פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, בני בן שנתיים וחודש לא הוגה מילים שלמות. הוא מזהה המון חפצים אבל לא אומר את כל המילה אלא רק את ההברה האחרונה של המילה, חוץ ממילים קצרות כמו אור, שם זה אם, עוד דוגמאות: שמו אלעד אז הוא אומר עד, כדור זה ור וכן הלאה. גם צירופי מילים זה לא הצד החזק שלו ישנם צירופים בודדים שהוא עושה. למשל אלעד החמוד זה עד וד, כדור פורח על אותו משקל ועוד כמה בודדים. עשינו לו בדיקת שמיעה וישנה ירידה קלה בשמיעה אולם הוא היה מקורר באותו זמן מנוזל מאוד כך שהירידה בשמיעה יכולה להיות בגלל זה. הוא לא יגיד לנו שהוא רעב או צמא, הוא גם לא קורא לנו אם הוא צריך עזרה אלא מתחיל לילל. מעבר לזה, ההתפתחות שלו נראית לי טובה. הוא משחק בצעצועים ובקומפי ומבין מה שמבקשים ממנו. בגן הוא עוד לא כ"כ מתחבר לילדים אחרים אולם הוא כן מבין את הגננת (מתעלם מילדים אחרים) האם יש סיבה לדאגה? תודה רבה.
את מתארת יילד נורמךלי בגיל זה, חשוב לעקוב אחר התפתחותו ושיפור התקשורת עם הסביבה. במידה ותרגישו שאינו משתפר ואין התקדמות בשיחה שלו, אתם יכולים לפ]נות לקלינאי תקשורת באופן ישר ולקבל מעט הדרכה והכוונה. חשוב שתפנו אליו בשפה "רגילה" ולא תחזרו על הטעויות שלו אלה תחזרו על מה שהוא מתכוון לאומר בשפה ברורה ורהוטה. תוכלו גם לשחק איתו משחקי חיקוי של מילים או הברות כדשי לאפשר לו לפתח רגישות וקשב למרכיבי המילים. במידה ותזדקקו לאבחון מקיף, תוכלו לפנות למכון להתפתחות הילד במקום מגוריהם, דרך קופ"ח .
היי פרידה! שאלתי היא כזו: האם נכון לנשום דרך הפה ולא דרך האף בזמן שמדברים?
נכון, כשמדברים נושמים גם מהפה... אחרת הדיבור יהיה קטוע כי הפה צריך להסגר כל פעם! וחוץ מזה אנו זקוקים ליותר אויר בדיבור
אך ללא הועיל,תרגילי סגירת מיתרים ופושינג אך ללא הועיל האם את מכירה קלינאית ספציפית המומחית לקול???? תודה מראש
יש פיתרונות כירורגיים. באיזה איזור גאוגרפי את נמצאת? אשמח לקבל אותך, ליעוץ ולבדיקת האפשרויות. ברור שצריך ללמוד מה הרקע לשיתוק ומה נעשה מבחינה תפקודית. תיצרי איתי קשר טלפוני.
בהמשך להודעה הקודמת יש לציין שבני הוא בן 4!!! מדובר בילד שמאד מאד רוצה לתקשר מאד מנסה לדבר בעל קשר עין טוב והרבה חום גם לפי דברי הגננת בגן התקשורתי!!! הילד הוא בעל אינטליגנציה תקינה! הוא לא מצליח להפיק את העיצור עצמו. את העיצורים הבודדים שיש לו הוא מצליח לחבר למילים ואף לשיים. יש לציין גם תת תחושה בפה שאחרי עבודה מאומצת הילד התחיל לגלות סימני תחושה. יש בעיה של אי הפרדת תנועה ובנשיפה יש בעיה של הפרדת קוליות. כמו כן יש בעיה של לשון שזזה בקושי. אנו נואשים!!! כאמור אנו גרים באיזור חיפה וזקוקים נואשות לקלינאית שמתמחה בתחום הדיספרקסיה. יש לציין שבגן מלבד עבודה על תקשורת או עם תמונות לא נעשית כל עבודה על היגוי. לדברי קלינאית התקשורת שבגן היא לא מוכנה לגעת לו בפה ואני גם לא אמצע קלינאית תקשורת שתהיה מוכנה לגעת לו בפה. מה עושים??? תודה וסליחה על המייל הארוך.
אשמח ליעץ לך באופן אישי ולבדוק עןד אפשרויות, שיחה פרטנית. האם הלשון חופשית מבחינת התפר התחתון שלה???? האם מסוגל "לשחק" בקולות שאינם דיבור? האם שמיעתו נבדקה? האם נעשה בדיקה של אבחנה שמיעתית? מה קורה בתחום המוטוריקה העדינה? מטופל אצל מרפא בעיסוק לתחום המוטוריקה וה ADL? יש המון מקום לבירור נוסף. צרי איתי קשר טלפוני. המספר בגוף הכרטיס האישי
כאמור, בני לומד בגן תקשורתי ומטופל ע"י קלינאית תקשורת פרטית על ההיגוי. לבני יש תת תחושה בפה. בגן נאמר לי שעובדים איתו עם פלט קולי ועם תמונות. אין כלל עבודה על היגוי בגן. יש עבודה על תקשורת. הקלינאית הפרטית עובדת איתו על היגוי אך ללא מגע. מדובר בילד שמאוד גם על פי דברי הגננת מנסה לתקשר מנסה לדבר אך אינו מצליח!!! יוצר קשר עין טוב ומחפש הרבה חום. אנו גרים באזור חיפה וזקוקים נואשות למישהו שיודע לטפל טוב בדיספרקסיה מאוד קשה. אודה לך על עזרתך.
אני יכולה לחשוב על כמה קלינאיות, אבל לא האיזור חיפה... ניסית לפנות לקלינאיקה באוניב' חיפה?
שלום, יש לי שני ילדים - בן ארבע שמדבר המון מגיל צעיר, ובן שנה וחצי - שכל אוצר המילים שלו מסתכם ב"מא" (אמא) ו"בא" (אבא). הצעיר ממלמל, מצביע על דברים שרוצה ומוציא קול, מבין מה אנחנו רוצים ממנו, הוראות ובקשות. בנוסף, אולי הדבר הכי חשוב, כשהיה בן שלושה חודשים עברנו לארץ דוברת אנגלית. בבית אנחנו מדברים בעברית, העוזרת מדברת אנגלית (היא מתקשרת עם הילדים כחצי שעה - שעה ביום), ומאז שהיה בן שנה ושלושה חודשות הוא הולך לגן מקומי דובר אנגלית לכשלוש שעות ביום. בגן אומרים שהוא מבין אותם, ממלמל, וגם שם מצביע על דברים. האם לדו-הלשוניות הזאת יש השפעה על תחילת התפתחות הדיבור? למה עליי לצפות?
יש ילדים שמתעכבים בהתחלת הדיבור כשהם חשופים לשתי שפות, אבל להערכתי, יש להם רווח משתי הפשות ושווה לתת להם את השהות הנחוצה לפיענוח השימוש בשפה. עקביות מבחינתכם בשימוש בשפה אחת על ידי מבוגר אחת הינו המפתח לתמיכה ברכישת שתי השפות במקביל. תמשיכו כך וגיל שנה וחצי, לילד שמתקשר איננו איחור בשפה.
ילדיי בני 5 ושניהם מבטאים את האות שין כ סין (הברה שה כמו סה) האם יש צורך בטיפול או הדבר יסתדר מעצמו?
רצוי לגשת לאבחון אצל קלינאי תקשורת אשר יבדוק את האבחנה השמיעתית, יכולת החיקוי והבשלות שלהם לגבי היגוי. הם יכולים לקבל הדרכה ולגבי טיפול, צריך לבדיוק.
שלום!! אני בת 18, מגמגמת. אני יכולה לשלוט על הגמגום במידה מסויימת כשאני שלווה ורגועה, אך במצבי לחץ הוא מתפרץ. טופלתי בעברי הרחוק אצל מספר קלינאיות תקשורת, והבעיה לא נפתרה לחלוטין. קיים טיפול תרופתי יעיל לגמגום? אם כן, מה החסרונות והיתרונות? תודה, הילה.
אין טיפול לגימגום, כפי שאת מתארת, זה כמו באלרגיה... משהו מעורר את הגמגום ואז, צריך לתת לו להסתדר בחזרה... האם את בקשר עם אירגוםן התומך באנשים עם גמגום?? www.ambi.org.il הם עושים קבוצות תמיחה, כנסים ופעילויות נוספות
בגלל שלא הצלחתי לטפל בגמגום בעזרת קלינאיות תקשורת, אני נחושה לנסות תרופה כלשהי. עשיתי מחקר באתר אמב"י שהמלצת עליו, וצירפתי משם ציטוט: "ריספרדון Risperidone במחקר שהוצג בשנת 2000, נצפו 16 אנשים מגמגמים בוגרים , 12 גברים ו-4 נשים מגיל 20 עד 74 , גיל ממוצע 41 , במשך 6 שבועות. 8 אנשים קיבלו תרופת פלצבו ו-8 קיבלו ריספרדון, במינון של 0.5 מ"ג ביום שעלה עד למקסימום של 2 מ"ג ביום. בתום 6 שבועות נרשם שיפור משמעותי בחומרת הגמגום בקבוצה שטופלה בריספרדון. לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות במשך הגמגום. באף אחד מהנחקרים שטופלו בריספרדון לא אובחנו תופעות לוואי שאיפיינו את ה- Haloperidol. ב- 3 מקרים אובחנה תחושת רגיעה כמו בהשפעת תרופת הרגעה, שנפתרה לאחר הפחתת הריספרדון. אחת הנבדקות דיווחה על נזילת חלב אם והעדר ווסת, סימפטומים המאפיינים את תקופת ההנקה. הנבדקת לא היניקה בתקופת המחקר , ולכן ניתן לייחס את התופעות הללו לריספרדון." http://www.ambi.org.il/articles/DrugsAntiStutt.html
בני החל השנה ללמוד בגן תקשורתי. הוא בן 4. בגן אין כלל עבודה על היגוי אלא רק עבודה באמצעות תמונות או פלט קולי. נאמר לי ע"י קלינאית התקשורת בגן כי היא וכן כל קלינאית תקשורת אחרת לא תסכים לגעת לו בפה. אנו מטפלים בו באופן פרטי וכן גם בבית אך זה לא מספיק. לילד יש דיספרקסיה מאוד קשה. האם בגן תקשורתי אמורים לעבוד עם הילד על ההיגוי? תודה.
את כותבת שהילד מטופל בגן וגם באופן פרטי... האם שאלת את הקלינאיות שעובדות איתו מה העבודה שנעשת בתחום הדיבור, מלבד התקשורת החלופית והשפה?? הן מכירות את הילד ויכולולת לעזור. בכל מיקרה, לא יודעת באיזה איזור בארץ את נמצאת, יש כמה קלינאים מומחים לתחום הזה, אשמח להפנותיך לאחד מהן, על פי איזור מגוריך.
תודה על העידוד..היתה שאלה..
שלום. בת 3.4 אובחנה בעבר pdd-nos. די מהר הוסרה תוית זו. מטופלת אצל קלינאיות ומתקדמת מאוד. מדברת המון...ישנם קשיי הגוי,מעט קושי בשליפה ודובר על מוטוריקה של שרירי הפה. נראה שהקושי הראשוני נבע ממשהו חושי-מוסחת לעיתים. נמצאת בגן רגיל והשתלבה יפה. מעורבת ,נהנית ומתקדמת. נענית לפנייה של ילדים וממעטת לפנות. האם חוסר ביטחון שפתי או עקב מוסחות?ראיית כל התמונה יחד?בסה"כ גילתה את העולם בגיל שנתיים.
שלום רב בני בן 3 תאום ראשון , עבר ניתוח להוצאת שקדים, פוליפים וכפתורים באוזניים בגיל 2.5 לפני כחודשיים פנינו לקלינאית תקשורת עקב קשיי דיבור המתבטאים בדיבור לא ברור, חוסר שימוש בפעלים , כמעט ולא מדבר משפטים שלמים (יש מספר מועט של משפטים שמרכיב) , עד כה לא הונחנו כהורים איך ומה לעשות עם הילד מלבד לעבוד איתו על פעלים, אך אנו מעט מודאגים ורוצים לדעת האם יש בדיקה או מכון שבודק ממה נובעת בעיית הדיבור מלבד טיפול דרך קלינאית? מה עלינו לעשות מלבד קלינאית התקשורת ?(כל יום שעובר נראה לנו כמבוזבז ואף מפחיד כהורה שהילד לא מתבטא טוב וחוששים כי זה מתסכל אותו) מבלבד בעיית הדיבור הילד מאוד חברותי פעיל ומתפתח כראוי, מאוד קשור לאחותו ומחכה אותה בכל דבר, ויש לציין כי התאומה שלו מדברת יפה לגילם.
שאלה נוספת לאחר עיון בפורום , האם תיאור המצב בהגה המקצועית נקרא דיספרקסיה ורבלית התפתחותית?
המקום הנכון לאבחון כזה הינו במכון להתפתחות הילד, דרך קופת חולים בהם ינכם מבוטחים. תעייני בחוברת שרותי הקופה ותאתרי את המכון הקרוב למקום מגוריך. בכל מיקרה, אל תפסיקי את הטיפל אצל הקלינאי. ישנם גנים שפתיים, מיוחדים לילדים עם בעיות דיבור ושפה... ההפניה דרך מערכת החינוך העירוני לאחר קבלת "זכאות" בועדת השמה. כדי לפנות לועדת השמה הילד צריך אבחון פסיכולוגי והמלצת הגננת או הקלינאי. בכל מיקרה, הטיפול כעת על ידי קלינאי תקשורת....... כמובן, עם הדרכה לכם!
סבתא מודאגת נכדי בן 2.5 ילד רגיל מפותח מאוד מבין ומשתף פעולה אך עדיין לא מדבר יודע להגיד את שמו עידן אבא ועוד כמה חצי מילים עבר בדיקת שמיעה ואין שום בעיה האם הוא זקוק לאיבחון אצל קלינית תקשורת ומי קובע מתי ובאיזה גיל תודה
אבקש לדעת האם בגן שפתי או בגן תקשורתי מטפלים בילד עם דיספרקסיה קשה. הכוונה האם אמורים לטפל בהיגוי. נאמר לי ע"י חברה שיש לה ילד בגן תקשורתי שבגן הם לא עובדים על היגוי עם הילד שגם לו יש בעית דיספרקסיה אלא אמרו להם לעבוד בבית באופן פרטי. באיזה גיל בד"כ מתחיל ילד עם דיספרקסיה קשה לדבר.
כשילד אינו מתקשר בצורה ההולמת את גילו הוא זקוק לטיפול בכל תחום בו הוא מתקשה. ילד דיספרקסי מתקשה בתיכנון וביצוע תנועות הדיבור, על כן, הוא זקוק לטיפול... יכול להיות שזקוק גם לטיםול בשפה ולמעשה אי אפשר להפריד ביניהם, בגיל כו צעיר! בגן הגננת אמונה על התפתחות הידיעות והשפה והקלינאית אמורה לשלב גם טיםול בהיגוי במהלך הטיםול בשפה 0 למעשה לא ניתן להפריד ביניהם, הרי הטיפול בשפה נעשה גם על ידי דיבור של הילד.....!!) בכל מיקרה, לילדים בגן שפתי עדיין מגיע טיפול על ידי מערכת הבריאות(קופת חולים) ולכן הוא יכול להיות משולב בגן שפתי ובמקביל לקבל טיפול אצל קלינאי תקשורת מהקופה... הקופה מנסה בכל כוחה לא לתת טיפול לילד בגן שפתי, אבל אסור לה לקפח את זכאותו לטיפול וניתן לפנות בעניין זה בתלונה למשרד הבריאות. בגיל בית ספר מערכת החינוך טוענת שהם צריכים להקנות מיומנויות למידה ולא דיבור (??) והם אינם מטפלים בהפרעות היגוי או קול. שם הסיפור לזכאות קצת שונה! בכל מיקרה, בגיל הגן אין להפריד בין הדיבור לשפה ואם הקלינאי מרגיש שלא מצליח לספק את כול הטיפול הדרוש, אליו להודיע להורים והם יפנו במקביל לטיפול המערכת הבריאות.
מה אומרת התוצאה הבאה , בבדיקת השמיעה של בני בן ה- 4.5 ? str- right-20, left-30 disc/hl- right-10, left-10 באוזן אחת יש נוזלים, ונאמר לי כי יש ירידה בשמיעה. לפניי כשנתיים עבר ניתוח צינוריות , האם יהיה עליו לחזור על הניתוח לאור התוצאות הללו?
התוצאות שאת מציגה אינם מתאימות ביניהן, לא סביר שבדיקת הדיבור SRT פחות טובה מהבדיקה לאבחנה שמיעתית DISC. האם הילד עבר גם בדיקת צלילים, לא רק דיבור? התוצאות, בכל מיקרה, לא ניראות פתולוגיות. יכול להיות שיש מעט נוזלים באוזניים, אבל על פי מה שאת כתבת לא עושה רושם של ירידה חמורה המחייבת טיפול. בכל מיקרה, עליך לפנות לרופא אאג', עם התוצאות ולתת לו להחליט האםיש צורך בהתערבות (טיפול אף, ניקוי האוזן, וכו'. האם הילד מקנח את האף כראוי??? לעתים פינוי האף ואפשרות לאיזון האוויר באוזן התיכונה יכולים לפתור בעית נוזלךים באוזניים ואף ירידה קלה בשמיעה.
מחפשת יעוץ לילד עם שיבוש הגיה( מטופל) וביעת קשב. בן לחד הורית ללא בעית התנהגות רק איחור בהתבגרות
לילד בגיל זה מגיעה טיפול דרך קופת חולים, כך שכל שאת צריכה לעשות זה לפנות ישירות לקלינאי בנמצא בהסדר עם קופת החולים בה הינך מבוטחת. בהצלחה
בוקר טוב יש לי ילד בן 6 שאובחן כי יש לו דיספרקסיה של הדיבור רציתי לדעת האם יש טיפול נוסף מאשר קלינאית תקשורת האם ניתן לטפל בשיטות אחרות אני אובדת עצות
דיספרקסיה ורבלית הינה תופעה של קושי בהתארגנון התנועות הרצוניות של הדיבור. מערכת העצבים האוטומטית תקינה, לא כך השליטה על האירגון הרצוני (לכן אוכלים ולועסים בלי קושי, אך מתקשים באירגון תנועות הפה לדיבור) הטיפול צריך להיות אינטנסיבי ועקבי, עם המון סבלנות. תתיעצי עם קלינאית התקשורת לגבי תוספת של טיפול שיעזור בעניין אירגון ותכנון (אולי רב"ע)
שלום, יש לנו ילדה בת 3.5. אינטיליגנטית מאוד, בעלת שפה עשירה יחסית ויכולת לשונית טובה להביע את עצמה. בחודשים האחרונים התחילה בעייה של גמגום או משהו דומה: מילים (במיוחד בתחילת משפט) נתקעות. נראה לנו (אולם ברור שאין לנו יידע מקצועי) שזו לא בעייה אורגנית, כי יש ימים שבהם היא מדברת חלק ורציף, ויש ימים אחרים. גם בימים בהם התופעה מופיעה, היא לא בעוצמה זהה תמיד. קצת נתונים, שאולי יש להם קשר: - לפני 7.5 חודשים נולדה לילדה אחות קטנה - לילדה (כנראה מסיבות תורשתיות במשפחה) היו נוזלים באוזניים, אם כי כיום אנו לא רואים בעייה של שמיעה - לא הצלחנו לאבחן חוקיות מסויימת מתי הדיבור רציף יותר ומתי הוא מקוטע בתחילה כשהיא היתה נתקעת היינו אומרים לה "לא קרה כלום, תחשבי מה רצית לומר, תתחילי מהתחלה וזה ייצא". היא לא נראתה כמי שנעלבה מכך, אולם כשהתייעצנו עם הגננת היאי המליצה להתעלם, והיום אנו כלל לא מתייחסים לכך כלפי הילדה. האם לעשות משהו? אם כן באיזו דרך? תודה.
לגננת נסיון רב עם ילדים והיא יודעת שזו תופעה נורמלית לחלוטין בגיל זה. ההסבר נובע מהאושר הלשוני, מצד אחד ומהקושי להתארגן מבחינה לשונית, מצד שני. ככל שהשפה עשירה יותר, כך יש לילד צורך לברור את המילים ולארגן את מה שרוצה להביעה, באופן מסודר ורהוט. לא קשור לחלוטין להולדת האחות ואין לקשור בין חוויות חיצוניות לבין תפעה התפתחותית נורמלית. שיהיה במזל טוב להולדת התינוקת
תודה!
כפי שכתבתי, הילד לא בן שלוש אלא בן שנתיים - ובגילו אומר רק שלוש מילים. החברה החליטה לחכות עם הטיפול של קלינאית תקשורת, כי לדעתה הילד קטן. היא חברת נפש, ואין לי ספק שלו היתה הולכת לטיפול היתה משתפת אותי, מה גם שיש לי רקע קל בתחום לקויות למידה. אני חושבת שלילד יש בעיה סביב הנושא של ארטיקולציה. למשל, כאשר לילדים אחרים בגיל הזה מציגים שפתיים מכווצות (תנועת U) או נשיפה בבועות סבון הם מנסים לחקות את תנועת השפתיים ורובם מצליחים לכווצן. ואולם בנה של חברתי מנסה אבל הוא רחוק מאוד מלהצליח. תקראי שוב את תגובתך, שיש בה נימה לא מכבדת (לא רוצה לומר מזלזלת)- ואודה אם הפעם אוכל לקבל התייחסות מקצועית פרופר לבעיה. רוב תודות ושבת שלום
שלום רב, האם רק במקרה בו שני ההורים נושאים את הגן קונקסין, האחראי לחרשות, יכול הילד לצאת חרש או די בנשיאת הגן אצל אחד ההורים ? תודה מראש, טליה
שלום יש לי חברה עם ילד בן שנתיים שאומר בערך 3 מילים. מה שמוזר הוא שאני רואה שהילד לא מסוגל לעשות עם שפתיו תנועה של נשיפה. באיזה גיל אמורים לעשות בקלות את התנועה הזאת? תודה רבה
זה מה שמציק לך? גיל שלוש ורק כמה מילים בודדות? בן של חברה? אולי הוא בטיפול והיא לא מעוניינת לשתף אותך???? בגיל שלוש סביר להניחשילד יכול עשות תנועה כזאת.
אצלי בבית שומעים כמה שפות אבל הרוב זה עברית הילדה שלי הולכת לגן ואני מודאגת כבר היא מתחילה להראות לי סימנים של גימגום העירק בשילוב של 2 מילים של "עם אמא" היא חוזרת על המילה "עם" כ3-4 פעמים עד שהיא אומרת אמא חוץ מזה היא לא מדברת ברור והיא מטריף אותי שהיא מתבלבלת בין נקבה וזכר ויחיד רבים אני מקריאה לה ספרים ורואה את התעניינותה ואפילו משתתפת בסיפור מתי זה הפוך להיות בעיה ואם כדאי לי לפנות לרופא התפתחותי? תודה
נשמע לי עדיין מוקדם לפניה לקלינאי תקשורת. בשלב ראשון רצוי להפנותה לבדיקת שמיעה. בהמשך ואם הכל בסדר, רצוי לחזור על המשפט שהיא אומרת, בצורה ברורה, אך ללא בקשה לחזרה מצידה.... זה יבוא מעצמו, כשהיא תהייה מוכנה. לגבי התקשורת שלה, האם היא מובנת להם? האם היא מובנת לאנשים בסביבתה והאם היא מצליחה להביע את עצמה ואת רצונותיה ומחשבותיה? לגבי קצב הדיבור, תעייני בתשובותי השונים בתחום זה, באתר. בכל מיקרה, מדובר על תופעה נורמלית בגיל זה ואין להדגיש את החזרות או לנסות למנוע אותם... הם נורמליות לחלוטין!
שלום. כללי- ילדתי בת שנה וחצי. בבית עם מטפלת. אנו מדברים איתה בבית רוסית וכך גם המטפלת, מתוך החלטה שתלמד את השפה לפני שתגיע לגן, שם תלמד עברית. כאמור כך הילדה תדע שתי שפות. אני מקווה שגישתנו נכונה ומקובלת-אשמח לקבל את דעתך. כעת לשאלה- הילדה מחליפה מ' ונ' בתחילת המילה. למשל במקום "מאמא" היא אומרת "נאנא" (אני תמיד חוזרת ומדגישה "מאמא"). במקום "מישה" שזה דובי היא אומרת "נישה". לאחרונה החלה לומר "מוס" במקום "נוס" שזה אף. אני יודעת לזהות בודאות לאילו דברים היא מתכוונת כי היא מצביעה על החפץ ומראה אותו. הדבר המוזר הוא שלפעמים היא כן אומרת נכון- למשל חתול עושה "מיאו"- מבטאת נכון. יש לה גם בלבול בהגית אותיות נוספות אך זה מינורי יותר מאשר בעית מ' ונ'. למשל במקום "פאפא" שזה אבא היא אומרת "טאטא". מה דעתך? האם יש טעם כבר כעת לפנות לקלינאית תקשורת? אם כן האם קיימות בארץ קלינאיות שמתמחות בשפה הרוסית (או שקלינאית יודעת לטפל בכל שפה?) מודה מראש על התיחסות מפורטת, זו ילדה ראשונה, אין לי מושג... בברכה, מרינה
בגיל כו מוקדם כל ההחלפות לגיטימיות. עדיין מוקדם מדי להפניה לאבחון או טיפול. תקפידו לדבר איתו נכון ולא לבקש ממנו לתקן את עצמו או לחזור על המילה בצורה שונה... צוי שיהיה לכם ברור שהמטפלה השפתית בגיל זה הינה תקשורת ושפה ולא דיוק בהיגוי.... זהו תהליך המגיעה להבשלה שגבי כל הגה בנפרד, בגיל יותר מאוחר.
ראשית אני מתנצלת אם איני בפורום הנכון אשמח לקבל הפניה.... בני בן 4 החל ללמוד בספטמבר בגן שהשפה המדוברת בו אנגלית.ברצוני להשאירו בגן זה גם בשנה הבאה ובגן חובה להחזירו למערכת חינוך ישראלית. כהכנה לכיתה א.האם האנגלית אותה רכש תישמר באם אתמוך בקורסים חיצוניים או שהמאמץ אינו משתלם? איזו השפעה תהיה לעובדה כי בגיל 5 ו8 חודשים הוא יעבור לגן חדש?
אם אין לו בעיות שפתיות, אם הוא מדבר כעת עברית כמו בני גילו, לא תצריכה להיות שום בעיה.... הוא יכול לרכוש עברית בבית ואנגלית בגן. המלצתי, תגבי את תוכנית הלמודים והפעולות בגן על ישי מתן מושגים בעברית לאותם הנושאים הנלמדים בגן, ובכך תאפשרי לו רכישה מקבילה ולא שתי מערכות שונות "עברית של הבית" ו "אנגלית של הגן" בהצלחה
פרידה תודה.ברצונילהתייעץ בעניין נוסף הגן אינו נמצא בשכונה בה אנו גרים, התלבטותי האם להעבירו כבר בטרום חובה שנה הבאה לשכונה גן עירייה או להשאירו עד שנה בגן אנגלית וזאת בגלל שירכוש חברים בטרם יכנס לכיתה א. שאלתי היא האם יש משמעות מבחינת לימוד וריכשת השפה לעוד שנה או האם הוא בכל מקרה ישכח את השפה? בנוסף באם אתמוך בקורס של פעם בשבוע באנגלית במידה ויעבור לגן ערייה האם זה ישמר את האנגלית אותה רכש?תודה.
שלום, יש לי ילדה בת 3.5 ויש לה בעיה של תקשורת עם ילדים ועם מבוגרים, ועוד בעיה שהיא לא מסתכלת בעיניים כשמדברים אליה. היא לא מעוניינת במשחקים היא רק מפזרת אותם בכל מקום ולעיתים רחוקות היא יושבת ומשחקת. הכי הרבה היא אוהבת לצפות בטלוויזיה ,היא לא ממש מדברת מילים חציי משפטים אבל הכי מעניין שהיא שרה שירים בע"פ וברור פעם אחת היא שומעת את השיר והיא מכירה אותו כבר בע"פ. ויש לציין שהייתי איתה 3 פעמים בבדיקת שמיעה והכל בסדר. היא מבינה כשמדברים אליה היא גם עושה לפעמים מה שמבקשים ממנה.
המקום הנכון לקבלת אבחנה ותוכנית התערבות יהיה במכון לתפתחות הילד, דרך קופת החולים. בקשי הפניה מרופא הילדים שלה או לחלופין, תפני ישירות למכון. הם מקבלי הפניות עצמיות של הורים מודאגים. על פי תאורך אי אפשר להמליץ פעולה, מלבד בדיקה והערכה יסודית
שלום, אני מודה לך על תשובתך יש לי תור כבר לנורולוג, ואני בטיפול אצל קלינאית תיקשורת בכל אופן אני מודה לך. נ.ב יש לציין שאנחנו לא גרים בארץ וזה קצת שונה מאשר בארץ. דינה
שלום רב, בני בן 4.5, ילד נבון, מדבר יפה מאוד- החל לדבר בגיל שנתיים בשל ירידה בשמיעה אך הדבעק יפה את הפער. עם האות צ ישנה עדיין בעיה, הוא מבטא צ כמו ס- במקום צעצוע הוא יגעד סעסוע. האם נורמלי לגילו? האם יש מה לעשות בגיל זה? האם זה עובר לבד? יש צורך לפנות לקלינאית תקשורת כבר? אודה מאוד לתשובתך אם
עדיין מוקדם לטיפול ב צ', תפנה בסביבות גיל חמש וחצי וזה בכפוף להחלפת השיניים. האם הוא עדיין בגן חובה? אז, אם כן, תפנה המחצית השנייה של גן חובה, בסביבות מרץ... קח בחשבון משך המתנה לטיפול וכדאי שירשם אצל קלינאי בגיל חמש, כך שכשיגיע תורו, יהיה בגיל המתאים לטיפול!
האם תינוק בגיל שנתיים אמור לאמר את המילה בננה בבירור, וגם שמות של צבעים האם כן הסברו לנו אשמח לשמוע תודה סלי
בן שנתיים איננו תינוק!!!! מותר לו ךהגיד כל מילה שמצליח! הוא לא עקב אחר הספרות המקצועית.... עדיין לא אמור לזהות צבעים בשמם, אך יכול לשייך צבע לצבע בחפצים שונים...
בתי עברה לפני ארבעה ימים ניתוח לכריתת שני השקדים והשקד השלישי. הסיבות לניתוח היו: שקדים כמעט נושקים ושקד שלישי חוסם.נשימה כבדה ,נחירות בשינה,והצטברות נוזלים צמיגיים קבועים. הניתוח עבר קשה עקב קרישי דם שנוצרו,וההתאוששות היתה ארוכה. אולם מיד לאחר הניתוח גילינו שהקול של בתנו הישתנה בצורה מאוד קיצונית; טון הדיבור הפך להיות מאוד גבוה וצורמני וגם קיימת בליעת אותיות הבאה לידי ביטוי בדיבור לא ברור. לפני הניתוח בתנו דיברה בקול עדין ועבה קצת וגם איפפה. שאלתי היא:1.האם זהו מצב צפוי לאחר ניתוח של הוצאת השקדים+השלישי? 2. האם תיתכן פגיעה במיתרי הקול עקב הניתוח הנ"ל? ואם כן ,מה עושים? 3. האם צריך לחכות בסבלנות לריפוי המלא ואז יעלמו התופעות המוזרות?
בעקרון לאחר כריתה כו נריבת של רקמות הלוע יש שינוי ביחסים בין השרירים והפעילות של מערכת הדיבור והקול.... על כן, יש להמתין מספר שבועות ולתת לה להתארגן מחדש. יחד עם זאת ובמידה ולא תהייה הטבה משמעותית תוך מספר שבועות רצוי לפנות לקלינאי תקורת שיבדוק את המצבה ותמליץ על דרך ההתערבות. במיקרים נדירים קורה שבעקבות הוצאת השקד השלישי מתגלה אי ספיק של החך הרך המונע ההגא נכונה של חלק מהעיצורים. בנוסף ובעקבות ההרדמה והכניסה של צינור הנשמה במהלך הניתוח יכולה להיות פגיעה במתרי הקול עצמם, לכן יש להמתין ולקוב אחר תהליך ההחלמה שלה. בת כמה ביתך??? שתהייה בריאה!
מחפשת קלינאי תקשורת לבני בן השלוש
האם ילד בן 2.5 שאוחבן שסובל מ - P.D.D גן שפתי יכול לעזור או שילדים שסובלים מ P.D.D צריכים להיות במסגרת חינוכית מיוחדת?
גן שפתי הינה מסגרת חינוכת מיוחדת לילדים עם קשיי שפה ותקשורת. ודאי שיעזור! ובמידה ויתקדם ישולב באופן הדרגתי בגן רגיל, עלפי התקדמותו ויכולתו. בהצלחה
שלום רב, בני בן השנה ותשעה חודשים החל לדבר בגיל מאוד מוקדם והאוצר מילים שלו כרגע גדול למדיי הוא מחבר משפטים,מדקלם שירים וסיפורים ואף סופר עד 10..ידוע לי שהוא מקדים והוא מאוד מפותח לגילו..אך ביומיים האחרונים אני ובעלי שמנו לב שהוא בא לומר משפט אז זה נתקע לו והוא מתחיל לגמגם ..אנחנו מאוד חוששים ולא יודעים מה פשר הדבר והאם לפנות לטיפול?.. אודה מאוד לעצתך, רובי
תעיינו בתשובות מהעבר ותווכחו בכך שישנם הרבה ילדים שמציגים תופעה זו, שהיא נורמלית ברכישת השפה בילדים
שלום רב! ילדי בן 2.5 בן בכור עדין לא מדבר בצורה ברורה לרוב מדבר בצורת תבנית אני מטופלת אצל קלינאית תקשורת שעדין מנסה לאבחן למה יש עיקוב גדול בשפה. כמו כן בוצעו מספר בדיקות שמיעה במהלך השנה האחרונה שמראים שיש ירידה בשמיעה הקלנאית אומרת שזאת לא בדיוק הבעיה והיא חושבת שיש לו בעית תקשורת עדין לא ביצענו איבחון בכדי לאמת את האבחנה שלה כמו כן הוא מבין כל מה שמבקשים ושמבדברים ויכול לבצע כמה פקודות ביחד הקלנאית אמרה שיש בדיקת שמיעה תחת ברדמה כללית אני מאד חוששת מהבדיקה ולא נראית לי חיונית כיוון שהבדיקות במעבדות שמיעה קבעו כולם שיש ירידה (רמה b) כמו כן ילדי הוא ילד פעיל מאד דומננטי מאד עקשן מאד וקצת קשה לו עם עמדת קבולות האם יש קשר בן תכונות שלו לבין בדיקת השמיעה והאבחנה של הקלינאית אני מאד מודאגת וכבר שנה שאני בטיפול של אאג ועדין לא רואה שיפור משמעותי מה היית מציעה לי לעשות ולפעול לטובת הילד שלי תודה רבה אתי
בהמשך למכתבי מקודם נבדק ונמצא אצל הילד שלי שיש נוזלים באוזניים מה שגם מפריעה לשמיעה וגם יכול לגרום לאיחור בשפה תודה אתי
שלום רב, מקווה שזה הפורום הנכון. נולדתי בארץ, והשפות בהן אני עושה שימוש הן עברית (בחיי היום יום) ואנגלית (בעיקר בעבודה). בן זוגי קתולי יליד איטליה. התקשורת בינינו מבוססת אך ורק על אנגלית (האנגלית שלו לעיתים "רצוצה"). לכשנעבור לאיטליה, אלמד את השפה, אולם הלידה וגידול הילד בשלוש או ארבע שנותיו הראשונות יתרחשו בארץ. אני מעוניינת שילדינו ידברו עברית רהוטה.אין לי התנגדות שבן זוגי יילמד אותם בנוסף איטלקית, ואני אף אשמח! אולם מה שייקלט כאמור זו התקשורת האנגלית בין אבא לאמא....מה עושים ואיך? עברית? אנגלית? איטלקית? תודה מקרב לב, רוזאן
העקרון הינו שפה אחת למבוגר אחת ועקביות בפניות שלהם אליו. הקפדה על שיח ברמת שפה מתאימה תבטיח את רמת שפתו. חשוב שהוא יתקשר, יותר מאשר שפת הדיבור...... תדברי איתו מה שיש לך בלב, אותו דבר אביו. ילד בלי בעיות ברכישת שפה ילמד כל שפה אשר ידרש לכך!
כבר מתחילת השבוע איבדתי את הקול בהתחלה מעט וביום שני בצהריים אחרי מנוחה קמתי ולא הצלחתי להוציא הגה. יש לי צרבות שלא היו לי מעולם מה שלא אמרו לי שתיתי ושום דבר לא עוזר מה הסיבה שזה קרה לי? מה אפשר לעשות כדי שקול יחזור אלי? תודה גאולה
שלום, לאחותי יש בן בן שנתיים וחצי והדיבור שלו היה שוטף עד שבסוף שבוע האחרון אחותי בעלה רבות זה היה בסוף שבוע והילד היה בבית, הוא היה חשוף לכל המריבה שכניראה הייתה קולנית ונמשכה כמה שעות, כשהלך לישון צהריים התעורר כשהוא מגמגם ממש. המיקרה קרה לפני יומיים, הם לקלחו את הילד לגן כרגיל אך הם מאוד לחוצים טלא יודעים מה לעשות, הילד מגמגם כבר כמעט שלושה ימים. מה היית ממליצה להורים לעשות תודה רבה
לקבל את השינויים כחלק מהתפתחות הנורמלית של הדיבור, ללא לחץ! כמה שהם ידאגו יותר, הם יקרינו את הדאגה לילד. חוסר שטף בדיבור בגיל זה הינו נורמלי ושייך להתפתחות תקינה. עיינו בתשובותי מהעבר. ודאי עד שתקראו שורות אלו, המצב ישתנה......
שלום רב, הייתי מעוניין לדעת היכן הלשון צריכה להיות ממוקמת בזמן מנוחה.
שלום, בני בן ה 2.7 הובחן עם בעיית היגוי. האם יש כללי אצבע בכדי לעזור לנו, ההורים לקדם אותו מבחינת היגוי תקין. תודה מראש.
אם הוא אובחן על ידי קלינאי תקשורת, יש לשמוע בקולה! במידה ואובחן על ידי הסבתות או הסביבה, יש לפנות לקלינאי תקשורת ואבחון והדרכה, לפי הצורך
ביתי בת 3.5 התחילה לגמגם יש ימים שהדיבור שוטף ואז שוב זה חוזר זה מאוד מתסכל את הילדה.מה הפיתרון? זה קרה גם לפני שנה שבועיים של גימגום ועבר חלף בדיוק אחרי שנה זה חזר שוב ונימשך כבר חודשיים וכמו שכתבתי יש ימים שהדיבור שוטף.
בעבר השבתי לשאלות אלו, חפשו בבקשה בתשובותי.... בכל מיקרה, מדובר בד"כ בתופעה חולפת ואין מה להלחץ, היא זקוקה להשהייה לאירגון המישפטים, והיא מרשה לעצמה להתחלי לדבר לפני שהמחשבה מאורגנת והמשפט בנוי. התופעה בגיל זה נקראת חוסר שטף התפתחותי והיא חלק של רכישת שפה תקינה, אין מה להעיר ולהלחץ, יעבור ויחלוף כמו שזה הופיעה....
אודה מאוד לקבלת פרטים לצורך התקשרות עם דר' עופר אמיר .
שלום רב, בני בן 4.5 , לאחרונה מגביהה את ווליום הטלויזיה לעוצמות גבוהות, וכשאנו מנמיכים מעט הוא טוען שאינו שומע, בנוסף הוא חוזר רבות על השאלה "מה" כשאנו מדברים עימו. בצענו לו בדיקת שמיעה, ואלו הממצאים שהתקבלו: 15ds' speech audiometry: rt-40 lt-35 אשמח אם תעזרי לנו בהבנת התוצאות, בנוסף הילד הופנה גם לצילום רנטגן, מאחר וגילו נוזלים באוזניים
הנה להם התשובה, ניראה שלבנכם יש ירידה מסוג שקשור לנוזלים באוזניים. באופן כללי היחידות במיספרים מתיחסים למדידת עוצמה ב- דציבל (deciBell), ולפי התוצאה יכול להיות שיש לו בעיה שניתנת לטיפול על ידי רופא אאג'. תפנו לרופא אף,אוזן גרון לאחר צילום הרנטגן. לאחר הטיפול בקשו לחזור על בדיקת השמיעה. את תוצאות הבדיקה לא ניתן לפענח מהמידע שמסרתם, רק ניתן להסיק שיכולה להיות ירידה בשמיעה
פרידה שלום רב, פניתי אליך בעבר בנושא הגמגום,חששתי שאני מגמגם מאחר והיו מדי פעם נתקעות לי המילים או שהייתי חוזר על הברות מסויימות,לפתע הבנתי שרק עכשיו אני שם לב לזה ובעבר כשלא שמתי לב ולא יחסתי לכך כל חשיבות "הגמגום" לא היה קורה. כשאני לא מייחס ל"תיקונים" חשיבות הם מבחינתי לא קיימים. יעוצך עזר לי מאוד והוקל לי. רב תודות והערכה. רני.
פרידה שלום! אני מדבר שוטף בדרך כלל אך כשאני משוחח עם אנשים שאני מתרגש מהם מכל מיני סיבות אני חושש שיצא לי גמגום וכשאני חוזר על מילה או אות מסוימת אני מתעלם וממשיך הלאה אך מיד רצות לי מחשבות בראש שאנשים יצחקו עליי או ידברו עלי מאחורי גבי ( ואני באמת לא יודע אם הם מרגישים שחזרתי על המילה או לא) וא זכשאני מדבר עם אותם אנשים שוב אני עוד יותר מתרגש, מה עלי לעשות כדי לא להתרגש ?
תפסיק לדאוג מה אחריןם חושבים עליך, תהיה רגוע שרוב האנשים לא שמים לב לאותם דברים שאתה מחשיב בדיבורך ואם אתה אומר דברים שמעניינים אותם, הם יקשיבו לתוכן ולא לצורה... תקרא את תשובתי לפונה הקודם, מתאים גם לך! בהצלחה
היי פרידה , שמי אורן ואני בן 31 ,אני עוסק בדיבור בפני קהל, בתקופת התיכון התחלתי לגמגם ומגיל 23 בערך זה הדלדל וכיום אני מדבר שוטף אך יש לי לפעמים עצירות מוזרות או חזרה על הברה מה שמוגדר אצלנו "גמגום" קליל ואני חש כי אנשים הצופים בי מתבוננים אחד על השני כאילו מתפלאים מאין בא הגמגום הזה......מה אפשר לעשות בעניין, איך אני יכול לפתור את זה? אני לא חש בנוח שזה קורה לי וזה לעיתים אף גורם לתחושה של חוסר ביטחון בדיבור.
כדאי שתפנה לקלינאי מומחה בנושא גימגום. לפי תאורך מדובר על חרדה בפני קהל ולא על גימגום. גימגום לרוב לא מתחיל בתיכון וכניראה שיש לך רגישות רבה לתופעה נורמלית... רק "לא נורמליים" אינם נתקעים או חוזרים על הברות במצבים מסויימים, רק שלא לוקחים ללב ולא עושעים מזה עניין, לא רגישים לעצמם במידה כזאת שיפחדו או ידאגו לדבר... אם כולם היו בעלי רגישות לדיבורם כמוך, הינו חיים בעולם של חרדת שיחה ודיבור תמידית! אנא פנה ליעוץ אישי, ונדמה לי שתפיק ממנו תועלת רבה. בהצלחה!
שלום רב, בני בן ה-5 עם בעיות היגוי קשות ביותר,הדיבור מאוד לא ברור ונראה כאילו הילד אינו שומע דיברו נשמע כאילו הוא חריש, אולם לאחר 3 בדיקות שמיעה שיצאו תקינות, הופננו לנוירולוג שאיבחן קשב וריכוז. טופל ברטלין לתקופה של כ- חודשיים כרגע יש הפסקה עם הטיפול בעצת הרופא. נמצא בגן שפתי מזה שנה שנייה אך ללא שיפור. בנוסף עבר בדיקה במכון ל- MRI שיצאה תקינה. אנו ההורים אובדי עצות היות ולא מצאו בעיה שנראית לעין ואעפ"כ הילד לאחר איבחון פסיכולוגי נמצא מתאים לגילו- הילד פיכח ונבון. ובכל זאת לא מדבר לגילו. אנא עצתכם למי לפנות ומה לעשות בנושא. תודה ההורים
בין האבחנות האפשריות, על פי תאורך, ניתן לציין את האבחנה של דיספרקסיה אורלית - הכוונה לקושי באירגון פעולה מכוונת באברי הפה. יכול להיות שאין בעיה נאורו-מוסקולרית קבוע או במערכת התפקוד האוטומטית (כמו בפעילות האכילה והבליעה) אך יש קושי בדיבור, אשר מהווה תחום של תפקוד מוטורי עדין ותיכנון פעולה. האם הוא מטופל על ידי קלינאי תקשורת, לקשיי הדיבור מלבד קשיי השפה? יכול להיות ילד עם דיספרקסיה קשה, אשר איננו בעל ליקוי שפה אלה בעל מובנות דיבור ירודה. במיקרים הקיצוניים ביותר ניתן לתת לו מכשיר עם פלט קולי, כדי לאפשר לו מערכת הבעה מקבילה. בכל מיקרה, יש צורך בטיפול אינטנסיבי. מהיכן אתם בארץ? האם הוא מטופל בידי קלינאי בעל נסיון בתחום זה? בגיל 5 הוא זכאי לטיפול של מערכת הבריאות ולא רק דרך משרד החינוך. כדאי לנצל את מרבית הזכאות לטיפול ולא יפריע אם יקבל טיפול נוסף.
שלום, אני מעוניינת לדעת מהם הדרישות ללימודים לקלינאית תקשורת, האם ניתן לשלב לימודים ועבודה ..? כמו כן-אם אני הנדסאית האם יש לי פטורים.. יש לציין שעבורי זו קריירה שנייה ואני בת 38.. תודה מראש, נילי
תבררי לגבי הדרישות בכל אחד מבתי הספר בארץ. את המידע הבסיסי תמצאי באתר קלניאי התקשורת www.ishla.org.il
שאלה לגבי בחורה בת 17 עם CP עם קושי בולט בשיום, יש ויכוח בן המנהלת לקלינאית תקשורת אם יש טעם בהמשך טיפול בשפה, או שהיא כבר גדולה וזה לא יעיל. שאלתי- מה דעתכם נושא זה? איכן ניתן לקרא מאמרים לגבי הפסקת טיפול או דרכי טיפול בגילאים אלו בשיום?. (רמה קוגנטיבית - לקוית למידה) בתודה דורית
אבקש לקבל מידע וייעוץ בנוגע ללימודים לקלינאית תקשורת
ניסיתי למצוא מקומות בחול שמלמדים את המקצוע ולא הצלחתי. אולי תוכל\י להפנות אותי לאתר מסויים. תודה מראש....(-:
בני בן 3.5 מדבר ברור מאוד אך את האותיות השורקות הוגה עם לשון בחוץ. תופעה זו קיימת גם אצלי (בשל מציצת אצבע מגיל צעיר). האם מדובר בחיקוי או שיש הפרעה התפתחותית במבנה הפה, האם יש בשלות מסויימת להגיית השורקות. לעת עתה מחכים לפגישה עם הקלינאית. האם יש שאלות שכדאי לשאול/להתעניין במהלך הביקור הקשורות במיישרין או עקיפין לכך?
היגוי השורקות הינה בעיה כואבת בהמון דוברי עברית בארץ! לרוב איננו תוצאה של חיקוי אלה של העדר טיפול ומודעות להפרעה זו. לגבי הינך, מותר לו להגות כך התפתחותית. האם יש לו צוצץ? האם מדבר עם המוצץ בפה? לגבי העתיד, עדיין צעיר מדי לטיפול פורמלי, ניתן לאמן אןתו על הבטים מסויימים, כמו סגירת השיניים ואי הוצאת הלשון החוצה... אבל אני לא ממליצה. תפנה לקלינאי תקשורת העניין זה, לראת שילובו בגן חובה או לאחר החלפת השיניים לשיניים קבועות (מה שיהוא קודם) תנסה להפסיק לו את השימוש במוצץ.
פרישה שלום, האם קיימת דרך שתוכל לעזור להפסיק לחשוב על גמגום ולחשוש שבמילה הבאה יצא לי גמגום?
האם היית בטיפול בדיבור? האם יש לך מחשבות תורדניות אחריות, פרט לגימגום? האם אופייני לך לדאוג כל כך לדבר מסויים? האם המחשבות מפריעות לך לתפקד???
הי. בתי בעוד כחודש וחצי בת 4. מדברת מקסים וברור אבל לא הוגה את האות "ל" ו"צ". במקום "ל" היא הוגה "נ" ובמקום "צ" הוגה "ס". זה יותר בולט באות "ל". חשוב לציין כי לעיתים נשמע כאילו היא כן הוגה "ל" במילים מסוימות. כמו כן, אני לא יודעת אם זה קשור אבל עדיין היא לוקחת מוצץ. כשהיא נולדה אמרו לי שהלשון שלה קשורה מעט (לא רופא אמר לי את זה) אך זה לא מפריע לה ללקק, למצוץ לנשק וכו. רציתי לדעת אם צריך ללכת להיוועץ במומחה או שכדאי פשוט לעבוד איתה לבד בבית??
בעניין ההיגוי ומכוון שהחלה להגות את ה- ל נכון, עדיין מוקדם לטיפול. בעניין המוצץ, האם היא מחזיקה אותו בפה בזמן שהיא מדברת??? זה הרגל הרסני לגבי שליטה על אברי הדיבור ובליעת רוק. לגבי הלשון, האם היא יכולה להוציא את קצה הלשון החוצה ולעלות אותו אל כוון האף, עם פה פתוח? האם יכולה ללקק בקצה הלשון מחוץ לשפתיים??? אם לא, יתכן שהיא עושה קומפנסציות שעם הזמן יגבילו את תנועה הלשון ויותירו דיבור מסורבל.
בני בן השנתיים וחצי כחודשיים מגמגם. זה מתבטא בחזרה על האות , צליל פותח במילה , תוך כדי מאמץ רב ואף מיצמוץ בעיניים. אם זו תופעה חולפת, האם יש להבדק אצל רופא?
לרוב זו תופעה חולפת ורצוי לא להסב את תשומת ליבו לתופעה..... עיינו בתשובות מהעבר בפורום זה
בני בן שלוש מדבר שתי שפות עברית וצרפתית, אני מדברת איתו רק בצרפתית ובעלי מדבר איתו רק בעברית. לאחרונה הפסקנו לתת לו מוצץ למרות שהוא מבקש לעיתים קורבות שיניו קיבלו צורה מעוגלת . מאז שהפסקנו עם המוצץ בני ממש נתקע כשהוא מתחיל לדבר ופשוט במשך כמה שניות חוזר על האות הראשונה של המילה אותה הוא רוצה להגיד לפעמים הוא פשוט מספיק ואומר מילה אחרת , בנוסף ישנה בעיה של דיקציה שהבנתי שרק בגיל מאוחר יותר ניתן לטפל בה. השאלה היא כזו האם להחזיר את המוצץ ? ואם כן מה לעשות עם בעיית השיניים ?
לקחתם?! למה להחזיר?? מה מתאים לסיגנון החינוך שאתם נותנים לו? מוצץ צריך לצאת מהפה של הילד בגיל שנה, על פי המלצות משרד הבריאות... לדעתי המוצץ לא היה צריך להופיעה בכלל! לא כל ילד זקוקו לו וכעת יצרתם מצב נתון, למה לסגת??? לגבי החזרות בדיבור, ודאי היו מופיעות בכל מיקרה ולא קשור למוצץ, אל תקשרו בין תופעות שמופיעות באותו זמן ותחשבו שיש קשר ישר, כי לרוב אין! לגבי ההיגוי, תפנו לטיפול במידה ודיבורו אינו ברור.. אחרת תפנו ליעץ בהדרכה בלבד. בהצלחה