פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

בתי בת שנתיים וארבעה חודשים, החלה לדבר בגיל שמונה חודשים. מדברת בשפה עשירה עם אוצר מילים רחב. מבנה הלשון שלה ארוך, בשנה הראשונה לחייה רוב הזמן הלשון היתה בחוץ. כיום הלשון בתוך הפה כמו כל הילדים. הבעיה היא שהדיבור אינו ברור: יש אותיות שקשות לה להיגוי לדוגמא האות ל. מילים בודדות ומשפטים פשוטים היא אומרת ברור אבל דיבור רציף ומהיר אינו ברור - היא בולעת את המילים ואינה מפרידה ביניהם במשפט. לאחרונה היא מודעת לבעיה ומאוד משתדלת להגות נכון. אבל במילים בודדות זה מצליח לפעמים ובמשפטים מהירים לא. האם לפנות לטיפול או שעדיין מוקדם? והיכן? האם הבעיה בגלל מבנה הלשון? תודה
נראה לי שהיא עדיין צעירה לטיפול מובנה, אך יכול להיות שיש מקום לאיבחון, הדרכה ומעקב אחרי התפתחות הדיבור. במידה ודיבורה לא יהיה ברור לאנשים שלא פוגשים אותה התדירות גבוהה לקראת גיל 3-שלוש וחצי, אז אולי כדאי לקשול טיפול מובנה... אך בינתיים כן כדאי לפנות לאיבחון ויעוץ.
קרובת משפחתי היא נערה בת 16 אשר לוקה בבעיה שאינני יודעת להגדירה. היא החלה לדבר בגיל מאוחר וכיום יש לה בעייה קשה בדיבור: היא לא הוגה נכון את המילים, לא מטה פעלים בצורה הנכונה שלהם, לא משלימה משפטים בסדר הנכון וגם מחליפה בין מילים, לדוגמה, במקום לומר "סדר יום" היא אומרת "יום סדר". קולה נשמע שונה מהרגיל, דק וצפצפני. היא אמנם מדברת שוטף כיום, אך קשה מאוד להבין אותה. יש לה ליקוי למידה חמור והיא בקושי מסוגלת לקרוא. יש לציין שהשמיעה שלה טובה. למרות שמתקנים אותה מספר רב של פעמים, היא עדיין חוזרת על הטעות. לפי הנתונים הנ"ל, במה מדובר לדעתך? האם ניתן לטפל? האם יש סיכוי שהבעיה היא גנטית? לאור כך, האם יש צורך בבדיקות גנטיות מסוימות לפני כניסה להריון? תודה רבה.
את מתארת מאפיינים של לקות למידה חמורה! אי אפשר לנתק הבט מסויים (כמו דיבור ושפה) מתפקודה בכל הבטי החיים. היא בודאי עברה איבחונים רבים העבר וחיפוש מידע גנטי לא תמיד נעשה כי לא תמיד הינו רלוונטי. לשאלות של גנטיקה כדאי לפנות לגנטיראי במכון גנטי של ביה"ח. על יתד השאלות אינני יכולה להשיב כי המידע חלקי כדאי להפנות את השאלות למכון להתפתחות הילד באו היא אובחנה בילדותה או לרופא שמטפל בה ומכיר אותה לאורך שנים.
בני בן השנתיים ו- 10 חודשים, נפרד ממני לראשונה ל- 5 ימים. בזמן זה שהה אצל סבתו ובמהלך כל התקופה לא הראה שום סימני מצוקה מיוחדים, ההיפך הוא הנכון. אמי דיווחה על ילד מאושר, שכלל לא מחפש את הוריו או את אחיו. עם חזרתו הביתה, החלו להתגלות סימני גמגום ראשונים, מה שלא היה בעבר. חשוב לציין שטרם שהייתו אצל הסבתא, דיבורו היה רציף, וגם בשלבי רכישת השפה הוא לא גמגם. האם יש צורך בהתערבות כלשהי, או כשם שהתופעה התעוררה, כך היא אמורה גם לחלוף? ברצוני לציין שתופעה דומה ארעה לאחיו שהיה בגיל דומה, כתוצאה מפחד. אולם, היא חלפה לבדה, מבלי טיפול כלשהו. לתשובתך המהירה אודה, אירית.
חוסר שטף בדיבור בגיל זה הינה תופעה שכיחה ביותר וחלק של התפתחות השפה ואוצר מילךים מועץ. יכול להיות שהתופעה הייתה מופ]יעה בכל מיקרה וגם יכול להיות שמה שהשתנה זה תשומת הלב שלך לדיבורו ולא דיבורו. בכל מיקרה, אין לייחס משקל מיוחד לתופעה של חוסר שטף בדיבור בגיל הצעיר, ובודאי לא לחפש "סיבות" להופעה של תקלות, חזרות או כל דבר אחר ברצף הדיבור. המלצתי, תתנהגי אליו כמו תמיד ותני להתפתחות הרגילה לעשות את שלה!
ביתי בת 3.5 אומרת ס במקום ש היא מוציאה את הלשון ניסיתי למד אותה לסגור שיניים ולומר ש אבל הש כיאלו יוצאת מהגרון ולא מהשניים שאלותי הם: האם אפשר כבר לבדוק אצל קלינאית תקשורת 2. האם כדאי לנסות ללמד אותה להגות את הש ע"י סגירת השיניים 3. יש לנה בדיקת שמיעה בעוד 3 ימים כי יש לי תחושה שהיא לא כל כל שומעת משתי סיבות הרבה פעמים היא אומרת מה מה כשאני שואלת שאלה וגם תמיד מבקשת להגביר את הקול בטלווזיה 4. הבנתי שאת הבדיקה עושה קלנאית תיקשורת האם לברר איתה או שאן קשר בו הדברים תודה
1. אפשר להבדק אצל קלינאית תקשורת בכל גיל 2. לא כדאי לנסות ללמד אותה כי היא עדיין צעירה ומותר לה לדבר כך, הרכישה של ה "ש" התקנית נעשת בגיל מאוחר יותר, בשילוב עם צמיחת השיניים הקבועות והכניסה לכתה א'. 3.טוב לבצע את בדיבקת שמיעה 4. כדי להתייעץ כי זה אותו מקצועה, ומי שבודק שמיעה מבין גם בדיבור.
בתי בת 5.5 אובחנה כסובלת מ- ADHD, ועומדת לעלות לגן חובה הרופא שאיבחן אותה המליץ על ריטלין,הוא טען שהיא תרוויח את השנה הזו בגן. התחלנו לתת לת ריטלין ואני מוכרחה להגיד שזה עובד, אך לאחרונה שמעתי שניתן לעבוד עם הילדה ללא תרופות, אלא בעזרת תוכנית לימוד עצמי שמלמדת את הבת שלי ללמד את עצמה, האם מישהו שמע על זה? אני אשמח לקבל פרטים.
רטלין מאפשר לדילד להיות מרוכז וקשוב לסביבה ולתפקד יותר טוב בלימודים ובגן. ילדים רבים מפיקים תועלת רבה מהטיפול אשר ניתן רק בשעות הבקור ולצרכי לימוד, 5-6 ימים בשבוע. הטיפול התרופתי הינו חלק מההתערבות אשר חייבת לכלול התייחסות התנהגותית ודרכי למידה והוראה מותאמים.... אף שיטה לא עובדת באופן עצמאי, אלה שהתוצאות הטובות נובעות מעבודה משותפת (רפואית, חינוכית, שיתוף המשפחה, מערכת החניכית וכו') יותר מדי הצעות והבטחות שלטיפולים נסיוניים "מבלבלים" את ההורים. אם התחלת הטיפול תרופתי והוא טוב בשבילה, תני לה להנות ממנו ותוסיפי את ההבט החינוכי... מבלי לגרוע ממנה את העזרה הביולוגית.
בתי בת הארבע אובחנה במרכז להתפתחות הילד כבעלת בעיות קשב וריכוז . עם האינטואציה שלי כאם ועם כל הפעילויות שאני עושה איתה אני מרגישה שהבעיה העיקרית שלה היא בעצם דחית הסיפוקים שמונעת ממנה הקשבה וגורמת לה בעצם לא להבין אתהנדרש ממנה הם הדבר היחיד שגורם לה לא להצליח בהרבה דברים שהיא רוצה או שמישהו אחר רוצה לללמד אותה. יש לי מספר שאלות בהקשר זה: א.הכיצד לגרום לה להאזין לסיפור ולהבין את המסר בסיפור ?{כי זו לדעתי הבעיה העיקרית שלה} ב.מניסיון שיש לי איתה בהפעלות שאני עושה איתה ויש לה הצלחה בהן :ציור,כתיבת שמה,כתיבת מספרים ,עבודה בפלסטלינה תוך גלגול חתיכות קטנות באצבעות,גזירה גם של עיגולים וגם של קוביות וצורות שונות נוספות,ריקוד חופשי ומודרך מדוע דוקא מסרים של סיפורים איננה מבינה על אף שאני משתדלת לקרוא לה סיפורים קצרים ברורים וקרובים אל ליבה. ג.האם לאור הפרטים שנתתי בשאלה ב" ניתן להבחין מהי הפרעת הקשב ממנה סובלת בתי? ד.אילו פעילויות נוספות אוכל לעשות איתה לפתח את רמת הריכוז שלה בקריאת ספרים? עלי לציין שבאבחון שנעשה לבתי המליצה הרופאה שימוש בריטלין דבר שזעזע אותי ביותר ולפי דעתה של הפסיכולוגית ישנה גם בעית תקשורת שאינני מבחינה בה כלל כוון שהילדה מתוקה מאוד ומתחבבת על כל מי שנמצא בסביבתה ,מדברת ברור כבר מגיל שנה,מחקה יפה אף את אחייה.
בתי בת הארבע אובחנה במרכז להתפתחות הילד כבעלת בעיות קשב וריכוז . עם האינטואציה שלי כאם ועם כל הפעילויות שאני עושה איתה אני מרגישה שהבעיה העיקרית שלה היא בעצם דחית הסיפוקים שמונעת ממנה הקשבה וגורמת לה בעצם לא להבין אתהנדרש ממנה הם הדבר היחיד שגורם לה לא להצליח בהרבה דברים שהיא רוצה או שמישהו אחר רוצה לללמד אותה. יש לי מספר שאלות בהקשר זה: א.הכיצד לגרום לה להאזין לסיפור ולהבין את המסר בסיפור ?{כי זו לדעתי הבעיה העיקרית שלה} ב.מניסיון שיש לי איתה בהפעלות שאני עושה איתה ויש לה הצלחה בהן :ציור,כתיבת שמה,כתיבת מספרים ,עבודה בפלסטלינה תוך גלגול חתיכות קטנות באצבעות,גזירה גם של עיגולים וגם של קוביות וצורות שונות נוספות,ריקוד חופשי ומודרך מדוע דוקא מסרים של סיפורים איננה מבינה על אף שאני משתדלת לקרוא לה סיפורים קצרים ברורים וקרובים אל ליבה. ג.האם לאור הפרטים שנתתי בשאלה ב" ניתן להבחין מהי הפרעת הקשב ממנה סובלת בתי? ד.אילו פעילויות נוספות אוכל לעשות איתה לפתח את רמת הריכוז שלה בקריאת ספרים? עלי לציין שבאבחון שנעשה לבתי המליצה הרופאה שימוש בריטלין דבר שזעזע אותי ביותר ולפי דעתה של הפסיכולוגית ישנה גם בעית תקשורת שאינני מבחינה בה כלל כוון שהילדה מתוקה מאוד ומתחבבת על כל מי שנמצא בסביבתה ,מדברת ברור כבר מגיל שנה,מחקה יפה אף את אחייה.
שלום , אני בן 27 מתל אביב ואני סובל מהפרעה בדיבור מאז שאני זוכר את עצמי. זה לא משהו קריטי , ואני מסתדר אם זה אבל זה ממש מפריע לי והייתי מאוד רוצה לתקן את זה. ההפרעה מתבטאת בכך שאני מדבר לא ברור ובולע מילים. כתוצאה מכך הרבה אנשים לא מבינים מה אני אומר ואליי לחזור על כל משפט כמה פעמים. הבעיה לא מופיעה תמיד אלא בעיקר כאשר אני נלחץ\מתרגש. השאלה שלי היא האם ניתן לטפל בתופעה? והאם הגיל המאוחר יחסית, לא מהווה בעיה? תודה מראש איציק
אם הינך מודע לבעיה וסובל, כן, סבל חברתי גם נחשב, מהקושי בדיבור יש לדעתי מקום לפני לטיפול אצל קלינאי תקשורת. בגילך הטיפול לא מכוסה על ידי קופת חולים ויהיה עליך לממנו מכסך. רשימת קלינאים שעובדים באופן פרטי ודרכה תוכל לאתר מיעבודת באיזור מגורך: www.ishla.org.il ו בטל' 03-9217815
שלום, בני בן חודשיים, שמתי לב שהוא נמנע מלקיים קשר עין איתי. בזמן האכלה אני מנסה לתפוס את מבטו והוא ממש מתחמק. לעומת זאת הוא לא מוכן לשכב בנדנדה/עריסה/אוניברסיטה לבד יותר מ- 10 דקות הוא דורש ידים. מרבית היום אני מסתובבת עם מנשא. בנוסף הוא התחיל "לדבר". הוא מוציא הברות. הוא נרגע עם מגע ונענה לקול. האם יש סיבה לדאגה? שמעתי שהמנעות מקשר עין זה סימפטום לאוטיזם. אנא תשובתכם הדחופה תודה
עוד לא גילו בדיקה שמגלה אוטיזם בגיל חודשיים לדעתי מערכת הראיה בגיל חודשיים לא מספיק מפותחת לכן החחשות שלך הם חששות לא מבוססות ילד אוטיסט בדרך כלל לא מבקש על הידיים המנעות מקשר עין זה סיפטום אחד מיני רבים שמופיע אצל חלק מהילדים האוטיסטים קצת חומר על אוטיזם http://stage.co.il/Stories/451199 מקווה שהרגעתי אותך ( אני גלתי שלבני יש בעיה רק בגיל 3 שנים )
על פי יתר התנהגותו המתוארת, לא נראה לי בעייה של קשר או אוטיזם... אבל בגיל זה מרבית התינוקות מייצבים את המבט, על כן, המלצתי: תפני לבדיקה של רופא ילדים מומחה בהתפתחות כדי לבדוק את הראיה ואם אינך נרגעת, אז תפני לבדיקה אצל רופא עיניים מומחה לילדים בהצלחה
שלום, בני בן הארבע ילד מאוד מפותח בעל אוצר מילים גדול, אבל יש דבר אחד שמציק לי יש לו נטייה לדבר לאט לפעמים ולמשוך את המילים, במיוחד בשאלות. האם זאת בעייה שדורשת טיפול? אני לא בטוחה שזאת הפרעה בתקשורת אבל אני מאוד מעוניינת לדעת אם צריך לדבר איתו על זה? להעיר לו? להסב את תשומת ליבו לכך שהוא מושך את המילה? בכל אופן כל עצה תתקבל בברכה. תודה מראש.
עדיף בגיל זה לא להתיחס לצורת הדיבור, אשר יכולה עדיין לעבור שינויים רבים. בכל מיקרה, אם צורת הדיבור מפריעה לו לתקשור באופן יעיל עם הסביבה, אז, יש מקום לאבחון אצל קלינאי תקשורת ולקבלת חוות דעת, אולי גם למעקב.... אבלבכל מיקרה, ניראה לי מוקדם מדי לטיפול. אם הוא מתפקד בחברה והדיבור אינו מהווה בעיה בלשבילו, אז ודאי שגם בשבילך לא צריכה להיות בעיה! ויכול להיות שזהו סיגנונו האישי!
כיצד ניתן לדעת עם ילד שהוא לקוי שמיעה אם הוא pdd ? ומה זה pdd לא על רקע של אוטיזם אלא על רקע של וויסות? אם מישהו יכול לעזור לי בשאלות אלה תודה.
PDD הינה תופעה הקשורה ליכולת לתקשר בצורה יעילה, יש ילדים עם ליקוי בשמיעה (נזק הקשור לקליטת גירויים שמיעתיים) הסובלים בנוסף להפרעה בתקשורת עם הסביבה (PDD), אין למעשה קשר ישיר בין שתי התופעות... התפקוד התקשורתי הבין אישי של הילד עוזר להבחין בין שתי התופעות. האבחנה מבדלת נעשת בד"כ בצוות רב מקצועי במכון להתפתחות הילד או במסגרת המחנכת/משקמת
אני זקוק לעזרה בנוגע לגני תקשורת בראשון לציון. האם הרמה שלהם טובה? איזה מביניהם הכי טוב?
תפנח לאגף החינוך בעירית ראש"צ. אין לי ידע ספציפי, תוכל גם לשאול הורים ששלחו את ילדיהם לגנים בעיר.
בני בן 4.5 מטופל אצל קלינאית תקשורת מכיוון שהוא לא יודע לתאר מצבים ולספר סיפורים. שמתי לב שבזמן האחרון הוא שוכח הרבה מילים, שגם מקשה עליו לתאר ולספר מצב. האם אפשר ישנה איזשהו תרופה טבעית כדי להעזור לשיפור הזכרון או בכלל איך ניתן לשפר את הזכרון אצל ילדים? בתודה מראש
ניתן לשפר את הזכרון על ידי חיזוקו, כלומר, לשוחח על חוויות מתושפות, בתווך קצר וארוך, בקשי מהקלינאית לתת לך הדרכה ספציפית באשר לתרופות, תתיעצי עם הרופא המטפל. בהצלחה
בני בן שנתיים וארבעה חדשים, מאז גיל שנה וכמה חדשים הבחנתי כי בנוסף לעובדה שהוא אינו אומר אף לא מילה אחת (כולל אבא/אמא), ישנה גם בעיה של הבנה. הוא לא הבין ולו את הדבר הבסיסי ביותר. נתקלתי כמובן בהערות קשות ומעצבנות מצד הסובבים אותי בטענה שאני הסטרית, אך למרות זאת פניתי לרופא המשפחה, בדיקת שמיעה ובסופו של דבר התחלנו לפני חצי שנה בטיפול במכון להתפתחות הילד אצל קלינאית תקשורת בתדירות של פעם בשבוע 45 דק' בכל פעם. אין ספק שחל שיפור מהפעם הראשונה שביקרנו אצלה , אך ההתקדמות מאוד מאוד מאוד איטית! בני אומר כבר מס' מילים (אמנם חלקן בשיבוש לשוני קשה, אבל העיקר שאנחנו מבינים אותו), מחכה קולות של חיות אבל כמובן אינו יכול להעביר מסר ברור ברוב המקרים. יאמר לזכותו שהוא פיתח לעצמו שפת ג'יבריש מעלפת ומורכבת מאוד, אשר ברור לנו שיש בה משמעות רבה מפני ש"מילים" חוזרות על עצמן שוב ושוב , למרות שאנחנו שוברים את הראש ולא מצליחים להבינו. מבחינת ההבנה, היא עדיין בעייתית הוא מבין הרבה יותר מלפני 1/2 שנה אך עדיין יחסית לגילו ההבנה נמוכה מאוד. ראוי לציין שהוא חברותי בצורה בלתי רגילה שדורש תשומת לב רבה בכל דבר שיעשה, הוא גם יודע להעסיק את עצמו לבד ודורש חברת ילדים (במכון נשללה אפשרות לאוטיזם). לפני כשבוע בשיחת הבהרה במכון, עדיין לא יכלו לתת לנו דיאגנוזה לגבי מה יש לו בדיוק ומה יהיה איתו בעתיד. הוזכר גן שפתי ורציתי לשאול מאיזה גיל ניתן להצטרף לגן כזה והאם תוכלו לעזור לי להגיע לאיזושהי מסקנה לגבי מה יש לו. תודה רבה
גן שפתי מופעל מתוקף חוק החינוך המיוחד ומכליל בתוכו מערכת חינוכים ייחודית מגיל שלוש עד עשרים ואחד שנים. מיועדת לילדים בעלי צרכים מיוחדים וגן שפתי כמובן מופעל בחסות החוק הזה. היתרון בגן שפתי הינו בהמצאותו של הילד במסגרת טיפולית אינטנסיבית, עם קלינאית תקשורת מספר פעמים בשבוע ובעקר, עם גננת וצוות המקבלים הדרכה שותפת ומפעילים את התוכנית של קלינאית התקשורת במשך כל פעילויות הגן. ההגדרה של שם לתופעת ההתפתחות שלו אינה עקרית, מכוון שהתמונה יכולה עדיין להתבהר, בכל מקום, במרבית המקרים קשיים ברכישת השפה הינם סימנים מוקדמים לקשיי למידה בביה"ס, לכן ההתערבות חייבת היות מוקדמת ואולי בכך לצמצם או למנוע פתח\יחת פערים משמעותיים בינו ובין בני גילו של בנך. ההפניה לגן שפתי דרך מערכת החינוכית במקום מגוריך והפניה לועדת השמה. בנוסף, האם קלינאי של בנך מתווה לך תוכנית התערבות והמשך טיפול בבית, על ידי הצבת מטלות והדרכה ספציפית? האם היא הפנתה אותך לרכישת ספר הדרכה להורים "HANEN" אשר מיועד להוריםש ל ילדים עם עיכוב ברכישת הפשה? אם לא, תפני לרכישת הספר דרך אגודת קלינאי התקשורת 03-9217815/ בהצלחה!
הייתי מעוניינת לקבל פרטים נוספים בכל הקשור לני אלוטף. בני בן השנה ושמונה חודשים אובחן כבעל הפרעה בתקשורת ובדיבור ויילמד בשנה הבאה במסגרת זו. טרם התקיים מפגש עם צוות הטיפולי ולכן הייתי מעוניינת לקבל פרטים כגון: סדר היום בגן, המי מממן?, מהו הצוות? וכ"ו
גני אלטף הם מסגרת נהדרת לילדים עם בעיות תיקשורת רוב הילדים מאוד מתקדמים המימון הוא של משרד הרווחה הצוות כולל גננת סיעות ובנות שירות לאומי הילדים מקבלים גם טיפולים פרא רפואיים קלנאית מר"פ ועוד הגנים פועלים עד שעות אחרי הצוהריים והם פעולים גם ברוב החופשות ממליץ לבקר בפורום תפוז יש שם קבוצה גדולה של הורים בוגרי אלוטף http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=612
היי לכולם רציתי להצטרף למאבק של הורים נגד הריטלין ובעקבות כתבה שקראתי במאמר שריטלין נרשם על ידי דו"ח קונורס של המורה ושניגשתי לבדיקה נוירולוגית הסביר לי שאחד על אחד לא רואה שום בעיה אך מאמר ונתתי לו את דו"ח המורה בלית ברירה הוא הרי צריך לשתף פעולה וכמובן ריטלין שהסברתי לו שקיימים אצלו טיקים וידוע שריטלין מגביר אותם בנוסף אמר אפשר לתת תחליף לריטלין ז"א בני לא קיימת אצלו שום בעיה אחד על אחד בכיתה של 34 ילד המורה לא יכולה על כיתה כל כך עמוסה וילדים נופלים בין הכסאות ותובעים תוויות לילדים אלו ועל ידי כך נוצר דימוי עצמי נמוך לילד אני חושבת שעל כל ההורים לפעול נגד כל שיטות האגרסיביות לילדינו במתן תרופות אנחנו לא שולחים את ילדינו לבריאות הנפש אלא למוסד חינוכי ועל אחריותם למצוא פתרונות חינוכיים התירוץ אין תקציב ועל ההורים לתת תרופות לא צריך לספק אותנו ובזה לסיים את הנושא הילד נוטל ריטלין והולך לביה"ס שריטלין לא מרפא את הבעיה ולפי מחקר שילדים אלו אמורים ליטול סמים הרי ברור לכולם שאם המערכת אינה יכולה לקחת אחריות עליהם מרגילים את הילד מגיל גן להשתמש בתרופות ממריצות את המוח שאין כל הוכחה שיש חוסר איזון כימי במוח בואו נעשה ונפעל למען ילדינו הנופלים לתרופות ממריצות דחוף ביותר
אין מה להגיד, הבעיה תמיד בהתלהבות גורפת בעד ונגד, במקום שמירה על ראש פתוח וקבלת עזרה לפי כל מיקרה ומיקרה.
שלום לכם יש בעייה של ל' ו ש באיזה גיל את לדעתך מתחילים לטפל בנושא ( תמיד האימהות אחרונות בלשמוע זאת? ) בתודה
שלום רב בתי בת 15 ומאז שהיא נולדה הובחן אצלה חיכ קצר שגרם לדיבור מוזר שנישמע כביכול מהאף ובריחת אויור מהאף כשהיא מדברת בכיתה א ועד כיתה ו לצערי הילדים בכיתה והכל מקום לעגו לה ברגע שהיתחילה לדבר וכל לאט איבדה את הביטחון העצמי ולאט אפילו חדלה לדבר גם בשיעור בכיתה וכן ירדה בלימודים הכאב שלי כאם הוא רב ועל כמה וכמה הכאב שלה בחברה ואפילו בחוג המישפחה היא נימנעת מלדבר אני רוצה לציין שטיפלנו בה עיי קלינאית תיקשורת במשך כל השנים אל ללא תוצאות ממשיות היה על הפרק גם לעבור ניתוח להשתלת חיך להעריך אותו אך הרופא קבע שכדאי לחכות עם זה ובנתיים לקחנו אותה לביקורת בבית חולים ועיי בדיקה של מצלמה שמוחדרת לתוך האף לגרון הותענו לגלות שהחייך היתארך מעצמו לשימחתנו ושימחת הרופא אין צורך בניתוח אלה להמשיך אצל קלינאית תיקשורת לטיפול בהרגל הדיבור על מנת להרגיל אותה לדבר רגיל. לצערי גם זה לא הועיל והילדה היום בת15 ללא ביטחון כימעת בלי חברות מיתביישת עדיין לדבר בפני אנשים וגם פעולות פשוטות של היום יום שניצרך לדבר היא לא עושה לבד המצב כואב מאוד ואני ובעלי דואגים לה מה יהיה לעתיד. למעשה עליי לציין שאכן הדיבור שלה עדיין לא רגיל ונישמע שונה וכששומעים אותה שואלים למה יש לה דיבור ילדותי כזה מפונק במרכאות אחת הרופאות יעצה לנו לקחת אותה לפיתוח קול ואמרה שיש מצב שזה יכול לעזור מה את מציע לנו לעשות כואבים ומיואשים ההורים.... והאם בעייה הזאת ידועה בכלל האם טיפול נגד דיכאון יכול לעזור לה להעלות את הביטחון והמצב רוח כי היא כל הזמן עצבנית ומדוכאת ונדיר לראות אותה שמחה לעיתים שהיא מצליחה לשוחח עם מישהו היא כל כך שמחה ומיתלהבת כמו תינוק שאמר בפעם הראשונה אבא אנא עיזרו לי דחוף ושוב תודה מראש
למיטוב ידעתי החך לא "מתארך" אלה שיש צורך שהחך יסגור את המעבר לאף ובכך ימנע את בריחה האוויר לאף. יכול להיות שבגילה של ביתך הבעיה כו מושרשת שטיפול תיפקודי אצל קלינאית תקשורת רק תחמיר את תחושת הכישלון. יכול להיות שיש מקום לביצוע ניתוח של הלוע האפי, להקטנת המרחב בין החך ללוע, וכדי לסייע בהעברת האוויר לחלל הפה בלבד, ללא בריחת אוויר לאף. ברבים מבתי החולים בארץ יש מערך לטיפול בחך שסוע ובתפקוד החך. תתיעצי במחלקה לחך שסוע, בבית החולים הקרוב לביתך. באיזה איזון את, בארץ? בהצלחה
אני גרה בנתניה ואת הבדיקה עשו לה באיכילוב ושם אמרו שאין צורך בניתוח שפשוט היום הכיך מתאים לגיל שלה אבל היא עדיין מדברת מוזר ואני רוצה לעזור לה מה עוד ניתן לעשות אשמח לקבל ממך תשובנה נוספת ותודה על היתיחסותך
שלום כתבתי לך הודעה לגבי בתי, אך לא נענתי.. בבקשה האם תוכלי לשלוח לי את הלינק שבקשתי, בעברית,( ABR - Auditory Brainstem Response) והאם יש את מרכז HANEN בעיר טורונטו, תודה עבור תשובתך.
אין לי ליקנ למה שביקשת - זהו שם של בדיקת שמיעה! מרכז הנן במונטראל, אני בטוחה שיש להם מרכז גם בטורונטו, עייני באתר שלהם... לדעתי יהיה זה hanen.org.ca ואם לא, תנסי דרך google.com
האם זה נכון שריטלין לא מתוקצב מטעם קופת חולים לאנשים מעל גיל 18?
בני בן 13 ,אנחנו הופננו לאבחון כשהיה בן 5.5 מאז הוא מוגדר כADHDוקיבל ריטלין .3 שנים הוא לקח את התרופה הזו וכל מה שיצא מזה זה ילד מסוגר שלא מצליח ללמד עם עיגולים שחורים מסביב לעיניים .בסוף ג הפסקנו לא את הריטלין כי ראינו שחוץ מסבל היא לא תורמת לו כלום ,ציונים גרועים כתב יד בלתי קריא וחוסר יכולת לקרא סיפור של כיתה א'..בני סיים את היסודי בקושי רב מערכת החינוך דרשה שוב ושוב "ריטלין" ואני לא הסכמתי לדחוף לבני משהו שאינו מועיל.השנה הוא נכנס לחטיבה ,סוף סוף החלו לעזור לו ,גם אנחנו פנינו לאבחון נוסף ולאחר מכן נתנו לו תרופה חלופית במקום הריטלין ,כדור בשם "ניטן" הוא קיבל עזרה במיומנויות למידה ומתמטיקה אשר היו מותאמות לרמתו והוא הצליח להביא ציונים יפים במקצועות הנ"ל אך בכל שאר המקצועות המצב נישאר כשהיה המורה התלוננה שהוא מרחף בשיעור ואינו קשוב לנעשה בו ביחד עם פסיכולוג ביה"ס הוחלט להפסיק עם הכדור ולראות מה לעשות .שוב ניגשנו לאיבחון (האיבחונים הללו כלכך יקרים) והיום האיבחון אומר להעברו לכיתה קטנה שאין באזור מגורינו,לבחון אותו הע'פ ועוד ועוד דברים אנ.אני לא יודעת מה לעשות האיבחון ממליץ לגשת לעוד נאורולוג לנסות למצוא תרופה מתאימה (אני לא מסכימה שבני יהיה שפן ניסיונות)מה יהיה אני לא יודעת אבל המקרה שלו מאוד מאוד מציק לי ,אני מאבדת ילד בגלל חוסר ידע של רופאים שמחפשים פיתרון ,בגלל מערכת חינוך שפותחת מעט מאוד כיתות ללקויי למידה ולכן אין מקום או שאין בבי"ס הקרוב אלינו כיתה כזו ,איבחונים שוניםכל מאבחן מוצא עוד ועוד בעיות שכאשר אתה קורא את האיבחון פשוט בה לך לבכות ממצבו של הילד על פי הם מה עושים
האם ניתן לתת ריטלין לילדה שהיא בתת משקל(מאחר ונולדה פגית)הרי ריטלין פוגע בתיאבון ואם לא ניתן האם יש תרופה שכן ניתן לתת בלי שתשפיע על התיאבון
שלום אני סטודנט בן25 התחלתי לקחת רטלין לפני 4 ימים, לאחרונה אני מרגיש קושי בשמיעה האם יש קשר לזה שאני לוקח רטלין(20 מ"ג). אשמח לקבל מכם אם ישנם עוד תופעות לוואי בטיפול רטלין חשוב להזכיר שאני בן 25. תודה
האם ניתן לתת ריטלין לילדה שהיא בתת משקל(מאחר ונולדה פגית)הרי ריטלין פוגע בתיאבון ואם לא ניתן האם יש תרופה שכן ניתן לתת בלי שתשפיע על התיאבון
שלום! בני בן שבע עדיין לא מדבר ( תסמונת לא ידועה),כשהיה קטן יותר עבר כל הבדיקות האפשריות (bera;נוירו,mri ,מטבולי וכדומה) אך לא נתגלה כלום. האם יש עוד בדיקות חדשות כיום שניתן לברור שידוע לך לבירור מקיף? יש בעיות של קשב וריכוז והרופא במכון להתפתחות הילד המליצה על "נאונפטיל" (מקווה שלא שגיתי בשם). האם יש תופעות לוואי לתרופה? ריטלין אינו בא בחשבון כי הילד רזה מאוד (אך אוכל נהדר). אשמח לתשובה , הגר.
כדאי לקחת אותו לאבחון פרטי לפני שאת הולכת לאבחון תבררי עם עצמך מהם הקשיים מעבר לשפה הילד מתקשר לא בצורה מיילולית-גסטות האים בעיות גריה עצמית ( נפנופי ידיים וכד ) אלי PDD כדאי לעבוד עם הילד אם קלנאית תקשורת למהר ליפנה שהיה מאוחר מדי בהצלחה
המחקר שהתפרסם וטוען כי ילדי ADHD צפויים להתמכר לסמים בבגרותם הוא הונאה מוחלטת. כל מה שהוא מוכיח הוא שהריטלין הוא סם ממכר הגורם לילדים להמשיך להיות מכורים לסמים אחרי שקיבלו אותו. מה שגורם את ההתמכרות לסמים הוא ההתמכרות לריטלין, שהוא סם ממכר. כשמפסיקים לתת לילד את הסם, הוא רוצה עוד ולכן עובר לסמים אחרים. המחקר שנערך הוא הונאה, מכיוון שהוא לקח קבוצה אחת של ילדים שאובחנו כ-ADHD וקיבלו ריטלין ממכר, ומולה לקח קבוצת ביקורת של ילדים שלא אובחנו כ-ADHD ולא קיבלו ריטלין. אילו החוקרים היו בעלי יושר מדעי, הם היו לוקחים קבוצת ביקורת של ילדים שכן אובחנו כ-ADHD ולא קיבלו ריטלין או סם אחר, ואז התוצאה היתה שילדים שקיבלו ריטלין מתמכרים לסמים, וילדים שלא קיבלו ריטלין לא מתמכרים לסמים. אבל תוצאה כזאת היתה פוגעת ברווח הכלכלי של חברת התרופות (שמן הסתם מימנה את המחקר), ולכן זייפו את המחקר ולקחו קבוצה של ילדים שאינה שייכת לעניין בכלל כדי להגיע למסקנה המזוייפת והמטעה שהגיעו.
יש הרבה מיקרים שמתפרסמים מדי יום, חלקם חזקים וחלקם חלשים בשיטתם. העובדה שיש יותר ילדים עם ליקויי למידה ברקע שהם בהתבגרות מנסים ואף צורכים סמים היא עובדה קיימת. הרטלין לעתים עונה על איזה חוסר איזון פיזיולוגי, והוא הרקע לצריכת הסמים, כי לידים האלה יש כניראה איזה מנגנון שזקוק לאיזון תרופתי. בכל מיקרה, כשאתה מתיחס למחקר מסויים ורצה להביעה ביקורת פומבית, עשה זאת עם המקורות כדי לאפשר לנו עיון במחקר והתיחסות עניינית. יותר ילדים עם קשיי למידה מגלים קשיי הסתגלות ורגשיים בהתבגרות.
גם אני קראתי כמו איריס על שיטת הביו פיטבג, האם משהו ניסה את זה כבר ויכול להעיד מנסיון אישי? היכן יש מכון באזור חדרה?
ביופידבק הינה שיטת עבודה של חיזון חוזר על כל פעילות ונמצא בטיפול בהמון שיטות עבודה, במגוון רחב של תחומים. זו רק דרך עבודה.
קראתי את הכתבה של הריטלין ונכתב גם שיש שיטה של עד 60 טיפולים שנקראת שיטת הביופידבק - איך ניתן לקבל פרטים יותר מעמיקים על השיטה האם יש מישהוא שמטפל באיזור חיפה?
שלום רב, קראתי את המאמר על השיטה שנקראת ביופידבק. האם השיטה הזאת טובה גם ילד שאובחן כ-pdd-nos בסקלה של אוטיזם ומטפל בשיטת aba בגיל 4.1/2 .כמו כן למי אפשר לפנות לקבל פרטים נוספים? בתודה אתי
שמעתי שכן,מה הטיפול,תזונה אולי,נטורופטיה ? תודה מראש
דיסלקסיה הינו ביטוי של קושי בשלידה, המתאר קושי ברכישת הקריאה..... זו לא מחלה שעוברת, זהו קושי ביכולה הלמידה, לא עובר ולא מדבק! טיפול והתיחסות לדרכי למידה, הקניית הקריאה בשיטה המתאימה לקשיים המזוהים ומוטיבציה יכולים לשפר את התפקוד של הילד ואף לאפשר לו קריאה תפקודית. שום תזונה ושום נטורופטיה לא יעבירו את הקושי הבסיסי!
שלום רב, בני בן השבע נוטל ריטלין 10 מ"ג פעם ביום. בשבתות ובחופשים, אני נמנעת מלתת לו את התרופה. האם זה בסדר??? תודה מראש, קרן
שלום, בתי בת שנתיים וארבעה חודשים עוד מעט. היא תאומה ונולדה בתום ההריון במשקל שלושה ק"ג בלידה רגילה (אם כל הפרטים הללו חשובים). יחסית לשאר הילדים בגן וגם בהשוואה לאחיה התאום היא מדברת לא טוב. אין לה בעיה באוצר המילים אבל ההגייה מאוד לא ברורה, ופעמים רבות קשה לנו להבין מה היא רוצה. כשאנו מתקשים להבין היא מאוד מתוסכלת וחוזרת פעם אחר פעם על המילה ומתחילה לבכות. כשאנו מבינים לבסוף היא פשוט זורחת. גם מבחינת חיבור מילים לכדי משפט היא מעט מפגרת אחרי אחיה. היא לא מחברת יותר משתי מילים וזה כמעט תמיד לא ברור. חוץ מכישרוי השפה היא ילדה אינטילגנטית ומפותחת מאוד מבחינה מוטורית וחברתית. רק לשם דוגמה היא מדברת המון לבובות שלה ונדמה לי שהן מבינות הכול. גם התקשורת שלה עם אחיה התאום היא נפלאה וגם הוא מבין אותה מצוין. דבר מוזר נוסף זה רמות האינטונציה שלה. והפער בין האינטונציה לדיבור הוא מאוד משמעותי. קבעתי תור בקופת חולים במכון להתפתחות הילד אך זה ייקח לפחות שלושה חודשים, ואני ממש מודאגת. זאת למרות שהרופאה ההתפתחותית בקופת חלב אמרה שעד גיל שלוש ממילא אין מה לעשות ושלא נראה שיש בעיה. שאלותי הן: 1. האם תוכלי לפרט מעט על הנורמה? 2. האם יש לך רעיונות יצירתיים בקשר להבעת התסכול שלה? (חוץ מחיזוקים חיוביים והפגנת סבלנות, כמובן) 3. האם יש מקום לדאגה ורצוי ללכת לקלינאי תקשורת באופן פרטי, ולו לשם ייעוץ? תודה רבה מראש
בהחלט יש הרבה מה לעשות לפני גיל שלוש, וכדאי שתידעי את הרופא שטוען אחרת! כדאי לך לפנות ישירות לקלינאי תקשורת, דרך שרותי הקופה הינך זכאית לטיפול, ובמקביל להמתין לאבחון המקיף של מכון להתפתחות הילד. על נורמות התפתחותיות תוכלי לקרוא באתר זה (תדפדי לאחרו בדפים הישנים) או האתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בגיל זה יש עדיין שונות רבה בין ילדים ולכן ההבדךים הם גדולים ולא תמיד מצביעים על "בעיה" או איחור התפתחותי או אחר. האם בתך עברה את מבחן התקשורת בטיפת חלב? זהו מבחן חזק בתוצאות לגבי איתור ילדים הזקוקים לאבחון מקיף אצל קלינאי התקשורת. תוכל לרכוש ספר על שיטה hanen שמיועד להורים עם ילדים עם איחור שפתי, ניתן לרכוש אותו דרך אותה אגודה. בהצלחה
שלום רב, אצל תינוקת בת 11 חודשים אובחן מזה מספר חודשים לשון קשורה. ברצוני לדעת מה הטיפול? האם חייבים לנתח ???? מהם הסיכויים לליקוי בדיבור? תודה רבה.
לילדים או תינוקות עם לשון קשורה ניתן לעבור -ניתוח קטן (חיתוך הפרנלום-הגיד בין הלסת התחתונה ללשון) בת"א יש רופא שיניים בשם אייל בוצר העוסק גם בחיתוך זה . החיתוך יעיל מאוד גם לתינוקות עם בעיות הנקה בגלל לשון קשורה . הרבה הצלחה אהובה הילה חן מדריכת הכנה ללידה /אחות מדריכת הנקה -מוסמכת מטעם המרכז הישראלי לחינוך ללידה בישראל.
אני בעל לשון קשורה, והיא עדיין קשורה עד היום, נולדה איתי ילדה באותו מצב, ויתכן שאצלה נותח. מאחר והדבר לא הפריע לדיבור, אלא להוצאת הלשון בלבד, לא נחשב כמכשול בחיים. מאז אני מוציא לא את קצה הלשון אלא את אמצעיתה. בהצלחה
השאלה היא האם יש הגבלה תפקודית... התשובה לרוב: כן! לא רק בדיבור אלה בלעיסה, בניקוי שאריות אוכל מהפה ובאופן חלקי בדיבור, מכוון שהלשון נדרשת לבצע קומפנסציה, על ידי גוף הלשון במקום קצה הלשון. (כפי שכתב דוד!) רצוי להצע את החיתוך, אשר הינה פעולה פשוטה וקלה.... איננה מחייבת הרדמה או תפירה, פשוט תותכים וזהו! עולה פשוטה וחשובה לשיפור התפקוד!
האם אפשר לפתור בעייה זו בגיל יותר מאוחר. הכוונה לגיל מבוגר?
בתי בת ה-5 מטופלת במכון להתפתחות הילד מעל לשנה בריפוי בעיסוק וכן אצל קל"ת עקב הפרעת קשב וריכוז וכן קושי בשליפה וארגון. נטען ע"י המטפלות הנ"ל כי חל שיפור ניכר לאחרונה. מכיוון שבעוד שנה הילדה אמורה לעלות לכיתה א' אבקש לדעת האם מומלץ לעשות אבחון " TOVA" כדי לדעת את מצבה או כל אבחון אחר שמתאים לבדיקת מצבה של הילדה. אשמח לתשובה מהירה.
מבחן זה משווא בתפקודי למידה של הנבדק תחת השפעת תרופות. האם את מעוניינת, בגיל מוקדם זה, לשקול טיפול תרופתי? אם התשובה חיובית ומבצעים את המבחן בגיל צעיר זה, אז תשקלי בחיוב את ביצוע הבדיקה. בכל מיקרה, היא תמשיך להזדקק לטיפול תומך של אנשי מקצועה שציינת. האם היא תקבל גננת שי"ח בגן, השנה?
שלום לך, ברצוני להיתייעץ איתך בנוגע למצבה של בתי, היא כיום בת 2.8 חודשים ועדיין לא ממש מדברת, הלכנו לבדיקת אוזניים והיא שומעת מצויין, אנו התחלנו להיעזר בקלינאית תקשורת, אבל אנו מאוד מודאגים בנוגע להתפתחות הכללית והתקשורתית.. אנו גרים בחו"ל והילדה היתה חשופה רק לשפה העברית, כך שאין היא מבולבלת לגבי השפה הנשמעת סביבתה, הילדה היתה בגן עד גיל 2.5 אך לא הסתדרה שם ולכן הוצאנו אותה משם, היא ילדה שמחה בעלת תיאבון בריא אך רזה מעט, נראית נורמלית לחלוטין, אך לפעמים עצורה וסגורה, חשוב לציין שהילדה מבינה הכל. ב"מרכז להתפתחות הילד" הומלץ לנו לעשות לה בדיקה נוספת שמשמעותה להכניס את הילדה להרדמה ולעקוב אחר הצלילים המועברים למוח, אנו מתנגדים לבדיקה מאין זאת ואיננו יודעים מה לעשות, הבדיקה אינה ידועה בארץ (http://www.judithpaton.com/ ראי קישור) אודה לך על כל דבר שתוכל לייעץ לנו, אנו גם נעבור איבחון פיסיכולוגי כדאי לשלול את בעיית האוטיזם. שאלה נוספת האם ABR - Auditory Brainstem Response היא אותה בדיקה כמו Auditory Processing Test (זאת הבדיקה שנאמרה לנו) והאם לא קיימת סכנה כלשהי בבדיקה לילדה. בבקשה עני לנו, תודה מראש
מבחינת הסכנה לילד, חוץ מההרדמה, אין סכנה, למיטב ידיעתי. ABR הינה בדיקה אוביקטיבית הבודקת את מסילות עצב השמיעה עד למוח. auditory porcessing כמו השם, בודק את תפקוד המערכת, היכולת לאבחן צלילים ולפענח אותם. זו בדיקה תפקודית ואכן, ניתן לעקוב אחר השינוי האיזורים שונים במוח, למעשה "מחברת" בין ההבט האנטומי-פיזיולוגי של מסילות השמיעה (ABR) לבין התפקוד ברמה של תאי עצב במוח. בארץ לרוב לא עושים את הבדיקה במיכשור אלה דרך בדיקת התפקודים התחום השםה והאזחנה השמיעתית, מסיקים על תפקוד המוח מתוך תפקוד השפה. ביתך זקוקה לאבחנה מבדלת (כן, במכון להתפתחות הילד) ולתוכנית מובנת לגריה בתחום התקשורת והשפה. ישנם תוכניות שונות לצורך כך, גם בארץ. כאן, החל מגיל 3 הילדים יכולים להיות מולבים ה"גן שפתי" אשר הינה מסגרת חינוכית קטנה התומכת בתחום השפה על ידי טיפול משולב בפעילויות הגן, לצד גננת מיוחדת וקבוצת ילדים קטנה. ברור לאחר כל איבחון, אוביקטיבי או סוביקטיבי, יהיה צורך בבניית תוכנית התערבות מקצועית עם הדרכה להם. תבררי האם יש מרכז HANEN בקירבתכם. אנו בארץ תירגמנו את בפר ההדרכה שלהם, להורים. לדעתי תפיקי תועלת רבה וההדרכה בתחום זה. באיזה מדינה אתם נמצאים?
תודה לך עבור התשובה המהירה אולי יש איזשהו קישור בעברית ללמוד מקרוב על הבדיקה (ABR), אודה לך אם תשלחי לי. אנו גרים בטורונטו, האם ידוע לך ששם יש מרכז כזה? שוב תודה ושבת שלום.
מי מוסמך לאבחן דיסלקציה ?
דיסלקסיה הינה אחד מהאבחנות הקשורת לקשיי למידה ומתארת קושי ברכישת הקריא. בד"כ נכלל האבחנות הניתנות על ידי פסיכולוג לאחר איבחון בלקויי למידה. ברור שזו רק מילה ורבים משתמשים בה היום: מורים, מחנכים, אנשי מקצןע הקשורים ללמידה וכו'. כאבחנה מבדלת על הפסיכולוג, בלבד
שלום רב לבאי הפורום הזה. דיסלקסיה היא ליקוי קריאה ייחודי. ישנם ליקויי למידה אחדים המשפיעים על הקריאה, ולא כל ליקוי קריאה הוא דיסלקסיה. אבחון ליקויי-למידה הוא אבחון מקצועי הנערך ע"י מומחה. מאבחן מומחה ללקויי-למידה הוא בעל מקצוע בעל הכשרה ייחודית. פסיכולוגים אינם עוברים הכשרה מעמיקה באבחון דיסלקסיה וליקויי-למידה אחרים. בספרי החדש: "ללמוד מלקויי-למידה על פסיכולוגיה אחרת" יש מאמרים להורים והנחיות על אבחון, אבחנה, מאבחנים וליווי ילדים ובוגרים לקויי-למידה. באתר עמותת המאבחנים - גל אפשר להתעדכן וללמוד על נושא אבחון לקויי-למידה ונהלים מקובלים. בברכה, ד"ר נויה ספקטור מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית - חינוך מיוחד
שמי שלומית ואני בת 50 לפי כול השיחות של יועצים ברדיו היצלחתי לאבין שאני סובלת מי דסלקציה יש לי אמון שגיעות כתיב אני קורת אמון אבל כאשר אני צריכה ליכתוב אני פשוט מיתבלבלת כאשר אני היתי תלמידה תמיש נתנו לי לשבת בסוף אז לא ידעו איך לטפל במיקרים כאלו כניראה הודה לכם עם תוכלו ליעץ לי מה הטיפול בנאשא זה תודה שלומית
שלום לך שלומית. שגיאות כתיב נובעות מליקויים שונים. טוב לדעת שאת קוראת הרבה ונהנית. בגילך, ובדרך-כלל בכל גיל, כאשר שגיאות כתיב נובעות מליקויי-למידה (כמו ברוב המקרים) ההמלצה היא להניח למצב ולא לצאת למאבקים אבודים. חשוב שאם את כותבת מכתב רשמי - יתקנו לך את השגיאות כדי לא לגרום טעויות בהבנת הכתוב ועל מנת לא לעורר ספקות במי שאינו מתמצא בקשיים שלך. מי שמציע טיפול בנושא בגילך - אינו אמין ולא כדאי לסמוך על הבטחותיו. אני בטוחה שתוכלי להמשיך וליהנות מקריאה ואף מכתיבה - ולא להיות מוטרדת מן השגיאות. בהצלחה!
מכובדיי ! אבקש לדעת ואם אפשר בהרחבה. א. האם אנשים מבוגרים וגם בגיל מתקדם יכולים "לחלות" בדסלקציה ? ב. אם כן, מה הם התופעות ? ג. האם תופעה פתאומית ומתמשכת של קריאה איתית שייכת " למחלת " דסלקציה ? תודה למפריע ומצפה לתשובתכם הממצת. דני
דני שלום, קודם כל - דיסלקציה זה לא מחלה. בדרך כלל כשמדברים על דיסלקציה, בהקשר של ילדים, מדובר בדיסלקציה התפתחותית שהיא קושי ספציפי בקריאה שאינו ניתן להסבר על ידי גורמים אחרים (ז"א לילד יש אינטליגנציה תקינה, אין לו בעיית שמיעה או ראיה , הוא נחשף לתוכניות חינוכיות הולמות, אין לו בעיה ראשונית אחרת כמו בעיה פסיכיאטרית וכו'). לגבי אנשים מבוגרים, אם האדם קרא קודם באופן רגיל, ופתאום (או בהדרגה) יש קשיים בקריאה, יש לברר קודם כל (זה נשמע מצחיק) את מצב הראיה. אם לא מדובר בקושי שנובע מראיה, יש לברר הלאה (בכיוון של ברור נאורולוגי). בכל אופן מבחינת המושגים המקצועיים, זה לא דיסלקציה התפתחותית, אלא דיסלקציה נרכשת ( acquired dyslexia). רק בריאות, בברכה, צוף
במסגרת לימודיי אני צריכה מקורות מידע על לקויי למידה ובעיקר על דיסלקציה אודה על עזרתכם
מי רשאי לתת מרשם לריטלין? רופא הילדים המכיר את הילד היטב? מומחה? פסיכיאטר? נוירולוג? מה אומר על כך משרד הבריאות?
תוכלי לשאול את משרד הבריאות. כדאי לפנות לנאורולוג ילדים בשלב ראשון. למיטב ידיעתי כל רופא מורשה לרשום רטלין
תודה לך פרידה האם יש מקום שבו כתוב על כך שכל רופא רשאי לרשום ריטלין? מהי הכתובת באתר הבריאות?
שלום בני בן השלוש ורבע לא יודע לבטא את האותיות ש' ו - ס'. את שניהם הוא מבטא בערך כמו TH באנגלית (אבל לא בדיוק, פחות קיצוני מזה). מתי צריך לקחת אותו לטיפול בבעיה? האם יש עוד סיכוי שזה יסתדר לבד?
בהחלט יכול שירכוש את ההגאים מאוחר יותר. לטיפול לקראת גיל 5 וחצי. האם יש לו מוצץ? האם שמיעתו תקינה? האם נשימתו האפית תקינה?
בני יהיה בן 3 בעוד כחודש. הוא מאוד ורבלי אבל יש לו בעיה בהגייה של אותיות מסויימות- ר' נשמעת כמו וויש ( W ) ש' כמו סין ל'- ימד או וומד, ולפעמים בצורה שונה. למשל, המילה ילד נאמרת כמו "נלד" כי הוא מסתבך עם הל'. צ'-כמו סדיק. (אנשים שלא מכירים אותו לא תמיד מבינים מה הוא אומר, ונדמה לי שבגיל 3 אדם זר אמור להבין אותו). האם מוקדם מדי לפנות לטיפול או שיש צורך? שתי הערות-הר' היא בעייה משפחתית אצל בעלי. במקרה של בעלי העניין טופל כבר בגן ותוקן אך כל אחיו נותרו עם וויש במקום ריש. יש קשר? ניסיתי ללמד אותו להגיד י-לד, תוך הפרדה בין שתי ההברות והוא מצליח יפה, השאלה אם להמשיך לנסות או שזה מוקדם מדי?
עדיין מוקדם מדי! ובכל מיקרה, תני לבנך "לגלות" בעצמו ולבהשיל ואם יהיה צורך בהתערבות... פני לקלינאי תקשורת לקראת גיל 4 וחצי ותני לאיש מקצועה לעשות את עבודתו, תקבלי הדרכה ותוכלי להיות שותפה פעילה לטיפול, אך לא מומלץ לנסות באופן מובנה וישיר, כיד את יכולה ליצור אצלו התנגדות, מודעות מוקדמת ותיסכול. יש לבנך מטלות התפתחותיות מתאימות לגילו, בתחום השפה, התקשורת ורכישת ידיעות כלליות שהם קודמות לרכישת ההגאים שציינת. אם דיבורו לא יהיה מובן לאנשים מחוץ למשפחה (ה- סה"כ), בגיל שלוש וחצי, תפני לקלינאי לאבחון, קבלת הדרכה ויעוץ. האם הוא לועס ואוכל אוכל "רגיל"?
בני לועס ואוכל אוכל רגיל, ובאופן כללי אפשר להבין אותו, רק לעיתים כשמדובר במילים עם האותיות ה"בעיתיות" קשה להבין (למי שלא מכיר אותו). אמתין כפי שהמלצת. תודה.
שלום אבא שלי עבר תאונת דרכים קשה שכתוצאה ממנה הוא סובל מאפזיה קשה . אני מחפשת גם קלנאי תקשורת באיזור השרון , וכן כל מידע שיש בנושא אפזיה וטיפולים אפשריים. אשמח לעזרה .
תפני לחיפוש קלינאי לאגודת קלינאי התקשורת 03-9217815 או באתר www.ishla.org.il שם גם תמצאי מעט מידע ראשוני.
אני בת 29 ומגיל מאוד צעיר אני מתמודדת עם בעיה של קול עבה וכל מי שמשוחח איתי בטלפון חושב שאני גבר האם יש דרך לטפל בעניין הקול לאחרונה זה החל להטריד אותי באופן משמעותי אשמח לקבל תשובה בנושא תודה
כן, יש מקום לבירור הסיבה לקול העבה ובהמשך, לאחר בדיקת אאג' והעכה של תפקוד מיתרי הקול, יש מקום לטיפול ושיוני בטון ובשימוש בקול. רצוי במקביל לברר את בריאותך הכללית, כולל תפקוד הורמונלי, כחלק מהבירור הכללי. מאיזה איזון את בארץ? יש מספר "מרפאות קול" משולבות בין רופא אאג וקלינאי תקשורת, שמאבחנים ומתכננים טיפול, במשותף.
בני בן 3.4 ואינו הוגה נכון "צ" "ש" ודומיהן האם יש צורך בטיפול של קלנאי תקשורת ומאיזה גיל מומלץ להתחיל?
בנוסף על כך הוא מרייר בתקופות מסוימות (עדין לא ברורו לי מתי אך יש תקופות שאינו מרייר ויש תקופות שכן)
אולי קשה לו לנשום דרך האף בתקופות מסויימות? האם יש לו מוצץ? האם אחיזת הכתפיים שלו תקינה?
הוא עדיין צעיר לטיפול זה, בכל מיקרה, הטיפול רצוי שיעשה לפני כניסתו לבית הספר, אך, בהתאם להחלפת השיניים, אשר משפיים על היכולת למקם את הלשון בפה. לקראת גיל 5 כדי להתיעץ עם ק"ת, לקלבת חוות דעת. אם קשה להבינו, אז, אולי כדאי להתיעץ קודם. האם סבל מדלקות אוזניים? האם עבר בדיקת שמיעה?
ילד בן 4 שבוחר עם מי ומתי לדבר.בגן לדברי הגננת כמעט ולא מדבר אתה,תקופה מאוד ארוכה לא השתתף בריתמיקה -רק התבונן. בקרב המשפחה(סבים וסבתות)לעיתים לוקח זמן עד שמתחיל לדבר. חשוב לציין כשמדבר שפתו עשירה ובעל ידע רב. היכן ניתן לאבחן ולטפל באזור מודיעין?
כן, בהחלט............. אבל השאלה האם יש צורך בטיפול או האם זה שלב התפתחותי או אולי אישיותו, או חוסר בטחון? פנה לקלינאי תקשורת דרך קופ"ח או באופן פרטי, קבל שמות של קלינאים דרך האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת 03-9217815
שלום אני בחורה בת 27 יש לי קול גברי האם אני יכולה לעבור איזה טיפול או ניתוח לתקן הקול שלי תודה
כן, תפני קודם כל ךבדיקה אצל רופא אאג', לוודא שמצב המיתריפ תקין... קבלי מנו הפניה לטיפול קול, ולאחר מכן תפני לקלינאי תקשורת, לקבלת טיפול בהצלחה
לצערי,בני בן 8.5 שנים הוגה "ס" במקום "צ". בעבר טופל אצל קלינאית כשנתיים על רקע אחור בהתפתחות והיום בעל קושי קטן בבטוי בהיר ומלא בע"פ ובכתב. כיצד לטפל בהגיה ומה ניתן לשפר? תודה
פנו לטיםול של קליניא התקשןרת, שהוא איש המקצוע המיועד. מגיע לו טיפול על חשבון ביטוח הבריאות הממלאכתי, עד יום הולדת 9, מהרו ותממשו את זכויותיו
תודה רבה על תשובתך ואכן נמהר. מה ההסתברות שטפול יפתר את הבעיה,בהתחשב בגילו(8.5)? יש מבוגרים שמתקשים מאד בהגית "צ" והוגים אותה "ס" כמו בני? תודה
איפה אפשר למצוא קליני/ת תקשורת שעובד/ת גם עם ילדים אוטיסטיים, ונמצאת באזור רעננה, כפ"ס הוד השרון או הסביבה? האם אפשר לקשר אותי עם מישהו כזה? תודה, הדר
בני בן שלוש וחצי מאוד מגמגם למרות לפעמים אומר משפטים בלי לגמגם (לא יותר ארבע מילים),יש מילים שהוא רוצה לומר אך לא מבינים אותו,ורופאת ילדים הפנתה אותו למכון איבחון להתפתחות ילד לאחר הוא היה מטופל אצל קלינאית התקשורת והיא המליצה ללכת לשם. שאלות: 1- האם יש או קיים מכון לטיפול "גימגומים" או שיקום דיבור או משהו דומה בגילו ? 2-האם מכון להתפתחות ילד זה המקום לטיפול ? 3- מה את ממליצה לנו לעשות כדי לטפל את הבעיה זו ? 4- ממה נגרם ממגיגומים לדעתך?מהן הסיבות בדרך כלל? נ.ב בני נמצא בסביבה מאוד בריא וגם מאוד פעיל מבחינת חברתית ויש לו אח גדול בן 5.5 הוא בכלל לא מגמגם . מחכה לתשובתך בהקדם.... תודה מראש.
1. כן, אבל בכל מיקרה תזכור שמדובר על חוסר שתף בדיבור (על פי הגיל) ויכול להיות חקל של בתפתחות נורמלית של הדיבור (ראה תשובות מהעבר בפורום זה) 2. במכונים להתפתחות הילד יש אולי מערך גדול מדי לצורך המתואר, פנה ישירות לקלינאי תקשור, דרך שרותי קופ"ח אליה אתה משתייך. 3. אני ממליצה לפנות להערכה ויעוץ אישי, שעדיין לא מחייב התערבות ישירה..... מעקב ולימוד על התופעה כדי שתקבלו שיכול להיות תופעה נורמלית של הילדיות (75% של הילדים עםתופעות כמתואר בגיל הרך, מתגברים עליהם באופן טבעי, כחלק מהתפתחות הנורמלית של הדיבור)
תודה על התשובה. הילדה בת 4, יל'דה שמחה חברותית, הולכת לחברות, באות אליה, לא עונה לגננת, נפרדת ממני יפה, שפתה בהתאם לגילה, אפשר לחזק קצת, השאלה? רוצה כרגע להמנע מטיפול רגשי, האם קלינאית תקשורת יכולה לתת לה חיזוק שפתי, שיתן לה בטחון בדיבור עצמו, האם את יכולה להפנות למי שמכיררה את הנושא?
קלינאי תקשורת יכול להיות פתרון יעיל לשפר את היכולת שלה לתקשר ולדבר. הפניה יכולה להעשות דרך קופ"ח - היא זכאית לטיפול עד 27 טיפולים בשנה על חשבון ביטוח הבריאות. או לחילופין, טיפול פרטי.... בהתאם לאיזור מגוריך. תוכל לפנות לקבל שמות של קלינאים באופן פרטי, באיזור מגוריך לאגודת קלינאי התקשורת 03-9217815 גם במיקרה של טיפול פרטי, ניתן לבקש החזר כספי חלקי של הקופה! בהצלחה
האם חיזוק של קלינאי תקשורת יכול לעזור במקה של אילמות בחירה(מדבר עם ילדים ולא עם מבוגרים), למרות שהתופעה היא על בסיס רגשי בלבד?
בן כמה הילד? האם נמצא בטיפול פסיכולוגי או/ו מקבל טיפול תרופתי? כן, ההמלצה הינה לטיפול משולב. בהתאם לגיל הילדה, לפעמים כדאי להתחיל בטיפול בפרגמטיקה ותקשורת, לא בלחץ להבעה מיליולית. כמובן שרצוי קלינאית שמכירה את התופעה. דרך הגו, התופעה נקראת היום elective mutism כדי להדגיש את העובדה שהילד "בוחר" איפה ועם מי לדבר, כי התופעה אינה אילמות מוחלטת אלה העדר דיבור במצבים מסויימים או תנאים מסויימים (כמו בביה"ס או מחוץ למשפחה הקרובה) יש רקע של חרדה ודיכאון בהבט הפסיכיאטרי. מגיל מסויים (מעל גיל 6) התוצאות של טיפול תרופתי משמעותיות, כמובן ליד ההתנסות בדיבור במקום בטוח, מקבל וכו'.
מדובר בילדה בת 10 שנמצאת בכתה של חינוך מיוחד ואינה מדברת עם הילדים והמורה. האם מדווחת שבבית היא כן מדברת. אני מעונינת לקרוא חומר בנושא והצעות כיצד ניתן לתקשר איתה?
מדובר בילדה בת 10 שנמצאת בכתה של חינוך מיוחד ואינה מדברת עם הילדים והמורה. האם מדווחת שבבית היא כן מדברת. אני מעונינת לקרוא חומר בנושא והצעות כיצד ניתן לתקשר איתה?
שלום! אני בן 24 בעייתי היא בליקוי בדיבור באות ש'. הייתי אצל קלינאית תקשורת במרפאת "לין" ששם הוסבר לי כיצד להוציא את ה-ש' הנכונה. וכיצד להתאמן עליה עד שיהיה אפשר לשלב את ה-ש' כחלק מהדיבור השוטף. כאשר הגעתי הביתה לא הצלחתי להוציא כלל את ההגיה הנכונה. שאלותיי... 1. האם בגיל 24 לא מאוחר להתחיל לטפל בזה? מה הסיכויי הצלחה בגיל כזה? 2. כמה אני צריך להשקיע מזמני לפיתרון הבעיה? 3. האם יכול להיות שהבעיה היא לשון קשורה? 4. יכול להיות שהבעיה היא פיזית מולדת ואין כלל אפשרות לטפל בבעיה? תודה מראש... יובל
1. במידה והינך מעוניין ובעל מודעות ומוטיבציה, אין סיבה שלא תצליח לדבר בצורה תיקנית! 2.תצטרך להשקיע את מאמצך בתירגול רב ובדיבור מבוקר 3.יכול להיות שהלשון קשורה, לך לרופא שיניים או אורטודונט ותבדק על ידים 4. אם הצלחת אצל הקלינאית אין סיבה שלא תצליח בהמשך ובוודאי הסיבה לא פיזית או מולדת. לך לטיפול מובנה ומסודר ואל תקצר את הדרך. בהצלחה
שלום רב אני נושמת דרך קנולה ואני מתענינת בטיב של קנולה עברתי את כל הסוגים אני חושבת עכשו אני עם מתכתית וזה לא נראה לי הכי אסתטי וזה מטריד אותי אני מבקשת את דעתך על איזה קנולה את ממליצה הנתה אותי אליך דר' מרק מ א אוזן גרון בתודה מראש אסתר
אשמח לעזור אבל לצורך כך עדיף שתיצרי איתי קשר טלפוני כי אני צריכה לקבל ממך פרטים רבים, כולל הסיבה לקנולה והערכה למשך השימוש בה. אם תלחצי על התמונה שלי, בפורום הזה, תקבלי את פרטיי ומס' הטל' הסלולרי. להשתמע!
שלום לך לדאבוני אני לא מדברת אי לכך איני יכולה להתקשר בסלולרי או בכלל אני רק יכולה לכתוב אם תרצי אוכל לענות בכתב בתודה אסתר
שלום פרידה, לבני בן ה שבע וחצי יש קושי מסויים בלבטא את מה שהוא מרגיש במילים. ברוב הפעמים ויכוח על צעצוע עם אח שלו (4) נגמר בכוחניות. נדמה לי גם שהדיבור שלו ביחס לילדיי כיתתו אינו שוטף מספיק. נדמה לי שיש לו הרבה רצון להוציא הרבה דברים החוצה ומכיוון שהוא פוחד שזה לא יצא חלק הוא פשוט נמנע מלדבר בטענה שזה מעייף אותו. האם פסיכולוג יכול לעזור לי או שמא קלינאית תקשורת? תודה
הייתי פונה בשלב ראשון לבדיקה רפואית, לאשר שבריאותו תקינה... וגם שמיעתו! בשלב הבאה קלינאית תקשורת יכולה לאבחן ולהעריך את התפקוד השפתי והתקשורתי, לקבל מידע מתיפקודו בבית הספר, בבית ובין ילדים בגילו ולאחר עריכת איבחון שפתי תוכל להציע דרכי טיפול ספציפיים המותאמים רק לו! בהצלחה
באתר משרד החינוך ניתן למצוא את רשימת כל גני החינוך המיוחד בארץ. http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Special/Misgerot/GaneyYeladim/ אני מחפש גן שפתי בראשון לציון - אשמח לקבל עזרה.
את ההפניה לגן תקבל מועדת ההשמה. אופי ואוכלוסיית הגנים משתנה מדי שנה, בהתאם למאפייני הילדים המופנים אליהם, על כן, ועדת ההשמה, לאחר קביעת זכאותו של הילד לחינוך מיוחד יפנה אותך לגן ספציפי. בהצלחה