פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בני בן שנתיים וארבעה חדשים, מאז גיל שנה וכמה חדשים הבחנתי כי בנוסף לעובדה שהוא אינו אומר אף לא מילה אחת (כולל אבא/אמא), ישנה גם בעיה של הבנה. הוא לא הבין ולו את הדבר הבסיסי ביותר. נתקלתי כמובן בהערות קשות ומעצבנות מצד הסובבים אותי בטענה שאני הסטרית, אך למרות זאת פניתי לרופא המשפחה, בדיקת שמיעה ובסופו של דבר התחלנו לפני חצי שנה בטיפול במכון להתפתחות הילד אצל קלינאית תקשורת בתדירות של פעם בשבוע 45 דק' בכל פעם. אין ספק שחל שיפור מהפעם הראשונה שביקרנו אצלה , אך ההתקדמות מאוד מאוד מאוד איטית! בני אומר כבר מס' מילים (אמנם חלקן בשיבוש לשוני קשה, אבל העיקר שאנחנו מבינים אותו), מחכה קולות של חיות אבל כמובן אינו יכול להעביר מסר ברור ברוב המקרים. יאמר לזכותו שהוא פיתח לעצמו שפת ג'יבריש מעלפת ומורכבת מאוד, אשר ברור לנו שיש בה משמעות רבה מפני ש"מילים" חוזרות על עצמן שוב ושוב , למרות שאנחנו שוברים את הראש ולא מצליחים להבינו. מבחינת ההבנה, היא עדיין בעייתית הוא מבין הרבה יותר מלפני 1/2 שנה אך עדיין יחסית לגילו ההבנה נמוכה מאוד. ראוי לציין שהוא חברותי בצורה בלתי רגילה שדורש תשומת לב רבה בכל דבר שיעשה, הוא גם יודע להעסיק את עצמו לבד ודורש חברת ילדים (במכון נשללה אפשרות לאוטיזם). לפני כשבוע בשיחת הבהרה במכון, עדיין לא יכלו לתת לנו דיאגנוזה לגבי מה יש לו בדיוק ומה יהיה איתו בעתיד. הוזכר גן שפתי ורציתי לשאול מאיזה גיל ניתן להצטרף לגן כזה והאם תוכלו לעזור לי להגיע לאיזושהי מסקנה לגבי מה יש לו. תודה רבה
גן שפתי מופעל מתוקף חוק החינוך המיוחד ומכליל בתוכו מערכת חינוכים ייחודית מגיל שלוש עד עשרים ואחד שנים. מיועדת לילדים בעלי צרכים מיוחדים וגן שפתי כמובן מופעל בחסות החוק הזה. היתרון בגן שפתי הינו בהמצאותו של הילד במסגרת טיפולית אינטנסיבית, עם קלינאית תקשורת מספר פעמים בשבוע ובעקר, עם גננת וצוות המקבלים הדרכה שותפת ומפעילים את התוכנית של קלינאית התקשורת במשך כל פעילויות הגן. ההגדרה של שם לתופעת ההתפתחות שלו אינה עקרית, מכוון שהתמונה יכולה עדיין להתבהר, בכל מקום, במרבית המקרים קשיים ברכישת השפה הינם סימנים מוקדמים לקשיי למידה בביה"ס, לכן ההתערבות חייבת היות מוקדמת ואולי בכך לצמצם או למנוע פתח\יחת פערים משמעותיים בינו ובין בני גילו של בנך. ההפניה לגן שפתי דרך מערכת החינוכית במקום מגוריך והפניה לועדת השמה. בנוסף, האם קלינאי של בנך מתווה לך תוכנית התערבות והמשך טיפול בבית, על ידי הצבת מטלות והדרכה ספציפית? האם היא הפנתה אותך לרכישת ספר הדרכה להורים "HANEN" אשר מיועד להוריםש ל ילדים עם עיכוב ברכישת הפשה? אם לא, תפני לרכישת הספר דרך אגודת קלינאי התקשורת 03-9217815/ בהצלחה!
הייתי מעוניינת לקבל פרטים נוספים בכל הקשור לני אלוטף. בני בן השנה ושמונה חודשים אובחן כבעל הפרעה בתקשורת ובדיבור ויילמד בשנה הבאה במסגרת זו. טרם התקיים מפגש עם צוות הטיפולי ולכן הייתי מעוניינת לקבל פרטים כגון: סדר היום בגן, המי מממן?, מהו הצוות? וכ"ו
גני אלטף הם מסגרת נהדרת לילדים עם בעיות תיקשורת רוב הילדים מאוד מתקדמים המימון הוא של משרד הרווחה הצוות כולל גננת סיעות ובנות שירות לאומי הילדים מקבלים גם טיפולים פרא רפואיים קלנאית מר"פ ועוד הגנים פועלים עד שעות אחרי הצוהריים והם פעולים גם ברוב החופשות ממליץ לבקר בפורום תפוז יש שם קבוצה גדולה של הורים בוגרי אלוטף http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=612
היי לכולם רציתי להצטרף למאבק של הורים נגד הריטלין ובעקבות כתבה שקראתי במאמר שריטלין נרשם על ידי דו"ח קונורס של המורה ושניגשתי לבדיקה נוירולוגית הסביר לי שאחד על אחד לא רואה שום בעיה אך מאמר ונתתי לו את דו"ח המורה בלית ברירה הוא הרי צריך לשתף פעולה וכמובן ריטלין שהסברתי לו שקיימים אצלו טיקים וידוע שריטלין מגביר אותם בנוסף אמר אפשר לתת תחליף לריטלין ז"א בני לא קיימת אצלו שום בעיה אחד על אחד בכיתה של 34 ילד המורה לא יכולה על כיתה כל כך עמוסה וילדים נופלים בין הכסאות ותובעים תוויות לילדים אלו ועל ידי כך נוצר דימוי עצמי נמוך לילד אני חושבת שעל כל ההורים לפעול נגד כל שיטות האגרסיביות לילדינו במתן תרופות אנחנו לא שולחים את ילדינו לבריאות הנפש אלא למוסד חינוכי ועל אחריותם למצוא פתרונות חינוכיים התירוץ אין תקציב ועל ההורים לתת תרופות לא צריך לספק אותנו ובזה לסיים את הנושא הילד נוטל ריטלין והולך לביה"ס שריטלין לא מרפא את הבעיה ולפי מחקר שילדים אלו אמורים ליטול סמים הרי ברור לכולם שאם המערכת אינה יכולה לקחת אחריות עליהם מרגילים את הילד מגיל גן להשתמש בתרופות ממריצות את המוח שאין כל הוכחה שיש חוסר איזון כימי במוח בואו נעשה ונפעל למען ילדינו הנופלים לתרופות ממריצות דחוף ביותר
אין מה להגיד, הבעיה תמיד בהתלהבות גורפת בעד ונגד, במקום שמירה על ראש פתוח וקבלת עזרה לפי כל מיקרה ומיקרה.
שלום לכם יש בעייה של ל' ו ש באיזה גיל את לדעתך מתחילים לטפל בנושא ( תמיד האימהות אחרונות בלשמוע זאת? ) בתודה
שלום רב בתי בת 15 ומאז שהיא נולדה הובחן אצלה חיכ קצר שגרם לדיבור מוזר שנישמע כביכול מהאף ובריחת אויור מהאף כשהיא מדברת בכיתה א ועד כיתה ו לצערי הילדים בכיתה והכל מקום לעגו לה ברגע שהיתחילה לדבר וכל לאט איבדה את הביטחון העצמי ולאט אפילו חדלה לדבר גם בשיעור בכיתה וכן ירדה בלימודים הכאב שלי כאם הוא רב ועל כמה וכמה הכאב שלה בחברה ואפילו בחוג המישפחה היא נימנעת מלדבר אני רוצה לציין שטיפלנו בה עיי קלינאית תיקשורת במשך כל השנים אל ללא תוצאות ממשיות היה על הפרק גם לעבור ניתוח להשתלת חיך להעריך אותו אך הרופא קבע שכדאי לחכות עם זה ובנתיים לקחנו אותה לביקורת בבית חולים ועיי בדיקה של מצלמה שמוחדרת לתוך האף לגרון הותענו לגלות שהחייך היתארך מעצמו לשימחתנו ושימחת הרופא אין צורך בניתוח אלה להמשיך אצל קלינאית תיקשורת לטיפול בהרגל הדיבור על מנת להרגיל אותה לדבר רגיל. לצערי גם זה לא הועיל והילדה היום בת15 ללא ביטחון כימעת בלי חברות מיתביישת עדיין לדבר בפני אנשים וגם פעולות פשוטות של היום יום שניצרך לדבר היא לא עושה לבד המצב כואב מאוד ואני ובעלי דואגים לה מה יהיה לעתיד. למעשה עליי לציין שאכן הדיבור שלה עדיין לא רגיל ונישמע שונה וכששומעים אותה שואלים למה יש לה דיבור ילדותי כזה מפונק במרכאות אחת הרופאות יעצה לנו לקחת אותה לפיתוח קול ואמרה שיש מצב שזה יכול לעזור מה את מציע לנו לעשות כואבים ומיואשים ההורים.... והאם בעייה הזאת ידועה בכלל האם טיפול נגד דיכאון יכול לעזור לה להעלות את הביטחון והמצב רוח כי היא כל הזמן עצבנית ומדוכאת ונדיר לראות אותה שמחה לעיתים שהיא מצליחה לשוחח עם מישהו היא כל כך שמחה ומיתלהבת כמו תינוק שאמר בפעם הראשונה אבא אנא עיזרו לי דחוף ושוב תודה מראש
למיטוב ידעתי החך לא "מתארך" אלה שיש צורך שהחך יסגור את המעבר לאף ובכך ימנע את בריחה האוויר לאף. יכול להיות שבגילה של ביתך הבעיה כו מושרשת שטיפול תיפקודי אצל קלינאית תקשורת רק תחמיר את תחושת הכישלון. יכול להיות שיש מקום לביצוע ניתוח של הלוע האפי, להקטנת המרחב בין החך ללוע, וכדי לסייע בהעברת האוויר לחלל הפה בלבד, ללא בריחת אוויר לאף. ברבים מבתי החולים בארץ יש מערך לטיפול בחך שסוע ובתפקוד החך. תתיעצי במחלקה לחך שסוע, בבית החולים הקרוב לביתך. באיזה איזון את, בארץ? בהצלחה
אני גרה בנתניה ואת הבדיקה עשו לה באיכילוב ושם אמרו שאין צורך בניתוח שפשוט היום הכיך מתאים לגיל שלה אבל היא עדיין מדברת מוזר ואני רוצה לעזור לה מה עוד ניתן לעשות אשמח לקבל ממך תשובנה נוספת ותודה על היתיחסותך
שלום כתבתי לך הודעה לגבי בתי, אך לא נענתי.. בבקשה האם תוכלי לשלוח לי את הלינק שבקשתי, בעברית,( ABR - Auditory Brainstem Response) והאם יש את מרכז HANEN בעיר טורונטו, תודה עבור תשובתך.
אין לי ליקנ למה שביקשת - זהו שם של בדיקת שמיעה! מרכז הנן במונטראל, אני בטוחה שיש להם מרכז גם בטורונטו, עייני באתר שלהם... לדעתי יהיה זה hanen.org.ca ואם לא, תנסי דרך google.com
האם זה נכון שריטלין לא מתוקצב מטעם קופת חולים לאנשים מעל גיל 18?
בני בן 13 ,אנחנו הופננו לאבחון כשהיה בן 5.5 מאז הוא מוגדר כADHDוקיבל ריטלין .3 שנים הוא לקח את התרופה הזו וכל מה שיצא מזה זה ילד מסוגר שלא מצליח ללמד עם עיגולים שחורים מסביב לעיניים .בסוף ג הפסקנו לא את הריטלין כי ראינו שחוץ מסבל היא לא תורמת לו כלום ,ציונים גרועים כתב יד בלתי קריא וחוסר יכולת לקרא סיפור של כיתה א'..בני סיים את היסודי בקושי רב מערכת החינוך דרשה שוב ושוב "ריטלין" ואני לא הסכמתי לדחוף לבני משהו שאינו מועיל.השנה הוא נכנס לחטיבה ,סוף סוף החלו לעזור לו ,גם אנחנו פנינו לאבחון נוסף ולאחר מכן נתנו לו תרופה חלופית במקום הריטלין ,כדור בשם "ניטן" הוא קיבל עזרה במיומנויות למידה ומתמטיקה אשר היו מותאמות לרמתו והוא הצליח להביא ציונים יפים במקצועות הנ"ל אך בכל שאר המקצועות המצב נישאר כשהיה המורה התלוננה שהוא מרחף בשיעור ואינו קשוב לנעשה בו ביחד עם פסיכולוג ביה"ס הוחלט להפסיק עם הכדור ולראות מה לעשות .שוב ניגשנו לאיבחון (האיבחונים הללו כלכך יקרים) והיום האיבחון אומר להעברו לכיתה קטנה שאין באזור מגורינו,לבחון אותו הע'פ ועוד ועוד דברים אנ.אני לא יודעת מה לעשות האיבחון ממליץ לגשת לעוד נאורולוג לנסות למצוא תרופה מתאימה (אני לא מסכימה שבני יהיה שפן ניסיונות)מה יהיה אני לא יודעת אבל המקרה שלו מאוד מאוד מציק לי ,אני מאבדת ילד בגלל חוסר ידע של רופאים שמחפשים פיתרון ,בגלל מערכת חינוך שפותחת מעט מאוד כיתות ללקויי למידה ולכן אין מקום או שאין בבי"ס הקרוב אלינו כיתה כזו ,איבחונים שוניםכל מאבחן מוצא עוד ועוד בעיות שכאשר אתה קורא את האיבחון פשוט בה לך לבכות ממצבו של הילד על פי הם מה עושים
האם ניתן לתת ריטלין לילדה שהיא בתת משקל(מאחר ונולדה פגית)הרי ריטלין פוגע בתיאבון ואם לא ניתן האם יש תרופה שכן ניתן לתת בלי שתשפיע על התיאבון
שלום אני סטודנט בן25 התחלתי לקחת רטלין לפני 4 ימים, לאחרונה אני מרגיש קושי בשמיעה האם יש קשר לזה שאני לוקח רטלין(20 מ"ג). אשמח לקבל מכם אם ישנם עוד תופעות לוואי בטיפול רטלין חשוב להזכיר שאני בן 25. תודה
האם ניתן לתת ריטלין לילדה שהיא בתת משקל(מאחר ונולדה פגית)הרי ריטלין פוגע בתיאבון ואם לא ניתן האם יש תרופה שכן ניתן לתת בלי שתשפיע על התיאבון
שלום! בני בן שבע עדיין לא מדבר ( תסמונת לא ידועה),כשהיה קטן יותר עבר כל הבדיקות האפשריות (bera;נוירו,mri ,מטבולי וכדומה) אך לא נתגלה כלום. האם יש עוד בדיקות חדשות כיום שניתן לברור שידוע לך לבירור מקיף? יש בעיות של קשב וריכוז והרופא במכון להתפתחות הילד המליצה על "נאונפטיל" (מקווה שלא שגיתי בשם). האם יש תופעות לוואי לתרופה? ריטלין אינו בא בחשבון כי הילד רזה מאוד (אך אוכל נהדר). אשמח לתשובה , הגר.
כדאי לקחת אותו לאבחון פרטי לפני שאת הולכת לאבחון תבררי עם עצמך מהם הקשיים מעבר לשפה הילד מתקשר לא בצורה מיילולית-גסטות האים בעיות גריה עצמית ( נפנופי ידיים וכד ) אלי PDD כדאי לעבוד עם הילד אם קלנאית תקשורת למהר ליפנה שהיה מאוחר מדי בהצלחה
המחקר שהתפרסם וטוען כי ילדי ADHD צפויים להתמכר לסמים בבגרותם הוא הונאה מוחלטת. כל מה שהוא מוכיח הוא שהריטלין הוא סם ממכר הגורם לילדים להמשיך להיות מכורים לסמים אחרי שקיבלו אותו. מה שגורם את ההתמכרות לסמים הוא ההתמכרות לריטלין, שהוא סם ממכר. כשמפסיקים לתת לילד את הסם, הוא רוצה עוד ולכן עובר לסמים אחרים. המחקר שנערך הוא הונאה, מכיוון שהוא לקח קבוצה אחת של ילדים שאובחנו כ-ADHD וקיבלו ריטלין ממכר, ומולה לקח קבוצת ביקורת של ילדים שלא אובחנו כ-ADHD ולא קיבלו ריטלין. אילו החוקרים היו בעלי יושר מדעי, הם היו לוקחים קבוצת ביקורת של ילדים שכן אובחנו כ-ADHD ולא קיבלו ריטלין או סם אחר, ואז התוצאה היתה שילדים שקיבלו ריטלין מתמכרים לסמים, וילדים שלא קיבלו ריטלין לא מתמכרים לסמים. אבל תוצאה כזאת היתה פוגעת ברווח הכלכלי של חברת התרופות (שמן הסתם מימנה את המחקר), ולכן זייפו את המחקר ולקחו קבוצה של ילדים שאינה שייכת לעניין בכלל כדי להגיע למסקנה המזוייפת והמטעה שהגיעו.
יש הרבה מיקרים שמתפרסמים מדי יום, חלקם חזקים וחלקם חלשים בשיטתם. העובדה שיש יותר ילדים עם ליקויי למידה ברקע שהם בהתבגרות מנסים ואף צורכים סמים היא עובדה קיימת. הרטלין לעתים עונה על איזה חוסר איזון פיזיולוגי, והוא הרקע לצריכת הסמים, כי לידים האלה יש כניראה איזה מנגנון שזקוק לאיזון תרופתי. בכל מיקרה, כשאתה מתיחס למחקר מסויים ורצה להביעה ביקורת פומבית, עשה זאת עם המקורות כדי לאפשר לנו עיון במחקר והתיחסות עניינית. יותר ילדים עם קשיי למידה מגלים קשיי הסתגלות ורגשיים בהתבגרות.
גם אני קראתי כמו איריס על שיטת הביו פיטבג, האם משהו ניסה את זה כבר ויכול להעיד מנסיון אישי? היכן יש מכון באזור חדרה?
ביופידבק הינה שיטת עבודה של חיזון חוזר על כל פעילות ונמצא בטיפול בהמון שיטות עבודה, במגוון רחב של תחומים. זו רק דרך עבודה.
קראתי את הכתבה של הריטלין ונכתב גם שיש שיטה של עד 60 טיפולים שנקראת שיטת הביופידבק - איך ניתן לקבל פרטים יותר מעמיקים על השיטה האם יש מישהוא שמטפל באיזור חיפה?
שלום רב, קראתי את המאמר על השיטה שנקראת ביופידבק. האם השיטה הזאת טובה גם ילד שאובחן כ-pdd-nos בסקלה של אוטיזם ומטפל בשיטת aba בגיל 4.1/2 .כמו כן למי אפשר לפנות לקבל פרטים נוספים? בתודה אתי
שמעתי שכן,מה הטיפול,תזונה אולי,נטורופטיה ? תודה מראש
דיסלקסיה הינו ביטוי של קושי בשלידה, המתאר קושי ברכישת הקריאה..... זו לא מחלה שעוברת, זהו קושי ביכולה הלמידה, לא עובר ולא מדבק! טיפול והתיחסות לדרכי למידה, הקניית הקריאה בשיטה המתאימה לקשיים המזוהים ומוטיבציה יכולים לשפר את התפקוד של הילד ואף לאפשר לו קריאה תפקודית. שום תזונה ושום נטורופטיה לא יעבירו את הקושי הבסיסי!
שלום רב, בני בן השבע נוטל ריטלין 10 מ"ג פעם ביום. בשבתות ובחופשים, אני נמנעת מלתת לו את התרופה. האם זה בסדר??? תודה מראש, קרן
שלום, בתי בת שנתיים וארבעה חודשים עוד מעט. היא תאומה ונולדה בתום ההריון במשקל שלושה ק"ג בלידה רגילה (אם כל הפרטים הללו חשובים). יחסית לשאר הילדים בגן וגם בהשוואה לאחיה התאום היא מדברת לא טוב. אין לה בעיה באוצר המילים אבל ההגייה מאוד לא ברורה, ופעמים רבות קשה לנו להבין מה היא רוצה. כשאנו מתקשים להבין היא מאוד מתוסכלת וחוזרת פעם אחר פעם על המילה ומתחילה לבכות. כשאנו מבינים לבסוף היא פשוט זורחת. גם מבחינת חיבור מילים לכדי משפט היא מעט מפגרת אחרי אחיה. היא לא מחברת יותר משתי מילים וזה כמעט תמיד לא ברור. חוץ מכישרוי השפה היא ילדה אינטילגנטית ומפותחת מאוד מבחינה מוטורית וחברתית. רק לשם דוגמה היא מדברת המון לבובות שלה ונדמה לי שהן מבינות הכול. גם התקשורת שלה עם אחיה התאום היא נפלאה וגם הוא מבין אותה מצוין. דבר מוזר נוסף זה רמות האינטונציה שלה. והפער בין האינטונציה לדיבור הוא מאוד משמעותי. קבעתי תור בקופת חולים במכון להתפתחות הילד אך זה ייקח לפחות שלושה חודשים, ואני ממש מודאגת. זאת למרות שהרופאה ההתפתחותית בקופת חלב אמרה שעד גיל שלוש ממילא אין מה לעשות ושלא נראה שיש בעיה. שאלותי הן: 1. האם תוכלי לפרט מעט על הנורמה? 2. האם יש לך רעיונות יצירתיים בקשר להבעת התסכול שלה? (חוץ מחיזוקים חיוביים והפגנת סבלנות, כמובן) 3. האם יש מקום לדאגה ורצוי ללכת לקלינאי תקשורת באופן פרטי, ולו לשם ייעוץ? תודה רבה מראש
בהחלט יש הרבה מה לעשות לפני גיל שלוש, וכדאי שתידעי את הרופא שטוען אחרת! כדאי לך לפנות ישירות לקלינאי תקשורת, דרך שרותי הקופה הינך זכאית לטיפול, ובמקביל להמתין לאבחון המקיף של מכון להתפתחות הילד. על נורמות התפתחותיות תוכלי לקרוא באתר זה (תדפדי לאחרו בדפים הישנים) או האתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בגיל זה יש עדיין שונות רבה בין ילדים ולכן ההבדךים הם גדולים ולא תמיד מצביעים על "בעיה" או איחור התפתחותי או אחר. האם בתך עברה את מבחן התקשורת בטיפת חלב? זהו מבחן חזק בתוצאות לגבי איתור ילדים הזקוקים לאבחון מקיף אצל קלינאי התקשורת. תוכל לרכוש ספר על שיטה hanen שמיועד להורים עם ילדים עם איחור שפתי, ניתן לרכוש אותו דרך אותה אגודה. בהצלחה
שלום רב, אצל תינוקת בת 11 חודשים אובחן מזה מספר חודשים לשון קשורה. ברצוני לדעת מה הטיפול? האם חייבים לנתח ???? מהם הסיכויים לליקוי בדיבור? תודה רבה.
לילדים או תינוקות עם לשון קשורה ניתן לעבור -ניתוח קטן (חיתוך הפרנלום-הגיד בין הלסת התחתונה ללשון) בת"א יש רופא שיניים בשם אייל בוצר העוסק גם בחיתוך זה . החיתוך יעיל מאוד גם לתינוקות עם בעיות הנקה בגלל לשון קשורה . הרבה הצלחה אהובה הילה חן מדריכת הכנה ללידה /אחות מדריכת הנקה -מוסמכת מטעם המרכז הישראלי לחינוך ללידה בישראל.
אני בעל לשון קשורה, והיא עדיין קשורה עד היום, נולדה איתי ילדה באותו מצב, ויתכן שאצלה נותח. מאחר והדבר לא הפריע לדיבור, אלא להוצאת הלשון בלבד, לא נחשב כמכשול בחיים. מאז אני מוציא לא את קצה הלשון אלא את אמצעיתה. בהצלחה
השאלה היא האם יש הגבלה תפקודית... התשובה לרוב: כן! לא רק בדיבור אלה בלעיסה, בניקוי שאריות אוכל מהפה ובאופן חלקי בדיבור, מכוון שהלשון נדרשת לבצע קומפנסציה, על ידי גוף הלשון במקום קצה הלשון. (כפי שכתב דוד!) רצוי להצע את החיתוך, אשר הינה פעולה פשוטה וקלה.... איננה מחייבת הרדמה או תפירה, פשוט תותכים וזהו! עולה פשוטה וחשובה לשיפור התפקוד!
האם אפשר לפתור בעייה זו בגיל יותר מאוחר. הכוונה לגיל מבוגר?
בתי בת ה-5 מטופלת במכון להתפתחות הילד מעל לשנה בריפוי בעיסוק וכן אצל קל"ת עקב הפרעת קשב וריכוז וכן קושי בשליפה וארגון. נטען ע"י המטפלות הנ"ל כי חל שיפור ניכר לאחרונה. מכיוון שבעוד שנה הילדה אמורה לעלות לכיתה א' אבקש לדעת האם מומלץ לעשות אבחון " TOVA" כדי לדעת את מצבה או כל אבחון אחר שמתאים לבדיקת מצבה של הילדה. אשמח לתשובה מהירה.
מבחן זה משווא בתפקודי למידה של הנבדק תחת השפעת תרופות. האם את מעוניינת, בגיל מוקדם זה, לשקול טיפול תרופתי? אם התשובה חיובית ומבצעים את המבחן בגיל צעיר זה, אז תשקלי בחיוב את ביצוע הבדיקה. בכל מיקרה, היא תמשיך להזדקק לטיפול תומך של אנשי מקצועה שציינת. האם היא תקבל גננת שי"ח בגן, השנה?
שלום לך, ברצוני להיתייעץ איתך בנוגע למצבה של בתי, היא כיום בת 2.8 חודשים ועדיין לא ממש מדברת, הלכנו לבדיקת אוזניים והיא שומעת מצויין, אנו התחלנו להיעזר בקלינאית תקשורת, אבל אנו מאוד מודאגים בנוגע להתפתחות הכללית והתקשורתית.. אנו גרים בחו"ל והילדה היתה חשופה רק לשפה העברית, כך שאין היא מבולבלת לגבי השפה הנשמעת סביבתה, הילדה היתה בגן עד גיל 2.5 אך לא הסתדרה שם ולכן הוצאנו אותה משם, היא ילדה שמחה בעלת תיאבון בריא אך רזה מעט, נראית נורמלית לחלוטין, אך לפעמים עצורה וסגורה, חשוב לציין שהילדה מבינה הכל. ב"מרכז להתפתחות הילד" הומלץ לנו לעשות לה בדיקה נוספת שמשמעותה להכניס את הילדה להרדמה ולעקוב אחר הצלילים המועברים למוח, אנו מתנגדים לבדיקה מאין זאת ואיננו יודעים מה לעשות, הבדיקה אינה ידועה בארץ (http://www.judithpaton.com/ ראי קישור) אודה לך על כל דבר שתוכל לייעץ לנו, אנו גם נעבור איבחון פיסיכולוגי כדאי לשלול את בעיית האוטיזם. שאלה נוספת האם ABR - Auditory Brainstem Response היא אותה בדיקה כמו Auditory Processing Test (זאת הבדיקה שנאמרה לנו) והאם לא קיימת סכנה כלשהי בבדיקה לילדה. בבקשה עני לנו, תודה מראש
מבחינת הסכנה לילד, חוץ מההרדמה, אין סכנה, למיטב ידיעתי. ABR הינה בדיקה אוביקטיבית הבודקת את מסילות עצב השמיעה עד למוח. auditory porcessing כמו השם, בודק את תפקוד המערכת, היכולת לאבחן צלילים ולפענח אותם. זו בדיקה תפקודית ואכן, ניתן לעקוב אחר השינוי האיזורים שונים במוח, למעשה "מחברת" בין ההבט האנטומי-פיזיולוגי של מסילות השמיעה (ABR) לבין התפקוד ברמה של תאי עצב במוח. בארץ לרוב לא עושים את הבדיקה במיכשור אלה דרך בדיקת התפקודים התחום השםה והאזחנה השמיעתית, מסיקים על תפקוד המוח מתוך תפקוד השפה. ביתך זקוקה לאבחנה מבדלת (כן, במכון להתפתחות הילד) ולתוכנית מובנת לגריה בתחום התקשורת והשפה. ישנם תוכניות שונות לצורך כך, גם בארץ. כאן, החל מגיל 3 הילדים יכולים להיות מולבים ה"גן שפתי" אשר הינה מסגרת חינוכית קטנה התומכת בתחום השפה על ידי טיפול משולב בפעילויות הגן, לצד גננת מיוחדת וקבוצת ילדים קטנה. ברור לאחר כל איבחון, אוביקטיבי או סוביקטיבי, יהיה צורך בבניית תוכנית התערבות מקצועית עם הדרכה להם. תבררי האם יש מרכז HANEN בקירבתכם. אנו בארץ תירגמנו את בפר ההדרכה שלהם, להורים. לדעתי תפיקי תועלת רבה וההדרכה בתחום זה. באיזה מדינה אתם נמצאים?
תודה לך עבור התשובה המהירה אולי יש איזשהו קישור בעברית ללמוד מקרוב על הבדיקה (ABR), אודה לך אם תשלחי לי. אנו גרים בטורונטו, האם ידוע לך ששם יש מרכז כזה? שוב תודה ושבת שלום.
מי מוסמך לאבחן דיסלקציה ?
דיסלקסיה הינה אחד מהאבחנות הקשורת לקשיי למידה ומתארת קושי ברכישת הקריא. בד"כ נכלל האבחנות הניתנות על ידי פסיכולוג לאחר איבחון בלקויי למידה. ברור שזו רק מילה ורבים משתמשים בה היום: מורים, מחנכים, אנשי מקצןע הקשורים ללמידה וכו'. כאבחנה מבדלת על הפסיכולוג, בלבד
שלום רב לבאי הפורום הזה. דיסלקסיה היא ליקוי קריאה ייחודי. ישנם ליקויי למידה אחדים המשפיעים על הקריאה, ולא כל ליקוי קריאה הוא דיסלקסיה. אבחון ליקויי-למידה הוא אבחון מקצועי הנערך ע"י מומחה. מאבחן מומחה ללקויי-למידה הוא בעל מקצוע בעל הכשרה ייחודית. פסיכולוגים אינם עוברים הכשרה מעמיקה באבחון דיסלקסיה וליקויי-למידה אחרים. בספרי החדש: "ללמוד מלקויי-למידה על פסיכולוגיה אחרת" יש מאמרים להורים והנחיות על אבחון, אבחנה, מאבחנים וליווי ילדים ובוגרים לקויי-למידה. באתר עמותת המאבחנים - גל אפשר להתעדכן וללמוד על נושא אבחון לקויי-למידה ונהלים מקובלים. בברכה, ד"ר נויה ספקטור מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית - חינוך מיוחד
שמי שלומית ואני בת 50 לפי כול השיחות של יועצים ברדיו היצלחתי לאבין שאני סובלת מי דסלקציה יש לי אמון שגיעות כתיב אני קורת אמון אבל כאשר אני צריכה ליכתוב אני פשוט מיתבלבלת כאשר אני היתי תלמידה תמיש נתנו לי לשבת בסוף אז לא ידעו איך לטפל במיקרים כאלו כניראה הודה לכם עם תוכלו ליעץ לי מה הטיפול בנאשא זה תודה שלומית
שלום לך שלומית. שגיאות כתיב נובעות מליקויים שונים. טוב לדעת שאת קוראת הרבה ונהנית. בגילך, ובדרך-כלל בכל גיל, כאשר שגיאות כתיב נובעות מליקויי-למידה (כמו ברוב המקרים) ההמלצה היא להניח למצב ולא לצאת למאבקים אבודים. חשוב שאם את כותבת מכתב רשמי - יתקנו לך את השגיאות כדי לא לגרום טעויות בהבנת הכתוב ועל מנת לא לעורר ספקות במי שאינו מתמצא בקשיים שלך. מי שמציע טיפול בנושא בגילך - אינו אמין ולא כדאי לסמוך על הבטחותיו. אני בטוחה שתוכלי להמשיך וליהנות מקריאה ואף מכתיבה - ולא להיות מוטרדת מן השגיאות. בהצלחה!
מכובדיי ! אבקש לדעת ואם אפשר בהרחבה. א. האם אנשים מבוגרים וגם בגיל מתקדם יכולים "לחלות" בדסלקציה ? ב. אם כן, מה הם התופעות ? ג. האם תופעה פתאומית ומתמשכת של קריאה איתית שייכת " למחלת " דסלקציה ? תודה למפריע ומצפה לתשובתכם הממצת. דני
דני שלום, קודם כל - דיסלקציה זה לא מחלה. בדרך כלל כשמדברים על דיסלקציה, בהקשר של ילדים, מדובר בדיסלקציה התפתחותית שהיא קושי ספציפי בקריאה שאינו ניתן להסבר על ידי גורמים אחרים (ז"א לילד יש אינטליגנציה תקינה, אין לו בעיית שמיעה או ראיה , הוא נחשף לתוכניות חינוכיות הולמות, אין לו בעיה ראשונית אחרת כמו בעיה פסיכיאטרית וכו'). לגבי אנשים מבוגרים, אם האדם קרא קודם באופן רגיל, ופתאום (או בהדרגה) יש קשיים בקריאה, יש לברר קודם כל (זה נשמע מצחיק) את מצב הראיה. אם לא מדובר בקושי שנובע מראיה, יש לברר הלאה (בכיוון של ברור נאורולוגי). בכל אופן מבחינת המושגים המקצועיים, זה לא דיסלקציה התפתחותית, אלא דיסלקציה נרכשת ( acquired dyslexia). רק בריאות, בברכה, צוף
במסגרת לימודיי אני צריכה מקורות מידע על לקויי למידה ובעיקר על דיסלקציה אודה על עזרתכם
מי רשאי לתת מרשם לריטלין? רופא הילדים המכיר את הילד היטב? מומחה? פסיכיאטר? נוירולוג? מה אומר על כך משרד הבריאות?
תוכלי לשאול את משרד הבריאות. כדאי לפנות לנאורולוג ילדים בשלב ראשון. למיטב ידיעתי כל רופא מורשה לרשום רטלין
תודה לך פרידה האם יש מקום שבו כתוב על כך שכל רופא רשאי לרשום ריטלין? מהי הכתובת באתר הבריאות?
שלום בני בן השלוש ורבע לא יודע לבטא את האותיות ש' ו - ס'. את שניהם הוא מבטא בערך כמו TH באנגלית (אבל לא בדיוק, פחות קיצוני מזה). מתי צריך לקחת אותו לטיפול בבעיה? האם יש עוד סיכוי שזה יסתדר לבד?
בהחלט יכול שירכוש את ההגאים מאוחר יותר. לטיפול לקראת גיל 5 וחצי. האם יש לו מוצץ? האם שמיעתו תקינה? האם נשימתו האפית תקינה?
בני יהיה בן 3 בעוד כחודש. הוא מאוד ורבלי אבל יש לו בעיה בהגייה של אותיות מסויימות- ר' נשמעת כמו וויש ( W ) ש' כמו סין ל'- ימד או וומד, ולפעמים בצורה שונה. למשל, המילה ילד נאמרת כמו "נלד" כי הוא מסתבך עם הל'. צ'-כמו סדיק. (אנשים שלא מכירים אותו לא תמיד מבינים מה הוא אומר, ונדמה לי שבגיל 3 אדם זר אמור להבין אותו). האם מוקדם מדי לפנות לטיפול או שיש צורך? שתי הערות-הר' היא בעייה משפחתית אצל בעלי. במקרה של בעלי העניין טופל כבר בגן ותוקן אך כל אחיו נותרו עם וויש במקום ריש. יש קשר? ניסיתי ללמד אותו להגיד י-לד, תוך הפרדה בין שתי ההברות והוא מצליח יפה, השאלה אם להמשיך לנסות או שזה מוקדם מדי?
עדיין מוקדם מדי! ובכל מיקרה, תני לבנך "לגלות" בעצמו ולבהשיל ואם יהיה צורך בהתערבות... פני לקלינאי תקשורת לקראת גיל 4 וחצי ותני לאיש מקצועה לעשות את עבודתו, תקבלי הדרכה ותוכלי להיות שותפה פעילה לטיפול, אך לא מומלץ לנסות באופן מובנה וישיר, כיד את יכולה ליצור אצלו התנגדות, מודעות מוקדמת ותיסכול. יש לבנך מטלות התפתחותיות מתאימות לגילו, בתחום השפה, התקשורת ורכישת ידיעות כלליות שהם קודמות לרכישת ההגאים שציינת. אם דיבורו לא יהיה מובן לאנשים מחוץ למשפחה (ה- סה"כ), בגיל שלוש וחצי, תפני לקלינאי לאבחון, קבלת הדרכה ויעוץ. האם הוא לועס ואוכל אוכל "רגיל"?
בני לועס ואוכל אוכל רגיל, ובאופן כללי אפשר להבין אותו, רק לעיתים כשמדובר במילים עם האותיות ה"בעיתיות" קשה להבין (למי שלא מכיר אותו). אמתין כפי שהמלצת. תודה.
שלום אבא שלי עבר תאונת דרכים קשה שכתוצאה ממנה הוא סובל מאפזיה קשה . אני מחפשת גם קלנאי תקשורת באיזור השרון , וכן כל מידע שיש בנושא אפזיה וטיפולים אפשריים. אשמח לעזרה .
תפני לחיפוש קלינאי לאגודת קלינאי התקשורת 03-9217815 או באתר www.ishla.org.il שם גם תמצאי מעט מידע ראשוני.
אני בת 29 ומגיל מאוד צעיר אני מתמודדת עם בעיה של קול עבה וכל מי שמשוחח איתי בטלפון חושב שאני גבר האם יש דרך לטפל בעניין הקול לאחרונה זה החל להטריד אותי באופן משמעותי אשמח לקבל תשובה בנושא תודה
כן, יש מקום לבירור הסיבה לקול העבה ובהמשך, לאחר בדיקת אאג' והעכה של תפקוד מיתרי הקול, יש מקום לטיפול ושיוני בטון ובשימוש בקול. רצוי במקביל לברר את בריאותך הכללית, כולל תפקוד הורמונלי, כחלק מהבירור הכללי. מאיזה איזון את בארץ? יש מספר "מרפאות קול" משולבות בין רופא אאג וקלינאי תקשורת, שמאבחנים ומתכננים טיפול, במשותף.
בני בן 3.4 ואינו הוגה נכון "צ" "ש" ודומיהן האם יש צורך בטיפול של קלנאי תקשורת ומאיזה גיל מומלץ להתחיל?
בנוסף על כך הוא מרייר בתקופות מסוימות (עדין לא ברורו לי מתי אך יש תקופות שאינו מרייר ויש תקופות שכן)
אולי קשה לו לנשום דרך האף בתקופות מסויימות? האם יש לו מוצץ? האם אחיזת הכתפיים שלו תקינה?
הוא עדיין צעיר לטיפול זה, בכל מיקרה, הטיפול רצוי שיעשה לפני כניסתו לבית הספר, אך, בהתאם להחלפת השיניים, אשר משפיים על היכולת למקם את הלשון בפה. לקראת גיל 5 כדי להתיעץ עם ק"ת, לקלבת חוות דעת. אם קשה להבינו, אז, אולי כדאי להתיעץ קודם. האם סבל מדלקות אוזניים? האם עבר בדיקת שמיעה?
ילד בן 4 שבוחר עם מי ומתי לדבר.בגן לדברי הגננת כמעט ולא מדבר אתה,תקופה מאוד ארוכה לא השתתף בריתמיקה -רק התבונן. בקרב המשפחה(סבים וסבתות)לעיתים לוקח זמן עד שמתחיל לדבר. חשוב לציין כשמדבר שפתו עשירה ובעל ידע רב. היכן ניתן לאבחן ולטפל באזור מודיעין?
כן, בהחלט............. אבל השאלה האם יש צורך בטיפול או האם זה שלב התפתחותי או אולי אישיותו, או חוסר בטחון? פנה לקלינאי תקשורת דרך קופ"ח או באופן פרטי, קבל שמות של קלינאים דרך האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת 03-9217815
שלום אני בחורה בת 27 יש לי קול גברי האם אני יכולה לעבור איזה טיפול או ניתוח לתקן הקול שלי תודה
כן, תפני קודם כל ךבדיקה אצל רופא אאג', לוודא שמצב המיתריפ תקין... קבלי מנו הפניה לטיפול קול, ולאחר מכן תפני לקלינאי תקשורת, לקבלת טיפול בהצלחה
לצערי,בני בן 8.5 שנים הוגה "ס" במקום "צ". בעבר טופל אצל קלינאית כשנתיים על רקע אחור בהתפתחות והיום בעל קושי קטן בבטוי בהיר ומלא בע"פ ובכתב. כיצד לטפל בהגיה ומה ניתן לשפר? תודה
פנו לטיםול של קליניא התקשןרת, שהוא איש המקצוע המיועד. מגיע לו טיפול על חשבון ביטוח הבריאות הממלאכתי, עד יום הולדת 9, מהרו ותממשו את זכויותיו
תודה רבה על תשובתך ואכן נמהר. מה ההסתברות שטפול יפתר את הבעיה,בהתחשב בגילו(8.5)? יש מבוגרים שמתקשים מאד בהגית "צ" והוגים אותה "ס" כמו בני? תודה
איפה אפשר למצוא קליני/ת תקשורת שעובד/ת גם עם ילדים אוטיסטיים, ונמצאת באזור רעננה, כפ"ס הוד השרון או הסביבה? האם אפשר לקשר אותי עם מישהו כזה? תודה, הדר
בני בן שלוש וחצי מאוד מגמגם למרות לפעמים אומר משפטים בלי לגמגם (לא יותר ארבע מילים),יש מילים שהוא רוצה לומר אך לא מבינים אותו,ורופאת ילדים הפנתה אותו למכון איבחון להתפתחות ילד לאחר הוא היה מטופל אצל קלינאית התקשורת והיא המליצה ללכת לשם. שאלות: 1- האם יש או קיים מכון לטיפול "גימגומים" או שיקום דיבור או משהו דומה בגילו ? 2-האם מכון להתפתחות ילד זה המקום לטיפול ? 3- מה את ממליצה לנו לעשות כדי לטפל את הבעיה זו ? 4- ממה נגרם ממגיגומים לדעתך?מהן הסיבות בדרך כלל? נ.ב בני נמצא בסביבה מאוד בריא וגם מאוד פעיל מבחינת חברתית ויש לו אח גדול בן 5.5 הוא בכלל לא מגמגם . מחכה לתשובתך בהקדם.... תודה מראש.
1. כן, אבל בכל מיקרה תזכור שמדובר על חוסר שתף בדיבור (על פי הגיל) ויכול להיות חקל של בתפתחות נורמלית של הדיבור (ראה תשובות מהעבר בפורום זה) 2. במכונים להתפתחות הילד יש אולי מערך גדול מדי לצורך המתואר, פנה ישירות לקלינאי תקשור, דרך שרותי קופ"ח אליה אתה משתייך. 3. אני ממליצה לפנות להערכה ויעוץ אישי, שעדיין לא מחייב התערבות ישירה..... מעקב ולימוד על התופעה כדי שתקבלו שיכול להיות תופעה נורמלית של הילדיות (75% של הילדים עםתופעות כמתואר בגיל הרך, מתגברים עליהם באופן טבעי, כחלק מהתפתחות הנורמלית של הדיבור)
תודה על התשובה. הילדה בת 4, יל'דה שמחה חברותית, הולכת לחברות, באות אליה, לא עונה לגננת, נפרדת ממני יפה, שפתה בהתאם לגילה, אפשר לחזק קצת, השאלה? רוצה כרגע להמנע מטיפול רגשי, האם קלינאית תקשורת יכולה לתת לה חיזוק שפתי, שיתן לה בטחון בדיבור עצמו, האם את יכולה להפנות למי שמכיררה את הנושא?
קלינאי תקשורת יכול להיות פתרון יעיל לשפר את היכולת שלה לתקשר ולדבר. הפניה יכולה להעשות דרך קופ"ח - היא זכאית לטיפול עד 27 טיפולים בשנה על חשבון ביטוח הבריאות. או לחילופין, טיפול פרטי.... בהתאם לאיזור מגוריך. תוכל לפנות לקבל שמות של קלינאים באופן פרטי, באיזור מגוריך לאגודת קלינאי התקשורת 03-9217815 גם במיקרה של טיפול פרטי, ניתן לבקש החזר כספי חלקי של הקופה! בהצלחה
האם חיזוק של קלינאי תקשורת יכול לעזור במקה של אילמות בחירה(מדבר עם ילדים ולא עם מבוגרים), למרות שהתופעה היא על בסיס רגשי בלבד?
בן כמה הילד? האם נמצא בטיפול פסיכולוגי או/ו מקבל טיפול תרופתי? כן, ההמלצה הינה לטיפול משולב. בהתאם לגיל הילדה, לפעמים כדאי להתחיל בטיפול בפרגמטיקה ותקשורת, לא בלחץ להבעה מיליולית. כמובן שרצוי קלינאית שמכירה את התופעה. דרך הגו, התופעה נקראת היום elective mutism כדי להדגיש את העובדה שהילד "בוחר" איפה ועם מי לדבר, כי התופעה אינה אילמות מוחלטת אלה העדר דיבור במצבים מסויימים או תנאים מסויימים (כמו בביה"ס או מחוץ למשפחה הקרובה) יש רקע של חרדה ודיכאון בהבט הפסיכיאטרי. מגיל מסויים (מעל גיל 6) התוצאות של טיפול תרופתי משמעותיות, כמובן ליד ההתנסות בדיבור במקום בטוח, מקבל וכו'.
מדובר בילדה בת 10 שנמצאת בכתה של חינוך מיוחד ואינה מדברת עם הילדים והמורה. האם מדווחת שבבית היא כן מדברת. אני מעונינת לקרוא חומר בנושא והצעות כיצד ניתן לתקשר איתה?
מדובר בילדה בת 10 שנמצאת בכתה של חינוך מיוחד ואינה מדברת עם הילדים והמורה. האם מדווחת שבבית היא כן מדברת. אני מעונינת לקרוא חומר בנושא והצעות כיצד ניתן לתקשר איתה?
שלום! אני בן 24 בעייתי היא בליקוי בדיבור באות ש'. הייתי אצל קלינאית תקשורת במרפאת "לין" ששם הוסבר לי כיצד להוציא את ה-ש' הנכונה. וכיצד להתאמן עליה עד שיהיה אפשר לשלב את ה-ש' כחלק מהדיבור השוטף. כאשר הגעתי הביתה לא הצלחתי להוציא כלל את ההגיה הנכונה. שאלותיי... 1. האם בגיל 24 לא מאוחר להתחיל לטפל בזה? מה הסיכויי הצלחה בגיל כזה? 2. כמה אני צריך להשקיע מזמני לפיתרון הבעיה? 3. האם יכול להיות שהבעיה היא לשון קשורה? 4. יכול להיות שהבעיה היא פיזית מולדת ואין כלל אפשרות לטפל בבעיה? תודה מראש... יובל
1. במידה והינך מעוניין ובעל מודעות ומוטיבציה, אין סיבה שלא תצליח לדבר בצורה תיקנית! 2.תצטרך להשקיע את מאמצך בתירגול רב ובדיבור מבוקר 3.יכול להיות שהלשון קשורה, לך לרופא שיניים או אורטודונט ותבדק על ידים 4. אם הצלחת אצל הקלינאית אין סיבה שלא תצליח בהמשך ובוודאי הסיבה לא פיזית או מולדת. לך לטיפול מובנה ומסודר ואל תקצר את הדרך. בהצלחה
שלום רב אני נושמת דרך קנולה ואני מתענינת בטיב של קנולה עברתי את כל הסוגים אני חושבת עכשו אני עם מתכתית וזה לא נראה לי הכי אסתטי וזה מטריד אותי אני מבקשת את דעתך על איזה קנולה את ממליצה הנתה אותי אליך דר' מרק מ א אוזן גרון בתודה מראש אסתר
אשמח לעזור אבל לצורך כך עדיף שתיצרי איתי קשר טלפוני כי אני צריכה לקבל ממך פרטים רבים, כולל הסיבה לקנולה והערכה למשך השימוש בה. אם תלחצי על התמונה שלי, בפורום הזה, תקבלי את פרטיי ומס' הטל' הסלולרי. להשתמע!
שלום לך לדאבוני אני לא מדברת אי לכך איני יכולה להתקשר בסלולרי או בכלל אני רק יכולה לכתוב אם תרצי אוכל לענות בכתב בתודה אסתר
שלום פרידה, לבני בן ה שבע וחצי יש קושי מסויים בלבטא את מה שהוא מרגיש במילים. ברוב הפעמים ויכוח על צעצוע עם אח שלו (4) נגמר בכוחניות. נדמה לי גם שהדיבור שלו ביחס לילדיי כיתתו אינו שוטף מספיק. נדמה לי שיש לו הרבה רצון להוציא הרבה דברים החוצה ומכיוון שהוא פוחד שזה לא יצא חלק הוא פשוט נמנע מלדבר בטענה שזה מעייף אותו. האם פסיכולוג יכול לעזור לי או שמא קלינאית תקשורת? תודה
הייתי פונה בשלב ראשון לבדיקה רפואית, לאשר שבריאותו תקינה... וגם שמיעתו! בשלב הבאה קלינאית תקשורת יכולה לאבחן ולהעריך את התפקוד השפתי והתקשורתי, לקבל מידע מתיפקודו בבית הספר, בבית ובין ילדים בגילו ולאחר עריכת איבחון שפתי תוכל להציע דרכי טיפול ספציפיים המותאמים רק לו! בהצלחה
באתר משרד החינוך ניתן למצוא את רשימת כל גני החינוך המיוחד בארץ. http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Special/Misgerot/GaneyYeladim/ אני מחפש גן שפתי בראשון לציון - אשמח לקבל עזרה.
את ההפניה לגן תקבל מועדת ההשמה. אופי ואוכלוסיית הגנים משתנה מדי שנה, בהתאם למאפייני הילדים המופנים אליהם, על כן, ועדת ההשמה, לאחר קביעת זכאותו של הילד לחינוך מיוחד יפנה אותך לגן ספציפי. בהצלחה
שלום לכולם. אני בת 18, ולאחרונה אחייני בן ה-3 אובחן כ-PDD NOS הייתי רוצה לדעת קצת יותר בנושא- אפילו הסבר כללי מאוד שיעזור לי להתחיל עם ההסברים המסובכים יותר... עוד דבר שמטריד אותי מאוד, הוא העתיד. לאחייני יש עיכוב שפתי, אבל הוא מדבר, מבין, ויודע. אני לא יודעת אם השאלה הזאת במקום, אבל... הייתי באמת רוצה לדעת- זה יפריע לו בעתיד? יש לו סיכוי לחיות חיים נורמליים ומלאים? לסיים בית ספר, ללמוד מקצוע, לעסוק בו, להקים משפחה, וכו'? דבר אחרון- האם ל-PDD NOS יש קשר כלשהו לגנטיקה? האם ייתכן כי מדובר בתסמונת שמועברת בתורשה? תודה רבה מראש!
עדיין לא ידוע על הרקע הגנטי התופעה הזאת. ההגדרה אומרת שיש לילד קושי ביצירת קשר בתקשורת יעילה, בלמידה של קשריים חברתיים, בשימוש בשפה ככלי ליצירת קשרים ובהתמצאות חברתית בכלל. בילדים מסויימים יש גם ירידה ביכולת הקוגניטיבית ובלמידה בכלל, בתפקוד ובהתמצאות בחיי יום-יום. במיקרה של NOS הכוונה לכך שאי כעת הגדרות נוספות על חומרת התופעה. באשר לעתיד, קשה לדעת כעת, תלוי בגורמים רבים. היום ישנם שיטות טיפול רבות ושילוב שלהם בטיפול. ודאי הציעו להוריו תוכנית טיפולית ייחודית. בשנים האחרונות נכרת עליה דרמטית באבחנה של ילדים על הרצף האוטיסטי, מבלי שמקבלים את ההגדרה החד משמעית, החשוב הוא שיש תוכנית התערבות. תעייני באתרים שתמצאי ב- google או נסי לתקתק אוטיזם, PDD במנועי חיפוש שונים. ההגדרה אינה מספרת לנו על עומק הופעת הקושי, לא על התפתחות העתידית וודאי לא על התפקוד של הילד בעתיד. עדיין מוקדם לקבוע, וזה נכון גם לגבי ילדים ללא אבחנות על קשיי התפתחות בכלל!
מה בין PDD NOS ל MCDD . כך איבחנו את בני בין ה 3 אך נראה כי אף אחד אינו מכיר את האבחנה של MCDD , רק ה PDD מוכר! האם תוכלי לכוון אתי ליותר מידע? אמא מודאגת
גם הבת שלנו בת 3 אובחנה MCDD . מי עשה לכם האיבחון? יש הרבה דברים דומים לPDD אבל ההבדל הגדול מי מה שאני הבנתי זה הרצון ליצור קשר. הבת שלנו רוצה רק מאוד מפחדת. היא מפחדת מהרבה דברים וזה עד סמפטום שאין לPDD הקשים אחרים לגמרי- פחד, חרדות לפעמים תופעות של סכיזופרניה. הדברים המשותפים - איחור בדיבור, קושי או חוסר תשקורת איפה הבן שלך לומד- האם הוא בגן רגיל. אנחנו מתלבתים איפה להכנים את הילדה שלנו שנה הבא.
אני מעוניינת ללמוד קלינאות תקשורת.האם מישהו יודע מה ההבדל בין הלימודים באוניברסיטת ת"א לבין מכללת הדסה.האם התעודה שמקבלים בתום הלימודים בכל אחד מהמוסדות שונה?
ניתן ללמוד הפרעות בתקשורת בכל אחד משלושת המקומות: אוניב' ת"א, אוניב' חיפה והמכללה האקדמית הדסה, בירושליים. שלושת התוכניות קיבלו את האישור של המועצה להשכלה גבוהה. התוכניות מצויינות בכל מקום, האוירה והדרישות מעט שונות, ובכל זאת, די גבוהות. שיהיה בהצלחה
ביררתי במקומות שמלמדים קלינאות תקשורת. אני יודעת שהמקצוע הזה מתאים לי מבחינות רבות אך ציוניי אינם מספיקים. האם יש איזו מכללה שמלמדת את זה גם או עומדת ללמד בשנה הקרובה?
בני בן השנתיים ועשרה חודשים התחיל לדבר מוקדם יחסית משאר בני גילו , הוא מדבר משפטים שוטפים שלמים ארוכים ומורכבים , הוא ילד חברתי שיוזם ומתקשר עם מבוגרים שהוא מכיר וגם כאלה שלא מכיר, הוא גם מדבר עם ילדים בני גילו , יש לו ביטחון עצמי טוב, אך רק מלפני שבועיים התחיל לגמגם , דבר שמפריע לו מאוד וגם לנו כהורים מהתגובות שמסביב , לאחרונה הוא המציא לעצמו תכניקה להקלה בגמגום במיוחד כשהגמגום מחריף הוא מדבר קודם כל לעצמו בקול נמוך מאוד ואח"כ מדברו בקול רם יותר , שאלתי היא : למה זה קרה לו? איך אפשר לעזור לו לחזור לדבר איך שהיה? אני מבקשת שתעזרו לנו ,,,,ותודה מראש
תופעה של חוסר שטף בדיבור בגיל זה הינה תופעה נורמלית המלווה את ההתפתחות הרגילה. למה זה קורא! כי הילד "מחקה" את דגם הדיבור של המבוגר, מבחינת המהירות והשטף, כי יש לו אוצר מיליפם רחב שצריך לארגן, כי הוא זקוק להשהייה מסויימת למתן תשובה מילולית, כי............ הסיבות רבות, התופעה הינה חלק של תהליך נורמלי ברכישת השפה ובד"כ התופעה חולפת ככל שהילד מתפתח. יחד עם זאת, אם מסבים את תשומת ליבו לענין, מנסים "לסיע" לו, מתביישים ומגיבים ריגשית, אז, יכלו להיות שמקשים אליו במקום לעזור! אם יש במשפחה מקרים של גימגום, אז, אנו יודעים שבמיקירים מסויימים התופעה "רצה" במשפחות... מבלי שיש סימוכין גנטיים, זו רק שכיחות. על כן, אם הינך מותרדת ודואגת תגשי את, בלי הילד בשלב ראשון, לקבלת מידע אצל קלינאי תקשורת................ באשר להתערבות, לעניות דעתי, בגיל זה מודעות ומטען רגשי רק יכבידו אליו! חפשי בתשובותי מהעבר התיחחסות מורחבת לנושא זה בהצלחה
היכן אפשר לעשות את "מבחן טובה" נאמר לי ע"י מומחה לנאורולוג כי אני צריכה לעשות את המבחן הזה (אני בת 30) תודה
לבקשתך, את כותבת שנאמר לך שאת צריכה לפנות לנאורולוג. אם נאמר לך כך, תפני......... קלינאי תקשורת אינם מעבירים את המבחן הזה, אשר מיועד להעריך את ההשפעה התפקודית של תרופות. מקווה שהפעם תשובתי ברורה
בני בן שנתיים ושמונה ועדיין לא מדבר ברור , אני מבינה אותו היטב והגננת בגן טוענת שיש שיפור, אך אני עדיין לא שלמה עם זה. הוא מצליח להגיד משפטים שלמים ,משפט בין ארבע מילים ואפילו יותר ,אך בהשוואה לילדים בני גילו זה אחרת, רוב הילדים בגן מדברים פחות או יותר כמוהו. חשוב לי לציין כי בגן שלו יש גילאים מעורבים באותה כיתה כלומר: תינוקות עם בני שנתיים פלוס , האם זה בסדר? האם זה יכל להשפיע על עיכוב בשפה? האם מומלץ להשאיר אותו עוד שנה בגן מסוג זה? תודה
באשר העתיד והשילוב בגן, ברור לך שהתשובה קשורה לבירו האפשרויות החלופיות! באשר לילד, אם הוא עבר את בדיקת התקשורת בטיפת חלב בגיל שנתיים ושלושה חודשים, ואת מרגישה שיפור מתמיד, גם אם לא לפי קצב האחרים, אך לעצמו..... אז אוליל לא כדאי להכנס למסגרת מקצועית. במידה ותרגישי שהוא איננו מתקדם או נפער פער משמשעותי בינו לבין יתר הילדין, תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת יעוץ והדרכה, ובעקר לשם מעקב על התקדמותו, מבלי להתחייב לטיפול.
הי, אני בת 28, בעלת היגוי שגוי של האותיות השורקות, ולפי קריאה קצת בנושא, מניחה שבעלת דחיפת לשון (בתור ילדה השיניים הקדמיות שלי היו מאד עקומות ועברתי טיפול אורטודנטי ליישור). בשבועיים/שלושה האחרונים, אחרי שהצלחתי להגות את ההברות נכון, החלטתי לנסות באופן עצמאי לטפל בזה, וחבר שלי מתקן אותי כל פעם שאני הוגה לא נכון ככה שאני אתרגל אחרת. להפתעתי הרבה זה עובד!! ונראה לי שאני אוכל לעשות את זה לבד, ללא סיוע קלינאי תקשורת (אנחנו נוסעים בעוד שבועיים לטיול של שנה, ככה שאין לי את האפשרות ללכת לבעל מקצוע). הבעיה שהתחילה להתעורר היא שביומיים האחרונים יש לי כאבים חזקים מאד בלסת התחתונה. אני ממש מרגישה כאילו היא זזה מהמקום. בנוסף, ייתכן כצירוף מקרים, התחיל לי ריח מאד לא טוב מהפה שלא היה לי כמותו בעבר. הריח לא קשור לאכילה או לצחצוח שיניים. הוא פשוט שם :( האם יש קשר בין הדברים? מה אפשר לעשות כדי לפתור את הבעיה? האם זה יעבור? האם יש טעם ללכת לקלינאי תקשורת לפעם-פעמיים לפני נסיעה כזו - האם יוכל לעזור? תודה!!!
תפני לרופא שיברר האם יש שינוי בלסתות ובעקר, האם יש איזה דלקת שנותנת את השינוי לטעם בפה. באשר לקינאי, אולי תפיקי תועלת מהתיעצות חד פעמית, יתכן שיש דבר מה שהקלינאי יוכל להדריך אותך, להמשך השיפור. אם את מצליחה להגות מה שהחבר שלך חושב שזה נכון ובמקום זאת את עושה פעילות שלטווח רחוק יפגע בך, אד יצאה הפסדך בשכרך!
בני בן שנתיים וחודשיים. בחודשיים-שלושה האחרונים הוא התחיל לתפוס מרחק מילדים בני גילו- לא לקיים איתם אינטראקציות, ולא לשחק איתם- גם אם הם מראים התעניינות ונכונות לשחק איתו, הוא לא ממש משתף פעולה. בנוסף, הוא משתעמם נורא מהר מכל מיני פעילויות ומשחקים- קופץ מדבר לדבר- סיים לבדוק ולחקור משחק ממשיך הלאה (לא מתעמק באף משחק, לדג': מעדיף לפתוח ולסגור את כל הקופסאות שמכילות פלסטלינה בצבעים שונים, מאשר ללוש ולעשות בהם צורות). בגן, הגננת טוענת שבפעילויות שונות היא חייבת ליצור איתו מגע, או קשר עין כדי שיהיה מרוכז במהלך כל הפעילות, ואם לא הוא מאבד עניין ומעדיף להעסיק את עצמו- אם בקריאה על הספה של איזה ספר (מת על ספרים), או בריקוד עם עצמו וכו'. בנוסף לכך, בני הוא לא ורבלי (מדבר מילים בודדות ולא משפטים שלמים), הוא מסתדר מצוין בלי להשתמש בדיבור, משתמש בתקשורת לא מילולית כשהוא צריך משהו- מצביע, לוקח אותך ביד,בצירוף להגיית מילים בודדות- ואי-אפשר לא להבינו (אני משערת שבני-גילו הרבה פחות מבינים אותו ממבוגרים). אני בהריון בחודש שמיני, ונמצאת שעות רבות בעבודה. הגננת שלו מנסה מאוד להציב לו גבולות ולא מעט מנהלת איתו מאבק כוחות בנושאים שונים (הוא מאוד עצמאי, דעתן, עקשן ויצירתי). האם ההתנהגויות שמניתי עשויות לנבוע מסיבות מנטליות-רגשיות בשל הנסיבות הלא קלות של חיי היום-יום שלו ולווא דווקא מסיבות קוגניטיביות-פיזיולוגיות של קשב וריכוז? (הרופאה שלו והגננת שתהיה לו שנה הבאה טענו לאחר שצפו בו שאין לו בעיות קשב וריכוז ואולי זה נובע מחוסר בשלות רגשית). במי ניתן להיעזר כדי לבדוק ולאבחן את המצב? הגננת שלו מאוד מעוניינת שיגיע גורם מקצועי חיצוני שיצפה בו ויחווה דעתו- האם קיים גורם כזה שאוכל להיעזר בו?
המקום הטוב לאיבחון של בנך הינו מכון להתפתחות הילד. במכונים אלו, אשר עובדים בצוות רב מקצועי ותחת פיקוח של משרד הבריאות, תמצאי את כל מציגי התחומים העוסקים בילדים ומתמחים באיבחון בגיל הרך. המלצתי, תפני למכון באיזור מגוריך, לכל קופה יש מכון כזה בארץ, ותתיעצי עם צוות זה. את יכולה להעזר ברופא הילדים לקבלת הפנייה, אך אם הוא לא ישתף פעולה, תוכלי לפנות באופן עצמאי...... בנך זכאי על פי חוק לאיבחון והתערבות על פי הצורך! ואת זקוקה להדרכה ומענה אישי. בהצלחה בלידה!
שלום אני מאד מתעניינת בנושא הפרעות בתקשורת, רציתי לדעת עד כמה המקצוע רווחי והאם יש דרישה בשוק לקלינאי תקשורת, תודה לימור.
המקצועה, כמו כל פעילות שלא מגלגלת ייצור או תוצר למכירה, מוגבל בעשייה האישית, לכן, יכולת השתכרות לא גבוהה..... אם ברצונך להרוויח הרבה כסף, אין לך מה להכנס לתחום הטיפול בכלל. יש דרישה במסגרות החינוך והבריאות בעקר, על כל המשתמע מכך.
שלום. אני בן 19 ואני סובל מדיבור לא ברור. אנשים בדרך כלל מבקשים שאני אחזור על דברי, לפעמים אפילו מספר פעמים. אני לא מסוגל לנאום. ואפילו מתקשה לספר סיפור ארוך. קשה לדבר כשכל משפט שלילי מבקשים ממך שתחזור על עצמך. אני מכיר את הבעיה כבר מספר שנים , לאחרונה גם הקלטתי את עצמי והבחנתי שהדיבור שלי הוא חלש (למרות שאין לי בעיה פיזית להגות קולות חזקים כשאני עושה זאת בכוונה) צלילים מסוימים אני הוגה באופן לא תקין כל כך. כמו 'פ' שנשמעת מאוד שורקת 'צ' שנשמעת כמו 'ס' , 'ב' ו 'ג' לא צלולות. אני אומר, גיבוי, וזה נשמע כמו ,עיבוי'. . ובכלל, הקול שלי אינו צלול כלל, ובנוסף לכל זה ישנה גם בלבטא את עצמי מילולית (קשה לי לשלוף מילים מתאימות פעמים רבות). אני חייב לציין שאני איני יליד הארץ, ואני דובר גם רוסית והבעיות האלו קימות בשתי השפות .זאת אומרת, שזה לא קשור לידיעת השפה. אני מאוד מתוסכל מהבעיה הזאת. וזה פוגע בי כמעט בכל תחומי החיים. האם יש סיכוי לשפר את הדיבור? אל מי לפנות? אני מוכן להשקיע את כל הזמן הפנוי שלי לתירגול אם זה מה שיפתור את הבעיה.
בהחלט ניתן לבדוק את דיבורך ובמידה והינך מעוניין, אף לטפל ולסייע לך. בגילך אין כיסוי כספי לעלות הטיפול, לכן עליך לפנות לטיפול באופן פרטי, בהתאם למקום מגוריך. פנה לאגודת קלינאי התקורת 03-9217815 ובקש לקבל מספר שמות של קלינאים באיזור מגוריך, אשר מטפלים במבוגרים. כמו כן, תןכל לפנות לטיפול בבית חולים, במחלקה לשיקום הדיבור ולשלם שם על הטיפול... אולי יהיה יותר זול, בסופו של דבר. החשוב שיש לך מןדעות ורצון לשפר את התקשורת עם סביבתך. שיהיה בהצלחה
אבקש לקבל מידע על מבחן טובה לילדים.
שלום אני בחור בן 25 הסובל מהיגוי שגוי באותיות ס, צ . ומעוניין להתחיל בטיפול. שאלותיי 1. כמה זמן נמשך הטיפול עד לתוצאה הרצויה? ( שבועות, חודשים, שנים ) 2. מהם סיכויי ההצלחה? הודה לכם אם מישהו שעבר טיפול דומה יגיב איך היה הטיפול ותוצאותיו. תודה רבה.
במידה והינך מודע ומעוניין כדאי לך לנסות לטפל בתופעה. מניסיוני היו הצלחות לאנשים בגילך, הכל עניין של מודעות ורצון. אורך הטיפול הינו בחודשים, בתנאי שתתרגל ותצליח להפנים את השינוי פנה לקליניא בעלת הנסיון, בכל מיקרה, למיטב ידיעתי, אין כיסוי כספי מקופ"ח בגיל זה.
הבעיה הפריע לי שנים ולא ידעתי שאפשר לטפל בה עד שהגעתי לפורום שלך. ובזכות המידע כאן אני יתחיל בטיפול.