פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3701 הודעות
3214 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

26/10/2006 | 22:01 | מאת: dana

בתי בת 3.8 דוברת ערבית ועברית . אנחנו מדברים איתה ערבית בבית ובגן היא מדברת עברית ( היא נחשפה לשפה העברית מגיל שלושה חודשים ). יש כמה צלילים בערבית שהיא לא יכולה להוציא כמו (ח) ו k AND q 1:האם צריך לפנות כבר לקלינאית תקשורת? 2: האם יש קלינאית תקשורת דוברת ערבית בדרום 3: והאם את יודעת על מחקרים או עבודות קטנות שנעשו על ילדים דו לשוניים ( ערבית ועברית) כי אין הרבה כאלה תודה

במידה וההגאים האלה אינם קיימים, בגיל זה, עדיין אין מקום לדאגה או טיפול. לא סביר שההגא קיים בשפה אחת ולא בשנייה, אולי פשוט אינכם שומעים אותה בעברית? תוכלו לפנות לכל קלינאי העובד עם ילדים בגיל זה, אך להערכתי, עדיין מקודם. רצוי לפנות לקראת גיל 4, ובכל מיקרה, יש לה מטלות שפתיות רבות לפני עיצוב ההגאים הבודדים. באשר למחקרים, ישנם מעטים בספרות המקצועית שלנו ובביה"ס להפרעות בתקשורת בתל אביב, בתוך ביה"ח תל השומר.

במידה וההגאים האלה אינם קיימים, בגיל זה, עדיין אין מקום לדאגה או טיפול. לא סביר שההגא קיים בשפה אחת ולא בשנייה, אולי פשוט אינכם שומעים אותה בעברית? תוכלו לפנות לכל קלינאי העובד עם ילדים בגיל זה, אך להערכתי, עדיין מקודם. רצוי לפנות לקראת גיל 4, ובכל מיקרה, יש לה מטלות שפתיות רבות לפני עיצוב ההגאים הבודדים. באשר למחקרים, ישנם מעטים בספרות המקצועית שלנו ובביה"ס להפרעות בתקשורת בתל אביב, בתוך ביה"ח תל השומר.

25/10/2006 | 18:51 | מאת: ג

שלום , בננו בן 7 מטופל מגיל 3 אצל קלנאית תקשורת כיום בכיתה א , לפי דברי הקלנאית תקשורת יש לו קושי בהבנת השפה וקושי שפתי מורכב מה זה אומר? האם בעזרת טיפולי שפה הבעיה תיפתר או שזה בעיה לתמיד? האם טיפול של פעם בשבוע יספיק, ? תודה מראש על תשובתך

האם בנךך בחינוך המיוחד? מה רמת הקושי, האם פוגע ביכולתוט לתפקד בכיתה ולעקוב אחר המטלות, כמו יתר הילדים? פעם בשבוע? אי אפשר לדעת ללא העמקה על הקשיים והיכולות שלו! האם יש מורה לחינוך מיוחד בתמונה? באיזה איזור בארץ אתם נמצאים?

11/10/2006 | 21:40 | מאת: שרון

מי יכול לעזור לנו כדי שנוכל לעזור לבננו לדבר בן 6 עם שיתוק קל יחסית בגן מיוחד עם קלינאית אחה"צ מחפשים שיטות חדשות מחקרים חדשים הורים עם עצות או מקרים דומי תודה

12/10/2006 | 23:50 | מאת: אפרת קרז- קלינאית תקשורת

שרון ערב טוב, בשאלתך לא מסרת מידע אודות היכולות של ילדך בתחומים שונים: האם מפיק עיצורים או תנועות, האם יש לו מילים בודדות,האם מנסה לחקות קולות או מילים שהאחר מפיק, איך התפתחותו השפתית עד גיל 6 ש'. מה הן יכולות ההבנה שלו (הבנת שפה) האם יוזם ונענה לתקשורת. בנוסף, יש לבדוק יכולות מוטוריות כלליות של אברי ההיגוי. ובעיקר, רצוי להתייעץ עם הקלינאית המטפלת שמכירה את הילד. בהצלחה, אפרת קרז- קלינאית תקשורת.

אני רק אוסיף שאם הוא CP בגן מיוחד, אז שמה הם מומחים לעניין זה. האם הוא אכן במסגרת ייחודית לילדים CP או אולי נמצא בגן מיוחד אחר כי הפגיעה המוטורית קלה יחסית? בכל מיקרה, פני לאירגון אילן, המטפל בילידם עם נכויות פיזיות

שלום, אני גננת הזקוקה לעזרה. יש בכיתתי ילדים בני שנתיים וחצי עד שלוש וחצי. אחד הילדים (הגדול מכולם) היה אצל מאבחנת וגילו שיש לו בעיה בהבנת פעולות. הוא מדבר חצי עברית חצי ג'יבריש, הוא מאוד חכם ויודע את כל המספרים, הצבעים וכו' רק אינו מבין "פקודות". אנו מנסים לגמול אותו מחיתול כיוון שהוא גדול במימדיו והחיתולים לוחצים לו וגורמים לו לגירוי, אך הוא מסרב בכל תוקף. בכל פעם שאני או אחת הסייעות שואלות אותו אם יש לו פיפי התשובה היא לא, אני מציעה לו שנלך ביחד, מציעה לו "שוחד" אך כלום לא עוזר. אולי יש לך פתרון בשבילי איך אוכל לעזור לו להבין. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום, למה את חושבת שהבעיה היא בהבנת פקודות - דווקא!? אולי יש לו בעיה או חוויה לא נעימה בעניין הגמילה מחיתול? ודאי השג התפתחותי שלא מתבצע בזמן יכול להפוך לבעיה! פני למשפחה והם יפנו להתייעצות אצל רופא ולאחר מכן אצל פסיכולוג או מכון להתפתחות הילד, רק במידה וברור שאין בעיה רפואית תוכלי לבנות תוכנית גמילה כוללנית, בסיוע איש מקצוע מתחום ההתנהגות, כמו פסיכולוג או יועץ לגיל הרך. אולי כדאי להתיעץ עם אחות טיפת חלב? לפי התאור שלך, איננו מדובר על בעיית תקשורת. בהצלחה

01/10/2006 | 00:09 | מאת: שמרית

מבקשת המלצה על מכון/טיפול פרטי בבית של קלינאית תקשורת בחיפה.האם יש להעדיף טיפול בקופת חולים או במקום פרטי

אין העדפה. תעייני הפורום של אגודת קלינאי תקשורת www.ishla.org.il

25/09/2006 | 15:11 | מאת: קרן

שלום רב כשהיתי בערך בת 4-5 ידעתי לדבר צרפתית ובעיקבות החזרה לארץ שחכתי גם את העיברית וגם את הצרפתית לתקופה שבה לא דיברתי כלל , כיום אני מדברת רק עיברית, שאלתי היא האם יכול להיות שהחוסר ביטחון שלי בחברה נובע מיכך שהיתה לי בעיה שפתית? מה שגרם לי להםתגר בתוך עצמי? חשוב לי לציין שאני מבינה ומדברת עיברית כמו כולם ואין לי בעיה מיוחדת חוץ מיזה שאני ממש נירתעת מילדבר בכלל או לדבר בקול ליד הרבה אנשים אני גם יצין שאני בת- 20 כיום ,האים כלינאית תקשורת יכולה לעזור לי בעינין הזה? תודה מראש קרן

לקריאה נוספת והעמקה

לא ניראה לי, התיעצת עם פסיכולוג? את מתארת בעיה של התנהגות ותחושה של חוסר ביטחון שניראה לי מתאימה ליעוץ פסיכולוגי בהצלחה

25/09/2006 | 13:39 | מאת: סמדר ודבורה

למשתתפי הפורום שלום, אנו סטודנטיות שנה ג´ בחוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת ת"א. במסגרת לימודינו אנו עורכות מחקר סקר העוסק בהפרעות קול בקרב מורים וגננות, אשר מטרתו להעריך את תחושות המורים והגננות בנוגע לקולם. שאלון המחקר מופיע ב: http://www.dovabramson.com/voice.html על מנת שנוכל להסיק מסקנות מהמחקר בנוגע לייעול טיפולי הקול, אנו זקוקות למדגם גדול ככל הניתן. באם הנך מורה/גננת נודה לך אם תוכל/י להשיב על השאלון. נשמח כמובן לענות לכל שאלה בנושא במייל : [email protected] במידה ויעלה הצורך ניתן יהיה לפנות גם למנחה העבודה. תודה על ההיענות- דבורה חייבי סמדר אברמוביץ

לדעתי צורה כזאת לחיפוש ומציאת נחקרים איננה רצינית או רלוונטית למחקר... תתיעצי עם המדריך שלך, זו איננה חקירה מקצועית, אקדמית והתוצאות יהיו לא אמינות

24/09/2006 | 11:37 | מאת: אלה

בעקבות מאמר בידיעות אחרונות ברצוני לברר האם יש קשר בין נחושת להפרעות תקשורת שונות כמו PDD ואיטיזם. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

הקשר לא הוכח, אבל תמיד יד כל מיני מאמרים, קראי אותם בזהירות

21/09/2006 | 10:12 | מאת: דדון

דרושות קלינאיות ומרפאות בעיסוק באיזור המרכז קורות חיים לפקס 089744572 טל: 089760936 נייד: 0504150119

תפני את הדרישה - הצעת עבודה לארגונים הרלוונטיים, זה פורום לקהל הרחב!

20/09/2006 | 17:15 | מאת: רונה

שלום רב בני בן שנתיים ו-3 חודשים(נולד פג שבוע 33 +5 ) , היינו היום אצל רופאת התפתחות בבי"ח העמק בעפולה(ד"ר מזור) והיא אבחנה אצלו בעיה בתקשורת ,היא אמרת שיש לו פיקים בהתפתחות כלומר רגע אחד הוא מתקדם ועושה משהו כמו להבין מה מבקשים ורגע לא , היא הפנתה אותנו לבדיקת EEG וגם ייעוץ גנטי על מנת לראות אם הבעיה היא כרומוזומלית , בהפניה של ה-EEG היא רשמה שם בסעיף של שאלה ספציפית- "הפרעה אפילפתית " , שאלתי היא מה היא הפרעה אפילפתית ולמה היא גורמת ? הוא קיבל תורים למרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת בנוסף בכבוד רב ותודה מראש וברכת שנה טובה רונה

לקריאה נוספת והעמקה

את השאלות הרפואיות תפני בקשה לפורום נאורולוגית ילדים או רפאות ילדים. לגבי ההפניה, זה הנושא העקרי, לברר כיצד מתקשר ומתפתחת... ובמידת הצורך, לבנות תוכנית התערבות כוללת. בהצלחה

19/09/2006 | 12:39 | מאת: אורית

שלום, מישהו יודע מהו היחס בין גברים לנשים בקרב מגמגמים? תודה רבה, אורית

21/09/2006 | 22:23 | מאת: אפרת קרז

אורית שלום, בילדים שכיחות הגמגום נעה סביב-5% אך עם השנים השכיחות יורדת (בעקבות תהליך ספונטני או בעזרת טיפול) ומגיעה לכ-1% מהאוכלוסייה הבוגרת. שכיחות המגמגמים בקרב גברים גבוהה מהשכיחות בקרב נשים כאשר היחס הוא של 1:4 (פי 4 יותר גברים מגמגמים בהשוואה לנשים). שנה טובה, אפרת

14/09/2006 | 13:37 | מאת: שמחה אור

לאורך השנים הלכתי להרבה קלינאי תקשורת . תמיד שילחו אותי שהכל בסדר. בפועל ילד בן 12 מגמגם . בעיקר הפרעות שטף דיבור וחזרה על הברה אחרונה בדיבור רצחף - השוא די איטי .מה לעשות ?

17/09/2006 | 22:53 | מאת: אפרת קרז- קלינאית תקשורת.

ערב טוב, משאלתך אני מבינה כי בעבר בנך עבר אבחונים אצל קלינאי-תקשורת שקבעו כי אין צורך בטיפול. אם את עדיין בספק ובעיקר אם בנך מעיד כי דיבורו מגומגם וכי הוא מעוניין בטיפול ואף, לעיתים, נמנע מתקשורת בשל הגמגום, מומלץ לחזור לאבחון נוסף ולהחליט בעקבותיו על טיפול. חשוב לציין כי בטיפול בגמגום חשובים ביותר הרצון והמוטיבציה של המטופל ולכן יש לברר זאת עם בנך. ניתן לקבל מידע אודות קלינאי-תקשורת המתמחים בטיפול בגמגום באתר קלינאי-התקשורת www.ishla.org.il. שנה טובה, אפרת קרז.

03/09/2006 | 07:24 | מאת: לירז

בוקר טוב, שמי לירז ואני אמא לשלושה ילדים. אני כותבת לגבי בני בן השנתיים וחודשיים הוא תאום לאחות , הוא אינו מדבר מאוד מתוסכל מהעניין מאחר ויש לו אחות בת שבע ותאומה אשר מדברת שוטף, הוא עצבני נורא, כל דבר שהוא רוצה הוא אומר "מאמי" מאוד מופנם לאחרונה ומגיב בעצבים מאחר ואין אנו מבינים אותו. היינו אצל קלינאית תקשורת אשר ביקשה לראות אותנו בעוד שלושה חודשים העניין הוא שאנחנו מאוד מתוסכלים ביום יום למרות שאנו משתדלים לא להראות זאת. השאלה שלי היא אם באמצעות בעל חיים כגון אימוץ כלב או כל אמצעי אחר לעזור לו ולנו לעבור את מכשול העיכוב הזה ובתקווה שלא יהיו בעיות בעתיד. אשמח לעזרה

לקריאה נוספת והעמקה

המלצתי שתפנו לקלינאי תקשורת אחר........ האם הילד מבקר בגן? האם יש שינוי, תוספת או מילמול נוסף בתקופה האחרונה? כיצד מתקשר עם אחותו התאומה? אם מי מבלה את שעות היום? וכו' וכו'....... לעתים קלינאי תקשורת מבקשים להעריך את השינוי לאורך תקופת "מעקב"... יחד עם זאת רצוי לקיים תקופה של טיפול כדי להכיר את הילד לעומק, במיוחד אם תגובותיו מצביעות על חוסר שקט ותיסכול. העובדה שאתם דואגים וכעת גם נדרשים "להסתיר" את הדאגה רק מחמירה את ההתיחסות לתקשורת, אשר מתקיימת בכל הערוצים כולל הלא מילוליים.

שלום רב, אני בת 23, סובלת מליקוי שמיעה דו"צ, נעזרת בשני מכשירי שמיעה מאחורי האוזן. רציתי לדעת האם הדבר ימנע ממני קבלה ללימודי הפרעות בתקשורת או עבודה בתחום. לגבי לימודים- השאלה מתייחסת בעיקר לאונ' חיפה. במידה ולא תהיה בעייה מבחינת לימודים ועבודה- באילו תחומים אוכל להשתלב מבלי שליקוי השמיעה שלי יפריע? תודה!!

לקריאה נוספת והעמקה

אם תעמדי בדרישות הסף להתקבל ללימודים, אין סיבה שלא תוכלי ללמוד ואף להשתלב בכל תחומי המקצוע. אחת החברות שלי, לקויית שמיעה מלידה, הייתה במשך שנים רבות קלינאית תקשורת בבית ספר וגם מדריכה לחינוך של ילדים לקויי שמיעה.... רק לפני שנתיים, בגיל 45 עברה החדרת שתל השבלול, בהצלחה יכול להיות שבמידה ותתקבלי ללימודי תירצי להשתמש במערכת FM כדי שתשמעי טוב בכתה, שם התנאים האקוסטיים די קשים.

שלום פרידה אני לקויית שמיעה profound loss בשתי אוזניים, משתמשת במכשירי שמיעה. אני מאוד רוצה לעשות MA בSLP, אך חוששת שעם השמיעה שלי אתקל בבעיות. קראתי את התגובה שלך לשאלה של מ. על חברתך. הייתי מאוד רוצה לקבל email שלה וללמוד מנסיון שלה כדי להגיע להחלטה. אם חברה שלך תסכים, האם תוכלי לשלוח ל (לemail ( email שלה? בתודה מראש, אורלי

28/08/2006 | 22:39 | מאת: מרים

שלום, בני בן 4. במהלך משחק ביום שבת, החל פתאום לדבר בדיבור מתיילד, שבא לידי ביטוי בעיקר בעיוות האותיות השורקות. למשל "שה" (sha) מבוטא כמו "sia". הוא ילד מאוד חיובי ומשתף פעולה, אבל נראה שהוא מצליח לחזור ולבטא את האותיות השורקות כמו שצריך, אלא רק בצורה "המתיילדת". זה מוציא אותי מדעתי לחלוטין. זה נורמלי? מה עושים כדי שזה יעבור? תודה.

אם בנך דיבר נכון קודם ו"פתאום, חל שינוי, יכול להיות שהוא משחק בלהיות תינוק, ולכן זקוק לדבר כך..... מבחינתך, ככל שלא תתיחסי לתופעה תלמדי שהיא תעבור מעצמה, כמו כל מיני דברים שבנך יתנסה בהם, עד לבגרות, ומעבר לה. תהני ותשחקי גם את!

23/08/2006 | 13:58 | מאת: רות

שלום רב ! לבני בן הארבע וארבעה חודשים עיכוב שפתי ואף קושי מסויים במוטוריקה עדינה וויסות חושי. בני טופל כשנתיים אצל קלינאית תקשורת ולאחרונה אף אצל מרפאה בעיסוק, ושולב בהצלחה בגן רגיל פרטי עד כה אשר מנה 26 ילדים (כאשר אנו מיוזמתנו הוספנו סייעת שהגיעה למספר שעות, פעמיים בשבוע). חשוב לי לציין כי בני הוא ילד מאוד אינטליגנטי עם תפיסה חזותית מדהימה (רק כדי לסבר את האוזן: מרכיב בהנאה פאזלים 100 חלקים ויותר, ללא תמונה מדריכה) ובעל יכולת למידה נהדרת. השנה השקענו הרבה וראינו תוצאות יפות ממש לאחרונה (קפיצה גדולה !): יש שיפור רב ביכולת הדיבור שלו (מדבר במשפטים שלמים, שואל שאלות, מדבר מיוזמתו ולא רק כשנזקק לצרכים מסויימים, מתחיל לתאר רגשות), נגמל מטיטולים (כמעט לגמרי...), נפרד מהבקבוק (אליו נצמד זמן ממושך).לקראת פסח עדיין לא הופיעו כל השינויים הללו, ואנו ביקשנו שיבוץ לגן שפתי לשנה"ל הקרובה. גם עתה יש צורך ברור להמשיך בטיפולים אצל קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק. שאלתי היא: האם כדאי בכל זאת לבחור בגן שפתי (עם אפשרות לשילוב במשך השנה) או להעביר לגן רגיל ולהמשיך בטיפול מחוץ לגן ? החשש שלי הוא מחברת הילדים שיקיפו אותו בגן השפתי, אולי לא יהיו לו חברים למשחק, אולי לא ישמע כלל שפה, ואם כן אז לא תקינה ? אולי המעברים הכרוכים בתוכנית השילוב בין גן שפתי לגן רגיל יבלבלו אותו ויפגעו בו ? אשמח מאוד אם תוכלי לייעץ לי בנדון בהקדם האפשרי. בתודה ובברכה, רות

לקריאה נוספת והעמקה

שאלתך מאפיינית את מרבית ההורים אשר לילדם בעיות דומות! אין לנו אפשרות לראות את העתיד, אבל יחד עם זאת העובדה שבנך החל להתקדם לאחר כל כך הרבה זמן ואינטנסיביות של עבודה מראה על הצורך שבטיפול אינטנסיבי ליד יכולתו להתקדם, בקצב שלו. גן שפתי מונה מספר ילדים מצוצמם עם שימת דגש על תחומים בהם הוא נזקק לגריה מובנת ואמור לענות על צרכיו, בשלב זה. כניסה לגן שפתי בגיל זה עדיין משאירה בידיו את החזרה לגן עירוני בועד שנה, בדרך לבית הספר. בגילו ילדים מתקדמים בצעדי ענק בשפה ואם התשתית לא מספיק חזקה התקדמותו תהיה, כפי שהיא, איטית והפער בינו לילדים הגילו רק יגדל. כעת, בתרופ חובה יש לו שנת לימודים זו לסגירת פערים ולעבודה אינטנסיבית. הראיון של גן שפתי ושילוב בחלק מהשבוע תאפשר לו לקבל טיפול אינטנסיבי בגן לצד החשיפה לשפה של ילדים תקינים בשעות השילוב..... ילדים מסתגלים יפה לראיון השילוב, כל זמן שנעשה באו]ן מסודר ועקבי. מה גם שאם הוא יתקדם יפה הוא יכול להגדיל את שעות השילוב, עד לחזרה מלאה לגן עירוני. חשוב שתידעי שמבחינת זכאות, גם כשהוא בגן שפתי זכותו לקלב טיפול במסגרת קופת חולים ואל תיתני להם לשכנע אותך אחרת.... יש מין ניסיון ממערכת הבריאות למנוע טיפול יחידני בקופה לילדים בגנינים שפתיים, דרב המנוגד לחוק ולסל השרותים. בגן יקבל בעקר טיפול קבוצתי והתייחסות ניוחדת לשפה מהגננת ומיתר אנשי הצוות, אבל את הטיפול היחידני לא יקבל שם, לכן רצוי כן להמשיך בטיפול של קלינאי תקשורת יחידני. באשר להמצאות בין ילדים עם קשיי שפה, הפיצוי של גננת וקבוצה קטנה, לצד השילןב והמצאותו בין ילדים "רגילים" ביתר שעות היום, אחה"צ בשכונה ובמשפחה, יאפשרו לו חשיפה לשפ תקינה ורגילה. המשיכי את לעודד אותו ולשוחח וגם המשיכי את הטיפול הפרטני. בהצלחה ושנת לימודים מוצלח

20/08/2006 | 08:03 | מאת: אמא

בני בן 3+ , כשהוא מתחיל משפט (רק בהתחלת המשפט) הוא חוזר כמה פעמים כמו: "אים אים אים אמא" וכו. כשאני מתקנת אותו ואומרת לו אימא אז הוא חוזר אימא..... (כמו שצריך), השאלה אם מדובר בגימגום או שלב בדיבור שיחלוף.

לקריאה נוספת והעמקה

מדובר על שלב התפתחותי, תקין לחלוטין. את לא מתקנת אותו! מקסימום מתקנת לו!

19/08/2006 | 14:07 | מאת: אמא מודאגת

שלום לך יש לי תינוקת בת 3 חודשיים שעדיין אינה משמיעה קולות בירבור (פרט לבכי ) גם כאשר ישנם גירויים שונים סביבה כגון : קלטת , רעשנים , תמונות וכו היא אינה משמיעה קול. האם יש מקום לדאגה ? מה עלי לעשות ?

אם היא בוכה ואת מגיבה לבכי, כניראה שהכל בסדר. מה תעשי? תהני ממנה!

16/08/2006 | 16:14 | מאת: חגית

ילדתי בת 11 במעקב אינדקרינולוגי - כל הבדיקות תקינות פרט לcpk שהראה 225 כאשר ב2002 הוא היה תקין -92 וב1999גם היה תקיו 136 מה זה אומר

לקריאה נוספת והעמקה

תשאלי את הרופא!

15/08/2006 | 10:13 | מאת: אלונה

שלום, בני בן השנתיים עבר ניתוח כפתורים לאחר שאובחנה אצלו ירידה משמעותית מאד בשמיעה כתוצאה מנוזלים באזניים. עד הניתוח, הוא דיבר מילים בודדות בלבד וגם התקשה בהבנת משפטים/הוראות. כחודשיים אחר הניתוח יש שיפור ברור בשמיעה, אבל אין שינוי בדיבור ובהבנה (לא נוספו מילים חדשות, הוא לא מצביע על חפצים שאני קוראת בשמם, לא ממלא אחר הוראות וכד'). האם מוקדם מדיי לצפות לשיפור בדיבור/הבנה? חשוב לציין כי לא מדובר על בעיה כוללת של תקשורת, אלא רק של תקשורת מילולית. הוא ילד עירני, מגיב, חברותי וסקרן, והוא יודע למלא אחר הוראות אם מציגים לו אותן "בפנטומימה".

לקריאה נוספת והעמקה

זה הזמן לפנות לקלינאי תקשורת, לאבחון, הדרכה ולטיפול, על פי ממצאי האבחון. גם אם הרופא יתעקש להפנותו למכון להתפתחות הילד, כדאי להתחיל באבחון של הקלינאי, במקביל לאבחון כוללני, אר יקח זמן רב ויעברו חודשים רבים עד לקבלת תוכנית טיפול. בהצלחה

12/08/2006 | 02:34 | מאת: אמא של

שלום רב בני בן 2 (נולד פג שבוע 30 גיל מתוקן 1.10) חכם מאוד, מבין, קשוב לסיפורים לתוכניות טליויזיה, יודע לספור, לשיר מדבר אך עדיין רוב השפה לא בוררה שאני שואלת אותו שאלה לא תמיד הוא עונה לי הכוונה: אם אני אשאל אותו שאלה בנוגע לסיפור שבדיוק קראנו הוא יענה, אך אם אני אשאל אותו בלי קשר סתם מה שמו? רוב הפעמים הוא לא יענה לי, אם אני אשאל אותו שאלות של כן ולא - הוא לא יענה לי למשל : אם הוא רוצה לאכול?, אם הוא רוצה לצאת לטייל, כן? הוא יענה לי תשובה - לטייל אך לא כן או לא. רוב הפעמים הוא פשוט ידבר איתי על משהו אחר ולא יתן הייחסות לשאלה שלי. הוא יודע את פירוש המילה "לא" שאני כועסת ולא מרשה דבר, הוא יודע ומבין אני לא יודעת אם צריך להתייחס לזה? אני לא יודעת אם זה מראה על בעיה? אם יש איזה שהיא דרך ללמד אותו לענות בחיוב ושלילה ולהגיע להבנה? תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

הוא מתפתח, כניראה לפי הקצב המתאים לו! אם הוא מתקשר ומדבר, למה לחפש "בעיות?" האם הוא מבקר בגן ילדים, האם נהנה מחברת הילדים? מה אומרת הגננת? כיצד מתקשר עם סביבתו? עדיין צעיר כדי לעמוד בדרישות השיח והתחביר! ברור שבהיותו פג הוא נמצא תחת זכוכית מגדלת, אבל אין מקום "למעקב צמוד שלך" הוא במעקב בתהפתחות הילד, תשאלי אותם ותסתכלי על התפתחותו הכללית.

10/08/2006 | 14:36 | מאת: מבקשת המלצה

לאבחון הבעיה בעיכוב איחור בדיבור של בני בן השנתיים ו4 חודשים ( בדיקת שמיעה יצאה תקינה)באשקלון או למידע לאן ניתן לפנות חוץ מהתפתחות הילד תודה

לקריאה נוספת והעמקה

יש קליניקת פרטיות וגם בהסדר עם הקופות. במכבי תוכלילפנות ישירות לכל קלינאי, ללא הפנייה נוספת. חפשי באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il האם את מעוניינת באבחון באיזור מגוריך, בלבד? למה לא התפתחות הילד?

09/08/2006 | 13:38 | מאת: רועי

ביתי בת השנתיים החלה לגמגם ביום בהיר אחד היא חוזרת על המילה הראשונה במשפט מספר פעמים האם צריך לעשות איזו שהיא פעולה, או להתעלם

לקריאה נוספת והעמקה

להתעלם! ברור שהיא מהססת בתחילת מילה, היא צריכה לבחור מבין "כל" המילים שהיא למדה... לבחור את המילה ואת החיבור לעוד מילה, כדי ליצור רצף.... ושיהיה דומא למה שהגדולים עושים.... עבודה קשה שמצדיקה היסוסים. אל תידאג, ההיסוסים שייכים להתפתחות הנורמלית של השפה.

08/08/2006 | 12:28 | מאת: מיכל

פרידה שלום רב, אם זה לא יותר מידי לבקש, אשמח לקבל (באימייל) מידע אקדמי בנוגע לשלב ההתפתחות הקדם-מילי. מחקרים בנושא, אילו מאפיינים קשורים אליו, מתאמים וכו' של הפרעות כאלו ואחרות לאיפיונים של ההורים, לדפוסי מגע וכד'. אין לי גישה למאגרי מידע כמו לקלינאיות תקשורת, אבל אני מתעניינת בתחום.... תודה רבה, מיכל.

חפשי מידע בהתפתחות שפה תקינה. בקשתך נשמע כמו עבודה סמינריונית, לא שאלה בפורום.

09/08/2006 | 18:03 | מאת: מיכל

היכן, אם לא כאן, יש מידע מהימן? תודה על העזרה.

16/07/2006 | 03:12 | מאת: איריס בר זאב

יש לי ילד בן שנתיים וארבע חודשים מלפני כמה ימים הוא לפתע התחיל להיתקע במילים מה שלא היה לפני כן, וזה לא כל הזמן למשל אני רוצה ממממ מילון. האם זה גימגום או חוסר שטף האם עלי לפנות לקלינאית תקשורת? תודה איריס בר זאב

16/07/2006 | 22:11 | מאת: אפרת קרז- קלינאית תקשורת

איריס, ערב טוב. ילדים רבים עוברים שלב התפתחותי של חוסר שטף בדיבור בין הגילאים 2-5 שנים. היות ובטווח גילאים זה הילד נמצא בשלב של התפתחות שפתית מתמדת ומואצת הביטוי לכך, לעיתים, הוא בחוסר-שטף בדיבור ובד"כ אין מדובר בגמגום והתופעה תיעלם מעצמה תוך תקופה קצרה יחסית, ללא צורך בטיפול מקצועי. בכל מקרה בו יש ספק, מומלץ לעבור אבחון אצל קלינאי תקשורת, על מנת לזהות אם מדובר ב"גמגום" או "חוסר שטף התפתחותי", להחליט האם יש צורך בטיפול, בהדרכה או במעקב. ככלל, אין צורך להיכנס ללחץ, אלא להמשיך לתקשר עם הילד כרגיל, להתייחס ל"מה" שהוא אומר ולא ל"איך" שהוא אומר, לתת לו זמן לדבר בלי לעזור לו ולהשלים את דבריו ולהגיב בסובלנות לדיבורו. בברכה, אפרת קרז קלינאית תקשורת.

13/07/2006 | 10:34 | מאת: טליה

בוקר טוב. הבת שלנו ילדה מקסימה וחברותית (היא בת 3 שנים וחודש). בתקופה האחרונה היא מתלוננת שבגן צוחקים עליה כי איננה אומרת את הצליל "ר" (אומרת "אוצה" במקום "רוצה" וכו'). האם יש צורך לטפל בתופעה/בעיה(?), ואם כן - איך? תודה מראש.

עדיין מוקדם לרכישת ההגא "ר", אך התייחסות הילדים יכולה לסייע לה בזהוי הצליל ונסיון לרכושו, על אף שישנם ילדים רבים בגיל זה שעדיין אינם הוגים את ה "ר". רצוי בכל מיקרה שתחזקו אותה ותסייעו לה לא להרגיש רע מתגובות הסביבה, לחזק אותה בעמידתה מול לחץ החברתי והאי נעימות הנגרמת לה.... ודאי ישנם עוד ילדים שאינם מדברים באופן מושלם

13/07/2006 | 10:18 | מאת: גדי

ביתי, בת השנתיים ועשרה חודשים מתעקשת להשתמש בלשון זכר בדיבור שלה. למרות שאנו חוזרים על המשפט שלה בצורה התקינה (בלשון נקבה) וכך גם הגננת בגן מתעקשת הבת להמשיך ולדבר בלשון. האם יש מקום לדאגה? באיזה גיל אמורים הילדים להבין את ההבדל בין זכר לנקבה? מה הבדיקות שאפשר לעשות, אם בכלל, כדי לתקן לה את הדיבור? חשוב לי לציין כי יש לה אוצר מילים רחב והיא אוהבת לדבר ולספר לנו על הקורה לה. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

ש מספר דרכים להתייחסות לתופעה זו, אשר איננה משונה כל כך! האם היא מבינה את ההבדל בין המינים אבא/אמא, בת/בן וכו' אם היא מבינה גם במשפטים את/אתה, וכו' אז קרוב לוודאי שמדובר על רכישה של ציין מין בהבעה, ויש לה עדיין זמן כדי להתחיל להשתמש בה, נכון אתם עושים כשחוזרים על דבריה בנקבה! ישנם ילדות שהדיבור במין זכר משמש בתקשורת עם חברות קרובות, כמו קוד סודי או מקובל ואין לייחס לזה חשיבות רבה. במידה ותרגישי שאינה משתמשת במין נקבה בכלל ולא רק בציון לעצמה, תתיעצי עם קלינאית קתשורת לרכישה מובנת של צורת הנקבה ביחד, אך תמתינה זמן מה לפני הפנייה

12/07/2006 | 15:56 | מאת: דנה

שלום. בני, בן שנתיים וחודש, התחיל להגיד מילים ראשונות די מהר (בגיל 11 חודש), והתקדם ולמד מילים חדשות במהלך החודשים שלאחר מכן. ב3 החודשים האחרונים מורגשת ירידה בשימוש באוצר המילים שלו (הוא אינו לומד מילים חדשות, ואף הפסיק להשתמש בחלק מהמילים שכבר ידע). האם המצב הנ"ל תקין, ואם לא- מה עלי לעשות. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה
12/07/2006 | 21:52 | מאת: אפרת קרז- קלינאית תקשורת

דנה ערב טוב בפנייתך את מתארת את מצבו של ילדך מבחינת אוצר המילים (הבעת השפה), יש לשים לב למאפיינים נוספים כגון הבנת השפה, יכולת לתקשר ולהעביר מסרים, בקשות, רצונות, שמירה על קשר עין וכו'. מומלץ לפנות לאבחון של קלינאי-תקשורת דרך "התפתחות הילד". בברכה, אפרת קרז, קלינאית-תקשורת.

דנה, ילדים לעתים מתפתחים האופן "דיגיטלי" ולא "אנאלוגי" כלומר, רוכשים מיומנויות חדשות ועוצרים, עד לרכישת מיונות נוספת בהמשך לקודמת.... ולא באופן "רציף". יש להבדיל בין הפסקה ברצף או שינוי כללי ביכולת ובתפקוד התשקורתי של בנך. כמובן שתוכלי לפנות לאבחון ולקבל הערכה תפקודית והדרכה, אך קודם בידקי כיצד דגם ההתפתחות הכללית שלו והאם הוא נמצא בשלב של ניסוי הידע הקיים לפני הוספת ידע נוסף. חשוב לדעת האם יש שינוי בהתנהגותו הכללית או בתחומים אחרים, פרט לשפה. האם היו שינויים "גדולים" בחייו. כמוכניסה לגן או מטפלת חדשה, או אחר....

26/06/2006 | 13:17 | מאת: ליז

האם ניתן לתקן ליקויי דיבור אצל בחור בן 28 לא הוגה נכון את האותיות ש ס צ ז תודה!

כן בהחלט! תפנה לקלינאי תקשורת בעל נסיון. www.ishla.org.il

20/06/2006 | 18:03 | מאת: ריקי

תודה על תשובתך. איפה מבצעים הערכת שפה? למי פונים?

תפני לקלינאי תקשורת, דרל קופ"ח או דרך אתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

17/06/2006 | 18:34 | מאת: ריקי

שלום רב, בני (יחיד) בן 3 ו 8 חודשים. בסה"כ ילד מפותח - יודע צבעים וצורות מגיל צעיר מאד, חביב מתקשר עם סביבתו. מגיל שנה בעיות אזניים וכיום עם נוזלים באזניים. בבדיקת שמיעה לא שיתף פעולה והרושם מהבודקת הוא שיש ירידה בשמיעה אבל לא משמעותית מאד. מועמד לניתוח שקדים בשל גודלם - ממלאים את הלע). שפתו לא קולחת. יודע את כל המושגים ובכל זאת המשפטים לא עשירים. מחליף אותיות "ספגטים" במקום ספגטים שיבושים דקדוקים "עשנו" ולא עשינו.אותם (ת בסגול) ולא אותם(ת בקמץ). האם יש ניכרת בעיה ? האם חריג לגילו? אם כן, דורש התייחסות עכשיו? תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

אם יש חשש לשמיעתו, אז יכול להיות שיש קשיים ספציפיים הקשורים להתפתחות השפה על רקע קושי בשמיעה או ירידה לא יציבה בשמיעה. כדאי לבצע הערכת שפה כמה חודשים לאחר הניתוח כדי לוודא מה מצב השפה, בנוסף למעקב השמיעתי. את כל הבדיקות תבצע קלינאי תקשורת.

20/06/2006 | 18:01 | מאת: ריקי

תודה על תשובתך. איפה מבצעים הערכת שפה? למי פונים?

אם יש חשש לשמיעתו, אז יכול להיות שיש קשיים ספציפיים הקשורים להתפתחות השפה על רקע קושי בשמיעה או ירידה לא יציבה בשמיעה. כדאי לבצע הערכת שפה כמה חודשים לאחר הניתוח כדי לוודא מה מצב השפה, בנוסף למעקב השמיעתי. את כל הבדיקות תבצע קלינאי תקשורת.

אם יש חשש לשמיעתו, אז יכול להיות שיש קשיים ספציפיים הקשורים להתפתחות השפה על רקע קושי בשמיעה או ירידה לא יציבה בשמיעה. כדאי לבצע הערכת שפה כמה חודשים לאחר הניתוח כדי לוודא מה מצב השפה, בנוסף למעקב השמיעתי. את כל הבדיקות תבצע קלינאי תקשורת.

16/06/2006 | 13:37 | מאת: שירן

הרופא אבחן אצלי הפרעה שנקראת - dysphasia . מה משמעות המונח ? אודה לתשובתכם . שירן

לקריאה נוספת והעמקה

מדובר על קושי קל בהבעת שפה, יכול להתבטא בקושי לזכור שמות, מילים או באירגון של משפט. השאלה על איזה קרע ולמה הרואפ מכנה תופעה בשם כל כך ספציפי? האם יש לך קשיים כמתואר? קושי בכתיבת מילים ואיות? קושי בחשבון ופעולות חשבוניות? קשו בהבעה מילולית?????

14/06/2006 | 11:11 | מאת: טלי

מה שבאמת רציתי לשאול זה האם הדפוסים הנ"ל מתאימים לבעיות תקשורת/שפתיות פרופר אחרות או האם עלי לשקול PDD בלבד ברצוני להוסיף כי קבענו כבר תור לרופא התפתחותי לאבחון ןבשל דאגתי הרבה וחוסר השינה רציתי רק לבדוק אם ישנה אפשרות אחרת לךקחת בחשבון תודה

20/06/2006 | 15:06 | מאת: פרידה קורנברוט

נכון עשית שפנית למכון להתפתחות הילד, גילו המוקדם של בנך והקשיים המדווחים ודאי יאפשרו לקבל תמונה על תפקודו והתפתחותו. ברור שאת זקוקה להדרכה וכן למידע לגבי משמעות האבחון PDD אשר לצערי מופיעה לאחרונה בתדירות רבה אצל אנשי המקצוע. לא ניראה שיש בעיה בתקשורת עם הסביבה ויתכן שבנך הוא אחד מה"late bloomers" והם משיגים כל דבר, באיחור יחסי! בכל מיקרה, אם ההזמנה לאבחון מקיף מתאחרת, פני ישירות לקלינאי תקשורת ואל תמתיני לאבחנה של המכון, כדאי שתקבלי הדררכה והכוונה מייד, ותעשי את תהליך האבחון במהלך הדרכה וסיוע מקצועי. בהצלחה

20/06/2006 | 15:06 | מאת: פרידה קורנברוט

נכון עשית שפנית למכון להתפתחות הילד, גילו המוקדם של בנך והקשיים המדווחים ודאי יאפשרו לקבל תמונה על תפקודו והתפתחותו. ברור שאת זקוקה להדרכה וכן למידע לגבי משמעות האבחון PDD אשר לצערי מופיעה לאחרונה בתדירות רבה אצל אנשי המקצוע. לא ניראה שיש בעיה בתקשורת עם הסביבה ויתכן שבנך הוא אחד מה"late bloomers" והם משיגים כל דבר, באיחור יחסי! בכל מיקרה, אם ההזמנה לאבחון מקיף מתאחרת, פני ישירות לקלינאי תקשורת ואל תמתיני לאבחנה של המכון, כדאי שתקבלי הדררכה והכוונה מייד, ותעשי את תהליך האבחון במהלך הדרכה וסיוע מקצועי. בהצלחה

08/06/2006 | 18:11 | מאת: יערה

אימי בת 75 אישה בריאה וצלולה , לאחרונה שמתי לב להאטה ניכרת בקצב הדיבור , גם היא מודעת לכך וזה גורם לה להילחץ . מה יכולות להיות הסיבות לכך ? לאיזה רופא לפנות ליעוץ ? אילו בדיקות יש לערוך ? אודה על התייחסות ותשובה .

בשלב ראשון יש לפנות לרופא הכללי, לבירור מצבה הכללי של אמך.. האם יש לה עוד דרבים שהיא עושה לאט? האם היה איזה שינוי במצבה הרפואי, הכללי? האם נוטלת תרופור באופן קבוע או היה שינוי בהם? וכו'. במידה ואין שום דבר מיוחד, אפשר להתיעץ עם רופא נאורולוג שיעשה הערכה תפקודית כללית. האם היה שינוי בשיניים? תותבות או טיפול שיניים מקיף? במידה והכל תקין, תוכלו להתיעץ עם קלינאי תקשורת שיברר האם ההאטה בקצב הדיבור או בהעלאת מילים והבעה בכלל? האם השינוי ברמה של תיכנות הנאמר (בשפה, שליפה וזכרון) או ברמה של ביטוי בפה (בדיבור בלבד? בתיכנות פעילות מוטורית של הדיבור וכו') ההתערבות תהיה על פי תוצאות הבדיקות השונות.

06/06/2006 | 09:54 | מאת: שרה

בעלי אחרי ארוע מוחי בגזע המוח אינו יכול לדבר ולשתות נוזלים (הוא שותה עם מסמיך) האם יש דרך ללמד כיצד לשתות נוזלים ?

לקריאה נוספת והעמקה

הרקע לקושי הינו נאורולוגי ולכן ההתקדמות תלויה במצבו הכללי. לאחר ארוע מוחי יש לרוב התקדמות ספומטנית וגם נעזרים בקלינאי תקשורת להכוונה, עידוד ושיקום התפקוד שניפגע. הטיפול הינו על פי זכאות וממומם על ידי קופת חולים. כמה זמן חלף מאז האירוע? פני לקלינאי תקשורת וקבלי אבחון, הכוונה וטיפול, לפי הצורך בהצלחה

05/06/2006 | 10:56 | מאת: סימה

בני בן שנתיים ותשעה חודשים מדבר מעולה ויש לו אוצר מילים גדול מאוד. לפני כחודש הוא התחיל סוג של גימגום. הוא חוזר על ההברה הראשונה של המילה (כמו ליטל אז הוא אומר לי לי לי לי ליטל...) ואני מרגישה שזה מעייף אותו וחוט המחשבה נקטע לו והוא כבר מבולבל ולא תמיד זוכר מה רצה להגיד. קראתי את התשובות בהודעות הקודמות והבנתי שזו תופעה די נפוצה עד גיל 6 אך לא הבנתי אם בכל זאת צריך ללכת לאבחון ולקבלת הנחיות כיצד להתייחס. התופעה השניה שגם היא בחודש האחרון שהוא מתעצל להגדיר דברים ולקרוא להם בשמם כמו: כדור - הוא יודע שקוראים לזה כדור אבל הוא יסמן לי בידיים צורה של כדור או שהוא יקח אותי למקום שהוא מונח או יגיד לי אדום, מה שסבתא קנתה וכו' רק לא להגיד את המילה כדור. כך גם בשמות לפעמים הוא מסמן על הילדה - ויקרא לה - זאת, היא - ולא יגיד את שמה רק אחרי שנשאל אותו איך קוראים לה. האם צריך לגשת לטיפול או שזה תופעות שקשורות אחת בשניה וזה יעבור? תודה על העזרה. סימה

לקריאה נוספת והעמקה

את צודקת, זאת תופעה התפתחותית ואין מקום להתערבות, יחד עם זאת, אם זעתכם לא נוחה ואתם זקוקים לחיזוק, תפנו לקלינאי תקשורת. בעניין שימוש במילים מסויימות, כמו כל דבר, לא להגזים... רצוי לעודד אותו לשימוש במילים, ללא לחץ וללא מתח, לדוגמא: אה! אתה מתכוון לבדור, כן, נקח את הכדור ונשחק איתו... כלומר, את תשתמשי במילה המסויימת בקונטקסט של מישפט בנוי היטב ותתני לו הזדמנות לשמוע את המילה ולהגיב בהתאם.

03/06/2006 | 11:28 | מאת: ענת

שלום בתי בת שנתיים וארבעה חודשים. לפני יומיים עברה ניתוח כפתורים ופוליפים . אובחנה ירידה קלה בשמיעה. בחודשיים האחרונים אני רואה קפיצה ביכולת הדיבור אך עדיין לא מדברת באופן שוטף וברור. היא מצרפת מילים למשפטים אך מרבית המילים יוצאות לא שלמות או לא מדוייקות. יש לה זיכרון מדהים ונראה שאוצר המילים שלה גדול מאוד. אני מקווה שהניתוח ישפר את המצב אך שאלתי- מתי לפנות לאפשרות של טיפול אצל קלינאית תקשורת? האם ידוע לך כמה זמן לאחר ניתוח כזה אפשר לראות אם מקור הבעייה היה רק השמיעה? הגננות מציינות כי היא כן יוזמת דיבור ומאוד התקדמה אך אנשים זרים לא מבינים אותה לגמרי. דרך אגב- היא מריירת המון. האם הבעייה היא אולי רפיון של הלשון? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

תפני כבר לקלינאי תקשורת, שיעשה הערכה ראשונית וכן, טיפול קצר מועד, כדי לבדוק את התקדמותה בפועל. בגיל זה אין הגבלה על מספר הטיפולים בשבוע להם היא זכאית על חשבון ביטוח הבריאות. בכל מיקרה, אם הייתה ירידה בשמיעה וכעת יש הטבה, את תחושי זאת מייד. בעניין הריור, אם היא נוטה לנשום עם פה פעור או לאחוז את המוצץ בפה במהלך היום, היא אינה יכולה להתארגן לבליעת הרוק, באופן סדיר... וזה איננו קשור ללשון, בכלל! תתיעצי בעניין זה עם אותה קלינאית שתבדוק אותה. בהצלחה

03/09/2006 | 07:21 | מאת: לירז

בוקר טוב, שמי לירז ואני אמא לשלושה ילדים. אני כותבת לגבי בני בן השנתיים וחודשיים הוא תאום לאחות , הוא אינו מדבר מאוד מתוסכל מהעניין מאחר ויש לו אחות בת שבע ותאומה אשר מדברת שוטף, הוא עצבני נורא, כל דבר שהוא רוצה הוא אומר "מאמי" מאוד מופנם לאחרונה ומגיב בעצבים מאחר ואין אנו מבינים אותו. היינו אצל קלינאית תקשורת אשר ביקשה לראות אותנו בעוד שלושה חודשים העניין הוא שאנחנו מאוד מתוסכלים ביום יום למרות שאנו משתדלים לא להראות זאת. השאלה שלי היא אם באמצעות בעל חיים כגון אימוץ כלב או כל אמצעי אחר לעזור לו ולנו לעבור את מכשול העיכוב הזה ובתקווה שלא יהיו בעיות בעתיד. אשמח לעזרה

22/05/2006 | 14:52 | מאת: גל

בני בן שנתיים אובחן היום PDD עם המלצה לעבור לגן שפתי. המליצו לי בבקשה על גן שפתי בירושלים דרך מי מגיעי אליהם בבקשה תעזרו לי

ההפניה לגן שפתי נעשת דרך ועדת החינוך של העיריה. עליך לקבל הפניה מהמכון שאבחן את בנך. ישנם תוכניות ייחודיות לילדים מאובחנים עם PDD וישנם עמותות המטפלות במתן מידעף תמיכה וכו'. המכון להתפתחות הילד יכול להפנותך לשרותים ייחודיים אלו.

16/05/2006 | 20:21 | מאת: רונית

אני מעוניינת ללמוד (לאו דווקא בשביל לעסוק בזה אח"כ) כל מה שקשור לבעיות תקשורת, גמגום, קול ונשימה, קלינאות תקשורת. בדקתי בכמה מקומות אבל לצערי אני לא יכולה ללמוד ללא בגרות. יש אפשרות לקורסים קטנים רק בשביל ללמוד את הנושא יותר מקרוב?

לקריאה נוספת והעמקה

לא, אין מקצוע קלינאות תקשורת הינו מקצוע הדורש הכשרה ייחודית במהלך שלוש וחצי שנות לימוד לתורא ראשון, כשמרבית העוסקים בתחום הינם בעלי תואר שני ויותר. מקווה שתמצאי תחום אחר שיספק את רצונן ללמוד

16/05/2006 | 05:53 | מאת: רוני

בני בן השלוש החל בימים האחרונים לגמגם. מדובר יותר במעין הפרעת שטף. הוא כאילו "נתקע" על מילה, אומר אותה מספר רב של פעמים, ורק אז ממשיך את המשפט. רציתי לדעת האם מדובר במשהו מטריד שיש לטפל בו, וכיצד להתיחס בינתיים לענין (אנחנו פשוט מתעלמים ומחכים בסבלנות עד שהוא יסיים את המשפט). לפני כחודש נולדה לו אחות קטנה ורציתי לדעת האם יכול להיות שיש קשר בין הדברים. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

התופעה מוכרת ונורמלית. עיין בתשובות מהעבר, לאורך כל הפורום הנוכחי. במיקרה גם נולדה לו אחות, מזל טוב............ אין שום קשר בין דבר לדבר ואל תתבלבלו, התופעה נורמלית והייתה מופיעה בכל מיקרה בגיל זה, אתם מחפשים אצלו תגובות להולדת התינוקת... תפסיקו עם זה, ותהנו משניההם. הקינא וכל זה מתחילה בעקר כשהתינוק מתחיל להתפתח, וגם אז, לא גורמת לחוסר שטף!

15/05/2006 | 11:41 | מאת: sara

האם אפשר לקבל מאמרים בנושא דסלקציה, האם יש מאמרים בדסלקציה שיש להם קשר עם "אפקט סטרופ" . אשמח לתגובות !

חפשי ב- GOOGLE.CO.IL

28/07/2013 | 12:09 | מאת: רות

11/05/2006 | 15:49 | מאת: נאוה

תודה על התשובה. מנסיונך האם מקרה גבולי כפי שתארתי (הוא אינו מדבר נכון אבל ניתן להבין מלים בודדות אם כי לא רצף.) עדיף לו גן שפתי או להיפך? אין ספק שהצוות יעזור ואך תחסר לו הלמידה מהילדים האחרים. בtrade off- הזה מה משפיע יותר?האם את מכירה מחקרים שנעשו .תודה מראש

16/05/2006 | 17:53 | מאת: פרידה קורנברוט

ילדים חשופים לסביבה ה"רגילה במרבית שעות היממה. הגן השפתי מהווה הזדמנות, בלתי חוזרת, לילד הצעיר לקדם ולפתח את שפתו, מערכת התקשורת המילולית ואת כישורי התקשורת שלו בצורה מקסימלית ובכלל, כל השקעה בגיל הצעיר מתורגם בהשגים יותר טובים בביה"ס. אל תפחדי מהסביבה, העקר שהוא יקבל את תשומת הלב שהוא זקוק, דווקה מהמבוגרים. בכל שעה מחוץ לגן יוכל ללמוד ולנסות את שפתו בחברה. גן שפתי היהנ מסגרת יעודית נפלא לילד שזקוק לתמיכה בתחום זה!

17/05/2006 | 09:24 | מאת: נאוה

פרידה תודה על התשובות המקצועיות והמפורטות.

08/05/2006 | 22:07 | מאת: קרן

שלום רב, בני בן 3 וחצי. ילד מפותח וחמוד. מדבר הכל אבל עם שבושים דקדוקיים כמו "פיחד" במקום פחד "אותם" בסגול במקום אותם בפתח. ועוד כהנה שיבושים. הוא לא נחשב דברן מיוזמתו. יש לציין שמאז גיל שנה סבל מדלקות אוזניים ועד היום יש עוד נוזלים באזניים כמו כן יש לו שקדים שממלאים את הגרון ואדונואידים. אודה להתייחסות לגבי בעיה אפשרית שיש לנתייחס אליה. בתודה קרן

במידה ויש שיפור בדיבורו, כניראה שאין מה לדאוג. בכל מיקרה, מומלץ לא לחזור על שיבושיו, אלה להשמיעה את המילה, בצורתה הנכונה. כמו כן, אפשר לחזור על המילה באיטיות, תוך הדגשה של חלקי המילה ואפילו לעודד אותו לחזור על המילה, אך לא בעקשנות או באווירה של ביקורת. לא ניראה לי שלדלקות אוזניים יש קשר לשיבושים, אלה שנשמע כאילו השיבושים הינם חלק של התפתחות הנורמלית ורכישת השפה.

17/08/2006 | 23:36 | מאת: נכון להגיד פיחד..........

זאת דווקא לא טעות דיקדוקית

23/04/2006 | 20:51 | מאת: רן

שלום! שמעתי כי ניתן לטפל בהפרעות קול באמצעות תרגילי הרפייה. אשמח לדעת באילו סוגים של הפרעות, ומהי הטכניקה. תודה, רן

24/04/2006 | 08:28 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, במקרים מסויימים של הפרעות קול, אשר נובעות ממאמץ יתר בעת הפקת דיבור/קול, יש מקום לשימוש בטכניקות אשר מפחיתות טונוס משרירי הגרון וממיתרי הקול. השימוש בטכניקות אלה נעשה כאשר הדבר מתאים (לא בכל מקרה), וכאשר נראה שהגורם הראשוני לבעיית הקול קשורה ל-Vocal Abuse או Vocal misuse של הדובר. אם נראה לך שאתה זקוק לתרגילים כאלה, עליך להתייעץ עם קלינאי תקשורת, אשר יבחן את סוג בעיית הקול שלך, וימליץ לך על תרגילים מתאימים עבורך. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

22/04/2006 | 17:37 | מאת: איילת

למה הורדת הפוליפים במיתרי הקול לא תמיד יעלה?

22/04/2006 | 18:05 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, השאלה שלך מאוד כללית, כך שקשה לענות עליה באופן מספק. באופן כללי, הסרה של פוליפ ממיתרי הקול אמורה להביא לשיפור באיכות הקול. אבל לעיתים הסרת הפוליפ אינה מספקת, כיוון שיש צורך גם לאמן את האדם בדרך הפקת הקול, כדי לא לאמץ את מיתרי הקול. באותם מקרים, יש צורך בקבלת טיפול קול לאחר הניתוח, כדי לשפר את איכות הקול. בנוסף, יכולים להיות מצבים מסויימים בהם הניתוח להסרת הפוליפ עלול לפגוע במיתר הקול, ובאותם מקרים (לא נפוצים) גם כאשר הוסר הפוליפ, איכות הקול לא משתפרת. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

18/02/2007 | 09:34 | מאת: דור-חי סימה

אבקש את פרטי המרפאה להתקשרות עם דר' עופר אמיר. תודה

20/04/2006 | 21:00 | מאת: סמדר

בתי בת 5 נולדה פגית עברה ניתוח לסגירת דוקטוס מאז בעלת מיתר משותק מדברת בצרידות יוצאת דופן ובקול צפצפני גבוה מאוד למעשה פרט לי ןלבעלי איש אינו מבין אותה ניגשנו ל"מכבי" ושם אין מי שמיומן בעבודה עם ילדים בנושא זה האם ישנן/ה אדם מקצועי שיוכל לעזור לי

22/04/2006 | 18:00 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, אני יכול להבין את התסכול שלך מהקושי למצוא אנשי מקצוע אשר יכולים לסייע במקרה זה. ראשית, עליך לפנות לרופא אא"ג מנוסה אשר יוכל לבצע הערת מצב עדכנית על תפקוד מיתרי הקול של ביתך. יש חשיבות גדולה לדעת, בדיוק, מה מצב המיתר המשותק (באיזו תנוחה הוא נמצא, למשל) ומה מצב המיתר הבריא. צריך לבחון האם יש מקום להתערבות כירורגית, לפני ששוקלים את צורות הטיפול האחרות. לאחר שמשלימים את הבירור הרפואי, עליך לפנות לקלינאי/ת תקשורת, אשר יוכל לסייע לך ולביתך במצב הקיים, כדי להביא אותה למצב של הפקת קול שתספיק לצרכים התקשורתיים שצפויים לה בחייה. כדי "להתקדם", את יכולה לפנות למרכזים הרפואיים הגדולים בסביבת המגורים שלך, או להתייעץ עם קלינאי תקשורת אשר יוכל/תוכל לכוון אותך באופן יותר אישי. בנוסף, את יכולה לפנות לפורום אא"ג, כדי לקבל חוות דעת נוספת, מרופא אא"ג. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

19/04/2006 | 22:04 | מאת: מיכל

מהם כפתורים?מדוע ממליצים על הכפתורים ולא על מכשיר שמיעה?איך הכפתורים עוזרים לשמיעה? מה יותר טוב? תודה

20/04/2006 | 15:43 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, "כפתורים" הם מעין צינוריות קטנות אשר מחדירים דרך עור התוף, ואשר נשארים "נעוצים" בעור התוף באופן זמני. הצינוריות נועדו לאפשר זרימת אויר לתוך חלל האוזן התיכונה (ולעיתים גם לאפשר נקוז נוזלים מהאוזן התיכונה החוצה). הכפתורים יכולים להיות מתאימים מאוד כאשר מדובר על מקרים של דלקת אוזן תיכונה כרונית, ומשתמשים בהם, לעיתים, אצל ילדים אשר סובלים מכך באופן חוזר. כאשר הדלקת חולפת, מוציאים את הכפתורים, ועור התוף מחלים בתוך זמן קצר. לעיתים, הכפתורים נפלטים מעצמם, ללא צורך בטיפול. מכשיר שמיעה, לעומת זאת, נועד לשימוש במקרה של ירידת שמיעה, כך שמכשיר שמיעה וכפתורים הינם שני דברים שונים לחלוטין, ונועדו לטפל בדברים שונים. ההחלטה על כפתורים נעשית, בד"כ ע"י רופא אא"ג, ואילו התאמת מכשיר שמיעה נעשית ע"י קלינאי תקשורת (בד"כ, בתאום עם רופא האא"ג המטפל). על מנת להחליט אם את (או ילדך) זקוקים לניתוח כפתורים, או למכשיר שמיעה, עליך להתייעץ עם רופא אא"ג, ועם קלינאי/ת-תקשורת העוסקת בתחום בדיקות השמיעה ומכשירי השמיעה (אודיולוגיה). בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

23/12/2007 | 21:18 | מאת: דני

שלום אני בן 14 ויש לי בעיית דיבור מולדת הבעייה היא כשאני אומר את האותיות ס ו ז ו צ הן נשמעות אחרת כשהייתי קטן הלכתי להרבה רופאים וכולם אמרו לי שהלשון שלי לא קשורהושאני צריך לשפר אותן ואני מנסה אבל זה לא עובד בבקשה עיזרו לי .

בקש מהוריך לקשור בינך ובין קלינאי תקשורת האיזור מגוריך? היכן אתה גר? ודאי אפשר לעזור לך................

קודם כל, תודה לד"ר עופר על תגובתו אליי. הבנתי מחברי שלא מדובר בחוסר ב- stapedius אלא בתפקוד לקוי שלו. השאלה הבאה שלי היא, האם קלינאי תקשורת הם אלה שיכולים לעזור במצב כזה ללמוד עברית או, אם לא, מי כן?

17/04/2006 | 18:28 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שוב, שלום לך, סביר להניח שהבעיה בתפקוד שריר ה-stapedius היא לא הגורם לקושי של חברך ללמוד עברית. יותר סביר שהקושי נגרם מירידת השמיעה או מהתחושה של עיוותי שמיעה שהוא חווה (למשל, קושי להסתדר בתנאי רעש סביבתי משמעותי). כמובן שיש גם צורך לשלול קשיים מתחומים אחרים, כמו הפרעות שמיעה מרכזיות (CAPD), ליקויי למידה קלים, או בעיות קשב וריכוז שיכולות ליצור בעיות דומות. אם הבירור הרפואי של הנושא הושלם ויש לכם מידע מלא על מהות הבעיה, בהחלט נכון יהיה לפנות לקלינאי תקשורת, כדי לבחון כיצד ניתן לסייע לו בהבנת דיבור (ובכלל זה, גם בלימוד השפה העברית). כל אחת מהאפשרויות שמניתי הן בתחום העיסוק והידע של קלינאי-התקשורת. בהצלחה וחג שמח ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

15/04/2006 | 21:06 | מאת: א.ר

שלום אב ד"ר, אחיינית שלי בת שנה ו- 8 חודשים עברה בגיל שנה וחודשיים ניתוח בלשון עקב לשון קשורה. כיום (בגיל שנה ו -8) היא עדיין איננה התחילה לדבר אבל אומרת רק מספר מילים. האם יש מקום לדאגה ?? באיזה גיל מתחיל חשש כלשהו? האם יש חשש לאילמות? תודה רבה.

17/04/2006 | 08:55 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שהיא תחזור. ילדה בת שנה ושמונה חודשים אמורה לדבר ב"משפטים" שבנויים ממלה אחת, ולהתחיל לחבר שתי מילים במטרה לבנות משפטים פשוטים. אני מבין שהאחיינית שלך מדברת פחות מזה, ונראה שהיא אינה מתקדמת שפתית. ראשית, אין חשש ל"אילמות", מכיוון שאילמות היא חוסר יכולת מוחלטת לדבר - ולמרות גילה הצעיר, האחיינית שלך אומרת כמה מילים. מצד שני, אם נראה לכם שההתפתחות השפתית שלה איטית מידי, כדאי - לפני הכל - לבקש מרופא הילדים להפנות אותה לבדיקת שמיעה. במקרים מסויימים, ירידת שמיעה קלה (כמו במקרים של נוזלים באוזניים, למשל) יכולה לגרום לעיכוב בהתפתחות הדיבור. אם בדיקת השמיעה תהיה תקינה, ועדיין התפתחותה השפתית של הילדה נותרת איטית, יש מקום לשקול פניה לאבחון שפה אצל קלינאי/ת תקשורת. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

14/04/2006 | 15:24 | מאת: שושי

בני בן ה 3 וחודש בקושי מדבר אנחנו גרים בארה"ב והחל מגיל שנתיים הילד נמצא במסגרת דוברת אנגלית בלבד (בבית אנו דוברים עברית בלבד) יש לו אוצר מילים נרחב אבל הוא לא הופך אותם למשפטים עושה רושם שהיכולת המילולית שלו די נמוכה הוא מבין אותנו שמבקשים אותו לעשות דברים בסיסיים ומתיחס בכן ולא אבל כל שאר ההתבטאות שלו היא אך ורק במילה אחת רק לאחרונה הוא החל להרכיב משפטים קצרים (בשתי השפות) והדבר רק לדברים המענינים אותו איפה עובר הגבול בין עיקוב זמני לבין בעיה שצריך לטפל בה?? יש לציין שבעוד חודשיים אנו חוזרים לארץ לצמיתות האם לעשות פה אבחון באנגלית או לחכות לאיבחון בארץ בעיברית ? ואם כן איפה מתחילים?

17/04/2006 | 08:50 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט נמצאת בחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שהיא תחזור. ילד בן שלוש וחצי אשר מדבר ב"משפטים" בני מלה אחת, אכן משתמש בשפה אשר נחשבת נמוכה יחסית לגילו. מקובל להניח שילדים אשר נחשפים לשתי שפות בו זמנית (ילדים "דו-לשוניים") מתפתחים שפתית מעט יותר לאט מחבריהם החד-לשוניים. עם זאת, נראה שבנך מפתח את היכולות השפתיות שלו בקצב איטי מידי. לכן, נראה שהדבר הנכון הוא לפנות לאבחון שפה אצל קלינאי-תקשורת (או באנגלית: Speech-Language Pathologist). אני ממליץ לא להתעכב עם הפניה לאיש המקצוע, מכיוון שבגיל זה ההתפתחות הכללית ובמיוחד השפתית היא מהירה, וחבל "להפסיד זמן יקר". מצד שני, אני מבין שילדך אמור להמשיך את חייו בסביבה דוברת עברית, ולכן אם הוא יעבור טיפול, עדיף שזה יתבצע בעברית. בנוסף, את מציינת שאתם אמורים לחזור לארץ בעוד חודשיים. ברוב המקומות, קביעת התור לאבחון שפה עלולה לארוך מספר שבועות או אף חודשים ספורים, ולכן נראה לי שהדבר הנכון ביותר יהיה ליצור קשר עכשיו עם איש/אשת מקצוע בישראל, כדי לקבוע תור לאבחון לעוד חודשיים, כך שתוכלו לבצע את האבחון מיד עם חזרתכם לארץ. ניתן לפנות לאבחון שפה דרך קופ"ח באיזור מגוריכם, או לפנות באופן פרטי לקלינאי/ת תקשורת. רשימה של מקומות הטיפול, ניתן למצוא באתר המקצועי של קלינאי התקשורת בישראל (www.ishla.org.il). בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

21/01/2007 | 16:05 | מאת: כנרת חנניה

ברצוני להתיעץ בענין הילד הוא בן 3 ואינו מדבר למעט כמה הברות לאחרונה עשינו בדיקות eeg בשינה שכתוב בה כך:רקע איטי בלתי סביר מורכב מגלי דלתה וטטא סימטרים בלתי סדירים בתדירות 4-6 הרץ גבוהת מטח ופעילות kcompkex crmubh ברצוני לדעת מה זה אומר ואם יש מצב לדאגה או סכנה

21/01/2007 | 16:06 | מאת: כנרת חנניה

ברצוני להתיעץ בענין הילד הוא בן 3 ואינו מדבר למעט כמה הברות לאחרונה עשינו בדיקות eeg בשינה שכתוב בה כך:רקע איטי בלתי סביר מורכב מגלי דלתה וטטא סימטרים בלתי סדירים בתדירות 4-6 הרץ גבוהת מטח ופעילות kcompkex crmubh ברצוני לדעת מה זה אומר ואם יש מצב לדאגה או סכנה