פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום רב, לפני כשבועיים בני בן השנתיים וארבעה חודשים החל לגמגם. בתחילה הגמגום נראה כמשחק מצידו אך בהמשך הזמן הגמגום החמיר ומלווה בעוויתות בפנים וניכר, כי המצב מפריע לו. עד לרגע הופעת הגמגום ההתפתחות השפתית שלו הייתה תקינה ואף ממש במסוך להופעת הגמגום בני גילה קפיצה התפתחותית משמעותית. מברור שערכתי עם הגננת שלו, עולה כי הילד איני מגמגם בגן בכלל. יתרה מכך, אשתי בחודש השביעי להריונה, ובני הביע פעמים רבות את חששו מהלידה הקרבה ומאחיו התינוק. נראה כי הגמגום נובע מלחץ נפשי ולאו דווקא מקושי מוטורי או נירולוגי. נודע לי כי יש ילדים המקבלים קלמנרבין סירופ כטיפול למצבי חרדה מעים אלה. האם טיפול בקלמנרבין הוא נכון? האם אין סכנה בהימצאות ולריאן בתכשיר זה? איזה טיפול נוסף מומלץ לילד במצב זה? תודה, אבא.
אני מקווה שתשובה אינה מדי מאוחרת ושלא נתתה לבן שלך קלמנרוין ולא שום סם או תחליף סם אחר!... חוסר שטף בדיבור הינה תופעה התפתחותית שמופיע כחלק מהנסיון של הילד למצוא את המילים הנכונות מתוך אוצר מילים ההולך ומתרחב! למה אתה חושב שנובע מחרדה או לחץ? אולי חרדה ולחץ של ההורים שחוששים מהבאת ילד נוסף הביתה? יכול להיות שהתופעה הייתה מופיע בכל מיקרה, ללא קשר ללידה הקרובה.... אז? מה הייתם עושים? מחפשים עוד סיבות חיצוניות?... מדובר על תופעה לגמרי נורמלי בגיל הזה, גם העובדה שזה לא קבוע ולא בכל מקום מחזקת את העובדה שזה שלב התפתחותי נורמלי לחלוטין! החוסר שטף יאלם ויופיע עד הכניסה לבית הספר ב- 75% מהילדים עם חוסר שטף... קחו את התן]פעה בקלות, על תחפשו פתרונות לבעיה שאינה קיימת ואם אתם נלחצים ודואגים, פנו ליעוץ של קלינאי תקשורת. מזל טוב לקראת הלידה!
אני מקווה שתשובה אינה מדי מאוחרת ושלא נתתה לבן שלך קלמנרוין ולא שום סם או תחליף סם אחר!... חוסר שטף בדיבור הינה תופעה התפתחותית שמופיע כחלק מהנסיון של הילד למצוא את המילים הנכונות מתוך אוצר מילים ההולך ומתרחב! למה אתה חושב שנובע מחרדה או לחץ? אולי חרדה ולחץ של ההורים שחוששים מהבאת ילד נוסף הביתה? יכול להיות שהתופעה הייתה מופיע בכל מיקרה, ללא קשר ללידה הקרובה.... אז? מה הייתם עושים? מחפשים עוד סיבות חיצוניות?... מדובר על תופעה לגמרי נורמלי בגיל הזה, גם העובדה שזה לא קבוע ולא בכל מקום מחזקת את העובדה שזה שלב התפתחותי נורמלי לחלוטין! החוסר שטף יאלם ויופיע עד הכניסה לבית הספר ב- 75% מהילדים עם חוסר שטף... קחו את התן]פעה בקלות, על תחפשו פתרונות לבעיה שאינה קיימת ואם אתם נלחצים ודואגים, פנו ליעוץ של קלינאי תקשורת. מזל טוב לקראת הלידה!
שלום פרידה שמי מיהאר אני פיזיותרפסט מומחה לטיפולי פה ולסת אני מחפש קורס בנושא בליעה וטיפול בליקויי בליעה היכן את ממליצה לי ?
בני בן השנה צורח כל אימת שהוא רוצה תשומת לב. הצרחות חזקות וממוקדות ולא ניתן להתעלם מהם(וזה לא בכי).בקשר לדיבור-הוא ממלמל הברות מגוונות, אומר "או" לאור ומצביע על דברים שהוא רוצה.הוא צורח כשמדברים בטלפון או שתשומת הלב אינה עליו. אני דואג והאם ניתן לעשות משהו
אולי לשחק איתו במשחק ה"שקט"? אולי בדיקת שמיעה לבירור מצבו? אולי לתת לו מספיק תשומת לב, כדי שלא יזדקק לצרחות? אולי לחבק אותו כשהוא צורח? אולי להתאלם ממנו כשהוא צורח? אולי, אולי , אולי.......... בהצלחה!
בס"ד שלום פרידה בני בן 2 ו-10 חודשים ואינו יכול לבטא את האות "ר" בכלל , ואת האות "ל " יכול לבטא כאשר היא בתחילת מילה ובאמצע אך לא בסוף מילה! האם כדאי לפנות לקלינאית תקשורת או לחכות?
תמתיני לפחות עד גיל 4 וחצי,,, ההגא הזה נרכש יחסית מאוחר על ידי מרבית הילדים. בינתיים תקפידי לדבר איתו נכון ולא לאמץ את ההחלפות שהוא עושה בדיבור
שלום.בני בן שנתיים ותשעה חודשים. מזה כשנה מטופל םעמיים בשבוע אצל קלינאיות תקשורת( פעם ב"מכבי" ופעם פרטי).מילד שלא דיבר כלל ועם חשד לpdd הוא מאוד השתפר,מדבר משפטים בני 3-4 מילים, מבין הרבה יותר ממה שהבין(הוראות ושאלות)והחשד לpdd הוסר.אלא שעדיין יש לו פערים בדיבור ובמיוחד בהבנת שפה ובמענה על שאלות.מלבד זאת הוא ילד מאוד חכם, יודע את הא-ב מבלי שלימדנו אותו, בעל יכולות גרפיות מוטוריות מעולות, אוהב חברה,משחקים וסיפורים ומשתלב נהדר בגן הפרטי הרגיל. התלבטותי:הקלינאית ב"מכבי"ממליצה להכניסו לגן שפתי בגלל הפער הגדול בין הבנת השפה לדיבור.לעומת זאת הרופאה ההתפתחותית טוענת כי אינו מתאים לגן שפתי למרות הבעיה בהבנה, שכן הוא מראה שיפורים משמעותיים מפעם לפעם.יש לדבריה, להמשיך בטיפולים בשעות הפנאי. אני רוצה לעשות עבור בני את הטוב ביותר ןלא יודעת מהו. בררתי עם מנהל החינוך בעירינו ונאמר לנו שאין גנים שפתיים, כי אם גנים טיפוליים, אותם הם משתדלים לעשות הומוגניים ככל האפשר מבחינת מאפייני הילדים.מה לעשות??? אני אובדת עצות.
ועדת השמה מחליטה לאיזה גן מתאים לשלב את הילד, כמובן ששילוב בגיל המוקדם עם טיפל תומך אינטנסיבי מניב תוצאות יותר טובות מאשר השמה מאוחרת בחינוך המיוחד... רצוי לעשות את ההשקעה הגדולה בגיל הרך. לגבי הגן, בערים רבות האופי של הגנים משתנה על פי משתני הילידם המופנים בכל שנה ומדי שנה הגן מיועד לענות על צרכי הילדים המופנים. האם הוא עבר בדיקת שמיעה? מה היו התוצאות? לגבי הריכוז והקשב, האם יש בעיה???? בעיות בהבנת השפה יכולים להתבטא בקשיי למידה בגיל מאוחר יותר ולכן ההתערבות המוקדמת חשובה. מה ההמלצה של הקלינאי הפרטי? האם הוא עבר אבחון על ידי פסיכולוג התפ]תחותי? מה הוא המליץ? שילוב בגן שפתי יכול לקדם אתהילד ולא בא על חשבון טיפול דרך מכבי. אני ממליצה להשלים אבחון של פסיכולוג, לשאול את הקלינאי הפרטי וגם את הגננת ולאפשר לועדת השמה לדון במיקרה... אולי יש אפשרות לשלבו בגן "רגיל" עם סומכת?
נכדתי בת 3 והיא מגמגמת מעט או נתקעת במילה הראשונה . יש לה שפה עשירה אוצר מילים עשיר. ילדה נבונה . דו לשונית מבינה טוב אנגלית אך אינה אומרת משפטים שלמים באנגלית אלא מילים . בעברית יש לה שיבושי הגייה מדלגת על הברות בתוך מילים. או משבשת ש,ש . מתי מומלץ לקחתה לטיפול אצל קלינאית תקשורת לטיפול. תודה סבתא דואגת.
מומלץ כבר לאבחן את הקשיים ולהחליט אםיש מקום להדרכה בלבד או גם טיפול. בכל מיקרה, יש המתנה לאבחון וכדאי לפנות מוקדם.
My son is almost 15 month old AND doesn't say even one word. he is exposed to both english AND hebrew AND say mama, dada, k, g, b,s,f,p. he is not pointing yet, whem he wants sommthing he looks at it AND cry. i can tell his hearing is fine . do you think there is a problem
כן, אני חושבת שיש בעיה ורצוי לבצע אבחון ובשלב ראשון בדיקת שמיעה, גם אם את חושבת ששמיעתו תקינה... יכולה להיות בעיה בתדרים מסויימים. האם הוא משולב במסגרת כל שהיא, של ילידם? עם מי הוא משחק? האם אתם מקפידים לדבר איתו בשפה אחת, בעקביות? חשוב העקרוםן של one adult-one language עקביות של שפה אצל כל אדם ולא בילבול בין השפות. בהצלחה
we are only talk to him in hebrew but he he is expose to english as well, when he hears us talking to others. he is at home not so much with other children so he plays mostly alone OR with us, should he be more around kids this age? thanks for your an
פרידה צהריים טובים, אני בן 26 ועד היום היה לי גמגום מאוד מאוד קל, לאחרונה הוא החמיר בעקבות תאונת דרכים שעברתי (כנראה שנבהלתי מדי) ואני חושש מכל מילה ומרגיש שהמילים נתקעות לי תכופות,דבר שלא היה קיים בעבר. האם ניתן לטפל בכך? אני מרגיש שהדבר פוגע בי ,גורם לי לתחושה של חסרון בטחון עצמי ומיאש אותי בצורה קיצונית. אודה לעזרתך בבקשה.
בהחל ניתן לטפל, בכל מיקרה, ניראה לי שהסתדרת בסדר עד היום ובודאי המצב ילך וישתפר ככל שתתגבר על התאונה שעברת. הגימגום הינו כמו "אלרגיה"... משהו מקפיץ אותו אחר כך, עובר ונעשה שקט, עד להתפרצות הבא. תפנה לקלינאי תקשורת ושיהיה בהצלחה!
שלום רב, האחיין שלי בן שנה ו8 חוד' , אינו אומר מילה ובקושי מוציא הגהים. אינו מצביע על חפצים, לא ממש מבין כששואלים אותו- איפה הכדור? איפה אוטו וכו'. הוא ילד מקסים , שקט ונוח שעושה רושם שמסתדר עם עצמו ולא תמיד זקוק לחברתם של ילדים/ אנשים. שעות על גבי שעות יכול לצפות בטלויזיה ונראה ששום דבר לא לגמרי מעצבן אותו. אני אישית רואה שאין במיוחד קשר עין איתו אלא לדקות ספורות בלבד. אחותי לקחה אותי לאבחון במכון להתפתחות הילד- נאמר לה שזה הפרעת תקשורת ראשונית! יחד עם זאת קבעו לה תורים לפסיכולוגית, עו"ס, קלינאית תקשורת וכו' . שאלתי - האם הם "מייפים" את המונח אוטיזם? האםיש דבר כזה הפרעת תקשורת ראשונית? האם כן יש מקום לדאגה, או שזה רק התפתחות איטית? תודה מראש
שלום יהל, המונחים והאבחונים הינם "רק מילים", היום מקובל לציין הפרע תקשורת ראשונית כי עדיין לא יודעיםלאן תתפתח, יכול להיות אוטיזם או לא, לכן יש מקום להתערבות מוקדמת על ידי טיפול של מספר מטפלים... אחותך עשתה נכון כשפנתה למכון להתפתחות הילד. אני מקווה שביצעו בדיקת שמיעה כחלק של מערכת האבחון הכללית. יש היום ריבוי של ילדים עם אבחנה של אוטיזם, שאינה מתאימה להן, לכן מקובל היום לציין הפרעת תקשורת ולא להתחייב על אבחנה כל כך ספציפית. בכל מיקרה, אוטיזם הינה תופעה הנימצאת על רצף של התנהגויות וישנם רמות חומרה שונות. היה סבלני ושתף פעולה עם המטפלים ועם אחותך. בהצלחה!
שלום. שמה לב שאופן דיבורה של בתי בת ה-12 אינו ברור , למרות שמדובר בילדה בעלת עושר לשוני גבוה. היא באופן תמידי אינה משתתפת בשעורים בבית הספר וכאשר אומרת משפט אנו מבקשים ממנה לחזור עליו. שכן, היא בולעת את המילים והמשפט נשמע כבליל מילים בלתי מובנות. הילדה החלה לדבר בגיל צעיר , לא קיימות בעיות חברתיות . אובחנה כילדה מחוננת מצד אחד ומצד שני לא מגיעה למצוי יכולתה בבית הספר. בתקופה האחרונה הועלה בי החשד שחוסר ההשגיות קשור לדרך הלא ברורה של הגיית המילים . האם אכן יכולה להיות קיימת בעיה כזאת וכיצד מתקדמים מכאן ? תודה רות
האם היא נבדקה או טופלה בעקבות הדיבור הלא מובן? האם יש לה מודעות (כניראה שכן, לכן לא משתתפת בשיעורים) מה מידת הביטחון העצמי וההשתתפות בפעילויות שלא דורשות דיבור (חוגי יצירה, ריקוד, ספורט....) יש הרבה שאלות ובהחלט כדאי לפנות להתייעצות עם קלינאי תקשורת
שלום, אני אמא לילד בן 6 דיספרקסי מקסים מכפר-סבא, שישמח אם מישהו בן גילו או אף מבוגר ממנו יצור עימו קשר כחבר. טלפון (אחרי השעה 16:00) 050-5897754. תודה
דרך אגב, לא הייתי ממליצה להכניס פרטים מזהים באתר שפתוח לכל, במיוחד שאת מבקשת שיצרו עמך רשק! שכחת את כללי הבטיחות בעולם הוירטואלי?????.
שלום לכולם, אני אמא לילד דיספרקסי מקסים בין 6 (כיתה א) מכפר-סבא. אשמח אם מישהו בן גילו או אף מבוגר יותר, ירצה ליצור עימו קשר ולהיות לו לחבר. טלפון שלי: 050-5897754 אחרי השעה 16:00. תודה!
למה את חושבת שילד דיספרקסי צריך התערבות כל כך חזקה ליצירת קשרים חברתיים? האם זה הבסיס לקשר. לא מבינה למה?
שלום, אני אם לילדה בת 5 וחצי. היא אמורה לעלות שנה הבאה לכיתה א'. ביום ההורים התברר לי דבר שלא היה חדש לי - לפעמים הילדה לא מרוכזת, כאילו נמצאת בעולם הפרטי שלה, במעין מה שנקרא "ריחוף", אך למרות זאת מבחינת מוכנות לכיתה א' היא מוכנה, הן ריגשית והן שכלית. לפעמים הגננת צריכה להסב את תשומת לבה בכך שקוראת לה מס' פעמים עד שהיא מגיבה. את בעיית חוסר הריכוז אני רואה גם בחוגים אחרים שהילדה הולכת אליהם : לפעמים היא פשוט לא מקשיבה, לא נמצאת "שם" ממש, אלא חושבת לה את המחשבות שלה... והמורה/מדריך צריך להחזיר אותה ל"כאן". תופעה זאת קורית גם כשהיא נמצאת בחברת ילדים, היא לא מתמסרת למשחקים עד הסוף אלא עד מתי שזה מתאים לה ובאיזה שהוא שלב מעדיפה את חברת עצמה... רציתי לשאול מנין זה נובע? האם כדאי לנסות להתגבר על התופעה, ואם כן איך? אגב הגננת בעצת הפסיכולוגית אמרה שזו לא סיבה להשאיר אותה שנה נוספת בגן. גם אני קצת "מרחפת". אבל מתפקדת וגם בבית הספר למדתי בסדר גמור, אבל לא יודעת אם זה ברמות של הבת שלי.. תודה.
האם היא עברה בדיקת שמיעה? יכול להיות שיש לה ליקוי קל ולכן היא לא תמיד קשובה לנעשה סביבה. לאחר בדיקת השמיעה ואם אין שם כל בעיה, אפשר לבצע בדיקת שמיעה המאפשרת ללמוד על "עיבוד השמיעתי", על הקשב והפיענוח של השפה המבודרת. לאחר מכן, ניתן גם לבדוק האם יש הפרעת קשב... יש הפרעות קשב ללא היפראקטיביות. הפסיכולוג בבית הספר או במכון להתפתחות הילד יכול להדריך אותך בכוון זה. בכל מיקרה, הצעתי בשלב א' - לבצע בדיקת שמיעה מקיפה. בהצלחה
שלום, בתי בת 4.5 ולארונה מראה סימנים של ירידה בשמיעה. הופננו לבדיקת שמיעה ואנחנו בדרך (עוד כמה ימים) אבל נכון להיום רופא אאג שולל נוזלים באזניים, באוזן שמאל פקק שעווה (אני לא יודעת אם זה יכול להיות גורם לירידה בשמיעה), ושקדים מוגדלים מאוד!! נוגעים בענבל וכמעט אחד בשני. אין נחירות, הפסקות נשימה, נזלת או שיעול. גם לא תלונות על כאבי גרון, כאבים בבליעה- כלום. פשוט שקדים מאוד מוגדלים. האם יש קשר בין ירידה בשמיעה לשקדים מוגדלים?
בהחלט יש קשר הדוק שקשור לאוורור של האוזן התיכונה... תעייני בספר אנטומיה ותיראי למה. אם הירידה משמעותית ולאורך הזמן, היא יכולה לפגוע בהתפתחות השפה והדיבור. מה ההמלצה של הרופא אאג'?
היי, בני בן שנתיים וחמישה חודשים וכבר תקופה ארוכה יודע לומר מילים בודדות. הבעיה מתחילה כאשר הוא מנסה להרכיב משפטים, הוא אינו עושה הפרדה בין המילים וכן, המילים שאותן הוא מבטא- הוא מבטא לא ברור. כך למשל הוא אומר "מאמאני" ל" גם אני", איפוקובובבנאי" ל"איפה הכובע של בוב הבנאי" וכד'. אני מנסה להסביר לו לדבר לאט, וכן חוזרת על המילים בצורתן הנכונה כאשר הוא מבטא אותן אחרת. הוא מנסה לחזור אחרי אך אינו מצליח ולרב מתייאש. כשיש הרבה אנשים סביבו, ושואלים אותו מה אמרת, הוא לרב נאלם דום ונראה מתוסכל מאוד. כיצד ניתן לעבוד איתו על הדיבור והגייה נכונה של המילים? דבי
זה הזמן לפנותלקלינאי תקשורת ולקבל הדרכה ייחודית לך ולבנך. הטיפול כלול בסל השרותים של קופת החולים בה הינך מבוטחת, בהצלחה
שלום, בני בן שלוש ושבעה חודשים. החל לגמגם לפני שנה בערך. כעבור חצי שנה פנינו לקלינאית תקשורת שהרגיעה אותנו שמדובר בשלב התפתחותי שיעבור. עברה חצי שנה נוספת אך הבעיה לא חלפה. יש עליות וירידות. לפני מספר ימים פנינו לקלינאית נוספת. היא קבעה (על סמך התרשמות של פגישה אחת) שלא מדובר בבעיה של חוסר שטף התפתחותי אלא בגמגום מולד (שהוא תורשתי) וחשוב להתחיל טיפול. אין לי ספק שיש לטפל בבעית הגמגום אך אני לא לגמרי שלמה עם האבחנה. גם במשפחתו של בעלי וגם במשפחתי שלי אין היסטוריה של גמגום. בהתחלה בני דיבר באופן שוטף ורק בהמשך הופיע גמגום. רק לציין שבני נבון מאוד עם אוצר מילים רחב ביותר. שאלותיי הן האם האבחנה כאן באמת חשובה? כלומר, האם בכל מקרה אופן הטיפול בגמגום (ולא משנה מקורו) יהיה דומה? האם רצוי לפנות לקבלת חוות דעת נוספת? בהנחה שאכן מדובר בגמגום מולד, האם משמעות הדבר שטיפול יכול להביא רק לשיפור ולא לידי ריפוי מלא? האם אין צורך באבחון מקיף יותר הכולל גם בירור נוירולוגי? אשמח אם תייעצי לי כיצד רצוי להמשיך מכאן תודה
מכוון שמדובר על ילד עם סיפור של כמה חודשים ובסופו של דבר, אתם די מודאגים.. כדאי שתפנו למרכז שמתמחה בטיפול בילדים צעירי, עם גימגום או לקלינאי המתמחה בתחום זה. ניתן לחפש קלינאי דרך אגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il או תפנו לקופ"ח ותבקשו מהאחראי עלתחום זה להפנותכם לקלינאי בעל נסיון בכל מיקרה, אין שום הוכחות שהגימגום הינו "מולד", אין גן ידוע או ספציפי וידוע רק שלעיתם הגימגום "רץ" במשפחות... לא המיקרה שלהם. לכן, לא הייתי רצה לקבל טיפול בגיל זה. האם הילד מודע לדיבורו או שה"גמגום" מתחיל ומסתיים באוזניים שלהם? מה תגובתו ומה מידת המודעות שלו וכיצד הסביבה מגיבה? כל אלה שאלות משמשעותיות לבירור לפני שמתחילים תהליך של טיפול ישיר בדיבורו של הילד.
בני בן שנתיים וחצי ומטופל ע"ח מרפקה בעיסוק כבר כשנה לבני יש בעיה שאינו יכול להעסיק את עצמו ומאבד ענין מהר מאוד בכל דבר שמתעסק בו. בני נמצא בגן רגיל חצי יום ובשאר היום איתי בבית. חשוב לציין כי בשבועיים האחרונים משחק בני לזמנים קצרים משחק עצמי וומפעיל דמיון ( דבר שלא היה קודם) נאמר לנו שיש לעבוד איתו בקבוצות קטנות וכי עדיף לרשום אותו לגן שפתי כי שם עובדים בקבוצות קטנות. האם גן שפתי יתאים לצרכיו של בני? האם שילוב עם ילדים עם בעיות שונות לא יגרום לו "ללכת אחורה"? האם עלינו לרשום אותו לגן רגיל ואת יתר הטיפול להמשיך כרגיל ע"י מרפה בעיסוק וחוגים .
הכניסה לגן שפתי או מסגרת חינוכית מיוחדת רק לאחר שהילד אובחן כזקוק לזה ועבר ועדת השמה של שרותי החינוך העיריה בה אתם גרים. האם הוא עבר אבחון במכון להתפתחות הילד? למה "רק" ריפוי בעיסקו? למה זקוק לגן שפתי אם עד היום לא היה אצל קלינאי תקשורת? בכל מקום עובדים בקבוצות קטנות, אפילו בגן חובה.
שלום, בני בן שלוש ועשרה חודשים, יש פעמים שהוא חוזר על המילה (אז) מס' פעמים בתחילת המשפט ואז אומר את שאר המשפט ברצף. הוא לא חוזר על מילה אחרת יותר מפעם אחת באמצע המשפט. הגננת אומרת שהוא מאוד אינטיליגנט ואוהב לדבר המון אבל מפריעות הפעמים שבהן הוא חוזר על המילה (אז) בתחילת המשפט. ישנם גם פעמים שהוא לא אומר כלל את המילה אז בתחילת המשפט . האם צריך לעשות משהוא בנושא ?
ביתי סובלת מדיספרקסיה ורבלית- ממוקדת לשפה בלבד (אובחנה במכון תהפתחות הילד). אנחנו בטיפול של קלינאית, והיא עדיין בקושי אומרת 4 הברות (גיל שנתיים וחודשיים). לא הצלחתי לאתר באנטרנט מידע סטיסטי על המשמעות הפרוגנוסטית- מה הסיכוי שתדבר רגיל, כמה רגיל וכו'...אני מחפשת קצת מידע מספרי (עדיפה מבחינתי ודעות מסויימת גם אם שלילית). מה אחוז הילדים באוכלוסיה עם דיספרקסיה ורבלית ממוקדת וכו' ואם יש הורים עם נסיון (כולל מאכזב) אשמח לשמוע. בתודה
דיספרקסיה ורבלית היא הפרעה בתיכנון הפעולות העדינות של הדיבור. לגבי העתיד, כמה אנשים את מכירה שלא מדברים???? זו תופעה התפתחותית שדורשת לקניית פעילויות עדינות של אברי הפה כדי לתכנן את ההיגוי הברור. בגיל שנתיים עדיין מוקדם לתת שמות מפוצצים כמו דיספרקסי... הנכון הוא להתערב ולהתחיל טיפול כדי לאפשר רכישת ההיגוי מוקדם ונכון, ככל שניתן. אין אבחנה של ממוקדת.... מה הכוונה? לא ברור. בכל מיקרה, מה שפעם ניקרא ילד שמדבר וקשה להבינו מקבל היום שם אחר אבל זו אותה גיברת בשינוי אדרת! אל תבהלי מהשם, תשתפי פעולה עם הקלינאי שמטפל בילד ותנסי לקיים טיפול באינטנסיביות... עד גיל שלוש אין למעשה הגבלה במספר טיפולים שילד יכול לקבל בשבוע... תדרשי לקבל לפחות פעמיים בשבוע לפחות ותדרשי גם המלצות שלהמשך תמיכה בבית. לגבי תגובות הקהל הרחב, בשאלה נישארת פתוחה, לתגובות......
לילד בן 3.5
שלום רב, למיטב הבנתי, מתאימים שתל קוכליארי לילדים אשר לא מפיקים תועלת ממכשירי שמיעה קונבנציונאליים. רציתי לשאול, איך יודעים שילד לא מפיק תועלת ממכשיר שמיעה בגיל שנה - שנה וחצי ? האם ניתן לסמוך על אבחנה כזאת או האם כדאי לחכות עד לשלב מאוחר יותר כדי להיות בטוחים שהוא אכן לא מפיק תועלת ויש הכרח לבצע ניתוח שתל? שמעתי מאנשים שאיכות הקול המתקבלת משתל קוכליארי היא סינטטית ובעלת גוון חשמלי ולא עשירה כמו זאת שמתקבלת ממכשיר שמיעה. האם זה נכון? כיצד ניתן לקבל מידע לגבי איכות המתקבלת ואי לכך - האם אין סיכון בביצוע ניתוח שתל אשר ישלול למעשה את האופציה להינות משמיעה עשירה? תודה רבה עדי
השתל ניתן לאנשים שאין להם שרידי שמיעה הניתנים להערכה או שיקום. לגבי ילדים המשמעות של דחיית השימוש בשתל מתבטא בקושי בהתפתחות תקינה של השפה והדיבור. התוצאות המדהימות של ילדים שעברו השתלת שתל השבלול מעידות על העדפה לניתוח לעומת מכשירי שמיעה שיעלותם מוטלת בספק. לגבי ההמלצה מתי ואם לבצע את הניתוח, רצוי להוועץ עם הרופא המנתח וצוות המשקם (קלינאי תקשורת בבתי החולים ובמרכזי החינוך של אותם הילדים) התוצאות של ילדים עם שתל, מדהימות!
שלום אני סובלת מבעיית androgen insinsitivity ולפני 3 חודשים עברתי ניתוח freminizing genutoplasty ומאז אני מקבלת אסטרופם 1 מ"ג ויש לי קול גברי השאלה שלי האם יש אפשרות לתקן לקול נשי אני מבקשת שתעזרי לי ולמי צריך לפנות אני מבקשת עזרתך ותודה מראש
תפני אלי לשיחה טלפונית, על פי הרשום בכרטיס כאן!
שלום אני סובלת מבעיית androgen insinsitivity ולפני 3 חודשים עברתי ניתוח freminizing genutoplasty ומאז אני מקבלת אסטרופם 1 מ"ג ויש לי קול גברי השאלה שלי האם יש אפשרות לתקן לקול נשי אני מבקשת שתעזרי לי ולמי צריך לפנות אני מבקשת עזרתך ותודה מראש
בהחלט ניתן לנסות לשפר את הקול. האם נבדקת אצל רופא אאג'? אשמח לקבל יותר מידע על מאפייני הקול שלך ואולי לתת לך יעוץ פרטני. צרי עמי קשר. בהצלחה
תודה מראש על התייחסותכם. בני, בן שנתיים ושלושה חודשים. מאוד מאוד אינטליגנטי, תקשורתי, בעל יכולת ריכוז מדהימה, תפיסה מהירה וזיכרון מדהים.מאוד דעתן. אוכל מוצקים בצורה שנראית נכונה. אוצר המילים שלו רב, אך קיימות מילים שמבטא בהגיה לא נכונה: למשל אומר יאח במקום ירח (לא מבטא את האות ר' גם במילים נוספות) אומר עודה במקום עוגה (לא מבטא עדיין את האות ג') אומר ממש במקום שמש (במילים אחרות כן מבטא את האות ש' בצורה תקינה). אומר משפטים שלמים, חלקם מובנים ומיעוטם לא כל כך. נראה לי שמבחינה ורבלית בני מתפתח טוב לגילו. נשימתו כבדה בדרך כלל ונוחר - לעיתים, לא תמיד. אני פונה בשאלה לאור העובדה שבני מרייר מאז החלו לצמוח לו שינים אך השיניים כבר צמחו ברובן המכריע ועדיין מרייר. מרייר עם ובלי מוצץ. לא תמיד יש לו מוצץ בפה. מבקש מוצץ לעיתים. האם הריור בגילו תקין? האם יש לפנות לבדיקות כלשהן או להמתין שהריור ייפסק מעצמו?
אם נצרף את התופעה של ריור מוגבר, נחירה ונשימה עם פה פעור, אפשר להגיד שיש כאן שימנים מובהקים לחסימה אפית, כמקור לכל התופעות שתארת. פני לרופא אאג' המתמחה בטיפול בילדים ותקבלי את עצתו לבדיקה נוספת, בדיקת שמיעה וטיפול או ניתוח, על פי הממצאים. לגבי הדיבור, אם יש שיפור מתמיד, אין מה לדאוג. אם הדיבור לא משתפר בעקביות, יש לפנות לקלינאי תקשורתלאבחון וקבלת הדרכה... וטיפול לפי הצורך. בהצלחה
שלום, בני בן ה- 9 וחצי מגמגם קלות, זה נמשך כמעט שנתיים, לא רצוף ובתקופות מסויימות ולאחרונה זה החמיר. האם גם בגיל כזה צריכים לפנות לקלינאית תקשורת. בנוסף בני בן ה- 6 וחצי מדבר מגיל קטן במקום צ הוא מבטא ס לא היינו אף פעם אצל קלינאית תקשורת מכיוון שאמרו שנחכה עד כיתה א''. כעת הוא בכיתה א' וממשיך לדבר כך, אך כותב וקורא היטב. האם צריך לפנות לקלינאית תקשורת? תודה רונית
בני בן כמעט ארבע. אינו סובל מדלקות באוזניים כלל אך סובך מנוזלים באוזניים ןעקב כך מירידה בשמיעה. במאי 2008 תוצאות בדיקת שמיעה היו אוזן ימין 15 שמאל 25. בבדיקה שנערכה אתמול התוצאות היו שמאל 15 ימין 35. האם במצב כזה יש המלצה לכפתורים? מה הניסיון שיש עם מכשיר האייר פופר (כיוון שאני ממש לא מעונינת בכפתורים). תודה מראש.
הדווחים טובים, על ידי מי שפיתח את המכשיר... העקרון של ניפוח עם פה סגור וגרימת פתיחת הצינוריות המאווררות את האוזן התיכונ, כדי לאפשר איזון בין הלחץ בתוך האוזן והלחץ באוויר הרגיל. ידועה לי על מיקרים רבים בהם נמנעים מפתיחת עור התוף עקב סכנה של זהומים וכו'. צריך להבחין בין ירידה הקשורה לאוורור האוזן לבין ירידה הקשורה לתפקוד של האוזן הפנימית (הולכתית לעומת עצבית). מתוך הדווח שלך על התוצאות בבדיקת השמיעה אי אפשר לדעת מה מקור הירידה, אשר הינה קלה, בכלמיקרה, לא מחייבת התערבות אלה מעקב רפואי. פני לרופא אאג' בהמשך לפניה זו
בני בן 6, בגן חובה שנה הבאה בכתה א', אני מאוד מודאגת מאחר ויש לו בעיה שפתית. הוא טופל כשלוש שנים אצל קלינאית תקשורת לדאבוני הזמן אוזל והשפה עדיין לא ברורה. לאחר אבחון פסיכולגי הוברר כי מדובר בבעיה רגשית המביאה השלכות בדיבור. אינני יודעת לאן לפנות ומה לעשות אני מרגישה שעשיתי הכל... אם מודאגת.
אם מדובר על בעיה רגשית, אז צריך לבקש מפסיכולוג או פסיכיאטר ילדים את עזרתם. אם מדובר על בעית תקשורת יכול להיות שיש בעיה בין אלה המוגדרות על הרצף של הרפעות קשר... ואם מדובר על קושי קושי שפתח על רקע של ליקוי למידה עם השלכות רגשיות (יותר סביר שזה המצב) אז יש מקום לכניסה לכתה א' עם עזרה, על פי חוק השילוב או חוק חינוך מיוחד.... על פי הצעת מערכת החינוך. באיזה איזור בארץ אתם נמצאים? מה הצעת קלינאי התקשורת?
ראשית תודה על תגובתך, אנחנו מתגוררים בראשון לציון. הילד עבר אבחונים רבים הוברר כי מדובר בילד עם יכולות גבוהות ובדברים מסויימים אף יותר לגילו. את הטיפול במרכז לבריאות הילד הפסקנו מאחר והילד אינו מוכן לשתף יותר פעולה ולדעתי כאם הילד מתקדם לבד די יפה מאחר וכנראה שהרגיש לחץ מסויים. (יש לציין כי לא היה שיתוף פעולה במפגשים האחרונים עם קלינאית תקשורת). פעמיים בשבוע הילד מקבל גננת שיח לגן שגם איתה לא תמיד הוא משתף פעולה. יש לציין שהילד זחל רק בגיל שנה, הלך בגיל שנה ושמונה חודשים סוג של התפתחות איטית האם יש קשר? לירז
שלום! בני בן השנתיים וחצי מפותח היטב, מדבר בשטף אך אינו מצליח להגות את האותיות ד' ו- ת'/ט'. את האות ד' הוא הוגה ג'. את האות ת/ט הוא הוגה ק . במקום להגיד תות הוא יגיד קוק . תודה - הוא יגיד קוגה. עד היום לא אמר נכון את האותיות הנ"ל למרות נסיונות שלנו למד אותו. (לא לוחצים עליו). האם לדעתך זה אמור להסתדר מעצמו או שיש צורך בהתערובת ואם כן מתי ואיזו? תודה מראש. שלי
זו תופעה התפתחותית, מוכרת.... ודי חמודה אם לא לוקחים ללב. תמשיכו להבין את מה שהוא אומר ואל תחזרו על צורת הדיבור שלו, אלה תדברו בצורה נכונה וברורה כדי לאפשר לו לשמוע ולאבחן בשוני. התיקון העצמי יבוא מתוך תהליך של הבשלה והתבגרות, כך שאין מה לנסות ללמד אותו או לתקן את דיבורו. במידה והתופעה תמשיך מעבר לגיל שלוש וחצי, ארבע.. תפנו לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה וטיפול. בהצלחה
שלום, ביתי בת 8 ובחודשים האחרונים היא נעשתה רגישה מאוד לקולות, לדוגמא כשאנשים אוכלים בפה לא סגור ומשמיעים קולות אכילה לא נעימים זה משגע אותה, טון דיבור מסויים אצלי פשוט מטריף אותה, רעשים שונים היא ישר שמה לב וזה מגיע למצבים של התקפות זעם קשות עד כדי שבירת חפצים ורהיטים בבית, מה עושים במקרה כזה? תודה.
בשלב ראשון הייתי עושה בדיקת שמיעה, תפני לרופא אאג' ואחר כך לביצוע הבדיקה אשר יכולה לגלות גם רגישות יתר ולא רק ירדה בשמיעה. לאחר מכן ואם לא נמצא משהו משמעותי (קרוב לודאי לא ימצא, אבל חייבים לפעול לפי הסדר) תפני לפסיכולוג שיאבחן מה הקרע לרגישות, האם יש עוד שינוייים בהתנהגותה שאינם מוסברים או האם עברה חוויה שגורמת לה להגיב בצורה כו קשה... בכל מיקרה, אם התופעה מחריפה מבחינת הרגישות או התגובה, יש לפנות למישהו שמתעסק העקר עם ההתנהגות בהצלחה
לבני בן השנתיים והחמישה חודשים יש אוצר מילים גדול אך הוא אינו מבטא את המילים בשלמותן (לדוגמא צהוב הוא אומר הוב). כמו כן , הוא אומר צרופים של שתי מילים כמו (מוצץ אדום) אבל לא התחיל לומר משפטים בני 3 מילים וכן לא אומר פעלים . בנוסף יש הברות שקשה לו לבטא כמו ח' (במקום לאכול הוא אומר לאשול אבל הוא יכול להגיד קח). האם יש סיבה לדאגה מבחינה התפתחותית ? איך ניתן לעודד את יכולת הדיבור אצלו? תודה מראש לירז
לגבי הדרכה, המלצתי שתפני לאגודת קלינאי התקשורת ותרכשי את ספר ההדרכה להורים של הנן(HANEN), הם ישלחו לך אותו בדואר. הספר מיועד להדריך הורים בתהליך העידוד והתמיכה בהתפתחות השפה והתקשורת. לגבי בנך, האם הוא מתקדם? האם תחושתך שיש שינוי וקידום או שהוא "עומד" באותו מקום כבר חודש, חודשיים? במידה ותחושתך שהוא עומד במקום, תפני לקלינאי תקשורת וקבלי הדרכה והכוונה והקלינאי תחלית האם יש מקום להתערבות או מעקב לאחר מתן הדרכה, כעבוד שלושה חודשים. העקרון המנחה הינו האם יש התקדמות והאם אנשים מחוץ למשפחה המיידית יכולים להבין מה הוא אומר. ודאי כדאי להתחיל עם בדיקת שמיעה, רק כדי לבודד את הגורם השמיעתי ולהבטיח שהוא שומע היטב.\ בהצלחה אגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il
ביתי בת ה 5 אובחנה לפני כשנה ע"י פסיכולוגית הגן ובמכון להתפתחות הילד עם בעיות שיום ושליפה ובעית ארגון שפה .מטופלת ע"י קלינאית שמתדרכת אותי.מקבלת גם גננת שיח בגן.לאחרונה אני מתקשה לשבת איתה בבית מכיון שהיא מגלה התנגדות וחוסר רצון ללמוד.כמו כן שמתי לב להבעת תיסכול וכעס שמבטאת בחריקת שיניים.השנה עודכנתי ע"י הגננת שיש שיפור ניכר אך עדיין מתקשה לבצע משימות בגן באופן עצמאי ומגלה חוסר ביטחון להתבטא ולהקשיב בשיחות קבוצתיות.מכיון שהיא ילידת דצמבר יש לה שנה נוספת בגן חוץ מהשנה.השנה אמורה לעבור אבחון נוסף ע"י פסיכולוגית הגן ובדיקת לגבי הפרעת קשב וריכוז בהתפתחות הילד.הומלץ שנה שעברה על גן משולב אך לא התקבלההשנה בטענה שיש לה הזדמנות בשנה הבאה.לאחרונה אני חשה שאולי לא נעשה מספיק כדי לתגבר אותה שתדביק פערים מצד שני אני לא רוצה להעמיס ולגרום להתגברות ההתנגדות אצלה .כמו כן אני מתלבטת האם יש צורך באבחון וטיפול מקצועי נוסף בשלב זה.אשמח לקבל את חות דעתך.תודה.
נראה שהיא מטופלת מכל הכוונים! האם יש לה גם הזדמנות לפעילויות לא השגיות, רק לשם הכיף והתענוג? האם יש לה מקום לביטוי קשייה ותיסכולה? לפעמים יש מקום לטיפול רגשי-תומך (כמו מוזיקה או אומנות) שיאפשר לה להתבטא בחופשיות ותוך תמיכה? המכון להתפתחות הילד יכול להעריך את המקום הנכון לשליובה בבית הספר, ילדים עם הקשיים שתארת מתגלים בהמשך כבעלי לקויות למידה בדרגות שונות. כל הטיפול יכול לעזור לה להתקדם אבל הקשיים תמיד יהיו שם והיא זקוקה לתמיכה למידה של דרכי התמודדות עם הקשיים ליד תמיכה בתחומים בהם יש לה יכולות. יש מקום לאבחון של פסיכולוג שגם יגלה מהם התחומים החזקים שלה ולא רק את התחומים שבהם היא מתקשה! היא תזדקק ללמידת אסטרטגיות להתמודדות עם קשייה. בהצלחה!
פרידה שלום רב! רציתי בבקשה לשאול האם העובדה שהורים מחקים את שיבושי ההגייה של ילדיהם משפיעה ומפריעה להתפתחות שפה תקינה?.. מה דעתך בנושא? והאם את יכולה להפנות אותי למאמרים הקשורים לנושא?
ודאי שאין צאצרים כאלה, מחקרכזה יהיה לא מוסרי ולא יתקבל בביקורת של ועדת הלסינקי! הפוך מזה, חיקוי הדיבור הנכון יעודד את הילד לשפר את דיבורו. הורים מקבלים תמיד הדרכה לדבר נכון ולא לקבע או לחקות את הדיבור המשובש.
שלום, בתי בת 3,5 חודשים, מחייכת ומדברת מגיל חמישה שבועות. בשבוע שעבר אפילו החלה גם "לגלגל" את הלשון בזמן הדיבור כאילו ממש מכינה עצמה למילים. בחמשת הימים האחרונים היא מחייכת אך לא מוציאה הגה וקשה לדובב אותה. היא מרימה ראש כרגיל כשהיא על הבטן מחייכת ומתמקדת יפה ואף נראה שהיא מקשיבה יפה. האם זה משהו שאפשר לייחס למצברוח או שזה יכול להעיד על משהו התפתחותי? עד היום השתדלתי לא לדאוג יתר על המידה אבל זה בהחלט שינוי מתמשך שקשה להתעלם ממנו. אשמח לעצה. המון תודה!
שינוי בולט בהתנהוגו של תינוק כל כך צעיר יכול להצביע על שורה של מכאובים או בעיות. תפני לרופא הילדים, בשלב ראשון ותשמרי על שיגרת חייכם כרגיל.
שלום, אני אמא שלשני ילדים אחד עוד מעט בן 4 ואחד בן שנתיים וחצי ככה אבל כול הזמן הם רבים וצועקים וכדברתי פעם עם הבן שלי הגדול יותר אמר כי אינו מוכן שיובל בי הקטן יהיה במשפחה כי הוא חושב שאליו יותר מתייחסים אני משתדלת להתייחס לשנהם וזה לא עוזר הם כול הזמן רבים לי ואפילו לא מזמן לא דברו אחד עם שני כמעט איזה 5 ימים אני ממש מודאגת ולא יושנת בלילות ומה עליי לעשות? כשדברתי עם בעלי אולי לקחת את בני הגדול לפסיכולג שירגע כיהוא כול הזמן עצבני מאוד אמר כי לא צריך הוא עוד קטן ושנצטרך לבלות יותר יחד ופחות להתערב במריבות שלהם האם זה נכון???
את זקוקה להדרכה והכוונה, לא הילדים! יש משהו שמציק להם כי ילדים רבים וגם משלימים ומשחקים יפה יחד... אבל הכל בפרופורציה. אני מציעה שתפני לקבלת עזרה, יחד עם בעלך. בכל מיקרה, ההפניה צריכה להיות בפורום של יעוץ ופסיכולוגיה לילדים
ילדי בן שנתיים ו-4 חודשים לא מדבר כלום . הילד עבר ניתוח כפתורים ושמיעתו תקינה.הילד יודע לזהות דברים, יודע לזהות מספרים, אך כשקוראים לו הוא לא מגיב. הוא משחק יפה ביחד עם מבוגר אך כשאומרים לו לתת משהוא הוא לא נותן . כשרוצה משהו הוא מוביל את המבוגר לאן שרוצה. ניתן להבין אותו אך נראה שהוא לא משתף פעולה. האם יש לחשוש לאוטיזם? הילד אובחן אצל קלינאית תקשורת אך עדין לא נאמר כלום. הילד פשוט לא אומר כלום. האם יש סיבה לחשש? תודה
נראה לי שיש מקום לדאגה. האם הוא אובחן המכון להתפתחות הילד? שם יוכלו לבצע מספר רב של בדיקות, בצוות רב מקצועי ולבנות תוכנית התערבות, במידה ויש צורך בכך. הפניה למכון להתפתחות הילד תאפשר לך לקבל תשובה מוסמכת לגבי הגדרת בעייתו.
שלום בני בן ה-7 מיתקשה הרבה פעמים לדבר בתחלית דבריו,כשהיה צעיר יותר המילים היו ניתקעות לו מדי פעם , ובתקופה האחרונה נוצר מין קושי חדש של גמגום שלפי דעתי החמיר שבעיקר בתחילת משפט הוא מושך את המילה עד שהוא מצליח להגיד אותה ברצוני לציין שילדי בכתה א' תלמיד מצויין בלי שום בעיות אחרות פניתי לקופ"ח שלי לטפל בבעיה שם החליט הרופא שמאשר שאין צורך לטפל כי להגדרתו בדרך כלל זה חולף ואת זה הוא קבע לפי מס' משפטים קצרים שהוא שאל את הילד ברצוני עוד לציין שאף אחד במישפחתנו לא מגמגם תודה רבה
המלצתי: מכוון שהתופעה מדאיגה אותך והדאגה יכולה לעבור לבנך, תפני לקלינאי תקשורת ואם את חייבת לקבל הפניה מהרופא, אל תרפי ממנו! הוא איננו מומחה לגמגום או דיבור וחבל שיעצור אותכם וימנע מכם לקבל הדרכה והכוונה מקצועית, גם אם אין מקום או צורך כעת לטיפול. מה בנך חושב על דיבורו? האם הוא אומר משהו על זה או שהדאגה שלך, בעקר? בכל מיקרה, אל תוותרי על היעוץ המקצועי! יש לבנך זכאות ליעוץ וטיפול על פי הסל של ביטוח הבריאות הממלאכתית וזכותכם לממש את הזכאות!
בתי בת שנתיים וחצי מדברת שוטף באופן שמדהים רבים. ביום חמישי חזרה מהגן מגמגמת וכבר 3 ימים שהיא לא מצליחה להוציא משפט שלם בלי לחזור על הברות ומגמגמת בלי סוף . שאלנו בגן ואמרו שלא שמו לב שקרה משהו חריג. מה לעשות? אמא מודאגת מאד
בעבר השבתי בהרחבה לשאלה זו, חפשו בבקשה בתשובות לשאלה זו בדפים לאחור. מלבד זאת ובאופן כללי, מדובר על תופעה נורמלית הקשורה להרחבת אוצר המילים שלה והרצון לחקות את שטף הדיבור של המבוגר. ןדאי יעברו ואני ממליצה לא להתייחס, לא להאיר ולא לציין אלה לתת לתופעה לחלוף באופן טבעי
אנו גרים באיזור הצפון ליד נהריה ומחפשים קלינאית תקשורת עבור הילדה שלנו בת ה-6, קלניאית שנמצאת בטווח האיזור שלנו, חיפה עד נהריה. חשוב לנו קלינאית עם ידע בחיך שסוע ודיבור אפי. אומנם בעבר נותחנו בבית חולים שניידר בגלל בעיית החיך שהייתה בת שנה וכיום יש לה דיבור מאונפף במקצת, דבר שלא מצדיק ולא מצריך ניתוח אלא טיפול בדיבור(כך נאמר ע"י הצוות בשניידר). האם אתם מכירים? האם תוכלו לעזור? ערב טוב ותודה
תפנו לחיפוש קלינאי דרך האתר של קלינאי התקשור ishla.org.il אן דרך קופת החולים בה הינכם מבוטחים בהצלחה!
לפני יומיים השתעלתי שיעול יבש, אתמול נהייתי צרודה והיום אני באיבוד קול מוחלט. רופא משפחה אומר שיש אודם בגרון ועוד כמה ימים הקול יחזור. תוך כמה ימים הקול אמור לחזור. והאם יש תרופות סבתא שעשויות לסייע? תודה רבה
קודם כל, תבררי למה השיעול היה כל כך גדול. אם זו פעם הראשונה שזה קורה, כניראה שהרופא צודק.... בכל מיקרה, אם תוך כמה ימים אין הטבה, תפנילבדיקה אצל רופא אאג' ואל תצאי ממנו לפני שיבצע בדיקה של מיתרי הקול.. הוא יוכל לראות למה נעשת צרודה והאם יש סיבה אחרת מלבד השיעול.
איך משפרים את איכות הקול ? ( יש בעייה שהדיבור לא כ"כ ברור בגלל שהווליום מעומעם וחלש )
פונים לרופא אאג' ולאחר בדיקה שלו, לטיפול קול אצל קלינאי תקשורת. הטיופל בסל הבריאות למורים!
פרידה שלום, אני כבן 30 ושאלתי היא: האם לחץ נפשי וחרדה יכולים לגרום למצב של עד כדי גמגום ופחד לדבר? במידה וכן כיצד ניתן להתגבר על פחד וחרדה מדיבור ? לרוב דיבורי שוטף ללא כל הפרעות ואני עובד בתחום ההוראה כבר תקופה ארוכה מאז משבר שעברתי אני כל הזמן "מקפיד" על כל מילה שיוצאת ..ולעיתים הדבר יוצר לי חוסר שטף או היתקעות של מילה וכתוצאה מכך נוצרת בי החרדה ..
לפי תאורך החרדה איננה קשורה לדיבור אלה למשהו אחר שעבר עליך. לכן רצוי שתפנה לפסיכולוג להייעצות... הדיבור הינו רק המרחב בו החרדה מתבטאת, רצוי לטפל בשורש הבעיה. תקלות, חזרות ואי דיוקים בשפה המדוברת הינם תופעות נורמליות ואין לייחס להם מטען רגשי... אלה במצב של בחירת התחום הזה כסימפטום למשהו אחר... שאתה ודאי יודע מה זה? לא מתחילים לגמגם בגיל 30, זו תופעה ילדות שחולפת עם השנים. בהצלחה בטיפול רגשי.
שלום , יש לי ילד בן שנתיים וחצי שאובחן PDD קל יש לו בעיה בשפה הוא אומר כמה מילים אך כושר החיקוי שלו לא מתקדם הוא במעון שיקום מעון מיוחד במינו עם בני גילו בתקווה שהשינוי יגיע האם אם הוא אומר כמה מילים מאד בודדות שזה גם מצריך איזו שהיא התארגנות בפה, יש לנו תקווה האם המצב יכול להשתנות ? אנחנו מאד מודאגים לגביו
הצעתי שתשמרו על קשר הדוק עם מערכת החינוכית ותקבלו הדרכה להמשך העבודה בבית. אפשר להבין את דאגותיכם.יחד עם זאת, בשנים האחרונות ישנם הרבה ילידם עם אבחנה של PDD והמון סיפורים עלהתקשדמות יציבה וטובה בתחום התקשורת ובהתפתחות הכללית.
ראשית רציתי להודות על קיום הפורום...עם כל הבלבול סביב האבחנה זה עוזר לדעת כי אנו לא לבד... ביתי בת שנתיים ואובחנה כסובלת מדיספרקסיה (אומרת כיום 4עיצורים בלבד) יש לה שפת סימנים מורכבת שמצאה לבד, העוזרת לה לבטא את עצמה. לא הצלחת למצוא מידע על לימוד שפת סימנים, שלהערכתי יכול לעזור לה לבטא את עצמה. מאחר ויש דיווחים על פגיעה בהתפתחות המוחית עקב חסר השפתי הרי ששפה זו תעזור גם מבחינה זו. קלינאית התקשורת שלנו רואה הכך משהו המוריד את "המוטיבציה" ללמוד לדבר, אך לאור המאמרים על לימוד כתיבה ושפת תמנות, וההקלה שלה ביכולת להתבטא כך, זה נראה כלכך עוזר.... כן רציתי לדעת לטווח הארוך, כארש במקומות שונים מוזכר כי נשאר חסר מסויים שפתי, במה הוא מתבטא- קשיי למידה או גם בשפה עצמה? תודה מראש
גיל שנתיים עדיין מדי מוקדם לאבחנה כל כך גדולה! דיספרקסיה ורבלית מציינת קושי בארגון הפעילות של הפה ואברי הדיבור להפקת ההגאים שבדhבור... בגיל שנתיים עדיין יש שונות רבה בין ילדים ואני לא הייתי בוחרת במילה כל כך גדולה כדי לציין תופעה שעדיין מותרת על הרצף ההתפתחותי. לגבי שפת סימנים, או כל אמצעי אחר ליצירת תקשורת, במחקר נמצא שכל אמצעי תקשורת (תמונות, סימנים וכו') מעודדים גם את התקשורת המילולית, כך שרצוי לאפשר לילד תקשורת בכל הערוצים האפשריים וכל הזמן לתמוך בהבט המילולי. תוכלי ללמוד שפת סימנים במסגרות שמחנחות ילידם חרשים או באגודת החרשים... הבעיה עם השפה הזאת היא שצריכה להיות מוכרת גם לאנשים בסביבתה כדי להיות תפקודית! הייתי רוצה לדעת כיצד היא ניזונה, האם לועסת אוכל קשה ורגיל ושותה בכוס, האם יש לה מוצץ ומה הבריאות הכללית של מערכת הנשימה העליונה.. האם עברה בדיקת שמיעה? האם היא בריאה בד"כ? מה המטרות של הטיפול בגיל כל כך מוקדם? האם ברור שיש לעודד מיומנויות יסוד כמו יקוי קולות, קשב, אבחנה שמיעתית וכו' לפני שעובדים על ההיגוי באופן ישיר? האם הילדה אובחנה במכון להתפתחות הילד? האם עברה אבחון של מרפא בעיסוק וצוות רב מקצועי? האםם יש לה קשיים מוטוריים או תופעות התפתחותיות חרוגות, אחרות????? בעניין של הביטוי לעתיד.... אי אפשר לדבר עדיין על קשיי למידה או שפה... תני לה זמן ושהות להתפתח
לפרידה- תודה רבה על ההרגעה. האבחנה נעשתה במכון להתפתחות הילד בבי"ח לאחר הערכת צוות רב מקצועי, אך כאמור היא עדיין צעירה. עקר המטרות כרגע זה כמובן עיצתורים- והיא מחכה. יש מוצץ אך רב היום בלעדיו. אין בעיות מוטוריות או ביטויים אחרים כן יש רפלוקס משמעותי שבהטבה, אך מביא להקאות בשיעול או בכי רב. אין בעיות אכילה- יש FTT שעבר ברור ללא ממצעים מיוחדים. חשוב היה לי לשמוע את תגובתך כי העקר הדילמה היא סביב שפת הסימנים שמשתמשת בה היום בצורה מורכבת (משםטים של שלוהש מילים) והתלבטנו האם לעודד או שזה מוריד מוטבציה לשימוש בשפה. תודה
שלום רב, בתי בת שנה ו-3 חודשים (בת שניה כאשר יש לה אחות גדולה בת 4) מאוד פעלתנית ומשמידה כל דבר בבית, משחקת יפה עם צעצועים בלול ומביע שמחה כאשר שומעת ורואה שירים שהיא אוהבת בטלויזיה. לאחרונה שמנו לב שכאשר אנו קוראים בשמה היא לא עונה....היא אינה מוחאת כפיים או מדברת אלא רק ממלמלת גם כשאנו שרים איתה "ידליים למעלה" היא לא משתפת כ"כ פעולה... האם אילה סימנים של אוטיזם? אילנית
לא, יותר נשמע כבעית שמיעה... תפנו לרופא אאג' או לרופא הילדים ובקשו לבצע בדיקת שמיעה. לאחר מכן ואם עדיין לא חזרה חעצמה, פנו לאבחון במכון להתפתחות היילד או לקלינאי תקשורת בקהילה. כל שינוי בהתנהגות דורש בירור. אוטיזם הינה אבחנה שניתנת על ידי רופא נאורולוג לילדים ופסיכולוג לאחר בירור רב מקצועי ומעקב אחר התפתחות והשגי הילד.
אתה אומר שהכנסת אותה לגן ובדיוק אז קרתה הפסקת הדיבור. אולי כדאי להשאיר אותה עוד תקופה בבית ולנסות לראות אם המצב משתפר. אתה לא חייב להיות אותה אפשר להביא מטפלת. אולי היא פשוט בהלם מהיותה בגן (אם עד שעה ארבע אז על אחת כמה וכמה). אולי מישהו היכה אותה שם. כדאי לברר אם קרה בגן משהו חריג והאם היא מתקשרת אם ילדים בגן ברמה זו או אחרת.
שלום, הבן שלי בן 17 שבועות. אני יודעת שנוא שומע כי אני רואה שהוא מגיב לקולות אבל הוא אינו מוציא הגה מהפה. נראה שהוא מנסה אך שום קול אינו יוציא מפיו. (חוץ מבכי). האם אני צריכה להיות לחוצה? מה עלי לעשות? תודה מראש.
אם הוא בוכה, כניראה הכל בסדר... בכל זאת תבדקי האם עבר בדיקת איתור לליקוי בשמיעה במהלך אשפוז לאחר הלידה. את יכולה ורצוי שבנך יבדק על ידי רופא אאג' שיבדוק שהאוזניים נקיות (לפעמים יש שאריות של נוזל הרחם) ואחר כך לבקש בדיקת שמיעה, רק כדי לאשר שאין רקע נוסף. בכל מיקרה, אם הוא בוכה, קרוב לודאי שמערכת הפקת הקול תקינה. אם מוצץ אז כניראה שמערכת הפקת הדיבור תקינה.
שלום רב בני בן שנתיים ו-9 חודשים ובחודש הוחצי באחרונים נתקע בתחילת המשפט יש לציין כי בשבועי האחרון המצב אף החמיר תור לקלינאי תקשורת בקופת חולים לוקח 3 חודשים ודרך מושלם זה רק מגיל 3 מה עלי לעשות? אני די מודאגת בעניין כי לפעמים לקראת סוף המשפט מרוב מאמץ הוא נעשה אדום תודה רבה
יש לך מספר אפשרויות: 1. להבין שזה שלב התפתחותי ולהמתין להרחבת אוצר המילים והיכולת השפתית 2. תעזרי בסבלנות עד להגיע התור בקופת חולים.... אולי יעבור לו עד אז! 3. תפני לקלינאי תקשורת באופפן פרטי ותקבלי יעוץ אישי. ניתן למצוא קלינאי באתר קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il
פרידה שלום לגבי ריור מוגבר, ראיתי את תשובתך לאחת השאלות ורציתי להתעניין בטיפולים אפשריים להיפוטוניה בפה וחוסר תיאום בתנועות, הערת שיש פיזיותרפיה מתאימה, האם ידוע לך על מכון או איש מקצוע? חיפושי עד כה לא הניבו תוצאות. בנוסף, האם ידוע לך על מקור מידע ממנו אוכל ללמוד עוד על הנושא? וכמובן אם תוכלי להעשיר אותי מידיעותיך. כל מידע יעזור מאוד. תודה מראש ט
לא פיזיוטרפיה אלה טיפול אצל קלינאי תקשורת. לגבי הפ]נייה למקורות ידע... ישנם ערוצי חיפוש יתרמתאימים ממני, ומה שאנימכירה הינו בפציפי, מקצועי. האם יש לך שאלה ספציפית לגבי השליטה על הרוק?
פרידה שלום אני מרפאה בעיסוק מתחילה ומחפשת חומר מקצועי על תפקודי פה בכלל וריור עקב היפוטוניה בפה בפרט, חשבתי להיעזר בפורום זה כדי לקבל עצה מקצועית והפנייה ממוקדת לחומר מתאים. ברצוני ללמוד יותר על הנושא, בכדי שאוכל להפנות לטיפול מתאים לאחר הבנה מעמיקה יותר. אם זה לא המקום הנכון - סליחה ותודה על המענה, אם תוכלי לעזור אודה לך מאוד. ובכל זאת שאלה ספציפית: מהי ההשפעה של פיגור על שליטה בריור?
שלום, בני בן ה3.5 החל לקבל טיפול אצל קלינאית תקשורת החל מאוגוסט 2008 בעקבות דילוג על פעלים וחוסר מובנות בדיבור, החל מספטמבר החל לגמגם( נכנס לגן חדש),בתחילה היה זה גימגום קל יותר של חזרה על האות הראשונה והקלינאית אמרה שנתעלם ולא התיחסה ,אך, לאחרונה החריף המצב והגמגום הפך לגמגום שמתבטא בכך שהאות הראשונה במילה מתארכת והוא מתקשה להוציאה מהפה, רק אז הקלינאית החלה לטפל בנושא הגימגום. עלי לציין שהבחנתי שהדיבור בבית יותר שוטף ואילו בגן, בשיחה מול הגננת שלו, הילד מאוד מגמגם. קראתי שב"תל השומר" יש טיפול ייחודי לתופעת הגימגום, אני מתלבטת אם להעבירו למכון ב"תל השומר" מהחשש לבלבל את הילד בהחלפת מטפל. בתודה מראש
בפניך מספר פתרונות: 1. להמשיך עם הקלינאית הנוכחית ולהקשיב להמלצותיה 2. להבין שהחוסר שטף הינה תופעה התפתחותית ולרוב (75%) מהמיקרים חולפת עד הכניסה לבית הספר ואז, חבל לעורר את תשומת ליבו של הילד ואת המודעות.. זה רק יגביר ויקבע את המצב 3. להמשיך בטיפול בשפה אצל אותה הקלינאית ולפנות לתל- השומר... יש שם תוכנית ייחודית לטיפול בילדים צעירים, אבל יש המתנה ויכל להיות שתהייה ארוכה, תברר זאת לפני שאתה מפסיק את הטיפול הנוכחי. 4. לפנות לקלינאי נוסף ולקבל המלצות אופרטיביות על פי הערכת משיהו "חדש" ויוכל להגיד האם התקדמותו בתחום השפתי משפיע על קצב הדיבור, האם יש קשר או האם מדובר בתופעת משיקות וניתן לעשות תוכנית עדכנית 0שודאי הקלינאי הנוכחי עושה זאת, בכלמיקרה!) חוסר שטף בדיבור יופיע בעקר אצל ילידם בתקופה מואצת של התפתחות שפה, ואוצר מילים ומיומנויות שפה ודיבור, על כן, רצוי לקבל אותם כחלק מהתפתחות נורמלית ולא כפתולוגיה שדורשת "טיפול"
לפני 10 שנים עברתי כריתה מלאה של בלוטת התריס עקב פפילרי מטסטטיק קרצינומה עקב גידול סרטני וניקוי של מיתר הקול הימני ועקב כך ניגרם לי שיתוק במיתר הקול הימני. מיתר הקול השמאלי לא נפגע. מאז הקול שלי מאוד חלש ואני מתאמצת לדבר ומתעייפת ולפעמים זה גורם לי לתסכול גדול גם עם הילדים הקטנים שלי שקשה להם להבין אותי. גם בעבודה קשה לי. אני בת 36 שמעתי שניתן לעשות זריקה על מנת לקרב את מיתרי הקול , מה חוץ מזה ניתן לעשות הייתי במס' ביקורים בריפוי בדיבור ולא עזר לי
ישנם מספר רב של פיתרונות כירורגיים כמו הטיית המיתר המשותק לכוון הפעיל (דיאליזציה) של המיתר, ישנה אפשרות להזריק שומן (של עצמך) או טפלון (נוטה להספג או לטייל בגוף). רצוי שתפני למרפאת קול בבית חולים באיזור מגוריך או דרך הקופה בה הנך מבוטחת. ישנה מרפאה מצויינת בביה"ח איכילוב, בבלינסון, בהדסה ירשלים ועוד. אם תירצי, אשמח לשוחח איתך על האפשרויות הקיימות, כולל כמובן טיפול קול להעברת הדיבור שלך... הדיבור איננו במיתרים בלבד, שם רק הקול מופק אבל מדובר על תפקוד של מערכת הדיבור בכלל. בהצלחה