פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום רב. בני בן ה-3- ילד חכם ומפותח לגילו, בעל אוצר מילים רחב, מגמגם מזה כשנה בערך. הגמגום בא לידי ביטוי בתקיעות בתחילת מילה. היינו בשני מפגשים אצל קלינאית תקשורת טרם מלאו לו 3 שנים, שהתפעלה מיכולותיו וטענה שבעזרת משחקים משותפים עימו וקריאה מרובה של ספרים הגמגום ייעלם. יש לציין כי הגמגום בא ב"גלים" ואני מתקשה לנבא מתי יגמגם ומתי לא. הדבר מלחיץ אותי מאוד. האם יש דבר שאנו ההורים יכולים לעשות? קבענו שיחות נוספות עם קלינאית התקשורת שיתחילו בגיל 3.2. האם אפשר לקבל מידע לגבי הכלים שתתן לנו קלינאית התקשורת, על מנת שנסה ליישמם כבר עכשיו? האם יש סיבות רגשיות שייתכן ויוצרות אצלו גמגום? תודה,מראש. אמא
הפרעתו בשתף הדיבור בגיל זה הינם התפתחותיים, זאת אומרת, שמותר לדבר בתקיעות וגם לחזור על חלק מהמילים, ללא אבחנה של גימגום אלה של חוסר שטף התפתחותי. לרוב התופעה בולטת יותר אצל ילדים עם הפתחות שפה מועצת. ל 75% מהילדיים התופעה עוברת עד לכניסה לבית הספר. אצל ילדים עם חוסר שטף בדיבור העזרה הטובה שניתנת היא לא להחמיר את מצבם ולא להעיר או לשים לב ולהפוך את הילד לחרד לדיבורו. פניה לאיש מקצוע היו הדבר הנכון, גם המנעות ממתן עזרה מוגזמת או עמידה בבחינה הינה עוזרת. צריך להקשיב לו בסלנות ולא להלחץ (את תקחי משהו להרגע!) ולהקשיב לו בנחת. תחושה של ביטחות והקשבה יעזרו לו מאד. רצוי לתת לו לדבר כשהוא רוצה ויש לו מה להגיד ולא לשאול שאלות לראות אם עבר לו!? בין פניות העבר יש המון שאלות בדומה לשלך, תעייני בהם ותקחי את כל הנושא בקלות, כמובן ביחד עם הפניה לקלינאי התקשורת.
בתי בת 1.3 עושה בעיות באוכל הכוונה שהיא מתעוררת היא מסרבתלאכול גם במשך היום היא לא פותחת את הפה רק אם משחקים איתה ברצוני להגיד שהיר לעתים קרובות גם מקיאה את האוכל שוקלת 9 ק"ג היקף ראש 43 ס"מ בוצעה בדיקת צליאק שהראתה תוצאה שלילית מה עלי לעשות ? ידוע שילד צריך לקום בבוקר שהוא רעב
שך\לום רב, את מתארת ילדה עם קושי באכילה. המשקל לא אומר כלום מבלי לדעת מה היה משקל הלידה והאם עליית המשקל שלה היה בהתאם לטבלאות גדילה. מידע האחוזונים הינו יותר יעיל במיקרה זה. בכל מיקרהץ לדעתי רצוי שתייעצי עם רופא גאסטרואנטרולוג (מומחה לבעיות מערכת נעיכול) כדי לברר למה היא מקיא ומה קורה במערכת העיכול כולה. בנוסף ניתן להפנותה לבדיקת מנגנון הבליעה לאחר אבחוןשל קלינאי תקשורת המומחה בטיפול בקשיי בליעה בילידם. יש מרפאות אכילה לילדים בכמה בתי חולים, כמו וולפסון ואיכילוב, בהם יש צוות רב מקצועי שיכול לבדוק אותה ולתת עיצה מתאימה. אל תחשבי שהכל התנהגותי עד שתבדקי מה קורה לה עם האוכל ומערכת העיכול. בהצלחה
שלום רב אני בת 35 אם לשני בנים, האחד נולד לפני 4 חודשים. לפני כשנה לערך נוצר לי מצב של קול שנעלם לו וחוזר לו. הקול חלש ולאחר זמן לא ידוע חוזר זה יכול לקרות אחרי כמה דקות ואחרי כמה שעות, ממש צוחקים עלי במשפחה. אפילו לדבר בטלפון נעלם לי הקול. זה מאוד מפחיד אותי כי זה לא משתפר עם הזמן. האם יש סיבה לדאגה? בכל זאת מדובר בשנה פלוס. אודה להדרכתך
תפני בבקשה לרופא אף,אוזן וגרון לבדיקת פעילות ובריאות מתרי הקול. העלמות הקול יכולה להיות על רקע צלקת על המתרים אבל יכול גם להיות סימן מוקדם למחלה בגרון כמו מחלה נאורולוגית או מחלה כללית שהעדר קוליות והשינויים החלים בה הינם סימנים של הפרעה כללית. אל תבהלי יותר מדי אבל גם אל תוותרי על בירור אאג' ובהמשך, לפי הצורך, בדיקות כלליות ובירור נאורולוגי.
בתי בת ה-5, החלה לדבר רק בגיל שנתיים וחצי. בשל קשיי-דיבור שהתגלו, מטופלת בשנה האחרונה אצל קלינאית תקשורת ובסך הכל מסתמן שיפור הן ביכולת הביטוי , הארגון המילולי, שיום ועוד. העניין שעדיין מאד מטריד ומלחיץ כאחד הנו בעיות של שטף בדיבור, שבאות והולכות ללא יכולת לצפות אותם מראש וכוללות בית היתר משיכת ההברה בתחילת המילה והיתקעות עם קושי משמעותי לסיים המשפט, קושי לסיים מילה ושינוי טון הדיבור בעת משיכת ההברה . המלצת הקלינאית המטפלת הנה לא להתייחס ולהמשיך לתקשר עם הילדה כאילו דבר אינו חריג. על-אף זאת, מבקשת להתעדכן האם בנוסף לטיפול הקהילתי ע"י קלינאית התקשורת קיימים מבדקים מקצועיים נוספים שיכולים לתת אינדיקציה האם אכן מדובר בתופעה חולפת או שיש צורך במעורבות עמוקה יותר?
בגיל זה 75% מהילדים עם הפרעות בשטף הדיבור מסתדרים ללא טיפול. הטיפול בתופעה כולל הדגשת התופעה, ועלאת המודעות לדיבור. לא נירא מתאים לעורר את העניין בילהדה שגם ככה מתקשה בדיבור ובשפה. בכל מיקרה, יש חילוקי דאות בעניין זה ויש מערכות טיפול ספציפיות לגיל הצעיר הזה. תוכל לפנות בשאלה למכון האודיולוגי בתל השומר, שם יש כמה קלינאיות שהתמחו בטיפול זה, הצעיר. בהצלחה
שלום ד"ר עופר אמיר שלחתי לד,ר פרידה ואתה החזרת לי תשובה ומה שכתבת יש טיפול אחר לקול נשי אני מבקשת עזרתך כי פשוט ד"ר פרידה אמרה כי רק בבית חולים בילנסון אצל ד"ר (אנה בן- ארויה)מ"ס טל 039377150 ונתתי מ"ס שלה לרופא האינדוקרינית שלי והיא דיברה איתה על המצב שלי והבטיחה לה שהיא תשלח לי הפניה זה כמעט מחודשיים ועדיין אני מחכה להפניה אני מבקשת אם יש שיטות אחרות למי צריך לפנות אני מבקשת עזרתך ותודה מראש אני סובלת מבעיית androgen insinsitivity ולפני 3 חודשים עברתי ניתוח freminizing genutoplasty ומאז אני מקבלת אסטרופם 1 מ"ג ויש לי קול גברי השאלה שלי האם יש אפשרות לתקן לקול נשי אני מבקשת שתעזרי לי ולמי צריך לפנות אני מבקשת עזרתך ותודה מראש
שלום ד"ר עופר אמיר שלחתי לד,ר פרידה ואתה החזרת לי תשובה ומה שכתבת יש טיפול אחר לקול נשי אני מבקשת עזרתך כי פשוט ד"ר פרידה אמרה כי רק בבית חולים בילנסון אצל ד"ר (אנה בן- ארויה)מ"ס טל 039377150 ונתתי מ"ס שלה לרופא האינדוקרינית שלי והיא דיברה איתה על המצב שלי והבטיחה לה שהיא תשלח לי הפניה זה כמעט מחודשיים ועדיין אני מחכה להפניה אני מבקשת אם יש שיטות אחרות למי צריך לפנות אני מבקשת עזרתך ותודה מראש אני סובלת מבעיית androgen insinsitivity ולפני 3 חודשים עברתי ניתוח freminizing genutoplasty ומאז אני מקבלת אסטרופם 1 מ"ג ויש לי קול גברי השאלה שלי האם יש אפשרות לתקן לקול נשי אני מבקשת שתעזרי לי ולמי צריך לפנות אני מבקשת עזרתך ותודה מראש
שלום, אני מחפשת קלינאית מאיזור חיפה עד נהריה שמתמחה בבעיות אינפוף בילדים שנולדו עם חיף שסוע. מישהיא שמקבלת אחה"צ ובעלת ניסיוןבתחום הטיפול הזה, בילדה בת 7. אודה לכם על תשובתכם.
תפני לאגודת קלינאי התקשורת, יש מענה אבל כאן אינני יכולה לחשוף שמות של קלינאים www.ishla.org.il בהצלחה
גם לבתי יש בעיה של אינפוף.האם בתך נותחה? האם מצאת קלינאית מתאימה? אשמח לקבל פרטים. תודה ליאת
כן מצאנו וגם נותחנו
האם טיפול ע"י קלינאי תקשורת יכול להביא את המטופל להקניית יכולת שינוי אקסנט ("מבטא") דיבור? אשמח לקבל תשובה מפורטת וברורה.
המבטא וצורך הדיבור נרכשים במיוחד בגיל צעיר, עד גיל 6, בערך....מעבר לגיל זה ניתן לשנות במחיר של השקעה ועבודה רבה, ובתנאי שהאדם בעל מטויבציה גבוה ויכול בסיסית לחיקוי ושמיעה מוזיקלית. ברור שמרכיב הגיל הינו חלק של היכולת לנבא שינוי מבטא, ובמיוחד מידת החשיפה לביטו של השפה השנייה. המבטא הינו מרכיב של הדיבור וכולל היגוי, תהודה ומרכיבים מוזיקליים מסויימים מלבד האינטראקציה בין כל מרכיבי הדיבור.
שלום רב. בני בן שנתיים וחצי . הוא מדבר מספר מילים מועט . אבא , אמא , מים , את-זה , לא רוצה .... לא מדבר משפטים שלמים לגילו ( אחות "טיפת חלב ביקשה ממני לפנות לקלינאית תקשורת). הילד נימצא בבית , ללא מסגרת חיצונית כלשהי . בשנה הבאה הוא אמור להיכנס לגן . האם הוא יספיק להשתפר לפני שהוא יצטרך להיכנס לגן או שאולי צריך לפנות לעזרה מקצועית .
רצוי לפנות לעזרה מקצועית לצורך קביעת מקום להתערבות או מעקב והדרכה בלבד. רצוי גם לאפשר לו לשחק עם יילדים בגילו בשעות אחה"צ, כמה שיותר. לגבי העתיד, אי אפשר לדעת...
ההליכה לגן היא בדרך כלל יתרון, מפני שאז "נולד" צורך אמיתי לדבר. בבית מבינים אותו גם ככה... (מבינים, תרתי משמע). הגן הוא כמובן לא תחליף להתערבות מקצועית, אבל גם לא סיבה לדאגה. (קלינאית תקשורת ואם)
בתי התקדמה יפה ברכישת השפה ובאוצר מילים. אך יש אותיות שאינה מבטא לדוג' האות ר'היא אומרת אייש, או במקום להגיד יצחק היא אומרת יסכה, אשמח לתגובה מקצועית תודה
ר' נרכשת יחסית מאוחר, לקראת גיל 5 וחצי. תעזרו בסבלנות ותנו לה להתפתח במטלות שפתיות מתאימות לגילה. את ההיגוי ניתן להקנות מאוחר יותר.
יש קלינאי תקשורת שמטפלים ב- ר' כבר מגיל 4
שלום, בתי בת השנתיים ושבע מכחכחת בגרון כבר מעל חודשיים בהתחלה זה התחיל מכחכוח תוך כדי דיבור ,היה נראה כאילו נגמר לה הקול פתאום ואז היתה צריכה לכחכח וזה קרה 3-4 פעמים ביום אבל יום אחד זה פשוט התחיל 6-7 פעמים בדקה !! כיחכוח קצר שלא היה נראה שמפריע לה או שהיא שמה לב שהיא בכלל עושה את זה. וזה רק הולך ומחמיר . השבוע זה התחיל ממש בבוקר מן כיחכוח ארוך ומתמשך שבא מעומקי הגרון וזה כן מפריע לה. כשאני שואלת אותה אם כואב לה היא מצביעה על הגרון. עשינו לה צילום ריאות לפני חודש ונשלל עצם בגרון. רופא א.א.ג בדק ולא ראה כלום. זה ממש מתחיל להטריד אותי, אנחנו מתעלמים לחלוטין ולא מעירים לה וגם ביקשנו מהגננות בגן אבל שום דבר לא מראה על העלמות התופעה. האם זה יכול להיות משהו נוסף חוץ מטיקים? איזה טיפול עלינו לעשות כדי לבדוק את הבעיה לעומק?? שכחתי לציין,הכחכוח אינו מופיע בלילה או תוך כדי שינה
שלום רב, סיבות רבות יכולות להיות לכחכוח ואני לא בטוחה שהתעלמות מהתופעה תניב משהו טוב. במחשבה ראשונה אני יכולה לחשוב דווקה על משהו קשור לבליעה ואכילה... רפלוקס או צרבת, הפרעת בליעה שגורמת לאספירציה והתגובה במיתרים הינה לצורך הגנה על הריאות. אני יכולה גם לדמיין בעיה מבנית במיתרים 0 האם קולה צלול או צרוד? האם היא מדברת בקול רם?) וכו' במלצותי: פניה לאופר גאסטרואנטרולוג ילידם עם סחפור הכיחכוח שנעשה יותר תורדני חיפוש קשר בין זמני הכיחכוח ומועדי הארוחות. בדיקה חוזרת אצל אאג', כולל בדיקה של מיתרי הקול (בדיקה לרינגוסקופית מלאה (אצל מומחה לילידם) אתם גם יכולים לפנות למרפאה גאסטרו ילדים בבית חולים, עלפ י איזור מגורים. אשמח להמשיך ולקבל דווח עלפעולתכם בעניין בתכם ומאחלת להם כל טוב.
שלום אני שלחתי לך ההודעה הזאת לפני חודשיים וביקשת ממני לדבר עם(ד"ר אנה בן ארויה ) ודיברה איתה לפני יותר מחודש הרופאה האינדוקרינית שלי ודיברה איתה על המצב שלי ואמרה לה שהיא תשלח לי הפניה בדואר או תתקשר אלי ועדיין אני מחכה אני מבקשת ממך שתידברי איתה ולהחזיר לי תשובה ותודה מראש אני סובלת מבעיית androgen insinsitivity ולפני 3 חודשים עברתי ניתוח freminizing genutoplasty ומאז אני מקבלת אסטרופם 1 מ"ג ויש לי קול גברי השאלה שלי האם יש אפשרות לתקן לקול נשי אני מבקשת שתעזרי לי ולמי צריך לפנות אני מבקשת עזרתך ותודה מראש
בוקר טוב, פרידה קורנברוט אינה נמצאת בארץ בימים אלה. אני לא הייתי שותף לדיון שלכן, ולכן לא אתערב בו בשלב זה. כאשר היא תחזור לארץ, אבקש ממנה להשיב לך על השאלה, ולבדוק שוב איך ניתן "לזרז" את הטיפול. באופן כללי, עליך לדעת שיש דרכים שונות כיצד להעלות את גובה הטון (כלומר לתת לקול גוון יותר נשי). ההחלטה לגבי סוג הטיפול צריך להעשות לאחר שהוסכם בין הרופאה האנדוקרינולוגית שלך, רופא האא"ג וקלינאי/ת התקשורת מה ניתן לעשות ומה לא ניתן לעשות. לאחר שקיימת הסכמה בין אנשי המקצוע - יש מקום לטיפול. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום ישלי ילד בן 3.5 בובל מבעיות בתפתחות בשפה לפני שנתיים אובחן כבעיה התפתחןת גלובאלית הוחשבו אפילו שיש לו איזה תסמונת אחרי בירור מעמיק התברר שאין לו תסמונת או אוטזם .כשהייתי בהריון שלו בחודש שלישי עברתי תאונת דרכים ששיבשה את תקינות מהלך כל ההריון עד ששנולד אני רוצה לדעת אם יש קשר בין הבעיה הקיימת לתאונה בנוסף עברתי עוד 2 תאונות במהלך ההריון חוסר מזל מחכה לתשובה תודה
שלום, את מתארת ילד בן שלוש וחצי עם בעיות בהתפתחות השפה, ואת מציינת שבמהלך ההריון שלו עברת שלוש תאונות דרכים. אם אני מבין נכון, השאלה שלך היא אם יש קשר בין תאונות הדרכים לבין בעיות השפה של הילד. אני לא חושב שניתן יהיה לקבל תשובה אמיתית לשאלה שלך, כיוון שיהיה קשה למצוא את הקשר הברור בין הארועים שהיו לפני כ 4 שנים, ולמצבו של הילד כיום. מצד שני, אם השאלה מעניינת אותך, עליך לפנות לנוירולוג ילדים ולהסביר לו את המצב. יתכן שהוא יוכל לבדוק את הנושא, ולתת לך תשובות יותר מלאות. בנתיים, אני מקוה שאתם מקפידים שהילד יקבל את הטיפול והתמיכה המקצועית שלה הוא זקוק, כדי לסייע לו בהתפתחות השפה. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, בתי בת שנה וחודש ולא מוכנה לאכול אוכל מוצק ובכלל אוכל רגיל. היא נולדה 3900 וכרגע שוקלת 9400. אני מניקה אותה בבוקר ובלילה וביום היא מקבלת סימילאק. היא אוכלת מעדנים (קצת לא מסיימת) אבל חוץ מזה כלום. אנחנו מאוד דואגים, בטיפת חלב המליצו לי ל"הרעיב" אותה ואז היא תאכל, אבל זה עשה אותה עצבנית ובוכיה. נראה לי שאני חייבת לעשות משהו לפני שאני מזיקה לה בהתפתחות. תודה רבה
שלום לך, אני חייב להודות שהידע שלי בתחום של האכלה והנקה בגיל הרך הוא מוגבל ביותר. לכן, אני מציע לך לפנות לקלינאית תקשורת אשר עוסקת בבליעה ובהאכלה.ניתן לפנות לקופ"ח לשם הפניה כזאת, או לפנות לאחד ממכוני הדיבור והשמיעה הגדולים (למשל, המכון של בית החולים תל השומר, או איכילוב או שניידר). בכל אחד מהמקומות הללו נמצאות קלינאיות תקשורת אשר עוסקות בתחומים אלה והן בעלות ידע ונסיון נרחב. אני בטוח שהן תוכלנה להציע לך דרכי פעולה טובות יותר מ"הרעבה" של הילדה. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
יש לי ילדה בת שש עשרה אשר במשך השנים ניסינו לטפל בבעית דיבור שיש לה. היא בדרך קבע מוציאה את הלשון שלה בזמן הדיבור, וזה גרם לשיניים הקידמיות שלה לבלוט. כיום כשאנחנו רוצים לעשות לה גשר יש צורך לתקן את זה כדי שהשניים לא יחזורו לבלוט אחר כך. אבל מאחר שמצב הלשון קשה בכל האותיות כמעט ומאחר שהיו לנו כמה נסיונות כושלים היא בטוחה שאי אפשר לשנות את דרך הדיבור. האם יש לך פירוט של מקרים שהצליחו, או תרגילים ושיטות כדי להרגיע אותה? כמו כן היא גם מתלוננת שאין לזה סיכוי לעבוד כי בזמן השינה הלשון שלה דוחפת ואין לה על זה שליטה.
שלום לך, את מתארת את הבעיה של הבת שלך, אשר למעשה מתחלקת לשני גורמים. אם אני מבין נכון את התאור, ביתך הוגה צלילים שונים של השפה כאשר הלשון בין השיניים (הדבר מכונה interdental Sygmatism). בנוסף, אני מבין שגם בעת מנוחה (כלומר כאשר היא אינה מדברת) הלשון ממוקמת בין השיניים או דוחפת את השיניים קדימה (מצב זה מכונה "דחיקת לשון"). כפי שאת ודאי יודעת, מקובל לטפל בנושא בגילאים צעירים יותר, אך גיל 16 הוא בהחלט גיל שבו עדיין ניתן לטפל בבעיה ואף לפתור אותה (את שתי הבעיות שציינתי). אני לא חושב שזה המקום להצעת תרגילים ולהדרכה ב"שלט רחוק". אני מציע לכם לפנות שוב לקלינאי/ת תקשורת כדי לעבור אבחון מעודכן. חשוב שתסבירו לאיש המקצוע שכבר היו נסיונות טיפוליים (לא מוצלחים) בעבר, ושצריך לקחת זאת בחשבון. לעיתים יש מקום לשיתוף פעולה בין קלינאי התקשורת לבין האורטודנט, אך כדאי להחליט על כך רק לאחר האבחון. ביתך צודקת בכך שהטיפול מייגע ואינו "כייפי"; אבל אם היא תהיה מוכנה לעבוד קשה - בד"כ ניתן לשפר את הבעיה באופן מאוד משמעותי או אפילו לפתור אותה לחלוטין. אנא מסרי לה הרבה הצלחה בשמי. ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום בני בן חמש וחצי מגמגם מזה כשנה וחצי,שיפור ניכר בתקופה האחרונה.בשיחה עם קלינאית תקשורת בטלפון כדי להתחיל בטיפול היא אמרה שתעבוד איתו על טכניקות נשימה שתעלמנה את הגמגום כמעט לחלוטין. האם זה לא מוקדם מדי לטיפול שכזה? תודה על תשובתך
שלום לך, ראשית, אני שמח לשמוע שאת חשה בשיפור משמעותי בגמגום שלו בזמן האחרון. זה סימן טוב ומעודד. במרבית המקרים הגמגום משתפר ואף חולף תוך זמן קצר יחסית (שבועות עד חודשים) מהרגע שהוא הופיע. לכן, אם את בטוחה שאת רואה שיפור משמעותי בגמגום, ניתן וכדאי להמתין עוד קצת, ויתכן שהבעיה תחלוף מעצמה. לעומת זאת, אם השיפור נעצר, כדאי להפגש עם קלינאי/ת-תקשורת. לגבי שיטות הטיפול: קיימות שיטות וגישות שונות לטיפול בגמגום אצל ילדים צעירים. לא נכנס, במסגרת זו, לדיון על היעילות של שיטת טיפול זו או אחרת. חשוב לי רק שתדעי ששיטות הטיפול בגמגום אשר קיימות כיום בעולם אינן יכולות להבטיח "ריפוי" מהגמגום. יש טיפולים שיכולים להיות יעילים מאוד ושפר את הגמגום באופן דרמטי, אך לא קיים טיפול אשר "מרפא" מגמגום. כאמור, ברוב המקרים הגמגום אצל ילדים צעירים חולף מעצמו - כך שקשה להבחין בין ה"החלמה ספונטנית" לבין שיפור שקורה בעקבות טיפול, אצל ילדים אשר מגמגמים זמן קצר. לסיכום, אם יש שיפור משמעותי בגמגום, כדאי להמתין עוד קצת. אם השפור הפסיק ועדיין יש גמגום, כדאי לפנות לטיפול. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
בני בן 4 ויבר טראומה לפני 3 שבועות. מאז הוא מגמגם. אני ממש אובדת עצות! האם צריך לטפל מיד או רצוי לתת לזמן לעשות את שלו? האם לפנות לקלינאית תקשורת או לפסיכולוג? האם זה נכון שבגמגום בעקבות טראומה רצוי לטפל מייד, כלומר סמוך למועד הארוע?
שלום לך, במרבית המקרים, גמגום אכן חולף ללא התערבות מקצועית בתוך זמן קצר יחסית. לכן יש רבים שימליצו לך להמתין מעט ולראות מה קורה. מצד שני, את מתארת מצב שגורם לך דאגה ולחץ, ואין לי ספק שהתחושות שלך (כמו גם הגמגום עצמו) משפיעות על התקשורת שלך עם הילד. בהצחשב בדברים שסיפרת, אני מציע לך להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת, כדי לקבל מידע יותר מדוייק, להבין יותר טוב מה קורה, ובעיקר כדי להבין כיצד תוכלו לסייע לילד. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב בני בן 3 וחודשים הוא אינו הוגה את המילים כראוי - במקום ספיידרמן הוא הוגה קאקאמן אני מנסה כל זמן לתקנו אך ללא הועיל - הוא כל הזמן ממלמל בצורה תינוקית , בגן טוענים שיקיימת בעיה גם במוטוריקה העדינה והגסה - משום מה אני לא כל כך מודאגת במשפחתי קיימת בעיה אצל הבנים - דיסלקציה האם יש קשר
שלום לך, ילד בן 3 ושלושה חודשים אמנם יכול עדיין לשבש צלילים מסויימים, אבל הדוגמא שנתת לשיבוש ההגייה שלו היא אינה דוגמא שגרתית לילד בגיל זה. בנוסף, את מציינת שהגננת חשה שיש לו גם בעיה במוטוריקה העדינה והגסה, ושבמשפחה שלך יש נטיה לדיסלקסיה. לכן, הדבר הנכון הוא לפנות לאבחון דיבור אצל קלינאי/ת-תקשורת, על מנת לבחון את שיבושי ההיגוי, ולאחר האבחון כדאי יהיה לשאול את המאבחנ/ת אם יש גם מקום לפנות לאבחון נוסף אצל מרפאה-בעיסוק. ניתן לפנות לאבחונים אלה במסגרת קופת חולים או באופן פרטי, ולעיתים ניתן לעשות זאת באמצעות אנשי המקצוע אשר נמצאים בקשר עם הגן (שאלי את הגננת על זה). בכל מקרה, בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב אני בחור עם גמגום במקור כבד בעקבות טיפולים מוצלחים מאוד בעיצוב שטף התקדמתי המון אני היום מנסה לקבל את הגמגום שנשאר לי ולהפחית את עוצמת התקיעות לדעתי מה שמתאים לי זה stuttering modification בחול משלבים בין 2 השיטות (למרות שהפילוספיות די הפוכות) רציתי לדעת אם יש בארץ קלינאי תקשורת שמומחה בשיטה הזו או בסתם טכניקות דיבור להורדת עוצמת התקיעות (להבדיל מעיצוב שטף) תודה מראש
שלום לך, ראשית, אני שמח לשמוע שחל שיפור כה משמעותי בדיבור שלך בעקבות הטיפול שעברת בעבר. כפי שאתה ודאי יודע, הדבר אינו פשוט ואינו ברור מאליו. לגבי המשך טיפול במסלול שונה; יש בארץ קלינאי תקשורת שונים אשר משלבים שיטות טיפול שונות לגמגום. בפורום זה, אין מקום להמליץ על מטפל זה או אחר באופן אישי, ולכן אני ממליץ לך לפנות לאגודה של קלינאי התקשורת, כדי לברר איזה מטפל נמצא בקרבת מקום המגורים שלך, ואשר עוסק בטיפול בגמגום. אתר האגודה הוא: www.ishla.org.il אני מושכנע שכל מטפל שתתיעץ איתו ואשר עוסק בטיפול בגמגום, יוכל ליעץ לך לגבי שיטות הטיפול שונות שיכולות להתאים, ואשר יוכלו לסייע בהמשך הדרך. הרבה הצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
תודה
שלום רב, אחותי בת ה-18 סובלת מליקוי למידה די קשים. היא נמצאת בבית ספר לחינוך מיוחד (היא לא סובלת מפיגור...לפי אבחנה שנעשתה לה) ובבית ספר היא די מצליחה בכל התחומים...הבעיה היא יותר בעיה חברתית בשל קושי בתקשורת בינה לבין אנשים אחרים בני גילה, קשה לה לבטא את עצמה ולוקח לה המון זמן יחסית עד שהיא מוצאת את המילים הנכונות להגיד (למרות שכשהיא כן מצליחה להגיד אותם אז מתבררת החוכמה הרבה שלה והעומק המחשבתי)...התסכול שלה הוא שהיא מאוד מודעת לקשיים שלה ורק נותרה הבעיה בעינה....איך ואיפה ניתן לטפל בבעיית תקשורת מסוג זה?!! ראוי לציין שהיא גם מטופלת בנושא הדיסלקסיה והליקויי למידה, וחשבתי אולי אפשר גם להפנות אותה לבעיה בתקשורת בין אישית ודיבור...מקווה שתייעצי לי איפה כדאי לקחת אותה לבדיקה וטיפול מתאים. תודה רבה לך ושבוע נעים.
שלום לך, פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה ואני התבקשתי למלא את מקומה, עד שתשוב מהחופשה. מהפניה שלך אני מבין שאחותך לומדת בבי"ס לחינוך מיוחד. אני בטוח שבמסגרת בית-הספר היא נמצאת בקשר גם עם קלינאית תקשורת. אני בהחלט מסכים איתך שראוי וכדאי שהיא תעבור אבחון מסודר אצל קלינאי/ת-תקשורת, כדי להבין את מהות הקושי שלה, וכדי להחליט איך ניתן לסייע לה בשיפור יכולת ההבעה המילולית שלה והתקשורת הבין-אישית שלה. לכן, הדרך הנכונה ביותר (לדעתי) היא להתייעץ עם קלינאית התקשורת שנמצאת בבית הספר, לבקש ממנה לבצע אבחון מסודר, ואחריו להחליט אם ניתן לטפל בנושא במסגרת בית-הספר, או שעדיף לפנות לטיפול/הדרכה במסגרת אחרת (למשל קופ"ח, או מסגרת פרטית כלשהי). בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
בני בן שנתיים ואומר 7 מילים בלבד (ואף הן משובשות). התחלנו לפני כחודשיים טיפול אצל קלינאית תקשורת, אשר אבחנה שיש חשד לדיספרקסיה, יחד עם זאת יש התקדמות בחודשיים האחרונים (ממלמל יותר, נוספו עיצורים ותנועות, והחל לומר מילים כמתואר לעיל). הקלינאית המליצה להמשיך ולדבר אל בני בשתי שפות (האב בספרדית והאם בעברית). (אצין כי, לא נראה שקיימת בעיית תקשורת (אם כי הילד מאוד לא חברותי), ולמעט הדיבור, התפתחותו של בני היא תקינה, והוא אוכל היטב) שאלותיי הן: (1) האם ייתכן שמדובר באיחור בדיבור ולא בדיספרקסיה? (2) האם במצב דברים כזה, כאשר יש קושי בדיבור, לא כדאי לעבור ולדבר רק בשפה אחת (יש אפשרות לעשות כן מבלי לפגוע באיכות הקשר של הילד עם ההורה). (3) מה הסיכוי מבחינה סטטיסטית שבני יהיה לקוי למידה, או יסבול מהפרעות קשב וריכוז או היפראקטיביות? תודה מראש
שלום לך, פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה ואני התבקשתי למלא את מקומה, עד שתשוב מהחופשה. אני אנסה לענות בקצרה על השאלות שלך: (1) בהחלט יתכן שמדובר על איחור בדיבור ולאו דוקא בדיספרקסיה. אבל, ההבחנה בין שני התחומים נעשית לאחר אבחון מקצועי (של קלינאית תקשורת), לכן צריך לוודא שהאבחונים שבוצעו אכן מספקים תשובות ברורות. אם לא זה המצב, אפשר לשקול קבלת חוות דעת נוספת. מעבר לכך, גם ההגדרה של "איחור בדיבור" היא הגדרה "מעורפלת" ומצריכה המשך בירור, כדי להבין ממה נובע האיחור. (2) באופן כללי, כאשר יש לילד קושי שפתי, מומלץ להשתמש בשפה אחת, כדי לא להקשות עליו את רכישת השפה, מעבר לקושי שכבר יש לו. עם זאת, צריך לקחת בחשבון את הדינמיקה המשפחתית. אם, למשל, מעבר לשפה אחת יגרום לכך שאחד ההורים לא יוכל לדבר עם הילד - קשה לי לראות איך נמליץ על פעולה כזאת. לכן, ההחלטה על מעבר לשפה אחת, צריך להתחשב בקושי השפתי, אך גם במבנה המשפחתי. (3) סטטיסטית, ילדים אשר סובלים מבעיות שפה בגיל הרך, אכן יותר רגישים לפיתוח של הפרעות התפתחותיות אחרות. קשר זה הינו סטטיסטי בלבד, ולכן לא ניתן לתת לך תשובה אמיתית לגבי הילד הפרטי שלך. לשימחתי, את רגישה לנושא ומודעת, ולכן אני מניח שתקפידו להיות "עם יד על הדופק", כדי לזהות קשיים (אם יהיו) בשלבים מוקדמים ככל שניתן, כך שניתן יהיה להקל עליו כמה שיותר, ואולי אף לפתור חלק מהנושאים. הרבה הצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
האם יתכן שפתאום בני בן ה 12 יתחיל לגמגם? הוא לא עובר שום תק' קשה ולא התקפי חרדה. אני אישית מגמגמת לא כבדה מגיל מאוד קטן
שלום לך, פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה ואני התבקשתי למלא את מקומה, עד שתשוב מהחופשה. אני מבין מהפניה הקצרה שלך שהנער בן ה-12 החל לגמגם, למרות שלא גמגם כילד צעיר. בנוסף, אני מבין שגם לך יש גמגום. ובכן, במרבית המקרים - גמגום מופיע בגיל צעיר (גיל 3-4), אך גמגום יכול להופיע גם בשלב מאוחר יותר. הגיל המאוחר ביותר שבו מקובל שיכול להופיע גמגום, הוא גיל 12-13. בדרך כלל, כאשר מופיע גמגום בגיל כזה, הילד מאוד מודע לבעיה, נבוך ממנה וסובל לא מעט. אני ממליץ בחום לפנות לאבחון גמגום ללא דיחוי, כדי לבדוק את הנושא, כדי לקבל מידע מדוייק וכדי לסייע לו להתמודד עם הבעיה בצורה היעילה ביותר. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
לצוות המומחים שלום רב, בני בן שנתיים ושמונה חודשים, וכבר מגיל שנה ושלושה חודשים מדבר באופן שוטף ברור ובעל עושר לשוני רב, הבעיה היא שאת האות ל' הוא לא מבטא במילים בהן היא מופיעה ובמקומה אומר את הצליל ר'.האם יש אלו שהם תרגילים שניתן לבצע יחד איתו בבית, על מנת שיוכל לבטא את האות ל'? האם זוהי בעיה שכיחה או דורשת טיפול דחוף? אנו מודאגים מאוד, אודה לכם אם תעזרו לי. תודה רבה וחג שמח
שלום לך, פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה ואני התבקשתי למלא את מקומה, עד שתשוב מהחופשה. זו אינה בעיה :-) בהחלט מקובל שילד בן שנתיים ושמונה חודשים אינו הוגה את הצליל "ל" באופן תקין. בד"כ, ה"בעיה" מסתדרת מעצמה בתוך מספר חודשים, ואין צורך בטיפול. אם לקראת גיל שלוש וחצי או ארבע שנים, אין שינוי במאפייני הדיבור, כדאי לפנות לאבחון אצל קלינאי-תקשורת. לפני כן, הדבר לא נחוץ. כל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב, בת שלי בת 2.10 דוברת עברית ורוסית עם אוצר מילים גדול מאוד, אבל היא אינה מבטאה את ההברה ההראשונה של מילים רבות, למשל במקום בלון היא מבטא אלון למרות שהיא יודעת לבטא מילים אחרות שמתחילות ב"ב" כגון "בטן"(דוגמאות נוספות "אדור" במקום כדור, "אבילי" במקום תביא לי),כאשר אני מתקנת אותה היא מבטא נכון את המילים , אבל כאשר היא משתמשת במילים הללו תוך כדי דיבר היא שוב טועה. האם לתקן אותה? האם לפנות לטיפול? תודה מראש על התשובה
שלום לך, פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה ואני התבקשתי למלא את מקומה, עד שתשוב מהחופשה. השמטה של צלילים פותחים במילה היא תופעה מוכרת ורגילה בהתפתחות הדיבור של ילדים. את מבהירה שהיא עושה זאת באופן לא עיקבי (כיוון שיש מילים שהיא אומרת "נכון" ומילים אחרות שהיא משבשת). לכן, אני לא חושב שיש מקום לפניה לטיפול, בשלב זה. אני מניח שבתוך חודשים ספורים הנושא יסתדר מעצמו. אם את רואה שלקראת גיל שלוש וחצי אין שיפור בנושא, כדאי להתייעץ שנית. עד אז - הניחו לה. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום לך.. אני בת 17 כשהייתי ילדה קטנה הייתי מגמגמת וטיפלו לי בבעיה הזאת ועבר לי כיום יש לי שקדים מוגדלים ומאז יש לי קושי לדבר התחלתי לגמגם נתקעות לי לפעמיים מילים הגמגום נובע משקדים המוגדלים? אם שאני יעבור את ניתוח זה יעבור לי? זה מפריע לי מאוד
שלום לך, באופן עקרוני, שקדים מוגדלים לא אמורים לגרום לגמגום, אבל אם חשה שהשקדים המוגדלים שלך מפריעים לדיבור - כדאי לטפל בהם (בלי קשר לגמגום). אצל אנשים מסויימים, כאשר משפרים את מבנה מערכת הדיבור (למשל, ע"י ניתוח שקדים), חל שיפור גם במאפייני הדיבור. אני לא מכיר אותך ולא יודע לצפות אם הדבר ישפיע גם על ה"התקעויות בדיבור", אבל מכיוון שהשקדים מפריעים לך - כדאי לעבור את הניתוח. בכל מקרה, אם יש לך ספקות לגבי הנושא, את יכולה גם לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת לפני הניתוח, כדי לראות אם יש קשר בין שני התחומים (השקדים והגמגום). בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום. אבי בן 85 מאושפז בפנימית בביה"ח לאחר ארוע לבבי קל. לאחר שבוע והחלטה לא לנתח אותו בגלל גילו הוא כבר לא מסוגל לסבול את ביה"ח. הוא כבר שם כ 10 ימים. הריח של האוכל מגעיל אותו , בהתחלה קצת שתה ואכל מעט מאד (בעיקר דייסה). כיום מסרב לאכול ולקחת כדורים. מתלונן שלא יכול לבלוע . נראה כאילו הוא במשבר. הוא לא מקבל איפוזיה או אוכל בזונדה. מה ניתן לעשות כדי לגרום לו שיתחיל לקבל חשק לאכול ולבלוע את האוכל כדי שייתחזק?
שלום לך, פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה ואני התבקשתי למלא את מקומה, עד שתשוב מהחופשה. אני משוכנע שמסגרת בית החולים יש אפשרות לבקש בדיקה של קלינאית תקשורת מומחית בתחום הבליעה. אבחון כזה יוכל לסייע להבין את מהות הבעיה, ולכוון את אביך ואת הצוות המקצועי בבחירת סוגי המזונות אותם כדאי להציע לו. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
הבן שלי לא אומר מילים שלמות פ- פח, צץ - מוצץ, מה - מים, אגא - אבא, כ - כדור, ק - קח, נ - נעליים האם זה תקין
צריך לקבל יותר פרטים על התפתחותו.... האם הוא מבקר בגן והאם מוסיף מילים או חלקי מילים? בכללי, יש זמן עד גיל שנתיים, ורצוי לבדוק ששמיעתו תקינה
נמצא במעון מגיל שנה. התפתחותו המוטורית תקינה, הולך מגיל שנה וארבעה חודשים. בחודשים האחרונים נהיה שובב, אוהב לפתוח מגירות בסלון ולזרוק מתוכן קלטות ודיסקים, אוהב לפתוח ארונות במטבח לגשת לפח וכו. כשאומרים לו שאסור עושה בכונה. קשה להקריא לו סיפורים ולשבת ולשחק איתו, אך יש הטבה לעומת גיל שנה. מה שמפתיע שבנסיעות הוא מאוד רגוע גם אם הנסיעה רחוקה, ישן טוב והולך לישון ללא בעיות וגם כשמתעורר בבוקר יכול להיות ער במיטה יותר משעה.
אני מעל גיל 40 ונוהג לדבר בקול רם. לאחרונה הדבר מפריע לי יותר מאשר בעבר במיוחד לאור העובדה שכל הזמן מעירים לי על כך שאני צועק. בדרך כלל אני אפילו לא מרגיש שאני מרים את הקול. במיוחד זה בולט כאשר אני משוחח בטלפון. הייתי שמח לאתר משהו שיוכל ללמד אותי לשלוט בעומצת הקול שלי בזמן דיבור.
קודם כל- לך לבדיקה אצל רופא אף אוזן וגרון וודא שאין לך פקקים באוזניים או כל בעיה אחרת, לאחר מכן, בקש הפניה לבדיקת שמיעה.. ישנם סוגי ירידה בשמיעה שמתאפיינים בהפקת קול חזקה ואם הכל תקין, פנה לקלינאי תקשורת, לטיפול קול. בהצלחה
תודה על תגובתך. לא אין לי בעית שמיעה. בעית הדיבור בקול רם מלווה אותי מילדות. תמיד זה הפריע לי אבל עכשיו זה מפריע יותר מתמיד. ניסיתי למצוא קלינאי תקשורת אבל כולם מטפלים רק בילדים. האם את מכירה משהו שמטפל במבוגרים?
בני בן עשרה חודשים וכמעט ואינו ממלמל. לעיתים רחוקות מאוד אני שומעת ממנו את ההברה אה ובה. יש לציין שהוא חייכן וצוחק בקול, מגיב למשחק ויוצר קשר עין במהלך משחק או פרידה במעון. האם יש צורך להלחץ ולפנות לייעוץ בגיל זה ,או להמתין עוד קצת? על פי בדיקת שמיעה בטיפת חלב נראה היה שהוא שומע טוב.( גם בגיל קטן יותר לא שמעתי ממנו עיצורים גרוניים כלל)
תפני לביצוע בדיקת שמיעה, ותתיעצי עם קלינאי תקשורת בעניין של עידוד חיקוי ובדיקה של מעקב אחר הנעשה סביבו. במידה ותמשיכי לדאוג, תפני למכון להתפתחות הילד וקבלי יעוץ רב מקצועי. בכל מיקרה, תבדקי את השמיעה.
שלום, ביתי בת 10 חודשים, עוד מגיל חצי שנה כשהתחלתי לתת לה טחונים היא הראתה סירוב מוחלט, באותה תקופה התייעצתי עם טיפת חלב ושם הודרכתי לתת הפסקה של פירות וירקות ולחזור שוב אחרי שבועים וכך עשיתי, אך ללא תועלת הילדה פשוט סרבה לאכול מכפית ובמידה והייתי שמה בבקבוק היא היתה אוכלת מעט מאוד, פניתי שוב בגיל 8 חודשים לרופאה התפתחותית בטיפת חלב שאמרה לי שזה בסדר , כי מכוון שהילדה לא אכלנית בכלל ולא ממש עולה במשקל לתת לה מה שתרצה ואיך שתרצה, אני שמעתי בקולה למרות שבתוכי הרגשתי שמשהו לא בסדר, לא יתכן שהילה זורקת כל מה שנכנס לפה, סוגרת אותו ומסרבת לאכול, קבעתי טור לדיאטנית בהתיעצות עם כללית קול, נפגשתי איתה אחרי חודש והיא אמרה לי לקבוע טור למרפאה בעיסוק, אני אובדת עיצות, לא יודעת למי לפנות, לא יכול להיות שהמצב תקין שבגיל 10 חודשים הילדה רוצה רק סימילאק ובבקבוק רק. האם יש מקום שיוכל לעזור לי בנושא.
את צודקת בתחושה ש"משהו לא תקין", אשמח ליעץ לך אם תפני אלי. ישנם כמה מרפאות שישמחו לתת לך הדרכה, בבית חולים וולפסון, באיכילוב ובתל השומר. בכל מיקרה יש צורך לראות המ היא כן עושה ומה היא מוכנה לשים בפה, ולהתקדם באופן הדרגתי... בלי להמתין יותר. בהצלחה
ילדתי המקסימה בת 2.5 עד עכשיו דברה בצורה רציפה,דיבור מאוד מובן, מאוד נכון, מאז גיל שנה ו משהו-די מוקדם.מאז כ-שבועיים התחילה לגמגמ קלות, בעיקר בתחילת משפט, זה מפריע לה, היא ערה לבעיה כי תמיד אומרת לי" אמא אני לא יכולה"-ונוגעת בפה.מחליטה לשתוק ומצביעה על הדברים במקום לדבר. אני קצת מודאגת מהעיניין.אשמח לקבל תגובה בהקדם.תודה.
קיראי את הדברים שכתבתי בעבר, בפורום זה לעניין חוסר שטף בדיבור. זו תופעה התפתחותית. אם את דואגת מאד ורוצה יעוץ אישי, תפני לקלינאי תקשורת דרך הקופה בה הינך מבוטחת. בהצלחה
רציתי פשוט להודות לך על תשובתך המהירה והמרגיעה.
יש לי חברה שהבן שלה בן שנה וחצי והוא עדין לא אומר שום מילה חוץ מאבא בגלל שיש להם רקע במשפחה של בעיות דיבור היא מחפשת כלינאית תקשורת שעובדת פרטי ולא דרך קופות חולים בקופות היא ראשית לקבל כלינאית רק מגיל שנתיים ולא לפני אים משהו מכיר או יכול להמליץ על משהו שהוא באזור הרצליה אני אשמח אם יחזור אלינו
הילד שזקוק לקלינאי תקשורת זכאי לקבל טיפול מהלידה.... לא יודעת מהיכן המידע על זכאות מגיל שנתיים, זה פשוט לא נכון! אם הילד בעל עיכוב התפתחותי רצוי שיפנו למכון להתפתחות הילד, שם יעבור אבחון רב תחומי, כולל רופא נאורולוג וצוות תומך למשפחה. הם יחיטו וימליצו על מקום לקבלת טיפול, דרך הקופה! בחלק מהקופות ניתן לפנות ישירות לקלינאי ובמקביל למכון להתפתחות הילד. בכל מיקרה, ניתן למצוא קלינאי באופן פרטי דרך האתר של קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il בחלק "למי לפנות"
שלום יש לי בן בן שלוש וחצי מטופל אצל קלינאית תקשורת עקב השמתת אותיות ובעיות שפה . אומנם יש שיפור קל ויותר מבינים מה הוא אומר. גם בגן אומרים שיש שיפור. הקלינאית תקשורת אמרה לי שיש אולי צורך בגן שפתי . וגם ליפנות לריפוי ועיסוק. שאלתי היא ... מה זה גן שפתי ? הפחד שלי שהילד יחשב כמפגר הוא בעל מום וקושי כל שהוא. האים בגן שפתי הכן נימצאים ילדים מוגבלים ברמה של.... הסתיגמה כאשר אומרים לי שזה נכשב חינוךמיוחד אז ההשלכות הם ישר לכיוון זה. מה עלי לעסןת ועים מי עלי ליפנות.
גן שפתי מיועד לילדים עם קושי שפתי וכיולת למידה תקינה.... הילדים שם הינם בד"כ בעלי יכולות תקינות עם קושי ספציפי בשפה. נכון שההפניה שגן שפתי הינה דרך ועדת השמה של השרות החנוכי העירוני, על פי מקום מגורים ורק לאחר אבחון פסיכולוגי והמלצות של המחמכים. שהייה בגן שפתי בגיל צעיר יכולה לחזק מספיק את תחום השפה והתקשורת, כך שהילד יעבור לגן רגיל, עם הילדיםבאותו גיל. רצוי שתפני למערכת החינוך העירונית ועשי זאת מהר כי הועדות מתנהלות מוקדם ומסתיימות באצמא מאי. בכל מיקרה, הועדה תדון במיקרה והם ימליצו. ילד בגיל הרך לא יכנס למסגרת זו ללא הסכמת ההורים, אשר הינם שותפים מלאים לכל התהליך. קבלת זכאות הינה על פי חוקהחינוך המיוחד.... דבר מצויין כי הגן מתנהל בקבוצה קטנה ותוך חיזוק השפה בכל הפעילויות, בקבוצות קטנות. בהצלחה
שלום, בני בן שנתיים וארבעה חודשים, והוא כמעט ולא מחבר משפטים חוץ מ"לא רוצה" ומחקה אותנו עם משפטים לא יותר מ3 מילים. התפתחות מוטורית תקינה, מתקדם באופן איטי מבחינת רכישת מילים, יש לו עוצר מילים כ 50-60 מילים, בגן אוהב להתעסק עם יצירה ומקשיב לסיפורים, חברותי, מנסה לדבר עם ילדים אבל אך ורק בזמן המשחק, בבית משחק איתנו במשחק כדור משותף ו"קוקו", אוהב להראות ולבטא את שמות וצלילים של דמויות החיות שהוא מכיר בספר,מצביע, יוצר קשר עין יותר משנייה כשהוא מבקש משהו, אוכל מגוון מאכלים, מבין כל ההוראות.לאחרונה עשינו בדיקת שמיעה והיא נמצאה תקינה ואין לו נוזלים, למרות שיש לו הסטוריה של דלקות אוזניים. האם יש לי סיבה לדאגה? האם העיכוב בחיבור משפטים נובע מכך שאנו משפחה דו לשונית (עלינו לפני 17 שנה)? האם אני צריכה לפנות לרופא התפתחותי או לקלינאית תקשורת?
את מתארת ילד עם התפתחות תקיהנ ואיטית... מותר לו! יחד עם זאת ואם את דואגת את יכולה לפנות לאבחון וקבלת הדרכה לקלינאי תקשורת דרך הקופה. מכון להתפתחות הילד יכול להיות מקום טוב, אבל יש שם תוריםפ ארוכים ואלי לא צריך אבחון רב תחומי אלה רק קלינאי תקשורת... תוכלי להתחיל ממנה ואז לראות אם יש צורך באבחון מקיף.
שלום רב אני סבתא לתינוקת מקסימה בת שנתיים שמאוד מפותחת ומבינה כל דבר היא מבקרת מידי יום במעון אתמול אמרה לנו המטפלת שהיא חושבת שכדאי לבדוק את בעית הדיבור של הילדה מאחר והיא עדיין לא מדברת ברור היא אומרת במקום את כל המילה בעיקר רק את ההברות האחרונות של המילים אבל לא תמיד לדוגמא אמא היא אומרת את כל המילה לטענתה כדאי לבדוק אם יש איזו שהיא בעיה דוקא בגלל שהיא מפותחת מאוד בהשוואה ליתר הילדים בקבוצה שאלתי באיזה גיל למעשה צריך להתחיל לדבר אני מבינה שזה אינדבידואלי ואין כלל ברור אך למרות הכל כדאי להתחיל לטפל וגם בגיל כזה תודה וברכה מאירה
בגיל שנתיים ילדים צריכם להיות מסוגלים לצרף לפחות שתי מילים ביחד, בכוונה להביעה את עצמם. הדיבור צריך להיותץ מובן למשפחה הקרובה וגם למי שרואה אותה לעתים קרובות. לגבי המובנות, האם היא מתקדמת לעומת לפני כמה חודשים (לדוגמא מחנוכה להיום??) אם היא לא התקדמה ולא למדה יותר מילים והברות, כדאי להביא לאבחון לקלינאי תקשורת וגם לבצע בדיקת שמיעה. במידה ויש התקדמות, רצוי להמשיך לעודד ואתה ולהבין מה כוונתה וגם לחזור על המילים והמשפטים צורה ברורה ומעט איטית. בכל מיקרה, אם ההורים שלה מודאגים, יכולים לפנות לאבחון ולקבלת הדרכה... בכל מיקרה!
שלום רב, בני בן שלוש וחצי ועבר כעת ניתוח להסרת פוליפים וכפתורים וזאת לאור ירידה בשמיעה ונוזלים באוזן ימין. דיבורו לא ברור והוא מתקשה בעיקר בעיצורים ובאותיות השורקות. כתוצאה מכך המובנות שלו נמוכה והוא מטופל אצל קלינאית תקשורת, ששמה לב גם לקושי מורפולוגי המתבטא בהטיות, התאמות וטעויות תחביריות, וזאת לצד שפה עשירה. הוא אובחן במכון להתפתחות הילד בריפוי ועיסוק והיא גילתה קושי בהתארגנות למשימה. וכמו כן רף תסכול נמוך לחוסר הצלחה (מצמוצים ותנועתיות יתר) האם הדברים קשורים? האם כדאי לטפל בנוסף לקלינאית בדבר מה נוסף? האם כדאי לפנות לשיטת אלבאום או רמי כץ בשלב כזה? האם בגיל כל כך צעיר ניתן לאבחן ליקויי למידה? אני מרגישה די לבד מול כל גורם בנפרד..... אשמח להכוונה שרית
הגורם המאחד הינו המכון להתפתחות הילד, אשר אמור לרכז ולכוון אותך. לגבי ליקוי למידה, אכן, לעתים עכוב ברכישת השפה וקשיים מוטוריקה עדינה והתארגנות הינם סימנים לליקוי למידה, אבל כעת עדיין מוקדם לתת כותרות, זה הזמן לעבודה קשה ומאומצת. דירשי והקלינאי תקשורת והמרפא בעיסוק שיקיימו שיחה וישיבה לעניין בנך ובקשי מכן לתאם עמדות ולתת לך הדרכה בכל תחום ותחום. את לא לבד, יש לך את המכון, את המטפלים וכו', כולם לצידך ולצד בנך! לגבי פנייה לשיטה מסויימת, אין לי מספיק ידע ולא הכרות.... החשוב זה להתאים את השיטה לילד ולא ללכת על פי שיטה שאמורה להתאים לכולם! תעזרי גם בגננת ובמשפחתך המורחבת. בהצלהח ובסבלנות!
היי, שמי אילי ואני אמא של ילד בן שלוש . לאחרונה עשינו לו בדיקת שמיעה בעקבות נוזלים שהתגלו באוזן השמאלית שלו . תוצאות הבדיקה יצאו : 15 - אוזן ימין , 25 - אוזן שמאל . במקביל עשינו לו צילום שקד שלישי ויצא שיש לו שקד שלישי מוגדל . רופא המשפחה המליץ על ניתוח של כפתורים וניתוח להוצאת השקד השלישי ואמר שהילד " יפרח " לאחר הניתוחים הנ"ל. מחוות דעת 1 של רופאת א.א.ג אמרה שאין צורך לייחס חשיבות לבדיקת השמיעה רק לעקוב אחרי זה . ( אני מתכוונת ללכת לעוד רופא א.א.ג לחוות דעת נוספת ) בני מבחינת התפתוחותו השפתית דיבר משפטים שלמים רק בגיל שנתיים ושמונה חודשים בערך , היום הוא בן 3 מאוד אינטלגנט אבל יש הרגשה שנתקעות לו המילים במשפט / בשיחה / בשיר שהוא מאוד מתאמץ שיבינו את המילה שהוא רצה להגיד ( יש לציין שרוב המשפטים אנו כן מבינים אותו ) כמו כן הוא גם מרייר.שאלתי - האם הכרחי שבני יעבור את הניתוחים הנ"ל ?( עם כול הכבוד לרופאים אני לא מבינה איך בבדיקת שמיעה ראשונה ויחידה אפשר להסיק על ניתוח ...) או מספיק התערבות של קלינאית תקשורת ( שפניתי למכון בימים אלו ) ? תודה רבה אם מודאגת ..
קלינאי תקשורת תוכל להעריך את התפתחות השפה והדיבור ולהמליץ על הצורך בהתערבות טיפולית, מעקב והדרכה או מה שצריך. לגבי ההמלצה הדפואית, את אומרת שהוא מרייר, האם גם נוכר? האם בשינה את רואה את החזה שלו עולה ויורד האופן שניראה מאומץ? האם יש לו ריור מרובה כשמצונן? הםא אוכל ולועס עם פה סגור ובכלל, האם פיו סגור במלך היום או שהוא נושם גם דרך הפה? תשובה לשאלות אלו יתו לך כוון לגבי הצורך בניתוח, מעקב או טיפול רפואי אחר. בדיקת השמיעה באופן בלעדי איננו נותן מספיק מידע לגבי הצורך בניתוח, זה אחד המדדים ובודאי צריך לבצע מספר בדיקות ולראות אותם לעומק לפני החלטה או המלצה לטיפול.
תודה רבה על תשובתך. בשינה אינו נוחר וישן עם פה פתוח . אולי בגלל שהוא עדיין עם מוצצים הוא מרייר , יש הגיון ? . בכול מצב אנו משתדלים לקחת לו את המוצץ במהלך היום ונותנים לו רק בשינה . האמת היא שהשפה שלו בשבוע האחרון השתפרה והוא מתחיל לדבר ברור יותר ומשפטים שלמים . בכול מצב אני מרגישה שהוא לא צריך ניתוח כפתורים והוצאת השקד השלישי . אני אתייעץ עם קלינאית תקשורת . שוב תודה עזרת מאוד :)
שלום אני סובלת מבעיית androgen insinsitivity ולפני 5 חודשים עברתי ניתוח freminizing genutoplasty ומאז אני מקבלת אסטרופם 1 מ"ג ויש לי קול גברי השאלה שלי האם יש אפשרות לתקן לקול נשי אני מבקשת שתעזרי לי ולמי צריך לפנות אני התייעצתי עם רופאת האינדוקינית ביקשה ממני להתייעץ עם ד"ר יאקי כהן מבית חולים אכילוב רופא א.א.ג ושלחתי לו איימל והחזיר לי תשובה שהוא לא מנתח בעיות כזה אני מבקשת לעזור לי ותודה מראש
שלום לך. הילדה בת 12 והיא לפעמים מגמגמת ברוב המילים. הקלינאית אמרה שזה לא ממש נורא אבל היא עדיין סובלת מזה. אין לה שום קשיים ואין לה בעיות היא ילדה רגילה אבל קצת מגמגמת איך אפשר לשפר את זה?
האם מפריע לה? לא לכם כהורים, אלה לילדה? גמגום זה למעשה כמו אלרגיה שבא וחלוזרת מבלי שנידע למה וכיצד??? אם היא רוצה טיפול רציני עליכם לפנות למומחה בתחום זה, שלינאי תקשורת בעל התמחות בטיפול בגימגום. דרך הגב, המון ילידם מפסיקים לגמגם לקראת גיל ההתבגרות, בגיל 12 יש לה סיכוי טוב שתהיהי הטבה ספונטנית, אבל בכל מיקרה, אם היא דואגת רצוי להפנות לקלינאי המתמחה בתחום זה. היכן אתם גרים ובאיזה קופה אתם?
שלום .אני מטפלת בילד בן 5 וחצי פי דידי מקסים ומתוק . כבר פעם 5 שאני נפגשת איתו כמו חונכת . אני מאוד רוצה להתקרב יותר אליו . הוא מאוד בורח לדברים שהוא לא צריך להתאמץ . ולא מתקשר הרבה . יש למישהו דרך שיכולה לעזור לי להתקרב יותר הצעה ... אני לא רוצה לותר כי כבר ויתרו עליו . תודה
בגיל 5 ודאי עבר טיפולים שונים ובודאי נמצא במסגרת חינוכית כל שהיא... הם יכולים וודאי ישמחו לתת לך הדרכה והכוונה ספציפית לילד שאת מטפלת בו ולא לפי נוסחה מהספר שאני יכולה להמליץ. בכל מיקרה, להיות קשוב ולהתחבר אליו הם העקרונות שיכולים לעזור, לבוון ולסייע ולא להכתיב הצורה חד משמעית הם עקרונות שמומלצים בכל מצב. בהצלחה
יש לי הצעה בשבילך מקווה שיעזור,לפעמים ילדים אלו זקוקים להגדרות ברורות על הנעשה כלומר לפני שאת עושה איתו משהו את צריכה לדבר איתו ולהגיד לו מה בדיוק הולך לקרות למשל אם את רוצה לשחק איתו תגידי לו שאת רוצה לשחק איתו במשחק אפילו שהוא בהתחלה יבכה ויהיה מתוסכל מזה שהוא לא יכול כרגע לשחק במשחק שהוא רוצה אל תוותרי ופשוט כל הזמן במלל להסביר שעכשיו אנחנו משחקים במשחק המסויים שבחרת ואחר כך הוא יוכל לבחור לשחק במשחק שלו וכך לאט לאט להתקרב אליו בשום אופן אל תרמי ידיים ותראי שלאט לאט תשיגי את הקשר שאת רוצה שיווצר בניכם
שלום לבת שלי יש הפרעות בדיבור זאת אומרת שקשה לה להגיד חלק מהמילים. אנחנו כבר היינו אצל קלינאית תקשורת וזה לא עזר. איך אפשר לסדר את זה?
ודאי אזדקק ליותר פרטים כדי לעזור! בת כמה, מה אמרה הקלינאית, האם יש לה קשיי למידה או בעיות רפואיות או התפתחויות? איסה מין קשיים יש לה? חזרות או חסרים עקביים או לא? אשמח לסייע לאחר קבלת פרטים נוספים.
שלום רב בני בן שנה ושלוש - אינו מדבר. כלומר, ממלמל, אומר אבא (עושה רושם שכאשר רוצה משהוא ואינו יכול להגיד אומר במקום זה אבא, מאוד מתלהב מהמילה כי אומר אותה מאוד ברור) , אימי, דה, אוטו (אחרי המון נסיונות שלי ללמד אותו). מתי אמור להתחיל לדבר ? כיצד אפשר ללמדאותו לומר כמה שיותר מילים ? (חוץ מזה שאני מבקשת שיסתכל על השפתים שלי ויגיד...) האם יש ספר לקרוא על כך או ?חוג? תודה רבה
תוכל לרכוש ספר מצוין לעניין זה: לשיחה דרושים שתיים, דרך האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בנוסף תבקשי מרופא הילדיםפ שיפנה אותו לבדיקת שמיעה, רק כדי לבדוק שאין שם איזה בעיה, אפילו הכי קטנה...... ובכל מיקרה, אם הוא מבין את הנאמר, יכול להיות שעדיין נמצא בתחום ההתפתחות הנורמלית לשפה ודיבור... הוא עדיין צעיר. בהצלחה
שלום פרידה ראשית תודה רבה על התשובה המהירה שנית: עושה רושם שהילד שומע היטב... והאם ניתן ללכת לקלינאית שתיתן לי הדרכה ? האם את ממליצה על מישהיא באיזור הקריות? תודה רבה דרורית
שלום אני יודע שזה נושא די חריג :) אני בן 26 ובמהלך כול חיי הבוגרים סבלתי מדיבור מהיר ומדי פעם בליעת מילים וזה די מפריע לי במהלך החיים :) וזה די מתסכל. אני מנסה לעבוד על זה בעצמי כול פעם אני מזכיר לעצמי לדבר לאט ולפעמים זה מצליח, אני מעוניין לקבל עזרה מקצועית כדי לפתור את הבעיה הזו. השאלה שלי היא אם יש טיפול גם למבוגרים בקופות החולים? או רק באופן פרטי? ולמי אני צריך לפנות כדי לקבל טיפול ? במהלך הלימודים באוני' אובחנתי כמי שסובל מהפרעות קשב וריכוז האם הדיבור המהיר נובע מבעיה זו?
לשאלותיך: טיפול בדיבור דרך הקופה, רק מסבית רפואיות כמו מחלה או ניתוח. לא למצב שתיארת אתה צריך לפנות לטיפול של קלינאי תקשורת בתחום של "דיבור חטוף", כן, כך קוראים לתופעה... היא מוכר לנו ונחשבת לבעיה לא קלה לטיפול. האם זה קשור להפרעת קשב וריכוז... אולי, אין מידע מדעי לנושא זה עדיין. יש בתל השומר יחידה לטיפול בשפה ודיבור, במכון להפרעות בתקשורת... יש שם מומחית לתחום זה ושם תדרש לשלם תעריף ממשלתי ולא פרטי... שזה יותר זול. בהצלחה!
אני בת 30,מגמגמת מאוד מאוד קל, מדי פעם נתקעת לי מילה שאני מרגישה שאין לי אויר להמשיך את המשפט,סוג של "בלוק"..אך לרוב אני מדברת שוטף . רציתי לשאול איך כדאי להתמודד עם זה ועם ההתחושה הלא נעימה הזו,זה מציק לי ובעיקר בשל העובדה שאנשים משלימים לי את המשפט כשזה קורה לי...
אם התופעה מפריע לך, תפני לקלינאי תקשורת ותבדקי האם יש משהו בטכניקת הפקת הקול שהינו לא תקין... כי את אומרת שהאוויר נגמר לך בעממצא המילה. יחד עם זאת תבדקי האם את נוטה לדבר מהר וללא הפסקות לנשימה והתאמה? בכל מיקרה, אם התופעה מ]ריעה, כדאי להתיעץ ולבדוק האם אפשר להקל עליך מבחינת הטכניקה לדיבור וגם ההרגשה והמודעות העצמית בהצלחה
בתי עמית בת שנתיים ושמונה חודשים, ההתפתחות השפתית שלה תקינה והיא באופן כללי מתפתחת יפה לגילה. בחודשים האחרונים שמנו לב כי אותיות מסויימות כגון: ל, מ, ת, היא חוזרת עליהן ברצף תוך כדי משפט. כך למשל היא אומרת: התחפשתי ל ל ל ל ל מלכת הכוכבים, או דוגמא נוספת: אני רוצה גבינה מ מ מ מ מ משולשת. ת ת ת ת תביאי לי. חשוב לי לציין כי נראה לי שמדובר רק באותיות המסויימות האלו. (כמו כן, אני לא יודעת אם זה קשור אבל יש לעמית שקד שלישי מוגדל, אך בהמלצת הרופא אין צורך לנתח אותה כרגע). שאלתי היא, האם במקרה של עמית מדובר בגמגום או בתופעה רגילה? אמנם קבעתי תור לקלינאית תקשורת אך אשמח לקבל את תגובתך. בברכה, אמא של עמית
בגיל כל כך מוקדם ועם התפתחות שפה תקינה.... ישנם ילדים שזקוקים להשהייה מסויימת כדי לבחור את המילים מתוך אוצר מילים ההולך ומתרחב, ואז... מה עושים? מאריכים את המילים או חוזרים על הברות, עד שהמילים והמשפטים משתסדרים בראש. לרוב התופעה חולפת לקראת גיל בית ספר. עם עליות וירידות של תדירות הופעת החזרות. מדובר על חוסר שטף התפתחותי וכמה שפחות לנגוע בו, יותר טוב! לא כדאי להביא אותה למודעות, אלה להפך, להמתין בסבלנות ולאפשר לה משך התארגנות ככל שהיא צריכה.
שלום, בני אובחן כ שייך לספקטרום האוטיסטי + ניקוד 37 מתוך 60 האם אוכל להבין יותר מהי רמת האוטיזם בבקשה בתודה מראש אמיר
שלום, בני בן 4 וארבעה חודשים. הוא לא דיבר עד גיל שנתיים היה מצביע על דברים ומשתמש כמעט רק בג'סטות כדי להביע את עצמו. עשה ניתוח לכפתורים והסרת פוליפ מוגדל ולאחר מכן החל לדבר בעזרת קלינאית תקשורת אך עד היום עדיין אינו מובן לגמרי, עדיין יש אותיות שאינו מבטא כמו ג,ק,וו,ואני מאוד מודאגת לגבי העתיד שלו. מהשנה הוא נמצא בגן שפתי. שאלתי היא האם מקרים כאלה מוכרים והאם יש ילדים דומים שהיום כבר גדולים ומדברים רגיל? הייתי רוצה לדבר עם אמא לילד כזה. תודה.
בקשתך על פני האתר, אולי אם או אב יענו לך. לגבימצבו של בנך, רצוי שימשיך בטיפול של קינאי דרך קופת חולים כדי שימשיכו לעבוד גם על תחום הדיבור. בגן השפתי יקבל מענה להתפתחות השפה והתקשורת באופן כוללני, במהלך השעות שהוא בגן, אבל לצערי במרבית הגנים אין טיפול יחידני שיענה על הצורך בטיפול בהיגוי. גם אם אומרים לך שאיננו זכאי לטיפול דרך הקופה, אל תאמיני להם! הוא זכאי לקבל טיפול מקלינאי בקופ"ח גם כשהוא בגן שפתי! לגבי העתיד, ברור שבנך זקוק להמשך טיפול אינדיבידואלי, הוא עדיין בגיל רכישת ההגאים וזקוק להכוונה וטיפול. בהצלחה
שלום לך דוקטור ! בני דקל נולד ביוני 2005 , דקל מגיל נורא צעיר סבל עם אסתמא קשה שכללו כמה וכמה אישפוזים עקב התקף אסתמא אשר גרם לחוסר חמצן בגוף. דקל החל לזחול וללכת מאוחר (החל ללכת בגיל שנה וחצי) דקל מגמגמם ואינו מדבר כראוי , יש ימים שהוא אומר משפטים יפים ללא גימגום , יש לציין כי אוצר המילים שלו רחב. אנו משפחה קשת יום שכרגע אין לנו את הכסף ללכת ולהשיג רופאים פרטיים שיאבחנו את הבעיה שלו. אנו שייכים לקופת חולים לאומית וממתינים לאיבחון רופא במרפאות חוץ בבית חולים מלבן בנהריה. משום מה זה נראה המון זמן וכנראה שהזמן רק מזיק ואין יותר כואב מזה שהורה רוצה לתת לבנו את הכלים להצלחה שלו ולא יכול. אנא תאמרי לי מה ניתן לעשות והאם יש אפשרות לפנות בדרך אחרת ?
ילדים בגיל הצעיר מאובחנים דרך קופת חולים במכון להתפתחות הילד, רופא הילדיםי יכול להפנות אותכם שם, במסגרת השרות הניתן לכלל התושבים בארץ, בביטוח הבריאות בממלאכתי. תתיעץ עם הרופא ילדים, אולי יש דרך הקופה אפשרות לפנות ישירותלקלינאי תקשורת ולא צריך לשלם באופן פרטי. אם מצבו השפתי של בנך ירוד, אולי זקוק לתמיכה דרך השילוב בגן שפתי... זהו מערך של מערכת החינוך שמאפשרת לילד לקבל את כל הטיפולים במסגרת גן מיוחדף גן שפתי או תקשורתי, לפי הצורך... וזאת לאחר שהמיקרה נידון בועדת השמה עירונית (שייך למערכת החינוך העירונית, עלפי חוק חינוך מיוחד) בכל מיקרה, אם מדובר רק על חוסר שתף בדיבור, תחפש באתר זה, תשובות שנתתי להורים בהקשר לחוסר שתף, זהו שלב התפתחותי שבמיקרים רבים (כ- 75%) מהמיקרים חולף עד לכניסה של הילד לכתה א'. בהצלחה
בתי בת 5 ו-10 חודשים ביקשו בגן שהיא תעבור אבחון פסיכודידקטי לקראת כיתה א' לטענתם יש רמזים לקשיי למידה אנו כהורים בספק לגבי אבחנה זאת במקביל התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת כיוון שקשה לה לבנות משפטים ארוכים אנו במצב מאוד קשה מאז השיחה הזאת עם הגננת ולקראת זה שיש סיכוי שהילדה תהיה בכיתה לחינוך מיוחד אבקש את עזרתכם..
לא מבינה במה אני יכולה לעזור? קלינאי התקשורת יכולה לסייע להם באבחון של ההבט השפתי ואבחון פסיכו-דידקטי מבוצע דרך השרות הפסיכולוגי של העיריה, כדי לאתר נקודות חלשות וחזקות ביכולות של הילד, מבחינת למידה. במידה ומתגלים קשיי למידה בתכה יכולה להנות מעזרה כבר בכתה א' ובכך לצמצם את הקשיים הנלווים לקשיי למידה... אינו מחייב כניסה למערכת החינוך המיוחד! רצוי לשתף פעולה בשלב זה עם מערכת החינוך, במיוחד לאור העובדה שבתך כבר מטופלת על ידי קלינאי תקשורת שיכולה להצביע על קשיים ספציפיים ועזור בתיכנון הטיפול ושילוב בכתה א'. יכול להיות שבשלב זה ימליצו להשאירה שנה נוספת בגן, עם תמיכה של גננת שי"ח ותוכניות טיפוח ייחודיות! בהצלחה