדם בזכות עצמו, עליך לחנך אותו להשיב לשאלות כי לא מנומס לתת לאדם לדבר אליך ולא להשיב... נשיקה בפה? מי אמר שזה נעים בגיל הזה? הוא מכוון ואתך למה שהוא אוהב וצריך ואת יכולה, במיקרה הטוב, לעקוב אחריו ולהתחבר אליו.... תהני ממנו ותני לגננת לעשות את עבודתה נאמנה, בלי לחץ! בדיקת שמיעה, תמיד טוב לעשות. אם תהייה לך לשאלה ספציפית, אשמח להשיב.

01/11/2009 | 21:26 | מאת: גליה

פרידה שלום, ראשית תודה על התשובה, השאלה היא מדוע יש לו בעיה של תקשורת עם ילדים אחרים? לא מוכן להתקרב אליהם, ממעט לדבר איתם? למיטב ידיעתי בגיל הזה מתחילים לבנות חברויות. ומה לגבי התשובות הלא עניינות? מבחינתו לענות על שאלה פתוחה ב"כן" זו התשובה וזה נראה כאילו הוא מנותק מהמציאות לעיתים ושהדברים שהוא אומר הם דיקלום והוא לא באמת מבין מה שואלים אותו. זה לא צריך להדאיג אותי?

29/10/2009 | 11:16 | מאת: גל

אבקש לדעת על תופעת כיחכוח גרון אצל מבוגרים. מדובר בבן 32 אשר מכחכח בגרונו כל הזמן !! ידוע כי בילדותו היתה לו בעיה רצינית לבלוע כדורים, פשוט לא היה מסוגל. כיום בולע כדורים אך לדעתי זה קשור לכיחכוח התמידי שיש לו היום. אבקש לדעת ממה נובעת התופעה כיום, מה זה אומר אולי זה פסיכולוגי ומה ההשלכות ודרך הטיפול כמובן. תודה

לפני שתחליטו שיש כאן תופעה התנהגותית רצוי לבצע בדיקה יסודית אצל רופא אאג'. יכול להיות שיש בעיה דווקה באף ומשם יש טיפטוף מאחורי האף ש"נוחת" בגרון וגורם לתחושה לא גוף זר ומעורר את הכיחכוח.

שלום, הייתי רוצה לדעת היכן ניתן לטפל בבעיות של בליעת מילים, מילמול, חזרה על מילים. לא תמיד הייתי ככה, זה כנראה נובע מחוסר ביטחון... תודה

תפני לקלינאי תקשורת לבדיקת תחום הדיבור ושטף הדיבור ותקבלי עצה מתאימה לך אישית. רצוי לבדוק את המצבים בהם הדיבור "מתבלבל" תמצאי קלינאי דרך קופת חולים או באתר www.ishla.org.il

27/10/2009 | 13:55 | מאת: מיכל

בני בן 3 וארבעה חודשים, לפני חודשיים וקצת, כשבועיים לפני תחילת השנה החדשה הוא החל לגמגם בצורה קלה, רק בתחילת משפט, בהברה ראשונה.לאחר כמה זמן זה החמיר והוא נתקע בכל מילה ולוקח לו כמה דקות כדי להשלים משפט.הוא מרגיש נבוך לדבר עד כדי כך שהוא "חוסך" במילים ולעיתים אף בוחר בפנתומימה במקום מילים. תופעה זו מדאיגה אותי כי מדובר בילד בעל אוצר מילים גדול שדיבר בצורה שוטפת.ובנוסף יש לציין שבתחילת הגמגום הייתי בחודש תשיעי להריון. אני מניחה שיש קשר בין התחלת גן חדש והולדת אחות חדשה וגם קראתי שזה יכול להיות חלק מהתפתחות תקינה של השפה. אך, עד מתי יש להתיחס לזה כדבר תקין? ומתי יש לפנות לטיפול? כלומר מתי זה הופך לבעיה?

לקריאה נוספת והעמקה

שלאלתך, ההמלצה הכללית הינה לתת זמן של שנה עד לקביע שיש בעיה ולא תופעה נורמלית. במרבית הילדים התופעה חולפת לפני הכניסה לביה"ס. אל תתיחסו לצורת הדיבור, תנו לו תשומת לב כשמדבר ועל תלחיצו אותו. יחד עם זאת תנו לו אפשרות להגיד האם הוא מודע לדיבורו ותתמכו בו באמירה כמו "כן, ככה ילדים מדברים" במידה והינכן מאד מוטרדים, תפנו לקלבלת יעוץ פרטני אצל קלינאי תקשורת. הפגישה מכוסה על ידי ביטוח הבריאות בקופת החולים. בכל מיקרה, לא כדאי להתחיל טיפול אלה רק התייעצות. הטיפול דורש מודעות לקשוי, דבר שבגיל זה אינכם מעוניינים לעורר.

25/10/2009 | 15:16 | מאת: איילת

שלום רב, בני בן 1.11 ,עם נוזלים באזניים ללא דלקות אזניים ולאחר בדיקת שמיעה בה נראה כי שמיעתו מעט מתחת לממוצע. שאלתי היא - אנחנו לא מרגישים כי יש בעייה, שומע ומבין הכל . העניין הוא שהוא מבטא לרוב המילים רק את הסיומת יש המון מילים שמבטא רגיל וגם מחבר מצדי ושלשות מילים. האם זה שלב התפתחותי או ייתכן וקשור לשמיעה?

לקריאה נוספת והעמקה

כן, זה שלה התפתחותי, תקשחו אותו לבדיקה בטיפת חלב בגיל שנצתיםם ושלושה חודשים (לאיתור הפרעות בתקשורת) ותמשיכו את המעקב אצל רופא אאג'.

25/10/2009 | 00:21 | מאת: דודו

האם מוח אחד עוזר לגימגום?

מוח אחד טוב לכל מצב!

24/10/2009 | 19:26 | מאת: Mommy

My son is 22 Month old and say up to 20 words.the problem is that he is not using them unless his is being asked to say them. also, he can say a word for few times and then just stop. he can say "ima" but when he needs me he just "cry' for me. he is not asking for food at all not even for bottle.he is communicating fine in other ways and find ways to let us know what he want, he is immitating sounds and will do all animals sound that we teach him. do you think there is speech delay.or is it normal at that age. I also would like to say that my son is expose to both Hebrew and English but we make sure it's one languge for person. also he is still at home so he is around kids only ones a week or at the playground. you can reply in hebrew or english. thanks!

לקריאה נוספת והעמקה

it seems to be that your child is OK, he probably is mixed up about which language to use when? good that you keep one language per adult. you need to encourage him to use his word rather than sounds. did he have a hearing test? does he follow you with his eyes and attention? does he look "engaged" in his surroundings? maybe you need to have some personized counseling so that you can help him/ look into "Hanen" for parents. they have a great parent education group for langauge delayed kids.

23/10/2009 | 09:34 | מאת: ליאת

בתי בת שנתיים ושלושה חודשים מדברת משפטים שלמים ,אל כל מילה ברורה אך על זה אני לא דואגת.בימים האחרונים היא התחילה לגמגמם בתחילת משפט והמצב נהיה יותר גרוע,משפטים שאמרה קודם לכן ברצף עכשיו זה בגמגום. האם זה קשור לגן שהתחילה השנה? למרות שאף אחד לא מגמגם שם,איך להתייחס לתופעה זו? האם לגשת לקלינאי תקשורת או לתת לזמן לעשות את שלו? אני לא לוחצת עליה בזמן דיבור אלא נותנת לה להתבטא ולהוציא את המשפט שרצתה לומר.

לקריאה נוספת והעמקה

תני לה להתפתחת בשקט ואל תחפשי בעיה היכן שאיננה. תעייני בתשובות י בעבר באתר זה

היי הבת שלי בת שנתיים וחצי ועדיין לא מדברת בכלל, יש לציין שהיא מבינה הכל היא מטופלת אצל קלינאית תקשורת בערך חודשיים אבל אין התקדמות בדיבור, היא מוציאה מספר הברות הא, הוא , מה אבקש את המלצתך

לקריאה נוספת והעמקה

תמשיכי להגיע לטיפול באופן עקבי ותהייה שוטפה לטיפול, תלמדי מהקלינ אי ותמשיכי את העבודה בבית, כולל הדרכה בכל פעם שאת אצלה. תוכלי גם לרכוש ספר "הנן" באגודת קלינאי התקשורת. הספר מיוחד להורים עם ילידם עם איחור התפתחותי בשפה www.ishla.org.il

19/10/2009 | 13:52 | מאת: אורטל

שלום, בני בן השנתיים וחצי החל לגמגם לפני כשלושה שבועות, לפני כן הוא דיבר ברור עם אוצר מילים רחב, משפטים ארוכים ומורכבים.התופעה החלה לאחר שילדתי את ילדי השני. (קראתי בפורום ובעוד מקומות שהדבר לא בהכרח קשור אך חשוב לי לציין זאת בכל מקרה.) נראה שיש שיפור קל, לפעמים הוא מדבר חלק מן המילים מבלי לגמגם אך בשבוע האחרון הוא החל ללחוש את מה שהוא רוצה לומר ואומר רק את סוף המילה או המשפט. רציתי לדעת מה עלי לעשות כדי לדעת האם זהו גמגום שמור לעבור מאליו או... אשמח למידע נוסף בנושא תודה אורטל.

לקריאה נוספת והעמקה

כן, זה לא גמגום, זה חוסר שטף הדיבור. תעייני באתר בשאלות ותשובות דומות

18/10/2009 | 14:40 | מאת: יוני

ילדה שפחדה מחתול והתחילה לגמגם (במילה הראשונה של המשפט), מה לעשות ?

לקריאה נוספת והעמקה

ודאי בינתיים עבר לה! את פשוט חיברת בין תופעה התפתחותית נורמלית לבין החתול, שאיננו קשור לעניין. אין קשר בין הדברים וחוסר שטף הינו חלק של התפתחות נורמלית. את פשוט פתאום שמת לב!.

שלום רב בתי התינוקת בת שנה וחצי וכלל איננה מדברת - היא משמיעה מלמולי תינוקות רגילים אולם לא אומרת מילים כמו אבא, אמא וכו. גם אין לה הברות שמשמשות כמילים (כגון "בו" לבקבוק וכו).היא גם לא מצביעה על פריטים ,לא מוחאת כפיים. מצד שני היא מגיבה כשקוראים לה (באה, מחייכת, צוחקת בקול), מבחינה בצלילים (כשמשמיעים מוזיקה ברדיו, רעש של מפתח בדלת, פתיחת דלת מקרר/מדיח ). כמו כן מאוד חזקה במוטוריקה עדינה - בניית מגדלי קוביות לבד, התאמת צורות.פאזלים האם יש סיבה לדאגה? או שהיא פשוט לוקחת את הזמן כדי ללמוד את השפה על בוריה (-: תודה מראש

על פי תאורך ניראה שהיא לוקחת את הזמן שלה. אם היא לא מתחילה להשמיע מילים תוך שלושה-ששה חודשים כדאי שתפני לקבלת יעוץ ואבחון לקלינאי תקשורת. ההדרכה והטיפול מכוסים בסל הבריאות. בכל מיקרה, רצוי לבצע בדיקת שמיעה.

17/10/2009 | 05:49 | מאת: אירנה

שלום! אני רוצה ללמוד קלינאות תקשורת. רציתי לשאול איזה מוסד לימודי טוב יותר לתחום זה? והאם זה מקצוע מבוקש בשוק העבודה? איפה ניתן לעבוד כקלינאית תקשורת? אשמח לשתובה בהקדם. תודה.

ניתן ללמוד בכמה אוניברסיטאות וגם מכללות. בכל התוכניות הלימודים מצוינים והרמה גבוה, דרישות הפסיכומטרי גבוהות וכן צריל להיות מוכנים ללמוד ולהשקיע, כולל קריאת חומר מקצועי באנגלית. הלימודים למשך 3 וחצי שנים, ולאחר סיומם יש לעמוד בבחינה ממשלתית כדי לקבל תעודה הכרה ולהכנס לשוק העבודה. יש דרישה להרבה קלינאים ומקומות עבודה בשפע, השכר לא גבוה, המעסיק הטוב הינו משרד החינוך, המעסיק קלינאים על תקן של מורים. יותר מידע באתר קלינא התקשורתwww.ishla.org.il

שלום, לצערי, לא היה ניתן לקרוא את השאלה, אני מזמין אותך להציג את השאלה פעם נוספת. כל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

בהווה. מה המשמעות ואיך מתקנים הכי טוב? תודה.

12/10/2009 | 08:54 | מאת: נעמי

בני בן 2.8 לאחרונה קורה שרצף הדיבור שלו נתקע, קראתי בתשובותיך הקודמות כי הדבר הוא נורמלי ויש להניח לילד. השאלה היא עד מתי זה בסדר? מתי צריך לערב איש מקצוע? יש לציין כי הדבר קורה לו גם בצמדי מילים שקודם היה אומר אותם שאופן שוטף.

12/10/2009 | 16:01 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, אמתנם כילדים רבים בגילאים הצעירים עוברים שלב של "חוסר שטף התפתחותי". שלב זה הינו שגרתי לחלוטין ואינו מטריד. תקופה זו אמורה לחלוף בתוך כמה חודשים. אם את חשה שחוסר השטף נמשך זמן ממושך ושהדיבור של הילד "נתקע" בצורה שמטרידה אותך, ניתן לפנות לאבחון שטף דיבור אצל קלינאי תקשורת. האבחון יוכל לקבוע אם מדובר ב"חוסר שטף התפתחותי", בגמגום או בבעיית דיבור אחרת. כאמור, מרבית הילדים אשר "נתקעים" בדיבור בגיל זהאינם מגמגמים, אבל אם הבעיה נמשכת זמן משמעותי ואינה משתפרת, מומלץ להתייעץ עם קלינאי תקשורת. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

09/10/2009 | 22:08 | מאת: ראניה

הילד שלי בן שנתיים וחצי ואינו מדבר משפטים אומר רק אמא אבא סבתא דוד שלום (בשפה הערבית) הוא שומיע טוב ומתקשר עם כולם אפילו הזרים מדבר כל הזמן אבל לא מבינים ממנו מילה מנסים שיחזור על המילים אבל הוא מביע צלילים שונים לגמרה אח שלו בן שנה וחצי והוא כל הזמן מנסה לחקות אותו אינני יודע אם אי הדיבור גם חלק מהחיקוי תודה על העזרה

11/10/2009 | 19:09 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, אני מבין מהשאלה שלך שאת מוטרדת מכך שהילד שלך, בן השנתיים וחצי, עדיין אינו אומר משפטים ומכך שהוא מקשה לחקות צלילים שאומרים לו. אני מסכים איתך שהדבר אינו אופייני לגיל שנתיים וחצי. לכן עליכם לעשות שני דברים. ראשית, עליכם לבקש מרופא הילדים שיפנה אתכם לבדיקת שמיעה. אמנם את מתרשמת שהשמיעה שלו תקינה, אבל לעיתים - גם כאשר נראה לנו שהשמיעה שלו תקינה, תתכן ירידה קטנה בשמיעה, אשר מקשה על תפישת הדיבור שלו ולכן גם התפתחות הדיבור איטית מהרגיל. שנית, לאחר בדיקת השמיעה, עליכם לפנות לאבחון שפה אצל קלינאי/ת תקשורת. צריך לבחון את הסיבות לכך שהתפתחות השפה שלו מעט איטית מהרגיל, ועל ממצאי האבחון יוכלו להנחות אתכם אם יש מקום להדרכה, טיפול או מעקב. לסיכום: ראשית יש לבצע בדיקת שמיעה ולאחריה - אבחון שפה אצל קלינאי/ת תקשורת. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

06/10/2009 | 16:36 | מאת: חגית

שלום, עשינו לבננו בן החודש אירוע באולם והיה שם כמובן מוזיקה רועשת. האם גרמנו נזק? אני ממש דואגת.

06/10/2009 | 17:07 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לכם, חשיפה של ילדים (וכמובן גם של מבוגרים) לרעש או למוזיקה חזקה הם דבר שאכן יכול לפגוע בשמיעה, אם העוצמה גבוהה מאוד ואם משך החשיפה היה ממושך. חשוב להבין שחשיפה חד פעמית לרעש חזק לא תגרום, בדרך כלל, לירידה קבועה בשמיעה. אם לדעתכם המוזיקה היתה חזקה באופן חריג ויש לכם חשש שהשמיעה של הילד נפגעה במידה זו או אחרת, תמיד ניתן לפנות לבדיקת שמיעה ולבדוק את מצב השמיעה של הילד (ניתן לבצע בדיקות שמיעה, או בדיקות אובייקטיביות של הערכת סף השמיעה גם לילדים צעירים ביותר). אם נראה לכם שההתנהגות השמיעתית של הילד נותרה כפי שהיתה, הייתי נרגע, ומקפיד יותר בהמשך הדרך. שתשמעו רק דברים טובים :-) ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

04/10/2009 | 14:21 | מאת: מירקה

למוסד סיעודי-שיקומי גדול בנתניה דרוש/ה קלינאי/ת תקשורת. לעבודה מרתקת בצוות רב מקצועי גדול. המשרה הנה חלקית לפרטים נוספים- מירקה 0577-516169 [email protected]

05/10/2009 | 17:27 | מאת: ד"ר עופר אמיר

אתר האגודה הוא www.ishla.org.il

01/10/2009 | 22:02 | מאת: קובי

ערב טוב בהמשך לפניתי בקשר לבתי, ציינתי שהיא אינה מדברת כלל. הכוונה שלי היתה שלהיא מדברת אבל מילים בודדות כמו אבא אמא במבה קקי פיפי ואולי מחברת שני מילים יחד. עלפי ההדגשה שלך בקשר לפניה לקלינאית תקשורת במידי, הבנתי שזה בעיה רצינית, ורציתי לדעת האם יש משהו יותר פרטני ויותר מעמיק כדי לבדוק את הבעיה לעומק, ולפתור אותה כמה שיותר מהר בתודה מראש קובי

05/10/2009 | 17:26 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, ראשית, יש הבדל משמעותי אם אנחנו טוענים שהילדה אינה מדברת כלל, או שהיא אומרת מילים ואף צמדי-מילים. אמנם, נשמע שהתפתחות הדיבור של הבת שלך איטית מהממוצע, אבל ה"איחור" אינו כה קיצוני, כפי שתיארת אותו לראשונה. עדיין, ההמלצה של עומדת בעינה - עליכם לפנות לאבחון שפה אצל קלינאי/ת תקשורת. אין מקום לבירורים אחרים בשלב זה. לאחר אבחון השפה, תנחה אתכם הקלינאית אם י שמקום לפעולות נוספות, להדרכה כלשהי, או לטיפול שפה. הרבה הצלחה, וחג שמח ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

30/09/2009 | 23:39 | מאת: קובי

ערב טוב! יש לי ילדה מקסימה בת שנתיים ושמונה חודשיים שלא מדברת. עשינו לה שני בדיקות שמיעה כי אחת לא יצאה טובה,כי היו לה נוזלים באוזניים בבדיקה השניה , התוצאה היתה שיש לה פגיעה מזערית בשמיעה שוב היא היתה מקוררת. ההפרש בין הבדיקות היה כחצי שנה. אני פשוט אובד עצות, אני לא יודע למי לפנות כדי שיוכל לאבחן לי את הבעיה ספציפית ולבדוק למה היא לא מדברת? אני לא יודע אם זה קשור ? אבל ישנם שני דברים שמפרעים לי 1)בזמן ההריון, באולטרסאונד אובחן הרחבה קלה בתאי המוח (אני מקווה שאני מתאר את זה נכון באנגלית זה נקרא CPC . מיד לאחר הלידה היא (בתי) נבדקה שוב והכל היה תקין. 2)נדמה לי (ואני אולי בפרנויה ) שהלשון שלה קצת גדולה האם זה קשור? אני פשוט אובד עצות אנא האם תוכלי להפנות אותי למומחה או לכיוון אותי איך אני עוזר לה לדבר? אני מפחד שאם לא נטפל בזה מהר זה עלול לפגוע בה בעתיד. בתודה מראש קובי

01/10/2009 | 08:47 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, אתה מבין מהשאלה שלך שהילדה בת שנתיים ושמונה חודשים ועדיין אינה מדברת. אני גם מבין שהיא סבלה מנוזלים באוזניים אשר גרמו לירידת שמיעה קטנה. חושב שתדע שירידת שמיעה קטנה, כפי שאתה מתאר, אינה אמורה לגרום לאיחור כה משמעותי בהתפתחות הדיבור. אמנם, ירידת שמיעה עלולה להפריע מאוד להתפתחות השפה והדיבור, אך לא עד כדי כך שהילדה לא תדבר כלל. לכן, על מנת לבדוק את הנושא ולסייע לילדה לפתח דיבור ושפת תקינים, אתם צריכים לפנות בהקדם (!) לאבחון שפה אצל קלינאי/ת תקשורת. ניתן לקבל הפניה לאבחון במסגרת קופת החולים - מרופא הילדים שלכם, או לפנות לאבחון באופן פרטי אצל קלינאי/ת תקשורת המתמחה בהתפתחות שפה אצל ילדים. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

29/09/2009 | 09:01 | מאת: קרן

שלום רב. שמי קרן אמא של אליה בן שנה ועשרה חודשים אליה סובל לקות שמיעה מאוד חמורה שבכל אוזן 90 דציבל. אליה עבר ניתוח לפני שלושה חודשים של שתל כוכליארי. מאז הניתוח אליה לא אוכל שום אוכל חוץ ממטרנה+דיסה. אפילו ממתקים חטיפים הוא לא מוכן לאכול. השאלה היא? האים יש קשר בין חוסר שמיעה ודיבור לבין אכילה. רציתי לדעת למי לפנות אם יש בעיה. יש לציין שאליה לא יודע לדבר והוא נימצא שלוש פעמים בשבוע אצל קלינאית תיקשורת במיסגרת בו הוא נימצא. תודה.

29/09/2009 | 13:00 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, לא ידוע לי על קשר בין שני התחומים. מצד שני, יתכן והעובדה שהוא החל לשמוע לאחר הניתוח גורמת לו לשמוע את הלעיסות של האוכל המוצק וה"רעש" מטריד אותו. אני, כמובן, איני יודע אם זו הסיבה, אבל כדאי לבחון גם את הכיוון הזה. הדרך הנכונה ביותר תהיה להתייעץ עם קלינאית התקשורת אשר מכוונת את השתל, ולראות אם שינוי בכיוון מקל על התחושה שלו. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

27/09/2009 | 22:10 | מאת: נוני

שלום רב, בימים האחרונים זיהינו כי הבן שלנו, בן ה-3 וחודשיים, מתקשה לשמוע אם יש רעש סביבו או אם מדברים איתו יחסית חלש. אין לו בעיה בשפה, להפך הוא מדבר משפטים שוטפים עם שפה מאוד עשירה. עלה בנו החשש כי יש לו בעיית שמיעה אחרי נסיונות ומשחקים שעשינו איתו כגון דיבור חלש ושמנו יד על השפתיים ומסתבר שמדברים אליו חלש הוא קורא שפתיים ואם שואלים אותו הוא אומר כי אינו שומע. אנא עזרתך, נוני ולולי

29/09/2009 | 13:02 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לכם, כל הכבוד על הערנות שלכם ועל המודעות. עליכם לפנות לבדיקת שמיעה, כדי לבחון את הנושא באופן ישיר. פנו לרופא הילדים שלכם, ספרו לו/לה את הבעיה ובקשה הפניה לבדיקת שמיעה. השתדלו לא להשתהות, כי הנושא בעל חשיבות להתפתחות השפה והתקשורת. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

25/09/2009 | 13:57 | מאת: לי

בני בן 4 נכנס השנה לגן רגיל עם סייעת 24 שעות שבועיות. לצערי, אנו לא מקבלים הדרכה וכל הטיפים שאני מלמדת את הסייעת הם ממה שראיתי ולמדתי מהטיפולים. יש לך אולי טיפים נוספים להדרכה בשילוב, האם היא צריכה להיות אחריו כל הזמן, מתי להתערב וכו'. תודה לתשובה

29/09/2009 | 13:05 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, כפי שודאי את יודעת, יש גורמים רבים לכך שילד נמצא במסגרת משלבת. אני חייב להיות זהיר, כיוון שאני לא מכיר את הילד שלך ואת הקשיים איתם אתם מתמודדים. אני מבין שאת חשה שההדרכה שאתם מקבלים אינה מספקת. לכן אני חושב שאתם צריכים לדבר עם אנשי המקצוע שאחראיים על השילוב בגן, ולא רק עם הסייעת. אני בטוח שיש קלינאית תקשורת, או אנשי מקצוע אחרים אשר מדריכים את הסייעת ואת הגננת כיצד לסייע. אתם צריכים להיות בקשר ישיר עם אותם אנשי מקצוע. אין לי ספק שכך תוכלו לקבל הדרכה והכוונה טובים יותר. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

21/09/2009 | 14:42 | מאת: רונית

בני יהיה בן 3 בעוד כחודש. הוא עדיין אינו מדבר בצורה תקינה. הרבה הברות סופיות ומעט מאד משפטים ברורים. אבקש לדעת מאיזה גיל ניתן להגיע לקלינאית תקשורת, ע"מ לאבחן קושי בהתפתחות השפה המדוברת.

29/09/2009 | 13:06 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום, לא קיים גיל "מינימלי" לאבחון שפה. עליכם לבקש הפניה לאבחון שפה אצל קלינאית תקשורת מרופא הילדים, או לפנות לאבחון באופן פרטי. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

21/09/2009 | 13:40 | מאת: אפרת

יש לי ילד בן 8 והוא לא מדבר טוב יחסית לגיל שלא לפי דתי הוא מדבר כמו ילד בן3 שרק יתחיל בגיל שלוש הוא סבל מדלקות אוזנים חוזרות לאחר בדיקת שמיעה עשינו לא כפתורים בשני האוזנים השמיעה חזרה ורק אז הוא יתחיל לדבר רק מילים ראשונות הוא טופל בקלינית תיקשורת פעמיים בשבוע לאחר שנתים בגן רגיל הוחלט להעביר את הילד לגן טיפולי שבמסגרתו קיבל את כל הטיפול הוא היה שם שנתים עים אופציה להיות בגן רגיל במהלך השבוע בשנה הראשונה הוא ביקר בגן רגיל פעמיים בשבוע בשנה השניה הוא ביקר ארבע פעמים.כיום הוא לומד בבית ספר רגיל בכיתה לחינוך מיוחד עשיתי לא את כל הבדיקות שאני יודעת שיש כדי לזהות מה מהות הקושי ואיך ניתן לטפל כלל MRI מוחי והתשובה שכל מי שביקרתי היתה איחור יתפתחותי ללא כל תשובה מתי זה אמור לעבור? עד איזה גיל הילד ימשיך לדבר כמו ילד קטן?מה עוד ניתן לעשות?אני חסרת אונים הילד כרגע בכיתה ב ולא יודע לקרוא הוא לא מצליח לזכור את כל האותיות אלה אים כן הם לפי הסדר בחשבון אין לילד שום בעיה שוב יחסית לחומר הנלמד בכיתה הודה לך אים יש לך תשובה בשבילי את האמת לא פגשתי עדין ילד בגיל של הבן שלי שלא יודע לדבר ואני כבר לא יודעת איך עוד אפשר לעזור לא

29/09/2009 | 13:10 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום, אני מבין מהפניה שלך שהילד אובחן כסובל מאיחור התפתחותי כללי. לכן, אני בטוח שאתם בקשר עם מרכז התפתחות הילד. עליםכ לפנות לרופא ההתפתחותי שמכיר את הילד, על מנת לחשוב ביחד אם המסגרת שבה הילד לומד היא המסגרת המתאימה עבורו. אני מסכים איתך שהאיחור ההתפתחותי שאת מתארת אינו פשוט, ולכן כדיא לוודא שהילד מקבל את כל העזרה לה הוא זקוק, כולל ליווי מקצועי ובחירה מתאימה של מסגרת חינוכית. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת