פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בני בן שנתיים וחודשיים אובחן לפני שבועיים כלוקה בפי די די נוס, אחרי ההלם הראשוני התחלנו לחקור בנושא והבנו שהספקטרום רחב וניתן למעשה "לנרמל" את הילד עד כדי תפקוד נורמטיבי, כמובן באמצעות טיפול הולם. באבחון נאמר לנו שהוא ילד אינטיליגנטי והדבר יאפשר לו להתגבר על בעיית התקשורת שלו . יש לי שתי שאלות בעניין: 1. האם מצבו הנוכחי שהוא אינו כה גרוע בעינינו וכן בעיני הרופאה המאבחנת יכול להוות אינדיקציה לגבי הסיכויים לעתידו. או שמא מצב שנראה שפיר בגיל שנתיים יכול להפוך למצב מאד קשה בעוד שנה או יותר. 2. יש לו התנהגות משונה , הוא הולך הלוך חזור על קוים , הוא לא עושה זאת הרבה , בעיקר כשמשעמם לו - האם ניתן להכחיד את ההתנהגות הזו (קל מאד להסיח אותו מההליכות אם נותנים לו משהו אחר יותר מעניין לעשות)? אודה להתייחסותך
אני מצטערת לשמוע על האבחנה,, אבל, כמו שאת ציינת, יש רצף התנהגויות ורמות חומרה שונים לבעיה. האם כבר התחיל טיפול בגן מיוחד או אצל קלינאי תקשורת? לגבי החמרה, אף אחד לא יודע מה יהייה, אבל ברור שעם עבודה ועקביות בעבודה ניתן לקדמו ולשפר את התנהגותו והסתגלותו החברתית והתקשורתית. לגבי התנהגוניות ספציפיות, יכול להיות שתכחידו אחת ואחרת תופיעה , רצוי להבין מה ההתנהגות הספציפית מאפשרת לו ומה הצורך שהיא ממלא. רצוי לךהתיעץ בעניין זה במי שמטפל בו, לטפל באופן מתואם, עם מטרות ברורות. היום יש המון ילדים, כמעת אפידמיה, של אבחוני של ילד על הרצף האוטיסטי, כך שיש פיתוח של שירותים רבים. תתמידו בטיפול והתאמת הסביבה והגירויים ונקווה כולנו שיצליח לתפקד יפה ולהמשיך להתפתחת.
שלום! יש לי שתי שאלות: 1 בני בן 3 לא מדבר ברור הו אומר רק את הסוף של המילה למשל במקום אופניים הוא אומר ים .יש לי תור לקלינאית תקשורת בעוד חודש בנתיים מה אני צריכה לעשות לתקן אותו ,לעזוב אותו? 2 השאלה קשורה אלי ,שפת אם שלי רוסית אבל אני שולטת טוב מאוד בעברית מגיל 14 עכשיו אני בת 30 עם ילדים (יש לי 3 עד גיל 6) אני מדברת בעיקר עברית .לפני כשנה שמתי לב שכאילו יש לי איזושהי האטה בדיבור. אני מתבלבלת במילים ,חשה צורך להגיד את הדברים לאט כדי שיצאו כמו שצריך .לפעמים גם הסובבים לא מבינים מה אני אומרת . מה קורה? מה זה ?מה צריך לעשות? תודה
לגבי בנך, יש לך תור, תני לקלינאית להדריך אותך ותבקשי עבודה והדרכה לבית, כדי שההשפעת הטיפול תמשך ותתקדם גם במהלך השבוע, לגביך, תבדקי מה קורה בחיים הפרטיים שלך, אולי יש משהו שמתריד אותך וגוזל מהקשב והתשומת לב שלך? אולי את עייפה או מותרדת? אם תרגישי קושי נוסף או מתמשך, תוכלי לשאול את הקלינאית של בנך או להתעיעץ עם הרופא שלך. בכל מיקרה, בדיקה עצמית יכולה לעזור לך לגלות מה מפריעה לך.
שלום רב! אנו הורים לילד מקסים בן שנה וארבעה חודשים. יש מספר דברים שמטרידים אותנו בהתנהגותו: 1. הוא לא מצביע באופן קבוע, לאחרונה הוא מושיט יד להדליק ולכבות אור או להפעיל צעצוע אך לא מצביע על חפצים או אנשים. 2. הוא מגיב על שמו אך לא תמיד והרבה פעמים מתעלם מקריאה. 3. מאוד רגיש לרעשים ונבנהל הרבה מצעצועים מרעישים או מכשירי חשמל במטבח. 4. הוא מאוד אוהב גלגלים ומנסה לסובב כל דבר שמסתובב. יכול להעביר שעה או יותר בלגלגל גלגלי העגלה ההפוכה. בננו הוא ילד חיוני, שמח, מחייך המון, יוצר קשר עין עם אנשים, אומר מילים בודדות (לא הרבה, כ-10 מילים) אך נראה כי לומד וחוזר על המילים ששומע. האם נראה לך שישנה בעייה? האם יש צורך לפנות לאבחון? תודה! הורים קצת מודאגים...
אתם מתארים ילד תקין, סקרן ושמח. תהנו ממנו ותנו לו לגדול ולגלות את העולם, ידח איתכם. אם עדיין יהיו להם שאלות, תתחיצו עם אחות טיפת חלב או הרופא של הילד. חג שמח
בני בן 3.5 מדבר ברור מאוד אך את האותיות השורקות הוגה עם לשון בחוץ. תופעה זו קיימת גם אצלי (בשל מציצת אצבע מגיל צעיר). האם מדובר בחיקוי או שיש הפרעה התפתחותית במבנה הפה, האם יש בשלות מסויימת להגיית השורקות. לעת עתה מחכים לפגישה עם הקלינאית. האם יש שאלות שכדאי לשאול/להתעניין במהלך הביקור הקשורות במיישרין או עקיפין לכך?
שלום רב, בתי בת השנה מתפקדת יפה, מגיבה, עירנית, מתקשרת עם סביבתה וכו'. היא אינה מגיבה לשמה וכשהיא שמחה היא מכה ביידים מאחורי האוזן. האם סימנים אלה מעידים על בעייה התפתחותית ?
לא בהכרח. תבקשי מרופא בילדים להפנותה לבדיקת שמיעה ותעקבי אחר התנהגותה. אם תתעורר שאלה, תפני למכון להתפתחות הילד, של הקופה.
מהם דרכי הטיפול המקובלות היום בגמגום?
יש גרכי טיפול מגוונים, גמגום הינה תופעה הקשורה לשטף הדיבור, כזאת מטפלים קלינאי תקשורת בגישה אינטנסיבית (קורס של מספר שבועות, עם מפגש יומ-יומיומעקב ארוך טווח או פחות אינטנסיבי , הפגישות חד שבועיות. תלוי בגישת המטפל ובגיל ויכולת המטופל. הגישה הינה לשנות הרגלי דיבור תוך למידה על הגימגום והפחתת תדירויות הקושי, ליד הורדת הרגישות והפחד בפני הדיבור. לפעמים מתגלים בעיות עמוקות יותר, המחייבות התיעצות עם גורם נוסף (פסיכולוג, פסיכיאטר, פיזיותרפיסט, או מטפל אחר) לפעמים הגימגום הינו סימן למחלה או תופעה אחרת ולכן יש להתיחס לכל פונה באופן אישי. בגיל מאד צעיר, עד לבית ספר, ובגיל לפני ההתבגרות... יש החלמה ספונטנית של המון ילדים ולא צריכים להכנס לתהליך המורכב של טיפול אלה לתת להתפתחות השפה והאישיות, ליד במון תמיכה ואהבה, לעשות את שלהם. דרך הגב, הטיפול הטינטנסיבי נמצא בסל הבריאות ומכוסה על ידי קופת חולים, כמו הטיפול הלא אינטנסיבי.
מהם המאפיינים בתחום התקשורת , השפה והדיבור של ילדים עם גמגום?
יש לי פוליפ במיתרי הקול והרופא (אף אוזן גרון) שעשה לי את הבדיקה המליץ לנתח אבל אמר לי שהבעיה שאני מתארת לו ושבה בעצם אני רוצה לטפל, לא קשורה לפוליפ. בנתיים קיבלתי הפנייה מרופאת המשפחה שלי לקלינאית תקשורת במכון בן יאיר בחולון להתחלת טיפול. הקלינאית התקשרה אלי ואמרה שכל עוד יש לי פוליפ (ולא יבלות) אין טעם להתחיל טיפול. כלומר, אם היו לי יבלות, היא הייתה יכולה לטפל בי ואם יש פוליפ, היא לא יכולה לטפל בי. אני לא מעוניינת כרגע לנתח (אם בכלל) ואני רוצה לטפל בבעיה שלי אבל מקבלת סירוב. מה עושים במקרה כזה?
האם היית באבחון קןל? פגשת קלינאי שתבדוק כיצד את הדמברת ומה כן ניתן לעשות כדי לסייע לך? מטרת הטיפול להקל עליך ואם אינך מעוניינת כרגע בניתוח, כניראה שהבעיה לא חמורה או לא מפריע לך! בכל מיקרה, אם הרופא אמין אליך הוא יכול לפרט לפניך מה יהיה מהלך הממצא במיתרים... האם תהייה החמרה? האם יכולים להאלם הטיפול? האם הקושי מפריע לך בתקשורת היום-יומית או התפקידך? וכו' וכו'...... ההחלטה לנתח או לא תהייה קשורה למידת הסבל שלך! אם לא עברת אבחון, תפני לאבחון של קלינאי מנוסה שיתן לך עצה אישית ביחס לתפקודך. לאחר מכן, תלחליטי על דרך לפעול. בכל מיקרה, יש דברים שניתן להקל או לשפר, גם כשיש ממצא בגרון, אבל ברור שיש ממצא שמחייב התייחסות תפקודית וכן או לא כירורגית
יכול להיות שלא הסברתי את עצמי כראוי. הייתי אצל רופא שבדק לי את מיתרי הקול (עם סיב אופטי) ואמר שיש לי פוליפ שגורם לצרידות (ואין לי צרידות). עוד הוסיף ואמר שהבעיה שאני מתארת ושבעצם מפריעה לי, לא קשורה לפוליפ! לכן, רק אם ארצה, אוכל לנתח, אני לא חייבת כי אין קשר לבעיה שבעצם מפריעה לי ושבגינה אני צריכה ללכת לקלינאית תקשורת. אני אתאר את הבעיה - כשאני מנסה להתחיל משפט, אני מרגישה ברוב הפעמים שאין לי מספיק אויר והאות הראשונה נתקעת לי ומפריעה לי לרצף המשפט, זה יכול לקרות לי גם באמצע משפט, כמו התחלת גמגום (ואני לא מגמגמת). זה קורה לי המון וממש מפריע לי, שלא לדבר על שירה (אני זמרת לשעבר). ניסיתי להסביר את זה לקלינאית תקשורת, אך היא בשלה - כל עוד אין ניתוח, אין טיפול. בשביל לחזור לרופא שיתן לי הפניה עם ההסבר הנ"ל, אני צריכה לחכות עוד שלושה חודשים (זה היה זמן ההמתנה בפעם הקודמת) ואני לא רוצה לחכות כל כך הרבה זמן. מה אפשר בכל זאת לעשות? האם כדאי ללכת באופן פרטי למכון הפרעות בדיבור? מה המחירים לבדיקה וטיפול? תודה.
מהי ההגדרה המקצועית ל"פונציה" ו"להבשלה"- בשלבי התפתלות השפה של התינוק?
שלום, הילד שלי בן 6 ושלושה חודשים ילד חכם,מקובל בחברה,חסר עצמאות מעט,ומעט רגיש. בשנה שעברה הופיע הפרעה בדיבור שהלכה וחזרה,טופלתי ע"י קלינאית תקשורת במכון להתפתחות הילד בביה"ח סורוקה דרך "כללית מושלם" באופן פרטני (מספר טיפולים)ואף בטיפול קבוצתי לקראת העליה לכתה א'. את כל הטיפולים הילד עבר בהצלחה ולא סומנה בעיה שמצריכה טיפול ממושך ונאמר כי הגימגום יכול לעבור או להישאר וכי הילד מתגבר על הבעיה ולא מראה סימני מצוקה ומשתלב היטב בחברה. התייעצתי עם הפסיכולוגית של הגן ונאמר לי על-ידה כי הילד לא מופיע כלל ברישומיה וכי הוא מסתדר יפה בחברה ואינו מייחס לבעיה ה גימגום חשיבות. לדבריה הוא אינו מסתגר ,או שותק בעקבות הבעיה,אלא מפגין נוכחות. לא נראה לי כי הילד מפוחד מדבר כלשהו בגן,שהרי אם כך לא היה מתבלט בגן. לדבריה הגימגום כנראה נובע מחשיבה מהירה ואי יכולת להוציא בדיבור מהיר. על כן לא קיבלתי ממש מענה לגימגום שהולך ומחמיר מיום ליום עד למצב של וויתור בדיבור ובנוסף ההחמרה באה לידי ביטוי בתנועות הפנים. המצב הנ"ל מתסכל אותנו כהורים עד מאוד,נורא קשה לי לראות זאת ואני חוששת לפני העליה לכתה א'. נא ייעצו לי לאן עליי לפנות האם יש מכונים פרטיים דרך "כללית מושלם"? או בצורה פרטית באזור מגוריי(ב"ש). תודה.
תפני לביה"ח העמק, תתיעצי איתם או תחפ]שי באתר קלינאי התקשורת, בחלקו של "למי לפנות" על פי גמגום, ב"ש, ילדים. www.ishla.org.il
שלום, בתי בת שנתיים ושמונה חודשים דיברה שוטף, ובבדיקת רופא נאמר לנו שיש לה אוצר מלים מתאים לגיל שלוש. לאחר תקופה ארוכה של מתח בבית, ששיאו היה בצעקות רמות, סיוון התחילה לגמגם. עברו שבועיים והגמגום רק החמיר. היום לאחר שניסתה פעמיים להוציא מילה שלמה, היא אמרה אני עיפה. אני אפנה מחר לקלינאית תקשורת, אך רציתי לדעת האם יש סיכוי שהגמגום יעלם.
אנא שילחו לי מיל ל SMS
בבדיקת שמיעה נרשמו לי הערכים הבאים: speech audiometry voice/tape: SRT: RIGHT-35 LEFT-35 DISC.: RIGHT-92% LEFT-92% HL: RIGHT-70 LEFT-70 מה נתונים אלה אומרים לגבי שמיעתי והאם זה דורש התייחסות או טיפול כלשהו? תודה
בלי לדעת בן כמה אתה, אי אפשר לדאת מה משמעות התפקודית של הבדיקה. בכל מיקרה ובגדול, הבדיקה מציגה ירידה בשמיעה, לא עמוקה במיוחד. מה שמגיעה אליך לאוזן, הינך מבין מצויין. מה זה אומר מבחינה תפקודית? רק אתה יודע האם יש לך קושי חברה ובמקום רועש. ובמיוחד, האם זו שמיעתך תמיד או היה שינוי בשנים או תקופה אחרונה. את האינטגרציה בין הדביקה והתפקוד שלך צריכה לעשות מי שעשת לך את הבדיקה. פנה אליה או אל הרופא אאג' ותשמע מה יש להם לאומר. בעקרוןף, אינך זקוק להגברה אבל יש צורך בחזרה לרופא כי לא ברור האם הישידה בשמיעה הינך קבוע, חולפת... לאחר תהליך באוזן התיכונה או משהו אחר.
רציתי מאוד ללמוד קלינאות תקשורת אבל לצערי אני יודעת שזה לא יתאפשר לי כיוון שאין לי בגרות. אני זמרת לשעבר עקב יבלות ופוליפ במיתרי הקול ואני מאוד מעוניינת ללמוד את התחום הזה באיזה שהיא צורה, לא בשביל לעסוק בזה בעתיד (כי כמו שאמרתי אין לי סיכוי) אלא בשבילי, להבין איך זה קורה ואיך לטפל בעצמי. האם יש אפשרות, לא בתחום של לימודים ממש, להצטרף לאיזה שהיא קבוצה שלומדת/עוסקת בזה?
שלום שמי הוא ברק אברמוביץ מפתח תיקוה ולפני כ- 3.5 שנים קיבלתי מכת שמש קשה ובעקבותיה אבד לי כושר הדיבור הפונקציונאלי. הכוונה היא שאני אומר את כל המילים מבחינה זו אני מדבר רגיל הבעיה מתחילה באיך אני אומר אותן : אני לא מדבר ברצפיות , אני מדבר באיטיות מסוימת , יש לי בעיה במלאיל ומלרע בקיצור אני לא מדבר שוטף וזאת הבעיה העיקרית שלי אחרי אישפוז בבית לוינשטיין ברעננה וטיפול אצל קלינאית תקשורת בבית החולים בלינסון הדיבור שלי השתפר אך אני עדיין לא לגמרי מובן. כל עזרה תתקבל בברכה.
האם יש מקום להמשך טיפול, מבחינת קלינאית התקשורת? אולי כדאי לך לחזור לבלינסון ולהתיעץ עם מצבך היום. בהצלחה
שלום קודם כל אני רוצה להודות לך על התגובה , שנית אני לא חושב שיש לקלינאית תקשורת יותר מה לקדם אותי יותר משום שאנחנו רק דיברנו על דברים יומיומיים בכדי שאני פשוט אפתח את הפה ואדבר בפגישותינו האחרונות ואף הקלינאית תקשורת שאלה אותי פעמים רבות אם אני חושב שהיא תורמת לי משהו
קראתי שוב את תאורך לבעיתך ופתאום היה לי רושם שמדובר בתופעה שניקראת "דיספוני ספסטית". כדי לאשר את זאת הייתי מאד רוצה לשמוע אותך.... בכל מיקרה, בהדסה, למיטב ידיעתי 0(אני כן יודעת מה נעשה בכל הארץ בנושא זה) אין שום מכשיר שמוחדר לגרון, פרט לתותב דיבור שמיועד לחולים שעברו כריתת גרון שלמה, וזה תחום העיסוק העקרי שלי. במיקרה של דיספוניה ספסטית ניתן להזריק חומר מסויים למיתרים, אבל אז ברור שמדובר בהפרעה נאורו-מוסקולרית הקפית. תוכל לקבוע אבחון במרפאה קול בבי"ח הדסה עין כרם או באיכילובץ בשני המקומות תעבור אבחון על ידי רופא אאג' וקלינאית תקשורת. לחלופין, אשמח לקבל אותך לאבחון והתיעצות אישית. בהצלחה
פרידה שלום אם את רוצה לאשר שבעייתי היא אכן התופעה שנקראת "דיספוני ספסטית" ואת רוצה לדבר איתי אז מספר הפלאפון שלי הוא 054-4267129 . כמו כן הייתי רוצה לדעת פרטים בכדי לקבוע תור לאבחון במרפאה קול בבי"ח הדסה עין כרם או באיכילוב או לחילופין לקבוע תור לאבחון והתיעצות אישית אצלך.
שלום, אני בחור בן גיל של בין 20 ל-30. לאחרונה עברתי ממקום עבודה אחד למקום חדש. שני המקומות בעלי לחץ מתמיד ופעילות רציפה. בחודשים האחרונים חשתי ירידה בשמיעה, המתבטאת בקשיי שמיעת והבנת אנשים הנמצאים מטרים ספורים. הדבר היה בגדר הסביל, אך הציק. לאחרונה, לפני מספר שבועות, חשתי בירידה בראייה והלכתי אכן לרופא עיניים שפסק כי אני נדרש במשקפיים בשל עליה במספר. (לא היו לי משקפיים כל חיי , למרות בדיקות עיניים רצופות עד לפני כשנה... ) לאחר השמת המשקפיים, לאחר מספר שבועות, שוב חלה ירידה בראיה. שני הדברים הללו, הובילו לתחושה שייתכן ויש משהו מעבר. האם יש לך עצה בנושא? האם יש משהו שצריך להדאיג אותי בנידון או שמדובר בתופעה טבעית שיכולה להתרחש?
הצעתי, לך לרופא אאג' ולאחר הבדיקה שלו, תעשה בדיקת שמיעה. בקש מקלינאי התקשורת שיבצע את הבדיקה להסביר לך עלמשמעות התוצאות. כדי לתקשר באופן רגיל אנו שומעים את הנאמר, אך באופן טבעי גם עושים קריאת שפתיים, לכן, אם יש לך מעט ירידה בשמיעה (שאולי תמיד הייתה לך?) אז, ירידה בראיה יכולה להתבטא גם בירידה בשמיעה (למישה בתקשורת) כשאינך שומע מספיק טוב או לא יכול להעזר בקריאת השפתיים. בכל מיקרה, תעשה את הבדיקה ותתיעץ עם הרופא שלך ואם קלינאי התקשורת. בהצלחה
שלום, מהו רופא אאג'??
הי, הילדה שלי בת שנתיים וחודשיים ומדברת באופן שוטף עם אוצר מילים רחב (הרבה יותר מבני גילה). לפני יומיים, באופן פתאומי, היא התחילה לגמגמם. היא נתקעת במילה או הברה תתתפוז, כוכוכובע וכדו לא בכל משפט אך נראה שזה מאד מתסכל אותה. זה התחיל יום לאחר שהיא נפלה מהעגלה באופן שמאד הבהיל אותה (ואותנו). האם קשור לנפילה ? האם צריכים להיות מודאגים ? או שזה חלק מההתפתחות ? אשמח על תשובה מהירה.
לא, אין להם מה לדאוג וגם לא לבנות תאוריות על נפילה, שרפה, הולדת תינוק, וכו'. באתר זה השבתי פעמים רבותע לשאלה זו. מדובר על תופעה נורמלית, חוסר שטף בדיבור, המופיעה עם הרחבת אוצר המילים ורצון הילד לדבר בשטף ובמהירות. חפשו בין השאלות בדפים ה"ישנים" ובתשובות שנתתי. בכל מיקרה, זה איננו גמגום וחוסר שטף מהווה שלב ברכישת השפה. במרבית המיקרים חולף כלא היה או חוזר בתקופות מסויימות. תנו לה אפשרות לחזור ולהתקע, ללא לחץ וללא הערות בכלל, קבלו את התופעה ותמשיכו להנות ממנה.
בהמשך להודעה הקודמת שלי, עבר שבוע מאז שהיא התחילה לגמגמם והמצב רק מחמיר. אם בתחילה היא הייתה מגמגמת מידי פעם הרי שעכשיו היא ממש נתקעת בכל מילה, המצב כל כך מתסכל אותה שהיא מתחילה לבכות ולצעוק או לחילופין לא מנסה כלל לדבר אלא מצביעה או לוקחת אותנו לאן שהיא רוצה. האם יש תרגילים כלשהם שניתן לעשות איתה על מנת לעזור לה לעבור את זה ? כמה זמן יכול להימשך המצב הזה ?
בני בן שנתיים וחצי ועדיין לא מדבר. פניתי לקלינאית תקשורת שמסרה לי שלא מטפלים בילדים לפני גיל שלוש. האם להתעקש או שאין טעם לטפל בדיבור לפני גיל שלוש?
מי אמר שלא מטפלים לפני גיל 3? לא נכון וזה מה שהקלינאית אמרה, תחליפי קלינאית! פני לאבחון ויעוץ לקלינאי אחר. האם הילד עבר בדיקת שמיעה או לפחות את בדיקת התקשורת בטיפת חלב?
שלום, אני בת 25, רוב חיי אני צרודה ברמות שונות. אך מכיוון שלאחרונה התחלתי לעבוד בגן ילדים הצרידות מחריפה. פניתי לקלינאית תקשורת להדרכה נכונה של דיבור, והתבקשתי לעבור בדיקה של מיתרי הקול. הבדיקה פולשנית ואני מחפשת בדיקה שאינה פולשנית אך לא מוצאת. אשמח אם לדעת איזו בדיקה לא פולשנית יש כרגע שהרפואה המודרנית יכולה להציע לי. תודה מראש, חמוטל איזנבורג.
בדיקת מתרי הקול מחייבת הסתכלות לתוך חלקו העליון של קנה הנשימה. ניתן לעשות תצפית על ידי אחיזת הלשון והצצה במראה המכוונת כלפי מטה, בדיקה זו חלקית וגסה ביות ולא תיתן מידע איכותי לגבי תפקוד מתרי הקול ובריאותם. בדיקה אנדוסקופית מבוצעת עם סיב אופטי בשני אופנים: סיב קשיח המאפשר הסתכלות תוך חדירה ישירה מעל הלשון והסתכלות מטה, לכוון המתרים. ישנו גם סיב אופטי רך, המוחדר דרך חלל האף ומאפשר מבט על מיתרי הקול בזמן הפקת הקול וללא אחיזת הלשון, בדיקה נוחה המניבה מידע רב לגבי בריאותם ופעילותם של מתרי הקול. בבדיקה זו ניתן גם להאיר באופן מיוחד וךבצע בדיקה סטרובוסקופית, זוהי הצורה המודרנית ומשוכללת לבדיקה. אלו אינם בדיקות פולשניות לחלל המיתרים, אלה רק לאיזור הלוע וללא מגע עם הרקמות בסביבה, מבוצעת ללא הרדמה, גם לילדים החל מגיל צעיר מאד (3-5). ללא בדיקת מתרי הקול אסור לקלינאי לטפל בך, ישנם כל מיני נדעים ומחלות האחראיות לצרידות ואסור לטפל ללא אבחנה מבדלת. הבדיקה גם תאפשר לבנות תוכנית טיפולית מתאימה לך. אין סיבוכים או השלכות שליליות לבדיקה זו, מבוצעת ללא חומר ניגוד או פגיעה כל שהיא.
שלום רב ביתי בת שנתיים עדיין לא מדברת ואומרת מילים בודדות(18 מילים) כמו אבא פרפר בננה לצערנו הגדול הילדה עברה התעללות ממטפלת זרה (לא תקופה ארוכה אבל עדיין סיפור קשה) אנחנו דואגים מאוד וחושבים שיש קשר בין הדברים כיום היא חייכנית מאוד פעילה ונראה שכל הסיפור הקשה מאחורייה . קלנאית תקשורת המתמחה בשיטת HANEN מדריכה אותנו שאלתי היא האם יכול להיות קשר בין עיכוב הדיבור לבין הסיפור הקשה שעברה?לאיזה עוד בדיקות או רופאים אני צריכה לפנות? האם נורולוג?רופא התפתחותי?ומי יכול לדעתך לענות לי בצורה המיקצועית ביותר שעיכוב הדיבור כפי שציינתי הינו עיכוב שע"י טיפול הנכון ביותר שאנחנו נותנים לילדה הינו פתיר והיא אכן תדבר תודה מראש אמא מודאגת................ תודה אמא דואגת
מצטערת לשמוע על החוויה הלא נעימה של ביתך, להזכירך, ילידם טופסים מיקרים וארועים שונה ממבוגר ואיןלדעת מה היא חוותה, בכל מיקרה, למה דווקא עכוב בהתפתחות השפה? למה לא איחור התפתחותי אחר? המלצתי, שתעבור אבחון במכון להתפתחות הילד, כולל בדיקה פסיכולוגית. שם תקבלי מענה לכמה משאלותיך, אבל לא לכולם כי לא תמיד ניתן לדעת. באשר לטיפול בשיטת הנן, הוא מתאים להורים ש"מתחבים אליו" ולעתים צריך גם טיפול סדיר של קלינאי התקשורת. תתיעצי לעניין זה עם הקלינאית שהינך בקשר איתה. בהצלחה
שלום לך פרידה, הבן שלי בספטמבר יהיה בן 3 יש לא בעית עיכוב בדיבור, הוא מבין ומסביר את עצמו בצורה הכי טובה ומובנת לסביבה אבל לדבר הוא מדבר רק כמה מילים בודדות, לקחתי אותו לקלינאית של קופת חולים והיא אמרה שיש לו בעיה של איחור בתחום ההבעה בלבד קיים קושי בתכנון של רצף ברמת המילה וברמת המשפט, הקלינאית הציעה להיפגש עם קלינאית באופן קבוע אבל הבעיה היא שהתורים ארוכים מאוד, לכן אני נאצלת לחפש קלינאית באופן פרטי רציתי לדעת אם תוכלי לייעץ לי על משהיא פרטית באיזור חולון אודה לך מאוד זה מאוד דחוף תודה רבה
כל הזמן ידעתי אנגלית שוטף עד לאירוע שגרם לי לטראומה. הטראומה גרמה לי לשכוח מהאנגלית. כבר 12 שנים מאז האירוע הטראומטי ואין לי מושג באנגלית מאז. ברצוני לעבור טיפול אצל קלינאית תקשורת שתשחזר לי את הטראומה. אין לי כסף לטיפול, וקופת חולים במצב רגיל לא מממנת לימוד אנגלית. אולם נאמר לי שאם הקלינאית תיתן להם טופס ובו אבחנה מיוחדת (נדמה לי טיפול שיחזור לשפה) אז הם ימצאו דרך לעזור לי כדי להתאים את האבחנה והטיפול לאיזשהו סעיף בסל קופות החולים שמאפשר להם לתת לי טופס 17. רציתי לשאול האם קיימות קלינאיות תקשורת שיודעות איך קוראים לאבחנה ואיך קוראים לטיפול עצמו. איזה מונחים ושמות יש לאבחנות ולטיפול - שמות שהסל משתמש במונחים שאותם הוא מממן.
פניתך מיוחדת במינה: אינל מגדיר מה הארוע? אם מדבר על ארוע מוחי, ופגיעה בשפה בעקבותיה, אז האבחנה יכולה להיות "אפזיה" העניין הוא שלא פגע בידיעתך בעברית ולא בתקשורת עם הסביבה! לכן ניראה לי שמדובר על ארוע רגשי, שאינו מוגדר בספרות שלנו, אלה בפסיכיאטריה. בכל מיקרה, ביטוח הבריאות ממן 20 טיפולים במהלך שנתיים מהארוע, אצלך ציינת 12 שנה, ולכן לא ניראה לי שתקבל מימון שלהם. למה אתה חושב שקלינאי תקשורת תסייע? אולי מתאים לפסיכולוג ולטיפול בהיפנוזה? או טיפול בטראומה שנוצרה בעקבות האורע?
מתי נכון לשלוח ילד עם בעיה של דיספרקסיה ורבלית לגן שפתי ומתי עדיף לילד להשאר בגן רגיל? הילד שלי מאובחן כסובל מדיספרקסיה ורבלית בלבד הוא חברותי מאוד, מבין הכל ובדרך כלל ילד שמח, כמעט ללא התקפי זעם על שלא מבינים אותו
לעניות דעתי, ילד עם דיספרקסיה ורמת שפה תקינה יסתדר מצויין בגן רגיל ויהיה חשוף לדגם שפתי מיתר הילדים. כמובן שיש להתחשב בהמלצת הפסיכולוג אשר חייב לבדוק את הילד לצורך הפנייתו לועדת השמה ולגן שפתי. במיקרה של ילד עם שפה תקינה, עדיף שיקבל טיפול על ידי קלינאי תקשורת בצורה אינטנסיבית ולא גן שפתי.
למה הכוונה ב"במקרה של ילד עם שפה תקינה" בני לא מדבר בכלל מלבד קולות של חיות שעבדנו עליהם במשך זמן רב?
שלום שמעתי לאחרונה שהשתלה שבלולית למבוגרים מעל גיל 18 נכנס לסל בריאות כך שלא צריך לשלם כלום כמו הילדים עד כמה זה נכון תודה רבה
בבקשה חיזרו אליי למה אני לא מקבלת תשובה לשאלתי מיום 9.1 תודה
גבר בן 32 והילד שלו בן 4 מאזור הדרום מגמגמים מהי דרך הטיפול? האם בעייה זאת מכוסה על ידי קופות החולים?
הטיפול לגימדגום נמצא בסל, לכל גיל. למבוגר ניתן לדבר על גימגום. לגבי הילד יכול להיות שלב ברכישת השפה, חוסר שטף התפתחותי, אשר במרבית המיקרים מסתדר מעצמו, ככל שהילד גדל ומתפתחת. ליעוץ אישי רצוי לפנות לקלינאי תקשורת
תודה
ואם הוא מסוגל לאכול ?
פנית אלי באופן ישיר..... הידעת זאת? יש צורך בהערכה על ידי קלינאי תקשורת. היכן הוא מתגורר או מאשפז, או מטופל? למה יש לו קנולה ומה מצבו הכללי?
הוא עבר אירוע מוחי לפני כשנה וחצי הוא נמצא בהכרה מעורפלת בכדי לגמול אותו מהמכונת הנשמה שמו לו את הקנולה במה תוכלי לעשולי לי בבקשה?..
שלום רב, בתי בת שלוש ושמונה חודשים. לפני כשלושה חודשים היא עברה ניתוח של כפתורים באזניים, עקב בעיית נוזלים, שכמובן השפיעה על השמיעה והדיבור, לפני הניתוח הילדה דיברה מילים ממש לא ברורות. כחודש לאחר הניתוח חלה הטבה משמעותית בדיבורה, היא החלה לומר משפטים הרבה יותר ברורים, אך היום נראה לי שהיא נעצרה בהתקדמותה. רופא הילדים שבדק אותה טוען שאין מה לנסות לקדם אותה, עם הזמן דיבורה ישתפר. גם המנתח סובר כך. האם לדעתך עלי לקבל את דעתם או יש טעם לגשת לקלינאית תקשורת ? תודה מראש, רוית
לדעתי עליך לפנות לקלינאי תקשורת, לאבחון ולפעול לפי עצתה, כולל מעקב או טיפול, לקבל הדרכה ולבצע שינויים ותמיכותעל פי הנדרש כדי לקדם את ביתך. בהתפתחות שפה לא צריכה להיות האטה או עצירה, אלה התקדמות מתמדת, אפילו בקב איטי. בהצלחה
חג אורים שמח ! ביתי בת 7 חודשים עדיין אינה מברברת בתדירות גבוהה. היא בוכה כשצריך ולעיתים רחוקות מאוד משמיעה קולות בירבור. ( יש סביבה המון גירויים ) האם זה מעיד על בעיה כלשהיא ? חשוב לציין שהשמיעה שלה תקינה לחלוטין.
האם היא משתמשת בקולות לתקשורת עם הסביבה או רק להנאה? האם עברה בדיקת שמיעה? רצוי לוודא ששמיעתה תקינה, באופן חד משמעי... בבדיקת שמיעה. אולי היא זקוקה להפחתה בגירויים בסביבה ובכך יתאפשר לה להשמיעה קול?
יש לי רקע תאורטי (שנקטע - לימודי נקטעו באמצע), ועקב בעלה של דודה שלי שעבר אירוע מוחי ושוכב במיטה בבית חולים (חזר להכרה אבל יושן ומתעורר כל פעם ונרדם שוב פעם וחוזר חלילה), התעורר בי צורך לקבל תשובות לשאלות שלי. אבקש ממך פרידה, לנסות להשיב לי על השאלות שמאוד מעניינות אותי במיוחד כשאני מבקרת אותו בבית חולים. האם כאשר מושמעת שיחה ביזמן שבנאדם רדום: 1). המאזין (הרדום) מצליח להוציא את המאפיינים הפונולוגים מן הסיגנל האקוסטי (מאפיינים פונולוגים שכבר מאוחסנים בזכרון לטווח קצר) של הדוברים המשוחחים ? המאזין הרדום מצליח להוציא מידע מן הסיגנל האקוסטי ? 2). המאזין הרדום מצליח להמיר באופן תקין את המידע האקוסטי למידע סנסורי ? 3). "מידע לשוני" קיים (הכולל ידע פונולוגי, סמנטי של השפה, תחבירי, לקסיקלי וכו') נמצא במילא בזכרון לטווח ארוך. אמורה להתבצע "התאמה" בין המידע שהוצא מן הסיגנל האקוסטי לבין אותו "מידע לשוני" קיים שנמצא כבר בזכרון הארוך טווח. האם המאזין (הרדום) מצליח לבצע את ההתאמה הזאת ?
באמת אתה לא השלמת את לימודיך........ אין דרך לדעת כיצד האיש שנמצא בתרדמה או חוסר הכרה מםענח את הסיגנל האקוסטי.... אפשר בבדיקה אוביקטיבית לדעת אם יש פעילות מוחית באיזור המסויים במוח, אבל אי אפשר מתוך זה להגיע הלמסכנה לגבי תפקוד קוגניטיבי ופיענוח.
שמעתי שלא מזמן משרד הבריאות אישר מימון הניתוח לשתל גם למבוגרים. מה זה אומר בעצם? המימון הוא של הניתוח? של התשל עצמו? מה העלות (בערך) של ניתוח שתל למבוגר כעת לעומת העבר? תודה!
נכון, השתל נכנס למימון דרך ביטוח הבריאות לאנשים שלא נעזרים במכשירי שמיעה, אבל שהם ורבליים ומשתמשים בשפ המדוברת לתקשורת (ולא לחרשים שמתקשרים בעמצאות סימני ידיים) העלות סביב 25 אלף דולר הינה זהה לזו שהייתה בעבר, בהבדל שכעת התשלום כולו על קופת חולים.
רציתי לתקן אותך - גם חרשים יודעים לדבר בשפה הוורבלית במקביל לשפת הסימנים והם גם יכולים להיעזר בשתל קוכילארי. לי יש חרשות דו צדדית ואני משתמשת במכשירי שמיעה, שולטת היטב בשפת הסימנים ובשפה הוורבלית המדוברת ואני סירבתי לעשות שתל קוכילארי מבחירה בלבד. ואני מכירה עוד הרבה חרשים כאלה וזה לא ממש תואם את מה שאת אומרת.
שלום, ילדי מדבר כבר זמן רב , אך עדיין חסרות לו האותיות ש ו- צ . בנוסף בימים האחרונים הבחנתי כי הוא חוזר על מילים מסוימות למשל : מה מה מה מה יש בקופסא ? או סבא וווווווסבתא. החזרה היא לא תמיד אך בעיקר בימילים מה, זה , ו האם זהו גמגום ? האם חוסר באותיות ש ו- צ הינו בעיתי ? (ברצוני לציין שנולד פג בגודל 1.5 ק"ג) תודה
את לא ציינת בן כמה בנך? בכל מיקרה, בשורקות נרכשות בסביבות גיל גן חובה וביחס להחלפת השיניים הקדמיות... לגבי חזרות, זה לרוב לא גימגום אלה חוסר שטף התפתחותי, קשור יותר לפער בין היכולת לבחור את המילים והדרישה לשיחה חופשית ושוטפת, כמו אצל המבוגר. אצל מרבית הילדים זה עובר בסביבות גיל6.
הילד הינו בן שנתיים וחצי בנוסף הוא מגמגם גם במילים נוספות ולא רק במילות חיבור כמו גגגגדול ממממסיבה פפפפינוק אך לא תמיד , ברצוני לציין כי תופעה זו החלה פתאום האם זהו גם שלב התפתחותי ? האם יתכן כי זהו וירוס ? תודה רבה
בני האמצעי הינו מגמגם מגיל צעיר ( 4) טיפלנו בעבר ע"י קלינאית תקשורת אך לאחרונה חלה החמרה בגמגום והדבר מפריע לילד מאוד. האם תוכלי להמליץ לנו על מכונים המתמחים בגמגום באזור המרכז. לנו ידוע על ד"ר פלואנסי ובית חולים הדסה בירושלים. תודה
דר' פלואנסי הינה תוכנת מחשב לתירגול ביחד עם גישה טיפולית ספציפית ואינו עומד בפני עצמו. האם פניתם לבית חולים תל השומר? יש להם תוכניות התערבות בקבוצה לילדים בגיל ביה"ס, מאד מומלץ! תוכלי לחפש עוד קלינאים לטיפול פרטני דרך אתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il החלק "למי לפנות"
אני סטודנטית לקויית שמיעה בשתי האוזניים ונעזרת במכשירי שמיעה. בסוף היום אני מורידה את מכשירי השמיעה (כי כמה אפשר...) ואז אני שומעת מוזיקה והרצאות באוזניות. אני אניח שאני שומעת איפשהו בין 80-100 ד"ב (הערכה גסה, אני לא יכולה כל כך להעריך אבל ככה נראה לי לפי סף השמיעה שלי 60-70 ד"ב). הבנתי שלמרות שאני לקויית שמיעה ונוח לי בעוצמות האלה, עדיין יכול להיגרם לי נזק לשמיעה ואני מסתכנת בירידה נוספת. א. האם זה נכון? (לגבי הנזק הנוסף) ב. במידה ואני שומעת לא באופן רציף אלא חצי שעה- שעה ואז שעה הפסקה ושוב שומעת בעוצמה באוזניות- האם זה מונע את הנזק המצטבר?? תודה!!
לגבי השאלה השניה, כן, הפסקות עוזרות לך לנוח מהעוצמה החזקה ומונעות את הנזק הבלתי הפיך לשמיעה. לגבי העוצמה והנזק של מכשירי השמיעה, או עוצמת השמיעה אני לא יכולה לתת לך תשובה חד משמעית. יש עבודות שמנסות לבדוק עם עצם השימוש במכשירי שמיעה גורם לשינוי בסף השמיעה והאם השינוי קבוע או הפיך. עדיין יש חילוקי דעות, אך אם את נעזרת במכשירים ואת יכולה להרגיש בהבדל, תוכלי לנסות לשמור על הסמיעה שלך. בכל מיקרה, רצוי שתתיעצי עם האודיולוג שמכיר אותך ויכול להסתכל על בדיקות שמיעה שלך, ברטרוספקטיבה ולדעת האם יש או היה שינוי בסף השמיעה ובתפקוד השמיעתי שלך.
האם יש היום טיפול לאנשים בני חמישים בגימגום מלידה ומה אחוזי ההצלחה וממה נובע הגימגום האם זה קשור לביטחון העצמי. תודה
הצעתי, לך לאירגון אמב"י. אירגון לאנשים עם גימגום... יש שם המון מבוגרים שמגמגמים והם מעודכנים בשיטות השונות והחדשות ביותר. הם גם עושיםפעילות לאנשים מגמגמים כדי לתמוך בהם ולעודד אותם, וגם תומכים באילו שמחפשים טיפול. בהצלחה www.ambi.org.il
שלום בני בן 5 ו 4 חודשים הוא החל לדבר מאוחר בסביבות גיל 3 וחצי וגם אז היו בעיות בשטף הדיבור ולא תמיד היה מובן . המצב השתפר אט אט והיום הוא מדבר מובן אך יש בעיה שהוא חוזר על המילה הראשונה במשפט מספר פעמים וממשיך את המשפט וכך לפעמים גם באמצע משפט היתי רוצה לדעת האם זה נחשב לגמגום והאם עליי לפנות ליעוץ או שבעיה זו תחלוף תודה סיגל
בגיל זה לא נחשב לגימגום אלה לקושי טבעי בהבעה ברצף ובחשיבה של מילים והרכבת משפטים, בו זמנית. במידה ושתף הדיבור ושפתו משתפרים תיראי שהשתף יהיה יותר טוב. במידה ואת מאד דואגת תוכלי לפנות לקבל יעוץ אישי. בדפים אלו התיחסתי בעבר לנושא של הפרעות בשתף הדיבור כתהליך נורמלי ברכישת השפה.
שלום קבלתי את תגובתך בנושא ורציתי לדעת איך אני כהורה יכולה לדעת האם מדובר בגמגום או בהפרעה בשטף הדיבורר שתחלוף בעתיד כי אם אני משווה אותו לילדים בגן שלו, או לאחיו הגדולים כשהיו בגילו לא היתה בעיה כזאת מאחר ובשנה הבאה הוא עולה לכתה א' אני חוששת אודה לך אם תכווני אותי מה עליי לעשות והאם יש קלינאי תקשורת שמטפל במיוחד בשטף הדיבור (אם בכלל הוא זקוק) להזכירך הוא חוזר על המילה הראשונה (או חלק ממנה במשפט ) 2-3 פעמים ואז ממשיך לפעמים גם באמצע משפט וחייבת לציין להרבה פעמים גם בכלל לא ז"א שהמשפט חלק לגמרי תודה מראש סיגל
מזה 3 וחצי שנים יש לי בעיה של איבוד קול שקורית כל כמה חודשים, ולאחר 3 ימים אני חוזרת לדבר. כעת אני בת 48, בהריון בשבוע 30. איבדתי את הקול לפני 9 ימים, ומאז אין שום שיפור. רופא א.א.ג. אמר שמתרי הקול לא מתחברים, והאוויר ביניהם בורח. האם המצב יסתדר מעצמו כפי שהיה בעבר? האם יש קשר להריון? האם כדאי להתחיל עכשיו בטיפול אצל קלינאי תקשורת?
ודאי שבזמן הריות ובמיוחד בהתחשב שהינך בשליש האחרון, לא כדאי להתחיל טיפול אצל קלינאי תקשורת. כ- שלושה חודשים לאחר הלידה וכשתהייה פנויה לטיפול קול, תפנילקלינאי תקשורת שיערך איבחון ותבדוק את טכניקת הדיבור שלך. בכל מיקרה, תצטרכי לחזור על בדיקת אאג' לפני הטיפול. במידה ואת מורה בביה"ס את זכאית לקבל את הטיפול במסגרת קופ"ח. בהצלחה ומזל טוב!
שלום רב, בני בן 3.5 והשנה החל ללמוד בגן עירייה ובעקבות כך גם נפרד מהמוצץ. הגננת העירה את תשומת ליבי שיש אותיות (בחלק מהמילים) שלא מבטא כ"כ ברור ובנוסף כאשר עסוק במשהו הוא עם פה פתוח ולשון מעט בחוץ. האם יש צורך לגשת לטיפול? האם הילד צעיר מדי והדבר יסתדר מעצמו? לדעתי הדבר לא כ"כ נורא ואנו מבינים אותו מצויין וזה כנראה תופעה שקשורה לכך שהיה כל הזמן עם מוצץ וזה הפריע לו להגות נכון חלק מהאותיות. האם זה קשור? אשמח לעצתך בנושא.
ברכות על הפרידה מהמוצץ! אם בנך עדיין לא ברור ומובן לאנשים מחוץ למשפחה והאנשים הקרובים, כדאי שקלינאית תקשורת תבדוק אותו ותחווה דעתה. לעתים מספיקה מעט הדרכה והכוונה.... במידה ויהיה צורך בטיפול, המועד להתחלת הטיפוליקבע לפי מובנות הדיבור ומיומנויות השפתיות, לכן יש מקום להכרות והערכה. לשאלתך במנח השלון, במידה ויש ריור רב או פה פעור כדאי להתיעץ בשלב ראשון עם רופ אאג' שיבדוק את מעבר האוויר באף, על פי תזובתו והערכת קלינאי התקשורת תוכלי לקבל החלטה מלומדת לגבי הצורך בטיפול ותהייה לך תשובה לגננת.
מחפשת קלינאית תקשורת לטיפול פרטי במבוגרים- האטה בקצב דיבור.באזור הדרום.(אשקלון,אשדוד,רחובות,ב"ש...והסביבה) תודה
שלום יש לי בעיה בהגיית האותיות השיניות.(דיבור מאד לא אסתטי) מס' טיפולים אצל קלינאית תקשורת לפני מס' שנים , לא הועילו. האם יש טעם לפנות לאבחון אצל אורתודנט? או אולי במקום ש-2 קלינאיות לא הצליחו אולי כדאי לנסות טיפול נוסף? והאם ניתן לאחר גיל 30 לטפל בבעיה מסוג זה? וא'כ, למי עלי לפנות (בירושלים) תודה
רציתי לשאול. האם קלינאית תקשורת המטפלת במבוגרים במסגרת קופת חולים מתמחה בטיפול במבוגרים בלבד או שהיא מטפלת בילדים ומבוגרים כאחד?
גם וגם מכון ''פיליפ'' טיפולים לילדים ומבוגרים 22/102 חיים משא שפירה אשדוד 08-8678880
? הבעיה, אני בת 60 תמיד, מאז שאני זוכרת את עצמי אני מדברת בקול רם ומהר. יש לי רמה מסויימת של הפרעת קשב שאיבחנתי בגיל חמישים בערך בעקבות מאמר שקראתי. אין לי סבלנות לאנשים שלא מגיעים לעיקר מהר כמוני ומדברים לאט. הבעיה בעיקר, הרמת הקול. מה ניתן לעשות בגילי ? תודה על התשובה
? הבעיה, אני בת 60 תמיד, מאז שאני זוכרת את עצמי אני מדברת בקול רם ומהר. יש לי רמה מסויימת של הפרעת קשב שאיבחנתי בגיל חמישים בערך בעקבות מאמר שקראתי. אין לי סבלנות לאנשים שלא מגיעים לעיקר מהר כמוני ומדברים לאט. הבעיה בעיקר, הרמת הקול. מה ניתן לעשות בגילי ? תודה על התשובה
שלום בתי בת ה-5, נמצאת בגן חובה, הגננת טוענת שיש לה בעייה בפה שיש לה עיבות ושלפעמים לא כל כך מבינים אותה (בולעת את המילים). הגננת טוענת שזה דבר שיכול להשפיע על ההבנה הכתיבה ובכלל בכיתה א, דבר שמאוד הלחיץ אותנו כהורים. יש לציין שהילדה מאוד חכמה ועונה מבחינה שיכלית על כל הדרישות לגן חובה ובעלת זיכרון מצויין ובנוסף טענה נוספת שהעלתה הגננת היא שהילדה לא מתמצאת במרחב וכשהיא מציירת הציור אינו מפוקס. אשמח לתשובה בהקדם תודה
האם הילדה עברה בדיקת ראיה? לגבי הציורים והתמצאות במרחב עליך לפנות למרפא בעיסוק. לגבי הדיבור תוכלי לבקש מקלינאי תקשורת לבדוק את הדיבור שלה, ואז תהייה שקטה. בכל מיקרה, שני השרותים הינם בסל הבריאות והקופה חייבת לספק לך את האבחונים אצל אנישי המקצועה. כדאי לערוך את האבחונים לפני הכניסה לכתה א'! בהצלחה
שלום לכולם אני השנה מסיימת בואנברסיטת בר אילן את לימודי התואר הראשון שלי בעבודה סוציאלית ומעוניינת להמשיך ללמוד שנה הבאה קלינאות תקשורת במכללת הדסה על סמך ציון התואר הראשון שלי אך לצערי את גליון הציונים בשלמותו אקבל רק בסביבות אוגוסט וזאת על אף שאת מרבית הציונים של קורסי התואר אקבל כבר בסמסטר א (נכון לעכשיו ממוצע התואר של שנה א וב עומד על 90 )שאלתי היא האם יסכימו לקבל אותי על אף שיהיה חסר לי רק ציון אחד של עבודת הסמינריון?ההרשמה לשנה הבאה מסתיימת לפני קבלת ציון הסמינריון.אשמח אם תענו לי במהרה.
שלום לכם, אני סטודנטית לחינוך מיוחד ואני צריכה להציג בכיתה את נושא התקשורת התומכת והחלופית. אני מחפשת דוגמה ללוח שנעזרים בו בתקשורת עם אנשים שאינם יכולים לדבר, כדי להביאו לכיתה. האם מישהו יכול לשלוח לי דוגמה ללוח כזה במייל? או לצרף כאן כקובץ? תודה רבה ריקי
שלום רב, הבן שלי בן שנתיים וחודשיים, מדבר מצויין לגילו. אלא שבחודשים האחרונים יש לו בעיה בביטוי האות ח וכ/ק. במקומם או אומר ס ות בהתאמה. זה קורה בדרך כלל כשהאותיות הן בתחילת מילה ולא באמצע (במקום חלב - סלב ובמקום כלב - תלב). האם יש מקום להתייחס לתופעה או שהיא חולפת מעצמה? תודה. עירית
עירית שלום, יש להמנע מלתקן את בנך ולא לדרוש ממנו להפיק את המילה בצורה תקינה. מומלץ לתת לו דגם נכון ומודגש של המילה בהגייתה הנכונה (לדוג' בנך אומר "הנה תלב גדול" ואת תעני לו "נכון, איזה כלב גדול, אוי, הוא חמוד הכלב הגדול" תוך כדי הפקה מודגש וחוזרת של ההברה KE שבמילה כלב) ובמקרים בהם בנך מתקן ספונטנית את הפקת המילה ומפיק אותה כראוי יש לעודדו ולהראות לו שזה משמח אותך. האם בנך מפיק "ג" כיאות במיקומים שונים במילה? שכן ג' הוא גם עיצור אחורי (שמופק בחלק האחורי של אברי ההיגוי בדומה לח', ק' וכ'). ציינת שבחלק מהמילים הוא מפיק אתהת/ט וה-ח' כיאות וזה מצויין. יום-טוב, אפרת.
מבחינת הגיל, הא עדיין צעיר ומותר לו לא להגות את כל ההגאים בצורה נכונה ועקבית. כרגע עליו לפתח את אוצר המילים והיכולת לתקשר בשיחה שתהיה במשפטים מחוברים ובעלי תחביר ועושר לשוני. כרגע תוכלי לאמץ את ההמלצות של אפרת ובכל מיקרה, תביני שיש לו עדיין זמן לדיבור מושלם. תהני ממנו ואל תפגיני שמחה יל\תב כשהוא נכון, שכן יש סכנה שיחשוב שדיבור לא תקין "מעציב, אותך! תהני ממנו ותאפשרי לו להתפתח בקצב שלו, כל זמן שאינו רחוק מהנורמה. הגאים אלו נרכשים לקראת גיל 4- 4.5, על כן, שום דבר לא דחוף.
בננו בן ה 9 מגמגם ומלבד זאת הוגה 'ס' במקום 'צ'. לפני שבוע הלכנו איתו לאבחון במטרה לטפל בבעית ההיגוי אנחנו מתלבטים האם להתחיל טיפול של דחיפת לשון בידיעה שאולי בעית הגמגום תחריף(כמו שקרה לאחר האבחון). או להתרכז בגמגום . תודה. דוד.
יש הרבה נקודות שמחייבות התיחסות לפני שאפשר יהיה לתת המלצה, אשר ברור בסופו של דבר תהייה תלויה בנכונות ובמודעות של בנך לגבי הטיפול! האם הקלינאי התיחס להפרעות שטף הדיבור. האם זה מפריעה לו והאם היה בטיפול? מה ההיסטוריה של התופעה? למה טיפול בהיגוי ודחיקת הלשון כעת? מה הוא רוצה......? אי אפשר לתת המלצה גורפת אבל ניראה לי שבינך יכול הכי טוב להרגיש מה מתאים לו בשלב זה... טיפול בהגוי, טיפול בשטף הדיבור, שילוב של שניההם או כלום?
תודה רבה. בני רוצה לטפל בהיגוי,אבל קשה לדעת מה מפריע לו יותר. בכ"מ בעית ההיגוי התחילה להפריע לו רק לאחרונה . לפני מספר שנים הוא טופל בשליפת מילים שלמפרע התברר כלא מועיל אח"כ היינו אצל מטפלת באומנות למשך שנה, דבר שעזר לו אולי בתחומים אחרים.
כמו כן ,רציתי לשאול האם אתם יכולים להמליץ על קלינאית מתאימה (היגוי + שטף) באזור אריאל.
בני בן 6, כיום בגן חובה. בעברו עיכוב בהתפתחות עקב נוזלים באוזניים שגרם לעיכוב בדיבור ומאז נראה שנגרר אחריו פער שמסרב להסגר. הילד חברותי, לבבי, שמח ומלא חיים אך מוצא את עצמו בכל סיטואציה מגלה אלימות כלפי הילדים הסובבים אותו ולא משנה אם גדולים ממנו, קטנים ממנו, בנים או בנות. מתקשה לעבור יום שלם בגן ללא תקריות שמחייבות התערבות של הגננת והרחקתו מהאיזור עד שיירגע וחוזר חלילה. בעבר חשבנו שהמדובר בהפרעת קשב וריכוז, ערכנו מבחן טובה שהראה תוצאה של -2.7 ללא ריטלין ותוצאה של +5 עם הריטלין. בעצת רופא ילדים התחלנו לתת לו ריטלין בשלב ראשון אך ההתנהגות החברתית ממשיכה להיות אומללה ואף ככל שעובר הזמן מחמירה, מה המלצתך?
המלצתי: לפנות לגורם שמטפל בטיפול רגשי בילדים בגיל זה, פסיכולוג, מטפל באומנויות ואם צריך, גם פסיכיאטר לילדים. כל הרחקה כזאת גורמת לתגובה רגשית ותחושה של חוסר ערך עצמי, אשר רק מגביר את התחושה של חוסר התאמה חברתית... וחוזר חלילה. אתם גם כניראה זקוקים להדרכה בהתנהגות שלהם כלפי הילד והגננת. האם גם בבית מלה קשייי חיברות?
בני בן 15 חודשים. נראה שההבנה תקינה- מגיב לבקשות, מגיב בכן ולא לשאלות על רצונות. כמו כן הוא תקשורתי- מצביע לעבר דברים שמענינים אותו, משתף אותנו בדברים משמחים וכו'. החל מגיל שנה התחיל לרכוש מילים בקצב מאד איטי. כיום הוא מכיר קולות של חיות ואומר הלו, לא, אמא, אבא. מה שמטריד אותי זה שהשימוש במילים הללו לרוב (פרט למילה הלו שהוא אומר כשמחזיק טלפון) בא כתגובה לשאלות (בעיקר "איך הוא עושה" ...) ולא כיוזמה (לדוגמא- למרות שהוא יודע להגות אמא הוא לא יקרא לי "אמא" אלא יבכה, למרות שיודע לעשות קול של פרה הוא לא יעשה זאת כשהוא רואה תמונה של פרה אלא כתגובה לשאלה). יש לציין שיוזמה תקשורתית- לא דרך מילים- יש לו (כלומר הוא יצביע כדי לבקש משהו ויפיק קול). האם זה נורמלי לגיל זה? אם לא- מה אפשר לעשות כדי לקדמו? תודה מראש... .
נשמעה תקין! את מתארת ילד בעל התפתחות תקינה, ולא ניראת כל בעיה. בכל מיקרה, בגיל שנתיים ושלושה חודשים יוזמן לבדיקת תקשורת בטיפת חלב, אל תפספסי את הבדיקה, היא מהימנה! בינתיים ובמידה ויפסיק להתקדם (בקצב האישי שלו!) במשך שלושה חודשים, רק אז, ובמידת הצורך (לא ניראה לי שיהיה צורך) תפני לקלינאי בקופה.
שלום בתנו בת 6. היא אינה יכולה להגות את הצליל E (א?). במקמו היא הוגה את הצליל A (א?). ישנן בעיות הגיה נוספות, אך הבעיה שהעלנו היא החמורה מכולן. היא מטופלת אצל קלינאית תקשורת מגיל 3.5, אך ללא שיפור משמעותי. הדיבור אינו ברור ואנשים מתקשים לעיתים להבינה. שאלתנו: האם יש סיכוי שהמצב ישתפר? האם כדאי לקבל חוות דעת מאיש מקצוע נוסף?
שלום, בשאלתכם ציינתם כי ביתכם מפיקה את התנועה A במקום E. האם היא מבחינה ביניהן כאשר אחרים מדברים, האם היא מבחינה ביניהן בדיבורה- שלה. האם מסוגל להניע את אברי היגוי ולבצע את תנועת השפתיים לקראת הפקה של E ללא קול? האם מצליחה ברמת ההברה (עם ובלי עיצורים נוספים כגון BE. EM, NE?) או המילה להפיק תנועה זו? האם אתם מתרגלים תרגילים לחיזוק אברי ההיגוי (Oral motor)? מאחר שציינתם שדיבורה אינו ברור, יש לבחון כיצד מתפקדים אברי ההיגוי שלה (לחיים, לשון, שינים, שפתיים, חיך). ניתן לשפר מובנות דרך חלוקה להברות והפקה מלאה של כל חלקי המילה/משפט/מבע. כמובן, שניתן לפנות לקבלת חוות-דעת של איש-מקצוע נוסף, אולי יעלו דברים ורעיונות בעזרת חוות דעת נוספת זו. בהצלחה, אפרת קרז.
שלום, בשאלתכם ציינתם כי ביתכם מפיקה את התנועה A במקום E. האם היא מבחינה ביניהן כאשר אחרים מדברים, האם היא מבחינה ביניהן בדיבורה- שלה. האם מסוגל להניע את אברי היגוי ולבצע את תנועת השפתיים לקראת הפקה של E ללא קול? האם מצליחה ברמת ההברה (עם ובלי עיצורים נוספים כגון BE. EM, NE?) או המילה להפיק תנועה זו? האם אתם מתרגלים תרגילים לחיזוק אברי ההיגוי (Oral motor)? מאחר שציינתם שדיבורה אינו ברור, יש לבחון כיצד מתפקדים אברי ההיגוי שלה (לחיים, לשון, שינים, שפתיים, חיך). ניתן לשפר מובנות דרך חלוקה להברות והפקה מלאה של כל חלקי המילה/משפט/מבע. כמובן, שניתן לפנות לקבלת חוות-דעת של איש-מקצוע נוסף, אולי יעלו דברים ורעיונות בעזרת חוות דעת נוספת זו. בהצלחה, אפרת קרז.
תפנו ליעוץ של קלינאי אחר, בימקום להשיב לשאלות המתאימות והנכונות של אפרת, אשר יוביל אותכם בסוף להתיעצות אישית.... קלינאי תקשורת שלא מכירה אותה ותסתכל אליה מההתחלה, במבט מרענן.
בתי בת 3.8 דוברת ערבית ועברית . אנחנו מדברים איתה ערבית בבית ובגן היא מדברת עברית ( היא נחשפה לשפה העברית מגיל שלושה חודשים ). יש כמה צלילים בערבית שהיא לא יכולה להוציא כמו (ח) ו k AND q 1:האם צריך לפנות כבר לקלינאית תקשורת? 2: האם יש קלינאית תקשורת דוברת ערבית בדרום 3: והאם את יודעת על מחקרים או עבודות קטנות שנעשו על ילדים דו לשוניים ( ערבית ועברית) כי אין הרבה כאלה תודה
במידה וההגאים האלה אינם קיימים, בגיל זה, עדיין אין מקום לדאגה או טיפול. לא סביר שההגא קיים בשפה אחת ולא בשנייה, אולי פשוט אינכם שומעים אותה בעברית? תוכלו לפנות לכל קלינאי העובד עם ילדים בגיל זה, אך להערכתי, עדיין מקודם. רצוי לפנות לקראת גיל 4, ובכל מיקרה, יש לה מטלות שפתיות רבות לפני עיצוב ההגאים הבודדים. באשר למחקרים, ישנם מעטים בספרות המקצועית שלנו ובביה"ס להפרעות בתקשורת בתל אביב, בתוך ביה"ח תל השומר.
במידה וההגאים האלה אינם קיימים, בגיל זה, עדיין אין מקום לדאגה או טיפול. לא סביר שההגא קיים בשפה אחת ולא בשנייה, אולי פשוט אינכם שומעים אותה בעברית? תוכלו לפנות לכל קלינאי העובד עם ילדים בגיל זה, אך להערכתי, עדיין מקודם. רצוי לפנות לקראת גיל 4, ובכל מיקרה, יש לה מטלות שפתיות רבות לפני עיצוב ההגאים הבודדים. באשר למחקרים, ישנם מעטים בספרות המקצועית שלנו ובביה"ס להפרעות בתקשורת בתל אביב, בתוך ביה"ח תל השומר.
שלום , בננו בן 7 מטופל מגיל 3 אצל קלנאית תקשורת כיום בכיתה א , לפי דברי הקלנאית תקשורת יש לו קושי בהבנת השפה וקושי שפתי מורכב מה זה אומר? האם בעזרת טיפולי שפה הבעיה תיפתר או שזה בעיה לתמיד? האם טיפול של פעם בשבוע יספיק, ? תודה מראש על תשובתך
האם בנךך בחינוך המיוחד? מה רמת הקושי, האם פוגע ביכולתוט לתפקד בכיתה ולעקוב אחר המטלות, כמו יתר הילדים? פעם בשבוע? אי אפשר לדעת ללא העמקה על הקשיים והיכולות שלו! האם יש מורה לחינוך מיוחד בתמונה? באיזה איזור בארץ אתם נמצאים?
מי יכול לעזור לנו כדי שנוכל לעזור לבננו לדבר בן 6 עם שיתוק קל יחסית בגן מיוחד עם קלינאית אחה"צ מחפשים שיטות חדשות מחקרים חדשים הורים עם עצות או מקרים דומי תודה
שרון ערב טוב, בשאלתך לא מסרת מידע אודות היכולות של ילדך בתחומים שונים: האם מפיק עיצורים או תנועות, האם יש לו מילים בודדות,האם מנסה לחקות קולות או מילים שהאחר מפיק, איך התפתחותו השפתית עד גיל 6 ש'. מה הן יכולות ההבנה שלו (הבנת שפה) האם יוזם ונענה לתקשורת. בנוסף, יש לבדוק יכולות מוטוריות כלליות של אברי ההיגוי. ובעיקר, רצוי להתייעץ עם הקלינאית המטפלת שמכירה את הילד. בהצלחה, אפרת קרז- קלינאית תקשורת.
אני רק אוסיף שאם הוא CP בגן מיוחד, אז שמה הם מומחים לעניין זה. האם הוא אכן במסגרת ייחודית לילדים CP או אולי נמצא בגן מיוחד אחר כי הפגיעה המוטורית קלה יחסית? בכל מיקרה, פני לאירגון אילן, המטפל בילידם עם נכויות פיזיות
שלום, אני גננת הזקוקה לעזרה. יש בכיתתי ילדים בני שנתיים וחצי עד שלוש וחצי. אחד הילדים (הגדול מכולם) היה אצל מאבחנת וגילו שיש לו בעיה בהבנת פעולות. הוא מדבר חצי עברית חצי ג'יבריש, הוא מאוד חכם ויודע את כל המספרים, הצבעים וכו' רק אינו מבין "פקודות". אנו מנסים לגמול אותו מחיתול כיוון שהוא גדול במימדיו והחיתולים לוחצים לו וגורמים לו לגירוי, אך הוא מסרב בכל תוקף. בכל פעם שאני או אחת הסייעות שואלות אותו אם יש לו פיפי התשובה היא לא, אני מציעה לו שנלך ביחד, מציעה לו "שוחד" אך כלום לא עוזר. אולי יש לך פתרון בשבילי איך אוכל לעזור לו להבין. תודה.
שלום, למה את חושבת שהבעיה היא בהבנת פקודות - דווקא!? אולי יש לו בעיה או חוויה לא נעימה בעניין הגמילה מחיתול? ודאי השג התפתחותי שלא מתבצע בזמן יכול להפוך לבעיה! פני למשפחה והם יפנו להתייעצות אצל רופא ולאחר מכן אצל פסיכולוג או מכון להתפתחות הילד, רק במידה וברור שאין בעיה רפואית תוכלי לבנות תוכנית גמילה כוללנית, בסיוע איש מקצוע מתחום ההתנהגות, כמו פסיכולוג או יועץ לגיל הרך. אולי כדאי להתיעץ עם אחות טיפת חלב? לפי התאור שלך, איננו מדובר על בעיית תקשורת. בהצלחה
מבקשת המלצה על מכון/טיפול פרטי בבית של קלינאית תקשורת בחיפה.האם יש להעדיף טיפול בקופת חולים או במקום פרטי
שלום רב כשהיתי בערך בת 4-5 ידעתי לדבר צרפתית ובעיקבות החזרה לארץ שחכתי גם את העיברית וגם את הצרפתית לתקופה שבה לא דיברתי כלל , כיום אני מדברת רק עיברית, שאלתי היא האם יכול להיות שהחוסר ביטחון שלי בחברה נובע מיכך שהיתה לי בעיה שפתית? מה שגרם לי להםתגר בתוך עצמי? חשוב לי לציין שאני מבינה ומדברת עיברית כמו כולם ואין לי בעיה מיוחדת חוץ מיזה שאני ממש נירתעת מילדבר בכלל או לדבר בקול ליד הרבה אנשים אני גם יצין שאני בת- 20 כיום ,האים כלינאית תקשורת יכולה לעזור לי בעינין הזה? תודה מראש קרן
לא ניראה לי, התיעצת עם פסיכולוג? את מתארת בעיה של התנהגות ותחושה של חוסר ביטחון שניראה לי מתאימה ליעוץ פסיכולוגי בהצלחה