פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בני עבר היום ניתוח כפתורים ואנודואידים(שקד 3)בהצלחה רבה. רציתי לדעת מס שאלות: 1. תוך כמה זמן ניתן להבחין בשינוי מבחינה שפתית ? מה מצופה כעת לאחר הניתוח? מרגיש שהוא שומע מצוין כעת, אבל מסקרן אותי לדעת טווחי זמן לשינוי שפתי.(לפני כן היה אומר מילים בודדות, חלקן משובשות, ירידת השמיעה התבטאה ב30 db ) חלק מהמילים כאילו מתקשה להגידם שוב. 2.האם יתכן שליקוי השמיעה ובעית השקד גרמו לבעיה התפתחותית שבאה לידי ביטוי בתסכול/ויסות/ אי שקט וכ'ו ? 3.האם הקשיים שתוארו בסעיף השני, אמורים לחלוף בעקבות הניתוח? אציין שעד הניתוח קם קבוע באמצע הלילה למיטתנו ונרדם יחד איתנו עד הבוקר.. לתשובותיך אודה מקרב לב.תודה
להלן תשובת לשאלותיך, 1. במידי תרגישו ששמועה יותר טוב, לאחר כשלושה חודשים תבחינו בהתקדמות בשפה והדיבור. 2. לקוי בשמיעה יכול לגרום לחוסר שקט, אבל לא חייב. רצוי בכל מיקרה לבדוק אותו בעוד כמה חודשים ובנתיים להמשיך ללמד אותו סגנונות תגובה לחוסר שקט, בעניין ויסות , תלוי מה היה הקושי עד עכשיו. יכול להיות שיפור בחוסר שקט, אבל לא חייב. בנים מציגים יותר קשיי קשב וריכוז מבנות, ליקויי למידה וכן, קושי בויסות חושי. אם הקשיי לא יוקלו, תפנו להערכה של מרפא בעיסוק. 3. אתם אפשרתם לו לישון אצלכם במיטה, למה שיפסיק עם זה בעקבות הניתוח? אם אינכם רוצים אותו במיטתכם, החזירו אותו למיטתו ותשהו לידו עד שירדם בחזרה או לא, לשיקולכם.
שלום הקטן אצלי נולד שבוע 32 בן שנתיים עוד שבוע , מתוקן שנה ו 10 . אחרי לידה בסונר ראש שביצעו הופיעה בצקת בהימספרה השמאלית עם אוטם באזור טמפוראלי וב MRI הדגים אוטם MCA משמאל.בדיקת EEG תקינה . כהתרשמות ראשונה של הנוירולוגית בפגיה הבחינה שאכן יש הבדלים בצדדים וחולשה בצד ימין בגוף. כיום הילד עם התפתחות תקינה מורגש שאכן יש הבדל מזערי בצדדים רק אם מחפשים , נמצא במעקב של נוירולוג מאז הלידה. התחיל למלמל כרגיל ודבר כמה מילים ונשאר איזה תקופה על אותם מילים, מדברת איתו מסתכל איך אני מהגה את המילה אך לא מסוגל להגיד כלום ורק צועק. בקשתי לבצע בדיקת שמיעה ותוצאה הייתה שמיעה ירודה של 40 -35 כתוצאה מנוזלים. עבר לפני חודש ניתוח כפתורים ושקד שלישי, מרגישה שיש אכן כמה מילים חדשות , אך עדיין יש אצלו קושי לחזור על הברות או מילים מסוימות . אוצר מילים שלו היום עומד כמעט 15 מילים לא מעבר, מנסה לבקש משהוא לא מצליח הכל אצלו אאא אאא . בדיקת שמיעה אחרי ניתוח אמורים לעבור בעוד שבועיים . מציינת שהוא מבין הכל , כל מה שמבקשת ממנו עושה אך לא מצליח להסביר את עצמו . קלינאית תקשורת עוד לא היינו אצלה , המליצה לתת לו זמן של חודש וחצי חודשיים אחרי ניתוח ואז להגיע לאבחון. מאוד לחוצה שהקושי והעיכוב שיש אצלו קשור לאוטם . במידה וזה קשור לאוטם מה הסימנים שרואים ?
אצל ילודים אשר עברים פגיעה נאורולוגית בגיל מוקדם מאד, המוח מעביר את התפקוד לאיזור אחר במוח, ככה זה אצל ילודים כי המוח שלהם עדיין מאפשר מעברים לאזורים שלא נפגעו. מה שאת מתארת מתאים לילדים גם בלי סיפור מיוחד סביב לידתם ויכול להיות קשור לירידה בשמיעה שהייתה וגם לקושי בתכנות פעולות הדיבור. הצעת הקלינאת תקשורת להמתין מעט אחר הניתוח, מתאים ונכון, בהמשך תקבלו הדרכה והילד יכול כבר להתחיל טיפול, אין מה להמתין מעבר לגיל שנתיים וחצי.... כמובן בהתייעצות עם הקלינאית תקשורת שבטח תעקוע אחר השגיו ותחליט מתי היהי זמן להתערב באופן ישיר בנתיים, את עושה כל מה שנחוץ, כאמא דואגת ואהבת.
שלום, עד איזה גיל במידה ותינוק לא ממלמל\משמיע קולות ראשוניים מגדירים זאת כבעיה ? תודה
בן כמה התינוק שלך? אם הוא בוכה, זה תקשורת מילולית והמילמול למשחק מופיע לקראת 4-5 חודשים ולא לצורכי תקשורת אלה לעצמו, בשעות שאין אדם בסביבתו. רק מעבר לגיל חצי שנה ויותר יש משמעות למילמול. אצל ילדים עם לקוי בשמיעה המילמול קיים ואחרכך נעלם, כי אין חיזון חוזר קולי. אם התינוק שלך מעבר לגיל חצי שנה רצוי לבדוק את שמיעתו
היי בתי עוד 3 חודשים בת 4. עדין לא הוגה את ההברות "ח" ו- "ר". מלבד אלו הוגה את שאר ההברות. ניתן לומר שהדיבור שלה נשמע קצת כמו "הונגרית". בנוסף, לפעמים נראה ש"בולעת" חלק מהמילים כשאומרת משפטים ארוכים. בזמן שהיא עיירנית אפשר לנהל איתה שיחות עם משפטים ארוכים . היא משתמשת בהטיות של זמן באופן תקין, רבים יחיד וכד'. כשהיא עייפה יכולות להיות שיבושים בבניית משפטים. פנינו לקלינאית תקשורת אך הילדה לאחר מספר קטן של מפגשים לא שיתפה פעולה. רציתי לשאול איך נשמע לך התיאור? האם הדברים קשורים אחד לשני? לגבי ההברות שאינה הוגה- האם זה יגיע מעצמו ועד כמה העיכוב חריג? (אומרת א במקום ח ו-ר) תודה
ביתך מתוארת כילדה עם התפתחות תקינה, עדיין מדי צעירה לטיפול באותיות שציינת. כדאי להמתין ושהיא תתחיל טיפול בתחילת גן חובה, ולא ללחוץ עליה, היא עדיין לא בשלה לרכישת ההגאים שציינת. הם נרכשים על ידי רוב הילדים לקראת גיל 5, אין מה למהר ואין סיבה לדאגה. ממליצה לרשום אותה בתור לטיפול כדאי שלאחר המתנה ארוכה, תכנס לטיפול בשנה לפני כתה א׳, בנתיים יש לה מסימות התפתחותיות רבות לפניה.
שלום בני בן 2.2. בן יחיד. בגיל 4 חודשים אובחנה גמישות יתר ועיכוב מוטוריקה גסה. בגיל שנה וחצי הלך לבד. היום עדיין קיים סרבול קל בכל הקשור לריצה וקפיצה. נכנס לגן חדש לפני 5 חודשים. בבית- מאוד ורבלי, אוהב לשיר, להצחיק, מביע רצונות במילים. צוחק מתוכניות בטלויזיה, מתחיל לזהות רגשות בתמונות- עצוב, כועס, שמח. בגן שעשועים- כשפוגש שם ילדים מהגן יוזם תקשורת, משחק ביחד. היום הגננת עשתה לנו שיחה שמצד אחד הילד מאוד פעיל במפגשים. שהוא מאוד חכם ומבין דברים מהר. ומצד שני שהוא לא חברותי, לא משחק עם ילדים אחרים, נקשר לצעצועים ספציפיים- בבימבה או לנגן עם תוף. ושההתנהגות שלו לא תואמת גיל- בוכה הרבה כשלוקחים לו צעצוע, או לא מסכים להתנהג בהתאם להוראות המטפלת (יוצא עם אוכל לחצר למרות שאסור). קצת מבולבלת- האם יש כאן משהו שיכול להצביע על הפרעת אוטיזם חס וחלילה? האם ההתנהגויות שלו באמת לא מותאמות גיל?
שלום, את מתארת ילד מפותח בהתאם לגילו, מבחינת יחסים בחברה, ההתפתחות קשורה לחשיפה, הוא נכנס לגן ורצוי לנהל את השיחה לגבי כישורים חברתיים ואחרים שלמד בחמשת החודשים שלו בגן. צריך לראות את התנהלותו על רצף התנהגו של ילד שמסתגל למסגרת, ולהבין את ההתפתחות האישית שלו!לפי התאור לא נשמע שיש קוים של אוטיזם. אם את מאד מודאגת, תפני למכון להתפתחות הילד ותבקשי שיבצעו הערכת התפתחות, הם המוסמכים הבלעדיים לקביעת רמות התפתחות. לגבי הגננת, תתייחסי לדבריה ברצינות, אולי שי דברים מסוימים שהיא תמליץ לך כדי "לשפר" את ההסתגלות להמצאות עם ילדים אחרים (שזה עקר התהליך למידה בגיל זה)
שלום רב, 1- יש לי תינוק בן 3 חודשים והוא איננו ממלמל בכלל עדין ואינו משמיע קולות למעט הבכי . בדיקת שמיעה תקינה. האם זה נורמלי ? מתי תינוקות אמורים להתחיל למלמל ? 2- דבר נוסף -התינוק מוציא במכוון הרבה רוק מהפה ועושה בועות רוק עם השפתיים. מה זה אומר ? תודה, מירב
הבועות אומרות שמתחיל להיות מודע לאברי גופו ומכיר את פיו. לגבי קולות, עדיין מוקדם, ישמע קולות בהמשך. בן שלושה חודשים וכבר דואגת ומפרשת, ... תהיני ממנו ותני לו להתפתח לפי הקצב שלו!
תודה רבה, נרגעתי קצת מתי אני אמורה לצפות שהתינוק יתחיל למלמל ולהשמיע קולות ?
שלום קוראים לי ליאת ואני בת 21 וחצי יש לי תסמונת מוביוס חלקית חצי פנים צד שמאל עם שיתוק אני מדברת ואוכלת רגיל אבל יש לי עין עצלה. אבל הדיבור שלי הקול הזה מאוד מציק לי זה מטעה הרבה אנשים שחושבים שאני אוטיסטית וצוחקים עליי השאלה אם יש ניתוח שאני יכולה לעשות כיום? הקול הכי מפריע לי..
מומלץ להפנות את השאלה לרופא אף אוזן וגרון המומחה בבעיות קול, יש כמה רופאים כאלה במספר בתי חולים, עליך לבקש הפניה למרפאת קול בבית חולים, אם אדע באיזה אזור בארץ, אוכל להמליץ לך על בית חולים ספציפי, בנתיים כדאי. לך לברר בבית חולים קםלן, הדסה עין כרם, ביה״ח תל השומר, ועוד,,,
אני לוחם חיר שכרגע פרופיל 97 ויש לי וועדה רפואית לקביעת פרופיל בעקבות ירי ללא אטם , יש לי ירידה קלה באוזן שמאל בתדר 4KHZ לדציבלים 30 השאלה היא כמה זה חמור מה ההשלכות והאם זה יכול לפסול אותי מכשירות לשירות קרבי מצורף תמונה של הבדיקת שמיעה
לא מצאתי את הבדיקה, אם זה היה אירוע ירי חד פעמי, יש סיכוי טוב שהשמיעה חזקה ואין נזק ארוך טווח. לגבי המשך השרות, אין לי מידע, מצטערת
היי, ראשית סליחה על האורך. יש לי אחות אוטיסטית נמצאת בהוסטל. קצת רקע: בניגוד לאוטיסטים אחרים היא מדברת שוטף משפטים שלמים ולא תבניתיים. ממש מדברת רגיל כמו כולם.יוצרת קשר עם הסובבים. לרוב הבעיה אצלה זה שהיא מדברת הרבה ווכ שהיא באי שקט אז יכולה אז זה יכול להיות נון סטופ למשל לשאול שוב ושוב את אותה שאלה. יש לציין שהיא תקופה ארוכה נמצאת שקטה שלווה ונינוחה. כך שהדיבור רגיל. אחותי לא תמיד מספרת מה עובר עליה לאחרים אלא רק לאימי שנוהגת לדבר איתה יום יום טלפונית, לבקר 3 פעמים בשבוע. וכמובן שהיא מגיעה לביקור. אחותי החלה להתלונן על כאבים ביד ואחרי כשבוע קרה מקרה בהוסטל והתקשרו אלינו. הבנו שקרה משהו ממש חריג אחד המדריכים עשה לה משהו בכוח הוא משך אותה מהספה לדבריה קשר לה את הידיים לאחור והעלה אותה על ההליכון היא החלה לצרוח( אסור לה לעלות על ההליכון והיא מועמדת לניתוח בברך עקבקריעת רצועה בברך שגרמה לשחיקת סחוס ועיוות הרגל). מאחר והמדריכות לא היו נוכחות אלא בדירה ליד הם שמעו את הצעקות ונכנסו. הבנתי שהיה בלגן גדול הן נבהלו מההתנהגות שלו אפילו כלפיהן היה שם עימות. אני לא ממש יודעת מה היה שם כי לא ספרו לנו אבל כולם אומרים לנו להגיש תלונה במשטרה ואגב הוא פוטר באותו ערב עי האחראי שאף דיווח למנהל אגודת אלו"ט. כך או כך אחותי החלה לגמגם היא מאוד רגישה לסיטואציות למשל אם צועקים עליה היא מרגישה אחרי זה לא טוב עם עצמה בוכה.. כמובן שהבינה שקרה משהו אולי הכאיב לה , אולי המומה מהתקיפה שלו מהעוצמה שלה מהיחס שלו ואף היא יודעת שהיה בלגן סביבה שכולם נבהלו וצעקו. הבעיה שהיא החלה להפסיק לדבר כלומר היא יכולה לומר את שמי כי פונה אליי ואז שקט או מצביעה על משהו ולא יוצאת לה הברה. אנחנו כל הזמן מנסים לא להתייחס לדבר רגיל אבל אימי שמה לב שהמצב מחמיר בעיקר בטלפון שלא יכולה לתקשר עימה. יש לציין שבעבר היה לה טראומה היא גמגמה ועשינו כפי שאימי בקשה לא להתייחס וזה עבר. דבר אחרון, היא כל הזמן מתלוננת על כאבי ראש באזור המצח כנראה. כבר כמה שבועות. האם יכול להיות שמדובר בבעיה רפואית שגורם לגמגום? מה דעתך? איך לפעול? ברצוני לציין ששם לא מתיחסים אליה יותר מידיי ולא מנהלים איתה כלל שיחות. אין גם פעילויות היא רק יוצאת לעבור וחוזרת אחרה"צ לחדר שם מסתגרת מתחת למיטה גם בשל מצבה ברגל עם כאבים. בעיקרון היא ברמה גבוהה לחוסים האחרים ודיי בודדה עיקר הקשר הוא עם המשפחה.
אני מבינה שאת גואגת לאחותך, אז כמה מילים להרגע: אנשים לא מגמגמים בגלל טראומה, ובטח לא בגילה של אחותך! היא חרדה אולי בגלל אירוע מסויחם, את למעשה לא יודעת בבטחות מה קרה לה וגם לא מטפלת בה על בסיס יומי, כדי להתערב בטיפולה. היא נמצאת המערכת שמכירה ומטפלת בה לאורך השנים והדבר הנכון זה לעבוד איתם ביחד. אם אחותך מדווחת על כאב פיזי, קודם כל יש להתייחס על ידי בדיקת רופא ובדיקות נוספות, במידה ואין ממצאה שניתן לזהות או לטפל בו מניחים שיש רקע רגשי או ביטוי למצוקה נפשית... ואז, אמור להיות טיפול או תמיכה רגשית במערכת של אלוט ובהוסטלים. ממליצה לך לפנות אליהם ולהיעזר בשרותים שלהם. כל טוב
תודה על המענה המהיר. התכוונתי שזה נובע ממוצקה נפשית. השאלה איך עוזרים לה כעת לצאת מהגמגום? אולי את יודעת מניסיון? תודה
סליחה אבל בתור איזו סמכות את טוענת שגמגום לא יכול להופיע בעקבות גורם פסיכוגני? הוכח מחקרית שבבגרות גמגום יכול בהחלט להופיע לאחר טראומה ולמעשה הינו ביטוי שלו. שנית - הכותבת כותבת לך בבירור שנעשה מעשה של אלימות כלפי חסרת ישע, הוא אפילו פוטר, ואת ממשיכה ואומרת לה ש"היא כנראה לא יודעת מה ארע שם"...זה לעצום עיניים לעוול. הייתי מציעה לממן לה טיפול פסיכולוגי פרטי אם זה לא נעשה במוסד עצמו, ולבקש מהפסיכולוגית או העוס במקום לתת מענה לאחותך ובוודאי לא להתעלם. מדובר באדם, פיקח ומפותח לדבריה, בן אנוש - ומגיע לה יחס שכזה.
ילד בן 6 , על הרצף האוטיסטי, בתפקוד גבוה, מדבר בשפה גבוה , קצב הדיבור איטי ולעיתים נתקע באמצע המשפט וחוזר על הברה. מה האפשרויות לטיפול?
כמו בכל ילד שאינו מאובחן, סבלנות, תמיכה וזמן לתת לו למצוא את המילה, מעט עזרה אם מרגישים שזה עוזר מבלי לפגוע בכבודו וברצף המחשבה. דיבור איטי זה הפתרון שלו לחיפוש מילים וארגון המחשבה, פתרון יצירתי ויעיל. העקר שמתקשר בצורה יעילה ועשירה!
אמא שלי, בת ה83 היתה מאושפזת בבי"ח למשך כשבועיים. תוך כדי האשפוז ועכשיו כחודש אחרי רואים התדרדרות בשפה המדוברת שלה. הרבה פעמים נתקעת ולא מצליחה להוציא את המלים החוצה. איך אפשר לעזור לה?
סבלנות, תמיכה ונשימה ארוכה... אלה הדרכים לעזרה. לא להעמידה במבוכה בגלל שחסרה מילה או נתקעת... אשפוז בגיל זה מבלבל ופוגע בתפקודו של האדם, אז סבלנות ותמיכה, הרבה אהבה עוזרת!
ובהמשך, אם מצבה לא משתפר אז, רצוי לפנות לרופא המטפל שיכול לבדוק את האינטראקציה בין התרופות שקבלה או מקבלת ואת השפעתם על תפקודה.
תודה רבה. יש לך אולי הערכה תוך כמה זמן המצב אמור להשתפר כדי שנדע מתי הגיע הזמן לפנות לרופא.
שלום, ילד בן 3 הוגה את האות ת במקום האותיות ק,ח,כ ולעי ים מחליף את האות ג ב-ד . האם זהו גיל להתחיל טיפול אצל קלינאית תקשורת?
זה שכיח עדיין בגיל זה, תפני לטיפול של קלינאי תקשורת.. הוא עדיין צעיר מדי לטיפול באותיות ספציפיות, אבל מכוון שהתורים ארוכים מאד, עד שיגיעה תורו בטח יהיה בשל ומוכן לטיפול , או לחלופין, ירכוש את ההגאים באופן טבעי ואז פשוט, תבטלי את התור! אל תתקני לו ואל תחזרי על המילים המשובשות, דברי ברור ותני לו לגלות בעצמו את הדרך... כמו בכל נושא השפה וההיגוי.
ביתי בת 6 עוד מעט. עשיתי טעות איומה. אני מטבעי לא דברנית גדולה, אני אם חד הורית. גידלתי את ביתי במעין שקט מופתי. ידעתי מה היא צריכה מבלי שתתקשר ומילאתי צרכיה כך. הספיקה לי תנועה קלה שלה להבין אותה. בנוסף היא היתה איתי עד גיל 3 בבית. עלי לציין שהיא תמיד הייתה ילדה מאוד מרוצה ושמחה,מפותחת, נגמלה בקלות. ללא בעיות שינה או אכילה. חברותית וחכמה. אבל באופן לא מפתיע נוצר עיכוב בדבור. אפשר לומר שרק בגיל 3 וחצי דיברה במשפטים שמתאימים אולי לגיל שנתיים וחצי. היום היא הדביקה פערים, אבל אני עדיין שמה לב לכל מיני טעויות פה ושם. שאלתי היא האם עשיתי נזק קצת בלתי הפיך. האם פגעתי בה בתקופה בה התפתחות השפה היא קריטית ושבמובן מסוים אין ככ תקנה. בנוסף אני שואלת איך אפשר לתקן? אשמח לשמוע דעותייך והמלצותייך.
בטח שלא עשית טעות ואל תאשימי את עצמך, הילדה שלך לא דברה "רק" אתך בחייה, בטח ביקרה בגן והייתה חשופה לטלויזיה ועוד... אם עדיין יש לה שגיעות, זה זמו לפנות להערכה , הדרכה וטיפול לקלינאי תקשורת. בגילה עדיין יש לה זכות לקבלו דרך קופת חולים, ללא קשר לעזרה שיכולה לקבל בביה"ס. תפני לקבלת עזרה לקלינאי תקשורת. ובעקר, את לא עשית טעות כל שהיא! אמאות תמיד מאשימות את עצמם, לא תמיד בצדק! זה חלק מהגדרת תפקיד אם!
שלום, הילד שלי בן שנה ו3. מגיל קטן היה נראה לי שמשהו מוזר בתקשורת שלו אלינו אבל אני לא מצליחה להצביע על הבעיה. אשמח שתאמרי לי אם תקין למשל הדברים הבאים: הוא לא מצביע על דברים.אבל אם מצביעים הוא מסתכל ועוקב. הוא קשוב ומבין הרבה מילים שאני אומרת לו כמו איפה כדור?הוא הולך ומחפש אותו אבל הוא לא אומר כדור. שהוא רוצה שארים אותו הוא מושך את הידיים שלי לכיוון מטה ולא מרים את הידיים שלו למעלה. הוא לא מבקש שום דבר מלבד מטרנה . הוא פשוט בוכה ואני מבינה לבד. הוא לא מבקש מילדים בני גילו כלום הוא פשוט לוקח להם.הוא מאד אוהב לשחק בגלגלים של מכוניות במקום להסיע אותם.הגננת והסובבים אותי אומרים שאני מדמיינת ומגזימה אבל אשמח לדעת אם זה חריג . (יש עוד דוגמאות אלו העיקריות)
ממליצה לפנות לאבחון במסגרת התפתחות הילד ובנתיים לפנות לקלינאי תקשורת להערכה פרטנית. במקביל וכבשיגרה תפני לרופא ובקשי הפניה לבדיקת שמיעה. בגלל גילו אולי רצוי לבדוק שילובו בגן שפה במטרה לקדמו מבחינת שפה ותקשורת
תודה. פניתי לרופא משפחה והוא ממש צחק עליי. פרטתי לו את מה שכתבתי כאן והוא אמר שזה נשמע לו תקין ונורמלי לחלוטין .
אם התגובה של הרופא מרגיע אותך, אז בסדר גמור. אם את עדיין מודאגת, פני ישירות למכון להתפתחות הילד או לרופא התפתחותי וקבלי דעה נוספת. העקר שתרגישי שלמה ורגוע לגבי התפתחותו של בנך
הבת שלי בת 6.5 אומרת ס במקום צ הבנתי כי ישנן מילים שיש לתרגל כמו בית ספר האם יש עוד מילים שיש בהם חיבור של האותיות ת ו-ס ? כי כשהיא אומרת יוצא לה אוטומטי צ נכון תודה
תפני לטיפול אצל קלינאי תקשורת, בגיל זה זכאית לטיפול. חבל שתנסי ״לתרגל״, בשביל זה יש ידע ונסיון של אנשי מקצוע שילמדו אותה כיצד להגות נכון, באופן מובנה, מדורג ותוך כדי משחקים ותירגול. בהצלחה
שלום, סבתי חולת אלצהיימר -סיעודית הייתה שותה באמצעות קשית וכרגע עברנו לשתייה באמצעות מזרק אל תוך הפה. באמצעות קשית במצבה זה יותר קשה לה האם יש הבדל ביניהם? האם עדיפה שתייה בקשית על פני מזרק במיוחד בחולי דמנציה?(פיתוח שרירי הלסת וכו) או שאין לכך משמעות יש דרך אחרת לתת לה לשתות?(באופן ידני)
בדמנציה הבעיה היא היכות לפעול באופן מודע, שתיה בקשית דורשת פעילות מכוונת והשתיה במזרק פסיבית ומעוררת את רפקלס הבליעה, הבעיה שזה מעמיד את סבתך בסכנה של השתנקות בגלל שמשקים אותה ללא שיתוף פעולה מצידה. עדיף לתת לה נוזלים מוסמכם במסמיך מסחרי, בכף תוך לחיצה על גוף הלשון, לעוררות רפלקס הבליעה
שלום ילד בן 2.5 מרייר מאוד, לעיתים יותר ולעיתים פחות. בבירור בא.א.ג נמצאו שקדים מוגדים ושקט שלישי אך תקינים. נמצא כי אין צורך לניתוח הסרה. נאמר לי שייתכן שצריך עבודה אצל קלינאית תקשורת / ריפוי בעיסוק. רופא משפחה טוען שיש להמתין עד שיחלוף מעצמו. שנה הבאה הילד יהיה בגן עירייה וחוששת שיפריע לו חברתית. מה עושים במקרה כזה? תדה
טוב שנבדק אצל רופא אאג' יש כמה נושאים שצריך לבדוק.. רצוי פיזיותרפיסט וגם קלינאי תקשורת. לגבי פיזיותרפיסט, האם הילד מאובחן עם היפוטוניה ואחיזת חגורת הכתפיים, האם מחזיק את הגוף במנח ישר וגם את הראש. קלינאית תקשורת כדי לבדוק את פעילות הפה, דיוק וקואורדינציה בלעיסה, בליעה, דיבור. מתי מרייר יותר, כשעייף? כשהיה בפעילות, כשמרוכז במשהו אחר? יש הרבה שאלות...לגבי הכמות ואיכות התפקוד הכללי שלו, רגישות סביב הפה, מודעות וכו'. אני ממליצה לבצע בדיקה תפקודית אצל קלינאי תקשורת ופיזיותרפיסט ורק אחרי זה תדעי האם יש מקום להתערבות כעת או להמתנה לעוד שנה, שנתיים. הוא לא יכול לצייר או לשחק במשחקים בגלל הריור המרובה??. הוא מנקה את עצמו כשמרגיש רטוב, אוכל אוכל מוצק ולועס היטב?
תודה על התשובה. לא רואה שום בעיה תפקודית. מצייר, עושה יצירות,יש לו יכולת מוטורית גבוהה מאוד, גם מוטוריקה עדינה, ילד אנרגטי ופעיל מאוד פיזית. אוכל מוצקים. מרייר בכל מצב אך בתקופות לדוג. עכשיו נראה שיוצאות לו שיניים תוחנות אז כמובן מרייר יותר. מבקש להחליף חולצה כשמרגיש שרטוב לו , כך גם מדווחים בגן.
שלום רב, אשמח להתייעץ: בני בן שנתיים וארבעה חודשים. אומר משפטים שלמים, אך מתייחס לעצמו כ"אתה" ואליי כ"אני". למשל יכול לומר "אתה לא רוצה ללכת לישון" ומתכוון לעצמו, "ציירת רכבת" במקום "ציירתי". יש לו אוצר מילים עשיר והוא מבין המון. האם יש צורך לעשות משהו בשלב זה או לחכות שזה יסתדר מעצמו?
אני שומעת המון הורים שפונים לילד שלהם בגוף שלישי ואז מתפעלים למה הילד פונה לעצמו כך, וההורים מדברים גם על עצמם בגוף שלישי כמו אמא תתן ללך נשיקה במקום אני אנשק אותך, אז, שימוש נכון בצייני השם הינה הדרך להקנותם!
שלום, שאלה לגבי ילד בכיתה ג' בחינוך המיוחד. ילד נבון שמייצר תסכול רב אצל המאזין כי לא ניתן להבין ממנו בסופו של דבר מה עיקר המסר שהוא רוצה להעביר. גם כשנישאל שאלות רבות לגבי הסיפור שמספר לעיתים לא ניתן להבין מה הייתה הפואנטה בסיפור ולמה סיפר אותי. ישנה תחושה שלא מצליח ליצור משמעות לסיפור בגלל קושי רגשי. אולי לא רוצה להיות במגע עם הכאב שעומד מאחורי הסיפר? לאחרונה מטופל לקשב אך אין שיפור בתחום התקשורת הזו. השאלה אם זה משהו שניתן לטיפול על ידי קלינאית תקשורת ובאיזה אופן? תודה
קלינאי תקשורת מטפלות בארגון המסר המילולי, שזה מה שנראה שבנך זקוק. אין לתת משמעות רגשית אלה קושי בארגון שהוא בבסיס שפתי ומחשבתי.
אני מזה 3 שנים סובל ממחלת מנייר אוזן שמאלית לא שומעת בכלל שבוע אחרון התחלתי לדבר לא ברור והלשון נדבקת לי לחך האם זה מהמנייר
אז ככה אני בן 24 ומאז שאני מכיר את עצמי אני צוחק בלי קול בכלל בכלל אפילו לא טיפה מקסימום משתעל ונורא קשה לי עם זה כי זה תמיד נראה מוזר ולפעמים זה נראה כאילו אני ממש מתאמץ לצחוק בסיטואציות חברתיות ואני מרגיש ששמים לב לזה זה ממש מפריע לי והייתי רוצה לדעת אם יש יכולת לשנות את זה ? ואם קלינאי תקשורת יכול לעזור בעניין.. תודה מראש
יש כמובן מקום לבדיקה אצל רופא אאג/ לבדוק שמתרי הקול פועלים באופן ספונטני במעבר אויר. לאחר מכן, בהחלט יש מקום לבדיקה תפקודית אצל קלינאי תקשורת מנוסה בבעיות קול גם אצלי באופן פרטי... בהצלחה!
יש לך איזשהו אמצעי אחר ליצור איתך קשר לספר לך יותר על המקרה בצורה יותר מובנת? אימייל, טלפון ?
שלום רב, בני הצעיר (מבין 3) בן שנה ועשרה חודשים. אומר רק 3 מילים, וגם אותן לא הוגה במלואן/נכון. ילד שמח, מתקשר, מבין הכל, מבצע משימות, אוהב את הגן, משחק עם אחרים. לאחרונה התחיל להיות מאוד מתוסכל שאנחנו לא מבינים אותו. קיבלתי הפניה לבדיקת שמיעה אבל אני בספק רב אם יש שם בעיה הוא שומע ומבין את הסביבה לחלוטין. מתחילה כבר ממש לחשוש. מה אני צריכה לבדוק/למי לפנות? המון תודה
את מתארת ילד שעדיין נמצא בנורמה, אבל מתחיל לאחר ...בדיקת שמיעה זה שלב ראשון! ממליצה לפנות לקלינאי תקשורת להערכה וקבלת הדרכה, ללא קשר לממצאי בדיקת השמיעה.
בתי בת 3, מהלידה לא מסוגלת לאכול אוכל מוצק- אינה לועסת (לא במבה, לא עוגיה) - רק מסוגלת ללקק ואוכלת אוכל רגיל אבל טחון בבלנדר. משקל תקין, התפתחות תקינה, שפה דו לשונית עברית\רוסית מדהימה, אוצר מילים ודיבור של אותה מילה או רעיון מול אבא בעברית ומיד מול אמא ברוסית.. רופא שינים בדק - כל השיניים תקינות. פנינו לפני שנה לשניידר- תורים הזויים של שנה לבדיקות שיקוף וושט עם אזהרה שזה מאוד לא נעים הביאו אותנו להמתנה בתקווה שיסתדר- עברה שנה ולא הסתדר. הילדה בגן טרום חובה עם פידבק מצויין מהגננות. הבנתי שקלניאי תקשורת יכול לעזור?
שכחתי לציין- היה לבתי רפלוקס די קשה עד גיל שנה. חשבנו שאולי בגלל השפעת הרפלוקס חששה לאכול מוצק (האוכל עלה כל הזמן).
אם הכל בסדר, אז את מתארת ילדה עם סירוב לאכילת מוצקים.. מציעה לך לפנות לקלינאי תקשורת ועבדת בתחום האכילה אצל ילדים ולא לבית חולים ... באיזה אזור בארץ אתם גרים? איזה קופת חולים? הילדה יכולה להשתלב בתכנית של חשיפה הדרגתית כי בטח יש קושי תחושתי וגם מוטורית. בינתיים תנסי לטחון פחות חלק את המזון שהיא אוכלת, ככה תתחילי לחשוף אותה למרקם מגוון ועדיין טחון (שיהי טחון קצת יותר גס מהרגיל.) מה היא עושה בימי הולדת או פעילות בגן, שהילדים האחרים אוכלים?
ברור שהילדה זקוקה להתערבות, מידית! רצוי להפנותה למסגרת שיש בה קלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק, במסגרת מרפאה אכילה לילדים כמו שיש בביה"ח אכילוב בתל אביב או בירושלים, בביה"ח אלין, יש באלין צוות מאד מיומן בטיפול בילדים עם קשיי לעיסה. ניתן גם להגיע אלי , באופן פרטי. בהצלחה
ילד בן שבע, אוטיסט בתפקוד בינוני, מדבר, החל לפני כמה חודשים להחליף עיצורים. נ' במקום מ' לעיתים קרובות, ד' במקום ב' ו- ת' במקום פ' לפעמים. אומר "טיש" במקום "טישו". ידועה מזמן בעיה של תחושה בפה, הוא שם חפצים בפה, לועס חולצות וכו'. נעזר בנשכן. האם יש קשר בין התופעות? העיצורים שהוא מחליף כולם שפתיים עד כמה שראינו. האם יש פתרונות?
אין קשר ספציפי בין בעיות תחושה והחלפת עיצורים, במיוחד במי שכבר הגה אותם. מציעה לך לגשת לקלינאי תקשורת שמטפלת בילדים המאובחנים עם אוטיזם וקבלי את חוות הדעת לגבי בנך.
ערב טוב, ביתי בת שנה לשבעה חודשים אובחנה היום על ידי קלינאית תקשורת. בסיום האבחון נאמר שיש לילדה עיכוב רב תחומי. האם כל עיכוב רב תחומי הינו אוטיזם? כמובן שממשיכים לאבחונים נוספים של נוירולוג, פסיכולוג וכו' תודה!!!
לא כל עיכוב רב תחומי הוא אוטיזם..... חשוב להמשיך את האבחון כדי שיוכלו לטפל במה שצריך. בינתיים תקבלי הדרכה מהקלינאית תקשורת, ותמשיכי בקשר איתה
בתי בתה19 מתלוננת על כך שנתקעות לה מילים כל הזמן. היא רוצה להגיד מילה אבל אותה מילה נתקעת לה. ובנוסף, שיש לה הצטברות של רוק שהיא כל הזמן צריכה לבלוע בשביל לדבר. לפעמים היא רוצה להגיד את אותה מילה ולא יכולה והמצב ממש מתסכל אותה. זה לא גמגום חזרתי. השאלה אם יש סוג גמגום אחר של התקעות בתחילת משפט והאם שווה לבדוק את זה?
יש כל מיני בוגים של גמגון, אז בטח כדאי לפנות לעזרה והדרכה לקלינאי תקשורת המתמצא בתחום הגמגום. הטיפול נכלל בסל של שרותי בריאות בקופ"ח
בן שנה וחצי אומר רק ממה . מפותח מוטורי מצויין , חייכן, יוצר קשר עיין ,צוחק, ממלמל המון רק ג'יבריש . אומר מילה אלו כאילו מדבר בטלפון.אנו משפחה דוברת רוסית בבית וילד גם בגן רוסי. האם מצב קיים מצביע על עיכוב שפתי?
ג'בריש הינה שפה של הילד!, מבחינתו אלו מילים ותפקידך לסייע לו לעצב אותם לעברית... תעשי מאמץ להבינו. לא נשמע שיש מקום לדאגה, בשלב זה....יש לו זמן עד גיל שנתיים לצרוף שני מילים, לפחות!
שלום רב, יש לי ילדה בת 9 שיש לה הפרעה בדיבור. הדבר בא לידי ביטוי בכך שהדיבור שלה מקוטע. היא מדברת ואז ניכר שהיא נתקעת. גם ארגון המסר המילולי לעיתים פגום. ניכר שדברים לא באים לה באופן אוטומטי בדיבור והיא נדרשת להשקיע משאבים בארגון המסר. (יש לציין שנבדקה על ידי קלינאית ולא נמצאו בעיות שליפה).לילדה גם הפרעת קשב ומטופלת תרופתית (הטיפול התרופתי לא משפר את מצבה בדיבור. מי יכל להיות הכתובת בעניין זה? האם קלינאית יכולה לטפל בבעיה? תודה!
את מתארת ילדה עם איזה שהוא קושי ספציפי בשפה ובתקשורת, בטח קלינאי תקשורת עם נסיון במטופלים בגיל זה תוכל לסייע לה, במסגרת ביה"ס או דרך ביטוח הבריואת. ואם לא, אז פרטי! בהצלחה!
בני בן השנתיים ושלוש, חכם וסקרן מאוד..מוטוריקה עדינה וגסה מפותחות מאוד, מביע , מבצע מטלות שונות ומבין כיצד קוראים לכל דבר, ג'סטות שונות .אבל,אוצר המילים דל -15-20 מילים,חלקן לא בשלמותן , בנוסף בלבול בין זכר לנקבה( מתקנת אותו כמובן) אומר לי "קח" ולא "קחי". אני מתכוונת לקחת אותו לבדיקת שמיעה עוד חודשיים בעצת רופאת א.א.ג בכדי לשלול נוזלים,(סובל מלקות אוזניים מרובות) מה עצתך בעניין?כיצד "אגרה" אותו לומר מילים? האם יכול להיות שינוי פתאומי והאצה במילים בהמשך? יש לו אח גדול בן 4.5 ,אנחנו משוחחים בבית.. חושבת כיצד לקדם אותו.. אודה לעזרתך
יש ספר של הנן Hanen שניתן לרכוש דרך אגודת קלינאי התקשורת, מומלץ מאד. את יכולה לפנות לקלינאי תקשורת, דרך הקופה, ולקבל הדרכה אישית ומעקב אחר התפתחותו... הוא עדיין בתחום הנורמה , אם הוא מצרף שתי מילים ביחד ומבין הוראות. טוב שיעבור בדיקת שמיעה, את כתבת שיש לו הרבה דלקות אוזניים וזה יכול להיות גורם מעכב את התפתחות השפה והדיבור.
הי, עבר כחודש, הילד מדבר הרבה גיברי'ש וכאילו שהמילים הבודדות שידע "נשכחו".לדוגמא היה אומר טלויזיה, היום מביא את השלט וחוזר על משפט של תוכנית טלויזיה "גו גו" (מתוך שיר הנושא של אותה התוכנית) בעדי שאבין שרוצה לצפות .מציינת שמבין,מביע,ממלא הוראות,מראה אהבה, לעיתים זורק דברים סתם .. פשוט לא מדבר..האם יש מקום לדאגה? תור למכון שמיעה בעוד כחודש וא.א.ג לאחריו .אשמח לדעתך
בני בן 5 וחצי חודשיים. בשבועיים האחרונים החל להשמיע קולות רוטנים וכועסים והפסיק בהדרגה לקשקש ולפטפט. היום שמתי לב שקולות הרטינה הם היחידים שהשמיע כל היום. הוא מגיב לקולות, מחייך, מראה קשר עין, מתהפך מהבטן לגב, עומד על 6 ועל 4. היה פטפטן רציני עד לפני כשבועיים ומודאגת מכך שהפסיק (מלבד קולות הרטינה הרבים. ממש נראה בברור שמשהו מפריע לו). מה כדאי לעשות?
יכול להיות נוזלים באוזניים, רצוי לגשת לרופא אאג' או ילדים, שיבדקו וגם שישלחו לבדיקת שמיעה. לפעמים ילידם מוותרים על משהו לטובת תחום אחר שנמצא בשלב התפתחות מואצת, אם את מאד מודאגת, תפני למכון להתפתחות הילד והם יכולים לבדוק בכל כווני ההתפתחות. שנה טובה
אני יודעת שעבר הרבה זמן, אבל אני נמצאת במצב דומה מאוד. תוכלי לספר לי מה היה בסוף?
שלום, קרוב משפחה בן 5 שאובחן מגיל צעיר בדיספרקסיה ורבלית ומטופל אצל קלינאית תקשורת אובחן עם פיגור קל. הוא אובחן ע״י פסיכולוגית חינוכית במבחן סטנפורד-בינה (ולא וכסלר שכן ב וכסלר המרכיב המילולי בעל משקל גדול יחסית). אני מתרשמת מאותו בן משפחה שאינו סובל מפיגור כלל. הוא תקשורתי מאוד, עושה מניפולציות על בני המשפחה הבוגרים ועל אחיו הצעיר. עם זאת, יש לו סף דחיית סיפוקים מאוד נמוך. יש לי כמה שאלות: 1.האם סטנפורד-בינה אכן מתאים לאבחון המקרה זה? האם אבחון של פיגור קל ניתן לשינוי בעתיד? 2. במידה והאינטיליגנציה של הילד תקינה, כמה טיפולים אצל קלינאית תקשורת היית ממליצה? 3. כיצד ניתן לברר/ לקבל המלצות על קלינאיות תקשורת ספציפיות?
1. רק פסיכולוגים משתמשים במבחנים אלו, לא אין מה להוסיף לעניין מבחון ספציפי, יחד עם זאת, האבחנה של מוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור שכלי איננו בשימוש ) נעשת על פי מרכיבים תפקודיים ולא במבחן פורמלי (IQ מזמן לא בהגדרות הנמכה קוגניטיבית) השאלה כיצד מתפקד ביחס לבני גילו. 2. האם הוא מדבר ומתקשר כמו בני גילו? האם הדיבור שלו מובן, יכול להתבטא בצורה ברורה ולשרת את צרכיו מבחינה שפתית? זה המדד ולא מספר הטיפולם...אי אפשר לקבוע כמה טיפולים זקוק, אפשר לדעת כמה טיפולים מגיעה לו במסגרת טיפול שממומן על ידי הקופה 3.יש הרבה מקורות למציאת קלינאי תקשורת, דרך הקופה, דרך אתר אבודת קלינאי התקשורת או דרך שרות החינוכי בעיר מגוריו.
שלום רב, בני בן שנתיים וחודשיים ועדיין לא מדבר. עושה"לא " עם הראש, אם רוצה שנתאר לו תמונה בספר- מניח את ידו על פי- כדי שאדבר, אם רוצה משהו מהמקרר- לוקח את ידי ומוביל אותי למקרר, אם רוצה לשחק על הריצפה- לוקח את הגרביים ומראה לנו שהוא רוצה לגרוב אותן. בבית חשוף לתערובת של רוסית ועברית , אך - חלק מהמשפט הוא ברוסית וחלק בעברית. עדיין לא הולך לגן כי נמצא בבית עם אימי, דוברת רוסית. יתחיל גן ב 1.9. עבר בדיקת bera-שמיעתו תקינה. עבר אבחון ראשוני אצל קלינאית תקשורת,הומלץ על 12 טיפולים. התורים מאוד ארוכים וכרגע אין אפילו צפי לטיפול. ביררתי ובקפ"ח שלנו קלינאיות תקשורת דוברות עברית בלבד. האם כדאי לחפש קלינאית תקשורת דו לשונית, או שניתן לקבל טיפול אצל קלינאית תקשורת דוברת עברית בלבד? תודה רבה מראש, טל
לפי התיאור בנך תקשורתי ולא מילולי, חשוב שבשלב זה ייחשף לשפה אחת כדי שיעשה סדר ברכישת השפה. טוב שיתחיל גן ואני מקווה שיהיה רק בעברית. קלינאית תקשורת בעברית תעשה לו סדר וזה מה שהוא זקוק כעת. יש חובה לקופה להחזיר כסף לטיפול פרטי אם הם לא יכולים לתת לו טיפול תוך זמן סביר, באתר של משרד הבריאות תיראי כמה זמן וכמה כסף ההשתתפות. בנתיים תפנו אליו רק בעברית ותעודדו אותו לחזור על מילים בודדות, אפילו תצפו ממנו לחזרה על המילים ולשימוש במילים או קולות, לפחות, כשמבקש מכם משהו. בהצלחה!
שלום פרידה. בסביבות גיל 13 עברתי טיפול יישור שיניים. היום אני בשנות ה-30 לחיי, ואני חושב שהטיפול והשימוש בגשר ורסן, השפיע על צורת הדיבור שלי. האם זאת תופעה מוכרת? האם שווה להגיע לבדיקה? תודה
בד"כ הדיבור המשובש ותנועת הלשון לא מתאימה בבליעה גורמת לשינויים בעימוד השיניים, ולא להפך! כדאי מאד להיבדק אצל קלינאי תקשורת לפני שתעבור שוב יישור שיניים
שלום רב, ביתי בת שנתיים וחצי עברה אבחון של קלינאית תקשורת ואושר לה טיפול. אז ככה. לביתי 50-60 מילים (חלק מהמילים מבטאה חלקית). אומרת מעט משפטים בני שתי מילים. נראה שמבינה הכל. הומלץ לנו להשאירה שנה נוספת בגנון ולא לעלותה לגן עירייה. אני כותבת פה כי אני מוטרדת . האם זה חמור שבגיל שנתיים וחצי אינה מדברת שוטף? יש לה תור לבדיקת שמיעה בסוף החודש אבל נראה ששומעת היטב................................
מי המליץ? קלינאי תקשורת שבדקה את הילדה? מי המליץ על גן של ילדים צעירים? התאור שלך לא נראה רחוק מהנורמה הנמוכה לגילה, אם הקלינאית תקשורת בדקה וזו הייתה המלצה מקצועית, יש לשקול אותה ברצינות, אם זו המלצה של שכנה עם כוונות טובות, לא הייתי משאירה אותה בגן של "קטנים" אלה מעבירה ומחזקת את התחום, באופן מודע ובהדרכה של קלינאית תקשורת. בהצלחה
שלום, הבת שלי בת 1.3. לפני בערך כחודש למדה להגיד "אבא בא". לאחרונה חוזרת ואומרת פעמים רבות ביום "אבא בא", גם כשאבא לידה וגם כשנשאלת שאלות. אומרת בנוסף עוד מילים בודדות, מצביעה, מתקשרת עם אחרים, מגיבה לשמה. שאלתי- האם זה נורמלי בגיל הזה החזרה הזו פעמים רבות על מילה/צירוף מילים מסויים? תודה
בטח שזה "נורמלי" היא לא מבינה מה שאת מבינה מתוך הברבור הזה... היא רואה איך זה משפיע עליכם ועל הסביבה ונהנית מהתגובה... בבאו הזמן היא תבין את המשמעות וגם את העובדה שהנה, שתי מילים ולא מילה אחת. זה תהליך נורמלי ברכישת שפה..... תשמחי ותנסי לתת משמעות לקולות ו"מילים" שהיא אומרת ועם הזמן היא תלמד את המשמעות והשימוש הנכון של המילים. ילדים שלומדים לדבר ושפה , חוקרים את התופעה,, חוזרים, בודקים, מחקים ובסוף,.... לומדים להקשיב, להבין ולדבר!
אוקיי אז ככה אני מרגישה שכל פעם שאני מדברת יש לי תקיעות במילים. אני מנסה להוציא מילה אבל זה נתקע לי. כשאני כבר בתוך המשפט אז הכל בסדר והדיבור זורם יחסית ( ואז לפעמים אני חושבת על התקיעות הזאתי ולפעמים זה קורה שוב). אני גם חושבת על איך אנשים שומעים אותי כשאני מדברת(זה מוזר(?)) אני עובדת בעבודה שמצריכה דיבור ואני רואה אנשים אחרים מדברים באופן זורם וטבעי ולא חושבים יותר מידי מה הם הולכים להגיד. אצלי להוציא משפט דורש מחשבה רבה. כאילו הדיבור שלי מתאמץ מידי ולא חופשי ומשוחרר. באלי להיות מסוגלת להגיד כל מה שבאלי אני נתקעת לרוב באות כ בעיקר כמו להגיד (כמה?) זה מקשה עליי ממש ומתסכל אותי. כאילו הדיבור לא באלי באופן טבעי. יש פעמים שאני יכולה לדבר רגיל הבעיה היא בתחילת המשפט כאילו אני מרגישה שלפעמים יש תקיעות בדיבור אני לא חוזרת על הברות. השאלה אם זה נחשב גמגום? לא הייתי אצל קלינאית ואני מעדיפה גם שלא.
אם את מעדיפה לא להגיע לקלינאית תקשורת, למה את פונה אלי? לבטח הייתי ממליצה לך לברר את השאלה אצל איש מקצוע, לגבי המקרה הפרטי שלך... אבל מכוון שאינך מעוניינת, אין לי מה להמליץ לך.
לא ניסחתי את עצמי נכון.. אני מעדיפה לא ללכת לקלינאית תקשורת אבל בטח שלקבל עצה מהאינטרנט האם המקרה שלי דורש בדיקה בכלל או שזה יחלוף לבד?
אוי סתמי
שלום, לפני כחודש ערכתי אבחון שמיעה לבני בן 6.7 חודש' בכיתה א רגילה. ילד שעבר ניתוח כפתורים בגיל שנתיים, טיפולי שפה וריפוי בעיסוק לאחר מכן עקב איחור שפתי. בתוצאות האבחון נרשם כי סובל מעיבוד שמיעתי חמור, המלצה לכיתה אקוסטית, מכשיר FM וכל ההמלצות הנלוות. אני מנסה המון זמן לקבל מידע על כך ועל הקשר ללימודים. ביה"ס והצוות יודע וכן תונגש לו כיתה , שאלתי היא אשמח לדעת אם מעבר לכיתה מכשיר וסיוע משמע ( מחכים לשעות מדורנר ) יש עוד דבר שניתן לעשות? האם זה יחמיר או שאפשר לחיות עם זה? בנוסף האם זה נחשב לקות למידה? יש לו מעט קשיים והוא נעזר גם במורת שילוב אשמח לתשובה אני ממש מיואשת מהמצב
לקוי בשמיעה יכול לפגוע בכל תפקוד, במיוחד ברכישת שפה, למידה ושילוב בחברת הילדים. ליקוי למידה יכול להופיע בו זמנית, או לא... הדגש בתפקוד של הילד ולא בלקוי. בכל מיקרה, הוא כבר מקבל שעות שילוב ועזרה בביה"ס. התיאור שלך לגבי ניתוח הכפתורים שעבר בילדות לא מתיישר עם תארו חומרת הקושי שמתואר כעת ולבטח לא עם מידת התמיכות המומלצות. רצוי מאד שתהיה בקשר עם רופא אאג' שילווה אותכם, שיבצעו בדיקות שמיעה לפחות פעם בשנה או שנה וחצי כדי לעקוב אחר שמיעתו, האם יש ירידה מתמשכת או יציבות במידת הירידה בשמיעה. חשוב להבין את סוג הירידה בשמיעה, את התרומה של ירדה מסוג הולכתי (באוזן התיכונה) לעומת ירידה עצבית וכן להבין את רמת התמיכות הנדרשות. אני מבינה שהוא מרכיב מכשיר שמיעה? לא כן? יש במשרד החינוך מפקח על תחום הטיפול בילדים עם לקות שמיעה, רצוי שתצרי איותם קשר. בהצלחה!
תודה על תשובתך. כרגע הוא ללא מכשיר fm, יש המלצה לשנה הבאה, נראה לפי תחילת שנה, יהיה בכיתה אקוסטית וכן אנחנו בקשר עם שמע ובי'ס. העניין שאין ירידה בשמיעה ,שהילד שומע טוב, ואנחנו בקשר עם כל מי שצריך, לכן זה כמו שטח אפור... הילד נתמך במורת שילוב, ויהיה לו עזרה משמע ואנחנו תומכים ומלווים, פשוט זה מעין מצב ביניים שהשמיעה טובה אבל עיבוד המידע משובש. ייתכן ועניין רגשי אשמח לתשובתך
לא רגשי, יש פגיעה באיכות התפקוד של עצב השמיעה, ללא קשר לירידה בשמיעה. זאת פגיעה במערכת המרכזית של העצב, בחיבור בין האוזן למוח! עיבוד השמיעה זאת היכולת לפענח את מה שהעצב מביא למוח. בבקשה על תלכו למסלול רגשי, על אף שיכולה להיות "תגובה" רגשית. במכון האודיולוגי בתל השומר יש צוות שחוקר ולומד על התפקוד המרכזי של השמיעה, ממליצה לך לפנות אליהם. בהצלחה!
אנחנו מחפשים בדחיפות קלינאית תקשורת לילד בן 4.6 ..באיזור אשדוד דרך הקופה או באופו פרטי
אני יודעת שהקלינאיות שעובדות פרטי באזור, מתקשרות בניהן, תשאלי אחת מהן ואולי אם היא לא יכולה לקבלו, יהיה מישהי אחרת שיכולה! חפשי גם באתר קלינאי התקשורת ishla.org.il בהצלחה!
ילד בן שנתיים ו4 חודשים חכם לא מדבר בכלל. התברר שיש לו לקות ראיה וזקוק למשקפיים עם עדשות מספר +15 בשתי העיניים. 1) האם זו הסיבה שאינו מדבר? 2) האם חשוב לקחת קלינאי שמתמחה בכך?
1) לא חושבת שיש קשר בין לקות הראיה וחוסר דיבור, האם בדקתם גם את שמיעתו? אולי גם שם זקוק לתמיכה? 2) חשוב מאד שתפנו לקלינאי תקשורת, לפי התיאור הוא כבר נמצא באיחור לגבי בני גילו. בהצלחה!
שלום, בני בן 2.3 אומר מילים בודדות (4-5 מילים)בלבד . נימצא במסגרת בה מדברים עברית בלבד. בבית מדברים 2 שפות, עברית ורוסית, אך לרוב עברית ותמיד פונים אליו בעברית. יש לציין שמבין את כל ההוראות שלנו, יוצר קשר עין. מאוד מנסה לדבר ומתוסכל שלא מבינים אותו. באופן כללי אני מרגישה שהוא טיפה מאחורה בהתפתחות לעומת ילדים בגילו אך מתפקד רגיל לחלוטין ומשתלב מצוין במעון. אחות טיפת חלב בהתיעצות עם רופא ילדים שלנו הפנתה לקלינאית תקשורת. לדעתי זה קצת מוקדם מידי. האם זה הגיל להתחיל בבירור? תודה רבה
חשוב מאד שתפני כבר לקלינאי תקשורת, להערכה, קבלת הדרכה ואולי אפילו לטיפול, כי בגיל זה מצופה שיחברו לפחות 2 מילים ביחד! כדי לחסוך זמן, תפני לרופא אאג' שיפנה אותו לבדיקת שמיעה, רק כדי להיות בטוחים שאין בעיה בשמיעה. את יכולה לפנות לאגודת קלינאי התקשורת, הם מוכרים ספר של הנן HANEN,שנותן הדרכה בהתפתחות שפה ומתאים במיוחד לילד שזקוק לטיפול וממתין בתור! בהצלחה
שלום, הבת שלי בת 4 בדיוק, דוברת בשתי שפות רוסית ועברית. הגננת מתארת שאינה שואלת שאלות על הנושא הנלמד(כביכול עכשיו זה הגיל), השאלות שלה סביב "מותר" , "אפשר" יותר טכניות. כמו כן לא מתקשה במושגי יסוד (לא הבנתי מה הכוונה) מושגי מרחב,זמנים, מתבלבלת בין זכר לנקבה ונטיות גוף ומתקשה לתאר מצב. יש לציין שהיגוי טוב מבינה את ההוראות ועונה לעניין, לא תמיד מתארת מצבים בצורה מדוייקת אך המסר מועבר. האם להפנותה לאבחון דחוף? או שזה עניין התפתחותי? האם אוכל לשבת איתה ללמד את הדברים החסרים? כי ההמתנה לאבחון בהתפתחות הילד הוא 7 חודשים. אם כן יש חוברות מומלצות או משחקי שולחן מוכנים בנושאים שהיא מתקשה? אשמח להמלצה.. אני מורה במקצועי אז אשמח ללמד אותה.. תודה אול
יש לפנות לקלינאי תקשורת בקהילה, דרך קופת חולים ולא דרך התפתחות הילד. הקליאני יתן לך הדרכה ועבודה בבית לפי התאור היא כנראה זקוקה לטיפול, יכול להיות עקב החשיפה לשתי שפות ויכול להיות שהקושי היה מתבטא גם לו דברה רק שפה אחת, אז אין מה לפחד משתי שפות אבל צריך להיות מודעים ולהשקיע יותר מאשר ברכישת שפה אחת, במיוחד על ידי ההורים
תודה!אוקי אבדוק. אני מבינה שאם לא יטופל בהקדם הפערים יגדלו... כמה זמן להערכתך היא תצטרך להיות אצל קלינאית? היא ילדה שקולטת מהר.
אי אפשר לדעת כמה זמן, יכול להיות שזקוקה כעת, ואולי עושים הפסקה כשמתחילה להתקדם ועוקבים אחר סגירת פערים, ולפי הצורך חוזרים לטיפול..... השאלה לא מה קולטת אלה מה מפיקה ואיך היא מתקשרת! בהצלחה!
הי, יש לי פעוט בן שנה ו7 כמעט שלאחרונה התחיל לשבש מילים שידע להגות בצורה תקינה לדוגמא: טטה הפך לאתה(עם כוונה ברורה לסבתא), טרקטור היה אומר קטור ועכשיו אומר אטור. כשאני מתקנת אותו הוא הוגה את המילה בצורה תקינה. מה זה? האם זה שלב או צריך להדאיג? תודה רבה
אפילו בדוגמאות שנתת יש שיפור מבחינת הגאים דומים להגאים הנכונים ומספר הברות במילה, אז, זה נורמלי וכל פעם השינוי יהיה לכוון הדיבור של האנשים סביבו. אין טעם לתקן לו (לא אותו, אותו את לא מתקנת!) הוא מתפתחת במיוחד בתפיסה שמיעתית, וזקוק למרחב. דברי נכון, תדגישי, אם צריך, את המילה הנכונה מבלי לבקש שיחקה את המילה, הוא יגיעה לזה כשיהיה בשל....כמובן לא בהגזמה בשום כוון!,
אני בת 29, כשהייתי בת 16 בערך עשו לי גשר בשיניים ולאחר מכן היה לי פלטה בלילה .. הפלטה על השיניים למעלה ולמטה הייתה רק בלילה בכדי שהלשון תלמד להיות בפנים. אני מגיל קטן מאד מדברת עם ש' מורגשת. הייתי אצל קלנאית תקשורת בעבר ולא עזר אמרו שזה מולד ואין דרך לתקן. אני אישית כבר למדתי לחיות עם זה.. השאלה האם עוד לא מאוחר .. ויש דרך לתקן ..?
אני מקבלת מפעם לפעם מטופלים עם אותו סיפור, מסמינה אותך ליצר קשר ולהגיע לבדיקה ושיחה כדי לברר , אם יש לך מודעות ורצון לשפר, תמיד אפשרי! טל - 050-2099435
נכדתי בת השנה ושבעה חודשים אינה מדברת לא אומרת אפילו לא מילה אחת ערנית ולקיחת מצליחה להעביר לנו רוב הזמן את מה שהיא רוצה בדיקת שמיעה מצאה ירידה קלה בשמיעה בגלל נוזלים באוזניים. מה עושים בגיל זה לילדה מודאגים מאד תודה
הוריה יכולים לבקש הפניה לקלינאית תקשורת דרך קופת חולים. לעשות הערכה, לקבל הדרכה ועזרה לטיפול רק לפי המלצת הקלינאית תקשורת שתכיר את הילדה ותעקוב אחר השגיה
שלום. בני בן שנה ו10 חודשים. אוצר המילים שלו מכיל מעל 50 מילים . חחקן נאמרות בצורה תקינה ומחטה כמו אבא כחול וכדומה אך רובן נאמרות באופן מאד לא ברור וחלקן באופן חלקי. כמו לדוגמא עגבנייה נאמרת נייה , בננה נאמרת ננה, נעליים נאמרת אנעיים וכדומה. האם בגיל כזה נדרשת בדיקת שמיעה? או שעדיף לחכות לגיל מתקדם יותר? תודה
אם יש מגמה של שיפור, אין צורך בהתערבות. זהו תהליך טבעי בהתפתחות השפה והדיבור, רצוי שתשתדלי להגיד את המילה בשלמותה ולא לעודד אותו להשלים מילים, כפי שלפעמים הורים עושים. תחזרי על המילה בשלמות ותעודדי אותו לחקות את מספר ההברות הנכון במילה, גם אם זה לא ברור. בגיל זה אין עדיין מקום לדאגה
שלום, יש לי בעיה שאני ממש סובל ממנה. אני מרגיש שבמקום במוח שאני מדבר שונה מהמקום שאני כותב . רמת הכתיבה שונה והניסוח לגמרי . המוח שלי לא מצליח לעבד תקשורת מקוונת כמו הודעות ואני מרגיש שאילו מישהו היה אומר לי את ההודעה בקול המענה וההבנה של מה הוא אמר היתה שונה . אשמח למענה מה הבעיה ומה ניתן לעשות ואיך לשפר . תודה
הצורה שבה המידע מגיע אליך, מעובד בדרך שונה בין הדיבור (שכולו שמיעתי) ובין הכתיבה (שמגיעה דרך סימנים שדורשים פיענוח והבנה של המשמעות, בנוסף לזיכרון) בכ"כ הכתוב נותן לנו שהות כי אפשר לקרוא שוב, מה שאי אפשר לעשות בדיבור בלבד. האם יש או היה לך קושי בקריאה? אולי יש לך קושי בפיענוח האותיות וחיבורם למילים ולמשמעותם? אם באמת חשוב לך, תלך לאבחון לליקוי למידה, בו מפרטים כל מיומנות הנדרשת להבנת קריאה וגם להבנת דיבור, באבחון ניתן יהיה ללמוד מה התהליך שמקשה עליך וגורם לשוני שהינך מרגיש. בהצלחה
אני מרגיש שכאשר אני מקבל הודעה המוח שלי לא מעבד אותה כמו שמישהו היה אומר לי אותה בטלפון ובהתאם התשובה שלי תהיה שונה.
היי הבת שלי בת שנה ו-8 חודשים. היא נולדה קטנה וההתפתחות שלה איטית אבל תקינה. יש לה אוצר מילים (25+ מילים) והיא לומדת דיי מהר מילים חדשות. אבל אני קצת חוששת שהתהליך לא תקין, אפרט: 1. היו לה בעבר הרבה מילים שהיתה אומרת והיום כבר לא. מדי פעם חוזרת להגיד אותן אבל הן לא בשימוש יומיומי כפי שהיה (ביי ביי, נפל, ועוד..) 2. רוב המילים שלה למעט כמה בודדות (אוטו, הופה, אבא, אמא ורוצה) הן בעלות הברה בודדת. לדוגמא - מים זה "מה" (עם הלשון בחוץ), בקבוק זה "בה", בננה זה "ננה" וכד'. היא יודעת לקשר את המילים לחפצים שהיא רוצה, יודעת להגיד רוצה + מה שהיא רוצה (במידה והיא יודעת את המילה למה שהיא רוצה) נניח "אוצה מה" או "אוצה בה". 3. נראה שהיא מתקשה ללמוד מילים חדשות. נניח המילה "עוד" זה "נו". להבנתי (ואולי אני טועה) זו מילה יחסית קלה והרבה פעוטות אומרים אותה, ונראה שקשה לה להבין איך אומרים אותה נכון, או לדוגמא "פיפי" היא אומרת "פהפה" עם הלשון בחוץ. לא משנה כמה אני חוזרת נכון על המילים, נראה שהיא לא מצליחה להגות אותן נכון. חוצמזה היא מבינה ותקשורתית מאוד, יודעת לעשות פעולות לפי בקשה: להביא/לקחת/להחזיר למקום/ לסגור/ לפתוח/להדליק או לכבות אור וכד'. האם זה מצב תקין? אשמח למענה תודה רבה
התאור מתאים לידה בשלבי התפתחות השפה והדיבור. אם עדיין יהיו לך שאלות בגיל שנתיים וחצי, תפני להערכה וקבלת הדרכה, לא נראה לי שנחוץ טיפול, בטח לא בשלב זה. מצידך תנסי להבין מה היא אומרת ותחזרי אחריה , במשפט פשוט ובנוי היטב, כדי שהיא תשמע את הדיבור הנכון, ואל תדברי אליה מהר....
בסדר גמור. תודה רבה על המענה המקצועי :)
שלום רב! אני מתעניין בקשר לדודי כבן 70, לפני כ 3 שנים החל לסבול מסוג של גמגום כמו "בליעת מילים" בסוף משפט ולאט עם הזמן החמיר עד כדי חוסר יכולת לתקשר בדיבור. ביצע CT ללא ממצאים מיוחדים האבחנה ע"י רופא השיניים (חוסר יכולת להחזיק את הפה פתוח לאורך זמן) וע"י קלינאית תקשורת היא רפיון בשרירי הפה קיבל תרגילים מקלינאית התקשורת ללא תוצאות עד עתה הדבר גורם לו לעצבות ולאי יציאה מהבית למקומות שצריך לתקשר (זה כמו גמגום קשה) האם יש דרכים נוספות לעזור לו?
הוא צריך בירור נאורולוגי מקיף, אולי יש לו סוג של פרקינסון או מחלה ניוונית פרוגרסיבית... בטח לא לטיפול של קלינאי תקשורת!
שלום לכם, בתי בת שנתיים ותשעה חודשים. בגן שאליו נכנסה השנה המליצו לי לקחת אותה לאבחון, מאחר שיש לה תופעות מוזרות בדיבור: היא מדברת על עצמה בגוף שני, כשהיא רוצה משהו היא לפעמים שואלת "את רוצה...?" וכך מבטאת את רצונה. בנוסף, היא חוזרת על משפטים שאמרה, שכביכול לא קשורים (למשל "לאמא יש קוקו שחור") מספר פעמים ביום וגם בימים שלאחר מכן. היא יכולה גם לחזור על משפט שמישהו אחר אמר, אפילו כמה ימים לאחר שאמר אותו. כשהיא מתעצבנת היא יכולה לומר בכעס מילים שלא קשורות בכלל (בד"כ אותן מילים כל הזמן) וכך היא מביעה את כעסה או אי שביעות רצונה. יש לציין שהיא מתקשרת איתנו בצורה מצוינת, יוצרת קשר עין, משחקת משחקי דמיון וכו'. עם ילדים בני גילה לא כל כך משחקת (רק השנה התחילה מסגרת), אבל לא הייתי מודאגת לגבי כך, שכן אני הייתי סגורה וביישנית בגילה ואף הרבה יותר גרועה ממנה... האם יש לי סיבה להילחץ? האם אפשר לאבחן הפרעת תקשורת רק על סמך תופעות אלו? תודה וחג שמח!
את מתאר ילדה עם התםתחות נורמלית ועם התנהגויות שאינם רגילות, אך הינם חלק של תהליך רכישת השפה ומיומנויות תקשורת. לא נראה לי שיש מקום לדאגה, כל זמן שהיא מתקשרת ויכולה להביעה את עצמה. ליתר בטחון וכדי להרגיע את עצמך והגננת, קחי אותה להערכה אצל קלינאית תקשורת, זה מכוסה ע"י קופת חולים... לא דחוף! בנתיים תעקבי אחר התנהגותה ותנסי להבין מה התפקיד של החזרות, יתכן שזו הדרך שלה ללמוד משפטים וביטוים חדשים.