פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום רב בני בן שנתיים ו-3 חודשים(נולד פג שבוע 33 +5 ) , היינו היום אצל רופאת התפתחות בבי"ח העמק בעפולה(ד"ר מזור) והיא אבחנה אצלו בעיה בתקשורת ,היא אמרת שיש לו פיקים בהתפתחות כלומר רגע אחד הוא מתקדם ועושה משהו כמו להבין מה מבקשים ורגע לא , היא הפנתה אותנו לבדיקת EEG וגם ייעוץ גנטי על מנת לראות אם הבעיה היא כרומוזומלית , בהפניה של ה-EEG היא רשמה שם בסעיף של שאלה ספציפית- "הפרעה אפילפתית " , שאלתי היא מה היא הפרעה אפילפתית ולמה היא גורמת ? הוא קיבל תורים למרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת בנוסף בכבוד רב ותודה מראש וברכת שנה טובה רונה
את השאלות הרפואיות תפני בקשה לפורום נאורולוגית ילדים או רפאות ילדים. לגבי ההפניה, זה הנושא העקרי, לברר כיצד מתקשר ומתפתחת... ובמידת הצורך, לבנות תוכנית התערבות כוללת. בהצלחה
שלום, מישהו יודע מהו היחס בין גברים לנשים בקרב מגמגמים? תודה רבה, אורית
אורית שלום, בילדים שכיחות הגמגום נעה סביב-5% אך עם השנים השכיחות יורדת (בעקבות תהליך ספונטני או בעזרת טיפול) ומגיעה לכ-1% מהאוכלוסייה הבוגרת. שכיחות המגמגמים בקרב גברים גבוהה מהשכיחות בקרב נשים כאשר היחס הוא של 1:4 (פי 4 יותר גברים מגמגמים בהשוואה לנשים). שנה טובה, אפרת
לאורך השנים הלכתי להרבה קלינאי תקשורת . תמיד שילחו אותי שהכל בסדר. בפועל ילד בן 12 מגמגם . בעיקר הפרעות שטף דיבור וחזרה על הברה אחרונה בדיבור רצחף - השוא די איטי .מה לעשות ?
ערב טוב, משאלתך אני מבינה כי בעבר בנך עבר אבחונים אצל קלינאי-תקשורת שקבעו כי אין צורך בטיפול. אם את עדיין בספק ובעיקר אם בנך מעיד כי דיבורו מגומגם וכי הוא מעוניין בטיפול ואף, לעיתים, נמנע מתקשורת בשל הגמגום, מומלץ לחזור לאבחון נוסף ולהחליט בעקבותיו על טיפול. חשוב לציין כי בטיפול בגמגום חשובים ביותר הרצון והמוטיבציה של המטופל ולכן יש לברר זאת עם בנך. ניתן לקבל מידע אודות קלינאי-תקשורת המתמחים בטיפול בגמגום באתר קלינאי-התקשורת www.ishla.org.il. שנה טובה, אפרת קרז.
בוקר טוב, שמי לירז ואני אמא לשלושה ילדים. אני כותבת לגבי בני בן השנתיים וחודשיים הוא תאום לאחות , הוא אינו מדבר מאוד מתוסכל מהעניין מאחר ויש לו אחות בת שבע ותאומה אשר מדברת שוטף, הוא עצבני נורא, כל דבר שהוא רוצה הוא אומר "מאמי" מאוד מופנם לאחרונה ומגיב בעצבים מאחר ואין אנו מבינים אותו. היינו אצל קלינאית תקשורת אשר ביקשה לראות אותנו בעוד שלושה חודשים העניין הוא שאנחנו מאוד מתוסכלים ביום יום למרות שאנו משתדלים לא להראות זאת. השאלה שלי היא אם באמצעות בעל חיים כגון אימוץ כלב או כל אמצעי אחר לעזור לו ולנו לעבור את מכשול העיכוב הזה ובתקווה שלא יהיו בעיות בעתיד. אשמח לעזרה
המלצתי שתפנו לקלינאי תקשורת אחר........ האם הילד מבקר בגן? האם יש שינוי, תוספת או מילמול נוסף בתקופה האחרונה? כיצד מתקשר עם אחותו התאומה? אם מי מבלה את שעות היום? וכו' וכו'....... לעתים קלינאי תקשורת מבקשים להעריך את השינוי לאורך תקופת "מעקב"... יחד עם זאת רצוי לקיים תקופה של טיפול כדי להכיר את הילד לעומק, במיוחד אם תגובותיו מצביעות על חוסר שקט ותיסכול. העובדה שאתם דואגים וכעת גם נדרשים "להסתיר" את הדאגה רק מחמירה את ההתיחסות לתקשורת, אשר מתקיימת בכל הערוצים כולל הלא מילוליים.
שלום רב, אני בת 23, סובלת מליקוי שמיעה דו"צ, נעזרת בשני מכשירי שמיעה מאחורי האוזן. רציתי לדעת האם הדבר ימנע ממני קבלה ללימודי הפרעות בתקשורת או עבודה בתחום. לגבי לימודים- השאלה מתייחסת בעיקר לאונ' חיפה. במידה ולא תהיה בעייה מבחינת לימודים ועבודה- באילו תחומים אוכל להשתלב מבלי שליקוי השמיעה שלי יפריע? תודה!!
אם תעמדי בדרישות הסף להתקבל ללימודים, אין סיבה שלא תוכלי ללמוד ואף להשתלב בכל תחומי המקצוע. אחת החברות שלי, לקויית שמיעה מלידה, הייתה במשך שנים רבות קלינאית תקשורת בבית ספר וגם מדריכה לחינוך של ילדים לקויי שמיעה.... רק לפני שנתיים, בגיל 45 עברה החדרת שתל השבלול, בהצלחה יכול להיות שבמידה ותתקבלי ללימודי תירצי להשתמש במערכת FM כדי שתשמעי טוב בכתה, שם התנאים האקוסטיים די קשים.
שלום פרידה אני לקויית שמיעה profound loss בשתי אוזניים, משתמשת במכשירי שמיעה. אני מאוד רוצה לעשות MA בSLP, אך חוששת שעם השמיעה שלי אתקל בבעיות. קראתי את התגובה שלך לשאלה של מ. על חברתך. הייתי מאוד רוצה לקבל email שלה וללמוד מנסיון שלה כדי להגיע להחלטה. אם חברה שלך תסכים, האם תוכלי לשלוח ל (לemail ( email שלה? בתודה מראש, אורלי
שלום, בני בן 4. במהלך משחק ביום שבת, החל פתאום לדבר בדיבור מתיילד, שבא לידי ביטוי בעיקר בעיוות האותיות השורקות. למשל "שה" (sha) מבוטא כמו "sia". הוא ילד מאוד חיובי ומשתף פעולה, אבל נראה שהוא מצליח לחזור ולבטא את האותיות השורקות כמו שצריך, אלא רק בצורה "המתיילדת". זה מוציא אותי מדעתי לחלוטין. זה נורמלי? מה עושים כדי שזה יעבור? תודה.
אם בנך דיבר נכון קודם ו"פתאום, חל שינוי, יכול להיות שהוא משחק בלהיות תינוק, ולכן זקוק לדבר כך..... מבחינתך, ככל שלא תתיחסי לתופעה תלמדי שהיא תעבור מעצמה, כמו כל מיני דברים שבנך יתנסה בהם, עד לבגרות, ומעבר לה. תהני ותשחקי גם את!
שלום רב ! לבני בן הארבע וארבעה חודשים עיכוב שפתי ואף קושי מסויים במוטוריקה עדינה וויסות חושי. בני טופל כשנתיים אצל קלינאית תקשורת ולאחרונה אף אצל מרפאה בעיסוק, ושולב בהצלחה בגן רגיל פרטי עד כה אשר מנה 26 ילדים (כאשר אנו מיוזמתנו הוספנו סייעת שהגיעה למספר שעות, פעמיים בשבוע). חשוב לי לציין כי בני הוא ילד מאוד אינטליגנטי עם תפיסה חזותית מדהימה (רק כדי לסבר את האוזן: מרכיב בהנאה פאזלים 100 חלקים ויותר, ללא תמונה מדריכה) ובעל יכולת למידה נהדרת. השנה השקענו הרבה וראינו תוצאות יפות ממש לאחרונה (קפיצה גדולה !): יש שיפור רב ביכולת הדיבור שלו (מדבר במשפטים שלמים, שואל שאלות, מדבר מיוזמתו ולא רק כשנזקק לצרכים מסויימים, מתחיל לתאר רגשות), נגמל מטיטולים (כמעט לגמרי...), נפרד מהבקבוק (אליו נצמד זמן ממושך).לקראת פסח עדיין לא הופיעו כל השינויים הללו, ואנו ביקשנו שיבוץ לגן שפתי לשנה"ל הקרובה. גם עתה יש צורך ברור להמשיך בטיפולים אצל קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק. שאלתי היא: האם כדאי בכל זאת לבחור בגן שפתי (עם אפשרות לשילוב במשך השנה) או להעביר לגן רגיל ולהמשיך בטיפול מחוץ לגן ? החשש שלי הוא מחברת הילדים שיקיפו אותו בגן השפתי, אולי לא יהיו לו חברים למשחק, אולי לא ישמע כלל שפה, ואם כן אז לא תקינה ? אולי המעברים הכרוכים בתוכנית השילוב בין גן שפתי לגן רגיל יבלבלו אותו ויפגעו בו ? אשמח מאוד אם תוכלי לייעץ לי בנדון בהקדם האפשרי. בתודה ובברכה, רות
שאלתך מאפיינית את מרבית ההורים אשר לילדם בעיות דומות! אין לנו אפשרות לראות את העתיד, אבל יחד עם זאת העובדה שבנך החל להתקדם לאחר כל כך הרבה זמן ואינטנסיביות של עבודה מראה על הצורך שבטיפול אינטנסיבי ליד יכולתו להתקדם, בקצב שלו. גן שפתי מונה מספר ילדים מצוצמם עם שימת דגש על תחומים בהם הוא נזקק לגריה מובנת ואמור לענות על צרכיו, בשלב זה. כניסה לגן שפתי בגיל זה עדיין משאירה בידיו את החזרה לגן עירוני בועד שנה, בדרך לבית הספר. בגילו ילדים מתקדמים בצעדי ענק בשפה ואם התשתית לא מספיק חזקה התקדמותו תהיה, כפי שהיא, איטית והפער בינו לילדים הגילו רק יגדל. כעת, בתרופ חובה יש לו שנת לימודים זו לסגירת פערים ולעבודה אינטנסיבית. הראיון של גן שפתי ושילוב בחלק מהשבוע תאפשר לו לקבל טיפול אינטנסיבי בגן לצד החשיפה לשפה של ילדים תקינים בשעות השילוב..... ילדים מסתגלים יפה לראיון השילוב, כל זמן שנעשה באו]ן מסודר ועקבי. מה גם שאם הוא יתקדם יפה הוא יכול להגדיל את שעות השילוב, עד לחזרה מלאה לגן עירוני. חשוב שתידעי שמבחינת זכאות, גם כשהוא בגן שפתי זכותו לקלב טיפול במסגרת קופת חולים ואל תיתני להם לשכנע אותך אחרת.... יש מין ניסיון ממערכת הבריאות למנוע טיפול יחידני בקופה לילדים בגנינים שפתיים, דרב המנוגד לחוק ולסל השרותים. בגן יקבל בעקר טיפול קבוצתי והתייחסות ניוחדת לשפה מהגננת ומיתר אנשי הצוות, אבל את הטיפול היחידני לא יקבל שם, לכן רצוי כן להמשיך בטיפול של קלינאי תקשורת יחידני. באשר להמצאות בין ילדים עם קשיי שפה, הפיצוי של גננת וקבוצה קטנה, לצד השילןב והמצאותו בין ילדים "רגילים" ביתר שעות היום, אחה"צ בשכונה ובמשפחה, יאפשרו לו חשיפה לשפ תקינה ורגילה. המשיכי את לעודד אותו ולשוחח וגם המשיכי את הטיפול הפרטני. בהצלחה ושנת לימודים מוצלח
בני בן 3+ , כשהוא מתחיל משפט (רק בהתחלת המשפט) הוא חוזר כמה פעמים כמו: "אים אים אים אמא" וכו. כשאני מתקנת אותו ואומרת לו אימא אז הוא חוזר אימא..... (כמו שצריך), השאלה אם מדובר בגימגום או שלב בדיבור שיחלוף.
שלום לך יש לי תינוקת בת 3 חודשיים שעדיין אינה משמיעה קולות בירבור (פרט לבכי ) גם כאשר ישנם גירויים שונים סביבה כגון : קלטת , רעשנים , תמונות וכו היא אינה משמיעה קול. האם יש מקום לדאגה ? מה עלי לעשות ?
ילדתי בת 11 במעקב אינדקרינולוגי - כל הבדיקות תקינות פרט לcpk שהראה 225 כאשר ב2002 הוא היה תקין -92 וב1999גם היה תקיו 136 מה זה אומר
שלום, בני בן השנתיים עבר ניתוח כפתורים לאחר שאובחנה אצלו ירידה משמעותית מאד בשמיעה כתוצאה מנוזלים באזניים. עד הניתוח, הוא דיבר מילים בודדות בלבד וגם התקשה בהבנת משפטים/הוראות. כחודשיים אחר הניתוח יש שיפור ברור בשמיעה, אבל אין שינוי בדיבור ובהבנה (לא נוספו מילים חדשות, הוא לא מצביע על חפצים שאני קוראת בשמם, לא ממלא אחר הוראות וכד'). האם מוקדם מדיי לצפות לשיפור בדיבור/הבנה? חשוב לציין כי לא מדובר על בעיה כוללת של תקשורת, אלא רק של תקשורת מילולית. הוא ילד עירני, מגיב, חברותי וסקרן, והוא יודע למלא אחר הוראות אם מציגים לו אותן "בפנטומימה".
זה הזמן לפנות לקלינאי תקשורת, לאבחון, הדרכה ולטיפול, על פי ממצאי האבחון. גם אם הרופא יתעקש להפנותו למכון להתפתחות הילד, כדאי להתחיל באבחון של הקלינאי, במקביל לאבחון כוללני, אר יקח זמן רב ויעברו חודשים רבים עד לקבלת תוכנית טיפול. בהצלחה
שלום רב בני בן 2 (נולד פג שבוע 30 גיל מתוקן 1.10) חכם מאוד, מבין, קשוב לסיפורים לתוכניות טליויזיה, יודע לספור, לשיר מדבר אך עדיין רוב השפה לא בוררה שאני שואלת אותו שאלה לא תמיד הוא עונה לי הכוונה: אם אני אשאל אותו שאלה בנוגע לסיפור שבדיוק קראנו הוא יענה, אך אם אני אשאל אותו בלי קשר סתם מה שמו? רוב הפעמים הוא לא יענה לי, אם אני אשאל אותו שאלות של כן ולא - הוא לא יענה לי למשל : אם הוא רוצה לאכול?, אם הוא רוצה לצאת לטייל, כן? הוא יענה לי תשובה - לטייל אך לא כן או לא. רוב הפעמים הוא פשוט ידבר איתי על משהו אחר ולא יתן הייחסות לשאלה שלי. הוא יודע את פירוש המילה "לא" שאני כועסת ולא מרשה דבר, הוא יודע ומבין אני לא יודעת אם צריך להתייחס לזה? אני לא יודעת אם זה מראה על בעיה? אם יש איזה שהיא דרך ללמד אותו לענות בחיוב ושלילה ולהגיע להבנה? תודה מראש
הוא מתפתח, כניראה לפי הקצב המתאים לו! אם הוא מתקשר ומדבר, למה לחפש "בעיות?" האם הוא מבקר בגן ילדים, האם נהנה מחברת הילדים? מה אומרת הגננת? כיצד מתקשר עם סביבתו? עדיין צעיר כדי לעמוד בדרישות השיח והתחביר! ברור שבהיותו פג הוא נמצא תחת זכוכית מגדלת, אבל אין מקום "למעקב צמוד שלך" הוא במעקב בתהפתחות הילד, תשאלי אותם ותסתכלי על התפתחותו הכללית.
לאבחון הבעיה בעיכוב איחור בדיבור של בני בן השנתיים ו4 חודשים ( בדיקת שמיעה יצאה תקינה)באשקלון או למידע לאן ניתן לפנות חוץ מהתפתחות הילד תודה
יש קליניקת פרטיות וגם בהסדר עם הקופות. במכבי תוכלילפנות ישירות לכל קלינאי, ללא הפנייה נוספת. חפשי באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il האם את מעוניינת באבחון באיזור מגוריך, בלבד? למה לא התפתחות הילד?
ביתי בת השנתיים החלה לגמגם ביום בהיר אחד היא חוזרת על המילה הראשונה במשפט מספר פעמים האם צריך לעשות איזו שהיא פעולה, או להתעלם
להתעלם! ברור שהיא מהססת בתחילת מילה, היא צריכה לבחור מבין "כל" המילים שהיא למדה... לבחור את המילה ואת החיבור לעוד מילה, כדי ליצור רצף.... ושיהיה דומא למה שהגדולים עושים.... עבודה קשה שמצדיקה היסוסים. אל תידאג, ההיסוסים שייכים להתפתחות הנורמלית של השפה.
פרידה שלום רב, אם זה לא יותר מידי לבקש, אשמח לקבל (באימייל) מידע אקדמי בנוגע לשלב ההתפתחות הקדם-מילי. מחקרים בנושא, אילו מאפיינים קשורים אליו, מתאמים וכו' של הפרעות כאלו ואחרות לאיפיונים של ההורים, לדפוסי מגע וכד'. אין לי גישה למאגרי מידע כמו לקלינאיות תקשורת, אבל אני מתעניינת בתחום.... תודה רבה, מיכל.
היכן, אם לא כאן, יש מידע מהימן? תודה על העזרה.
יש לי ילד בן שנתיים וארבע חודשים מלפני כמה ימים הוא לפתע התחיל להיתקע במילים מה שלא היה לפני כן, וזה לא כל הזמן למשל אני רוצה ממממ מילון. האם זה גימגום או חוסר שטף האם עלי לפנות לקלינאית תקשורת? תודה איריס בר זאב
איריס, ערב טוב. ילדים רבים עוברים שלב התפתחותי של חוסר שטף בדיבור בין הגילאים 2-5 שנים. היות ובטווח גילאים זה הילד נמצא בשלב של התפתחות שפתית מתמדת ומואצת הביטוי לכך, לעיתים, הוא בחוסר-שטף בדיבור ובד"כ אין מדובר בגמגום והתופעה תיעלם מעצמה תוך תקופה קצרה יחסית, ללא צורך בטיפול מקצועי. בכל מקרה בו יש ספק, מומלץ לעבור אבחון אצל קלינאי תקשורת, על מנת לזהות אם מדובר ב"גמגום" או "חוסר שטף התפתחותי", להחליט האם יש צורך בטיפול, בהדרכה או במעקב. ככלל, אין צורך להיכנס ללחץ, אלא להמשיך לתקשר עם הילד כרגיל, להתייחס ל"מה" שהוא אומר ולא ל"איך" שהוא אומר, לתת לו זמן לדבר בלי לעזור לו ולהשלים את דבריו ולהגיב בסובלנות לדיבורו. בברכה, אפרת קרז קלינאית תקשורת.
בוקר טוב. הבת שלנו ילדה מקסימה וחברותית (היא בת 3 שנים וחודש). בתקופה האחרונה היא מתלוננת שבגן צוחקים עליה כי איננה אומרת את הצליל "ר" (אומרת "אוצה" במקום "רוצה" וכו'). האם יש צורך לטפל בתופעה/בעיה(?), ואם כן - איך? תודה מראש.
עדיין מוקדם לרכישת ההגא "ר", אך התייחסות הילדים יכולה לסייע לה בזהוי הצליל ונסיון לרכושו, על אף שישנם ילדים רבים בגיל זה שעדיין אינם הוגים את ה "ר". רצוי בכל מיקרה שתחזקו אותה ותסייעו לה לא להרגיש רע מתגובות הסביבה, לחזק אותה בעמידתה מול לחץ החברתי והאי נעימות הנגרמת לה.... ודאי ישנם עוד ילדים שאינם מדברים באופן מושלם
ביתי, בת השנתיים ועשרה חודשים מתעקשת להשתמש בלשון זכר בדיבור שלה. למרות שאנו חוזרים על המשפט שלה בצורה התקינה (בלשון נקבה) וכך גם הגננת בגן מתעקשת הבת להמשיך ולדבר בלשון. האם יש מקום לדאגה? באיזה גיל אמורים הילדים להבין את ההבדל בין זכר לנקבה? מה הבדיקות שאפשר לעשות, אם בכלל, כדי לתקן לה את הדיבור? חשוב לי לציין כי יש לה אוצר מילים רחב והיא אוהבת לדבר ולספר לנו על הקורה לה. תודה.
ש מספר דרכים להתייחסות לתופעה זו, אשר איננה משונה כל כך! האם היא מבינה את ההבדל בין המינים אבא/אמא, בת/בן וכו' אם היא מבינה גם במשפטים את/אתה, וכו' אז קרוב לוודאי שמדובר על רכישה של ציין מין בהבעה, ויש לה עדיין זמן כדי להתחיל להשתמש בה, נכון אתם עושים כשחוזרים על דבריה בנקבה! ישנם ילדות שהדיבור במין זכר משמש בתקשורת עם חברות קרובות, כמו קוד סודי או מקובל ואין לייחס לזה חשיבות רבה. במידה ותרגישי שאינה משתמשת במין נקבה בכלל ולא רק בציון לעצמה, תתיעצי עם קלינאית קתשורת לרכישה מובנת של צורת הנקבה ביחד, אך תמתינה זמן מה לפני הפנייה
שלום. בני, בן שנתיים וחודש, התחיל להגיד מילים ראשונות די מהר (בגיל 11 חודש), והתקדם ולמד מילים חדשות במהלך החודשים שלאחר מכן. ב3 החודשים האחרונים מורגשת ירידה בשימוש באוצר המילים שלו (הוא אינו לומד מילים חדשות, ואף הפסיק להשתמש בחלק מהמילים שכבר ידע). האם המצב הנ"ל תקין, ואם לא- מה עלי לעשות. תודה.
דנה ערב טוב בפנייתך את מתארת את מצבו של ילדך מבחינת אוצר המילים (הבעת השפה), יש לשים לב למאפיינים נוספים כגון הבנת השפה, יכולת לתקשר ולהעביר מסרים, בקשות, רצונות, שמירה על קשר עין וכו'. מומלץ לפנות לאבחון של קלינאי-תקשורת דרך "התפתחות הילד". בברכה, אפרת קרז, קלינאית-תקשורת.
דנה, ילדים לעתים מתפתחים האופן "דיגיטלי" ולא "אנאלוגי" כלומר, רוכשים מיומנויות חדשות ועוצרים, עד לרכישת מיונות נוספת בהמשך לקודמת.... ולא באופן "רציף". יש להבדיל בין הפסקה ברצף או שינוי כללי ביכולת ובתפקוד התשקורתי של בנך. כמובן שתוכלי לפנות לאבחון ולקבל הערכה תפקודית והדרכה, אך קודם בידקי כיצד דגם ההתפתחות הכללית שלו והאם הוא נמצא בשלב של ניסוי הידע הקיים לפני הוספת ידע נוסף. חשוב לדעת האם יש שינוי בהתנהגותו הכללית או בתחומים אחרים, פרט לשפה. האם היו שינויים "גדולים" בחייו. כמוכניסה לגן או מטפלת חדשה, או אחר....
האם ניתן לתקן ליקויי דיבור אצל בחור בן 28 לא הוגה נכון את האותיות ש ס צ ז תודה!
תודה על תשובתך. איפה מבצעים הערכת שפה? למי פונים?
שלום רב, בני (יחיד) בן 3 ו 8 חודשים. בסה"כ ילד מפותח - יודע צבעים וצורות מגיל צעיר מאד, חביב מתקשר עם סביבתו. מגיל שנה בעיות אזניים וכיום עם נוזלים באזניים. בבדיקת שמיעה לא שיתף פעולה והרושם מהבודקת הוא שיש ירידה בשמיעה אבל לא משמעותית מאד. מועמד לניתוח שקדים בשל גודלם - ממלאים את הלע). שפתו לא קולחת. יודע את כל המושגים ובכל זאת המשפטים לא עשירים. מחליף אותיות "ספגטים" במקום ספגטים שיבושים דקדוקים "עשנו" ולא עשינו.אותם (ת בסגול) ולא אותם(ת בקמץ). האם יש ניכרת בעיה ? האם חריג לגילו? אם כן, דורש התייחסות עכשיו? תודה מראש
אם יש חשש לשמיעתו, אז יכול להיות שיש קשיים ספציפיים הקשורים להתפתחות השפה על רקע קושי בשמיעה או ירידה לא יציבה בשמיעה. כדאי לבצע הערכת שפה כמה חודשים לאחר הניתוח כדי לוודא מה מצב השפה, בנוסף למעקב השמיעתי. את כל הבדיקות תבצע קלינאי תקשורת.
תודה על תשובתך. איפה מבצעים הערכת שפה? למי פונים?
אם יש חשש לשמיעתו, אז יכול להיות שיש קשיים ספציפיים הקשורים להתפתחות השפה על רקע קושי בשמיעה או ירידה לא יציבה בשמיעה. כדאי לבצע הערכת שפה כמה חודשים לאחר הניתוח כדי לוודא מה מצב השפה, בנוסף למעקב השמיעתי. את כל הבדיקות תבצע קלינאי תקשורת.
אם יש חשש לשמיעתו, אז יכול להיות שיש קשיים ספציפיים הקשורים להתפתחות השפה על רקע קושי בשמיעה או ירידה לא יציבה בשמיעה. כדאי לבצע הערכת שפה כמה חודשים לאחר הניתוח כדי לוודא מה מצב השפה, בנוסף למעקב השמיעתי. את כל הבדיקות תבצע קלינאי תקשורת.
הרופא אבחן אצלי הפרעה שנקראת - dysphasia . מה משמעות המונח ? אודה לתשובתכם . שירן
מדובר על קושי קל בהבעת שפה, יכול להתבטא בקושי לזכור שמות, מילים או באירגון של משפט. השאלה על איזה קרע ולמה הרואפ מכנה תופעה בשם כל כך ספציפי? האם יש לך קשיים כמתואר? קושי בכתיבת מילים ואיות? קושי בחשבון ופעולות חשבוניות? קשו בהבעה מילולית?????
מה שבאמת רציתי לשאול זה האם הדפוסים הנ"ל מתאימים לבעיות תקשורת/שפתיות פרופר אחרות או האם עלי לשקול PDD בלבד ברצוני להוסיף כי קבענו כבר תור לרופא התפתחותי לאבחון ןבשל דאגתי הרבה וחוסר השינה רציתי רק לבדוק אם ישנה אפשרות אחרת לךקחת בחשבון תודה
נכון עשית שפנית למכון להתפתחות הילד, גילו המוקדם של בנך והקשיים המדווחים ודאי יאפשרו לקבל תמונה על תפקודו והתפתחותו. ברור שאת זקוקה להדרכה וכן למידע לגבי משמעות האבחון PDD אשר לצערי מופיעה לאחרונה בתדירות רבה אצל אנשי המקצוע. לא ניראה שיש בעיה בתקשורת עם הסביבה ויתכן שבנך הוא אחד מה"late bloomers" והם משיגים כל דבר, באיחור יחסי! בכל מיקרה, אם ההזמנה לאבחון מקיף מתאחרת, פני ישירות לקלינאי תקשורת ואל תמתיני לאבחנה של המכון, כדאי שתקבלי הדררכה והכוונה מייד, ותעשי את תהליך האבחון במהלך הדרכה וסיוע מקצועי. בהצלחה
נכון עשית שפנית למכון להתפתחות הילד, גילו המוקדם של בנך והקשיים המדווחים ודאי יאפשרו לקבל תמונה על תפקודו והתפתחותו. ברור שאת זקוקה להדרכה וכן למידע לגבי משמעות האבחון PDD אשר לצערי מופיעה לאחרונה בתדירות רבה אצל אנשי המקצוע. לא ניראה שיש בעיה בתקשורת עם הסביבה ויתכן שבנך הוא אחד מה"late bloomers" והם משיגים כל דבר, באיחור יחסי! בכל מיקרה, אם ההזמנה לאבחון מקיף מתאחרת, פני ישירות לקלינאי תקשורת ואל תמתיני לאבחנה של המכון, כדאי שתקבלי הדררכה והכוונה מייד, ותעשי את תהליך האבחון במהלך הדרכה וסיוע מקצועי. בהצלחה
אימי בת 75 אישה בריאה וצלולה , לאחרונה שמתי לב להאטה ניכרת בקצב הדיבור , גם היא מודעת לכך וזה גורם לה להילחץ . מה יכולות להיות הסיבות לכך ? לאיזה רופא לפנות ליעוץ ? אילו בדיקות יש לערוך ? אודה על התייחסות ותשובה .
בשלב ראשון יש לפנות לרופא הכללי, לבירור מצבה הכללי של אמך.. האם יש לה עוד דרבים שהיא עושה לאט? האם היה איזה שינוי במצבה הרפואי, הכללי? האם נוטלת תרופור באופן קבוע או היה שינוי בהם? וכו'. במידה ואין שום דבר מיוחד, אפשר להתיעץ עם רופא נאורולוג שיעשה הערכה תפקודית כללית. האם היה שינוי בשיניים? תותבות או טיפול שיניים מקיף? במידה והכל תקין, תוכלו להתיעץ עם קלינאי תקשורת שיברר האם ההאטה בקצב הדיבור או בהעלאת מילים והבעה בכלל? האם השינוי ברמה של תיכנות הנאמר (בשפה, שליפה וזכרון) או ברמה של ביטוי בפה (בדיבור בלבד? בתיכנות פעילות מוטורית של הדיבור וכו') ההתערבות תהיה על פי תוצאות הבדיקות השונות.
בעלי אחרי ארוע מוחי בגזע המוח אינו יכול לדבר ולשתות נוזלים (הוא שותה עם מסמיך) האם יש דרך ללמד כיצד לשתות נוזלים ?
הרקע לקושי הינו נאורולוגי ולכן ההתקדמות תלויה במצבו הכללי. לאחר ארוע מוחי יש לרוב התקדמות ספומטנית וגם נעזרים בקלינאי תקשורת להכוונה, עידוד ושיקום התפקוד שניפגע. הטיפול הינו על פי זכאות וממומם על ידי קופת חולים. כמה זמן חלף מאז האירוע? פני לקלינאי תקשורת וקבלי אבחון, הכוונה וטיפול, לפי הצורך בהצלחה
בני בן שנתיים ותשעה חודשים מדבר מעולה ויש לו אוצר מילים גדול מאוד. לפני כחודש הוא התחיל סוג של גימגום. הוא חוזר על ההברה הראשונה של המילה (כמו ליטל אז הוא אומר לי לי לי לי ליטל...) ואני מרגישה שזה מעייף אותו וחוט המחשבה נקטע לו והוא כבר מבולבל ולא תמיד זוכר מה רצה להגיד. קראתי את התשובות בהודעות הקודמות והבנתי שזו תופעה די נפוצה עד גיל 6 אך לא הבנתי אם בכל זאת צריך ללכת לאבחון ולקבלת הנחיות כיצד להתייחס. התופעה השניה שגם היא בחודש האחרון שהוא מתעצל להגדיר דברים ולקרוא להם בשמם כמו: כדור - הוא יודע שקוראים לזה כדור אבל הוא יסמן לי בידיים צורה של כדור או שהוא יקח אותי למקום שהוא מונח או יגיד לי אדום, מה שסבתא קנתה וכו' רק לא להגיד את המילה כדור. כך גם בשמות לפעמים הוא מסמן על הילדה - ויקרא לה - זאת, היא - ולא יגיד את שמה רק אחרי שנשאל אותו איך קוראים לה. האם צריך לגשת לטיפול או שזה תופעות שקשורות אחת בשניה וזה יעבור? תודה על העזרה. סימה
את צודקת, זאת תופעה התפתחותית ואין מקום להתערבות, יחד עם זאת, אם זעתכם לא נוחה ואתם זקוקים לחיזוק, תפנו לקלינאי תקשורת. בעניין שימוש במילים מסויימות, כמו כל דבר, לא להגזים... רצוי לעודד אותו לשימוש במילים, ללא לחץ וללא מתח, לדוגמא: אה! אתה מתכוון לבדור, כן, נקח את הכדור ונשחק איתו... כלומר, את תשתמשי במילה המסויימת בקונטקסט של מישפט בנוי היטב ותתני לו הזדמנות לשמוע את המילה ולהגיב בהתאם.
שלום בתי בת שנתיים וארבעה חודשים. לפני יומיים עברה ניתוח כפתורים ופוליפים . אובחנה ירידה קלה בשמיעה. בחודשיים האחרונים אני רואה קפיצה ביכולת הדיבור אך עדיין לא מדברת באופן שוטף וברור. היא מצרפת מילים למשפטים אך מרבית המילים יוצאות לא שלמות או לא מדוייקות. יש לה זיכרון מדהים ונראה שאוצר המילים שלה גדול מאוד. אני מקווה שהניתוח ישפר את המצב אך שאלתי- מתי לפנות לאפשרות של טיפול אצל קלינאית תקשורת? האם ידוע לך כמה זמן לאחר ניתוח כזה אפשר לראות אם מקור הבעייה היה רק השמיעה? הגננות מציינות כי היא כן יוזמת דיבור ומאוד התקדמה אך אנשים זרים לא מבינים אותה לגמרי. דרך אגב- היא מריירת המון. האם הבעייה היא אולי רפיון של הלשון? תודה.
תפני כבר לקלינאי תקשורת, שיעשה הערכה ראשונית וכן, טיפול קצר מועד, כדי לבדוק את התקדמותה בפועל. בגיל זה אין הגבלה על מספר הטיפולים בשבוע להם היא זכאית על חשבון ביטוח הבריאות. בכל מיקרה, אם הייתה ירידה בשמיעה וכעת יש הטבה, את תחושי זאת מייד. בעניין הריור, אם היא נוטה לנשום עם פה פעור או לאחוז את המוצץ בפה במהלך היום, היא אינה יכולה להתארגן לבליעת הרוק, באופן סדיר... וזה איננו קשור ללשון, בכלל! תתיעצי בעניין זה עם אותה קלינאית שתבדוק אותה. בהצלחה
בוקר טוב, שמי לירז ואני אמא לשלושה ילדים. אני כותבת לגבי בני בן השנתיים וחודשיים הוא תאום לאחות , הוא אינו מדבר מאוד מתוסכל מהעניין מאחר ויש לו אחות בת שבע ותאומה אשר מדברת שוטף, הוא עצבני נורא, כל דבר שהוא רוצה הוא אומר "מאמי" מאוד מופנם לאחרונה ומגיב בעצבים מאחר ואין אנו מבינים אותו. היינו אצל קלינאית תקשורת אשר ביקשה לראות אותנו בעוד שלושה חודשים העניין הוא שאנחנו מאוד מתוסכלים ביום יום למרות שאנו משתדלים לא להראות זאת. השאלה שלי היא אם באמצעות בעל חיים כגון אימוץ כלב או כל אמצעי אחר לעזור לו ולנו לעבור את מכשול העיכוב הזה ובתקווה שלא יהיו בעיות בעתיד. אשמח לעזרה
בני בן שנתיים אובחן היום PDD עם המלצה לעבור לגן שפתי. המליצו לי בבקשה על גן שפתי בירושלים דרך מי מגיעי אליהם בבקשה תעזרו לי
ההפניה לגן שפתי נעשת דרך ועדת החינוך של העיריה. עליך לקבל הפניה מהמכון שאבחן את בנך. ישנם תוכניות ייחודיות לילדים מאובחנים עם PDD וישנם עמותות המטפלות במתן מידעף תמיכה וכו'. המכון להתפתחות הילד יכול להפנותך לשרותים ייחודיים אלו.
אני מעוניינת ללמוד (לאו דווקא בשביל לעסוק בזה אח"כ) כל מה שקשור לבעיות תקשורת, גמגום, קול ונשימה, קלינאות תקשורת. בדקתי בכמה מקומות אבל לצערי אני לא יכולה ללמוד ללא בגרות. יש אפשרות לקורסים קטנים רק בשביל ללמוד את הנושא יותר מקרוב?
לא, אין מקצוע קלינאות תקשורת הינו מקצוע הדורש הכשרה ייחודית במהלך שלוש וחצי שנות לימוד לתורא ראשון, כשמרבית העוסקים בתחום הינם בעלי תואר שני ויותר. מקווה שתמצאי תחום אחר שיספק את רצונן ללמוד
בני בן השלוש החל בימים האחרונים לגמגם. מדובר יותר במעין הפרעת שטף. הוא כאילו "נתקע" על מילה, אומר אותה מספר רב של פעמים, ורק אז ממשיך את המשפט. רציתי לדעת האם מדובר במשהו מטריד שיש לטפל בו, וכיצד להתיחס בינתיים לענין (אנחנו פשוט מתעלמים ומחכים בסבלנות עד שהוא יסיים את המשפט). לפני כחודש נולדה לו אחות קטנה ורציתי לדעת האם יכול להיות שיש קשר בין הדברים. תודה
התופעה מוכרת ונורמלית. עיין בתשובות מהעבר, לאורך כל הפורום הנוכחי. במיקרה גם נולדה לו אחות, מזל טוב............ אין שום קשר בין דבר לדבר ואל תתבלבלו, התופעה נורמלית והייתה מופיעה בכל מיקרה בגיל זה, אתם מחפשים אצלו תגובות להולדת התינוקת... תפסיקו עם זה, ותהנו משניההם. הקינא וכל זה מתחילה בעקר כשהתינוק מתחיל להתפתח, וגם אז, לא גורמת לחוסר שטף!
האם אפשר לקבל מאמרים בנושא דסלקציה, האם יש מאמרים בדסלקציה שיש להם קשר עם "אפקט סטרופ" . אשמח לתגובות !
תודה על התשובה. מנסיונך האם מקרה גבולי כפי שתארתי (הוא אינו מדבר נכון אבל ניתן להבין מלים בודדות אם כי לא רצף.) עדיף לו גן שפתי או להיפך? אין ספק שהצוות יעזור ואך תחסר לו הלמידה מהילדים האחרים. בtrade off- הזה מה משפיע יותר?האם את מכירה מחקרים שנעשו .תודה מראש
ילדים חשופים לסביבה ה"רגילה במרבית שעות היממה. הגן השפתי מהווה הזדמנות, בלתי חוזרת, לילד הצעיר לקדם ולפתח את שפתו, מערכת התקשורת המילולית ואת כישורי התקשורת שלו בצורה מקסימלית ובכלל, כל השקעה בגיל הצעיר מתורגם בהשגים יותר טובים בביה"ס. אל תפחדי מהסביבה, העקר שהוא יקבל את תשומת הלב שהוא זקוק, דווקה מהמבוגרים. בכל שעה מחוץ לגן יוכל ללמוד ולנסות את שפתו בחברה. גן שפתי היהנ מסגרת יעודית נפלא לילד שזקוק לתמיכה בתחום זה!
פרידה תודה על התשובות המקצועיות והמפורטות.
שלום רב, בני בן 3 וחצי. ילד מפותח וחמוד. מדבר הכל אבל עם שבושים דקדוקיים כמו "פיחד" במקום פחד "אותם" בסגול במקום אותם בפתח. ועוד כהנה שיבושים. הוא לא נחשב דברן מיוזמתו. יש לציין שמאז גיל שנה סבל מדלקות אוזניים ועד היום יש עוד נוזלים באזניים כמו כן יש לו שקדים שממלאים את הגרון ואדונואידים. אודה להתייחסות לגבי בעיה אפשרית שיש לנתייחס אליה. בתודה קרן
במידה ויש שיפור בדיבורו, כניראה שאין מה לדאוג. בכל מיקרה, מומלץ לא לחזור על שיבושיו, אלה להשמיעה את המילה, בצורתה הנכונה. כמו כן, אפשר לחזור על המילה באיטיות, תוך הדגשה של חלקי המילה ואפילו לעודד אותו לחזור על המילה, אך לא בעקשנות או באווירה של ביקורת. לא ניראה לי שלדלקות אוזניים יש קשר לשיבושים, אלה שנשמע כאילו השיבושים הינם חלק של התפתחות הנורמלית ורכישת השפה.
זאת דווקא לא טעות דיקדוקית
שלום! שמעתי כי ניתן לטפל בהפרעות קול באמצעות תרגילי הרפייה. אשמח לדעת באילו סוגים של הפרעות, ומהי הטכניקה. תודה, רן
שלום לך, במקרים מסויימים של הפרעות קול, אשר נובעות ממאמץ יתר בעת הפקת דיבור/קול, יש מקום לשימוש בטכניקות אשר מפחיתות טונוס משרירי הגרון וממיתרי הקול. השימוש בטכניקות אלה נעשה כאשר הדבר מתאים (לא בכל מקרה), וכאשר נראה שהגורם הראשוני לבעיית הקול קשורה ל-Vocal Abuse או Vocal misuse של הדובר. אם נראה לך שאתה זקוק לתרגילים כאלה, עליך להתייעץ עם קלינאי תקשורת, אשר יבחן את סוג בעיית הקול שלך, וימליץ לך על תרגילים מתאימים עבורך. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
למה הורדת הפוליפים במיתרי הקול לא תמיד יעלה?
שלום לך, השאלה שלך מאוד כללית, כך שקשה לענות עליה באופן מספק. באופן כללי, הסרה של פוליפ ממיתרי הקול אמורה להביא לשיפור באיכות הקול. אבל לעיתים הסרת הפוליפ אינה מספקת, כיוון שיש צורך גם לאמן את האדם בדרך הפקת הקול, כדי לא לאמץ את מיתרי הקול. באותם מקרים, יש צורך בקבלת טיפול קול לאחר הניתוח, כדי לשפר את איכות הקול. בנוסף, יכולים להיות מצבים מסויימים בהם הניתוח להסרת הפוליפ עלול לפגוע במיתר הקול, ובאותם מקרים (לא נפוצים) גם כאשר הוסר הפוליפ, איכות הקול לא משתפרת. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
אבקש את פרטי המרפאה להתקשרות עם דר' עופר אמיר. תודה
בתי בת 5 נולדה פגית עברה ניתוח לסגירת דוקטוס מאז בעלת מיתר משותק מדברת בצרידות יוצאת דופן ובקול צפצפני גבוה מאוד למעשה פרט לי ןלבעלי איש אינו מבין אותה ניגשנו ל"מכבי" ושם אין מי שמיומן בעבודה עם ילדים בנושא זה האם ישנן/ה אדם מקצועי שיוכל לעזור לי
שלום לך, אני יכול להבין את התסכול שלך מהקושי למצוא אנשי מקצוע אשר יכולים לסייע במקרה זה. ראשית, עליך לפנות לרופא אא"ג מנוסה אשר יוכל לבצע הערת מצב עדכנית על תפקוד מיתרי הקול של ביתך. יש חשיבות גדולה לדעת, בדיוק, מה מצב המיתר המשותק (באיזו תנוחה הוא נמצא, למשל) ומה מצב המיתר הבריא. צריך לבחון האם יש מקום להתערבות כירורגית, לפני ששוקלים את צורות הטיפול האחרות. לאחר שמשלימים את הבירור הרפואי, עליך לפנות לקלינאי/ת תקשורת, אשר יוכל לסייע לך ולביתך במצב הקיים, כדי להביא אותה למצב של הפקת קול שתספיק לצרכים התקשורתיים שצפויים לה בחייה. כדי "להתקדם", את יכולה לפנות למרכזים הרפואיים הגדולים בסביבת המגורים שלך, או להתייעץ עם קלינאי תקשורת אשר יוכל/תוכל לכוון אותך באופן יותר אישי. בנוסף, את יכולה לפנות לפורום אא"ג, כדי לקבל חוות דעת נוספת, מרופא אא"ג. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
מהם כפתורים?מדוע ממליצים על הכפתורים ולא על מכשיר שמיעה?איך הכפתורים עוזרים לשמיעה? מה יותר טוב? תודה
שלום לך, "כפתורים" הם מעין צינוריות קטנות אשר מחדירים דרך עור התוף, ואשר נשארים "נעוצים" בעור התוף באופן זמני. הצינוריות נועדו לאפשר זרימת אויר לתוך חלל האוזן התיכונה (ולעיתים גם לאפשר נקוז נוזלים מהאוזן התיכונה החוצה). הכפתורים יכולים להיות מתאימים מאוד כאשר מדובר על מקרים של דלקת אוזן תיכונה כרונית, ומשתמשים בהם, לעיתים, אצל ילדים אשר סובלים מכך באופן חוזר. כאשר הדלקת חולפת, מוציאים את הכפתורים, ועור התוף מחלים בתוך זמן קצר. לעיתים, הכפתורים נפלטים מעצמם, ללא צורך בטיפול. מכשיר שמיעה, לעומת זאת, נועד לשימוש במקרה של ירידת שמיעה, כך שמכשיר שמיעה וכפתורים הינם שני דברים שונים לחלוטין, ונועדו לטפל בדברים שונים. ההחלטה על כפתורים נעשית, בד"כ ע"י רופא אא"ג, ואילו התאמת מכשיר שמיעה נעשית ע"י קלינאי תקשורת (בד"כ, בתאום עם רופא האא"ג המטפל). על מנת להחליט אם את (או ילדך) זקוקים לניתוח כפתורים, או למכשיר שמיעה, עליך להתייעץ עם רופא אא"ג, ועם קלינאי/ת-תקשורת העוסקת בתחום בדיקות השמיעה ומכשירי השמיעה (אודיולוגיה). בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום אני בן 14 ויש לי בעיית דיבור מולדת הבעייה היא כשאני אומר את האותיות ס ו ז ו צ הן נשמעות אחרת כשהייתי קטן הלכתי להרבה רופאים וכולם אמרו לי שהלשון שלי לא קשורהושאני צריך לשפר אותן ואני מנסה אבל זה לא עובד בבקשה עיזרו לי .
בקש מהוריך לקשור בינך ובין קלינאי תקשורת האיזור מגוריך? היכן אתה גר? ודאי אפשר לעזור לך................
קודם כל, תודה לד"ר עופר על תגובתו אליי. הבנתי מחברי שלא מדובר בחוסר ב- stapedius אלא בתפקוד לקוי שלו. השאלה הבאה שלי היא, האם קלינאי תקשורת הם אלה שיכולים לעזור במצב כזה ללמוד עברית או, אם לא, מי כן?
שוב, שלום לך, סביר להניח שהבעיה בתפקוד שריר ה-stapedius היא לא הגורם לקושי של חברך ללמוד עברית. יותר סביר שהקושי נגרם מירידת השמיעה או מהתחושה של עיוותי שמיעה שהוא חווה (למשל, קושי להסתדר בתנאי רעש סביבתי משמעותי). כמובן שיש גם צורך לשלול קשיים מתחומים אחרים, כמו הפרעות שמיעה מרכזיות (CAPD), ליקויי למידה קלים, או בעיות קשב וריכוז שיכולות ליצור בעיות דומות. אם הבירור הרפואי של הנושא הושלם ויש לכם מידע מלא על מהות הבעיה, בהחלט נכון יהיה לפנות לקלינאי תקשורת, כדי לבחון כיצד ניתן לסייע לו בהבנת דיבור (ובכלל זה, גם בלימוד השפה העברית). כל אחת מהאפשרויות שמניתי הן בתחום העיסוק והידע של קלינאי-התקשורת. בהצלחה וחג שמח ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום אב ד"ר, אחיינית שלי בת שנה ו- 8 חודשים עברה בגיל שנה וחודשיים ניתוח בלשון עקב לשון קשורה. כיום (בגיל שנה ו -8) היא עדיין איננה התחילה לדבר אבל אומרת רק מספר מילים. האם יש מקום לדאגה ?? באיזה גיל מתחיל חשש כלשהו? האם יש חשש לאילמות? תודה רבה.
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שהיא תחזור. ילדה בת שנה ושמונה חודשים אמורה לדבר ב"משפטים" שבנויים ממלה אחת, ולהתחיל לחבר שתי מילים במטרה לבנות משפטים פשוטים. אני מבין שהאחיינית שלך מדברת פחות מזה, ונראה שהיא אינה מתקדמת שפתית. ראשית, אין חשש ל"אילמות", מכיוון שאילמות היא חוסר יכולת מוחלטת לדבר - ולמרות גילה הצעיר, האחיינית שלך אומרת כמה מילים. מצד שני, אם נראה לכם שההתפתחות השפתית שלה איטית מידי, כדאי - לפני הכל - לבקש מרופא הילדים להפנות אותה לבדיקת שמיעה. במקרים מסויימים, ירידת שמיעה קלה (כמו במקרים של נוזלים באוזניים, למשל) יכולה לגרום לעיכוב בהתפתחות הדיבור. אם בדיקת השמיעה תהיה תקינה, ועדיין התפתחותה השפתית של הילדה נותרת איטית, יש מקום לשקול פניה לאבחון שפה אצל קלינאי/ת תקשורת. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
בני בן ה 3 וחודש בקושי מדבר אנחנו גרים בארה"ב והחל מגיל שנתיים הילד נמצא במסגרת דוברת אנגלית בלבד (בבית אנו דוברים עברית בלבד) יש לו אוצר מילים נרחב אבל הוא לא הופך אותם למשפטים עושה רושם שהיכולת המילולית שלו די נמוכה הוא מבין אותנו שמבקשים אותו לעשות דברים בסיסיים ומתיחס בכן ולא אבל כל שאר ההתבטאות שלו היא אך ורק במילה אחת רק לאחרונה הוא החל להרכיב משפטים קצרים (בשתי השפות) והדבר רק לדברים המענינים אותו איפה עובר הגבול בין עיקוב זמני לבין בעיה שצריך לטפל בה?? יש לציין שבעוד חודשיים אנו חוזרים לארץ לצמיתות האם לעשות פה אבחון באנגלית או לחכות לאיבחון בארץ בעיברית ? ואם כן איפה מתחילים?
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שהיא תחזור. ילד בן שלוש וחצי אשר מדבר ב"משפטים" בני מלה אחת, אכן משתמש בשפה אשר נחשבת נמוכה יחסית לגילו. מקובל להניח שילדים אשר נחשפים לשתי שפות בו זמנית (ילדים "דו-לשוניים") מתפתחים שפתית מעט יותר לאט מחבריהם החד-לשוניים. עם זאת, נראה שבנך מפתח את היכולות השפתיות שלו בקצב איטי מידי. לכן, נראה שהדבר הנכון הוא לפנות לאבחון שפה אצל קלינאי-תקשורת (או באנגלית: Speech-Language Pathologist). אני ממליץ לא להתעכב עם הפניה לאיש המקצוע, מכיוון שבגיל זה ההתפתחות הכללית ובמיוחד השפתית היא מהירה, וחבל "להפסיד זמן יקר". מצד שני, אני מבין שילדך אמור להמשיך את חייו בסביבה דוברת עברית, ולכן אם הוא יעבור טיפול, עדיף שזה יתבצע בעברית. בנוסף, את מציינת שאתם אמורים לחזור לארץ בעוד חודשיים. ברוב המקומות, קביעת התור לאבחון שפה עלולה לארוך מספר שבועות או אף חודשים ספורים, ולכן נראה לי שהדבר הנכון ביותר יהיה ליצור קשר עכשיו עם איש/אשת מקצוע בישראל, כדי לקבוע תור לאבחון לעוד חודשיים, כך שתוכלו לבצע את האבחון מיד עם חזרתכם לארץ. ניתן לפנות לאבחון שפה דרך קופ"ח באיזור מגוריכם, או לפנות באופן פרטי לקלינאי/ת תקשורת. רשימה של מקומות הטיפול, ניתן למצוא באתר המקצועי של קלינאי התקשורת בישראל (www.ishla.org.il). בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
ברצוני להתיעץ בענין הילד הוא בן 3 ואינו מדבר למעט כמה הברות לאחרונה עשינו בדיקות eeg בשינה שכתוב בה כך:רקע איטי בלתי סביר מורכב מגלי דלתה וטטא סימטרים בלתי סדירים בתדירות 4-6 הרץ גבוהת מטח ופעילות kcompkex crmubh ברצוני לדעת מה זה אומר ואם יש מצב לדאגה או סכנה
ברצוני להתיעץ בענין הילד הוא בן 3 ואינו מדבר למעט כמה הברות לאחרונה עשינו בדיקות eeg בשינה שכתוב בה כך:רקע איטי בלתי סביר מורכב מגלי דלתה וטטא סימטרים בלתי סדירים בתדירות 4-6 הרץ גבוהת מטח ופעילות kcompkex crmubh ברצוני לדעת מה זה אומר ואם יש מצב לדאגה או סכנה
שלום, לחבר שלי יש בעיה מולדת שחסר לו דבר שנקרא ה- stapedius באוזן (כנראה הפנימית). הדבר לא מאפשר לו סינון רעשים, ומקשה עליו ללמוד עברית (הוא אמריקאי). שתי שאלות לי: 1. האם יש לך המלצה כיצד לעזור לו לשמוע הברות וללמוד עברית. 2. אני לא יודעת האם הבעיה תורשתית. הוא אומר שלאחותו יש בעייה דומה אך באופן פחות חמור. מעולם לא נבדקה על-ידי רופא. אמו גם אומרת שיש לה הרגשה שגם לה. האם את מכירה את הנושא, האם את יכולה להפנות אותי למומחה? אנחנו רוצים להתחתן והייתי רוצה לדעת האם מדובר בתורשה כרומוזומלית? ואם כן, האם תורשה אימהית, אבהית, והאם זה דומיננטי או לא?
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שהיא תחזור. פגיעה בשריר ה-STAPEDIUS יכולה, כמובן, לגרום לירידה בשמיעה ולפגוע ביכולת לשמוע או להבין דיבור. על מנת להעריך את המצב וכדי לברר אם מדובר על פגיעה נקודתית או שמא הדבר הוא חלק מתסמונת מסויימת, עליכם לפנות לרופא אא"ג. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום! מהם הגורמים לדחיקת לשון (tongue thrast )והאם יש קשר בין תופעה זו לבין עצלנות של הילד, אינטליגנציה, בעיה מוטורית וכו'. תודה!
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שהיא תחזור. הגורמים לדחיקת לשון מגוונים ושונים. במרבית המקרים מדובר על חולשה של שרירי הלשון או שרירים אחרים הקשורים למערכת האורלית. דחיקת לשון אינה קשורה ליכולות קוגניטיביות או לאינטיליגנציה. בדרך כלל, ניתן לטפל בנושא בגיל צעיר יחסית - והבעיה יכולה לחלוף באופן מלא. כל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
הלכתי עם בני בן 5 ו 10 חודשים לקלינאית תקשורת היא איבחנה קושי פרגמטי (???) , הוא נשאר לטיפול (9 טיפולים כפי שקופת החולים מאפשרת) הייתי רוצה לדעת על מה מדובר כשנאמר קושי פרגמטי האם זה יקשה עליו בלימודי כיתה א'? האם זה נחשב ללקות שפתית או רק קושי? האם אפשר לאבחו את זה כלקות למידה? האם 9 טיפולים יצליחו לטפל בבעיה? האם זו בעיה שנפתרת עם הגיל? בני אינו סובל כיום מתקשורת עם בני גילו או מבוגרים ביום יום הדבר פוגע בו מעט מאוד אך אני חוששת לכיתה א'.
קושי בפרגמטיקה: הכוונה לקושי בשימוש בשפה ככלי לתקשורת, הילד מתבקש לתקשר באופן מילולי ויעיל, המילה פרגמטיקה שפרושה שימושיות, ילד יכול "לדעת" הרבה מילים, צורות תחביר וכו' אבל עדיין מתקשה בשמירה ופיתוח של נושא לשיחה, בתאור של ארוע או התרחשות או בהתמצאות המצבים מילוליים שצריך להסביר מה היה ומה קרה,. הקושי יתבטא בעקר בכיתוית מתקדמות, כמו ג'ד' והלאה, כשהילד נדרש להשיב על שאלות תוכן ומשמעות ולהתבטא בצורה יעילה. זה קושי בתקשורת, המידה והוא קל הינו כקושי שפתי, לגבי לקות למידה, עדיין מוקדם לקבוע, אבל יכול להיות סממן... יכול גם להיות קשור לאופיו של הילד. 9 טיפולים אינם מספיקים. בגיל זה יש לו זכות ליותר טיפולים, ההגבלה של 9 טיפולים הינה מגיל 6 והלאה, כך שמגיעים לו לפחות 18 טיפולים עד גיל 6 ו 9 טיפולים מדי שנה, בין גיל 6 עד 9. בכל מיקרה, הביטוח המשלים מממן טיפולים נוספים, בהתאם לצורך. מקווה שבנך ימצא את הדרך לתקשר גם עם מבוגרים וכן, לפעמים יש שיפור ככל שהילד גדל ומוצא את מקומו במצבי שיח. תוכלי לבקש המשך טיפול על פי המגיע לו וכן, הדרכה מהקלינאית להמשך התייחסות בבית. הסוד הינו בלהוות מודל לחיקוי של מצבי שיחה, תאור, פתרון בעיות ובכלל, ביצירת מצבים של שיחה עניינית והקשבה לפיתוח מיומנויות השיח בהצלחה
היי, בני בן שלוש וארבעה חודשים, בעקבות דלקות חוזרות באוזניים וגם שמיעה לקוייה, מה שהביא בסופו של דבר ניתוח, התפתחה בעיה שפתית. הוא היה מדבר הרבה בגוף שלישי כלומר ממש כמו שאני מדברת כשבעצם הוא מתייחס לעצמו. בהתחלה חשדנו באוטיזם כי זה היה מלווה בחוסר רצון שלו לשחק עם ילדים ולאורך הזמן ראינו שהוא רוצה לשחק ולא תמיד מוצא מילים כדי להתבטא. לאחר איבחונים רבים נאמר לנו שמדובר בפרגמטקה של השפה, ואני שואלת זה לא מגיע יחד עם אוטיזם?? אפשר שזה לא קשור זה לזה?? מה ניתן לעשות כדי לקדם אותו??
פרידה שלום, אמי מתקשה בבליעת נוזלים. נאמר לי כי כדאי לנסות הסמכה של הנוזל. האם את מכירה שם של תכשיר המיועד לכך? האם הוא עדיף על שימוש בג'לטין? תודה מראש
רצוי להשתמש בגל, בטעמים שונים ומתאימים לחולה (כמו בסכרת) כשתייה. בנוסף ניתן להסמיך נוזלים בעזרת חומר הניתן לרכישה דרך בית המרקחת, לשימוש לפי ההוראות: thick AND easy משווק בארץ על יד מגהפרם מסמיך כול, תוצרת הארץ האם הוא עבר איבחון של קלינאי תקשורת? רצוי לערוך אבחון מקיף וכן לבדוק את אפשרויות השיקום.האבחון והשיקום מכוסים בביטוח בריאות ממלאכתי. בהצלחה
בעת ביקור אצל רופאת הילדים הסתבר שלבתי (שבקרוב תהיה בת חצי שנה) ישנה כפי הנראה לשון קשורה. הרופאה ציינה שיש לעקוב אחר המגבלות שלה, ואם יהיה צורך ניתן לבצע חתך בהרדמה ולתקן את המצב. בתי בעיקר יונקת (היטב) וגם מתוגברת בבקבוק של אוונט עם פטמה בעלת זרימה אטית ביותר, ולמרות זאת מוכרחים לשים לה סינר מאחר והפורמולה נוזלת לה מצידי הפה ויש צורך לנגבה כל הזמן. האם יתכן קשר בין הדברים? מהן ההשלכות הנוספות העתידיות שיתכנו עקב תופעת הלשון הקשורה? עם מי ניתן להתייעץ על מנת להחליט אם יש צורך בהתערבות? מומחה פה-לסת? קלינאי תקשורת? אחרים? (אני לא מתלהבת מהתערבות כזו אלא רק לאחר בדיקה מקיפה). בתודה, איריס
בעובדה ש"נשפך" לה פורמולה מהפה מעידה על אי סגירה מעגלית של שרירי הפה, סביב הפיתמה. תכנה זו יכולה להעיד על חולשה או אסימטריה של הפנים והפה. לא קשור לפעילות הלשוןף, אך מעידה על הצורך בבדיקה מקיפה. באשר ללשון, לדעתי יש לבצע את החיתוך, כדי לאפשר מרחב פעילות תקינה של הלשון, לצד התפתחות והפרדת התנועה בין הלסת ללשון. אלה תנועות עדינות של אברי הפה והמומחה לבדיקה התפקודית הינה קלינאית קתשורת. תומרי לי באיז איזור גיוגרפי הינך נמצאת ואנסה להפנותך למישי רצינית ומנוסה. לחלופין, אשמח לעשות את ההערכה בעצמי. בברכה ובהצלחה
תודה רבה לך. אנחנו גרים בגבעת עדה (יישובים סמוכים: בנימינה, זכרון יעקב, פרדס חנה כרכור). אודה על הפניה כזו. אם את מכירה מישהו שעובד עם מכבי - טוב יותר מאחר רופאת הילדים של בתי - ד"ר זהר שלו (מקבלת בפרדס חנה) תשמח להפנותי במסגרת הקופה. שוב תודה, איריס
נבדקתי אצל כל הרופאים כולל אצל פסיכולוג וקלינאית תקשורת לאחר שלא מצאתי הסבר לבעיה שלי. כל הבדיקות הרפואיות תקינות וגם מצבי הנפשי סביר ונורמלי. הבעיה שלי מופיעה רק כשאני מקריאה בקול רם משפטים מתוך טקסט כתוב שאז אני נתקפת בעייפות והתשה מאוד חריפים ביזמן מאוד מאוד קצר. זה לא קורה לי כשאני מדבר בחופשיות (בחפשיות = לא מתוך טקסט). רציתי לדעת האם התופעה הזאת קצת מוכרת לקלינאי תקשורת ? אודה לך באם תעלי הסברים אפשריים לעייפות החריפה (הירדמות נכפת עלי) שניכפת עלי כשאני מקריאה בקול רם משפטים מתוך טקסט.
כניראה שאינך נושמת נכון במהלך הקריאה! הדיבור קשור לנשימה, שהוא הכוח המפעיל ומדעיד את מיתרי הקול. מאחר שלא נמצא בעיה רפואית, המלצתי, שתפני לקינאי בעל נסיון בטיפול קול... ודאי ימצא מענה למצבך.. בהצלחה
גן שפתי RONIT שלום רב האם מישהוא יודע מה הם הקריטריונים השפתיים/תקשורתיים שלפיהם מכניסים ילד לגן שפתי. למשל האם ילד עם אוצר מלים דל ומובנות דיבור ירודה מכניסים אותו לגן שפתי תודה מראש
הקריטריונים הינם התפתחותיים. ילד אשר מציג רמת התפתחות שפה מתחת למצופה מילד בגילו ובמעמדו הסוציו-אקונומי (מה לעשוות, השכלת ההורים ושפות בבית קובעים גם את רמת תהפתחות השפה), בנוסף ליכולת שכלית תקונה או כמעת ברמת הנורמ, לצד בדיקה פסיכולוגית והמלצה של המחנכים ומטפלים בילדץ\ הקביע האחרונה בידי ועדה ההשמה, אשר קובעת את הזכאות של בילד ומפנה אותה למסגרת היעודית
האם ילד מוכשר עם תקשורת לא רעה (כמו כן רפיון שרירים) אבל עם קשיי שפה ברורים. מסוגל לבטא משפט בד\"כ שניתן להבנה אבל כאשר אומר מספר משפטים אינו מובן לחלוטין. האם הוא מתאים לגן שפתי? באם אני מעוניינת בשילובו בגן שפתי, האם אני יכולה להשפיע? אלו נקודות עלי להדגיש? תודה מראש
שלום, האם יש מקום בו ניתן לקבל רשימת קלנאי תקשורת? אני מחפשת קלנאי/ת תקשורת לבני בן4 עם בעיה שפתית,הוא חוזר על אותו משפט מספר פעמים וגם לא תמיד מתייחס למה ששואלים אותו,עונה לעיתים לא לעניין. יש לו קלנאית של מכבי כבר מעל שנה וזה לא מתקדם יפה כמו כןאין לה תשובות לבעיות שציינתי. האם תוכלי לעזור לי ? כמו כן אם אפשר להמליץ על מישהו? תודה מראש גלי.
האם את צלצתלת אלי אתמול? www.ishla.org.il באתר זה תעייני ב"למי לפנות" תרבלי רשימה לפי איזורים בארץ ותחומי עיסוק, תקלידי שפה ילדים ואיזור מגוריך
שלום אני מחפשת בדחיפות קלינאי תקשורת לעבודה לשנת לימודים החדשה בגן דובר עיברית במוסקוה.תנאים טובים למתאימה עדיפות לבחורה רווקה תודה
שלום בני בו חמש מוכר כילד הזקוק לגן שפה אנו בשליחות במוסקוה עם אזרחות ישראלית.יש איזה זכויות או פתרון?למי אפשר לפנות??
הבן שלנו בן ה 5 מדבר בצורה איטית מאד למרות שהוא מדבר באיכות טובה מאד ללא טעיות וללא קושי בהוצאת המלים. למרות זאת אנשים רואים באיטיות שלו כסטיגמא עליו ועוזבים אותו באמצע המשפט ומפנים את צומת ליבם לדברים אחרים . האם זאת בעיה ואם כן איך פותרים ? תודה .
השאלה יותר רחבה, האם בינכם מדבר בצורה מתאימה לכל הפעילויות האחרות שהוא עושה? האם אוכל לאט, מתלבש לאט וכו'. אם שפתו מפותחת ואינו איטי במיוחד, יכול להיות שמתקשה ב"תירגום" מחשבותיו למילים ומשפטים ולזקוק לזמן ממושך להתארגנות מחשבתית ושפתית. העובדה שהתוםעה בולטת להם וצדאיגה אותכם מספיקה כדי שתפנו לקלינאי תקשורת שיכיר אותו ויאבחן את סגנון דיבורו ויתרשם מיכולתו השפתית. האם כשמדבר עושה זאת לעניין ובמידוייק או מסתובב סחור, סחור למחשבה העקרית ואולי זה גם משפיעה על הקשב של הסביבה אליו??? חומר למחשבה, אבל בכל מיקרה, כדי לפנות לאבחון. בגילו הינו זכאי לטיפול של קלינאי תקשורת דרך הקופה המבטחת אותו. בהצלחה
בני בן השנתיים מדבר מאוד יפה, משתמש במשפטים מורכבים, הוגה נכון את כל העיצורים (פרט ל-ש') אבל מדבר על עצמו בלשון נקבה. חשוב לציין שיש לו אחות בת 4 וחצי ויתכן שהוא לומד לדבר כמוה, אך לעיתים הוא אומר משפט על עצמו בגוף שלישי (אומר את שמו במקום "אני") ואז משתמש בלשון זכר. האם יש צורך לעשות משהו, או שזה מסתדר בעצמו? התגובה שלנו לכך היא חזרה על דבריו בגוף שני בלשון זכר (לדוגמא: הוא אומר: "אני לא מצליחה" ואני חוזרת: "אתה לא מצליח?") אודה לך על התייחסותך לתופעה.
מצויין, כך ילדים לומדים שפה ותחביר. חשוב שישמעה שפה נכונה ושאתם תחזרו על דבריו באופן נכון, הוא כבר "יגלה" את הכלל. בכל מיקרה, חשוב לשוחח על ההבדל בין בנים ובנות! בהצלחה
שלום פרידה ותודה על התייחסותך. לא ברור לי למה בדיוק הכוונה בלדבר על ההבדל בין בנים לבנות, האם להדגים לו איך אחותו/אני אומרות ואיך הוא ובעלי צריכים לדבר? להדגים בגוף שני או שלישי? אני לא רוצה לבלבל אותו. אני אומרת לו לפעמים שהוא בן ואחותו בת ובאחת הפעמים שהזכרתי לו שהוא בן הוא אמר שאחותו "בנה"... כך שהוא מבין את חוקי הדקדוק ומשתמש בהם.