פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, הבן שלי בן 17 שבועות. אני יודעת שנוא שומע כי אני רואה שהוא מגיב לקולות אבל הוא אינו מוציא הגה מהפה. נראה שהוא מנסה אך שום קול אינו יוציא מפיו. (חוץ מבכי). האם אני צריכה להיות לחוצה? מה עלי לעשות? תודה מראש.
אם הוא בוכה, כניראה הכל בסדר... בכל זאת תבדקי האם עבר בדיקת איתור לליקוי בשמיעה במהלך אשפוז לאחר הלידה. את יכולה ורצוי שבנך יבדק על ידי רופא אאג' שיבדוק שהאוזניים נקיות (לפעמים יש שאריות של נוזל הרחם) ואחר כך לבקש בדיקת שמיעה, רק כדי לאשר שאין רקע נוסף. בכל מיקרה, אם הוא בוכה, קרוב לודאי שמערכת הפקת הקול תקינה. אם מוצץ אז כניראה שמערכת הפקת הדיבור תקינה.
שלום רב בני בן שנתיים ו-9 חודשים ובחודש הוחצי באחרונים נתקע בתחילת המשפט יש לציין כי בשבועי האחרון המצב אף החמיר תור לקלינאי תקשורת בקופת חולים לוקח 3 חודשים ודרך מושלם זה רק מגיל 3 מה עלי לעשות? אני די מודאגת בעניין כי לפעמים לקראת סוף המשפט מרוב מאמץ הוא נעשה אדום תודה רבה
יש לך מספר אפשרויות: 1. להבין שזה שלב התפתחותי ולהמתין להרחבת אוצר המילים והיכולת השפתית 2. תעזרי בסבלנות עד להגיע התור בקופת חולים.... אולי יעבור לו עד אז! 3. תפני לקלינאי תקשורת באופפן פרטי ותקבלי יעוץ אישי. ניתן למצוא קלינאי באתר קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il
פרידה שלום לגבי ריור מוגבר, ראיתי את תשובתך לאחת השאלות ורציתי להתעניין בטיפולים אפשריים להיפוטוניה בפה וחוסר תיאום בתנועות, הערת שיש פיזיותרפיה מתאימה, האם ידוע לך על מכון או איש מקצוע? חיפושי עד כה לא הניבו תוצאות. בנוסף, האם ידוע לך על מקור מידע ממנו אוכל ללמוד עוד על הנושא? וכמובן אם תוכלי להעשיר אותי מידיעותיך. כל מידע יעזור מאוד. תודה מראש ט
לא פיזיוטרפיה אלה טיפול אצל קלינאי תקשורת. לגבי הפ]נייה למקורות ידע... ישנם ערוצי חיפוש יתרמתאימים ממני, ומה שאנימכירה הינו בפציפי, מקצועי. האם יש לך שאלה ספציפית לגבי השליטה על הרוק?
פרידה שלום אני מרפאה בעיסוק מתחילה ומחפשת חומר מקצועי על תפקודי פה בכלל וריור עקב היפוטוניה בפה בפרט, חשבתי להיעזר בפורום זה כדי לקבל עצה מקצועית והפנייה ממוקדת לחומר מתאים. ברצוני ללמוד יותר על הנושא, בכדי שאוכל להפנות לטיפול מתאים לאחר הבנה מעמיקה יותר. אם זה לא המקום הנכון - סליחה ותודה על המענה, אם תוכלי לעזור אודה לך מאוד. ובכל זאת שאלה ספציפית: מהי ההשפעה של פיגור על שליטה בריור?
שלום, בני בן ה3.5 החל לקבל טיפול אצל קלינאית תקשורת החל מאוגוסט 2008 בעקבות דילוג על פעלים וחוסר מובנות בדיבור, החל מספטמבר החל לגמגם( נכנס לגן חדש),בתחילה היה זה גימגום קל יותר של חזרה על האות הראשונה והקלינאית אמרה שנתעלם ולא התיחסה ,אך, לאחרונה החריף המצב והגמגום הפך לגמגום שמתבטא בכך שהאות הראשונה במילה מתארכת והוא מתקשה להוציאה מהפה, רק אז הקלינאית החלה לטפל בנושא הגימגום. עלי לציין שהבחנתי שהדיבור בבית יותר שוטף ואילו בגן, בשיחה מול הגננת שלו, הילד מאוד מגמגם. קראתי שב"תל השומר" יש טיפול ייחודי לתופעת הגימגום, אני מתלבטת אם להעבירו למכון ב"תל השומר" מהחשש לבלבל את הילד בהחלפת מטפל. בתודה מראש
בפניך מספר פתרונות: 1. להמשיך עם הקלינאית הנוכחית ולהקשיב להמלצותיה 2. להבין שהחוסר שטף הינה תופעה התפתחותית ולרוב (75%) מהמיקרים חולפת עד הכניסה לבית הספר ואז, חבל לעורר את תשומת ליבו של הילד ואת המודעות.. זה רק יגביר ויקבע את המצב 3. להמשיך בטיפול בשפה אצל אותה הקלינאית ולפנות לתל- השומר... יש שם תוכנית ייחודית לטיפול בילדים צעירים, אבל יש המתנה ויכל להיות שתהייה ארוכה, תברר זאת לפני שאתה מפסיק את הטיפול הנוכחי. 4. לפנות לקלינאי נוסף ולקבל המלצות אופרטיביות על פי הערכת משיהו "חדש" ויוכל להגיד האם התקדמותו בתחום השפתי משפיע על קצב הדיבור, האם יש קשר או האם מדובר בתופעת משיקות וניתן לעשות תוכנית עדכנית 0שודאי הקלינאי הנוכחי עושה זאת, בכלמיקרה!) חוסר שטף בדיבור יופיע בעקר אצל ילידם בתקופה מואצת של התפתחות שפה, ואוצר מילים ומיומנויות שפה ודיבור, על כן, רצוי לקבל אותם כחלק מהתפתחות נורמלית ולא כפתולוגיה שדורשת "טיפול"
לפני 10 שנים עברתי כריתה מלאה של בלוטת התריס עקב פפילרי מטסטטיק קרצינומה עקב גידול סרטני וניקוי של מיתר הקול הימני ועקב כך ניגרם לי שיתוק במיתר הקול הימני. מיתר הקול השמאלי לא נפגע. מאז הקול שלי מאוד חלש ואני מתאמצת לדבר ומתעייפת ולפעמים זה גורם לי לתסכול גדול גם עם הילדים הקטנים שלי שקשה להם להבין אותי. גם בעבודה קשה לי. אני בת 36 שמעתי שניתן לעשות זריקה על מנת לקרב את מיתרי הקול , מה חוץ מזה ניתן לעשות הייתי במס' ביקורים בריפוי בדיבור ולא עזר לי
ישנם מספר רב של פיתרונות כירורגיים כמו הטיית המיתר המשותק לכוון הפעיל (דיאליזציה) של המיתר, ישנה אפשרות להזריק שומן (של עצמך) או טפלון (נוטה להספג או לטייל בגוף). רצוי שתפני למרפאת קול בבית חולים באיזור מגוריך או דרך הקופה בה הנך מבוטחת. ישנה מרפאה מצויינת בביה"ח איכילוב, בבלינסון, בהדסה ירשלים ועוד. אם תירצי, אשמח לשוחח איתך על האפשרויות הקיימות, כולל כמובן טיפול קול להעברת הדיבור שלך... הדיבור איננו במיתרים בלבד, שם רק הקול מופק אבל מדובר על תפקוד של מערכת הדיבור בכלל. בהצלחה
שלום, אני בת 30, בתהליך ישור שיניים מזה מס' חודשים. האורטודנט הציע כי בנוסף לישור אסדר גם את המנשך הפתוח הנובע מדחיקת לשון. בינתיים הוא נתן לי תרגיל - לבלוע כשהלשון נמצאת בחלקו האחורי של החיך, ואני מבצעת זאת כבר מס' חודשים, אך הרופא טוען כי אני עדיין מתאמצת מדי. האם ניתן לטפל במיקום הלשון בחלל הפה, ואם כן, מהו להערכתכם משך הטיפול. במידה ולא אסגור את המנשך - האם דחיקת הלשון עלולה בעתיד לפגום ביישור עצמו? תודה מראש!
בבליעה שלך ישנה כניראה הפעלת לחץ על קשת השיניים ובמידה ולא תצליחי לשפר אותה, יש סיכוי סביר שהמנשך יפתח שוב. הצעתי: תפני לקלינאי תקשורת המתמחה בתחום זה. הנחיות הרופא ללא בדיקה מעמיקה של תנועות אברי הפה שלך, איננו מספק! אשמח לקבלך להתיעצות אישית והכוונה לטיפול באיזור מגוריך
בבליעה שלך ישנה כניראה הפעלת לחץ על קשת השיניים ובמידה ולא תצליחי לשפר אותה, יש סיכוי סביר שהמנשך יפתח שוב. הצעתי: תפני לקלינאי תקשורת המתמחה בתחום זה. הנחיות הרופא ללא בדיקה מעמיקה של תנועות אברי הפה שלך, איננו מספק! אשמח לקבלך להתיעצות אישית והכוונה לטיפול באיזור מגוריך
בבליעה שלך ישנה כניראה הפעלת לחץ על קשת השיניים ובמידה ולא תצליחי לשפר אותה, יש סיכוי סביר שהמנשך יפתח שוב. הצעתי: תפני לקלינאי תקשורת המתמחה בתחום זה. הנחיות הרופא ללא בדיקה מעמיקה של תנועות אברי הפה שלך, איננו מספק! אשמח לקבלך להתיעצות אישית והכוונה לטיפול באיזור מגוריך
בבליעה שלך ישנה כניראה הפעלת לחץ על קשת השיניים ובמידה ולא תצליחי לשפר אותה, יש סיכוי סביר שהמנשך יפתח שוב. הצעתי: תפני לקלינאי תקשורת המתמחה בתחום זה. הנחיות הרופא ללא בדיקה מעמיקה של תנועות אברי הפה שלך, איננו מספק! אשמח לקבלך להתיעצות אישית והכוונה לטיפול באיזור מגוריך
פרידה שלום רב, בתי עוד מעט בת 7. היא עלתה השנה לכיתה א'. את הקריאה והכתיבה היא רכשה בקלות ונראה כי היא "שוחה" בחומר ויחד עם זאת יש לי הרגשה שיש לה בעיות בהבנת הנקרא. היא לא מצליחה לזכור את הטקסט שהיא קראה לפני דקה. נדמה כי יש לה בעיה בקלט-פלט. האם זה עניין לטיפול קלינאית תקשורת ?
כן, זה נושא לטיפול של קלינאי תקשורת. אבל, לפני שמגדירים את הבעיה... האם יכול להיות שהיא מושקעת בפיענוח האותיות והמילים והקשב שלה עדיין לא מיומן בקריאה ושמירה על התוכן? האם היו לה קשיים ברכישת השפה? האם יש לה קשיים בהבנה מיליולית? האם שוחחתה על העניין עם המורה שלה? כדאי לבחו את תהליך רכישת הקריאה לפני שמגדירים קשיים בהבנת הקראיה. בהצלחה
ערב טוב. מקווה שאני שואלת בפורום הנכון. במידה ולא אשמח אם תפנו אותי לפורום הנכון. ישנו נושא מסויים שמאוד מטריד אותי. בני בן 3.5 ונוזל לו ריר מהפה ברמה כזאת שהוא לא בולע אותו אלא הוא ממש נוזל לו מהפה. אנחנו מעירים לו בעדינות לבלוע את הרוק אך הדבר לא עוזר. שאלתי היא האם הדבר מצביע על בעייה כלשהי או שפשוט הוא שוכח לבלוע את הרוק. מהתחושה שלי כמות הריר גדולה מהרגיל והוא לא מספיק לבלוע אותו או לחילופין בולע ולא את הכל. אשמח לשמוע על נוזא זה ולאיזה רופא כדאי לקחתו כדי לבדוק את הנושא המון תודה
אין שום תופעה שגורמת לריבוי רוק! בדר כלל הבעיה של ריור מרובה קשור ל: היפוטוניה בשרירי הפנים היפוטוניה כללית קשיים בנשימה אפית (םוליפים מוגדלים) ירידה בתחושה בפב ובמודעות. כל סיבה מחייבת התערבות שונה. במלצתי, תפני לרופא אאג' לבדיקת הנשימה האפית ואחר כך לקלינאי תקשורת, זהו צוות מנצח.. אלה אם יש בעיה של היפוטוניה, אז רצוי לפנות לפיזיותרפיה. יכול להיות שצריך את ההתערבות של כול אנשי המקצועה שהזכרי.
שלום יש לי בעיה במבטא השפה העברית היא לא שפת האם שלי ואני מבלבלת בין פ ל-ב < אפשר להגיד שיש קושי בלבטא את הפ< עבודתי מחייבת אותי לדבר בעברית> ואני מקבלת ביקורת מאנשים ומרגישה שזה מוריד מהמקצועיות שלי< בגלל הבעיה של המבטא אני מתחילה להתבלבל עוד יותר ולאבד את הריכוז וגם לעשות שיבושים נוספים< זה מוריד מהביטחון העצמי שלי, ומגביר התחושה של אי נוחות> מה אני יכולה לעשות<??בכדי לשפר את המצב אני מנסה בבית לתרגל בעת מעשה הכל הולך לאיבוד בברכה
תפנה לקלינאי תקשורת שיבנה תוכנית התערבות מיוחדת, אחר כך תתרגל המון ותוכל להשתמש גם בדיבור הנכון בזמן העבודה. בהצלחה
שלום רב, לפני כשבועיים בערך הקרינו לילדה שלי בגן שלה (היא בת שנתיים וחמישה חודשים) סרט של ההצגה העיברית של "ספר הג'ונגל" (בסרט הדמויות "הרעות" הם נמר/אריה ונחש) הדמויות ה"רעות בסרט גרמו מאז לילדה שלי להיות טרודה מהן ולעיתים לשאול אותנו אם הנחש /נמר לא לא בבית שלנו ושהיא פוחדת מהם ולעיתים לפני השינה היא היתה אומרת שהיא לא רוצה ללכת לישון מכיוון שיש נמר בחדר (אנחנו אחרי התיעצויות עם אנשי מקצוע הקרובים אלינו ביצענו ועדיין מבצעים שיחות עימה על מנת להבהיר לה שאנו נשמור עליה וכו,- זה לא עיקר השאלה). השאלה שלי היא: לאחר שבוע בערך שהתחיל הסיפור הזה פתאום לפעמים הילדה "נתקעת" באמצע מילה בדומה ( לא בדיוק) לגמגום ולפי קרובת משפחה בעלת MA בפסיכו' ברגע שהפחד יעלם גם הגמגום יעלם ואני שואל האם כך הדבר באמת?? תודה רבה רבה מראש! אילן.
שלום אילן מרבית הילדים בגיל זה מציגים תופעות של חוסר שטף בדיבור, והם קשורים להתפתחות השפה המהירה בגיל זה. מאפשרים לילד לבחור את המילים מתוך אוצר מילים ההולך וגדל ובאותו זמן לחקות את קצב הדיבור של המבוגר. לרוב הילד איננו מודע לחזרות או תקלות וחיי איתם בשלום. הם עוברים באופן טבעי ויכולים לחזור בתקופות של רכישת שפה מואצת. לגבי היספור, אין אפשרות לךיצור קשר סיבתי בין החשיפה לסיפור וחוסר שטף. הפסיכולוג צודק רק במיקרה שהינו בטוח שהתופעה הינה תגובתית, וגם אז, לא יוכל להוכיח קשר כזה. בעובדה שזה קור ה בתקופה קרובה איננה מצביעה על קשר סיבתי בכלל! לגבי הפחדים, זו תופעה התפתחותית "רגילה" ואולי תעזור לה להתמודד דרך אותו דמיון, כמו הזמנת הדמות המפחידה לשיחה ומשחק משותף..... לטיפולכם.
ילד בן חמש וחצי מדבר בקול מאד מאד חזק, גם בבית גם בגן וגם עם חברים. אין בעית שמיעה. מדבר מצוין מגיל מאד צעיר, אוצר מילים גדול, בטחון רב בשפה. בבית מדברים מאד בשקט, ככה שזה לא חיקוי. מה לעשות כדי שידבר יותר בשקט? מפריע לנו. לפעמים גם נהיה צרוד.לפעמים גם מעירים לו ולנו בגן וילדים אחרים. נדמה לנו שהרבה ילדים מהגן שלו מדברים בקול רם - אבל בגלל שהוא גדול וחזק, גם הקול שלו חזק ומפריע יותר.
תתיעצו עם קלינאי תקשורת העובד בתחום הקול ובמקביל תבקשו שיעשה בדיקת שמיעה במכון שמיעה, בדיקה מלאה ולא רק סינון. בהצלחה
שלום, ביתי בת שלושה חודשים ובעלי שם לב שההוא מדבר אליה היא מסתכלת, בטיפת חלב שהיינו האחות בדקה אותה והיא אמרה שהיא לא מגיבה ובגלל היסטוריה משפחתית כדאי שננפנה לרואה להמשך טיפול. במשפחה שלבעלי לאח שלו יש מכשיר שמיעה באוזן אחת(ירידה של מעל 60 % בשמיעה) ולעוד 3 דודים מצד האם- לכולם בעיית שמיעה מלידה ביתי עברה את הבדיקת סינון שמיעה בבית חולים והיא לפעמים מגיבה ולפעמים לא שניגשנו לרופאה היא אמרה שיכול להיות שליתונקת לא בא להגיב לנו וזה לא אומר כלום. התעקשתי על בדיקת ברה. האם זה נכון שיכול להיות שלתינוקת יש שמיעה סלקטיבית? האם בדיקת ברה תוכל להראות שהכל תקין או אם יש בעיה ספציפית באוזן אחת? תודה
את צודקת על התעקשות לבדיקת ברה, במיוחד לאור הסיפור המשפחתי. בגיל זה אין שמיעה סלקטיבית וחוסר עקביות בתגובות יכול בהחלט לרמוז על בעיה בשמיעה. לעניות דעתי מה שאת מציינת כתשובת הרופא ניראה לי תמוע ולא סביר. או שהיא אמרה משהו שגוי בנסיון להרגיע במקום שיש לבדוק ולהעמיק או שאתם לא הבנתם נכון. אני מקווה שהבדיקות יהיו תקינות והכול יעבור בשלום. בהצלחה
בני עוד שבוע בן שנה וחודשיים. רציתי לדעת אם התפתחותו תקינה. הוא אומר את דה(לפעמים כאשר רוצה משהו) מצביע לפעמים כשרוצה משהו אם יד פרוסה או אם אגרוף. כששואלים אותו איפה משהו מצביע עם אגרוף או יד פרוסה בפעמים בודדות(למשל איפה תמונה,היכן מקרר) כששואלים איפה אור לפעמים מסתכל על האור מתלהב לראות כלב וחתול במציאות ובתמונות אך מצביע עליהם לעיתים נדירות בספר מבחינת אוצר מילים אומר מה מה (כשמתכון למים) לפעמים אם אם, אבא. מבחינת הברות אומר הרבה הברות בה בה גה גה מה מה תה תה בנוסף מוחה כפיים, לא אומר בי בי, מרים ידיים על הראש, מאוד סקרן,חייכן ושובב. איך אפשר לפתח את התפתחותו מבחינת משחק בתודה מראש
נשמע כתאור של יד "נורמלי" המתפתח לפי קצב האישי שלו. המשחק מתפתחת קצת יותר מאוחר, כעת הוא עסוק בלהיות סקרן , לפתוח מגירות וללכת רחוק! תהנה ממנו ותתמוך בנסיונות שלו להכיר את העולם, יהיה כף שניהם
לפני כ3 חודשים נפגעתי בשיניי,שברתי את 2 השיניים הקדמיות,בוצע שיחזור באמצעות קומפוזיט והכל נראה בסדר,אבל כתוצאה מכך נעשיתי מאוד מודה(מלשון תודעה) לתחושת הפה והדיבור שלי,וסגנון הדיבור הקולח והטבעי שלי הופרע, בעבודתי ובאופן פרטי אני אדם מאוד וורבלי, גם ברמת החשיבה והריכוז אני מזהה ירידה במיוחד בכל מה שקשור לדיבור השוטף , הרבה פעמים מה שקורה זה שאני ממשש את אזור הפגיעה עם הלשון ולא מדבר באופן הטבעי שלי (למרות שאין הבדל בטון הקול או משהו דומה) בנוסף אני שם לב לטעויות דיבור שקורות לי לאחרונה בהגיה של "ס" במקום ש"" ולהפך,ירידה בחוש ההומור,וטעויות לשוניות רבות יותר חיפשתי ספרות ומאמרים מקצועיים בתחום ולא מצאתי משהו שמסביר את התופעה ברצוני לציין שבד"כ אני בן אדם מאוד שמח וחברותי,אבל המקרה הזה פשוט מדכא אותי אשמח לקבל עזרה תודה
בעבר טיפלתי באנשים לאחר השתלת שיניים או שיחזור המנשך והתחושה והבעיה ממוכרות לי היטב. יש מה לעשות! אשמח לקבל אותך להתיעצות בעניין הדיבור ותחושת הפה. תוכל לצור קשר ולקבוע פגישה
הנני שוקלת לעשות הסבה לתחום , האם תואר ב"מכללת אריאל" נחשב, האם כבוגרת המכללה ניתן יהיה למצוא עבודה בקלות? תודה רבה.
שלום רב, קראתי באחד האתרים באינטרנט שהיפנוזה נמצאה כיעילה להפסקת הגמגום טוטאלית. האם את ממליצה ?
שלום, עד לפני כשלושה חודשים בתי היתה מוציאה אין סוף הברות, או כמו שאומרים - מקשקשת בלי סוף. אבל מאז שהחלה ללכת לגן (בסביבות התקופה הזו ואולי אף קצת לפניה) הפסיקה "לדבר" ורק עושה "אמממ" (לא פותחת את הפה) אלא רק נוהמת ועושה "אמממ". כשאנחנו שואלים אותה איך עושה כלב היא רק פותחת את הפה ועושה עם השפתיים אבל בלי שום קול. האם יש סיבה לדאגה? יצויין שעדיין לא יצאו לה שיניים בכלל. מה אפשר לעשות כדי שהיא תחזור לדבר כפי שנהגה? איך גורמים לה להגות הברות? תודה רבה
אם אכן עברו שלושה חודשים רצוי לפנות לקלינאי תקשורת ולבדוק את סיגנון התקשורת שלה עם הסביבה, רצוי ודאי לבצע בדיקת שמיעה כדילוודא שאין שם בעיה שהופיעה עם הזמן... יש ירידה בשמיעה שיכולה להיות פרוגרסיבית (להתקדם עם הזמן) ואז הילד נמנע מלהפיק קולות. האם היא מפיקה קולות "טבעיים" כמו בכי וצחוק???? האם היא אוכלת מיני מרקמים ומזונות? האם היא בריאה בד"כ ונהנת מאינטרקציה עם הסובבים אותה? המלצתי החד משמעית, תפנו לקלינאי תקשורת ובמקביל לרופא ילדים לגבי בדיקת השמיעה. בהצלחה
תודה רבה על התשובה המהירה אם כי כדאי להבהיר מספר דברים בהמשך להערותייך: 1. בגיל 9 חודשים בתי עברה בדיקת שמיעה בטיפת חלב ולדברי האחות יש לה ממש "שמיעה אבסולוטית" 2. היא מפיקה קולות צחוק ובכי בלי שום קושי 3. אפשר להגיד כי בתי אוכלת כמעט הכל (בהתאם למה שילד בן שנה מסוגל לאכול) 4. לגבי בריאותה - תקינה לחלוטין. וכך גם האינטראקציה שלה עם הסביבה. שאלתי היא - מתי תינוקות מתחילים לדבר/להגות הברות? האם בגיל הזה היא צריכה לתקשר הרבה יותר עם הסביבה מבחינת קולות? האם יש קשר לביישנות? תודה רבה שוב
יכול להיות שמאוד מאוד רע לילדה בגן. אם אפשר להפסיק את השהות שלה בגן צריך לנסות זאת מיידית. כמובן במקביל צריך לבדוק שמיעה, וגם לבדוק אפשרות של הפרעה בתקשורת (נסיגה על רקע אוטיסטי), לא צריך מה לפחד כי בגיל כל כך מוקדם, ניתן להחלים מאוטיזם, ע"י התחלת טיפול מיידית. ניתן לברר אצל רופא התפתחותי (מכון להתפתחות הילד) או נרולוג ילדים שמבין בתחום. אוכל לפרט ולהמליץ אם רוצים, כי יש לי ילד שהוא בתהליכי התאוששות מנסיגה אוטיסטית. עדיין יותר מכל זה נראה כמו טראומה מהגן. יש גנים שנראים בסדר, אבל מאוד פוגעים רגשית בילד.
שלום, בתי בת השנה ותשעה חודשים עדיין אינה מדברת, אפילו אינה אומרת "אבא" או "אמא". למרות זאת, היא מבינה היטב את אשר מדברים אליה ומבצעת פעולות שמבקשים ממנה. יודעת להגות צלילים לחיקוי צלילי בעלי חיים ("מיאו" לחתול, "האו" לכלב וכו'). קראתי בהודעה אחרת בפורום שבמידה ואין בעיית שמיעה, הדיבור יכול להתחיל גם בגיל שנתיים ושלושה חודשים. יחד עם זאת, מבקשת לדעת האם יש מקום לדאגה והאם יש משהו שניתן או מומלץ לעשות בינתיים. תודה רבה, דנה
מכוון שהיא מחקה קולות של חיות ולא דיבור ניראה לי שרצוי להתייעץ עם קלינאי תקשורת ולקבל הכוונה. הדיבור מופיעה בהדרגה, ולעתים ילדים ממלמלים באופן עקבי וההורים לא "מגלים" שהילד מדבר, רק בשפה לא מובנת! כיצד היא מתקשרת וןמשרתת את עצמה בתקשורת עם הסביבה? האם עברה בדיקת שמיעה? האם יכולה לחקות צלילי דיבור? המון שאלות.... כדאי לפנות להתיעצות!
בני בן השנתיים וחצי מגמגם ( הגמגום מתבטא בד"כ כשהוא חוזר על מילה שלמה מס' פעמים עד שעובר למילה הבאה). הוא מפותח מאוד מבחינת אוצר מילים ואני רואה שזה מפריע לו שהוא "נתקע". האם זה נורמלי? עד מתי לחכות עם פניה לטיפול בעניין?
התופעה נורמלית וקשורה להתפתחות השפה והדיבור. תחפשי בתשובות קודמות כי התיחסתי לנושא בהרחבה, בעבר. בכל מיקרה, תני לו להתבטא בלי לחץ ובלי לעזור או להלחיץ, הוא יסתדר לבדו. מתי לפנות לטיפול? אם את לחוצה מאד, תפני לקבלת הדרכה.... אם לא, תמתיני.
שלום ! בני בן ה-18 בולע את האות "ר" ולא מבטא בצורה ברורה את המילים ואני תמיד אומר לו לשים לב, אבל הוא ממשיך לבלוע מה אפשר לעשות ?
האם היה אצל קלינאי תקשורת בילדותו? אם הוא מעוניין ורוצה יכול עדיין להפיק תועלת מטיפול, ללמוד להגאות את ה "ר" ואולי גם לשפר את קצב הדיבור. הטיפול לא יהיה מכוסה על ידי קופת חולים עקב גילו. בכל מיקרה, אם הוא רוצה, רצוי מאד לשפר את דיבורו ואת מובנות השיח שלו.
פרידה שלום, אני בן 25,מגמגם מאוד מאוד קל, שזה אומר שאני נתקע במילה אחת לכמה חודשים שמפילה לי את הבטחון העצמי לכמה ימים וכך זה נמשך כבר משהו כמו 6-7 שנים. פניתי בנושא לפסיכולוג שלאחר מספר פגישות הסביר לי כי אני כלל לא מגמגם ושדיבורי שוטף ולטענתו רק אני חושב שאני מגמגם בגלל שאני רגיש לדיבור יותר מדי.הוא טען בנוסף לכך שהרגישות מהדיבור נובעת מעצם היותי הומוסקסואל בארון. האם הנושא מוכר לך והאם יש לך דרך לעזור לי בנושא זה ?
הנושא לא מיכר לי, הומוסקסול בארון? יש המון כאלה ובודאי המחשבה על גימגום איננה מאפיינת אותם! למה בארון? בן 25, אתה באמת חושב שאחרים לא יודעים זאת?????? בכל מיקרה, אם הינך מאמין שאתה מגמגם אולי יש מקום להתיעצות עם קלינאי תקשורת...... ללא קשר לזהות המינית. האם צורת הדיבור מגבילה אותך בכל דרך????
לא,צורת הדיבור אינה מגבילה אותי בכל דרך זה מגיע לעיתים, יכולה להיות לי תקופה של חודש בלי גמגום.. בשיחות עם הפסיכולוגית שלי אני בכלל לא מגמגם ולכן היא התפלאה שאני בכלל חושב שאני מגמגם...
לשמחתי מאוד כשגליתי שאפשר להשאיל מכשירי תת"ח גם בדגש.הם עושים עבודה בשקט בלי פרסומים ואו-הה רציתי לקנות BigMac המליצו לי קודם לנסות ורק אחר כך לקנות. יפה!
אני מחפש כבר כחצי שנה פלט קולי לבן שלי. איך אוכל להשיג בהשאלה לבדיקה של יום יומיים ואז לקנות?
שלום, יש לי תאומים בני שנה וחודשיים שנולדו בשבוע 36. הפג מבין שניהם יש לו עיכוב התפתחותי עקב טונוס שרירים נמוך טרם עומד יושב באופן לא יציב ונעזר בטיפולי פיזיוטרפיה. לשון שלו בחוץ לעיתים רבות . ילדי טרם אומרים אמא ואבא אלא רק באופן לא רציונלי מן הברות. אומרים "את זה". אך אין להם אוצר מילים מעבר. התאום שנולד במשקל בריא התפתחותו תקינה. מציג חיות למינהן עושה שלום מוחא כפיים מתנדנד כמו רוכב על סוס. ואילו זה שנולד פג עושה את כל אלה, אך לא מציג חיות עושה קוקו נותן נשיקה אך לא הוגה מילים. האם יש בעיה כל שהיא
לכל ילד יש "תוכנית התפתחות אישית", כשיש שני ילדים שמתפתחים בו זמנית ההשווא הינה טבעית. באופן כללי תאומים מאחרים בהתפתחות השפה והדיבור עקב הקשר הקרוב ביניהם, לעתים אף מפתחים עמצאי תקשורתמשלהם. מכוון שהילד שנולד במשקל נמוך והינו היפוטוני נמצא במעקב התפתחותי, כדאי שקלינאי תקשורת יעקוב אחר התפתחותו והשגיו, יתנו לכם הדרכה וגם יבדקו האם יש צורך בהתערבות ישירה. ילד היפוטוני לעתים מאחר בהתפתחות הדיבור ובמעבר בין מרקמי המזון. כדאי לפנות לאיבחון ומעקב של קלינאי תקשורת ובודאי לבצע בדיקת שמיעה, ליתר בטחון.
בתי בת שלש וחצי החלה לגמגם באופן חריף ופתאומי לפני כעשרה ימים מבלי סיבה הנראית לעין, המצב הולך ומחריף והיא מתעצבנת שלא מצליחה לאמר את מה שרוצה, היא מבקשת שאעזור לה אני מרגיעה אותה ושואלת למה התכוונה אך היא לא מצליחה לאמר. אנחנו לא מראים לה שאנו לחוצים מהנושא ומחזקים אותה בדברים אחרים כדי שתרגיש טוב. (לא יודעת אם קשור אך לפני כשנה וחצי עברה ניתוח כפתורים ל מכיוון שלא דיברה הרבה מצאנו שהיא כמעט ולא שומעת, לאחר הניתוח המצב השתפר מאוד וניראה שהיא מצמצמת את הפער בצורה יפה). השנה היא עלתה לגן ומאוד קשה לה בבוקר מבקשת לחזור למעון, בוכה בבוקר הרבה אך לאחר מכן משתלבת יפה. אני עובדת שעות רבות ובמידה וחוזרת מאוחר למחרת בוכה הרבה ושואלת את הגננת אם אחזור. אני משתדלת להתקשר אליה הרבה להסביר לה שאני עובדת ומנסה להרגיע. מה קורה לבתי? האם יש קשר בין הניתוח לגימגום? אמרו אולי שאולי נבהלה אך לא אני לא יודעת אם ומתי, האם יש דרך לבדוק זאת? האם לטפל או להמתין?
10 ימים? התופעה חדשה? לא ניראה לי סביר... יכול להות שהיו בעבר תקופפות של חוסר שתף וכעת בגלל שהיא גדלה נידמה לך שמצבה החריף? לא ניראה סביר שהמצב קשור לניתוח שעברה, יכול להיות יותר קשור לקיי הסתגלות לגן והתופעה מעידה על חוסר שטק מסויים... אל תחפשי סיבה אחת לתופעת התנהגות ספציפית, יכולים להיות המון גורמים... בכל מיקרה, את מתארת ילדה נבונה ומבינה ועדיף לא לעורר את נושט שטף הדיבור בשלב זה, היא צעירה ומותר לה ללדבר איך שהיא יכולה. אל תלחיצי אותה במסימות דיבור אלה תני לה ערוצים נוספים לשיחה. תשאלי שאלות ספציפיות (כמו מה סיפרה הגננת או עם מי שיחקת בגן) ולא שאלות פתוחות מדי כמו "איך היה היום בגן?, וכו'. שחקי איתה משחקי יצירה ותאפשרי לה להתבטא בקצב ובצורה שנוחים לה, ללא לחץ או דרישות מילוליות מורכבות. אם בעוד מספר שבועות תרגישי שהתופעה עדיין מצוייה בו\אותה חריפות ואת עדיין דואגת, פני לקבלת יעוץ אצל קלינאי תקשורת... אבל אל תמהרי לשים עליה תבית או להכניסה לטיפול. בהצלחה
בני בן שנתיים וחצי מפותח היטב וצבר אוצר מילים גדול לאחרונה וממש מדבר במשפטים בימים האחרונים החל לגמגמם כאשר הוא מתחיל משפט ונתקע על מילה מסוימת השאלה אם זה טבעי ולא להתייחס או לעשות משהו בנדון? תודה
זה טבעי לגמרי ומעיד על התפתחות שפה. הוא נדרש לבחור בין המילים אשר רכש ועדיין לשמור על קצב דיבור סביר. דומהלנו כשמתלבטות בין איזה בגד לבחור, כשיש לנו מבחר גדול לעומת הקלות בה נבחר בבגד היחד שיש בארון! תמשיכי לעודד ו\אותו בהתפתחות השפה וקבלי את ה"תקלות" כחלק מהתפתחות הנורמלית. אל תאירי ואל תבקשי שיחזור עלמילים, הוא ימצא את דרכו לדיבור השותף
בני בן 4 במקום לומר ל אומר לו כל אות מוסיף את ה - ו' מה המלצתך?תודה
בנך עדיין בגיל שמותר לו לא להגיד את ההגה "ל", כדאי לרשום אותו אצל קלינאי תקשורת לטיפול, כך שבעוד חצי שנה, כשידיעה תורו, הוא יהיה יותר גדול ובוגר ואם לא למד בעצמו עד אז, הוא יהיה מספיק בשל לקבל טפול ולהתקדם.בינתיים המלצתי ללמד אותו רק לשמוע את הצליל. רצוי, על הדרך, ליראות אם יכול להרים את קצה הלשון, ללא תרמת כל הלסת, האם יש הפרדה בתנועה של הלשון והלסת כשאינו זקוק לדיבור. לא רצוי לנסות ללמד אותו בעצמכם כי הוראה לא נכונה או עידוד תנועה לא תקינה רק יפריע יותר מאשר יעזור. תמשיכו לנסות להבין את כל מה שהוא אומר ולדבר אליו בצורה נכונה. אם הוא בעצמו יגיד שאינו יודע את הצליל הזה, תקבלו זאת כרמז לבשלות ותפנו לקלינאי תקשורת לטיפול יותר מוקדם. בהצלחה
שלום אני מחפש עבור בני מומחה לאספרגר- פסיכיאטר או נירולוג שמתמחה בתוחם זה וניתן לקבוע אליו תור בהקדם. האם יש המלצות? חג שמח
האם פנית להמכון להתפתחות הילד? באיזה איזור בארץ, באיזה קופה הינך מבוטחת? למה דווקא אספרגר אם עדיין אין אבחון??? לילדים עד גיל 9 ניתן לפנות למכון להתפתחות הילד.
שלום לכולם, אשמח לקבל המלצות לקלינאית תקשורת מאיזור השרון לילד בגיל שנתיים וחצי עם איחור בדיבור תודה וחג שמח
שלום רב בני בן 9 שנים החל לפני כחודשים להחליף בין האות מ' לאות נ' , לא בכל המילים לא ככ מורגש אבל אנו ההורים מרגשים כל פעם . לדוגמא את המילה אמא או אומר "אינה " , מה עלי לעשות להמתין שכמו זה בא כך זה יעבור , או לפנות לקניאית תקשורת? רופא ילדים ? האם התופעה מוכרת? תודה צילה
בתופעה לא מוכרת ורצוי לבדוק האם משהו השתנה אצלו, כמו צמיחה של שיניים קדמיות, התפתחות של אלרגיה או שינוי אחר כל שהוא. תתיעצי עם רופא אאג' שיכול ראות אם יש שינוי במערכת הנשימה העליונה. במידה והתופעה לא תאלם, תפני לקלינאי תקשורת כדי לנמוע השתרשות של התופעה
שלום רב, ביתי בת 3 שנים. מזה 3ימים אני ובעלי הבחנו שכשאנו מדברים איתה היא שואלת "מה?" ולעיתים אנו צריכים לחזור על עצמנו פעם או פעמיים ע"מ שתשיב לנו. אתמול היא אמרה לבעלי "אבא אני לא שומעת אותך אני אתקרב" היום הלכתי לרופא אף אוזן גרון שבדק את האוזניים. היא לא סובלת מכאבים כלשהם. הרופא ראה שיש לה נוזלים בשתי האוזניים וכשהוא שאל אותנו אם היו לה כאבי אוזנים נזכרנו שלפני כשבועיים היא סבלה מכאבי אוזניים ושמנו לה טיפות (לא הלכנו לרופא) והעניין נשכח ועבר. הוא ביקש שנעקוב ואם עוד 3 שבועות לא יעבור לה הוא הביא לנו הפנייה לבדיקת שמיעה. אני נורא חוששת (מה גם שאני אמורה ללדת עוד חודש והדבר נורא מציק לי שחס וחלילה נצטרך ללכת רחוק יותר....) .האם תתכנה בעיות שמיעה בעתיד? מה הפתרונות במידה והסיפור הזה לא עובר? הייתי שמחה לשמוע חוו"ד שנייה בהנתן כל הנתונים שהעליתי. תודה מירב
ירידה בשמיעה יכולה להיות זמנית, עקב נוזלים באוזניים, הצטננות או שינויי גובה במהלך נסיעה או טיסה. אם את מתרשמת מירידה בשמיעה ויש בידיך הפניה לבדיקה, תפני כבר ותבצעי את הבדיקה בצמוד לתלונה של ביתך על ירידה בשמיעה. אם יש סיבה לדאגה, כדי להסיר אותה מוקדם ככל האפשר, במיוחד אם את עומדת לפני לידה! תיראי את היכולת של ביתך לדווח על שינוי בשמיעה כברכה, היא מספיק בוגרת ונבונה כדי להגיד מה מפריעה לה! בהצלחה.
ביתי נולדה עם קווצת שיער קטנה של שערות לבנות. קרובת משפחה שהיא קלינאית תקשורת אמרה שהתופעה נקראת "תסמונת התלתל הלבן" שיש מקרים (לא תמיד) שזה מצביע על בעיות שמיעה עתידיות. רופאת ההתפתחות בטיפת חלב אכן אישרה שלעיתים זה מצביע על בעיות שונות, אך לדבריה הבדיקה שהיא ערכה לתינוקת מראה שאין שום בעיה. הייתי רוצה בכל זאת לקרוא וללמוד על התופעה, אך באינטרנט אני לא מוצאת כלום.... מישהו מכיר או יודע במה מדובר?
היי, היא בת 3 חודשים. עברה בדיקת שמיעה בתינוקייה בביה"ח ושבוע שעבר אצל הרופאת התפתחות של טיפת חלב, לא משהו מעבר. האם את ממליצה?
בני בן6.5 בכיתה א אומר ש* במקום *ש בגן לא אמרו לנו שום דבר , בטיפת חלב אמרו שיש ללכת לקלינאית תקשורת,(האחות שמעה אותו במקרה כשהלכנו עם אחיו התינוק) בקופת חולים רוצים שנמלא טפסים והמורה טוענת שאין צורך לטפל וזה יסתדר לאחר התחלפות השיניים. אין לו בעית שמיעה . מה לעשות? הפרוצדורה בקופת חולים ארוכה. צריך לטפל? אודה על תשובה
בגיל שש וחצי ובכתה א'! רצוי שקלינאי תקשורת יבדוק אותו ורק אחר כך ניתן יהיה לקבוע אם אכן צריך עכשיו טיפול... החלפת השיניים יכולה להשפיעה אבל יש עוד גרומים כמו אבחנה שמיעתית, יכולת חיקוי ועוד. יכול להיות שהקושי בדיבור יתבטא בקושי ברכישת הקריא והכתיבה של מילים אשר "יתבלבל, רצוי לפנות בהקדם להערכה אישית בכל מיקרה, יגיעה לו טיפול דרך ביטוח הבריאות (9 טיפולים, בכל שנה, עד גיל 9) ואם יש ביטוח משלים, יש זכאות לעוד מספר ים, הכל על פי הצורך. למה להסתמך על "נשמות טובות" בעניין שיש מומחה לדבר?
מדובר בילד בן שנתיים וחמישה חודשים אשר אינו מדבר למעט המילה "אבא" אשר צריך להתאמץ בכדי להבין את כוונתו, צועק ומוציא קולות אך ללא משמעות. הילד עבר שני ניתוחים בגיל שנה וקצת לאחר מכן, אספיפדיס, שקדים, פוליפים וכפתורים (בעקבות דלקות מרובות באוזניים ושאיבות מרובות). נעשתה בדיקה שמיעה במכון הדים אשר יצאה תקינה. שאלתי היא האם לאור עברו הרפואי של הילדי יכול היה להיווצר מצב שנפגעו מיתרי קולו אשר גרמו למצב של אילמות? ומהו בעצם אילמות? האם בהכרח ילד אילם חייב להיות חרש? בתודה רבה ובברכת חג שמח נטלי.
-את מציינת שהוא צועק, מה שמצביע על מתרי קול תקינים. העובדה שמתאמץ דורשת ברור אצל רופא אאג' וגם אצל קלינאי תקשורת. באיזה איזור אתם בארץ ובאיזה קופה הינכם מבוטחים? רצוי שיבדק על ידי רופא אאג' מומחה בילדים ובתפקוד מתרי הקול, לא כל רופא מצליח לבדוק ילדים צעירים. קלינאי תקשורת יכול להעריך את היכולת לתקשר ובכל מיקרה, על פי תאורך, הוא כבר נמצא באיחור ברכישת שפה ותקשורת. פני בהקדם לאבחונים, אפשר במקביל. בהצלחה
אנו בקופת חולים מכבי ותושבי באר שבע. האם את מכירה רופאים שמתמחים בילדים באיזור זה?
אבא שלי כתוצאה מחסיפה ממושחת לרח חזק בעבודה עם עץ איבד את חוש הרח מה ניתן לעשות
שלום רב פחד קיצוני מרעשים בתנו בת 2.9 שנה. ילדה חכמה וחברותית, תת תריסיות מולדת (מטופלת באלטרוקסין) . התפתחות מצוינת, אף למעלה מגילה. מדי כחודשיים בממוצע נעשות לה בדיקות דם למעקב אחר מינון ההורמון. לפני כשישה חודשים חל שינוי שהינו מדאיג כמעט. החלה לפחד בצורה קיצונית מאנשי מקצוע שבאים למשל לבצע תיקונים בגן. הגננת מעידה על חרדה ומצוקה פיסית ונפשית שנכנסת אליה הילדה . היא החלה לבטא עצמה בכך שרעש מפריע לה. (שואב אבק, רכב כבד /אופנוע ועוד והיא ממש רצה לעברי ונאחזת בי כי היא פוחדת). היא פוחדת בצורה קיצונית מכלבים שנובחים. (לא משנה מה גודל הכלב- הנביחה ממש מכניסה אותה ללחץ ובכי) זה מגביל אותנו כמובן. לא יכולים ללכת למקום שיש בו כלב, כולל פארק המשחקים מול הבית. לאחרונה חשתי בגמגום קל יותר נכון בהארכה של ההברות במשפט (כל מלה נמשכת לה מספר דקות) - - תנודות רגשיות מדאיגות - יתר על כך, יש לה תנודות רגשיות חדות באשר לאנשים במעגל הקרוב (אח ואפילו אבא) פעם אומרת שאוהבת ופעם שלא. וכן במעגל הרחוק, יש פנים שנראות לה מאיימות (דוד שלה) ואז היא בוכה ונחרדת. בפעם אחרת היא מתפייסת. השומר בגן, אמרה שהוא נחמד ושהיא "אוהבת אותו" והבוקר פתאום אומרת לי שהיא לא רוצה לראות את השומר היא לא אוהבת אותו.... ועוד היא חוששת כל הזמן שלא אקח אותה לבדיקת דם. היא נכנסת להיסטריה מזה. וכן היא עושה לי "סימולציות" כביכול שהיא האחות ואני זו היא והיא לוקחת ממני בדיקת דם ועוד....... בעצה עם הגננת החלנו תהליך להתקבל למכון להתפתחות הילד. לבחינת התופעה והטיפול בה. אנו מניחים שהיא סובלת מגריית יתר של רעש. אבל מה באשר לתנודות הרגשיות הללו? האם זה מעיד על בעיה ברמה הנפשית? תודה על התייחסותך
פניה למכון להתפתחות הילד ניראה לי הדבר הנכון לעשות. שם יש צוות רב מקצועי, כולל פסיכולוגים ועובדים סוציאלים שלאחר הכרות עם ביתך יכלו להשיב ביתר דיוק על שאלתך. את לא צריכה את הגננת לפניה למכוןלהתפתחות הילד, תפני ישירות למכון על פי קופת החולים בו הינך מבוטחת לאחר קבלת הפניה של הרופא המטפל. האם הילדה עברה בדיקת שמיעה? יכול להיות שיש לה רגישות יתר? תת פעילות של בלוטת התריס יכולה להתבטא גם בשינויים בשמיעה! כדאי לעקוב אחר השמיעה, בכל מיקרה. לגבי ה"חוסר עקביות רגשית" הייתי יורדת מהנושא ולא מעודדת חלוקת אנשים על פי אוהבת או לא אוהבת, אלה מחפשת משהו נעים וטוב בכל אחד! לגבי קצב הדיבור יש האכות טבעיות הדיבור בגיל זה ולא ניראה לי שיש צורך בהתיחסות ספציפית.
בני בן ה- 8 חודשים לא משמיע הברות.רק אה אה. יש לציין כי נולד חודש וחצי לפני הזמן (בשל דופק מהיר),בניתוח קיסרי.האם יש סיבה לדאגה?
האם עבר בדיקת שמיעה? האם אוכל אוכל מוצק? האם יוצר קשר עם הסביבה? המון שאלות שכדאי להתיעץ עם הרופא המטפל. האם הילד נמצא במעקב במחלקה למעקב פגים? האם יתר ההפתחות שלו תואמת את הגיל ה"מתוקן"?
הוא עבר בדיקת שמיעה בהצלחה התחיל לאכול עכשיו אוכל מוצק(בננה בטטה וכו)אלא ששמתי לב שהוא מוציא את הלשון בזמן הכנסת הכפית לפה,דבר המקשה להכניס את הכפית לפה. יוצר קשר עם הסביבה בחיוך,בצחוק(גם מתגלגל) יתר ההתפתחות שלו תקינה. אני הסבא, האם להעיר על כך לבתי וחתני?האם יש צורך בהתיעצןת קלינאי?
הוא עבר בדיקת שמיעה בהצלחה התחיל לאכול עכשיו אוכל מוצק(בננה בטטה וכו)אלא ששמתי לב שהוא מוציא את הלשון בזמן הכנסת הכפית לפה,דבר המקשה להכניס את הכפית לפה. יוצר קשר עם הסביבה בחיוך,בצחוק(גם מתגלגל) יתר ההתפתחות שלו תקינה. אני הסבא, האם להעיר על כך לבתי וחתני?האם יש צורך בהתיעצןת קלינאי?
הוא עבר בדיקת שמיעה בהצלחה לאחרונה החל לאכול אוכל מוצק(בננה, דלעת וכו')אלא ששמתי לב כי הוא מוציא את הלשון בזמן הנחת הכפית , דבר המקשה להכניס את הכפית לתוך הפה יתר ההתפתחות שלו תקינה-זוחל, יושב עומד אני הסבא.האם עלי להעיר להורים? האם יש להתיעץ בקלינאי?
שלום רב! ביתי בת 9. יש לה בעייה בהיגוי האותיות ש ו-ס. ה-ש' לא לגמרי ש', וה-ס' כמעט תמיד נשמעת כמו ש'. הכל תלוי גם במיקום האות ובניקוד שלה. היא היתה במס' פגישות אצל קלינאית שעבדה קודם כל על דחיפת לשון וליקוק שפתיים שמאסו על ביתי את הפגישות. היא הקנתה לה את הכלים והדרכים לדבר נכון (כמו תנועות שפתייםנכונות ומיקום הלשון), מצאנו את הצלילים הנכונים ותרגלנו בבית. לאחר סדרה של כ-10 פגישות הפסקנו, די התייאשנו, והמצב לא השתנה. הקלינאית טוענת שיש צורך להמשיך בפגישות, אך בלי מוטיבציה של הילדה הדבר לא קל. האם ניתן עם תרגול מספיק בבית של קריאה ודיבור נכון להצליח לשפר את ההיגוי? האם יתכן שהיא תוכל לתקן את עצמה לבד עם השנים? בתודה מראש.
בהחלט, יש תמיד נקודה ש"האסימון יורד" והילדה תחליט לשים לב, האיתרון היחסי הינו בכך שכבר יודעת מה לעשות. ו בכל זאת, אם יש לה שינוי בעימוד השיניים ההפרעה בהיגוי יכולה להגדיל את המרחב בין הלסתות ולהקשות על הצלחת טיפול אוטודנטי... לכן רצוי שהיא תיישם את מה שלמדה מוקדם ככל האפשר. האם היא מבלבלת את הצלילים גם הכתיבה? האם ניסיתם קלינאתי אחרת? אולי יש משהו בחיבור היניהן שמיצא את עצמו ורצוי להמשיך לתרגל בגישה או שיטה שונה? בכל מיקרה, רצוי כעת לתת לה מנוחה כי אם היא לא מיישמת התירגול רק מלמד אותה שתירגול לחוד ושימוש לחוד! תני לה תקופת רגיע וחיזרי אלה בנושא בעוד שנה, שנה וחצי.... כשתיראי אם יש צורך באורטודנט.
תודה על התשובה המהירה והיסודית. כן, היא מבלבלת את הצלילים גם בכתיבה, ולא ניסינו קלינאית אחרת. אנחנו כבר כמה חודשים אחרי הטיפול. פשוט המורה העירה את תשומת הלב לכן התעניינתי בנושא. הדבר לא מטריד אותה, אך אני מבקשת ממנה מידי פעם לתקן את עצמה (מותר??) כדי לראות אם היא מסוגלת והיא עושה את זה יפה. לפי מה שהבנתי ממך היא יכולה לתרגל ולהצליח בכוחות עצמה גם אם היא לא סיימה את כל שלבי הטיפול עם הקלינאית? בנוגע לאורטודנטיה- היא class 3 והאורטודנט אומר שאין קשר בין הדברים. (אשמח לקבל המלצה על קלינאית טובה באזור הצפון) בתודה.
שלום, קראתי בעבר על ילדים שקריאתם הטכנית טובה ואף מתחילים לקרוא בגיל מוקדם מאוד וללא קושי, לעיתים גיל 3, אולם מתברר בהדרגה שהם אינם מבינים את מה שקראו, גם בגיל בית הספר, ומתבררים גם קשיים בתחום ההבנה החברתית, נדמה לי. אני זוכרת את העניין באופן מאוד מעורפל, לכן גם הדיווח המעט עילג, ולא מצליחה להיזכר איך קראו ללקות הזו.. מאוד רוצה לחפש מידע נוסף בתחום, אך חסרה לי מילת החיפוש.. האם זה מצלצל מוכר למישהו? האם זה קשור לספקטרום האוטיזם?.. זוכרת שהיה לזה שם אחר.. מישהו זוכר? תודה! (ושנה טובה) לילך
תעייני ב: היפרלקסיה וגם התסמונת אספרגר. ישנם לקויי שפה שמתאימים לקריאה טכנית, ללא הבנת התכנים
נכון! היפרלקסיה זה מה שהתכוונתי! :-) המון המון תודה! וחג שמח גם- לילך
שלום מי מטפל במוטריקה של הפה - קלינאית תקשורת או מרפאה בעיסוק האם יש היכן שהוא מאגר של מטפלים בנושא של בעיות בליעסה ונגיסה אצל ילדים אני מחפשת נואשות - באיזור חיפה תודה
תלוי מה הבעיה וכיצד היא משפיעה על התפקוד. בעניין לעיסה, בליעה רצוי לפנות לקלינאי לעניין תחושה מחוץ לפה אפשר גם וגם, תלוי בגישה של המטפל האם עיינת באתר של קלינאי התקשורת?
שלום פרידה אני מעוניינת ללמוד הפרעות בתקשורת ומתעיינת באפשריות העבודה המוצעות בבתי החולים או בקופות החולים או מסגרות אחרות והשכר הממוצע ... אודה לך אם תוכלי לפרט קצת תודה מראש
יש המון עבודה כי חסרים בישראל המון, המון קלינאים. תנאי השכר בהתאם למקום העבודה, בבתי החולים, נמוך והעבודה מאד מעניינת, במשרד החינוך כמו מורה ובמגזר הפרטי הכל תלוי במידת ההסכמים עם הקופות וביכולת למשוך מטופלים בעלי ממון לטיפול המשולם על ידם. כמובן שאז ישנם הוצאות רבות כמו החזקת קליניקה והנהלת חשבונות, ביטוחים וכו'
פרידה שלום רב! בני בעוד חודשיים יהיה בן 4 , הוא ילד מאוד חכם ופיקח בעל אוצר מילים עשיר ושפה ברורה מאוד. מאז החל לדבר מבטא את האות "ש" כ "ס". אם מישהו מחכה אותו, הוא שומע שאותו אדם אמר את האות בצורה לא נכונה ומנסה לתקן אותו. האם אני צריכה לקחת אותו לאבחון אצל קלינאי תקשורת? האם זה מסתדר עם הזמן ועד איזה גיל? אשמח לקבל תשובה בהקדם תודה מראש יום טוב אורלי
בעקרון רצו לטפל בעניין זה במהלך גן חובה. בינתיים רצוי שיעבור בדיקת שמיעה ואתם לא תחזרו על הטעויות שהוא עושה אלה תדברו נכון. הטיפול קצר וממוקד ומבחינת הבשלות יהיה בשל לטיפול בהגה זה לקראת גיל 5- 5 וחצי. רצוי כבר לפנות לאבחון אצל קלינאי כדי שיהיה רשום לטיפול כי זמן ההמתנה לטיפול מאד ארוך. הטיפול נמצא בכיסוי כספי של השרותים בקופת חולים
שלום בני בן 22 וכבר מזמן שמנו לב שאינו מדבר בצורה ברורה. הוא בולע את המילים מדבר במהירות ובקול גבוה וכשהוא מתרגש או כועס לא ניתן להבין את דבריו. האם ישנה דרך לעזור לו לתקן את הדבור? האם ישנה נישה שמטפלת בבעיה בגילו במסגרת קופ"ח כללית? תודה
האם הוא מעוניין הטיפול???? צריל לבדוק איתו את רצונו לשינוי, השקעה של מאמץ והתמדה בעניין הדיבור. אין לו זכאות לטיפול דרך קופת חוילם. ישנם מרפאות רבות לטיפול באופן פרטי ואם יש לו ביטוח משלים, אולי הם ימממנו באופן חלקי את הטיפול אשר דורש כאמור מוטיבציה לשינוי והמון מודעות! אשמח לראות אותו או לחלופין לעיינו באתר קלינאי התקשורת למציאת קלינאי באיזור מגוריהם העובד עם מבוגרים
1 האם תינוק בן 10 וחצי חודשים שאומר רק אה, גה, ו- קה (ועד לפני שבועיים אמר רק אה) מעורר דאגה? 2. תינוק כמו שתיארתי - מה הסיכוי שבסופו של דבר לא תהיה לו בעיה שפתית / התפתחותית? 3. האם העובדה שנולד בשבוע 36 אמורה לעכב במעט את התפתחות הדיבור (ברור לי כמובן שהעיכוב שלו גדול מעיכוב של חודש)?
1. תינוק שאומר מספר הברות וגם מוסיף ובמיוחד מתקשר בעמצאות המילים, ניראה תקין כפי שנדרש בגיל זה. 2. אי אפשר לדעת, אבל לא נשמע שתהייה לו בעיה מיוחדת. 3.תאריך הלידה לא מעקב את הדיבור, למה ברור לך שיהיה עיכוב של יותר מחודש??? בכל מיקרה, הקדמת הלידה לתחילת החודש השתיעי במקום בסופו לא מנבא בעיות התפתחותיות כשלעצמו!
מה שרציתי להגיד זה שברור לי שלידה של חודש לפני הזמן לא יכולה להסביר עיכוב כל כך גדול בדיבור (אין כלל הברות קידמיות). אגב לא נראה לי שהוא מנסה לתקשר בעזרת ההברות גה וקה - הוא פשוט למד לבטא אותן והוא נהנה להשמיע אותן, אבל לא נראה לי שהוא ממש מרכיב מהן מילים ומנסה לתקשר בעזרתן.
האם הוא שומר על קשר עין ועוקב אחר הנעשה סביבו? האם הוא מתעניין בקולות, צלילים ושירים???? האם משיג את צייני ההתפתחות כפי שנקבע בטיפת חלב???? במידה ואת דואגת, תפני להתיעצות אצל קלינאי תקשורת ותתני למישהו אוביקטיבי להתרשם. תוכלי גם לפנות למכון להתפתחות הילד ולקבל אבחון מקיף. בהצלחה
עינת,לנכדי יש אותן בעיות. הוא בן 9 חודשים ומבטא רק אה .האם להעיר על כך לבתי וחתני? האם התיעצת עם קלינאית תקשורת ? אנה עיזרי לי מניסיונך והבנתך תודה
אבי, בן 91, מתקשה לאחרונה בדיבור. האם יש רופא או קלינאי הממחה בטיפול במבוגרים ?
חשוב לברר את הרקע לקושי, האם עבר איזה שינוי בבריאות הכללית, האם השינוי פיתאומי או הדרגתי? מה הקושי וכיצד הוא מתבטא? המלצתי, תפני קודם כל לרופא שמטפל בו, הוא יעשה את הבירור הראשוני וימליץ על דרך הטיפול המתאימה לממצאים.
כבר דיברתי עם רופאת המשפחה אבל לא ידוע לה איזה קליניקה מתמחה בטפול בהפרעות דיבור שבאות עם הגיל. אבי מאד ממוקד אך קשה להבין מה הוא אומר. זה מביא להתרגזות מצדו ואח"כ הוא מתיאש ומפסיק לנסות לדבר - וחבל. תודה מראש על כל סיוע.
שלום רב, ברצוני לשאול מה הקשר בין מילמולי תינוק בגיל 8 שבועות לבין יכולת השמיעה שלו, האם מילמולים רבים ומגוונים מלמדים על כך שהוא שומע ?
שלום בני בן שנה ו5 חודשים והוא אינו יודע מה זה כלב או חתול גם כשאני מנסה ללמד אותו ה זה תן לי ותביא לי זה לא מעניין אותו ובגן הגננת אומרת שהוא לא מקשיב בריכוזים היומיומיים האם זו בעיה?
האם עבר בדיקת שמיעה????? כיצד תוכלי לדעת אם אינו קשוב ללא בדיקת שמיעה???? לאחר הבדיקה, תכתבי שוב!
הבת שלי תהיה מחר בת שנה ושבע. מגיבה ומתקשרת מגיל מאוד צעיר. איטית ברכישת הדיבור. לפני כחודשיים בקרנו קלינאית שאמרה שזה רק עניין של זמן לאור התקשורת המפותחת שלה וההבנה. (הביאי את הכדור, לכי קטפי לי עלה, לטפי את הכלב וכו").בחודש האחרון אכן החלה לרכוש מילים. אלא ששמתי לב שהיא לעיתים שוכחת ומתבלבלת (ידעה להגיד קולות של כלב וחתול ועכשיו מתבלבלת) יש מילים שהיא אומרת תמיד באותה הצורה כמו גיה (עוגיה)תדה,חיקוי של דג וברווז אמה, אממ לאוכל, ואו ואת שמה, ואחרות שרק כשבא לה (סה"כ קרוב ל20 מילים). לעיתים בהשלמת שירים פותחת את הפה לומר את המילה ונעצרת, לרב מחייכת. ולפעמים קצת מתעצבנת, אך בסה"כ מאוד מובנת ולכן אין כמעט תסכול.בקיצור נראה שהיא חסרת בטחון במה שנוגע להפקת צלילים. יאמר שהיא מג'ברשת ללא הפסקה ולדעתי מלבד ל' יש לה את כל העיצורים. גם שרה ומוחאת כפיים בקצב מדוייק.בכל שלבי ההתפתחות, ביצעה את הצעד רק כשהיה מושלם. ולכן איחרה מאוד בזחילה אך בגיל שנה וחודש כבר הלכה ומיד רצה בלי ליפול. האם יתכן שיש קשר לאופי? שהיא חוזרת על מילים באופן קבוע רק כשהיא בטוחה בהן? ומה עם מילים שנרכשות ונשכחות? אני מוצאת את עצמי נלחצת, ומלחיצה, וזה ממש ממש מיותר...
תפקידך כאימה הינו להלחץ, אבל במיקרה זה ניראה לי דאגה מבוזבזת! תיארת ילדה תקינה, הילדים לא באים עם הוראות שימוש ולא עם ספר הסברים... עלינו לגלות את אופיו ותכונותיו לש הילד שניצב מולנו, ואם ניתן, להנות מכל רגע. אם היא עברה בדיקת שיעה והכל תקין, תני לה זמן עד גיל שנתיים ושלושה חודשים ותקחי אותה לבדיקת תקשורת בטיפת חלב. אם הינך מאד דואגת, חיזרי לקלינאית שהכירה ראת הילדה ותני לה לבצע הערכה חוזרת וקבלי הדרכה לעצמך.
שלום בני בן חצי שנה, מלא מרץ, הוא כבר זוחל וכל הזמן מחפש אחר חפצים, אותם הוא מיד מכניס לפה. הוא מגיב לשמו במבט, אבל לא תמיד מיד. כמו כן, הוא מביט בנו בעיניים, ומחייך, אבל זה נמשך לזמן קצר של עד 10 שניות ואז הוא ממשיך לחפש אחר עיסוקים בסביבתו. הוא מרבה לחייך, אך אינו מרבה לצחוק באופן מתגלגל. שמנו לב שבלילה, הוא לעיתים מברבר לעצמו במיטה, וזז מצד לצד, מתגלגל ומשחק עם השמיכה, תוך השמעת קולות. כמו כן, הוא בוכה לא מעט, וזה מפסיק כשמרימים אותו/מאכילים/מניחים לישון. אשמח לדעת, האם זוהי התנהגות תקינה לגילו? בתודה מראש, שולי
הינך מתארת התפתחות של ילד תקין, מה הבעיה???? ילדים מפתחים את כישורי השיח דווקא בשעה של התנסות בצלילים, כשהם לבדם ומשעשעים את עצמם.