פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בני בן שנה + 4, אומר מספר בודד של מילים (האו, מימ, אבא, אין, בהבה (סבבה)). גם כשמדבר בג'יבריש לא משתמש בג,ק,ת,ל.רק ב-ב' א' מ'. הוא מאוד תקשורתי, מצביע חברותי, אפילו קורץ. מבין הוראות (תביא לאמא את הנעליים, הן בסלון ליד הספה...) ויודע להצביע על מילים (איפה רכבת וכו). האם זה נורמלי? מה תהליך האבחון ואיך מתחילים?
האם קופת חולים כללית משתתפת בהוצאות טיפול בדיבר לילד בן 10 שלא מבטא טוב את האותיות השורקות?
שלום, בני בן שנתיים ושבעה חודשים ואני מודאגת מאיחורו בהגיית מילים ומשפטים. לפני מס' חודשים רציתי לפנות לקלינאית תקשורת אך לפתע אוצר המילים שלו התרחב וויתרתי. כיום הוא יודע לומר משפטים בני 4 מילים אך ללא מילות תיאור או יחס. כמו כן ההגיה של המילים משובשת כך שאני לא תמיד מצליחה להבין למה התכוון. לדוגמא: אומר "אבא" גם כאשר מתכוון לסבא והמילה השגורה בפיו היא "אוטו". בנוסף הוא הופך את המשפט ("תינוק רון" במקום רון תינוק). מאידך, הוא מבין כל מה שאומרים לו למשל הוא מביא לי חולצה שביקשתי, זוכר להיכן כל חפץ שייך, שולט לחלוטין בצרכיו. כאשר הוא פוגש חברים מהגן הוא לא שש לשחק עימם ומעדיף לשחק עם אבא או אבא. הגננת בגן אומרת שהוא משחק עם כולם ולא עם חברים קבועים אך בכל פעם שאני מגיעה לגן אני רואה אותו משחק לבדו. מה לעשות? אני ממש מתוסכלת מהעניין.
לא ניראה לי שיש מקום לתיסכול! אם הוא מתקדם מבחינה שפתית ותקשורתית אין כניראה מקוםפ לתיסכול, מקסימום נדרשת בדיקה של איש מקצוע... שהוא קלינאי התקשורת. פני לקלינאי כדי לקבל הדרכה ולעקוד אחר התפתחותו של בנך, ממקום שדאגה "מוגבלת" ולא מתיסכול עמוק! בהצלחה
ka משתנה ל - ta ga משתנה ל da
"תהרי ממטפלים אלומים" - סליחה אבל לא הבנתי למה התכוונת הילד בן 6
בני בן השנה ושמונה חודשים אומר רק "אבא", מדי פעם אומר מילים אחרות אך אינו חוזר עליהן שנית גם כשמבקשים ממנו. ערכנו לו בדיקת שמיעה, בעקבות העיכוב השפתי וכן בגלל נוזלים, והתוצאה הייתה 45DB, הבנתי שזה רמה של " לא שומע שיחות רגילות". רופאת אא"ג, הציעה להפסיק האכלת תחליב חלב לפני שינה ובמהלכה (חשוב לציין שבני שותה במהלך השני כרבע ליטר תחליב חלב) שכן לטענתה מיצי הקיבה של תחליב החלב, מצטברים בצינורית שליד האוזן והם אלה שגורמים להווצרות הנוזלים ולפגיעה בשמיעה. האם זהו הפיתרון? חשוב לציין שהוא מבין הכל ובעזרת הפניית האצבע הוא יודע ל"הסביר" את רצונותיו. האם יש לרוץ ולעשות ניתוח כפתורים על מנת למנוע המשך בעיכוב השפתי מה שיגרום לבעיות אחרות מאוחר יותר? האם יש עוד פיתרונות, כמו קלינאית תקשורת או מכון להתפתחות הילד? האם יש דרכים נוספות לניקוי הנוזלים? תודה
מיצי הקיבה אינם עולים לאוזן! אולי הכוונה לכך ששתייה בשכיה יכולה לגרום לכניסת נוזלים ולחסימת הכניסה של האוורור לאוזן???? בכל מיקרה, נוזלים באוזניים שגורנים לירידה בשמיעה חייבים מעקב רפואי, וגורמים שירידה בשמיעה משתנה.. יש ימים שהנוזלים מפריעים במידה רבה יותר לשמיעה. בכל מיקרה, רצוי לצפות בהתנהגות התקשורתית שלו ולעקוב אחר תקופה של כמה חודשים על השגיו בתחום השפה והדיבורץ תפני לקלינאי תקשורת וקבלת הערכה תקשורתית ושפתית ולקבלת הדרכה אישית, במקביל ממעקב הרפואי. בהצלחה
שלום רב, לאחרונה בני בן 4 חודשים וחצי מנענע ראש מצד לצד ,לעיתים ממש במהירות מצד לצד. זו תופעה חדשה, חוץ מזה התפתחותו תקינה לחלוטין, כל היום מברבר, מתהפך ומשחק ואוחז דברים. שמתי לב שנענוע הראש מצד לצד לרוב מגיע כשהוא עייף ושוכב על הגב או כשישן ומתעורר ומנסה להרדם בחזרה. האם תופעה זו מוכרת? האם יש הסבר לכך?
ניראה לי שכך מגרה את עצמו לגירוי וסטיבולרי, דבר טוב בפני עצמו. אם את מודאגת, תשאלי את רופא הילדים שלו!
שלום, בני בן 2.5 (דו לשוני) מדבר טוב מאד (מבחינת מילים, משפטים ותוכן), אבל מבטא חלק מהעיצורים (כגון נ,ת,ד,ט,ל) עם לשון בולטת בין השיניים. השאלה היא - האם זה משהו שדורש טיפול אצל קלינאית תקשורת או שהוא עוד קטן וזה יעבור לבד?
עדיין מוקדם להתייחסות ספציפית, בגיל זה יש להם מטלות התפתחותיות רבות ואין מה למהר.בד"כ אין בעיה בדיבור במצב זה, רצוי לבדוק את המערכות הנוספות (נשימה אפית וחגורת הכתפיים) רצוי לוודא שמערכת הנשימה פתוחה ואיננו נושם דרך הפה ושאין מוצץ בפיו במהלך היום (אפילו רצוי לא בלילה) האם הוא אוכל אוכל מוצק? האם חגורת הכתפיים חזקה או היפוטונית?
הוא אוכל מוצקים בלבד כבר יותר משנה. בלילה עם מוצץ, במשך היום כמעט ולא. איך לבדוק חוזק חגורת כתפיים ? האם גמילה ממוצץ תעזור ? תודה לנה
שלום רב, בני בן שלוש וחצי ויש לא עיכוב בדיבור. עד גיל שנתיים כמעט ולא דיבר רק כמה הברות בודדות. לאחר ניתוח של פוליפים וכפתורים באוזניים החל את תהליך הלמידה של השפה ומאז ועד היום הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת. שאלתי בעצם האם יש טיפולים נוספים שאפשר לתת לו בכדי להאיץ את קצב הלמידה של השפה. יש לציין כי הוא גם התחיל לאחרונה "להתקע" בדיבור ולגמגם בתחילת משפט. כמו כן, הוא לא יודע להגיד את כל האותיות הגרוניות ואת האותיות וו, פ' רפויה, ז'. מה עוד ניתן לעשות ?
האם התיעצת עם הקלינאי שעובדת איתו? מה היא ממליצה? האם השגיו אכן איטיים? יכלו להיות שטיפול של קלינאי תקשורת איננו מספק את צרכיו והוא צריך התערבות מערכתית דרך גן שפתי. תפני למערכת החינוך המקום מגוריך כי לעבור הערכה והשמה למסגרת תומכת- מערכתית. מועד הפניה לועדות וכו' כמעת הסתיים ולכן עליך לפנות בדחיפות!
שלום רב ההני סובל מטינטון באוזניים אבל בעיקר אוזן ימין, כמו כן ישנה ירידה בשמיעה בעיקר באוזן ימין(כל הסיבוך בעקבות חבטה עצומה בראש).אמורים להתאים לי מכשיר שמיעה באוזן ימין, אך החשש שלי זה אין לי מושג האם הטינטון ישתפר בעקבות המכשיר או הטינטון יחמיר.או שאלא זה ולא זה.(לציין כי הטינטון זה כמו גלי ים לא צפצוף) ואם יש אנשים עם ניסיון פה במקביל לדוקטור אני אשמח לשמוע. תודה מראש
מכשיר השמיעה אינו אמור להשפיע על הטינטון, אשר מקורו בגירוי עצמוני של האוזן הפנימי. המלצתי שתפנה למכון אודיולוגי בבית חולים, להערכה מקיפה של השמיעה ותבצע גם שם, את התאמת מכשיר שמיעה הנחוץ לך. הגברה חד צדדית (של אוזן אחת בלבד) יכולה לסייעה לך בתפקוד השמיעתי-חברתי בצורה טובה, בתנאי שהמכשיר אכן מתאים לך. ההתאמה נעשת באופן מקצועי רק על ידי קלינאי תקשורת ולא על ידי מוכר כל שהוא. בהצלחה!
אני בחור בן 21, והדיבור שלי עדין ולפעמים לא ברור. אני נוטה למרוח מילים, והדיבור שלי קצת מצחיק לנער בגילי. הייתי רוצה לדעת אם יש מורה לדיבור נכון? שמלמד איך לדבר בצורה רהוטה וברורה יותר? תודה
הינך מחפש קלינאי תקשורת. תמצא דרך אתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בהצלחה
בתי בת ה-9 החלה לגמגם בסביבות גיל 4. הגמגום היה מינורי והחלטתי להניח בתקוה שיעבור מעצמו. וכך היה, כמעט ולא הורגש. לאחרונה הגמגום חזר ובשלושה חודשים אחרונים החריף מאוד. הילדים בכיתה לועגים והתסכול גדול מאוד.שאלתי היא: האם יש טיפול ומה סיכויי ההצלחה?
בהחלט יש מקום לטיפול. גמגום, כמו אלרגיה, יכול להופיע ולהעלם על פי שינויים בסביבת היילד או שינויים בתחושתו... אך לא נעלמים/נאלמים! השינויים בדיבור מלווים במודעות ומתעוררים על ידי גורמים אישיים של הילד (כמו באלרגיה, לא תמיד יודעים מה מעורר אותה) בכל מיקרה, טיפול בגיל זה יכל לעזור להרגיעה את הדיבור ואת התחושות אשר מחמירות ומשמרות את התופעה.. היא תקבל כלים להתמדדות עם הדיבור ועם הסביבה, גם יחד. היא תקבל חיזוק ל"זכותה" לדיבורה ולחזק את עצמה, כך שתוכל להמשיך להתפתח ככל ילדה בגילה. פנו לקלינאי המתמחה בטיפול בגימגום. בהצלחה!
שלום רב, בתי בת השנתיים ועשרה חודשים, החלה לפני כחצי שנה לגמגם. היא מנסה לומר מילה אך נראה שהיא נתקעת ויוצא לה אאאאאא.... לפני כחצי שנה נולד לי ילד נוסף. לפני שנולד לי ילד נוסף בתי אמרה מילים רבות ולעיתים משפטים . כעת ניתן לומר כי היא מתקשה גם במילים שהיו שגורות בפיה לפני כחצי שנה. האם יתכן שמדובר ברגרסיה, האם עליי לחכות, מה עליי לעשות? תודה
ילדים מפתחים את כישורי השפה באופן הדרגתי ולעתים ב"קפיצות" הולדת התינוק לא קשור להתפתחות השפה (ילדים לא מפסיקים לדרב או הופכים למשהו אחר בעקבות הולדת אחים) אם העצירה נמשכת (כפי שציינת) רצוי לפנות לקלינאי תקשורת אשר יוכל להעריך את התפתחותו, לתת לך הדרכה ולבדוק האם יש קושי הדורש התערבות או מספיק לתת להם הדרכה ולעקוב אחר התפתחותו והשגיו. רצוי במקבלי לבצע בדיקת שמיעה, רק כדי להיות בטוחים שאין שינויים בטיב שמיעתו.
היי אני סיימתי לימודי שיננית וברצוני עכשיו להתחיל ללמוד לימודי קלינאית תקשורת ואינני יודעת איפה להתחיל אני יודעת שלומדים את זה באונ' ת"א ואין לי יותר מידע האם תוכלו יותר לפרט על המקצוע ולתת יותר פרטים לבירור תודה מראש מריטה
היום ניתן ללמוד בכמה מקומות: אוניב' תל אביב, חיפה, מכללת הדסה בירושלים ומכללת אריאל, באריאל. בכל מקום הלימודים לתואר ראשון, צריך פסיכומטרי וממוצא בגרות גבוה ואם את רצינית, תרשמי בכלמקום. תוכלי לעיין באתר לקינאי התקשורת ishla.org.il בהצלחה!
יש לי ילדה בת 4 תאומה,היא לא מדברת נכון ולא הוגה את המילים כראוי,התאומה שלה לעומתה מדברת ממש יפה ןלעיתים גם מתקנת אותה, מה לעשות כדי שתגיע לרמה של אחותה מבלי לפגוע בה?תודה.
שלום, בני בן שלוש ושלושה חודשים. באוקטובר עבר בדיקת שמיעה בשל תחילת טיפול אצל קלינאית תקשורת(דיבר בצורה לא ברורה) תוצאות הבדיקה היו 30DB.הרופא אמר כי יש לו נוזלים באוזניים ואמר לי לחכות לקיץ ולבצע את הבדיקה שוב. יש לציין שהטיפול אצל הקלינאית היה מדהים והילד מדבר כעת בצורה מעולה. השבוע לאחר ביקור אצל רופא אף אוזן גרון שאמר שיש המון נוזלים באוזניים, ביצענו שוב בדיקת שמיעה שתוצאותיה היו 20-25 DB. מה הלאה? האם במצב כזה שוקלים כפתורים? הבנתי שלא נהוג לעשות בקיץ. אנא עזתך לגבי בירור מה בהמשך הדרך. תודה מראש.
נוזלים באוזניים הינם תהליך שיכול להסתדר לבד... תני לו לנפח בלונים וזה יכול לשפר את האוורו של האוזן. הירידה איננה משמעותית, במיוחד בילדים שלעתים ממתינים עד שבטוחים העוצמת הצליל כדי להגיב. שאלי את הרופא ושמעי בעצתו
שלום רב האם כול אחור בהתפתחות מוגדר בתוך הספקטרום הרחב מאד של אוטיזים? ביתי בת שנה ו7 ח' אובחנה במכון להתפתחות הילד באיחור קל להגדרתם של חצי שנה מקבלת טיפול של קלני תקשורת וריפוי בעיסוק אני מגדירה אותה כמבינה אבל לא תמיד. משמיעה קולות ועברות כגון אה, לה, ש האם הקולות שהיא משמיעה הם קולות טרום דיבור? האם זה שהיא לא מדברת מילים זה עדיין נורמלי לגילה? תודה
לא כל איחור התפתחותי הינו על רקע של בעית קשר (אוטיזם הינו בעיה של קשר) לעומת איחור שפתי אצל ילד מתקשר ואולי לא ברמת שפה על פי המצפוה מילד בגילו. אלה שנ מצביפם לחלוטין שונים, אך לעתים בגיל מאד צעיר עדיין קשה להחליט מה המקור לביעת רכישת שפה.... האבחנה פחות חשובה מה שחשוב זה מצבו ותפוקדו של הילד.... והרמז להתפתחותו יבאו מההתקדמות, דגם וקצב ההתקדמות. שאלות ספציפיות כדאי להפנות לקלינאי שמטפל בילד.
שלום רב, בני בן שנתיים וחמישה חודשים. לפני כשבועיים החל בני לגמגם, לעיתים הוא נתקע גם כשהוא מנסה להגיד מילים פשוטות ששגורות בפיו תקרופה ארוכה, כגון אבא. טרם הגמגום הוא החל לחבר משפטים, אם כי לא תמיד ולא בצורה מלאה. כמו כן לפני כחודש הוא החל לרכוש שליטה בהגיית העיצורים ח' ור' ( העיצורים האחרונים שהוא למד להגיד) והחל לשלבם מידי פעם במילים. כפי שציינתי - מזה כשבועיים בני מגמגם, לא אומר משפטים אלא בעיקר שמות עצם. הוא מנסה לתקשר בהצבעה על חפץ ובלהגיד "את זה, את זה". - אופן התבטאות שהיה אופייני לו לפני שנה. מה לעשות? האם זה נורמאלי? אציין כי אני בהריון בחודש תשיעי וכי לפני למעלה מחודש החלנו איתו הליך גמילה מטיטולים. אשמח לתשובה שירלי
מאחלת לך לידה קלה! לגבי בנך, האם הוא נבדק על ידי קלינאי תקשורת? ניראה לי שיש בעיה של רכישת שפה ועניין חוסר השתף (או גימגום, כפי שאת מכנה אותו) רק מתאסף לקושי בארגון המילים. תפני לאבחון אצל קלינאי תקשורת בהקדם, קבלי הדרכה ספציפית לגבי בנך. בהצלחה
בני בן השנה ועשרה חודשים מרייר המון. לעיתים הוא מרטיב חולצות שלמות ולפעמים מרייר פחות. ממה זה נובע ולמי לפנות? און לפחות מה הסיבות האפשריות שיכולות להיות לדבר כזה? תודה
רצוי לברר האם נתיב הנשימה האפית פתוח ופועל (בדיקה אצל רופא אאג') האם הוא אוחז נכון בגופו ובשרירי הגב וחגורת הכתפיים, על פי המצופה מילד בגילו? האם מחזיק מוצץ בפה? האם אוכל מוצקים ומיני מזון מגוונים? האם מדבר והאם הדיבור שלו ברור ורהוט? בגיל זה עדיין מוקדם לדבר על ריור רב, שלמעשה קשור לקושי מוטורי-תחושתי של הפה ובנשימה אפית ואחיזת הגו והכתפיים.... רצוי לעשות בירור ראשוני אצל רופא אאג', וגם אצל פיזיוטרפיסת, רק לבדיקת מתח השרירים הבסיסי.
ביתי בת 4, עדיין מוצצת מוצץ (והרבה), מריירת המון גם כאשר היא בלי מוצץ. מה יכולה להיות הסיבה לכך, ועם מי עלי להיוועץ בנושא. תודה רותי
בתי בת שנה וארבעה חודשים. אחות שניה לילד בן 5 וחודשיים שמדבר בלי סוף. לפני כחודש התחילה ללכת לגן ועד אז היתה בבית עם אבא. היתה תמיד בחברת ילדים בגלל אחיה הגדול, אם כי לא הלכה הרבה לגינה הציבורית או לגימבורי. עושה רשם של ילדה חברותית ובטוחה. נכנסה לגן בלי בעיה מיוחדת, נפרדת יפה ומשחקת עם וליד ילדים אחרים. הבעיה היא עניין הדיבור. היא אומ רת "או" ומסתכלת על אור מגיל 7 חודשים בערך וכשאני שואלת את מי אמא אוהבת היא עונה "תי" , לפעמים מוכנה לאמר שקול הברוז הוא "גה" ולפעמ ים לא. לא משמיעה קולות של חיות אחרות כלל. לא אומרת אמא או אבא, לא את שדמה או שם אחיה. מביעה רגשות מצוין במבטים ובתתנועות הידיים והגוף. עונה לשמה ויודעת את כל התנועות של שירי הילדים (כמו ידיים למעלה ו 10 אצבעות לי יש) וגם יודעת בתנועות לבקש שנשיר אותם. נקבעה לה בדיקת שמיעה לשבוע הבא. בפגישה עם קלינאית תקשורת לא שיתפה פעולה וזו אמרה שיש לבדוק את עניין ההבנה ולא רק השפה. בתחושתנו מבינה, עושה תנועות ביי ביי, נשיקה באויר וכדומה. עד כמה המצב חמור ואיך ניתן לטפל בצורה היעילה והמהירה ביותר? תודה מראש.
נכון לבצע בדיקת שמיעה ולבדוק שהשמיעה תקינה. מכוון שרק התחילה ללכת לגן, רצוי כעת להמתין מספר חודשים (לפחות שלושה) ולראות כיצד היא תתפתח, רצוי לתת לה המון הזדמנויות להביע את עצמה, לשאול שאלות ולדבר אליה בצורה תקינה, נכונה וברורה. עדיין מוקדם לקבוע איחור או בעיה שפתית.
שלום יש לנו תינוק חייכן מביע ומתקשר בן 4 חודשים. הוא אינו נבהל מצלילים כמו טריקת דלת או נפילת סיר. הוא גם לא עוקב אחר צליל דיבור מכיוונים שונים (האם בגיל זה הוא כבר אמור לעקוב?) ההריון היה להבנתנו תקין. לאשתי הייתה פריחה חזקה ברגליים בשבועות האחרונים. נולד בשבוע 38. בדיקת CMV אחת שביצעה במהלך ההריון(לעצמה) קבעה שאין נוגדנים בלידה ירידות דופק עקב זריקת זירוז ולאחר מכן בכל ציר. שקלו קיסרי וויתרו. בננו נולד לאחר לידה פעילה של כמה שעות, עם חבל הטבור סביב הצוואר ולא נזקק להנשמה. צהבת קלילה שלא מנעה שחרור. לא עבר בדיקת סינון שמיעה בעת השחרור מחדר לידה ו-3 שבועות מאוחר יותר (באותו מקום) זומנו ל-ABR בגיל חודש וחצי- תשובות לא מספיק ברורות- ביקשו שנבצע שוב בגיל 4 חודשים לאורך התקופה 2 רופאי א.א.ג שראוהו ובחנו האזנים עם מיקרוסקופ ראו נוזלים באזניים,כשבחנו ללא מיקרוספקופ הכל נראה תקין. בוקר ה-ABR האחרון ובמסגרת התהליך, בדק אותו רופא א.א.ג בעין כרם (ד"ר חמדאן) שחשב שכדאי לעכב הבדיקה שכן ראה נוזלים וחשב שישנה דלקת (נתן מוקסיפן) + הוציא שעווה קלינאית התקשורת הבכירה האחראית על התהליך קבעה שניתן להמשיך בבדיקה וכי אפשר לעקוף את המים בבדיקה בבדיקה השניה התקבלה תוצאה לפיה יש לבננו ליקוי שמיעתי עצבי או משולב חמור עד עמוק ב-2 האזניים 2 הבדיקות בוצעו באותו מכון- הדסה עין כרם הופננו להתאמת מכשירי שמיעה ולשיקום. לא יכלו להגי לנו היכן הבעייה באוזן לא יודעים להגיד ממה נבעה הבעייה (גנטי, וירוס או אחר)והופננו לייעוץ גנטי. להבנתם מקור הבעיה אינו משפיע על דרך הפיתרון התהליך נראה לי אוטומאטי מידי (ABR---> מכשיר שמיעה+ שיקום באחת מן האגודות) ואני חושש שייתכן ומשהו במתודולגיה לא נכון. אני חושש שאם פיספסו משהו בתהליך ייגרם נזק כתוצאה מן המכשירים ותיוגו ככבד שמיעה יש את עניין הנוזלים שלפי מה שמסבירים הקלינאים לא יכול להיות מקור הבעייה במלואה אלא אולי רק לשפר. האם כדאי לחכות ולבצע בדיקת ABR נוספת לאחר בעית הנוזלים? אולי במכון שמיעתי אחר שעובד עם מכשור אחר (טווח תדרים רחב יותר)? עם מי כדאי להתייעץ במקרה זה? אולי מישהו/מישהוא שחושבים קצת מחוץ למיינסטרים? נשמח לכל עזרה והכוונה
שלום לך אני עונה לך כאמא. אני לא מבינהבכל מה שכתבת אבל אני מבינה בנוזלים! בתי מגיל אפס עם נוזלים באוזניים עליתי על כך לקראת גיל שנתיים שלחצתי על בדיקת שמיעה. כיום היא בת חמש לאחר ניתוח כפתורים(לא מומלץ לעשות בגיל צעיר היות והאוזן משתנהI) שמיעתה כעת שהייתה בינונית כרגע תקינה. אם העניין הוא נוזלים אז חכה. מקווה שעזרתי במשהו
תודה מירית
שלום רב בני בן שנה ושמונה חודשים אומר כמעט כל מילה בודדת שמלמדים אותו אך אינו מחבר משפטים כלומר 2 מילים נראה כי מפותח בסדר גמור אבל כאשר הוא מתעורר משינה וקורא לנו מהמיטה שלו שנבוא לקחת אותו ברגע שאנו מגיעים הוא מתחיל לומר מילים באופן כרוני כזה לדוגמא איך שאנחנו נכנסים לחדר הוא מתחיל לומר : רגל, ראש, ילד חמור ומצביע על כל דבר אם זה על הרגל על הראש ועל החמור שעל הקיר וכו' השאלה היא אם זה מרמז על בעיה כלשהי או שזה משהו מוכר לתשובתך אודה
את לא נהנת מהמילים שלו? זה סיגנון התקשורת ואלה המילים שכעת הוא מסוגל להגיד, איזה יופי! תני לו זמן ועידוד
שלום רב בני בכורי בן שנה ותשעה חודשים בחודשים האחרונים החל מפטפט בלי סוף גם בשפת הגיבריש וגם מילים בודדות הוא אומר מילים כמו אוטובוס, בקבוק, בובה, אומנוע(אופנוע),נוק לתינוק, עלות ללעלות, אדת ללרדת ועוד הוא מבין את אשר אני מבקשת ממנו מה שבעיק מאפיין אותו זו העובדה שהוא אינו מחבר 2 מילים למשפט פרט ל בייי ביי אבא או כל דבר אחר שנפרדים ממנו והוא ממש תוכי הוא מחכה כל מילה שאנו אומרים לו אם ביקשתי מממנו משהו אז הוא חוזר אחרי המילה האחרונה במשפט ממש בכפיתיות כזו לדוגמא תניח במקום אז הוא חוזר במקום ועושה את הפעולה האם חריג עיניין החזרות והחיקויי?? לתשובתך אודה
ילדים לומדים ע"י חיקוי, בלעדיו אין למידה ואין המתנסות. מצויין שהוא מחקה והיתר נשמע תקין לגילו!
שמיעתה על פי התרשמות שלי היא תקינה, אך קבעתי לה תור לבדיקת שמיעה
שלום. יש לי תינוקת בת שנה וחצי. אבני ההתפתחות השפתיים והתקשורתיים היו תקינים. היא מאוד תקשורתית משתמשת בגסטות רבות,מבינה הוראות ואף הוראות מורכבות יותר היא חוזרת על צלילי החיות ששואלים אותה(מכירה מעט) לוקחת בובה וומחבקת ועושה כאילו מדברת בטלפון(משנה הנגנה)אבל היא מרבה לדבר ז'רגונית. כמו כן יש לה מס מילים בודדות אך היא כמעט ולא מתשתמשת בהן והיא כמעט ולא יוזמת דיבור מעצמה. אם אבקש ממנה לחזור על מילה היא עושה זאת אך הדיבור לא בא ממנה. שאלתי היא האם יש מקום לדאגה וכדאי לטפל או לעזוב אותה בשקט? האם זה מצביע על קשיי שליפה בהמשך?
היי יש לי ילדה בת שנתיים שהתחילה לדבר כבר מגיל שנה כיום היא מדברת משפטים וניתן לנהל איתה שיחה לפני כמה חודשים היא התחילה לגמגם בצורה שכל מילה נתקעת לה למשל היא מנסה להגיד מים ולקח לה דקה עד שהיא מוציאה את המילה (ממממממממממממממממים) לא זכור לי שקרה משהו שגרם לה להתחיל לגמגם בצורה כזאת . אינני יודעת מה לעשות ואיך לטפל בזה יש לציין שאני לא מפריעה לה להגיד את המילה .ולאחר מכן היא אומרת את המילה נכון.. אשמח לתגובתך שירלי
תודה על תשובתך, התור בקופ"ח להתחלת טיפול נקבע רק לעוד 4 חודשים. 1. מה אפשר לעשות בינתיים? 2. האם זה כבר מאוחר מידי? האם יש לזה השלכות על התפתחות בבית הספר?
במידה ותקופת ההמתנה כו ארוכה, אתם יכולים לפנות לקלינאי באופן פרטי ולדרוש מהקופה להחזיר את הכסף על התקופה בה המתנתם לטיפול דרכם. כדאי לברר בקופה לפני התחלת טיפול פרטי. (לפחות עד שיקבל טיפול בקופה. לפעמים אפשר לחפש בשרותי הקופה, במרחק יותר גדול מהבית... לגבי ביה"ס עדיין מוקדם לקבוע.
בתי בת ה 3 החלה לגמגם לפני מספר חודשים. כבר היה שיפור ולאחרונה יש שוב החמרה (גמגום די קשה-קשה לה ממש להוציא מילים). היה לי סיפור דומה עם בני אבל אצלו זה עבר יחסית מהר. האם גמגום בגיל זה (3) עדיין בגדר הסביר?
בהחלט כן, צריך לעקוב, ללא דאגה ולהתיחס לתופעה כמו לאלרגיה, פורצת ונעלמת ללא סיבה נראת לעין, קשור יותר למשהו בילד וב- 75% מהמיקרים, מסתדר לבד. במיקרה והתופעה נמשכת במשך מספר רב של חודשים, עד שנה, יש מקום להתיחסות ישירה. אם התפתחות השפה תקינה החוסר שתף מהווה זמן להתארגנות שפתית!
בני בן שנתיים ותשעה חודשים ומבטא רק הברות אחרונות של מילים. יש לו משפט בן 3 מילים של הברות בלבד. הוא יכול לומר שלוש מילים בלבד של שתי הברות: אבא, אני, אדום. לא קורא לי אמא אלא מא, ומאחר שיש הרבה פירושים למא (נגמר, מים...) הוא מצא כאלטרנטיבה לקרוא לי אבא. השפה גורמת לו לתסכול רב, האם זו תופעה נורמלית לגילו? עד איזה גיל עלינו לחכות? האם זה יכול ליצור בעיות בבית הספר? כיצד ניתן לשפר זאת?
אם בנך מפותח מכל בחינה אחרת, בהתאם לגילו, פנו לקלינאי תקשורת להערכה והדרכה... היא תחליט לגבי טיפול ישיר בשלב זה. אם יש שאלה התפתחותית כללית, פנו למכון להתפתחות הילד, בשרותי הקופה שלהם ושם הוא יעבור הערכת התפתחות כוללנית שתכוון אותכם לגבי הצורך בהדרכה וטיפול. בהצלחה!
שלום רב, בתי החלה לדבר מוקדם מאוד לגילה ואף מרכיבה משפטים בצורה מדהימה ..לפני כחצי שנה החלה לגמגם כל מילה שניה כיום חל שיפור ניכר בדיבור שלה אך לפני כחודש שוב חזר אבל לא ברמות שהיו אלה פה ושם נתקעת בעיקר בתחילת משפט לא באופן קבוע יש לציין לדוגמא אננני רוצה או איפפה אבא.היא מדברת ומרכיבה משפטים אך לעתים נתקעות לה המילים. בעבר שזה היה חמור ביקשתי הפניה מרופאת המשפחה לקלינאית תקשורת אך לא קיבלו אותנו ואמרו שהיא עדיין קטנה..אני קצת חוששת ורוצה ייעוץ ממך.. חשוב לי לציין שהיא ילדה מאוד נבונה ומפותחת לגילה הבלי עין הרע. תודה רבה
במהלך התקופה למדת עובדה ראשונה: שוניים בקצב הדיבור בילדים הינם תופעה נורמלית ואין להלחץ בגיל מוקדם, אלה לזכור שזו תופעה חולפת, לרוב. אם את מוטרדת והילדה מרגישה זאת, יש סיכוי שגם היא תדאג ואז מצבה יכול להיות לא טוב. אינך ציינת בת כמה היא, אבל בכל גיל, עד גיל 9 , את יכולה לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת יעוץ והדרכה, כך לא קיים גיל מוקדם להפנייה, יכול להיות שאין מקופם לטיפול אבל בהחלט את זקוקה לסיוע והדרכה. תדרשי הפניה לבדיקה ושיחה אצל קלינאי תקשורת!
בת שנתיים ושלושה חודשיים
שלום רב, אני בת 27 בחורה בריאה, בלי עבר של דילקטיות או בעיות קשב כלשהן. לאחורנה, אני מתבלבת במילים במשפטים, חושבת על משהו אחד ואומרת משהו אחר. לפעמים המילים יכולות להיות דומות בהגייה כמו "קלפים" ו"כלבים", ולפעמים דומות במשמעות כמו "מגבת" ו"סמרטוט". אני ממש מרגישה עלייה משמעותית בתופעה לאחרונה, כל הזמן אומרת דברים בחוסר ריכוז ובלי להתכוון לאותה מיחלה ספציפית. בן זוגי, גם כמובן שם לב לתופעה ואמר שחלה עלייה בדבר. האם מדובר בבעיה נוירוטית כלשהיא? האם יש טעם להיבדק? אשמח לתשובות מוסמכות בנושא...
דבר ראשון כשיש תופעה כזאת הינה לברר מה המצב הרפואי. ת]ני לרופא המשפחה ולאחר בדיקות כלליות תעמדי על כך שיפנה אותך לנאורולוג.... או תפני ישירות, עלפי המקובל בקופ"ח שלך. לאחר בירור רפואי ואם אין ממצא פתולוגי שיסביר את השינויים, תפני ליעוץ אצל פסיכולוג אשר יברר איתך האם יש בעיה של חרדה, ריכוז או משהו ריגשי. ללא בדיקה רפואית אסור לך להניח שמדובר על תופעה נאורוטית!!!! בהצלחה
ילד בן 7 בכיתה ב' נולד עם חיך שסוע(רך וקשה) שתוקן בניתוח בגיל שנה.אין בעייה אחרת מיוחדת,עבר אבחון שפתי (ע"י קלינאית )ומדבר בסדר גמור לגילו (חוץ מבעיית האינפוף). אומנם מאנפף דבר שגורם לדיבור קצת קצת "תינוקי" בייחוד שמתבייש אך ב-85% הכל מובן וברור. מדבר ללא שיבושי היגוי אך עם אינפוף קל,דיבור מובן לחבריו ,למורה ולהורים,לפעמים בגלל אינפוף יש קושי קל בהבנה. אינו מצליח לנפח בלונים או להפריח בועות סבון או לנשוף חזק רק דרך הפה,בגלל בעיית האינפוף אני מניח. שאלותיי: 1.האם בעתיד לכשיתבגר וקולו יהיה חזק יותר (וגברי יותר)וישתנה, תרד רמת האינפוף או לא תורגש כלל? 2.איזה תרגילים ניתן לעשות ע"מ לשפר יכולות ניפוח והפרחת בלונים? 3.האם בגלל שנולד עם חיך שסוע (רך וקשה )חייב לעבור ניתוח מיוחד לתיקון? 4.מהי בכלל ההתוייה לניתוח כזה והיכן ניתן לקרוא עליו יותר? 5.מה יקרה אם לא עושים ניתוח כזה ,הרי לפעמים יכול ליהיות מצב גם גרוע יותר אם ניתוח זה לא מצליח. בברכה ותודה מיכל
בעניין הרפואי-כירורגי עליך להתיעץ עם צוות המטפל בחך שסוע, ישנם כמה מרכזים מצויינים לעניין זה בארץ, בררי מי מטפל בנושא זה בקופת חולים בה הינך מבוטחת או בבית החולים ליד ביתך. בעניין התפקוד וגוון הקול, רצוי להתיעץ עם קלינאי תקשורת שיערך את תפקודו וקולו ויתן לך תשובות ספציפיות לגביו. האינפוף לא יהיה יותר טוב כשיגדל, ללא עבודה ספציפית בתחום זה... חבל בגיל זה לבנות על שינויים ספונטניים, עדיף לתרגל ולקדם אותו, בכל מצב אפשרי!
ועחעחוייטגטןאןוםןיןפםחיןם
אני חושב שגכךלחשגדךלעחשדלךעחדגלךכח וגם דגשעכגשדעכשדדשכ אבל דשגחלעחגדלךעחדגךל ובנוסף זלח67ןם456756ו04'9689 חשךגלכחעדלך בתודה פנחסזון
שלום רב, בני בן שנה ותשעה חודשים. יש לו אוצר מילים די רחב אולם הוא עדיין לא מחבר משפטים, מלבד צירופי מילים בודדות כמו 'מה זה'?. אנחנו מקריאים לו המון סיפורים, מראים לו תמונות של חפצים והוא יודע להצביע ולזהות אותם, אבל לא יודע להגות את כולם. יצוין שהוא לא בדיוק ילד שתקן. הוא מפטפט המון בג'יבריש ונראה שהוא רוצה מאוד לדבר, אבל כאמור, לא עושה זאת באופן ברור. ישנם מקרים שבהם אנחנו מדברים אליו ושואלים אותו שאלות, אבל הוא מסרב לענות ולדבר, למרות שברור לנו שהוא יודע את התשובה. האם יש סיבה לדאגה? .
עדיין מותר לו לא לחבר מילים ביחד, כל זמן שיש התקדמות ותקשורת, הוא עדיין בתחום הנורמה. תעודדו אותו לבניית משפטים על ידי חזרה על דבריו, במילים פשוטות ומשפטים קצרים... תעודדו אותו לחבר את מה שיודע להגיד, גם כשזה לא על פי כללי התחביר. תבצעו את בדיקת התקשורת בטפת חלב, בגיל שנתיים ושלושה חודשים ואם עד גיל שנתיים איננו מחבר לפחות שתי מילים יחד (כמו אוטו אמא, בובה בית וכו') תפנו לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה וביצוע מעקב. האם שמיעתו תקינה?
פרידה שלום, הילד מבדיל בשמיעה יודע לזהות במידה ואני אומרת את אותה מילה פעם באופן נכון ופעם שגוי . אני מאזור הרצליה , כן הטיפול היה עיקבי אצל אותה קלינאית אשמח לשמוע ממך
האם נראה לך ששיטת vml יכולה לעזור במקרה הנ"ל ?
אני 3 חודשים אחרי לידה שלשית .בני האמצעי לאחרונה מדבר המון עם עצמו ועם אחרים בג'יבריש שאף אחד לא מבין. הוא יכול לדבר ברור ויפה כשהוא רוצה אולם באופן כללי חלה לו נסיגה ברמת הדיבור והשפה קצת דואגת אשמח לעצה
אני לא יודעת בן כמה הוא, מה יחסך למשחקי המילים והתפקידים ואיזה תפקיד ממלא המשחק הזה, בצרכיו האישים. במידה ותרגישי שתופעה זו מ"מחבלת" בתפקודו תוכלי לפנות ליעוץ אצל פסיכולוג בגן בילידם או במכון להתפתחות הילד, הל על פי גילו. אחרת, קבלי את התופעה כ"תקופתית" ואל תתני לה משקל יתר!
שלום , בני בן ה6 מטופל לסרוגין כבר שנתיים אצל קלינאית עדיין מחליף ק ב- ת ומחליף ג ב-ד באיזה גיל ההגהים האלו צריכים להרכש? והאם יש משהו שאפשר לעשות בבית לצורך תיקון השיבוש ? האם יש קלינאית ספציפית שיכולה לעזור ?
הגהים האלה נרכשים בגיל 4-4וחצי, כך שבנך נמצאה באיחור רב לגבי הרכישה! האם הנסיון השני היה אצל אותו קלינאי/ת? האם הוא מבדיל בשמיעה של ההגאים האלה לעומת אחרים? לגבי מה אתם יכולים לעשות, הקלינאי שמכיר את הילד צריך להציעה להם משהו ספציפי, אי אפשר בכתיבה להציעה מבלי לראות מה הוא עושה. באיזה איזור אתם בארץ? מעניין לדעת מה סגנון הלמידה של בנך וכיצד ניתן להתאים שיטת עבודה לסיגנונו האישי. אשמח ליעץ לך בהמשך ואף לראות אותו ואולי לנסות לעזור, במידה וזה מתאים גם לך.
שלום אני בן 26 וסובל כבר שנים ארוכות מדיבור מהיר בליעת מילים ולעיתים גם קושי לבטא מילים מסויימות לרוב מעירים לי שהדיבור שלי אינו מובן וזה די מתסכל :) פניתי לקופת החולים שלי כללית והתברר שאין טיפול באנשים מבוגרים ורק בילדים אז אני קצת בבעיה הייתי שמח לקבל מידע אצל מי כן ניתן לקבל טיפול לקבוצת הגיל שלי :) כמו כן אם את מכירה הוא יודעת אולי אני לא הסברתי מספיק טוב לנציגת הקופה את הבעיה שלי ולכן לא קיבלתי תשובה חד משמעת למי אני צריך לפנות? תודה
שלום לך, אתה יכולה ורצוי שתפנה לקלינאי תקשורת. תוכל לפנות להתיעצות אצלי או אצל קלינאי דרך האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, באתר שלהם.... תכנס ל"למי לפנות" ותבקש למצוא קלינאי שעובד באופן פרטי עם אנשים מבוגרים. הקופה לא תממן את הטיפול למיקרים כמו שלך, תוכל אולי לנסות דרך ביטוח המשלים אבל לא מאמינה שיחזירו לך את הכסף שתשלם עבור הטיפול. המקום הזול ביותר יהיה במחלקה לשיקום הדיבור בבית חולים, אבל תתבקש להמתין זמן רב להזמנה. בהצלחה
שלום! בני בן ה-3 עדיין אינו מדבר אומר מילים אחדות כמו "אמא" "בא" [לאבא] וסופי מילים כמו : קי למילקי "תה" לפיתה . הוא היה באבחון אצל פסיכולוגית מרפאה בעיסוק וקלינאית שטענו שיש לו תקשורת מצוינת וממה שנראה כרגע זה שהוא פשוט מתקשה בדיבור . הוא התחיל טיפול אצל קלינאית ומשתף פעולה באופן מלא . שאלתי היא האם נתקלתם במקרים כאלו ? והאם יש עוד דרכים שאוכל לעזור לילד?
בתי בת 4 בתחילת הדרך לא הייתה מבטאה את כל האותיות טיפלנו אצל קלינאית תקשורת ותוך כדי נוצרה בעיה חדשה לפני כל משפט שהיא רוצה להגיד נתפס לה ולאחר כמה נסיונות מצליחה לומר את המשפט האם זה גמגום שצריך להמשיך בטיפול או שזה משהו שנעלם . שאני אומרת נתפס הכוונה לנתקע לא מצליחה לומר את תחילת המילה.
תיקון אימייל
שלום לך, מהתאור שלך אני מבין שלילדה היו שיבושי היגוי שונים, ובמהלך הטיפול אצל קלינאית התקשורת (או זמן קצר לאחר הטיפול) החלה בעית גמגום. השאלה החשובה היא כמה זמן כבר קיים הגמגום, האם הוא משתפר וכמובן - מה חושבת על הנושא הקלינאית שמכירה את הילדה. על סמך המידע שנתת מעט קשה לתת תשובה החלטית. בעיקרון, אם הגמגום קיים כבר מספר חודשים ואת אינך מבחינה בהשתפרות במצב הגמגום - כדאי לפנות לאבחון שטף דיבור אצל קלינאי/ת-תקשורת אשר עוסקים בגמגום. האבחון יעזור לך לקבוע אם מדובר בגמגום או בחוסר-שטף התפתחותי, ובעיקר תקבלו הנחיות אם/כיצד כדאי לסייע לילדה, או שאין צורך לדאגה. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, בני בן השנתיים וחצי מדבר שוטף מזה כחצי שנה (הרבה מעבר לבני גילו). בתקופה האחרונה הוא החל לגמגם ונראה חושב עמוקות בכל פעם שעושה זאת. יש לו אחות בת 7 חודשים. לא אירע אירוע קיצוני שיכל להשפיע עליו בתקופה הנוכחית. האם יש מקום לדאגה/ ייעוץ?
שלום לך, ראשית, כאשר בוחנים שטף דיבור של ילד בגיל זה, חשוב להבחין בין חוסר שטף התפתחותי לבין גמגום. חוסר שטף התפתחותי היא תופעה רגילה ונפוצה, אשר חולפת בתוך מספר חודשים מעצמה, ללא צורך בהתערבות. לעומת זאת, גמגום הוא תופעה פחות נפוצה (כ-5% מהילדים בגיל זה עוברים שלב של גמגום). גם אצל הילדים אשר עוברים שלב של גמגום - בד"כ הבעיה חולפת מעצמה. עם זאת, במידה והגמגום לא חולף בתוך זמן קצר יחסית (חודשים ספורים) - יש מקום לאבחון והערכה מקצועית. מצד אחד, על פי התאור שלך, קשה לקבוע אם מדובר בחוסר שטף התפתחותי או בגמגום. אך מהצד השני, כאשר הורים מוטרדים מההתקעויות בדיבור של ילדיהם, בד"כ מדובר בגמגום, ולא בחוסר שטף התפתחותי. הדבר נובע מכך שחוסר שטף התפתחותי נתפש ע"י המאזינים כדבר קל אשר אינו מפריע לתקשורת, ואילו גמגום יותר "מפריע" למאזינים. לכן, אם הילד נתקע בדיבורו כבר מספר חודשים, ולא נראה לך שהגמגום הולך ומשתפר, אני מציע לפנות לאבחון שטף דיבור אצל קלינאי/ת-תקשורת. אבחון כזה יוכל לקבוע אם מדובר בחוסר-שטף או בגמגום. אך יותר חשוב, אבחון כזה יתן לכם מידע והכוונה אם כדאי לטפל בנושא, או שבשלב זה עדיף להמתין. לאחר שאמרתי את כל זה, חשוב לי להבהיר: מרבית הילדים שמתחילים לגמגם בגיל זה מפסיקים לגמגם בתוך זמן קצר יחסית, כך שמרבית הסיכויים הם שהגמגום יחלוף מעצמו. עם זאת, מומלץ לפנות לאבחון כדי להמנע או להפחית קשיים תקשורתיים ורגשיים שעלולים להווצר לאורך הדרך. וכמובן - אם הגמגום לא משתפר בצורה ברורה, כדאי לפנות לאבחון ולהדרכה מקצועית. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
יש לי ילדה בת שנתיים ושלושה חודשים הבעיה שהים לא כול כך מוציאה מילים מפיה לי נראה שבגלל שהיא בישנית בסביבת אנשים, כי כאשר היא נמצאת איתי לבד אז היא אומרת מילים כמו: דוד,דודה,האוו,מיאוו,יונה,פרפר,יש לכן רציתי לשאול האים זה בסדר כי הרבה חושבים שיש לה בעיה בדיבור, כי הבן הגדול שכיום הוא בן שש וחצי היה מדבר חלק ..... אני מקווה מאוד מאוד שתעזרי לי בתשובתך.....
שלום לך, את מתארת ילדה בת שנתיים ושלושה חודשים אשר אומרת מילים בודדות (כלומר לא מחברת שתי מלים למשפט אחד), ואשר נראה כי היא נמנעת מדיבור, או מדברת פחות מהרגיל בנוכחות של אנשים זרים. לפי התאור שלך נראה שיכולת ההבעה המילולית שלה היא אכן איטית, במידה מסויימת, ביחס למה שמצופה מילדה בגילה. בנוסף, יתכן שהיא גם חשה מעצורים רגשיים או חברתיים, אשר גורמים לה להמנע מדיבור בחברת אנשים אחרים. הדבר יכול לנבוע מקושי שפתי שמשפיע על הבטחון שלה, או מקושי רגשי/חברתי מסויים. אני מציע לך לפנות, בשלב הראשון, לאבחון שפה/תקשורת אצל קלינאי/ת-תקשורת. לאחר האבחון יהיה מקום להחליט אם יש צורך גם בהערכה נוספת ע"י איש מקצוע נוסף. ניתן לפנות לאבחון של קלינאי/ת-תקשורת במסגרת קופ"ח, במכוני התפתחות הילד או במסגרות פרטיות שונות, באזור המגורים שלך. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
לי יש ילד בן שנתיים ועשרה חודשים .התחיל מאוחר לדבר אולי אחרי שנתיים והיום הוא מדבר ומחבר משפטים אבל הבעיה היא שהוא לא מדבר חלק .גם לפעמימ כשיש אנשים לא מדבר מסודר
שלום רב יש לי ילדה בת 5 וחצי מאובחנת כאוטיסטית אינה מדברת בכלל רק המהומים ואינה מבינה שפה איך אפשר לעזור לה מתקשרת בPECS אך קשה לה מאוד ואינה מבינה תמונות כלליות
שלום לך, אני מרשה לעצמי להניח שביתך אובחנה ע"י צוות רב מערכתי ושהיא מטופלת ע"י אנשי מקצוע, ובניהם גם קלינאי/ת-תקשורת. מהתאור שהצגת בפניה שלך אני מניח שהיא עברה גם אבחון התפתחותי וקוגניטיבי (בנוסף לאבחון השפתי). נראה לי שכדי לקבל תשובה אמיתית ורצינית לשאלה החשובה שלך, עליך להתייעץ עם אנשי המקצוע אשר מכירים את הילדה, אשר ראו אותה ואשר עובדים איתה באופן קבוע. אני חושש שלא אוכל לתת תשובה אחראית, ללא הכרות יותר יסודית עם ביתך ועם הקשיים ההתפתחותיים והתקשורתיים שלה. אני מאחל לכם הרבה הצלחה ואורך רוח. כל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב , יש לי ילד כבן 4 וחצי והוא קורא את האות שין כסין לדוגמא:סמס ולא שמש .. האם זוהי בעייה או שהיא תחלוף עם הזמן?
שלום רב, ילד בן ארבע וחצי אינו אמור להפיק את הצלילים "ש" "ס" באופן תקין, ובהחלט מקובל שבגיל זה יהיו שיבושי היגוי של האותיות ה"שורקות" ("ש", "ס", "ז", "צ"). הצלילים הללו נחשבים לצלילים אשר נרכשים אחרונים מכל צלילי השפה. אין כל צורך לעשות דבר. עד גיל 6 לערך השיבושים הללו אמורים לסתדר מעצמם. במידה ולקראת הכניסה לכיתה א' עדיין קיימים השיבושים, מומלץ לפנות להערכה אצל קלינאי/ת-תקשורת, אך לא לפני כן. בנתיים, תהנו מהשיבושים המשעשעים הללו. כל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב, יש לי בן כבן שנתיים וחודש - ילד נבון , מבין הכול , מדבר ואומר מילים בודדות ובמיוחד את סופן של האותיות , אך עדיין אינו יוצר משפטים . הוא מחבר 2 מילים או 3 מילים כדוגמא: "אבא בוא" או "אמא הב הב צץ" (אמא הכלב לקח לי את המוצץ).. מה דעתך? האם אני צריכה להיות מודאגת ולהפנות אותו לקלינאית תקשורת בגלל שהוא עדיין אינו מדבר ברצף ויוצר משפטים? אודה על תשובתך... - אמילי
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט בחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שתשוב. את מתארת ילד בן שנתיים וחודש אשר מרבית ה"משפטים" שלו הם בני מלה אחת או שתיים, אך גם נתת דוגמא למשפט בן 3 מילים (הדוגמא עם הכלב והמוצץ). זו, למעשה, התפתחות נורמלית לחלוטין. ילד בן שנתיים אמור להיות בשלב דו-מילי, כלומר לחבר שתי מילים, ולא הרבה מעבר לכך. במקביל, מקובל שהוא עדיין משתמש בהרבה מאוד "משפטים" בני מלה אחת. אמנם, יש ילדים רבים אשר משתמשים במשפטים יותר מורכבים בגיל זה, אך עליך לזכור שטווח הנורמה הוא רחב ביותר. לכן, על פי התאור שלך, לא נראה שיש כל סיבה לדאגה. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
בני בן ה-5 נתקף בזמן האחרון (שבועיים) בהתפרצויות זעם המלוות בבכי, צעקות וזרקית חפצים. דיברתי עם הגננת שלו שהמליצה לי ל האתר שלכם וכשסיפרתי לה על התופעה היא אמרה שזה טבעי לגילו ושהוא בסך-הכל מנסה אותנו. אבקש לציין כי בני הוא ילד מאד רגוע, עדין, מתחלק עם חברים, מקובל מאוד בגן, וכל הסיפור הזה התחיל רק בשבועיים האחרונים מה לעשות? בנוסף בגלל בעיות בדיבור הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת והידרוטרפיה אך נכון לעכשיו הוא מת מתפתח בהתאם לגילו ומבצע את כל מה שילד בגילו אמור לבצע (שזה כולל כתיבת מספרים,אותיות ואת שמו). תודה מראש
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט בחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שתשוב. אני חושש שאת מציגה את השאלה בפורום הלא מתאים. הקשיים שאת מתארת יכולים, אמנם, להיות קשורים באופן עקיף לקשיים מסויימים בתחום ההבעה השפתית. אבל נראה לי שההתנהגות של בנך קשורה באופן ישיר יותר לתהליכים ושינויים רגשיים אותם הוא עובר - ללא קשר לעובדה שהוא נמצא בטיפול אצל קלינאית תקשורת. את יכולה, כמובן, להתייעץ עם הקלינאית המטפלת אשר מכירה את הילד היטב, ולחלופין אני מציע לך להעלות את השאלה בפורום הפסיכולוגי. בהצלחה וכל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
הבת שלי בת שנתיים וחצי, היא התחילה לדבר לפני חצי שנה.היא ילדה שנייה, אחות לילדה בת שמונה וחצי. יושבים איתה המון, ספרים שירים דיקלומים וכל הדברים שעושים עם ילדים. אני חושבת שיש לה בעיה. היא יודעת לזהות צבעים, צורות, לדקלם מספרים וא-ת' לפי הסדר, יודעת שמות של חברים ובני משפחה - אפשר לשוחח איתה קצת. אבל כשאני מדברת, איתה שואלת אותה שאלות היא עונה תשובות ממש לא בכיוון, היא יודעת את התשובות אבל היא מקשקשת שטויות לא קשורות או ממלמלת. זה קורה במיוחד גם כשזרים שואלים אותה אבל גם איתי. מה עושים? זה סתם לחץ שלי? או שיש בעיה, למי לפנות?
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט יצאה לחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שתשוב. אני מבין מהפניה שלך שנראה לך שיכולת התקשורת של הבת שלך היא מתחת למה שצפוי מהגיל שלה. על מנת לענות על השאלה ברצינות, נראה לי שהדבר הנכון ביותר הוא לפנות עם הילדה הצעירה לאבחון שפתי אצל קלינאי/ת-תקשורת. אבחון כזה יעריך את יכולת ההבנה וההפקה של הילדה ויענה על השאלה שלך. בתום האבחון תדע אם היכולות השפתיות והתקשורתיות של הילדה הן בתחום הנורמה או שיש סיבה כלשהי לדאגה. ניתן לפנות לאבחון שפתי דרך קופ"ח (צריך הפניה מרופא הילדים) או באופן פרטי. עם כל זאת, ולמרות שאני חושב שכדאי לברר את הנושא ע"י אבחון, חשוב לא ליצור לחץ מיותר אצלכם (ההורים) בשלב זה. מותר לילדה בת שנתיים וחצי "להלחץ" כאשר היא מדברת עם זרים, והיא לא מצופה להיות רהוטה ולבנות משפטים נכונים תחבירים בגילה הצעיר. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב, יש לי בן כמעט בן חמש. היות והשפה לא התפתחה כראוי לאחר גיל שנתיים טיפלנו באינטנסיביות בעניין וכיום הוא מדבר למופת. מגיל שנתיים ועד לפני חצי שנה הבן שלי עבר ביוזמתינו ארבעה אבחונים. באבחון הראשון נאמר לנו שכנראה מדובר בוויסות חושי MSDD נלחצנו מאוד היות וישר קישרנו את העניין לPDD. אך נאמר לנו מפורשות שלא מדובר בכך לאורך כל האבחונים. הילד שלנו מאוד חברותי ותקשורתי ואהוב על הילדים. לאחרונה , שמנו לב שבעת שמחה והתרגשות הוא מנפנף/משחק עם אצבעות הידיים בנוסף הוא בררן באוכל ויכול לשיר אלף פעמים את אותו השיר. כמובן ששוב אנחנו בסרטים של PDD ולא יודעים אם כדאי ללכת לאבחון חמישי במספר. הגננת רק משבחת אותו ולא רואה שום דבר מיוחד. נשמח לעיצה, תודה מראש.
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט יצאה לחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שתשוב. אני מבין מהפניה שלך שאתם (ההורים) בלחץ כיוון שנראה לכם שמשהו בהתפתחות ובהתנהגות של הילד אינו תקין, למרות התשובות שקיבלתם באבחונים שעברתם איתו. אתם התייעצם בעבר עם אנשים מקצוע שראו את הילד. אנשי המקצוע המתאימים צריכים להיות פסיכולוג התפתחותי ומרפאה בעיסוק. אם עברתם אבחונים אצל אנשי מקצוע אלה, אני חושש שאין לי אפשרות לתת לכם תשובה יותר מדוייקת מהם על השאלה. סביר שקיבלתם המלצות אופרטיביות בתום האבחונים. אם, למרות זאת, עדיין אתם חשים שחסר לכם מידע או הכוונה, אני ממליץ לכם בחום להתייעץ שוב עם אנשי המקצוע אשר מכירים את הילד (מעבר לגננת, אשר גם דעתה חשובה - כמובן), ולהחליט אם יש מקום/צורך בטיפול או הכוונה כלשהי). בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
הילד מפותח מאד אבל מדבר במשפטים של שתי מילים בלבד. האם יש צורך לפנות לקלינאי תקשורת בגיל הזה?
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט יצאה לחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שתשוב. את מתארת ילד בן שנה ועשרה חודשים אשר מחבר צמדי מילים, ואשר ההתפתחות הכללית שלו תקינה. למעשה, את מתארת מצב רגיל לחלוטין. סביב גיל שנתיים ילדים אמורים לחבר שתי מילים למעין "משפטים ראשוניים" פשוטים. לכן, אין כל סיבה לדאגה. נראה שילדך מדבר כפי שמצופה מבני גילו. אני מניח שראית גם ילדים אחרים אשר מדברים במשפטים מורכבים יותר, אך טווח הנורמה בגיל זה הוא רחב ביותר. ילדים שונים מתפתחים בתחומים שונים בקצבים שונים. לכן, אין כל סיבה לפנות לאבחון שפתי. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, אני רוצה לעשות הסבה ולהתחיל ללמוד קלינאות תקשורת. לאחרונה גיליתי כי ישנה גם מחלקה חדשה יחסית להפרעות בתקשורת במכללת אריאל. עד כמה זה משנה לאחר התואר באם למדתי באוניברסיטה או במכללה בתחום זה? האם יש עדיפות למי שסיים את הלימודים באוניברסיטה? תודה רבה וחג שמח
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט יצאה לחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שהיא תשוב. לשאלתך, בארצינו הקטנה קיימים כיום שלושה חוגים מוכרים המלמדים "הפרעות בתקשורת", באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטת חיפה ובמכללת הדסה בירושלים. המסלול שנפתח באריאל הוא תוספת חדשה, ואיני מכיר אותו עדיין באופן מספק. מעט קשה לי לענות על שאלתך באופן מדוייק, כיוון שאנחנו עדיין לא מכירים די קלינאי תקשורת אשר סיימו את לימודיהם במכללות לעומת אוניברסיטאות. בכל מקרה, אני מציע לכך לברר היטב שכל מקום בו תבחרי ללמוד הינו מקום מוכר רשמית ע"י המועצה להשכלה גבוהה, ושתכונית הלימודים אליה את פונה היא תוכנית מאושרת. לימודי ההפרעות בתקשורת הם לימודים מרתקים והמקצוע מומלץ בחום, אם תחום זה מעניין אותך. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, בני בן 3 ורבע, מצונן כמעט בקביעות וככל הנראה יש לו שקד שלישי מוגדל.(נבדק ע"י רופא א.א.ג.) הוא מדבר יפה לגילו אבל הוגה את האותיות מ' ונ' כמו מצונן. למשל, במקום בננה- badada, במקום אמא iba אני לא מעוניינת לעשות לו ניתוח, יכול להיות שזה יסתדר מעצמו? אם לא מה עושים?
בעית הדיבור שמתוארת הינה אופיינית לחסימה אפית.. ללא מעבר אויר דרך האף, לא ניתן להגאות את ה "מ" וה "נ". בעיה בנשימה אפית גם מפריעה לסגירת הפה, ובמיקרים רבים שי ריור מרובה שמלווה את קשיי הנשימה, האם בנך מרייר?? האם מסוגל לסגת את הפה בזמן אכילה ולעיסה? האם ישיבתו ואחיזת הכתפיים חזקים, כמצופה מילד בגילו?? למה את לא מסכימה לניתוח? האם אין לו יקיצות משינה והנחירות?
הילד לא מתעורר בלילה, אבל משמיע נחרות אפילו בזמן ערות. הוא מסוגל לסגור את הפה, נראה לי. אוכל יפה. לא שמתי לב לבעיה ביציבה. אני רוצה לחכות עם הניתוח, כי אולי זה יסתדר לבד. הבנתי שאם מנתחים בגיל צעיר, הבעיה יכולה לחזור, וגם ככה זה לא נטול סיכונים. תודה.
שלום יש לי פעוט בן שנתיים וארבעה חודשים, הוא מדבר אבל מרבה להשתמש בג'יבריש. כאשר הוא מתרגש, שמח הוא רוצה לספר משהו מהר הוא משתמש בג'יבריש. הוא יודע לבקש דברים, מדבר בסדר גמור הסובבים מבינים אותו, הוא יודע צבעים, צורות, לספור עד 10 גם בעיברית גם באנגלית. האם יש בעיה עם זה שהוא עדיין משתמש בשפת הג'יבריש? בתודה אתי
אין בעיה, הוא שומע את רצף הדביור של המבוגר ומחקה אותו, ככל שהוא יכול. האם הג'יבריש פוחת בזמן האחרון??? אם כן, אל דאגה, ככל שהוא יתקדם בשפה ובאירגון ההבעה המילולית, כך הוא יפחית את הצורך ב"השלמות של ג'יבריש" תפנו אליו בשפה תקינה ואל תשתמשו,גם אתם, בשפתו
?מחבףזהוםם?ו קכום? נאחנ?גאע ם?ו עףדטו ךטסךט ט נאחהמכבאםם?ו גאדטם?. ?למענט בוסקטסכוםםמו גטהומ חהוס?! sexsila(עמקךא)ru 84758